Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
AP vind ik ook erg zeikerig als je af en toe je handjes te los op het stuur hebt. Vorige week mijn eerste strike gehad omdat ik kennelijk niet genoeg stuuracties deed. Het gekke is dat die waarschuwingen alleen als tekst op het display staat, geen auditieve waarschuwing.
Het vervelendste van AP is wel dat deze na een baanwissel weer geactiveerd moet worden. Ik ben een linkspoot en het knopje zit dan altijd aan de verkeerde kant waardoor ik dan weer een extra handeling moet uit uitvoeren. Misschien een beetje zeikerig maar andere merken doen dit imo gewoon handiger.
Ik heb overigens nog een paar maand EAP (via referal) maar hoe weet ik nou welke functies in mijn auto AP of EAP zijn? Los van de vergelijkinglijstjes die overal wel te vinden zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Gumball op 27-04-2024 20:29 ]
Als Tesla nou niet eens zo eigenwijs zou doen en inderdaad domme CC beschikbaar zou stellen zou het merk voor mij een stuk mooier worden. Vroeger, op de oude M3 kon je dat onderscheid nog maken. TACC werkt prima, maar niet op de snelweg. En laat ik nou juist altijd op de snelweg normale CC gebruiken..Caayn schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:12:
[...]
Doe mij maar terug in de tijdAls ik de keuze had zou ik CC verkiezen boven Tesla's TACC.
ik vind de crossclimate 2 een prima band maar ze maken wel meer herrie.jheerink14 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:09:
[...]
Ik heb hier ook, nadat mijn eerste originele set "op"was Michelin Crossclimate2,s erop laten zetten. Prima band, zie geen verschil in verbruik, geluid valt mij ook niet op en in alle testen prima band, zeker voor het normale Nl winter weer (regen en 0-10graden) is hij zelfs beter dan droog of volle winterband.
Zitten er nu 50K km op en hadden nog genoeg profiel bij zijn 1e APK (toen hadden ze 40K km )
de standaard michelin pilotsport is stiller.
Heb het voor elkaar dat ik de crossclimate 2 rijnals winterband en de pilotsport als zomerband.
De crossclimate 2 als winterband vind ik op sneeuw en ijs weer beter presteren als de conti winterbanden en bij regen vergelijkbaar als een zomerband dus echt wle fijna band verder
Maar wel meer geluid
Die van mij heeft dit typegoedkeuringsnummer in de RDW staan. RWD LFP met CATL dus, geen long range RWD. En staat ook ook net op kenteken sinds gisteren met dus HW4, afgelopen donderdag laat op de avond besteld.pdidi schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:29:
De eerste 4 MY's zijn op kenteken gezet met het nieuwe typegoedkeuringsnummer (e4*2007/46*1293*35) die naar verluidt van HW4/AP4 zouden moeten zijn voorzien. Of de eigenaars zich even kunnen melden in dit forum ter verificatieDe eerste is zo te zien de eerste MY Long Range RWD op NL kenteken
[Afbeelding]
Ik hoop het voor je. Er is volgens mij nog steeds geen bevestiging dat je met *35 een HW4 auto krijgt?Alexander1984 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:58:
[...]
Die van mij heeft dit typegoedkeuringsnummer in de RDW staan. RWD LFP met CATL dus, geen long range RWD. En staat ook ook net op kenteken sinds gisteren met dus HW4, afgelopen donderdag laat op de avond besteld.
Y'24
Bij levering zal ik gelijk kijken wat er nu daadwerkelijk op zit.RvV schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:01:
[...]
Ik hoop het voor je. Er is volgens mij nog steeds geen bevestiging dat je met *35 een HW4 auto krijgt?
Ik heb die ervaring niet en op de Michelin site staat dat ze beide 71dB produceren. Maar mijn zomerband is de Hankook.Lochnes schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:42:
[...]
ik vind de crossclimate 2 een prima band maar ze maken wel meer herrie.
de standaard michelin pilotsport is stiller.
Heb het voor elkaar dat ik de crossclimate 2 rijnals winterband en de pilotsport als zomerband.
De crossclimate 2 als winterband vind ik op sneeuw en ijs weer beter presteren als de conti winterbanden en bij regen vergelijkbaar als een zomerband dus echt wle fijna band verder
Maar wel meer geluid
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Ik ook wel gok ikBashy schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:19:
Gaat de model 3 performance hier ook met 19” geleverd worden als optie in de toekomst (zoals in China)? Ik zou het wel over hebben voor wat extra range.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Hiervoor is de commander van Enhauto echt perfect. Daarmee gaat AP gewoon weer aan na de rijstrookwisseling.Gumball schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:27:
Het vervelendste van AP is wel dat deze na een baanwissel weer geactiveerd moet worden. Ik ben een linkspoot en het knopje zit dan altijd aan de verkeerde kant waardoor ik dan weer een extra handeling moet uit uitvoeren. Misschien een beetje zeikerig maar andere merken doen dit imo gewoon handiger.
Ik heb overigens nog een paar maand EAP (via referal) maar hoe weet ik nou welke functies in mijn auto AP of EAP zijn? Los van de vergelijkinglijstjes die overal wel te vinden zijn.
Ook kan je dan een knopje links op je stuur (voor het mooi aan de achterkant
Kleine bump tussen alle technische vragen doorkabaaltje schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:13:
Wat denken jullie van de prijs ontwikkeling m.b.t de model 3 rwd? Recent wederom met 2k verlaagd.
Nu toeslaan, nog steeds gebruik kunnen maken van de sepp subsidie of nog even wachten?
Omliggende landen dippen zelfs naar de 39.990 (excl eventuele subsidies) en België gaf recent óók nog de kleur zwart voor dezelfde prijs weg.
Alvast bedankt.
Gewoon de trigger pullen. Er zijn mensen hier die een MY of M3 voor 60k hebben gekocht of meer. Die zijn nog steeds mega blij en hebben er langer in kunnen rijden.kabaaltje schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:15:
[...]
Kleine bump tussen alle technische vragen door![]()
Alvast bedankt.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Beetje vrees om de halve auto te moeten opentrekken om die module te installeren. Op een of andere manier breekt er bij mij altijd zo’n plastic clipje af…Smobbo schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:31:
[...]
Hiervoor is de commander van Enhauto echt perfect. Daarmee gaat AP gewoon weer aan na de rijstrookwisseling.
Ook kan je dan een knopje links op je stuur (voor het mooi aan de achterkant) plakken waarmee je met 1 druk op de knop AP überhaupt aan zet.
Het is echt wel poepsimpel om te installeren hoor 😉🙂Gumball schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 23:39:
[...]
Beetje vrees om de halve auto te moeten opentrekken om die module te installeren. Op een of andere manier breekt er bij mij altijd zo’n plastic clipje af…
Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻
Gefeliciteerd!Furr schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:44:
Ik heb ook de nieuwe Model 3 Performance besteld!
…..
Levering staat op mei-juni. Dan direct een toffe wrap erop. Ik kan niet wachten!
Ik was nog benieuwd wat de ervaringen zijn met het wrappen van een nieuwe auto (Tesla). Geeft bij mij een raar gevoel om een nieuwe auto weer deels uit elkaar te halen. Loopt de lak/auto geen schade bij de moeilijke hoeken ed waar ze met een mes langsgaan? Kan me ook voorstellen dat invloed heeft op de garantie?
Ik mag weer eind van het jaar iets nieuws kiezen en overweeg om dit keer niet een tesla-kleur te nemen, nog los van de eenheidsworst is de kwaliteit ook slecht. Maar weet nog te weinig van wrappen af.
Een dump/bump in 2 uur? :-)kabaaltje schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:15:
[...]
Kleine bump tussen alle technische vragen door![]()
Alvast bedankt.
Nee, gaat hier niet gebeuren. Even goed het juiste YouTube filmpje van Enhauto bekijken. Interieurdelen bij Tesla zijn allemaal redelijk lomp (Amerikaans) gemaakt, en je komt erg weinig clipjes tegen. Kans is groot dat je bij de "advanced" installatie (rechtsvoor) binnen een kwartier klaar bent. Tip: haal wel die spreidplug (die heel makkelijk losgaat) er even uit, en leg die apart. Ik liet 'm donderen, en mocht daarna "vissen" onder de (zwevende?) vloer waar de bijrijder zit (waar in de MY overigens nog eigenaardig veel loze ruimte lijkt te zitten. Maar goed, misschien beter voor accessoires topic.Gumball schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 23:39:
[...]
Beetje vrees om de halve auto te moeten opentrekken om die module te installeren. Op een of andere manier breekt er bij mij altijd zo’n plastic clipje af…
+ rijd heerlijk, wel wat strakker geveerd. Slecht wegdek vind hij moeilijk
+ inleveren op ruimte had ik wel verwacht tov de Peugeot. Met name de achterbank is alleen te doen omdat onze oudste nu zonder stoeltje kan zitten. Maar verwarmde achterbank en usb laders maken veel goed. De airco/ verwarming en glazen dak zijn wel echt heel erg fijn.
+ kofferbak achter is toch wel een stuk kleiner dan de 5008 in eerste instantie. Vooral met grote voorwerpen merk je dan duidelijk. Nu we op vakantie gaan blijkt echter dat we geen dakkoffer meer nodig hebben, dus toch super veel meer ruimte! Op papier was dat al wel het geval, maar je moet dus wat efficiënter inpakken. Maar vakantiespullen van 5 man gaan er goed in, met voldoende zicht door de achteruit.
+ extra power tov een 1.2 tsi is toch wel heel lekker, zeker bij invoegen of bergop/bergaf one pedal.
+ verbruik op normale ritten is ok, ongeveer 160/100km, vergelijkbaar met de seat zonder verwarming, echter op de lange stukken echt bizar goed. Door gewoon snelheid te houden op de autobahn en waar onbeperkt 130/140km/u onder de 160wh/100km. Echt veel beter dan ik had gedacht. Met 3 kids vaak eerder naar de plasstops moeten rijden dan dat de stroom op was. Dat je dan eenvoudig een snellader kunt uitkiezen en binnen no time daar ook bent is wel een behoorlijke luxe.
+ snelladen gaat véél sneller dan verwacht. Even plassen en dan is de t geplande tijd alweer voorbij. Van 10-100 moet je echt haasten en rennen om je mc menuutje p te krijgen. Ik had verwacht meer langs de kant stil te moeten staan.
- het geïntegreerde software systeem met telefoon, navigatie en bijvoorbeeld elektrische stoelen werkt echt perfect
+ auto pilot werkt heel relaxend op de snelweg
- draaicirkel is verschrikkelijk.
- de tomtom navigatie in de Peugeot waarschuwde voor files, vlak voordat je er was
- laadprijzen aan de 11kw palen in het buitenland zijn woekerprijzen.
- waarom gaat acc uit als ik met auto pilot van rijstrook wissel? Heel irritant
- parkeer sensoren mis ik, met name naar voren. Ook vind ik de breedte van de auto moeilijk in te schatten. De spiegels en camera’s helpen mij niet voldoende om strak te parkeren. De wieldoppen helpen ook niet mee. Ik vind ze ook best lelijk, maar daar zijn oplossingen voor.
Met dat soort kilometers zou ik gewoon de zomerbanden blijven rijdenRemySoeters schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:10:
Momenteel liggen er onder mijn m3 nog winterbanden(welke erg uit balans zijn), echter ben ik op zoek naar mogelijk all seasons of zomerbanden.
Ik weet alleen niet of twee sets voor mij aan te raden is of dat een “goede” all season band prima is.
We rijden max 15k km per jaar. Over een jaar of 5, zullen we de tesl weer van de hand doen en iets anders kopen.
Wat adviseren jullie? 2 sets hanteren of gewoon all seasons er onder? (En zo ja, welke?)

Ik rij ruim 50k per jaar maar ga niet wisselen.
Zomerbanden doen het prima, gewoon zorgen dat er in de winter voldoende profiel aanwezig is. En belangrijker, bij slecht weer je rijstijl aanpassen, dat doet zoveel meer dan winterbanden.
Ik vraag me weleens af hoeveel er zijn: winterbanden worden matig "maar kunnen nog wel 1 keertje" tov zomerbanden met gewoon ruim profiel.
We willen, ook in de winter, door europa kunnen touren. Volgens mij ben je dan verplicht om een bepaalde classificatie banden te hebben, welke geschikt zijn voor winterse omstandigheden. Vandaar ook de keuze voor crossclimate 2 of alternatieven.ybos schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:07:
[...]
Met dat soort kilometers zou ik gewoon de zomerbanden blijven rijden
Zomerbanden doen het prima, gewoon zorgen dat er in de winter voldoende profiel aanwezig is. En belangrijker, bij slecht weer je rijstijl aanpassen, dat doet zoveel meer dan winterbanden.
Ik vraag me weleens af hoeveel er zijn: winterbanden worden matig "maar kunnen nog wel 1 keertje" tov zomerbanden met gewoon ruim profiel.
Helder, dan moet je inderdaad bepaalde maatregelen nemenRemySoeters schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:27:
[...]
We willen, ook in de winter, door europa kunnen touren. Volgens mij ben je dan verplicht om een bepaalde classificatie banden te hebben, welke geschikt zijn voor winterse omstandigheden. Vandaar ook de keuze voor crossclimate 2 of alternatieven.

Toch minimaal all-seasons verplicht in veel gebieden in Europa hoor.ybos schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:07:
[...]
Met dat soort kilometers zou ik gewoon de zomerbanden blijven rijden
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Premium connectivity.....Dabba681 schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:06:
Even kort mijn ervaringen na 3 maanden en 6000 km, inclusief de heenreis naar Italië.
- de tomtom navigatie in de Peugeot waarschuwde voor files, vlak voordat je er was
En laadprijzen liggen niet aan de Model Y, dus da's geen nadeel van het model/merk....
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Onder Settings Autopilot moet Autosteer op twee keer trekken staan (aan de hendel) dan blijft tacc aanstaan als je van lane wissel.Dabba681 schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:06:
Even kort mijn ervaringen na 3 maanden en 6000 km, inclusief de heenreis naar Italië. Wij hebben onze Peugeot 5008 en Seat mii electric beiden ingelegd voor de model y rwd met BYD accu.
+ rijd heerlijk, wel wat strakker geveerd. Slecht wegdek vind hij moeilijk
+ inleveren op ruimte had ik wel verwacht tov de Peugeot. Met name de achterbank is alleen te doen omdat onze oudste nu zonder stoeltje kan zitten. Maar verwarmde achterbank en usb laders maken veel goed. De airco/ verwarming en glazen dak zijn wel echt heel erg fijn.
+ kofferbak achter is toch wel een stuk kleiner dan de 5008 in eerste instantie. Vooral met grote voorwerpen merk je dan duidelijk. Nu we op vakantie gaan blijkt echter dat we geen dakkoffer meer nodig hebben, dus toch super veel meer ruimte! Op papier was dat al wel het geval, maar je moet dus wat efficiënter inpakken. Maar vakantiespullen van 5 man gaan er goed in, met voldoende zicht door de achteruit.
+ extra power tov een 1.2 tsi is toch wel heel lekker, zeker bij invoegen of bergop/bergaf one pedal.
+ verbruik op normale ritten is ok, ongeveer 160/100km, vergelijkbaar met de seat zonder verwarming, echter op de lange stukken echt bizar goed. Door gewoon snelheid te houden op de autobahn en waar onbeperkt 130/140km/u onder de 160wh/100km. Echt veel beter dan ik had gedacht. Met 3 kids vaak eerder naar de plasstops moeten rijden dan dat de stroom op was. Dat je dan eenvoudig een snellader kunt uitkiezen en binnen no time daar ook bent is wel een behoorlijke luxe.
+ snelladen gaat véél sneller dan verwacht. Even plassen en dan is de t geplande tijd alweer voorbij. Van 10-100 moet je echt haasten en rennen om je mc menuutje p te krijgen. Ik had verwacht meer langs de kant stil te moeten staan.
- het geïntegreerde software systeem met telefoon, navigatie en bijvoorbeeld elektrische stoelen werkt echt perfect
+ auto pilot werkt heel relaxend op de snelweg
- draaicirkel is verschrikkelijk.
- waarom gaat acc uit als ik met auto pilot van rijstrook wissel? Heel irritant
- parkeer sensoren mis ik, met name naar voren. Ook vind ik de breedte van de auto moeilijk in te schatten. De spiegels en camera’s helpen mij niet voldoende om strak te parkeren. De wieldoppen helpen ook niet mee. Ik vind ze ook best lelijk, maar daar zijn oplossingen voor.
Premium Connectivity lost dat niet op toch? Tesla kent geen melding vlak voor een file. Tenminste, die heb ik nog niet gezien.ZeRoC00L schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:42:
[...]
Premium connectivity.....
En laadprijzen liggen niet aan de Model Y, dus da's geen nadeel van het model/merk....
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Rikard Fredriksson from the Swedish Transport Administration had this to say today:
— Elie Messo (@ElieMesso) 27 april 2024
"Another exciting day at work. Today I test drove Tesla Full Self Drive in a test car on German roads. Allowed in the USA but not yet in Europe. It can drive everywhere, you just enter the… pic.twitter.com/9my8y6hqVc
Klopt is alleen de visuele weergave van de rode en oranje stukken op de drukke plekken. Maar je navigatie houdt zonder Premium Connectivity ook al rekening met eventuele files alleen je ziet niet de gekleurde lijnen voor de drukte.Inspired schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:44:
[...]
Premium Connectivity lost dat niet op toch? Tesla kent geen melding vlak voor een file. Tenminste, die heb ik nog niet gezien.
Als niks werkt, echt niks. Dan zou ik als ik op vakantie ga van te voren een fabrieksreset doen in je service menu. Pas op je kan dan je stoel instellingen kwijtraken, echter dat gebeurde bij mij de laatste keer niet. Ze waarschuwde daar wel voor toen ze 't bij de SeC deden.Ingmar7 schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:26:
Ik stap vanochtend in auto (M3 2024) en mijn gps is ongeveer 100 meter “verschoven”. Mijn locatie klopt dus niet met de kaart. Navigatie is daardoor volledig onbruikbaar. Heb al paar keer reset geprobeerd, niets helpt. Iemand een idee? Beetje jammer, ga morgen weekje op vakantie met auto.
Als zou ik daar nog even mee wachten zie:
En een ander heeft gebeld met tesla:Same here just a few days ago. Tried all the resets, powered fully off, nothing worked. When I came back to my car the next morning everything worked again. Very strange.
A very easy way to get it working again is to call Tesla Support and they will have you power off your car while they send a GPS RESET Command to your car. Once you power back on the car starts working again.
[ Voor 26% gewijzigd door Oekol op 28-04-2024 10:34 ]
Muchas gracias! Die ga ik dan maar eerst proberen!Oekol schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:31:
[...]
Als niks werkt, echt niks. Dan zou ik als ik op vakantie ga van te voren een fabrieksreset doen in je service menu. Pas op je kan dan je stoel instellingen kwijtraken, echter dat gebeurde bij mij de laatste keer niet. Ze waarschuwde daar wel voor toen ze 't bij de SeC deden.
Als zou ik daar nog even mee wachten zie:
[...]
En een ander heeft gebeld met tesla:
[...]
Less ook berichten dat mensen eerst weer ff moesten rijden na een reset en dat hij daarna er ineens weer was. Last resort is die fabrieksreset wat mij betreft. Als in, als ik op vakantie ga ik zou doen. Op vakantie zonder AP is een no noIngmar7 schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:38:
[...]
Muchas gracias! Die ga ik dan maar eerst proberen!
gebeurt vaker. Meestal nadat ik 3 a 4 lagen onder de grond geparkeerd heb. Ene keer plot ie na 10min rijden de juiste plek weer. Soms na paar uur. Resetten met knopjes op het stuur indrukken haalt eigenlijk nooit wat uit bij mijIngmar7 schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:26:
Ik stap vanochtend in auto (M3 2024) en mijn gps is ongeveer 100 meter “verschoven”. Mijn locatie klopt dus niet met de kaart. Navigatie is daardoor volledig onbruikbaar. Heb al paar keer reset geprobeerd, niets helpt. Iemand een idee? Beetje jammer, ga morgen weekje op vakantie met auto.
M3 LR RWD 2019
Ik had verwacht dat het inmiddels wel eens opgelost zou zijn :-)
Ja dat zie ik ook vaak, maar gek genoeg, niet altijd.gertk schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:42:
Meer mensen er (nog steeds) last van dat Autopilot na het wisselen naar zomertijd de verkeerde snelheid aangeeft (ik vertrek 's morgens rond 6:25 en tik ik hem dan op de Autopilot dan gaat ie naar 130 ipv 100)
M3 LR RWD 2019
Ik had verwacht dat het inmiddels wel eens opgelost zou zijn :-)
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Maar intussen is de prijs van de tesla supercharger in oosterhout verlaagd tot 23 cent per kwh. Best een significant verschil tov vattenfall.
Ik was altijd in de veronderstelling dat snel laden slecht zou zijn voor de batterij. Maar als ik nu google dan zie ik wat onderzoeken uit eind 2023 waaruit zou blijken dat er geen significant zou zijn in de conditie van de batterij bij vaak of niet vaak superchargen.
Lang verhaal kort, is superchargen slecht? Wat zijn de huidige inzichten?
Volgens mij kwam er hier recent een onderzoek langs waaruit bleek dat de degradatie heel erg meevalt. Zit volgens mij in deze data: https://docs.google.com/s...R8qZhQ/edit#gid=483668531Tweakarim schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:33:
Dit is vast al vaker voorbij gekomen maar ik vraag het toch. Sinds ruim een maand heb ik eem model 3 waar ik erg blij mee ben. Thuis kan ik niet opladen behalve aan het gewone stopcontact. Dus ik laadt hem oftewel bij een laadpaal 100 meter verderop in de straat van vattenfall voor 38 cent per kwh ofwel bij de supercharger in Oosterhout. De supercharger was ik wat terughoudend in.
Maar intussen is de prijs van de tesla supercharger in oosterhout verlaagd tot 23 cent per kwh. Best een significant verschil tov vattenfall.
Ik was altijd in de veronderstelling dat snel laden slecht zou zijn voor de batterij. Maar als ik nu google dan zie ik wat onderzoeken uit eind 2023 waaruit zou blijken dat er geen significant zou zijn in de conditie van de batterij bij vaak of niet vaak superchargen.
Lang verhaal kort, is superchargen slecht? Wat zijn de huidige inzichten?
Na twee uur is mijn probleem inderdaad spontaan opgelost. Anyway, wel lekker zo vlak voor vakantie.anti elppa schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:49:
[...]
gebeurt vaker. Meestal nadat ik 3 a 4 lagen onder de grond geparkeerd heb. Ene keer plot ie na 10min rijden de juiste plek weer. Soms na paar uur. Resetten met knopjes op het stuur indrukken haalt eigenlijk nooit wat uit bij mij
Ik zit in een vergelijkbare situatie met levering binnenkort van Y RWD en zelfde typegoedkeuringsnummer. Las zojuist op Duitse forum TFF dat dit daar ook in de aandacht staat, maar een levering deze week met gelijk typegoedkeuringnummer helaas niet de HW4 bevatte. Ik hou daarom ernstig rekening met HW3 op mijn auto.Alexander1984 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:03:
[...]
Bij levering zal ik gelijk kijken wat er nu daadwerkelijk op zit.
AP daarintegen is voor mij waardeloos. De hele tijd waarschuwingen dat je tegendruk moet geven. Geeft mij eerder stress en irritatie dan dat het helpt. Tacc is goed genoeg.
Ik zit op de wip om elektrisch te gaan rijden, met de nieuwe M3P als grote kanshebber. Zijn de reacties overdreven?
M3P 24'
Ik weet niet wat je referentie kader is. Als M3 RWD rijder (2024 model) kan ik zeggen dat deze “instap versie” al best rap is in het Nederlands verkeer. Meer vermogen is uiteraard leuk maar elektrisch rijden voelt zoveel fijner vergeleken met brandstof auto’s.Vissa66 schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:40:
Ik lees een hoop negatieve reacties op de nieuwe Highland Performance vanuit de EU. Is de LG batterij echt zo'n dealbreaker? Dat hij ,maar' 460pk krijgt is ook wel vreemd, gezien het uitgaande model bijna 80pk meer aan boord heeft.
Ik zit op de wip om elektrisch te gaan rijden, met de nieuwe M3P als grote kanshebber. Zijn de reacties overdreven?
waar hoor jij dat dan? Volgens mij heeft nog helemaal niemand in EU een M3P gereden voor zover ik kan zien (ook niet heel goed gezocht overigens).Vissa66 schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:40:
Ik lees een hoop negatieve reacties op de nieuwe Highland Performance vanuit de EU. Is de LG batterij echt zo'n dealbreaker? Dat hij ,maar' 460pk krijgt is ook wel vreemd, gezien het uitgaande model bijna 80pk meer aan boord heeft.
Vergeet niet dat de achterste motor heel anders is dan bij de oude M3P. Die is veel sterker (meer koppel), en over een veel groter bereik.
Over een paar dagen hebben we vast wat echte data en vergelijkingen met het oude model, in plaats van een paar YouTubers die zaken vertellen die iedereen hier al maanden wist (andere bumpers, andere velgen, andere stoelen, betere vering etc).Vissa66 schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:40:
Veel verder dan "Poeh, hij is snel" komen de meeste niet. Het gaat er juist om of ie na de 120 nog lekker doortrekt, hoe de demping is, of ie ook nog een beetje zuiniger te maken is met andere banden.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
ja, die is absurd snel dat miniem verschil maakt enkel uit voor mensen met teveel tijd op internet.Vissa66 schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:40:
dat was ook de reden dat ik ze aangeschaft had, leek mij stil/vergelijkbaar met de pilot sport maar maakt wel wat meer geluid/ander geluid. Lage brom zoem toon?bert pit schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:12:
[...]
Ik heb die ervaring niet en op de Michelin site staat dat ze beide 71dB produceren. Maar mijn zomerband is de Hankook.
nog steeds niet luidruchtig voor een winterband maar ik merk het wel
ik zou ze verder wel aanraden, maar hoop wel dat als deze op zijn ze er een extra stille ev versie van hebben tegen die tijd…
[ Voor 12% gewijzigd door Lochnes op 28-04-2024 19:31 ]
Twee maal op bijna dezelfde plek op de band een schroef in de linkerachterbanddavhor schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:22:
Vandaag mijn Tesla opgehaald in Tilburg. Morgen komen ze hem alweer wegslepen helaas. Spijker in de band. Meer mensen last van lekker banden gehad? En waar heb je hem laten repareren?
[Afbeelding]
Gewoon laten pluggen bij de lokale Vakgarage.
Sinds 2,5 maand ben ik in het bezit van een Tesla Y RWD. Dat betekent een LPF accu van netto 57,5 kWh. Vandaag van Nijmegen naar Tubbergen gereden, een afstand van 125 km. Wind voor een deel in de rug. Dit resulteerde in een verbruik van 31 kWh per 100 km, dit bij een snelheid van 80/85 km. Een keer geladen bij een supercharger vanwege het feit dat ik niet met een lege accu wou aankomen. De Knaus 450 Sudwind is aerodynamisch een zeecontainer, groot frontaal oppervlak van ruim 230 cm breed. We blijven vooralsnog in Nederland met de caravan. Echter Frankrijk kan denk ik best mits je de tijd neemt en je je stops wat plant, wat zonder caravan met een tesla niet nodig is. Max range zal een 150 kilometer zijn, je wilt m niet leegrijden. Overigens de LPF accu laad je altijd tot 100% op, dit in tegenstelling tot de andere Lithiumaccu’s .
Nadeel is inderdaad je range. Nadeel is het af en aankoppelen van je caravan ivm de plaatsing van de superchargers. Echter bij van der Valk, waar veel superchargers staan, geen probleem, ruimte zat. Overigens was het zondagochtend zo rustig bij de superchargers bij van der Valk in Deventer dat ik de caravan aangekoppeld kon laten. De aanhangermode werkt nog niet naar behoren, geeft nog foutmeldingen.
Voordeel is het rustige rijden, geen geluid. Trekkracht is onovertroffen. Zo onovertroffen dat ik de Tesla in de chillmode heb staan zodat ik de caravan niet uit elkaar trek bij het optrekken. Achteruitrijcamara is heerlijk bij het aankoppelen. Mijn vrouw is helemaal om vanwege het relaxte rijden.
150 km max range ?? Dan moet je niet naar het verre zuiden willen want dan blijf je bezig.peerke 1960 schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:55:
Mijn eerste ervaring met een tesla Y RWD met een Knaus Sudwinds 450 met een max gewicht van 1500 kg. (Zal in de praktijk 1400 kg zijn).
Sinds 2,5 maand ben ik in het bezit van een Tesla Y RWD. Dat betekent een LPF accu van netto 57,5 kWh. Vandaag van Nijmegen naar Tubbergen gereden, een afstand van 125 km. Wind voor een deel in de rug. Dit resulteerde in een verbruik van 31 kWh per 100 km, dit bij een snelheid van 80/85 km. Een keer geladen bij een supercharger vanwege het feit dat ik niet met een lege accu wou aankomen. De Knaus 450 Sudwind is aerodynamisch een zeecontainer, groot frontaal oppervlak van ruim 230 cm breed. We blijven vooralsnog in Nederland met de caravan. Echter Frankrijk kan denk ik best mits je de tijd neemt en je je stops wat plant, wat zonder caravan met een tesla niet nodig is. Max range zal een 150 kilometer zijn, je wilt m niet leegrijden. Overigens de LPF accu laad je altijd tot 100% op, dit in tegenstelling tot de andere Lithiumaccu’s .
Nadeel is inderdaad je range. Nadeel is het af en aankoppelen van je caravan ivm de plaatsing van de superchargers. Echter bij van der Valk, waar veel superchargers staan, geen probleem, ruimte zat. Overigens was het zondagochtend zo rustig bij de superchargers bij van der Valk in Deventer dat ik de caravan aangekoppeld kon laten. De aanhangermode werkt nog niet naar behoren, geeft nog foutmeldingen.
Voordeel is het rustige rijden, geen geluid. Trekkracht is onovertroffen. Zo onovertroffen dat ik de Tesla in de chillmode heb staan zodat ik de caravan niet uit elkaar trek bij het optrekken. Achteruitrijcamara is heerlijk bij het aankoppelen. Mijn vrouw is helemaal om vanwege het relaxte rijden.
Je kan tot 100% opladen ja (kan bij de lr ook uiteraard), maar dat ga je onderweg echt niet doen. Het laatste stuk van 80% tot 100% duurt een eeuwigheidpeerke 1960 schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:55:
Mijn eerste ervaring met een tesla Y RWD met een Knaus Sudwinds 450 met een max gewicht van 1500 kg. (Zal in de praktijk 1400 kg zijn).
Doe ik ook niet, is mij te warm. Echter 150 km is twee uur rijden met een caravan. Dan wil je wel plassen en wat pleur. 600 km max lijkt me prima; 3 keer laden.Bomberman71 schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:01:
[...]
150 km max range ?? Dan moet je niet naar het verre zuiden willen want dan blijf je bezig.
Laden tot 100 % kan prima, duurt iets langer. Je praat over minuten. En idd de long range kan dit prima. Deze Tesla was me te duur.
Peter
[ Voor 14% gewijzigd door peerke 1960 op 28-04-2024 21:23 ]
Tesla raadt ten sterkste af om te pluggen, ik heb 2 nieuwe achterbanden gekocht... Waren al wat versleten dus het "mocht". Als er weer een schroef in zit, dan ga ik toch wel voor een plug...TheBruce schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:43:
[...]
Twee maal op bijna dezelfde plek op de band een schroef in de linkerachterband![]()
Gewoon laten pluggen bij de lokale Vakgarage.
De hoeveelheid tegendruk die je moet geven bij AP is even wennen en zoeken naar een goede houding. Als je die eenmaal hebt dan geef je gedachteloos genoeg druks3n schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:31:
Vorige week de M3 opgehaald en vandaag de eerste grote ronde. Kom van een ongeblazen 2ltr benzine en ik ben veel relaxter in deze auto. Gebrek aan geluid is echt prettig. Tacc over een langere afstand bevalt prima. Ik vind het wel fijn dat ie niet als een malloot gas geeft als je voorganger weg gaat.
AP daarintegen is voor mij waardeloos. De hele tijd waarschuwingen dat je tegendruk moet geven. Geeft mij eerder stress en irritatie dan dat het helpt. Tacc is goed genoeg.
Ik zou denk dat van 10-80% laden ongeveer net zo lang duurt (of zelfs korter?!) als van 80-100%. Dus bij een snellader zou ik niet snel zo ver bewust willen laden. Het is voor ons vaak zo dat de plaspauzes en kopjes koffie langer dan gepland duren en we dus richting de 90% gaan, maar onderweg tot 100% laden is naar mijn idee gekkenwerkpeerke 1960 schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:20:
[...]
Doe ik ook niet, is mij te warm. Echter 150 km is twee uur rijden met een caravan. Dan wil je wel plassen en wat pleur. 600 km max lijkt me prima; 3 keer laden.
Laden tot 100 % kan prima, duurt iets langer. Je praat over minuten. En idd de long range kan dit prima. Deze Tesla was me te duur.
Peter
Hoe weet je dat in mei de stokken weer terug komen?anti elppa schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:26:
[...]
Dit dus. Tis gewoon niet veilig, en dan druk ik het nog zacht uit. En ik moet dus juist mijn handen van het stuur halen bij 3 kwart rond op een rotonde, waar ik dat bij stokken niet hoef te doen. Daarom komen 100% zeker die stalks erin. Dat schakelen zou ik mee kunnen leven. Al mis ik de snelheid van van de stokken. Ik wissel in mijn ritjes vaak super snel van rij richting. Dat lukt gewoon niet met dat scherm. ook daar moet je wederom je handen van het stuur halen, plus pakt het scherm gewoon soms mijn commando niet.
Het is gewoon zo zonde, dat de auto op tig vlakken echt heel veel beter is geworden, maar op een paar punten stevig minder is geworden.
Gelukkig komen wat ik nu lees in mei die stokken. Heb de auto pas eind september nodig, dus ruim op tijd.
Oja, al 20x gepost, ruitenwisser zijn nog steeds puin. Op mijn eigen M3 uit 2019, maar ook tijdens proefrit in de highland vandaag.
Ga over 2 a 3 maanden bestellen. Ik wacht zo lang mogelijk, wellicht zijn de stokken dan terug. Of wellicht is de performance dan te bestellen. En anders word het een LR, blauw, 19" en dan laat ik ook weer de ramen blinderen. Mocht het te bestellen zijn tegen die tijd, ook weer acc boost upgrade. Want merkte echt goed het verschil tussen de mijne en de highland vandaag in optrekken
[Afbeelding]

/f/image/Al4QO7kXKa9vlFMKo13LdUfv.png?f=fotoalbum_large)
Op de Battery Health pagina is de degradatie ook nog minimaal:
/f/image/wceQegEsHHQEFkW4PmoirXIr.png?f=fotoalbum_large)
Bovenstaande overzicht komt uit TeslaMate met als aanvulling https://github.com/jhered...-CustomGrafanaDashboards/.
Ps. mocht iemand weten hoe ik de xychart panel plugin onderin weer kan terugkrijgen dan hoor ik dat graag
[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 28-04-2024 22:10 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik laadde vandaag bij van der Valk in Deventer. Mn accu was nog tot 60% gevuld. Ik wou namelijk mt een redelijk volle accu aankomen. De laadsnelheid was 36 kWh, wat verrekte laag was, zal wel komen door de redelijk volle accu. echter boven de 90 procent was de snelheid nog 30 kWh. Vergeet niet dat een Catl batterij zo wie zo snel inzakt naar een 60 kWh. En……. Het is vakantie, ofwel, ik maal er niet omSmobbo schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:51:
[...]
Ik zou denk dat van 10-80% laden ongeveer net zo lang duurt (of zelfs korter?!) als van 80-100%. Dus bij een snellader zou ik niet snel zo ver bewust willen laden. Het is voor ons vaak zo dat de plaspauzes en kopjes koffie langer dan gepland duren en we dus richting de 90% gaan, maar onderweg tot 100% laden is naar mijn idee gekkenwerk
Peter
Ik heb dan een Y LR, met een kleinere caravan.peerke 1960 schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:55:
Alleen met ophalen naar huis gereden toen zat ik op 25kwh.
Volgende week gaan we er voor de eerste keer mee weg ( niet zo ver nog) maar ik hoop weleen 250km te kunnen rijden per lading
Ook voorverwarmd of gewoon gaan laden?peerke 1960 schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:08:
[...]
Ik laadde vandaag bij van der Valk in Deventer. Mn accu was nog tot 60% gevuld. Ik wou namelijk mt een redelijk volle accu aankomen. De laadsnelheid was 36 kWh, wat verrekte laag was, zal wel komen door de redelijk volle accu. echter boven de 90 procent was de snelheid nog 30 kWh. Vergeet niet dat een Catl batterij zo wie zo snel inzakt naar een 60 kWh. En……. Het is vakantie, ofwel, ik maal er niet om![]()
Peter
Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Even een kleine off-topic reactie: het is niet nodig om elke post af te sluiten met je naam.peerke 1960 schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:08:
[...]
Ik laadde vandaag bij van der Valk in Deventer. Mn accu was nog tot 60% gevuld. Ik wou namelijk mt een redelijk volle accu aankomen. De laadsnelheid was 36 kWh, wat verrekte laag was, zal wel komen door de redelijk volle accu. echter boven de 90 procent was de snelheid nog 30 kWh. Vergeet niet dat een Catl batterij zo wie zo snel inzakt naar een 60 kWh. En……. Het is vakantie, ofwel, ik maal er niet om![]()
Peter
Dankjewel.
Peter
Ja ik herken het.peerke 1960 schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:12:
Ff een andere vraag. Wanneer ik de aanhangermodus inschakel dan blijft op mijn scherm aan de linkerkant een autootje vlak achter die van mij knipperen/flikkeren. Irritant. Een bug? Kent iemand dit verschijnsel?
Peter
Bumperklever
Ben ik gewend. Vind ik netjes, Old fasion? Misschien. Vaak zet ik er ook een groet bij. Reden is dat ik hiermee het gesprek vriendelijk wil houden. Op sommige fora gaat het er nogal rauw aan toe. ( hier niet overigens met dank aan de moderators).-Muncky- schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:12:
[...]
Even een kleine off-topic reactie: het is niet nodig om elke post af te sluiten met je naam.
Dankjewel.
( ik zet het er toch ff bij) groeten, Peter
Dat zegt enhance auto onder sommige filmpjes op YouTube van oa de sexy buttons of die draai knop. In mei is er 1 of andere show waar ze het willen promoten.vincent84 schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:55:
[...]
Hoe weet je dat in mei de stokken weer terug komen?
Maargoed, eerst zien dan geloven uiteraard.
Ik heb nog ff iig.
Voor de duidelijkheid..tesla brengt ze (iig voorlopig) niet terug. Dit is aftermarket van enhance auto
[ Voor 20% gewijzigd door anti elppa op 28-04-2024 22:25 ]
Is inderdaad netjes, maar zelfs een regel op Tweakers: Begroeting onder posts & replies om het niet te doenpeerke 1960 schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:17:
[...]
Ben ik gewend. Vind ik netjes, Old fasion? Misschien. Vaak zet ik er ook een groet bij. Reden is dat ik hiermee het gesprek vriendelijk wil houden. Op sommige fora gaat het er nogal rauw aan toe. ( hier niet overigens met dank aan de moderators).
( ik zet het er toch ff bij) groeten, Peter
Zijn de ramen verduistert bij de nieuwe model 3 ? Kan dit zo 1,2,3 niet vinden.
NeeSincere1983 schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:28:
Korte maar eenvoudige vraag (denk ik).
Als ie echt goed voorverwarmd was dan zou je zelfs op 60% nog wel 100 kW moeten kunnen halen. Dus of je accu was toch nog niet warm of het lag aan de stall, ook dat kan soms gebeuren.peerke 1960 schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:22:
[...]
Voorverwarmd, ik vond het ook al gek. Voorheen deed ie het prima bij de supercharger. Ik verwacht geen problemen.
(Zelfde verhaal voor Auto Park, maar 'beschikbaarheid NL onbekend')Park Assist Upgrade
This feature has now been added to vehicles with ultrasonic sensors (USS) and AMD processors (MCU 3). Under Controls > Autopilot, you now have a new option to continue using measurements with USS, or use the new high-fidelity park assist without measurements displayed.
Vehicles with Intel processors (MCU 2), are not receiving this feature at this time.
Grijp er naast met USS, maar Intel CPU (12-2021, Model Y) maar wel goed om te zien dat ze het ook met USS gaan inzetten nu. Wel bijzonder dat het of/of is; ik neem aan dat je de USS dus gewoon uitzet effectief, en volledig gebruik maakt van de camera's indien je de 'knop' omzet.
[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 29-04-2024 00:11 ]
Je hebt inderdaad de keuze tussen standard (met uss) of tesla vision waarbij het alleen op camera's gaat. Die laatste ziet er mooier uit. Had al wat filmpjes gezien op internet.Notna schreef op maandag 29 april 2024 @ 00:07:
https://www.notateslaapp....n/2024.3.25/release-notes
[...]
(Zelfde verhaal voor Auto Park, maar 'beschikbaarheid NL onbekend')
Grijp er naast met USS, maar Intel CPU (12-2021, Model Y) maar wel goed om te zien dat ze het ook met USS gaan inzetten nu. Wel bijzonder dat het of/of is; ik neem aan dat je de USS dus gewoon uitzet effectief, en volledig gebruik maakt van de camera's indien je de 'knop' omzet.
Heb wel het idee dat wij een beetje in het verdom hoekje zitten. Het is echt FSD nu. Dus USA krijgt elke paar dagen een update en china kreeg de 2024.14 als eerste, die zitten op pole position om FSD te krijgen.
Kan een Tesla niet gewoon de snelheid aanhouden ?turkeyhakan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:32:
[...]
Als Tesla nou niet eens zo eigenwijs zou doen en inderdaad domme CC beschikbaar zou stellen zou het merk voor mij een stuk mooier worden. Vroeger, op de oude M3 kon je dat onderscheid nog maken. TACC werkt prima, maar niet op de snelweg. En laat ik nou juist altijd op de snelweg normale CC gebruiken..
Of is dat altijd in combinatie met die eigen AI en allerlei sensoren aan die dus ingrijpen enzo ?
Valt mij op in de reviews dat met name de allernieuwste M3 faalt mbt AP en dat sommigen de camera's geen goed alternatief vinden voor de camera's.
Ook de automatische ruitenwissers doen het niet lekker als ik de tests mag geloven.
Nee, en dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen.Sincere1983 schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:28:
Korte maar eenvoudige vraag (denk ik).
Iets (privacy glass) dat al heel lang de standaard is voor een beetje auto, en het is ook geen optie !
Rare keuze want het scheelt warmte in de zomer en dus het gebruik van de airco.
Tevens doet het ook wat met de looks maar dat even terzijde.
De long Range snap ik niet echt. In mijn ogen is er niks LONG range aan want als je hem niet verder oplaad dan de 80% die ze adviseren dan heb je nauwelijks extra range !peerke 1960 schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:20:
[...]
Doe ik ook niet, is mij te warm. Echter 150 km is twee uur rijden met een caravan. Dan wil je wel plassen en wat pleur. 600 km max lijkt me prima; 3 keer laden.
Peter
LR had eigenlijk een grotere LFP Accu moeten hebben zodat je er ALTIJD wat aan hebt en je hem gewoon vol kan laden.
Daarbij is een LR net wat minder zuinig vanwege de extra motor en extra gewicht.
Alleen een logische keuze (mijn inziens) als je persee AWD moet hebben en/of de extra acceleratie.
Een Tesla kan met TACC (adaptief cruise control) zeker de ingestelde snelheid aanhouden, maar op de snelweg is dat wat mij betreft geen prettige manier van rijden. Vooral als het druk is. Je bent dan namelijk continu aan het vertragen en versnellen, terwijl ik graag een vaste snelheid blijf rijden.Bomberman71 schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:45:
[...]
Kan een Tesla niet gewoon de snelheid aanhouden ?
Of is dat altijd in combinatie met die eigen AI en allerlei sensoren aan die dus ingrijpen enzo ?
Valt mij op in de reviews dat met name de allernieuwste M3 faalt mbt AP en dat sommigen de camera's geen goed alternatief vinden voor de camera's.
Ook de automatische ruitenwissers doen het niet lekker als ik de tests mag geloven.
Een Tesla kan op AP (Autopilot) de snelheid zelfstandig veranderen. Ik denk dat dit gebeurt o.b.v. kaartmateriaal + camera's. Maar dat weet ik niet zeker. Vervelend is het wel. Je kunt bijv. max +10 km/h rijden op Autopilot. Als Tesla vindt dat de snelheidslimiet 60 is, kun je niet sneller dan 70 km/h rijden op AP. En soms gebeurt het wel eens dat de auto in de war is en je opeens gaat vertragen van 80 km/h naar 30 km/h.
Gisteren ook weer. Op een weg waar je 100 mag. De Tacc op 109 staan.
Dan rijdt hij lekker 109. En dan opeens, random lijkt wel, zegt hij. Heeee ik zie een bordje met 100 en gaat hij 100 rijden.
De offset die ik ingesteld heb. Die pakt hij niet.
Ook andersom. Savonds na 19:00 mag je 130.
Accu is niet super vol. Dus ik rijd weer 109. En dan opeens zegt hij, random, laten we 140 rijden.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Okay, dat is jammer.turkeyhakan schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:56:
[...]
Een Tesla kan met TACC (adaptief cruise control) zeker de ingestelde snelheid aanhouden, maar op de snelweg is dat wat mij betreft geen prettige manier van rijden. Vooral als het druk is. Je bent dan namelijk continu aan het vertragen en versnellen, terwijl ik graag een vaste snelheid blijf rijden.
Een Tesla kan op AP (Autopilot) de snelheid zelfstandig veranderen. Ik denk dat dit gebeurt o.b.v. kaartmateriaal + camera's. Maar dat weet ik niet zeker. Vervelend is het wel. Je kunt bijv. max +10 km/h rijden op Autopilot. Als Tesla vindt dat de snelheidslimiet 60 is, kun je niet sneller dan 70 km/h rijden op AP. En soms gebeurt het wel eens dat de auto in de war is en je opeens gaat vertragen van 80 km/h naar 30 km/h.
Het is juist de snelweg waar CC juist bruikbaar is (mijn inziens). Ik hoopte op een modus waarbij je kon kiezen voor 'domme' CC zoals we al decennia kennen en je dus zelf stuurt en zelf de snelheid aanpast.
Ik rijd zelf vrijwel alleen maar snelweg en die ouderwetse CC werkt ansich goed genoeg voor de momenten waar het kan.
Kan me wel voorstellen dat het 'kruipen' in langzaam rijdend verkeer wel fijn is en daqt kan alleen met een goede adaptive CC.
Is dit merk/sensor Modeljaar specifiek ?DarkSide schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:01:
Zo goed houdt de TACC niet de snelheid bij mij
Dan rijdt hij lekker 109. En dan opeens, random lijkt wel, zegt hij. Heeee ik zie een bordje met 100 en gaat hij 100 rijden.
Accu is niet super vol. Dus ik rijd weer 109. En dan opeens zegt hij, random, laten we 140 rijden.
Of doen ze nu allemaal hetzelfde door de constante software updates ?
Heb je de TACC ingesteld op "Huidige snelheid" i.p.v. "Snelheidslimiet" in de instellingen (kopje Autopilot)?DarkSide schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:01:
Zo goed houdt de TACC niet de snelheid bij mij
ACC is normaal echt top. Rijdt al jaren met ACC in andere auto's
nu 4 maanden deze tesla.
En AP en TACC zorgen voor mij wel voor een haat/liefde relatie.
Als het werkt, dan werkt het goed. AP is soms best indrukwekkend. En ontspannend.
Maar dan weer van die rare momenten.
Of niet in te zetten op 60km/u wegen. Of phantom breaks etc. Omdat hij denkt iets te zien....
Dan kost het mij onnodige handmatige herstel acties en dat maakt het weer niet zo ontspannen.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Nee, we laden die af en toe op naar 100% als we veel km's doen. Daarvoor dient die toch echt wel hoor.Bomberman71 schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:56:
[...]
De long Range snap ik niet echt. In mijn ogen is er niks LONG range aan want als je hem niet verder oplaad dan de 80% die ze adviseren dan heb je nauwelijks extra range !
LR had eigenlijk een grotere LFP Accu moeten hebben zodat je er ALTIJD wat aan hebt en je hem gewoon vol kan laden.
Daarbij is een LR net wat minder zuinig vanwege de extra motor en extra gewicht.
Alleen een logische keuze (mijn inziens) als je persee AWD moet hebben en/of de extra acceleratie.
Je laad toch thuis op dus die 80% maakt dan niks uit, maar dat je op 1 lading 500km kan rijden zonder te laden is wel heel handig.
Natuurlijk als je dat nooit doet dan is die extra range idd nutteloos.
Gisteren met voorverwarmen een laadsnelheid van 230kW gezien.
Het duurde langer om bij van der valk een koffie te bestellen(niet eens drinken!), dan opladen van 10 tot 80%.
Het blijft een gave auto
Ik neig juist naar de Long Range omdat ik thuis niet kan laden, een Tesla Supercharger in de buurt heb (met €0,22/kWh, min of meer zelfde tarief als thuis!) en ook regelmatig lange ritten maak. Voordeel van Long Range is dan het sneller laden (tussen 10-80%) tov de Standard Range aangezien het laden bij Standard Range van 80-100 langzamer is. De Long Range is voor mij dan ook veel praktischer (maar helaas wel veel duurder).Bomberman71 schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:56:
[...]
De long Range snap ik niet echt. In mijn ogen is er niks LONG range aan want als je hem niet verder oplaad dan de 80% die ze adviseren dan heb je nauwelijks extra range !
Heb ik ook.peerke 1960 schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:12:
Ff een andere vraag. Wanneer ik de aanhangermodus inschakel dan blijft op mijn scherm aan de linkerkant een autootje vlak achter die van mij knipperen/flikkeren. Irritant. Een bug? Kent iemand dit verschijnsel?
Peter
Tijdje geleden gemeld bij Tesla en ze zijn er mee bezig. Ben een keer gebeld door een engels sprekende kerel voor meer info. Schijnt met een softwareupdate te worden opgelost.
Teslamate upgraden, daar zit die Battery Health plugin tegenwoordig standaard in en met die xy-chartTaro schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:07:
Weer eens tijd voor een update van de degradatie, inmiddels 24.357 km gereden sinds het in 3-2023 ophalen van de MY LR. De projected range is op dit moment maar liefst 0,13 km meer (ja ja) dan bij het ophalen van de destijds nieuwe auto:
[Afbeelding]
Op de Battery Health pagina is de degradatie ook nog minimaal:
[Afbeelding]
Bovenstaande overzicht komt uit TeslaMate met als aanvulling https://github.com/jhered...-CustomGrafanaDashboards/.
Ps. mocht iemand weten hoe ik de xychart panel plugin onderin weer kan terugkrijgen dan hoor ik dat graag
Cruise control / adaptive drive
Ik gebruik privé een BMW met adaptieve cruise control die ook zelf stuurt en de auto netjes binnen en buiten de bebouwde kom (inclusief snelweg) zelfstandig laat rijden.
Kan iemand bevestigen of ik dit met Enhanced Autopilot OF de Full Self-Driving Capability ook krijg en of dit goed werkt? Het gaat mij dus niet om lane change etc, maar puur het sturen binnen de lijnen + afstand houden. Met mijn hoeveelheid kilometers gebruik ik dit dagelijks op de snelweg.. erg fijn na een lange dag.
De BMW i4 heeft het wel.. maar het prijsverschil is absurd hoog.
Bijtelling vs opties
Full self driving toevoegen -> is dit nou een catalogusprijs optie voor de bijtelling? Of activeer je dit achteraf?
[ Voor 20% gewijzigd door Workaholic op 29-04-2024 12:39 ]
De vraag is hoelang is de accu voorverwarmd?peerke 1960 schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:22:
[...]
Voorverwarmd, ik vond het ook al gek. Voorheen deed ie het prima bij de supercharger. Ik verwacht geen problemen.
Viel mij namelijk afgelopen zaterdag ook op, moest een wat langere rit rijden en de accu stond op 65%, heen zou ik prima redden maar terug net niet.. De SuC zit 5 a 10 min afstand, dus 5 min a 10 min voorverwarmd aangekomen.. Snelheid van laden zat hem zo rond de 60 kWh.
Op de terugweg bedacht ik me dat ik nog wat ritjes op de planning had staan en met het thuis laden ik mogelijk net te kort zou komen. Dus halverwege de rit navi ingesteld op de SuC, ongeveer 20 min voorverwarmd. De snelheid van het laden was 2 x zo snel, zo gemiddeld 120 kWh..
Geldt voor zowel de 3, als Y en waarschijnlijk voor alle Tesla's:Workaholic schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:29:
Voor de M3 highland eigenaren (en misschien ook voor het vorige type ?):
Ik gebruik privé een BMW met adaptieve cruise control die ook zelf stuurt en de auto netjes binnen en buiten de bebouwde kom (inclusief snelweg) zelfstandig laat rijden.
Kan iemand bevestigen of ik dit met Enhanced Autopilot OF de Full Self-Driving Capability ook krijg en of dit goed werkt? Het gaat mij dus niet om lane change etc, maar puur het sturen. Met mijn hoeveelheid kilometers gebruik ik dit dagelijks op de snelweg.. erg fijn na een lange dag.
Met AP houdt de Tesla zich zelf tussen de lijntjes, met EAP kan de Tesla -met een klein beetje hulp- ook van rijbaan wisselen.
FSD kan je voorlopig vergeten
[ Voor 36% gewijzigd door beyazz06 op 29-04-2024 12:34 ]
Ik heb dit 3 maanden geleden op laten lossen bij Tesla Utrecht. Super irritant

Bij gewoon zitten of bochten nemen komt er veel gekraak uit de stoel naast m’n heup. Ga maar weer een afspraak inplannen…
Je vraagt of de auto TACC heeft, dat zit bij de standaard autopilot in. Moet je het houden binnen de lijnen wel aanzetten in de instellingen. Ik weet echter niet of TACC de auto dan netjes binnen de lijnen houdt (proefrit was te kort daarvoor) of dat deze gaat "ping-pongen".Workaholic schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:29:
Voor de M3 highland eigenaren (en misschien ook voor het vorige type ?):
Kan iemand bevestigen of ik dit met Enhanced Autopilot OF de Full Self-Driving Capability ook krijg en of dit goed werkt? Het gaat mij dus niet om lane change etc, maar puur het sturen binnen de lijnen + afstand houden. Met mijn hoeveelheid kilometers gebruik ik dit dagelijks op de snelweg.. erg fijn na een lange dag.
Of het goed werkt kan ik (nog) niet beantwoorden, maar als ik hier lees is het erg subjectief, voor de ene werkt het heel goed, voor de ander is het een ramp.
[ Voor 8% gewijzigd door NiroNiro op 29-04-2024 12:44 ]
Uit de verhalen alleen al op dit forum werkt dit heel erg wisselend.Workaholic schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:29:
Voor de M3 highland eigenaren (en misschien ook voor het vorige type ?), twee vragen:
Je hebt 2 standen op de default autopilot:
- TACC (adaptive cruise control)
- Auto steer (of hoe het ook heet), houd je auto binnen de lijnen, een 'lane assist' stand van sturen die de meeste auto's hebben, heb ik nog niet ontdekt, het is of alles, of bijna niks (er is een assist stand voor als je de baan verlaat, maar die doet bij mij meestal helemaal niks)
Voor mij is zowel ACC / Automatic steering op N-wegen praktisch onbruikbaar vanwege de hoeveelheid phantom brakes. Op de snelweg daarentegen is het echt helemaal prima, nog geen rare dingen gehad.
Lane keep + adaptief cruise control is in tesla jargon AP (Autopilot)Workaholic schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:29:
Voor de M3 highland eigenaren (en misschien ook voor het vorige type ?), twee vragen:
Bijtelling vs opties
Full self driving toevoegen -> is dit nou een catalogusprijs optie voor de bijtelling? Of activeer je dit achteraf?
Dit is standaard inbegrepen.
Een niveau hoger is EAP (Enhanced autopilot) en het voegt toe zaken als baanwissel, summon, etc.
Nog een hoger is FSD (Full self driving) en dit is... Tjah, blijkbaar redelijk goed in USA, maar hier nog niet.
Ik zou zelf persoonlijk de basis nemen, is zelfde als BMW Driving assistant professional of hoe je dat ook noemen op pagina 2000 van BMW optielijst
EAP kan je ook later toevoegen (wel even je lm vragen of ze het wil doen) maar voor de beperkte functie spendeer ik mn geld liever in S3XY button/ knob. In de commander zit een functie om AP te activeren na baanwissel.
En over AP (dus adaptief cruise + lane keep) bij mij werkt het echt goed. Hij is in ieder geval heel strak - maw niet slingeren/ pingpongen van linker lijn naar rechter lijn (sommige merken doen dit nog) en werkt goed in verschillende omstandigheden en visibility. Ja als het erg hard gaan stormen gaat ie snelheid verminderen maar bizaar hoe goed het werkt eigenlijk. Ik heb het wel eens slechter meegemaakt in recente auto's waar het gewoon niet werkt als het een beetje gaan regenen of donker is.
Ik rij 45dkm dus voor mij moet AP ook echt goed werken anders wordt het snel irritant.
Het is wel een issue als je veel gaan rijden op wegen zonder midden belijning; met van de rode fietspad links en rechts zeg maar). Nou hier gaat de systeem van tesla niet goed werken.
[ Voor 19% gewijzigd door SirLct op 29-04-2024 13:06 ]
Life is too short to drive boring cars
Gaat niet ping-pongen, werkt prima op de snelwegen tm file rijden aan toe.NiroNiro schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:39:
[...]
Je vraagt of de auto TACC heeft, dat zit bij de standaard autopilot in. Moet je het houden binnen de lijnen wel aanzetten in de instellingen. Ik weet echter niet of TACC de auto dan netjes binnen de lijnen houdt (proefrit was te kort daarvoor) of dat deze gaat "ping-pongen".
Of het goed werkt kan ik (nog) niet beantwoorden, maar als ik hier lees is het erg subjectief, voor de ene werkt het heel goed, voor de ander is het een ramp.
TACC houdt je niet tussen de lijnen, daar heb je AP voor. Ik ben er erg tevreden over maar goed niet iedereen heeft dezelfde ervaring of verwachting ervan.NiroNiro schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:39:
[...]
Je vraagt of de auto TACC heeft, dat zit bij de standaard autopilot in. Moet je het houden binnen de lijnen wel aanzetten in de instellingen. Ik weet echter niet of TACC de auto dan netjes binnen de lijnen houdt (proefrit was te kort daarvoor) of dat deze gaat "ping-pongen".
Het later toevoegen lijkt mij een prima insteek. Ik vraag mij alleen af hoe dit werkt met de LM, zelf even 3800 euro bijbetalen eenmalig lijkt mij wat zonde geld voor een leasewagen tenzij ze het toevoegen aan het contract oid.
Iemand enige idee of het aanvinken van Enhanced autopilot bij de bestelling, ook automatisch de cataloguswaarde verhoogd? Dus vanaf fabriek hogere bijtelling?
Ik neig overigens naar de performance versie, vooral voor het uiterlijk icm andere velgen/bumpers en ook voor feit dat je dan niet meteen dezelfde Tesla hebt als het gros op de weg (NOFI). Ik moet mij alleen even verdiepen in de vering en het comfort. Kan deze in dezelfde "comfort" stand voor de lange zakelijke ritten waar je niet een te hard geveerde auto wil etc. Ook benieuwd hoe de sportstoelen zitten vs standaard. Maar even een dealer opzoeken.. spijtig dat er maar weinig zijn
[ Voor 31% gewijzigd door Workaholic op 29-04-2024 13:13 ]
Viel mij laatst ook op toen ik een fietsendrager achterop had. Lijkt mij inderdaad een bug.ybos schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:31:
[...]
Heb ik ook.
Tijdje geleden gemeld bij Tesla en ze zijn er mee bezig. Ben een keer gebeld door een engels sprekende kerel voor meer info. Schijnt met een softwareupdate te worden opgelost.
Ja, kun je achteraf nog toevoegen. Als het lease wordt, wel eerst even overleggen met je leasemaatschappij..Workaholic schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:09:
Iemand enige idee of het aanvinken van Enhanced autopilot bij de bestelling, ook automatisch de cataloguswaarde verhoogd? Dus vanaf fabriek hogere bijtelling?
Ik las dat het niet hebben van stalks en bepaalde knoppen negatieve invloed zou hebben op de EURO/NCAP score. Daar is Tesla erg gevoelig voor. (vanaf 2026 gaan nieuwe test regels in)vincent84 schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:55:
[...]
Hoe weet je dat in mei de stokken weer terug komen?
https://www.theverge.com/...touchscreen-buttons-dials
To be eligible for the maximum safety rating after the new testing guidelines go into effect, cars will need to use buttons, dials, or stalks for hazard warning lights, indicators, windscreen wipers, SOS calls, and the horn.
Some manufacturers like Tesla and Volkswagen have gained a reputation for placing basic vehicle controls behind touch-sensitive interfaces. There’s no shortage of complaints about such features, but equipment manufacturers continue to push touchscreen interfaces because they’re more cost-effective to produce than physical buttons and dials.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Alle punten die je aanhaalt zitten niet in het touchscreen, maar zijn juist nog een fysieke knop, ook zonder de stalks.bert pit schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:21:
[...]
Ik las dat het niet hebben van stalks en bepaalde knoppen negatieve invloed zou hebben op de EURO/NCAP score. Daar is Tesla erg gevoelig voor. (vanaf 2026 gaan nieuwe test regels in)
https://www.theverge.com/...touchscreen-buttons-dials
To be eligible for the maximum safety rating after the new testing guidelines go into effect, cars will need to use buttons, dials, or stalks for hazard warning lights, indicators, windscreen wipers, SOS calls, and the horn.
Some manufacturers like Tesla and Volkswagen have gained a reputation for placing basic vehicle controls behind touch-sensitive interfaces. There’s no shortage of complaints about such features, but equipment manufacturers continue to push touchscreen interfaces because they’re more cost-effective to produce than physical buttons and dials.
Ja dit is standaardWorkaholic schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:09:
Dank voor jullie feedback. Dus Enhanced Autopilot is niet perse nodig? Voor de duidelijkheid, mijn bmw stuurt keurig met de weg mee etc en werkt erg goed. Geen correcties, maar echt "sturen". Dit is dus een standaard Autopilot feature?
Aanvinken bij bestelling = catalogus waardeWorkaholic schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:09:
Het later toevoegen lijkt mij een prima insteek. Ik vraag mij alleen af hoe dit werkt met de LM, zelf even 3800 euro bijbetalen eenmalig lijkt mij wat zonde geld voor een leasewagen tenzij ze het toevoegen aan het contract oid.
Je kan best even de LM contacteren of ze het "kaal" wil bestellen en later de optie toevoegen als "accessories" bijv.
Ik heb de Performance (niet highland) en het is hard maar niet gekker dan een audi s-line vering bijvoorbeeld.Workaholic schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:09:
Ik neig overigens naar de performance versie, vooral voor het uiterlijk icm andere velgen/bumpers en ook voor feit dat je dan niet meteen dezelfde Tesla hebt als het gros op de weg (NOFI). Ik moet mij alleen even verdiepen in de vering en het comfort. Kan deze in dezelfde "comfort" stand voor de lange zakelijke ritten waar je niet een te hard geveerde auto wil etc. Ook benieuwd hoe de sportstoelen zitten vs standaard. Maar even een dealer opzoeken.. spijtig dat er maar weinig zijn.
Net wat je referentie kader is. Als je nu een Toyota of Citroen rijdt met hele dikke banden dan is alle tesla te hard.
De Highland zou tov mijne nog comfortabeler, zeker de nieuwe P want die heeft adaptief suspension.
Life is too short to drive boring cars
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.