Ethirty schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:34:
[...]
Nieuwe Superb PHEV staat ook op de lijst, maar het prijsverschil elke maand is navenant. Trekhaak is vooral voor kleine aanhanger, wellicht een vouwwagen maar zeker geen caravan. Als het al zwaarder wordt dan alleen lokaal verkeer.
[...]
Ook goed om te horen

Wat het soms lastig maakt om bij te lezen is dat Tesla's redelijk snel veranderen. Zo zijn er vroege Model 3's die soms wat bouwkwaliteit puntjes hadden. Dat is allang verbeterd, maar nog steeds zit iedereen z'n auto bij afhalen te controleren op panel gaps...
Zoiets ook met Vision. Eind 2022 zijn ze gestopt met sensoren en begin 2023 kwam er Vision versie 1.0. Die was heel basic (lijntje om de auto), niet erg accuraat qua afstand en qua visuals soms gewoon raar. De eerste reviews daarvan waren heel erg slecht en dat gaf een hoop discussie. Dit vind je waarschijnlijk nog werk veel terug.
Inmiddels is dat sterk verbeterd en zie je een 3D model op het scherm en hoe de auto zich daarin beweegt. Er zijn piepjes bij het dicht naderen van objecten (en die kleuren dan ook rood) en het systeem laat ook de lijnen van parkeervakken zien. Dit werkt inmiddels erg goed.
Zo ook met automatisch grootlicht en verblinden van tegenliggers. Was eerst ruk, toen verbeterd en inmiddels ingehaald door de update naar adaptive matrix lampen (wat ook behoorlijk goed werkt).
Kortom, wat je online leest is niet altijd actueel/accuraat. Ga gewoon de proefrit maken, stel evt resterende vragen aan de medewerkers en/of hier en baseer daarop je keuze.
Subjectief: kaal interieur en geen cluster/hud is een van de meest gehoorde twijfel punten bij nieuwe Tesla rijders. Het 'gebrek' aan knopjes en tierelantijnen vind ik zelf wel erg rustig overkomen. Uiteindelijk went 99% snel zat aan de plaats waar je de snelheid leest...
Ik heb vorig jaar een zonneschermpje bij Amazon gekocht voor rond €55. Helaas was de zomer van 2023 niet dusdanig dat het echt nodig was, dus ik kan nog niet zeggen of het echt veel verschil maakt... Maar de airco werkt ook prima.
Tot slot: ik weet dat veel fabrikanten nu graag PHEVs pushen, maar eerlijk gezegd lijkt het me het slechtst van twee werelden. Veel daarvan hebben maar een beperkt bereik op de batterij. Als je dan toch zoveel mogelijk elektrisch wilt rijden ben je continu bezig met laden en daarnaast moet je alsnog tanken. Er zijn er tegenwoordig ook met wat meer elektrisch bereik, maar ik blijf het maar inefficiënt vinden...
Met de Model Y laad ik 1-2 keer per week op en heb ik er amper omkijken naar en ik rijd >35.000 km per jaar. Een lage aanhanger of vouwwagen is voor het bereik met de Model Y ook niet zo erg als een caravan of hoge dichte aanhanger.