Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 311 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.077 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
maharens schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:26:
[...]

Kun je die angelwax h2go ook op de camera's en zijspiegels sprayen? Zodat bijvoorbeeld de achterste camera minder vuil wordt en de spiegels beter zichtbaar blijven?
Volgens mij moet je het niet doen, want plastic en geen glas. Maar ik heb het wel gedaan en het werkt wel.
Hoop alleen dat het ook goed blijft en niet dat de plastic naar de klote gaan.
Voor camera specifiek heeft soft99 een speciaal product, glaco zero of zoiets. Die wil ik ook een keer proberen.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!
k995 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:19:
[...]

?

https://www.carpro.com/bl...-by-brand-sales-up-over-5

https://www.goodcarbadcar...for-the-rest-of-the-year/

https://qz.com/auto-sales...-hyundai-honda-1851382231

De meeste merken zijn tov Q1 2023 naar boven, wereldwijd zijn de verkopen ook toegenomen.

https://insideevs.com/news/716123/tesla-model-y-one-third/

Daar zie je het issuer duidelijker: EV sales gaan naar boven, tesla maakt een serieuze drop naar beneden.
Logisch dat er daar artikels over komen (helemaal niet een hetze tegent esla) en logisch dat als er daarna ontslagen valt men die aan elkaar koppelt.

Alle grote bedrijven ter wereld werken zo: men schat de toekomstige sales in en produceert naar die cijfers, als je teveel personeel daarvoor hebt dank je die af .
Het blijft een beetje data cherry picking.

De eerste drie links gaan over alle auto's, terwijl ik het over EVs had.

De link van InsideEVs laat zien dat de Model Y nog steeds is gegroeid, ondanks dat de fabriek in Duitsland gedurende 4-6 weken niet kon produceren (wat 24.000-36.000 minder auto's betekent). De Model 3 is wel gedaald, maar dat heeft Tesla ook gerapporteerd dat dit ligt ook aan het ombouwen van de productielijn in Fremont voor de Model 3.

Het punt van de grotere inventaris is volgens mij ook te verklaren doordat de productie gedurende het kwartaal stil heeft gelegen en pas aan het einde van het kwartaal weer op gang kwam. Deze auto's zijn dan over het kwartaaleinde nog onderweg naar de klant. Maar dit is wel iets om verder in de gaten te houden.

Voor mij is de duidelijkste indicator dat er afgelopen kwartaal amper grote kortingen zijn weggegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
SirLct schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:17:
[...]

Ik heb juist heel goed ervaring met Angelwax H2GO. Standtijd 2+ maanden bij mij, maar met 40-45dkm per jaar is dit echt goed te noemen. Geen klapperende ruitenwissers, die heb ik juist met RainX.
En qua kosten valt Angelwax juist mee toch? 10 eur voor een fles en na 2x gebruikt heb ik nog steeds 3/4 fles over. Dus 1.25 euro per 2 maanden, valt toch mee? Je moet het maar heel dunnetjes gebruiken.
Met RainX is de standtijd bij mij juist heel kort en het is echt niet dat je zonder ruitenwissers kan rijden.
Met de Angelwax bij mij wel.

[...]

Ja constant met de wisser kan invloed hebben. Maar 1 maand standtijd is wel kort hoor. Bij mij gaat minimaal 2 maanden zitten. Ik rij heel veel km dus als het niet lang gaat blijven zitten heb ik geen zin in. Wel belangrijk om de prep goed te doen. Goed schoonmaken, ontvetten, en blijft de spul wel echt lang mee.
Heck, misschien is de prep nog belangrijker dan wat voor product je kiest.

Om te constateren of het door je wisser is, neem ook de zijruiten, achterruiten, en zelfs de ramen boven mee. Als daar goed blijven en je voorruiten niet, dan weet je dat het door je ruitenwisser of ruitenvloeistof komt. Bij mij zijn de zijruiten nog steeds top, en dat sinds november vorig jaar. Standtijd bijna 6 maanden en 25dkm. Echt bizaar. Maar goed, je doet dit niet echt voor de zijruiten :+

Ik heb ooit de fout gemaakt om action/ bouwmarkt ruitenvloeistof te gebruiken bij de auto van mijn vrouw. Dat tast dat laagje h2go wel snel. Ik gebruik nu Angelwax Clarity als ruitenvloeistof dan blijft het nog langer. En als pluspunt is dit wel echt de beste ruitenvloeistof ooit. Geen strepen, geen gestuiter, echt super :D
Had even gechecked en ik had ervaring met een andere versie van Angelwax. Dat betrof de Exodus.
Standtijd van 2 jaar volgens specs.
Maar dat viel dus heel erg tegen. Ook klapperen wissers etc.
De H2GO is veel goedkoper en kennelijk dus wel makkelijk en goed werkend.
Ik zal die op de MY proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bert pit schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:42:
[...]

Ik denk dat het in Palo Alto getest wordt: weinig regen en al helemaal geen drizzle ;)

Bestaat er ook een ideeënbus (Hoe jaren 70 hè) bij Tesla? Ik heb wel een ideetje voor het verbeteren van de wissnelheid.
Maar dan wel weer meer stof en zoutaanslag in de lucht en dat is bij mij eigenlijk de enige situatie waarin de wissers onnodig werken: tijdens een lange droge periode en dan met een laagstaande zon.

De ideeënbus vind je op X: "@ElonMusk" en "@tesla" bijvoorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
bilgy_no1 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:32:
[...]

Het blijft een beetje data cherry picking.
Neen, de bewering was dat auto verkopen algemeen naar beneden gaan en dat tesla dus gewoon de trend volgt.
Dat is duidelijk gezien niet waar, verkopen zowel in EV als gewone auto's stijgen , tesla echter zakt aanzienlijk.
De eerste drie links gaan over alle auto's, terwijl ik het over EVs had.

De link van InsideEVs laat zien dat de Model Y nog steeds is gegroeid, ondanks dat de fabriek in Duitsland gedurende 4-6 weken niet kon produceren (wat 24.000-36.000 minder auto's betekent). De Model 3 is wel gedaald, maar dat heeft Tesla ook gerapporteerd dat dit ligt ook aan het ombouwen van de productielijn in Fremont voor de Model 3.
Tesla heeft al overschotten, meer overschotten zullen echt hun verkoopscijfers niet omhoog duwen.

Nogmaals tesla heeft 3 grote markten: VS, EU en china.
In zowel de VS als china gaan ze 10-20% naar beneden qua sales terwijl in beide de markt groeit. Dat ze dit doen desondanks de verlaagde prijzen toont aan dat
1: ze dit al zagen aankomen en daarom prijzen drukte
2 : desondakds de lagere prijs toch niet evenveel konden verkopen
3: het ontslaan van personeel doodnormaal is gezien ze teveel produceren en ze prijzen niet nog verder kunnen drukken.
Het punt van de grotere inventaris is volgens mij ook te verklaren doordat de productie gedurende het kwartaal stil heeft gelegen en pas aan het einde van het kwartaal weer op gang kwam. Deze auto's zijn dan over het kwartaaleinde nog onderweg naar de klant. Maar dit is wel iets om verder in de gaten te houden.
Lijkt me niet, overschotten zijn wereldwijd en duren nu al een hele tijd. Niet enkel tesla heeft dat trouwens havens staan vol van EV's die niet verkocht geraken. De productie is gewoon veel te hoog en bedrijven zoals tesla zien dit heus wel aankomen en nemen dan acties zoals dit.

Ik heb geen idee waarom sommige de normale marktwerking altijd moeten ontkennen op een doodnormaal bedrijd als tesla. Dat werkt zoals elk ander bedrijf en dan is de actie die ze nu ondernemen doodnormaal en nikszeggend over de algehele status van het bedrijf.

Tesla HAD een voorspong qua EV en ze hebben nog steeds een heel goed aanbod (getuige de model Y LR die hier staat) echter is er nu wel steeds meer competitie zowel vanuit china als de meer traditiionele merken en dat voelen ze gewoon.

Wees gerust: competitie is goed en zal enkel de consumtn betere wagens oplevren , niks om je zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-09 17:17
The_Woesh schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:27:
[...]

Is het niet gewoon zo dat wie een Plaid koopt niet van plan is om als een oud omaatje te rijden en dat daardoor de degradatie harder gaat. Sneller dechargen, harder rijden = sneller leeg, dus vaker superchargen.
en wil je het maximale eruit halen zal je ook vaker tot 100% laden.
Ja de Plaid heeft 100kWh batterij. Nou met 750kW(1020pk) piek is dat dus een piek van 7.5C dat zijn serieuze belastingen voor een batterij. Als je dat vaak doet zal hij zeker zeer rap degraderen.

Die 250kW laden is dan maar 2.5C op de batterij. Dan heb je bij een LFP batterij van 60kWh met 170kW laden piek dus 2.8C wat dus een zwaardere belasting is. En de LFP batterij kan minder goed tegen hoge C rates dan NCM.

En dat te bedenken dat LFP batterij specs van 0.5C or 1C uit gaan. Daarom zo veel mogelijk supercharging ontwijken als het kan. Hou zelf beetje 80/20 aan. Praktisch altijd op 11kW laden.

[ Voor 10% gewijzigd door Immutable op 16-04-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cegra
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-05 13:00

Cegra

Tesla Model Y LR 2023

Misschien een domme vraag, maar hoe krijg ik Flitsmeister op het scherm van de model y?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Cegra schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:02:
Misschien een domme vraag, maar hoe krijg ik Flitsmeister op het scherm van de model y?
via de browser naar https://tesla.flitsmeister.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:16

bert pit

asdasd

@Cegra
Flitsmeister zal niet gaan. Wat ik altijd doe is even checken of er controles zijn op:https://teslawaze.azurewebsites.net/
Maar dat is dus statisch.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 14:10
Gewoon op je telefoon installeren, en instellen dat hij automatisch opstart (en afsluit) met bluetooth verbinding met je Tesla. Kan met de gratis versie en zo staat het altijd aan, en de meldingen komen altijd over de speakers, ongeacht wat je luistert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 16:50
Cegra schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:02:
Een andere optie is een flitsmeister one, two of het nieuw aangekondigde device (https://www.flitsmeister.nl/nieuw) aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
k995 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:47:
[...]

Neen, de bewering was dat auto verkopen algemeen naar beneden gaan en dat tesla dus gewoon de trend volgt.
Dat is duidelijk gezien niet waar, verkopen zowel in EV als gewone auto's stijgen , tesla echter zakt aanzienlijk.

[...]

Tesla heeft al overschotten, meer overschotten zullen echt hun verkoopscijfers niet omhoog duwen.

Nogmaals tesla heeft 3 grote markten: VS, EU en china.
In zowel de VS als china gaan ze 10-20% naar beneden qua sales terwijl in beide de markt groeit. Dat ze dit doen desondanks de verlaagde prijzen toont aan dat
1: ze dit al zagen aankomen en daarom prijzen drukte
2 : desondakds de lagere prijs toch niet evenveel konden verkopen
3: het ontslaan van personeel doodnormaal is gezien ze teveel produceren en ze prijzen niet nog verder kunnen drukken.

[...]

Lijkt me niet, overschotten zijn wereldwijd en duren nu al een hele tijd. Niet enkel tesla heeft dat trouwens havens staan vol van EV's die niet verkocht geraken. De productie is gewoon veel te hoog en bedrijven zoals tesla zien dit heus wel aankomen en nemen dan acties zoals dit.

Ik heb geen idee waarom sommige de normale marktwerking altijd moeten ontkennen op een doodnormaal bedrijd als tesla. Dat werkt zoals elk ander bedrijf en dan is de actie die ze nu ondernemen doodnormaal en nikszeggend over de algehele status van het bedrijf.

Tesla HAD een voorspong qua EV en ze hebben nog steeds een heel goed aanbod (getuige de model Y LR die hier staat) echter is er nu wel steeds meer competitie zowel vanuit china als de meer traditiionele merken en dat voelen ze gewoon.

Wees gerust: competitie is goed en zal enkel de consumtn betere wagens oplevren , niks om je zorgen te maken.
We hebben duidelijk een andere interpretatie van wat er aan data bekend is. We gaan het wel zien, maar laten we hier verder die discussie maar achterwege laten en weer on-topic brengen.

Ik ben het helemaal met je eens dat concurrentie in principe goed is, met de kanttekening dat Europa ook wel enige industriepolitiek moet voeren om te voorkomen dat een zeer belangrijke sector van de economie volledig door gesubsidieerde Chinese bedrijven wordt overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJ-NL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:04
Volgende week loopt mij gratis proefperiode van Premium Connectivity af. Klopt het dat er in Nederland niet gekozen kan worden voor een jaarbetaling maar dat enkel betaling per maand mogelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:06
RJ-NL schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:35:
Volgende week loopt mij gratis proefperiode van Premium Connectivity af. Klopt het dat er in Nederland niet gekozen kan worden voor een jaarbetaling maar dat enkel betaling per maand mogelijk is?
Klopt helaas ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

En als je in de proefperiode al verlengt, gaat het betaalde abonnement dan pas in na de proefperiode?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 16:50
CrashOne schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:42:
En als je in de proefperiode al verlengt, gaat het betaalde abonnement dan pas in na de proefperiode?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:55
Luqq schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:13:
Gewoon op je telefoon installeren, en instellen dat hij automatisch opstart (en afsluit) met bluetooth verbinding met je Tesla. Kan met de gratis versie en zo staat het altijd aan, en de meldingen komen altijd over de speakers, ongeacht wat je luistert.
Bij mij werkt dit niet als ik mijn telefoon op mute heb staan, dit is bij mij eigenlijk bijna altijd het geval omdat ik op werk mijn telefoon niet op luid hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 12:17
winwiz schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:05:
[...]

Voordeel is mogelijk wel dat je remschijven schoner blijven. Ik moet er echt aan denken dat ik zo nu en dan de remmen gebruik om de eventuele roest er vanaf te schrapen.
En zojuist weer wat tegenstrijdigs gevonden in de handleiding: https://www.tesla.com/own...4D-8A45-17BE1A006365.html

Staat er eerst:
Remdroogfunctie
Om te zorgen voor een goede remrespons bij koud en nat weer, is de Model Y uitgerust met de remdroogfunctie. Wanneer koud en nat weer wordt geconstateerd, oefent deze functie een niet-waarneembare remkracht uit om water van het oppervlak van de remschijven te verwijderen.

Maar verderop dan weer:
Opmerking
Omdat de Model Y gebruikmaakt van regeneratief remmen, worden de remblokken minder vaak gebruikt dan in conventionele remsystemen. Om te voorkomen dat roest en corrosie zich ophoopt, raadt Tesla aan regelmatig het rempedaal in te trappen om de mechanische remmen te activeren en de remblokken en -schijven te drogen.

Doet ie het nou zelf, of moet ik dat als bestuurder regelmatig doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
Samoerai schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:58:
[...]

En zojuist weer wat tegenstrijdigs gevonden in de handleiding: https://www.tesla.com/own...4D-8A45-17BE1A006365.html

Staat er eerst:
Remdroogfunctie
Om te zorgen voor een goede remrespons bij koud en nat weer, is de Model Y uitgerust met de remdroogfunctie. Wanneer koud en nat weer wordt geconstateerd, oefent deze functie een niet-waarneembare remkracht uit om water van het oppervlak van de remschijven te verwijderen.

Maar verderop dan weer:
Opmerking
Omdat de Model Y gebruikmaakt van regeneratief remmen, worden de remblokken minder vaak gebruikt dan in conventionele remsystemen. Om te voorkomen dat roest en corrosie zich ophoopt, raadt Tesla aan regelmatig het rempedaal in te trappen om de mechanische remmen te activeren en de remblokken en -schijven te drogen.

Ik voel mijn auto soms remmen als ik het gas loslaat. Dan voel je een overgang van regeneratie naar de remschijven. (ook met warme dagen) dus vermoedelijk gebeurt het wel ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:06
deryck schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:56:
[...]

Bij mij werkt dit niet als ik mijn telefoon op mute heb staan, dit is bij mij eigenlijk bijna altijd het geval omdat ik op werk mijn telefoon niet op luid hebben staan.
Je kan in de app aangeven of hij altijd geluid moet maken (en hoe hard) of dat hij je telefoon volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:34
Dutchlimits schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:09:
[...]

Ik voel mijn auto soms remmen als ik het gas loslaat. Dan voel je een overgang van regeneratie naar de remschijven. (ook met warme dagen) dus vermoedelijk gebeurt het wel ja
Ah dat gedrag was mij wel eens opgevallen maar nooit gedacht dat het een functie heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:19

Bob

[...]

Staat er eerst:
Remdroogfunctie

Maar verderop dan weer:
Opmerking

Het staat er imo vrij duidelijk. De niet waarneembare remkracht is om water te verwijderen. Die is niet sterk genoeg om roest te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
Bob schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:15:
[...]

Het staat er imo vrij duidelijk. De niet waarneembare remkracht is om water te verwijderen. Die is niet sterk genoeg om roest te verwijderen.
Maar er wordt toch helemaal niet over roest gesproken. Het gaat in beide gevallen over het verwijderen van water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:19

Bob

Samoerai schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:18:
[...]

Maar er wordt toch helemaal niet over roest gesproken. Het gaat in beide gevallen over het verwijderen van water.
Juist, niet goed gelezen. Als je in de tweede water door roest vervangt lijkt het logischer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Samoerai schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:18:
[...]

Er staat wel roest .
Opmerking

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
[...]

Staat er eerst:
Remdroogfunctie

Maar verderop dan weer:
Opmerking

Het ene gaat enkel over rijgedrag voor water op de remmen in vochtige weer, het andere over algemeen langdurig gebruik.

Het eerste doet de wagen zelf, het 2e moet je zelf doen.
2 verschillende zaken dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Dutchlimits schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:09:
[...]

De Nederlandse handleiding vermeldt deze functionaliteit niet. De US manual wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgk5NQVLH7-awG-BOrxlP09yywI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NwmiaxjAR2EiPaftZEpi8dzn.png?f=user_large
Heb jij deze optie beschikbaar?

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 16-04-2024 15:42 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Laatst online: 22:31
LigeTRy schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:24:
Afgelopen week in Oostenrijk geweest met m'n M3 2024.
Dit is misschien ook wel interessant voor de liefhebbers, verbruik op bepaalde snelheden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z30agumwNeBH-zD0aJ4tSxXP7iY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ILCNNNOHIxySgZlmPR38YASA.png?f=fotoalbum_large

Variabelen:

M3 2024 RWD
Personen in de auto: 4
Achterbak: vol met bagage
Frunk: leeg/laadkabel
Buitentemperatuur: 20 - 28c (alleen het laatste stuk in Nederland terug wat kouder)
Bandendruk: 3 Bar koud. op sommige stukken wel 3.4 bar gemeten

Nog een laatste leuke bevinding was dat de accu amper heeft voorverwarmd voor het snelladen :P, blijkbaar werkt hard rijden ook :), ik denk dat ik 3x het icoontje heb gezien, en niet langer dan 5 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Laatst online: 23:27
LigeTRy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:08:
[...]

Dit is misschien ook wel interessant voor de liefhebbers, verbruik op bepaalde snelheden

[Afbeelding]

Variabelen:

M3 2024 RWD
Buitentemperatuur: 20 - 28c (alleen het laatste stuk in Nederland terug wat kouder)

Nog een laatste leuke bevinding was dat de accu amper heeft voorverwarmd voor het snelladen :P, blijkbaar werkt hard rijden ook :), ik denk dat ik 3x het icoontje heb gezien, en niet langer dan 5 minuten
Hard rijden viel wel mee ;)

Waarom heb je hem niet even voluit getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
[...]

[Afbeelding]

Variabelen:

M3 2024 RWD

Heel interesant! Van 120/130 naar 150 is een flinke sprong in consumptie. Nog steeds best goed. Zullen genoeg EVs zijn die dat niet eens op 110 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
DennusB schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:24:
[...]

Er staat wel roest .

[...]
Haha... die voelde ik aankomen. Maar je trapt niet het rempedaal in om de roest te verwijderen. Je trapt op je rem om het remsysteem te drogen (volgens de handleiding). Precies hetzelfde wat dus ook automatisch zou gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Blommie01 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:11:
[...]

Misschien door de banden? Zijn de standaard banden wel gespecificeerd om langdurig op zo'n hoge snelheid te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
[...]

Reden zat:
- Omdat in duitsland toch nog meer baustelle zijn dan je denkt (bijna 80km bij erlangen bijvoorbeeld)
- Omdat ik 3 passagiers en bagage bij had en graag heelhuids aankom.
- Boven de 175 in snelwegbochten de auto toch niet heel comfortabel voelt
- Ik 1000km op een dag moest rijden, dat vereist ook concentratie :)

Maar ieder z'n ding, wie weet ooit nog :P ik heb m nog wel even. 100 in NL voelde wel als een slakkentempo
toen ik terug kwam zeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Variabelen:

M3 2024 RWD

Ik moest wel 3x kijken naar het staafdiagram. De titel deed vermoeden dat dit iets over het verbruik zegt, maar het is de afgelegde afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
LigeTRy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:16:
[...]

Reden zat:

Dit valt me ook op en dan vooral in DE, daar heb je soms een soort kanteling in de binnenbocht en met een hoge snelheid voelt dit niet echt fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k995
[...]

Hmm ik zie "met 4 in de auto " & "190km/h" mai toch snel met anderen erin zou ik nooit doen.
Anderen: waarom reed je niet sneller :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:28
eltron schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:56:
[...]

Helder, dank je.

Bij mij is nu de premium connectivity net verlopen. Ik vind de kale kaart zonder connectivity wel erg kaal, alleen grijs, zonder kleuren en ook geen verkeersinformatie inzichtelijk in de kaart. Dat is minder dan ik de afgelopen 20-30 jaar in andere auto's gewend was.
Ik ga er nu maar een aparte tablet naast hangen denk ik, met maps/satelite view. Maar eigenlijk belachelijk dat het niet anders kan als je geen premium abo wilt.

Update:
Ik zie toch nog een optie om je telefoonscherm naar het Tesla scherm te sturen met de Tesla display app dat ga ik morgen maar eens proberen. In het filmpje is het de standaard maps, maar satelite view moet dan m.i. ook mogelijk zijn. incl verkeersinfo etc.
Als dit werkt hoef ik maar één keer voor mijn connectiviteit te betalen ipv 2x (allen het telefoonabo).
Iemand hier ervaring mee?
Weet iemand of dit ook werkt naar het scherm van de m3 achter? Ik zou bv op vakantie via een telefoon lokale filmpjes streamen naar het achterste scherm ipv een youtube+ premium nodig te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
LigeTRy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:16:
[...]

Vooral dit punt kan ik me erg in vinden. Ik rij vaak zat laat in de nacht terug naar huis toe en dan geef ik ook graag vol gas (gemiddled 170/180 km/u op rechte stukken). Dit is mijn eerste EV maar ik vind de M3 2024 heel erg onrustig aanvoelen bij hoge snelheden.

Mijn vorige auto was een SUV en deze reed bij 200 km/u gewoon stabiel. Bij mijn model 3 zodra ik 160/170 km/u begin te rijden voel ik dat de auto erg zenuwachtig reageert op de kleinste stuurbewegingen. Ik had dus eerder een kart gevoel verwacht met een zo een lage auto en waarvan het zwaarste punt zo laag bij de grond ligt maar niks anders is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Giga schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:11:
[...]

Heel interesant! Van 120/130 naar 150 is een flinke sprong in consumptie. Nog steeds best goed. Zullen genoeg EVs zijn die dat niet eens op 110 halen.
Heb hier nog even kort een gedachtespinsel over gehad en komt waarschijnlijk omdat de auto veel minder 'wegtrekt' op die hoge snelheden, en ik misschien veel vaker vol gas heb gegeven voor een kleine increase in snelheid, waardoor het verbruik significant omhoog gaat?

Zie ook de Avg Power en verbruik tussen 170-190, dat ligt erg dicht bij elkaar, waarschijnlijk is dat een beetje de max voor de single motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
LigeTRy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:47:
[...]

Heb hier nog even kort een gedachtespinsel over gehad en komt waarschijnlijk omdat de auto veel minder 'wegtrekt' op die hoge snelheden, en ik misschien veel vaker vol gas heb gegeven voor een kleine increase in snelheid, waardoor het verbruik significant omhoog gaat?

Zie ook de Avg Power en verbruik tussen 170-190, dat ligt erg dicht bij elkaar, waarschijnlijk is dat een beetje de max voor de single motor.
Nog steeds een goede efficiency. Er zijn EV's die niet eens dit doen als men gemiddeld 100 rijdt. Er zaten bij u nota bene 4 personen en vol bagage achterin. Heeft u 18 of 19 inch wielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
[...]

[Afbeelding]

Variabelen:

M3 2024 RWD

Tis wat off topic, maar hoe krijg ik dit uit Teslamate? Ik heb het alleen met buitentemperatuur in dashboard 'Efficiency'.

Edit: never mind. Heb hem al. Even m'n 2019 long range tegenover dat ding van jou zetten (die komt volgende week als het goed is hier). Even inschatten hoeveel ik er nou daadwerkelijk op achteruit/vooruit ga in range }:O

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 16-04-2024 17:07 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:05
Bobo221 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:44:
[...]

Vooral dit punt kan ik me erg in vinden. Ik rij vaak zat laat in de nacht terug naar huis toe en dan geef ik ook graag vol gas (gemiddled 170/180 km/u op rechte stukken). Dit is mijn eerste EV maar ik vind de M3 2024 heel erg onrustig aanvoelen bij hoge snelheden.

Mijn vorige auto was een SUV en deze reed bij 200 km/u gewoon stabiel. Bij mijn model 3 zodra ik 160/170 km/u begin te rijden voel ik dat de auto erg zenuwachtig reageert op de kleinste stuurbewegingen. Ik had dus eerder een kart gevoel verwacht met een zo een lage auto en waarvan het zwaarste punt zo laag bij de grond ligt maar niks anders is waar.
Zou mooie bijkomstigheid zijn dat je door de tesla wat normaler gaat rijden. Die enorme zelfoverschatting leidt tot doden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
[...]

[Afbeelding]

Variabelen:

M3 2024 RWD

Vergelijking met de 2019 Long Range AWD:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voWu1nBkYx-YDlz97v6Tq10JYz8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3LalQtrFuCEaZKxZ4kJxRPEs.png?f=user_large

Vrij insane verschil op 110km/uur. Jij haalt 134Wh/km. Ik zit met mijn oudere op een whopping 173Wh/km. Ik denk dat ik weinig spijt ga hebben van het feit dat ik de RWD gekozen heb :+ Ik zit verder bijna altijd alleen in de auto met de achterbak nooit vol om het verschil nog groter te maken. Ik weet overigens niet over welke periode dit was. Kan best een stuk kouder geweest zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Korvaag op 16-04-2024 17:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bobo221
  • Nu online
giantgiantus schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:05:
[...]

Zou mooie bijkomstigheid zijn dat je door de tesla wat normaler gaat rijden. Die enorme zelfoverschatting leidt tot doden.
Zou een nog mooiere bijkomstigheid als je inhoudelijker zou reageren en niet bemoeien met andermans rijstijl.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
Bobo221 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:11:
[...]

Zou een nog mooiere bijkomstigheid als je inhoudelijker zou reageren en niet bemoeien met andermans rijstijl.
Jouw rijstijl bemoeit zich echter ook met de rij-ervaring van alle anderen in het verkeer. Bijzonder verweer is dat toch altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobo221
  • Nu online
Ebbao schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:14:
[...]

Jouw rijstijl bemoeit zich echter ook met de rij-ervaring van alle anderen in het verkeer. Bijzonder verweer is dat toch altijd.
Die alle andere beperkt zich tot een handjevol vrachtwagens en auto’s die ik passeer op nachtelijke tijdstippen. Maar om jou een gevoel van veiligheid te geven en niet off topic te gaan doe je maar alsof ik in Duitsland woon. Hopelijk kun je dan wel inhoudelijk een reactie geven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:05
Bobo221 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:11:
[...]

Jammer genoeg heeft dit gedrag van medeweggebruikers wel effect op mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ebbao
Bobo221 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:18:
[...]

Die alle andere beperkt zich tot een handjevol vrachtwagens en auto’s die ik passeer op nachtelijke tijdstippen. Maar om jou een gevoel van veiligheid te geven en niet off topic te gaan doe je maar alsof ik in Duitsland woon. Hopelijk kun je dan wel inhoudelijk een reactie geven.
Man, wat een vijandigheid. Niet iedereen is een tegenstander.

P.s. ik ben niet degene die initieel op je reageerde hè, ik werd alleen getriggered door je opmerking over dat hij zich niet met je rijstijl mocht bemoeien, het punt dat je zelf ter tafel bracht.

[ Voor 3% gewijzigd door Ebbao op 16-04-2024 17:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• k995
Bobo221 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:18:
[...]

Sorry hij heeft gewoon gelijk, dergelijke snelheden zijn onaangepast hier en zorgen voor ongelukken, gelijk hoe goed je denkt te kunnen rijden.

Dat terloops dus eventjes vermelden en doe alsof het doodnormaal is doe je gerust ergens anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Variabelen:

M3 2024 RWD

Effectieve snelheid in een tabelletje gezet, met als aanname dat je snel laadt van 10-80% en 40 minuten kwijt bent bij de laadpaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_5YhOTw4sPuV3E96AG9Ratc49o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dye3WBSDOdpQNuQiGDlCeBWY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 16-04-2024 17:59 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Galahad
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-06 13:12
Mooie nieuwe functies met de Spring update!

[ Voor 5% gewijzigd door Galahad op 16-04-2024 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
[embed] voor je bericht en 't leest makkelijk :)
Heb 't voor je gedaan:

Dat achter je auto staan met je telefoon en automatisch openen is gaaf. Tot je het niet doorhebt in de garage haha.

[ Voor 12% gewijzigd door Oekol op 16-04-2024 18:25 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
Ik wil ook een Tesla. O wacht...... die heb ik al :)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
Mooie updates. Dat bij de achterklep staan en dat hij dan opengaat moet ik echt meemaken.
Rear passengers can now see current trip details, time & temperature at the top of the rear touchscreen
Hier gaan de achterpassagiers blij mee zijn!

Nu wachten op de updates!

[ Voor 5% gewijzigd door Giga op 16-04-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Giga schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:30:
Mooie updates. Dat bij de achterklep staan en dat hij dan opengaat moet ik echt meemaken.

[...]

Hier gaan de achterpassagiers blij mee zijn!

Nu wachten op de updates!
Het zal ongetwijfeld configurabel zijn.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Giga
Wie heeft zijn scherm trouwens ook permanent op de donkere modus staan? Ik vind het veel mooier. Was nog mooier geweest op een OLED scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
pdidi schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:50:
[...]

Effectieve snelheid in een tabelletje gezet, met als aanname dat je snel laadt van 10-80% en 40 minuten kwijt bent bij de laadpaal
[Afbeelding]
Interessant, dank! het laden zelf zal nog wat sneller gaan, maar met van de snelweg (autohof) afrijden, inprikken, loskoppelen, de snelweg weer op zal het een zeer realistische schatting zijn

Zo heb ik tijdens deze rit 13-90% gedaan in 37 minuten maar ook 5-88 in 45 (oude lader en drukker, 75kw)

Mocht je het nog verder willen analyseren, hier wat stats en tijden (schweitenkirchen was de trage)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2JiFCB956X9WOfcKQMriHCe-QM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3zDdSj7JLDSQbVzVJGLrg658.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
winwiz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:32:
[...]

Het zal ongetwijfeld configurabel zijn.
Verwacht niet meer dan dat je Aan / Uit kunt zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LigeTRy
Korvaag schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:03:
[...]

Tis wat off topic, maar hoe krijg ik dit uit Teslamate?
https://github.com/jhered...e-CustomGrafanaDashboards voor wie het nog niet had gevonden

[ Voor 6% gewijzigd door LigeTRy op 16-04-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:30
Vandaag bij Telsa Rotterdam geweest, alleen gekeken en info gevraagd, eventueel geïnteresseerd in een model Y LR.

Het steriele interieur viel me minder tegen dan vooraf gedacht, geluid van radio/media was erg goed vond ik ook div instellingen nog mogelijk. Nog geen idee of ik aan het knoploze interieur ga wennen, wil binnenkoer eens een Telsa voor een dag huren om het allemaal te ervaren.

Even een vraag tav de stoelen, ik ben Audi stoelen met verlengde zitvlak gewend,dit ivm lange benen. Het zitvlak van model Y vond ik wat aan de korte kant, stoelen zaten op zich wel ok, zacht en goed verstelbaar.
Hoe ervaren model Y rijders met ook lange benen de stoelen, wordt het zitvlak als kort gezien? Of zijn er eventueel oplossingen om het zitvlak te verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
winwiz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:27:
Ik wil ook een Tesla. O wacht...... die heb ik al :)
Gelukkig geen met zo’n Intel Atom erin 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik ben erg enthousiast over de Tesla M3 en wil deze eigenlijk privé aankopen (nieuw). Kost best veel geld en zo’n aankoop neem ik ook niet lichtzinnig. Nu er duidelijkheid lijkt te zijn over de wegenbelasting weet ik welke kosten mij te wachten staan. Even los van het feit dat de overheid soms toch erg onbetrouwbaar is..maar goed dat risico is nog te overzien.

Maar hoe kijken jullie aan tegen het feit dat het “slecht” gaat met Tesla. Stel dat Tesla failliet gaat heb ik dan nog iets aan de auto of is het pech zoals bij van Moof. Dit is voor mij als particulier toch wel een groot risico vooral omdat de auto connected is. Kan deze zonder de Tesla cloud? Of dat hun bestuursvoorzittter opeens zegt dat je € xx.xx moet je betalen om nog te mogen rijden. Kan je dan zonder de Tesla diensten?

Een ander punt die ik veel hoor is dat onderdelen erg duur zijn. Computers (of het scherm) hebben niet het eeuwige leven deze kunnen zomaar defect raken. Zijn de onderdelen nog te krijgen over jaar of moet je dan gelijk de auto afschrijven.

Samengevat, ik vind hoe ze een Tesla hebben gemaakt met zoals ik het ervaar eerst de software / optimaal samenspel van airo en aandrijflijn een goede manier om met de gevestigde merken te concurreren wat in mijn ogen voor uitstekende auto heeft gegeven alleen kan je als particulier dit risico lopen?

Hierbij neem ik bewust de afschrijving niet mee, dit is koffiedik kijken ik vind dat rijplezier ook geld mag kosten. Alleen wachten met aanschaf kost ook geld maar vooral een gemis aan rijplezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
[b]ramrodwillem schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:42:[/b
Even een vraag tav de stoelen, ik ben Audi stoelen met verlengde zitvlak gewend,dit ivm lange benen. Het zitvlak van model Y vond ik wat aan de korte kant, stoelen zaten op zich wel ok, zacht en goed verstelbaar.
Hoe ervaren model Y rijders met ook lange benen de stoelen, wordt het zitvlak als kort gezien? Of zijn er eventueel oplossingen om het zitvlak te verlengen?
Niet dat ik zo heel lang ben maar met mijn 1.94 ervaar ik geen probleem en het comfort is prima in de mYne.

Voordeel van een EV is dat je geen lange ritten zonder stops maakt :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
tweakfdr schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:44:

Maar hoe kijken jullie aan tegen het feit dat het “slecht” gaat met Tesla. Stel dat Tesla failliet gaat heb ik dan nog iets aan de auto of is het pech zoals bij van Moof. Dit is voor mij als particulier toch wel een groot risico vooral omdat de auto connected is. Kan deze zonder de Tesla cloud? Of dat hun bestuursvoorzittter opeens zegt dat je € xx.xx moet je betalen om nog te mogen rijden. Kan je dan zonder de Tesla diensten?
Gaat het slecht met Tesla? Doelt u op het ontslaan van 10% van het personeel of dat ze meer auto’s kunnen produceren dan ze altijd kunnen verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Giga schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:46:
[...]

Gaat het slecht met Tesla? Doelt u op het ontslaan van 10% van het personeel of dat ze meer auto’s kunnen produceren dan ze altijd kunnen verkopen?
Dat zijn geluiden die je hoort, een bedrijf wil / moet wins maken voor het voorbestaan en daar zijn dit soort maatregelen nodig. Maar stel dat Tesla, om wat voor reden ook, ook 5 jaar niet meer bestaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
RaRo74 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:46:
[...]

Niet dat ik zo heel lang ben maar met mijn 1.94 ervaar ik geen probleem en het comfort is prima in de mYne.

Voordeel van een EV is dat je geen lange ritten zonder stops maakt :*)
Ok , thx, ik heb een Stelvio gereden met gewone stoelen en met Veloce stoelen, na 30min merkte ik al dat die gewone stoelen mij last van mn rug gaven. De Veloce geen last van, bij de verlengde stoelen van mn audi gaat het ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
tweakfdr schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:50:
[...]

Dat zijn geluiden die je hoort, een bedrijf wil / moet wins maken voor het voorbestaan en daar zijn dit soort maatregelen nodig. Maar stel dat Tesla, om wat voor reden ook, ook 5 jaar niet meer bestaat..
Niet meer bestaat? Dat lijkt mij een zeer hypothetische situatie. Zouden ze tzt dan niet een update uitbrengen om de auto’s vogelvrij te maken? Lock-in maakt dan toch niet meer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:27
Ik ben erg enthousiast over de Tesla M3 en wil deze eigenlijk privé aankopen (nieuw). Kost best veel geld en zo’n aankoop neem ik ook niet lichtzinnig. Nu er duidelijkheid lijkt te zijn over de wegenbelasting weet ik welke kosten mij te wachten staan. Even los van het feit dat de overheid soms toch erg onbetrouwbaar is..maar goed dat risico is nog te overzien.

Een ander punt die ik veel hoor is dat onderdelen erg duur zijn. Computers (of het scherm) hebben niet het eeuwige leven deze kunnen zomaar defect raken. Zijn de onderdelen nog te krijgen over jaar of moet je dan gelijk de auto afschrijven.

Samengevat, ik vind hoe ze een Tesla hebben gemaakt met zoals ik het ervaar eerst de software / optimaal samenspel van airo en aandrijflijn een goede manier om met de gevestigde merken te concurreren wat in mijn ogen voor uitstekende auto heeft gegeven alleen kan je als particulier dit risico lopen?

Hierbij neem ik bewust de afschrijving niet mee, dit is koffiedik kijken ik vind dat rijplezier ook geld mag kosten. Alleen wachten met aanschaf kost ook geld maar vooral een gemis aan rijplezier.
Hebben we het over hetzelfde Tesla? De enige fabrikant die winst maakt op elk EV model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 10:29
Dit weekend voor de eerste keer sinds ik de M3 de voorstoelen die begonnen te koelen. Voelt goed .

Nu lees ik hier de updates die er nog aankomen : zoals hand free koffer open.

Nog geen seconde spijt dat ik switch heb gemaakt van Mercedes naar Tesla. Blijft toch bijzonder dat je dit alles kan krijgen voor zo’n bedrag

[ Voor 12% gewijzigd door zwasie op 16-04-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Laatst online: 12-09 17:12
pdidi schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:38:
[...]

De Nederlandse handleiding vermeldt deze functionaliteit niet. De US manual wel:
[Afbeelding]
Heb jij deze optie beschikbaar?
Ik zie 'm niet staan. Volgens mij stond die er wel in het verleden. Maar kan het mis hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
LigeTRy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:37:
[...]

Interessant, dank! het laden zelf zal nog wat sneller gaan, maar met van de snelweg (autohof) afrijden, inprikken, loskoppelen, de snelweg weer op zal het een zeer realistische schatting zijn

Zo heb ik tijdens deze rit 13-90% gedaan in 37 minuten maar ook 5-88 in 45 (oude lader en drukker, 75kw)

Mocht je het nog verder willen analyseren, hier wat stats en tijden (schweitenkirchen was de trage)
[Afbeelding]
3%. Jij durft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Dutchlimits schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:56:
[...]

Ik zie 'm niet staan. Volgens mij stond die er wel in het verleden. Maar kan het mis hebben.
Dit stond er in november nog in bij mijn M3H, maar na de 2e update was het weg en remde dwe auto dus niet meer met one pedal rond het vriespunt.
Daarvoor grepen de remmen gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
mjvdzwet schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:59:
[...]

Dit stond er in november nog in bij mijn M3H, maar na de 2e update was het weg en remde dwe auto dus niet meer met one pedal rond het vriespunt.
Daarvoor grepen de remmen gewoon aan.
Ik las ergens (Reddit) dat het met EU regels te maken zou hebben, maar aangezien het ook in de UK, Zwitserland en Noorwegen uit staat zou dat wel vreemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
ramrodwillem schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:42:
Vandaag bij Telsa Rotterdam geweest, alleen gekeken en info gevraagd, eventueel geïnteresseerd in een model Y LR.

Het steriele interieur viel me minder tegen dan vooraf gedacht, geluid van radio/media was erg goed vond ik ook div instellingen nog mogelijk. Nog geen idee of ik aan het knoploze interieur ga wennen, wil binnenkoer eens een Telsa voor een dag huren om het allemaal te ervaren.

Over het algemeen worden de stoelen inderdaad als kort gezien. Met mijn 184cm moest ik zelfs wennen. Maar moet zeggen dat ik er intussen wel aan gewend ben. Zou ik graag diepere stoelen willen? Graag.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
pdidi schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:04:
[...]

Ik las ergens (Reddit) dat het met EU regels te maken zou hebben, maar aangezien het ook in de UK, Zwitserland en Noorwegen uit staat zou dat wel vreemd zijn.
Alsof die Amerikanen 9 verschillende EU landen kunnen opnoemen. Die denken gewoon dat het EU is waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:56
bij 0% doet iet het ook nog weet ik uit ervaring :P

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
Met m’n 196cm vind ik de stoelen wel echt een groot minpunt van mijn MY. De zitting is te kort en die gekke schuin naar voren staande hoofdsteun zorgt ervoor dat mijn nek nog meer krom gaat staan dan dat ‘ie helaas al doet.
In de praktijk gelukkig geen last van mijn rug op de afstanden binnen Nederland (retourtje Groningen Randstad op één dag). Heb geen ervaring met langere dagen rijden zoals je dat op een roadtrip zou doen.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ramrodwillem schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:42:

Ook ik ben in mijn vorige Audi's de in lengte te stellen zitvlak delen/S-Line en RS schaal stoelen gewend geweest.
Ik ervaar de MY stoelen als kort. Niet te kort. Maar minder fijn dan ff net wat dieper.
Je kan ze altijd nog verlengen.
Ik zag laatst iemand die zijn interieur helemaal heeft laten overtrekken met echt leder en gelijk zijn bestuurdersstoel had verlengd (had hij eigenlijk wel voor het mooie ook de bijrijdersstoel moeten verlengen, maar zo zie je wel mooi het verschil). Erg fraai:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eF3mzLqcM3oL4YC1WrLRKE7rntU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fg3NZUMcwXHAdBH1DFcNX5NK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Korvaag
Op lange afstanden naar skigebieden is dat hier ook standaard hoor. Op 0% kan je nog steeds tientallen kilometers doorrijden. Ik zet ABRP dan ook altijd op 5% accu bij aankomen volgende supercharger en dan als het wat tegenvalt onderweg heb ik nog 5% over. Heb al meer dan 1x op 0% aangekoppeld bij een supercharger en vaak tussen de 2-5%. Overigens: ik heb geen range anxiety, maar als je voorspelling 0% is ga ik wel net even 100 rijden waar je 130 mag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Giga schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:43:
[...]

Gelukkig geen met zo’n Intel Atom erin 8)
No Intel in the car or in the house

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
winwiz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:16:
[...]

No Intel in the car and in the house
Hier nog wel in de auto, maar de nieuwe dus niet. Tel daarbij op dat die bij Athlon in de lease zit en ik zit helemaal AMD-gebakken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Allewijn schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:15:
[...]

Ook ik ben in mijn vorige Audi's de in lengte te stellen zitvlak delen/S-Line en RS schaal stoelen gewend geweest.
Ik ervaar de MY stoelen als kort. Niet te kort. Maar minder fijn dan ff net wat dieper.
Je kan ze altijd nog verlengen.
Ik zag laatst iemand die zijn interieur helemaal heeft laten overtrekken met echt leder en gelijk zijn bestuurdersstoel had verlengd (had hij eigenlijk wel voor het mooie ook de bijrijdersstoel moeten verlengen, maar zo zie je wel mooi het verschil). Erg fraai:

[Afbeelding]
Ja dat ziet er beter uit, zal wel aardig wat € kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 18:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Heeft iemand een idee wat de begin profieldiepte is van de Michelin Pilot Sport EV (225 40r20 101w) banden op de Model Y?

Context: Ik heb mijn Y LR sinds 12-2021 en sindsdien 23k gereden ermee. Net even de profieldiepte gemeten en deze varieert van 4.8mm tot 4.1mm (rechtsachter is gek genoeg het meeste 'versleten') en probeer te extrapoleren hoe lang ik nog te gaan heb met de huidige banden (tot 2mm). Denk tussen de 30 a 35k, maar dat is lastig te zeggen zonder beginwaarde.

Google geeft geen specifiek antwoord, maar wel het generieke 'tussen de 6 en 8mm'.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:01
Oekol schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:22:
[...]

[embed] voor je bericht en 't leest makkelijk :)
Heb 't voor je gedaan:

Dat achter je auto staan met je telefoon en automatisch openen is gaaf. Tot je het niet doorhebt in de garage haha.

[Embed]
Heb je geen last van als je een Y hebt want die feature komt (helaas) niet naar de Y :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
schumi1986 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:25:
[...]

Heb je geen last van als je een Y hebt want die feature komt (helaas) niet naar de Y :?
Ook alleen "later naar de upgraded model 3". Wellicht dat de rest daarna volgt. Of niet :)

Denk eerlijk gezegd wel, maar gefaseerd. Want wat zou er anders zijn aan die kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:27
Oekol schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:23:
[...]

Ook alleen "later naar de upgraded model 3". Wellicht dat de rest daarna volgt. Of niet :)

Denk eerlijk gezegd wel, maar gefaseerd. Want wat zou er anders zijn aan die kofferbak.
Een Bluetooth receiver?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbao
[...]

Het is volgens mij meer dat de Y momenteel UWB niet ondersteund.

Edit: hmm misschien heb ik het verkeerd gelezen dat ze die feature willen toepassen via UWB, ik zie het nu namelijk niet meer terug.

[ Voor 15% gewijzigd door Ebbao op 16-04-2024 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
[...]

Ook alleen "later naar de upgraded model 3".
Hands-Free Trunk (Model S/X 2021 & later, upgraded Model 3)
Dat ‘later’ slaat op Model S/X 2021 & later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Maurice- schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:56:
[...]

Hebben we het over hetzelfde Tesla? De enige fabrikant die winst maakt op elk EV model?
Winst maken doen ze zeker. Maar ze ontslaan 10% van het personeel, schrappen alle kortingen op voorraadmodellen en verwijderen merendeel van de nieuwe vacatures.

Het lijken marge-verhogende acties op de korte/middellange termijn. Volgende week wordt interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Giga schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:55:
[...]

[...]

Dat ‘later’ slaat op Model S/X 2021 & later
Ik denk dat we 't zelfde bedoelen maar langs elkaar praten. Ik bedoel niet naar de M3 maar later wel naar de highland zogezegd. Initieel gaat het naar de S en X vanaf 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
Oekol schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:09:
[...]

Ik denk dat we 't zelfde bedoelen maar langs elkaar praten. Ik bedoel niet naar de M3 maar later wel naar de highland zogezegd. Initieel gaat het naar de S en X vanaf 2021.
Nee het komt direct naar de S,X vanaf 2021 en ook direct naar de upgraded M3. Er staat namelijk een komma tussen.

[ Voor 6% gewijzigd door schumi1986 op 16-04-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Hmmm de kortingen op voorraad auto's gaan verdwijnen. Elon zegt dat het te ingewikkeld en inefficiënt is geworden. Dat is in ieder geval al gebeurd in Amerika. Geen idee of het daar 'erger' of meer aanwezig was dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Galahad schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:13:
Mooie nieuwe functies met de Spring update!

[Twitter]
Ze gaan het parkeerscherm dus gelijktrekken met die van de cybertruck, erg gaaf.
Maar eigenlijk zit ik nog op autopark te wachten die bij EAP behoort. Hoop dat deze ook nog komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
schumi1986 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:12:
[...]

Nee het komt direct naar de S,X vanaf 2021 en ook direct naar de upgraded M3. Er staat namelijk een komma tussen.
Maar dan snap ik de 'later' niet? Juist door die komma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Weet je wat, we zien het vanzelf wel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
Oekol schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:15:
[...]

Met “later” bedoelen ze de modellen S en X vanaf 2021 en later geproduceerd dan 2021.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7awBlRlGVPE8erqQToLzF-aG2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvRdv6EOff2Lb4sHrgNCwTOS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
Oekol schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:15:
[...]

De S/X 2021 modellen en later. De Highland gaat het gewoon meteen krijgen. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Giga op 16-04-2024 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooieMario
  • Laatst online: 08-09 11:22

Na jaren constant groei en nu een kwartaal niet, faillissement vrezen? Lijkt mij een beetje overdreven…. De hele EV markt heeft het even moeilijk, en Tesla gaat daar ook in mee. Maar met de best verkopende auto, aanvoeren van lijsten EV sales met 2 modellen, het opschalen van de cybertruck en Semi, Juniper, Robottaxi en kleiner model heeft Tesla meer om naar uit te kijken dan te vrezen.
En dan Elon? Rare vogel, maar zo nu en dan uitspraken waar ik niet achter sta, maar ik betrap hem nog niet op list en bedrog, wat heel wat bestuurders van old auto bewezen wel gedaan hebben…..
Dure onderdelen? Zijnde onderdelen van Tesla duurder dan van de Duitsers? Wij hebben in 5 jaar geen issues gehad (alleen draagarmen vervangen onder garantie). Recent was er een item bij autoweek met een 5 jaar oude M3 (180k). De keurmeester gaf aan dat Tesla’s goed in elkaar zitten en weinig tot geen problemen kennen. En er rijden 10.000-den Tesla’s inmiddels in NL. Zat bedrijven die erg graag ook werken wanneer Tesla dat niet meer doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
schumi1986 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:17:
[...]

Met “later” bedoelen ze de modellen S en X vanaf 2021 en later geproduceerd dan 2021.

[Afbeelding]
Ja nu zie ik 'm :o
Ik zag het echt niet haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Update 2024.8.9 did some magic to my wipers ;-)

Ritje woon-werk (17 km), slechts één keer handmatig hoeven ingrijpen. Werkt zeker nog niet perfect, maar op de schaal van 0 naar 10 heeft de auto-wiper functie in mijn opinie een sprongetje van een 3 naar een 6 gemaakt. Ben benieuwd naar jullie cijfers ;-)
Pagina: 1 ... 311 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: