Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 289 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.416 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:11
The_Woesh schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:32:
@Fasttesla : als Tweaker heb ik dat aardig opgelost. Eerste keer terug gelopen, Shell recharge geinstaleerd in via shell direct ipv E-flux. geladen.

Het was een beetje op gevoel, de auto kon ik niks veranderen, de laadprovider wel.

De tweede keer kon ik via shell wel een nieuwe laadsessie op afstand starten. Dat kon niet via E-flux op de auto zelf. Daarna inderdaad meerdere keren als ik toch wakker was het laden herstart.
Ik weet niet of ik jullie goed begrijp, maar was dit een laadpaal-issue, of een e-Flux laadpas issue ? En was de oplossing dan om telkens ieder half uur terug de laadsessie op te starten ? :?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:10
Afgelopen vrijdag bij het service center geweest met mn trekhaak issue en vibratie in de vloer van de auto.
Trekhaak issue netjes opgelost. De auto "zag" steeds een aanhanger terwijl die niet aangekoppeld was, een of andere module van een paar tientjes vervangen en opgelost.

Vibratie helaas niet. Monteur had als commentaar gegeven dat hij wel wat voelt maar niet zeker weet of dit niet zo hoort (nee...). Gaf aan dat hij wat cupping zag in de banden en advies om deze te vervangen. omdat een dag vrij nemen als ZZP vrij prijzig is maar akkoord gegeven op vervangen van de banden voor bruto prijs, en dan ook nog gewoon montage uren rekenen... (Maar ja, ik geef akkoord). Er stond al ruim 70.000km op de banden dus werd toch kalm aan wel tijd.
Helaas zit de vibratie nog steeds in de vloer. Auto is al uitgelijnd en 2x voor deze service alle wielen gebalanceerd. Lastig wat nu te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-09 17:08
JohanB schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:03:
[...]

Een paar getallen waar je rekening mee moet houden, maar gebruik ook vooral ev database voor dat specifieke model

Ik heb de 2019 LR performance. Nieuw iets van 499 epa rang (het getal bij het batterijtje) nu iets van 470.

De epa range kun je vergelijken met een test als wltp, alleen dan net wat anders. Hoe dat in de praktijk uitpakt verschilt compleet.

Achter een vrachtwagen hangend op 100 km/u heb ik weleens die range gehaald

Als het eens tegen zit (wind, regen, 130 km/h) haal je soms minder dan de helft. Ik heb zelfs een paar keer gehad dat ik Groningen-Amsterdam niet haalde / aandurfde.

Over het algemeen zou ik voor dit model (dus zonder warmtepomp) op ongeveer 2/3e van de aangegeven range bij het batterijtje rekenen, zoals iemand anders ook al aangaf.

Hou er rekening mee dat die range natuurlijk niet is hoe ver je kunt rijden, je bent soms/vaak niet altijd vol bij vertrek, je rijdt niet helemaal leeg. Dus van dat vorige getal nog ongeveer 10% af, afhankelijk van hoe spannend je het wil maken.

Met langere ritten verandert het helemaal, omdat je ook niet vaak tot 100% zal laden, maar meer tot 80%. Afhankelijk van de omstandigheden haal ik dan vaak zo’n 150-250 km per laadbeurt
Herken dit niet helemaal (MY LR). Bij koop een range van 532km, precies een jaar later 528km.

In de praktijk haal ik altijd minimaal 300km op een volle accu. Ook wanneer ik met 135 in de regen over de franse snelwegen rijd. Bij normaal gebruik (stad en snelweg, wind tegen/ mee, droog/ regen) red ik ruim 400 km op een accu. Uiteraard rijd je de batterij nooit leeg, maar die 150km herken ik dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 12:44
flupp schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:25:
[...]

Ik weet niet of ik jullie goed begrijp, maar was dit een laadpaal-issue, of een e-Flux laadpas issue ? En was de oplossing dan om telkens ieder half uur terug de laadsessie op te starten ? :?
Ow, puntje van ergernis over max 30 min. laden beleid dat is alles. Ik moest dus iedere keer de sessie herstarten via shell recharge app. Via e-flux kon dat niet. Verder gewoon off topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sjors123 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:01:
[...]

Herken dit niet helemaal (MY LR). Bij koop een range van 532km, precies een jaar later 528km.

In de praktijk haal ik altijd minimaal 300km op een volle accu. Ook wanneer ik met 135 in de regen over de franse snelwegen rijd. Bij normaal gebruik (stad en snelweg, wind tegen/ mee, droog/ regen) red ik ruim 400 km op een accu. Uiteraard rijd je de batterij nooit leeg, maar die 150km herken ik dus niet
Dit is dus precies wat @JohanB schrijft. 0,7 x 300 = 210 km.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10:10
Ik vraag me af waarom Tesla eigenlijk geen zilveren/grijze kleuroptie aanbiedt. Voor mij is het de kleur waar ik altijd automatisch voor zou kiezen als het beschikbaar is. Het ziet er gewoon heel netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:04
Taro schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:38:
[...]

Nee, Tesla bepaalt of de update voor je auto beschikbaar is of niet. Het enige dat je kunt doen is een extra check hierop triggeren waardoor je de update een paar minuten of uren eerder krijgt dan dat je deze anders had gekregen, maar dat werkt dus alleen als die überhaupt al voor je is klaargezet.
Toch ben ik wel benieuwd tot in hoeverre de privacy checks invloed hebben op de volgorde. Tot voor kort stond ik achteraan, recent alles geaccepteerd en .8 wel heel snel gekregen. Polletjes worden hier niet zo gewaardeerd geloof ik? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
sjors123 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:01:
[...]

De vraag ging om een Model 3 uit 2019 (zonder bijv. Warmtepomp) dus vergelijking met recentere versies zijn lastig

Ik geloof er echt absoluut 0 van dat je 400 km haalt bij 135 km/u. Heb je misschien een plaatje? Of was het TACC op 135 maar eigenlijk 95 gereden?

Hieronder even twee voorbeelden van een ritje in Duitsland, zag dat de SuC data wat duidelijker is, dus nu wat makkelijker mee te rekenen

Rit 1:
Rit: Ellwangen SuC - KleinOstheim Suc
Afstand: 198km
Tijd van starten SuC tot starten SuC: 1:53
Laad tijd: 24 min
Laad hoeveelheid: 50 kWh
Rijtijd: 1:29 (1:53-0:24)
Gemiddelde rijsnelheid: 133 km/h (198/89)*60
~Efficiëntie: 252 Wh/km (50000/198)

Geloof beide ongeveer met gelijk percentage aangekomen (dus 50 kWh er doorheen gebrand op 198 km)

Rit 2:
Rit: Kleinostheim Suc - Oberhonnefeld SuC
Afstand: 152km
Tijd van starten SuC tot starten SuC: 1:39
Laad tijd: 17 min
Laad hoeveelheid: 44 kWh
Rijtijd: 1:22 (1:39-0:17)
Gemiddelde rijsnelheid: 111 km/h (152/82)*60
~Efficiëntie: 289 Wh/km (44000/152)

Rit combinatie om wat grotere tijdlijn te nemen
Afstand: 350 km
Verbruikt: 94 kWh
Rijtijd: 2:51
Gem snelheid: 122 km/h
Gem verbruik: 268 Wh/km

Wij nemen vrij lange stops zoals je ziet, waardoor we langer kunnen rijden, ook omdat we een kleine mee hebben. Maar zelfs dan om de 1,5 uur lang stoppen is gewoon niet echt ideaal.

Wat betreft jouw verbruik: nu geloof ik graag dat de nieuwe MY efficienter is, maar niet 2x zoveel. Een verbruik van grofweg 130 Wh/km bij 135 km/h vind ik heel lastig te geloven. 130 = (75000*70%) / 400, dus ritten van 80-10% als je van SuC naar SuC rijdt. Misschien heb je een vergelijkbaar data punt oid omdat je van SuC naar Suc reed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kWnr7GOC41QhonGu5noyjaurMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3V52HdgGRaoCQSqdwSSBLPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVAV1Tp12vMNH6yYPLs8gc4tjGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFyKSpwtiu7KxCdTh3nxrmyl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opp1tNfuGpBpcTBME9nruGRAang=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jmn0lZTfuOweNwRp1GKkR8hm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmfHBLTmSmNn5Qn8ARUf8YMfUIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcdgRDpPurDm04no9vEMGZL8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01
DeJurist schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:23:
Ik vraag me af waarom Tesla eigenlijk geen zilveren/grijze kleuroptie aanbiedt. Voor mij is het de kleur waar ik altijd automatisch voor zou kiezen als het beschikbaar is. Het ziet er gewoon heel netjes uit.

[YouTube: Carwrap Tesla Model 3 in 3M 2080 - S120 Satin White Aluminium]
Dan verwarren ze je moderne auto toch te snel met een oude lullenbak van Toyota of zo.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 19:24

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Heeft iemand misschien een goed en betaalbaar adres in noord brabant het liefst waar ik stoeprand schade aan mijn tesla velgen kan laten herstellen? Uiteraard kan ik googelen maar wellicht iemand al goede ervaringen met een bepaald bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Maurice- schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:24:
[...]

Toch ben ik wel benieuwd tot in hoeverre de privacy checks invloed hebben op de volgorde. Tot voor kort stond ik achteraan, recent alles geaccepteerd en .8 wel heel snel gekregen. Polletjes worden hier niet zo gewaardeerd geloof ik? O-)
Correlatie is geen causatie vrees ik. Waarschijnlijk had je .8 ook eerder gekregen als je vorige week een blauwe stropdas had omgedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 22:45
[...]

Hmmmm. Heb alles aangezet laatst behalve de interieur camera, aangezien als ze die gaan analyseren het donker is. Wil ook geen slapende honden wakker maken. Daarvoor had ik er 'maar' 2 geaccepteerd. Geen succes tot nu toe, maar heb 't idee dat ik altijd aan de beurt ben als het rond de 30% zit op de bekende websites. Heb aankomende donderdag een late rit van langer dan 1 uur. Zou heel chill zijn dat ik het dan kan uitproberen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
Tommie12 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:29:
[...]

Dan verwarren ze je moderne auto toch te snel met een oude lullenbak van Toyota of zo.
Nee, zwart, donkerblauw en rood is modern wil je zeggen. Kan je vertellen dat veel zwarte en rode auto's vooral oude lullen bakken zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:04
noo schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:33:
[...]

Correlatie is geen causatie vrees ik. Waarschijnlijk had je .8 ook eerder gekregen als je vorige week een blauwe stropdas had omgedaan :)
Klopt, maar er is nergens data over te vinden. En ik vind het zelf aannemelijk dat als je niet alles/niets accepteert, je weinig waard bent als eerste "tester".

Ik doe een poging.

Poll: Op welke softwareversie draait jouw 3/Y momenteel?
2024.8(.x) Geavanceerd - privacy alles ok
2024.8(.x) Geavanceerd - privacy niet ok
2024.8(.x) Standaard - privacy alles ok
2024.8(.x) Standaard - privacy niet ok
Pre 2024.8(.x) Geavanceerd - privacy alles ok
Pre 2024.8(.x) Geavanceerd - privacy niet ok
Pre 2024.8(.x) Standaard - privacy alles ok
Pre 2024.8(.x) Standaard - privacy niet ok
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406416&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 57% gewijzigd door Maurice- op 24-03-2024 13:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
[...]

Je hebt hem inmiddels aangemaakt, maar zou niet weten waarom polletjes hier niet zo gewaardeerd worden. Mag van mij zelfs wel vaker worden gedaan :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Inspired schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:21:
[...]

Dit is dus precies wat @JohanB schrijft. 0,7 x 300 = 210 km.
Sterker nog gecorrigeerd naar epa range (455 van de vraag) van de M3 waar het omging is, vs. de van de Model Y genoemd (528) is het:

455/528 * 210 = 181 km van SuC tot SuC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Was zojuist de auto (MY LR) met de hand op de oprit aan het wassen en constateerde, ondanks de Tesla spatlappen (de lange versie dus), dat onderop de achterdeuren vlak voor de achterbanden toch wel erg veel steenslag zit. Sterker nog, de kunststof rand is op die plek onderaan de deur gewoon helemaal ruw geworden ten opzichte van het gedeelte meer vooraan op de auto.

Ik heb vanaf dag 1 (maart 2023) met spatlappen gereden en hoopte dit te voorkomen, maar baal hier toch wel van. Is mogelijk met een RWD wat minder erg ivm ontbreken voorwielaandrijving, maar ik twijfel er nu toch wel over om die transparante stickers erop te doen omdat ik van plan ben nog minimaal 4-5 jaar met de auto door te rijden. Wil ook niet weten hoe die kunststof rand er over een paar jaar uitziet als die nu al zo ruw is.

Herkennen jullie dit ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmaDdDkh1chW6ggvIb1EkPLvJ_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3Yfgpt87m1BQZOQLtN1RCBN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pUChkdYPvscEhYEBcUs7X9WOeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A86gQ5JFUQnVy5WewtEjd3F7.jpg?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:15
De vraag zal al wel eens vaker zijn gesteld maar ik kan het niet terugvinden in het topic. Zojuist heb ik een Model Y prive aangeschaft. Hierbij geen gebruik gemaakt van een financiering. Ik krijg de melding dat de auto waarschijnlijk volgende week al geleverd wordt. Hoe werkt dat met betalen? Moet dat daar ter plekke? En volgens mij heb ik een betaallimiet op mijn rekening staan. Die kan ik wel verhogen maar niet met 45k volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Sunri5e schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:53:
De vraag zal al wel eens vaker zijn gesteld maar ik kan het niet terugvinden in het topic. Zojuist heb ik een Model Y prive aangeschaft. Hierbij geen gebruik gemaakt van een financiering. Ik krijg de melding dat de auto waarschijnlijk volgende week al geleverd wordt. Hoe werkt dat met betalen? Moet dat daar ter plekke? En volgens mij heb ik een betaallimiet op mijn rekening staan. Die kan ik wel verhogen maar niet met 45k volgens mij.
Je kan via een normale (internetbankieren) overschrijving vooraf betalen, ik had geen problemen met de limiet verhogen tot de aanschafprijs (69k in 1 x via ING).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:15
Kan volgens mij ook in 2x als het nodig is, als de auto maar betaald is als je hem op komt halen.
Ik zou voor de zekerheid morgen even bellen met tesla dan weet je het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Je moet voordat je de auto gaat ophalen een betaalbewijs opsturen, zodat daar bij het ophalen geen discussie meer over kan zijn.

Ik heb destijds de betaallimiet verhoogd en het in een aantal dagen achter elkaar in delen overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:34

ScreamGT

joejoe

Ligt de uitrol van 2024.8.4 stil?

Meh, duurt wel lang zo. Had gehoopt afgelopen week wel te kunnen updaten. Zit momenteel op 2024.2.7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ScreamGT schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:06:
Ligt de uitrol van 2024.8.4 stil?

Meh, duurt wel lang zo. Had gehoopt afgelopen week wel te kunnen updaten. Zit momenteel op 2024.2.7.
Misschien moeten we juist blij zijn dat we deze update nog niet hebben:
Valentijn schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:37:
Hm.. Als ik teslafi moet geloven hebben mensen juist problemen met 2024.8.4

https://www.teslafi.com/firmware.php
"Massive problems with emergency braking"
"Neither of our M3's will go into sleep mode after this update"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:50
Ah die laatste melding verklaart een hoop. Hier blijft de auto ook gewoon aan als je uit stapt 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:50
wian schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:15:
[...]
"Neither of our M3's will go into sleep mode after this update"
Mijn 3 heeft daar met 2024.2.7 ook last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sinds eergisteren de Y in bezit en heb 3 maanden Enhanced Auto Pilot er bij.
Maar wat doet dat op dit moment in NL nou eigenlijk?
Ik zie summon/smart summon volgens mij helemaal niet in de app. Dus die al in NL niet beschikbaar?
Ook automatisch inparkeren kan ik nergens vinden.
Ook dat wordt nog niet ondersteund?
Las meen ik wel iets dat dit in april komt?
Ik hoop het, want dat wil ik wel graag uitproberen.

Dus eigenlijk doet dit pakket nu enkel maar Auto Lane Change?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
En nog een tweede vraag:

Heb uiteraard nu de eerste maand Premium Connectivity.
Ook na deze maand zal ik dat wel betaald houden, want zie de voordelen (tov werken met een eigen hotspot/data) er nog wel van in.
Alleen ik snap SPOTIFY niet zo goed.
Er is dus nu een Spotify Tesla voertuig account geactiveerd.
Kan je dan playlists delen met mijn (betaalde) Spotify account op onze devices?
We hebben geen Family account, dus wil dat account niet in de Tesla activeren want dat stopt het spelen denk ik steeds op device van mijn vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13:12
Allewijn schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:36:
Ik zie summon/smart summon volgens mij helemaal niet in de app. Dus die al in NL niet beschikbaar?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
En nog een tweede vraag:

Ook na deze maand zal ik dat wel betaald houden, want zie de voordelen (tov werken met een eigen hotspot/data) er nog wel van in.
We hebben geen Family account, dus wil dat account niet in de Tesla activeren want dat stopt het spelen denk ik steeds op device van mijn vrouw.
Met betrekking tot je eerste vraag: volgens mij houdt hij Autopilot met EAP aan als je van rijbaan wisselt. Zonder EAP moet je die na de wissel elke keer opnieuw activeren. Dat is (een van) de reden(en) waarom velen S3xy buttons/knob hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Kun je bij Tesla al een bestelling plaatsen voor een trekhaak terwijl de auto nog niet is geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:27
Sunri5e schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:04:
Kun je bij Tesla al een bestelling plaatsen voor een trekhaak terwijl de auto nog niet is geleverd?
Voor de model 3 niet eens als de auto al is geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter

Een deel van wat je noemt hoort bij FSD, niet EAP.
En nog een tweede vraag:

Standaard heb je een algemene Tesla login, je kunt met je eigen Spotify account inloggen. Dan krijg je ook je eigen playlists te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Taro schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:17:
[...]

Een deel van wat je noemt hoort bij FSD, niet EAP.
Welk gedeelte? Volgens de tesla website allemaal EAP:
Enhanced Autopilot
Auto Lane Change: helpt bij het wisselen naar een naastgelegen rijstrook op de snelweg wanneer de bestuurder de richtingaanwijzer inschakelt

Navigeren met Autopilot (bèta): breidt Auto Lane Change actief uit door de bestuurder te begeleiden bij op- en afritten van de snelweg, inclusief het voorstellen van rijstrookwisselingen en het navigeren op knooppunten

Automatisch inparkeren: helpt bij het fileparkeren of haaks parkeren van uw voertuig, met één druk op de knop

Summon: laat uw voertuig in en uit een krappe ruimte rijden met behulp van de mobiele app

Smart Summon: uw voertuig navigeert op een parkeerterrein door complexere omgevingen en parkeerplekken en manoeuvreert indien nodig om obstakels heen om naar u toe te komen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Oekol schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:20:
[...]

Welk gedeelte? Volgens de tesla website allemaal EAP:

[...]
Ik dacht dat bijv. Smart Summon onderdeel was van FSD, maar blijkt inderdaad niet zo te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Taro schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:24:
[...]

Ik dacht dat bijv. Smart Summon onderdeel was van FSD, maar blijkt inderdaad niet zo te zijn.
Had het toevallig laatst voor iemand uitgezocht en toen viel mij eigenlijk ook al op wanneer EAP volledig werkt je er best 'wat' voor terug krijgt. FSD is dan alleen het zelf rijden gedeelte en in de toekomst ook in de bebouwde kom.

Oekol in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Blijkbaar is er een eenvoudige manier om de Disney+ app terug te krijgen.

https://www.notateslaapp....LGQPPPmb1oErytjhNFhoRON_Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Oekol schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:26:
[...]

Had het toevallig laatst voor iemand uitgezocht en toen viel mij eigenlijk ook al op wanneer EAP volledig werkt je er best 'wat' voor terug krijgt. FSD is dan alleen het zelf rijden gedeelte en in de toekomst ook in de bebouwde kom.

Oekol in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Ik vind Smart Summon ook eerder bij een volledig zelfrijdend pakket passen (de auto rijdt immers echt zelf/alleen), dan bij een automatische piloot. Volgens mij was de verdeling jaren geleden ook anders, maar vermoed dat EAP te karig was en FSD te duur, waardoor ze ze beide weinig verkochten. Nu zal EAP wel vaker worden afgenomen omdat het rijker is uitgerust en goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
Taro schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:49:
Was zojuist de auto (MY LR) met de hand op de oprit aan het wassen en constateerde, ondanks de Tesla spatlappen (de lange versie dus), dat onderop de achterdeuren vlak voor de achterbanden toch wel erg veel steenslag zit. Sterker nog, de kunststof rand is op die plek onderaan de deur gewoon helemaal ruw geworden ten opzichte van het gedeelte meer vooraan op de auto.

Ik heb vanaf dag 1 (maart 2023) met spatlappen gereden en hoopte dit te voorkomen, maar baal hier toch wel van. Is mogelijk met een RWD wat minder erg ivm ontbreken voorwielaandrijving, maar ik twijfel er nu toch wel over om die transparante stickers erop te doen omdat ik van plan ben nog minimaal 4-5 jaar met de auto door te rijden. Wil ook niet weten hoe die kunststof rand er over een paar jaar uitziet als die nu al zo ruw is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb vanaf dag 1 die Tesla steenslag folie op de achterdeuren geplaatst, bij mij is op die plek de plastic side skirt ook ruw en compleet ingeslagen met steenslag na 6.500km. Ben enorm blij dat ik meteen die folie heb geplaatst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ingmar7
Taro schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:30:
[...]

Nu zal EAP wel vaker worden afgenomen omdat het rijker is uitgerust en goedkoper is.
Talking about EAP. Eerste beelden van autopark bij tesla zonder uss. Ziet er hoopvol uit.

https://x.com/raderje/sta...&t=AYaTa1lmMeemUcCsSFATrg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:57
Afgelopen vrijdag met de model Y LR en met fabriek af trekhaak onze caravan opgehaald.

Nu kreeg ik de jeager stekker bijna niet gedraaid omdat het klepje naar onder open gaat en tegen de onderkant van de opening inde bumper aank9mt.

Meer mensen daar last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:56
SpikeHome schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:32:
Afgelopen vrijdag met de model Y LR en met fabriek af trekhaak onze caravan opgehaald.

Nu kreeg ik de jeager stekker bijna niet gedraaid omdat het klepje naar onder open gaat en tegen de onderkant van de opening inde bumper aank9mt.

Dat heb ik ook gemerkt, nog geen tijd gehad om er goed naar te kijken. Je krijgt hem net niet geborgd doordat het bescherm kapje niet ver genoeg open kan.
Mijn Y is van 8maart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05

Klopt. Je kunt kijken naar het aantal clipjes, je kunt er een zootje afknippen.
Daarnaast kun je dat onderste randje, waar je klepje tegenaan komt, er wel een beetje uitzagen, zie je niks van en heb je ook geen last van. Dan kan het klepje verder open en draait de stekker makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:56

Nu kreeg ik de jeager stekker bijna niet gedraaid omdat het klepje naar onder open gaat en tegen de onderkant van de opening inde bumper aankomt
wij ervaren hetzelfde met onze Y. We accepteerden tot op heden dat de borging geen kwartslag gedraaid kan worden en laten het gewoon zo. We hebben de trekhaak nu ik schat een keer of 15 gebruikt en de stekker is er nog nooit spontaan uitgeschoten, dus wij kunnen er goed mee leven zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Ingmar7 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:04:
[...]

Talking about EAP. Eerste beelden van autopark bij tesla zonder uss. Ziet er hoopvol uit.

Nu nog alleen een plek vinden met zoveel ruimte en achteruit inparkeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB

En nog een tweede vraag:

Ja die zaken zitten op EAP, als het geactiveerd wordt. (Is niet een NL ding, maar global iets omdat ze vision niet aan de praat krijgen). Dat is waarom dus iedereen zo uitkijkt naar de update, omdat dit er misschien binnenkort in komt te zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:22
Het is al een tijdje niet meer over de "automatische" ruitenwissers gegaan, maar ***** wat een ellende vandaag met die buien, heb spontaan RSI in m'n rechter duim. |:( |:( |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01
JohanB schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:21:
[...]

Nu nog alleen een plek vinden met zoveel ruimte en achteruit inparkeren
Verhuizen naar Texas of Arizona. Alles is daar voorzien op pick-ups.
Europa is gebouwd op Golfjes en Opel Kadettjes.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
Ingmar7 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:04:
[...]

Nu ook door Tesla bevestigd, sneller dan verwacht

https://x.com/tesla/statu...&t=AYaTa1lmMeemUcCsSFATrg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
In dat geval kan dit de reden van de slomere / gestopte uitrol van de 8.4 zijn. Want je gaat nooit terug in de tijd. Dus ofwel de mensen die nog op 2024.2.7 zitten krijgen deze 2.12 update met autopark en betere visualisaties. Of ze gaan deze twee nu samenvoegen in 1 en daar is 't wachten op. Toch wel bijzonder dat je elke keer zo kan uitkijken tot je auto een update krijgt. Doen ze goed :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
LigeTRy schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:45:
Het is al een tijdje niet meer over de "automatische" ruitenwissers gegaan, maar ***** wat een ellende vandaag met die buien, heb spontaan RSI in m'n rechter duim. |:( |:( |:(
Heb laatst de ruiten behandeld, water druppels vliegen er nu vanzelf af.. wil bijna zeggen; werkt nog beter dan de ruitenwissers zelf 😂

Zelf heb ik al twee dagen dat het "regeneratief remmen beperkt" icoon op het scherm.. Vraag mij af wanneer de accu dan warm genoeg is? Vandaag 22 km gereden, bij thuiskomst was het lampje nog niet uit..

[ Voor 19% gewijzigd door beyazz06 op 24-03-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
Autopark ziet er leuk uit maar wanneer ga je het gebruiken? Inparkeren is een makkie dankzij alle camera’s en gaat veel sneller wanneer je het zelf doet.

[ Voor 3% gewijzigd door schumi1986 op 24-03-2024 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-09 22:57

het blikje waar de stekker op gemonteerd zit wil met wat gepast geweld beetje bijbuigen. daarna wil het wel redelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
schumi1986 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:46:
Autopark ziet er leuk uit maar wanneer ga je het gebruiken? Inparkeren is een makkie dankzij alle camera’s en gaat veel sneller wanneer je het zelf doet.
Met kinderen zou het fantastisch zijn (bij ons op parkeerterrein) als je kan instellen welk vak, de auto uitpakt, kinderen er uit haalt en wanneer je dan ver genoeg weg bent en de auto op slot gaat hij gaat parkeren. Magisch zou dat zijn. Het is namelijk te smal dat de deuren aan beide kanten open kunnen dus ik parkeer rechts strak tegen de andere auto en dan kan je niet meer uitstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
Oekol schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:54:
[...]

Met kinderen zou het fantastisch zijn (bij ons op parkeerterrein) als je kan instellen welk vak, de auto uitpakt, kinderen er uit haalt en wanneer je dan ver genoeg weg bent en de auto op slot gaat hij gaat parkeren. Magisch zou dat zijn. Het is namelijk te smal dat de deuren aan beide kanten open kunnen dus ik parkeer rechts strak tegen de andere auto en dan kan je niet meer uitstappen.
Aaah duidelijk! Dat er niemand achter het stuur hoeft te zitten had ik even gemist.. Dat is inderdaad wel een erg goede feature. Zou bij mij op mijn oprit ook onwijs handig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door schumi1986 op 24-03-2024 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
schumi1986 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:56:
[...]

Aaah duidelijk! Dat er niemand achter het stuur hoeft te zitten had ik even gemist.. Dat is inderdaad wel een erg goede feature.
Nee dit was een droom. Je moet nog steeds in de auto zitten (zie het filmpje wat hier boven gedeelt is). Bij smart summon rijdt de auto wel naar je toe zonder dat je er in zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 11:14
beyazz06 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:45:
[...]

Heb laatst de ruiten behandeld, water druppels vliegen er nu vanzelf af.. wil bijna zeggen; werkt nog beter dan de ruitenwissers zelf 😂

Zelf heb ik al twee dagen dat het "regeneratief remmen beperkt" icoon op het scherm.. Vraag mij af wanneer de accu dan warm genoeg is? Vandaag 22 km gereden, bij thuiskomst was het lampje nog niet uit..
22km is maar een klein ritje, en resulteert nauwelijks in significante opwarming van de accu, de melding gaat weg als het regenererend vermogen >= 40kW is (uit mijn bevindingen met ScanMyTesla en mijn Model 3 RWD uit 2022).
Wanneer dat is zal een beetje afhangen van accu en buitentemperatuur en SOC. Of je er ook echt last van hebt zal ook een beetje afhangen van je route, veel 80km/u met rotondes zal het hinderlijker zijn dan binnen de bebouwde kom of op de snelweg. Merk er zelf (rit met overwegend snelweg) weinig van namelijk. :)

Voorverwarmen (aan de lader) helpt doorgaans ook, maar kost wel weer extra stroom.

Uiteindelijk is het gewoon gevolg van de gebruikte accuchemie (LFP)

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 24-03-2024 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 18:22

World Citizen

FreeReef.nl

@Allewijn Je hebt ook navigatie op autopilot. Dan rijd hij van oprit tot afrit zelf en hoef je enkel af en toe tegen je richtingaanwijzer te tikken/duwen. Inhalen, uitvoegen, invoegen, afrit nemen doet hij dan voor de rest zelf.

Op een S werkt het toch wel tof. Tijdens spitsen zou ik het niet doen, maar overdag en in de nacht over de Nederlandse snelweg is dit systeem heerlijk.

*edit:
Mooie functie hierin is "ruimte bieden".
Als je op de rechterstrook rijd en iemand wil invoegen vanaf een invoegstrook dan houd je auto daar rekening mee. Als hij je rechts nog snel inhaalt om voor je in te voegen dan maakt de autopilot wat ruimte door 2/3km zachter te rijden. Als iedereen dat eens zou gaan doen dan waren de helft van de files weg denk ik.

[ Voor 34% gewijzigd door World Citizen op 24-03-2024 20:19 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 23:26
[...]

Ik vroeg me vandaag exact hetzelfde af! Totaal 40 km gereden. Voornamelijk snelweg gehad 100 km/u en accu was 87% -> 75%. De gehele rit verminderd regeneratief remmen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
schumi1986 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:46:
Ik vind het op dat filmpje best vlot gaan. Had de Ioniq 5 hiervoor, ook met automatisch parkeren en daar was het inderdaad tergend langzaam. Die ging eerst achteruit beginnen en moest dan extra steken. Een mens zal eerst een stukje vooruit alvast indraaien en dat zie je die Tesla in dat filmpje ook doen. Hoopvol, maar ook nog n = 1...

De Hyundai kon ik ook met de sleutel bedienen (alleen voor- en achteruit), wat op een heel krappe plek nog wel eens handig was. Bediening was wel een gedrocht, met een volgorde van Aan/Uit knoppen en andere vereisten. Had iedere weer het gevoel dat ik Alan Turing nodig had om dat te ontcijferen... Volgens de berichten gaat Tesla dat via de app allemaal aanbieden. Inclusief Actual Smart Summon. Maar nog niet alles zou in deze update zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevallig gisteren weer eens de auto gewassen en bij de Y RWD 1 plekje gevonden linksachter. Heb ook spatlappen (van Amazon). Vooraan wel wat meer steenslag, maar heb ook wel een paar flinke tikken gehoord de afgelopen maanden. Al met al valt het mee en niet echt zichtbaar, tenzij je er naar gaat zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
bilgy_no1 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:32:
[...]

Toevallig gisteren weer eens de auto gewassen en bij de Y RWD 1 plekje gevonden linksachter. Heb ook spatlappen (van Amazon). Vooraan wel wat meer steenslag, maar heb ook wel een paar flinke tikken gehoord de afgelopen maanden. Al met al valt het mee en niet echt zichtbaar, tenzij je er naar gaat zoeken.
Welke kleur heb jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
winwiz schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:14:
[...]

Dat ligt er toch echt aan hoe je je stuur vasthoudt. Ik houd hem vast tussen mijn linker duim en wijsvinger een beetje hangend / rustend op mijn linker knie. Dat geeft net genoeg spanning. Ik krijg heel af en toe een waarschuwing dat ik meer kracht moet zetten maar nog nooit een strike gehad.
Bedankt voor de tip. Vandaag tijdens een lange rit dit ook geprobeerd met mijn rechterhand. Dus onderarm/pols half op de knie laten rusten en dan het stuur met je hele duim en gebogen wijsvinger zo beethouden dat er wat spanning is. Na een tijdje vond ik een positie waarbij je niet zwaar hoeft te hangen en ook geen blauwe waarschuwingen meer krijgt. Op het laatst zeker 15-20 minuten zonder waarschuwingen gereden, heel relaxed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister006
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 21:32
[...]

Behandeld met wat precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

RainX o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:32:
[...]

Ik zoek spatlappen voor mijn nieuwe Y.
Welke zijn het 'mooiste'?
De originele van Tesla zelf vindt ik te plat. Van die grote platte flappen...
Andere merken hebben mooie rondere gevormde. Maar ik zie op sommige bestelsites dat je moet kiezen voor China of Grunheide(Berlijn) versie.
Mijn komt uit Berlijn.
Ik zie ook dat sommigen wel beugeltjes hebben voor de schroef onderop en anderen niet.
Wie heeft ervaring?
Mag gewoon een Chinees achtige site zijn... Als ik maar de juiste vind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Laatst online: 01-09 23:51
https://x.com/raderje/status/1771990630396248527?s=46

In de sneeuw tussen 2 auto’s. Not bad for vision only

Model 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:55

bert pit

asdasd

Ik heb daar de achterruit en zijruiten mee behandeld, 2 X inmiddels. In het begin werkte het prima. Het blijft bij veel regen zoals de afgelopen maanden maar kort zitten en na drie weken is het effect volledig weg.

Ook best duur voor een flesje pfas.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
bert pit schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:19:
[...]

Ik heb daar de achterruit en zijruiten mee behandeld, 2 X inmiddels. In het begin werkte het prima. Het blijft bij veel regen zoals de afgelopen maanden maar kort zitten en na drie weken is het effect volledig weg.

Het spul werkt het beste op enkel de voorruit omdat het spul wind nodig heeft goed te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Wat sterkere lak en je ziet ze daar minder snel op. Ik ga ze in ieder geval proberen te verbergen en er daarna transparante lakbeschermingsfolie op plaatsen. Hopelijk valt dat niet teveel op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:33:
[...]

Wat sterkere lak en je ziet ze daar minder snel op. Ik ga ze in ieder geval proberen te verbergen en er daarna transparante lakbeschermingsfolie op plaatsen. Hopelijk valt dat niet teveel op :)
En ook RWD, zoals je suggereerde zou dat verschil kunnen maken vs AWD. Ik rijd ook redelijk rustig meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Allewijn schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:08:
[...]

Andere merken hebben mooie rondere gevormde. Maar ik zie op sommige bestelsites dat je moet kiezen voor China of Grunheide(Berlijn) versie.
Mijn komt uit Berlijn.
Ik zie ook dat sommigen wel beugeltjes hebben voor de schroef onderop en anderen niet.
Wie heeft ervaring?
Ik heb ze gewoon van Amazon (KKTR-CAR vuilvanger spatbord). Maar hoe dat zit met Berlijn of Shanghai weet ik niet. Mijn auto is uit Shanghai en deze passen goed. Ik zie ook andere aanbieders, maar het lijkt allemaal uit dezelfde fabriek te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesystem
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-07 22:33
thesystem schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:42:
[...]

Inmiddels geprobeerd om de auto te resetten door de knoppen op het stuur ingedrukt te houden, mijn profiel via de Tesla app te resetten en het profiel in de auto te verwijderen en een nieuwe aan te maken.

Helaas heeft dit niet geholpen. YouTube en Netflix loggen nog steeds uit nadat ik de app sluit.
Disney, Apple Music en Spotify werken wel gewoon.
Is er nog iets anders wat ik kan resetten om dit op te lossen?
De oplossing was uiteindelijk een reset naar fabrieksinstellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:46
schumi1986 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:28:
[...]

Het spul werkt het beste op enkel de voorruit omdat het spul wind nodig heeft goed te werken.
Mijn ervaring daarmee is, dat de wissers gaan stuiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

[...]

Mijn komt uit Berlijn.
Wie heeft ervaring?
Ik ben er ook nog niet uit. Ik had een aardig setje gevonden, dan ga je bij de reviews kijken en zijn er een paar mensen waarbij het niet past. :? Bij ons zitten er volgens mij gewoon van die "drukkertjes" ipv schroeven.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebari
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-03 12:07
Sunri5e schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:04:
Nee dat was bij mij niet mogelijk. Auto moest eerst geleverd worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
mister006 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:52:
[...]

Behandeld met wat precies?
Met Glaco Glass Compound eerst "schoongemaakt" en daarna met Monello Acquafobia behandeld. Ben overigens een leek op het gebied van detailing though..
Mar.tin schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:06:
[...]

22km is maar een klein ritje, en resulteert nauwelijks in significante opwarming van de accu, de melding gaat weg als het regenererend vermogen >= 40kW is (uit mijn bevindingen met ScanMyTesla ten mijn Model 3 RWD uit 2022).
Wanneer dat is zal een beetje afhangen van accu en buitentemperatuur en SOC. Of je er ook echt last van hebt zal ook een beetje afhangen van je route, veel 80km/u met rotondes zal het hinderlijker zijn dan binnen de bebouwde kom of op de snelweg. Merk er zelf (rit met overwegend snelweg) weinig van namelijk. :)

Voorverwarmen (aan de lader) helpt doorgaans ook, maar kost wel weer extra stroom.

Uiteindelijk is het gewoon gevolg van de gebruikte accuchemie (LFP)
Wat bedoel je trouwens met regenererend vermogen? (Yes still a noob op dit gebied)

[ Voor 60% gewijzigd door beyazz06 op 24-03-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Oekol schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:58:
[...]

Nee dit was een droom. Je moet nog steeds in de auto zitten (zie het filmpje wat hier boven gedeelt is). Bij smart summon rijdt de auto wel naar je toe zonder dat je er in zit.
Nooit bang dat een vandaal met zijn deur (wellicht per ongeluk) jouw auto beschadigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
sebari schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:36:
[...]

Nee dat was bij mij niet mogelijk. Auto moest eerst geleverd worden
Thnx! Als je in de shop kijkt zijn ze helaas ook niet op voorraad. Ik krijg een mail als ze er weer zijn maar dan zal mijn auto al wel geleverd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
DeJurist schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:20:
[...]

Nooit bang dat een vandaal met zijn deur (wellicht per ongeluk) jouw auto beschadigd?
Nee het zijn mijn buren en als ik het doe, is het bij een auto die voor uit inparkeerd. Ik doe altijd achteruit dus we zitten dan met bij rijders kanten naar elkaar. Als wij instappen rijden wij er eerst uit naar voren. Zij zullen hetzelfde doen want er zit 10cm tussen de auto's :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
RvV schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:28:
[...]

Ik ben er ook nog niet uit. Ik had een aardig setje gevonden, dan ga je bij de reviews kijken en zijn er een paar mensen waarbij het niet past. :? Bij ons zitten er volgens mij gewoon van die "drukkertjes" ipv schroeven.
Aha daar kan je idd gelijk in hebben. Daar zie ik wat verschil in in sommige filmpjes/afbeeldingen.
Gelukkig zijn de meeste niet duur, dus ik zal een setje uitzoeken die goed gevormd lijkt en dan kijken of het wat is. Ik ga ze denk ik wel nodig hebben om steenslag te voorkomen op de flanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
  • Laatst online: 30-04 16:38
DeJurist schreef op zondag 11 februari 2024 @ 01:32:
Ik ben van plan om dit stuur te kopen omdat ik het tot nu toe de mooiste aftermarket yoke vind. Echter, ik ben niet in staat om het zelf te installeren (ieder zijn expertise ;)).

Welke garages of installatiebedrijven bieden deze services aan, zonder dat ik verplicht ben om iets uit hun webshop te kopen? Uiteraard ben ik bereid te betalen voor de verrichte arbeid.
[YouTube: NEW Tesla Model S/X Yoke Steering Wheel For Tesla Model 3/Y (Plaid Airbag Cover) 2023]
Heb je hem er al in zitten? ik heb hem ook besteld.

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
[...]

Heb ik dus ook, geen idee hoe ik er van af kom. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
Idanue schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:53:
[...]

Het was gisteren natuurlijk ook weer onder de 10 graden, en in de nacht ervoor was het nog kouder geweest. Dit zorgt ervoor dat ook de pack erg koud is en daardoor is regeneratief remmen beperkt.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valentijn
[...]

Idanue schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:53:
[...]

Wees blij! De auto laat de accu rustig opwarmen door gebruik. Het verwarmen van de accu zodat jij regen kan gebruiken zou een vermogen aan stroom verbruiken. Het feit dat de accu koud blijft is een testimony aan de hyper efficiënte auto.

Als je standaard een warme accu wil moet je ID3/4 gaan rijden. Die stookt hem lekker op, of je nou naar de supermarkt gaat of het postkantoor op de hoek.

Keep it cool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
adjego schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:58:
Het was gisteren natuurlijk ook weer onder de 10 graden, en in de nacht ervoor was het nog kouder geweest. Dit zorgt ervoor dat ook de pack erg koud is en daardoor is regeneratief remmen beperkt.
Valentijn schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:00:

Wees blij! De auto laat de accu rustig opwarmen door gebruik. Het verwarmen van de accu zodat jij regen kan gebruiken zou een vermogen aan stroom verbruiken. Het feit dat de accu koud blijft is een testimony aan de hyper efficiënte auto.

Als je standaard een warme accu wil moet je ID3/4 gaan rijden. Die stookt hem lekker op, of je nou naar de supermarkt gaat of het postkantoor op de hoek.
Duidelijk, het is dus normaal. :)

En nee ik kom van een VW en ga nooit weer terug. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valentijn
Idanue schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:06:

En nee ik kom van een VW en ga nooit weer terug. :P
Been there done that.. Het enige wat ik mis aan VW was het coderen met obdeleven

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-08 18:50
Mooi om te zien dat Tesla de navigatie blijft bijwerken, reed vanmorgen op de wisselbaan richting Amsterdam, paar weken geleden stopte de navigatie omdat hij de weg niet herkende, maar werkte nu gewoon goed.

Wat wel gek is dat hij op dat stukje weg de auto pilot snelheid absoluut niet boven de maximale snelheid wilde vastzetten (100). Kreeg ook melding dat die automatisch begrensd is.

Na de wisselbaan lukte het wel weer gewoon om de snelheid omhoog te scrollen.

Versie 2024.2.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

schumi1986 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:28:
[...]

Achterruit gaat ook prima hoor en de zijruiten ook. Je moet overigens wel op de snelweg zonder file rijden.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

beyazz06 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:51:
[...]

Wat bedoel je trouwens met regenererend vermogen? (Yes still a noob op dit gebied)
Als je remt, of uitrijdt, wint de auto energie terug, dat is regenereren. De energie wordt opgeslagen in de batterij, maar dat kan niet als deze praktisch helemaal vol zit of als de batterij zeer koud is. Een beetje afhankelijk van het type batterij zal hij onder de circa 2 to 5 graden boven nul niet regenereren is mijn ervaring.

Rij je op 'one pedal drive', dus zonder rempedaal altijd te gebruiken, dan zul je bij koud weer even moeten opletten, want dat werkt dan niet en je zult moeten remmen.

Er is een icoontje in je beeldscherm dat aangeeft dat er niet geregenereerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Valentijn schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:00:
[...]

[...]

Tesla staat er toch juist om bekend om hem op te stoken, daarom zie je dan vaak ook zo'n hoog verbruik de eerste kilometers (Maar redelijk efficient door octovalve). En waarom mensen met korte ritjes enom hoog verbruik laten zien. Volgens mij heeft @Mar.tin hier wel eens een mooi tabelletje ook over geleverd

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 25-03-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 16:13
Ik heb mijn MY inmiddels bijna een week en het volgende valt mij op:
Binnen een week heb ik reeds twee keer de situatie gehad, dat mijn touchscreen helemaal niet werkte en niet reageerde. Knoppen op het stuur werkte wel gewoon en gaven feedback op het scherm, maar drukken op het scherm leverde niks op. Na een reset werkt het wel weer gewoon.

Is dit een euvel wat vaker voorkomt en 'normaal' is? Ik moet eerlijk zeggen dat folie van de fabrikant er nog op zit aangezien dat er netjes op zit en niet irriteert, maar dat zou naar mijn idee niet het probleem moeten zijn aangezien het vaker wel werkt dan niet. Anders toch maar een eerste service request indienen? :D

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Jochemp schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:19:
Binnen een week heb ik reeds twee keer de situatie gehad, dat mijn touchscreen helemaal niet werkte en niet reageerde. Knoppen op het stuur werkte wel gewoon en gaven feedback op het scherm, maar drukken op het scherm leverde niks op. Na een reset werkt het wel weer gewoon.

Is dit een euvel wat vaker voorkomt en 'normaal' is? Ik moet eerlijk zeggen dat folie van de fabrikant er nog op zit aangezien dat er netjes op zit en niet irriteert, maar dat zou naar mijn idee niet het probleem moeten zijn aangezien het vaker wel werkt dan niet. Anders toch maar een eerste service request indienen? :D
Al een keer een goede reset gedaan met beide knoppen op 't stuur tot je het logo ziet? Als het dan blijft voorkomen kan je een service inschieten. Heb 't op 't begin ook wel gehad, maar vooral met koud weer. 1x was er een storing tussen low voltage en high voltage systeem. Toen werd ik gebeld door ingenieur van Tesla die het ging uitleggen en dat het een zeer zeldzaam probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 19-09 17:23
[...]
Ik vond ze allemaal lelijk, dus ik heb ze even gecustomized...

(ja, ik ben redelijk gestoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09 19:58

Sebazzz

3dp

bert pit schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:19:
[...]

Kan je niet gewoon spul gebruiken waarmee je winterjassen waterdicht maakt?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

TCMR schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Ik vond ze allemaal lelijk, dus ik heb ze even gecustomized...

(ja, ik ben redelijk gestoord)
Ik denk dat jouw model precies is wat wij zoeken. _/-\o_

Y'24

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:50
Jochemp schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:19:

Begin eerst maar eens even met die folie er af halen. Is helemaal niet nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 12:17
JohanB schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:38:
[...]

Tesla staat er toch juist om bekend om hem op te stoken, daarom zie je dan vaak ook zo'n hoog verbruik de eerste kilometers (Maar redelijk efficient door octovalve). En waarom mensen met korte ritjes enom hoog verbruik laten zien. Volgens mij heeft @Mar.tin hier wel eens een mooi tabelletje ook over geleverd
als je vaak korte ritjes rijdt schijnt het te helpen om 'm op 'chill' te zetten. Dan wordt er minder energie gestopt in het verwarmen van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:45
bilgy_no1 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:55:
[...]

Ik heb ze gewoon van Amazon (KKTR-CAR vuilvanger spatbord). Maar hoe dat zit met Berlijn of Shanghai weet ik niet. Mijn auto is uit Shanghai en deze passen goed. Ik zie ook andere aanbieders, maar het lijkt allemaal uit dezelfde fabriek te komen.
Passen deze zonder te boren op een Model 3 (geen highland) ?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
JohanB schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:38:
[...]

Ook @beyazz06

Vanmorgen weer even bijgehouden.

Ik rijd op Chill

Vertrokken met +- 75766 km op de klok 73% SOC, rond 8:38, buitentemp 5 graden, accutemp 6,5 graden. Auto heeft het hele weekeind vanaf vrijdagavond stilgestaan niet aan de paal. Maximaal regen vermogen: 25,7kW

Om 9:28 75.823km (57 km verderop) 60% SOC, buitentemp 9,5 graden, accutemp 13 graden. "Lampje" ging uit met 40,1kW Regen vermogen op dit tijdstip.

Heb er zelf niets van gemerkt ondanks veel file vanmorgen tussen Harderwijk en Utrecht. Gewoonlijk doe ik over dit ritje +- 40 minuten als het rustig is :>

[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 25-03-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Samoerai schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:08:
[...]

als je vaak korte ritjes rijdt schijnt het te helpen om 'm op 'chill' te zetten. Dan wordt er minder energie gestopt in het verwarmen van de accu.
Als het morgenochtend weer frisjes is zal ik eens kijken of hij harder stookt in "Normal" :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valentijn
Samoerai schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:08:
[...]

Rijden jullie niet permanent in chill? Ik vind hem veel te zenuwachtig in 'normal'

Vroeger had men in de S een aparte 'power saving' optie in het menu, maar het lijkt erop dat ze dat hebben samengevat in 'chill'

Keep it cool

Pagina: 1 ... 289 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: