Dat is vreemd. Ik heb ook een TWC , 1e generatie, en mijn schoonzoon kan zijn Link&Co en prima mee opladen, wel 1 fase, 3.7 Kw, maar dat ligt aan de auto.tspawn schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:14:
[...]
Met mijn TWC kan alleen ik opladen. andere auto weigert hij.
Dit is idd heel handig. Ik leg mij werktas altijd achter mijn stoel, dus ik doe die deur toch al openbilgy_no1 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:34:
[...]
Dat kan dus wel anders... met de S3XY Commander. Dan gebruik je de Smart Action: deurhendel linksachter een paar tellen uit houden ontgrendelt de laadpoort.
In dat geval geen pasje, sleutel of app nodig. En ook niet nodig om de auto in te duiken en op het scherm te tikken.
De achterportier is dan wel open, maar in dezelfde beweging door is die ook weer dicht.
Maar ik heb nog steeds m’n Flic knopje aan de kapstok in de gang zitten waarmee ik via een Android telefoon met Bolt en Tasker de laadkabel kan ontgrendelen en dat is nog steeds het handigst voor mij.
Mijn huidige Lolo is uit 2017 dus inmiddels afgeschreven. Dus zal ik........Pierz schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:58:
[...]
Ik zie hier vooral veel argumenten voor een Tesla wall charger![]()
Ik heb onze ev-box uit ellende ook maar eens vervangen voor een TWC. Wat een genot, dat ene knopje. En het ziet er ook een stuk beter uit dan die plastic doos aan de muur.
Nee toch maar niet en het ding werkt nog steeds prima
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Even mezelf quoten want ineens doet deze functie het wel. In ieder geval in de trajectcontroles bij Den Haag stad uit (A12) en Utrecht (A12). Ik heb wel Online Routing uit en weer aan gezet, wellicht dat dat iets heeft getriggered.Sluuz schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:45:
Hebben jullie met de 14.6 update wel dat hij in een trajectcontrole aangeeft hoe hard je gemiddeld reed? Bij mij gebeurt er namelijk helemaal niks. Hij ziet de trajectcontrole wel en waarschuwt er ook voor, maar niks geen snelheidsindicatie.
Ik zie de functie wel terug in de changelog van deze versie dus dan zou ie er toch in moeten zitten…
[ Voor 6% gewijzigd door Sluuz op 17-05-2024 17:34 ]
PSN: Sluuz
Ik heb m ook vaak aan de kabel liggen. Zeker icm Jedlix en beter voor de accu dan m helemaal leeg rijden en dan opladen.InZane schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:02:
[...]
Tja, ik heb een Alfen laadpunt en die 'kreeg' bij m'n (zakelijke) lease auto. Ik denk niet dat ik hoef te vragen om een TWC
Ik heb mijn auto trouwens alleen maar ingeplugd als het nodig is en verder niet. Waarom zou je 'm altijd aan de kabel leggen?
Jedlix? Geen idee wat dat is.Katseviool schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:58:
[...]
Ik heb m ook vaak aan de kabel liggen. Zeker icm Jedlix en beter voor de accu dan m helemaal leeg rijden en dan opladen.
Maar goed, je hebt leeg en leeg. Hij staat nu met 33% op de oprit en ik hoef morgen alleen maar even wat boodschapjes te doen bij een paar winkels.
Zondag gaan we richting Achterhoek, dus dan zal ik wel zorgen dat er wat meer prik in zit.
De nieuwere TWC kan je zo instellen dat hij alleen jouw auto kan laden, Is instelling je kan ik meen dmv de VIN aangeven dat hij alleen aangemelde auto,s kan laden. Je kan het ook uitzetten dan kan iedereen er laden.Mackeessie schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:42:
[...]
Dat is vreemd. Ik heb ook een TWC , 1e generatie, en mijn schoonzoon kan zijn Link&Co en prima mee opladen, wel 1 fase, 3.7 Kw, maar dat ligt aan de auto.
Kunnen de laadpaal en laadpas gesprekken aub in de daarvoor bedoelde topics? Zie ook de topicwaarschuwing.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Knip, offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 17-05-2024 19:00 ]
Feedback op moderatie mag via DM
[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 17-05-2024 20:45 ]
Mijn M3H heeft gewoon 2024.14.3 gekregen vorige week.Davidas schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:43:
Volgens dit overzicht heeft er nog geen enkele Model 3 Highland de 2024.14.x Spring Update. Wat zou hier de reden van kunnen zijn?
[Afbeelding]
14.3 is 14.6 geworden. Dus niet veel mensen hebben de kans gehad 14.3 te downloaden. En 14.6 is vervolgens teruggetrokken gisteren avond.mjvdzwet schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:10:
[...]
Mijn M3H heeft gewoon 2024.14.3 gekregen vorige week.
Het is nu wachten op een nieuwe patch, en die is er nog niet. Iets met spotify volume wat random naar 100% gaat oid? Ik vondt het zelf ook wel heel opvallend dat enkel highland auto's van 14.6 leken uitgesloten leken te zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door spartacusNLD op 17-05-2024 19:43 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Gewoon ingesteld, kan wel maar ik heb alleen mijn auto toegevoegd.Mackeessie schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:42:
[...]
Dat is vreemd. Ik heb ook een TWC , 1e generatie, en mijn schoonzoon kan zijn Link&Co en prima mee opladen, wel 1 fase, 3.7 Kw, maar dat ligt aan de auto.
De 4.33 update van de app krijgt twee aanpassingen
1) Je ziet hoe lang de auto aan het slapen is geweest als het bijv. lang duurt om hem wakker te krijgen.
:strip_exif()/f/image/RIZDTFmpHmJ1lsM9zvTKxIRh.jpg?f=fotoalbum_large)
2) vanaf 4.33 is het zichtbaar in de app welke FSD versie je bezit in de auto.
:strip_exif()/f/image/MouQBBSrxqARpyH6DMq4oHFN.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder was er iets in de code ontdekt wat over Summon V2 gaat.
1) Je ziet hoe lang de auto aan het slapen is geweest als het bijv. lang duurt om hem wakker te krijgen.
:strip_exif()/f/image/RIZDTFmpHmJ1lsM9zvTKxIRh.jpg?f=fotoalbum_large)
2) vanaf 4.33 is het zichtbaar in de app welke FSD versie je bezit in de auto.
:strip_exif()/f/image/MouQBBSrxqARpyH6DMq4oHFN.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder was er iets in de code ontdekt wat over Summon V2 gaat.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Kan iemand mij uitleggen hoe sentry mode sinds de wijziging in 2023 tegenwoordig in de praktijk werkt? Kan ik erop vertrouwen dat parkeerschades allemaal worden opgenomen, bijvoorbeeld kind die met iets tegen auto slaat of fietst, openslaande portiertjes, etc?
.
[ Voor 95% gewijzigd door Valentijn op 17-05-2024 20:59 ]
Keep it cool
Zeker. Bij mij ging het alarm laatst af omdat kinderen (volgens Elon) te lang in de buurt stonden.SimondeG schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:53:
Kan iemand mij uitleggen hoe sentry mode sinds de wijziging in 2023 tegenwoordig in de praktijk werkt? Kan ik erop vertrouwen dat parkeerschades allemaal worden opgenomen, bijvoorbeeld kind die met iets tegen auto slaat of fietst, openslaande portiertjes, etc?
Met camera based detection krijg Je videos te zien van iedereen die langs loopt. Ik laat hem om die reden nog wel eens aan staan op vrijdagavond. Altijd lachen
[ Voor 14% gewijzigd door Valentijn op 17-05-2024 20:58 ]
Keep it cool
Ik heb in de aanbieding opgeslagen op mijn USB:SimondeG schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:53:
- openslaande portieren tegen de auto
- kind die auto probeert open te doen, moeder ziet niks
- billen van random man tegen mijn auto
Als het dicht genoeg bij de auto is (of auto raakt in mijn perceptie) gaat die het opslaan. Dus ik denk jouw vraag te kunnen beantwoorden met ja.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Klinkt goed! Dacht dat camera based detection niet meer mocht, dus dat je misschien vaak te laat zou zijn bij schades.Valentijn schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:57:
[...]
Zeker. Bij mij ging het alarm laatst af omdat kinderen (volgens Elon) te lang in de buurt stonden.
Met camera based detection krijg Je videos te zien van iedereen die langs loopt. Ik laat hem om die reden nog wel eens aan staan op vrijdagavond. Altijd lachen
En is het ook zo dat je bij ongelukken tijdens het rijden bewijs hebt van hoe het ongeluk is gebeurd?
Geweldig, dank voor delen! Meteen afspraak gemaakt!SiErRa schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:38:
Je kan nu via Tesla achteraf de trekhaak voor de M3H bestellen en laten plaatsen:
https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model-3
Hij stond er al een paar dagen, maar niet op voorraad, maar nu is ie ook op voorraad en te bestellen (zojuist gedaan)
Mijn vaste hoedenplank (model 3 rwd) klappert als ik over een klinkerweg rij. Als ik op de zwarte bovenbekleding druk is het weg. Ik kan er volgens mij alleen bij als ik het cremekleurig metalen paneel (waar bij de long range de speakers in zitten) vanuit de kofferbak kan verwijderen. Iemand hier ervaring mee ?
Kan en moét dat paneel eruit om bij de bovenkant te komen om te zien wat er klappert ?
Kan en moét dat paneel eruit om bij de bovenkant te komen om te zien wat er klappert ?
Yes, bij harde remacties slaat hij de beelden los op. Normaal blijft alleen de laatste 10min bewaard.SimondeG schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:25:
[...]
Klinkt goed! Dacht dat camera based detection niet meer mocht, dus dat je misschien vaak te laat zou zijn bij schades.
En is het ook zo dat je bij ongelukken tijdens het rijden bewijs hebt van hoe het ongeluk is gebeurd?
Ik ben een paar weken geleden opzettelijk aangereden. Verzekeraar gaf aan dat het een wereld van verschil maakte in de afhandeling.
Keep it cool
Probeer een zwarte sok over de lengte in de hoek tussen de ruit en plank te proppen. Niet te ver. Wellicht maakt het al een verschilDM57 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:31:
Mijn vaste hoedenplank (model 3 rwd) klappert als ik over een klinkerweg rij. Als ik op de zwarte bovenbekleding druk is het weg. Ik kan er volgens mij alleen bij als ik het cremekleurig metalen paneel (waar bij de long range de speakers in zitten) vanuit de kofferbak kan verwijderen. Iemand hier ervaring mee ?
Keep it cool
Weten we dat ook weer:spartacusNLD schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:15:
[...]
14.3 is 14.6 geworden. Dus niet veel mensen hebben de kans gehad 14.3 te downloaden. En 14.6 is vervolgens teruggetrokken gisteren avond.
Het is nu wachten op een nieuwe patch, en die is er nog niet. Iets met spotify volume wat random naar 100% gaat oid? Ik vondt het zelf ook wel heel opvallend dat enkel highland auto's van 14.6 leken uitgesloten leken te zijn.
In case you're wondering why you didn’t get the Spring Update (2024.14.6), Tesla paused the rollout yesterday.
— Tesla Newswire (@TeslaNewswire) 17 mei 2024
The reason seems to be linked to bugs reported by many users:
• Installation failures
• Error codes disabling features like regen braking or hold assist https://t.co/a0qwjqMhPm
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Tof! Is dit de gun grey versie of matt black?spartacusNLD schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:28:
Uberturbine op de refresh model 3:
[Afbeelding]
Hoort dit niet hier dan? Het gaat tenslotte over 3/Y waarbij een specifieke handeling plaats moet vinden om de laadstekker te kunnen ontgrendelen. Vele lopen daar tegenaan waardoor dit de plek lijkt om oplossingen met elkaar te delen.Taro schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:53:
Kunnen de laadpaal en laadpas gesprekken aub in de daarvoor bedoelde topics? Zie ook de topicwaarschuwing.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Een Tesla Wall Charger (Laadpaal), Lynk & Co (Geen Tesla Model 3/Y), 3.7 kW 1-fase laden (Geen Tesla Model 3/Y), Lolo laadpalen van Shell (Geen Tesla Model 3/Y) & Jedlix (Geen Tesla Model 3/Y) horen hier inderdaad niet thuis.RaRo74 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 23:14:
[...]
Hoort dit niet hier dan? Het gaat tenslotte over 3/Y waarbij een specifieke handeling plaats moet vinden om de laadstekker te kunnen ontgrendelen. Vele lopen daar tegenaan waardoor dit de plek lijkt om oplossingen met elkaar te delen.
Is er een specifieke handeling nodig waardoor het relevant is mbt een M3/MY dan is het prima, maar de meeste van bovenstaande berichten waren hier volledig offtopic.
En een keer een dergelijk berichtje is niet erg, maar meestal volgen er nog vele ook offtopic reacties op.
[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 17-05-2024 23:27 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Iemand een idee welke kogeldruk icm een M3P ? Kan er bijvoorbeeld zo'n Thule Arcos bagagebox op?SiErRa schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:38:
Je kan nu via Tesla achteraf de trekhaak voor de M3H bestellen en laten plaatsen:
https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model-3
Hij stond er al een paar dagen, maar niet op voorraad, maar nu is ie ook op voorraad en te bestellen (zojuist gedaan)
Geen trekhaak was voor mij de grootste rem tot nu toe om voor de M3P te gaan.
*knip* zie topic warning
[ Voor 115% gewijzigd door twain4me op 18-05-2024 06:07 ]
Hmm, voor mijn gevoel passen de ronde vormen beter bij het oude ontwerp. Cool desalnietteminspartacusNLD schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:28:
Uberturbine op de refresh model 3:
[Afbeelding]
Keep it cool
Wat ik mij nog afvraag, de belettering van de dual motor embleem dat op de kofferklep staat, hebben jullie ook een soort van ‘ruimte’ op de hoekjes zitten van de letters, dat je je nagel redelijk makkelijk erachter kan zetten?
zie topic warning
[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 18-05-2024 08:35 ]
De nags lijken in 2024.14.3 veel frequenter geworden te zijn. Waar ik met vorige versies af een toe een nag kreeg vanwege te lang op het scherm kijken, krijg ik er nu een paar per rit op mijn vaste ritjes. Heb nu zelfs voor het eerst een van de vijf strikes voor het weekje zonder AP te pakken. Hoop dat dit een van de problemen van 2024.14 is die opgelost gaan worden.
Weet niet meer of ik het hier gedeelt had maar wij hebben ooit een update gehad vorig jaar waarbij in geval van nood de knipperlichten (gevaren knipperlichten heet dat volgens mij?) aan gaan en snel gaan knipperen.
Ik dacht toen begrepen te hebben dat het alleen was met als de airbag open ging. Maar ik had laatst een remactie die achteraf best nog wel meeviel maar wel even diep moest intrappen.
Toen viel mij daarna op dat mijn knipperlichten aan gegaan waren en op standje supersnel. Dat had de auto dus zelf gedaan. Toen moest ik aan dit denken... Anderen al eens gehad?
Ik dacht toen begrepen te hebben dat het alleen was met als de airbag open ging. Maar ik had laatst een remactie die achteraf best nog wel meeviel maar wel even diep moest intrappen.
Toen viel mij daarna op dat mijn knipperlichten aan gegaan waren en op standje supersnel. Dat had de auto dus zelf gedaan. Toen moest ik aan dit denken... Anderen al eens gehad?
[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 18-05-2024 07:53 ]
@noo Het viel mij ook al op. De auto lijkt veel gevoeliger voor interactie met het scherm.
Positiece kanttekening is dat de interface ook weer een beetje normaal reageert in de 2019 SR+. Deze was op punten echt retetraag soms en nu alleen nog maar traag.
Ook lijkt AP iets soepeler te reageren als je deze in de stad aanzet, dus optrekken en afremmen is niet meer zo stoterig.
Positiece kanttekening is dat de interface ook weer een beetje normaal reageert in de 2019 SR+. Deze was op punten echt retetraag soms en nu alleen nog maar traag.
Ook lijkt AP iets soepeler te reageren als je deze in de stad aanzet, dus optrekken en afremmen is niet meer zo stoterig.
@Oekol kan best zijn dat de auto dit doet. Heel veel auto’s hebben die feature. Ik zou eerder verbaasd zijn als Tesla’s dit niet zouden doen.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Geen idee. Niet mijn wagen.
Gelukkig is er een uitgebreide handleiding waar het gewoon in staat vermeld
Hoeven we ook niet te gokken.
https://www.tesla.com/own...4D-8A45-17BE1A006365.htmlDynamische remlichten (indien aanwezig)
Als u bij een rijsnelheid hoger dan 50 km/h krachtig remt (of als Automatic Emergency Braking wordt geactiveerd), gaan de remlichten nu snel knipperen om andere weggebruikers ervoor te waarschuwen dat de Model 3 snel vertraagt. Als de Model 3 volledig stilstaat, knipperen de alarmknipperlichten. Dit knipperen gaat door totdat u het gaspedaal intrapt of ze uitschakelt met de gevarenlichtknop (zie Alarmknipperlichten).
Hoeven we ook niet te gokken.
Daarvoor hoef je niet in China te zijn, die kom je in onze contreien ook wel eens tegen.Ynnoz schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 02:03:
In China kom je nog wel eens een Tesla tegen met een bijzondere kleur. Hier twee Tesla's in geel en roze. Foto's gemaakt door mijn zoon in Xiamen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Al een paar keer gehad, ik was ook van mening dat de remactie wel nog meeviel. Tesla denkt daar blijkbaar anders over.Oekol schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 07:52:
Weet niet meer of ik het hier gedeelt had maar wij hebben ooit een update gehad vorig jaar waarbij in geval van nood de knipperlichten (gevaren knipperlichten heet dat volgens mij?) aan gaan en snel gaan knipperen.
Nogal awkward als het eventjes duurt tegen dat je doorhebt dat de knipperlichten aan staan.
Dat dus haha. Het kwam niet per se over het geluid heen en toen zag ik 't ineens op m'n scherm.this schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:44:
[...]
Nogal awkward als het eventjes duurt tegen dat je doorhebt dat de knipperlichten aan staan.
Waar besteld?EvolutionX schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:42:
Van de week een setje extra deurrubbers aangebracht met name om het dichtgooien van de deuren een iets meer premium geluid te geven en ik moet zeggen dat het verschil echt merkbaar is. De deur klinkt zwaarder en doffer en bovendien houdt het vuil aan de binnenkant van deur beter tegen bij regen. [Afbeelding]
Haha, wat er al niet aangeboden wordt. Een ‘premium’ geluid als er een extra rubbertje in zitEvolutionX schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:42:
Van de week een setje extra deurrubbers aangebracht met name om het dichtgooien van de deuren een iets meer premium geluid te geven en ik moet zeggen dat het verschil echt merkbaar is. De deur klinkt zwaarder en doffer en bovendien houdt het vuil aan de binnenkant van deur beter tegen bij regen. [Afbeelding]
Basenor setje via Amazon
BASENOR Tesla Model 3 Deur Seal... https://www.amazon.nl/dp/B07R13DYYY?ref=ppx_pop_mob_ap_share
[ Voor 22% gewijzigd door EvolutionX op 18-05-2024 12:07 ]
Heb je een link naar dat deurrubber setje?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Heb je ook het idee dat het qua windgeruis een verschil maakt?EvolutionX schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:42:
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Misschien marginaal op lage snelheden, had me er al vrij veel in verdiept en verschillende videoreviews gezien met geluidsmetingen en daar blijkt uit dat je daar niet teveel van moet verwachten. Het was mij meer te doen om het geluid van de deuren zelf tijdens het dicht gooien. Vooral mijn kinderen achterin smijten die deur dicht en dat klinkt gewoon wat te fragiel, met deze rubbers klinkt het allemaal net wat beter.coptician schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:18:
[...]
Heb je ook het idee dat het qua windgeruis een verschil maakt?
Ik begreep ook dat het isoleren van de kofferbak een verschil kan maken. Heb je daar naar gekeken?EvolutionX schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:42:
[ Voor 4% gewijzigd door Valentijn op 18-05-2024 12:58 ]
Keep it cool
Heeft er iemand ervaring met de M3H, die eerder een M3 2019 heeft gehad. Zijn er wezenlijke verschillen met beenruimte op de achterbank?
Vandaag even in gezeten bij Tesla. En volgens mijn 13 jarige is het iets ruimer. Kan iemand dat bevestigen of ontkrachten?
M3H heeft wel de voorkeur boven de MY als ik het zo zie. Qua afwerking en luxe.
Vandaag even in gezeten bij Tesla. En volgens mijn 13 jarige is het iets ruimer. Kan iemand dat bevestigen of ontkrachten?
Voor mij was het alweer een paar maanden geleden dat ik in achterin een 2019 M3 had gezeten voordat ik de M3H ging proefrijden. Voor mijn gevoel zat er geen wezenlijk verschil in de afmetingen. Bij mij waren de kinderen van alles aan het verzinnen om toch maar een M3H te nemen, want ja.. dat schermpje is zoiets als stroop met vliegen. Uiteindelijk toch een Y genomen.BlauweFles schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:21:
Heeft er iemand ervaring met de M3H, die eerder een M3 2019 heeft gehad. Zijn er wezenlijke verschillen met beenruimte op de achterbank?
Laat je niet gek maken met: "het is nieuwer, dus beter". Mijn vrouw vond de stoelen in de Y juist weer lekkerder zitten terwijl heel de wereld de M3H stoelen weer de hemel in prijst. Zelf vond ik het verschil in stoelen weer nihil.
Y'24
Geen wezenlijk verschil. Zou kunnen dat de hoek van de bank net anders is. Materiaal is wel mooier en ‘het schermpje!!11!!’ (aldus m’n kinderen).BlauweFles schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:21:
Ziet er goed uit!EvolutionX schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:42:
Heb je ook strips aan de voorzijde van de voordeuren (A pillar)? Want dat schijnt wel qua rijwind uit te kunnen maken.
Ik overweeg het ook voor mijn Y. Ook al is ie overal gewoon al erg stil. Stiller kan altijd

Hoi
Net een geslaagde proefrit gehad in Tilburg!
Het plan was om te wachten voor de model y update en we zeiden net nog bij de tesla shop in Tilburg, de witte kleur is mooier dan de zwarte.
Gezien we over 2 weken op vakantie gaan, begon het op de terugweg toch te kriebelen om de model y voor de vakantie te bestellen:
Terug naar huis toch besloten om de 44900 model y wit te bestellen. Totdat de zwarte versie (die in Tilburg) stond als demo op de tesla website stond. 10000km op de teller maar 4300 euro korting.
Nu wilde ik eigenlijk gelijk subsidie aanvragen voor een nieuwe auto 2950, maar nu twijfel ik of het niet een tweedehands is 2000euro.
Kenteken datum 1 december 2023(zou niks uit hoeven maken.
Iemand ervaring ?
Website rdw
Het plan was om te wachten voor de model y update en we zeiden net nog bij de tesla shop in Tilburg, de witte kleur is mooier dan de zwarte.
Gezien we over 2 weken op vakantie gaan, begon het op de terugweg toch te kriebelen om de model y voor de vakantie te bestellen:
Terug naar huis toch besloten om de 44900 model y wit te bestellen. Totdat de zwarte versie (die in Tilburg) stond als demo op de tesla website stond. 10000km op de teller maar 4300 euro korting.
Nu wilde ik eigenlijk gelijk subsidie aanvragen voor een nieuwe auto 2950, maar nu twijfel ik of het niet een tweedehands is 2000euro.
Iemand ervaring ?
Website rdw
Stond uw nieuwe auto eerder geregistreerd op bijvoorbeeld de naam van het autobedrijf? Of had de auto een andere voorregistratie? Dan beschouwen wij de auto als gebruikt. Ook als de kilometerstand op 0 staat. U kunt dan de subsidie aanvragen voor een gebruikte auto.
[ Voor 9% gewijzigd door f.sjoerd op 18-05-2024 17:26 ]
Ik heb er onlangs ook in gezeten en vrouw en zoon meegenomen en gereden in 3 en y en toch gekozen voor de y. Ik had (185) achterin de 4BlauweFles schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:21:
3 maar paar cm tot ik met mijn kop tegen het glas zat. En als ik achter de bijrijdersstoel ging zitten met de stoel op de stand hoe ik zat zat ik met mijn knieeen tegen de stoel aan. Rijd voornamelijk alleen dus prima maar we gaan er ook mee op vakantie, dagje weg etc. Dus gekozen voor de y, niet eens voor de extra laadruimte. Zoon vond 3 ook mooier en scherm achterin en ruimte genoeg maar uiteindelijk (is nu 12 en 155 cm) zat hij nu goed maar hoe over 3 jaar of zo? Dus wij hebben gekozen voor de ruimte ipv de looks of scherm of nieuwere versie. Maar iedereen maakt zijn eigen afweging
Is de nieuwwaarde van de zwarte wel onder de €45000?f.sjoerd schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:23:
Hoi
Iemand ervaring ?
Website rdw
[...]
Anders heb je ook geen recht op de €2000.
Hij is vast al te naam gesteld geweest (check kenteken bij de RDW), dus 2e hands.
Fiscale waarde op rdw website is Cataloguswaarde: € 44.990,-mjvdzwet schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:42:
[...]
Is de nieuwwaarde van de zwarte wel onder de €45000?
Anders heb je ook geen recht op de €2000.
Hij is vast al te naam gesteld geweest (check kenteken bij de RDW), dus 2e hands.
Ik denk inderdaad ook dat ik recht heb op 2000 euro. Maar wie weet.
Ik kan kenteken verstrekken, maar ik weet niet wat de risico’s zijn om dit te vermelden online.
Als ik kenteken opzoek staat het volgende . Eerste is volgens mij de vinn
Plaats chassisnummer Niet geregistreerd
Aantal eigenaren privé / zakelijk 0 / 1
Dan staat hij al "op naam", weliswaar van een bedrijf (Tesla), maar dan is hij "2e hands" en wordt je de 2e eigenaar.f.sjoerd schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:17:
[...]
Fiscale waarde op rdw website is Cataloguswaarde: € 44.990,-
Ik denk inderdaad ook dat ik recht heb op 2000 euro. Maar wie weet.
Ik kan kenteken verstrekken, maar ik weet niet wat de risico’s zijn om dit te vermelden online.
Als ik kenteken opzoek staat het volgende . Eerste is volgens mij de vinn
Plaats chassisnummer Niet geregistreerd
Aantal eigenaren privé / zakelijk 0 / 1
Plaats chassisnummer is idd de locatie waar de VIN in de auto staat... Dit is dus onbekend bij de RDW. Heeft verder niets met de registratie te maken.
Leuk dat dat helpt. Veel fabrikanten maken veel werk van het premium gevoel. En niet alleen in de auto industrie.EvolutionX schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:42:
Ik had altijd het idee dat het ‘dichtgooigeluid’ van de M3Y deuren sterk wordt beïnvloed door het ontbreken van raamstijlen op de deur. Hierdoor is het noodzakelijk dat het raam iets naar beneden zakt voordat de deur wordt dichtgedaan en ontstaat dat goedkope klepper geluid. Maar goed, dat Tesla er te weinig aandacht voor heeft is duidelijk. Als je bij een oude M3 de achterklep dicht gooit hoor je hetzelfde geluid als bij een Fiat Panda uit 1984.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Of niet gooien met de deur, kost je een seconde extra maar haal je weer in bij het optrekken
Koop een nieuwe zou mijn advies zijn.f.sjoerd schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:23:
Hoi
Iemand ervaring ?
Website rdw
[...]
Klinkt goed maar moet je de deuren nu niet extra hard dicht smijten om ze helemaal dicht te krijgen?EvolutionX schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:42:
Ik had in het begin heel vaak dat ik ze niet hard genoeg dicht deed waardoor het niet goed dicht ging. Ik heb hiervoor VW gereden en de deuren daarvan gingen veel makkelijker dicht.
Misschien wat motivatie toevoegen?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Zou je de kleur opnieuw kiezen? Ziet het er vuil ook nog "mooi" uit? Zwart is prachtig als die netjes gewassen is, maar na zo'n ritje in de regen zit er altijd zo'n vuile waas op.Ifreerider schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:28:
Sinds 1 December ben ik in het gelukkige bezig van een Model 3 Long Range in Stealth Grey (Highland).
Ik heb op een paar plaatsen paint protection folie laten aanbrengen en ceramische coating (XPEL Fusion Plus Premium). Daarnaast ook de achterruiten en een deel van het dak achter laten tinten (20%).
Super blij met het resultaat.
Wat mij betreft een aanrader. Check De Wrap Wereld als je meer wilt weten. Prima prijs/ kwaliteit. Ik heb wat foto's toegevoegd.
Ik heb de eerste 1000km achter de rug: wat een feest! Ik heb altijd vrij jonge auto's gereden, de laatste was een degelijke comfortabele Toyota Corolla SW Hybrid, maar ik ervaar deze model 3 als een nog een flinke stap comfortabeler. Toyota heeft best goede rij assistentie, iets minder geavanceerd, maar behoorlijk degelijk en betrouwbaar. Ondanks dat vind ik de Tesla mogelijkheden heel gaaf, en stoor ik me niet al te veel aan de hick-ups die het systeem nog heeft. Ook de regensensor doet het bij mij prima, in ieder geval niet minder dan in vorige auto's.
Er is zo veel fijn aan deze auto: de acceleratie, audio, alle media features, de maffe opties zoals de lichtshow, boombox etc, kerst en andere updates, oplaad ervaring en ik kan nog wel even doorgaan![]()
Ik ga hier nog lang van genieten!
Kortom een blije Tesla rijder hier :-)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelf aan het twijfelen tussen een i5 Touring of een M3P in Stealth Grey. Niet meteen vergelijkbare auto's maar de M3P is zomaar een 19 000 minder dan de i5 T en gaat 2x zo snel
Ik nam vandaag een grote rotonde vrij “sportief”. Nu is dit een rotonde met een diameter van 100 meter, dus je kan er als je wil flink gas geven
Toen ik deze uiteindelijk wilde verlaten en stevig remde ging de auto gelijk vol in de ABS. En zelfs met ABS remde deze amper af. Nu ging het goed, maar dit is al eens eerder gebeurd met het nemen van een afrit en dan niet eens zo snel. Aan het eind van deze afrit was een scherpe bocht naar rechts en met een rem actie van 90kmph naar 40 ging ABS ook direct aan de slag, wat m.i. overbodig was.
Iemand ook weleens zoiets gehad?
Dit zal niet de eerste rotonde zijn waar iemand wat olie (remember die oude motoren met zuigers, kleppen en eennokkenas) verliest.ScreamGT schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:57:
Ik nam vandaag een grote rotonde vrij “sportief”. Nu is dit een rotonde met een diameter van 100 meter, dus je kan er als je wil flink gas gevenToen ik deze uiteindelijk wilde verlaten en stevig remde ging de auto gelijk vol in de ABS. En zelfs met ABS remde deze amper af. Nu ging het goed, maar dit is al eens eerder gebeurd met het nemen van een afrit en dan niet eens zo snel. Aan het eind van deze afrit was een scherpe bocht naar rechts en met een rem actie van 90kmph naar 40 ging ABS ook direct aan de slag, wat m.i. overbodig was.
Als het ABS echt aan de bak moet, dan was het glad, daar kan je zeker van zijn.
Sony A7 iv en wat recycled glas
zie topicwarning
[ Voor 83% gewijzigd door We Are Borg op 19-05-2024 09:53 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Tesla zelf over het ontwerpen van de nieuwe M3P:
ABS is om de controle van de wagen te behouden, en de enige keer dat onze model Y dat had was toen ik vol in de remmen moest toen die voor ons plots keihard afremde.ScreamGT schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:57:
Ik nam vandaag een grote rotonde vrij “sportief”. Nu is dit een rotonde met een diameter van 100 meter, dus je kan er als je wil flink gas gevenToen ik deze uiteindelijk wilde verlaten en stevig remde ging de auto gelijk vol in de ABS. En zelfs met ABS remde deze amper af. Nu ging het goed, maar dit is al eens eerder gebeurd met het nemen van een afrit en dan niet eens zo snel. Aan het eind van deze afrit was een scherpe bocht naar rechts en met een rem actie van 90kmph naar 40 ging ABS ook direct aan de slag, wat m.i. overbodig was.
Volgende keer die rotonde dus wat normaler nemen?
Verwijderd
Zo, wat een aannames weer zeg!k995 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:12:
[...]
ABS is om de controle van de wagen te behouden, en de enige keer dat onze model Y dat had was toen ik vol in de remmen moest toen die voor ons plots keihard afremde.
Volgende keer die rotonde dus wat normaler nemen?
Wat hierboven ergens vermeld word is zeker een mogelijkheid. Ik heb afgelopen week ook gladheid mogen meemaken door olieresten bij een exit van een rotonde.
Ik zie op YouTube regelmatig mensen hun M3H opladen tot 100% bij superchargers. Kan iemand mij vertellen waarom ze dat doen? De laatste 20% neemt toch ontzettend veel tijd in beslag?
Zo ver ik weet hoeft een LFP batterij niet elke keer naar 100% geladen te worden toch?
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2024 06:30 ]
Ik laad mijn 3 ook regelmatig tot 100% en ik heb een P. In principe is dat niet nodig inderdaad, want de afweging tijd en extra geladen km’s staat niet in verhouding.
Mijn LFP batterij laad ik aan de supercharger vaak wel op tot 100 procent. Reden is dan het verorberen van een pizza of ik trek mijn caravan. Het eerste geval is gemak, moet je niet doen bij een druk, vol bezet plein met superchargers. Het tweede is noodzaak om toch op de plaats van bestemming te komen met je caravan. Anders is je range al helemaal prut.
Groetjes Peter
Groetjes Peter
Niet elke keer, maar zeker 1x in de week volgens de manual. Ik laad overigens altijd tot 100% met de LFP, dat wil zeggen: mijn limiet staat altijd op 100%. Zodat die goed kan kalibreren en ook gemak.Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2024 @ 06:26:
[...]
Zo ver ik weet hoeft een LFP batterij niet elke keer naar 100% geladen te worden toch?
[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 19-05-2024 07:39 ]
Je subsidie zal 2000 euro worden , wat het verschil met een nieuwe brengt op 3300 euro. Ten tweede lees ik hier op het forum dat de zwarte kleur wat gevoeliger is voor beschadigingen. Verder is 10.000 km op de teller niet iets om van te schrikken mits de auto onbeschadigd is. Tesla’s zitten degelijk in elkaar.f.sjoerd schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:23:
Hoi
Iemand ervaring ?
Website rdw
[...]
Ofwel als je zwart een acceptabele kleur vindt zou ik het voordeel pakken.
Het enige is dat de Batch Tesla’s van december soms geen goed uitgelijnd “stopcontact” hebben. Een kabel aansluiten geeft soms problemen. (Eigen ervaring).
Dankjewel! Ik lees ook al een tijdje stil mee en las inderdaad dat zwart sneller zichtbaar is met krassen.peerke 1960 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 07:44:
[...]
Je subsidie zal 2000 euro worden , wat het verschil met een nieuwe brengt op 3300 euro. Ten tweede lees ik hier op het forum dat de zwarte kleur wat gevoeliger is voor beschadigingen. Verder is 10.000 km op de teller niet iets om van te schrikken mits de auto onbeschadigd is. Tesla’s zitten degelijk in elkaar.
Ofwel als je zwart een acceptabele kleur vindt zou ik het voordeel pakken.
Het enige is dat de Batch Tesla’s van december soms geen goed uitgelijnd “stopcontact” hebben. Een kabel aansluiten geeft soms problemen. (Eigen ervaring).
3300 euro korting zorgt er wel voor dat we zwart acceptabel vinden. Hebben we de tesla met subsidie voor 39700.
Wat houdt een niet gestroomlijnde stopcontact in?
Bij die batch zat voor een aantal de laadpoort net niet goed uitgelijnd en kon je daardoor de kabel er lastig in krijgen. Via een service request op te lossen. Meer iets om op te letten bij het daadwerkelijk kopen (even zowel de type 2 kabel als de mobile charger testen).f.sjoerd schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:05:
[...]
Dankjewel! Ik lees ook al een tijdje stil mee en las inderdaad dat zwart sneller zichtbaar is met krassen.
3300 euro korting zorgt er wel voor dat we zwart acceptabel vinden. Hebben we de tesla met subsidie voor 39700.
Daarnaast als je nu een nieuwe witte Model Y bestelt heb je grote kans dat je hardware V4 krijgt met betere camera's.f.sjoerd schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:05:
[...]
Dankjewel! Ik lees ook al een tijdje stil mee en las inderdaad dat zwart sneller zichtbaar is met krassen.
“Aanname” ? “Je kan er flink wat gas geven”Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2024 @ 06:26:
[...]
Zo, wat een aannames weer zeg!
Wat hierboven ergens vermeld word is zeker een mogelijkheid. Ik heb afgelopen week ook gladheid mogen meemaken door olieresten bij een exit van een rotonde.
En ja er kan ergens olie liggen misschien rekening mee houden ?
ABS heeft ook niets te maken met harder afremmen, het systeem zorgt er juist voor dat er minder geremd wordt om controle over de auto terug te krijgenScreamGT schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:57:
Ik nam vandaag een grote rotonde vrij “sportief”. Nu is dit een rotonde met een diameter van 100 meter, dus je kan er als je wil flink gas gevenToen ik deze uiteindelijk wilde verlaten en stevig remde ging de auto gelijk vol in de ABS. En zelfs met ABS remde deze amper af.Nu ging het goed, maar dit is al eens eerder gebeurd met het nemen van een afrit en dan niet eens zo snel. Aan het eind van deze afrit was een scherpe bocht naar rechts en met een rem actie van 90kmph naar 40 ging ABS ook direct aan de slag, wat m.i. overbodig was.
Dit dikgedrukte valt toch wel mee? Als ik de verschillende laadcurves bekijk dan duurt 90%-100% tussen 10 minuten en 15 minuten. Bij een stop voor vakantieritten is dit toch peanuts? Maar ook als je even aan het werk bent tijdens het laden is dat prima?Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2024 @ 06:26:
[...]
Zo, wat een aannames weer zeg!
Ik zie op YouTube regelmatig mensen hun M3H opladen tot 100% bij superchargers. Kan iemand mij vertellen waarom ze dat doen? De laatste 20% neemt toch ontzettend veel tijd in beslag?
En de mensen op Youtube zijn misschien ook hun video's aan het editen of whatever en blijven daardoor misschien wat langer plakken?
Edit: zie nu dat je het over 80%-100% hebt. Dan heb je het bij bijv. de Y met blade batterij over 16 minuten. Nog steeds niet ontzettend lang vind ik.
[ Voor 9% gewijzigd door Ebbao op 19-05-2024 12:12 ]
Verwijderd
16 minuten, op die vlogs zie ik toch vooral 50-55 min opladen naar 100% terwijl 20-80 ong 15 min - 20 min duurt. Hebben we het dus over een half uur “extra”. Vandaar mijn vraag.Ebbao schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:08:
[...]
Dit dikgedrukte valt toch wel mee? Als ik de verschillende laadcurves bekijk dan duurt 90%-100% tussen 10 minuten en 15 minuten. Bij een stop voor vakantieritten is dit toch peanuts? Maar ook als je even aan het werk bent tijdens het laden is dat prima?
En de mensen op Youtube zijn misschien ook hun video's aan het editen of whatever en blijven daardoor misschien wat langer plakken?
Edit: zie nu dat je het over 80%-100% hebt. Dan heb je het bij bijv. de Y met blade batterij over 16 minuten. Nog steeds niet ontzettend lang vind ik.
Ontzettend lang is misschien een beetje overdreven. Maar 55 min laden langs de snelweg vind ik persoonlijk wel net te lang.
Het hangt er dus vanaf wat je in die tijd doet. Als ik even zit te lunchen bij een normaal restaurant is een uur best prima. Zelfs bij een McD heb ik wel eens gehad (met het gezin erbij) dat de batterij alweer volgeladen was voor we weer bij de auto waren.Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:19:
[...]
16 minuten, op die vlogs zie ik toch vooral 50-55 min opladen naar 100% terwijl 20-80 ong 15 min - 20 min duurt. Hebben we het dus over een half uur “extra”. Vandaar mijn vraag.
Ontzettend lang is misschien een beetje overdreven. Maar 55 min laden langs de snelweg vind ik persoonlijk wel net te lang.
Wat naar 100% toe vooral extra tijd kost is de laatste 1%. De auto gaat dan de batterij kalibreren en dat kost zo 10-15 minuten voor die ene procent.
Bij een normale stop, met meerdere mensen even toiletbezoek, een kop koffie halen en even de benen strekken, is tot 90% meestal wel prima binnen 30-35 minuten.
(MY RWD CATL)
Klopt, zelf met een Catl LFP batterij. Nu scheelt het dat ik beroepsmatig weinig met de auto ga ( pak mijn speedpedelec, maar dat ter zijde).
Meestal krijg ik de notificatie dat de batterij vol genoeg is om door te rijden als ik nog in de rij sta om te bestellen bij de burger kind in Duitsland. En dan moeten we nog wachten op eten, op eten en naar de wc.bilgy_no1 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:23:
[...]
Het hangt er dus vanaf wat je in die tijd doet. Als ik even zit te lunchen bij een normaal restaurant is een uur best prima. Zelfs bij een McD heb ik wel eens gehad (met het gezin erbij) dat de batterij alweer volgeladen was voor we weer bij de auto waren.
Wat naar 100% toe vooral extra tijd kost is de laatste 1%. De auto gaat dan de batterij kalibreren en dat kost zo 10-15 minuten voor die ene procent.
Bij een normale stop, met meerdere mensen even toiletbezoek, een kop koffie halen en even de benen strekken, is tot 90% meestal wel prima binnen 30-35 minuten.
(MY RWD CATL)
Vaak moet ik dan tijdens het eten nog weg lopen om de auto te verplaatsen omdat hij al op 100% zit.
Laatst op de terugweg via een Italiaan en voordat het eten er was moest ik al weg lopen om de auto te verplaatsen.
Die verwachte 55 minuten gaan meestal veel sneller (als je vaker tot 100% laad duurt de calibrate ook geen 15 minuten meer).
Had al even snel een search gedaan in het topic, maar wellicht toch mijn eerste ‘issue’;
Iemand al eens gehad dat hij het openen van de laadpoort via de app en in de auto dat deze opengaat en direct sluit? Daarna ook via de app niet meer te openen zonder de auto te vergrendelen en opnieuw te proberen
Oh en reset al uitgevoerd, geen verschil helaas.
Iemand al eens gehad dat hij het openen van de laadpoort via de app en in de auto dat deze opengaat en direct sluit? Daarna ook via de app niet meer te openen zonder de auto te vergrendelen en opnieuw te proberen

[ Voor 7% gewijzigd door Xrypta op 19-05-2024 15:20 ]
3960wp SE | Model Y RWD
Klinkt als dat het klepje teveel weerstand ondervind en daardoor weer dicht gaat.Xrypta schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:20:
Had al even snel een search gedaan in het topic, maar wellicht toch mijn eerste ‘issue’;
Gebeurt dit ook als je het klepje opent door er op te drukken?
Dat kreeg ik überhaupt nu niet voor elkaar. Zo als ik thuis ben eens even in de rust wat zaken proberen.mjvdzwet schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:54:
[...]
Klinkt als dat het klepje teveel weerstand ondervind en daardoor weer dicht gaat.
Gebeurt dit ook als je het klepje opent door er op te drukken?
3960wp SE | Model Y RWD
Beetje rechts onder drukken, andere optie is de ontgrendelknop op de granny charger.Xrypta schreef op zondag 19 mei 2024 @ 16:00:
[...]
Dat kreeg ik überhaupt nu niet voor elkaar. Zo als ik thuis ben eens even in de rust wat zaken proberen.
Maar ik gok dat het dan ook niet werkt.
Je kan proberen het klepje te smeren (liefst met een droog smeermiddel zoals ptfe).
[ Voor 11% gewijzigd door mjvdzwet op 19-05-2024 16:05 ]
De ABS vergelijkt de omtreksnelheid van de vier wielen afzonderlijk. Op het moment dat er een niet acceptabel verschil geconstateerd wordt in de omtreksnelheid tussen de 4 wielen, grijpt de ABS in, door de remmende werking van het/de slippende wiel(en) te verminderen. Ik denk daarom dat het probleem niet in de auto zit, of het zou overschatting van de mogelijkheden van de auto moeten zijn.ScreamGT schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:57:
Ik nam vandaag een grote rotonde vrij “sportief”. Toen ik deze uiteindelijk wilde verlaten en stevig remde ging de auto gelijk vol in de ABS. En zelfs met ABS remde deze amper af. Nu ging het goed, maar dit is al eens eerder gebeurd
[ Voor 4% gewijzigd door Megat op 19-05-2024 16:40 ]
Kan ingetreden zijn doordat de desbetreffende rotonde een inwaartse hoek heeft, je moet het zien als een bocht in een Nascar circuit, alleen dan niet zo stijlMegat schreef op zondag 19 mei 2024 @ 16:34:
[...]
De ABS vergelijkt de omtreksnelheid van de vier wielen afzonderlijk. Op het moment dat er een niet acceptabel verschil geconstateerd wordt in de omtreksnelheid tussen de 4 wielen, grijpt de ABS in, door de remmende werking van het/de slippende wiel(en) te verminderen. Ik denk daarom dat het probleem niet in de auto zit, of het zou overschatting van de mogelijkheden van de auto moeten zijn.
Ik ben trouwens een nieuw rammeltje tegengekomen in de auto, de hoofdsteun clipjes voor de achterbank. Deze dien je in te drukken met twee vingers om de hoofdsteun omhoog en omlaag te doen. Dit rammelde blijkbaar enorm, sinds ik het heb vastgezet met tape is het niet meer hoorbaar.
Dat leermomentje heb ik afgelopen week ook gehad, in een tunneltje met flauwe bocht dat onder het spoor door loopt even plank gas.Megat schreef op zondag 19 mei 2024 @ 16:34:
[...]
Ik denk daarom dat het probleem niet in de auto zit, of het zou overschatting van de mogelijkheden van de auto moeten zijn.
Ik moest met mijn 20+ jaar rijervaring erg goed mijn best doen om de auto op de juiste baan voor het stoplicht te stoppen.

Ik moet zelf ook wennen/leren omgaan met achterwielaandrijving. Heel mijn leven voorwielaandrijving gehad.Idanue schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:23:
[...]
Dat leermomentje heb ik afgelopen week ook gehad, in een tunneltje met flauwe bocht dat onder het spoor door loopt even plank gas.
Ik moest met mijn 20+ jaar rijervaring erg goed mijn best doen om de auto op de juiste baan voor het stoplicht te stoppen.
Gas geven om je door de bocht te trekken is geen goed idee zegmaar

Toevallig vorige week ook gehad bij onze Y (650 km op de teller) nadat ik hem met de hand had gepoetst. De vrouw even erbij geroepen omdat ik nogal lomp ben. Deze heeft even geprutst en daarna werkte alles weer.Xrypta schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:20:
Ik heb ook altijd voorwiel aandreven auto's gehad en nu een 3 Performance, ik weet dat 4wd beter is met veel vermogen maar toch wel oppassen wanneer je het gas vol in trapt.mjvdzwet schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:39:
[...]
Ik moet zelf ook wennen/leren omgaan met achterwielaandrijving. Heel mijn leven voorwielaandrijving gehad.
Gas geven om je door de bocht te trekken is geen goed idee zegmaar

Ik heb het 1 keer gehad. Bij mij was het opgelost toen ik het laadklepje op weg naar boven op iets van 75% tegenhield. Daar bleef hij toen op staan en daarna heb ik het klepje via de app gesloten. Daarna was het probleem voorbij. Ik weet niet of je hierbij eventueel je laadklep mechanisme kan beschadigen...Xrypta schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:20:
Misschien heb ik het gemist maar welke koffer heb je achter je tesla hangen?hdu schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:12:
[...]
Trekhaakkoffer heb ik al jaren. Ideaal, ook lekker makkelijk met de ski's in- en uitladen. Enige nadeel is het achteruitrijden (i.v.m. het zicht, dan mis je de camera). Zie ook mijn eerdere posts. Autosteer werkt ook gewoon als je de "schakelaar" van de aanhangmodes even om zet. Verbruik M3 2019 is nog geen 1% meer dan zonder trekhaakkoffer.
Gr Dirk
Vrijwel alles gereden, van achterwiel Camaro, 4x4 Impreza Turbo, tot 300pk Fwd Volvo.Idanue schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:15:
[...]
Ik heb ook altijd voorwiel aandreven auto's gehad en nu een 3 Performance, ik weet dat 4wd beter is met veel vermogen maar toch wel oppassen wanneer je het gas vol in trapt.
Nog nooit ABS gekheid mee gemaakt op een rotonde en rijd regelmatig 300Km per dag.
Met regen wel een keer een verlies aan grip gehad met de Fwd 300pk Volvo bij het uitdraaien van een rotonde maar dat is vrij logisch.
Kan me wel voorstellen met het koppel van een EV je sneller rare dingen kan mee maken, maar dat staat los van ABS perikelen.
Nog even een update over mijn nieuwe velgen en bandencombo (van 18 naar 20 inch). Ik had eigenlijk verwacht comfort in te leveren maar ik merk eigenlijk nagenoeg geen verschil t.o.v. de oude 18 inch originele velgen. Had ook meer bandenlawaai verwacht maar ook dat is me zwaar meegevallen. Hoor eigenlijk amper verschil terwijl ik er geen EV banden onder heb gedaan. (Kumho Ecsta PS71). De auto staat alleen wel iets hoger nu omdat de bandomtrek iets groter is. De teller is nu grappig genoeg 100% gelijk met GPS snelheid met 245/35/r20.
Naast dit heb ik er aftermarket TPMS sensoren in gedaan en deze werken ook meteen zonder problemen. Programmeren niet nodig, bevalt prima zo.
Naast dit heb ik er aftermarket TPMS sensoren in gedaan en deze werken ook meteen zonder problemen. Programmeren niet nodig, bevalt prima zo.
:strip_exif()/f/image/VkqMPPd3bQ9pkYaNUXFtitCc.jpg?f=fotoalbum_large)
En is er een groot verschil in verbruik merkbaar met de 20” banden?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.