Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 307 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.483 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Ik heb gisteren bij het service center een nieuwe computer in de auto gekregen omdat er geen (goede) communicatie was met de camera's (miste alles wat met camera's van doen had.

Nu had ik een Y AWD mee - en wat mij opviel is dat deze bij inparkeren de geschatte afstand tot het object aangaf (maar geen gedetailleerd (pointcloud) beeld van de omgeving) en ook tijdens het rijden zag ik gele / oranje lijnen om de auto ontstaan als deze een iets dichterbij detecteerde.

Gisteravond mijn auto weer opgehaald en ik zie dit niet op het scherm - mijn Y is van maart 2024 RWD met de laatste firmware 2024.8.9

Iemand idee waardoor dit verschil is in weergave?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:06
Pandabeer35 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:18:
Ik heb gisteren bij het service center een nieuwe computer in de auto gekregen omdat er geen (goede) communicatie was met de camera's (miste alles wat met camera's van doen had.

Nu had ik een Y AWD mee - en wat mij opviel is dat deze bij inparkeren de geschatte afstand tot het object aangaf (maar geen gedetailleerd (pointcloud) beeld van de omgeving) en ook tijdens het rijden zag ik gele / oranje lijnen om de auto ontstaan als deze een iets dichterbij detecteerde.

Gisteravond mijn auto weer opgehaald en ik zie dit niet op het scherm - mijn Y is van maart 2024 RWD met de laatste firmware 2024.8.9

Alles dat nog fysieke parkeersensoren (USS) heeft, heeft geen "HD Park assist". Weet het voor de Y niet precies, maar voor de 3 ergens vanaf halverwege / eind oktober 2022 zijn ze met die sensoren gestopt.

[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 12-04-2024 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Pandabeer35 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:18:

Was het toevallig een wat oudere leenauto die je mee had? Grote kans dat er dan nog fysieke parkeersensoren opzitten in tegenstelling tot jouw eigen auto die alles via de camera's doet. Dat kan het verschil in weergave op het display verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:18:
[...]

[...]

Kijken naar het scherm kan al een nuil opleveren van de AP, is dus helemaal niet veilig volgens Tesla. De auto zou dit gewoon standaard moeten voorstellen. Zeker nu alles is opengesteld voor non-Tesla's gaan SuC straks gewoon sneller vol zijn. En dan? Dan stuurt Tesla je op een andere route met een SuC. Gewoon vreselijk onhandig.

[...]
Het is geen level 5 AP dus Tesla heeft gewoon gelijk. Opletten en handen, losjes, aan het stuur. Je kunt best wel op het scherm wat zaken doen, maar niet uitgebreid je route uitpluizen en een paar tussenstops invoegen. Ik heb in al die tijd denk ik 2 x een nag gehad dat ik mijn ogen niet op de weg had. 1 x omdat ik een playlist aan het zoeken was in spotify. Je denk dat doe ik wel in een paar seconden maar in de praktijk ben je veel langer bezig. 2e x was dat ik direct bij inschakelen van AP links naar buiten zat te kijken. AP is er erg gevoelig voor tijdens het inschakelen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:01
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:18:
[...]

Op een langer traject laat Tesla niet alle snelladers zien op de route, enkel de eerste stukjes. En dan kan hij je dus al een route hebben voorgesteld die helemaal niet efficiënt zou zijn als je de SuC buiten beschouwing zou hebben kunnen laten.

[...]

Kijken naar het scherm kan al een nuil opleveren van de AP, is dus helemaal niet veilig volgens Tesla. De auto zou dit gewoon standaard moeten voorstellen. Zeker nu alles is opengesteld voor non-Tesla's gaan SuC straks gewoon sneller vol zijn. En dan? Dan stuurt Tesla je op een andere route met een SuC. Gewoon vreselijk onhandig.

[...]

Vreselijk onhandig, want dan heeft Tesla je dus al op een route gegooid waar een SuC op zit, terwijl dat wellicht helemaal niet de meest efficiënte route hoeft te zijn - zeker als je in een gebied moet zijn waar weinig SuCs zijn of ze zijn vol. Je hoort gewoon een optie te hebben om niet enkel op SuCs te laten sturen maar op alle snelladers in het bepalen van de route. Het is 2024.

[...]

Dat zijn workarounds, geen oplossingen voor het hoofdprobleem: je hoort gewoon een optie te hebben om niet enkel op SuCs te laten sturen maar op alle snelladers op je route. En volledig automatisch want het is 2024. Dit doet een Dacia zelfs.

Ik wil helemaal niet meer op SuC rijden want wat je steeds meer ziet is een SuC station dat nog 8 plekken vrij lijkt te hebben maar toch bezet is omdat er andere EVs op geparkeerd staan die twee plekken nodig hebben (wat hun goed recht is).
Dat laatste heb ik nog niet mee gemaakt. En wat ik er boven beschrijf lukt me prima zonder 'nags' of 'strafbankpunten'. Doordat de navi zo snel is lukt me dat heel makkelijk.

Het lijkt me dat jij verwachtingen hebt die Tesla niet vervult. Er zijn andere merken zat tegenwoordig, maar dat zelfs een Dacia beter is daarin durf ik te betwijfelen. Je hebt vrijwel geen indicatie hoe druk een snellaadlocatie is, en er is geen enkele navi zo snel als die van Tesla.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Mar.tin schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:20:
[...]

Alles dat nog fysieke parkeersensoren (USS) heeft, heeft geen "HD Park assist". Weet het voor de Y niet precies, maar voor de 3 ergens vanaf halverwege / eind oktober 2022 zijn ze met die sensoren gestopt.
Dat zou het wel eens kunnen zijn - heb niet direct gekeken, maar kenteken startte met R volgens mij, dus zou inderdaad medio 2022 kunnen zijn, thnx voor terugkoppeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:27:
[...]

Dat laatste heb ik nog niet mee gemaakt. En wat ik er boven beschrijf lukt me prima zonder 'nags' of 'strafbankpunten'. Doordat de navi zo snel is lukt me dat heel makkelijk.

Het lijkt me dat jij verwachtingen hebt die Tesla niet vervult. Er zijn andere merken zat tegenwoordig, maar dat zelfs een Dacia beter is daarin durf ik te betwijfelen. Je hebt vrijwel geen indicatie hoe druk een snellaadlocatie is, en er is geen enkele navi zo snel als die van Tesla.
U hoeft geen excuses te maken; ik wist prima waar ik aan begon voor ik een Tesla nam. U hoeft ook geen excuses te maken voor de keuze van Tesla hierin want die is puur zakelijk: iedereen langs een SuC laten gaan. Dat snapt iedereen, maar fraai is het niet.

De n=1 dat het u prima vergaat om onderweg op de performante navigatie de route van Tesla te managen en zonder nuiltjes is juist een bevestiging van de werkelijkheid: dat Tesla absoluut de keuze maakt om hun zakelijk gewin voorop te stellen hierin ipv hun uitgesproken ‘missie’ na te streven. Dat het niet goed te zien is wat de beschikbaarheid van andere laadpunten is, is inmiddels bij een SuC ook niet meer betrouwbaar vast te stellen (niet-Tesla voertuigen die een dubbele plek nodig hebben waardoor stalls beschikbaar lijken).

Feit blijft, dat andere fabrikanten wel hun klanten gewoon de meest efficiënte route voorstellen, zonder aanwezigheid van een eigen SuC-netwerk daarin voorrang te geven in het kiezen van de route. Dat is anno 2024 ook helemaal niet meer nodig in centraal Europa. In dat opzicht (dat is dan ook het enige waar ik op doelde) is de navigatie van een Dacia zeker veel beter.

Bij mij staat het navigeren naar SuCs al een tijdje gewoon helemaal uit en manage ik zelf maar de laadstops op mijn trip, op basis van mijn resterende bereik. Het is niet anders, maar fraai is het niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 23:15
Gisteren tijdens een service afspraak in Roermond de kans gehad om eindelijk met een M3 Highland RWD te rijden. Zo kon ik eindelijk een vergelijking maken met mijn 2023 M3 RWD. Aantal bevindingen:

-Exterieur; fraai!
-Interieur is weer een stapje vooruit en oogt moderner. Ik vind de stoffen elementen mooier dan het hout dat in de oudere modellen wordt gebruikt. Over de stalks is al genoeg gezegd dus ik sla het voor nu even over :D
-Stuur en stoelen vind ik optisch veel mooier dan de oude stoelen. In gebruik verkies ik echter de oude. Met name van de stoelen had ik hoge verwachtingen na de reviews maar ik vond ze vrij hard vergeleken met de oudere stoelen.
-De auto is iets stiller, maar het is geen dag en nacht verschil. Ik zou zeggen dat de grootste winst op lagere snelheden is gehaald. Op hogere snelheden is het verschil minimaal.
De auto was uitgerust met Michelin E-Primacy's. Momenteel liggen er onder mijn Tesla nog de Michelin Pilot Sports. Ik wil er dit jaar stillere Hankook Ion Evo's onder gooien. Ik ben benieuwd of het verschil dan nog kleiner is.
-Demping is comfortabeler waardoor hardere klappen in de ophanging minder hoor- en voelbaar doorkomen. Wel heeft hij hierdoor iets ingeboet aan sportiviteit. Het echte 'kart' gevoel had ik nu iets minder. Comfort is dan weer fijn voor langere ritten naar bijv vakantiebestemmingen.
-Het sturen lijkt minder direct. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat ze de steering ratio iets hebben aangepast. Hij stuurt nu meer als een 'normale' auto en niet meer super direct. Ook hier weer iets ingeleverd op het 'kart' gevoel.
-Buiten dit alles voelt het eigenlijk als dezelfde auto.

Algemene conclusie; auto is weer verbeterd maar het is geen wereld van verschil. Na een 10 minuten vergeet je eigenlijk dat je in een andere auto rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Nieuw model Model Y op komst met 600km range

bron: autoblog.nl

[ Voor 57% gewijzigd door Slasher op 12-04-2024 10:01 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 09:38
Ik sta nu bij een supercharger en de limiet van opladen is 399km. Vorige week was het nog 410km.

Past de auto die automatisch aan of is mijn accu hard aan het degraderen? Auto is 1 jaar oud.
Op de koudere dagen kon ik verder opladen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Morpheus2003 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:01:
Ik sta nu bij een supercharger en de limiet van opladen is 399km. Vorige week was het nog 410km.

Past de auto die automatisch aan of is mijn accu hard aan het degraderen? Auto is 1 jaar oud.
Op de koudere dagen kon ik verder opladen..
Kan per dag wisselen, afhankelijk van bv. temperatuur en laadgedrag van de afgelopen weken. BMS is dan gewoon net niet accuraat. Niet te druk om maken. Ik begon op 424km, zit nu op 400km na 2,5 jaar, maar heb ook al weleens maximaal 392km gezien ergens tussendoor alweer een tijd terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:55:
[...]

U hoeft geen excuses te maken; ik wist prima waar ik aan begon voor ik een Tesla nam. U hoeft ook geen excuses te maken voor de keuze van Tesla hierin want die is puur zakelijk: iedereen langs een SuC laten gaan. Dat snapt iedereen, maar fraai is het niet.

De n=1 dat het u prima vergaat om onderweg op de performante navigatie de route van Tesla te managen en zonder nuiltjes is juist een bevestiging van de werkelijkheid: dat Tesla absoluut de keuze maakt om hun zakelijk gewin voorop te stellen hierin ipv hun uitgesproken ‘missie’ na te streven. Dat het niet goed te zien is wat de beschikbaarheid van andere laadpunten is, is inmiddels bij een SuC ook niet meer betrouwbaar vast te stellen (niet-Tesla voertuigen die een dubbele plek nodig hebben waardoor stalls beschikbaar lijken).

Feit blijft, dat andere fabrikanten wel hun klanten gewoon de meest efficiënte route voorstellen, zonder aanwezigheid van een eigen SuC-netwerk daarin voorrang te geven in het kiezen van de route. Dat is anno 2024 ook helemaal niet meer nodig in centraal Europa. In dat opzicht (dat is dan ook het enige waar ik op doelde) is de navigatie van een Dacia zeker veel beter.

Bij mij staat het navigeren naar SuCs al een tijdje gewoon helemaal uit en manage ik zelf maar de laadstops op mijn trip, op basis van mijn resterende bereik. Het is niet anders, maar fraai is het niet.
Heb ik me ergens geexcuseerd? Ik dacht van niet.
Het is overal gekend dat de navigatie van Tesla enkel werkt met de Tesla SuC, dat had jij ook op voorhand kunnen weten.

Zet je Tesla maar in de verkoop en koop iets anders als je die lange ritten zo belangrijk vindt.

Wel grappig dat je Dacia aan haalt. Daar mag de navi dan volgens jou beter zijn (... ), in elk geval is de auto an sich totaal ongeschikt voor langere trajecten. (batterij, vermogen, autoconcept)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:49
Oei, ik heb de mooie vlek achter het stuur, van de tape. Sta nu bij de Tesla service en het is gewoon een klus van twee uur :-|

Ik weet niet of ik dat de moeite vind...ze gaan hem.nu eerst proberen schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:14:
[...]

Heb ik me ergens geexcuseerd? Ik dacht van niet.
Het is overal gekend dat de navigatie van Tesla enkel werkt met de Tesla SuC, dat had jij ook op voorhand kunnen weten.
U hele response staat vol met excuses middels workarounds en chargeringen waarom het geen probleem is. Ik heb ook al aangegeven dat ik op voorhand wist waar ik aan begon. Dus die opmerking klopt wederom niet.
Zet je Tesla maar in de verkoop en koop iets anders als je die lange ritten zo belangrijk vindt.
Nu doet u het weer. Dit is weer een nieuw excuus, ter plekke verzonnen: een Tesla zou niet geschikt zijn voor lange ritten. Zou dit in de eerste pagina toegevoegd moeten worden van dit topic, denkt u? 8)7
Wel grappig dat je Dacia aan haalt. Daar mag de navi dan volgens jou beter zijn (... ), in elk geval is de auto an sich totaal ongeschikt voor langere trajecten. (batterij, vermogen, autoconcept)
Grappig ja, het enige wat ik aanhaalde (pas twee maal aangegeven, nu dus een derde keer) is dat de navigatie van Dacia geen voorkeur heeft voor een bepaald merk laders bij het voorstellen van een route. Op dat front inderdaad veel beter. Dat de auto ongeschikt is voor langere ritten is daarom niets meer dan een mening. Ook weer een excuus: het bereik van het voertuig erbij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
winwiz schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:26:
[...]

Het is geen level 5 AP dus Tesla heeft gewoon gelijk. Opletten en handen, losjes, aan het stuur. Je kunt best wel op het scherm wat zaken doen, maar niet uitgebreid je route uitpluizen en een paar tussenstops invoegen. Ik heb in al die tijd denk ik 2 x een nag gehad dat ik mijn ogen niet op de weg had. 1 x omdat ik een playlist aan het zoeken was in spotify. Je denk dat doe ik wel in een paar seconden maar in de praktijk ben je veel langer bezig. 2e x was dat ik direct bij inschakelen van AP links naar buiten zat te kijken. AP is er erg gevoelig voor tijdens het inschakelen.
U heeft helemaal gelijk. Derhalve totaal van de pot gerukt dat Tesla het zo ingewikkeld maakt om efficiënt op andere snelladers te rijden. De route wordt voorgesteld omdat er SuCs op zitten. Routes die efficiënter zijn zonder SuC op de route, worden gewoon niet voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:37:
[...]

U hele response staat vol met excuses middels workarounds en chargeringen waarom het geen probleem is. Ik heb ook al aangegeven dat ik op voorhand wist waar ik aan begon. Dus die opmerking klopt wederom niet.

[...]

Nu doet u het weer. Dit is weer een nieuw excuus, ter plekke verzonnen: een Tesla zou niet geschikt zijn voor lange ritten. Zou dit in de eerste pagina toegevoegd moeten worden van dit topic, denkt u? 8)7

[...]

Grappig ja, het enige wat ik aanhaalde (pas twee maal aangegeven, nu dus een derde keer) is dat de navigatie van Dacia geen voorkeur heeft voor een bepaald merk laders bij het voorstellen van een route. Op dat front inderdaad veel beter. Dat de auto ongeschikt is voor langere ritten is daarom niets meer dan een mening. Ook weer een excuus: het bereik van het voertuig erbij halen.
Ik heb me nergens geexcuseerd.
Je reactie wordt meer en meer bizar.
Een Dacia is nu beter geschikt voor lange ritten dan een Tesla ondanks de efficientie, grote batterij, snel laden etc. Dat is pas een mening, en op geen enkel feit gebaseerd.
Je verwijt Tesla omwegen te rijden en verkeerde laadstrategieen te gaan implementeren, maar je zou dan keizen voor een auto die elke lader kan gebruiken, maar gewoon traag laadt (35kW) en de 150km tussen laadstops niet haalt.
Dat laatste zijn feiten: https://ev-database.org/n.../Dacia-Spring-Electric-65

In elk geval, als ik morgen een lange rit moet doen, dan kies ik de Tesla, en mag jij de Dacia.
(dat laatste is wel een mening, niet geheel uit de lucht gegrepen, maar gebaseerd op ervaringen en af en toe wat data)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:03
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:37:
[...]

[...]

[...]

Sommige hier zijn alles wat Tesla doet met hand en tand aan het verdedigen in dit topic. Terwijl er genoeg zaken zijn die andere merken beter doen dan Tesla hetzelfde als dat er zaken zijn die Tesla weer beter doet dan andere merken.

Als je een voorkeur hebt om niet langs SuC’s te gaan en toch de meest ideale route wilt weten is de ingebouwde navigatie aardig waardeloos. Als je geen probleem hebt met het laden bij SuC’s en daarvoor een beetje om te rijden is de navigatie prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:41:
[...]

U heeft helemaal gelijk. Derhalve totaal van de pot gerukt dat Tesla het zo ingewikkeld maakt om efficiënt op andere snelladers te rijden. De route wordt voorgesteld omdat er SuCs op zitten. Routes die efficiënter zijn zonder SuC op de route, worden gewoon niet voorgesteld.
Misschien wil Tesla je wel behoeden voor laden bij Ionity aan 80+ct/kWh ipv aan een SuC die zowat de helft kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:59:
[...]

Dit dus:
U kunt de efficiëntie van de interieurverwarming verbeteren door een lagere acceleratiemodus te selecteren. Het warmtepompsysteem kan dan meer warmte aan de batterij onttrekken om efficiënt het interieur te verwarmen, in plaats van ervoor te zorgen dat de batterij de hoogste acceleratie kan blijven leveren. Dit draagt bij aan maximale efficiëntie bij het rijden bij lage temperaturen. Als u vervolgens een hogere acceleratiemodus selecteert, heeft de batterij tijd nodig om warm te worden voordat de hogere acceleratie beschikbaar is.

Weinig cijfers ... dus of het nu veel uit maakt?
Deze functionaliteit van de Chill mode (het minder warm houden van de batterij) is volgens mij pas in de 2024 updates beschreven. In de Model Y Europe 2023.44.30 staat dit iig nog niet genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:46:
[...]

Ik heb me nergens geexcuseerd.
Door het maken kleineren van het probleem doet u dat, het bedenken van workarounds etc.
Je reactie wordt meer en meer bizar.
Dat komt door de bizarre excuses die u maakt over dit onderwerp.
Een Dacia is nu beter geschikt voor lange ritten dan een Tesla ondanks de efficientie, grote batterij, snel laden etc. Dat is pas een mening, en op geen enkel feit gebaseerd.

Je verwijt Tesla omwegen te rijden en verkeerde laadstrategieen te gaan implementeren, maar je zou dan keizen voor een auto die elke lader kan gebruiken, maar gewoon traag laadt (35kW) en de 150km tussen laadstops niet haalt.
Dat laatste zijn feiten: https://ev-database.org/n.../Dacia-Spring-Electric-65

In elk geval, als ik morgen een lange rit moet doen, dan kies ik de Tesla, en mag jij de Dacia.
(dat laatste is wel een mening, niet geheel uit de lucht gegrepen, maar gebaseerd op ervaringen en af en toe wat data)
Wacht even... u was degene die schreef:
Dus u was degene die stelde dat een Tesla ongeschikt zou zijn voor lange ritten omdat deze mij niet langs andere snelladers gooit. Met uw eigen logica is Dacia dan een beter voortuig voor lange ritten, want die doet dat wel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:00
schumi1986 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:47:
[...]
Als je een voorkeur hebt om niet langs SuC’s te gaan en toch de meest ideale route wilt weten is de ingebouwde navigatie aardig waardeloos. Als je geen probleem hebt met het laden bij SuC’s en daarvoor een beetje om te rijden is de navigatie prima.
Tesla kan de kwaliteit en compatibiteit van andere snelladers niet garanderen. Daarnaast lijkt het mij een interface nachtmerrie om vooraf aan te moeten geven welke je wel en niet zou willen op je route. Ze staan in de navigatie en je kan ze handmatig aan je route toevoegen. Zeker sinds er ondersteuning is voor waypoint navigatie is dat redelijk soepel te doen allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:49
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:55:
[...]

Door het maken kleineren van het probleem doet u dat, het bedenken van workarounds etc.

[...]

Dat komt door de bizarre excuses die u maakt over dit onderwerp.

[...]

Wacht even... u was degene die schreef:

[...]

Dus u was degene die stelde dat een Tesla ongeschikt zou zijn voor lange ritten omdat deze mij niet langs andere snelladers gooit. Met uw eigen logica is Dacia dan een beter voortuig voor lange ritten, want die doet dat wel. :+
Fastned staat toch gewoon in de navigatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:48:
[...]

Misschien wil Tesla je wel behoeden voor laden bij Ionity aan 80+ct/kWh ipv aan een SuC die zowat de helft kost.
Kijk eens: weer een excuus erbij: Tesla denkt aan mijn portemonnee.

Dat ze me daardoor kilometers om laten rijden voor die route (omdat daar wel een SuC op zit), denken ze dan weer even niet aan mijn portemonnee.

Dat ik zakelijk rijd en niks om die kosten geef, of dat met een Ionity abonnement laden bij Ionity gewoon prima kan concurreren op prijs (zeker in het buitenland, waar Tesla SuC laadprijzen duurder zijn dan in Nederland). Wordt blijkbaar ook even vergeten. Nee, ze denken er goed over na. Het heeft helemaal niks met het voorop stellen van SuCs voor eigen gewin te maken.

Nogmaals (ik herhaal het maar weer even) ik wist dit prima vooraf dus geen verrassingen hoor. Maar triest is en blijft het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
tspawn schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:57:
[...]

Fastned staat toch gewoon in de navigatie ?
Ze staan erin (als er maar vaak genoeg een andere Tesla blijft komen), je moet ze er alleen wel zelf bijboeken.

Er worden alleen routes voorgesteld met Tesla SuCs erop, routes zonder Tesla SuCs worden helemaal niet voorgesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/846ETO9KShlFvM5rzApzKNP6iNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JQI3n4F0NhYZf6CrpLvANESw.png?f=user_large

Interessant

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• schumi1986
DaCoTa schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:57:
[...]

Tesla kan de kwaliteit en compatibiteit van andere snelladers niet garanderen. Daarnaast lijkt het mij een interface nachtmerrie om vooraf aan te moeten geven welke je wel en niet zou willen op je route. Ze staan in de navigatie en je kan ze handmatig aan je route toevoegen. Zeker sinds er ondersteuning is voor waypoint navigatie is dat redelijk soepel te doen allemaal.
Eens, maar ik kan wel begrijpen dat als je geen interesse in het laden bij SuC’s hebt en altijd de meest ideale route voorgeschoteld wilt hebben je beter af bent met een auto die CarPlay/Android auto ondersteunt.

Als je alles wilt gebruiken zoals Tesla het heeft bedoeld dat is bijna alles aan de auto fantastisch alleen IK kan goed begrijpen dat iemand wel een Tesla kiest maar niet eens is met alle keuzes van Tesla.

In dit topic worden deze berichten soms fel aangevallen maar iedereen mag toch wel een mening hebben? Het hoeft toch niet voor iedereen allemaal perfect te zijn ook al is het in jou ogen wel perfect?

[ Voor 22% gewijzigd door schumi1986 op 12-04-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:03:
[...]

Ze staan erin (als er maar vaak genoeg een andere Tesla blijft komen), je moet ze er alleen wel zelf bijboeken.

Er worden alleen routes voorgesteld met Tesla SuCs erop, routes zonder Tesla SuCs worden helemaal niet voorgesteld.
En dat weten we al sinds jaren.
Het is een keuze van Tesla, take it or shake it.
Andere fabrikanten maken andere keuzes....

En jij vond dit ook niet erg, of je had iets anders gekozen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:42
net ook gehad, snap alleen niet helemaal wat het doel van deze mail is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
schumi1986 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:47:
[...]

Sommige hier zijn alles wat Tesla doet met hand en tand aan het verdedigen in dit topic. Terwijl er genoeg zaken zijn die andere merken beter doen dan Tesla hetzelfde als dat er zaken zijn die Tesla weer beter doet dan andere merken.
Bespaar je de moeite, sommige zullen het nooit gaan inzien.. Zijn simpel weg te fanatiek, ik zou ze bijna vergelijken met hooligans.. Die zullen het ook nooit begrijpen.

Overigens zegt men dat de witte lak sterker is dan de andere kleuren, i doubt that. Met 2500 km op de teller in 2 maanden, minimale snelweg, meerdere steenslag op de achterdeuren onderin (beide kanten) alsook op de "frunk".

Inmiddels al wel PPF geplaatst op de achterdeuren, raad ik overigens iedereen aan voor die paar euro. Zit ook te twijfelen om de frunk van PPF te voorzien. Deze plekken lijken het meest kwetsbaar voor steenslag..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
schumi1986 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:06:
[...]
Eens, maar ik kan wel begrijpen dat als je geen interesse in het laden bij SuC’s hebt en altijd de meest ideale route voorgeschoteld wilt hebben je beter af bent met een auto die CarPlay/Android auto ondersteunt.
Mijn ervaring met routes die meer dan 1 laadstop nodig hebben is dat er geen ideale route is. Ik mis overigens de link met CarPlay/Android auto, wat dat zou helpen om een idealere route te kunnen rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
DaCoTa schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:09:
[...]

Mijn ervaring met routes die meer dan 1 laadstop nodig hebben is dat er geen ideale route is. Ik mis overigens de link met CarPlay/Android auto, wat dat zou helpen om een idealere route te kunnen rijden?
Die navigeert niet standaard enkel langs SuC’s en dus krijg je sneller een idealere route.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:03:
[...]
En als je alle supercharger stops eruit haalt, is een knopje voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUILw-EItbwY8U8iowEFneWOWRQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zQ1gT5T0iAK6ipweClZ0LLFp.png?f=fotoalbum_large

Plaatje van internet, kon geen NL/EN versie vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:55:
[...]

Ik ben er klaar mee.
Ik schrijf geen excuses, en dit was een reactie op jouw statement dat Tesla niet de optimale route voorstelt.
Als je dat zo stellig vindt, dan is Dacia idd voor jou de betere auto om lange ritten te doen.

Veel plezier met die laadstops om de 100km.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
[...]

Ik rij een paar weken per jaar auto met carplay, op vakantie of voor werk.
Vorige week toevallig ook eentje. Wat een bager systeem is dat.
Maar genoeg gepraat over carplay vs tesla ui, hate it or love it.

Ook de hele gevecht hierboven van @Giga en @Tommie12
Mensen laat het gewoon los.
Als je hier komt om tesla te bashen, dan ga je natuurlijk tegengeluid horen.
Maar is het worth it?
Die een ga je niet overtuigen, zelfde als die gene jou nooit zou overtuigen.
Hele lap text links en rechts en meningen van mensen blijven zelfde. 8)7

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

beyazz06 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:07:
[...]

Bespaar je de moeite, sommige zullen het nooit gaan inzien.. Zijn simpel weg te fanatiek, ik zou ze bijna vergelijken met hooligans.. Die zullen het ook nooit begrijpen.

Overigens zegt men dat de witte lak sterker is dan de andere kleuren, i doubt that. Met 2500 km op de teller in 2 maanden, minimale snelweg, meerdere steenslag op de achterdeuren onderin (beide kanten) alsook op de "frunk".

Inmiddels al wel PPF geplaatst op de achterdeuren, raad ik overigens iedereen aan voor die paar euro. Zit ook te twijfelen om de frunk van PPF te voorzien. Deze plekken lijken het meest kwetsbaar voor steenslag..
Ik heb een Deep Blue Y en met 5500km ook al wat steenslag. Op de frunk zelfs door de lak heen.
Voor de achterdeuren heb ik nu de front mud flaps en dat maakt voor mijn gevoel al een enorm verschil. Eerst hoorde ik constant getik tegen de achterkant, vooral als je een beetje strak langs de berm stuurde. Nu is dat getik helemaal verdwenen.

Y'24

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaCoTa
[...]
Als je alles wilt gebruiken zoals Tesla het heeft bedoeld dat is bijna alles aan de auto fantastisch alleen IK kan goed begrijpen dat iemand wel een Tesla kiest maar niet eens is met alle keuzes van Tesla.

In dit topic worden deze berichten soms fel aangevallen maar iedereen mag toch wel een mening hebben? Het hoeft toch niet voor iedereen allemaal perfect te zijn ook al is het in jou ogen wel perfect?
Tuurlijk mag je een mening hebben. Voor mijn gevoel ga ik er ook niet fel tegenin, maar kan wellicht anders overkomen.

Mijn ervaring met alleen de Tesla navigatie gebruiken is dat ik niet gemerkt heb dat er ooit grote omwegen gekozen worden. Misschien in 2019/2020 nog, maar tegenwoordig is de dichtheid van superchargers in midden Europa zo hoog dat je op vrijwel alle routes meerdere superchargers voorbij rijdt voordat je er weer een nodig hebt. Wellicht als je verder naar de periferie gaat, dat het wat kan schelen, maar dan zit je sowieso al in gebieden waar je nog moet plannen waar je precies wil laden.

TLDR: Voor mij is Tesla navigatie goed genoeg, en vind ik het moeite niet waard om met andere navigatiesystemen of snelladers te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door DaCoTa op 12-04-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
DaCoTa schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:18:
[...]

Tuurlijk mag je een mening hebben. Voor mijn gevoel ga ik er ook niet fel tegenin, maar kan wellicht anders overkomen.

Mijn ervaring met alleen de Tesla navigatie gebruiken is dat ik niet gemerkt heb dat er ooit grote omwegen gekozen worden. Misschien in 2019/2020 nog, maar tegenwoordig is de dichtheid van superchargers in midden Europa zo hoog dat je op vrijwel alle routes meerdere superchargers voorbij rijdt voordat je er weer een nodig hebt. Wellicht als je verder naar de periferie gaat, dat het wat kan schelen, maar dan zit je sowieso al in gebieden waar je nog moet plannen waar je precies wil laden.

TLDR: Voor mij is Tesla navigatie goed genoeg, en vind ik het moeite niet waard om met andere navigatiesystemen of snelladers te werken.
Ik bedoel ook niet dat jij er fel tegenin gaat maar er zijn hier mensen die berichten met wat kritiek op Tesla telkens fel aan het verdedigen zijn. Tesla is wat dat betreft net als Apple. Als je alles gebruikt zoals Tesla het heeft uitgevonden is het perfect, wil je het op een andere manier dan is het niet perfect.

Ik ben Apple CarPlay gewend en dan is voor mij het systeem van Tesla ook wat behelpen. Over de routeplanner ben ik dan wel weer heel tevreden omdat ik graag bij SuC’s sta en het plannen zoals @Tommie12 ook al aangeeft super snel gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door schumi1986 op 12-04-2024 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
schumi1986 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:24:
[...]

Ik bedoel ook niet dat jij er fel tegenin gaat maar er zijn hier mensen die berichten met wat kritiek op Tesla telkens fel aan het verdedigen zijn. Tesla is wat dat betreft net als Apple. Als je alles gebruikt zoals Tesla het heeft uitgevonden is het perfect, wil je het op een andere manier dan is het niet perfect.
Gezonde discussie is prima, maar wat ik veel zie is gewoon een rant.
Ik ben ook schuldig, ik rant ook over de ruitenwisser, want die ding came straight from hell.
Maar ik was ook ermee gestopt want het heeft geen nut, algemeen bekend, en niemand heeft de zin om het hier voor de 1000e keer te zien. Ik had dus de S3XY button en is mn issue opgelost.

Imho zit "Waarom kan de systeem alleen navigeren via SuC" ook onder onzinnige rant.
Maar wie ben ik he, ik vind het een prima UI, de ander vind het niks, many heads many wishes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi1986
SirLct schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:32:
[...]

Gezonde discussie is prima, maar wat ik veel zie is gewoon een rant.
Ik ben ook schuldig, ik rant ook over de ruitenwisser, want die ding came straight from hell.
Maar ik was ook ermee gestopt want het heeft geen nut, algemeen bekend, en niemand heeft de zin om het hier voor de 1000e keer te zien. Ik had dus de S3XY button en is mn issue opgelost.

Imho zit "Waarom kan de systeem alleen navigeren via SuC" ook onder onzinnige rant.
Maar wie ben ik he, ik vind het een prima UI, de ander vind het niks, many heads many wishes.
Helemaal eens. Maar niet iedereen bedoelt dit denk ik meteen negatief en hebben helemaal niet het doel om hier wat mensen aan te vallen maar hebben gewoon voor Tesla gekozen omdat het een verplichte of beste optie was.

Tegenwoordig staat op elke straathoek een Tesla en is het denk ik normaal dat er ook wat tegengeluiden komen want niet alleen de Tesla fan koopt tegenwoordig een Tesla. Het zou dan beter zijn om gewoon niet te reageren op berichten die jij ziet als aanval op het merk :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bert.L
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09 19:20
Een simpele toggle in de navigatie opties waarmee je kunt switchen tussen alleen superchargers of snelladers van alle aanbieders zou voor veel gebruikers erg prettig zijn. Dat Tesla dat niet aanbiedt, is niet omdat het technisch niet kan, maar puur omdat ze iedereen graag in hun eigen ecosysteem houden. Ik snap niet waarom dat hier zo verdedigd moet worden. Veel aan Tesla is prima, maar zeker niet alles en dat moet ook gewoon benoemd kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
geraroz schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:06:
[...]

net ook gehad, snap alleen niet helemaal wat het doel van deze mail is
Tarieven zullen morgen wijzigen, welke kant op is even afwachten......

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:07

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Ik vind het logisch dat tesla dat niet doet. Ze weten toch niet of ik een pasje heb van die snellader, of en hoeveel er vrij zijn, hoe snel dat laadt etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
@schumi1986 @SirLct

En dan gaan we ineens beweren dat een Dacia beter is voor lange ritten...
Dan gaat mijn haar recht staan en kan ik niet van mijn toetsenbord blijven.

Ik heb geen probleem met kritiek op Tesla, maar dan gebaseerd op iets.
Persoonlijk weinig problemen met de ruitenwisser, behalve bij een drizzle, dus dan begrijp ik ook dat mensen daar op reageren.
De navi in combinatie met het supercharger netwerk wordt door heel veel mensen gezien als een belangrijk voordeel, en ik snap ook dat Tesla de Supercharger experience voorstelt, zeker met de actuele dichtheid van het netwerk.
Als je dat dat in vraag komt stellen hier, dan moet je weerwerk verwachten en niet alles als als een "excuus" voorstellen. Ik excuseer me alleen voor mijn eigen misstappen, niet voor de keuze van een bedrijf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anti elppa
  • Laatst online: 15:57
Bert.L schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:50:
Een simpele toggle in de navigatie opties waarmee je kunt switchen tussen alleen superchargers of snelladers van alle aanbieders zou voor veel gebruikers erg prettig zijn. Dat Tesla dat niet aanbiedt, is niet omdat het technisch niet kan, maar puur omdat ze iedereen graag in hun eigen ecosysteem houden. Ik snap niet waarom dat hier zo verdedigd moet worden. Veel aan Tesla is prima, maar zeker niet alles en dat moet ook gewoon benoemd kunnen worden.
aangezien ik 2019 al electrisch reed, door heel europa, werk ik nog steeds veel met ABRP. Tesla laat die gewoon prima draaien in de browser en geeft ook de SOC door etc.

Ik doe dat nu dus vaak gewoon nog, omdat ik de tesla laders te vaak te ver van de snelweg af vind liggen. Of zonder WC's.

Nadeel is wel weer dat google of ABRP soms laders aangeeft die niet werken of nog in aanbouw zijn. Vorig jaar tijdens een rit naar zuidwest frankrijk nog gehad.......zouden 20 palen zijn. Daar aangekomen, alleen kabels uit de grond. Met geknepen billetjes stuk terug moet rijden......was geen fijne ervaring en heeft alles bij elkaar gewoon 45min gekost

Terug weg dus gewoon weer op de SuC's gereden. Was stukken sneller, en 0 stress. Zeker vorig jaar, was het vanaf 200km onder parijs (sucs niet meegeteld) bedroevend slechte dekking met snelladers richting ZW frankrijk. Zelfs eigenlijk bijna niet te doen (again, sucs niet meegeteld)

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
DaCoTa schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:57:
[...]

Tesla kan de kwaliteit en compatibiteit van andere snelladers niet garanderen. Daarnaast lijkt het mij een interface nachtmerrie om vooraf aan te moeten geven welke je wel en niet zou willen op je route.
Hoezo dan? Alle DC laders langs de snelweg hebben minstens CCS. Welke zouden niet compatible zijn, de 800V
Ze staan in de navigatie en je kan ze handmatig aan je route toevoegen. Zeker sinds er ondersteuning is voor waypoint navigatie is dat redelijk soepel te doen allemaal.
Het is te doen, maar de route die voorgesteld wordt is enkel die waar SuCs op zitten. Routes waar geen SuCs op zitten, krijgt u niet voorgeschoteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
anti elppa schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:56:
[...]

aangezien ik 2019 al electrisch reed, door heel europa, werk ik nog steeds veel met ABRP. Tesla laat die gewoon prima draaien in de browser en geeft ook de SOC door etc.

Ik doe dat nu dus vaak gewoon nog, omdat ik de tesla laders te vaak te ver van de snelweg af vind liggen. Of zonder WC's.
Dit doe ik ook. Jammer dat ik mij in deze bochten moet wringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
ZeRoC00L schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:53:
[...]

In Nederland zijn de tarieven bij SuCs erg gunstig. Ik denk dat ze omhoog gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
Tweakarim schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:54:
Ik vind het logisch dat tesla dat niet doet. Ze weten toch niet of ik een pasje heb van die snellader, of en hoeveel er vrij zijn, hoe snel dat laadt etc.
Waarom moet Tesla dat weten? Waarom zou ik dat zelf niet weten? Waarom kan ik niet gewoon een selectie maken van palen die ik wel en niet wil? Ik heb een Shell pas, ik kan echt overal aan de snelweg laden.

Hoeveel laadplekken er vrij zijn bij een SuC is ook steeds onbetrouwbaarder: er kunnen er 8 vrij zijn maar dat kan komen doordat een niet-Tesla voertuig twee plekken inneemt bij het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Bert.L schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:50:
Ik snap ook al die excuses en smoesjes niet. Is Tesla's goed recht dit te doen en wist ik vooraf. Maar is gewoon achterlijk tot en met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:06:
[...]

En dat weten we al sinds jaren.
Het is een keuze van Tesla, take it or shake it.
Andere fabrikanten maken andere keuzes....

En jij vond dit ook niet erg, of je had iets anders gekozen...
Waarom denkt u dat ik het niet erg vond? Vind het wel erg, maar heb gewoon de afweging gemaakt. Als ze andere laders helemaal niet als dusdanig zouden laten zien in de navigatie en ook geen voorverwarming erop deden, had ik overigens 100% geen Tesla genomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:04:
[...]

Waarom moet Tesla dat weten? Waarom zou ik dat zelf niet weten? Waarom kan ik niet gewoon een selectie maken van palen die ik wel en niet wil? Ik heb een Shell pas, ik kan echt overal aan de snelweg laden.

Hoeveel laadplekken er vrij zijn bij een SuC is ook steeds onbetrouwbaarder: er kunnen er 8 vrij zijn maar dat kan komen doordat een niet-Tesla voertuig twee plekken inneemt bij het laden.
Even weer wat mee zitten lezen maar wat een muggenzifterij zeg. Voor heel veel mensen is juist het SC netwerk een reden (nee geen excuus, hoe je daar elke keer bijkomt is me ook een raadsel) om juist voor een Tesla te kiezen. Te vaak gebeurt dat we in Frankrijk bij Ionity's kwamen waar nog minder plek was en je bijna een uur kon wachten.

Hier sinds 2019 een M3SR+ en vaak zat genoeg gekl**tviool gehad in het buitenland omdat range weer niet te doen was, ook inherent om weer goedkoop te zijn (zakelijke laadpas doet het wel bij Ionity/Fastned etc en SC is uit eigen zak in het buitenland) maar daar stappen we ook steeds vaker vanaf.

Net weer de mogelijkheid gekregen een nieuwe auto uit te zoeken en nu lijkt die RWD long range wel erg interessant maar als het prijsverschil maar €2.000 is (Alphabet komt nu met AWD voor €49.990 en uitgaande van €47.990 voor de RDW LR) dan ook niet echt bizar veel.

Maar na al die tijd (zelfs met een SR+ uit 2019) tevreden over Tesla dus de kans dat het een Audi of VW zal wel klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:12:
[...]

Ik snap ook al die excuses en smoesjes niet. Is Tesla's goed recht dit te doen en wist ik vooraf. Maar is gewoon achterlijk tot en met.
Nee, achterlijk is het niet. Het is een weloverwogen keuze.

Wat ik achterlijk vind is dat je via ABRP bij een Fastned terecht komt waar je niet eens een toilet kan vinden. (en zo ken ik minstens 3 locaties).

Ben wel benieuwd hoe regelmatig je zo'n afstanden doet dat je echt moet gaan snelladen. Dat is in mijn geval een pak minder dan wat ik had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert.L
anti elppa schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:56:
[...]

Nadeel is wel weer dat google of ABRP soms laders aangeeft die niet werken of nog in aanbouw zijn. Vorig jaar tijdens een rit naar zuidwest frankrijk nog gehad.......zouden 20 palen zijn. Daar aangekomen, alleen kabels uit de grond. Met geknepen billetjes stuk terug moet rijden......was geen fijne ervaring en heeft alles bij elkaar gewoon 45min gekost

Terug weg dus gewoon weer op de SuC's gereden. Was stukken sneller, en 0 stress. Zeker vorig jaar, was het vanaf 200km onder parijs (sucs niet meegeteld) bedroevend slechte dekking met snelladers richting ZW frankrijk. Zelfs eigenlijk bijna niet te doen (again, sucs niet meegeteld)
Ik moet regelmatig naar Zwitserland en daarom ook heel blij met het supercharger netwerk (iets wat Tesla echt ontzettend goed voor elkaar heeft). Maar toch zou ik het erg fijn vinden als ik de optie zou hebben om andere snelladers mee te nemen in de navigatie. Alleen al om even de bevestiging te krijgen dat het met andere snelladers niet sneller gaat.

Verder houd ik er gewoon niet van als een bedrijf probeert om gebruikers aan zich te binden met dit soort trucjes. Ik heb liever dat ze zich onderscheiden met de kwaliteit van hun producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
SirLct schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:32:
[...]
U mag het onzinnig vinden. Anderen vinden dit ook van de discussie over ruitenwissers (ik overigens niet). Ik reageerde gewoon op:
Hoe erg is het om 5minuten te gaan snelladen, en dat hoeft geen SUc te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
Bert.L schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:23:
[...]

Ik moet regelmatig naar Zwitserland en daarom ook heel blij met het supercharger netwerk (iets wat Tesla echt ontzettend goed voor elkaar heeft). Maar toch zou ik het erg fijn vinden als ik de optie zou hebben om andere snelladers mee te nemen in de navigatie. Alleen al om even de bevestiging te krijgen dat het met andere snelladers niet sneller gaat.

Verder houd ik er gewoon niet van als een bedrijf probeert om gebruikers aan zich te binden met dit soort trucjes. Ik heb liever dat ze zich onderscheiden met de kwaliteit van hun producten.
oh eens hoor. Dat maakt het zeker makkelijker. En heel eerlijk in 2019 was het ook gewoon niet te doen om zonder het SUC netwerk door europa te reizen. Das nu heel veel beter

Voor mij zijn het andere zaken waardoor ik 99% zeker geen tesla meer neem. no stalks, geen parkeer sensoren, klote ruitenwissers etc. Dat met die andere snelladers is niet iets waar ik me aan irriteer, of wat onveilig is, puur een handigheidje.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Laatst online: 15:51
Wel grappig deze discussie over de superchargers en navigatie. Mijn 2 cents:

Ik ga in Mei naar het midden van Polen (Wabrezno).

Als ik Tesla een route laat plannen, dan stuurt hij mij via Duitsland, helemaal naar beneden door Tsjechie en dan weer omhoog naar midden Polen, om maar geforceerd bij Superchargers te laden. Dit is werkelijk waar echt de allerdomste route ooit: 9 laadmoment, 1800 kilometer rijden en 25 uur en 37 minuten onder weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CafUkwXpyW2_SUVilzuadpHxfHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWVs4Syl1dG50RkbY8NmNKdk.jpg?f=fotoalbum_large

8)7

Via ABRP met ook andere laadpunten:

1200 km route, 8 keer laden, 1200 km rijden en 13 uur en 43 minuten onderweg.

De conclusie is dus: er zijn nog veel te weinig superchargers in Polen, dus de navigatie werkt dan voor geen kant. Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen dit gaan zitten te verdedigen, het zou een stuk beter werken als Tesla defaul de Superchargers pakt maar als dat zeer inefficient is toch een via een optie of iets dergelijks de andere snelladers meeneemt. Voor de rest maakt het natuurlijk in de praktijk niet zoveel uit, je moet gewoon naar Berlijn rijden en daar de grens over en in de praktijk gewoon je gezonde verstand verbruiken, net zoals 30 jaar geleden met een wegenkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:10

bert pit

asdasd

schumi1986 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:11:
[...]

Die navigeert niet standaard enkel langs SuC’s en dus krijg je sneller een idealere route.
En hoeveel scheelt dat dan per laten we zeggen 1000km?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
Lollercopter schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:47:

Als ik Tesla een route laat plannen, dan stuurt hij mij via Duitsland, helemaal naar beneden door Tsjechie en dan weer omhoog naar midden Polen, om maar geforceerd bij Superchargers te laden. Dit is werkelijk waar echt de allerdomste route ooit: 9 laadmoment, 1800 kilometer rijden en 25 uur en 37 minuten onder weg.

[Afbeelding]

8)7

De conclusie is dus: er zijn nog veel te weinig superchargers in Polen, dus de navigatie werkt dan voor geen kant. Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen dit gaan zitten te verdedigen, het zou een stuk beter werken als Tesla defaul de Superchargers pakt maar als dat zeer inefficient is toch een via een optie of iets dergelijks de andere snelladers meeneemt. Voor de rest maakt het natuurlijk in de praktijk niet zoveel uit, je moet gewoon naar Berlijn rijden en daar de grens over en in de praktijk gewoon je gezonde verstand verbruiken, net zoals 30 jaar geleden met een wegenkaart.
Dit is exact het voorbeeld wat ik aan wilde halen. Dit gaat een stukje management worden om een efficiënte route van te maken. Hetzij vooraf, hetzij tijdens de rit. De situatie in uw voorbeeld gewoon onacceptabel want dit heeft men ook op kleinere ritten, alleen dan valt het wat minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert.L
bert pit schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:48:
[...]

En hoeveel scheelt dat dan per laten we zeggen 1000km?
Zie het interessante voorbeeld van @Lollercopter hierboven, in zijn situatie kan het maar liefst 12 uur schelen op een route van 1200 km.

Edit: Ook even gecheckt en kan deze route zelf rijden (M3 RWD 2023) in iets meer dan 14 uur met alleen superchargers. Bovenstaande voorbeeld is dus wel erg extreem (veel degradatie ofzo?).

[ Voor 23% gewijzigd door Bert.L op 12-04-2024 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Uit pure nieuwsgierigheid net even in onze M3SR+ gestapt en even ingevoerd, gaat hier gewoon over Berlijn en dan immer gerade aus en dat met de range van een oude 2019 SR+.... 8)7

Heel raar want er zit net onder Berlijn een supercharger Wildau en vanaf daar kan je (zelf ik met een SR+) vol gaank doorknallen naar Poznan Supercharger (238km). :?

[ Voor 11% gewijzigd door NightHawk4 op 12-04-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45

Idd, als ik naar zuiden van frankrijk bereken met tesla app of ABRP dan komt dat op zo goed als hetzelfde uit.

ALs een land genoeg superchargers heeft maakt dat dus weinig uit anders is het gewoonweg nutteloos en gebruik je beter iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[Afbeelding]

8)7

Dat zal dan met de range van de auto te maken hebben in combinatie mat het ontbreken van superchargers in Polen. Dan heb je een punt.
Als ik dezelfde route ingeef op de Tesla app (Middelburg - Plock) dan komt dat op 1275 km en 4 keer laden. Wellicht dat ABRP dat nog wat optimaliseert. Model Y LR.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:42

[Afbeelding]

8)7

Zo berekent hij bij mij de route naar Katowice, en zo ben ik in Oktober vorig jaar ook gereden :) Ongeveer tenminste, volgens mij hadden we eerder trek, maar de route is wat mij betreft prima. En als je het vergelijkt met de systemen uit andere auto's (Ioniq 5,VAG-groep, of de Stellantis EV's) echt zoveel beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-S0IZ1tbw3FmVhnDJDGSfzcAMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTnMOrTW0NKp958qAp0fsc1S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Laatst online: 15:51
bert pit schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:00:
[...]

Dat zal dan met de range van de auto te maken hebben in combinatie mat het ontbreken van superchargers in Polen. Dan heb je een punt.
Als ik dezelfde route ingeef op de Tesla app (Middelburg - Plock) dan komt dat op 1275 km en 4 keer laden. Wellicht dat ABRP dat nog wat optimaliseert. Model Y LR.
Klopt ja, op de tesla website kan je alleen een long range kiezen en is de route wel logisch via Berlijn en slechts 4 laadstops. Maar door kortere range van de MY rwd krijg je toch een rare route op de 1 of andere manier. Het stuk tussen berlijn en de eerste tesla lader in Polen zal te lang zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Lollercopter schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:04:
[...]

Klopt ja, op de tesla website kan je alleen een long range kiezen en is de route wel logisch via Berlijn en slechts 4 laadstops. Maar door kortere range van de MY rwd krijg je toch een rare route op de 1 of andere manier. Het stuk tussen berlijn en de eerste tesla lader in Polen zal te lang zijn.
Mijn eigen reactie net al aangepast maar dat stuk van Berlijn naar Polen is makkelijk te doen :X :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15:59
[...]

Als ik de MY RWD kies als voertuig krijg ik gewoon een nette route via Berlijn. Ik denk dat er iets niet goed gaat aan jouw kant.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
[...]

Ook hier getest met MY RWD van ruwweg Amsterdam naar Plonsk een kaarsrechte weg naar het oosten 1224 KM

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

[Afbeelding]

8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_ra5_YMgRS1bxZ8u_uJkhvAECA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MhkUuCamafjimim5yAlgodB5.png?f=fotoalbum_large
Er gaat toch echt wat fout bij jou.
Dit is wat ik krijg bij vertrek met 100% in Rotterdam met een YLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:31

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:00:
[...]

In Nederland zijn de tarieven bij SuCs erg gunstig. Ik denk dat ze omhoog gaan.
Maar die prijzen zijn al dynamisch en veranderen al regelmatig omhoog of omlaag.
Ik denk dat de prijs van het lidmaatschap veranderd, daar heb je als tesla eigenaar geen last van.
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:14:
[...]

Waarom denkt u dat ik het niet erg vond? Vind het wel erg, maar heb gewoon de afweging gemaakt. Als ze andere laders helemaal niet als dusdanig zouden laten zien in de navigatie en ook geen voorverwarming erop deden, had ik overigens 100% geen Tesla genomen.
De Mini Cooper SE van m’n vrouw die heeft weer een voorkeur voor ionity… Dat is natuurlijk een veel beter snellaad netwerk.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Laatst online: 15-09 14:27
Kunnen we de discussie over de keuze van Tesla van SuC voorkeur niet gewoon stoppen? Maak bij Tesla kenbaar dat je dit anders wil zien, maar hier zeuren heeft weinig nut imo.. Het is inderdaad hetzelfde verhaal als met de ruitenwissers.

Ik denk niet dat er een Tesla medewerker (met impact op hoe Tesla werkt) meeleest met dit forum.. Daarnaast, het zonnetje schijnt, weekend in zicht, het kan allemaal wat vrolijker dan verwijten over en weer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
RvV schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:16:
[...]

Ik heb een Deep Blue Y en met 5500km ook al wat steenslag. Op de frunk zelfs door de lak heen.
Voor de achterdeuren heb ik nu de front mud flaps en dat maakt voor mijn gevoel al een enorm verschil. Eerst hoorde ik constant getik tegen de achterkant, vooral als je een beetje strak langs de berm stuurde. Nu is dat getik helemaal verdwenen.
De mud flaps heb ik ook, die had ik zelfs er heel vroeg bij.. meen na een paar honderd km (bij 400/500 km oid). Ofwel mijn ervaring is dat ook met mud flaps er steenslag op de achterdeuren komen. Ik zou dan ook bijna zeggen; PPF op de achterportieren > mud flaps.

Overigens twijfelden wij erg over Deep Blue op de Y.. hadden we dan toch moeten doen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
Mail ook gehad maar waarom stuurt Tesla daar een mail over? Die prijzen wijzigen continu. Onlangs zijn ze bij mij in de buurt nog van 0,31 naar 0,27 (dal) gegaan. Gaan ze nu nog verder omlaag?

Verder een vraag over Sentry mode. Als ik deze via de telefoon aanzet en na ~2 uur via de telefoon weer uit zet dan blijven de registraties van de periode dat het geactiveerd was gewoon staan lijkt mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
schumi1986 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:02:
[...]

Mail ook gehad maar waarom stuurt Tesla daar een mail over? Die prijzen wijzigen continu. Onlangs zijn ze bij mij in de buurt nog van 0,31 naar 0,27 (dal) gegaan. Gaan ze nu nog verder omlaag?

Verder een vraag over Sentry mode. Als ik deze via de telefoon aanzet en na ~2 uur via de telefoon weer uit zet dan blijven de registraties van de periode dat het geactiveerd gewoon was gewoon staan lijkt mij?
Echte voorvallen zijn opgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:39
schumi1986 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:02:
[...]

Volgens mij gaan ze nog verder omlaag :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:39
Op jacht naar een mogelijke occasion Model 3 2019, valt me op dat verschillende auto's, verschillende hardware lijken te bezitten, ondanks dat ze uit dezelfde bouwperiode komen.

Op de foto's van het scherm in de advertenties, staat dan bijvoorbeeld het volgende:
  • Computer: 2.5 computer
  • Autopilot-computer: 2.5 computer
  • Computer: Mogelijkheid voor Full Self-Driving
Hoe zit dit; wat is het verschil? Ik dacht dat alle 2019/2020 Model 3's hardwarematig hetzelfde zouden zijn.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

De Tesla app navigatie is niet altijd even slim. Afgelopen week een tripje Belgie gepland waar een mysterieuze laadsessie in Namen werd gepland... Als ik de stop in Poelkapelle (ligt vrijwel op de route) weg haal komt er een zinnige planning uit (met een stop in Kortrijk). Vertrouwen is goed, zelf ook nadenken is beter :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdirHkA2wuKDTQEX8ipUY8KInCE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PGeFaivqUfLX3DvDMmOV44Os.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0z-gIbdoOBsOhZST0rX17Aheg3c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xIhJfKo14oKybNsTmSEA8JWt.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct

[Afbeelding]

8)7

Is helemaal prima joh, als je denkt dat het echt zo is dan is het zo.

Ik typ nu Wabrezno Polen en het geeft mij (M3P met 60% nu id buurt van Breda):
Suc Hengelo, Lauenau, Irxleben, Wildau, Poznan.
1200km in 14u30m
En ik heb "hoge" degradatie.

Maar goed, wat ik zeg, diegene die het een issue vind gaat altijd een issue vinden.
Dus is je goed recht om met abrp of andere auto te gaan rijden.
Maar ik vind mijn M3P toch oh zo heerlijk he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 15:45
Richh schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:20:
Op jacht naar een mogelijke occasion Model 3 2019, valt me op dat verschillende auto's, verschillende hardware lijken te bezitten, ondanks dat ze uit dezelfde bouwperiode komen.

Op de foto's van het scherm in de advertenties, staat dan bijvoorbeeld het volgende:
  • Computer: 2.5 computer
  • Autopilot-computer: 2.5 computer
  • Computer: Mogelijkheid voor Full Self-Driving
Hoe zit dit; wat is het verschil? Ik dacht dat alle 2019/2020 Model 3's hardwarematig hetzelfde zouden zijn.
De eerste 2 kwartalen werden de auto’s nog met HW2.5 geleverd. Daarna met HW3 (wat beschreven wordt als ‘Mogelijkheid voor FSD’).
De ‘cut-off date was April 2019 uit de fabriek. Praktisch in Nederland is dan ongeveer alles vanaf juli/augusuts 2019 = HW3.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42

[Afbeelding]

8)7

Ik vind mijn route nog gaver!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANLuHX2sWRdLOFPpckNTzMo_j4c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K9ouhGDiOxHc7uho75KYFTze.png?f=fotoalbum_large

En dat is dan zelfs naar Poznan. Geen idee waar de planner de mist mee in gaat maar je bent er met rijden ook zelf bij dus je kunt altijd iets anders als tussenstop kiezen lijkt mij. Ik gebruik overigens nooit de app hiervoor. Zal straks eens in de auto kijken wat de auto er van maakt.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:39
Smobbo schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:36:
[...]

De eerste 2 kwartalen werden de auto’s nog met HW2.5 geleverd. Daarna met HW3 (wat beschreven wordt als ‘Mogelijkheid voor FSD’).
De ‘cut-off date was April 2019 uit de fabriek. Praktisch in Nederland is dan ongeveer alles vanaf juli/augusuts 2019 = HW3.0
Check, thnx :) dat verklaart.

Verder zit er voor zover ik online kon vinden, niet echt een noemenswaardig verschil tussen beide, zolang je geen FSD wilt (en nu is het lastig in de toekomst kijken, maar ik vermoed dat ik dat toch niet ga doen).

Sommige mensen zeggen dat de MCU van HW3 anders is, maar daar merk je praktisch niet heel veel van geloof ik. Mocht ik ook FSD willen, dan moet je daar sowieso voor bijbetalen en dan zijn eventuele hardware upgrades volgens mij inclusief.
Enig verschil zou de verkeersbordherkenning zijn..?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42
Richh schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:44:
[...]

Verder zit er voor zover ik online kon vinden, niet echt een noemenswaardig verschil tussen beide, zolang je geen FSD wilt (en nu is het lastig in de toekomst kijken, maar ik vermoed dat ik dat toch niet ga doen).

Sommige mensen zeggen dat de MCU van HW3 anders is, maar daar merk je praktisch niet heel veel van geloof ik. Mocht ik ook FSD willen, dan moet je daar sowieso voor bijbetalen en dan zijn eventuele hardware upgrades volgens mij inclusief.
Als je FSD neemt op een auto met HW2.5 wordt dit kosteloos geupgrade naar HW3.0.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
Richh schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:44:
[...]

volgens mij is hw3 ook gewoon sneller en bij updates de komende jaren heb je kans dat hw2.5 te traag word en je het wel gaat merken. Verder zijn de m3's van h1 2019 kwalitatief net iets slechter.
Die van mij is van eind sept 2019. Die was al helemaal prima

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:26
ZeRoC00L schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:53:
[...]

Gisteren in Horst €0,23 en dat was aangenaam laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 20:48
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:57:
[...]

Hoezo dan? Alle DC laders langs de snelweg hebben minstens CCS. Welke zouden niet compatible zijn, de 800V

[...]

Het is te doen, maar de route die voorgesteld wordt is enkel die waar SuCs op zitten. Routes waar geen SuCs op zitten, krijgt u niet voorgeschoteld.
Laadstops verwijderen en gaan met die banaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:44
Megat schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:58:
[...]

Gisteren in Horst €0,23 en dat was aangenaam laden.
Bizar hoe Tesla dit soort bedragen kan aanbieden, waar de lokale laadpaal op de hoek van de straat hier 0,59ct/kWh kost 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door Kevinns op 12-04-2024 15:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• winwiz
Kevinns schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:03:
[...]

Bizar hoe Tesla dit soort bedragen kan aanbieden, waar de lokale laadpaal op de hoek van de straat hier 0,59ct/kWh kost 8)7
Je kunt het ook omdraaien. Bizar hoeveel die laadpaalboeren aan je verdienen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 12:17
Bert.L schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:23:
[...]

Gelukkig wist je dit van tevoren EN heb je opties om zelf anders te kiezen. Wanneer het zo erg zou zijn als nu 'normaal' is binnen de IT zou je pas echt problemen hebben. Dan zou je alleen maar bij sucs mogen laden en verplicht zijn om altijd de Tesla software te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
noo schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:22:
De Tesla app navigatie is niet altijd even slim. Afgelopen week een tripje Belgie gepland waar een mysterieuze laadsessie in Namen werd gepland... Als ik de stop in Poelkapelle (ligt vrijwel op de route) weg haal komt er een zinnige planning uit (met een stop in Kortrijk). Vertrouwen is goed, zelf ook nadenken is beter :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nou hebben we zowaar een inhoudelijk punt ;-) Het is mij ook opgevallen dat de navigatie in de App duidelijk andere resultaten geeft dan de navigatie in de auto. Meestal is de oplossing van de auto 'beter'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
winwiz schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:09:
[...]

Je kunt het ook omdraaien. Bizar hoeveel die laadpaalboeren aan je verdienen
Ik denk dat het bij Tesla volstaat als het laadnetwerk zelfbedruipend is. Het gaat om de ervaring en het makkelijk laden en rijden.

Nu ... als je groothandelsprijzen van electriciteit ziet, dan is er nog altijd goed ruimte voor Tesla hoor.

De klassieke laadpaalboeren zitten allemaal met schulden, en moeten snel cash vangen om verder te kunnen uitbreiden. Tesla heeft cash en kan dit aan redelijke prijzen verder uitbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:39:
[...]

De klassieke laadpaalboeren zitten allemaal met schulden, en moeten snel cash vangen om verder te kunnen uitbreiden. Tesla heeft cash en kan dit aan redelijke prijzen verder uitbouwen.
Ze waren al flink aan het bouwen voordat überhaupt de M3 er was en toen hadden ze beslist geen cash. Ze hebben gewoon een goeie visie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24

World Citizen

FreeReef.nl

De navigatie in je auto houd rekening met je auto. Zo krijg je bij een Tesla zonder CCS upgrade ook enkel de laadpalen te zien waar je dan wel kunt laden. Dat houd in dat hij enkel V2 palen weergeeft.

Als je wel de CCS upgrade hebt dan geeft de auto wel V3 palen aan omdat je daar dan kunt laden.

Dit is in de app niet. (wat een ergernis is). In de app krijg je altijd alle palen te zien en berekent hij de route ook via al die palen.
Zonder CCS upgrade is het dus handig om de route pas in je auto te plannen.

Wellicht dat er meer van dit soort dingetjes zijn waardoor de app een ander resultaat geeft dan de auto.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Wat betreft navigatie... mijn ervaring wat het beste werkt zonder 'gedoe' (met o.a. ook andere apps) en enkel op SuC's rijden voor verre trips:

Na iedere laadbeurt bepalen wat je volgende stop gaat zijn (c.q. navigatie opnieuw ingeven). Soms ook nog gedurende het rijden, om er één verder te pakken om met minder percentage aan te komen. En dus een betere laadsnelheid te pakken.

Helaas zit er niet een soort recalculate functie in de navi.

Als je aan het begin van je reis simpelweg het plan volgt wat initieel wordt afgegeven ben je m.i. niet efficient met je laadstops. De navi is ook vrij conserveratief (stoppen bij SuC's op 20 a 30 procent).

[ Voor 3% gewijzigd door Dix0r op 12-04-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert.L
Samoerai schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:23:
[...]

Gelukkig wist je dit van tevoren EN heb je opties om zelf anders te kiezen. Wanneer het zo erg zou zijn als nu 'normaal' is binnen de IT zou je pas echt problemen hebben. Dan zou je alleen maar bij sucs mogen laden en verplicht zijn om altijd de Tesla software te gebruiken.
Zeker er is omheen te werken, maar het blijft onhandig dat dit via een omweg moet en je niet de simpele optie hebt om andere laadmogelijkheden direct mee te nemen met navigeren. Ik hoop dat dit nog komt in een update, en daar zal ik niet de enige in zijn.

Begrijp me verder niet verkeerd, ik ben erg tevreden met mijn prive gekochte Model 3, maar op dit forum worden de minpunten van Tesla (die er zeker ook zijn), soms wel erg fanatiek goed gepraat. Het hoeft geen Tesla ophemel topic te worden toch?

In elk geval is het volgens mij duidelijk hoe iedereen er in staat. Laten we hopen dat er nog een paar mooie updates aankomen en de minpuntjes (voor mij ruitenwissers, ghostbrakes en laadopties) straks verleden tijd zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
Dix0r schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:48:
Wat betreft navigatie... mijn ervaring wat het beste werkt zonder 'gedoe' (met o.a. ook andere apps) en enkel op SuC's rijden voor verre trips:

Na iedere laadbeurt bepalen wat je volgende stop gaat zijn (c.q. navigatie opnieuw ingeven). Soms ook nog gedurende het rijden, om er één verder te pakken om met minder percentage aan te komen. En dus een betere laadsnelheid te pakken.

Helaas zit er niet een soort recalculate functie in de navi.

Als je aan het begin van je reis simpelweg het plan volgt wat initieel wordt afgegeven ben je m.i. niet efficient met je laadstops. De navi is ook vrij conserveratief (stoppen bij SuC's op 20 a 30 procent).
Da's inderdaad een goeie tip. Van de winter naar noorwegen was het precies andersom. Wilde met 3-5% aankomen bij SuC's en dat vond ik in de winter wel erg weinig marge (terecht ook bleek). De 'oplossing' was dezelfde bij een SuC de route wissen en weer opnieuw laten uitrekenen. Samenvatting: werkt allemaal niet 'zonder nadenken' maar is zeker bruikbaar om op je bestemming aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:27:
[...]
De Mini Cooper SE van m’n vrouw die heeft weer een voorkeur voor ionity… Dat is natuurlijk een veel beter snellaad netwerk.
Voorkeur of heeft ze ook andere opties die ze kan opgeven en waarop de route gebaseerd wordt? Bij Tesla krijg je gewoon altijd een route met SuC’s erop, maakt niet uit of de route daardoor veel om is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
on another note.. Hebben jullie life hammers in jullie model Y? Waar hebben jullie die gehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
NiroNiro schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:01:
on another note.. Hebben jullie life hammers in jullie model Y? Waar hebben jullie die gehangen?
life hammer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Nope, nooit gehad.

Ik heb nog een ouderwetse sleutelhanger met iets van metaal. In uiterste nood zal ik dat wel gebruiken.
In België is dat niet echt een 'ding', maar wij hebben dan ook minder water dan in NL.

[ Voor 11% gewijzigd door Tommie12 op 12-04-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Goed dat je het zegt. Ik moet de mijne nog steeds plakken. Voorheen plakte ik ze altijd naast mijn rechtenbeen tegen het middenconsole aan.

Was er niets met veiligheidshamers en dubbelglas? Het is in ieder geval handig voor het opensnijden van een gordel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ligt ergens achterin. Omdat het de zijruit niet in een sponning zit maar vrij tegen de rubbers drukt aan de buitenkant, is een flinke duw met je voeten voldoende om de ruit er uit te trappen.

Pagina: 1 ... 307 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: