Neen, de bewering was dat auto verkopen algemeen naar beneden gaan en dat tesla dus gewoon de trend volgt.
Dat is duidelijk gezien niet waar, verkopen zowel in EV als gewone auto's stijgen , tesla echter zakt aanzienlijk.
De eerste drie links gaan over alle auto's, terwijl ik het over EVs had.
De link van InsideEVs laat zien dat de Model Y nog steeds is gegroeid, ondanks dat de fabriek in Duitsland gedurende 4-6 weken niet kon produceren (wat 24.000-36.000 minder auto's betekent). De Model 3 is wel gedaald, maar dat heeft Tesla ook gerapporteerd dat dit ligt ook aan het ombouwen van de productielijn in Fremont voor de Model 3.
Tesla heeft al overschotten, meer overschotten zullen echt hun verkoopscijfers niet omhoog duwen.
Nogmaals tesla heeft 3 grote markten: VS, EU en china.
In zowel de VS als china gaan ze 10-20% naar beneden qua sales terwijl in beide de markt groeit. Dat ze dit doen desondanks de verlaagde prijzen toont aan dat
1: ze dit al zagen aankomen en daarom prijzen drukte
2 : desondakds de lagere prijs toch niet evenveel konden verkopen
3: het ontslaan van personeel doodnormaal is gezien ze teveel produceren en ze prijzen niet nog verder kunnen drukken.
Het punt van de grotere inventaris is volgens mij ook te verklaren doordat de productie gedurende het kwartaal stil heeft gelegen en pas aan het einde van het kwartaal weer op gang kwam. Deze auto's zijn dan over het kwartaaleinde nog onderweg naar de klant. Maar dit is wel iets om verder in de gaten te houden.
Lijkt me niet, overschotten zijn wereldwijd en duren nu al een hele tijd. Niet enkel tesla heeft dat trouwens havens staan vol van EV's die niet verkocht geraken. De productie is gewoon veel te hoog en bedrijven zoals tesla zien dit heus wel aankomen en nemen dan acties zoals dit.
Ik heb geen idee waarom sommige de normale marktwerking altijd moeten ontkennen op een doodnormaal bedrijd als tesla. Dat werkt zoals elk ander bedrijf en dan is de actie die ze nu ondernemen doodnormaal en nikszeggend over de algehele status van het bedrijf.
Tesla HAD een voorspong qua EV en ze hebben nog steeds een heel goed aanbod (getuige de model Y LR die hier staat) echter is er nu wel steeds meer competitie zowel vanuit china als de meer traditiionele merken en dat voelen ze gewoon.
Wees gerust: competitie is goed en zal enkel de consumtn betere wagens oplevren , niks om je zorgen te maken.