Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 300 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.798 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maykoga
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-08 17:47
Wat zouden jullie aanraden?

Nieuw model Y 2024 standard range

A) Berlin made CATL 6L 62,0 kWh-batterij?
- gemiddeld snel opladen 100-170kW
- minder aging, minder degradatie in de loop van de tijd

B) Berlin made met BYD Blade 7C 60,0 kWh?
- Goed snel opladen: 175 kW plat tot 50% SoC
- Ergere veroudering, 4% degradatie in het eerste jaar

Heeft iemand nieuwere of completere degradatiegegevens over de BYD Blade?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9RTcMxpEu1Grk4EcQUOFA0sehY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MYBp4dymboQ2SnjkKeFROwnO.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:23

RvV

maykoga schreef op woensdag 3 april 2024 @ 23:23:

[Afbeelding]
Nee, want die BYD blade is nog geen jaar in gebruik bij Tesla. Ik heb erop gegokt dat het in de toekomst mee gaat vallen. Over een paar jaar kan ik het je vertellen. O-)

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online

[Afbeelding]
Ze trekken hier een rechte trendlijn door een data puntenwolk, waarvan we weten dat het geen rechte lijn is.
De data voor de blade batterij is nog niet compleet genoeg om de juiste curve met voldoende zekerheid doorheen te trekken, dus het blijft gissen.
Denk persoonlijk dat de curve na een paar jaar bijna horizontaal loopt en dat het capaciteitsverschil tussen catl en blade wel meevalt.

Daarnaast denk ik dat snelladen belangrijker is dan capaciteit, dus met de info van vandaag in combinatie met de glazen bol zou ik blade kiezen.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 03-04-2024 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:53

bert pit

asdasd

sweebee schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:36:
Ik heb sinds dat ik mijn model 3 heb de koplampen helemaal naar rechts gezet ivm het verblinden van tegenliggers, dit beviel mij perfect omdat niemand er meer last van had en het lichtbeeld ook goed voor mij was.

Maar kan het zijn dat met adaptief grootlicht nu positie van het detecteren van tegenliggers ook niet meer overheen komt het het lichtbeeld? Dat merk ik in ieder geval. Dus dat het grote licht gekoppeld is aan de positie van het dimlicht.
Ik zou het gewoon goed afstellen, daar profiteer je zelf van en andere weggebruikers ook. Op youtube staan filmpjes hoe je het moet doen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:20
Sunri5e schreef op woensdag 3 april 2024 @ 23:10:
[...]

Hoe bedoel je "gaat mooi worden"? Of bedoel je dat je er dan een kan kopen?
Nee meneer heeft een Jag. Dat heeft hij hier nu ook al een paar keer willen delen net zoals de occasionprijs van 200+k kilometer 3tjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Gumball schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:01:
Vraagje voor privé eigenaren van een M3(H). welke verzekeraar hebben jullie en wat zijn jullie kwijt per maand?
62,80 Euro, bij ABNAMRO voor een MY LR nieuwwaarde 57K en 10 jaar no claim. En er hoeft geen beveiligingskastje ingebouwd te worden.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

_eLMo_ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:54:
Eindelijk de 2024.8 kunnen testen. Matrix “werkt”. Voor auto’s en voertuigen op de normale rijbaan.

Ik kwam op een T splitsing waar een fietspad rechtdoor gaat. Uit dat fietspad kwam een brommer aan rijden. Ik wilde links. Brommer heeft doorgang. Maar hij stopte want kreeg vol grootlicht in z’n bakkes _O- Secondenlang, de auto negeerde hem compleet.
Als dat een 2-tact brommert was heb ik er geen problemen mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Sunri5e schreef op woensdag 3 april 2024 @ 23:10:
[...]

Hoe bedoel je "gaat mooi worden"? Of bedoel je dat je er dan een kan kopen?
voor mij zou dat prima zijn. Ik koop wellicht de mijne over voor als 2e auto. LM wil nog geen prijs geven. Dat doen ze pas 3 maanden van te voren. Nog ff wachten tot juni voor ik weet wat ie moet kosten

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Gister simultaan een topdag en een dag dat ik de Tesla Serviceorganisatie beu was.

Afgelopen week vielen mij bubbeltjes op mijn stuur op, bekende kwaal, gelukkig nét onder de 80.000km dus binnen de garantie. Direct een serviceverzoekje ingeschoten.

Tesla gaat daar met gestrekte poot in, doet een aanbod van €600+ om het stuur te vervangen, want "natuurlijk" heb ik met gealcoholiseerde lotion-druipende handen het gedurfd om mijn stuur beet te pakken (dit overdrijf ik).

Realiteit is dat ik wel weet dat de sturen van Tesla niet zo treffend van materiaal voorzien zijn, en ik dus nog nooit met gelotionede handen (dat doe ik uberhaupt nooit) of met alcohol ontsmette handen aan m'n stuur gezeten heb. Sterker nog, mééstal was ik mijn handen nog even voordat ik weg ga, vaak voor vertrek doe ik nog iets van geklus en wel zo lekker om niet met zweterige plakhandjes de auto in te stappen.

Ik vind het van de zotte dat een stuur niet tegen een beetje lotion zou kunnen, maar dat is een hele andere discussie, die niet op mijn stuur van toepassing is.

Dus ik heb maar gestrekt-been gereageerd dat ik weet dat ze hun sturen van inferieure prutskwaliteit maken, en dus ervoor zorg dat ik de door hun genoemde stoffen daar niet bij in de buurt breng. En dat ik ervan uit ga dat ze het onder garantie op gaan lossen, en anders gaat ik mijn gelijk wel via rechter/rechtsbijstand halen. Zucht.

In Positief en blij ein-de-lijk 2024.8.7 binnen, gisteravond een rondje mee gereden op 80 wegen zonder straatverlichting, gaaf om te zien, en geen flitsen van tegenliggers, ook wel lekker. (nouja ééntje, maar dat was zo'n ziel die nooit savonds op zo'n weg rijdt en dan niet snapt hoe koplampen schijnen. In een bocht naar rechts voor mij (en dus naar links voor hem) dat dan het "hoge puntje" zijn kant op schijnt).

Tot zover tevreden, geen gekke slaap-perikelen met hoge accudrain voorzover ik nu kan zien, gisteravond 21:00 met 83% weggezet, vanmorgen na +- 30 min pre-heaten met 82% weer weggereden.

* Mar.tin is grote bly met de updeet, ergernisje over het grootlicht is weg, de laatste tijd wegens tijdelijke verplaatsing van woonplek moet ik ineens vrij veel savonds over 80km wegen binnendoor rijden. De auto-grootlicht was vóór de updeet "best ok" maar miste ook redelijk vaak een auto, en dan ben je het alsnog continu aan het baby-en. Dat lijkt niet meer, of nog maar minimaal nodig te zijn. Fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:30
Mar.tin schreef op donderdag 4 april 2024 @ 07:48:
Gister simultaan een topdag en een dag dat ik de Tesla Serviceorganisatie beu was.

Afgelopen week vielen mij bubbeltjes op mijn stuur op, bekende kwaal, gelukkig nét onder de 80.000km dus binnen de garantie. Direct een serviceverzoekje ingeschoten.

Tesla gaat daar met gestrekte poot in, doet een aanbod van €600+ om het stuur te vervangen, want "natuurlijk" heb ik met gealcoholiseerde lotion-druipende handen het gedurfd om mijn stuur beet te pakken (dit overdrijf ik).

Realiteit is dat ik wel weet dat de sturen van Tesla niet zo treffend van materiaal voorzien zijn, en ik dus nog nooit met gelotionede handen (dat doe ik uberhaupt nooit) of met alcohol ontsmette handen aan m'n stuur gezeten heb. Sterker nog, mééstal was ik mijn handen nog even voordat ik weg ga, vaak voor vertrek doe ik nog iets van geklus en wel zo lekker om niet met zweterige plakhandjes de auto in te stappen.

Ik vind het van de zotte dat een stuur niet tegen een beetje lotion zou kunnen, maar dat is een hele andere discussie, die niet op mijn stuur van toepassing is.

Dus ik heb maar gestrekt-been gereageerd dat ik weet dat ze hun sturen van inferieure prutskwaliteit maken, en dus ervoor zorg dat ik de door hun genoemde stoffen daar niet bij in de buurt breng. En dat ik ervan uit ga dat ze het onder garantie op gaan lossen, en anders gaat ik mijn gelijk wel via rechter/rechtsbijstand halen. Zucht.

In Positief en blij ein-de-lijk 2024.8.7 binnen, gisteravond een rondje mee gereden op 80 wegen zonder straatverlichting, gaaf om te zien, en geen flitsen van tegenliggers, ook wel lekker. (nouja ééntje, maar dat was zo'n ziel die nooit savonds op zo'n weg rijdt en dan niet snapt hoe koplampen schijnen. In een bocht naar rechts voor mij (en dus naar links voor hem) dat dan het "hoge puntje" zijn kant op schijnt).

Tot zover tevreden, geen gekke slaap-perikelen met hoge accudrain voorzover ik nu kan zien, gisteravond 21:00 met 83% weggezet, vanmorgen na +- 30 min pre-heaten met 82% weer weggereden.

* Mar.tin is grote bly met de updeet, ergernisje over het grootlicht is weg, de laatste tijd wegens tijdelijke verplaatsing van woonplek moet ik ineens vrij veel savonds over 80km wegen binnendoor rijden. De auto-grootlicht was vóór de updeet "best ok" maar miste ook redelijk vaak een auto, en dan ben je het alsnog continu aan het baby-en. Dat lijkt niet meer, of nog maar minimaal nodig te zijn. Fijn.
Zo een stuurwiel discussie win je nooit. Heb dat bij mijn vorige een Mercedes gehad .

Die was nog geen jaar oud. Maar daar kreeg je standaard het antwoord : komt door de handgel die jullie gebruikte tijdens corona.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

[Afbeelding]
Jij noemt het 'ergere veroudering'.
Dat valt nog te betwisten.
Dat is jouw bevinding enkel op basis van dit grafiekje?

De BYD Blade is iig nog te kort op de markt om eerlijke vergelijkingen te doen.
Dat zie je ook terug in het gegenereerde google doc document als je deze survey invult:
https://docs.google.com/f...0P6qgC6R-yGywPzQ/viewform

https://docs.google.com/s...FJR8qZhQ/edit?usp=sharing

En hier een heel discussie forum over dit onderwerp:
https://tff-forum.de/t/di...batterie-akku/160970/4469

[ Voor 9% gewijzigd door Allewijn op 04-04-2024 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Davidas schreef op woensdag 3 april 2024 @ 23:17:
[...]

In de auto heb ik de button niet, en als ik handmatig naar software ga zie ik geen update.
Is een kaartupdate van het navigatiesysteem, heb ik ook gehad afgelopen weekend is ongeveer 8 GB. Je ziet niks gebeuren maar hij is weldegelijk iets aan het downloaden.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:15

[Afbeelding]
Bij lease zou ik sowieso voor de BYD gaan.

Bij koop ligt het een beetje aan je wensen. Als je van plan bent de auto lang te rijden en veel kms te maken, dan denk ik dat de CATL een veiligere keuze is. Ben je dat niet van plan, of verwacht je vaak lange ritten te maken, dan zou ik voor de BYD gaan.

Toen ik mijn MY bestelde was ik in de veronderstelling dat alle RWDs uit Berlijn een BYD kregen, maar dat bleek dus niet het geval. Volgens mij is het trouwens ook nog zo dat de CATL iets meer piekvermogen kan leveren. Ik weet niet of je van stoplichtsprintjes houdt :P

[ Voor 5% gewijzigd door Criminelis op 04-04-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maykoga
Allewijn schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:34:
[...]

Jij noemt het 'ergere veroudering'.
Dat valt nog te betwisten.
Dat is jouw bevinding enkel op basis van dit grafiekje?

De BYD Blade is iig nog te kort op de markt om eerlijke vergelijkingen te doen.
Dat zie je ook terug in het gegenereerde google doc document als je deze survey invult:
https://docs.google.com/f...0P6qgC6R-yGywPzQ/viewform

https://docs.google.com/s...FJR8qZhQ/edit?usp=sharing

En hier een heel discussie forum over dit onderwerp:
https://tff-forum.de/t/di...batterie-akku/160970/4469
Held 🦸🏼‍♀️

Dank voor het delen, hier de grafiek met meer data
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlkI4h-JtfwSeL9eEZJ7oPRCItg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JUm1q5dDpQtyz8qt035TZYHH.jpg?f=user_large

Ik vermoed zelf dat degradation niet linear omlaag is maar een omgekeerde wortel 🥕 curve, in begin steil en daarna uitvlakt over tijd

Is snelladen belangrijker dan degradation of die 20-40km extra range door 4kWh meer te hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door maykoga op 04-04-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

maykoga schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:53:
[...]

Held 🦸🏼‍♀️

[Afbeelding]

Ik vermoed zelf dat degradation niet linear omlaag is maar een omgekeerde wortel 🥕 curve, in begin steil en daarna uitvlakt over tijd

Is snelladen belangrijker dan degradation of die 20-40km extra range door 4kWh meer te hebben?
Het is ook een slechte grafiek, het moet inderdaad een curve zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister006
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 16:00
Oekol schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:49:
[...]

Het is haast niet te verklaren zoals het lijkt dat MY rijders meer tevreden zijn over het systeem dan M3 rijders. Mind you, ik zeg niet dat het perfect is. Maar zo slecht als in hier lees op 't forum voor mij persoonlijk ook niet. Toch alweer 51k kilometers mee gestuurd.
Alle klagers ten spijt... ik heb een MY RWD van 2 weken oud, en mijn ruitenwissers doen het prima op de auto stand moet ik zeggen. Beter, of op z'n minst gelijkwaardig aan m'n Volvo V50 uit 2011 met "normale" regensensor.
Sorry...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
_/-\o_ _/-\o_

Ja, zo ver komt het hier dat mensen zich moeten excuseren dat iets goed werkt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:40

Damian

Insane Obtrusion

_eLMo_ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:54:
Eindelijk de 2024.8 kunnen testen. Matrix “werkt”. Voor auto’s en voertuigen op de normale rijbaan.

Ik kwam op een T splitsing waar een fietspad rechtdoor gaat. Uit dat fietspad kwam een brommer aan rijden. Ik wilde links. Brommer heeft doorgang. Maar hij stopte want kreeg vol grootlicht in z’n bakkes _O- Secondenlang, de auto negeerde hem compleet.

Hier klein stukje over de weg hoe het werkt.
[YouTube: 3 April 2024]

Dit staat standaard aan, dus ik vermoed dat we nog wel wat nieuwsberichten gaan krijgen in NL hierover :+
Heel bijzonder is het niet hoor. Zijn zat andere merken die het al jaren hebben...
turkeyhakan schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:00:
[...]

Welkom bij Tesla.. soms kan het juist weer heel positief uitpakken. SeC in Arnhem kan ik aanbevelen.

En over je stoel: mijn Y had het ook. Daar is de complete stoel 2 keer vervangen incl. bouten/schroeven. Kwam elke keer weer terug.

Mijn 3 heeft het ook.. maak me er niet meer druk over.
Zit er een SeC in Arnhem?

[ Voor 22% gewijzigd door Damian op 04-04-2024 09:05 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Misschien de laatste tijd hier al besproken (wat minder meegelezen) maar ik moet zeggen dat de ruitenwissers echt wel goed zijn geworden :Y
Vanmorgen veel regen en de snelheid word echt goed aangepast nav de hoeveelheid regen.
Zouden we dan echt een werkend systeem hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Ik had al de stille hoop dat er 1 in Arnhem bij was gekomen, want met die in Duiven heb ik echt heul slechte ervaring.

Daar zitten naar mijn gevoel alleen maar medewerkers die een hekel hebben aan hun leven en hun werk volgens mij. Ben daar nog nooit vriendelijk of meedenkend geholpen. Altijd ongeïnteresseerd en geïrriteerd komen die mensen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Damian schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:10:
[...]

Ik had al de stille hoop dat er 1 in Arnhem bij was gekomen, want met die in Duiven heb ik echt heul slechte ervaring.

Daar zitten naar mijn gevoel alleen maar medewerkers die een hekel hebben aan hun leven en hun werk volgens mij. Ben daar nog nooit vriendelijk of meedenkend geholpen. Altijd ongeïnteresseerd en geïrriteerd komen die mensen over.
Eensch, maar de werkplaatschef daar is wel echt een vakman en bijzonder klantvriendelijk. Ik heb zelfs nog een gratis accessoire gekregen nadat het één en ander was misgegaan (achteraf netjes hersteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Damian schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:03:
[...]

Heel bijzonder is het niet hoor. Zijn zat andere merken die het al jaren hebben...
Goh! ;)
Maar die doen het over het algemeen een stuk beter en staan niet aan in woonwijken :+

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ybos schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:04:
Misschien de laatste tijd hier al besproken (wat minder meegelezen) maar ik moet zeggen dat de ruitenwissers echt wel goed zijn geworden :Y
Vanmorgen veel regen en de snelheid word echt goed aangepast nav de hoeveelheid regen.
Afgelopen dagen aardig wat in de regen gereden met m’n MY, maar ik moet toch nog veel te vaak zelf op de knop van de stalk drukken om te wissen. Zat vaak echt te wachten tot er een keer gewist zou worden, terwijl het hele voorruit kletsnat was.

Ook worden nog regelmatig de wissers geactiveerd terwijl het droog is.

[ Voor 14% gewijzigd door Dj-sannieboy op 04-04-2024 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
_eLMo_ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:14:
[...]

staan niet aan in woonwijken :+
Spijtig hé.

Ik heb met dat grootlicht toch al een fietser ontdekt die 'vergeten' was om midden in de nacht zijn licht aan te zetten, en waarschijnlijk vakkundig elke reflecterende strip of kleur van zijn fiets te slopen.

Ik vind het zalig dat de auto de rechterkant van de weg (en soms de huizen) goed uitlicht.
Dat doet Tesla merkbaar beter dan 'andere merken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:30
Helaas met teslamate de eerste 3maanden niet geinstalleerd gehad.
Maar volgens mijn tm vandaag mijn accu:

Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/2024/tesla/mylr-4-4-2024.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:17:
[...]

Spijtig hé.

Ik heb met dat grootlicht toch al een fietser ontdekt die 'vergeten' was om midden in de nacht zijn licht aan te zetten, en waarschijnlijk vakkundig elke reflecterende strip of kleur van zijn fiets te slopen.

Ik vind het zalig dat de auto de rechterkant van de weg (en soms de huizen) goed uitlicht.
Naar mijn mening zou in stedelijk gebied grootlicht verboden moeten zijn. A. Het is niet nodig, want door lantaarns is alles toch al verlicht, daarnaast bieden de huidige led koplampen bieden al heel veel meer zicht t.o.v. oude halogeen verlichting. B. Het continu verblinden van voetgangers en 'gemiste' tegenliggers als fietsers en brommers.

Tesla doet niks merkbaar beter, misschien dat jij dat zo ervaart, maar het verblinden van gemiste voetgangers/fietsers/brommers, vind ik gewoon slecht en de algemene verkeerssituatie niet verbeteren maar verslechteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

_eLMo_ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:14:
[...]

Goh! ;)
Maar die doen het over het algemeen een stuk beter en staan niet aan in woonwijken :+
Niet mee eens. Ik reed een tijdje achter een dikke EQS, en het was gewoon lachwekkend hoe die auto het moeilijk had met de adaptieve lichten. Groot licht schakelde vaak zelfs compleet uit omdat hij het niet meer snapte. Ik heb nog nooit zoveel met groot licht seinende mensen gezien als dat ritje achter die Mercedes. En nee, ik had de update toen nog niet ;), dus het kwam niet door mij :P

Ik heb er vanochtend voor het eerst er mee gereden, en ik vond dat ie het prima deed. Ik moest echt wel wennen aan het feit dat ik het grootlicht tekentje zag staan terwijl er gewoon mensen mij tegemoet kwamen of voor mij reden, maar ik heb geen enkele klachten (a-la seinen van tegenliggers o.i.d.) gezien. Heel fijn dat verkeersborden en de berm gewoon lekker verlicht zijn.

Bij mij in de woonwijk ging het groot licht trouwens niet aan, pas toen ik de wijk uitreed en op wat b-weggetjes en de snelweg zat.

En dat fietsers zonder licht e.d. verblind worden is echt serieus hun probleem. Misschien snappen ze het dan eens dat ze achterlijk bezig zijn.

Ik vind het nog steeds gaaf van Tesla dat je zelfs na anderhalf jaar nog het gevoel hebt dat je in een nieuwe auto rijd. Geen enkel anders merk kan dat evenaren.

[ Voor 8% gewijzigd door Damian op 04-04-2024 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Luuk84 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:30:
[...]

Naar mijn mening zou in stedelijk gebied grootlicht verboden moeten zijn. A. Het is niet nodig, want door lantaarns is alles toch al verlicht, daarnaast bieden de huidige led koplampen bieden al heel veel meer zicht t.o.v. oude halogeen verlichting. B. Het continu verblinden van voetgangers en 'gemiste' tegenliggers als fietsers en brommers.

Tesla doet niks merkbaar beter, misschien dat jij dat zo ervaart, maar het verblinden van gemiste voetgangers/fietsers/brommers, vind ik gewoon slecht en de algemene verkeerssituatie niet verbeteren maar verslechteren.
Als een fietser licht aan heeft, dan wordt die herkend, en niet verblind.
Maar als een fietser niks van verlichting heeft, en zelfs geen reflectoren, dan verkies ik het 100keer meer dat die verblind wordt dan dat die aangereden wordt.

Zelf een fietser of voetganger aanrijden is mijn grootste angst als chauffeur.

En nee, niet alle straten en kleine wegen zijn zo verlicht dat je genoeg ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Nu online
ybos schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:04:
probleem is ook niet de stortbuien die we vanmorgen hadden. Dan werkt het bij mij ook prima. Het werkt voor geen meter bij weinig regen, en het word erger als het donker is zonder straat verlichting. Dan werkt die camera gewoon niet. Sneeuw snapt ie ook geen reet van.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:04
Tommie12 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:17:
[...]

Tesla doet dat helemaal niet beter. Tesla is weer eens eigenwijs. Alle andere merken schakelen automatisch grootlicht uit binnen de bebouwde kom en/of als er openbare verlichting gedetecteerd wordt. In die situaties heb je helemaal geen groot licht nodig. Bovendien is de kans op verblinding van overige weggebruikers binnen de bebouwde kom veel groter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
In mijn voorbeeld komt er een brommer uit het fietspad met lichten aan, en die schijn ik vol in zijn gezicht met groot licht. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Het lijkt mij ook niet de bedoeling dat we massaal voetgangers, fietsers en brommers gaan verplichten zodat wij autorijders die ene fietser die z’n licht vergeten is zien?

Imho is uit in de bebouwde kom zolang de systemen niet betrouwbaar alle andere weggebruikers kunnen detecteren wenselijk.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:49
mister006 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:57:
[...]

Alle klagers ten spijt... ik heb een MY RWD van 2 weken oud, en mijn ruitenwissers doen het prima op de auto stand moet ik zeggen. Beter, of op z'n minst gelijkwaardig aan m'n Volvo V50 uit 2011 met "normale" regensensor.
Sorry...
Vanmorgen in de stromende regen 0x hoeven drukken. Enige wat ik volgens mij nu automatisch doe is voordat ik wegrij 1x de ruitenwisser aan. Dat duurt mij wel altijd te lang, maar dat is bijna 2e natuur dat ik het niet meer door heb volgens mij. Verder de gehele rit van 40 minuten niks hoeven doen in de regen. Zat er nog aan te denken, zou ik een bericht hier over posten of niet? :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
_eLMo_ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:48:
In mijn voorbeeld komt er een brommer uit het fietspad met lichten aan, en die schijn ik vol in zijn gezicht met groot licht. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Het lijkt mij ook niet de bedoeling dat we massaal voetgangers, fietsers en brommers gaan verplichten zodat wij autorijders die ene fietser die z’n licht vergeten is zien?

Imho is uit in de bebouwde kom zolang de systemen niet betrouwbaar alle andere weggebruikers kunnen detecteren wenselijk.
Liever 30000 mensen wat licht in hun ogen dan één dode...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk84
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:37:
[...]

Als een fietser licht aan heeft, dan wordt die herkend, en niet verblind.
Maar als een fietser niks van verlichting heeft, en zelfs geen reflectoren, dan verkies ik het 100keer meer dat die verblind wordt dan dat die aangereden wordt.

Zelf een fietser of voetganger aanrijden is mijn grootste angst als chauffeur.

En nee, niet alle straten en kleine wegen zijn zo verlicht dat je genoeg ziet.
Ik snap dat het een angst is en je kan blijven hammeren op die paar fietsers die geen licht hebben, maar je verblind nog een hele grote groep die wel licht heeft en die ontneem je zicht en dat vormt een gevaar voor hen. M.a.w. je zou wel is een nieuw ongeluk kunnen veroorzaken omdat de "Tesla die het beter doet" grootlicht voert terwijl dat ongewenst is.
Mijn ervaring is dat hij regelmatig fietsers en brommers met licht volledig negeert. Om nog maar te zwijgen van voetgangers die zich op de stoep bevinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchl89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-07 13:30
Ik kan juist niet zeggen dat ik heel tevreden ben over de nieuwe update met adaptieve verlichting. Voorheen werd ik eigenlijk nooit geseind (nadat ik mijn lampen een keer wat naar beneden heb gezet). Ook niet met automatisch groot licht aan, die zag verkeer voldoende snel en schakelde groot licht altijd op tijd uit.

Nu, sinds de update, word ik weer regelmatig geseind. Ik vraag me wel af of dat komt omdat mensen daadwerkelijk verblind worden, of omdat ze denken ‘die pannenkoek rijdt met groot licht’.

Het zou fijn zijn als Tesla software-matige opties niet altijd direct wegneemt. Ik zou graag het ‘oude’ automatische groot licht als optie willen behouden naast het adaptieve gedeelte.

Overigens ben ik ook van mening dat bij voldoende omgevingslicht het groot licht niet aan zou moeten gaan. Zo ben ik het ook gewend uit vorige auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Nu online
Oekol schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:53:
[...]

Vanmorgen in de stromende regen 0x hoeven drukken. Enige wat ik volgens mij nu automatisch doe is voordat ik wegrij 1x de ruitenwisser aan. Dat duurt mij wel altijd te lang, maar dat is bijna 2e natuur dat ik het niet meer door heb volgens mij. Verder de gehele rit van 40 minuten niks hoeven doen in de regen. Zat er nog aan te denken, zou ik een bericht hier over posten of niet? :+
zoals ik al gepost heb, met dit soort weer zou het helemaal wat zijn als het niet zou werken.

Als het vanmorgen niet gewerkt had, had die meuk die voor ruiterwissers door zouden moeten gaan een 1 gekregen ipv de 4 die ik het nu geef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:49
anti elppa schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:06:
[...]

zoals ik al gepost heb, met dit soort weer zou het helemaal wat zijn als het niet zou werken.

Als het vanmorgen niet gewerkt had, had die meuk die voor ruiterwissers door zouden moeten gaan een 1 gekregen ipv de 4 die ik het nu geef.
Ja ik hoor het je zeggen. Ook in de tunnel werkt het prima deze ochtend. Het wisselt gewoon heel erg tussen mensen en dat is nogal frappant te noemen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Nu online
Oekol schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:08:
[...]

Ja ik hoor het je zeggen. Ook in de tunnel werkt het prima deze ochtend. Het wisselt gewoon heel erg tussen mensen en dat is nogal frappant te noemen.
ook tunnel werkt goed als het daarvoor enorm stort. De shit gaat fout als het vanaf de start af aan niet hoost. Beetje miezer, sneeuw, spray, heel onregelmatig. Eigenlijk alles is ruk, zolang het niet hoost. Maar voor dat laatste had ik geen sensor nodig gehad. Auto van 40 jaar terug kon je gewoon op aan drukken, en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Nu online
Oekol schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:08:
[...]

Ik vraag me ook af hoe dat kan, dat de verschillen zo groot zijn? Zou best interessant zijn als ze daar is wat meer info over delen :)
Als het miezert werkt het bij mij voor geen meter, en van anderen lees je weer dat ze er geen problemen mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
maykoga schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:53:
[...]

Held 🦸🏼‍♀️

[Afbeelding]

Ik vraag me sowieso af of die grafieken uberhaupt wel 'kloppen'?
Want hoe wordt de input gedaan?
Ik begrijp oa van mensen die de survey invullen (zie mijn eerdere post voor een link naar die survey en het google docs excel).
Daar moe je oa je aangegeven range in km's bij 100% soc invullen.
Maar dat wijzigt volgens mij soms al per firmware, wltp vs epa range etc etc.

@maykoga: ik zie dat jij volgens mij zelf ook in het Duitse topic reageert (MaykThewessen)?
https://tff-forum.de/t/di...batterie-akku/160970/4471

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World2022
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:37
Waar halen jullie je lakstift vandaan voor je Tesla?
Tesla zelf verkoopt hem namelijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Luuk84 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:14:
[...]

Ik vraag me ook af hoe dat kan, dat de verschillen zo groot zijn? Zou best interessant zijn als ze daar is wat meer info over delen :)
Als het miezert werkt het bij mij voor geen meter, en van anderen lees je weer dat ze er geen problemen mee hebben.
Vandaar de theorie van de vieze ruit (aan de binnenkant). Kleine vlekjes kunnen storend werken. Mijn Y uit Berlijn doet het over het algemeen prima, misschien iets beter schoongemaakt dan de auto's uit China?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 22-09 21:21
anti elppa schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:13:
[...]

ook tunnel werkt goed als het daarvoor enorm stort. De shit gaat fout als het vanaf de start af aan niet hoost. Beetje miezer, sneeuw, spray, heel onregelmatig. Eigenlijk alles is ruk, zolang het niet hoost. Maar voor dat laatste had ik geen sensor nodig gehad. Auto van 40 jaar terug kon je gewoon op aan drukken, en klaar.
Vanmorgen regende het juist niet hard (bij mij) en hij wisselde echt keurig af tussen standje 1 en standje 2.
Op op de snelweg tussen standje 3 en standje 4 ipv gewoon maar volgas standje 4 te doen.
Ik was positief verrast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:56
Naafkap schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:46:
[...]

Tesla doet dat helemaal niet beter. Tesla is weer eens eigenwijs. Alle andere merken schakelen automatisch grootlicht uit binnen de bebouwde kom en/of als er openbare verlichting gedetecteerd wordt. In die situaties heb je helemaal geen groot licht nodig. Bovendien is de kans op verblinding van overige weggebruikers binnen de bebouwde kom veel groter.
Mee eens. Bij langzamere snelheden kan het gewoon uit, bijvoorbeeld onder de 50 km/h uitschakelen. Of als het systeem slim genoeg is bij herkenning van bebouwde kom.

Net zoals de rest van de "slimme functies" is het eigenlijk het allemaal net niet op het moment. Wel jammer want de potentie zit er wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Mitchl89 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:05:

Nu, sinds de update, word ik weer regelmatig geseind. Ik vraag me wel af of dat komt omdat mensen daadwerkelijk verblind worden, of omdat ze denken ‘die pannenkoek rijdt met groot licht’.
Dat laatste vermoeden heb ik ook. Soms zijn mensen nog 1 km van je verwijderd en denken ze dat ze je moeten 'helpen'. Overigens nog geen een keer gehad met de adaptieve setting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 09:14
mister006 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:57:
[...]

Sorry...
Helemaal mee eens. Wel vergeleken met een Quashqai uit 2019.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Ik kan juist niet zeggen dat ik heel tevreden ben over de nieuwe update met adaptieve verlichting. Voorheen werd ik eigenlijk nooit geseind (nadat ik mijn lampen een keer wat naar beneden heb gezet). Ook niet met automatisch groot licht aan, die zag verkeer voldoende snel en schakelde groot licht altijd op tijd uit.

Het zou fijn zijn als Tesla software-matige opties niet altijd direct wegneemt. Ik zou graag het ‘oude’ automatische groot licht als optie willen behouden naast het adaptieve gedeelte.

Overigens ben ik ook van mening dat bij voldoende omgevingslicht het groot licht niet aan zou moeten gaan. Zo ben ik het ook gewend uit vorige auto’s.
Er is toch een schuifje om het aan en uit te zetten. Doet hij dan niet het ouderwetse automatische groot licht?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
winwiz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:40:
[...]

Er is toch een schuifje om het aan en uit te zetten. Doet hij dan niet het ouderwetse automatische groot licht?
Dat schuifje doet hetzelfde als het aan/uit knopje van dat blauwe lampje linksonder als je het lichtmenu opent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d8nser
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:03
Hier dan een zeer tevreden gebruiker van het adaptive grootlicht. Met een MY, zaak is wel na elke update even je lamphoogte te (laten) controleren.

Wat mij betreft is dit juist een van de betere toevoegingen sinds een lange tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:53
RaRo74 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:23:
[...]

Dat heb ik de laatste tijd voortdurend en ook ondanks (tijdig)richting aangeven om van baan te wisselen moet ik nog steeds door AP heen duwen. Zelf nu met 2024.8.7 kwam ik vandaag achter.
AP gebruik ik niet heel veel maar toch. Morgen een avondrit in de planning staan en dan zal ik het nog eens testen.
Ik ben meer ontzettend benieuwd naar AHB :*)

[Afbeelding]
Gisteravond AHB goed kunnen testen in mYn RWD icm AP, TACC en AWF.

AWF is alle gevallen eigenlijk wel functioneel genoeg hoewel deze af en toe bijval nodig heeft door op een knop te drukken. Niet echt een probleem voor mij.

AHB werkt fantastisch en een mooie aanvulling op het geheel. Zowel met TACC en AP als zonder functioneel.
Vooral op de donkere onverlichte polderwegen een aanwinst zonder dat voorgangers last van je hebben.
Het verschil is goed te zien door wat dichter op en een vrachtwagen te kruipen om vervolgens AHB in en uit te schakelen. Een mooie test en dan zie je goed wat er gebeurd.

Maar...........werkelijk waar en nooit eerder hebben tegenliggers naar mij geseind maar gisterenavond toch tot twee keer toe dus verbetering is nog wel gewenst :o

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maykoga
Ik heb zojuist VIN door gekregen met als 7e letter een 'E'

welke batterij is dat dan?

en wat is de letter voor BYD en voor CATL?
bij de Model Y RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:03
maykoga schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:10:
Ik heb zojuist VIN door gekregen met als 7e letter een 'E'

welke batterij is dat dan?

en wat is de letter voor BYD en voor CATL?
bij de Model Y RWD 2024
Digit 7 is a vehicle attribute linked to battery type (but not battery size) and charger. E being usually Lithium Ion, F being Lithium Iron/LFP etc.

Je auto heeft een BYD dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Davidas op 04-04-2024 11:14 ]

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:05
Wat betreft adaptief grootlicht. Hoe werkt dat technisch, zit daar ook terugkoppeling in via de camera qua kalibratie, dat die daadwerkelijk de plek dimt die hij wil dimmen? Met andere woorden als iemand op zijn Tesla de horizontale instelling van de lamp kalibratie verpest heeft gaat adaptief groot licht dan de verkeerde plek dimmen als die een tegenligger ziet of corrigeert het systeem dat automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

World2022 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:23:
Ik heb zelf mijn lakstiften van Tesland vandaan :) Prima spul én de juiste kleur

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:20
Autolakopmaat.nl. Stuk goedkoper dan Tesland en zij kopen het ook gewoon elders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70glRlBC-uN3NlWZ9s26qSVAQaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2XdOqCSs58ZwTHrE6MR9QEOl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Quak97FQcMBExB24qJUtEKmWGn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tn9NKOqQSxXw5L4fQKnbNukr.jpg?f=fotoalbum_large
;w

[ Voor 57% gewijzigd door Maurice- op 04-04-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Maarren schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:27:
Wat betreft adaptief grootlicht. Hoe werkt dat technisch, zit daar ook terugkoppeling in via de camera qua kalibratie, dat die daadwerkelijk de plek dimt die hij wil dimmen? Met andere woorden als iemand op zijn Tesla de horizontale instelling van de lamp kalibratie verpest heeft gaat adaptief groot licht dan de verkeerde plek dimmen als die een tegenligger ziet of corrigeert het systeem dat automatisch?
er zal wel ergens een terugkoppeling in zitten, maar hoe goed en nauwkeurig die is...

In elk geval is adaptief grootlicht geen excuus om je koplampen/dimlicht te gaan instellen op standje 'maanverlichting'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:57
Taro schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:53:
[...]

Heb ik ook aan staan. Het gaat hier even weg als je de stoel handmatig naar voren of achter verstelt. Net alsof die daarna even moet settelen en dan begint het ineens weer.
Vandaag even getest, maakt geen verschil.
Ik kan het zelfs nabootsen door van links naar rechts in de stoel te schuiven, dan hoor en voel ik continue tik tik tik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:57

Heb je die niet gewoon? je kunt de slider adaptief toch gewoon uitzetten in het menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Davidas schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:13:
[...]

Digit 7 is a vehicle attribute linked to battery type (but not battery size) and charger. E being usually Lithium Ion, F being Lithium Iron/LFP etc.

Je auto heeft een BYD dus.
BYD doet toch alleen LFP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomason
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-09 18:19
Zijn er meer mensen met een M3 (2024) in de kleur Ultra Red die last lijkt te hebben van een slechte lak?

Op mijn motorkap zijn al ongeveer 5 - 10 plekjes waar putjes in de lak zitten en je de onderlaag kan zien, kunt het met je nagel voelen. Alleen op de motorkap dus niet in de voorbumper etc.

Volgende week gaat de auto langs voor wat andere piepjes en kraakjes dus dan ga ik dit ook navragen.

Km-stand: 13.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

Gumball schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:57:
[...]

BYD doet toch alleen LFP?
Dat stukje van Davidas is achterhaald. Vooralsnog heeft een Y RWD uit Duitsland met E op de 7e positie een BYD LFP accu.

Vandaag in Tilburg geweest bij het servicecenter omdat ik vrijwel direct na de levering een vage "VCFRONT_a248_voltageOutOfSpec" melding had staan bij de alarmen die niet weg ging. De mobiele service meneer is 2x langs geweest en heeft het niet op kunnen lossen. Vandaag dus naar Tilburg, krijgen ze het daar ook niet opgelost. :( In ieder geval niet vandaag en ik heb dus een leenauto gekregen. Volgende week zou hij wel klaar moeten zijn.
Is een week wachten de standaard, of kan hij met een beetje mazzel ook eerder klaar zijn? Balen..

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Maurice- schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:31:
[...]

Autolakopmaat.nl. Stuk goedkoper dan Tesland en zij kopen het ook gewoon elders.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
;w
Bijzonder, ze waren voorheen een heel stuk goedkoper. Goede suggstie :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 14:47
maharens schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:42:
[...]

Dat schuifje doet hetzelfde als het aan/uit knopje van dat blauwe lampje linksonder als je het lichtmenu opent.
Adaptief grootlicht is voor normaal gebruik uit te zetten maar hoe kan ik het uitschakelen bij autopilot dan ?
Ik krijg ook vele tegenliggers die seinen als ik op AP rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10:25
FrE911 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:55:
[...]

De plaat van sommigen hapert serieus. Toch bedankt voor uw potentieel toekomst weetje 🫣
Je bedoelt dat je eigen plaat serieus hapert. Geen dank, om het weer te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:38
DvD77 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:12:
[...]

Adaptief grootlicht is voor normaal gebruik uit te zetten maar hoe kan ik het uitschakelen bij autopilot dan ?
De linker stalk een keer vooruit drukken eens de autopilot aanstaat. Je moet het dan wel herhalen als je de autopilot opnieuw activeert.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsbertH1995
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-05 13:29
Thomason schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:59:
Zijn er meer mensen met een M3 (2024) in de kleur Ultra Red die last lijkt te hebben van een slechte lak?

Op mijn motorkap zijn al ongeveer 5 - 10 plekjes waar putjes in de lak zitten en je de onderlaag kan zien, kunt het met je nagel voelen. Alleen op de motorkap dus niet in de voorbumper etc.

Volgende week gaat de auto langs voor wat andere piepjes en kraakjes dus dan ga ik dit ook navragen.

Km-stand: 13.000
Yes, hier ook! Voornamelijk op de motorkap zeker 10 tot 12 plekjes en kwam er gister ook een paar tegen op de A stijl. Ben geen klever en de wegen waar ik rij, zijn over het algemeen uitstekend.

Laat maar horen wat hun reactie is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalst13
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-08-2024
Ik ben eventueel in de markt voor een Tesla, net als voor een MG4 Luxury Long Range. Dit betrof eerst een Kona, maar dat wordt hem toch niet.

Nu schrik ik best van alle software problematiek bij Tesla, nu ik al even me aan het lezen ben. Betekent het, dat je altijd naar Tilburg moet als er iets met de auto aan de hand is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 18:49
Aalst13 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:45:
Ik ben eventueel in de markt voor een Tesla, net als voor een MG4 Luxury Long Range. Dit betrof eerst een Kona, maar dat wordt hem toch niet.

Nu schrik ik best van alle software problematiek bij Tesla, nu ik al even me aan het lezen ben. Betekent het, dat je altijd naar Tilburg moet als er iets met de auto aan de hand is?
Hier op het forum lees je naar mijn mening vooral over de problematiek en uitdagingen bij de software/perikelen van Tesla, maar denk ook dat er een overgroot deel zo goed als probleemloos de auto gebruikt. Neem het vooral mee in de afweging, maar niet te serieus ;)

Er zijn verschillende Service Centers in Nederland, dus altijd wel iets in de buurt:
https://www.tesla.com/en_US/findus/list/services/Netherlands

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomason
GijsbertH1995 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:25:
[...]

Yes, hier ook! Voornamelijk op de motorkap zeker 10 tot 12 plekjes en kwam er gister ook een paar tegen op de A stijl. Ben geen klever en de wegen waar ik rij, zijn over het algemeen uitstekend.

Laat maar horen wat hun reactie is :)
Ik ben zelf ook geen klever, en anders hadden ze naar mijn idee ook wel meer op de bumper gezeten ipv op de motorkap. Zal er na de reactie van Tesla even op terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan

Nee, in Tilburg zit naast het afleveringencentrum ook een Servicecenter (SeC).

Tesla heeft meerdere SeC's verspreid over het land en biedt ook service aan huis (Mobile Service).

https://www.tesla.com/nl_nl/findus/list/services/Netherlands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomason

Nee hoor, tegenwoordig zijn er redelijk wat service centers door het land heen. Hier is een lijstje: https://www.tesla.com/en_US/findus/list/services/Netherlands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:31
Tommie12 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:57:
[...]

Door overal maximaal 20km/u te gaan rijden ga je ook al de kans op een dode gigantisch verkleinen.

En daarbij merk ik dat grootlicht er voor zorgt dat ik de zaken die niet verlicht worden, slechter zie. Doordat het contrast heel groot wordt tussen iets dat verlicht is en niet verlicht is.
Dus dat lijkt ook niet echt voordelig te werken.

[ Voor 30% gewijzigd door this op 04-04-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
Broodro0ster schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:24:
[...]

De linker stalk een keer vooruit drukken eens de autopilot aanstaat. Je moet het dan wel herhalen als je de autopilot opnieuw activeert.
M3 Highland.... iets met geen stalks :) ... maar zal het "knopje grootlicht" een proberen als ik weer op AP rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchlimits
*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 04-04-2024 14:25 . Reden: illegale activiteit. (telefoon in de hand rijden) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:10
snip, reactie op verwijderde post

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 04-04-2024 14:53 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aalst13
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-08-2024
Hoe zijn de accu's bij de mensen met een Tesla Model S uit 2013 met ongeveer 100-150.000 kilometer op de teller?

De Tesla model 3 zie je op internet voor ongeveer € 23.000,- wel voorbijkomen met 100.000 op de teller en uit 2019.

Een Tesla model S met 120.000 op de teller en uit 2013/2014 zie je voor €20.000 ,- wel voorbijkomen.

Ik ben nieuwschierig wat de accudegradatie is bij de Tesla's van de Model S en Model3. De ene is nu vaak vijf jaar oud en de ander elf/tien jaar. Dat geeft wel een redelijke prognose denk ik voor wat te verwachten in de toekomst.

Wij willen onze auto ook graag "op rijden". Dus met een 4/5 jarige auto, nog zeker 7-10 jaar kunnen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:17
Ik heb sinds een tijdje wat 4G/LTE problemen bij het instappen in de auto. De eerste 5-10 minuten doet deze het niet. Daarna wel, en probleemloos.

Tesla geeft aan: connectivity board vervangen (275 euro waarvan 100 euro onderdelen).

Auto is 4,5 jaar oud.

Op mijn vraag wat de verwachte levensduur is van dit onderdeel is dat deze ongeveer 4 jaar meegaat. En de garantie op het nieuwe onderdeel is 1 jaar of max. 20.000 kilometers.

Wat vinden we hiervan?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:05
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 04-04-2024 14:26 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchl89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-07 13:30
Magicw00b schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:51:
[...]

Heb je die niet gewoon? je kunt de slider adaptief toch gewoon uitzetten in het menu?
Maar dan zet je het hele groot licht systeem uit. Ik bedoel dat ik eigenlijk beide opties nog naast elkaar zou willen hebben omdat, voor mijn gevoel, het adaptieve gedeelte nog niet helemaal lekker werkt. Bijvoorbeeld, zoals zovelen hier aankaarten, met voetgangers en fietsers (die heb je in Amerika natuurlijk niet >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Je kunt bij een SeC soms gratis een lakstift ophalen. Zo heb ik dat ook gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:05
Knip

Tesla noemt het niet werken van de ruitenwissers dus Deep Rain neural network. Een mooi woord voor een oplossing die al 5 jaar niet werkt en in de toekomst waarschijnlijk ook niet gaat werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 04-04-2024 14:45 . Reden: Commentaar op moderaties mogen ergens anders, zie FAQ voor de juiste stappen en/of locatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

DvD77 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:12:
[...]

Wellicht eens kijken naar de instellingen van je lampen via Bediening > Service > Koplampen verstellen.
Er staan allerlei filmpjes op youtube waarin de correcte afstelling staat.

Hoewel ze beide goed moeten staan zal je linker lamp waarschijnlijk te hoog staan. Deze schijnt dan naar binnen in de cabine van de tegenligger. Erg irritant. Maar controleer ze beide.

Mocht je zelf niet gaan willen experimenteren, laat dit dan aan een vakman over. Elke garage kan je hierbij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maykoga
RvV schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:10:
[...]
Dat stukje van Davidas is achterhaald. Vooralsnog heeft een Y RWD uit Duitsland met E op de 7e positie een BYD LFP accu.
Oke dank!
E = Dus BYD Blade LFP 60.0kWh raw, 58.0kWh netto
F = ? is dat dan CATL met 62.0kWh raw, 60.0kWh netto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 04-04-2024 14:43 . Reden: Commentaar op moderaties mogen ergens anders, zie FAQ voor de juiste stappen en/of locatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Als ik de Rijksoverheid uitleg lees over het gebruik van grootlicht, is het "gewoon" toegestaan een voetganger binnen de bebouwde kom te verblinden:

"Groot licht mag u in het donker gebruiken, als u geen tegenligger tegenkomt. Ook als u vlak achter een ander voertuig zit, is groot licht verboden. U mag groot licht binnen en buiten de bebouwde kom gebruiken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Mother_lepard schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:29:
[...]

[mbr]Knip[/]

Tesla noemt het niet werken van de ruitenwissers dus Deep Rain neural network. Een mooi woord voor een oplossing die al 5 jaar niet werkt en in de toekomst waarschijnlijk ook niet gaat werken.
Misschien dat jij andere eisen stelt aan wat goed is dan anderen. Ik vergelijk het met mijn vorige auto met "echte" regensensor. Mijn Y is beslist niet slechter, sterker nog in de meeste gevallen beter dan mijn oude auto. De auto die ik daarvoor had was redelijk gelijkwaardig. Bij mijn Nissan moest de ruit eerst volledig ondoorzichtig zijn voordat hij voor de eerste keer ging wissen. (veel slechter dan in het filmpje) Daarna pas ging het redelijk tot goed. De Y begint veel eerder. Er zijn mensen die willen dat hij al na 5 druppels begint....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk84
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:48:
Als ik de Rijksoverheid uitleg lees over het gebruik van grootlicht, is het "gewoon" toegestaan een voetganger binnen de bebouwde kom te verblinden:

"Groot licht mag u in het donker gebruiken, als u geen tegenligger tegenkomt. Ook als u vlak achter een ander voertuig zit, is groot licht verboden. U mag groot licht binnen en buiten de bebouwde kom gebruiken."
Een voetganger is ook een verkeersdeelnemer, dus ook een tegenligger, je mag deze niet verblinden.

Overigens kan sommige verkeerswetgeving wel een update gebruiken in Nederland: Grootlicht in de stad bijvoorbeeld. Ongekeurde aanhangers, of witte kentekenplaten waar geen blauwe EU sticker met NL op mag in Nederland (enige land in Europa waar dat zo is geloof ik). Maar goed wetgeving loopt wel vaker achter met de realiteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:40

RoofTurkey

PredatorKalkoen

winwiz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:52:
[...]

Misschien dat jij andere eisen stelt aan wat goed is dan anderen. Ik vergelijk het met mijn vorige auto met "echte" regensensor. Mijn Y is beslist niet slechter, sterker nog in de meeste gevallen beter dan mijn oude auto. De auto die ik daarvoor had was redelijk gelijkwaardig. Bij mijn Nissan moest de ruit eerst volledig ondoorzichtig zijn voordat hij voor de eerste keer ging wissen. (veel slechter dan in het filmpje) Daarna pas ging het redelijk tot goed. De Y begint veel eerder. Er zijn mensen die willen dat hij al na 5 druppels begint....
Beetje overdreven die 5 druppels. Meestal werkt het helemaal prima (MYP), maar ook af en toe bizar slecht. 'Mooiste' voorbeeld wat ik heb meegemaakt was TACC (140km/h op een vrije snelweg) met autosteer. De regen was op een gegeven moment zo dik op de ruit dat er niet meer doorheen te kijken viel en de systemen uit gingen met de waarschuwing dat ze de weg niet meer konden zien... :+

Natuurlijk zelf zsm de ruitenwisser handmatig laten vegen en de controle even overgenomen, reden dat ik het zover liet komen was dat ik benieuwd was of die echt niet even zou gaan wissen uit zichzelf, niet dus :/ . Snelweg was verder vrij zover te zien was (tenminste een kilometer vooruit), anders had ik het risico zeker niet genomen.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
  • Laatst online: 30-04 16:38
turkeyhakan schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:20:
[...]

Je kunt bij een SeC soms gratis een lakstift ophalen. Zo heb ik dat ook gedaan.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Mijn motorkap zit al vol (10) stipjes na 23k

Keep it cool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Luuk84 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:57:
[...]

Een voetganger is ook een verkeersdeelnemer, dus ook een tegenligger
Volgens Van Dale is een tegenligger een tegemoetrijdend voertuig. Een voetganger is inderdaad wel een weggebruiker die geen bestuurder is van een voertuig.
Maar je hebt denk ik toch gelijk, want in de officiele wettekst staat inderdaad niet "tegenligger" maar "weggebruiker":

Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
a.bij dag;
b.bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en
c.bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.

[ Voor 29% gewijzigd door pdidi op 04-04-2024 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-09 07:49
Tommie12 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:57:
[...]

En wat over een dode door licht in hun ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:32:
[...]

En wat over een dode door licht in hun ogen?
Is dat dan ooit al gebeurd?
Heb je statistieken?

Er zijn wel al mensen omgekomen in het verkeer omdat ze niet gezien werden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

maykoga schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:35:
[...]

Oke dank!
E = Dus BYD Blade LFP 60.0kWh raw, 58.0kWh netto
F = ? is dat dan CATL met 62.0kWh raw, 60.0kWh netto?
Nieuw 60,7 volgens scanmytesla. Maar het zou mij ook niet verbazen als een deel van die 2kWh die binnen een maand verdwenen is als een soort van top buffer fungeert. Als ik op 100% zit, dan heb ik nog steeds een dikke regeneratie, dus waar zou die stroom anders naartoe gaan? :)
En verder niet te druk om maken. Het is allemaal een beetje gerommel in die paar procenten. Als je een keer de wind van voren of van achteren hebt, dan heeft dat heel wat meer impact.

[ Voor 15% gewijzigd door RvV op 04-04-2024 15:38 ]

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

RvV schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:10:
[...]

Vandaag in Tilburg geweest bij het servicecenter omdat ik vrijwel direct na de levering een vage "VCFRONT_a248_voltageOutOfSpec" melding had staan bij de alarmen die niet weg ging. De mobiele service meneer is 2x langs geweest en heeft het niet op kunnen lossen. Vandaag dus naar Tilburg, krijgen ze het daar ook niet opgelost. :( In ieder geval niet vandaag en ik heb dus een leenauto gekregen. Volgende week zou hij wel klaar moeten zijn.
Is een week wachten de standaard, of kan hij met een beetje mazzel ook eerder klaar zijn? Balen..
Ik kreeg begin van de middag al een melding in de app dat hij klaar stond. Hmm, vreemd. Want toen ik 2 uur eerder met de leenauto was vertrokken, toen waren de verwachtingen heel anders.
Goed, auto opgepikt en het probleem is opgelost. :)
Leuk om een keer te rijden met een Y Performance, maar heb liever mijn eigen wagentje. :)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-09 07:49
Tommie12 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:36:
[...]

Is dat dan ooit al gebeurd?
Heb je statistieken?

Er zijn wel al mensen omgekomen in het verkeer omdat ze niet gezien werden.
Is dat ooit gebeurd? Heb Je statistieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:41:
[...]

Is dat ooit gebeurd? Heb Je statistieken?
https://www.vias.be/publi...tgangers_(2de_editie).pdf

Pag 14 en 31 zeker lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:29:
[...]

Volgens Van Dale is een tegenligger een tegemoetrijdend voertuig. Een voetganger is inderdaad wel een weggebruiker die geen bestuurder is van een voertuig
Je hebt gelijk, dat is inderdaad wat de van Dale zegt. Bijzondere regelgeving, ben benieuwd of dit ook zo bedoeld is in de verkeerswet. Overigens treed dan wel het 2de deel van mijn verhaal in werking, de verkeerswetgeving heeft wat aanpassing nodig. Het lijkt me nooit gewenst om iemand te verblinden als dat voorkomen kan worden, zoals binnen de bebouwde kom grootlicht voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
bert pit schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:31:
[...]

Wellicht eens kijken naar de instellingen van je lampen via Bediening > Service > Koplampen verstellen.
Er staan allerlei filmpjes op youtube waarin de correcte afstelling staat.

Hoewel ze beide goed moeten staan zal je linker lamp waarschijnlijk te hoog staan. Deze schijnt dan naar binnen in de cabine van de tegenligger. Erg irritant. Maar controleer ze beide.

Mocht je zelf niet gaan willen experimenteren, laat dit dan aan een vakman over. Elke garage kan je hierbij helpen.
Het gaat hier om het groot licht assistent, niet om de afstelling van de koplampen.
Daar is in mijn Highland in ieder geval niks mis mee. ( heb zelf in andere auto ervoor gereden en geeft een prima lichtbeeld )
Het gaat er om dat als ik AP inschakel ook automatisch het adaptieve groot licht wordt ingeschakeld. Daar zie je dat bv bij een verhoogde rijbaan scheiding tegenliggers niet goed worden weg gefilterd. Voornamelijk vrachtwagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:06

World Citizen

FreeReef.nl

Aalst13 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:06:
Hoe zijn de accu's bij de mensen met een Tesla Model S uit 2013 met ongeveer 100-150.000 kilometer op de teller?
Niet exact die, maar ik hoop binnen een dikke week wat data te kunnen posten van een 2018 S met 80dKM.
Doe ik in het algemene Tesla Topic.

FreeReef.nl

Pagina: 1 ... 300 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: