Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 308 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.709.567 views

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:14
Richh schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:44:
[...]

Check, thnx :) dat verklaart.

Verder zit er voor zover ik online kon vinden, niet echt een noemenswaardig verschil tussen beide, zolang je geen FSD wilt (en nu is het lastig in de toekomst kijken, maar ik vermoed dat ik dat toch niet ga doen).

Sommige mensen zeggen dat de MCU van HW3 anders is, maar daar merk je praktisch niet heel veel van geloof ik. Mocht ik ook FSD willen, dan moet je daar sowieso voor bijbetalen en dan zijn eventuele hardware upgrades volgens mij inclusief.
Enig verschil zou de verkeersbordherkenning zijn..?
'voordeel' van de HW2.5 auto's is dat ze al wat achterlopen op de nieuwe coole features. Ik (met mijn SR+ met HW2.5) heb dus nog gewoon AP tot max 150km/u ipv 140km/u, de auto gebruikt geen verkeersbordherkenning (wat nog niet echt goed gaat), parkeersensoren werken nog gewoon (ultrasoon en niet met camera's) en ik kan geen 5 strikes = een week geen AP krijgen (dat zit gewoon niet in HW2.5 auto's).

(als ik er zo over nadenk ik het zonde dat ik ergens volgende week mijn nieuwe model 3 Highland op ga halen :+ ;) )

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:59
Caayn schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:10:
[...]
Goed dat je het zegt. Ik moet de mijne nog steeds plakken. Voorheen plakte ik ze altijd naast mijn rechtenbeen tegen het middenconsole aan.

Was er niets met veiligheidshamers en dubbelglas? Het is in ieder geval handig voor het opensnijden van een gordel.
Het kunnen doorsnijden van een gordel is handig wanneer de auto ondersteboven ligt en je in je aangespannen gordel blijft hangen. Een lifehammer die naast je been onderaan tegen de middenconsole zit, daar kun je dan nooit bij. ;)

Als je hem nog een plek wilt geven, probeer eerst eens welke delen van het interieur te bereiken zijn zonder dat je gordel verder uitrolt. Dat zijn de plekken waar je in noodgevallen ook nog bij kunt.

Punctuality is the politeness of kings

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
tspawn schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:34:
Oei, ik heb de mooie vlek achter het stuur, van de tape. Sta nu bij de Tesla service en het is gewoon een klus van twee uur :-|

Ik weet niet of ik dat de moeite vind...ze gaan hem.nu eerst proberen schoon te maken.
Hoe is dit voor je afgelopen?

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-10 00:48
bert pit schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:12:
[...]

Ligt ergens achterin. Omdat het de zijruit niet in een sponning zit maar vrij tegen de rubbers drukt aan de buitenkant, is een flinke duw met je voeten voldoende om de ruit er uit te trappen.
Ja, als je je voeten in die positie kan krijgen, als je auto half aan puin ligt, wil dat nog weleens een uitdaging zijn..

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:06
Kan je met een lifehammer uberhaupt wel door dat dubbelglas heen? Met andere woorden: Heeft het wel zin?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Schwarz schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:37:
Kan je met een lifehammer uberhaupt wel door dat dubbelglas heen? Met andere woorden: Heeft het wel zin?
YouTube: BREAKING: Putting Tesla's New Laminated Glass to the Test

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Giga
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
Dix0r schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:48:
Helaas zit er niet een soort recalculate functie in de navi.

Als je aan het begin van je reis simpelweg het plan volgt wat initieel wordt afgegeven ben je m.i. niet efficient met je laadstops. De navi is ook vrij conserveratief (stoppen bij SuC's op 20 a 30 procent).
Ja, echt flexibel is het niet met aanpassen en hercalculeren van de route. Soms stelt het ook een SuC voor waar je met 5% aan gaat komen, terwijl er dus gewoon een Ionity 20 KM eerder was wat aannemelijker was. Maar ja.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

adjego schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:40:
[...]

Ik vind mijn route nog gaver!

[Afbeelding]

En dat is dan zelfs naar Poznan. Geen idee waar de planner de mist mee in gaat maar je bent er met rijden ook zelf bij dus je kunt altijd iets anders als tussenstop kiezen lijkt mij. Ik gebruik overigens nooit de app hiervoor. Zal straks eens in de auto kijken wat de auto er van maakt.
Ehm,

Not sure met wat voor auto jullie rijden, maar dit komt er hier uit rollen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-bB73dcSNPZLFHX-a4BnTGdCmQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rFE6NsZSZHMnNeYW2MWigkyC.png?f=fotoalbum_large

Nog voortbordurend op de nieuwe Model Y LR RWD: heb even de EPA waardes en WLTP waardes vergeleken.

Volgens Tesla komt de nieuwe versie 1.12 keer zo ver als de LR AWD. Als ik dan de EPA waarde pak van de LR AWD maal 1.12 dan kom ik op 561 km voor de nieuwe als EPA waarde. Waarschijnlijk zit je dus realistisch ergens tussen de 530-560 qua bereik in de zomer.

[ Voor 14% gewijzigd door Jeroenneman op 12-04-2024 17:21 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• flo_
  • Laatst online: 27-10 14:15
Jeroenneman schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:57:
[...]

Ehm,

Not sure met wat voor auto jullie rijden, maar dit komt er hier uit rollen.
[Afbeelding]
Geen idee met welke auto jij rijdt, maar heb altijd minimaal 6 laadstops tot aan de Poolse grens... Model 3 SR hier. Niet via Tsjechië, maar gewoon langs de A3-A2-A10 in DLD.

[ Voor 6% gewijzigd door flo_ op 12-04-2024 17:03 ]

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:33
flo_ schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:02:
[...]

Geen idee met welke auto jij rijdt, maar heb altijd minimaal 6 laadstops tot aan de Poolse grens... Model 3 SR hier. Niet via Tsjechië, maar gewoon langs de A3-A2-A10 in DLD.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQ8KQnpY3a6GyhoIqt5oMRaaWfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEQYWIFkvvLtI1XrAxvQ1vVN.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit Den Haag met een 2023 RWD M3

• flo_
  • Laatst online: 27-10 14:15
geraroz schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:04:
[...]

[Afbeelding]

Vanuit Den Haag met een 2023 RWD M3
Ah, 2023. 2019 hier.. boven de 70 neemt de laadsnelheid drastisch af, daarom mag ik vaker laden >:)

Edit: via de app krijg ik ook die vreemde route door Tsjechië, in de auto geeft 'ie het normaal aan.

[ Voor 9% gewijzigd door flo_ op 12-04-2024 17:10 ]

• Allewijn
  • Niet online
Hier ben ik voor het allereerst even aan het snelladen met mijn MY RWD. Even kijken hoe het werkt en of mijn oude pasje nog werkte bij een Fastned plek.
Alles werkt.
Er naar toe rijdende had ik hem op de Navi geselecteerd en zag ik bovenaan een rood icoontje met tekst 'voorbereiden batterij voor snelladen'.
Moet ik die dan nog AANKLIKKEN om dat te doen of gaat dat automatisch? Want toen ik er op klikte verdween dat hele balkje en zag ik volgens mij nergens meer 'dat hij dat aan het doen was'...

Hij laadt iig lekker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-izJD8K0EHMzo79OR24FyIAVn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjK0i8G7oqC6ZMdTgdkIh4b3.jpg?f=fotoalbum_large

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:17
dreamscape schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:20:
[...]

Het kunnen doorsnijden van een gordel is handig wanneer de auto ondersteboven ligt en je in je aangespannen gordel blijft hangen. Een lifehammer die naast je been onderaan tegen de middenconsole zit, daar kun je dan nooit bij. ;)

Als je hem nog een plek wilt geven, probeer eerst eens welke delen van het interieur te bereiken zijn zonder dat je gordel verder uitrolt. Dat zijn de plekken waar je in noodgevallen ook nog bij kunt.
Die gedachte had ik ook altijd totdat ik eens over de kop sloeg met 70km/h , die hamertjes blijven echt niet op hun plek en lagen vrolijk achterin net als alle andere spullen overal lagen. Ik kwam gelukkig op de bandjes tot stilstand dus had hem niet nodig maar ze zijn dus niet in alle gevallen toegevoegde waarde.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Allewijn schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:13:
Hier ben ik voor het allereerst even aan het snelladen met mijn MY RWD. Even kijken hoe het werkt en of mijn oude pasje nog werkte bij een Fastned plek.
Alles werkt.
Er naar toe rijdende had ik hem op de Navo geselecteerd en zag ik bovenaan een rood icoontje met tekst 'voorbereiden batterij voor snelladen'.
Moet ik die dan nog AANKLIKKEN om dat te doen of gaat dat automatisch? Want toen ik er op klikte verdween dat hele balkje en zag ik volgens mij nergens meer 'dat hij dat aan het doen was'...

Hij laadt iig lekker:
[Afbeelding]
Je hoeft nergens op te klikken. Dat "voorbereiden batterij voor snelladen " is informatief. De auto is dan dus al bezig.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Allewijn
  • Niet online
Jeroenneman schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:25:
[...]

Je hoeft nergens op te klikken. Dat "voorbereiden batterij voor snelladen " is informatief. De auto is dan dus al bezig.
Top. Dankjewel. En hoe lang duurt dat 'voorbereiden' gemiddeld om hem in optimale staat te krijgen?
Zie je ook nog iets wanneer hij volledig voorbereid is?
Ik had hem nu maar iets van meen ik 10 minuutjes vantevoren aangezet.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:16
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:03:
[...]

Ze staan erin (als er maar vaak genoeg een andere Tesla blijft komen), je moet ze er alleen wel zelf bijboeken.

Er worden alleen routes voorgesteld met Tesla SuCs erop, routes zonder Tesla SuCs worden helemaal niet voorgesteld.
Het grappige is dat als ik een route naar Spanje inplan ik in de Tesla dezelfde route krijg als dat ik in Google Maps of TomTom de route naar Spanje vraag. Alleen krijg ik in de Tesla de laadstops erbij te zien bij SUC 's. En daar ben ik blij mee. Scheelt mij een boel geld tov Fastnet of Ionity. Ik rijd nu 5 jaar Tesla en heb nooit problemen met laden gehad bij lange reizen. Vrienden van mij hebben elektrische Audi's en VW 's en of ze durven de lange reizen niet aan of ze hebben gezeur gehad met niet werkende laadstations van andere merken of volle laadstations, die niet van te voren waren aangegeven. Je hebt gelijk dat soms andere merken auto's ervoor zorgen dat SUC's lege plekken aangeven omdat er dubbel geparkeerd wordt door die andere merken, maar ik heb daardoor nog nooit moeten wachten met laden. En gezien de prijzen van stroom bij SUC's denk ik dat het SUC netwerk niet zo'n een groot commercieel voordeel is voor Tesla. Thuis is de stroom duurder dan bij een Tesla SUC. Ik vind de service die Tesla al vanaf het begin geeft voor zijn eigen auto's prima. En logisch dat andere merken geen voorkeur aangeven want die hebben geen eigen laadnetwerk. En het systeem van Tesla, laden zonder pasje of card die je moet gebruiken om te laden is super. Kijk maar eens op YouTube hoeveel problemen er vaak zijn met niet werkende laadpalen omdat de pasjes niet werken etc. En ik zie ook filmpjes dat je in navi systemen van andere merken auto's na het opgeven van de route, apart nog een keer de laadpalen moet ingeven, net als bij Tesla als je de SUC's niet wilt gebruiken.

• DaCoTa
  • Laatst online: 16:02
Lollercopter schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:47:
Wel grappig deze discussie over de superchargers en navigatie. Mijn 2 cents:

Ik ga in Mei naar het midden van Polen (Wabrezno).

Als ik Tesla een route laat plannen, dan stuurt hij mij via Duitsland, helemaal naar beneden door Tsjechie en dan weer omhoog naar midden Polen, om maar geforceerd bij Superchargers te laden. Dit is werkelijk waar echt de allerdomste route ooit: 9 laadmoment, 1800 kilometer rijden en 25 uur en 37 minuten onder weg.

[Afbeelding]

8)7
[...]
Dat is wel een heel vreemde route. Als ik hem via de website laat rekenen, krijg ik dit (Amsterdam - Warsaw):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gNC5R8c7z5_qcc5oWgnzBPUgZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TeI3hAd4OPzwka209ILNT1Sr.png?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit de allersnelste route is, maar ziet er toch redelijk gericht uit.

• DaCoTa
adjego schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:40:
[...]
Ik vind mijn route nog gaver!

[Afbeelding]

En dat is dan zelfs naar Poznan. Geen idee waar de planner de mist mee in gaat maar je bent er met rijden ook zelf bij dus je kunt altijd iets anders als tussenstop kiezen lijkt mij. Ik gebruik overigens nooit de app hiervoor. Zal straks eens in de auto kijken wat de auto er van maakt.
Ik kan helemaal geen route plannen in de app, is dat een iOS dingetje?

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:35
DaCoTa schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:32:
[...]

Dat is wel een heel vreemde route. Als ik hem via de website laat rekenen, krijg ik dit (Amsterdam - Warsaw):

[Afbeelding]

Geen idee of dit de allersnelste route is, maar ziet er toch redelijk gericht uit.
70 minuten laden, 50 minuten laden, wat een vreemde route is dat dan weer… Na die tijd is ie al 2 a 3x van 5 naar 90%

• DaCoTa
Kevinns schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:36:
[...]
70 minuten laden, 50 minuten laden, wat een vreemde route is dat dan weer… Na die tijd is ie al 2 a 3x van 5 naar 90%
Dat zijn idd lange stops ja, zou ik zelf ook niet doen. Geen idee of er voldoende superchargers tussenin zitten om wat vaker korter te stoppen, ik rijd normaal niet die kant op.

• DaCoTa
Wat ik zelf mis in aan de Tesla navigatie is een setting waar je een bepaalde tijd op kan geven om te stoppen en op basis daarvan te navigeren. Bijvoorbeeld iedere 2.5 uur, en dat hij dan daar een laadstop in de buurt zoekt. Zeker met een LR en 100% vertrek vind ik zeker de eerste etappe vaak veel te lang en wil ik veel eerder koffie dan de auto moet laden.

• DaCoTa
schumi1986 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:24:
[...]
Ik ben Apple CarPlay gewend en dan is voor mij het systeem van Tesla ook wat behelpen. Over de routeplanner ben ik dan wel weer heel tevreden omdat ik graag bij SuC’s sta en het plannen zoals @Tommie12 ook al aangeeft super snel gaat.
Ik heb ooit een huurauto met Android Auto gehad, en vond het een drama. Kan aan die implementatie liggen, maar meerdere crashes meegemaakt, verbinding met telefoon verloren, lastig om andere dingen te bedienen omdat het hele scherm overgenomen werd en het voelde schizofreen, zo'n heel ander systeem over het normale systeem van de auto. De navigatie van Google Maps vind ik wel beter qua aanwijzigen vergeleken met Tesla overigens, maar de rest er omheen was drama.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57

World Citizen

FreeReef.nl

Ik denk echt dat het uitmaakt in welke Tesla je de route berekend. Heb net wat zitten lezen en het schijnt ook bij moderne Tesla’s (ik hoop straks ergens een betrouwbare bron te vinden. Voorlopig is het allemaal gissen) uit te maken.

Dus niet elke Tesla laad even snel bij elk percentage. Dus voor de ene Tesla is het handiger een stop eerder te maken en bij de ander iets later.

Als het doel is zo snel mogelijk ergens te zijn dan kan het laadpatroon voor de ene Tesla dus anders zijn dan voor de andere. En dan gaat het niet eens over hoeveel kw er in je accu zit. Het gaat dan enkel nog over laadsnelheden bij verschillende SOC percentages.

Volgens mij kunnen we dat haast niet vergelijken. Want je moet echt allemaal op hetzelfde startpunt staan met bijvoorbeeld allemaal 100% accu en dan de route in de auto laten berekenen.

FreeReef.nl

• Mc_Smurf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:30
Allewijn schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:13:
Alles werkt.
Er naar toe rijdende had ik hem op de Navi geselecteerd en zag ik bovenaan een rood icoontje met tekst 'voorbereiden batterij voor snelladen'.

Hij laadt iig lekker:
[Afbeelding]
Vergeet bij Fastned ook niet de autocharge optie aan te zetten in de app, heb je daar ook geen laaddruppel meer nodig :)

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:35
DaCoTa schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:44:
[...]

Ik heb ooit een huurauto met Android Auto gehad, en vond het een drama. Kan aan die implementatie liggen, maar meerdere crashes meegemaakt, verbinding met telefoon verloren, lastig om andere dingen te bedienen omdat het hele scherm overgenomen werd en het voelde schizofreen, zo'n heel ander systeem over het normale systeem van de auto. De navigatie van Google Maps vind ik wel beter qua aanwijzigen vergeleken met Tesla overigens, maar de rest er omheen was drama.
Ligt inderdaad erg aan de implementatie. Als het in een auto is waar je veel via het scherm moet doen én AA / CP neemt het hele scherm over, dan werkt dat inderdaad niet handig. Maar in een auto met veel knoppen werkt het wel fijn. Het blijft minder geintegreerd dan bij Tesla natuurlijk, maar het geeft ook meer flexibiliteit.

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10 21:04
Oekol schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 06:34:
[...]

Dat is goeie info. Die melding was hiervoor niet, is iets om over na te denken dan of ik ga updaten. Thanks!
Heb even lopen spelen met het schuifje...als je 'm zo afstelt: geen melding 😈. Ik rijd overigens in een Highland, volgens mij hebben niet alle versies deze melding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2Jbe_FrCiTggY3WUf3cQ15OhpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7WFWHsf5pibWMmmIkwexADC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMHgZyIY5yC4a4sm-vWTiNgyy_Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kqrwFWwrVPGz0ERGUJ3I7DUp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ChromeFR op 13-04-2024 02:48 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:59
GeeMoney schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:20:
[...]

Die gedachte had ik ook altijd totdat ik eens over de kop sloeg met 70km/h , die hamertjes blijven echt niet op hun plek en lagen vrolijk achterin net als alle andere spullen overal lagen. Ik kwam gelukkig op de bandjes tot stilstand dus had hem niet nodig maar ze zijn dus niet in alle gevallen toegevoegde waarde.
Of erger nog, je krijgt het ding naar je hoofd geslingerd... Volgens mij is dat best onaangenaam.

Ik kreeg ooit van iemand zo'n noodhamertje met een veermechaniek. Klein ding in de vorm van een sleutelhanger. Die bungelt aan een van de stalks aan mijn stuurkolom, dus in theorie moet ik daar altijd wel bij kunnen. Of het in de praktijk ook werkt, hoop ik nooit te hoeven testen...

Punctuality is the politeness of kings

• Giga
Mackeessie schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:31:
[...]

Het grappige is dat als ik een route naar Spanje inplan ik in de Tesla dezelfde route krijg als dat ik in Google Maps of TomTom de route naar Spanje vraag. Alleen krijg ik in de Tesla de laadstops erbij te zien bij SUC 's. En daar ben ik blij mee. Scheelt mij een boel geld tov Fastnet of Ionity. Ik rijd nu 5 jaar Tesla en heb nooit problemen met laden gehad bij lange reizen. Vrienden van mij hebben elektrische Audi's en VW 's en of ze durven de lange reizen niet aan of ze hebben gezeur gehad met niet werkende laadstations van andere merken of volle laadstations, die niet van te voren waren aangegeven. Je hebt gelijk dat soms andere merken auto's ervoor zorgen dat SUC's lege plekken aangeven omdat er dubbel geparkeerd wordt door die andere merken, maar ik heb daardoor nog nooit moeten wachten met laden. En gezien de prijzen van stroom bij SUC's denk ik dat het SUC netwerk niet zo'n een groot commercieel voordeel is voor Tesla. Thuis is de stroom duurder dan bij een Tesla SUC. Ik vind de service die Tesla al vanaf het begin geeft voor zijn eigen auto's prima. En logisch dat andere merken geen voorkeur aangeven want die hebben geen eigen laadnetwerk. En het systeem van Tesla, laden zonder pasje of card die je moet gebruiken om te laden is super. Kijk maar eens op YouTube hoeveel problemen er vaak zijn met niet werkende laadpalen omdat de pasjes niet werken etc. En ik zie ook filmpjes dat je in navi systemen van andere merken auto's na het opgeven van de route, apart nog een keer de laadpalen moet ingeven, net als bij Tesla als je de SUC's niet wilt gebruiken.
Ik ben zeer nieuwsgierig naar hoe dit zich ontwikkeld de komende maanden. Tesla gaat steeds meer SuCs in Europa open zetten voor gebruik door andere EVs en dat loopt als een trein. Zo goed, dat de auto's die twee plekken innemen voor het laden bij 1 stal (omdat hun laadpoort onhandig zit voor een V2 & V3 lader). Daardoor gaan we vaker zien dat de Tesla app denkt dat er nog 4 plekken over zijn maar, in realiteit kunt u daar dan op dat moment niet laden.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:39

bert pit

asdasd

schumi1986 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:24:
[...]
Ik ben Apple CarPlay gewend en dan is voor mij het systeem van Tesla ook wat behelpen. Over de routeplanner ben ik dan wel weer heel tevreden omdat ik graag bij SuC’s sta en het plannen zoals @Tommie12 ook al aangeeft super snel gaat.
Ik vond apple carplay ook goed, heb het 5 jaar gebruikt. Het mooie is dat het kaartmateriaal up to date is en er wordt geen data overgedragen naar de (huur) auto. Wel is de spraakherkenning van Tesla (google) veel beter. Dat gaat eigelijk nooit mis bij mij en de kaarten zijn ook up to date.
Mijn eerste navigatie apparaat was een Becker autoradio, daarna heb ik verschillende geintegreerde systemen gehad. Bijna allemaal liepen ze jaren achter vwb het kaartmateriaal. Het overhypte systeem van Opel heb ik opgegeven, daar was niet mee te werken. Wat dat betreft is de Tesla een verademing.

Ik heb al verschillende lange ritten gemaakt, naar midden Italië, Duitsland en de Franse Alpen. Eigenlijk nooit een probleem ondervonden. Maar ik moet zeggen dat buiten het thuisladen praktisch uitsluitend de SuC's gebruik.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Giga
bert pit schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:25:
[...]

Ik vond apple carplay ook goed, heb het 5 jaar gebruikt. Het mooie is dat het kaartmateriaal up to date is en er wordt geen data overgedragen naar de (huur) auto. Wel is de spraakherkenning van Tesla (google) veel beter. Dat gaat eigelijk nooit mis bij mij en de kaarten zijn ook up to date.
Mijn eerste navigatie apparaat was een Becker autoradio, daarna heb ik verschillende geintegreerde systemen gehad. Bijna allemaal liepen ze jaren achter vwb het kaartmateriaal. Het overhypte systeem van Opel heb ik opgegeven, daar was niet mee te werken. Wat dat betreft is de Tesla een verademing.
Ik vond navigeren met CarPlay prima. Maar muziek kiezen of podcasts en dan willen doorspoelen? Vreselijk irritant.

De spraakherkenning is overigens inderdaad echt goed bij Tesla. Ik las daar wat negatieve berichten over maar ik ben zeer aangenaam verrast.
Ik heb al verschillende lange ritten gemaakt, naar midden Italië, Duitsland en de Franse Alpen. Eigenlijk nooit een probleem ondervonden. Maar ik moet zeggen dat buiten het thuisladen praktisch uitsluitend de SuC's gebruik.
Ik gebruik de app ChargingTime op iOS. Vul daar de route in en kies zo de laadplekken waar ik wil stoppen. Die moeten ook voldoen aan fijne faciliteiten eromheen. Het laden is meer bijzaak, kan ook 5KM eerder of later als de plek mij niet zou bevallen.

Die omgeving zoek ik dan op kaart op, dan kies ik in de optie Laden (laat laadplekken in de buurt zien) in het menu de laadplek in kwestie (hopen dat Tesla hem opgenomen in de lijst). Alleen dan zal Tesla de batterij pre-conditioneren voor het laden en krijg ik een optimale route. De stop erna hetzelfde, stop erna hetzelfde. Irritant.

[ Voor 5% gewijzigd door Giga op 12-04-2024 18:46 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05:46
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:19:
[...]

Ik ben zeer nieuwsgierig naar hoe dit zich ontwikkeld de komende maanden. Tesla gaat steeds meer SuCs in Europa open zetten voor gebruik door andere EVs en dat loopt als een trein. Zo goed, dat de auto's die twee plekken innemen voor het laden bij 1 stal (omdat hun laadpoort onhandig zit voor een V2 & V3 lader). Daardoor gaan we vaker zien dat de Tesla app denkt dat er nog 4 plekken over zijn maar, in realiteit kunt u daar dan op dat moment niet laden.
Je bent er echt goed in om voor elke oplossing een nieuw probleem te bedenken.
Nieuwe laadplekken van Tesla worden nu aangelegd met de V4 laders en dan kan je ook laden als de laadpoort aan de andere kant zit.

Ik heb bij Tesla nog nooit moeten wachten, en wel bij Ionity, maar nu ben ik weer de fanboy waarschijnlijk….

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tommie12
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:43:
[...]

Ik gebruik de app ChargingTime op iOS. Vul daar de route in en kies zo de laadplekken waar ik wil stoppen. Die moeten ook voldoen aan fijne faciliteiten eromheen. Het laden is meer bijzaak, kan ook 5KM eerder of later als de plek mij niet zou bevallen.

Die omgeving zoek ik dan op kaart op, dan kies ik in de optie Laden (laat laadplekken in de buurt zien) in het menu de laadplek in kwestie (hopen dat Tesla hem opgenomen in de lijst). Alleen dan zal Tesla de batterij pre-conditioneren voor het laden en krijg ik een optimale route. De stop erna hetzelfde, stop erna hetzelfde. Irritant.
Don’t fix a problem that does not exist.

• Giga
Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:44:
[...]

Je bent er echt goed in om voor elke oplossing een nieuw probleem te bedenken.
Nieuwe laadplekken van Tesla worden nu aangelegd met de V4 laders en dan kan je ook laden als de laadpoort aan de andere kant zit.
Ja handig, dan maar alleen laden bij V4 plekken. Nog meer beperkingen.
Ik heb bij Tesla nog nooit moeten wachten, en wel bij Ionity, maar nu ben ik weer de fanboy waarschijnlijk….
Ik heb ook nog nooit hoeven wachten bij een SuC want ik negeer ze op mijn route.

• Tommie12
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:48:
[...]

Ja handig, dan maar alleen laden bij V4 plekken. Nog meer beperkingen.

[...]

Ik heb ook nog nooit hoeven wachten bij een SuC want ik negeer ze op mijn route.
Nee, een V4 is geen beperking, die heft juist een beperking op.

En waarom vermijd je die SuC toch? Daar zijn echt geen goede redenen voor te vinden.

• Giga
Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:47:
[...]

Don’t fix a problem that does not exist.
Handige route...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dk5PAcRjwyEdvduBpszVOmyi41k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GWVs4Syl1dG50RkbY8NmNKdk.jpg?f=user_large

• Tommie12
Probeer die eens in je auto?
Die planning is trouwens dynamisch, en afhankelijk van drukte, verbruik etc.

Ik krijg dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcPgdZXhVmTwWd9SlRAWFU8QtNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/InoSXlwgtPbFATYZBQnyOgWy.jpg?f=fotoalbum_large

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Jackberry schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:03:
[...]

Staat die niet toevallig nog op koelen ipv verwarmen? Overkwam mij afgelopen weekend toen het ineens warm weer was, had hem op koelen gezet. Maandag ochtend weer naar werk en hij bleef maar koude lucht blazen... stond nog op koelen
Heb er net ff naar gekeken; of ik ben blind, of ik zie helemaal nergens een modus voor koelen/verwarmen. Je stelt gewoon een temperatuur in en that’s it? :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:39

bert pit

asdasd

Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:43:
[...]

Ik vond navigeren met CarPlay prima. Maar muziek kiezen of podcasts en dan willen doorspoelen? Vreselijk irritant.

De spraakherkenning is overigens inderdaad echt goed bij Tesla. Ik las daar wat negatieve berichten over maar ik ben zeer aangenaam verrast.

[...]

Je zou een commander van Enhauto.com kunnen overwegen met twee buttons erbij. Naast allerlei leuke features is een druk op de knop voldoende voor preconditioning.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Giga
Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:53:
[...]

Probeer die eens in je auto?
Die planning is trouwens dynamisch, en afhankelijk van drukte, verbruik etc.

Ik krijg dit.

[Afbeelding]
Ja, zo dynamisch dat hij je 500km om laat rijden om langs de dynamische laadstallen van Tesla te gaan. Nee dank u.

• Tommie12
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:04:
[...]

Ja, zo dynamisch dat hij je 500km om laat rijden om langs de dynamische laadstallen van Tesla te gaan. Nee dank u.
Ben je al eens je auto gaan zitten en heb je dit traject ingegeven….

Een kruisschroef is gemaakt om met een kruisschroevendraaier los of vast te zetten. Jij wil het het doen met een torx of platte schroevendraaier, en dan kom je klagen dat het niet gaat.

• Giga
Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:07:
[...]

Ben je al eens je auto gaan zitten en heb je dit traject ingegeven….

Een kruisschroef is gemaakt om met een kruisschroevendraaier los of vast te zetten. Jij wil het het doen met een torx of platte schroevendraaier, en dan kom je klagen dat het niet gaat.
Ik pak de gereedschapskist er maar eens bij dan.

Maar zat u in uw auto toen u die screenshot maakte?

De app weet trouwens alles van uw auto. Tussen auto en app zou dus nooit iets anders uit moeten komen als resultaat, nooit.

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-10 09:51
WhatsappHack schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:56:
[...]

Heb er net ff naar gekeken; of ik ben blind, of ik zie helemaal nergens een modus voor koelen/verwarmen. Je stelt gewoon een temperatuur in en that’s it? :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MH0P_LSwyEboD6eWcuZV1-d-BHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePYPIB6zkZRIDaRKhh2ZKaTA.jpg?f=fotoalbum_large

Meende ik ook, maar hij stond koude lucht te blazen totdat ik deze op verwarmen had gezet

• Mackeessie
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:21:
[...]

Ik pak de gereedschapskist er maar eens bij dan.

Maar zat u in uw auto toen u die screenshot maakte?

De app weet trouwens alles van uw auto. Tussen auto en app zou dus nooit iets anders uit moeten komen als resultaat, nooit.
De app berekent het traject vanuit je telefoon, je auto vanuit de navigatie van de auto. Je zult zien dat als je een route op je telefoon uitrekent en je die route naar je auto stuurt er toch wel verschillen zijn.

• Giga
Jackberry schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:32:
[...]

[Afbeelding]

Meende ik ook, maar hij stond koude lucht te blazen totdat ik deze op verwarmen had gezet
Maar dat zou de Auto-stand zelf moeten regelen. Ik heb ook voor mijn gevoel veel te vaak koude lucht ipv warm gehad de laatste maanden op de Auto-stand.

• Mackeessie
[...]

[Afbeelding]

[ Voor 3% gewijzigd door Mackeessie op 12-04-2024 19:36 ]

• Giga
Mackeessie schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:34:
[...]

De app berekent het traject vanuit je telefoon, je auto vanuit de navigatie van de auto. Je zult zien dat als je een route op je telefoon uitrekent en je die route naar je auto stuurt er toch wel verschillen zijn.
Ik geloof u, en de navi op de app is ook alleen om een beeld te krijgen voor mij want zeer beperkt voor de lange trajecten. Maar er zou niks anders uit hoeven komen, want de telefoon staat in verbinding met je auto dus kan bij al dienst data: locatie, SOC, temp, condities op de weg (is natuurlijk onafhankelijk van de auto) etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Giga op 12-04-2024 19:39 ]

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:21:
[...]

Dit is echt niet. Ik kreeg in de auto enkel v2 laders te zien voordat ik een CCS upgrade had. Nu ik de CCS upgrade heb ziet hij in de auto alle laders.

In de app kreeg ik altijd al alle laders te zien. Dit is ook bevestigd door een Tesla monteur aan mij.

FreeReef.nl

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:03
Na weken moeten wachten op 2024.8.7 kreeg ik ineens na een week al 2024.8.9 voorgeschoteld. Zo op het oog weinig veranderd, ik heb ook mijn camera afgedekt maar krijg geen meldingen of iets daar van.

Sinds 8.7 naast de matrix lampen is autopilot wat minder schokkerig geworden bij bochten.

Voor mensen die van werkgever wisselen en dus ook van account moeten wisselen hier een waarschuwing, neem je pasje mee!

Omdat ik van werkgever gewisseld ben en de auto gekocht is door een andere leasemaatschappij, moest het account nog overgezet worden van werkgever A naar werkgever B. Leasemaatschappij A had op mijn verzoek de auto losgekoppeld van m'n account van werkgever A waardoor ik bijna geen toegang meer had tot de auto. Gelukkig had ik m'n portemonnee bij anders had ik echt een probleem gehad. Leasemaatschappij B lukte het vervolgens na 3 dagen om de auto weer toe te voegen in m'n nieuwe account van werkgever B.

Geluk bij een ongeluk zijn nagenoeg wel alle instellingen bewaard gebleven in de auto :) .

offtopic: Nu bij een leasemaatschappij waar ik geen supercharger sessies mag declareren 8)7

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

• Giga
World Citizen schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:41:
[...]

Dit is echt niet. Ik kreeg in de auto enkel v2 laders te zien voordat ik een CCS upgrade had. Nu ik de CCS upgrade heb ziet hij in de auto alle laders.

In de app kreeg ik altijd al alle laders te zien. Dit is ook bevestigd door een Tesla monteur aan mij.
Ik geloof u, maar de app zou dit allemaal moeten weten. Zeker bij een moderne Tesla. Anders is de routeplanning op de telefoon niet echt bruikbaar.

• Giga
pretpik schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:42:
offtopic: Nu bij een leasemaatschappij waar ik geen supercharger sessies mag declareren 8)7
Ai, dat wordt dan zelf betalen of elders laden. De SuCs negeren op lange ritten is nog niet zo eenvoudig bij Tesla.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:45:
[...]

Ik geloof u, maar de app zou dit allemaal moeten weten. Zeker bij een moderne Tesla. Anders is de routeplanning op de telefoon niet echt bruikbaar.
Ik vond het ook rete irritant dat het verschilde in de auto en de app. Dus ik ben het met je eens dat het eigenlijk niet zou moeten verschillen.

Ik kon de app dus nooit fatsoenlijke gebruiken om een route te plannen en naar de auto te sturen. Althans, eenmaal in de auto was het weer anders dan ik in de app had gezien. Soms scheelde dat ineens een half uur rijden omdat ik langs een v2 lader moest.

Vervelend maar gelukkig opgelost door die upgrade te doen.

Maar ja, dat had gewoon beter moeten werken. Ik had dezelfde verwachting als jij hebt.

FreeReef.nl

• Tommie12
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:45:
[...]

Dat is vooral nuttig om de bestemming door te sturen. Daarna wordt dat toch herrekend en worden laadstops aangepast afhankelijk van verbruik, verkeer etc.

Heb je weer een probleem gevonden.
Echt man, verkoop die Tesla. Het wordt nooit iets tussen jou en die auto.

• Giga
Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:48:
[...]

Dat is vooral nuttig om de bestemming door te sturen. Daarna wordt dat toch herrekend en worden laadstops aangepast afhankelijk van verbruik, verkeer etc.

Ik denk niet dat de LM dit een goed idee zou vinden, Tommy. Daarnaast rijdt de auto veel te fijn om hem weg te doen. Vervelend dat u zich zo opwindt en negatieve gedachtes overhoudt naar aanleiding van mijn kritiek. Het kan niet altijd kaviaar zijn. Desondanks een goed weekeinde gewenst! 👍

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:32
Allewijn schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:32:
[...]

Hoe is dit voor je afgelopen?
Helemaal weggehaald met poetsen.

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:52

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

@Giga, en nog de raad opgevolgd om in de auto de navigatie te laten lopen? Ik kan dat niet direct opmaken uit uw antwoorden.
Met groet, Peter

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-10 22:11
[...]

Avoid negative people, they have a problem for each solution.

• Giga
peerke 1960 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:07:
@Giga, en nog de raad opgevolgd om in de auto de navigatie te laten lopen? Ik kan dat niet direct opmaken uit uw antwoorden.
Met groet, Peter
Ik zal het morgen eens proberen, maar ik geloof het op basis van meerdere reacties hier. Zou eigenlijk niet hoeven dat je een ander resultaat krijgt app vs auto, maar zal dus zo zijn.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:25
[...]

Don’t feed the troll ;)

• Giga
FSD kost nu $99 per maand in de VS. Ik zou dat echt meteen een maandje doen tijdens een lange autovakantie, had het zo goed gewerkt in Europa.

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
Vandaag in het donker via de afsluitdijk gekomen. Werd door echt alle vrachtwagens die van de andere kant kwamen geseind. Gelijk dimt dan de verlichting van de auto maar wel duidelijk hinder veroorzaakt. Dus de adaptieve matrixverlichting maar uitgezet.

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
japie514 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:49:
Vandaag in het donker via de afsluitdijk gekomen. Werd door echt alle vrachtwagens die van de andere kant kwamen geseind. Gelijk dimt dan de verlichting van de auto maar wel duidelijk hinder veroorzaakt. Dus de adaptieve matrixverlichting maar uitgezet.
Ik heb deze week heel wat uren in het donker gereden en ik ben juist heel erg tevreden over de matrixverlichting. Er is nog niet naar mij geseind :)

• RvV
  • Laatst online: 07:43

RvV

schumi1986 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 00:33:
[...]

Ik heb deze week heel wat uren in het donker gereden en ik ben juist heel erg tevreden over de matrixverlichting. Er is nog niet naar mij geseind :)
Hier in de Y ook boven verwachting. Stukken A2, N-wegen, landwegen, allemaal prima. In de dorpen en de stad zou het nog wel wat getuned kunnen worden. Dat zijn plekken waar ik helemaal niet zoveel licht nodig heb en de auto schijnt daar nogal eens lomp naar voetgangers en fietsers.

Y'24

• WhatsappHack
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Vreemd, deze selector heb ik niet (ook niet als AUTO uitstaat.).

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• WhatsappHack
  • Niet online
Hoe zit dat eigenlijk juridisch met adaptive verlichting en artikel 32? Als je achter iemand rijdt of er komt iemand je tegemoet, als de auto dan die pixels uitzet staat dat gelijk aan geen groot licht voeren of…?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
japie514 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:49:
Vermoedelijk staat dat los van het adaptieve deel en staat je verlichting in het algemeen te hoog afgesteld.

Hier van de week ook gezien hoe het werkt, maar aangezien ik recent de verlichting een stuk naar beneden heb ingesteld speelde het pixel schouwspel zich voor mij op de weg af ipv in de verte bij de tegenliggers / medeweggebruikers. Er werd netjes op- en afgeschaald qua pixels, mooi om te zien.

De combinatie adaptief licht en hoogte instelling van de verlichting is nu nog belangrijker geworden. Wat ik nu gewoon onthoud is: Verlichting opnieuw instellen -> Vorige keer was het daarna 2x omlaag draaien (voorbeeld), dat was nog te hoog, dus nu 3x omlaag draaien. En dan weer testen.

Ik weet dat dit niet hoort, maar na software updates wordt dit nog weleens gereset en ik ga niet iedere keer naar een partij toe om dit te laten instellen. Dus dan maar zo.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 12:25
Werkt adaptief licht alleen maar op buitenwegen ? Ik heb nog geen enkele keer gezien dat de auto met de pixels aan het spelen was. Het was wel binnen de bebouwde kom. Vroeger ging het automatisch groot licht dan wel aan, maar nu geen adaptief licht..

Tesla Model 3 RWD (2023)

• Tommie12
cacofant schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:33:
Werkt adaptief licht alleen maar op buitenwegen ? Ik heb nog geen enkele keer gezien dat de auto met de pixels aan het spelen was. Het was wel binnen de bebouwde kom. Vroeger ging het automatisch groot licht dan wel aan, maar nu geen adaptief licht..
Als er veelomgevingslicht is, dan gaat het niet aan, maar op donkere plekken zeker wel.

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
Taro schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:12:
[...]

Vermoedelijk staat dat los van het adaptieve deel en staat je verlichting in het algemeen te hoog afgesteld.

Hier van de week ook gezien hoe het werkt, maar aangezien ik recent de verlichting een stuk naar beneden heb ingesteld speelde het pixel schouwspel zich voor mij op de weg af ipv in de verte bij de tegenliggers / medeweggebruikers. Er werd netjes op- en afgeschaald qua pixels, mooi om te zien.

De combinatie adaptief licht en hoogte instelling van de verlichting is nu nog belangrijker geworden. Wat ik nu gewoon onthoud is: Verlichting opnieuw instellen -> Vorige keer was het daarna 2x omlaag draaien (voorbeeld), dat was nog te hoog, dus nu 3x omlaag draaien. En dan weer testen.

Ik weet dat dit niet hoort, maar na software updates wordt dit nog weleens gereset en ik ga niet iedere keer naar een partij toe om dit te laten instellen. Dus dan maar zo.
Als ik gewoon met dimlicht rijd is er niemand die seint. Als mijn lampen te hoog afgesteld waren dan had ik dat wel gemerkt, aardig stuk op tweebaans wegen in het donker gereden met veel tegenliggers.
Mijn vermoeden is dat het komt doordat de vrachtwagen chauffeur een stuk boven de koplampen zit en omdat de koplampen achter de vangrail zitten de auto de vrachtwagen te laat ziet. Zodra de vrachtwagenchauffeur seint met de lampen bovenop de cabine past de matrix zich gelijk aan. Kan zijn dat het met een M3 wat meer een issue is als met de Y, camera zit wat lager?
Misschien dat het te omzeilen is door de koplampen lager (te laag?) af te stellen, kan ik nog een keer proberen.
Maar heb de auto niet gekocht voor de adaptieve verlichting en vind het geen probleem om handmatig tussen grootlicht en dimlicht te wisselen. :)

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Ondanks de aankondiging per e-mail dat vandaag de tarieven bij de SuC’s gaan veranderen is daar vooralsnog niets van te zien.

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 12:25
Volgens mij een paar cent duurder geworden. Alleen niet voor Tesla rijders.

Tesla Model 3 RWD (2023)

• Allewijn
  • Niet online
WhatsappHack schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 00:47:
[...]

Vreemd, deze selector heb ik niet (ook niet als AUTO uitstaat.).
Volgens mij is die optie voor STOEL verwarming / verkoeling! Dus alleen voor M3H.
En je kan dan natuurlijk niet je stoel koud laten blazen terwijl je warme lucht uit je dashboard wil.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Allewijn schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:55:
[...]

Volgens mij is die optie voor STOEL verwarming / verkoeling! Dus alleen voor M3H.
En je kan dan natuurlijk niet je stoel koud laten blazen terwijl je warme lucht uit je dashboard wil.
Ik heb het idee dat de stoel koeling alleen maar lucht van onder de stoel aanzuigt en door de zittingen blaast.

Dus niet is aangesloten op het klimaatsysteem.

Uiteraard wissel je wel tussen de weerstandsverwarming of de ventilator.

• Allewijn
  • Niet online
mjvdzwet schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:01:
[...]

Ik heb het idee dat de stoel koeling alleen maar lucht van onder de stoel aanzuigt en door de zittingen blaast.

Dus niet is aangesloten op het klimaatsysteem.

Uiteraard wissel je wel tussen de weerstandsverwarming of de ventilator.
Ik heb zelf een MY dus (helaas) geen stoelventilatie.
Zou wel jammer zijn als het niet via een airduct aangesloten is op het klimaatsysteem. Heb dat bij een vorige auto gehad en dat was écht lekker in de zomer. Mijn overhemd zo koel en droog en uitstappen zonder een zweetplekje.
Enkel aanzuigen van onder de stoel is natuurlijk leuker dan helemaal geen optie, maar had dan beter gekund.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:54
WhatsappHack schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:59:
Ik heb de nieuwste software update (8.nogwat) geïnstalleerd, heb nu het idee dat a.) de climate control uitsluitend koude lucht blijft blazen; zelfs op 27.5C instellen maakt niet uit, b.) de warmtepomp door blijft draaien. Hebben meer mensen dit opgemerkt/last van? Fixes?
Geen last van. Heb je dit al eens geprobeerd? https://service.tesla.com...0A-93F4-966DB3E67FEA.html

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:52

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Vraagje, ik wil mijn koplampen afstellen. Ze zijn nogal ontregeld. Mijn dochter had erg veel last van seinende tegenliggers en heeft de lichten max naar beneden gedaan.:( Weet iemand een goede bruikbare instructiefilm? Ik ben al volop aan het zoeken op youtube.
Thxs peter

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:54
peerke 1960 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:09:
Vraagje, ik wil mijn koplampen afstellen. Ze zijn nogal ontregeld. Mijn dochter had erg veel last van seinende tegenliggers en heeft de lichten max naar beneden gedaan.:( Weet iemand een goede bruikbare instructiefilm? Ik ben al volop aan het zoeken op youtube.
Thxs peter
De procedure om ze af te stellen is erg ingewikkeld. Beter ga je ergens op een vlakke ondergrond staan en schijnen de lampen ergens naartoe waar je goed kan zien hoe hoog ze staan en hoe ze schijnen naar links of rechts. Vervolgens ga je naar het afstelling menu en ga je ze op gevoel omhoog zetten. Pas als je het afstellingsmenu verlaat zie je hoe ze echt schijnen. Is het niet naar je zin? Herhaal.

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Sinds 2024.8.9 krijg ik bij navigeren op autopilot continu de vraag om te wisselen naar de linkerrijstrook, terwijl er niks voor me rijdt. Dat is ook op het scherm te zien. Meer mensen last van?

Ook lijken de ghost ruitenwissers nog steeds niet opgelost (volledig droog, toch twee keer de ruitenwissers aan op een stukje van 9km).

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:22
CrashOne schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:21:
Sinds 2024.8.9 krijg ik bij navigeren op autopilot continu de vraag om te wisselen naar de linkerrijstrook, terwijl er niks voor me rijdt. Dat is ook op het scherm te zien. Meer mensen last van?
Met EAP neem ik aan?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
noo schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:22:
De Tesla app navigatie is niet altijd even slim. Afgelopen week een tripje Belgie gepland waar een mysterieuze laadsessie in Namen werd gepland... Als ik de stop in Poelkapelle (ligt vrijwel op de route) weg haal komt er een zinnige planning uit (met een stop in Kortrijk). Vertrouwen is goed, zelf ook nadenken is beter :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan ook een route plannen naar de dichtsbijzijnde Mitra. Daar verkopen ze tegenwoordig ook Westvleteren 12 :P

• RvV
  • Laatst online: 07:43

RvV

Ook lijken de ghost ruitenwissers nog steeds niet opgelost (volledig droog, toch twee keer de ruitenwissers aan op een stukje van 9km).
Ja, hier ook last van met de autopilot dat hij op een lege snelweg wilt inhalen, maar dat had ik ook in de voorgaande versies hoor. Er is geen touw aanvast te knopen en komt puur random lijkt het wel. Niet vaak, maar soms.

Y'24

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ja.
RvV schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:38:
[...]

Ja, hier ook last van met de autopilot dat hij op een lege snelweg wilt inhalen, maar dat had ik ook in de voorgaande versies hoor. Er is geen touw aanvast te knopen en komt puur random lijkt het wel. Niet vaak, maar soms.
Vorige versie geen last van (twee keer 230km op een dag grotendeels mee gereden), nieuwe versie al een aantal keer op een klein stukje. Erg vreemd.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Dat is bij mij alleen als hij wilt voorsorteren, maar soms doet hij dat al erg vroeg.
Hoe staan je inhaal instellingen? Op Mad max toevallig?

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:02
adwin84 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:00:
Sinds gisteren werkt de radio niet meer. Zie ook geen radiozenders meer staan, behalve mijn favorieten. Vanochtend de laatste update geïnstalleerd en de auto geheel herstart, rempedaal indrukken + beide scrollwieltjes tot het tesla logo weer verschijnt. Dit heeft geen verandering gebracht. Kent iemand anders dit probleem en heeft wellicht een oplossing?
Heb helaas geen reacties op dit bericht gezien. Is dit opgelost, en zo ja: hoe?

Net namelijk in een occasion gereden met hetzelfde probleem. De radio deed het wel (fm only...) maar de pagina met zenders was helemaal leeg. De optie tot het handmatig afstemmen werkte niet. Ik kon dus niet van zender wisselen.

De gasten bij de garage kregen het ook niet voor elkaar :P

Nu kan ik de auto natuurlijk gewoon laten staan en een andere kopen, aanbod zat... Maar misschien is het wel iets wat makkelijk op te lossen is en/of juist zelf te repareren en wel wat van de prijs af te dingen haha.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-10 00:23
Vandaag het saharazand van de m3 gewassen en hem even in de 845 wax gezet.
Geen idee welke wax ze er op doen vanuit tesla zelf maar moet zeggen dat hij mooi staat te shinen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5Lemu84CSEURmKYADc5OEEIrBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/806Vb76JFht5djApf5n8OWcn.jpg?f=fotoalbum_large

• WhatsappHack
  • Niet online
Allewijn schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:55:
[...]

Ik heb de M3H, maar heb het niet zo staan als op de foto waar ik op reageerde; zitten geen knoppen verwarmen/verkoelen.

• Julienhol
  • Laatst online: 10-06-2024
Hallo,

Wellicht is het eerder ter sprake geweest maar ik kan het zo snel niet vinden. Wij hebben voor het eerst onze aanhanger aan de Tesla gekoppeld. Nu tijdens het rijden zie je continue een knipperende auto op het beeldscherm recht achter de “tesla”. Dit moet natuurlijk de aanhanger voorstellen maar vooral doordat het knippert is het echt super irritant en het leidt bovendien af. Weten jullie of dit uit te zetten is?
Alvast bedankt. Groet Julien

• Smobbo
  • Laatst online: 16:14
Julienhol schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:36:
Hallo,

Wellicht is het eerder ter sprake geweest maar ik kan het zo snel niet vinden. Wij hebben voor het eerst onze aanhanger aan de Tesla gekoppeld. Nu tijdens het rijden zie je continue een knipperende auto op het beeldscherm recht achter de “tesla”. Dit moet natuurlijk de aanhanger voorstellen maar vooral doordat het knippert is het echt super irritant en het leidt bovendien af. Weten jullie of dit uit te zetten is?
Trailer mode aanzetten?
Of een aftermarket trekhaak?

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Psycho_Mantis schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:20:
[...]

Dat is bij mij alleen als hij wilt voorsorteren, maar soms doet hij dat al erg vroeg.
Hoe staan je inhaal instellingen? Op Mad max toevallig?
Staat op standaard en het is echt 5 km voor een stoplicht (A325 richting Arnhem), waar ik ook nog rechtdoor ging (deze ochtend twee keer gereden).

• Julienhol
  • Laatst online: 10-06-2024
Smobbo schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:38:
[...]

Trailer mode aanzetten?
Of een aftermarket trekhaak?
Bedankt voor je bericht. Trailermode staat aan. En nee is op de fabriek gemonteerd (ModelY LR).

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Julienhol schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:36:
Hallo,

Ik herken het, hier ook een originele trekhaak. Dit is er ingeslopen met een update, vorig jaar zomer was dit absoluut niet zo dat je werd 'achtervolgd' door je eigen aanhangwagen. Volgens mij kan je dat nergens uitzetten.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Dat is wel gewoon een bug. Ik heb hem ook gemeld want als er iemand net verkeerd achter je stil staat dan zie je hem ook constant knipperen. Inderdaad irritant.

Moet simpel te fixen zijn.

FreeReef.nl

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:49
Hi All,

Met de komst van de aanstaande Long Range RWD MY zitten wij te kijken naar financing. Ik ben al een tijdje op de markt voor een MY en lees me uitgebreid in. Één is wat me opvalt. In andere markten zijn de financieringsvoorwaarden en stuk gunstiger. Bij onze zuiderburen op dit moment 0.99%. Ik zie bijv ook in de US daar er aardig wat kortingen gegeven worden (source Reddit). Ik zit eenzelfde bij Polestar bijv. In ons land weinig opties wat dat betreft. Wellicht omdat ze hier toch wel verkopen?!

Ik woon relatief dichtbij Tilburg. Iemand ervaring met kortingen en/of financieringsaanbiedingen?

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
aschja schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:50:
Hi All,

Met de komst van de aanstaande Long Range RWD MY zitten wij te kijken naar financing. Ik ben al een tijdje op de markt voor een MY en lees me uitgebreid in. Één is wat me opvalt. In andere markten zijn de financieringsvoorwaarden en stuk gunstiger. Bij onze zuiderburen op dit moment 0.99%. Ik zie bijv ook in de US daar er aardig wat kortingen gegeven worden (source Reddit). Ik zit eenzelfde bij Polestar bijv. In ons land weinig opties wat dat betreft. Wellicht omdat ze hier toch wel verkopen?!

Ik woon relatief dichtbij Tilburg. Iemand ervaring met kortingen en/of financieringsaanbiedingen?
In Q1 hadden ze nogal wat meer geproduceerd dan afgeleverd, dus ergens moet voorraad zijn. Om die kwijt te raken heb je kans op leuke kortingen. De rentepercentages op 0,99% is eigenlijk ook een instrument wat ze ook zouden kunnen gebruiken. Ik denk dat we binnenkort meer weten.

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-10 22:50
Oh jee, error BMS_A066 in mijn M3P.

Range is zo'n 40 tot 60km naar beneden gegaan, komende week moet ik nog 2x het land door.
Hopelijk gaat dat goed. :X

• WhatsappHack
  • Niet online
WhatsappHack schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:16:
[...]

Ik heb de M3H, maar heb het niet zo staan als op de foto waar ik op reageerde; zitten geen knoppen verwarmen/verkoelen.
Gevonden, komen tevoorschijn als je de stoel van AUTO afhaalt. Maarja, die stond dus al op automatisch en niet vast op verkoelen of verwarmen. :P Zoek weer verder. Met de huidige warme dagen is verkoeling niet erg natuurlijk.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
aschja schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:50:
Hi All,

Actierente is net afgelopen,misschien tegen einde Q2 (juni) of uberhaupt een vorm van korting rond de zomer als we het geluk mogen hebben dat Juniper in Q4 komt.

/glazen bol

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:49
mitsumark schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 18:12:
[...]
Actierente is net afgelopen,misschien tegen einde Q2 (juni) of uberhaupt een vorm van korting rond de zomer als we het geluk mogen hebben dat Juniper in Q4 komt.

/glazen bol
Wat was de actierente? Ik zie 3.99% nu.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
aschja schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 18:42:
[...]

Wat was de actierente? Ik zie 3.99% nu.
Ik zie nu 6.99% voor de RWD, 3.99% voor de LR.
Volgens mij was de RWD ook 3.99%, maar nu ik het zo zie heb ik me misschien vergist..

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 13-04-2024 18:51 ]

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-10 21:19
Reden waarom ik een 2022 Tesla Model 3 gekocht had met LFP, degradatie is amper te zien:

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-10 23:09
Er is iets geks met mijn laadpoort aan de hand.

Als ik hem vanuit de app (handmatig door er op te drukken lukt niet) open gaat hij direct weer dicht. Tesla geeft aan (bekend probleem) om snel de stekker er in te steken voordat hij dicht gaat.

Zo gezegd zo gedaan maar het klepje drukt nu op de stekker.

Iemand dit wel eens gehad?

Pagina: 1 ... 308 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: