Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 306 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.674.672 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostdz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-02 20:05
Blik1984 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:48:
Jammer genoeg dus geen SEPP voor de LR RWD, dus scheelt netto nog wel 7k met de "normale" RWD versie. 41k netto voor de normale RWD en 48k netto voor LR RWD (op basis van inschatting autoweek)
Hopelijk proberen ze de LR RWD er net binnen te krijgen, €45.990 (incl afleverkosten) en dan de SR RWD naar €42.990 O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Het SeC Amsterdam ZO meldde 2 weken geleden dat er dit jaar geen MY Juniper/Highland zal komen, omdat de huidige nog steeds goed verkoopt. Dat de huidige MY RWD er nu ook komt met grotere batterij lijkt daar wel een bevestiging van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
pdidi schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:20:
Het SeC Amsterdam ZO meldde 2 weken geleden dat er dit jaar geen MY Juniper/Highland zal komen, omdat de huidige nog steeds goed verkoopt. Dat de huidige MY RWD er nu ook komt met grotere batterij lijkt daar wel een bevestiging van
Denk eerder dat ze van de grote voorraden vanaf moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 17:41
k995 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:26:
[...]

De LR RWD is nieuw, hoe kunnen daar nu voorraden van bestaan?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
k995 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:26:
[...]

Dus gaan ze aanpassing in de bestaande configuratie doen tbv de RWD LR? Lijkt mij stug.. Wat @pdidi aangeeft klinkt best plausible..

Mogelijk dat de RWD LR wel met HW4 hardware komt.. Alhoewel daar niets over geroepen is volgens mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Tommie12 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:29:
[...]

Model Y moddelen in het algemeen: tegen de 75 000 overschot productie vs verkopen.
ALs je nu een nieuw model uitbrengt zal je daar nog meer op moeten toegeven om die verkocht te krijgen.

Waarom denk je dat Y prijzen rond (of soms zelfs onder) die van een model 3 zitten? Tesla moet wel de prijzen laten zakken om te verkopen, eens die voorraad weg is gaan de prijzen stijgen en kan de nieuwe model Y versie komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tommie12 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:29:
[...]

Deden ze met de M3 LR RWD ook.
Die is een paar maanden meegegaan ofzo.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
k995 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:31:
[...]

Waarom denk je dat Y prijzen rond (of soms zelfs onder) die van een model 3 zitten? Tesla moet wel de prijzen laten zakken om te verkopen, eens die voorraad weg is gaan de prijzen stijgen en kan de nieuwe model Y versie komen.
Verschil in kosten tussen productie in Berlijn en transport vanuit Shanghai met wat importtax....

Sowieso zijn de batterijprijzen sterk gezakt, dus normaal kan er wel wat af, of ... het wordt goedkoper om een grotere batterij in een auto te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-05 22:14
Niet in NL dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJxcoHbLfysPtTyTn8SBzhBUmjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxW1aQbC0xHPlZF1VOtZZ241.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:35:
[...]

Deden ze met de M3 LR RWD ook.
Die is een paar maanden meegegaan ofzo.
Dat is inderdaad een goed punt. Ook toen leverbaar vanaf april voor 4000 euro extra. Belangrijk verschil is wel dat de MY pas 2,5 jaar oud is, terwijl de M3 toen al ruim 4 jaar oud was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
Tommie12 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:37:
[...]

Verschil in kosten tussen productie in Berlijn en transport vanuit Shanghai met wat importtax....

Sowieso zijn de batterijprijzen sterk gezakt, dus normaal kan er wel wat af, of ... het wordt goedkoper om een grotere batterij in een auto te plaatsen.
Die prijzen zakken/stijgen wereldwijd, en komen overeen met als tesla overschotten qua productie heeft.

Je ziet dat bij tesla omdat die rechtsreeks verkopen, andere merken doen net hetzelfde maar via hun dealer netwerk. Wagens die blijven staan kosten heel veel geld dus daar moet je vanaf.

Enkele maanden/jaar wachten voor een vernieuws model uit te brengen is dan doodnormaal.

https://insideevs.com/new...ction-deliveries-2024-q1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

pdidi schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:44:
[...]

Dat is inderdaad een goed punt. Ook toen leverbaar vanaf april voor 4000 euro extra. Belangrijk verschil is wel dat de MY pas 2,5 jaar oud is, terwijl de M3 toen al ruim 4 jaar oud was
Het is gewoon een relatief makkelijke manier om een nieuwe config aan te bieden, terwijl ze (kort door de bocht) gewoon de LR AWD accu in een SR RWD jassen.

Geeft toch weer een korte termijn boost aan de verkopen, terwijl Juniper spreekwoordelijk net om de hoek staat.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-05 07:15
Wel in NL dus :*)

UPDATE: Tesla bevestigt dat de Model Y Long Range RWD binnenkort inderdaad naar Nederland komt. We houden je op de hoogte!

https://www.autoweek.nl/a...met-600-kilometer-bereik/

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:55
En waarom zou deze versie volgens jou niet naar Nederland komen? De Y voor o.a. NL komt tegenwoordig alleen uit Duitsland. En deze versie is wel beschikbaar in DLD en BE als omringende landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apexia0087
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 22:34
Voorlopig nog niet, maar komt wel!

Strava Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 19:09

World Citizen

FreeReef.nl

k995 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:31:
[...]

Model Y moddelen in het algemeen: tegen de 75 000 overschot productie vs verkopen.
Volgens Tesla niet.

https://ir.tesla.com/pres...bcast-fourth-quarter-2023

Q1 2024 zijn er 15.239 meer 3 en Y modellen gemaakt dan geleverd. Dat is dus 3 en Y samen.
Over het hele jaar 2023 zijn het er maar 35.452 (dus ook 3 en Y samen)

Waar komen je cijfers vandaan?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Route-de-Soleil
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-03 07:12
Deze zomer ga ik naar Spanje en dan kom je verschillende laders tegen, weet het systeem in de auto automatisch wat de hoogste doorvoersnelheid is. Of is dit gewoon plug and play en past Tesla automatisch alles aan op de laadlocatie?,of moet je toch een aanpassing doen in het menu? (zie foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POx2DuceuogmKziKf-fPoW13toA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MEhcfVb2HxnKkxEfCs1RHtHB.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:13
Route-de-Soleil schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:51:
Deze zomer ga ik naar Spanje en dan kom je verschillende laders tegen, weet het systeem in de auto automatisch wat de hoogste doorvoersnelheid is. Of is dit gewoon plug and play en past Tesla automatisch alles aan op de laadlocatie?,of moet je toch een aanpassing doen in het menu? (zie foto)
[Afbeelding]
dat doet de tesla zelf ja

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
[Afbeelding]
Standaard gaat die gewoon aan het maximum laden wat de lader aan biedt (en bij snelladers wat de auto kan verwerken).
Je kan altijd het laden vertragen. (kan bv handig zijn als je 4 uur ergens wil parkeren en je batterij in 3 uur vol zou zijn. Dan verlaag ik het vermogen van 11 naar 7 kW en vermijd je dat de auto 'idle' staat en soms kleeftarief moet betalen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

[Afbeelding]
Hangt er vanaf. Als het een normale laadpaal is regelen de auto en de laadpaal dat onderling via een protocol.
Ga je op een camping met de 230V “granny charger” op een normaal stopcontact proberen te laden dan kun moet je zeker zijn of dat wel kan en mag. Dan is het soms de oplossing om het laadvermogen lager te zetten om de stoppen niet te laten springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Kan je de laadstroom aan een DC paal ook verlagen?
Of kan dit alleen aan AC palen?

Gewoon nieuwsgierig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-05 20:25

mattijssch

Model 3 LR

[Afbeelding]
Dit kan je sowieso alleen instellen bij AC-laadpalen, dus niet de snelladers. Je auto (elke auto) zal communiceren met de laadpaal over het aantal beschikbare fases, de maximale beschikbare amperages én de capaciteit van je laadkabel.

Zo kan je dus zowel 1-fase tot max 32A als 3-fase tot max 16A (mits je laadkabel geschikt is) laden en zal de laadpaal aangeven wat beschikbaar is en zal je auto dat vervolgens ook opslurpen. ;) In de basis hoef je je daar als gebruiker dus niet mee bezig te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:04
Zo te zien is de Long Range RWD met nieuwe elektromotor een goede optie voor de wat pittige rijder.

Hier altijd 130 a 150 km/h waar mogelijk, vaak in de avonden en noorden van het land waar je dit soort snelheden prima kunt rijden. Bijvoorbeeld in de avond naar het midden of zuiden van het land rijden na de spits en dan overnachten dan wil je beetje tempo kunnen draaien zonder te hoeven laden onderweg en vertrekken met 90% a 100% vol en dan gelijk rijden. Als je veel saaie snelweg kilometers rijdt wil je niet met 100 km/h sukkelen voor de range..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
k995 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:40:
[...]

Doet tesla dat?

Tesla Y heeft een 142 wh/km :
https://docs.google.com/s...7kwgjE/edit#gid=735351678

Met een batterij van 76kw (wat de huidige versie heeft) is dat dus 535km voor de AWD.
Ze adverteren met 533 km.

600 km voor de LR RWD zou wel een 130wh/km wat wel heel laag is

Model 3 LR haalt dat niet bijvoorbeeld.
Mijn MY RWD haalt dat makkelijk.
Laatst een ritje van 12km gemaakt. Polder en dorpen. Kwam ik na einde van die rit op 110Wh/km.

Vandaag een woonwerk rit op dooie gemak van 57km gedaan. Snelweg rustig rechter baan.
Gemiddelde over die rit 129Wh/km!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 12:21
Alexander1984 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:12:
Als je veel saaie snelweg kilometers rijdt wil je niet met 100 km/h sukkelen voor de range..
De meeste mensen sukkelen niet met 100 km/h voor de range, maar voor de wetgeving... ;)
(en ja, na 19u kan en mag dat met 130, ook daarmee ben ik bekend)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
mjvdzwet schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:59:

Gewoon nieuwsgierig.
Alleen aan een AC paal. Bij DC is het andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
mjvdzwet schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:59:

Gewoon nieuwsgierig.
Alleen aan een AC paal.

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 11-04-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Allewijn schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:17:
[...]

Mijn MY RWD haalt dat makkelijk.
Laatst een ritje van 12km gemaakt. Polder en dorpen. Kwam ik na einde van die rit op 110Wh/km.

Vandaag een woonwerk rit op dooie gemak van 57km gedaan. Snelweg rustig rechter baan.
Gemiddelde over die rit 129Wh/km!
Ja tegen heel lage snelheden, constant en als het mooi weer is. Realistisch kan je dat niet noemen, van zodra je naar de 90-100km/h gaat (wat nog steeds laag is op een autostrade) dan kan de gewone Y juist een 129wh/km halen, hier is het de LR dus met extra gewicht die dan hetzelfde zou halen? Twijfelachtig, die 600km staat te mooi en te afgerond .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
World Citizen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:47:
[...]

Volgens Tesla niet.

https://ir.tesla.com/pres...bcast-fourth-quarter-2023

Q1 2024 zijn er 15.239 meer 3 en Y modellen gemaakt dan geleverd. Dat is dus 3 en Y samen.
Over het hele jaar 2023 zijn het er maar 35.452 (dus ook 3 en Y samen)

Waar komen je cijfers vandaan?
https://insideevs.com/new...ction-deliveries-2024-q1/

Overschot vorig jaar + dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Laatst online: 29-05 22:41
Vandaag is mijn trekhaak door Tesla gemonteerd. Even later kwamen er wat bouwlui om een klusje op het dak af te maken en vroegen of ik de auto wilde verzetten. Dus ik netjes wegrijden, komt er eentje naar me toe met een onderdeel van de auto. Paneel waar een stuk of 6-7 stekkers in horen. Oei! Dacht ik, dat is niet best.

Bleek de beste man een computer te hebben vervangen, omdat de originele de trekhaak niet ondersteunde. Deze had hij onder de auto gelegd.

Toen kwam het volgende, ik wilde instappen, gaat mijn stoel helemaal naar voren toe. Ook moest de stoel, spiegels etc gekalibreerd worden middels een actie uit het service menu. Gok dat dat allemaal komt door die ene boordcomputer die vervangen is. Daar zag ik namelijk stekkers van de bestuurdersstoel; deur en twee keer een "body" stekker in gaan.

Ik dacht dat het stoel profiel netjes in de cloud wordt opgeslagen, zodat je deze later in een andere auto ook kunt gebruiken?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 08:31
adjego schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:35:
[...]

Ik ben in het proces via Tesla. De speaker en kabelboom heb ik zelf ingebouwd en hij werkt, maar na een reset niet meer. Hij moet inderdaad via een aanpassing in de config van de auto worden toegevoegd. Zodra ik nieuws heb via Tesla laat ik hier wel weer iets weten. Ik heb mobiele service aangevraagd, en ben in afwachting met waarmee ze terug komen en of ze het wel willen aanpassen :)
Na het via Tesla geprobeerd te hebben waarbij ze helaas aangeven dat mijn auto (Model 3 pre-juli 2019) hier niet geschikt voor is en ze dus hier ook geen support voor geven, ben ik een beetje gaan zoeken naar mensen met Tesla toolbox3. Nu had ik iemand gevonden in de buurt maar die is helaas de komende periode niet beschikbaar maar ik had ook al een contact gekregen via https://www.teslaownerson...sortby=oldest#post-397061. Met hem contact gezocht en via remote heeft hij de config voor mijn auto kunnen aanpassen. Het enige wat er nodig was is een USB-Ethernet adapter en kon rechtstreeks de ethernet connector aansluiten op de MCU. Nu heb ik werkende Boombox en PWS speaker in mijn Juni 2019 Tesla Model 3 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmuW_58eZtrOdYdE2BA3S4ze-44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mf8ZR4kAapaQv7KwTKj3q2h.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Mijn oudste houd van stenen verzamelen. We hadden zo’n stenen polijst trommeltje gekocht en ze glanzend gepolijst. Die sleepte ze al weken mee in een stoffen zakje.

Die hing vorige week opeens aan het haakje bij het lichtje achter.
Dat hoorde ik toen ik lekker hard de bocht door ging.

Bij het gelaagde glas is de binnenste glasplaat veel dunner, dus nu voel ik ‘t ook :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYJbzV8_qj-ipekQik4Y_3Qh9wA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGERyYkFgduUVBDj2AJyAYAF.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Mobile Service kan volgende week al d:)b
€306 estimated, best netjes voor gelaagd glas, geplaatst en al

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000

RvV

_eLMo_ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:43:
Mijn oudste houd van stenen verzamelen. We hadden zo’n stenen polijst trommeltje gekocht en ze glanzend gepolijst. Die sleepte ze al weken mee in een stoffen zakje.

Bij het gelaagde glas is de binnenste glasplaat veel dunner, dus nu voel ik ‘t ook :+

[Afbeelding]

Kunnen we eindelijk een keer het effect van de lifehammer testen bij iemand op het dubbele glas. :+

Y'24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
k995 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:35:
[...]

Ja tegen heel lage snelheden, constant en als het mooi weer is. Realistisch kan je dat niet noemen, van zodra je naar de 90-100km/h gaat (wat nog steeds laag is op een autostrade) dan kan de gewone Y juist een 129wh/km halen, hier is het de LR dus met extra gewicht die dan hetzelfde zou halen? Twijfelachtig, die 600km staat te mooi en te afgerond .
Realistisch kan je het niet noemen?
Ik vind dit toch, voor mijn situatie ernstig realistisch.
Dit is gewoon mijn daily praktijk.
Terwijl ik dit bericht tik ook weer onderweg naar huis: Rit van 57km. Vanuit grote stad vertrokken. Veel files. Remmen optrekken. Remmen optrekken. 50. 70. 80 en daarna een héél lang stuk 95km/u rechterbaan.
Eindstand toen ik in mijn eigen dorpje aan kwam net, windkracht 4, 15 graden buiten, 46 minuten rijden:
119Wh/km

Dat is potverdorie écht zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-05 09:30
_eLMo_ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:43:

[Afbeelding]

Valt zoiets niet onder verzekering? Uit nieuwsgierigheid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• turkeyhakan
RvV schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:49:
[...]

Kunnen we eindelijk een keer het effect van de lifehammer testen bij iemand op het dubbele glas. :+
Alsjeblieft: YouTube: BREAKING: Putting Tesla's New Laminated Glass to the Test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Laatst online: 11:04
Klopt maar dat is een keuze die iedereen zelf maakt, als het rustig is en je kan wat harder rijden met Flitsmeister aan dan is dat een bewuste keuze en mocht daar keer negatieve gevolgen aan zitten dan is dat zo qua boete. Hier in het Noorden zijn de afstanden groter en iedereen rijdt wat pittiger door vaak dan 100 km/h ook al is dit overdag de wet. 8)
dreamscape schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:21:
[...]

De meeste mensen sukkelen niet met 100 km/h voor de range, maar voor de wetgeving... ;)
(en ja, na 19u kan en mag dat met 130, ook daarmee ben ik bekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Dat staat er niet echt. Overigens komen hun cijfers uit mijn link. Die link zijn de officiële cijfers.
Daarin word al geen splitsing gemaakt tussen de 3 en Y, dus dat kan niemand weten. De cijfers zijn voor de 3 en Y samen.

Opgeteld kom je dan uit op 50691 auto's aan overproductie uit over 15 maanden tijd.
Splitsen in 2 kan je dat niet omdat de Y veel beter verkoopt dan de 3, dus dat zou niet eerlijk zijn.

Maar 75000 Y's klopt dus gewoon niet. Het zijn 50691 Y en 3's.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Gdzr schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:41:
Toen kwam het volgende, ik wilde instappen, gaat mijn stoel helemaal naar voren toe. Ook moest de stoel, spiegels etc gekalibreerd worden middels een actie uit het service menu.
Deze heb ik ook gehad. Ik werd helemaal dubbel gevouwen. 1x gehad daarna niet meer (Maar ik rij hem nog niet zo lang).

Ik schrok me dood.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-05 10:19

twi

Kan volgende week een MY2021 LR ophalen. Uiteindelijk gekozen voor een occasion i.p.v. een nieuwe RWD SR, toch omdat het voornamelijk een auto voor tripjes en vakanties gaat worden. De 80% range voor huis tuin en keuken doeleinden is meer dan voldoende en voor de meeste tripjes net genoeg hebben voor de heen- én terugreis is ook wel fijn.

Hoewel ik nu dus zie dat de RWD LR uit is, ben ik eigenlijk wel blij met de aanschaf van deze. Vrouwlief vond het toch een fijner idee als er al flink wat waarde is afgeschreven. We gaan er dan maar even van uit dat deze auto's niet nog veel goedkoper gaan worden. En die extra performance en range vond ik eerlijkheidshalve ook wel leuk. De meeste belangrijke tussentijdse updates heb ik al gespot, alleen niet op het dubbelglas gelet. Volgens mij zit dat er vóór wel in. De comfort suspension en Ryzen ontbreken i.i.g. (MY2021).

Hoe dan ook, kijk er naar uit! ZIjn er behalve een Tesla app incl. account en preconfigured betaalwijze, en een ANWB laadpas voor backup doeleinden nog andere dingen die handig zijn om aan te denken voor bij het ophalen?

[ Voor 7% gewijzigd door twi op 11-04-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessen1
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-05 11:05
Ben in de markt voor een Tesla 3. Iemand tips welk model ik het beste kan zoeken? Dealers roepen dat de KM-stand geen effect heeft op degeneratie van de accu. Dat lijkt mij sterk?
Ik heb zo'n 25/30k te besteden. Is het het waard om een FSD auto te bemachtigen? Hoe check ik in het infopaneel of deze optie erop zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Dutchlimits schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:13:
[...]

Valt zoiets niet onder verzekering? Uit nieuwsgierigheid
Ik zou niet weten welke 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-05 20:15
Maurice- schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:17:
[...]

Bij de M3 LR RWD van vorig jaar werd een NMC geleverd. Voor een LFP met zo'n capaciteit is ook geen plaats in de vloer neem ik aan. Voordeel is dan inderdaad wel de acceleratie/ontlading en het snelladen op 250 kW.
Of zou het de nieuwe Blade zijn. Dan zou die wel bovenaan wat verlanglijstjes staan
https://insideevs.de/news...atterie-reichweite-preis/

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:35
wessen1 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:04:
Ben in de markt voor een Tesla 3. Iemand tips welk model ik het beste kan zoeken? Dealers roepen dat de KM-stand geen effect heeft op degeneratie van de accu. Dat lijkt mij sterk?
Ik heb zo'n 25/30k te besteden. Is het het waard om een FSD auto te bemachtigen? Hoe check ik in het infopaneel of deze optie erop zit?
FSD is maar matig bruikbaar in NL / EU door regelgeving. Daar zou ik mij niet blind op staren.

Als ik jou was zou ik wel kijken naar je comfort / gemak dus warmtepomp, dubbele glas rondom de auto voor minder geluid van buiten en dat soort dingen. Wellicht nog de videokaart checken, kan de auto voor je gevoel net iets langer mee. Route berekenen met SuCs zat bijv ook paar seconden tussen in vergelijkingsfilmpjes filmpjes op YouTube.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
World Citizen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:45:
[...]

Dat staat er niet echt. Overigens komen hun cijfers uit mijn link. Die link zijn de officiële cijfers.
Daarin word al geen splitsing gemaakt tussen de 3 en Y, dus dat kan niemand weten. De cijfers zijn voor de 3 en Y samen.

Opgeteld kom je dan uit op 50691 auto's aan overproductie uit over 15 maanden tijd.
Splitsen in 2 kan je dat niet omdat de Y veel beter verkoopt dan de 3, dus dat zou niet eerlijk zijn.

Maar 75000 Y's klopt dus gewoon niet. Het zijn 50691 Y en 3's.
?
Q1 2024 overproductie : 42593
2023 : 35452
Bij elkaar : 78045

https://skills.ai/tesla-car-prices-analysis/

Tesla Y gaat meer naar beneden dan de 3 en word op een bepaald moment zelfs goedkoper.
Nogmaals doodnormale werking van autobedrijven om prijzen aan te passen naargelang ze vooraad hebben, geen idee waarom je zo wil doen alsof tesla niet simpele economische regels volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Allewijn schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:11:
[...]

Realistisch kan je het niet noemen?
Ik vind dit toch, voor mijn situatie ernstig realistisch.
Dit is gewoon mijn daily praktijk.
Terwijl ik dit bericht tik ook weer onderweg naar huis: Rit van 57km. Vanuit grote stad vertrokken. Veel files. Remmen optrekken. Remmen optrekken. 50. 70. 80 en daarna een héél lang stuk 95km/u rechterbaan.
Eindstand toen ik in mijn eigen dorpje aan kwam net, windkracht 4, 15 graden buiten, 46 minuten rijden:
119Wh/km

Dat is potverdorie écht zuinig.
Tuurlijk rij ook met een Y LR en die haalt dat bijlang na niet. Meer stoppen starten/hogere snelheden.

Vandaar niet echt representatief (zal het zo beter noemen) van de doorsnee wagen.

WLPT test tot 120-130 km/uur bijvoorbeeld om dan nog zo laag te zitten zou me verbazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:46
Hoe is hier het gebruik van de chill vs standard setting?

Ik heb mijn 3 RWD nu 2 maanden en rij eigenlijk standaard in chill. Heel af en toe switch ik, want leuk die extra acceleratie. Ik kan me alleen niet voorstellen dat je met deze setting dag in dag uit lekker kan rijden in het Nederlandse verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

japie514 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:07:
[...]

Of zou het de nieuwe Blade zijn. Dan zou die wel bovenaan wat verlanglijstjes staan
https://insideevs.de/news...atterie-reichweite-preis/
Dat zou wel behoorlijk breaking news zijn. Dan heb je een 76kWh accu ipv de 60kWh tegen een zelfde gewicht. Wel een beetje raar als BYD ze pas later dit jaar gaat leveren en Tesla ze nu al gebruikt.

Y'24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-05 15:48

DarkSide

theres no place like ::1

silencedead schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:44:

Ik heb mijn 3 RWD nu 2 maanden en rij eigenlijk standaard in chill. Heel af en toe switch ik, want leuk die extra acceleratie. Ik kan me alleen niet voorstellen dat je met deze setting dag in dag uit lekker kan rijden in het Nederlandse verkeer.
Chill mode :?

rij altijd normaal.
Je kan de auto meer dan prima doseren vind ik.
Het is niet dat je "digitaal" moet rijden. pedaal volledig ingedrukt of niet.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 08:31
_eLMo_ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:05:
[...]

Volgens mij valt dit gewoon onder ruitschade en zit daar bijna nooit een terugval in schade vrije jaren bij.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
_eLMo_ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:05:
[...]

Glasbraak, in België zou dat gedekt zijnin de Omnium of kleine Omnium met glasbraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online

Sinds de koop eigenlijk al heel snel omgeschakeld naar chill modus, bevalt mij wel. Moet wel zeggen dat ik hiervoor in een RAV4 hybride reed, wat mij een relaxte rijder heeft gemaakt. Die lijn zet ik min of meer door.

Doorrijden doe ik op de motor met de bijbehorende gebrul.. 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

k995 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:31:
[...]

?
Q1 2024 overproductie : 42593
2023 : 35452
Bij elkaar : 78045

https://skills.ai/tesla-car-prices-analysis/

Tesla Y gaat meer naar beneden dan de 3 en word op een bepaald moment zelfs goedkoper.
Nogmaals doodnormale werking van autobedrijven om prijzen aan te passen naargelang ze vooraad hebben, geen idee waarom je zo wil doen alsof tesla niet simpele economische regels volgt.
Owke, dus een AI model wat zich loslaat over de opdracht "the analysis of Tesla's car prices" is nu ineens iets?

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

@Tommie12 @adjego @Dutchlimits thnx, het is inderdaad gedekt, maaaar….

Als je via hun reparateur gaat heb je “slechts” €150 eigen risico. Maar dan moet ik halen / brengen enzo. Dat kan niet uit + geen zin in dat gedoe. En dan nog mogelijk een niet-originele ruit krijgen.

Als je het door een andere reparateur laat doen, dan geldt €250 eigen risico. Dan krijgen we dus maar €50 vergoed 🤣

Gewoon ingestuurd, €50 gratis.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 11-04-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

DarkSide schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:51:
[...]

Chill mode :?

rij altijd normaal.
Je kan de auto meer dan prima doseren vind ik.
Het is niet dat je "digitaal" moet rijden. pedaal volledig ingedrukt of niet.
Chill mode zorgt voor een wat minder heftige respons op het pedaal.

Vind zelf de normale modus alleen leuk voor stoplicht sprintjes. Voor normaal rijden echt veel te nerveus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Weet wat chill mode is (mogelijk smiley niet helemaal duidelijk/correct)

Maar ik kan in normale mode langzamer optrekken dan een oma in een 1.0 TDI uit 1980.
Of sneller dan een petje in een golf GTI.
En alles er tussen.

Maar.... to each its own. De optie is er. Dus als die voor iemand fijner is prima.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:51
DarkSide schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:35:
...
Maar ik kan in normale mode langzamer optrekken dan een oma in een 1.0 TDI uit 1980.
En alles er tussen.
...
Ik zocht mij een punthoofd naar welke auto dit kan zijn geweest. Heb het opgegeven.

De kleinste diesel van toen die ik mij kon bedenken was de 1.5 liter VW Golf Diesel, 50 pk "sterk". Toen is VW gaan overdrijven en brachten ze de 1.6 liter Golf Diesel uit, van maar liefst 54 pk !

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
World Citizen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:19:
[...]

Owke, dus een AI model wat zich loslaat over de opdracht "the analysis of Tesla's car prices" is nu ineens iets?
Die cijfers komen van de bron die ik daarvoor gaf, maar ok je wil doena alsof tesla speciaal is en niet zoals alle andere bedrijven is, ok.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

flupp schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:30:
[...]

Ik zocht mij een punthoofd naar welke auto dit kan zijn geweest. Heb het opgegeven.

De kleinste diesel van toen die ik mij kon bedenken was de 1.5 liter VW Golf Diesel, 50 pk "sterk". Toen is VW gaan overdrijven en brachten ze de 1.6 liter Golf Diesel uit, van maar liefst 54 pk !
Volgens wikipedia :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIF6LTR9yvwYmceA_lNcyc1ITBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EOOrEXF6gVYUQktbm0ecw2oD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Al vaker langs gekomen, je rechter voetje bepaald hoe snel je rijdt, optrekt en remt. Anders doet de TACC of AP het.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 09:05
Ik rij niet veel, maar nagenoeg altijd in chill. Maar ik heb wel de standaard/chill switch onder het linker scrollwiel gezet om soms even bij een stoplicht wat eerder weg te zijn. Maar wat anderen zeggen klopt: je kunt je aanwennen om in "standaard" ook "chill" te rijden, maar het vergt wel wat (zelf)beheersing ;)

Voor wat betreft laag verbruik van MY RWD, ik ben het met @Allewijn eens. Ik rij heel weinig in deze auto, maar m'n meisje veel meer (nu 17K/jaar). Vanuit Noord-Holland noord naar Utrecht vice versa, en het verkeer op deze route en haar rustige rijstijl zorgt voor idioot laag verbruik (vaak < 130Wh/km), zeker gezien de redeliljk monsterlijke afmetingen van dit apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
flupp schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:30:
[...]

Ja, en diezelfde motor zat ook een VW Passat en een Audi 80 (voorloper van de A4 voor iedereen die na 1990 geboren is).
En toch heb ik toen een VW Passat 1.6d met veel plezier gereden tot er 300.000 op de teller stond. 0-100 in 19s. Top van 140 km/h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:51
Tommie12 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:22:
[...]
Ja, en diezelfde motor zat ook een VW Passat en een Audi 80 (voorloper van de A4 voor iedereen die na 1990 geboren is).
En toch heb ik toen een VW Passat 1.6d met veel plezier gereden tot er 300.000 op de teller stond. 0-100 in 19s. Top van 140 km/h.
Dat was de "Chill Mode" van de 80-er jaren 8)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 16:15
DarkSide schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:35:
Weet wat chill mode is (mogelijk smiley niet helemaal duidelijk/correct)

En alles er tussen.

Maar.... to each its own. De optie is er. Dus als die voor iemand fijner is prima.
Ik kan in normal prima doseren, maar toch rijd ik geregeld in chill. Ik wordt er zelf daadwerkelijk chill van.

Overigens is normal niet voor elke Tesla gelijk. Onze 3 SR+ is echt een stuk meer ‘itchy on the trigger’ dan onze Y RWD. De Y rijd ik altijd in normal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Zo twijfel ik of ik "Range mode" aan wil zetten. Het schijnt bij een Dual Motor ook invloed te hebben op hoe die motoren werken.

Chill mode kan ik redelijk goed zelf regelen, maar met Range Mode zou je minder vermogen hebben en er ook weer iets aan over houden.

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:14
Pierz schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:36:
[...]
De Y rijd ik altijd in normal.
Normal? Het is toch Sport, all day every day? O-)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Radiodurans schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:38:
[...]

Enkel de performance heeft de stand Sport. Ik rij altijd in normal, en kan dat prima doseren. En ik vind de auto snel zat, geen enkele behoefte aan een boost of een P versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Radiodurans schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:38:
[...]

Haha niet in de MY RWD. Chill of Normal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:24

Altijd in Sport met mijn M3P. De gasrespons is zo soepel en voorspelbaar dat je daar prima héél rustig mee kan rijden. En ook voorspelbaar juist héél veel vermogen kan krijgen. Chill heb ik in de winter wel eens gebruikt. Het is dan net alsof er een elastiek achter aan de auto is geknoopt dat je afremt. Erg vervelend.

Overigens als je na een aantal weken in normal of sport nog steeds niet fatsoenlijk rustig kan rijden, dan wordt het mijns inziens tijd voor wat rijlessen of een rijvaardigheidstraining.

In het profiel van mijn vriendin heb ik 'm vanaf dag 1 in chill gezet. Gewoon omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-05 13:09
Zal er in de achterportieren van een model 3 uit 2022 het dubbelglas uit de Highland passen ?
Of is de maatvoering iets afwijkend ? Stoor me behoorlijk aan het windgeruis wat vanuit de achterste ruiten komt. Extra rubbers en kalibreren heeft dit niet echt opgelost….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Laatst online: 28-05 09:30
DM57 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:02:
Zal er in de achterportieren van een model 3 uit 2022 het dubbelglas uit de Highland passen ?
Of is de maatvoering iets afwijkend ? Stoor me behoorlijk aan het windgeruis wat vanuit de achterste ruiten komt. Extra rubbers en kalibreren heeft dit niet echt opgelost….
Ga er maar niet vanuit de vorm is wel hetzelfde van de auto's maar het glas zelf is verschillend dus de rubbers en raammechanisme gaan vast niet overeenkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik heb de nieuwste software update (8.nogwat) geïnstalleerd, heb nu het idee dat a.) de climate control uitsluitend koude lucht blijft blazen; zelfs op 27.5C instellen maakt niet uit, b.) de warmtepomp door blijft draaien. Hebben meer mensen dit opgemerkt/last van? Fixes?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-11-2024
WhatsappHack schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:59:
Ik heb de nieuwste software update (8.nogwat) geïnstalleerd, heb nu het idee dat a.) de climate control uitsluitend koude lucht blijft blazen; zelfs op 27.5C instellen maakt niet uit, b.) de warmtepomp door blijft draaien. Hebben meer mensen dit opgemerkt/last van? Fixes?
Staat die niet toevallig nog op koelen ipv verwarmen? Overkwam mij afgelopen weekend toen het ineens warm weer was, had hem op koelen gezet. Maandag ochtend weer naar werk en hij bleef maar koude lucht blazen... stond nog op koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-05 23:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7t2WFZWFieM_ojoud5kXUxnEf8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z1QIMxDexLDiDq1tYQkfzNvr.jpg?f=user_large

Sinds wanneer zit deze merkwaardige vertaling er in?

SR+ sept 2019 wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Schrobz schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:25:
[Afbeelding]

Sinds wanneer zit deze merkwaardige vertaling er in?
Geen idee... maar je rijdt in Delft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Jackberry schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:03:
[...]

Staat die niet toevallig nog op koelen ipv verwarmen? Overkwam mij afgelopen weekend toen het ineens warm weer was, had hem op koelen gezet. Maandag ochtend weer naar werk en hij bleef maar koude lucht blazen... stond nog op koelen
Geen idee, zou zweren dat alles in dat paneel op “auto” stond. Ik ga het morgen nog eens checken, dank!

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Nog mensen sinds de .8 problemen met het ontgrendelen van de wagen met phone key?

Geen idee of het aan de wagen ligt, of aan de app, maar gisteren 3x bij de MY gekomen zonder dat de deuren ontgrendelden. Moest de Tesla app telkens volledig afsluiten en heropstarten. Ik heb er eerder nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-05 23:00
mjvdzwet schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:27:
[...]

Geen idee... maar je rijdt in Delft ;)
Sterker nog: ik woon er :)

SR+ sept 2019 wit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

Slonzo schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 00:04:
Nog mensen sinds de .8 problemen met het ontgrendelen van de wagen met phone key?

Geen idee of het aan de wagen ligt, of aan de app, maar gisteren 3x bij de MY gekomen zonder dat de deuren ontgrendelden. Moest de Tesla app telkens volledig afsluiten en heropstarten. Ik heb er eerder nog nooit problemen mee gehad.
Nu je het zegt, sinds 8.7 heb ik al een aantal keer gehad dat ik de app moest (her)starten omdat ik voor een dichte deur/trunk stond.
Net 8.9 geinstalleerd met "minor fixes", de komende dagen eens kijken of het is opgelost.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-05 15:19
World Citizen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:37:
Zo twijfel ik of ik "Range mode" aan wil zetten. Het schijnt bij een Dual Motor ook invloed te hebben op hoe die motoren werken.

Chill mode kan ik redelijk goed zelf regelen, maar met Range Mode zou je minder vermogen hebben en er ook weer iets aan over houden.
Hoe zet je hem in Range mode? Ik heb een Model Y LR, maar geen idee waar die "knop"zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:49

ChromeFR

Qui est l&#039;exemple?

Russel88 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:47:
Ik heb ook een camera cover besteld. Helaas dat dit nodig is, maar ik heb geen zin in het feit dat Autopilot afgesloten wordt omdat hun gezichtsdetectie niet 100% goed werkt.
Wel jammer dat deze oplossing toch iets minder prettig werkt nu met de 2024.8.9 update. Krijg je de hele tijd een melding in beeld dat de interieur camera geblokkeerd is. Volgens mij werkt alles nog wel zoals gebruikelijk, maar die melding blijft wel irritant in beeld staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
ChromeFR schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 02:16:
[...]

Wel jammer dat deze oplossing toch iets minder prettig werkt nu met de 2024.8.9 update. Krijg je de hele tijd een melding in beeld dat de interieur camera geblokkeerd is. Volgens mij werkt alles nog wel zoals gebruikelijk, maar die melding blijft wel irritant in beeld staan.
Dat is goeie info. Die melding was hiervoor niet, is iets om over na te denken dan of ik ga updaten. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-05 20:08
Mackeessie schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 01:27:
[...]

Hoe zet je hem in Range mode? Ik heb een Model Y LR, maar geen idee waar die "knop"zit.
Range mode was vroegah een ding, Gen1 Roadster en (denk ik) Gen1 Model S. Is geen ding meer. ;).

Net als Eco-mode enzo, is er allemaal niet. Je kunt acceleratietechnisch kiezen tussen Chill en Standard O+

Je rechtervoet bepaald de "range mode" 8)

En een klein beetje hoe stevig je de climate control instelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
ChromeFR schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 02:16:
[...]

In welk model is dat? Had daar vanmorgen in mijn eigen 2022 Model 3 RWD geen last van op 2024.8.9 :)

Met alle share-with-tesla opties aangezet overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 12-04-2024 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Laatst online: 10:01
Mar.tin schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:00:
[...]

In welk model is dat? Had daar vanmorgen in mijn eigen 2022 Model 3 RWD geen last van :)
Heb hetzelfde hier. M3 2024. Stoor me er nog niet aan. Zal eens proberen of de auto door de camera nog steeds zo heftig reageer als je even naar de navigatie kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:46
Zoals de meeste hier dus, Standard mode voelt erg nerveus. Chill mode wordt je zelf ook wat chill van.

Natuurlijk went het in de standard mode om er rustig mee te rijden, maar ik merk aan mezelf dat het wel erg uitnodigt om toch even snel in te halen, lomp uit een bocht accelereren, etc.

De chill mode nodigt meer uit om zelf ook rustiger te rijden. Alhoewel ik vaak in mijn achteruitkijkspiegel kijk na een stoplicht en zie dat ik bijna iedereen ver achter me heb gelaten, ondanks ik niet het gevoel had snel weg te trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:20
silencedead schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:25:
Zoals de meeste hier dus, Standard mode voelt erg nerveus. Chill mode wordt je zelf ook wat chill van.

Natuurlijk went het in de standard mode om er rustig mee te rijden, maar ik merk aan mezelf dat het wel erg uitnodigt om toch even snel in te halen, lomp uit een bocht accelereren, etc.
Toen ik de auto kreeg heb ik een maandje chill mode gedaan en nadat ik de auto goed gewend was, bleef die definitief in standard mode.
Maar de laatste tijd gebruik ik toch weer chill mode, ik vind van mezelf dat ik een beetje asociaal begin te worden doordat de auto gewoon zodanig vlot kan rijden. Chill mode laat me weer wat relaxter aan doen :*)
silencedead schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:25:
De chill mode nodigt meer uit om zelf ook rustiger te rijden. Alhoewel ik vaak in mijn achteruitkijkspiegel kijk na een stoplicht en zie dat ik bijna iedereen ver achter me heb gelaten, ondanks ik niet het gevoel had snel weg te trekken.
Dat heb je met een auto van 80pk ook als je vol gas wegrijdt, de gemiddelde automobilist trekt gewoon erg langzaam op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:20
JohanB schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:14:
[...]

Want je neemt een M3 of AMG voor het 0-100 optrekken? No one cares, of iig niet de mensen die dat kiezen
En jij kent elke eigenaar van een M3 of AMG? Want degene die ik ken, geven er allemaal om.
De 0-100 is een redelijk belangrijke eigenschap, want dat is hetgeen dat je dagelijks kunt gebruiken. Met die auto knijterhard door de bocht gaan elke dag is een beetje lastiger.
Het is niet de enige reden om die auto te kopen, het is een totaalpakketje van allerlei eigenschappen. Maar zeker niet iets om te negeren.

Maar sommigen zetten zich er over en kopen dan een Porsche Taycan of een BMW i4 M50 of i5 M60.
En anderen troosten zich met het feit dat ze met een brullende motor rondrijden die emotie uitbraakt elke keer dat je het gaspedaal ver induwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
  • Laatst online: 24-04-2024
Tommie12 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:13:
[...]

Als dat kilometers zijn in NL ga je dat waarschijnlijk wel redden.
Hoe erg is het om 5minuten te gaan snelladen, en dat hoeft geen SUc te zijn?

En van 1 keertje wat hoger laden zal je amper iets merken hoor, er is hier nogal wat bangmakerij.
Hoe erg is dat? Op zich niet erg: hoeft inderdaad niet perse een SuC te zijn. Maar… dat is wel waar de Tesla navigatie je naartoe leidt ipv de snellader van een andere leverancier dan Tesla (die wel normaal op je route ligt). Die andere snellader toevoegen mag de bestuurder zelf gaan managen tijdens het rijden, terwijl deze wel als een kleuter op de weg moet blijven letten natuurlijk anders stopt de autopilot (wat het zoeken in de navigatie juist alleen maar linker maakt natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:25
Ik heb m ook altijd in Chill mode staan. Toen ik de model Y net had, vond ik m’n rijstijl te onrustig.
Met Chill mode was het stukken beter. Daarna nooit meer gewijzigd. Met Chill mode heb je nog steeds voldoende power mocht je dat af en toe nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Giga schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:50:
[...]

Hoe erg is dat? Op zich niet erg: hoeft inderdaad niet perse een SuC te zijn. Maar… dat is wel waar de Tesla navigatie je naartoe leidt ipv de snellader van een andere leverancier dan Tesla (die wel normaal op je route ligt). Die andere snellader toevoegen mag de bestuurder zelf gaan managen tijdens het rijden, terwijl deze wel als een kleuter op de weg moet blijven letten natuurlijk anders stopt de autopilot (wat het zoeken in de navigatie juist alleen maar linker maakt natuurlijk).
Ik doe dat bij vertrek, en doordat de Tesla navi zo snel is duurt dat minder dan 30s.
Anders, op een rustig stuk aan 100 met weinig verkeer lukt dat ook prima als de AP aan staat, of in de file is het ook nogal simpel.

Wat ook kan is gewoon de voorverwarming laten gaan goor de Suc, maar dan een snellader langs het traject aan rijden.

Ik zie meer oplossingen dan problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:03
Mar.tin schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 06:59:
[...]

Range mode was vroegah een ding, Gen1 Roadster en (denk ik) Gen1 Model S. Is geen ding meer. ;).

Net als Eco-mode enzo, is er allemaal niet. Je kunt acceleratietechnisch kiezen tussen Chill en Standard O+

Je rechtervoet bepaald de "range mode" 8)

En een klein beetje hoe stevig je de climate control instelt.
Chill verandert ook hoe de warmtepomp je batterij verwarmt en is dus efficienter. Mijn performance heeft trouwens geen “sport” modus.

Ik vind chill ook fijner rijden

Handleiding:
“If your vehicle is equipped with a heat pump (to determine if your vehicle has a heat pump, touch Controls > Software > Additional Vehicle Information), you can improve the efficiency of the cabin heating by reducing your selected acceleration mode. This allows the heat pump system to take more heat from the Battery to efficiently heat the cabin, instead of maintaining the Battery's ability to provide peak acceleration performance.”

[ Voor 33% gewijzigd door JohanB op 12-04-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:51:
[...]

Chill verandert ook hoe de warmtepomp je batterij verwarmt en is dus efficienter. Daarom dus mijn gekozen stand ook
Waar lees je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
JohanB schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:51:
[...]

Chill verandert ook hoe de warmtepomp je batterij verwarmt en is dus efficienter. Daarom dus mijn gekozen stand ook
Ik heb daar als iemand die elke dag met ScanMyTesla open rijdt, géén verschil in kunnen ontdekken op mijn 2022 M3 RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:03
Heb het stukje uit de handleiding er even bij geplakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:55:
[...]

Heb het stukje uit de handleiding er even bij geplakt
Dit dus:
U kunt de efficiëntie van de interieurverwarming verbeteren door een lagere acceleratiemodus te selecteren. Het warmtepompsysteem kan dan meer warmte aan de batterij onttrekken om efficiënt het interieur te verwarmen, in plaats van ervoor te zorgen dat de batterij de hoogste acceleratie kan blijven leveren. Dit draagt bij aan maximale efficiëntie bij het rijden bij lage temperaturen. Als u vervolgens een hogere acceleratiemodus selecteert, heeft de batterij tijd nodig om warm te worden voordat de hogere acceleratie beschikbaar is.

Weinig cijfers ... dus of het nu veel uit maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:59

bert pit

asdasd

Musho schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:05:
Ik heb nu een tweetal weken een MYLR. Deze laad ik netjes zoals aangeraden tot maximaal 80%. Ik kan echter alleen laden op mijn werk (Huis staat in een autovrije wijk, en parkeerplaatsen zijn net buiten de wijk beschikbaar waar dus geen mogelijkheid is voor een eigen laadpaal).

Ik ben vandaag op werk, maar morgen werk ik thuis. Ik moet morgen nog een km of 15 rijden, en vandaag nog een 8km naar huis. Op zaterdag moet ik echter ~320km rijden. Ik vermoed dat ik dat niet ga redden als ik vandaag weg ga met slechts 80% batterij. Ik heb dus twee opties:

1) Vandaag volladen tot 100%.
2) Zaterdag onderweg een SuC bezoekje

1 is natuurlijk de makkelijkste optie, maar van wat ik lees is het eigenlijk de bedoeling om te laden tot 100% vlak voor een langere trip, en dan meteen weg te rijden, om zo kort mogelijk een hoge SoC te behouden. Als ik hem echter vandaag op laadt tot 100% zal die echter t/m zaterdag een hoge SoC hebben. Wat zouden jullie doen? Is er een noemenswaardige degradatie om de accu ~1.5 dag dichtbij de 100% SoC te houden?
Het langere tijd laten staan op hoge lading is de minst goede optie. Het veroorzaakt ‘microcracks’ in de batterij. Dus even naar de Supercharger.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:59:
[...]

Dit dus:
U kunt de efficiëntie van de interieurverwarming verbeteren door een lagere acceleratiemodus te selecteren. Het warmtepompsysteem kan dan meer warmte aan de batterij onttrekken om efficiënt het interieur te verwarmen, in plaats van ervoor te zorgen dat de batterij de hoogste acceleratie kan blijven leveren. Dit draagt bij aan maximale efficiëntie bij het rijden bij lage temperaturen. Als u vervolgens een hogere acceleratiemodus selecteert, heeft de batterij tijd nodig om warm te worden voordat de hogere acceleratie beschikbaar is.

Weinig cijfers ... dus of het nu veel uit maakt?
Op basis van het stukje tekst, en eigen ervaringen, maak ik (voorzichtig) op dat het vóóral van toepassing is op de NMC chemie, dus de LR / P modellen.
Ik heb op mijn LFP pakket, behoudens pakkettemperaturen onder 0, nog geen powerlimits gezien bij soc's boven de 0%.

Regeneratie is op LFP wel stevig afhankelijk van de temperatuur, maar ontladen blijkbaar nauwelijks, powerlimit zit vrijwel permanent op de 225kW, terwijl ik die op de 2019 LR die we hier hebben veel vaker zie schommelen en dalen met de SOC.

Heb helaas geen recente LR tot mijn beschikking om dat eens te proberen om te zien wat er in ScanMyTesla gebeurt bij een "koude" accu. Wie weet later dit jaar als ze nog een highland Y uitbrengen O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

this schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:41:
[...]

En jij kent elke eigenaar van een M3 of AMG? Want degene die ik ken, geven er allemaal om.
De 0-100 is een redelijk belangrijke eigenschap, want dat is hetgeen dat je dagelijks kunt gebruiken. Met die auto knijterhard door de bocht gaan elke dag is een beetje lastiger.
Het is niet de enige reden om die auto te kopen, het is een totaalpakketje van allerlei eigenschappen. Maar zeker niet iets om te negeren.

Maar sommigen zetten zich er over en kopen dan een Porsche Taycan of een BMW i4 M50 of i5 M60.
En anderen troosten zich met het feit dat ze met een brullende motor rondrijden die emotie kankerverwekkende stoffen uitbraakt elke keer dat je het gaspedaal ver induwt.
FTFY.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
  • Laatst online: 24-04-2024
Tommie12 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:22:
[...]

Ik doe dat bij vertrek, en doordat de Tesla navi zo snel is duurt dat minder dan 30s.
Op een langer traject laat Tesla niet alle snelladers zien op de route, enkel de eerste stukjes. En dan kan hij je dus al een route hebben voorgesteld die helemaal niet efficiënt zou zijn als je de SuC buiten beschouwing zou hebben kunnen laten.
Anders, op een rustig stuk aan 100 met weinig verkeer lukt dat ook prima als de AP aan staat, of in de file is het ook nogal simpel.
Kijken naar het scherm kan al een nuil opleveren van de AP, is dus helemaal niet veilig volgens Tesla. De auto zou dit gewoon standaard moeten voorstellen. Zeker nu alles is opengesteld voor non-Tesla's gaan SuC straks gewoon sneller vol zijn. En dan? Dan stuurt Tesla je op een andere route met een SuC. Gewoon vreselijk onhandig.
Wat ook kan is gewoon de voorverwarming laten gaan goor de Suc, maar dan een snellader langs het traject aan rijden.
Vreselijk onhandig, want dan heeft Tesla je dus al op een route gegooid waar een SuC op zit, terwijl dat wellicht helemaal niet de meest efficiënte route hoeft te zijn - zeker als je in een gebied moet zijn waar weinig SuCs zijn of ze zijn vol. Je hoort gewoon een optie te hebben om niet enkel op SuCs te laten sturen maar op alle snelladers in het bepalen van de route. Het is 2024.
Ik zie meer oplossingen dan problemen.
Dat zijn workarounds, geen oplossingen voor het hoofdprobleem: je hoort gewoon een optie te hebben om niet enkel op SuCs te laten sturen maar op alle snelladers op je route. En volledig automatisch want het is 2024. Dit doet een Dacia zelfs.

Ik wil helemaal niet meer op SuC rijden want wat je steeds meer ziet is een SuC station dat nog 8 plekken vrij lijkt te hebben maar toch bezet is omdat er andere EVs op geparkeerd staan die twee plekken nodig hebben (wat hun goed recht is).

[ Voor 6% gewijzigd door Giga op 12-04-2024 09:22 ]

Pagina: 1 ... 306 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: