Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 309 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.709.618 views

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:03
peerke 1960 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:09:
Vraagje, ik wil mijn koplampen afstellen. Ze zijn nogal ontregeld. Mijn dochter had erg veel last van seinende tegenliggers en heeft de lichten max naar beneden gedaan.:( Weet iemand een goede bruikbare instructiefilm? Ik ben al volop aan het zoeken op youtube.
Thxs peter
Als je je model en soort koplamp weet, dan volgens de tesla service manual via de wall method instructie instellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Maarren op 13-04-2024 20:32 ]

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:30
Het is maar net wat belangrijk voor je is, ik heb veel plezier met mijn M3P en en paar procent meer degradatie door de jaren heen zal me echt een zorg zijn.

Ieder zijn ding natuurlijk maar voor mij totaal niet interessant, ik wil gewoon genieten van de auto en dat gaat erg goed tot nu toe. :)
Idanue schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:13:
[...]

Het is maar net wat belangrijk voor je is, ik heb veel plezier met mijn M3P en en paar procent meer degradatie door de jaren heen zal me echt een zorg zijn.

Ieder zijn ding natuurlijk maar voor mij totaal niet interessant, ik wil gewoon genieten van de auto en dat gaat erg goed tot nu toe. :)
Het is ook 5% vs 6,5% bij de Y LR en 7,5% bij de P na 50k. Wel echt een enorm verschil. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-10 21:19
Inspired schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:30:
[...]

Het is ook 5% vs 6,5% bij de Y LR en 7,5% bij de P na 50k. Wel echt een enorm verschil. :)
Wat ook belangrijk is, is de spread. Heb je veel uitschieters of heb je een goed voorspelbare degradatie. Ook daar is de LFP goed in, het is een stabiele chemische samenstelling waarbij degradatie goed voorspelbaar is. En de spread tussen de verschillende auto's klein is. Dat is goed voor consumenten vertrouwen.
Immutable schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:35:
[...]

Wat ook belangrijk is, is de spread. Heb je veel uitschieters of heb je een goed voorspelbare degradatie. Ook daar is de LFP goed in, het is een stabiele chemische samenstelling waarbij degradatie goed voorspelbaar is. En de spread tussen de verschillende auto's klein is. Dat is goed voor consumenten vertrouwen.
Denk dat 9/10 van de kopers amper naar het type accu kijken. Plus, als er een NCA in de Model 3 zat zou iedereen die kopen. Mensen kopen hem ivm de prijs, LFP is leuk meegenomen.

• Idanue
Inspired schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:30:
[...]

Ik vind het best mee vallen eigenlijk, degradatie gaat steeds langzamer en er zit wel wat verschil in natuurlijk maar het zou voor mij geen reden zijn om niet voor een P te gaan.

Maar ik snap jouw gedachten ook wel, minder degradatie is natuurlijk altijd beter maar de een vind het belangrijk en een paar mensen zoals ik totaal niet. 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Idanue op 13-04-2024 19:44 ]

Idanue schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:40:
[...]

Ik vind het best mee vallen eigenlijk, degradatie gaat steeds langzamer en er zit wel wat verschil in natuurlijk maar het zou voor mij geen reden zijn om niet voor een P te gaan.

Maar ik snap jouw gedachten ook wel, minder degradatie is natuurlijk altijd beter maar de een vind het belangrijk en een paar mensen zoals ik totaal niet. 8)7
Dat bedoelde ik ook. ;) Heb zelf ook een P en degradatie kijk ik totaal niet naar.

• Idanue
Inspired schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:46:
[...]

Dat bedoelde ik ook. ;) Heb zelf ook een P en degradatie kijk ik totaal niet naar.
Het is gewoon de P die dat met je doet. >:)

Voor ik hem kocht zat ik wel veel aan degradatie te denken maar nu totaal niet meer.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Blommie01 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:08:
Er is iets geks met mijn laadpoort aan de hand.

Als ik hem vanuit de app (handmatig door er op te drukken lukt niet) open gaat hij direct weer dicht. Tesla geeft aan (bekend probleem) om snel de stekker er in te steken voordat hij dicht gaat.

Zo gezegd zo gedaan maar het klepje drukt nu op de stekker.

Iemand dit wel eens gehad?

[YouTube: Tesla Model Y | laadpoort]
Ook wel eens gehad ja.

• Julienhol
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-06-2024
World Citizen schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:11:
Dat is wel gewoon een bug. Ik heb hem ook gemeld want als er iemand net verkeerd achter je stil staat dan zie je hem ook constant knipperen. Inderdaad irritant.

Moet simpel te fixen zijn.
Ahh nou dan weet ik dat inderdaad! Hopelijk wordt het met een nieuwe update gefixed. Thanks allen voor de info

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

wian schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:37:
[...]

Je kan ook een route plannen naar de dichtsbijzijnde Mitra. Daar verkopen ze tegenwoordig ook Westvleteren 12 :P
Voor "weinig" :) Ik doe er liever een tripje genieten bij.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04:23
Inspired schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:46:
[...]

Ik heb gisteren weer tot 100% geladen en de auto gaf 500 km aan. Dat is 1 a 2 km meer dan toen die nieuw was. 22k km.

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 00:31
Vandaag met mijn Model 3 naar zuid-Frankrijk gereden. 2 laadstops gehad totaal. Niet normaal hoe fijn de auto rijdt, en nu merk ik pas hoe goed de stoelen zijn. Heb geen moment last gehad van de rit. Nu tussenstop, bij hotel staan toevallig ook superchargers dus komt goed uit. Morgenvroeg nog paar uurtjes voordat we in Barcelona aankomen. d:)b

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:42
Als ik niet over asfalt rijdt, dan rammelt m’n model Y behoorlijk sinds kort.
Dit is stukken minder als mensen achterin zitten. Is dit normaal? Of kan ik dit verhelpen?

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10 14:32

Als ik hem vanuit de app (handmatig door er op te drukken lukt niet) open gaat hij direct weer dicht. Tesla geeft aan (bekend probleem) om snel de stekker er in te steken voordat hij dicht gaat.

Ja van de week toen ik hem opende met mijn net geplaatste wallcharger, na een ritje was het weg, en is nu nog steeds okee. Wel een paar aan de manual release getrokken, maar dat hielp niet.

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-10 10:11
Zit te twijfelen of dit "serviceverzoek-waardig" is, of dat ik er maar gewoon mee moet leren leven (a la automatische ruitenwissers):

Ik denk 80% van de keren dat ik de auto instap, ga zitten, gordel omdoe en dan de rem intrap. Verplaatst mijn stoel incorrect. Als in... de stoel verplaatst naar voren zoals ik hem altijd heb staan. Maar niet naar beneden. Hij blijft dus op de "easy entry" hoogte staan.
De oplossing voor mij is 1 tikje tegen een willekeurig knopje op de stoel, zodat de optie "OPSLAAN - HERSTELLEN" in beeld verschijnt. Vervolgens druk ik op herstellen en stelt de stoel zich altijd correct in zoals het hoort.

In 20% van de gevallen gaat het wel goed: stoel past zich compleet aan, zowel naar voren als naar beneden.

Probleem speelt ook op het profiel van mijn vrouw die eveneens een totaal andere zithouding heeft.

Now what? Moet ik er mee leren leven en hebben dus meerdere mensen hier last van hetzelfde probleem. Of is dit echt abnormaal voor een gloednieuwe auto en zal ik een serviceverzoek indienen?

Model 3 2024 Highland model

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36
Fidelity schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:06:
Zit te twijfelen of dit "serviceverzoek-waardig" is, of dat ik er maar gewoon mee moet leren leven (a la automatische ruitenwissers):

Ik denk 80% van de keren dat ik de auto instap, ga zitten, gordel omdoe en dan de rem intrap. Verplaatst mijn stoel incorrect. Als in... de stoel verplaatst naar voren zoals ik hem altijd heb staan. Maar niet naar beneden. Hij blijft dus op de "easy entry" hoogte staan.
De oplossing voor mij is 1 tikje tegen een willekeurig knopje op de stoel, zodat de optie "OPSLAAN - HERSTELLEN" in beeld verschijnt. Vervolgens druk ik op herstellen en stelt de stoel zich altijd correct in zoals het hoort.

In 20% van de gevallen gaat het wel goed: stoel past zich compleet aan, zowel naar voren als naar beneden.

Probleem speelt ook op het profiel van mijn vrouw die eveneens een totaal andere zithouding heeft.

Now what? Moet ik er mee leren leven en hebben dus meerdere mensen hier last van hetzelfde probleem. Of is dit echt abnormaal voor een gloednieuwe auto en zal ik een serviceverzoek indienen?

Ik herken het niet.
Ik zou de auto eens resetten, en de profielen opnieuw in stellen. Als het dan niet werkt naar de service.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-10 10:11
Tommie12 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:09:
Ik zou de auto eens resetten, en de profielen opnieuw in stellen. Als het dan niet werkt naar de service.
Met resetten bedoel je beide stuurwielknoppen ingedrukt houden? Dat heb ik al geprobeerd maar loste het probleem helaas niet op.

Profielen opnieuw instellen als in verwijderen en compleet opnieuw aanmaken? Dat... klinkt als veel werk ;(

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-10 12:22
Fidelity schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:06:

Moet gewoon goed werken. Bij mij geen klachten

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 12:25
Russel88 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:48:
Dit is stukken minder als mensen achterin zitten. Is dit normaal? Of kan ik dit verhelpen?
Hier heb ik bij mijn model 3 (2023, geen Highland) ook last van. Op goed asfalt is het volledig stil, ga ik over hobbelige weg, of klinkers dan rammelt het flink. Voor mijn idee komt dit vanuit de voorkant. Heb ik vanaf het begin af aan.
Had een beetje aangenomen dat dit normaal was eigenlijk.

Tesla Model 3 RWD (2023)

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:25
Fidelity schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:16:
[...]

Met resetten bedoel je beide stuurwielknoppen ingedrukt houden? Dat heb ik al geprobeerd maar loste het probleem helaas niet op.

Profielen opnieuw instellen als in verwijderen en compleet opnieuw aanmaken? Dat... klinkt als veel werk ;(
Als je naar SeC gaat, ga je sowieso hetzelfde hebben. Ze gaan een fabrieksreset doen en dan naar alle waarschijnlijkheid je profielen in overleg verwijderen en dan opnieuw aanmaken.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• adwin84
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-10 14:18
Richh schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:23:
[...]

Heb helaas geen reacties op dit bericht gezien. Is dit opgelost, en zo ja: hoe?

Net namelijk in een occasion gereden met hetzelfde probleem. De radio deed het wel (fm only...) maar de pagina met zenders was helemaal leeg. De optie tot het handmatig afstemmen werkte niet. Ik kon dus niet van zender wisselen.

De gasten bij de garage kregen het ook niet voor elkaar :P

Nu kan ik de auto natuurlijk gewoon laten staan en een andere kopen, aanbod zat... Maar misschien is het wel iets wat makkelijk op te lossen is en/of juist zelf te repareren en wel wat van de prijs af te dingen haha.
Het probleem is netjes opgelost. Heb een afspraak bij een SeC gemaakt. Na 2u was het probleem verholpen. De radio doet het weer, DAB en FM, erg blij mee.

Bijzonder was dat er na het aanmelden van het probleem bij een SeC (Wezep) iemand heeft ingelogd en aangaf dat er iets moest worden vervangen. Toen eenmaal de klus uitgevoerd werd, was het commentaar van de monteur dat er niets gevonden was…

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-10 16:06
Een aantal maanden geleden privé een Y gekocht. Rij nog geen 10k pj en daarom premium connectivity opgezegd. Nu verbindt m’n auto via de hotspot (13 mini). Nu moet ik elke keer naar de hotspot in m’n telefoon. Deze staat gewoon aan, maar wordt voor de auto pas zichtbaar als ik daadwerkelijk naar die functie ga. Ligt dat aan tesla of mijn iPhone? Het moooste zou zijn dat deze direct verbindt, heb unlimited dus t maakt voor de data hoeveelheid niks uit.

• Oekol
no_way_today schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:05:
Een aantal maanden geleden privé een Y gekocht. Rij nog geen 10k pj en daarom premium connectivity opgezegd. Nu verbindt m’n auto via de hotspot (13 mini). Nu moet ik elke keer naar de hotspot in m’n telefoon. Deze staat gewoon aan, maar wordt voor de auto pas zichtbaar als ik daadwerkelijk naar die functie ga. Ligt dat aan tesla of mijn iPhone? Het moooste zou zijn dat deze direct verbindt, heb unlimited dus t maakt voor de data hoeveelheid niks uit.
Heb je ook aanstaan dat hij verbind in drive? In 1 van de laatste updates moet de overgang van wifi naar LTE (of hotspot zou je denken) vloeiender moeten zijn. Echter vond ik hotspot altijd een crime. Rij ook een stukje meer wat daardoor connectivity wel verantwoord. Ben een beetje bang dat het telkens wel een handmatige exersitie is, anders zouden veel meer die 10 euro besparen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• no_way_today
Oekol schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:11:
[...]

Heb je ook aanstaan dat hij verbind in drive? In 1 van de laatste updates moet de overgang van wifi naar LTE (of hotspot zou je denken) vloeiender moeten zijn. Echter vond ik hotspot altijd een crime. Rij ook een stukje meer wat daardoor connectivity wel verantwoord. Ben een beetje bang dat het telkens wel een handmatige exersitie is, anders zouden veel meer die 10 euro besparen.
Verbinden in drive staat aan, denk inderdaad dat het iets handmatigs is.
Heb nu wel op m’n IPhone een stukje geautomatiseerd (opdrachten) dat wanneer ik de tesla met m’n telefoon open de hotspot aangaat. Toch denk ik dat ik in de auto dan weer naar wifi moet. Want in stilstand staat deze op de wifi van het huis, dus moet ik daar eerst uit wegrijden.

Ik ga het straks testen!

90% van de ritjes is naar vrienden/familie of naar een sportwedstrijd van de kids in het weekend. En laad altijd thuis. In het weekend is het rustiger, dan zijn er eigenlijk weinig files hier.

Als we straks in de zomer op vakantie gaan zet ik premium weer aan,
Dan is de actuele verkeerssituatie wel handig.

Maar wat mis ik Apple CarPlay! Enige gemis aan de tesla vind ik.
no_way_today schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:26:
[...]

Heb nu wel op m’n IPhone een stukje geautomatiseerd (opdrachten) dat wanneer ik de tesla met m’n telefoon open de hotspot aangaat. Toch denk ik dat ik in de auto dan weer naar wifi moet. Want in stilstand staat deze op de wifi van het huis, dus moet ik daar eerst uit wegrijden.

Ik ga het straks testen!

90% van de ritjes is naar vrienden/familie of naar een sportwedstrijd van de kids in het weekend. En laad altijd thuis. In het weekend is het rustiger, dan zijn er eigenlijk weinig files hier.

Zonder Premium heb je ook gewoon verkeersinfo. Verder gebruik ik op vakantieritten altijd Waze erbij. De verkeersinfo in Tesla is imho niet het sterkste punt van de auto. Ik heb Premium puur voor gemak en data. Voor de verkeersinfo zou ik het niet nemen. :)

• no_way_today
Inspired schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:30:
[...]

Zonder Premium heb je ook gewoon verkeersinfo. Verder gebruik ik op vakantieritten altijd Waze erbij. De verkeersinfo in Tesla is imho niet het sterkste punt van de auto. Ik heb Premium puur voor gemak en data. Voor de verkeersinfo zou ik het niet nemen. :)
Dat wist ik niet, ik dacht dat je dat ook voor bijvoorbeeld het laden bij Tesla nodig had, je merkt mijn ritten zijn kort en weinig. Maar dank voor de tip!

• Mc_Smurf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 31-10 14:30

Heb je toevallig ook een foutmelding in je auto door het feit dat laadpoort niet handmatig geopend kan worden?
Hierdoor hebben ze bij mij vorige maand de volledige laadpoort vervangen.

• Oekol
no_way_today schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:37:
[...]

Dat wist ik niet, ik dacht dat je dat ook voor bijvoorbeeld het laden bij Tesla nodig had, je merkt mijn ritten zijn kort en weinig. Maar dank voor de tip!
Je ziet effectief de strepen niet op de route (rode stukken bijv.) maar hij leidt je wel om als route B sneller is. Zou dan eerder op vakantie een maand premium ABRP nemen :)

• Oekol
Weet dat FSD supervised hier niks is en dat het waarschijnlijk niet gebeuren gaat. Toch... Wij zitten op 2024.8.9 of 2024.8.7 en daar gaat dit over. FSD 12 hier krijgen ook voor gewone AP en EAP zou de auto toch een stuk beter dingen moeten doen zou je zeggen. Kleine hyped? :D
Subject: @Tesla FSD V12 update for 2024.8.x branch

Cc: @elonmusk @karpathy @rohanspatel @Tesla_AI

As an enthusiastic Tesla owner with software version 2024.8.9, I join many in our community eagerly awaiting the rollout of FSD V12 on the 2024.8.7 and 2024.8.9 software branch. We're all excited to experience the latest in Tesla's autonomous driving innovation.

Understanding the complexities involved in such advancements, could the team share any updates or timelines related to this eagerly anticipated release?

Thank you for your commitment to innovation and for continually enhancing our driving experience. Looking forward to any information you can provide.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7144Aa-h-P__LGb8pOQ3fpLJCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMruIW1mw47cLAoLkMTNnPHm.jpg?f=fotoalbum_large

• Corvi
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-01 12:38
no_way_today schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:26:
[...]

Ik ga het straks testen!

Misschien helpt het als voor het inloggen op de hotspot dezelfde naam en wachtwoord gebruikt wordt als voor de wifi thuis.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:23
Gisterenavond donkere nachtelijke rit gemaakt van Amsterdam naar Groningen. Voor het eerst echt de adaptive high beam in actie gezien. Het is een leuk schouwspel, voelde wel wat onrustig in het begin. Maar het werkte heel goed! Super fijn om zoveel meer te zien en al het overige verkeer werd keurig uit het licht gehouden. Geen enkele auto gezien die mij tegen seinde. Ik heb mijn standaard lichten redelijk naar beneden afgesteld.

Het duurt allemaal even (eerst totdat er fatsoenlijke auto high beam was en nu de adaptive) maar dan heb je wel een echt luxe nieuwe functie in je auto met gewoon een software update!

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:46
Russel88 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:48:
Mijn Y rammelt ook heel erg. Bij mij komt het uit het interieur op verschillende plaatsen maar vooral voorbij de achterbank.

3x bij Tesla geweest die horen het ook slaan vervolgens hard tegen wat panelen en sturen mij weer weg :+

Zonder te overdrijven de laatste auto die zo veel rammeltjes in het interieur had was mijn eerste auto, een Suzuki Swift uit ‘89.

Mijn model Y ziet er van binnen prima afgewerkt uit en alles voelt gewoon degelijk maar zodra ik ga rijden is het degelijke gevoel helemaal weg.

• Giga
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
[...]

Zonder Premium heb je ook gewoon verkeersinfo. Verder gebruik ik op vakantieritten altijd Waze erbij. De verkeersinfo in Tesla is imho niet het sterkste punt van de auto.
Gebruikt u Waze dan op een telefoon of in de browser van de Tesla?
Ik heb Premium puur voor gemak en data. Voor de verkeersinfo zou ik het niet nemen. :)
Wat is ook best snel zou gaan missen is live de sentry beelden op mijn telefoon kunnen bekijken. Helemaal niks bijzonders eigenlijk maar betrap me er op dit meerdere keren (eigenlijk zonder reden), te doen. Zeker wanneer ik ergens aan de stekker hang.

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10 15:03
schumi1986 schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:29:
[...]

Mijn Y rammelt ook heel erg. Bij mij komt het uit het interieur op verschillende plaatsen maar vooral voorbij de achterbank.

3x bij Tesla geweest die horen het ook slaan vervolgens hard tegen wat panelen en sturen mij weer weg :+

Zonder te overdrijven de laatste auto die zo veel rammeltjes in het interieur had was mijn eerste auto, een Suzuki Swift uit ‘89.

Mijn model Y ziet er van binnen prima afgewerkt uit en alles voelt gewoon degelijk maar zodra ik ga rijden is het degelijke gevoel helemaal weg.
Dat is gek, ik heb een in China geproduceerde Y RWD en die nagenoeg rammelvrij. Af en toe als het koud is hoor ik iets onder het stuurkolom kort rammelen over een klinkerweg. En soms hoor je het dashboard ‘zetten’ als het interieur opwarmt, maar verder niks.

Gisteren de binnenkant van de ruit schoongemaakt waar de autopilot camera’s zitten. Ik ben benieuwd of dat m’n problemen oplost met spontane wisacties in schaduwen en phantom brakes.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

• schumi1986
pretpik schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:45:
[...]

Dat is gek, ik heb een in China geproduceerde Y RWD en die nagenoeg rammelvrij. Af en toe als het koud is hoor ik iets onder het stuurkolom kort rammelen over een klinkerweg. En soms hoor je het dashboard ‘zetten’ als het interieur opwarmt, maar verder niks.

Gisteren de binnenkant van de ruit schoongemaakt waar de autopilot camera’s zitten. Ik ben benieuwd of dat m’n problemen oplost met spontane wisacties in schaduwen en phantom brakes.
Zoals ik hier lees is het over grote deel van de Y’s heerlijk stil.. ergens is het met mijn Y uit Berlijn niet helemaal goed gegaan denk ik :p

Kan gebeuren maar wel erg spijtig dat de monteurs van Tesla het probleem wel erkennen maar niet de moeite nemen om het fatsoenlijk op te lossen.. en dan is er 2 van de 3 keer dat ik bij Tesla ben geweest het probleem niet opgelost maar wel nevenschade ontstaan. Dus wat dat betreft krijgen zij hun zin.. mij zien ze daar niet meer terug :+

Dat is voor mij ook wel het grote probleem van Tesla.. tijdje geleden een proefrit gemaakt met een model S plaid om er vervolgens heel snel achter te komen dat elke auto dezelfde unieke ondermaatse Tesla aflevering en afterservice behandeling krijgt.

Dat ze mijn Y van 50k zo behandelen kan ik nog mee leven maar aangezien hun top model van 110k+ door diezelfde onhandige monteurs wordt afgeleverd en onderhouden heb ik daar snel van afgezien.

[ Voor 18% gewijzigd door schumi1986 op 14-04-2024 11:56 ]

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:42
[...]

Bij mij is het idd de achterbank. Ik had laatst een video gezien dat iemand de achterbank eraf haalde en je kon dus allemaal losse snoeren zien. Volgens mij zijn het idd de snoeren die tegen iets hards botsen wat het geluid veroorzaakt.
Een service verzoek insturen lost dus niks op…..

Ik heb een rwd, komt dus uit China.
Giga schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:34:
[...]

Gebruikt u Waze dan op een telefoon of in de browser van de Tesla?

[...]
Ik heb de telefoon met Waze dan in de mount achter het stuur. Waze in de browser vind ik niet handig.

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10 09:42
GekkeRipper schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:13:
[...]

De procedure om ze af te stellen is erg ingewikkeld. Beter ga je ergens op een vlakke ondergrond staan en schijnen de lampen ergens naartoe waar je goed kan zien hoe hoog ze staan en hoe ze schijnen naar links of rechts. Vervolgens ga je naar het afstelling menu en ga je ze op gevoel omhoog zetten. Pas als je het afstellingsmenu verlaat zie je hoe ze echt schijnen. Is het niet naar je zin? Herhaal.
Zo doe ik het ook. Ergens op een goed vlakke parking, je eigen straat of gewoon ergens een 'vaste' plek die je als referentie kan gebruiken.
Ik heb ook al twee keer gehad dat één of beide koplampen (na een update) te hoog stonden.
Makkelijkste manier is gewoon kijken naar een voorligger. Als je het licht in zijn achterraam of los op de achteruitkijkspiegel ziet schijnen, dan staan je lichten veel te hoog.
Het lichtbeeld bij Tesla was wel even wennen want die twee 'blokjes' heb ik bij vorige auto's nooit gehad.
Ik heb vorige week bij Tesla de lichten daar even laten afstellen. Ik moest er toch zijn voor de rammel in de koffer (die nog niet volledig is opgelost) en ik was benieuwd hoe 'mijn' licht afstelling nu was tegenover de 'officiële' afstelling.
(naar mijn gevoel, veel te hoog! ik kan geloven dat tesla's vaak verblinden!)
Mijn lichten staan dus blijkbaar 'lager' dan normaal, maar ik vind het lichtbeeld prima, ook in het donker. En de matrix functie werkt ook perfect, zonder seinen van anderen.
Je ziet echt de pixels wisselen op de weg en in de berm.
De grootlichten staan letterlijk aan, los op de auto voor mij, waarbij je duidelijk een zwarte 'vlek' ziet waar die auto is, en dus niet kan verblind worden. De uitleg klinkt waarschijnlijk wat wazig, maar het is moeilijk te omschrijven 🤷🏼‍♀️

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

• BJF005
[...]

Exact hetzelfde probleem, ergens uit de kofferbak, locatie subwoofer, of kofferklep.. vorige week bij Tesla Aartselaar gezocht naar het probleem. Het lijkt beter, al is een (minder hoorbare) rammel nu veel duidelijker (erger) geworden.
Niet erg eigenlijk, want binnen anderhalve week komt er een Ranger om samen proefrit te maken (bij mij thuis in de buurt, op wegen waarvan ik weet dat het geluid duidelijk hoorbaar is) en ik laat die man niet gaan vooraleer elk storend geluid is opgelost 🤣
Auto is in Aartselaar effectief gedemonteerd (achterbank en alles in koffer) en twee maal lange testrit (heb ik gezien in mijn app) dus ze nemen mijn klacht wel ernstig.

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

• schumi1986
BJF005 schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:01:
[...]

Exact hetzelfde probleem, ergens uit de kofferbak, locatie subwoofer, of kofferklep.. vorige week bij Tesla Aartselaar gezocht naar het probleem. Het lijkt beter, al is een (minder hoorbare) rammel nu veel duidelijker (erger) geworden.
Niet erg eigenlijk, want binnen anderhalve week komt er een Ranger om samen proefrit te maken (bij mij thuis in de buurt, op wegen waarvan ik weet dat het geluid duidelijk hoorbaar is) en ik laat die man niet gaan vooraleer elk storend geluid is opgelost 🤣
Auto is in Aartselaar effectief gedemonteerd (achterbank en alles in koffer) en twee maal lange testrit (heb ik gezien in mijn app) dus ze nemen mijn klacht wel ernstig.
Ik denk dat ik eens naar een andere SeC moet gaan om te kijken of dat verschil maakt. Ik zou ook wel eens een afspraak met een ranger willen hebben maar ik moet elke keer naar SeC Eindhoven. Waarschijnlijk omdat het maar 7km rijden vanaf mijn huis is :/

• Blommie01
  • Laatst online: 00:38
Mc_Smurf schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:45:
[...]

Heb je toevallig ook een foutmelding in je auto door het feit dat laadpoort niet handmatig geopend kan worden?
Hierdoor hebben ze bij mij vorige maand de volledige laadpoort vervangen.
Even gekeken maar er is geen melding.

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:53
Russel88 schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:54:
[...]

Bij mij is het idd de achterbank. Ik had laatst een video gezien dat iemand de achterbank eraf haalde en je kon dus allemaal losse snoeren zien. Volgens mij zijn het idd de snoeren die tegen iets hards botsen wat het geluid veroorzaakt.
Een service verzoek insturen lost dus niks op…..

Ik heb een rwd, komt dus uit China.
Ik heb het ook zelf gedaan, met name bij alle plastic geleiders bij de achterbank en zijwangen, maar ook bij de deurpanelen achter volop plakvilt gebruikt. Ook bij de plastic geleiders van de gordelspanners wat vilt gedaan. Eigenlijk te gek voor woorden om dit bij een nieuwe auto te moeten doen, maar die rammeltjes bij klinkerwegen vond ik echt irritant.

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-10 15:01

ScreamGT

joejoe

EvolutionX schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:25:
[...]

Ik heb het ook zelf gedaan, met name bij alle plastic geleiders bij de achterbank en zijwangen, maar ook bij de deurpanelen achter volop plakvilt gebruikt. Ook bij de plastic geleiders van de gordelspanners wat vilt gedaan. Eigenlijk te gek voor woorden om dit bij een nieuwe auto te moeten doen, maar die rammeltjes bij klinkerwegen vond ik echt irritant.
Ook ik heb al een poosje last van rammeltjes, vooral vanuit de achterbank/kofferbak. Kwam er gisteren toevallig achter dat de hoofdsteunen op de achterbank iets om hoog stonden, en dat de plasticjes waarmee je deze kan verzetten (door er met twee vingers aan beide zijde in te knijpen) gewoon een soort van los zaten. Door de hoofdsteun weer volledig naar beneden te doen was dit verholpen. Maar dan nog hoor je rammeltjes.

Ik ben 3 maanden geleden bij de een Service Center geweest voor die geluidjes, inclusief een krakende bestuurdersstoel. Alleen al er op zitten resulteerde in flink wat gekraak, bochten nemen ook. Toen de monteur meereed hoorde hij de stoel inderdaad flink kraken, dat was dan ook niet de bedoeling. Rammeltjes op de achterbank waren helaas dan weer niet te horen :+ Zul je net zien...

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
Ik moet binnenkort mijn 'oude' model 3 (ook lease) inleveren. Ik wil uiteraard mijn persoonlijke data uit de auto hebben (adressen, historie etc). Uiteraard kan ik hier een fabrieksreset voor doen. Weet iemand of dat 'veilig' kan met een leaseauto of breng ik daarmee de leasemaatschappij in de problemen (kan het me haast niet voorstellen). De remove access in de app gaat uiteraard ook gebeuren maar dat lijkt me minder risicovol :)

UNOX: The worst operating system

• BJF005
EvolutionX schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:25:
[...]

Maar het is wel opgelost zo?
Was het preventief overal kleven of waren er plaatsen die sowieso rammel hadden?
Kwestie dat ik misschien gericht kan zoeken.
Al denk ik dat de manier 'alles demonteren en overal vol plakken' gewoon de makkelijkste zal zijn.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Korvaag schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:15:
Ik moet binnenkort mijn 'oude' model 3 (ook lease) inleveren. Ik wil uiteraard mijn persoonlijke data uit de auto hebben (adressen, historie etc). Uiteraard kan ik hier een fabrieksreset voor doen. Weet iemand of dat 'veilig' kan met een leaseauto of breng ik daarmee de leasemaatschappij in de problemen (kan het me haast niet voorstellen). De remove access in de app gaat uiteraard ook gebeuren maar dat lijkt me minder risicovol :)
Grote kans dat je zelf geen fabrieksreset kunt uitvoeren als de LM de auto beheert. Je zult dan de LM beheerder moeten vragen de auto te resetten. Been there, done that.

Ik heb destijds handmatig alles maar verwijderd, dus bijv Spotify account, de laatste tientallen ritten naar rechts geswiped, etc. omdat ik bij het resetten de melding kreeg onvoldoende rechten te hebben.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• Korvaag
Taro schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:45:
[...]

Grote kans dat je zelf geen fabrieksreset kunt uitvoeren als de LM de auto beheert. Je zult dan de LM beheerder moeten vragen de auto te resetten. Been there, done that.

Ik heb destijds handmatig alles maar verwijderd, dus bijv Spotify account, de laatste tientallen ritten naar rechts geswiped, etc. omdat ik bij het resetten de melding kreeg onvoldoende rechten te hebben.
Ow fijn :( De relatie met de huidige LM is niet zo heel goed meer dus ik ben benieuwd of ze dat wel willen doen :( Misschien eens bellen met Tesla. Wellicht dat Tesla dit ook wel kan initieren.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Korvaag schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:50:
[...]

Ow fijn :( De relatie met de huidige LM is niet zo heel goed meer dus ik ben benieuwd of ze dat wel willen doen :( Misschien eens bellen met Tesla. Wellicht dat Tesla dit ook wel kan initieren.
Tesla zal verwijzen naar de LM/wagenparkbeheerder.

Ik ben niet zo lekker weggegaan bij mijn vorige baan en wist dat ze niets zouden gaan resetten terwijl ze de auto al aan de volgende medewerker gingen meegeven. Ze begrepen er sowieso al helemaal niets van hoe dat allemaal werkte en wat mijn probleem daarmee was (ik kon mijn eigen Tesla account niet eens ontkoppelen, of ik die dan niet wilde overdragen aan de volgende bestuurder incl. privé e-mailadres 8)7 - Ik had daar toen overigens de nieuwe privé Y al op in bestelling staan ;) ). Daarom alles maar handmatig verwijderd. Heb de nieuwe bestuurder zelfs nog via Teslamate kunnen volgen en ik kon de auto nog volledig bedienen. Uiteindelijk heb ik zelf de LM maar gebeld en het geregeld. Eikels.

Dus nee: Doe wat je zelf kunt doen, Tesla gaat je (terecht overigens, want ze zijn geen eigenaar) niet helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 14-04-2024 19:08 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:53
BJF005 schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:25:
[...]

Maar het is wel opgelost zo?
Was het preventief overal kleven of waren er plaatsen die sowieso rammel hadden?
Kwestie dat ik misschien gericht kan zoeken.
Al denk ik dat de manier 'alles demonteren en overal vol plakken' gewoon de makkelijkste zal zijn.
De plaatsen waar ik het dacht te horen hoor ik het niet meer, maar soms in vooral scherpe bochten op klinkerwegen hoor ik soms nog wat rateltjes. Er zijn een paar plekken die ik nog verdenk, zoals de plastic kapjes naast de hoedenplank / c stijlen. En als ik de bijrijdersstoel in een bepaalde positie heb dan trilt de gordel soms net tegen het plastic van de kickplate aan. Maar dat is nog acceptabel en voor de gordels heb ik inmiddels rubberen hoesjes gekocht die over het plastic gedeelte gaan.

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-10 17:51
Als ik al die prul met lease maatschappijen begin op te tellen, dan vraag ik mij af wie eigenlijk ooit een Tesla in lease wil hebben. Het is vaker niét dan wél "jouw" auto... Vergiftig geschenk, eigenlijk.

Model 3 LR (model 2023)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
flupp schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:58:
Als ik al die prul met lease maatschappijen begin op te tellen, dan vraag ik mij af wie eigenlijk ooit een Tesla in lease wil hebben. Het is vaker niét dan wél "jouw" auto... Vergiftig geschenk, eigenlijk.
Inderdaad, een gouden kooi is niet gezond. Daarom voor mij nooit meer lease. Speelt dan uiteraard wel mee dat je richting Tesla zelf wat mondiger moet zijn.

Gelukkig afgelopen week door Tesla teruggebeld, heb inmiddels een nulfactuur goedgekeurd in de app en in mei gaan ze "gratis" naar de klik in de stoel kijken. Daarnaast is er overduidelijk in de melding gezet ******* DO NOT MOVE THE SEAT DURING INSPECTION ******

Blijkbaar ben ik duidelijk genoeg geweest, hopelijk luisteren/lezen ze deze keer ook echt en kunnen ze het probleem verhelpen.

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 00:31
Taro schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:04:
[...]

Inderdaad, een gouden kooi is niet gezond. Daarom voor mij nooit meer lease. Speelt dan uiteraard wel mee dat je richting Tesla zelf wat mondiger moet zijn.

Gelukkig afgelopen week door Tesla teruggebeld, heb inmiddels een nulfactuur goedgekeurd in de app en in mei gaan ze "gratis" naar de klik in de stoel kijken. Daarnaast is er overduidelijk in de melding gezet ******* DO NOT MOVE THE SEAT DURING INSPECTION ******

Blijkbaar ben ik duidelijk genoeg geweest, hopelijk luisteren/lezen ze deze keer ook echt en kunnen ze het probleem verhelpen.
Ik heb ook een lichte klik in de bestuurdersstoel als de auto tot stilstand komt. Hoe heb je dit aangemeld?

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Davidas schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:25:
[...]

Ik heb ook een lichte klik in de bestuurdersstoel als de auto tot stilstand komt. Hoe heb je dit aangemeld?
Service gedeelte in de App en daarna volgens mij interieur -> stoelen en dan via het tekstveld toelichten.

• mister006
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-10 17:03
Ik heb een MY RWD van maart 2024, met SW 8.9 en ik merk dat regelmatig de (air) conditioning vol aan het blazen/verwarmen/koelen is als m'n auto gewoon op de oprit geparkeerd staat. Zonder reden, zonder enige actie van mij, het staat ook niet gepland, maar dan is ie gewoon aan het conditioneren terwijl hij al enkele uren daar stil en op slot geparkeerd staat.
Hebben meer mensen dit al mee gemaakt? Iemand enig idee wat hier tegen te doen? Alvast bedankt!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 31-10 13:53
Eens. Maar die leaseauto's zorgen wel voor extra aanbod op de occassionmarkt :)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
mister006 schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:37:
Ik heb een MY RWD van maart 2024, met SW 8.9 en ik merk dat regelmatig de (air) conditioning vol aan het blazen/verwarmen/koelen is als m'n auto gewoon op de oprit geparkeerd staat. Zonder reden, zonder enige actie van mij, het staat ook niet gepland, maar dan is ie gewoon aan het conditioneren terwijl hij al enkele uren daar stil en op slot geparkeerd staat.
Hebben meer mensen dit al mee gemaakt? Iemand enig idee wat hier tegen te doen? Alvast bedankt!
Heb je Cabin Overheat Protection aanstaan?

• Oekol
Giga schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:34:
[...]
Wat is ook best snel zou gaan missen is live de sentry beelden op mijn telefoon kunnen bekijken. Helemaal niks bijzonders eigenlijk maar betrap me er op dit meerdere keren (eigenlijk zonder reden), te doen. Zeker wanneer ik ergens aan de stekker hang.
Als ik aan de openbare laadpaal sta kijk ik ook regelmatig of er al iemand naast me staat. Als hij bijv nog niet vol is en ik ga naar bed haal ik hem er niet af als de plek naast me leeg is. Anders haal ik 'm er vaak even vanaf zodat iemand anders kan laden. Zelf vaak zat om 00.00 uur thuisgekomen met alle laadpalen vol.

• mister006
Taro schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:42:
[...]

Heb je Cabin Overheat Protection aanstaan?
Ja, maar op die momenten was het absoluut niet 40 graden in de "cabin", het was buiten 15 graden en niet zonning of zo.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
mister006 schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:48:
[...]

Ja, maar op die momenten was het absoluut niet 40 graden in de "cabin", het was buiten 15 graden en niet zonning of zo.
En weet je zeker dat de AC/ventilatie aan stond? Of maakte de auto een geluid dat daar op lijkt? Want de auto wil ook nog weleens wat systemen opstarten die je het idee geven dat er geventileerd wordt, terwijl er bijv. iets achter de schermen wordt gekoeld.

• mister006
Taro schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:50:
[...]

En weet je zeker dat de AC/ventilatie aan stond? Of maakte de auto een geluid dat daar op lijkt? Want de auto wil ook nog weleens wat systemen opstarten die je het idee geven dat er geventileerd wordt, terwijl er bijv. iets achter de schermen wordt gekoeld.
Dat zou kunnen, dat het achtergrond systemen zijn, masr als ik dan via de app de climate control aan en weer uit zet stopt ie meteen met dat geluid maken. (De app ziet de climate control niet als aan)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
mister006 schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:19:
[...]

Dat zou kunnen, dat het achtergrond systemen zijn, masr als ik dan via de app de climate control aan en weer uit zet stopt ie meteen met dat geluid maken. (De app ziet de climate control niet als aan)
Dan vermoed ik dat het achtergrond systemen zijn en zou ik het lekker zo laten.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Merk hetzelfde, overheat protection staat trouwens uit.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• eltron
  • Laatst online: 31-10 13:28
no_way_today schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:05:
Ik heb helaas geen oplossing voor jouw probleem, maar ben wel benieuwd naar je ervaring met hotspot en met name welke functionaliteit van premium connectivity ook via hotspot beschikbaar is.
Bij mij is de premium connectivity deze week en ik overweeg toch maar abo te nemen. Met name omdat ik de satelite view heel plezierig vind. Maar als dat ook via hotspot zou kunnen werken heb ik dat natuurlijk liever.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Blommie01
  • Laatst online: 00:38
Ik heb hetzelfde na het updaten naar 8.9.

Overheat Protection staat uit.

• Oekol
eltron schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:34:
[...]

Ik heb helaas geen oplossing voor jouw probleem, maar ben wel benieuwd naar je ervaring met hotspot en met name welke functionaliteit van premium connectivity ook via hotspot beschikbaar is.
Bij mij is de premium connectivity deze week en ik overweeg toch maar abo te nemen. Met name omdat ik de satelite view heel plezierig vind. Maar als dat ook via hotspot zou kunnen werken heb ik dat natuurlijk liever.
Google verteld het je zonder een heel verhaal te moeten typen.

'Premium connectivity tesla' is al genoeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmJYIdUE0od7Qo65cUlmQD568so=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXMJ6ewhbVnOaOd5Xj875WEy.jpg?f=fotoalbum_large

• eltron
  • Laatst online: 31-10 13:28
Oekol schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:38:
[...]

Google verteld het je zonder een heel verhaal te moeten typen.

'Premium connectivity tesla' is al genoeg:
[Afbeelding]
Dank je, die had ik al gezien, maar onduidelijk of de services waar geen * of ** bij staat via de hotspot te organiseren zijn.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Oekol
eltron schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:43:
[...]

Dank je, die had ik al gezien, maar onduidelijk of de services waar geen * of ** bij staat via de hotspot te organiseren zijn.
Ja dat is mogelijk. Staat in de tekst dat je een abonnement moet hebben voor Netflix, Spotify, Apple music etc. Geen premium connectivity nodig.

• Giga
Ik. Auto moest opgehaald worden bij Tesla? LM regelt het en leverde hem thuis af. Probleem met de auto? LM regelt het. Herinnering dat het tijd is om banden te wisselen? LM regelt het. Restwaarde zakt helemaal in door nieuwprijzen die in elkaar zakken, probleem voor de LM. Over 3 jaar zoek ik weer iets nieuws uit.

• Giga
eltron schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:43:
[...]

De dingen zonder * of ** zijn niet met hotspot te realiseren. Enkel middels het abonnement.

[ Voor 4% gewijzigd door Giga op 14-04-2024 21:55 ]

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-10 07:57

World Citizen

FreeReef.nl

Ik kan niet zeggen hoe goed 7 of 13 speakers zijn in een 3 of Y klinken, maar zie wel dat er verschil is tussen een aantal Y's en 3's.

Mocht je nou twijfelen tussen bijvoorbeeld het instapmodel of een ander. Dan kun je de speakerupgrade ook zeker meenemen in je overweging. In mijn model moest je het nog kopen als "Premium Audio" pakket.

Hoe dan ook, ze hebben Audio echt serieus goed voor elkaar bij Tesla. Voor mij zou de upgrade naar 13 speakers zeker dik de moeite waard zijn. Ik luister van Klassiek tot EDM, en ik zit echt te kwijlen in de auto.
Thuis heb ik zeker geen slechte towers staan, maar doordat er zo belachelijk veel goede speakers in een Tesla zitten is het echt geweldig.

Mits bij een audioliefhebber thuis, hoor je gewoon niet zo vaak in het echt zo een goede speakersetup. En standje 9 van de 11 is gewoon een prive discotheek.

Ritjes in het donker over de snelweg zijn een soort relaxtherapie. :)

FreeReef.nl

• Ati_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-07 21:59
Ik rij altijd met de parkeerlichten aan zodat zowel de dagrijverlichting als de achterlichten aan zijn. Nadeel is dat je die bij het uitstappen altijd handmatig weer uit moet doen. Los van dat merk ik dat na de laatste update de keuze van je licht na het in- en uitschakelen van autopilot niet meer wordt onthouden. Hij gaat dus weer naar standje 'auto' en als de auto denkt dat het licht genoeg is buiten dan staan de achterlichten niet aan. Iemand hetzelfde gemerkt? Betreft model 3 highland update 2024.8.9

• Korvaag
Ati_ schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:56:
Ik rij altijd met de parkeerlichten aan zodat zowel de dagrijverlichting als de achterlichten aan zijn. Nadeel is dat je die bij het uitstappen altijd handmatig weer uit moet doen. Los van dat merk ik dat na de laatste update de keuze van je licht na het in- en uitschakelen van autopilot niet meer wordt onthouden. Hij gaat dus weer naar standje 'auto' en als de auto denkt dat het licht genoeg is buiten dan staan de achterlichten niet aan. Iemand hetzelfde gemerkt? Betreft model 3 highland update 2024.8.9
Ja en dit is normaal. Staat ook in de handleiding. Bij inschakelen van Automatisch sturen gaat adaptief grootlicht altijd automatisch aan. Ook het automatisch naar 'auto' gaan bij starten staat in de handleiding.

[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 15-04-2024 08:52 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/846ETO9KShlFvM5rzApzKNP6iNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JQI3n4F0NhYZf6CrpLvANESw.png

Iemand al gezien wat de prijzen bij de superchargers hebben gedaan?

[ Voor 186% gewijzigd door SpikeHome op 15-04-2024 08:15 ]

• turkeyhakan
SpikeHome schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:11:
[Afbeelding]

In de Tesla app kun je dat heel mooi, per SuC locatie, zien.

• Maasluip
  • Laatst online: 31-10 14:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, ook al eens gevraagd hier (of in deel 1) en toen werd er gezegd dat dat de airco is die zichzelf droogblaast.
Het gebeurt volgens mij niet "regelmatig" als in meerdere keren tijdens het parkeren, als het goed is maar een keer een aantal minuten na het stoppen.
Hij doet het ook als je in de auto blijft zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 15-04-2024 08:20 ]

Signatures zijn voor boomers.

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-10 09:07

johanm3

Het kan altijd slechter

Ati_ schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:56:
?? Volgens mij staan je dag rij verlichting voor en achter altijd aan. En hoef je deze niet uit te zetten als je de auto verlaat.
Ik heb mijn verlichting op auto staan. Weet niet of dat uit maakt...

Of begrijp ik je verkeerd?
Zelfde auto, zelfde update.

Gadgets fan

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-10 17:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

SpikeHome schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:11:
[Afbeelding]

Het lijkt wel of de prijzen voor de niet-tesla's voordeliger zijn geworden.
Voor ons is er dus niets veranderd.

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
johanm3 schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:42:
[...]

?? Volgens mij staan je dag rij verlichting voor en achter altijd aan. En hoef je deze niet uit te zetten als je de auto verlaat.
Ik heb mijn verlichting op auto staan. Weet niet of dat uit maakt...

Of begrijp ik je verkeerd?
Zelfde auto, zelfde update.
Op standje 'auto' doet de DRL achter niet mee , bij mijn MY niet in elk geval. Opgelost met de commander, want ik vind het mooier als ze wel meebranden.

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-10 09:07

johanm3

Het kan altijd slechter

maharens schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:50:
[...]

Op standje 'auto' doet de DRL achter niet mee , bij mijn MY niet in elk geval. Opgelost met de commander, want ik vind het mooier als ze wel meebranden.
Dat wist ik idd. wat de Y betreft. Maar dat is 'opgelost' met de nieuwe M3.

Ik vind het geen leuk idee als mijn achterlampen niet branden overdag. Dus was blij verrast dat de nieuwe M3 dat wel had.
Bij onze andere auto ( mini Cooper electric ) is dat niet het geval helaas. Die blijven uit tot het donker wordt op standje Auto.

Gadgets fan

• Korvaag
Die dagrijverlichting is bij elk merk een drama momenteel. Vroeger mochten de achterlichten niet mee branden. In 2015 (dacht ik) zijn de regels veranderd waardoor het nu wel mag, maar het is niet verplicht. Per merk en soms nog per model/modeljaar is het dus potentieel anders. Simpel zelf te controleren natuurlijk, maar het feit dat je het moet controleren omdat elk merk/model het anders doet is bezopen.

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-10 00:23
Ik heb net mijn dagelijkse woon werk ritje gedaan en het viel me op dat het icoon:

“ regeneratief remmen tijdelijk beperkt”

Aanstond. Zou de batterij nu (buitentemperatuur 10graden) zo koud zijn dat deze al minder is?

Vroeg me af of anderen dit ook zien (m3 2024)

• Maasluip
  • Laatst online: 31-10 14:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kreeg nu voor het eerst een opdracht om een baan naar links te gaan "vanwege kegels". Er was een afrit op de autosnelweg afgezet met paaltjes.

Signatures zijn voor boomers.

• turkeyhakan
hantheman schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:07:
Ik heb net mijn dagelijkse woon werk ritje gedaan en het viel me op dat het icoon:

Aanstond. Zou de batterij nu (buitentemperatuur 10graden) zo koud zijn dat deze al minder is?

https://www.tesla.com/own...erd%20aan%20de%20batterij.

• RektByMemes
  • Laatst online: 13-10 01:28
Het lijkt erop dat de M3 Plaid nietmeer ver weg is. Toen ik mijn auto vorige week ophaalde vertelde een medewerker me dat ze 2 M3 Plaid's op locatie hebben staan. Mocht ze helaas niet zien en ze staan ook uit zicht. Maar als ze hier al zijn zal het nietmeer lang duren voor verkoop begint

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-10 10:47
johanm3 schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:53:
[...]

Dat wist ik idd. wat de Y betreft. Maar dat is 'opgelost' met de nieuwe M3.

Ik vind het geen leuk idee als mijn achterlampen niet branden overdag. Dus was blij verrast dat de nieuwe M3 dat wel had.
Bij onze andere auto ( mini Cooper electric ) is dat niet het geval helaas. Die blijven uit tot het donker wordt op standje Auto.
Ook voor die MINI zal wel het eea programmeerbaar zijn. Wellicht eens door die fora heen pluizen?
hantheman schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:07:

Ja, is normaal. Bij LFP is volgens mij de target temp van het pack 30 graden oid. De maximale regeneratie zal steeds minder worden hoe kouder het pack is. Bij een omgevingstemperatuur 10/15 graden zul je inderdaad zien dat de regeneratie (flink) beperkt is. Een LFP pack heeft daar wat eerder last van dan een NCM/NCA pack.

• turkeyhakan
RektByMemes schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:21:
Het lijkt erop dat de M3 Plaid nietmeer ver weg is. Toen ik mijn auto vorige week ophaalde vertelde een medewerker me dat ze 2 M3 Plaid's op locatie hebben staan. Mocht ze helaas niet zien en ze staan ook uit zicht. Maar als ze hier al zijn zal het nietmeer lang duren voor verkoop begint
Nice! Ben wel reuze benieuwd naar de uiteindelijke specs. 0-100 in 3,1 seconden waarschijnlijk (0-60 MPH 2,9 sec).

https://www.autovisie.nl/...we-snelste-tesla-model-3/

[ Voor 12% gewijzigd door turkeyhakan op 15-04-2024 09:47 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

*Ludicrous.

Maar volgens mij was er vorige week al een evenement waar onder andere enkele grotere Youtubers werden uitgenodigd voor een sneak peek.

https://electrek.co/2024/...-model-3-ludicrous-plaid/
Update: An unwrapped Model 3 with the new badging and wheels has been spotted in Malibu, with a private event supposedly happening at the Malibu Tesla showroom tonight. Tesla chief designer Franz von Holzhausen’s Cybertruck is also parked at the location, and youtubers who have previously had early access to Tesla’s vehicles, like Marques Brownlee and Jason Cammisa, were spotted in Malibu today.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• killerbie
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10-2024
Zijn er hier nog met een sprinkhaan in de wagen? Geluid lijkt achter het scherm vandaan te komen, nog iemand dit probleem gehad?
Ik wordt er namelijk compleet gek door

• winwiz
  • Laatst online: 17:32
[...]

Nou bij mij komen de oranje/rode lijnen echt goed overeen met de werkelijkheid. Ook in de stad en het is bijna realtime.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36
[...]

Nochtans.. als ik me niet vergis koopt Tesla de verkeersinfo bij Google, en raad eens wie de eigenaar is van Waze? Ik kan me niet voorstellen dat die gegevens niet gedeeld worden tussen Google en Waze, en dus ook bij Tesla terecht komen.

In je Tesla kan je ingeven vanaf hoe veel vertraging je een andere weg wil nemen, mogelijk staat dat nogal hoog. (als het te laag staat krijg je te veer herberekeningen, dus dat is ook niet ideaal)

Sony A7 iv en wat recycled glas

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:17
ben benieuwd. Zaterdag ga ik toch nog een keer met een m3 higland rijden en willicht is er dan al meer bekend over de performance. De ID7 viel toch wat tegen, dus wellicht dan toch maar een M3 en dan later maar die stokken laten installeren.
Ben benieuwd hoe duur de performance gaat zijn.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
killerbie schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:09:
Zijn er hier nog met een sprinkhaan in de wagen? Geluid lijkt achter het scherm vandaan te komen, nog iemand dit probleem gehad?
Ik wordt er namelijk compleet gek door
Ik heb meer galloperende paarde voetjes... zodra het systeem de kleppen van de ventilatie verstelt.

• Mar.tin
Het blijft gepruts hoor met de service van Tesla.

2-3 weken geleden bubbels op mijn stuur, contact gezocht met afbeelding met service:

"Ja dan zult u wel veel handcreme smeren, niet gedekt onder garantie"

Ik reageerde dat ik dan wel rechtsbijstand in zou schakelen.

"We komen wel kijken met een servicemonteur, dan kunt u dan kiezen of u het wel of niet gedaan wilt hebben op basis van de beoordeling van de monteur of het onder garantie valt ja of nee. "

Monteur komt hier net, en rept met geen woord over geld, alleen dat het véél vaker voorkomt, en ik noem nadrukkelijk nog dat ik het onder garantie aangevraagd heb, was allemaal geen probleem en kwam in orde. Repte met geen woord over betalen, kosten, of een keuze maken.

Monteur plaatst een nieuw stuur, en rijdt weg, berichtje in de app, of ik even €759 wil aftikken omdat ze een nieuw stuur geplaatst hebben....

Geen haar op mijn hoofd die €750,- gaat aftikken voor een nieuw stuur, kom hem dan maar weer terugruilen voor mijn bubbelige stuur. Laat ik hem liever voor een paarhonderd euro bekleden met echt leer of iets anders stevigs dat wél heel blijft. Zijn ze helemaal van de pot gerukt.

Ik dacht eindelijk eens een prettig einde te hebben aan een serviceervaring, tot zover: helaas. Vriendelijke medewerker, leek ook competent.
Geeft toch weer een zure smaak.

Na mijn berichtje in de service-app van Tesla direct een belletje van de monteur, dat ik volledig gelijk heb en hij hem op garantie gezet heeft 8).

Toch nog eind goed, al goed. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 15-04-2024 11:12 ]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Mar.tin schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:58:
Het blijft gepruts hoor met de service van Tesla.

2-3 weken geleden bubbels op mijn stuur, contact gezocht met afbeelding met service:

"Ja dan zult u wel veel handcreme smeren, niet gedekt onder garantie"

Ik reageerde dat ik dan wel rechtsbijstand in zou schakelen.

"We komen wel kijken met een servicemonteur, dan kunt u dan kiezen of u het wel of niet gedaan wilt hebben op basis van de beoordeling van de monteur of het onder garantie valt ja of nee. "

Monteur komt hier net, en rept met geen woord over geld, alleen dat het véél vaker voorkomt, en ik noem nadrukkelijk nog dat ik het onder garantie aangevraagd heb, was allemaal geen probleem en kwam in orde. Repte met geen woord over betalen, kosten, of een keuze maken.

Monteur plaatst een nieuw stuur, en rijdt weg, berichtje in de app, of ik even €759 wil aftikken omdat ze een nieuw stuur geplaatst hebben....

Geen haar op mijn hoofd die €750,- gaat aftikken voor een nieuw stuur, kom hem dan maar weer terugruilen voor mijn bubbelige stuur. Laat ik hem liever voor een paarhonderd euro bekleden met echt leer of iets anders stevigs dat wél heel blijft. Zijn ze helemaal van de pot gerukt.

Ik dacht eindelijk eens een prettig einde te hebben aan een serviceervaring, tot zover: helaas. Vriendelijke medewerker, leek ook competent.
Geeft toch weer een zure smaak.
Gebruik je toevallig ook handcreme?

Maar dat zo'n monteur al zegt dat het vaak voorkomt is toch al een erkenning dat het een slecht materiaal is en wettelijk mag je een fatsoenlijk product verwachten vanuit het consumenten recht.
Ik heb zelf ook echt nog nooit meegemaakt dat een stuur gaat bubbelen, ook niet bij een auto van +10 jaar oud.

Als de auto zakelijk is aangeschaft gelden consumenten rechten niet en dan moet je inderdaad gewoon betalen.

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Psycho_Mantis schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:04:
[...]

Maar dat zo'n monteur al zegt dat het vaak voorkomt is toch al een erkenning dat het een slecht materiaal is en wettelijk mag je een fatsoenlijk product verwachten vanuit het consumenten recht.
Ik heb zelf ook echt nog nooit meegemaakt dat een stuur gaat bubbelen, ook niet bij een auto van +10 jaar oud.

Als de auto zakelijk is aangeschaft gelden consumenten rechten niet en dan moet je inderdaad gewoon betalen.
Alsof handcreme een reden zou zijn om geen garantie te geven.
Dat is een stuur, wat je met je handen aanraakt, en ja sommige mensen gebruiken handcreme dan moet dat stuur daar maar tegen kunnen.

• Mar.tin
Psycho_Mantis schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:04:
[...]

Gebruik geen handcreme en desinfectant. Soort-van ook omdat ik wéét dat die sturen er gevoelig voor zijn. Zorg overwegend dat ik met schone, droge, gewassen handen in de auto zit. Hij is namelijk helemaal eigendom van mij als privépersoon, en wil er dus een beetje zuinig op zijn. Ik baby hem geenszins, gaat gewoon elke week (of vaker als er veel stront op zit) door de carwash. Maar dingen waarvan ik weet dat ze écht een beetje een zwakke plek zijn (zoals het stuur) probeer ik te ontzien omdat ik die niet gemakkelijk zelf kan repareren.

Bubbels zaten natuurlijk wel op de plek waar ik 'm altijd vasthoud (linksonder).

Ik begrijp van de geruchtenmolen op reddit dat het een kwaaltje is van alles begin 2022 - ergens 2023. En dat er sinds februari 2024 een revisie-stuur is waarmee ze het opgelost zouden hebben.

Was ook "blij" dat hij op 78.000km begon te bubbelen en niet op 81.000 :+ (garantie is 4 jaar / 80.000km)

Én de monteur zei ook iets in de trant van: "het is toch een stuur, dat moet toch niet uitmaken of je dat met handcreme vastpakt of niet"

[ Voor 30% gewijzigd door Mar.tin op 15-04-2024 11:16 ]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

k995 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:06:
[...]

Alsof handcreme een reden zou zijn om geen garantie te geven.
Dat is een stuur, wat je met je handen aanraakt, en ja sommige mensen gebruiken handcreme dan moet dat stuur daar maar tegen kunnen.
Ik heb mijn leren ipadhoes eens beetgepakt terwijl er zonnebrand creme op mijn handen zat. Nu staat er een handafdruk op. Dus sommige materialen reageren wel op cremetjes.
Mar.tin schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:08:
[...]

Gebruik geen handcreme en desinfectant. Soort-van ook omdat ik wéét dat die sturen er gevoelig voor zijn. Zorg overwegend dat ik met schone, droge, gewassen handen in de auto zit. Hij is namelijk helemaal eigendom van mij als privépersoon, en wil er dus een beetje zuinig op zijn. Ik baby hem geenszins, gaat gewoon elke week (of vaker als er veel stront op zit) door de carwash. Maar dingen waarvan ik weet dat ze écht een beetje een zwakke plek zijn (zoals het stuur) probeer ik te ontzien omdat ik die niet gemakkelijk zelf kan repareren.

Was ook "blij" dat hij op 78.000km begon te bubbelen en niet op 81.000 :+ (garantie is 4 jaar / 80.000km)

Én de monteur zei ook iets in de trant van: "het is toch een stuur, dat moet toch niet uitmaken of je dat met handcreme vastpakt of niet"
Ze beweren dus dat je iets zou doen, wat je niet doet. Bubbelen bij normaal gebruik zou gewoon garantie moeten zijn. Jammer dat ze er moeilijk over doen, hopelijk kan je nog escaleren o.i.d.
Tommie12 schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:37:
[...]

Nochtans.. als ik me niet vergis koopt Tesla de verkeersinfo bij Google, en raad eens wie de eigenaar is van Waze? Ik kan me niet voorstellen dat die gegevens niet gedeeld worden tussen Google en Waze, en dus ook bij Tesla terecht komen.

In je Tesla kan je ingeven vanaf hoe veel vertraging je een andere weg wil nemen, mogelijk staat dat nogal hoog. (als het te laag staat krijg je te veer herberekeningen, dus dat is ook niet ideaal)
Alleen de source van de data zegt niet alles. Plus, volgens mij gebruikt Tesla het niet van Google. (https://teslamotorsclub.c...on-navigation-map.272281/)

Heb meermaals mogen ervaren dat de Tesla me standaard richting een afsluiting stuurt waardoor ik veel moest omrijden. Was gewoon gepland onderhoud. Verder bevalt Waze op lange buitenlandse trips me veel beter. Ook qua rijbaanhulp. Iets dat Tesla ook nog steeds niet heeft.

Prima dat Tesla helemaal heilig voor je is. Voor 9 van de 10 ritten vind ik de standaard navi ook prima, maar heilig is het imho niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 15-04-2024 11:19 ]

Pagina: 1 ... 309 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: