flupp schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:06:
[...]
Die was toch al weg na de korting van 9000€ begin 2023.
Ik denk niet dat ik nog ooit een wagen van 65 k€ zal kopen. De volgende zal waarschijnlijk nog niet eens aan de helft van de prijs verkocht worden...
[...]
Moesten er veel petrolheads dát eens doorhebben ...
Ik sprak dit weekend nog met iemand die een Ford Raptor pick-up reed met een tent er op. Geniaal ding eigenlijk, maar dan enkel om mee te gaan camperen.
Ik,hem hem aangepraat dat hij die auto maar eens een rondje Zweden moet geven, maar blijkbaar was dat een brug (of boot) te ver.
Voor de rest was hij zeer behoudsgezind. Tesla heeft te weinig knoppen in het interieur, en hij kon na een test niet gewoon worden aan one pedal drive.
Maar toen hadden we het even over verbruik. Van hem mocht een goede auto zo’n 8-10 l/100km verbruiken.
Dat is dus zo’n 15€/100km.
En toen rekende ik hem voor dat mijn Tesla Y met minder dan 20 kWh toe komt.
Aan een marginale prijs bij thuis laden van 25ct is dat 5€/100km.
En toen zag ik iets veranderen op zijn gezicht.
Het doet me een beetje denken aan de hordes diesels die er in de jaren 90 gekocht werden. Veel te veel mensen die weinig kms maakten kochten diesel omdat die een pak goedkoper waren aan de pomp. Dat de auto iets duurder was deerde niet zo. Als het nadien maar goedkoop was.
Dat moeten we in de hoofden van de mensen krijgen. Rijden is goedkoper, je betaalt minder belastingen, meer comfort, veel betere prestaties.
Als dan de prijsverschillen bij aankoop nog wat kleiner worden, dan volgt er wel een cohort aan ‘fast followers’ en ‘less fast followers’. De Faceboek ontkenners en roepers, daar moet je niet te veel aandacht aan geven, die volgen wel als ze de benzine niet meer kunnen betalen.