Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 339 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.767 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdu
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 07:47

hdu

Dhorst schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:44:
[...]

Misschien heb ik het gemist maar welke koffer heb je achter je tesla hangen?

Gr Dirk
Yep, gemist... maar geeft niet... even paar seconden zoeken en hierbij...

De link naar de eerdere post met alle info => hdu in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:56
mfontein75 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:32:
En is er een groot verschil in verbruik merkbaar met de 20” banden?
Nee want ik ben van 235 breedte naar 245 gegaan, ik reed vandaag ongeveer 140 a 150 wh/km, verspreid over snelweg en binnendoor weggetjes. Het was warm dus airco stond wel goed te blazen. Eigenlijk kom ik er pas achter als het weer iets afkoelt. Maar tot nu toe is er nog geen opvallende verschil.

Ik reed voor die tijd al wel zonder de aero covers trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:34
De Model 3P (en denk idem YP) hebben wel echt hele slechte remmen. Afremmen van 220 naar 140 (gewoon rustig) zorgt er direct voor dat je remmen oververhit zijn en dat voel je in je rempedaal. Om daarna weer 180+ te rijden en later mogelijk weer af te remmen is geen goed idee, want de remmen kunnen je zo in de steek laten. Echt jammer! Track mode kun je ook niet aanzetten tijdens het rijden, want dan is de regen power opeens een stuk hoger en heb je de remmen bijna niet meer nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door turkeyhakan op 19-05-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:56
Xrypta schreef op zondag 19 mei 2024 @ 16:00:
[...]

Dat kreeg ik überhaupt nu niet voor elkaar. Zo als ik thuis ben eens even in de rust wat zaken proberen.
En wonderbaarlijk opgelost. Auto is in slaapstand gegaan, en vervolgens werkte alles weer zoals je het verwacht _O-
Glitch in de matrix denk ik dan maar.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
turkeyhakan schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:07:
De Model 3P (en denk idem YP) hebben wel echt hele slechte remmen. Afremmen van 220 naar 140 (gewoon rustig) zorgt er direct voor dat je remmen oververhit zijn en dat voel je in je rempedaal. Om daarna weer 180+ te rijden en later mogelijk weer af te remmen is geen goed idee, want de remmen kunnen je zo in de steek laten. Echt jammer! Track mode kun je ook niet aanzetten tijdens het rijden, want dan is de regen power opeens een stuk hoger en heb je de remmen bijna niet meer nodig.
Hoe oud is de auto?
Kan het zijn dat een set remmen is vast geroest?
Dat je daardoor maar op 1 set remmen remde?

Of dat de blokken of schijven gewoon aangetast zijn door heel lang niet remmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:46
turkeyhakan schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:07:
https://www.notateslaapp....does-and-all-its-settings
Ik lees hier toch iets anders.
Bij track mode kan je de regen braking alleen verlagen.

Bij remmen van 220 naar 100 zullen de remmen bij elke auto heet worden, alleen als je dan terug naar 200 trekt, dan koelen ze ook snel.
Het ergste wat je kan doen is remmen van 200 naar 0 en dan stil blijven staan.
Heel grote kans op kromme schijven, zeker als je met de voet op de rem blijft staan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:44
ScreamGT schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:00:
[...]

Ik ben trouwens een nieuw rammeltje tegengekomen in de auto, de hoofdsteun clipjes voor de achterbank. Deze dien je in te drukken met twee vingers om de hoofdsteun omhoog en omlaag te doen. Dit rammelde blijkbaar enorm, sinds ik het heb vastgezet met tape is het niet meer hoorbaar.
Dit ga ik straks ook eens controleren. Sinds de hoofdsteun rammel is opgelost, hoor ik toch nog ergens anders ook iets rammelen. En nog steeds blijf ik denken dat er toch ergens, locatie subwoofer, iets soms nog rammelt.
Ik probeer het los te laten, maar het lukt niet, mijn vrouw wordt er helemaal gek van 🤣
(van mijn constant zoeken en vragen, niet van dat geluidje hé, zij zet gewoon de radio aan 🤷🏼‍♀️)
Misschien verwacht ik er teveel van, en zijn model Y's nooit perfect stille rammel vrije auto's?
Ok, de heel stugge vering en onderstel filteren sowieso niks van oneffenheden, maar ik had eigenlijk toch veel minder kraakjes of bijgeluidjes verwacht bij de auto.
Op goed wegdek en deftig snelweg asfalt (helaas zeldzaam in België) is de auto echter wel een zalig stille auto. Zelfs het windgeruis is tegen 120-130 nog heel aanvaardbaar.

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 00:17
Wij hebben een tweede hands Tesla model 3 STR van bj Feb 2021 op het oog, maar 45k op de teller. Echter ik ben achtergekomen dat die een NCA accu heeft, ik weet dat je die niet hoger dan 90% mag opladen en een LFP juist wel, het scheelt dus 10% aan range. Voor de rest is het wel een nette auto en grijze kleur wat je niet vaak tegenkomt voor die prijs. Het is toch 30.000€, is het niet beter om een met LFP accu zoeken? Betekent dit ook dat je die auto vaker dan een Tesla met een LFP accu moet laden als je op vakantie gaat? De auto moet 5 jaar meegaan, jaarlijks zal 40k gereden worden en wij gaan het op straat laden. Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

[ Voor 8% gewijzigd door kardox op 20-05-2024 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 21:28

RvV

Ik zou het niet zo zwart/wit zien. Je mag een NCA accu gewoon af en toe tot 100% opladen. De pijn zit hem vooral in het opladen tot 100% en dan daarop laten staan zonder te gaan rijden. En er zijn genoeg mensen die een NCA ook dagelijks tot 100% laden (want ja, lease auto, dus lekker boeiend) en ook daar valt de schade wel mee.
Hoe vaak MOET je de accu op 100% hebben om je dagelijkse ritten te kunnen rijden?
De enige reden dat ik mijn Y RWD (LFP) af en toe tot 100% laad, is omdat het een aanbeveling is ivm BMS calibratie.

Ik zou het interessanter vinden om te kijken of er veel verschil zit in het gewicht? Een LFP is over het algemeen een stukje zwaarder, en als je daardoor 1 of 2 categorien zwaarder zou uitkomen in MRB, dan zou dat ook een overweging kunnen zijn.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recci
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-09 16:33
https://www.reuters.com/b...-fleet-buyers-2024-05-20/

Interessant. Dus tesla wil LM’s meer zekerheid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:43
BJF005 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:26:
[...]

Dit ga ik straks ook eens controleren. Sinds de hoofdsteun rammel is opgelost, hoor ik toch nog ergens anders ook iets rammelen. En nog steeds blijf ik denken dat er toch ergens, locatie subwoofer, iets soms nog rammelt.
Ik probeer het los te laten, maar het lukt niet, mijn vrouw wordt er helemaal gek van 🤣
(van mijn constant zoeken en vragen, niet van dat geluidje hé, zij zet gewoon de radio aan 🤷🏼‍♀️)
Misschien verwacht ik er teveel van, en zijn model Y's nooit perfect stille rammel vrije auto's?
Ok, de heel stugge vering en onderstel filteren sowieso niks van oneffenheden, maar ik had eigenlijk toch veel minder kraakjes of bijgeluidjes verwacht bij de auto.
Op goed wegdek en deftig snelweg asfalt (helaas zeldzaam in België) is de auto echter wel een zalig stille auto. Zelfs het windgeruis is tegen 120-130 nog heel aanvaardbaar.
Bij mijn 2019 M3 lag er een stukje kinder speelgoed onder de bank op het metaal van de auto. Lang naar gezocht, elke bocht geluid 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 19:24

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Wow als ik na het superchargen met een warme batterij op 80% voluit accelereer is mn performance is echt bizar snel. Lijkt net of de auto zelf de acceleratie van de wielen niet kan bijbenen en omhoog komt uit de vering. Dat gezegd hebbende, ik rijdt 98% van de tijd in de chill modus en heb bij nader inzien geen enkel belang bij het vermogen van de performance. Heb liever een trekhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05:46
bilgy_no1 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:34:
Dat kan dus wel anders... met de S3XY Commander. Dan gebruik je de Smart Action: deurhendel linksachter een paar tellen uit houden ontgrendelt de laadpoort.
Mijn M3 2019 hier binnen in de garage (sentry uit, auto niet op slot) reageert na het voltooien van laden soms niet direct op de knop op de laadkabel, de auto is dan in 'deep sleep' blijkbaar. Door even kort op het brede deel van de hendel van de achterdeur te duwen (de achterdeur gaat dan niet open) wordt die wakker en reageert dan direct op de knop op de laadkabel.

Misschien kun je dat ook in S3XY commander instellen dat hij op dat signaal reageert in plaats van op 'deur openen' ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
mjvdzwet schreef op maandag 20 mei 2024 @ 07:21:
[...]

Hoe oud is de auto?
Kan het zijn dat een set remmen is vast geroest?
Dat je daardoor maar op 1 set remmen remde?

Of dat de blokken of schijven gewoon aangetast zijn door heel lang niet remmen?
Mijn auto is 10 maanden oud en ik ben mij er bewust van dat de remmen weinig worden gebruikt en daarom rem ik zo af en toe op een lege weg goed om de remmen te ontroesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 12:47
kardox schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:07:
Wij hebben een tweede hands Tesla model 3 STR van bj Feb 2021 op het oog, maar 45k op de teller. Echter ik ben achtergekomen dat die een NCA accu heeft, ik weet dat je die niet hoger dan 90% mag opladen en een LFP juist wel, het scheelt dus 10% aan range. Voor de rest is het wel een nette auto en grijze kleur wat je niet vaak tegenkomt voor die prijs. Het is toch 30.000€, is het niet beter om een met LFP accu zoeken? Betekent dit ook dat je die auto vaker dan een Tesla met een LFP accu moet laden als je op vakantie gaat? De auto moet 5 jaar meegaan, jaarlijks zal 40k gereden worden en wij gaan het op straat laden. Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Er wordt tegenwoordig 80% aangeraden door tesla. Maar voor een lange rit (bijv vakantie) kan hij natuurlijk wel gewoon naar 100%. Onderweg laad je naar ca. 80%, dat doe je vanwege de afnemende laadsnelheid bij alle type accu’s.
Ik hou de 2e hands markt niet helemaal in de gaten, maar een SR+ met 45k op de teller voor 30k lijkt me eigenlijk best veel. Nieuw (met meer range, comfort, etc) is die 42k(?). De goedkoopste 2e hands gaan al richting de <20k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22-09 04:55
Schwarz schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:48:
[...]

Dit viel mij onlangs op. Bij langzaam rijden met het raam open hoor je gepiep. Klinkt inderdaad wat knullig. Valt ook extra op omdat je verder niks hoort
Hebben jullie andere wieldoppen? Ik had dat ook maar toen wieldoppen eraf gehaald en was het weg.

[ Voor 9% gewijzigd door Silversurfer1 op 20-05-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:40
BJF005 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:26:
[...]

Ja België blijft voor iedere auto een uitdaging. Ik ben laatst via Reims, Charleroi, Brussel naar huis gereden ipv via Luxemburg. Dat is by far volgens mij de slechtste (soort) snelweg in Europa. Mijn Tesla Model Y 2023 had het moeilijk, maar het was te doen. Er reed ook iemand met een Morgan, die kon denk ik bij thuiskomst zijn gebit van de vloer halen.
Maar ik moet zeggen dat deze model Y ( uit Berlijn) een stuk comfortabeler is dan de Model 3 die ik daarvoor had. Rammeltjes heb ik geen last van, alleen als er een kinderstoel achterin staat. Maar ik heb ook altijd de radio aan, dus misschien dat het daardoor komt. Op Youtube filmpjes gezien van mensen die andere schokbrekers ( Koni) onder hun Model Y hadden laten zetten en daarmee het comfort hadden verbeterd. Maar ik moet zeggen na een reisje naar Spanje dat ik die behoefte niet heb.
Maar in België is zo'n Koni set misschien een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 19:07
Ik rij sinds vorig jaar zomer een witte model 3. Ik merk dat het wit aan het vergelen is. Vooral bij de bumper zie je het goed. Bumper is mooi wit gebleven terwijl de body delen meer heel zijn. Wanneer je vergelijk met stukken dat geen zonlicht zien, dus deuren en kofferklep is het ook zichtbaar. Iemand ervaring mee? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPliM3l3z-rnn8DVavyjYNmZiZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HA3JJ0bfcG1H975z5oZUr8uc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
roundlet schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:02:
Ik rij sinds vorig jaar zomer een witte model 3. Ik merk dat het wit aan het vergelen is. Vooral bij de bumper zie je het goed. Bumper is mooi wit gebleven terwijl de body delen meer heel zijn. Wanneer je vergelijk met stukken dat geen zonlicht zien, dus deuren en kofferklep is het ook zichtbaar. Iemand ervaring mee? [Afbeelding]
Veel moderne auto's hebben het probleem dat de lak op metalen delen anders verkleurd dan op kunstof delen.

Mijn vorige Toyota had dit ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Laatst online: 20-09 14:07
Op zich zou ik mij niet al te druk maken om het type accu. Hoe vaak rij je zoveel kilometers? En als je de kilometers wel nodig hebt, dan mag je hem volledig opladen.

Hou er wel rekening mee dat je geen ryzen hebt, dus mogelijk niet alle features gaat krijgen. Verder heb je wel de sensoren die accurater zijn dan teslavision.

Voor 30k zeker geen slechte aanschaf. Ik heb zelf vorig jaar een model 3 standard gekocht bij Tesla uit 2021, ietsjes nieuwer want ik heb wel LFP en ik heb enhanced autopilot en dat kostte mij toen 36k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
  • Laatst online: 18-09 22:35
De remschijven van mijn 2019 M3 hebben vrij diepe groeven in de remschijven achter. Alsof er steentjes tussen remblok en schijf hebben gezeten. Herkent iemand dat?

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:35

Ethirty

Who...me?

Voor mijn nieuwe leasewagen staat de Model Y inmiddels op mijn shortlist, om de simpele reden dat met mijn wensen deze een stuk goedkoper uitvalt dan een beetje aangeklede familie-station (Skoda Octavia ed). Trekhaak is een must, dus dat zit ook goed.

Ben nog verre van overtuigd, het ultra minimalistische interieur en geen dashboard of hud maken me erg sceptisch of ik het fijn rijden ga vinden. Daarvoor hopelijk binnenkort een proefrit plannen. In ieder geval (deels) blij dat de Y nog geen make-over heeft gehad, al ziet het nieuwe 3 dashboard er wel al een stuk beter uit.

Ik spreek tot nu toe ook alleen maar "fanboys" dus die geven een vrij eenzijdig beeld. Elon kan ook nooit wat verkeerds doen met Tesla niveau.

Waar ik dus nog naar op zoek ben is oprechte ervaring met aan de ene kant het glazen dak zonder gordijn - we hebben een kleintje die de komende tijd nog wel naar boven kijkt en ik heb zelf ook snel last van stralingswarmte. Als het lekker is gooi ik nu mijn dak open, maar als de zon brand gaat het gordijntje snel dicht.

En aan de andere kant zoek ik ervaringen over het missen van parkeersensoren voor/achter. Begreep dat achter met Vision nog wel gaat, maar over voor zie ik maar weinig positiefs.

De rest geloof ik allemaal wel en zal vooral wennen zijn, zoals ontbreken van dode hoek waarschuwing in de spiegel bijv.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:18
Als ex Tesla model 3 (model 2019 tm 2024) rijder: ik zou je 30k in een kwalitatief degelijkere auto steken. Zowel service als afwerking van de auto zijn niet om naar huis te schrijven. Over de jaren heen gaat er steeds meer stuk en dat kost elke keer toch weer wat extra centen, aangezien het service center alles wegwuift als binnen de marge, komt door de gebruiker of buiten de garantie 😊 zonde van het geld en ondertussen zie je ze overal, niet echt spannend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Ethirty schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:58:
Voor mijn nieuwe leasewagen staat de Model Y inmiddels op mijn shortlist, om de simpele reden dat met mijn wensen deze een stuk goedkoper uitvalt dan een beetje aangeklede familie-station (Skoda Octavia ed). Trekhaak is een must, dus dat zit ook goed.

Ben nog verre van overtuigd, het ultra minimalistische interieur en geen dashboard of hud maken me erg sceptisch of ik het fijn rijden ga vinden. Daarvoor hopelijk binnenkort een proefrit plannen. In ieder geval (deels) blij dat de Y nog geen make-over heeft gehad, al ziet het nieuwe 3 dashboard er wel al een stuk beter uit.

Ik spreek tot nu toe ook alleen maar "fanboys" dus die geven een vrij eenzijdig beeld. Elon kan ook nooit wat verkeerds doen met Tesla niveau.

Waar ik dus nog naar op zoek ben is oprechte ervaring met aan de ene kant het glazen dak zonder gordijn - we hebben een kleintje die de komende tijd nog wel naar boven kijkt en ik heb zelf ook snel last van stralingswarmte. Als het lekker is gooi ik nu mijn dak open, maar als de zon brand gaat het gordijntje snel dicht.

En aan de andere kant zoek ik ervaringen over het missen van parkeersensoren voor/achter. Begreep dat achter met Vision nog wel gaat, maar over voor zie ik maar weinig positiefs.

De rest geloof ik allemaal wel en zal vooral wennen zijn, zoals ontbreken van dode hoek waarschuwing in de spiegel bijv.
Rij er nu een aantal maand mee (leasewagen model Y LR verplicht een EV en tesla was het beste keuze)

Het interieur (kom van een BMW x1) is gewoon goed, dashboard went snel en is geen enkele issue.

Glazen dak is een issue zeker met een klein kind, geen idee of dat UV doorlaat maar warm word het zeker. Ik zet dan de airco een paar minuten op voorhand remote aan.

Parkeren gaat net zet zo vlot als met die X1 (is wel een grote wagen) , dode hoek? Waar? ALs je afslaat dan zie je gewoon de camera aan die kant en die waarschuwt ook moest er daar een obstakel zijn.

Tevreden van tot nu toe, heb ook een toen een ionic 5 getest die lijkt me gelijkwaardig maar de levertijd daar was 14-18 maand. Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

k995 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:05:
[...]

Parkeren gaat net zet zo vlot als met die X1 (is wel een grote wagen) , dode hoek? Waar? ALs je afslaat dan zie je gewoon de camera aan die kant en die waarschuwt ook moest er daar een obstakel zijn.
Als een auto mij nu van achter nadert gaat er direct al een lampje branden vóór ik probeer van richting te veranderen. Scheelt ergernis van 2 kanten is mijn ervaring.

Voor het dak zag ik wel dure achteraf gordijntjes, maar dat lijkt me maar omslachtig.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Laatst online: 24-08 09:32
Ik weet niet welke opties e.d. deze heeft, noch waar je woont, maar in Vlaanderen heb je een nieuwe (witte) voor 35.000€ (premie) dan zou ik persoonlijk voor een auto die 200K moet rijden wel die extra inzet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Ethirty schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:12:
[...]

Als een auto mij nu van achter nadert gaat er direct al een lampje branden vóór ik probeer van richting te veranderen. Scheelt ergernis van 2 kanten is mijn ervaring.
En hier schiet dat in gang als je begint te knipperen, anders is dat toch storend ?
Voor het dak zag ik wel dure achteraf gordijntjes, maar dat lijkt me maar omslachtig.
Geen idee, hangt denk ik af waar je die natuurlijk zet , zie iets van een 50 euro? Moest je dat echt storen valt wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:01
Ik doe al 4.5 jaar met twee kinderen in een model 3. 1 van 6 en 1 van 1.5 jaar oud.
Dat glazen dak is geen issue. UV komt er niet door, en de airco werkt dusdanig goed dat je geen oververhitte kinderen krijgt. Alleen wel even vantevoren je auto koelen, want 53 graden en die bekleding is niet zo fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Ik ben geen Elon fanboy.
Vision werkt prima, zeker als je zelf wat mee kijkt in de camera’s.
Een dodehoek waarschuwing krijg je ook op het scherm door een rode rand rond het linksachterbeeld.

Als je echt te veel last hebt ban stralingswarmte, dan bestaan er zonneschermen (65€) die in 2 delen zijn, en je kan dus de voorkant af schermen en de achterkant open laten.

Proefrit zeker doen!
Ik ben compatibel met de Tesla keuzes, maar sommigen dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
Een overweging zou kunnen zijn dat een LFP accu meer cycli mee zou moeten kunnen gaan als een NCA accu. Dat kan invloed hebben op de waarde als hij 245.000 km op de klok heeft staan.

Wat ook een aandachtspunt is: zit er een warmtepomp in? Deze is voorzover ik weet in 2021 geïntroduceerd.

[ Voor 5% gewijzigd door japie514 op 20-05-2024 18:48 ]

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-09 12:42

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Ik kom van een Skoda Superb, dus ik weet wat ruimte is. De Y heeft deze ruimte echt ook. Trekhaak? Wat wil je ermee? Fiets…….. geen probleem. Karretje,……… wat minder range maar a la. Genoeg. Caravan……. Voor gebruik in Nederland prima. Je komt overal met een keer snelladen ( SR) . Naar het buitenland is voor mij nog een dingetje. Je range is dan max 175 km met een redelijke forse caravan.
Die Elon moet ik ook niet, maar de Y rijdt lekker ( nu 3 maanden). Tja……. Ook met een Tesla kun je kosten krijgen. Een schroef in de wang van de achterband. FF 300 euro”s.
Succes met je afwegingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-09 22:09
Gommert69 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:29:
De remschijven van mijn 2019 M3 hebben vrij diepe groeven in de remschijven achter. Alsof er steentjes tussen remblok en schijf hebben gezeten. Herkent iemand dat?
Schijfremmen zijn zelfstellend. Dit wil zeggen dat de remblokken minimale speling hebben met de schijven. Steentjes ertussen is daarom zeldzaam. Wel kunnen ze door de tijd gegroefd raken door zand. Meestal doet goed zichtbare groefvorming zich bij modernere auto’s vaak pas voor bij hogere kilometrages.
Schijven mogen - binnen grenzen - wel wat groefvorming vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
Megat schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:59:
[...]

Schijfremmen zijn zelfstellend. Dit wil zeggen dat de remblokken minimale speling hebben met de schijven. Steentjes ertussen is daarom zeldzaam. Wel kunnen ze door de tijd gegroefd raken door zand. Meestal doet goed zichtbare groefvorming zich bij modernere auto’s vaak pas voor bij hogere kilometrages.
Schijven mogen - binnen grenzen - wel wat groefvorming vertonen.
Dank voor de info. KM stand is 75.000 dus nog niet zo hoog. Wel opvallend dat beide achterschijven het hebben en de voorste niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

peerke 1960 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:46:
[...]

Ik kom van een Skoda Superb, dus ik weet wat ruimte is. De Y heeft deze ruimte echt ook. Trekhaak? Wat wil je ermee? Fiets…….. geen probleem. Karretje,……… wat minder range maar a la. Genoeg. Caravan……. Voor gebruik in Nederland prima. Je komt overal met een keer snelladen ( SR) . Naar het buitenland is voor mij nog een dingetje. Je range is dan max 175 km met een redelijke forse caravan.
Die Elon moet ik ook niet, maar de Y rijdt lekker ( nu 3 maanden). Tja……. Ook met een Tesla kun je kosten krijgen. Een schroef in de wang van de achterband. FF 300 euro”s.
Succes met je afwegingen
Nieuwe Superb PHEV staat ook op de lijst, maar het prijsverschil elke maand is navenant. Trekhaak is vooral voor kleine aanhanger, wellicht een vouwwagen maar zeker geen caravan. Als het al zwaarder wordt dan alleen lokaal verkeer.
Tommie12 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:37:
[...]

Ik ben geen Elon fanboy.
Vision werkt prima, zeker als je zelf wat mee kijkt in de camera’s.
Een dodehoek waarschuwing krijg je ook op het scherm door een rode rand rond het linksachterbeeld.

Als je echt te veel last hebt ban stralingswarmte, dan bestaan er zonneschermen (65€) die in 2 delen zijn, en je kan dus de voorkant af schermen en de achterkant open laten.

Proefrit zeker doen!
Ik ben compatibel met de Tesla keuzes, maar sommigen dus niet.
Ook goed om te horen (y)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo

Wanneer moet je bestellen? Want als de facelift er is dan krijg je automatisch die ;) .
Voordeel is dat die (in de model 3 in ieder geval) een rood lampje in de speakers heeft naast de spiegels als dode hoek waarschuwing.

Alles zit in het scherm, maar het scherm is eindeloos veel beter dan die in (bijvoorbeeld) een Golf. Het is gewoon echt zo responsief als een iPad en niet net een tikkie traag en stoterig zoals bij de meeste andere merken (dan dacht ik steeds, heeft hij m’n druk nu geregistreerd of niet?!).

Tesla Vision werkt hier (nogmaals in de 3) prima. Parkeersensoren zijn beter, maar dit werkt ook.

Het glazen dak wordt warm, maar in de cabine is het heerlijk vertoeven. Nooit de behoefte gehad om daar van de zonneschermen voor te kopen (ruim 130k met een 2019 model 3 en nu een paar weken een highland model 3 gereden).

Ik ben ondertussen wel fan van Tesla’s (niet voor niets na 5 jaar opnieuw één gekozen), maar die Elon is natuurlijk een totale randdebiel die steeds naarder en raarder wordt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Laatst online: 09:53
sahinasappelsap schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:03:
[...]

Als ex Tesla model 3 (model 2019 tm 2024) rijder: ik zou je 30k in een kwalitatief degelijkere auto steken. Zowel service als afwerking van de auto zijn niet om naar huis te schrijven. Over de jaren heen gaat er steeds meer stuk en dat kost elke keer toch weer wat extra centen, aangezien het service center alles wegwuift als binnen de marge, komt door de gebruiker of buiten de garantie 😊 zonde van het geld en ondertussen zie je ze overal, niet echt spannend...
grappig. Heb ook een model 3 uit die periode. Idd, er kunnen wat zaken beter. En lijkt erop dat ze dat gelukt is met de highland (vandaar dat ik weer een tesla ga nemen). Maar ik vind de oude zo goed, dat ik die waarschijnlijk ook over ga kopen van de LM. Hiervoor heb ik 3 x een audi gehad, en nog een keer kort een seat en een VW. Ik was zelfs audi fan boy. Ik ga nooooooit meer terug. Als ik nu terug kijk hoe vaak in de garage gestaan heb......en wat de kosten waren. Recent nog in de ID7 gereden als mogelijke optie. no way. Lopen gewoon gigantisch achter op veel vlakken. Ben ik dan een Tesla fanboy. Nee, totaal niet zelfs. Ik baal nog steeds dat ze op de nieuwe geen goede ruitenwissers hebben, stokken en parkeersensors vewijderd hebben. Dat is gewoon te debiel voor woorden. Maar zelfs met die zaken is de M3H gewoon stukken beter dan welke auto dan ook in die price range. En zelfs de meest tussen de 60 en 70k euro.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Smobbo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:39:
[...]

Ik ben ondertussen wel fan van Tesla’s (niet voor niets na 5 jaar opnieuw één gekozen), maar die Elon is natuurlijk een totale randdebiel die steeds naarder en raarder wordt…
Wilde geen discussie over die man oproepen. Was meer om aan te geven dat sommige mensen gewoon niet open staan voor het feit dat er soms rare keuzes bij Tesla gemaakt worden.
Caelorum schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:32:
Ik doe al 4.5 jaar met twee kinderen in een model 3. 1 van 6 en 1 van 1.5 jaar oud.
Ik kan alleen maar denken: hoe dan :?
Ik heb al moeite met een medium SUV en 1 baby. Kinderwagen erin en vol :o
Smobbo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:39:
[...]

Wanneer moet je bestellen? Want als de facelift er is dan krijg je automatisch die ;) .
Voordeel is dat die (in de model 3 in ieder geval) een rood lampje in de speakers heeft naast de spiegels als dode hoek waarschuwing.
Komende weken/maanden. Blijft altijd de vraag wanneer er een verandering op komst is bij Tesla, maar geloof dat de consensus links en rechts is dat de Y dit jaar niet meer aan de beurt is.

[ Voor 25% gewijzigd door Ethirty op 20-05-2024 20:12 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sahinasappelsap
anti elppa schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:48:
[...]

grappig. Heb ook een model 3 uit die periode. Idd, er kunnen wat zaken beter. En lijkt erop dat ze dat gelukt is met de highland (vandaar dat ik weer een tesla ga nemen). Maar ik vind de oude zo goed, dat ik die waarschijnlijk ook over ga kopen van de LM. Hiervoor heb ik 3 x een audi gehad, en nog een keer kort een seat en een VW. Ik was zelfs audi fan boy. Ik ga nooooooit meer terug. Als ik nu terug kijk hoe vaak in de garage gestaan heb......en wat de kosten waren. Recent nog in de ID7 gereden als mogelijke optie. no way. Lopen gewoon gigantisch achter op veel vlakken. Ben ik dan een Tesla fanboy. Nee, totaal niet zelfs. Ik baal nog steeds dat ze op de nieuwe geen goede ruitenwissers hebben, stokken en parkeersensors vewijderd hebben. Dat is gewoon te debiel voor woorden. Maar zelfs met die zaken is de M3H gewoon stukken beter dan welke auto dan ook in die price range. En zelfs de meest tussen de 60 en 70k euro.
Meningen verschillen, en dat mag natuurlijk. Ik heb zo onderhand best wat merken gereden en ik ben van mening dat de bouwkwaliteit en afwerking van de M3 uit 2019 gewoon slecht is. En als er wat mee is, dan is het wachten op onderdelen of je krijgt gewoon slechte service. Auto is motorisch gelukkig altijd prima geweest en heeft een zeer degelijke range.

Maar...als je een auto koopt van 60k (en dan doe ik een lichte greep uit de hoge hoed met problemen): dan mag je verwachten dat de auto niet met deuken en krassen geleverd wod, de lak er na 3 jaar niet afbladdert, vogelpoep niet leidt tot doffe plekken op je lak (zwart), er geen vocht in de trunk aanwezig is, de richtingaanwijzers het normaal doen (5 jaar lang!), de ruiterwissers het normaal (gaan) doen als het regent (5 jaar lang!), er niet zoiets als phantom brakes bestaat (5 jaar lang!), het interieur zoals het houten frontje scheurt, de passagiersstoel knopjes afbreken, of die van de ramen omhoog/omlaag losschieten, er scheuren in de ramen (voor, boven, achter) komen door hitte, het stuur niet goed uitgelijnd kan worden (en dus net even naar links staat), bij de eerste het beste stoepje je terug kan omdat de auto naar rechts trekt, de bovenste en onderste draagarmen vervangen moeten worden, de hydroliek van de achterklep het niet meer goed doet, over het windgeruis nog maar niet te spreken, de piepjes en kraakjes laat ik achterwege... en ga zo maar door.

Je mag klagen over de andere merken, maar ik heb dit nog nooit meegemaakt en was blij dat ik hem inleverde. Ik rij nu sinds enkele weken een nieuwe elektrische auto van een ander merk. De afwerking is subliem en de degelijkheid is fantastisch. Enige wat wennen is, is dat ik de autopilot mis (minus de brakes).
Iedere ervaring is anders, en ik ben wellicht zo een geval waarbij ik er eentje uit een slechte batch heb...maar doordat dat niet goed opgelost is (en omdat je problemem weggewuifd worden/niet serieus worden genomen) kan ik met een gerust hart zeggen dat er hier geen Tesla meer op de oprit komt te staan. Als ik deze problemen had gehad als privé auto, dan was ik ondertussen duizenden euro's verder :-)

[ Voor 4% gewijzigd door sahinasappelsap op 20-05-2024 20:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 21:26
Toch wat vervelend. Ik heb in de bestuurdersstoel van m'n nieuwe M3H soms een kraak zitten. Zeker bij wat hobbelige weggetjes hoor je af en toe wat kraken. Het lijkt het onderstel en niet de stoel zelf. Het is alleen lastig te triggeren. Eens zien of ik daar nog wat mee kan. Kan me herinneren dat meerdere mensen dit hadden in dit topic.

Overigens met een lang weekend weg van 100% tot 0% gereden (stomtoevallig kwam het exact zo uit). Totale range was 432km. Toch niet slecht voor de standard range :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:52
Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken en als ik weer ga leasen dan wordt het de Model 3. Ik rijd nu een station en vind het wel lastig om te bepalen of de M3 voldoende ruimte biedt. Ik krijg de kinderwagen wel in de achterbak, maar dan is de achterbak ook vrijwel vol. Zijn een trekhaakkoffer en dakkoffer dan de oplossing? (overigens vind ik een trekhaak ook wel een dure optie qua bijtelling en leasebudget..)

Hoe doen andere mensen dat? @Caelorum Ik zie dat jij twee kinderen hebt in de Model 3, maar is er dan geen sprake van ruimtegebrek? Vakantie lijkt mij vrij lastig worden met een sedan als deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
sahinasappelsap schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:17:
[...]

Meningen verschillen, en dat mag natuurlijk. Ik heb zo onderhand best wat merken gereden en ik ben van mening dat de bouwkwaliteit en afwerking van de M3 uit 2019 gewoon slecht is. En als er wat mee is, dan is het wachten op onderdelen of je krijgt gewoon slechte service. Auto is motorisch gelukkig altijd prima geweest en heeft een zeer degelijke range.

Maar...als je een auto koopt van 60k (en dan doe ik een lichte greep uit de hoge hoed met problemen): dan mag je verwachten dat de auto niet met deuken en krassen geleverd wod, de lak er na 3 jaar niet afbladdert, vogelpoep niet leidt tot doffe plekken op je lak (zwart), er geen vocht in de trunk aanwezig is, de richtingaanwijzers het normaal doen (5 jaar lang!), de ruiterwissers het normaal (gaan) doen als het regent (5 jaar lang!), er niet zoiets als phantom brakes bestaat (5 jaar lang!), het interieur zoals het houten frontje scheurt, de passagiersstoel knopjes afbreken, of die van de ramen omhoog/omlaag losschieten, er scheuren in de ramen (voor, boven, achter) komen door hitte, het stuur niet goed uitgelijnd kan worden (en dus net even naar links staat), bij de eerste het beste stoepje je terug kan omdat de auto naar rechts trekt, de bovenste en onderste draagarmen vervangen moeten worden, de hydroliek van de achterklep het niet meer goed doet, over het windgeruis nog maar niet te spreken, de piepjes en kraakjes laat ik achterwege... en ga zo maar door.

Je mag klagen over de andere merken, maar ik heb dit nog nooit meegemaakt en was blij dat ik hem inleverde. Ik rij nu sinds enkele weken een nieuwe elektrische auto van een ander merk. De afwerking is subliem en de degelijkheid is fantastisch. Enige wat wennen is, is dat ik de autopilot mis (minus de brakes).
Iedere ervaring is anders, en ik ben wellicht zo een geval waarbij ik er eentje uit een slechte batch heb...maar doordat dat niet goed opgelost is (en omdat je problemem weggewuifd worden/niet serieus worden genomen) kan ik met een gerust hart zeggen dat er hier geen Tesla meer op de oprit komt te staan. Als ik deze problemen had gehad als privé auto, dan was ik ondertussen duizenden euro's verder :-)
mmmm dan heb je of heel veel pech of ik heel veel geluk. Ben in 115k km en bijna 5 jaar nog geen 1x in een garage geweest. Heb alleen banden moeten vervangen, en vorig jaar bij de APK maar gelijk de ruitenwissers en interieur filter laten vervangen. Verder 0,0 problemen. Lak (witte) is extreem hard, heb zelfs amper steenslag.
enige nadeel is de automatische ruitenwissers. AP gebruik ik alleen op de snelweg, en daar heb ik al 3,5 jaar geen phantom brake meer gehad.
Afwerking was idd niet super. Maar ook weer niet dramatisch. Vooral punt van verbetering. En dat is bij de nieuwe echt extreem veel beter.
Ervaring met kosten en service van tesla heb ik dus ook niet, want nog nooit van gebruik hoeven maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:53

bert pit

asdasd

Dode hoek waarschuwing staat in beeld en bovendien gaat de auto echt niet naar links als er links van je iets rijdt dat je zelf niet ziet.
De warmte van het glazen dak is aanzienlijk, hoewel sommigen er weinig last van hebben. Ik heb inmiddels een scherm gekocht (25 Euro) wat zich in 3 minuten liet monteren. Hopelijk helpt het tegen de warmte.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Belecthor schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:32:
Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken en als ik weer ga leasen dan wordt het de Model 3. Ik rijd nu een station en vind het wel lastig om te bepalen of de M3 voldoende ruimte biedt. Ik krijg de kinderwagen wel in de achterbak, maar dan is de achterbak ook vrijwel vol. Zijn een trekhaakkoffer en dakkoffer dan de oplossing? (overigens vind ik een trekhaak ook wel een dure optie qua bijtelling en leasebudget..)

Hoe doen andere mensen dat? @Caelorum Ik zie dat jij twee kinderen hebt in de Model 3, maar is er dan geen sprake van ruimtegebrek? Vakantie lijkt mij vrij lastig worden met een sedan als deze.
Simpel. Mijn dochter zit in een iets smaller zitje tegenwoordig, al is dat niet echt nodig. Mijn zoontje zit in een echte zetel.

Vergis je overigens niet hoeveel je eigenlijk nog in die wagen kwijt kan in die bak onderin en voorin. Ook bij de voeten van de kinderen kan je als ze nog jong zijn nest wat kwijt, want die reiken toch niet tot de vloer.

Op vakantie staat tussen hun in staat alle zooi van mijn dochter voor de rit. Tablet enz. Bij mijn zoontje op de vloer staan wat benodigheden voor de rit zoals schone kleren enz. (Het zijn kinderen he...)
De achterbak zit stampvol. 1 koffer voor mij vrouw en mij. 2 voor de kinderen. Een kinderwagen, eten en zooi die we niet onderweg nodig hebben, dekens, enz.
De trunk zit vol met het eten voor onderweg. Aangezien we toch elke 2 uur een half uur stil staan kunnen we dan relaxt eten.

Wij hebben overigens al wel een compactere buggy. Of nouja een easywalker jackey xl, maar het scheelt wel enorm ten opzichte van de eerste wagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 20-05-2024 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

sahinasappelsap schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:03:
[...]

Onafhankelijke kenners hebben daar toch een andere mening over. Hoewel ik met je eens ben dat het 2019 model niet best was.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
bert pit schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:46:
[...]

Onafhankelijke kenners hebben daar toch een andere mening over. Hoewel ik met je eens ben dat het 2019 model niet best was.
Denk dat er ook veel verschil zit tussen 2019 en 2019. Gok tot augustus niet best, daarna stukken beter. Die van mij is van 30 september en zoals je hierboven kan lezen helemaal dikke prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ethirty schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:11:
[...]
Ik kan alleen maar denken: hoe dan :?
Ik heb al moeite met een medium SUV en 1 baby. Kinderwagen erin en vol :o
[...]
Hij zit inmiddels dus in een buggy wat al de helft van die ruimte scheelt. Verder wat ik in mijn vorige post heb gezet.

+ Het is een hobby van me op te puzzelen met bagage haha. Hiervoor reed ik een Seat Leon en daarvoor een Ford Fiesta en een Fiat Punto. Alledrie hadden ze niet perse meer ruimte dan de model 3.

Ik kijk overigens nu naar een nieuwe auto en niet eens perse meer laadruimte, maar vooral hogere instap vanwege mijn zoontje die mogelijk nog een jaar of twee drie niet (goed) loopt. En dan merk je dat het in de auto tillen bij zo'n lage auto wel zwaar begint te worden bij de ongeveer anderhalf jaar / 15 kilo. Maar de meeste ouders zullen daar geen last van hebben (hopelijk).

[ Voor 46% gewijzigd door Caelorum op 20-05-2024 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gommert69
[...]

Ik herken me volstrekt niet in dit verhaal. Ik kwam van een BMW 320 touring en mijn M3 is van juni 2019. Afgezien van het rechter voorpaneel dat af levering slordig was uitgelijnd heb ik geen problemen ervaren. Afgezien van de voorste draagarmen die in jaar 4 onder garantie zijn vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe andere (de meeste?) mensen dat oplossen is door de Model Y te kiezen...

Klinkt een beetje flauw misschien, maar ik meen het oprecht. Zeker als je van een station komt is de Y met de hatchback veel handiger dan de 3 met sedan klep. Om nog niet te spreken van het verschil in ruimte.

Trekhaak kun je buiten bijtelling houden door deze achteraf te laten monteren ipv voor aflevering. Moet de leasemaatschappij wel aan meewerken, maar zie ik hier vaak langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Hier destijds met 2 oudere kinderen een rondreis van 2 weken door Toscane gedaan, ging prima met de M3, wel zonder buggy/kinderwagen, maar verder alles in kofferbak en frunk, ging prima.

Nu met de Model Y gaat dat allemaal nog een stuk makkelijker, is dat geen optie?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 20:58
Vraagje: Model3 LR 2021 heeft twee motoren, één van 158 kW en één van 208 kW. Als je vol "gas" geeft, betekent dit dan dat de accu 158 kW + 208 kW = 366 kW (+nog wat extra vanwege verliezen) aanlevert? Dat zijn wel grote getallen..

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:34:
[...]

Nieuwe Superb PHEV staat ook op de lijst, maar het prijsverschil elke maand is navenant. Trekhaak is vooral voor kleine aanhanger, wellicht een vouwwagen maar zeker geen caravan. Als het al zwaarder wordt dan alleen lokaal verkeer.

[...]

Ook goed om te horen (y)
Wat het soms lastig maakt om bij te lezen is dat Tesla's redelijk snel veranderen. Zo zijn er vroege Model 3's die soms wat bouwkwaliteit puntjes hadden. Dat is allang verbeterd, maar nog steeds zit iedereen z'n auto bij afhalen te controleren op panel gaps...

Zoiets ook met Vision. Eind 2022 zijn ze gestopt met sensoren en begin 2023 kwam er Vision versie 1.0. Die was heel basic (lijntje om de auto), niet erg accuraat qua afstand en qua visuals soms gewoon raar. De eerste reviews daarvan waren heel erg slecht en dat gaf een hoop discussie. Dit vind je waarschijnlijk nog werk veel terug.

Inmiddels is dat sterk verbeterd en zie je een 3D model op het scherm en hoe de auto zich daarin beweegt. Er zijn piepjes bij het dicht naderen van objecten (en die kleuren dan ook rood) en het systeem laat ook de lijnen van parkeervakken zien. Dit werkt inmiddels erg goed.

Zo ook met automatisch grootlicht en verblinden van tegenliggers. Was eerst ruk, toen verbeterd en inmiddels ingehaald door de update naar adaptive matrix lampen (wat ook behoorlijk goed werkt).

Kortom, wat je online leest is niet altijd actueel/accuraat. Ga gewoon de proefrit maken, stel evt resterende vragen aan de medewerkers en/of hier en baseer daarop je keuze.

Subjectief: kaal interieur en geen cluster/hud is een van de meest gehoorde twijfel punten bij nieuwe Tesla rijders. Het 'gebrek' aan knopjes en tierelantijnen vind ik zelf wel erg rustig overkomen. Uiteindelijk went 99% snel zat aan de plaats waar je de snelheid leest...

Ik heb vorig jaar een zonneschermpje bij Amazon gekocht voor rond €55. Helaas was de zomer van 2023 niet dusdanig dat het echt nodig was, dus ik kan nog niet zeggen of het echt veel verschil maakt... Maar de airco werkt ook prima.

Tot slot: ik weet dat veel fabrikanten nu graag PHEVs pushen, maar eerlijk gezegd lijkt het me het slechtst van twee werelden. Veel daarvan hebben maar een beperkt bereik op de batterij. Als je dan toch zoveel mogelijk elektrisch wilt rijden ben je continu bezig met laden en daarnaast moet je alsnog tanken. Er zijn er tegenwoordig ook met wat meer elektrisch bereik, maar ik blijf het maar inefficiënt vinden...

Met de Model Y laad ik 1-2 keer per week op en heb ik er amper omkijken naar en ik rijd >35.000 km per jaar. Een lage aanhanger of vouwwagen is voor het bereik met de Model Y ook niet zo erg als een caravan of hoge dichte aanhanger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sahinasappelsap
[...]

Dan ben ik benieuwd wie je bedoelt met onafhankelijke kenners. Wie of wat zijn dat precies en wat maakt ze onafhankelijker dan mijn eigen ervaringen? En wat bedoel je daar dan precies mee?
En wat is hun mening dan precies en op basis van wat zijn die gebaseerd?

Overigens kwam mijn tesla uit april 2019, veel problemen met de standaard zwarte kleur destijds.

[ Voor 4% gewijzigd door sahinasappelsap op 20-05-2024 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
anti elppa schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:42:
[...]

mmmm dan heb je of heel veel pech of ik heel veel geluk. Ben in 115k km en bijna 5 jaar nog geen 1x in een garage geweest. Heb alleen banden moeten vervangen, en vorig jaar bij de APK maar gelijk de ruitenwissers en interieur filter laten vervangen. Verder 0,0 problemen. Lak (witte) is extreem hard, heb zelfs amper steenslag.
enige nadeel is de automatische ruitenwissers. AP gebruik ik alleen op de snelweg, en daar heb ik al 3,5 jaar geen phantom brake meer gehad.
Afwerking was idd niet super. Maar ook weer niet dramatisch. Vooral punt van verbetering. En dat is bij de nieuwe echt extreem veel beter.
Ervaring met kosten en service van tesla heb ik dus ook niet, want nog nooit van gebruik hoeven maken
Mogelijk ben ik een pech gevalletje, al heb ik deze geluiden vaker gehoord. In ieder geval heb ik 5 jaar op 4% mogen rijden en dat is prima voor in de lease. Tesla is in 2020 meen ik overgestapt op de pearl white als standaard, waarschijnlijk ook omdat de kwaliteit daarvan gewoon beter is. En absoluut fijn dat je weinig tot geen ervaringen met de SeC's hebt. De een is echt beter dan de andere en ik heb in die 5 jaar geleerd dat ik amsterdam beter links kan laten liggen en b.v. beter in purmerend mijn afspraak kan plannen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:52
Taro schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:50:
[...]

Hier destijds met 2 oudere kinderen een rondreis van 2 weken door Toscane gedaan, ging prima met de M3, wel zonder buggy/kinderwagen, maar verder alles in kofferbak en frunk, ging prima.

Nu met de Model Y gaat dat allemaal nog een stuk makkelijker, is dat geen optie?
bilgy_no1 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:43:
[...]

Hoe andere (de meeste?) mensen dat oplossen is door de Model Y te kiezen...

Klinkt een beetje flauw misschien, maar ik meen het oprecht. Zeker als je van een station komt is de Y met de hatchback veel handiger dan de 3 met sedan klep. Om nog niet te spreken van het verschil in ruimte.

Trekhaak kun je buiten bijtelling houden door deze achteraf te laten monteren ipv voor aflevering. Moet de leasemaatschappij wel aan meewerken, maar zie ik hier vaak langskomen.
De Model Y is voor mij wat duur ivm een eigen bijdrage. Mijn LMS heeft de Tesla’s überhaupt vrij duur in de lease.

Bedankt voor de tip voor de trekhaak, dat ga ik even checken bij ze.

[ Voor 3% gewijzigd door Belecthor op 20-05-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeMau89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 00:34
Belecthor schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:39:
[...]

[...]

De Model Y is voor mij wat duur ivm een eigen bijdrage. Mijn LMS heeft de Tesla’s überhaupt vrij duur in de lease.

Bedankt voor de tip voor de trekhaak, dat ga ik even checken bij ze.
Vergeet niet dat eigen bijdrage afgetrokken mag worden van je bijtelling. Was voor mij uiteindelijk de reden om toch lekker voor MY te gaan met wat goodies. Blauw; induction en trekhaak. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-09 14:26

Hier ook geen fanboy maar wel een erg tevreden gebruiker van een M3 van 2022. (privé aankoop)

Ik kom van een Golf GTE uit 2022 en moet zeggen dat de M3 echt een hele verbetering is qua rijervaring en service van de dealer.

Eerst een testrit gemaakt bij Tesla Groningen en daarna nog twijfels dus op een zaterdag toen ik toch in de buurt was even langs gereden en gevraagd voor een 2e testrit en direct een MY Performance mee gekregen en onder het mom van we gaan toch bijna sluiten dus breng hem maandag maar terug. _/-\o_

Nu had ik de pech dat mijn accu een productiefout heeft en die dus vervangen moet worden, de reparatie staat gepland voor komende dinsdag maar toen ik 2 weken geleden een melding kreeg dat hij niet meer ging laden ben ik er heen gereden en direct kosteloos een andere tesla mee gekregen.

Verder zou ik je gewoon adviseren een een lange testrit te maken en kijken hoe het bevalt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kardox
Bedankt voor jullie adviezen, helaas is budget echt max 30k om de leasekosten acceptabel te houden voor haar ( het is voor mijn partner ) en wordt gefinancierd door de bank. Voor 30k kan ik momenteel niet een andere Tesla m3 van bj 2021 vinden met volgende plus punten: grijze kleur ( vinden wij mooiste kleur ), Bovag 1 jaar en Tesla garantie nog ( 45k op de teller ) en warmtepomp. Ze gaat 4 x in de week mee naar het werk, heen en terug: 160km, 180km, 80km, 160km. Privé zal ook nog genoeg km gereden worden. Dat wordt gewoon minimaal 3 x laden per week. 2 x op straat en 1 x superchargen is in principe niet gek. Blijf toch jammer vinden dat een NCA accu is maar de voordelen maken het weer goed. Ze stapt over van brandstof en hoe ik het ook bereken is dit op lange termijn beste en voordeligste optie voor haar.

[ Voor 3% gewijzigd door kardox op 21-05-2024 00:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:58
sahinasappelsap schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:31:
[...]

Mogelijk ben ik een pech gevalletje, al heb ik deze geluiden vaker gehoord. In ieder geval heb ik 5 jaar op 4% mogen rijden en dat is prima voor in de lease. Tesla is in 2020 meen ik overgestapt op de pearl white als standaard, waarschijnlijk ook omdat de kwaliteit daarvan gewoon beter is. En absoluut fijn dat je weinig tot geen ervaringen met de SeC's hebt. De een is echt beter dan de andere en ik heb in die 5 jaar geleerd dat ik amsterdam beter links kan laten liggen en b.v. beter in purmerend mijn afspraak kan plannen ;-)
Nee hoor je bent helaas geen pech gevalletje, ik heb mijn model Y vorig jaar privé nieuw aangeschaft en wist na 2 maanden al dat er nooit weer een nieuwe Tesla bij mij op de oprit komt te staan. Slechte aflevering, slechte bouwkwaliteit en ook nog eens extreem slechte service die gemelde problemen niet opgelost krijgen, wegwuiven of zelfs erger maken is nog steeds aan de orde bij Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Laatst online: 20-09 14:07
bilgy_no1 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:03:
[...]

Subjectief: kaal interieur en geen cluster/hud is een van de meest gehoorde twijfel punten bij nieuwe Tesla rijders. Het 'gebrek' aan knopjes en tierelantijnen vind ik zelf wel erg rustig overkomen. Uiteindelijk went 99% snel zat aan de plaats waar je de snelheid leest...
Eens, het enige waar ik wel een probleem mee heb is het verwijderen van de richtingaanwijzers. Als de knoppen aan de onderkant zijn, is het voor mij niet mogelijk om aan te geven dat ik de rotonde wil verlaten.

Bij de Semi is het in het midden zitten ook in 99% van de gevallen geweldig, behalve als je contact geld moet betalen bij tol wegen of als je een pasje moet pakken bij een poortje.

Het zijn specifieke gevallen waar het niet lekker werkt, al werkt het in de rest van de gevallen beter. Dit blijft lastig, dit is ook een reden waarom ik niet weet of ik wil gaan voor de Highland. Ik heb nu een model 3 uit 2021 (koop), maar ik kan weer over naar lease en dat is in dit geval mogelijk goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
schumi1986 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 00:47:
[...]

Nee hoor je bent helaas geen pech gevalletje, ik heb mijn model Y vorig jaar privé nieuw aangeschaft en wist na 2 maanden al dat er nooit weer een nieuwe Tesla bij mij op de oprit komt te staan. Slechte aflevering, slechte bouwkwaliteit en ook nog eens extreem slechte service die gemelde problemen niet opgelost krijgen, wegwuiven of zelfs erger maken is nog steeds aan de orde bij Tesla.
Erg vervelend om te horen, zeker als je een auto voor zo een bedrag privé hebt aangeschaft. Ik hoopte ergens dat het kwam omdat de mijne in de lease zat. Mensen die zo een ding privé aanschaffen zouden gewoon normaal geholpen moeten worden bij het SeC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Menesis schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:59:
Vraagje: Model3 LR 2021 heeft twee motoren, één van 158 kW en één van 208 kW. Als je vol "gas" geeft, betekent dit dan dat de accu 158 kW + 208 kW = 366 kW (+nog wat extra vanwege verliezen) aanlevert? Dat zijn wel grote getallen..
Klopt, maar die moeten dat maar een paar seconden kunnen leveren.
Na 4,4 s zit je aan 100, en rond de 10-12s aan de 200 km/h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-09 07:49
sahinasappelsap schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:31:
[...]

Link kwam al wat eerder voorbij, maar Tesla komt met kortingen voor de lease maatschappijen om een beetje te corrigeren voor oa. Slechte en dure service, dus lijkt geen uitzondering

Ik denk dat de meesten mijn 2019 M3 verhaal wel kennen. In 2 jaar vaker mee naar SeC geweest dan 10 jaar daarvoor met andere auto’s. Grotendeels overlap met die lijst die jij ook noemt.

Het blijft gewoon een beetje een loterij. Goede nieuws is, bij een occasion kun je daar op kiezen natuurlijk als je even goed testrit en service historie vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
JohanB schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:07:
[...]

Link kwam al wat eerder voorbij, maar Tesla komt met kortingen voor de lease maatschappijen om een beetje te corrigeren voor oa. Slechte en dure service, dus lijkt geen uitzondering

Ik denk dat de meesten mijn 2019 M3 verhaal wel kennen. In 2 jaar vaker mee naar SeC geweest dan 10 jaar daarvoor met andere auto’s. Grotendeels overlap met die lijst die jij ook noemt.

Het blijft gewoon een beetje een loterij. Goede nieuws is, bij een occasion kun je daar op kiezen natuurlijk als je even goed testrit en service historie vraagt.
Ik had de link gisteren inderdaad voorbij zien komen. Ik ben vooral de eerste 6 maanden wekelijks 2 maal in Amsterdam geweest omdat ze de deuk niet wilden herstellen en de krassen niet wilde oppakken.
Bij afhalen in Tilburg was er een dossier aangemaakt met foto's en die waren daarna "verdwenen".

De krassen en lak swirls zijn nooit opgelost, anders dan de auto kapot polijsten tot je de grijze grondverf eronder bijna kon zien 🤣

Inderdaad net de loterij, ook nooit geluk mee!

Met een occasion me is het dan vooral belangrijk om je niet te laden leiden door de emotie dat je graag een Tesla wil, maar vooral heel erg goed kijken en ervaren hoe de auto het in de praktijk doet denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door sahinasappelsap op 21-05-2024 07:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
MoonRaven schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 01:38:
[...]

Eens, het enige waar ik wel een probleem mee heb is het verwijderen van de richtingaanwijzers. Als de knoppen aan de onderkant zijn, is het voor mij niet mogelijk om aan te geven dat ik de rotonde wil verlaten.
Dit was voor mij ook de grootste ‘zorg’ toen ik over ging naar een m3h, maar het is dus eigenlijk totaal geen issue.
Zoals je zegt zitten de richtingaanwijzers als je de rotonde wilt verlaten onderaan, dat is altijd zo, aangezien je net na de ‘vorige’ afslag aan gaat geven dat je de rotonde wil verlaten. Hierdoor was ik na 3-4 rotondes al gewend aan de nieuwe plek.
Zelfs mijn vrouw vond het geen issue, terwijl ze dit soort dingen normaal bloed irritant vindt :+ .

Je hebt dus wel 2 handen nodig om dit soepel te doen, want ik stuur dan met links en ‘knipper’ met rechts. Mocht je een beperking aan 1 van beide handen hebben dan kan ik me voorstellen dat het wel een heel onhandige update is!

Ik zou zeggen: doe een extra lange proefrit en test het uit ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

sahinasappelsap schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:27:
[...]

Dan ben ik benieuwd wie je bedoelt met onafhankelijke kenners. Wie of wat zijn dat precies en wat maakt ze onafhankelijker dan mijn eigen ervaringen? En wat bedoel je daar dan precies mee?
En wat is hun mening dan precies en op basis van wat zijn die gebaseerd?

Overigens kwam mijn tesla uit april 2019, veel problemen met de standaard zwarte kleur destijds.
JDpower https://www.jdpower.com/cars/2022/tesla/model-3 of het blad autoweek. https://www.autoweek.nl/a...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Jij bent eigenaar van 1 auto, daar kun je pech mee hebben, maar dat wil niet zeggen dat alle anderen ook slecht zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door bert pit op 21-05-2024 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tesla is begonnen met de verdeling van de 2024.14.7, en volgens TeslaFi zie ik enkel auto's uit de VS die deze update al krijgen.
We zullen in Europa nog wat geduld moeten oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
bilgy_no1 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:03:
[...]

Wat het soms lastig maakt om bij te lezen is dat Tesla's redelijk snel veranderen. Zo zijn er vroege Model 3's die soms wat bouwkwaliteit puntjes hadden. Dat is allang verbeterd, maar nog steeds zit iedereen z'n auto bij afhalen te controleren op panel gaps...
Nou wil ik niet lullig zijn, maar mijn M3H heeft intern een niet goed uitgelijnd interieur bij het bestuurdersportier (overgang van deur naar dashboard) en ook is er een duidelijk verschil tussen linksachter / rechtsachter bij de raamstijlen. Voor mij allemaal niet de grootste issues en ik laat er nog wel eens naar kijken als ie toch moet voor montage trekhaak, maar het is wel degelijk nog steeds een puntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:47:
[...]

Nou wil ik niet lullig zijn, maar mijn M3H heeft intern een niet goed uitgelijnd interieur bij het bestuurdersportier (overgang van deur naar dashboard) en ook is er een duidelijk verschil tussen linksachter / rechtsachter bij de raamstijlen. Voor mij allemaal niet de grootste issues en ik laat er nog wel eens naar kijken als ie toch moet voor montage trekhaak, maar het is wel degelijk nog steeds een puntje.
Daarom zijn ze ook zo goedkoop. :) Is bij mijn Y ook niet helemaal goed maar als iemand gaat prutsen zal het niet beter worden. Ook de deuren hangen redelijk vaak niet helemaal netjes erin. Was bij deze Y ook zo, dat heeft een ranger wel redelijk opgelost. Tesla schroeft de auto's gewoon snel in elkaar en er is weinig controle. Is de prijs ook naar. Al zitten de huidige modellen zeker al veel beter in elkaar dan de 3 uit 2019. Dus de opvolger van de Y zal waarschijnlijk weer een stuk beter zijn. Mocht het een Tesla worden. :P

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Korvaag
Inspired schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:57:
[...]

Daarom zijn ze ook zo goedkoop. :) Is bij mijn Y ook niet helemaal goed maar als iemand gaat prutsen zal het niet beter worden. Ook de deuren hangen redelijk vaak niet helemaal netjes erin. Was bij deze Y ook zo, dat heeft een ranger wel redelijk opgelost. Tesla schroeft de auto's gewoon snel in elkaar en er is weinig controle. Is de prijs ook naar. Al zitten de huidige modellen zeker al veel beter in elkaar dan de 3 uit 2019. Dus de opvolger van de Y zal waarschijnlijk weer een stuk beter zijn. Mocht het een Tesla worden. :P
Ow eens hoor. Op mijn 2019 model 3 zag het eruit alsof iemand de 'motorkap' en achterklep er van 2 hoog random opgegooid had. Dat is echt wel beter, maar de post deed voorkomen alsof dit issues uit het verleden waren en dat wilde ik wel even tegenspreken met de ervaringen met een gloednieuwe model 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De standaard LR AWD heeft geen 366kW. Theoretisch "maar" 331kW en dat zul je er niet uitkrijgen aangezien de motoren op verschillende momenten pieken. Maar goed, een 300kW is nog steeds genoeg. 8)

Met de LR AWD boost optie krijg je nog wat kW's erbij.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-09 21:47

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Korvaag schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:47:
[...]

Hier idem wat betreft het interieur. Die is niet helemaal perfect uitgeleind rondom de led verplichting. Dat scheelt denk ik een kwart centimeter. Maar wie let daar op? :P Maar dat was dan ook echt het enige wat ik kon vinden aan mijn M3H (wat een goede afkorting trouwens) wat betreft afwerking. Verder geen panel gaps of wat dan ook. De zwarte (!) lak daarintegen.. tjah. mensen hebben me er al voor gewaarschuwd maar deze is echt heel erg dun. ik heb nu zo'n 7 a 8 putjes op de auto met lakschade, waarvan 4 rond de koplampen. Het valt niet op, maar ze zitten er wel. Wat me verder na 10k op de odometer opvalt is heel af een toe een kraak in het stuur zelf. Vooral als ik wat (te) hard instuur (rotondes) en je wat aan het stuur ''trekt''. Maar dit hoor je alleen als je de radio uit hebt staan. En dit geeft ook al aan hoe stil de auto verder is (enorm goede isolatie). In iedere andere auto zou dit wegvallen tegen het weg geluid.

Verder gewoon een enorm fijne auto. Ik wil echt nooit meer anders. 8)

[ Voor 11% gewijzigd door spartacusNLD op 21-05-2024 09:18 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
bert pit schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:35:
[...]

JDpower https://www.jdpower.com/cars/2022/tesla/model-3 of het blad autoweek. https://www.autoweek.nl/a...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Jij bent eigenaar van 1 auto, daar kun je pech mee hebben, maar dat wil niet zeggen dat alle anderen ook slecht zijn.
Laten we hem eens omdraaien, deze mensen rijden ook één testauto, zouden ze geluk mee kunnen hebben natuurlijk. Wil niet zeggen dat alle anderen goed zijn.

En zijn ze echt onafhankelijk? Waar kan jij dat uit opmaken en welke argumentatie heb je daarvoor? Wat maakt het voor jou dat een auto goed of slecht is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
sahinasappelsap schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:09:
[...]

Laten we hem eens omdraaien, deze mensen rijden ook één testauto, zouden ze geluk mee kunnen hebben natuurlijk. Wil niet zeggen dat alle anderen goed zijn.

En zijn ze echt onafhankelijk? Waar kan jij dat uit opmaken en welke argumentatie heb je daarvoor? Wat maakt het voor jou dat een auto goed of slecht is?
Nee jd power is gebaseerd op veel consumenten en redelijk betrouwbaar. Echter kan je altijd pech hebben bij een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 14:51
anti elppa schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:42:
[...]

Het kan echt schelen per levering, hier even een quote van mezelf uit het vorige topic. Had een m3sr uit september 2019 en bergen met problemen, terwijl mijn collega's (6 auto's uit dezelfde lichting) 0 problemen hadden.

Daarnaast ben ik wel echt te spreken over de service (Tilburg), die was altijd echt heel goed.
sarlo schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:12:
[...]

2x achterruit gescheurd
1x ontluchting (iets van ventielen) van de accu waardoor snelladen begrensd werd
2x tik bij het indraaien naar links door een kapotte as oid.
1x parkeersensoren voor die niet meer werkte
1x gehele kabelboom
1x sensor/slot achterklep (auto dacht dat de klep open was als die dicht was en andersom :+)
1x iets met de elektro motor (geen idee wat maar vermogensverlies icm langzaam oppakken van de motor na het intrappen van het stroompedaal)
1x harde reset ivm vastgelopen software update
1x de boordcomputer vervangen (niet de v3 upgrade maar de unit zelf)
1x kofferbak afgesteld en bijgewerkt ivm roestvorming
1x bestuurdersdeur afgesteld en paneel bijgewerkt ivm roestvorming
2x schade die niet door een normale hersteller verholpen mocht worden

Bij al die bovenstaande zaken (behalve het schadeherstel) kon ik altijd wachten tot de reparatie was uitgevoerd (kabelboom duurde het langste +-7 uur).

Wat wel opvallend is, de andere sr+ met problemen, heeft wel veel overeenkomende zaken die aangepakt moesten worden (achterruit, parkeersensoren, sensor achterklep en boordcomputer). Dus het zal wellicht een batch ding zijn. Qua kentekens zitten deze twee auto's ook bijna qua kenteken in dezelfde range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
k995 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:04:
[...]

Nee jd power is gebaseerd op veel consumenten en redelijk betrouwbaar. Echter kan je altijd pech hebben bij een auto.
Fair enough, ik kan op de site enkel een 79/100 score zien en geen inhoudelijke feedback. Ben dan wel benieuwd hoeveel mensen de moeite genomen hebben om deze in te vullen en welke mensen dit dan zijn (Amerikaans, europa)? Denk dat we het erop kunnen houden (kijkende naar anderen in dit topic) dat je of geluk of pech kan hebben.

Toch neemt het voor mij niet weg dat de materialen die gebruikt zijn "goedkoop" aanvoelen en sommige zaken met de tijd toch stuk gegaan zijn op het 2019 model. Carosserie is blik, en de zwarte lak matig. Interieuronderdelen zijn bij mij ook problematisch geweest.

Ik heb de nieuwe M3 en de Y in het echt gezien, erin gezeten. Y is voor mij persoonlijk hetzelfde op een hoger onderstel. De M3H is inderdaad degelijker gebouwd (gooi de deur maar eens dicht t.o.v. de oude modellen). Wel is het voor mij zo dat door de slechte ervaringen ik het merk Tesla, de auto's verder voortaan links laat liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
kardox schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 00:07:
Bedankt voor jullie adviezen, helaas is budget echt max 30k om de leasekosten acceptabel te houden voor haar ( het is voor mijn partner ) en wordt gefinancierd door de bank. Voor 30k kan ik momenteel niet een andere Tesla m3 van bj 2021 vinden met volgende plus punten: grijze kleur ( vinden wij mooiste kleur ), Bovag 1 jaar en Tesla garantie nog ( 45k op de teller ) en warmtepomp. Ze gaat 4 x in de week mee naar het werk, heen en terug: 160km, 180km, 80km, 160km. Privé zal ook nog genoeg km gereden worden. Dat wordt gewoon minimaal 3 x laden per week. 2 x op straat en 1 x superchargen is in principe niet gek. Blijf toch jammer vinden dat een NCA accu is maar de voordelen maken het weer goed. Ze stapt over van brandstof en hoe ik het ook bereken is dit op lange termijn beste en voordeligste optie voor haar.
Ik vind 30k voor een 2021 Model 3 helemaal niet zo gek. De 20k waar sommigen het over hebben betreft 2019 modellen. Twee jaar ouder maakt in waarde gewoonweg veel verschil.

Nog wel een overweging: ik begrijp dat je vrouw deze auto zakelijk gaat rijden. Dan wordt de bijtelling gebaseerd op de cataloguswaarde. Voor de 2021 modellen was die waarschijnlijk flink hoger dan voor een recenter model. Dat is wel echt geld dat je maandelijks meer betaalt aan de fiscus. Ik weet niet de precieze bedragen, maar dat was misschien wel EUR 60k destijds voor een LR? Een nieuwe RWD nu is 44k. Dat verschil zorgt voor een aanzienlijke extra maandelijkse afdracht. Dat maakt het misschien niet helemaal goed (en als je ervoor moet lenen heb je ook extra rentekosten), maar is wel een factor die je mee kunt wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
sahinasappelsap schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:21:
[...]

Fair enough, ik kan op de site enkel een 79/100 score zien en geen inhoudelijke feedback. Ben dan wel benieuwd hoeveel mensen de moeite genomen hebben om deze in te vullen en welke mensen dit dan zijn (Amerikaans, europa)? Denk dat we het erop kunnen houden (kijkende naar anderen in dit topic) dat je of geluk of pech kan hebben.
Dat gaat over tienduizenden en dus duizenden voor elke merk.
TEsla komt daar trouwens niet goed uit en staat bijna laatste qua betroubaarheid en issues:

https://www.jdpower.com/b...le-dependability-studyvds
Toch neemt het voor mij niet weg dat de materialen die gebruikt zijn "goedkoop" aanvoelen en sommige zaken met de tijd toch stuk gegaan zijn op het 2019 model. Carosserie is blik, en de zwarte lak matig. Interieuronderdelen zijn bij mij ook problematisch geweest.

Ik heb de nieuwe M3 en de Y in het echt gezien, erin gezeten. Y is voor mij persoonlijk hetzelfde op een hoger onderstel. De M3H is inderdaad degelijker gebouwd (gooi de deur maar eens dicht t.o.v. de oude modellen). Wel is het voor mij zo dat door de slechte ervaringen ik het merk Tesla, de auto's verder voortaan links laat liggen.
Kan ik mij goed voorstellen heb hetzelfde met opel.
Gelukkig heeft hier de tesla niet meer issues dan de BMW x1 ervoor en beide meer issues dan onze oude toyota yaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
k995 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:32:
[...]

Dat gaat over tienduizenden en dus duizenden voor elke merk.
TEsla komt daar trouwens niet goed uit en staat bijna laatste qua betroubaarheid en issues:

https://www.jdpower.com/b...le-dependability-studyvds

[...]

Kan ik mij goed voorstellen heb hetzelfde met opel.
Gelukkig heeft hier de tesla niet meer issues dan de BMW x1 ervoor en beide meer issues dan onze oude toyota yaris.
Dus dan zegt de eerder geposte link van JDpower dus eigenlijk niets met de 79/100 score. Begrijp ik je goed dat Tesla niet goed uit de verf (pun intended :-D) komt met de issues rondom de auto?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k995
sahinasappelsap schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Dus dan zegt de eerder geposte link van JDpower dus eigenlijk niets met de 79/100 score. Begrijp ik je goed dat Tesla niet goed uit de verf (pun intended :-D) komt met de issues rondom de auto?
Tja, die 79/100 rating is voor individueele wagens (model 3 2022 in dit geval) en daar staat in qua betrouwbaarheid "75" & "average" .

Die 242 fouten per 1000 is over het hele merk. Merken kunnen gerust betere en slechtere modellen hebben, maar algeheel komt tesla daar idd redelijk slecht uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

sahinasappelsap schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:21:
[...]

Mjah hier een SR+ uit december 2019 en inderdaad het is een stuk blik :P

Ruis, draagarmen vervangen, kraakt hier en daar, de range was op vakantie om te janken zonder warmtepomp en nog wel wat dingetjes. Tesla Adam was trouwens drama toen ik daar terugkwam voor wat lak issues en de rubbers, sindsdien weinig klachten en draagarmen in Utrecht laten doen.

En toch voor €120 netto in de maand rijden we hem nog steeds en gaat hij in december de deur uit voor een MY LR. :>

De MY is echt wel véél en véél beter uitgevoerd, maar goed dat kan je ook zien in alle reviews waar ze er ook Audi, VW en Volvo mee vergelijken. O-)

Maar persoonlijke smaken verschillen en ik heb ook diverse van dat soort verhalen gehoord over andere merken, ieder merk heeft wel een maandagmorgen auto er bij zitten. Bij Tesla gaat het dan helaas om een maandagmorgen batch |:(

[ Voor 4% gewijzigd door NightHawk4 op 21-05-2024 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-09 22:09
NightHawk4 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:02:
[...]
Mjah hier een SR+ uit december 2019 en inderdaad het is een stuk blik :P

ieder merk heeft wel een maandagmorgen auto er bij zitten.
Het is inderdaad blik, maar we willen toch ook allemaal minder gewicht. Men bereikt dit door dunner plaatstaal te gebruiken, maar vaak wel van een sterkere kwaliteit dan vroeger, waardoor modernere auto’s veiliger werden. Dat een portier moet sluiten als een kluisdeur, is jezelf voor de gek houden denk ik. Dit wordt slechts met kunstgrepen bereikt, maar het wordt er an sich niet degelijker op.
Maandagmorgen auto’s bestaan in mijn beleving niet meer. Het proces is zodanig ver geautomatiseerd, dat er amper nog mensenhanden aan te pas komen.
Wat u schreef, dat er een mindere batch tussen zit, kan natuurlijk wel. De praktijk wijst vaak uit, dat dit dan binnen garantie of coulance wordt rechtgezet, als het een serieus gebrek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 14:20
turkeyhakan schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:23:
[...]
Waarom verplaatst jouw knippercamera uit zichzelf?
Dit is een bug, in ieder geval in 2024.14.6. Mijn zijcamera positie staat normaal rechts onderin, maar als er naast het camerabeeld ook een stuur nag melding staat, verspringt het beeld naar boven. Zodra ik het stuur nudge, springt het camerabeeld weer terug. Aangezien je altijd een nudge waarschuwing krijgt bij een lane change, gebeurd dit dus vrijwel altijd, tenzij je tegelijkertijd met knipperlicht je stuur beweegt. Erg onrustig beeld, en heb voor nu het camerabeeld maar bovenin gezet. Ik heb geen s3xy buttons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-09 20:05
Silversurfer1 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:40:
[...]

Hebben jullie andere wieldoppen? Ik had dat ook maar toen wieldoppen eraf gehaald en was het weg.
Heb wieldoppen inderdaad. En vandaag toevallig ze er af ivm wissel naar winterbanden. Zal zo eens luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:44
Silversurfer1 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:40:
[...]

Ja heb ik. Ik ga het eens testen, dank voor de tip!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Toch ook even een ander bericht dan: ik heb een m3 uit 2019 en daar heb ik echt alleen nog maar een paar keer van banden laten wisselen. (winter/zomer) verder nooit iets mee gehad. Ook nog nooit onderhoud behalve remvloeistof en een keer de ruitenwissers.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-09 21:47

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Dinictus208 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:08:
Toch ook even een ander bericht dan: ik heb een m3 uit 2019 en daar heb ik echt alleen nog maar een paar keer van banden laten wisselen. (winter/zomer) verder nooit iets mee gehad. Ook nog nooit onderhoud behalve remvloeistof en een keer de ruitenwissers.
En ik denk ook dat dit eerder de regel is dan de uitzondering. Normaliter melden mensen zich niet op een forum oid als er niets aan de hand is.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
k995 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:45:
[...]

Tja, die 79/100 rating is voor individueele wagens (model 3 2022 in dit geval) en daar staat in qua betrouwbaarheid "75" & "average" .

Die 242 fouten per 1000 is over het hele merk. Merken kunnen gerust betere en slechtere modellen hebben, maar algeheel komt tesla daar idd redelijk slecht uit.
Die JD Power studie moet je wel voorzichtig interpreteren hoor. Om te beginnen doet Tesla niet vrijwillig mee aan die organisatie en dus niet aan rankings. Tesla levert de data van kopers niet aan, dus die kan JD Powers kennen en bereiken. Dat betekent dat het onduidelijk is welke sample ze bij Tesla gebruiken.

Daarnaast is de metric heel breed. Ze zeggen zelf ook dat de grootste categorie infotainment systemen betreffen. Hoe de verdeling per merk is wordt niet duidelijk gemaakt. En ook niet hoeveel er daarvan user error betreffen of per OTA zijn opgelost.

Tot slot is het nogal een onduidelijke metric: 'problemen/issues per 100 auto's'. Het zou interessant zijn om te weten hoeveel unieke problemen er door nieuwe eigenaren worden geïdentificeerd en hoe ernstig die zijn.

Om uit deze metric een Betrouwbaarheid af te leiden is sowieso nogal vergezocht; het betreft eerder opleveringsproblemen, -issues en -vragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:58
spartacusNLD schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:17:
[...]

En ik denk ook dat dit eerder de regel is dan de uitzondering. Normaliter melden mensen zich niet op een forum oid als er niets aan de hand is.
Het grote probleem bij Tesla is ook niet dat er veel auto’s met problemen rond rijden maar op het moment dat je een probleem hebt je met de service van Tesla te maken krijgt.

In mijn geval waren het wat kleine problemen die echt heel simpel op te lossen waren maar ondanks dat ik er vele uren mee verloren heb er helemaal geen oplossing is gekomen en de problemen alleen maar erger zijn geworden na wat bezoekjes aan de SeC. Ik heb besloten mij er niet meer druk over te maken maar dat zorgt er wel voor dat ik al 10 maanden ontevreden met mijn aankoop ben en dat door mij al 4 mensen van de aankoop van een Tesla zijn afgezien.

Erg jammer want als deze problemen normaal waren opgelost of ik zou een auto zonder problemen hebben ik vast en zeker positief over het merk zou zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
schumi1986 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:40:
[...]

Het grote probleem bij Tesla is ook niet dat er veel auto’s met problemen rond rijden maar op het moment dat je een probleem hebt je met de service van Tesla te maken krijgt.

In mijn geval waren het wat kleine problemen die echt heel simpel op te lossen waren maar ondanks dat ik er vele uren mee verloren heb er helemaal geen oplossing is gekomen en de problemen alleen maar erger zijn geworden na wat bezoekjes aan de SeC. Ik heb besloten mij er niet meer druk over te maken maar dat zorgt er wel voor dat ik al 10 maanden ontevreden met mijn aankoop ben en dat door mij al 4 mensen van de aankoop van een Tesla zijn afgezien.

Erg jammer want als deze problemen normaal waren opgelost of ik zou een auto zonder problemen hebben ik vast en zeker positief over het merk zou zijn geweest.
Ik ben het volledig met je eens (en ook met je eerdere reactie).

Ik heb mijn enorme verlies genomen en de auto verkocht 1 jaar terug.

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 21-05-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:33:
[...]

Die JD Power studie moet je wel voorzichtig interpreteren hoor. Om te beginnen doet Tesla niet vrijwillig mee aan die organisatie en dus niet aan rankings. Tesla levert de data van kopers niet aan, dus die kan JD Powers kennen en bereiken. Dat betekent dat het onduidelijk is welke sample ze bij Tesla gebruiken.

Daarnaast is de metric heel breed. Ze zeggen zelf ook dat de grootste categorie infotainment systemen betreffen. Hoe de verdeling per merk is wordt niet duidelijk gemaakt. En ook niet hoeveel er daarvan user error betreffen of per OTA zijn opgelost.

Tot slot is het nogal een onduidelijke metric: 'problemen/issues per 100 auto's'. Het zou interessant zijn om te weten hoeveel unieke problemen er door nieuwe eigenaren worden geïdentificeerd en hoe ernstig die zijn.

Om uit deze metric een Betrouwbaarheid af te leiden is sowieso nogal vergezocht; het betreft eerder opleveringsproblemen, -issues en -vragen.
Volledig met je eens dat issues per 100 cars niet echt een metric is. Als ik zie hoeveel functies de tesla heeft en hoe vaak er updates zijn dan zijn er ook meer issues.
Vanochtend kreeg ik de melding in de navigatie dat er een kortere route was en ik 2 "mijl" bespaarde met de nieuwe route. Ik dacht gelijk 'ah een vertaalfout' waar kan ik die melden? Ik ben zeer blij met de nieuwe functie maar vond dus ook een 'bugje'. Als JD zou vragen heeft u afgelopen tijd bugs in de navigatiesoftware ondervonden dan zou ik 'ja' zeggen. Bij mijn vorige auto (een VW) had ik dan 'nee' gezegd. Daar vond ik geen bugs want ik gebruikte de navigatie nooit.

Als je consumentenonderzoek doet kan je denk ik beter ten opzichte van een referentie alle vragen stellen.

Begin bijvoorbeeld met:
'wat is uw huidige auto'?
'wat was uw vorige auto?'

En dan vragen:
- hoe vind u de navigatie software in uw nieuwe auto tov uw vorige auto?
veel slechter, slechter, hetzelfde, beter, veel beter

enzv op dezelfde manier vragen..

Als je dat allemaal samenvoegt heb je geen absolute data maar kan je wel rankings per merk & model maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
  • Laatst online: 22-09 11:09
The_Woesh schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:33:
[...]
Ik ben zeer blij met de nieuwe functie maar vond dus ook een 'bugje'. Als JD zou vragen heeft u afgelopen tijd bugs in de navigatiesoftware ondervonden dan zou ik 'ja' zeggen. Bij mijn vorige auto (een VW) had ik dan 'nee' gezegd. Daar vond ik geen bugs want ik gebruikte de navigatie nooit.
Ik rijd Peugeot 5008 met aardig wat technische snufjes en mensen kinderen, wat zit dat ding vol software fouten. Niet normaal meer. Hele suffe tot kneiter irritante. En die krijgen nooit een update.

Bijvoorbeeld ruitenwisser achter, zou automatisch aan moeten gaan als ik achteruit rijd en ruitenwissers voor al aan stonden. Doet het zelfden tot nooit. Geen idee waarom. Of als ruitenwissers achter aan stonden toen ik motor afzette en ik stap daarna weer in auto, gaan ze niet meer aan. Dan moet ik ze eerst uitzetten en daarna weer aan. Maar omdat ik vaak vergeet welke kant "uit" en "aan" draaien is, gooi ik vaak de sproeier aan. Irritant!

Of als ik op knop druk in auto dat achterklep open gaat om hond uit te laten, gaan de spiegels dicht, alsof hij op slot gaat. Maar hij gaat niet op slot. Dus moet ik echt niet vergeten om de auto op slot te doen, want vanaf afstand lijkt het alsof hij op slot staat.

Zo kan ik nog wel ff doorgaan. Bij Tesla worden dat soort dingen blijkbaar wel verholpen :-)

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

sahinasappelsap schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:09:
[...]

J.D.power is objectief en beweegt zich op de USA markt. Die hebben direct een claim of erger aan hun broek als ze een puntje te weinig geven. Ze staan bekend als objectief, zowel bij consument als producent. Dus daar durf ik wel op te vertrouwen.
Dit is hoe ze werken:

J.D. Power verzamelt gegevens rechtstreeks van consumenten via uitgebreide enquêtes en onderzoekspanels. Deze gegevens zijn gebaseerd op de feitelijke ervaringen en meningen van consumenten, wat helpt om vooringenomenheid te minimaliseren.

Het bedrijf gebruikt wetenschappelijk onderbouwde methoden voor gegevensverzameling en analyse. Dit omvat steekproeven, vragenlijsten en statistische technieken die ontworpen zijn om nauwkeurige en representatieve resultaten te verkrijgen.

J.D. Power publiceert vaak details over hun methodologieën en processen, wat bijdraagt aan de transparantie en geloofwaardigheid van hun bevindingen.

De reputatie van J.D. Power in de industrie en onder consumenten is een indicatie van hun betrouwbaarheid en objectiviteit. Veel bedrijven en consumenten vertrouwen op hun rapporten voor eerlijke en onpartijdige informatie.

Goed of slechte auto: Ik ben al wat ouder (61) en heb dus nog de tijd meegemaakt dat er echt slechte auto’s gemaakt werden. 40 jaar geleden was een gemiddelde auto na 100k km rijp voor de schroot. Er waren er ook die al veel eerder gingen en bijvoorbeeld doorgeroeste carrosserie of chassis delen hadden. In die zin zijn auto’s tegenwoordig allemaal goed en Aziatische soms perfect.

Maar terug OT, J.D. Power geeft een Tesla’s model 3 uit 2022 79 punten van 100. Een Audi A4 krijgt een punt minder en een BMW 3 2 punten meer. Dit is gebaseerd op duizenden interviews en de Tesla model 3 bevindt zich dus in goed gezelschap. Wil je stelselmatig hogere scores, dan kom je bij Kia, Lexus en Toyota uit.

Zou je een zelfde onderzoek in NL doen dan komen er wellicht andere getallen uit.

[ Voor 23% gewijzigd door bert pit op 21-05-2024 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huibert_d
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 06:59
Tommie12 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:37:
[...]

Ik heb dit zo opgelost:

https://www.hema.nl/vrije...t---2-stuks-41760001.html :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
bilgy_no1 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:21:
[...]

Ik vind 30k voor een 2021 Model 3 helemaal niet zo gek. De 20k waar sommigen het over hebben betreft 2019 modellen. Twee jaar ouder maakt in waarde gewoonweg veel verschil.

Nog wel een overweging: ik begrijp dat je vrouw deze auto zakelijk gaat rijden. Dan wordt de bijtelling gebaseerd op de cataloguswaarde. Voor de 2021 modellen was die waarschijnlijk flink hoger dan voor een recenter model. Dat is wel echt geld dat je maandelijks meer betaalt aan de fiscus. Ik weet niet de precieze bedragen, maar dat was misschien wel EUR 60k destijds voor een LR? Een nieuwe RWD nu is 44k. Dat verschil zorgt voor een aanzienlijke extra maandelijkse afdracht. Dat maakt het misschien niet helemaal goed (en als je ervoor moet lenen heb je ook extra rentekosten), maar is wel een factor die je mee kunt wegen.
Wordt zakelijk gekocht maar niet zakelijk afgeboekt. Anders betaald ze teveel bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:38
Ik heb een Model 3 LR van maart 2023 met Acceleration Boost. Hoogst genoteerde vermogen in Teslamate: 382 kW. Dit was bij 91%, accu warm want net van de snellader, vanuit stilstand en een buitentemperatuur van 24 graden (zo ongeveer ideaal dus).

Edit: even verder teruggekeken van vóór aankoop van de Acceleration Boost. Maximaal 313 kW, bij 84%, koude batterij en 23 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door Alamo op 21-05-2024 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 19-09 15:07
Ik ga volgende week naar Schotland met de M3P en idee is om in de auto te slapen / wildkamperen. Dakkoffer gaat ook mee voor de meeste spullen dus genoeg ruimte in de auto zelf. Beetje op zoek naar ervaringen van anderen die met of zonder een speciale matras dit gedaan hebben?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 20:58
Uberprutser schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:50:
Ik ga volgende week naar Schotland met de M3P en idee is om in de auto te slapen / wildkamperen. Dakkoffer gaat ook mee voor de meeste spullen dus genoeg ruimte in de auto zelf. Beetje op zoek naar ervaringen van anderen die met of zonder een speciale matras dit gedaan hebben?
Ja vorige zomer zo'n 10 nachten in een M3 geslapen, zowel alleen als met 2 pers.
Ik ben 1.93 en dat heeft wat implicaties:
de ruimte is te kort als je alleen de bank plat legt dus je moet of een speciaal matras kopen of op een andere manier die ruimte opvullen. Ik had bagage waarmee ik de ruimte opvulde en een gewoon matje/luchtmatras.
Bij het hoofdeinde (de achterbank dus) loopt het iets omhoog. Ik vond dat niet zo'n probleem, maar ik kan me voorstellen dat sommigen zich daaraan storen.

Daarnaast moet de voorstoel ver naar voren. Dat is op zichzelf niet zo'n probleem maar steeds als ik even wegliep en terug kwam ging de boel weer op mijn profiel, en ging de stoel dus naar achteren en die crushte dus mijn slaapsetup min of meer.
Een optie is om een apart profiel aan te maken voor kamperen waarin je de stoel helemaal naar voren instelt.

Camp mode is fijn. Ik verloor zo'n 10% range na een nachtje met AC aan. Als je de AC uit doet, dus alleen ventilator aan, kost het maar 2-4%. Het haardvuurtje komt vanzelf als je een tijdje niks doet en nog weer wat later gaat het scherm vanzelf uit. Handig om de boel via de app te bedienen, want het scherm bedienen is lastig als je achterin ligt.
De AC maakt wel een wat vervelend geluid, oordoppen eventueel mee.
Je ligt best hoog in de auto en zonder raambedekking voelt het niet fijn qua privacy.

Beste advies is om het zelf zsm uit te proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Menesis op 21-05-2024 18:20 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
schumi1986 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:40:
[...]

En met jouw uitleg sla je de spijker op zijn kop. Een probleem kan voorkomen. Tevredenheid zit hem in hoe je in dit geval serieus genomen wordt, tijdig geholpen wordt en hoe het probleem verholpen wordt. Daar kan Tesla nog een hele hoop leren is mijn mening en ervaring.

Een significant deel van de ontevredenheid zit hem daar in, het andere stuk is dan toch weer de algehele bouwkwaliteit 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Dennis van der Stelt schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:08:
[...]

Ik rijd Peugeot 5008 met aardig wat technische snufjes en mensen kinderen, wat zit dat ding vol software fouten. Niet normaal meer. Hele suffe tot kneiter irritante. En die krijgen nooit een update.

Bijvoorbeeld ruitenwisser achter, zou automatisch aan moeten gaan als ik achteruit rijd en ruitenwissers voor al aan stonden. Doet het zelfden tot nooit. Geen idee waarom. Of als ruitenwissers achter aan stonden toen ik motor afzette en ik stap daarna weer in auto, gaan ze niet meer aan. Dan moet ik ze eerst uitzetten en daarna weer aan. Maar omdat ik vaak vergeet welke kant "uit" en "aan" draaien is, gooi ik vaak de sproeier aan. Irritant!

Zo kan ik nog wel ff doorgaan. Bij Tesla worden dat soort dingen blijkbaar wel verholpen :-)
Hehe, wilde je het over de ruitenwissers van de Tesla hebben? 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Richh schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:38:
[...]

Hey, sorry voor de late reply, was op vakantie (door Zwitserland met de Model 3 :)).
Maarr: ik heb het setje van Tesland, niet van Hansshow zelf. Tesland verkoopt ze zonder naam maar ze zijn gewoon van Hansshow. Op die manier heb je er ook nog een beetje garantie aan immers.

Mijn ervaring is in ieder geval prima. Ik herken geen van de genoemde klachten, ook de navigatie klinkt gewoon goed (althans, ze blijft moeite hebben met de klemtoon natuurlijk :+).
Het kan natuurlijk dat het per bouwjaar verschilt?

Ik weet ook dat er nog goedkopere kits bestaan, zonder box, daarover las ik wel veel klachten, omdat zij niet de balans nog enigszins herstellen. Maargoed, niet geprobeerd dus weet ik niet zeker.
Ok klinkt goed, misschien binnenkort eens aan wagen.

Hoe ziet zo’n box eruit? Heb je daar nog een foto van toevallig?

Edit: nevermind, staat gewoon op de foto bij tesland.
Pagina: 1 ... 339 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: