Ik zit echt al maanden met hetzelfde issue 😂 Met diezelfde Duitse vriend (330e was ook leuk, maar minder interessant want straks volle bak wegenbelasting). “Als de model 3 nog goedkoper wordt doe ik het”… Puntje bij paaltje… Nog geen keuze gemaakt 🤦🏼♂️Nickrsd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:34:
Ik ben erg benieuwd hoeveel mensen een tesla particulier kopen? Veelal zijn zeker lease via het werk??
Ik twijfel enorm om mijn diesel op te ruimen en iets anders te rijden .. benzine(bmw 330i 4jr oud) of een tesla model3 nieuw.. beide zijn ong 40k
Wegpoetsen in een plastic onderdeel gaat hem niet worden, en het is nog een diepe kras ook.Nosch schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:33:
Zojuist met het vervoeren van een paar planken flinke krassen gemaakt op het deel achter de middenconsole. Kan niet veel hebben...[Afbeelding]
Iemand ervaring met het wegpoetsen van zoiets? Of is dat niet te doen? Zou zo'n onderdeel los te kopen zijn?
Mooie kans om zo’n android schermpje achterin te zetten?
Waarschijnlijk even duur als zo’n orgineel onderdeel.
Nope. Alleen online: https://shop.tesla.com/nl_be/product/ruitenwissers-model-ysjors123 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:38:
Ik ga zaterdag op vakantie en wil eigenlijk nog nieuwe ruitenwissers kopen voor mijn MY. Weet iemand of je die ook direct bij een tesla store zelf kunt kopen ( in mijn geval die in Den Haag)
Of bijv: https://www.nieuweruitenw...issers-tesla-model-y.html
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Voor wat het waard is : ik rijd (thuisladen, met een variabel en dan dynamisch contract) aan een prijs van 1 à 2 liter diesel per 100 km.Nickrsd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:34:
Ik ben erg benieuwd hoeveel mensen een tesla particulier kopen? Veelal zijn zeker lease via het werk??
Ik twijfel enorm om mijn diesel op te ruimen en iets anders te rijden .. benzine(bmw 330i 4jr oud) of een tesla model3 nieuw.. beide zijn ong 40k
En zelfs los daarvan is het een no-brainer voor mij: ik hoef geen diesel of benzine meer. Het is anders rijden, maar niet minder aangenaam (integendeel)...
Model 3 LR (model 2023)
Dat is al een aardig uitgebreid antwoord.spartacusNLD schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:37:
[...]
Ik heb hem particulier gekocht omdat private lease niet interessant is als je langer dan 7jr met je model 3 wil gaan doen. 2 * 5 jaar leasen versus kopen was bijvoorbeeld een scenario. Het omslagpunt waanneer private leasen iet meer interessant is lag rond 7 jaar. Houd daar dan ook rekening mee dat ik een deel van mijn Tesla aankoop heb gefinancierd en ik ook rentekosten heb meegerekend. Als je niet financiert is kopen veel sneller interessant.
Dat kwam bij mij uit de vrij ingewikkelde en ook betrekkelijke berekening. Je moet dan rekening gaan houden met enorm veel ''wat als'' scenario's. Zo had ik bijv. nooit rekening gehouden met een benzine prijs van structureel boven de 2 euro. En snellaad kosten van nu rond de 0,25 cent per kwh bij Tesla. De benzineprijs is dus veel harder gestegen dan ik dacht, en de laadkosten zijn lager dan verwacht. Zo is snelladen bij Tesla nu goedkoper dan de vattenfall paal in de straatDat maakt de rekensom nu een stuk makkelijker tegenover benzine (of diesel).
Mocht je interesse hebben in mijn redenatie stuur maar een DM
Ikzelf beschik over 20 zonnepanelen thuis en een oprit.. en tijd dagelijks 100km.. dus denk dat het een vrij eenvoudige afweging is..?
Dan toch maar een proefrit gaan inplannen.
Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL
Chips, dank. Was er al bang voor. Helaas leveren zij niet de volgende dag. Ik ga nog even goed zoeken.
Ja, ik denk dat er nog een nietje in het hout zat ofzo... Mooi balen. Het is lease, dus als het niet voor weinig te fiksen is, misschien de LM benaderen voor een oplossing.Psycho_Mantis schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:43:
[...]
Wegpoetsen in een plastic onderdeel gaat hem niet worden, en het is nog een diepe kras ook.
Mooie kans om zo’n android schermpje achterin te zetten?
Waarschijnlijk even duur als zo’n orgineel onderdeel.
Even goed zoeken of ze ergens online of in een andere winkel de ''Bosch Aerotwin ruitenwissers Tesla Model Ysjors123 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:47:
[...]
Chips, dank. Was er al bang voor. Helaas leveren zij niet de volgende dag. Ik ga nog even goed zoeken.
'' voor je hebben.
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Nickrsd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:34:
Hier iemand die hem particulier heeft gekocht.T-Blizzard schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:42:
[...]
Ik zit echt al maanden met hetzelfde issue 😂 Met diezelfde Duitse vriend (330e was ook leuk, maar minder interessant want straks volle bak wegenbelasting). “Als de model 3 nog goedkoper wordt doe ik het”… Puntje bij paaltje… Nog geen keuze gemaakt 🤦🏼♂️
De bedoeling was een nieuwe long range met 10k financiering maar die wilden ze me niet geven omdat ik in het laatste half jaar gescheiden was en een nieuw huis had gekocht.

Dus gekozen om een anderhalf jaar oude M3P met 38.000km te kopen zonder financiering en ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog geen minuut spijt van gehad heb, hiervoor een Ioniq EV en daarna een golf GTE van 2022 wat alleen maar ellende was.
Ik zou zeggen ga gewoon eens testrijden 1 of meerdere keren en kijken of het jullie bevalt, als het in de buurt van groningen is dan zijn jullie welkom voor een ritje.
Ik ga mijn lease m3 LR 2019, acc boost, trekhaak, zwarte ramen, 19" wielen. 99% zeker overkopen van de leasemaatschappij. Juni krijg ik de prijs. Staat eind september iets van 120k km op de teller. Hoop dat 25k euro genoeg is.Nickrsd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:34:
Ga die dan privé rijden. En ga very soon de m3 highland performance bestellen als nieuwe lease auto, en ga die dan alleen zakelijk rijden. Reden is dat bijtelling mij nu te hoog is geworden.
Door deze actie verdien ik die model 3 easy terug in 5 jaar.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Dank, heb al een shop gevonden. Nu hopen dat ze idd op tijd leverenspartacusNLD schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:48:
[...]
Even goed zoeken of ze ergens online of in een andere winkel de ''Bosch Aerotwin ruitenwissers Tesla Model Y
'' voor je hebben.
O ja dat is handig als je gaat zoeken ze zijn er ook voor achter Ruitenwissers TESLA Model Y (5YJY) achter en vóór eeeeuuuuhhhhhspartacusNLD schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:48:
[...]
Even goed zoeken of ze ergens online of in een andere winkel de ''Bosch Aerotwin ruitenwissers Tesla Model Y
'' voor je hebben.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
[quote]Nosch schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:33:
Zojuist met het vervoeren van een paar planken flinke krassen gemaakt op het deel achter de middenconsole. Kan niet veel hebben...[Afbeelding]
1111072-00-E
CONSOLE - REAR AIR VENT PAN ASSEMBLY - PREMIUM
https://epc.tesla.com/nl-...75-45b6-bdf7-b3bcd2c8c074 ( over de toonbank )
1111072-00-E
Is er bij de recente updates iets veranderd met de verlichting?
Ik weet vrij zeker dat de achterlichten nooit aangingen als dagrijverlichting aanstond. Maar het viel me laatst op dat die tegenwoordig wel branden als dagrijverlichting aan staat.
Nu op versie 2024.8.9 model 3 2023
Ik weet vrij zeker dat de achterlichten nooit aangingen als dagrijverlichting aanstond. Maar het viel me laatst op dat die tegenwoordig wel branden als dagrijverlichting aan staat.
Dank voor je tip, is goed gegaanwinwiz schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:53:
[...]
O ja dat is handig als je gaat zoeken ze zijn er ook voor achter Ruitenwissers TESLA Model Y (5YJY) achter en vóór eeeeuuuuhhhhh
Reed je niet toevallig net onder een viaduct door? Ik durf het je niet te zeggen, rij niet achter mijzelf aan. Hoe ben je er achter gekomen?Qoon3x schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:53:
Is er bij de recente updates iets veranderd met de verlichting?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik heb prive gekocht. Ik had 35k budget voor een tweedehands brandstof wagen of 40k voor een nieuwe EV. Uiteindelijk voor 42k een model 3 gekocht afgelopen zomer.Nickrsd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:34:
Gezien ik dan 4 jaar garantie had op de auto en 8 jaar op de motor en batterij, geen taks en inschrijving hoef te betalen (België) en goedkoop kan laden thuis met zonnepanelen, kon ik iets meer budget uitgeven om na 5 jaar break even te zijn met een brandstofwagen. Uiteindelijk gaf de Tesla het meest waar voor m'n geld, dus die auto gekozen. Tot nu toe nog altijd zeer tevreden met m'n keuze en zou het opnieuw doen moest ik vandaag voor dezelfde keuze staan met hetzelfde budget.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Kijk, dat is handig! Kende ik nog niet. Dankjewel!edelf schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:53:
[quote]Nosch schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:33:
1111072-00-E
Eens onderzoeken wat de prijs zou zijn.
500 EUR x 60 == 30k. Dan moet je voor 5k onderhoud, stroom, banden, mrb en verzekering betalen gedurende 5 jaar. Denk dat "easy" wat overdreven is.anti elppa schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:52:
[...]
Ik ga mijn lease m3 LR 2019, acc boost, trekhaak, zwarte ramen, 19" wielen. 99% zeker overkopen van de leasemaatschappij. Juni krijg ik de prijs. Staat eind september iets van 120k km op de teller. Hoop dat 25k euro genoeg is.
Ga die dan privé rijden. En ga very soon de m3 highland performance bestellen als nieuwe lease auto, en ga die dan alleen zakelijk rijden. Reden is dat bijtelling mij nu te hoog is geworden.
Door deze actie verdien ik die model 3 easy terug in 5 jaar.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Viel me gisteren op toen mijn vrouw er mee wegreed. Vandaag eens op gelet toen die weer thuis kwam en toen branden ze ook weer. Voor stond alleen dagrijverlichting aan.Oekol schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:02:
[...]
Reed je niet toevallig net onder een viaduct door? Ik durf het je niet te zeggen, rij niet achter mijzelf aan. Hoe ben je er achter gekomen?
Verfafbrander maakt dit veeeel minder zichtbaar.Nosch schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:33:
Iemand ervaring met het wegpoetsen van zoiets? Of is dat niet te doen? Zou zo'n onderdeel los te kopen zijn?
Die auto zal over 5 jaar wellicht ook wel nog iets van restwaarde hebben.Inspired schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:04:
[...]
500 EUR x 60 == 30k. Dan moet je voor 5k onderhoud, stroom, banden, mrb en verzekering betalen gedurende 5 jaar. Denk dat "easy" wat overdreven is.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Dat ga ik dan zeker proberen morgen. Dank voor de tip!Heinemancp schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:09:
[...]
Verfafbrander maakt dit veeeel minder zichtbaar.
Hmm interessant. Ik vind 't veel mooier als het aan staat, ook met dagrij verlichting. Zal eens opletten op de weg morgen.Qoon3x schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:06:
[...]
Viel me gisteren op toen mijn vrouw er mee wegreed. Vandaag eens op gelet toen die weer thuis kwam en toen branden ze ook weer. Voor stond alleen dagrijverlichting aan.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik rijdt mijn M3H privé, als vervanger voor mijn 7 jaar oude Toyota C-HR.Nickrsd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:34:
Vind het nu 5 maanden verder nog steeds een heerlijke auto.
Over een maand een road trip van 4000km door Scandinavië.
Ik kijk er nu al naar uit.
Ik ook privé gekocht.Nickrsd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:34:
Wilde al langer elektrisch rijden durfde steeds niet.
Vorig jaar zomer toch de knoop gehakt en een Y longe range gekocht.
En paar weken terug caravan opgehaald (ivm vouwwagen) dus ook benieuwd hoe dat gaat.
Stroom heb ik in overvloed. Krijg nog 2k subsidie aankoop. Staat nu een 2e auto op dinosap. Die tesla is in verzekering goedkoper, en heb ook nog eens geen wegenbelasting.Inspired schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:04:
[...]
500 EUR x 60 == 30k. Dan moet je voor 5k onderhoud, stroom, banden, mrb en verzekering betalen gedurende 5 jaar. Denk dat "easy" wat overdreven is.
Daar bovenop, ik red het niet met 500 euro pm gezien mijn bruto salaris.
Hoop dat ik trouwens minder kwijt ben dan 25k
En na 5 jaar is de auto ook nog wat waard
[ Voor 3% gewijzigd door anti elppa op 25-04-2024 20:36 ]
Als je 5 jaar gaat rijden heb je een groter gedeelte wel MRB dan geen MRB. Ook verkoop je neem ik aan nu de stroom aan je LM/WG. Dus die stroom heeft wel een waarde. Als je een andere auto vervangt is het alweer een wat ander verhaal. Al lever je dan qua flexibiliteit ook in. Van 2 prive auto's naar 1. Ook is een instap 3 P toch echt netto 500 bijtelling. Zal uiteindelijk best wat voordeliger kunnen zijn (tenzij je pech hebt en bv de accu stuk gaat) maar goed, gemak vind ik ook wat waard.anti elppa schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:24:
[...]
Stroom heb ik in overvloed. Krijg nog 2k subsidie aankoop. Staat nu een 2e auto op dinosap. Die tesla is in verzekering goedkoper, en heb ook nog eens geen wegenbelasting.
Daar bovenop, ik red het niet met 500 euro pm gezien mijn bruto salaris.
Hoop dat ik trouwens minder kwijt ben dan 25k
En na 5 jaar is de auto ook nog wat waard
Dat gaat goedkomen en heerlijk genieten zijn. Vorig jaar een roadtrip gemaakt naar Portugal. 5555km. Nog nooit zo uitgerust op bestemmingen aangekomen. Je kunt prima genieten van de omgeving. (E)AP is je vriend.mjvdzwet schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:19:
[...]
Ik rijdt mijn M3H privé, als vervanger voor mijn 7 jaar oude Toyota C-HR.
Vind het nu 5 maanden verder nog steeds een heerlijke auto.
Over een maand een road trip van 4000km door Scandinavië.
Ik kijk er nu al naar uit.
Same here, net terug van een weekje Barcelona. Heb de hele rit zelf gereden, laadstops worden perfect ingepland voor je, dat zijn de ideale stops. Geen centje pijn gehad, totaal niet vermoeid.Oekol schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:55:
[...]
Dat gaat goedkomen en heerlijk genieten zijn. Vorig jaar een roadtrip gemaakt naar Portugal. 5555km. Nog nooit zo uitgerust op bestemmingen aangekomen. Je kunt prima genieten van de omgeving. (E)AP is je vriend.
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Nou het is toch nog een MY RWD LFP geworden, zojuist besteld voor de huidige prijs! Tesla adviseur gaf al aan dat hij al had verwacht dat vandaag de prijzen omhoog zouden gaan/ LR RWD online was gekomen maar dat is nog niet het geval. Demo LR RWD auto kwam wel binnen bij hun op korte termijn...sjors123 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:04:
[...]
Een jaar geleden exact hetzelfde dilemma en uiteindelijk voor de LR gekozen. Met de kennis en prijzen van nu zou ik voor de RWD gaan. Vooral omdat je dan ook nog subsidie krijgt.
Bij reizen in Nederland is het mindere bereik absoluut geen issue. Zeker niet omdat ze aanraden de accu bij de LR slechts tot 80% te laden. Bereik speelt eigenlijk alleen bij buitenlandse reizen een rol en dat is max 3 x per jaar. Aanstaande zaterdag reizen we naar de Bourgogne. Zou betekenen dat we dan 2x ipv 1 zouden moeten laden. En dat zou voor mij geen enkel probleem zijn. Is 20 minuten extra reistijd.
Ik heb ook al gelijk direct een VIN gekregen in de app na 1 minuut na inloggen, met de CATL accu wat ik kan vinden. Is het nog de moeite waard om te vragen of dit nog een BYD accu kan worden of lekker zo laten?
Ik zag de laadcurve maar ga je het echt zo merken in de praktijk?
Dank trouwens voor alle goed hulp en input op dit forum. Toch maar gewoon lekker de subsidie versie genomen en kleurtje en dan maar wat vaker snelladen ipv duurdere LR RWD te nemen. Het is privé aankoop dus tja dan is dit al duur genoeg. En 2000 euro duurder betekend geen blauwe Y meer helaas.
Ga je vaak op vakantie of lange ritten van meer dan 300km op een dag? Zo ja, dan is de BYD waarschijnlijk de betere keus. De CATL laad iets langzamer namelijk. Anders dan dat is er nu nog weinig bekend wat het echt toevoegd.Alexander1984 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:07:
[...]
Nou het is toch nog een MY RWD LFP geworden, zojuist besteld voor de huidige prijs! Tesla adviseur gaf al aan dat hij al had verwacht dat vandaag de prijzen omhoog zouden gaan/ LR RWD online was gekomen maar dat is nog niet het geval. Demo LR RWD auto kwam wel binnen bij hun op korte termijn...
Ik heb ook al gelijk direct een VIN gekregen in de app na 1 minuut na inloggen, met de CATL accu wat ik kan vinden. Is het nog de moeite waard om te vragen of dit nog een BYD accu kan worden of lekker zo laten?
Dank trouwens voor alle goed hulp en input op dit forum. Toch maar gewoon lekker de subsidie versie genomen en kleurtje en dan maar wat vaker snelladen ipv duurdere LR RWD te nemen. Het is privé aankoop dus tja dan is dit al duur genoeg. En 2000 euro duurder betekend geen blauwe Y meer helaas.
Volgens mij klopte het niet 100% welke batterij je krijgt aan de hand van de 7e letter van je VIN. Beste is om dit in RDW te checken als je je kenteken hebt a.h.v. D.2 VariantAlexander1984 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:07:
[...]
Nou het is toch nog een MY RWD LFP geworden, zojuist besteld voor de huidige prijs! Tesla adviseur gaf al aan dat hij al had verwacht dat vandaag de prijzen omhoog zouden gaan/ LR RWD online was gekomen maar dat is nog niet het geval. Demo LR RWD auto kwam wel binnen bij hun op korte termijn...
Ik ben aan het kijken naar de Model 3 SR. Zijn er hier nog mensen die deze hebben? Wat is jullie werkelijk bereik? Want die 513km WLTP is niet het werkelijk bereik uiteraard...
Ik vond alleen deze reactie: DarkSide in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"TrapShot schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:17:
Ik ben aan het kijken naar de Model 3 SR. Zijn er hier nog mensen die deze hebben? Wat is jullie werkelijk bereik? Want die 513km WLTP is niet het werkelijk bereik uiteraard...
Indicatie op ev db komt aardig in de buurt.TrapShot schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:17:
Dit klopt inderdaad aardig:TrapShot schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:17:
https://ev-database.org/nl/auto/1991/Tesla-Model-3
Vandaag kenteken zichtbaar in de app bij mijn nog op te halen model Y RWD. Zelfde typenr van hierboven volgens rdw ovi. Kan het helaas pas over 2 weken ophalen 🥴pdidi schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:29:
De eerste 4 MY's zijn op kenteken gezet met het nieuwe typegoedkeuringsnummer (e4*2007/46*1293*35) die naar verluidt van HW4/AP4 zouden moeten zijn voorzien. [/URL]
Dat hangt sterk af met omstandigheden , 90kmh obmver de autostrade in de zomer zal dat aardig kloppen.TrapShot schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:17:
Zwaarbeladen tegen 130 in hartje winter zal dat eerder 350 zijn
Gemiddeld is 150 wh/km realistisch. Er zit een 60 kw accu in de auto. Niet elke kw is bruikbaar. Laten we zeggen 55 kw is bruikbaar. Komt uit op zo'n 366 km. (60.000 / 150)TrapShot schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:17:
Net mijn caravan opgehaald, een Knaus Sudwind 450. Dit met mijn eitje RWD. Normliter heb ik een verbruik van onder de 15 kWh/100km. Nu met deze blokkendoos achter mijn eitje steek het verbruik naar ruim 30 KWh/100 km. ( over een afstand van 20 km op de snelweg) En dan rijd ik heel rustig ( 85 km). Betekent rustig rijdend om de 2 uur laden. Is te doen.
Dit jaar in Nederland op vakantie, volgend jaar Frankrijk maar eens proberen.
Groeten, Peter
Groeten, Peter
Oei! Ik hou ook van veel, en grote spullen verstouwen in de auto, maar doe ik er toch altijd even een dekentje tussen. Ik zie dat inmiddels @edelf het partnummer al voor je heeft opgezocht, maar ik ben wel benieuwd: waarvoor zit die S3XY button daar?Nosch schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:33:
Zojuist met het vervoeren van een paar planken flinke krassen gemaakt op het deel achter de middenconsole.
Heb net idd nog ff gekeken. 500 klopt wel idd. 2 naar 1 boeit niet. Hebben ook geen kinderen. Hebben dus ook echt nooit dat we 2 auto prive nodig hebben. Staan ook nog 3 motors hier.Inspired schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:52:
[...]
Als je 5 jaar gaat rijden heb je een groter gedeelte wel MRB dan geen MRB. Ook verkoop je neem ik aan nu de stroom aan je LM/WG. Dus die stroom heeft wel een waarde. Als je een andere auto vervangt is het alweer een wat ander verhaal. Al lever je dan qua flexibiliteit ook in. Van 2 prive auto's naar 1. Ook is een instap 3 P toch echt netto 500 bijtelling. Zal uiteindelijk best wat voordeliger kunnen zijn (tenzij je pech hebt en bv de accu stuk gaat) maar goed, gemak vind ik ook wat waard.
Mrb is nog steeds extreem veel goedkoper dan de andere fossiele auto
Een dekentje er tussen had ik inderdaad ook moeten doen. Was even snelle actie, altijd dom...TCMR schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:58:
[...]
Oei! Ik hou ook van veel, en grote spullen verstouwen in de auto, maar doe ik er toch altijd even een dekentje tussen. Ik zie dat inmiddels @edelf het partnummer al voor je heeft opgezocht, maar ik ben wel benieuwd: waarvoor zit die S3XY button daar?
Die button is zodat de kinderen de stoelverwarming op de achterbank aan kunnen zetten. Scheelt me erg veel vragen. Nu moeten ze alleen nog zien het samen eens te worden...
Ligt er heel erg aan wat je waardeert in een auto. Persoonlijk vind ik de Highland echt een mooie auto, maar ik hou dan ook erg van het "geen tierelantijntjes, gewoon strak, en simpel design".T-Blizzard schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:42:
[...]
Ik zit echt al maanden met hetzelfde issue 😂 Met diezelfde Duitse vriend (330e was ook leuk, maar minder interessant want straks volle bak wegenbelasting). “Als de model 3 nog goedkoper wordt doe ik het”… Puntje bij paaltje… Nog geen keuze gemaakt 🤦🏼♂️
Vriend rijdt een 3-serie station, en als ik daarin meerij dan waardeer ik de materialen en zaken zoals een stoel met een zitvlakverlenger en betere geluidsisolatie of vering, maar huil ik iedere keer als ik de interface zie, of het feit dat ie toch maar met een zuignap z'n telefoon op het raam plakt voor fatsoenlijke navi.
Misschien de betere auto (alhoewel Highland qua geluid en vering grote stappen heeft gezet), maar absoluut inferieur op techniek/infotainment. En persoonlijk weegt dat voor mij best wel zwaar. Instappen, met de erg goede voice control roepen waar je heen wil, en weg zijn we. En natuurlijk heerlijk rap en soepel met one-pedal drive. Nog een reden waarom hoe goed een ICE ook kan zijn, het er hier niet meer inkomt.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Wel een heel gedoe met laden denk ik? Bij de meeste snelladers zul je steeds eerst je caravan moeten afkoppelen ergens.peerke 1960 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:57:
Net mijn caravan opgehaald, een Knaus Sudwind 450. Dit met mijn eitje RWD. Normliter heb ik een verbruik van onder de 15 kWh/100km. Nu met deze blokkendoos achter mijn eitje steek het verbruik naar ruim 30 KWh/100 km. ( over een afstand van 20 km op de snelweg) En dan rijd ik heel rustig ( 85 km). Betekent rustig rijdend om de 2 uur laden. Is te doen.
Groeten, Peter
Maar waar een wil is..
Volgens mij zijn er op de SC locaties altijd 2 plekken (de buitenste) voor mensen met caravan. Die zijn dan niet op de achterkant, maar aan de zijkant zodat je caravan erachter kan blijven hangen. Dus denk niet al te veel gedoe.CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:42:
[...]
Wel een heel gedoe met laden denk ik? Bij de meeste snelladers zul je steeds eerst je caravan moeten afkoppelen ergens.
Maar waar een wil is..
Edit: Kan zo even geen plaatje vinden. Zag daar ooit een video over. Weet niet of dit ook in NL is. Was namelijk een Amerikaanse youtuber. Plaatje in de link laat zien dat je daar bijvoorbeeld kan doorsteken met een caravan, met laadpunt aan de zijkant ipv achter.
https://www.autovisie.nl/...upercharger-v3-nederland/
[ Voor 25% gewijzigd door Kartale op 25-04-2024 23:05 ]
Xbox Live: AlpBJK PSN: alp1903
Inderdaad. Is de Variant Y6LR dan is het de CATL LFP60twu schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:11:
[...]
Volgens mij klopte het niet 100% welke batterij je krijgt aan de hand van de 7e letter van je VIN. Beste is om dit in RDW te checken als je je kenteken hebt a.h.v. D.2 Variant
Is de Variant Y7CR dan is het de BYD BLADE
Volgens mij moet je Model Y hiervoor wel minimaal typegoedkeuringsnummer e4*2018/858*00135*08 of e4*2007/46*1293*33 hebben (op kenteken na 21-12-2023)Oekol schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:16:
[...]
Hmm interessant. Ik vind 't veel mooier als het aan staat, ook met dagrij verlichting. Zal eens opletten op de weg morgen.
Nou, hij staat er eindelijk bij hoor, de RWD LR!
Alle prijzen zijn intussen ook opgehoogd naar hetzelfde niveau als onze zuiderburen, en amai: wij Nederlanders zijn intussen geen bofkonten meer in dat opzicht...! 🤔😬
(en als je nog SEPP wil, dan moet je 'm nu helemaal kaal en in wit bestellen en bv de trekhaak achteraf laten monteren om onder de 45k grens te blijven).
Alle prijzen zijn intussen ook opgehoogd naar hetzelfde niveau als onze zuiderburen, en amai: wij Nederlanders zijn intussen geen bofkonten meer in dat opzicht...! 🤔😬
(en als je nog SEPP wil, dan moet je 'm nu helemaal kaal en in wit bestellen en bv de trekhaak achteraf laten monteren om onder de 45k grens te blijven).
/f/image/SIrl4RvbPEV82uUiWNohly7f.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door thezahir op 26-04-2024 04:32 ]
Ik lees wisselende verhalen. De Boys van de ANWB vinden het in ieder geval een gedoe. Ik zal het wel zien. Deze vakantie is het nog geen 130 km rijden dat betekent in een keer doorrijden. Al zal, denk ik wel gaan bij laden bij van der Valk in Deventer. Gewoon om uit te proberen.CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:42:
[...]
Wel een heel gedoe met laden denk ik? Bij de meeste snelladers zul je steeds eerst je caravan moeten afkoppelen ergens.
Maar waar een wil is..
Peter
Voor de productielijn misschien voordeliger om meer witte te maken.thezahir schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 04:23:
[Afbeelding]
Op kenteken net onder de 45k is niet alleen voor de subsidie gunstig. Kan zijn dat de verzekering een volgsysteem eist boven de 45k. Ik had dit bij de ANWB.
Dit gaat over supercharging van een LR met een Lithium-ion accu, ik heb het over de LFP accu. Die heeft net wat hogere werktemperatuur nodig om te kunnen laden op 11 kw AC.winwiz schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:27:
[...]
https://www.reddit.com/r/...rature_for_supercharging/
Depending on your state of charge. At lower state of charge (20-40%) it will warm up to around 30 - 40 degrees celsius and between 85-100% it likes to be around 50 degrees Celsius at that state of charge. There's also different temperatures in which it actively cools the battery and motor, and passively cools the battery and motor (while driving not charging). Also level 1 or 2 charging the minimum temperature for charging is much lower, anywhere from 3 degrees Celsius to 7 or 8 degrees also depending on state of charge. If you drive everyday your batteries should be 5-10 degrees above ambient before driving. I pulled all these stats from scan my tesla (2019 LR 3) and my memory.
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Dat zal goed kunnen want vanmorgen toen ik andere Tesla's in de gaten hield (M3, MY) deden ze net zoals mijn auto onder de viaduct lichten aan + achterlicht en daarna snel weer uit. Had mijn beeldscherm op donker gezet dan geeft je auto zelf ook goed aan op het scherm of je achterlichten aan zijn. Bij mij dus echt niet.pdidi schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 00:40:
[...]
Volgens mij moet je Model Y hiervoor wel minimaal typegoedkeuringsnummer e4*2018/858*00135*08 of e4*2007/46*1293*33 hebben (op kenteken na 21-12-2023)
Zwart past er nu ook binnen... geen meerprijsthezahir schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 04:23:
[Afbeelding]
Ik heb het als volgt gelezen: Tesla update de auto gedurende 8 jaar. Na die periode kun je ze niet meer aanspreken op het verstrekken van updates.Idanue schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:53:
[...]
Als je een nieuwe gaat kopen dan zou ik me er niet al te druk over maken, ik heb hem privé gekocht het is me dat tientje wel waard voor spotify, netflix enz.![]()
Verder heb ik geen idee wat er gaat gebeuren na 8 jaar maar tot die tijd gewoon genieten van de auto.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Reed vanmorgen weer langs de potentiele SuC in Utrecht. Ze zijn best met een groot terrein bezig. Denk net zo groot als de SuC in Harderwijk. Lijkt nu zo gesitueerd waar van de ingang hoe ze het nu gebruiken nog verlegd gaat worden zodat dat bedrijf er geen last van heeft. Tegenover het crematorium dus.

[ Voor 23% gewijzigd door Oekol op 26-04-2024 08:21 ]
Ik heb de MY LR particulier aangeschaft en ben van plan om er lang in te blijven rijden. Voor mij is elke rit een feestje. Een verbrandingsmotor zie ik als opvolger van de stoommachine, maar wat je ook kiest het opruimen van de diesel is sowieso een goed idee.Nickrsd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:34:
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Dit is een lastige want de kras is vrij diep, maar als je het als afgeschreven beschouwt kun je het volgende proberen:Nosch schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:33:
Je kunt met thinner en een katoenen doek de grote kras wegpoetsen en de kleine ook. Het heeft een weekmakende werking. Daarna zul je verschil zien in het behandelde en onbehandelde deel. Je moet dus na de krassen het hele element behandelen.
Nu komt het: poets het hele oppervlak na met een doekje met olie. Doe dat direct na de oppervlakte behandeling. Dus niet een halve minuut wachten, maar direct als het oppervlak nog een beetje week is.
Daarna de olie wegpoetsen. Na een tijdje opdrijven met een interieur spray.
Fijn dat ze in NL ook lekker bezig zijn met de sites.Oekol schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:15:
Reed vanmorgen weer langs de potentiele SuC in Utrecht. Ze zijn best met een groot terrein bezig. Denk net zo groot als de SuC in Harderwijk. Lijkt nu zo gesitueerd waar van de ingang hoe ze het nu gebruiken nog verlegd gaat worden zodat dat bedrijf er geen last van heeft. Tegenover het crematorium dus.
[Afbeelding]
/verwendheidsmodus aan
Beetje jammer dat het toch wat 'verder' van de snelweg is dan het lijkt. Afrit af, stoplicht, hele lus maken incl stoplicht. Voor de ritten in NL (waarbij je überhaupt al een charger nodig hebt) is dat een extra tik op je reistijd t.o.v. de 'benzinepomp-langsdesnelweg-laders'. Maar het scheelt ook wel weer flink in laadprijs. Er is in ieder geval meer keuze nu.
/verwendheidsmodus uit
Ik heb hem particulier besteld, maar de aankoop uiteindelijk via mijn holding gedaan. Wel met de intentie om er lang mee te doen en op een gegeven moment over te hevelen naar privé.Nickrsd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:34:
Ik snap de twijfel niet zo. Ik rekende mijn aanschaf uit tegen een tweedehands (ex-lease) diesel Megane Station en dat ontliep elkaar niet veel qua kosten. Ondanks dat een EV in deze prijsklasse veel en veel luxer is uitgerust dan een diesel lease variant met de halve aanschafwaarde. Nu is een Model Y (met SEPP erbij) ongeveer €10.000 goedkoper geworden (en de Model 3 nog weer goedkoper) en kost benzine inmiddels ruim meer dan waar ik mee rekende. En dan nog het verschil in onderhoud...
Maar los van het geld. Elektrisch rijdt gewoonweg veel relaxter, je vervuilt veel minder en het is een beetje iPhone vs Nokia 8810...
Had 330e voor een week tijdens zakenreis, man man man, wat is het traagT-Blizzard schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:42:
[...]
En ik had eerlijk gezegd ook veel meer stuurgevoel verwacht, maar de gewicht van de batterij maakt de 330e toch niet zo strak aanvoelen. Ik had ook de touring dus het voelt echt als een boot.
En wat Jeroen hierboven zegt, de iDrive used to be the benchmark, maar wat is het slecht tegenwoordig.
Voor het geld van een 330e heb je de M3P. Qua performance een behoorlijk step up van een 2 liter ding. Je gaat M340i, heck een M3CS voorbij van stilstaan. Oke het gaat niet alleen over 0-100 of 1/4 mile, maar just saying. En geloof me, na een vervelende dag op kantoor, na slechte bericht te hebben ontvangen, na pech, na alles.. trap dat pedaal naar beneden, en laat mij weten hoe breed je glimlach is.
Oke het is niet alleen maar hallelujah, want dingen als geen stalk (die van mij heeft ie nog gelukkig), slechte ruitenwisser, etc kan natuurlijk irritant zijn. Ik hoop echt tegen die tijd dat ik mijn M3P moet inleveren dat de gasten van S3XY button de stalk werkend krijgen als retrofit voor de nieuwe highland modellen.
En als laatst, geluid. Ja als echte petrolhead ga je die missen. Mja, did I tell you that you get to be faster than an M3 for half the money?
Life is too short to drive boring cars
Wel geinig, want nu 'klinkt' het alsof zwart geen meerprijs heeft en binnen SEPP past, terwijl zwart altijd al binnen SEPP zat. Ze hebben nu 2k erbij hebben geplust i.p.v. het oude 1,3k, dus netto kost de zwarte kleur nu 700 euro extra. Verwacht dat nu wel meer mensen zwarte kleur kiezen, aangezien er een hoop witte op straat rijden en hiervoor extra kostte om zwart te kiezen.
Ik heb tankpas van de baas maar zelfs in mn ICE jaren tank ik nooit op snelweg. Ik ga niet 2.25 aan benzine betalen als ik met 5 minuten extra tegen 1.90 kan krijgen zeg maar. Ik denk altijd what goes around comes around, als ik meedenk voor mijn bedrijf.....LigeTRy schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:48:
[...]
Fijn dat ze in NL ook lekker bezig zijn met de sites.
/verwendheidsmodus aan
Beetje jammer dat het toch wat 'verder' van de snelweg is dan het lijkt. Afrit af, stoplicht, hele lus maken incl stoplicht. Voor de ritten in NL (waarbij je überhaupt al een charger nodig hebt) is dat een extra tik op je reistijd t.o.v. de 'benzinepomp-langsdesnelweg-laders'. Maar het scheelt ook wel weer flink in laadprijs. Er is in ieder geval meer keuze nu.
/verwendheidsmodus uit
Ook met lange ritten tijdens vakantie tank ik 95% vd tijd buiten snelweg. En zeker tank ik echt never en nooit op de duitse autobahn, want niet alleen de benzine is duur, ik heb geen zin in slechte koffie voor 4.50 terwijl bij een autohof (vaak 1-2 min verwijderd van de autobahn) voor de helft lekkerder koffie kan halen.
Life is too short to drive boring cars
Ik heb het geluk dat ik nog mag gaan kiezen over 3 maanden moet mijn lease auto eruit.
De RWD stond nog steeds op mijn lijst en nu de LR er ook maar aan toegevoegd even kijken wat de offerte van de LM zegt qua verschil in prijs.
De LR heeft eigenlijk alles wat ik zou willen qua performance en bereik en hij is net zo duur als een goed uitgeruste andere EV of hybride auto.
De RWD stond nog steeds op mijn lijst en nu de LR er ook maar aan toegevoegd even kijken wat de offerte van de LM zegt qua verschil in prijs.
De LR heeft eigenlijk alles wat ik zou willen qua performance en bereik en hij is net zo duur als een goed uitgeruste andere EV of hybride auto.
Ik heb bij de LM reeds een LR AWD in bestelling staan tegen oude prijs.
Als ik dat nu omzet in een LR RWD ben ik 1000 euro goedkoper uit. (Verlies in acceleratie en 4WD vind ik niet erg)
Zijn er redenen (qua batterij type) om te switchen?
Als ik dat nu omzet in een LR RWD ben ik 1000 euro goedkoper uit. (Verlies in acceleratie en 4WD vind ik niet erg)
Nee, is ook een LG pack. Als ik nu zou moeten kiezen (en er geen SEPP in het spel zou zijn) zou ik ook een LR RWD nemen.william89 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:06:
Y'24
Ik las daarnet dat je op je MY ook achteraf je trekhaak kan laten installeren. Is dat Leasetechnisch/financieel/structureel een goed idee? Ik herinner me dat dat met mijn M3 achteraf wel kon maar dan was het enkel geschikt als fietsendrager en niet voor trailertjes ofzo.
Afstand voor deze toekomstige SuC naar de snelweg toe is echt minimaal (heb in Frankrijk andere afstanden gehad).LigeTRy schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:48:
[...]
/verwendheidsmodus aan
/verwendheidsmodus uit
Natuurlijk zal de afstand van de SuC tot de snelweg ook wat doen met de prijs per Kwh die je betaald.
Wat mij voornamelijk verbaast is dat de SuC in Breukelen relatief dichtbij deze locatie is, zou mooi zijn als ze daar na het open gaan van de nieuwe locatie wat gaan vernieuwen
|^^|
Leuk om te lezen dat er mede vakantiegangers elektrisch gaan met de caravan!peerke 1960 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:57:
Groeten, Peter
Kan gewoon, wel even 'goedkeuring' bij je LM vragen. (just to be sure).Mday schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:47:
Ik las daarnet dat je op je MY ook achteraf je trekhaak kan laten installeren. Is dat Leasetechnisch/financieel/structureel een goed idee? Ik herinner me dat dat met mijn M3 achteraf wel kon maar dan was het enkel geschikt als fietsendrager en niet voor trailertjes ofzo.
Als het max trekgewicht maar op je kenteken staat, en dat is voor zover ik weet bij alle Y's het geval.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
edit: begreep hem niet, maar je doelt op de prijsverhoging neem ik aan?twu schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:25:
[...]
Wel geinig, want nu 'klinkt' het alsof zwart geen meerprijs heeft en binnen SEPP past, terwijl zwart altijd al binnen SEPP zat. Ze hebben nu 2k erbij hebben geplust i.p.v. het oude 1,3k, dus netto kost de zwarte kleur nu 700 euro extra. Verwacht dat nu wel meer mensen zwarte kleur kiezen, aangezien er een hoop witte op straat rijden en hiervoor extra kostte om zwart te kiezen.
[ Voor 19% gewijzigd door EvolutionX op 26-04-2024 11:12 ]
De prijs is met 2K omhoog gegaan. Echter de zwarte kleur is dan gratis. Een paar dagen terug was de prijs 2K lager alleen voor de witte kleur. Wil je voor zwart gaan dan moest je 1300 euro extra betalen. Per saldo als je voor zwart kiest is de vorige prijs beter.EvolutionX schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:09:
[...]
Die moet je even uitleggen, bij de Model Y staat bij Solid Black nu 'inbegrepen', dat kost toch niets extra?
Of doel je op de Model 3? Overigens wat solid black tot een half jaar terug ook zonder meerprijs (en verschilt het soms per land, in de VS kost de witte kleur 1000usd extra bijv.).
Ik was ook op zoek naar de zwarte kleur, maar zo te zien is dit nadelig. Wellicht toch handig om te gaan wachten voor de Model Y refresh. Betere isolatie, Betere afwerking, en een scherm om de achterbank voor de kids :-) De grote vraag is alleen wat de prijs gaat doen....
Ook een beetje een kromme rekensom want die verlaging van 17 januari was dus 'maar' tijdelijk.twu schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:25:
[...]
Dit soort berekeningen wanneer een kleur wel of geen meerprijs heeft en tijdelijke verlagingen is meer kop of munt bij Tesla.
Maar dat er meer zwarte komen als er geen meerprijs is ongetwijfeld waar.
Voor mij (en mijn vrouw) was het rijgedrag binnen de bebouwde kom erg verschillend, de AWD stuurt echt wel een stuk makkelijker dan de RWD. Het lijkt wel als de stuurbekrachtiging lager gezet is, heb ze ook direct na elkaar gereden.william89 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:06:
En de accu gaat nu ook als het nodig is voor onze M3SR+ naar 100% zonder rekening te houden met degradatie, als het moet dan moet het.
Het blijft wel een leasebak die na 5 jaar weer ingeleverd wordt

De keus was voor ons nog makkelijker aangezien de leaseprijs van de AWD op hetzelfde staat als de huidige RWD LR €49.990 (prijsverhoging was al aangekondigd door Tesla en LM) dus alleen de bijtelling is dan een verschil als de MY op kenteken gaat. Maar dat is ook pas half december en als het wel zo is dan kost het €9 netto per maand per €1.000 verhoging meer t.a.v. de leaseprijs.
Tegen die tijd zijn er misschien wel meer ruimere stalls voor caravans/aanhangers. Anders wat meer plannen via chargemap (foto's bekijken van de stalls of er extra ruimte is) en op die manier de laadpunten wat strategischer aanpakken. Als de stalls met ruimte bezet zijn kan je altijd nog afkoppelen als dat sneller gaat.peerke 1960 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:57:
Groeten, Peter
[ Voor 18% gewijzigd door NightHawk4 op 26-04-2024 11:26 ]
En hoe je de ruitenwisser moet gaan bedienen…trangelang schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:12:
[...]
De prijs is met 2K omhoog gegaan. Echter de zwarte kleur is dan gratis. Een paar dagen terug was de prijs 2K lager alleen voor de witte kleur. Wil je voor zwart gaan dan moest je 1300 euro extra betalen. Per saldo als je voor zwart kiest is de vorige prijs beter.
Ik was ook op zoek naar de zwarte kleur, maar zo te zien is dit nadelig. Wellicht toch handig om te gaan wachten voor de Model Y refresh. Betere isolatie, Betere afwerking, en een scherm om de achterbank voor de kids :-) De grote vraag is alleen wat de prijs gaat doen....
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Ik heb hem ook particulier gekocht. We wonen in het centrum in een appartement, kan niet thuis laden. Een LR genomen, die “tank” ik bij als hij bijna leeg is bij de SuC of op het werk. Fantastische auto, heel fijn op lange ritten door Europa ook. Geen spijt van.Nickrsd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:44:
[...]
Dat is al een aardig uitgebreid antwoord.
Ikzelf beschik over 20 zonnepanelen thuis en een oprit.. en tijd dagelijks 100km.. dus denk dat het een vrij eenvoudige afweging is..?
Dan toch maar een proefrit gaan inplannen.
Ik heb me er al bij neergelegd dat ik niet te moeilijk moet doen om ook een keer bij een Fastned te laden. Daar is ruimte zat voor een auto met caravan, het is alleen duurder, maar levert wel een hoop gemak op.peerke 1960 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:57:
Groeten, Peter
Meeste superchargers in NL zijn nog niet echt ingericht op aanhangers/caravans. Als het rustig is kan je ook gewoon 5 stalls bezetten uiteraard, dan heb ik wel eens gezien, maar daar voel ik me zelf minder prettig bij.
Bestelling is vandaag niet geleverd. Op de bonnefooi naar Tesla Den Haag gereden en daar kun je ze, mits op voorraad, gewoon kopen.
Vreemde is wel dat ze dan 2,50 euro per stuk duurder zijn dan online. Maar goed, ik kan nu gerust op vakantie zonder ruitenwissers die teveel herrie maken
Heb onlangs een trekhaak onder mijn M3H laten monteren. Nu wilde ik de fietsendrager proberen om te kijken of en hoe alles werkt. Heb echter problemen met de stekker, krijg hem er niet in, lipje van de beplating zit in de weg. Heb het nu opgelost door het 'T-stuk' van de stekker af te halen maar vraag me af of ik dezelfde problemen tegenkom als ik een aanhanger ga huren. Zijn hier M3 rijders die dit zelfde probleem hebben ervaren?
:strip_exif()/f/image/Zg8eoJZW1sRGrwBmu5gJPjlX.jpg?f=fotoalbum_large)
M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450
Voorzover ik het op de foto kan zien is die platte kant al een kwartslag gedraaid. Die platte kant mag pas een kwartslag gedraaid worden eens de stekker in het contact zit.
Model 3 LR (model 2023)
Voorzover ik het kan beoordelen moet de platte kant van de stekker uiteindelijk op de plaats van het klepje van de contactdoos komen, neem aan dat dat een soort extra borging is. Maar dit is de eerste keer dat ik een 13 polige stekker in m'n handen heb.flupp schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:00:
[...]
Voorzover ik het op de foto kan zien is die platte kant al een kwartslag gedraaid. Die platte kant mag pas een kwartslag gedraaid worden eens de stekker in het contact zit.
Heb nu dus dat platte deel van de stekker eraf gezaagd en nu gaat de stekker wel in deze positie in de contactdoos, kwartslag draaien en dan zit de kant waar eerst dat platte deel zat, tegenover het klepje. Verlichting werkt dus het zal zo wel horen te zitten. Vraag me af of normaal gesproken het lipje van de beplating eraf gehaald word of misschien het stopcontact in een andere positie gemonteerd word. Mocht iemand een foto hebben hou ik me aanbevolen.
[ Voor 29% gewijzigd door japie514 op 26-04-2024 13:12 ]
Ja, dat klopt. Dus vóórdat je de stekker inplugt moet je die klep een kwartslag in de tegenovergestelde zin draaienjapie514 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:04:
[...]
Voorzover ik het kan beoordelen moet de platte kant van de stekker uiteindelijk op de plaats van het klepje van de contactdoos komen, neem aan dat dat een soort extra borging is. Maar dit is de eerste keer dat ik een 13 polige stekker in m'n handen heb.
Model 3 LR (model 2023)
Ah, dat wist ik niet. Ga ik gelijk proberenflupp schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:10:
[...]
Ja, dat klopt. Dus vóórdat je de stekker inplugt moet je die klep een kwartslag in de tegenovergestelde zin draaien
Net gekeken maar de klep van de contactdoos zit gewoon vast, die is niet te draaien.flupp schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:10:
[...]
Ja, dat klopt. Dus vóórdat je de stekker inplugt moet je die klep een kwartslag in de tegenovergestelde zin draaien
Bij de Y heb ik origineel de trekhaak eronder.
Maar ook daar is het een goed om de stekker te draaien als die erin zit.
Krijg je met veel kracht voor elkaar.
Wie dat zo bedacht heeft . . .
Misschien een melding in de app zetten hierover
Nice.. het is dat ik even een stukje moet omrijden omdat er water tussen ligt met een brug waar je (officieel) niet met de auto overheen mag (bussluis waar iedereen met een SUV alsnog gewoon dom doorheen rijdt) maar dit is hemelsbreed 1km van m'n huis afOekol schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:15:
[Afbeelding]
Even bespreken met de baas maar ik denk dat ik vanaf dan altijd ga superchargen. Met de laadpas is het 60 cent per kWh. Superchargen net onder de 30. Prima.
[ Voor 7% gewijzigd door Korvaag op 26-04-2024 13:25 ]
UNOX: The worst operating system
Het grootste punt is dat het daar in de spits altijd vast staat (en op zaterdagen ook ivm Mediamarkt). Je bent er anders echt zo. Ze hadden hem beter bij het CNG-station kunnen bouwen (daar komen overigens ook laadpalen. Zijn ze nu aan het aanleggen). Plaats is daar echter wel een issue. Mocht je van dit plein gebruik willen maken kan ik je aanraden alsnog vanaf Amsterdam bij afrit Maarssen eraf te gaan. Je rijdt dan een stukje over een 50-weg maar dan omzeil je dat drukke punt bij de MM.LigeTRy schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:48:
[...]
/verwendheidsmodus aan
/verwendheidsmodus uit
Je moet de ring van de stekker insteken en daarna kwartslag draaien totdat ie vast zit. Niet de klep van de contactdoos.japie514 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:22:
[...]
Net gekeken maar de klep van de contactdoos zit gewoon vast, die is niet te draaien.
In deze video zie je hoe ze een adapter plaatsen maar geldt hetzelfde voor de de gewone jaeger stekker
https://youtu.be/WoK2ALWGcuA?si=ZePa3bX_y290p18s
[ Voor 20% gewijzigd door nickven op 26-04-2024 13:33 ]
Heeft iemand ervaring met het meebestellen van EAP als accessoire bij een LM (Alphabet)? Dus dat de LM het later toevoegt ipv dat het af-fabriek er op zit? Zou in leaseprijs niet uitmaken volgens mij, wel een klein beetje in bijtelling.
Bij de MY heb je weinig speling rondom idd maar een goede stekker kan het verschil maken. Ik heb zelfs een stekker laten vervangen omdat die ontzettend lastig ronddraaide (het binnenste dus). Zelfs zonder dat deze aangekoppeld zat, draaide die al heel erg zwaar. Dus kijk ook altijd kritisch naar de stekker.SpikeHome schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:24:
Bij de Y heb ik origineel de trekhaak eronder.
Ondanks alle reacties hierboven: deze is niet door Tesla geïnstalleerd of wel? Je stekkerdoos zit nl. een kwartslag gedraaid. Dat zorgt precies ervoor dat je de stekker er niet in krijgt, omdat ie met dat T-stuk naar beneden erin moet (dat kun je zien aan de pinnetjes in de stekkerdoos en de opening op je stekker, naast dat het klepje van de stekkerdoos bij een originele (in elk geval Model Y) naar beneden opengaat i.p.v. naar links.japie514 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:15:
Heb onlangs een trekhaak onder mijn M3H laten monteren. Nu wilde ik de fietsendrager proberen om te kijken of en hoe alles werkt. Heb echter problemen met de stekker, krijg hem er niet in, lipje van de beplating zit in de weg. Heb het nu opgelost door het 'T-stuk' van de stekker af te halen maar vraag me af of ik dezelfde problemen tegenkom als ik een aanhanger ga huren. Zijn hier M3 rijders die dit zelfde probleem hebben ervaren?[Afbeelding]
Ik heb hem particulier gekocht, een Y LR 15 maanden terug.Nickrsd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:34:
Onze vorige auto was 14 jaar oud geworden en we konden er nog een fraaie duit voor terug krijgen. Ik heb zonnepanelen en een eigen oprit dus een EV paste prima in het plaatje. We rijden niet superveel - maar moeten wel vaak lange ritten want onze ouders diagonaal aan de andere kant van het land. Totaal ongeveer 20k per jaar.
Mijn vrouw had eerst niets met EVs, dus ik heb een keer een middagje besteed aan onderzoek, een business case gemaakt en haar meegenomen naar wat dealers. Naar wat proefritten was ze helemaal om en kwamen we op een MY uit.
Ik heb mijne met trekhaak en EAP achteraf besteld. Dat kon gewoon (vroeger kon dit niet overigens!). Of het goed is gegaan weet ik maandag over 1,5 weekMischaBoender schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:36:
Heeft iemand ervaring met het meebestellen van EAP als accessoire bij een LM (Alphabet)? Dus dat de LM het later toevoegt ipv dat het af-fabriek er op zit? Zou in leaseprijs niet uitmaken volgens mij, wel een klein beetje in bijtelling.
Niét de klep van de contactdoos. Ik bedoelde de platte kant aan de stekkerkant (misschien was het gebruik van "klep" verwarrend ?)japie514 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:22:
[...]
Net gekeken maar de klep van de contactdoos zit gewoon vast, die is niet te draaien.
Model 3 LR (model 2023)
Klopt, de trekhaak is door Tesland gemonteerd, die doen er heel veel voor de M3H aangezien Tesla ze nog niet kan leveren. Vermoed inderdaad dat de montage niet helemaal ok is gebeurd. Kan mij toch niet voorstellen dat de stekker van de Thule fietsendrager 'fout' is.The__Virus schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:39:
[...]
Ondanks alle reacties hierboven: deze is niet door Tesla geïnstalleerd of wel? Je stekkerdoos zit nl. een kwartslag gedraaid. Dat zorgt precies ervoor dat je de stekker er niet in krijgt, omdat ie met dat T-stuk naar beneden erin moet (dat kun je zien aan de pinnetjes in de stekkerdoos en de opening op je stekker, naast dat het klepje van de stekkerdoos bij een originele (in elk geval Model Y) naar beneden opengaat i.p.v. naar links.
Neen, die van ons is ook een Thule, ik vermoed wel dat dit allemaal redelijk standaard (en conform) is.japie514 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:06:
[...]
Klopt, de trekhaak is door Tesland gemonteerd, die doen er heel veel voor de M3H aangezien Tesla ze nog niet kan leveren. Vermoed inderdaad dat de montage niet helemaal ok is gebeurd. Kan mij toch niet voorstellen dat de stekker van de Thule fietsendrager 'fout' is.
Model 3 LR (model 2023)
Goede prijs te pakken welflupp schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:12:
Daarnet wezen tanken voor de grasmaaier. Ik blijf het toch vreemd vinden, gaan tanken met een Tesla.![]()
[Afbeelding]
Edit: zie nu pas de B op het kenteken. Dat verklaart wellicht de prijs
[ Voor 7% gewijzigd door SirLenncelot op 26-04-2024 15:06 ]
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
:strip_exif()/f/image/Q5HMJYZC9EPAkI8jNusiq9y4.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb per ongeluk een kras gemaakt op de dashboard met de stofzuiger, denk ik. Iemand een tip hoe ik dit het beste kan herstellen?
En nog een ander vraagje. Heeft iemand een goede aanrader voor een autospiegel voor de baby (M3H)? We hebben er nu een van Calmy, maar dit is niet extreem stabiel. Is meerdere eraf gevallen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.