Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.688.716 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:14
@Marcopano, interessante video, had die nog niet gezien, maar wel al verschillende van een soort gelijke aard. Bizar om te zien hoe 'slecht' andere bedrijven engineeren als je dat vergelijkt met Tesla. Deze vond ik ook erg goed (Lucid, niet perce Tesla):

YouTube: Lucid Embarrasses The Competition - Packaging Perfection

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-07 14:09
Tuxie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:33:
Nou, gisteren afgesleept op de camping. Nadat we waren aangekomen en ik nog even in de auto bleef zitten, foutcode DI_a137. Ik heb een nieuwe (3 maanden oud) YRWD. Zelf al power-reset gedaan, hielp niets. Ook even de tow modus geprobeerd, maar vanuit parkeerstand niet meer in de drive te krijgen.

Dus vanuit de app roadside assistance aangevraagd. Meteen een SMS ontvangen en na ongeveer 15 a 20 minuten werd ik gebeld (in het Engels) met iemand die de power reset wilde doen. Nadat ik gemeld had dat ik deze al had gedaan zou er een bergingsbedrijf komen. Zou 120 minuten duren, maar was er na 90 minuten al. Auto afgesleept door de weekenddienst, gaat naar een tijdelijke locatie en maandag naar Tesla service center in Zwolle.

Conclusie so far:
- Foutcode lijkt defecte driving unit te impliceren. Zou gek zijn na 5K km, maar ik wacht de diagnose uiteraard eerst af
- Roadside assistance via de app (zit nog in garantie uiteraard) werkt an sich prima
- Je wordt in het Engels te woord gestaan als je wordt teruggebeld. Voor de meesten geen probleem, maar niet voor iedereen natuurlijk
- Er komt gewoon een lokaal bergingsbedrijf en Tesla stuurt een generieke ETA. Deze lijkt niet real-time afgestemd te worden met het lokale bergingsbedrijf
- De afhandelingstijden waren prima. Ik kan me voorstellen dat als je langs de kant van de snelweg staat je wellicht hier anders over denkt. Misschien is een ANWB dan toch handiger
- Ik heb niet gekozen voor vervangend vervoer. Dat werd mij nog gevraagd, maar volgens mij moet je dat altijd zelf betalen. Had al een maat laten komen.

To be continued!
Nog dan kunnen we ons de hand geven. Mijne YRWD 4000km 3mnd oud met dezelfde foutcode staat nu al 2 weken in Hasselt te wachten op een nieuwe driveunit. Heb eerst een Model S en nu een YLR meegekregen.
Ga zaterdag op vakantie dus hoop dat ie dan klaar is. Wordt nog spannend. Volgens Sec Hasselt komt dit probleem toch wel bij 3% van de wagens voor. Dat vindt ik toch wel veel. De leenauto zijn verder kosteloos maar je mag er officieel niet mee het buitenland in. Zou hij niet optijd klaar zijn dan mag ik met de leenauto er toch mee op vakantie. Ben benieuwd of ie optijd klaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@Rohaatje, hoe bevalt de LR vs de RWD? Hopelijk is hij op tijd klaar, of wellicht ook niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-07 14:40
Ernstige cijfers over autopilot https://www.washingtonpos...topilot-crashes-elon-musk.
Niet geheel duidelijk helaas hoe de verhouding autopilot en FSD is in deze dingen en als je op een motor knalt zit je zelf ook niet op te letten maar het verkopen van dit soort functies als ze nog zo duidelijk niet goed genoeg werken in verhouding tot wat mensen denken dat ze doen is wel gevaarlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
datadevil schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:17:
Ernstige cijfers over autopilot https://www.washingtonpos...topilot-crashes-elon-musk.
Niet geheel duidelijk helaas hoe de verhouding autopilot en FSD is in deze dingen en als je op een motor knalt zit je zelf ook niet op te letten maar het verkopen van dit soort functies als ze nog zo duidelijk niet goed genoeg werken in verhouding tot wat mensen denken dat ze doen is wel gevaarlijk...
Mja, probleem is inderdaad dat mensen niet opletten. Al wil Tesla maar al te graag de indruk wekken dat de auto autonoom kan rijden. Verder weet ik ook niet hoeveel miles er gereden zijn. Dit gaat over een periode van een 1000 dagen? Tesla doet nu 1m miles per dag op FSD daar. (Aldus Tesla zelf.) Zeg over die 1000 dagen dan een 500m miles? Volgens de NHTSA zitten ze in de US op de 1,35 doden per 100m miles in het verkeer. Puur op AP/FSD kilometers zou Tesla daar dan flink boven zitten. (17 vs 6,75)

Nu is dit verder het betere gokwerk qua cijfers maar echt heel veilig lijkt het niet. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:57
Het artikel schetst anders nog genoeg vraagstukken ove rif eht wel echt aan AP/FSD ligt. Ook over de ernst van de cijfers zijn ze nog niet uit.

Wat vervolgens ook niet helpt is het ongeval waarmee wordt begonnen en zogenaamd door AP komt aan het eind van het artikel duidelijk wordt wat er echt aan de hand is. Gewichtjes aan het stuur. Een bestuurder dus die moedwillig AP onveiliger maakt en dus al met de verkeerde insteek aan het rondrijden is.

Ik zeg niet dat AP/FSD goed werkt, maar ik wil wel zien hoe het in verhouding met de gemiddelde rijder in de VS is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Caelorum schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:51:
[...]

Het artikel schetst anders nog genoeg vraagstukken ove rif eht wel echt aan AP/FSD ligt. Ook over de ernst van de cijfers zijn ze nog niet uit.

Wat vervolgens ook niet helpt is het ongeval waarmee wordt begonnen en zogenaamd door AP komt aan het eind van het artikel duidelijk wordt wat er echt aan de hand is. Gewichtjes aan het stuur. Een bestuurder dus die moedwillig AP onveiliger maakt en dus al met de verkeerde insteek aan het rondrijden is.

Ik zeg niet dat AP/FSD goed werkt, maar ik wil wel zien hoe het in verhouding met de gemiddelde rijder in de VS is.
Uiteindelijk komt geen enkel ongeval door de AP als je het zo bekijkt. Tesla AP is gewoon nog max L2. Dus driver moet altijd opletten en is 100% verantwoordelijk. Probleem is dat Tesla/Musk de indruk wekt dat het bijna L5 is dus mensen gaan eerder dit soort domme dingen doen.

Ik kan me best voorstellen dat de NHTSA dit soort functionaliteit veel meer aan banden legt. Het is nu een live beta test met een L4-ish systeem dat blijkbaar nog lang niet zover is. Draai het eerst maar eens veel meer in schaduw en vraag eerst maar approval aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 11-06-2023 09:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• datadevil
Inspired schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:59:
[...]

Uiteindelijk komt geen enkel ongeval door de AP als je het zo bekijkt. Tesla AP is gewoon nog max L2. Dus driver moet altijd opletten en is 100% verantwoordelijk. Probleem is dat Tesla/Musk de indruk wekt dat het bijna L5 is dus mensen gaan eerder dit soort domme dingen doen.

Ik kan me best voorstellen dat de NHTSA dit soort functionaliteit veel meer aan banden legt. Het is nu een live beta test met een L4-ish systeem dat blijkbaar nog lang niet zover is. Draai het eerst maar eens veel meer in schaduw en vraag eerst maar approval aan.
De houding van Musk is denk ik vooral het probleem inderdaad : mensen verkeerde indruk geven en software te makkelijk releasen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 17:32

TNJ

Frugalite

Caelorum schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:51:
[...]

Ze hebben ook de nummers van NHTSA overgenomen en niet vermeld of ze handmatig gefilterd hebben. Zo is er een geval bekend van iemand die met FSD aan in een rij auto's stond te wachten en vervolgens geramd werd. Van de gebruikte getallen kun je dus niet zeggen dat ze hoofdzakelijk toe te schrijven zijn aan FSD of AP, maar een mix zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TNJ schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:15:
[...]

Ze hebben ook de nummers van NHTSA overgenomen en niet vermeld of ze handmatig gefilterd hebben. Zo is er een geval bekend van iemand die met FSD aan in een rij auto's stond te wachten en vervolgens geramd werd. Van de gebruikte getallen kun je dus niet zeggen dat ze hoofdzakelijk toe te schrijven zijn aan FSD of AP, maar een mix zijn.
Zijn er best de nodige die confirmed zijn. https://www.tesladeaths.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
datadevil schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:07:
[...]

De houding van Musk is denk ik vooral het probleem inderdaad : mensen verkeerde indruk geven en software te makkelijk releasen
Dit idd. Als je al 4 jaar lang roept dat het feature complete is en dat het alleen een kwestie van goedkeuring is dan werk je dit m.i. wel een beetje in de hand. Uiteindelijk zijn de mensen die gewichten aan het stuur hangen en ff een power nap nemen natuurlijk mega koekebakkers maar gedeeltelijk ligt de schuld ook bij Tesla/Elon. Die roepen al jaren dat het klaar is, het kost inmiddels 15k USD en in grote letters staat overal Full Self-Driving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rohaatje
Card Nox schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:21:
@Rohaatje, hoe bevalt de LR vs de RWD? Hopelijk is hij op tijd klaar, of wellicht ook niet ;)
De YLR is een iets oudere versie met parkeersensoren en rijd niet veel anders dan de RWD.
Hij is wat sneller maar daar ikzelf meestal op Chill rijd bevalt me de RWD zelfs beter. Wat me wel opviel is dat het verbruik een stuk hoger lag dan met mijn RWD. Rond de 19kWh tov de 14kWh voor de RWD. De LR staat op 20inch en de RWD op 19inch.
Ik ben blij met de keus die ik gemaakt heb voor de RWD dus hoop dat ie inderdaad deze week gerepareerd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
Een erg lastig verhaal dat AP/FSD deaths. Of het aan AP/FSD ligt is natuurlijk extreem lastig te bewijzen voor zoveel cases.

Een quote van een van de bronnen zegt dat de driver verschillende waarschuwingen heeft gehad maar niet reageerd: "had received several visual and one audible hands-on warning earlier in the drive and the driver’s hands were not detected on the wheel for six seconds prior to the collision.

“The driver had about five seconds and 150 meters of unobstructed view of the concrete divider … but the vehicle logs show that no action was taken.�?"

Een andere zegt dat de driver beide handen op het stuur had maar toch is AP/FSD schuldig.

"On April 29, 2018, a driver of a Tesla Model X vehicle, with Tesla’s autopilot systems suite engaged and was driving the Tesla Model X vehicle in a reasonably foreseeable and intended manner, with both hands on the steering wheel, when the Tesla Model X vehicle struck and killed Decedent Yoshihiro Umeda."

Ik heb geen Tesla en heb geen eigen handson ervaring. Maar ik geloof dat de core goed is; ze doen het om het verkeer veiliger te maken (dat zie je ook wel aan alle safety ratings die de auto krijgt die ver boven de rest uitsteekt). Er zullen vast ook cases zijn die 100% de 'schuld' zijn van AP/FSD maar vind het altijd jammer dat mensen iets 'zwart' proberen te maken ipv mee te helpen aan het beter maken, al is dat eerste natuurlijk veel makkelijker en zorgt het voor meer clicks. Zoals eerder gezegd helpt de perceptie die Elon schept dan ook niet mee, het is nu eenmaal nog niet perfect. Echter is ook duidelijk dat de bestuurder ten alle tijden alart moet zijn en in moet kunnen grijpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 11-06-2023 18:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TNJ

TNJ

Frugalite

Inspired schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:21:
[...]

Zijn er best de nodige die confirmed zijn. https://www.tesladeaths.com/
Oh kijk, de site die TSLAQ opgezet heeft. Dus "confirmed". Ik kan evt. ook nog sites aandragen die jou als doelgroep hebben: De landing op de maan, rijke mensen die babybloed drinken, contrails van vliegtuigen zijn chemtrails en natuurlijk dat klimaatverandering niet echt is.

Als ik me zou willen verdiepen, zou ik kijken of wikipedia wat zegt over die site, of dat bij een artikel over ongelukken met AP/FSD/AV(autonomous vehicles) de site wel of niet genoemd wordt. Bij Tesla moet je rekening houden met FUD van verschillende kanten.

Tuurlijk zijn er doden gevallen, maar er wordt met getallen gegooid zonder nuance. Uit het Engels is de quote van Mark Twain "er zijn leugens, grove leugens en statistieken." Een groot getal op zich zegt weinig, je moet er een getal naast hebben om te kunnen vergelijken. Van de aantallen zijn 40 gevallen die nader door NHTSA onderzocht worden.

Zoals de crash in Texas van twee ouderen met een slokje op, die omkwamen, toen de eigenaar de acceleratie van de model S ging tonen. De politieagent ter plaatse beweerde doodleuk dat de auto zelf reed, omdat de bestuurdersstoel leeg was. Na onderzoek was op camerabeelden vastgelegd dat de eigenaar de bestuurder was. En als je dan, waar je 25 mag, met 160+ een stoeprand raakt en tegen bomen crasht...

[ Voor 6% gewijzigd door TNJ op 11-06-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-07 10:26

ChUcKiE

Dus........

Ik heb de Tesla dakdragers tweede hands gekocht en erop zitten, maar het valt me op dat die afdekkapjes niet heel strak zitten. Er zit geen schade op (geen klipjes afgebroken of zo), maar ze lijken wat losjes te zitten. Is dat altijd?
Het zou jammer zijn als ik er een verlies tijdens het reizen.

[ Voor 11% gewijzigd door ChUcKiE op 11-06-2023 11:21 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TNJ als je de NHTSA onderzoeken in twijfel trekt dan heeft het allemaal weinig zin idd. Beetje sneue reactie verder. Maar suc6 verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesper.B
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-11-2023
Iemand enig idee of het verbruik “sinds het opladen” en “huidige rit” inclusief het airco gebruik is etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jesper.B schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:03:
Iemand enig idee of het verbruik “sinds het opladen” en “huidige rit” inclusief het airco gebruik is etc?
Je doelt dan op vooraf koelen? Zal in de huidige rit niet zitten. Dat is alleen alles in drive. In de statistiek sinds opladen lijkt me dat het zit. Al weet ik dat niet zeker. Kijk er eigenlijk nooit naar. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:21
Jesper.B schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:03:
Mijn praktijkervaring is dat ~8% van het verbruik niet wordt meegenomen bij "sinds het opladen" met sentry en overheat protection uit. Hierdoor zijn de verbruikscijfers ook zo mooi. Bij het inpakken van kind en bagage is de airco al aan het loeien. Bij mijn vorige BEV schoot kW/km omhoog bij stilstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44
ChUcKiE schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:20:
Ik heb de Tesla dakdragers tweede hands gekocht en erop zitten, maar het valt me op dat die afdekkapjes niet heel strak zitten. Er zit geen schade op (geen klipjes afgebroken of zo), maar ze lijken wat losjes te zitten. Is dat altijd?
Het zou jammer zijn als ik er een verlies tijdens het reizen.
Echt los horen ze niet te zitten, maar om nou te zeggen dat het goed vast zit... ik ben er al 1 verloren tijdens mijn vakantie in Italië (ben gestopt toen ik het merkte en nog kunnen terugvinden). Deze zit met tape vast in het vervolg. Beetje knullig. DIt waren nieuwe dragers (eerste vakantie gebruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-07 10:26

ChUcKiE

Dus........

Net een testritje gemaakt en ze zitten er nog op. Ik denk dat ik met de vakantie toch een plakbandje ga gebruiken ja.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:30
Zojuist auto gewassen en dacht ff de banden op te gaan pompen. Dan moet je dus die doppen van alie er ook afhalen. Wat een gedoe :+

Gewoon naar huis gereden dan maar.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insehh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-06 09:38

Insehh

Define good enough.

Vrijdag was het dus zover: Mijn MY RWD opgehaald in Tilburg. :D
Eenmaal aangekomen ging het heel erg rap (daar waar anderen aan het schelden waren dat ze niet geholpen werden) konden wij binnen 3 minuten naar de auto lopen die klaar stond. Prima checklist doorgelopen, heel klein krasje op standaard wiel doppen maar voor de rest prima in orde. Sinds vrijdag al KM of 400 kunnen rijden en bevalt echt heel erg goed, alleen even moeten wennen dat de "spitsstrook" met lijnen voor invoegen toch een ingrijp momentje opleverde van mezelf. :+

Het is nog wachten op de laadpaal thuis want die duurt nog ff, gelukkig hebben we er 2 schuin tegenover maar daar merkte ik gisteren al dat de MY redelijk wat parkeer ruimte nodig heeft... 8)7

De enige ekte...

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Tja... Er is heel erg veel tendentieuze berichtgeving over Tesla en dit lijkt ook weer een hijgerig artikel in de Washington Post. Niet voor het eerst...

Punt is: Autopilot vereist aandacht en handen aan het stuur. Er wordt afdoende duidelijk gemaakt dat de bestuurder verantwoordelijk blijft en op ieder moment moet kunnen ingrijpen.

Er vallen jaarlijks in de VS zo'n 43.000 doden in het verkeer. Maar de Washington Post besteedt vooral graag aandacht aan die 17 doden van meerdere jaren waarbij AP mogelijk een rol speelde (wat dus niet eens hetzelfde is als dat AP het ongeluk heeft veroorzaakt).

Als ik van een hakselaar de instructies negeer en de beschermende onderdelen verwijder, kan ik moeilijk de fabrikant de schuld geven als mijn vingers worden vermalen.

En nee, het is geen excuus te zeggen dat Musk iets heeft geroepen over FSD ooit. Iedere bestuurder die AP activeert 'tekent ervoor' dat ze zelf moeten blijven opletten en ingrijpen. Een tweet van Musk verandert niets aan dat accepteren van de gebruiksvoorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
bilgy_no1 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:33:
[...]

Tja... Er is heel erg veel tendentieuze berichtgeving over Tesla en dit lijkt ook weer een hijgerig artikel in de Washington Post. Niet voor het eerst...
Eens. Ik haak vaak al af als men specifiek Elon aanhaalt in de titel, want meestal gaat het dan alleen om de views en minder om de nieuwswaarde.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+22 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-07 00:06
Net gearriveerd in Marina di Pietrasanta, Toscane, Italië met mijn nieuwe Model Y LR.In 2 dagen gereden, ging perfect. Gebruik 173 Wh/km. In Duitsland 120-130 km/uur en in Zwitserland en Italië max toegestane snelheid +3 km, dat betekent 122 km/uur echte snelheid in Zwitserland en 132km/uur echte snelheid in Italië. Hij geeft 1km te veel aan op de teller.3 personen met hond en alle bagage plekken vol.( mijn vrouw zei net al dat ze weer teveel mee heeft...) Het weer was goed, zonnig, 25-30 graden. Auto reed voorbeeldig, comfortabel en stil. Hiervoor had ik een Model 3 LR uit 2019, die maakte veel meer kabaal en had een stuggere vering. Reed verder ook prima hoor, maar door de hogere zit heb je in de Model Y meer overzicht. Kortom ideale reisauto. In de Model 3 had ik EAP, en in de Model Y niet. Maar ik heb EAP niet gemist, omdat ik nu snel vanuit de AP kan inhalen, richtingaanwijzer aan en zonder moeite stuur je dan naar de ander baan. Enige is het geluidje dat je hoort bij in- en uitschakelen van de AP, dat blijft irritant.
Wij hebben 5 laadstops gemaakt op een afstand van 1400 km, snelle stops, kopje koffie was nog niet op toen we al weer door konden.
Manoeuvreren is nog wel een dingetje omdat ik de parkeer sensoren gewend was in de Model 3 en die zijn natuurlijk superieur aan de Vision hulp systemen. Vooral wat betreft de hoeken aan de voorkant van de auto bij uit en in parkeren. Maar goed daar komt wel een oplossing voor, voorlopig voorzichtig aan doen.
Kortom de Model Y is een ideale reisauto met een zeer net gebruik ( LR), aanrader ook voor langere reizen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-07 21:28
Ik heb de MY RWD sinds donderdag 8 juni -heb mn M3 2019 LR RWD met inruil daar achtergelaten.

Waar ik een periode heb gekend dat ik overtuigd was geen Tesla meer te willen vanwege het windgeruis, de bouwkwaliteit, de duckface van de M3 waar ik achteraf toch wat minder enthousiast over was, is de MY na een korte rit in die van een collega toch redelijk snel weer in mn top 3 binnengekomen, en ja heb ik hem besteld vanuit gevoel.

Wat ben ik blij als een kind haha, en wat is Tesla onwijs gegroeid in die 4 jaar. Overal dubbel glas, betere isolatie, betere afwerking, lagere prijs, hogere efficiency, warmtepomp. Ik geniet er volop van dus dit was echt de juiste keuze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVRi9uauDyJ49Tsrw7VLCR1bQAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nk7CHETZrvKHPoVe3Y0NBpoV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@Mackeessie, wellicht je verhaal ook even hier posten: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

@r0bb, ziet er dik uit zo full black (wanneer hij schoon is) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-07 20:44
Je zou toch inderdaad hopen dat ze zaken toch wat meer werkend gaan uitrollen in plaats van beta testen op straat. Overal staat met grote letters “full self drive” en ergens op pagina 644 van de handleiding heel klein “wel blijven opletten, en je bent zelf verantwoordelijk, het is beta net als de ruitenwissers”
(En dan dus vooral de toename met recente “fsd” releases, al zou een #/ mil. Miles helpen)

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 11-06-2023 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNJ

TNJ

Frugalite

Inspired schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:23:
@TNJ als je de NHTSA onderzoeken in twijfel trekt dan heeft het allemaal weinig zin idd.
Ik trek het onderzoek van de NHTSA niet in twijfel. Ze zijn ermee bezig, nog niet afgerond en de resultaten zijn niet bekend.

Waarop ik aanmerkingen heb, is berichtgeving van kranten, die de getallen presenteren als zijnde allemaal 100% veroorzaakt door falende techniek van de auto.

Verder vind ik het sneu dat men een website noemt en aanneemt als bewijs, zonder zelfs de moeite te nemen of er iets over op Wikipedia of andere bronnen staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Inspired schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:23:
@TNJ als je de NHTSA onderzoeken in twijfel trekt dan heeft het allemaal weinig zin idd. Beetje sneue reactie verder. Maar suc6 verder. :)
Ik twijfel vooral over de berichtgeving rondom die onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 23:41
JohanB schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:19:
[...]
Je zou toch inderdaad hopen dat ze zaken toch wat meer werkend gaan uitrollen in plaats van beta testen op straat. Overal staat met grote letters “full self drive” en ergens op pagina 644 van de handleiding heel klein “wel blijven opletten, en je bent zelf verantwoordelijk, het is beta net als de ruitenwissers”
(En dan dus vooral de toename met recente “fsd” releases, al zou een #/ mil. Miles helpen)
Iedere keer als je dat ding aanzet, zegt het: keep your hands on the wheel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaCoTa
TNJ schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:23:
[...]
Waarop ik aanmerkingen heb, is berichtgeving van kranten, die de getallen presenteren als zijnde allemaal 100% veroorzaakt door falende techniek van de auto.

Verder vind ik het sneu dat men een website noemt en aanneemt als bewijs, zonder zelfs de moeite te nemen of er iets over op Wikipedia of andere bronnen staat.
Ik viel al meteen over deze grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YljECAAwIWDmo4tt8naUYchO2WY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J9bA36QMAZVjn7voT6w57tbT.png?f=user_large

Dit zegt niks. Hoeveel km is er gereden in al die Tesla's, en hoeveel door andere merken? Een grafiek met absolute getallen die niet vergelijkbaar met elkaar zijn, is onbruikbaar. Maar het geeft wel de toon aan van het verhaal, oeh kijk eens, de balkjes van de tesla zijn wel tig keer hoger dan alle andere merken bij elkaar.

Deze grafiek maakt het voor mij meteen duidelijk welke insteek ze hebben, en welke framing het artikel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
DaCoTa schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:27:
[...]

Ik viel al meteen over deze grafiek:

[Afbeelding]

Dit zegt niks. Hoeveel km is er gereden in al die Tesla's, en hoeveel door andere merken? Een grafiek met absolute getallen die niet vergelijkbaar met elkaar zijn, is onbruikbaar. Maar het geeft wel de toon aan van het verhaal, oeh kijk eens, de balkjes van de tesla zijn wel tig keer hoger dan alle andere merken bij elkaar.

Deze grafiek maakt het voor mij meteen duidelijk welke insteek ze hebben, en welke framing het artikel heeft.
Ik snap dat de onderliggende cijfers er niet staan als km gereden maar hoeveel meer km moeten die teslas wel niet gereden hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
ChUcKiE schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:20:
Ik heb de Tesla dakdragers tweede hands gekocht en erop zitten, maar het valt me op dat die afdekkapjes niet heel strak zitten.
Heb er vorige week een setje gloednieuwe opgezet, en bij het aanklikken van die kapjes dacht ik: "hmmm... die moet je niet heel vaak vast- en weer losmaken". Hij klikte nog wel strak, maar het was duidelijk dat de weerhaken niet al te groot zijn uitgevoerd. Leuk dus, die slotjes aan de binnenkant, maar bij Thule had het slotje een tweede functie: zorgen dat het kapje er niet af kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
datadevil schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:00:
[...]Ik snap dat de onderliggende cijfers er niet staan als km gereden maar hoeveel meer km moeten die teslas wel niet gereden hebben
Paar honder keer meer en dat geloof ik best wel in de VS, waar andere merken amper meekomen op 1 of twee na. Wil je daar een automatische piloot neem je een Tesla met FSD (en dan de echte FSD, niet dat slappe aftreksel wat ze in de EU verkopen).

Om het even te schetsen, van september 2021 tot september 2022 gingen ze van 2 miljoen mijl gereden naar dond de 35 miljoen mijl gereden. Waymo, hun grootste concurrent op dat gebied, zat op 20 miljoen. Trek je die lijn door dan zit Tesla nu al richting de 60.

Groot verschil is overigens wel ook het gebied waar beide in opereren. Maar dat is op zich geen factor om Tesla kwijt te schelden.

[ Voor 30% gewijzigd door Caelorum op 12-06-2023 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Nu online
Oekol schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:03:
Zojuist auto gewassen en dacht ff de banden op te gaan pompen. Dan moet je dus die doppen van alie er ook afhalen. Wat een gedoe :+
Serieus? Die hebben toch gewoon een uitsparing voor het ventiel? Welke doppen heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Caelorum schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:11:
[...]

Paar honder keer meer en dat geloof ik best wel in de VS, waar andere merken amper meekomen op 1 of twee na. Wil je daar een automatische piloot neem je een Tesla met FSD (en dan de echte FSD, niet dat slappe aftreksel wat ze in de EU verkopen).

Om het even te schetsen, van september 2021 tot september 2022 gingen ze van 2 miljoen mijl gereden naar dond de 35 miljoen mijl gereden. Waymo, hun grootste concurrent op dat gebied, zat op 20 miljoen. Trek je die lijn door dan zit Tesla nu al richting de 60.

Groot verschil is overigens wel ook het gebied waar beide in opereren. Maar dat is op zich geen factor om Tesla kwijt te schelden.
Ja, dan gaat het over autopilot achtige systemen. Vergelijken ze alleen daar mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Caelorum schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:11:
[...]

Ook in de US zijn er bijna geen (nieuwe) auto’s meer zonder L2 driver assistance / ACC / lane assist, net als Tesla (zie ook lijst in link hieronder)

Dus ik snap de “alleen Waymo” comment niet zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
DaCoTa schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:21:
[...]

Iedere keer als je dat ding aanzet, zegt het: keep your hands on the wheel.
Dat zegt niet zoveel toch? Dan kunnen mensen nog steeds niet opletten

Auto’s met hands-FREE lane centering in de US:
- BMWs
- paar cadillacs
- chevy’s
- Ford
- GMC
- lincoln
- lexus
- rivian

Dus je zou volgens die redenatie kunnen zeggen dat ze Tesla allemaal ver achter zich laten, omdat Tesla nog allemaal hands-on is

Bron: https://www.cars.com/amp/...atures-for-2022-2-448458/

[ Voor 40% gewijzigd door JohanB op 12-06-2023 07:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

[...]

Ik snap dat de onderliggende cijfers er niet staan als km gereden maar hoeveel meer km moeten die teslas wel niet gereden hebben
DailyTesla op YT heeft er een jaar geleden eens naar gekeken en de reden dat de grafiek zo scheef is dat de andere automerken in tegenstelling tot Tesla dit soort statistieken überhaupt niet bijhouden.

Zie ook Techcrunch van een jaar geleden: https://techcrunch.com/20...nhtsa-crashes-fatalities/

Key point:
The Order required manufacturers to report all the incidents they knew about, but most vehicles on the road do not have remote telematics that send vehicle data back to the factory. Manufacturers of these cars were reliant on consumer complaints (which comprised the majority of reports), law enforcement contacts or media stories, all of which may not have accurately reported whether their ADAS systems were in use.

[ Voor 38% gewijzigd door noo op 12-06-2023 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De “marketing” van Elon zal zeker ook meespelen dat meer rijders er roekelozer mee omgaan. Als de CEO van Tesla blijft herhalen dat het klaar is en veiliger is dan een mens, waarom dan nog opletten? Nu trekken de fanboys alle negatieve media en getallen die ze gebruiken in twijfel. Zelfs data van NHTSA. De halve waarheden die Elon verspreidt en cijfers van Tesla zelf zijn dan ineens wel weer waar. Grappig. Ik ben overigens heel blij met de autosteer en gebruik het veel. Maar dat de EU er wat strenger in zit vind ik best prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
datadevil schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:29:
[...]

Ja, dan gaat het over autopilot achtige systemen. Vergelijken ze alleen daar mee?
Het probleem is dat andere fabrikanten dit soort statistieken niet of nauwelijks bijhouden ("was Autopilot/TACC/Auto steer achtig systeem actief op het moment van het ongeluk").

En laten we niet vergeten dat NHTSA uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar FSD, waar 3 kleine aanpassingen uit voortvloeiden.

AP kijken ze al jaren naar. Ieder ongeval wordt uitgebreid onderzocht (veel uitgebreider dan de overige 43.000 ongelukken) en er is vziw nog geen 'fatal flaw' ontdekt waardoor de systemen niet gebruikt zouden mogen worden.

De Tesla's scoren consistent in de top van NCAP, waarbij juist hun autonome veiligheidssystemen er enorm goed uitkomen.

Dit artikel is dus wederom een gevalletje van onvolledige feiten presenteren icm cherry picking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
[...]
Het punt is dat we dit niet weten en het artikel dit bewust niet vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
JohanB schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:37:
[...]
Dat zegt niet zoveel toch? Dan kunnen mensen nog steeds niet opletten

Auto’s met hands-FREE lane centering in de US:
- BMWs
- paar cadillacs
- chevy’s
- Ford
- GMC
- lincoln
- lexus
- rivian

Dus je zou volgens die redenatie kunnen zeggen dat ze Tesla allemaal ver achter zich laten, omdat Tesla nog allemaal hands-on is

Bron: https://www.cars.com/amp/...atures-for-2022-2-448458/
Dit is weer een heel andere discussie. Het staat niet verborgen op pagina 666 van de handleiding dat je je handen aan het stuur moet houden. Als je als bestuurder dit willens en wetens negeert, wiens schuld is dit dan allemaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
DaCoTa schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:21:
[...]

Dit is weer een heel andere discussie. Het staat niet verborgen op pagina 666 van de handleiding dat je je handen aan het stuur moet houden. Als je als bestuurder dit willens en wetens negeert, wiens schuld is dit dan allemaal?
Die discussie is hierboven al door iemand anders gevoerd. Met deze redenatie is niks de schuld van de ADAS. Maar daarom kijkt de NHTSA naar “stond het aan” want men (ook NCAP) weet dat op basis van beloftes en verwachtingen mensen interacteren met systemen. Niet met een waarschuwing op pagina 1033 dat je moet opletten (ik ben niet begonnen over handen aan het stuur)

Overigens snap ik alle verontwaardigde reacties niet zo, het zou toch alleen maar mooi zijn als Tesla hierdoor misschien ook wat dichterbij de competitie kan komen door hands-free of L3 bijv.? Dit motiveert ze misschien.

Ook snap ik de “het is heel erg geframed allemaal” niet echt. Zeker als het artikel bijna onleesbaar is door alle disclaimers & nuances als:
The total number of crashes involving the technology is minuscule compared with all road incidents;
En
“We need to understand if it’s due to actually worse crashes or if there’s some other factor such as a dramatically larger number of miles being driven with Autopilot on.”
Waar ze die laatste zelfs door een expert laten quoten om er meer gewicht aan te geven

Overigens is het bijna de 10e verjaardag van het standaard riedeltje: "A Tesla car next year will probably be 90 percent capable of Autopilot, so 90 percent of your miles would be on Auto. For sure high way travel"

Met z'n allen nog een paar jaartjes beta testen en misschien komen we er dan. Nu mogen zelfs de handjes nog geeneens van het stuur, zelfs niet op de snelweg (laat staan ogen)

https://www.theverge.com/...ve-90-percent-of-the-time

[ Voor 13% gewijzigd door JohanB op 12-06-2023 09:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 22-07 16:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

r0bb schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:02:

Waar ik een periode heb gekend dat ik overtuigd was geen Tesla meer te willen vanwege het windgeruis, de bouwkwaliteit, de duckface van de M3 waar ik achteraf toch wat minder enthousiast over was, is de MY na een korte rit in die van een collega toch redelijk snel weer in mn top 3 binnengekomen, en ja heb ik hem besteld vanuit gevoel.
Dan vond je de de M3 al een duckface hebben en dan ga je voor een MY die er nog erger uitziet? :D
Maar goed, de voorkant van de auto zie je niet van de binnenkant.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-07 17:57
Ik wou advies vragen aan de experts hier.
Ik kan een zwarte model Y longe range uit 10/22 kopen met 2100 op de teller voor 49.950 euro. Nog in nieuwstaat. Of adviseren jullie toch een nieuwe standard range voor hetzelfde prijs. Ik rij niet veel, wel straks voor uitjes en vakantie. Heel lastig om te besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
cgok schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:57:
Ik kan een zwarte model Y longe range uit 10/22 kopen met 2100 op de teller voor 49.950 euro. Nog in nieuwstaat. Of adviseren jullie toch een nieuwe standard range voor hetzelfde prijs. Ik rij niet veel, wel straks voor uitjes en vakantie. Heel lastig om te besluiten.
Er is niet heel veel veranderd in die tijd, dus zou dan gewoon lekker voor wat extra range gaan als hij er verder goed uit ziet. De km stand voelt wel een beetje verdacht, of is die logisch te verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgok
JohanB schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:05:
[...]

Er is niet heel veel veranderd in die tijd, dus zou dan gewoon lekker voor wat extra range gaan als hij er verder goed uit ziet. De km stand voelt wel een beetje verdacht, of is die logisch te verklaren?
Hij is import, er moet nog een nieuw kenteken op. Hij staat bij garage Ypenburg.
Ik weet niet hoe ik de km stand moet controleren? Is het bij Tesla dan ook mogelijk om de teller terug te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-07 21:28
Maasluip schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:52:
[...]

Dan vond je de de M3 al een duckface hebben en dan ga je voor een MY die er nog erger uitziet? :D
Maar goed, de voorkant van de auto zie je niet van de binnenkant.
Mag je natuurlijk vinden met je M3, smaak is persoonlijk. Ik zie bij de MY een frunk die schuiner omhoog staat en bovendien wat boller wat de duckface enigzins laat verdwijnen. Lijnenspel is daardoor iets meer in orde maar nogmaals, persoonlijk he ;)

Geniet van je auto en het mooie weer kerel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
cgok schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:15:
[...]

Hij is import, er moet nog een nieuw kenteken op. Hij staat bij garage Ypenburg.
Ik weet niet hoe ik de km stand moet controleren? Is het bij Tesla dan ook mogelijk om de teller terug te draaien?
Teller terug draaien zou ik niet vanuit gaan. Meer over het "waarom" van maar zo weinig kilometers. Het zou een pareltje kunnen zijn omdat hij niet nodig bleek en dus nauwelijks reed, het zou een hel kunnen zijn omdat ie maanden bij Tesla of schade hersteller heeft gestaan. Je kunt geloof ik wel onderhoud opvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgok
JohanB schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:28:
[...]

Teller terug draaien zou ik niet vanuit gaan. Meer over het "waarom" van maar zo weinig kilometers. Het zou een pareltje kunnen zijn omdat hij niet nodig bleek en dus nauwelijks reed, het zou een hel kunnen zijn omdat ie maanden bij Tesla of schade hersteller heeft gestaan. Je kunt geloof ik wel onderhoud opvragen
Bij wie kan ik de onderhoud opvragen? Bij Tesla zelf of de garage? Van buiten is hij in nieuwstaat. Bij de achterwielen (bij de deur) zat bescherming op van plastic.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:00
mustisen schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:36:
Heeft iemand ervaring met het uit laten deuken van het volgende geval:

[Afbeelding]

Helaas slachtoffer van vandalisme. Gelukkig staat de daad én kenteken op camera.
Schade is vanochtend gerepareerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gD2PfIBBewZXPYqJkUGhgOwQnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnK9J1sfQjN0xXQBzYNi1qkj.jpg?f=fotoalbum_large

In totaal €150,- en een uur kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:30
TCMR schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:12:
[...]

Serieus? Die hebben toch gewoon een uitsparing voor het ventiel? Welke doppen heb je?
Deze:

Oekol in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"

Er zit wel een uitsparing in, maar daar kunnen mijn vingers echt niet in. Dus ik denk als je de ventieldoppen er af haalt en laat dat het wel kan. Maar dat ga ik niet doen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07-07 23:22
cgok schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:57:
Wij hebben nu enkele weken een LR. Nu ik terugkijk en het laadgemak heb ervaren denk ik dat een RWD ook wel prima had gekund.

Wanneer ik zelf een gebruikte auto koop laat ik een aankoopkeuring doen door een andere garage (bij voorkeur merkdealer). Dit om auto compleet uit te lezen en na te lopen op bijzonderheden. Niet alle merk dealers willen dit. Maar geeft wel wat extra zekerheid. Zeker met zo'n bijzondere kilometerstand. Geen idee of Tesla hier ook aan mee zou willen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-11-2023
mustisen schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:47:
[...]

Schade is vanochtend gerepareerd:

[Afbeelding]

In totaal €150,- en een uur kwijt.
Netjes! Kan het net niet zien op je eerdere foto, maar zat de deuk ook in de vouw van het paneel? Ik heb bijna op precies dezelfde plek een deuk, maar die zit dus precies op de vouw waardoor ik bang ben dat reparatie iets lastiger/duurder zal zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Jimmer op 12-06-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:00
Jimmer schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:29:
[...]

Netjes! Kan het net niet zien op je eerdere foto, maar zat de deuk ook in de vouw van het paneel? Ik heb bijna op precies dezelfde plek een deuk, maar die zit dus precies op de vouw waardoor ik bang ben dat reparatie iets lastiger/duurder zal zijn.
De deuk zat grotendeels ónder de vouw, maar de vouw was ook een heel klein beetje ingedeukt. Ze hebben van binnenuit gewerkt, dus achterklep open, achterlicht er uit en dan konden ze er gelukkig bij. Ik ben in ieder geval zeer tevreden met het resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgok
Schwarz schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:25:
[...]

Wij hebben nu enkele weken een LR. Nu ik terugkijk en het laadgemak heb ervaren denk ik dat een RWD ook wel prima had gekund.

Wanneer ik zelf een gebruikte auto koop laat ik een aankoopkeuring doen door een andere garage (bij voorkeur merkdealer). Dit om auto compleet uit te lezen en na te lopen op bijzonderheden. Niet alle merk dealers willen dit. Maar geeft wel wat extra zekerheid. Zeker met zo'n bijzondere kilometerstand. Geen idee of Tesla hier ook aan mee zou willen werken.
Het maakt mij niet uit of ik 3X moet laden met een RWD of 2X met een LR op 800 km. Ik wil zekerheid dat het allemaal klopt. Het is toch zuurverdiende geld. Dat het import is, hoeft toch niet verkeerd te zijn toch? garantie blijft hetzelfde ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 22-07 16:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

r0bb schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:27:
[...]

Mag je natuurlijk vinden met je M3, smaak is persoonlijk. Ik zie bij de MY een frunk die schuiner omhoog staat en bovendien wat boller wat de duckface enigzins laat verdwijnen. Lijnenspel is daardoor iets meer in orde maar nogmaals, persoonlijk he ;)
Zeker, persoonlijk, daarom ook de smiley.
Maar dat de MY meer in orde is daar ben ik het dus niet mee eens. :+

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Jimmer schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:29:
[...]

Op de vouw kan gewoon, vraag je vertrouwde garagist naar een uitdeuk specialist. Groter probleem is als er braces achter zitten, dan kan het lastiger worden. Maar gewoon vragen of ze er naar kijken.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-08-2023
Oekol schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:02:
[...]

Deze:

Oekol in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"

Er zit wel een uitsparing in, maar daar kunnen mijn vingers echt niet in. Dus ik denk als je de ventieldoppen er af haalt en laat dat het wel kan. Maar dat ga ik niet doen.
Ik had deze ook besteld en hetzelfde probleem, ventieldopje is onbereikbaar zonder de wieldoppen eraf te halen. Weet iemand of dit bij andere modellen ook het geval is? Zoals deze? Ik heb bijvoorbeeld Tesland even gesproken maar die zeggen dat je dit probleem altijd hebt met wieldoppen. In ieder geval met de originele niet ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eW5xqd6RwAFU4ho0RI-znPdJCLw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tv48Vt3la3HyW1YQWohIGrmE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammy777
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-07 09:10
Heb zelf een standaard M3 uit 2023. Volle batterij komt neer op 437 KM range volgens het scherm van Tesla bij 100% batterij. Hoe kan WLTP rond de 500 zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-07 07:16
bomax schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Ik had deze ook besteld en hetzelfde probleem, ventieldopje is onbereikbaar zonder de wieldoppen eraf te halen. Weet iemand of dit bij andere modellen ook het geval is? Zoals deze? Ik heb bijvoorbeeld Tesland even gesproken maar die zeggen dat je dit probleem altijd hebt met wieldoppen. In ieder geval met de originele niet ;)

[Afbeelding]
Ik heb Rimetrix doppen. Kan gewoon bij het ventiel. Is ook een mooie uitsparing voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-07 00:56
cgok schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:40:
[...]

Bij wie kan ik de onderhoud opvragen? Bij Tesla zelf of de garage? Van buiten is hij in nieuwstaat. Bij de achterwielen (bij de deur) zat bescherming op van plastic.
Dat is wel vreemd.. Niemand laat 2000km zijn folie zitten, die haalt tesla al weg voor afleveren..

Zou dus nieuw paneel van de schade afdeling kunnen zijn.

Einde q1 waren er LR voor 51.xxx € excl aflevering (nieuw)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-07 15:05
Stef87 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:13:
[...]

Dat is wel vreemd.. Niemand laat 2000km zijn folie zitten, die haalt tesla al weg voor afleveren..

Die beschermingsfolie bij de achterwielen is niet om er af te halen. Die laat je er op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
[...]

[Afbeelding]
Wieldop even lostrekken is toch een non-issue?? Simpeler kan eigenlijk niet, geen gereedschap nodig.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
[...]

Klinkt meer alsof er beschermingsfolie opgeplakt was. (https://shop.tesla.com/nl...beschermingsfolie-model-y)

offtopic:
Dit heb ik zelf ook een korte periode erop gehad maar er snel weer afgehaald omdat ik het lelijk vond staan. Je zag overduidelijk waar de folie begon incombinatie met witte lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Er zijn genoeg ali doppen met een uitsparing. Kwestie van ff goed kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sammy777 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:34:
Heb zelf een standaard M3 uit 2023. Volle batterij komt neer op 437 KM range volgens het scherm van Tesla bij 100% batterij. Hoe kan WLTP rond de 500 zitten?
In de auto is het bereik obv EPA. Staat ook in de handleiding en ook al minimaal 100x in dit topic langs gekomen. :)

https://www.tesla.com/own...46-A935-F41F8551AFE6.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-08-2023
Inspired schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:18:
[...]

Er zijn genoeg ali doppen met een uitsparing. Kwestie van ff goed kijken.
Klopt. Deze heeft ook een uitsparing, maar dan kom je er alsnog niet bij met je handen, vandaar even mijn vraag. De wieldoppen eraf halen voor oppompen is in principe geen probleem, wel gedoe en soepel is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcopano
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-04 09:24
[...]

[Afbeelding]
Ik heb deze;
https://a.aliexpress.com/_EJhXw9L

Bidirectioneel en met uitsparing. Kom gewoon makkelijk bij het ventiel

[ Voor 14% gewijzigd door Marcopano op 12-06-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 17:58
Laden met warm weer, dat lijkt nog niet zo goed te gaan.
Gisteren problemen met een laadpaal op de straat (1 ipv 3 fase) en vandaag bij de Shell Recharge 4 die het er niet doen (vol in de zon) en bij de Fastned stopte ie bij 30% vanwege "problemen met laadaansluiting (ook vol in de zon).

Daarna bij 1 die in de schaduw stond en vol 200kW+ en zo door kunnen laden.

Vorige zomer zelfde soort problemen gehad met palen die in de zon staan.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-07 23:47
Servicekosten van tesla zijn wel duur zeg. Balanceren en uitlijnen: 249,60 euro ex btw.

Uiteindelijk naar een andere garage gegaan voor 55 euro incl btw, uitlijnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
[...]

Inderdaad. Bij voorraadmodellen staan soms LRs met korting. Eind mei zelf een zwarte Berlin Y LR kunnen kopen voor 52K uit voorraad. Het loont dus om de voorraad goed in de gaten te houden. En dan heb je een nieuwe en niet een met onduidelijke historie. Mogelijk is restwaarde ook hoger.
[...]

[Afbeelding]
Heb zelf deze en ventieldopje is hier prima los te draaien. Of compressor er goed bij kan gaan we zien. Maar verwacht dat het wel moet lukken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Av7zC-5wqskKQqppN-ERGqB1aTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEBuXn0RebU8ashVOhvQyNAT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Caayn schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:17:
[...]
Klinkt meer alsof er beschermingsfolie opgeplakt was. (https://shop.tesla.com/nl...beschermingsfolie-model-y)

offtopic:
Dit heb ik zelf ook een korte periode erop gehad maar er snel weer afgehaald omdat ik het lelijk vond staan. Je zag overduidelijk waar de folie begon incombinatie met witte lak.
Ja dat heeft mijn Model Y ook. Maar dat lijkt
Mij zo logisch dat ik denk dat de poster die witte folie bedoeld vanuit de fabriek (of na schade)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Tuxie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:33:
Nou, gisteren afgesleept op de camping. Nadat we waren aangekomen en ik nog even in de auto bleef zitten, foutcode DI_a137. Ik heb een nieuwe (3 maanden oud) YRWD. Zelf al power-reset gedaan, hielp niets. Ook even de tow modus geprobeerd, maar vanuit parkeerstand niet meer in de drive te krijgen.

Dus vanuit de app roadside assistance aangevraagd. Meteen een SMS ontvangen en na ongeveer 15 a 20 minuten werd ik gebeld (in het Engels) met iemand die de power reset wilde doen. Nadat ik gemeld had dat ik deze al had gedaan zou er een bergingsbedrijf komen. Zou 120 minuten duren, maar was er na 90 minuten al. Auto afgesleept door de weekenddienst, gaat naar een tijdelijke locatie en maandag naar Tesla service center in Zwolle.

Conclusie so far:
- Foutcode lijkt defecte driving unit te impliceren. Zou gek zijn na 5K km, maar ik wacht de diagnose uiteraard eerst af
- Roadside assistance via de app (zit nog in garantie uiteraard) werkt an sich prima
- Je wordt in het Engels te woord gestaan als je wordt teruggebeld. Voor de meesten geen probleem, maar niet voor iedereen natuurlijk
- Er komt gewoon een lokaal bergingsbedrijf en Tesla stuurt een generieke ETA. Deze lijkt niet real-time afgestemd te worden met het lokale bergingsbedrijf
- De afhandelingstijden waren prima. Ik kan me voorstellen dat als je langs de kant van de snelweg staat je wellicht hier anders over denkt. Misschien is een ANWB dan toch handiger
- Ik heb niet gekozen voor vervangend vervoer. Dat werd mij nog gevraagd, maar volgens mij moet je dat altijd zelf betalen. Had al een maat laten komen.

To be continued!
Lijkt een beetje op hetzelfde issue als ik heb maar dan een andere foutcode (EPBR_a179). Auto wilde niet meer van de parkeerrem en schoot daardoor telkens van D of R naar P.

Auto staat inmiddels dik 4 weken in Eindhoven en ze hebben nog niet 100% helder wat het issue is. Ze gaan nu de ECU vervangen + de remklauw en vervolgens testritten maken. Kabelboom hebben ze al eerder vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-07 13:09

Tuxie

En WeL nU!

tim.w schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:04:
[...]

Lijkt een beetje op hetzelfde issue als ik heb maar dan een andere foutcode (EPBR_a179). Auto wilde niet meer van de parkeerrem en schoot daardoor telkens van D of R naar P.

Auto staat inmiddels dik 4 weken in Eindhoven en ze hebben nog niet 100% helder wat het issue is. Ze gaan nu de ECU vervangen + de remklauw en vervolgens testritten maken. Kabelboom hebben ze al eerder vervangen.
Inmiddels bekend. Inverter kapot, wordt vervangen, was gelukkig op voorraad en er schijnt een revisie geweest te zijn. Als het goed is vrijdag auto weer ophalen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohaatje
Bij mij zou het ook de inverter zijn en hoop dat ze 'm donderdag klaar hebben want ga er zaterdag mee op vakantie. Ben benieuwd wat die revisie inhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Rohaatje schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:48:
Bij mij zou het ook de inverter zijn en hoop dat ze 'm donderdag klaar hebben want ga er zaterdag mee op vakantie. Ben benieuwd wat die revisie inhoud?
Service Eindhoven is behoorlijk hopeloos qua doorlooptijd is mijn ervaring.

Hebben ze je een loaner meegegeven? Dan hoop ik dat je vakantie in Nederland is, of je auto vroegtijdig gerepareerd is, de loaners zijn niet verzekerd in het buitenland. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Dix0r schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:52:
[...]

Service Eindhoven is behoorlijk hopeloos qua doorlooptijd is mijn ervaring.

Hebben ze je een loaner meegegeven? Dan hoop ik dat je vakantie in Nederland is, of je auto vroegtijdig gerepareerd is, de loaners zijn niet verzekerd in het buitenland. :z
Eigen risico is ook 2500€ (of ander hoog bedrag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-07 12:25
Stef87 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:54:
[...]

Eigen risico is ook 2500€ (of ander hoog bedrag)
Eigen risico is ook wel erg gevaarlijk...
Ik was laatst voor mijn M3 in Eindhoven en was getuige van een telefoongesprek met een gebruiker van een leenauto.

Deze meneer had de auto meegekregen en kwam na een half uur stil te staan met een lekke band.
Tesla was onverwurmbaar. Dit was voor rekening van de gebruiker. Ook afslepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Obelixxx schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:58:
[...]

Eigen risico is ook wel erg gevaarlijk...
Ik was laatst voor mijn M3 in Eindhoven en was getuige van een telefoongesprek met een gebruiker van een leenauto.

Deze meneer had de auto meegekregen en kwam na een half uur stil te staan met een lekke band.
Tesla was onverwurmbaar. Dit was voor rekening van de gebruiker. Ook afslepen.
Hmm.. Er is toch wel wát respijt hoor. Ik kreeg 3 a 4 maanden terug een loaner mee die elke dag 0.2 bar verloor linksachter. Ben toen na dag of 5 gewoon teruggereden naar SeC EHV, kreeg direct een andere M3 (Performance) mee. Nooit een rekening van gezien.

Ik had overigens ook plannen om naar het buitenland te gaan gedurende ik de loaner in gebruik had, maar daar wilde Tesla onder geen enkele voorwaarde op afwijken. Ze verwezen me als alternatief door naar de leasemij om daar iets te regelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dix0r op 12-06-2023 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jenshaak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-07 16:54
Uberprutser schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:23:
Laden met warm weer, dat lijkt nog niet zo goed te gaan.
Gisteren problemen met een laadpaal op de straat (1 ipv 3 fase) en vandaag bij de Shell Recharge 4 die het er niet doen (vol in de zon) en bij de Fastned stopte ie bij 30% vanwege "problemen met laadaansluiting (ook vol in de zon).

Daarna bij 1 die in de schaduw stond en vol 200kW+ en zo door kunnen laden.

Vorige zomer zelfde soort problemen gehad met palen die in de zon staan.
Ik heb gister met 35 graden in Frankrijk bij twee supercharger gestaan in de zon, maar geen probleem, gewoon met 250 kW laden.

En wat zijn die tolpoortjes in Frankrijk toch fijn. In een keer van 0-130 km/uur als het een beetje rustig op de weg is, heerlijk! (M3 LR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
Ik heb zelfs een loaner met Belgisch kenteken, daar mijn RWD in Hasselt staat. Ik heb ze aangesproken over de voorwaarden en als ze mijn auto niet op tijd klaar hebben dan krijg ik aangepaste voorwaarden om ermee op vakantie te mogen gaan. Ben er zelf ook huiverig voor en doe dit liever niet maar welke keus heb ik als privé aanschaf? Dit inverter euvel komt wel vaker voor en in China zijn er zelfs terugroep acties voor geweest een jaar geleden. Er is wel wat over te vinden op het internet.
https://www.autoevolution...cars-for-good-211441.html
Best wel jammer dat nu diverse mensen zo snel hun auto al weer voor lange tijd kwijt zijn vanwege dit issue. Ze kunnen me na 2 weken nog altijd niet vertellen of ie deze week gemaakt is. Ik hoop op een goede afloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:47
Ben al een hele poos aan het twijfelen over een nieuwe EV. Shortlist bestaat nu uit een eerder praktisch-gerichte Model Y vs. een sportievere / luxueuzere BMW i4. In (oudere) reviews wordt de ophanging van de Model Y vaak negatief beoordeeld.

Echter heb ik ook vernomen dat de MY ophanging ondertussen een upgrade ondergaan heeft die het sportieve rijgedrag maar ook comfort ten goede komt. Iemand dit subjectieve gegeven wat kan onderbouwen en bevestigen dat dit van toepassing is op de MY RWD's die we hier in Europa krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Baats schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:26:
Ben al een hele poos aan het twijfelen over een nieuwe EV. Shortlist bestaat nu uit een eerder praktisch-gerichte Model Y vs. een sportievere / luxueuzere BMW i4. In (oudere) reviews wordt de ophanging van de Model Y vaak negatief beoordeeld.

Echter heb ik ook vernomen dat de MY ophanging ondertussen een upgrade ondergaan heeft die het sportieve rijgedrag maar ook comfort ten goede komt. Iemand dit subjectieve gegeven wat kan onderbouwen en bevestigen dat dit van toepassing is op de MY RWD's die we hier in Europa krijgen?
Ik kom vanuit comfortabele afgeveerde auto's en rij een 2022 MY RWD. Is hij harder / sportiever afgeveerd: ja, ervaar ik dit als onprettig: zeker niet. Wij hebben ook de iX3 en ID.4 overwogen.

Gewoon even een proefrit aanvragen en kijken of je het wat vind. Als je het niks vind, voor het prijsverschil van een i4 vs een MY RWD monteer je makkelijk een instelbare set Öhnlins of Bilstein ;)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 17:58
jenshaak schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:21:
[...]

Ik heb gister met 35 graden in Frankrijk bij twee supercharger gestaan in de zon, maar geen probleem, gewoon met 250 kW laden.

En wat zijn die tolpoortjes in Frankrijk toch fijn. In een keer van 0-130 km/uur als het een beetje rustig op de weg is, heerlijk! (M3 LR)
Dat was misschien nog even de toevoeging: Met Superchargers heb ik dat gedoe nooit. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-07 15:05

Testrit maken. Wat voor de een kneiterhard is, kan voor de ander nog best comfortabel zijn. Zoiets is echt héél persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Vanaf MY2023 (productie vanaf jan '23, leveringen vanaf maart geloof ik) hebben de non-performance varianten een nieuwe ophanging gekregen die een stuk comfortabeler is. Genoeg reviews te vinden op het internet. Hij blijft een wat stevig geveerde auto overigens.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omslachtig012
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08-2024
Kan iemand mij uitleggen hoe de carwash modus werkt? Is het de bedoeling dat je de rem indruk, en vervolgens op 'free roll' klikt? Of kun je hem ook gewoon in neutraal zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Omslachtig012 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:53:
Kan iemand mij uitleggen hoe de carwash modus werkt? Is het de bedoeling dat je de rem indruk, en vervolgens op 'free roll' klikt? Of kun je hem ook gewoon in neutraal zetten?
Ik doe altijd rem en freeroll. Neutraal geen idee wat dat doet. Heb hem nog nooit in Neutraal gezet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-07 12:02

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Ik kom uit Peugeot (Soft) en Cupra Born (Hard) en vind de MYP er tussenin zitten. (maar zeker niet hard).

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 23:37
Omslachtig012 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:53:
Kan allebei. Als je maar carwash mode aan zet. Dat zorgt ervoor dat je laadklepje enzo niet per ongeluk open schiet.

Rem en dan op free roll drukken op het scherm geeft hetzelfde effect als rem en dan pookje naar neutraal.
Ik vind zelf alleen dat naar neutraal gaan met het pookje (heel even vasthouden omhoog) een beetje een gepiel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz

Er zit ook een verschil tussen Shanghai en Berlijn productie. Berlijn wat zachter afgeveerd.
Zelf heb ik een LR uit Berlijn (2023) op 19" Dit zou de meest comfortabele configuratie moeten zijn, maar vind 'm op slechte wegen nog steeds wel erg stoterig.

Beste is om zelf een proefrit te maken. En dan vooral te letten op welke wielen er onder zitten. Denk dat Tesla veel klanten misloopt door proefrit auto's vaak op 20/21" wielen te zetten.

[ Voor 35% gewijzigd door Schwarz op 12-06-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-07 12:12
Ik heb zelf regelmatig dat na het klikken op free roll hij alsnog in drive gaat. Dus ik denk dat ik hem vervolgens in neutraal ga zetten. Het personeel vind het over het algemeen niet zo fijn als het weer stil valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 07:52
@Schwarz wellicht je bandenspanning ook iets laten zakken. Volgens mij levert Tesla ze ruim boven de 3bar af dat helpt ook niet in het comfort. Je kan eens proefrijden voor jezelf met 2.8-2.9 .

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 12-06-2023 17:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:10
DanielAlm schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:23:
Ik heb binnenkort een serviceafspraak voor de m3 rwd 2023 maar vraag me af of het nodig is. Als ik op de snelweg rijd, met tegenwind en harder dan 100, dan ervaar ik veel windgeruis met name aan de rechterkant. Het geluid is alsof het raam een stukje openstaat. Raam sluit overigens goed. Ervaren jullie ook veel windgeluid bij hoge snelheid of is dat iets wat hoort.
Update. Vandaag de ranger langszij gehad. Erg aardige geduldige man. Hij heeft met een plasticfolie de marges gemeten bij de ruiten en blijkt inderdaad, gelukkig, aan de rechterachterkant teveel ruimte te zitten. Had dat met dat plasticfolie ook zelf kunnen verzinnen. Ooit filmpje gezien dat ze dat bij de achterklep deden. Maar goed, blij met de bevestiging. Hij wilde een nieuw rubber plaatsen maar had alleen die van de voorkant in de auto liggen. Hij belt binnenkort (normaal 06 nummer) om een nieuwe afspraak tussendoor te maken. Prima tevreden tot dusverre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgok
Caayn schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:17:
[...]

offtopic:
dat is hem. Deze folie zat er op. eerst dacht ik dat het een grote kras was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-07 00:06
Card Nox schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:44:
@Mackeessie, wellicht je verhaal ook even hier posten: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

@r0bb, ziet er dik uit zo full black (wanneer hij schoon is) ;)
Ik heb mijn ervaring daar ook gepost.
Wel een ander soort forum, veel geklaag over zaken die ik bij het Tesla forum niet voorbij zie komen. Geen of kapotte laadpalen,
Als ik dat allemaal lees is reizen met een elektrische auto echt een avontuur, heel anders dan ik al 4 jaar ervaar met de Tesla....
Pagina: 1 ... 31 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: