Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.699.967 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:10
_eLMo_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:30:
[...]

Ik kom vanuit comfortabele afgeveerde auto's en rij een 2022 MY RWD. Is hij harder / sportiever afgeveerd: ja, ervaar ik dit als onprettig: zeker niet. Wij hebben ook de iX3 en ID.4 overwogen.

Gewoon even een proefrit aanvragen en kijken of je het wat vind. Als je het niks vind, voor het prijsverschil van een i4 vs een MY RWD monteer je makkelijk een instelbare set Öhnlins of Bilstein ;)
Zit met leasing op gelijkaardige prijs voor MY vs. een basis-uitgeruste i4. Die i4 komt standaard wel met een zeer goede vering.
Schwarz schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:35:
[...]

Er zit ook een verschil tussen Shanghai en Berlijn productie. Berlijn wat zachter afgeveerd.
Zelf heb ik een LR uit Berlijn (2023) op 19" Dit zou de meest comfortabele configuratie moeten zijn, maar vind 'm op slechte wegen nog steeds wel erg stoterig.

Beste is om zelf een proefrit te maken. En dan vooral te letten op welke wielen er onder zitten. Denk dat Tesla veel klanten misloopt door proefrit auto's vaak op 20/21" wielen te zetten.
Thanks. Ik kijk naar een MY RWD, dus Shanghai / iets hardere vering.

Proefrit deed ik een aantal weken geleden met een MY LR (vermoedelijk recente productie, maar onzeker. Geen idee van wielen). Ondertussen ook met een i4 gereden, maar met een paar weken ertussen is die vergelijking moeilijk. Back-to-back ritten boeken niet gelukt, en ik moet snel beslissen (LM).
Luckeh schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:53:
[...]

Vanaf MY2023 (productie vanaf jan '23, leveringen vanaf maart geloof ik) hebben de non-performance varianten een nieuwe ophanging gekregen die een stuk comfortabeler is. Genoeg reviews te vinden op het internet. Hij blijft een wat stevig geveerde auto overigens.
Op basis van dit filmpje dus iets meer inzicht gekregen in de vering. Testrit met de i4 op slechte kasseiweg was op dat vlak verbazend goed/beter: die luchtvering was indrukwekkend. Echter passen niet al te veel opties in zo'n model...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 17:32

TNJ

Frugalite

cgok schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:57:
Ik wou advies vragen aan de experts hier.
Ik kan een zwarte model Y longe range uit 10/22 kopen met 2100 op de teller voor 49.950 euro. Nog in nieuwstaat.
Als hij uit Duitsland komt, is het mogelijk een gevalletje BAFA-carousel: Auto met subsidie kopen, 6 maanden later exporteren met winst.

Youtube clip van Nextmove

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Hadden voor aankomende vrijdag een 24u proefrit gepland staan met een MYLR, maar kreeg vanmiddag een telefoontje dat er toch geen model voor handen is, en of we de 30e zouden kunnen als laatste optie voor het stopt. Dat werkt voor ons niet i.c.m. onze agenda's, dus helaas gaat die kans ons nu voorbij.

Baal ik wel flink van, zo'n 30 minuten testrit is echt te weinig om de auto even goed aan te voelen en te ontdekken.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
RevellNL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:08:
Hadden voor aankomende vrijdag een 24u proefrit gepland staan met een MYLR, maar kreeg vanmiddag een telefoontje dat er toch geen model voor handen is, en of we de 30e zouden kunnen als laatste optie voor het stopt. Dat werkt voor ons niet i.c.m. onze agenda's, dus helaas gaat die kans ons nu voorbij.

Baal ik wel flink van, zo'n 30 minuten testrit is echt te weinig om de auto even goed aan te voelen en te ontdekken.
Plan je toch 2 achter elkaar? Onder jou naam een, daarna onder de naam van je vrouw of neef of oom.
Was vroeger 1u testrit, ik heb dus 2u kunnen rijden op die manier.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNJ

TNJ

Frugalite

RevellNL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:08:
In welke stad/omgeving? Misschien een MY eigenaar op het forum in jouw buurt, die je een stuk wilt laten rijden!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 23:39
TNJ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:05:
[...]

[...]

Als hij uit Duitsland komt, is het mogelijk een gevalletje BAFA-carousel: Auto met subsidie kopen, 6 maanden later exporteren met winst.

Youtube clip van Nextmove
inderdaad, hij komt uit Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimB.
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-01 22:35
Wat is jullie ervaring m.b.t. de "mudflaps" oftewel spatlappen aan de voorkant van de model Y. Een must of is het niet nodig? De topics wat doorgelezen en je leest er toch wel redelijk wat over. Even benieuwd naar de laatste bevindingen.

[ Voor 30% gewijzigd door TimB. op 12-06-2023 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:45
SirLct schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:11:
[...]

Plan je toch 2 achter elkaar? Onder jou naam een, daarna onder de naam van je vrouw of neef of oom.
Goeie tip! :D
Had me ook ingeschreven voor zo'n 24u test maar nog niks van gehoord (België :/ )

[edit]
Nou, blijkbaar helemaal geen test-ritten meer beschikbaar :?

[ Voor 8% gewijzigd door Fire69 op 12-06-2023 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:20
https://www.notateslaapp....-tesla-s-cameras-and-more

Lachen! Ben wel benieuwd naar de voorste drie wat daar het verschil is en wat die potentieel allemaal pakt. Dan begin ik vast ook beter te begrijpen waarom die altijd de 30km borden van de weg er naast oppikt :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Fire69 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:25:
[...]

Had me ook ingeschreven voor zo'n 24u test maar nog niks van gehoord (België :/ )

[edit]
Ik zie het, opeens naar juli.. Best wel gek.
Is Tilburg erg ver voor je? Staan nog wel veel beschikbaarheid daar.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:49
TimB. schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:24:
Wat is jullie ervaring m.b.t. de "mudflaps" oftewel spatlappen aan de voorkant van de model Y. Een must of is het niet nodig? De topics wat doorgelezen en je leest er toch wel redelijk wat over. Even benieuwd naar de laatste bevindingen.
Ik heb m erop zitten. Sterker nog, ik had m meegenomen toen ik m’n auto ging ophalen. Meteen gemonteerd bij de aflever station.
Is het nodig? Geen idee, ik lees dat er toch best veel tegen de auto aankomt bij de Y. Zo lelijk vind ik m niet en voor de prijs hoef je het niet te laten liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
TimB. schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:24:
Spatlappen bij de voorwielen kan ik aanraden. Korte periode zonder gereden maar dan is de zijkant al vrij snel bruin/vies. Met de spatlappen blijft het langer schoon. Daardoor heb ik het idee dat het ook redelijk wat steenslag tegenhoud.

Ik heb gewoon de originele Tesla spatlappen erop zitten.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 22:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXKr7EZIsZNbrs7B-0J91HDPKU8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MiRrhA4pZRySryz76nSAPbgG.png?f=fotoalbum_large

Zojuist overstag gegaan en op de ‘Bestel’-knop gedrukt… Een witte RWD ;-)
Verwachte levering 12-06 – 19-06.
#spannend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:17
Model S Plaid met track package kopen ? Bij de track-optie van 18000€ komen keramische remmen bij. Voor dat beetje "zakgeld" troef je wel de snelste dino-verslindende ICE's af ...

https://www.vroom.be/nl/n...2332-f7d5f36dc1-522106710

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Lycaon schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:44:
[Afbeelding]

Zojuist overstag gegaan en op de ‘Bestel’-knop gedrukt… Een witte RWD ;-)
Verwachte levering 12-06 – 19-06.
#spannend
Gefeliciteerd!!!!

de leveringsdatum zal hoogst waarschijnlijk niet gehaald worden, tel er maar 2-3 weken bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:15

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zouden we tzt dan toch nog een 360 view krijgen?

https://www.notateslaapp....-tesla-s-cameras-and-more
Earlier this year, Tesla released the 2023.2 software update, which allowed users to preview the cabin camera from within the car, an advantage that has now been extended to all nine of the vehicle's cameras. This update in 2023.20 allows you to view the three front-facing cameras (two for HW 4.0) and other additional cameras positioned strategically around the vehicle. The comprehensive list of cameras now available for viewing includes:
  • Three front-facing cameras (main, telephoto, and wide)
  • Two "repeater" cameras on the fenders
  • Two forward-facing side cameras on the B-pillars
  • One rear-view camera
  • One cabin camera
This is the first time that owners are able to view the vehicle's B-pillar camera feed and the telephoto and wide-angle front-facing cameras. The other cameras were previously accessible through various methods, including the Tesla app and the Dashcam feature. To access the video feeds go to Controls > Service and tap the button to preview the cameras. You'll be able to switch between the various cameras using the menu at the top of the camera feed.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:20

WhySoSerious

Be the change.

122 Wh/km, dat begint ergens op te lijken! Theoretisch bereik nu ook 430 km :)

Y RWD.

[ Voor 6% gewijzigd door WhySoSerious op 12-06-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
WhySoSerious schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:23:
122 Wh/km, dat begint ergens op te lijken! Theoretisch bereik nu ook 430 km :)

Y RWD.
Dan is het theoretisch bereik 471km zelfs.
Waarom? Omdat ik vandaag 145km ruim heb gereden op 133 Wh/km en dat kwam uit op 430.

57,5 kWh is de netto capaciteit he.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cgok schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:21:
[...]

inderdaad, hij komt uit Duitsland.
Er is al wel BTW betaald? Anders is hij ineens niet zo voordelig meer. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Oekol schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:28:
[...]

Dan is het theoretisch bereik 471km zelfs.
Waarom? Omdat ik vandaag 145km ruim heb gereden op 133 Wh/km en dat kwam uit op 430.

57,5 kWh is de netto capaciteit he.
Volgens mij is de 122 Wh/km alleen het verbruik van de drivetrain. Resterende afstand + gereden afstand, die 425 dus, lijkt mij wat nauwkeuriger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:45
SirLct schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:07:
[...]

Ik zie het, opeens naar juli.. Best wel gek.
Is Tilburg erg ver voor je? Staan nog wel veel beschikbaarheid daar.
140km, dat heb ik er niet voor over :P

Maar als ik check voor een NL proefrit (Model Y) zegt hij dat er momenteel geen beschikbaar zijn?
Voor BE, enkel nog 20-21 Juli, rest van het jaar ook helemaal niks meer?

Gaat er bij mij iets fout of is er iets vreemd bij Tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 22:26
Fire69 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:25:
[...]

[edit]
Heb je geprobeerd te bellen?

In Den Haag kan je via de website geen proefrit op zaterdag plannen, maar telefonisch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgok
  • Laatst online: 23-08 23:39
Inspired schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:29:
[...]

Er is al wel BTW betaald? Anders is hij ineens niet zo voordelig meer. :)
hij is voor 49.950 incl btw. Dus ik neem aan en hoop dat het inderdaad betaald is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-09 09:01
bomax schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Ik had deze ook besteld en hetzelfde probleem, ventieldopje is onbereikbaar zonder de wieldoppen eraf te halen. Weet iemand of dit bij andere modellen ook het geval is? Zoals deze? Ik heb bijvoorbeeld Tesland even gesproken maar die zeggen dat je dit probleem altijd hebt met wieldoppen. In ieder geval met de originele niet ;)

[Afbeelding]
Los van het ventieldopjesverhaal, ben je er verder tevreden over? Zijn de velgen onzichtbaar net zoals bij de standaard velgen/wieldoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09-2024

rolandb

Heb inmiddels een opgave gekregen om mijn eigen Model 3 (2019) over te kopen aan het einde van het jaar voor 31.400 euro. Is dat nou een redelijke prijs? Had gehoopt dat ze rekening hebben gehouden met de prijsdaling van Tesla, maar dat voelt niet echt zo.

Edit: Handig om erbij te vertellen dat het een Standard Range Plus model is met trekhaak en winterbanden pakket

[ Voor 18% gewijzigd door rolandb op 12-06-2023 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rolandb schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:06:
Heb inmiddels een opgave gekregen om mijn eigen Model 3 (2019) over te kopen aan het einde van het jaar voor 31.400 euro. Is dat nou een redelijke prijs? Had gehoopt dat ze rekening hebben gehouden met de prijsdaling van Tesla, maar dat voelt niet echt zo.
Is het een RWD met 150k of een P met 75k? :)

Tja. Voor 9k meer heb je ècht serieus veel meer auto. Als je weer een trekhaak wilt iets meer. Ik zou persoonlijk hem niet overnemen. Maar goed, hangt ook van je wensen/budget af.

[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 12-06-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cgok schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:05:
[...]

hij is voor 49.950 incl btw. Dus ik neem aan en hoop dat het inderdaad betaald is.
Vraag het me af. Dan zouden ze hem heel goedkoop hebben moeten inkopen. Al weet ik ook niet of jij als koper eventueel issues kan krijgen, lijkt me niet. Of gaan ze nog een paar k op de rollerbank erop zetten? Gaat wel om serieus veel geld. Zo’n auto importeren kan bijna niet uit lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 17:08
flupp schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:59:
Model S Plaid met track package kopen ? Bij de track-optie van 18000€ komen keramische remmen bij. Voor dat beetje "zakgeld" troef je wel de snelste dino-verslindende ICE's af ...
Slechte titel, het is de snelste EV. Er staat auto…

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
Inspired schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:08:
[...]

Is het een RWD met 150k of een P met 75k? :)

Tja. Voor 9k meer heb je ècht serieus veel meer auto. Als je weer een trekhaak wilt iets meer. Ik zou persoonlijk hem niet overnemen. Maar goed, hangt ook van je wensen/budget af.
Eens, als het binnen budget past zou ik ook voor een nieuwe gaan. Stiller, meer range en bloedsnelle hardware. Vermoedelijk wel iets langzamer in acceleratie…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:17

Edit: Handig om erbij te vertellen dat het een Standard Range Plus model is met trekhaak en winterbanden pakket
Terugmailen om te vragen of ze per ongeluk een 3 ipv 2 hebben ingetikt. Gewoon lekker voor nieuw gaan. Voor dat bedrag heb je een P 2e hands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:22
@rolandb die opgave is zo hoog omdat hij ook nog “jong is”. En wat is je km-stand ?
Leasemij’s houden er niet zo van om voor einde afschrijvings termijn een auto de deur uit te doen.
In jouw geval is dat 60 maanden, alles (veel) eerder zal een belachelijke prijs geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 12:02

Ik heb zelf in maart een 2021 Model 3 RWD met 27k KM gekocht voor 35k met enhanced autopilot op tesla.com. Tesla.com geeft 1 jaar extra garantie, dus ik heb nog erg lang garantie. Alleen de garantie al is voor mij meer waard dan de "korting" die jij krijgt, al heeft jouw auto waarschijnlijk ook veel meer kilometers.

Ik denk zelf dat de prijs te hoog is voor wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09-2024

rolandb

GeeMoney schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 00:00:
@rolandb die opgave is zo hoog omdat hij ook nog “jong is”. En wat is je km-stand ?
Leasemij’s houden er niet zo van om voor einde afschrijvings termijn een auto de deur uit te doen.
In jouw geval is dat 60 maanden, alles (veel) eerder zal een belachelijke prijs geven.
Hij heeft 70k op de teller en was een contract met 48 maanden leaseperiode (is dat dan ook direct afschrijvingsperiode?). Ik heb ook een optie gekregen om voor een iets goedkoper lease tarief te verlengen tot 60 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:58
sanger1981 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:06:
[...]
Los van het ventieldopjesverhaal, ben je er verder tevreden over? Zijn de velgen onzichtbaar net zoals bij de standaard velgen/wieldoppen?
Ik haak even in: heb eerst deze wieldoppen gehad omdat dit de enige zwarte doppen waren die ik binnen twee weken (levertijd voorraadmodel MY in maart) in huis (via MP) kon hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7Rbq03YpMQLwOJvuXZwKVdl8l8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MRrm7gTt7DVsLJnD8TE4FiO5.png?f=user_large

Maar later toch deze besteld, dezelfde denk ik als die @Schwarz heeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1rOUfiQW1Yu1pFpmt2Ks28KzdQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ug8Bz2cHFhD20zZPAiad7vLp.png?f=user_large

Ik vind die laatste beter passen bij de look van de auto: dichter, vlakker, meer aero. De diameter oogt ook groter, vreemd genoeg.

Beiden dekken de buitenste velgrand goed af, maar bij beiden zie je een klein beetje de opstaande rand aan de binnenkant. Ik heb hier een bus Plasti-dip staan om die rand nog even zwart te kalken (het is Plasti-dip, kan er ook zo weer af).

Er zijn trouwens ook doppen waarbij de opstaande rand volledig wordt afgedekt (je ziet dan een gat voor het ventiel, in plaats van een uitsparing), maar niet in een design dat mij aanspreekt (wat natuurlijk heel persoonlijk is).

Ik had er niet bij stilgestaan dat je het ventieldopje niet los zou kunnen draaien, zoals @Oekol beschrijft, ik ga straks eens proberen. Wil sowieso van die 3.3 bar afleveringsbandenspanning af, die is me toch wel wat bont (waarom doen ze dat eigenlijk?).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
TCMR schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:57:
[...]

Ik haak even in: heb eerst deze wieldoppen gehad omdat dit de enige zwarte doppen waren die ik binnen twee weken (levertijd voorraadmodel MY in maart) in huis (via MP) kon hebben:

[Afbeelding]

Maar later toch deze besteld, dezelfde denk ik als die @Schwarz heeft:

[Afbeelding]

Ik vind die laatste beter passen bij de look van de auto: dichter, vlakker, meer aero. De diameter oogt ook groter, vreemd genoeg.

Beiden dekken de buitenste velgrand goed af, maar bij beiden zie je een klein beetje de opstaande rand aan de binnenkant. Ik heb hier een bus Plasti-dip staan om die rand nog even zwart te kalken (het is Plasti-dip, kan er ook zo weer af).

Er zijn trouwens ook doppen waarbij de opstaande rand volledig wordt afgedekt (je ziet dan een gat voor het ventiel, in plaats van een uitsparing), maar niet in een design dat mij aanspreekt (wat natuurlijk heel persoonlijk is).

Ik had er niet bij stilgestaan dat je het ventieldopje niet los zou kunnen draaien, zoals @Oekol beschrijft, ik ga straks eens proberen. Wil sowieso van die 3.3 bar afleveringsbandenspanning af, die is me toch wel wat bont (waarom doen ze dat eigenlijk?).
Ik zou wel graag 3,3 er in douwen. Al wil ik oprecht 3,1 doen. Heb nu 2,9 als ik start en hoe hoger de druk hoe meer slijtage. Wil dat deze banden sneller op zijn wat een herrie maken die hankooks die er standaard om liggen. De winterbanden waren veel stiller 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00

Nee, dat is niet redelijk. Maar ik heb niet het idee dat je eigen auto overkopen überhaupt redelijk is. Als je erbij nadenkt dat je de auto de afgelopen 5 jaar al bijna volledig hebt betaald (ik schat meer dan €40.000?) zou ik daar nooit met een goed gevoel privé mee door kunnen rijden als je daar ook nog eens €31.400 voor moet aftikken. Dan nog liever een 2e hands van iemand anders (voor dat geld inderdaad een LR of P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GeeMoney schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 00:00:
LP denkt dat ze volgens mij goud in handen hebben. Mijn 2019 LR AWD van 58k (waar ze nog
3k korting op hebben gekregen maar goed.) moest nog 42,5 opleveren. Dit was nog wel voor de laaste prijsverlaging maar nog steeds (te)veel geld. Contract is gewoon 48 maand. Hij zal er met 80k km uit gaan. Misschien dat ze er nu 5k afhalen maar dan nog is het imho teveel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:02
Oekol schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:04:
[...]

Ik zou wel graag 3,3 er in douwen. Al wil ik oprecht 3,1 doen. Heb nu 2,9 als ik start en hoe hoger de druk hoe meer slijtage. Wil dat deze banden sneller op zijn wat een herrie maken die hankooks die er standaard om liggen. De winterbanden waren veel stiller 8)7
Ik had er standaard Michelin onder zitten en heb bij de laatste bandenwissel achter Hankook er op gekregen. Niet alleen maken die echt veeel meer lawaai maar is de auto een dweil geworden. Ik heb nu voor XL (extra load) en achter standaard banden (94V) en die hebben een veel slappere zijwand. Toch maar even contact opnemen met de LM want dit rijdt niet alleen vervelend maar is nog eens gevaarlijk ook.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:33

Bever!

3

[...]

Ja banden blijft wel een ding inderdaad.. Heb nu ipv ps4 met t0 codering (met dat akoustisch schuim) Primacy 4 gekregen van de lease, zogenoemd omdat de ps4 niet leverbaar is momenteel. Duidelijk meer geluid en je mist ook de snappy instuurreactie van de ps4. jammer !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Himalaya schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:12:
[...]

Ik had er standaard Michelin onder zitten en heb bij de laatste bandenwissel achter Hankook er op gekregen. Niet alleen maken die echt veeel meer lawaai maar is de auto een dweil geworden. Ik heb nu voor XL (extra load) en achter standaard banden (94V) en die hebben een veel slappere zijwand. Toch maar even contact opnemen met de LM want dit rijdt niet alleen vervelend maar is nog eens gevaarlijk ook.
Gek dat ze niet gewoon XL monteren. De Hankook in XL vind ik op mijn 3 niet onderdoen voor de Michelin PS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 16:55
Ik heb op mn MY RWD de Michelin Pilot Sport EV banden meegekregen, niet de PS4. Erg blij mee vergeleken de Primacy die op mn M3 zaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
SirLct schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:11:
[...]

Da's helemaal geen gek idee!
TNJ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:14:
[...]

In welke stad/omgeving? Misschien een MY eigenaar op het forum in jouw buurt, die je een stuk wilt laten rijden!?
Waar we juist zo blij mee waren was dat we hem 24u tot onze beschikking zouden hebben. Tripje naar familie gepland die ong. 1 uur verderop wonen zodat we beiden even een lekker stuk erin zouden kunnen rijden, kind met autostoel achterin, kijken wat het doet met de warmte op zo'n dag, eens lekker door de instellingen heen gaan, etc. Ik verwacht niet dat er hier iemand z'n auto voor 24u uit wil lenen :9

Heb Tesla wel nog gemaild met de vraag hoe het kan dat ons gereserveerde slot voor die proefrit, anderhalve week na inplannen, plotseling niet meer beschikbaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door RevellNL op 13-06-2023 08:51 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rolandb schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:46:
[...]

Hij heeft 70k op de teller en was een contract met 48 maanden leaseperiode (is dat dan ook direct afschrijvingsperiode?). Ik heb ook een optie gekregen om voor een iets goedkoper lease tarief te verlengen tot 60 maanden.
Nou, 48 maanden is niet de volledige afschrijf periode (afschrijven naar nul), maar er zit in het leasebedrag wel een voorziening voor afschrijving tot een restwaarde.

Ik zou iedere deal die je nu krijgt aangeboden (overkopen of verder leasen) gewoon afzetten tegen wat je in de markt kunt krijgen. Niet hechten aan deze auto.

Als ze je een goede korting op het leasetarief bieden kan dat interessant zijn, mede omdat je dan nog een jaar profiteert van 4% bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
bilgy_no1 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:54:
[...]

Nou, 48 maanden is niet de volledige afschrijf periode (afschrijven naar nul), maar er zit in het leasebedrag wel een voorziening voor afschrijving tot een restwaarde.

Ik zou iedere deal die je nu krijgt aangeboden (overkopen of verder leasen) gewoon afzetten tegen wat je in de markt kunt krijgen. Niet hechten aan deze auto.

Als ze je een goede korting op het leasetarief bieden kan dat interessant zijn, mede omdat je dan nog een jaar profiteert van 4% bijtelling.
Enige voordeel van je eigen lease auto kopen is dat je hem kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:54:
[...]

Lijkt mij ook. Als de overweging toch al is om 'm over te nemen kun je net zo goed nog een jaartje doorrijden tegen een gunstig tarief. Daarna lekker afscheid nemen.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:33

Bever!

3

datadevil schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:07:
[...]

Enige voordeel van je eigen lease auto kopen is dat je hem kent
Soms krijg je echt goede prijzen hoor, collega van mij had een karoq die ruim onder marktplaats bedragen overgenomen kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Bever! schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:12:
[...]

Soms krijg je echt goede prijzen hoor, collega van mij had een karoq die ruim onder marktplaats bedragen overgenomen kon worden.
Oh sorry bedoelde als de prijs niet scherp is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-09 04:52
RevellNL schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:42:
[...]

Da's helemaal geen gek idee!

[...]

Waar we juist zo blij mee waren was dat we hem 24u tot onze beschikking zouden hebben. Tripje naar familie gepland die ong. 1 uur verderop wonen zodat we beiden even een lekker stuk erin zouden kunnen rijden, kind met autostoel achterin, kijken wat het doet met de warmte op zo'n dag, eens lekker door de instellingen heen gaan, etc. Ik verwacht niet dat er hier iemand z'n auto voor 24u uit wil lenen :9

Heb Tesla wel nog gemaild met de vraag hoe het kan dat ons gereserveerde slot voor die proefrit, anderhalve week na inplannen, plotseling niet meer beschikbaar is.
Kun je dan niet beter een Model Y LR huren?

Wist niet eens dat dat kon, een auto meenemen voor een proefrit van 24 uur. Ik ga binnenkort denk ik ff 24 uurs ‘proefrit’ maken met een Model X Plaid en dan lekker naar Maastricht op vakantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:29
Een vraagje aan de MY RWD bezitters.
Momenteel rijd ik nog een Model 3 uit 2019. Huidige kilometerstand 160k. 100% batterij geeft 450km.

Over die 160k heb ik een gemiddeld verbruik gehad volgens de boordcomputer van 200w/h. Dit lijkt misschien wat hoog maar ik rijd veel in Duitsland en dus vaak wat sneller dan in NL. Voorheen reed ik veel 150km/h op de autopilit maar nu vaker 140km/h doordat deze nu gelimiteerd is.

Nu lees ik, en het lijkt erop, dat de huidige auto's met de warmtepomp een stuk zuiniger zijn.
Als ik nu dus oplaad tot 100% kom ik uit op 450km volgens de boordcomputer. Ik rijd vaak 2-2,5h om dan te stoppen om te laden.

Hoe is de ervaring met de MY RWD en bereik. Kan ik met de huidige zuinerige auto's een zelfde afstand rijden voordat ik moet laden. Mede omdat je deze altijd naar 100% mag laden (waar ik nu altijd 90% laad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 10:44

bert pit

asdasd

[...]

Welke winterbanden waren dat dan? Ik heb de bandenspanning nog niet aangepast sinds maart, maar ervaar wel dat de bandenherrie erg afhankelijk is van het type asfalt.

Als deze banden versleten zijn dat stap ik waarschijnlijk weer over naar all seasons. Maar minimaal bandengeluid vind ik wel een belangrijke voorwaarde.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 15:26
Voor de snelle beslissers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8zrvNTZ1vVppKaVSFhT9I5BYiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xv6T2PqC7ZLx5x7xNj2ta9Dh.png?f=fotoalbum_large

Model 3 RDW LR met trekhaak met bijna 3k korting.

https://www.tesla.com/nl_...geby=plh&zip=5707&range=0

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Inspired schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:06:
[...]

LP denkt dat ze volgens mij goud in handen hebben. Mijn 2019 LR AWD van 58k (waar ze nog
3k korting op hebben gekregen maar goed.) moest nog 42,5 opleveren. Dit was nog wel voor de laaste prijsverlaging maar nog steeds (te)veel geld. Contract is gewoon 48 maand. Hij zal er met 80k km uit gaan. Misschien dat ze er nu 5k afhalen maar dan nog is het imho teveel geld.
Wut? Mijn 2019 Model S met 90k op de teller vroeg LP 39k voor. Met nieuwprijs van 120k+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• datadevil
adjego schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:22:

[Afbeelding]

net de rechter besteld, bedankt voor de heads-up!
edit; gelijk een vraag: Deze is zonder premium interieur geloof ik?

[ Voor 6% gewijzigd door datadevil op 13-06-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:54
Michieas schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:12:
Momenteel rijd ik nog een Model 3 uit 2019. Huidige kilometerstand 160k. 100% batterij geeft 450km.

Over die 160k heb ik een gemiddeld verbruik gehad volgens de boordcomputer van 200w/h. Dit lijkt misschien wat hoog maar ik rijd veel in Duitsland en dus vaak wat sneller dan in NL. Voorheen reed ik veel 150km/h op de autopilit maar nu vaker 140km/h doordat deze nu gelimiteerd is.

Nu lees ik, en het lijkt erop, dat de huidige auto's met de warmtepomp een stuk zuiniger zijn.
Als ik nu dus oplaad tot 100% kom ik uit op 450km volgens de boordcomputer. Ik rijd vaak 2-2,5h om dan te stoppen om te laden.

Hoe is de ervaring met de MY RWD en bereik. Kan ik met de huidige zuinerige auto's een zelfde afstand rijden voordat ik moet laden. Mede omdat je deze altijd naar 100% mag laden (waar ik nu altijd 90% laad).
N=1 natuurlijk, maar ik heb in februari richting wintersport met een RWD Y 300km gereden voor mijn 1e stop.(100%-7%)Verbruik lag net iets boven de 200wh/km. Rijstijl was max snelheid toegestaan, niet harder dan 130 km/h. Vlak voor een laad stop even door rijden omdat er nog energie over was.
Die warmtepomp helpt echt wel, ik schat in dat het verschil verwaarloosbaar is met je huidige auto op basis van je verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
datadevil schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:29:
[...]

Er staat nu gedeeltelijk inderdaad. Maar weet niet of iemand er al één heeft hier? Voorheen was de LR RWD juist met premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
datadevil schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:29:
[...]

Ja dit is een RWD, ik verwacht ook geen mistlampen maar dan met een grotere accupack.
https://tff-forum.de/t/wi...eraenderungen/100784/1340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WP heeft natuurlijk met name zin bij <10 graden oid. Bij 20+ graden en 120-140 zal de Model 3 nog wat zuiniger zijn verwacht ik. Plus je hebt nu nog een 70kWh en de Y RWD heeft 57,5kWh. Dus in de zomer kom je minder ver. In de winter wellicht redelijk gelijk door het voordeel van de WP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 22:55
Fly-guy schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:04:
[...]
Gefeliciteerd!!!!

de leveringsdatum zal hoogst waarschijnlijk niet gehaald worden, tel er maar 2-3 weken bij
Mmm, ze hebben zojuist een afspraak gepland voor 17 juni. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Lycaon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:56:
[...]

Mmm, ze hebben zojuist een afspraak gepland voor 17 juni. :D
Dus ze kunnen het wel, helemaal top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
adjego schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:53:
[...]

Ja dit is een RWD, ik verwacht ook geen mistlampen maar dan met een grotere accupack.
https://tff-forum.de/t/wi...eraenderungen/100784/1340
Toch wel eigenlijk een top model. Daarom had ik hem in 2019 ook besteld maar nooit gekregen. :'( Al heeft de AWD versie ook zo zijn voordelen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
bert pit schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:19:
[...]

Welke winterbanden waren dat dan? Ik heb de bandenspanning nog niet aangepast sinds maart, maar ervaar wel dat de bandenherrie erg afhankelijk is van het type asfalt.

Als deze banden versleten zijn dat stap ik waarschijnlijk weer over naar all seasons. Maar minimaal bandengeluid vind ik wel een belangrijke voorwaarde.
Dat is een goeie. Kan het zo 123 niet vinden. Had er een foto van gemaakt maar niet te vinden. Ga even nadenken en zoeken. Kom er op terug als ik 't weet.

Edit: op een foto met ver inzoomen zie ik Goodyear ultragrip in ieder geval.

Edit 2: het betreft de Goodyear ultra grip performance+

[ Voor 10% gewijzigd door Oekol op 13-06-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:12
adjego schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:22:

[Afbeelding]

De prijsopbouw is € 44.500 + € 980 (documentatie) + € 22,50 (recycling) = € 45.503

Dat betekent dat de fiscale waarde dus < €45.000 en je dus SEPP krijgt op een LR? Of is de 'prijs voor korting' leidend voor de fiscale waarde?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
Tom Paris schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:26:
[...]

De prijsopbouw is € 44.500 + € 980 (documentatie) + € 22,50 (recycling) = € 45.503

Dat betekent dat de fiscale waarde dus < €45.000 en je dus SEPP krijgt op een LR? Of is de 'prijs voor korting' leidend voor de fiscale waarde?
Nee want dit is een korting, dus je cataloguswaarde is nog steeds boven de 45k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
adjego schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:31:
[...]

Nee want dit is een korting, dus je cataloguswaarde is nog steeds boven de 45k.
Helaas wel maar toch zo'n goede deal en nou ja, nu hoef ik niet moeilijk te doen voor de teruggave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afgelopen winter met Y RWD naar Portes du Soleil door Duitsland en Zwitserland; geen enkel probleem. Gewoon 140 op AP gereden waar dat kon. Wel de route gepland in ABRP en dan de eerstvolgende supercharger in de Tesla navigatie gezet, want Tesla leek me wel heel erg conservatief.

Voor ons als gezin was het prima te doen. Iedere 2-2,5 uur een korte pauze. De auto was iedere keer eerder klaar met laden dan wij met toilet, koffie etc.

Ik vind het zelf prettig om een overnachting erbij te doen. Zo konden we de grote drukte ontlopen. Handig plannen scheelt ook een laadstop.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Vandaag het record zuinig rijden weer wat aangescherpt: 22 km gereden met een verbruik van slechts 83 Wh/km...

Dit is een binnendoor route over meest landwegen met max 50 km/h en wat dorpjes met 30 km/h, maar toch ook wel wat stukjes heuvel op en af. Ik heb hier vooral zelf gereden (weinig AP), en gewoon de max snelheden gevolgd. Ook was dit 's ochtends nog in de koelte, dus geen/weinig airco nodig. Maar toch... met 57.5 kWh bruikbaar is dat een bereik van 693 km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZyW9HZ-pOBFTDQVKiLyLf9Htk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDtNe7Zji0S9D4lCLuCefm84.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 13-06-2023 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-08-2023
sanger1981 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:06:
[...]
Ja was een prima wieldop, de velg niet meer zichtbaar. De doppen steken wel (iets) uit, ik denk wel redelijk kwetsbaar. Heb ze retour gedaan overigens. Nu op zoek naar andere mooie zwarte doppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-09 19:40
bilgy_no1 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:14:
Dit is een binnendoor route over meest landwegen met max 50 km/h en wat dorpjes met 30 km/h, maar toch ook wel wat stukjes heuvel op en af. Ik heb hier vooral zelf gereden (weinig AP), en gewoon de max snelheden gevolgd. Ook was dit 's ochtends nog in de koelte, dus geen/weinig airco nodig. Maar toch... met 57.5 kWh bruikbaar is dat een bereik van 693 km.
Alleen ga je zoiets nooit 693km lang volhouden natuurlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

this schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:12:
[...]

Alleen ga je zoiets nooit 693km lang volhouden natuurlijk :P
Ik had gisteren 114 Wh/km met de helft autosnelweg achter een vrachtwagen (en ik was nog te vroeg). Met AP en FSD zou ik dat best 657 km lang vol kunnen houden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
Maasluip schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:20:
[...]

Ik had gisteren 114 Wh/km met de helft autosnelweg achter een vrachtwagen (en ik was nog te vroeg). Met AP en FSD zou ik dat best 657 km lang vol kunnen houden.
Alleen als ik m'n ogen dicht mocht doen tijdens het rijden :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Altijd grappig mensen die zo trots zijn op hun lage verbruik met een ritje waarbij ze vaak in opperste concentratie alles gedaan hebben om maar zo min mogelijk te verbruiken.

Kijk je dan op de foto's dan zie je dat het gemiddelde rijverbruik over het totaal vaak >160Wh/km is :+ Dus leuk als je een zuinige rit hebt maar het is niet vol te houden en dus eigenlijk niets meer dan ´leuk´ voor die ene keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Maasluip schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:20:
[...]

Ja maar 114Wh/km is nu wel een totaal andere grootte orde dan 83Wh/km hé :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Wolly schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:09:
Altijd grappig mensen die zo trots zijn op hun lage verbruik met een ritje waarbij ze vaak in opperste concentratie alles gedaan hebben om maar zo min mogelijk te verbruiken.

Kijk je dan op de foto's dan zie je dat het gemiddelde rijverbruik over het totaal vaak >160Wh/km is :+ Dus leuk als je een zuinige rit hebt maar het is niet vol te houden en dus eigenlijk niets meer dan ´leuk´ voor die ene keer.
Overall 140 Wh / km nu. 6500 km sinds eind maart.

~20% onzuiniger dan een Ioniq OG. Respect hoor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Laatst online: 10:36
Wat is de ervaring qua laden/reizen met een standaard model 3 (RWD) indien je thuis geen eigen laadpaal hebt? Ik ben mij langzaam aan het inlezen in de Tesla maar twijfel nog een beetje of het ideaal is in mijn situatie. Door de huidige woon locatie kan ik maar een X aantal uur per week op een publieke laadpaal staan overdag (ivm vergunningen, avonden vaak wel langer) en ben ik verder aangewezen op laadpalen onderweg of op bestemmingen. Ik verwacht zo’n 100-140 km per dag te rijden (woon-werk) en moet dan ongetwijfeld af en toe onderweg of voor de rit nog ergens laden (indien het niet bij de publieke laadpaal in mijn omgeving is gelukt). Referentie is momenteel een benzine auto die rond de 600-700 km op de tank rijdt.

[ Voor 18% gewijzigd door SL65 op 13-06-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:57
Kun je laden bij je werk of daar in de buurt? Ik rijd al meerdere jaren in een M3 zonder eigen laadpaal thuis en in de praktijk laad ik vrijwel nooit onderweg. Vaak laad ik aan een publieke laadpaal in de wijk als ik 's avonds thuis kom en ga ik er de volgende ochtend weer mee weg. Als dat niet lukt zijn er laadpalen om kantoor. Publiek laden betekent dat je af en toe even een wandelingtje moet doen om je auto van de paal te halen, heb ik zelf geen probleem mee.

Ook zijn in Nederland inmiddels zoveel laadpalen dat er bij de meeste bestemmingen wel een laadpaal te vinden is op loopafstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karsvdtuin
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-09 16:02
SL65 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:17:
Wat is de ervaring qua laden/reizen met een standaard model 3 (RWD) indien je thuis geen eigen laadpaal hebt? Ik ben mij langzaam aan het inlezen in de Tesla maar twijfel nog een beetje of het ideaal is in mijn situatie. Door de huidige woon locatie kan ik maar een X aantal uur per week op een publieke laadpaal staan overdag (ivm vergunningen, avonden vaak wel langer) en ben ik verder aangewezen op laadpalen onderweg of op bestemmingen. Ik verwacht zo’n 100-140 km per dag te rijden (woon-werk) en moet dan ongetwijfeld af en toe onderweg of voor de rit nog ergens laden (indien het niet bij de publieke laadpaal in mijn omgeving is gelukt). Referentie is momenteel een benzine auto die rond de 600-700 km op de tank rijdt.
Geen mogelijkheid om op het werk te laden? Daar een laadpaal te laten plaatsen? Misschien in overleg met je werkgever of als je eigen baas bent zelf een te laten plaatsen.

Mijn huidige ervaring (met een cupra born 58kwh, dus niet de grootste accu / het grootste bereik) is dat als je op de zaak kan laden je thuis nauwelijks een laadpaal nodig hebt, tenzij je in het weekend meer dan 250/300 km rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Qua werk wisselt het per locatie. Sommige locaties hebben laadpalen in de buurt maar dat is allemaal betaald parkeren (waar ik geen vergunning voor heb) en een enkeling heeft laadpalen op eigen terrein. Ik vrees hierdoor dat ik redelijk afhankelijk ben van de locaties qua werk waar ik wel kan laden en de publieke laadpaal in de buurt die ik dan grotendeels buiten de vergunningstijden moet gaan gebruiken. Ik denk daarom dat ik nogal eens het supercharger netwerk zal aanspreken.

Plaatsen op de vaste werk locatie zie ik zo snel nog niet gebeuren, maar ik kan altijd een balletje opgooien.

[ Voor 15% gewijzigd door SL65 op 13-06-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
[b]Telesto in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"Ook zijn in Nederland inmiddels zoveel laadpalen dat er bij de meeste bestemmingen wel een laadpaal te vinden is op loopafstand.
Nederland heeft héél veel laadpalen, maar ze zitten wel redelijk geconcentreerd rond bepaalde gebieden.
Ik kom regelmatig plaatsen tegen waar geen laadpalen in de buurt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
SL65 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:38:
Qua werk wisselt het per locatie. Sommige locaties hebben laadpalen in de buurt maar dat is allemaal betaald parkeren (waar ik geen vergunning voor heb) en een enkeling heeft laadpalen op eigen terrein. Ik vrees hierdoor dat ik redelijk afhankelijk ben van de locaties qua werk waar ik wel kan laden en de publieke laadpaal in de buurt die ik dan grotendeels buiten de vergunningstijden moet gaan gebruiken. Ik denk daarom dat ik nogal eens het supercharger netwerk zal aanspreken.

Plaatsen op de vaste werk locatie zie ik zo snel nog niet gebeuren, maar ik kan altijd een balletje opgooien.
Je kan toch ook op de heen- of terugreis even langs een supercharger? Tenzij je echt in een uithoek woont kom je er best wel eens wat tegen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karsvdtuin
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-09 16:02
Ik zou dan rekening houden met een vast moment van laden op je werkdag, dan heb je dat altijd ingecalculeerd. Gewoon een vaste supercharger inderdaad of desnoods een andere snel-lader (maar vaak duurder). Als het dan mee zit en je ziet van te voren dat er op de locaties waar je werkt wel een laadpaal beschikbaar is heb je dat halve uurtje weer gewonnen. Als je verwacht dat je dagelijks meer dan 250km rijdt dan zou ik niet voor een standard range gaan.

Zoals this al zegt; er zijn wel echt heel veel laadpalen. in een beetje bebouwd gebied toch vaak wel binnen 5 minuten lopen een laadpaal. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Fly-guy schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:42:
[...]
Je kan toch ook op de heen- of terugreis even langs een supercharger? Tenzij je echt in een uithoek woont kom je er best wel eens wat tegen, denk ik.
Ja uiteraard. Kost wat extra reistijd (of meer tijd die je wacht ivm laden), maar daar ontkom je niet. Was even benieuwd naar ervaringen.
karsvdtuin schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:47:

Zoals this al zegt; er zijn wel echt heel veel laadpalen. in een beetje bebouwd gebied toch vaak wel binnen 5 minuten lopen een laadpaal. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen.
Klopt inderdaad. Probleem in mijn situatie is dat ik veel in gebieden zit met parkeer vergunningen waarbij je ook met laadpalen niet ontkomt aan het betalen (of het hebben van een vergunning) voor de plek.

[ Voor 38% gewijzigd door SL65 op 13-06-2023 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 12:54

Bij staat ie (2021 Model 3 SR+) na ruim 2 jaar en ruim 63.000 km op gemiddeld 140Wh/km. Afgelopen zomervakantie ook een ritje naar Gardameer gemaakt wat allemaal prima ging.

De meeste LR en P modellen zullen gemiddeld wel wat meer richting de 160Wh/km gaan vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:24
Wat is de ervaring qua laden/reizen met een standaard model 3 (RWD) indien je thuis geen eigen laadpaal hebt? Ik verwacht zo’n 100-140 km per dag te rijden (woon-werk)
Kun je wel thuis met een granny laden?

140km = 20kWh oid
20 / 2kWh (incl. verliezen etc) = 10 uur laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Auto van de zaak? Auto van jezelf? Wie betaalt het opladen?
Altijd onderweg laden is best duur en niet optimaal voor je accu. Als je écht structureel niet bij thuis en bij je klant kunt laden zou ik persoonlijk nooit elektrisch willen rijden. 3x per week een goed half uur aan de snellader hangen waar je nu 1x tankt daar zou ik niet zoveel zin in hebben. Maar dat is natuurlijk wel persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Card Nox schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:14:
[...]

Kun je wel thuis met een granny laden?

140km = 20kWh oid
20 / 2kWh (incl. verliezen etc) = 10 uur laden.
Helaas geen optie.
Makkelijk schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Auto van de zaak? Auto van jezelf? Wie betaalt het opladen?
Altijd onderweg laden is best duur en niet optimaal voor je accu. Als je écht structureel niet bij thuis en bij je klant kunt laden zou ik persoonlijk nooit elektrisch willen rijden. 3x per week een goed half uur aan de snellader hangen waar je nu 1x tankt daar zou ik niet zoveel zin in hebben. Maar dat is natuurlijk wel persoonlijk.
Auto van de zaak, laden dus ook op de zaak middels laadpas. Ivm wisselende werkzaamheden en klanten kan ik het moeilijk inschatten en je haalt mijn twijfel dus ook aan. Enige is wel dat ik een benzine auto met gelijkwaardige bijtelling wel erg ouderwets vind worden (zeker qua boordcomputer en gadgets), maar goed je zit er ook niet de hele dag in…

Het gaat wellicht wat off-topic dus zal nog even meelezen voor mensen met vergelijkbare situaties en een standaard RWD.

[ Voor 66% gewijzigd door SL65 op 13-06-2023 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
SL65 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:52:
[...]

Helaas geen optie.

[...]

Auto van de zaak, laden dus ook op de zaak middels laadpas. Ivm wisselende werkzaamheden en klanten kan ik het moeilijk inschatten en je haalt mijn twijfel dus ook aan. Enige is wel dat ik een benzine auto met gelijkwaardige bijtelling wel erg ouderwets vind worden (zeker qua boordcomputer en gadgets), maar goed je zit er ook niet de hele dag in…

Het gaat wellicht wat off-topic dus zal nog even meelezen voor mensen met vergelijkbare situaties en een standaard RWD.
Als ik lees hoe je er naar kijkt: gewoon doen.

Eventueel de LR (of 3LR RWD) om het iets gemakkelijker te maken

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
[...]

Helaas geen optie.

[...]

Ja weet je, als je werkgever het prima vind of het meer een duurzaamheids- dan financiële kwestie is dan gewoon doen en bij je favoriete fastcharger langs rijkswegen laden. Fastned werkt top, ook met tankpassen, en zit echt overal en nergens. Als je afhankelijk bent van tesla superchargers dan zal je in sommige gebieden gewoon veel meer om moeten rijden en tijd kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Helaas geen optie.

[...]

Woon je in bewoond gebied? Hier in midden van t land zegt de gemeente dat je openbaar moet kunnen laden binnen 250 meter. Dus sowieso aanvragen als dat niet zo is en is 't wel zo kijken of ze open staan voor nog 1 wellicht dichterbij.

Ik kan ook niet thuis laden maar twee plekken binnen 250m lopen. Laad vooral op werk op en heel soms thuis in het weekend bijv. Heb echt totaal geen range anxiety. Laadpas gekoppeld aan fastned, mocht het moeten even daar 5 min staan om thuis te halen. Voorgekomen? 1x omdat ik wist dat de laadplek ken thuis vol waren en de 2e nog niet geplaatst was. Inmiddels is er altijd plek thuis want de rest van de EV's weet nog niet dat er een nieuwe paal op onze parkeerplaats is :+

Of hij is niet ideaal voor hun, is een doodlopende straat met tientallen parkeerplekken. Dan heb ik gewoon geluk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Oekol schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:52:
[...]

Woon je in bewoond gebied? Hier in midden van t land zegt de gemeente dat je openbaar moet kunnen laden binnen 250 meter. Dus sowieso aanvragen als dat niet zo is en is 't wel zo kijken of ze open staan voor nog 1 wellicht dichterbij.

Ik kan ook niet thuis laden maar twee plekken binnen 250m lopen. Laad vooral op werk op en heel soms thuis in het weekend bijv. Heb echt totaal geen range anxiety. Laadpas gekoppeld aan fastned, mocht het moeten even daar 5 min staan om thuis te halen. Voorgekomen? 1x omdat ik wist dat de laadplek ken thuis vol waren en de 2e nog niet geplaatst was. Inmiddels is er altijd plek thuis want de rest van de EV's weet nog niet dat er een nieuwe paal op onze parkeerplaats is :+

Of hij is niet ideaal voor hun, is een doodlopende straat met tientallen parkeerplekken. Dan heb ik gewoon geluk!
Ja te bewoond gebied zelfs, dus parkeervergunningen overal. Ik heb een mooie eigen parkeerplek maar helaas nul mogelijkheid om daar zelf te laden. Dus dan ben ik afhankelijk van de publieke omgeving waarbij ik buiten vergunning tijden moet gaan staan om te voorkomen dat ik moet betalen voor de parkeerplek die ik nodig heb om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-09 17:17
WhySoSerious schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:19:
[...]

Overall 140 Wh / km nu. 6500 km sinds eind maart.

~20% onzuiniger dan een Ioniq OG. Respect hoor 8)
Hier Overall 139Wh/km(bijna 12k alweer op de teller) (inclusief sportief rijden hier en daar), denk ik aardig te hoog want ik reed per ongeluk een beetje te lang door op winterbanden. Net overgestapt op zomerbanden en het verbruik is nu gemiddeld sinds mijn zomerbanden 125Wh/km. Voornamelijk 100km/u en 80km/u en begin en einde vaak klein stukje 50km/u op de cruise control maximale snelheid.
(Model 3 RWD)
Eens kijken hoe lang het duurt voordat die overall Wh/km gaat zakken.
(Climate control altijd aan tussen 19 en 21 graden.)
(Zonder wieldoppen erop... misschien met aerocovers beter verbruik?)

Denk niet dat veel EV's dit kunnen verslaan! (Misschien wel geen enkele.... wie weet. _/-\o_ )

[ Voor 16% gewijzigd door Immutable op 13-06-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-09 17:17
[...]

Helaas geen optie.

[...]

Huur eens een Tesla Model 3 RWD voor een week zou ik zeggen. Ik denk dat dat de enige manier is om het wetenschappelijk te gaan toetsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-09 09:01
bilgy_no1 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:14:
Vandaag het record zuinig rijden weer wat aangescherpt: 22 km gereden met een verbruik van slechts 83 Wh/km...

[Afbeelding]
Hoe krijg je die view op je scherm? En is dat een front camera?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik schrijf toch precies wat voor rit het was en dat ik er niet veel moeite voor heb hoeven doen? Het moge duidelijk zijn dat dit voor weinig mensen representatief is, zelfs voor mij komt dit toevallig om de paar weken voor dat ik deze route rijd.

En mijn gemiddelde verbruik sinds de start staat er ook gewoon naast, dus presenteer dat nou niet als een 'gotcha'.

Gemiddeld zit ik nu op 164 Wh/km, dat is over >15000 km vanaf 30-12, dus met bovengemiddeld veel winter kilometers.

Hoe dan ook: dit is veel zuiniger dan ik ooit heb kunnen rijden met bijv de Ioniq 5. Gemiddeld kwam die uit rond 200 Wh/km over een heel jaar. En dat betekent dat die beide auto's ongeveer hetzelfde praktijkbereik halen, ondanks de 20% kleinere batterij van de Tesla. Wat mij betreft dus petje af voor de Tesla engineers.

[ Voor 6% gewijzigd door bilgy_no1 op 13-06-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ

TNJ

Frugalite

sanger1981 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:29:
[...]

Het lijkt de rechter "repeater", dus knipperlicht naar rechts? [EDIT] Of kun je bij de camera's op het beeld klikken, om hem groot te krijgen?

[ Voor 13% gewijzigd door TNJ op 13-06-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
TNJ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:31:
[...]

Het lijkt de rechter "repeater", dus knipperlicht naar rechts? [EDIT] Of kun je bij de camera's op het beeld klikken, om hem groot te krijgen?
Z’n richtingaanwijzer staat aan, ook in scherm te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sanger1981 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:29:
[...]

Zoals @TNJ terecht ziet stond de knipper nog aan.

Onder aan het scherm zie je een cameralens icoon staan. Die kun je ook aanklikken voor achteruit en als je dan omhoog veegt komen de zijcameras er ook bij. Dit voor als je camera's wilt zien terwijl je vooruit rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic78
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-04-2024
Zojuist heeft m'n werkgever, via de website, voor mij een nieuwe MYRWD besteld. Nu staat er alleen voordat je de betaling doet: Alle in de registratie vermelde personen dienen aanwezig te zijn om te tekenen bij de aflevering. No way dat mijn werkgever met me meegaat naar Tilburg. Heeft iemand hier ervaring mee? Hij koopt hem zakelijk voor mij als bestuurder. Krijg je daarna nog de kans om mij als bestuurder aan te geven zodat ik hem alleen op kan halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoonRaven
Makkelijk schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:20:
[...]
Altijd onderweg laden is best duur
Niet echt, 35 cent per kWu bij de supercharger hier terwijl de goedkoopste publieke laadpaal hier 38 cent per kWu is. Op het moment is de supercharger echt niet duur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:47
En zojuist weer een prijsaanpassing in de Supercharger laadtarieven.

1 tot 2 cent goedkoper. Daluren laden voor 31 cent met 250 kW 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoonRaven
nrdnmg schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 00:07:
En zojuist weer een prijsaanpassing in de Supercharger laadtarieven.

1 tot 2 cent goedkoper. Daluren laden voor 31 cent met 250 kW 😊
Och, hier 33 cent, maar dan nog, kan je nagaan :*)
Pagina: 1 ... 32 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: