Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 288 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.679.881 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 12:14
NeuroticaPills schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:22:

Toch een 2e vraag: auto krijgt binnenkort z’n zomerbanden en lente-check (ruitenwisservloeistof bijvullen, poetsen) bij de garage. Ik wil niet dat er aan m’n stoelinstellingen geprutst wordt. Nieuw gast-profiel maken en die selecteren als standaard voor het bezoekje aan de garage?
Daar heb je valet mode voor. Auto afgeven en dan in de app aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
The_Woesh schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Daar heb je valet mode voor. Auto afgeven en dan in de app aanzetten.
Inderdaad, valet mode aan en pasje aan inleveren :)
Die van mij mag maandag voor z'n zomersloffen.

Poetsen is voor de wasstraat en die ruitenspoeier bijvullen kan ik zelf ook wel.

[ Voor 12% gewijzigd door InZane op 22-03-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-06 19:09
bilgy_no1 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:24:
[...]

Er is een dikke kans dat de daar genoemde prijzen netto zijn na een subsidie. In Frankrijk worden prijzen ook op die manier weergegeven.

Als je de auto importeert heb je meestal geen recht op dat soort subsidies. Vanuit Duitsland is er een hele industrie op gang gekomen toen de subsidie in totaal nog EUR 9000 was. Dan moest de auto eerst 6 maanden in een garage staan en kon dan pas worden geïmporteerd.

Even snel zoeken leert dat Estland en Letland EUR 4000-4500 subsidie verstrekken op een nieuwe EV. Dus zonder die subsidie is de prijs niet lager dan hier met SEPP.
Duidelijk verhaal. Maar ik ben van Tesla gewend dat ze dit altijd wel netjes vermelden, net zoals hier in NL met de SEPP. Nu zie ik het nergens staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Is er iemand met een M3H die weet hoe je op TACC de geldende maximum snelheid kan overnemen als de cruisecontrol is geactiveerd?

Dus na een snelheidswijziging die snelheid overnemen. Ik weet dat je bij een Y de stalk 2 seconden ingedrukt kan houden... maar geen stalks bij de M3H ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maharens schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:28:
[...]

Duidelijk verhaal. Maar ik ben van Tesla gewend dat ze dit altijd wel netjes vermelden, net zoals hier in NL met de SEPP. Nu zie ik het nergens staan.
Als je doorklikt op die prijs staat er:

Vehicle Subtotal€36,990
Destination & doc fee€880
Purchase Price€37,870

Excluding taxes and fees

Oftewel, deze prijs is zonder BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-06 20:07
dimocash schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:54:
[...]

Dit werkt toch niet met de Highland?
Zeker wel. Is in de settings in te stellen, 1x is TACC, 2x drukken is AP. Zelf rijd ik eigenlijk altijd op TACC, en als het echt rustig is en ik niet van baan ga wisselen wil ik soms nog even AP aanzetten. Maar als je het stuur toch vast hebt, kan je netzo goed zelf sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:43
mjvdzwet schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:29:
Is er iemand met een M3H die weet hoe je op TACC de geldende maximum snelheid kan overnemen als de cruisecontrol is geactiveerd?

Dus na een snelheidswijziging die snelheid overnemen. Ik weet dat je bij een Y de stalk 2 seconden ingedrukt kan houden... maar geen stalks bij de M3H ;)
volgens mij kan het door op het scherm op het verkeersbord te drukken.(niet echt ideaal)

dat met de stalk wist ik nog niet, gaan we de volgende keer even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:40:
[...]

Vehicle Subtotal€36,990
Purchase Price€37,870

Excluding taxes and fees

Scherp!
Gelukkig maar. Dan voelt hij nu eens niet alsof we in NL weer 'te veel' betalen :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
sk1nny666 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:46:
[...]

volgens mij kan het door op het scherm op het verkeersbord te drukken.(niet echt ideaal)

dat met de stalk wist ik nog niet, gaan we de volgende keer even proberen.
Op het verkeersbord drukken werkt niet bij de M3H, daarmee zet je de "je rijdt te hard" plingel aan en uit.
Die is natuurlijk verplicht door de EU dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
bilgy_no1 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:40:
[...]

Vehicle Subtotal€36,990
Purchase Price€37,870

Excluding taxes and fees

Het is me duidelijk dat er wat ogen en haken zijn, maar zonder BTW is nog weer iets anders dan een ingebakken subsidie die nergens staat. De BTW is blijkbaar 21% lijkt het in Letland, dus dan zit je op 45.822 en daar dan weer 4.000 vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-06 15:18
Allewijn schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:46:
[...]

Scherp!
Gelukkig maar. Dan voelt hij nu eens niet alsof we in NL weer 'te veel' betalen :)F
Inderdaad. Dan mag je lekker 21% bijtellen en kom je aan 45823 euro oftewel de prijs die je bijna overal min of meer betaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-06 15:18
maharens schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:22:
[...]

Het is me duidelijk dat er wat ogen en haken zijn, maar zonder BTW is nog weer iets anders dan een ingebakken subsidie die nergens staat. De BTW is blijkbaar 21% lijkt het in Letland, dus dan zit je op 45.822 en daar dan weer 4.000 vanaf?
Van waar komt die 4000 eraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 08:42
LigeTRy schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:46:
[...]

Zeker wel. Is in de settings in te stellen, 1x is TACC, 2x drukken is AP. Zelf rijd ik eigenlijk altijd op TACC, en als het echt rustig is en ik niet van baan ga wisselen wil ik soms nog even AP aanzetten. Maar als je het stuur toch vast hebt, kan je netzo goed zelf sturen.
oh echt?
Weer wat nieuws geleerd, ik dacht dat je dit in het menu moest aanpassen. Bedankt, zal het vanmiddag eens testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

InZane schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:49:
Gisteren sinds lange tijd Autopilot weer eens gebruikt.
Ik had een training op een locatie op 130km van huis, dus ik vond het wel een mooie gelegenheid om te kijken of het me nu toevallig iets beter zou bevallen. Op de heenweg ging alles redelijk prima (het blijft kut dat AP uit moet als je van rijstrook wilt wisselen), maar op de terugweg had ik redelijk snel 3 strikes te pakken omdat ie vond dat ik het stuur niet vasthield, terwijl ik toch zeker met minimaal één hand aan het stuur zat en m'n best deed om op tijd druk uit te oefenenen als het blauwe knippercircus begon.
Ik snap het niet. Ik rij altijd met AP en heb nog nooit een strike gehad. Wel eens blauw schermpje of "houd uw ogen op de weg", maar dan ben ik ook echt met andere dingen bezig (slecht, weet ik).

Hou je je stuur verkeerd vast of zo? Ik heb mijn met mijn rechterhand het stuur rechtsonderin vast waardoor er druk op zit.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinoo027
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-06 09:22
ChromeFR schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:44:
In mijn Tesla Model 3 Highland (800 km) hoor ik, als ik over de stenen in de woonwijk rijd, een rateltje/trilling in het dashboard, richting de voorruit. Herkenbaar?
Jazeker, heb ik ook in M3H, vrij vanaf het begin wisselend soms aanwezig op klinkerwegen (nu 2500km). Lijkt vanaf linker-helft dashboard te komen net onder de voorruit. Als je googled vind je bij de oudere M3 ook in verleden (mn 2019-2020) dit soort trillingen (wel altijd heviger dan bij M3H) waar ze dan met een een stukje foam tussen dashboard en luidspreker of voorruit een oplossing voor hadden. In de M3H is dashboard ivm de ledstrip iets anders opgebouwd, dus heb er zelf nog geen dingen aan durven lostrekken voor extra foam. Vond er op youtube ook nog geen work-arounds voor bij Highland. Omdat het zeker niet altijd voorkomt (relatie met temperatuur? Vochtigheid?) en het niet extreem aanwezig is, voorlopig dus maar even zo gelaten. Ben bang dat het bij SeC toch niet te reproduceren is en heb geen zin in nieuwe problemen als ze daar eventueel alles gaan lostrekken... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 21:45
sinds maandag heb ik mijn model 3 Highland ontvangen, fijne auto en ik ben er helemaal blij mee.
enige irritatie is dat er geregeld een geluid afgaat wat ik niet kan uitzetten.

het lijkt er mee te maken te hebben dat wanneer de max snelheid wordt overschreden, er een soort dubbele toon afgaat. het symbool met de snelheidslimit (rechtsboven in linkerscherm) gaat dan ook een beetje vaag knipperen.

in het menu heb ik "geluidssignaal snelheidslimietzone" al uitgezet, maar die dubbele bel blijft maar afgaan.
is er nog een andere instelling die ik moet uitzetten ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kbFzQ2O-xuwPXOo1EAyuUEpQoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzU6zv9XtJEOlq6e71Y97EmJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door ronjon op 22-03-2024 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomason
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:33
ronjon schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:54:
sinds maandag heb ik mijn model 3 Highland ontvangen, fijne auto en ik ben er helemaal blij mee.

het lijkt er mee te maken te hebben dat wanneer de max snelheid wordt overschreden, er een soort dubbele toon afgaat. het symbool met de snelheidslimit (rechtsboven in linkerscherm) gaat dan ook een beetje vaag knipperen.

in het menu heb ik "geluidssignaal snelheidslimietzone" al uitgezet, maar die dubbele bel blijft maar afgaan.
Je kunt op het symbool met de snelheidlimit drukken, dan gaat die uit voor de rit. Moet je wel iedere keer opnieuw doen, Tesla's interpretatie van de EU-wetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
ronjon schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:54:

Op het snelheidsbord klikken op het scherm.

Dit doe ik nu automatisch bij het wegrijden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:05
Met dat miezerweer van vandaag heb ik mij weer flink lopen ergeren aan de wipers. Op gegeven moment maar handmatig bediend. Hopelijk dat er snel verbetering komt. Wel streng zijn met niet opletten op de weg, maar onregelmatig niet door de voorruit kunnen kijken mag wel. Ja appels met peren, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Thomason schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:58:
[...]

Je kunt op het symbool met de snelheidlimit drukken, dan gaat die uit voor de rit. Moet je wel iedere keer opnieuw doen, Tesla's interpretatie van de EU-wetgeving.
Jij hebt zeker ook geen idee hoe je op de Highland de getoonde maximum snelheid over kan nemen naar de TACC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Laatst online: 15-06 21:45
mjvdzwet schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:58:
[...]

Op het snelheidsbord klikken op het scherm.

Dit doe ik nu automatisch bij het wegrijden.
helder. jammer dat dat steeds moet, maar in ieder geval weet ik nu waar ik t moet zoeken.
zou een mooie feature zijn voor de Enhauto S3XY commander

Knip, daarvoor is V&A

[ Voor 30% gewijzigd door Taro op 22-03-2024 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
DanielAlm schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:59:
Met dat miezerweer van vandaag heb ik mij weer flink lopen ergeren aan de wipers. Op gegeven moment maar handmatig bediend. Hopelijk dat er snel verbetering komt. Wel streng zijn met niet opletten op de weg, maar onregelmatig niet door de voorruit kunnen kijken mag wel. Ja appels met peren, maar toch.
Ik vind het juist een verademing dat de ruitenwissers geen ADHD meer hebben bij elke mogelijke regendruppel. Dan liever af en toe extra op het knopje drukken bij miezer. Bij gewone regen gaat het echt een heel stuk beter sinds de laatste update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJ_B
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09-2024
mjvdzwet schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:59:
[...]

Jij hebt zeker ook geen idee hoe je op de Highland de getoonde maximum snelheid over kan nemen naar de TACC?
In het menu kun je kiezen om je huidige snelheid aan te houden of om de snelheidslimiet over te nemen.
Ik dacht dat hij standaard ingesteld staat op snelheidslimiet aanhouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:35
LigeTRy schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:46:
[...]

Ja is zo maar als je kilometers lang op AP hebt gereden en hij staat even niet aan, als je toevallig ergens bent afgeslagen, is het "o sjit ik moet zelf sturen"

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
OM toch nog even wat na te vragen over de kogeldruk. Hier geven ze aan: https://www.trekhaakcentrum.nl/trekhaak/tesla/model-y 116kg kogeldruk.

Maar in de tesla model y handleiding staat het ook niet perse éénduidig aangegeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXRVM67byRu5yO4VrgTqxKOvSRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qTJhBuSCVuP9A3EEWPPSwh1Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIUiLm69rtW6VN3TrBbWaKGFjl8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6a5TRUMdXsISnEbNcnGS9vVz.png?f=user_large

Dus wat is het nu? Bij Tesla is de trekhaak elke keer uitverkocht, en heb hem eigenlijk toch steeds vaker nodig.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:43
mjvdzwet schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:59:
[...]

Ik doe dit door snel naar boven te scrollen (met snel bedoel ik niet maar 1 tandje naar boven scrollen) met het rechter scroll wheel wanneer ik TACC al aan heb staan, weet even niet of hij dan mijn huidige snelheid of de maximale snelheid aanneemt (ligt waarschijnlijk aan de menu instelling die je daarvoor hebt). Maar zo kan ik als ik van een 70 weg naar een 100 weg ga, hem in een keer op 100 zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Simone96 op 22-03-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-06 21:24
Gdzr schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:30:
[...]

OM toch nog even wat na te vragen over de kogeldruk. Hier geven ze aan: https://www.trekhaakcentrum.nl/trekhaak/tesla/model-y 116kg kogeldruk.

Maar in de tesla model y handleiding staat het ook niet perse éénduidig aangegeven:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus wat is het nu? Bij Tesla is de trekhaak elke keer uitverkocht, en heb hem eigenlijk toch steeds vaker nodig.
Draagvermogen is niet hetzelfde als kogeldruk. Paar pagina's geleden had iemand daar een hele goede uitleg over.

gevonden: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78463144

[ Voor 4% gewijzigd door hsb85 op 22-03-2024 15:40 . Reden: toevoeging link bericht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Nu online
hsb85 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:39:
[...]

Draagvermogen is niet hetzelfde als kogeldruk. Paar pagina's geleden had iemand daar een hele goede uitleg over.

gevonden: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78463144
Dat zou betekenen dat de trekhaak van trekhaakcentrum sterker zou zijn dan die van Tesla zelf toch? Als zij aangeven dat het in hun geval 116kg voor een fietsendrager is, dan lig dit in het geval van een aanhanger nog hoger. Ik heb de vraag ook nog even gesteld aan trekhaakcentrum.nl zelf, wat de kogeldruk is in het geval van een aanhanger, want die adverteren ze niet. Als dat namelijk 116kg is, dan is die van Tesla een veel betere keus.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chonn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-06 18:27
Gdzr schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:47:
[...]

Dat zou betekenen dat de trekhaak van trekhaakcentrum sterker zou zijn dan die van Tesla zelf toch? Als zij aangeven dat het in hun geval 116kg voor een fietsendrager is, dan lig dit in het geval van een aanhanger nog hoger. Ik heb de vraag ook nog even gesteld aan trekhaakcentrum.nl zelf, wat de kogeldruk is in het geval van een aanhanger, want die adverteren ze niet. Als dat namelijk 116kg is, dan is die van Tesla een veel betere keus.
Volgens mij is het helemaal niet relevant of de trekhaak sterker is. Het punt wat Tesla maakt is dat de maximale kogeldruk bij het trekken van aanhangers 160 kg mag zijn, en dus in de praktijk er onder moet zitten (vanwege belading/passagiers auto), met een advies van minimaal 4% van totale aanhangerwagenlast.

De kogeldruk is de neerwaartse kracht die de aanhangwagenkoppeling uitoefent op de trekhaakkogel. Deze moet ten minste 4% van de totale aanhangwagenlast bedragen. De maximale kogeldruk (of technisch toelaatbare massa op het aankoppelpunt) bedraagt 160 kg. Door veel uitrusting, passagiers of lading in het trekkende voertuig mee te nemen, wordt de toegestane kogeldruk verlaagd, waardoor ook het maximale trekgewicht afneemt. Het maximale trekgewicht wordt berekend ervan uitgaande dat de TPMLM (technisch toegestane maximummassa in beladen toestand) niet wordt overschreden (zie Belading).

Daarnaast schrijft Tesla dat je met accessoires (en hun last) die je op de trekhaak monteert (fietsendragers, trekhaakkoffers etc.) max. 72 kg erop mag zetten. Omdat dit een heel andere dynamische kogeldruk (en last op de wagen) genereert dan een aanhanger, is de maximale kogeldruk voor accessoires dus lager.

Bij het dragen van accessoires, is de kogelkoppeling is bedoeld voor het ondersteunen van verticale lasten met een gewicht van maximaal 72 kg. Controleer bij het vervoeren van fietsen of andere voorwerpen op de afneembare trekhaakbeugel van de Model Y altijd of het maximumgewicht niet wordt overschreden. Het maximale draagvermogen van de trekhaak is 72 kg.
Bij het berekenen van het gewicht moet het gewicht van de accessoiredrager worden meegerekend.

En uiteindelijk is bepalend wat Tesla adviseert om als (veilige) max waardes aan te houden relevant en niet wat een derde partij zegt/schrijf/adverteert.

[ Voor 4% gewijzigd door Chonn op 22-03-2024 16:04 ]

MY LR QuickSilver 2023 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Nu online
Chonn schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:58:
[...]

Volgens mij is het helemaal niet relevant of de trekhaak sterker is. Het punt wat Tesla maakt is dat de maximale kogeldruk bij het trekken van aanhangers 160 kg mag zijn, en dus in de praktijk er onder moet zitten (vanwege belading/passagiers auto), met een advies van minimaal 4% van totale aanhangerwagenlast.

De kogeldruk is de neerwaartse kracht die de aanhangwagenkoppeling uitoefent op de trekhaakkogel. Deze moet ten minste 4% van de totale aanhangwagenlast bedragen. De maximale kogeldruk (of technisch toelaatbare massa op het aankoppelpunt) bedraagt 160 kg. Door veel uitrusting, passagiers of lading in het trekkende voertuig mee te nemen, wordt de toegestane kogeldruk verlaagd, waardoor ook het maximale trekgewicht afneemt. Het maximale trekgewicht wordt berekend ervan uitgaande dat de TPMLM (technisch toegestane maximummassa in beladen toestand) niet wordt overschreden (zie Belading).

Daarnaast schrijft Tesla dat je met accessoires (en hun last) die je op de trekhaak monteert (fietsendragers, trekhaakkoffers etc.) max. 72 kg erop mag zetten. Omdat dit een heel andere dynamische kogeldruk (en last op de wagen) genereert dan een aanhanger, is de maximale kogeldruk voor accessoires dus lager.

Bij het dragen van accessoires, is de kogelkoppeling is bedoeld voor het ondersteunen van verticale lasten met een gewicht van maximaal 72 kg. Controleer bij het vervoeren van fietsen of andere voorwerpen op de afneembare trekhaakbeugel van de Model Y altijd of het maximumgewicht niet wordt overschreden. Het maximale draagvermogen van de trekhaak is 72 kg.
Bij het berekenen van het gewicht moet het gewicht van de accessoiredrager worden meegerekend.

En uiteindelijk is bepalend wat Tesla adviseert om als (veilige) max waardes aan te houden relevant en niet wat een derde partij zegt/schrijf/adverteert.
Ah zo! Nu snap ik hem. Dan staat dat dus gewoon compleet los van de trekhaak die gemonteerd word? Dacht dat juist de trekhaak leidend was in de kogeldruk, maar het is een combinatie van. Maar dan zou een trekhaak van trekhaakcentrum.nl ook gewoon afdoende moeten zijn om alles te kunnen. Ga sowieso geen caravan trekken oid, maar af en toe een aanhanger vol bouwspul/afval etc is wel iets wat wat vaker voor gaat komen.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Nu online
Heb aan trekhaakcentrum.nl ook nog de vraag gesteld mbt de "Towing mode", die activeren zij niet. Dus let daar op als je daar je trekhaak besteld. Voor mij een reden om te wachten op de Tesla voorraad.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Chonn schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:58:
[...]

Het enorm grote verschil tussen een aanhanger en een fietsdrager is:

Bij een aanhanger gebruik je de bol echt als scharnier. Daar kan een verticale (statische last op de bol), en een horizontale kracht (bij optrekken of afremmen), en nog een zijdelingse kracht (bochtenwerk) op komen, maar geen koppel.

Bij een fietsdrager KLEM je de drager vast op de bol. Naast de last van de drager+fietsen krijg je nog een draaikoppel omdat de last niet perfect boven de bol zit. Dat koppel geeft een bijkomende ontlasting van de vooras en belasting van de achteras, en natuurlijk ook wat krachten op de haak en het chassis.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 09:33
Selespeed schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:36:
[...]
Interessante melding vanuit Tesla dat er een mail aankomt waarin 15000 credits toegekend worden aan de berijder indien weer opnieuw voor een Tesla gekozen wordt.
Die credits zouden oa voor dakdrager of supercharger of trekhaak gebruikt kunnen worden (wellicht niet volledig budget voor trekhaak en men wist dit niet zeker).

Alle details waren nog niet bekend maar wel een leuke extra.
Een goede actie zou zijn als ik FSD over kan nemen naar mijn volgende auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
RAJ_B schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:08:
[...]

In het menu kun je kiezen om je huidige snelheid aan te houden of om de snelheidslimiet over te nemen.
Ik dacht dat hij standaard ingesteld staat op snelheidslimiet aanhouden
Helaas doet hij dat alleen bij inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
ronjon schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:02:
[...]

helder. jammer dat dat steeds moet, maar in ieder geval weet ik nu waar ik t moet zoeken.
zou een mooie feature zijn voor de Enhauto S3XY commander

Knip, daarvoor is V&A
Helaas is dit niet via een Canbus commando en dus de S3XY Buttons op te lossen.

[ Voor 15% gewijzigd door Taro op 22-03-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Zou m’n tesla om de een of andere reden gratis premium connectivity kunnen hebben?
In de auto staat namelijk sinds hem heb “included package”
In de app staat bij “upgrades beheren” > premium connectivity > gratis onbeperkt.
Of is dit nog de proefperiode die ik als nieuwe eigenaar heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Tweakarim schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:51:
Zou m’n tesla om de een of andere reden gratis premium connectivity kunnen hebben?
In de auto staat namelijk sinds hem heb “included package”
In de app staat bij “upgrades beheren” > premium connectivity > gratis onbeperkt.
Of is dit nog de proefperiode die ik als nieuwe eigenaar heb?
Bij een nieuwe auto zit een maand gratis inbegrepen. En destijds in 2019 zelfs meer dan een jaar.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Nu online

Tweakarim

Taro schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:58:
[...]

Bij een nieuwe auto zit een maand gratis inbegrepen. En destijds in 2019 zelfs een jaar.
Het is een 2e handse
Zou je dan geen eind datum moeten zien in de auto?
En in de app staat gratis onbeperkt?

[ Voor 3% gewijzigd door Tweakarim op 22-03-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweakarim schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:59:
[...]

Het is een 2e handse
Er was een paar dagen geleden nog een tabel gedeeld welke auto's onbeperkt Premium Connectivity hebben. Dus kan inderdaad zo zijn dat jij er zo een hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Nu online

Tweakarim

bilgy_no1 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:29:
[...]

Er was een paar dagen geleden nog een tabel gedeeld welke auto's onbeperkt Premium Connectivity hebben. Dus kan inderdaad zo zijn dat jij er zo een hebt.
Is 2020 model 3. Die zou dat niet moeten hebben.
Maar mooi meegenomen natuurlijk als het wel zo is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Vandaag mijn Y rwd opgehaald in Tilburg.
(Afgelopen dinsdag besteld en nu al ophalen. Voorraadmodel gezocht met BYD batterij)
Ontvangst was netjes.
Stond klaar in een prachtige giga hal. Lekker overdekt mochten we zo lang als we wilden de Y inspecteren. Voelde super prettig en ongehaast.
Lak en panelen zaten netjes.
Laadpoort platte klepje leek net niet flush te zitten.
Naar level 4 monteur gestuurd. Kreeg hem ietsjepietsje rechter maar daarna standaard antwoord within spec...
Aangegeven dat ik dan auto niet wilde hebben.
Hij ging netjes een andere Y voor me zoeken. Helaas vandaag geen beschikbaar en moest dus terug komen.
Of dat echt zo is geen idee...
Maar goed zat eigenlijk wel gewoon netjes en ik ben dan gewoon een zeikerd.
Dus toch maar akkoord gegaan ;)
Hebben hem daarna nog even daar voor me verder opgeladen omdat er maar 30 procent in zat. Netjes. Extra kop koffie en kwartier later al 50+ procent.
Rit naar huis was perfect. Wat een fijne auto en muisstil.

Tijdens rit zag ik wel een vier hoekige vlek bovenop dashboard. Platte zwarte deel bestuuderszijde. Alsof daar een sticker heeft gezeten in fabriek?!
Krijg hem nog niet weg met vochtige doek.
Morgen nog keer bij licht bekijken en anders aanmelden nu hij nog onder 160km zit.

Ben er erg blij mee.
Op route terug ook nog via marktplaats een nieuwe gen 3 wallcharger voor weinig gehaald die ik zelf ga installeren.
Hangt nu even aan mijn oude 10A A3 E-tron charger die nog aan gevel hangt. Werkt prima. Maar super traag natuurlijk.

Errrrrg blij mee.
Zoontje heeft staan genieten van de lichtshow en 20 scheetkussens gelegd.

En wat is dat stuurwiel bizar lekker snel warm. Zo fijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:44

RvV

Op het dashboard had ik niets geks zitten. Al blijkt iedereen weer een ander "defect" te hebben. ;)
Mijn zwarte sierlijst is recentelijk vervangen door de mobile service. De LV accu hebben ze ook vervangen ivm vreemde alerts in het service menu. Helaas heeft dat niet geholpen en komen ze volgende week weer opnieuw langs voor een 2e ronde.

En inderdaad, het stuur is snel warm. :) Ik had eigenlijk niet verwacht het te gaan gebruiken, maar in praktijk gebruik ik het vaker dan de verwarmde stoelen. De stoelen vind ik een beetje traag in het opwarmen en ze worden ook niet zo heet als de vorige ICE.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-06 20:44
Inspired schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:19:
[...]

Die winst zit hem afaik met name in de getest 19 inch band. Als je geen 19 inch neemt krijg je die band niet.
Ik kan de Hankook iON EVO in de maat 235/45 R18 gewoon vinden. Dus ook voor Tesla Model 3's met 18 inch wielen is hij te krijgen. Zie:

https://banden.autoweek.n...vo/235-45-r18-98w-522046/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:32
Allewijn schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:57:
(Afgelopen dinsdag besteld en nu al ophalen. Voorraadmodel gezocht met BYD batterij)
Ontvangst was netjes.
Stond klaar in een prachtige giga hal. Lekker overdekt mochten we zo lang als we wilden de Y inspecteren. Voelde super prettig en ongehaast.
Naar level 4 monteur gestuurd. Kreeg hem ietsjepietsje rechter maar daarna standaard antwoord within spec...
Hij ging netjes een andere Y voor me zoeken. Helaas vandaag geen beschikbaar en moest dus terug komen.
Hebben hem daarna nog even daar voor me verder opgeladen omdat er maar 30 procent in zat. Netjes. Extra kop koffie en kwartier later al 50+ procent.

Tijdens rit zag ik wel een vier hoekige vlek bovenop dashboard. Platte zwarte deel bestuuderszijde. Alsof daar een sticker heeft gezeten in fabriek?!
Morgen nog keer bij licht bekijken en anders aanmelden nu hij nog onder 160km zit.

Ben er erg blij mee.
Op route terug ook nog via marktplaats een nieuwe gen 3 wallcharger voor weinig gehaald die ik zelf ga installeren.
Hangt nu even aan mijn oude 10A A3 E-tron charger die nog aan gevel hangt. Werkt prima. Maar super traag natuurlijk.

Errrrrg blij mee.

De auto niet willen hebben om een laadpoort die volgens jou niet helemaal goed zit? Deze hoor ik voor het eerst, complimenten aan Tesla dat ze zelfs nog een andere auto voor je zijn gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Laatst online: 31-03 19:19
Vraagje betreft de banden..

Ik heb een model Y performance, ik rijdt niet echt te hard maar ik trek wel zeer vaak snel op bij stoplichten als de mogelijkheid zich daar toe doet.

Hoeveel km rijden jullie met deze banden met dezelfde rijstijl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
038Robijno schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 06:05:

Ik heb een model Y performance, ik rijdt niet echt te hard maar ik trek wel zeer vaak snel op bij stoplichten als de mogelijkheid zich daar toe doet.

Ik verwacht rond de 35k km. En als je weinig lange ritten maakt, nog minder uiteraard.

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 23-03-2024 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

Ik heb met de Hankooks echt 70k gereden oid. Dingen gingen maar niet op. Model 3 LR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online

Ik zou me niet alleen druk maken over je banden, maar over de hele aandrijflijn. Elke keer dat je daar zoveel van vraagt, staan alle onderdelen onder grote stress en de slijtage daarvan zal substantieel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 038Robijno
Naafkap schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:01:
[...]

Ik zou me niet alleen druk maken over je banden, maar over de hele aandrijflijn. Elke keer dat je daar zoveel van vraagt, staan alle onderdelen onder grote stress en de slijtage daarvan zal substantieel zijn.
Ik mag aannemen dat een performance daar wel voor gebouwd is zonder stuk te gaan.. wat heb je anders aan een performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hek030
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02:23
turkeyhakan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:28:
[...]

Dat valt wel mee hoor. Het is maar net wat je gewend bent.
Hahaha, 💪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-06 20:59
038Robijno schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:40:
[...]

Ik mag aannemen dat een performance daar wel voor gebouwd is zonder stuk te gaan.. wat heb je anders aan een performance?
Bij de X was dat in ieder geval niet zo :X
Of dat inmiddels opgelost is weet ik niet, maar was iets met de hoek van de aandrijfassen waardoor ze snel stuk gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Ik probeer Beach buggy racing 2 voor zoon te installeren. Goede wifi op oprit. Blijft naar zeggen 'download in behandeling'. Is naar 189mb groot dus had al lang klaar moeten zijn.
Wat kan ik nog meer doen?

Edit: het werkt ineens.

[ Voor 6% gewijzigd door Allewijn op 23-03-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 15:10
Allewijn schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:05:
Ik probeer Beach buggy racing 2 voor zoon te installeren. Goede wifi op oprit. Blijft naar zeggen 'download in behandeling'. Is naar 189mb groot dus had al lang klaar moeten zijn.
Wat kan ik nog meer doen?
Misschien dat je de Tesla usb stick die in je dashboardkastjes zit moet formatteren. Dat kan vanuit de auto. Dat was bij mij het probleem. Sentry en dashcam kon ik daardoor ook niet aanzetten. Na het formatteren werkte dat wel, en toen kon ik die spelletjes ook opeens spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
ybos schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 09:01:
[...]

Bij de X was dat in ieder geval niet zo :X
Of dat inmiddels opgelost is weet ik niet, maar was iets met de hoek van de aandrijfassen waardoor ze snel stuk gingen.
Ik denk dat je dan gewoon ‘pech’ hebt gehad dan.. lees weinig over de problemen met aandrijfassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
038Robijno schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:05:
[...]

Ik denk dat je dan gewoon ‘pech’ hebt gehad dan.. lees weinig over de problemen met aandrijfassen.
Het punt is dat alle onderdelen van de aandrijflijn enorme krachten te verwerken krijgen bij elke keer dat jij plankgas wegrijdt bij het stoplicht. Dat zorgt hoe dan ook voor slijtage aan alle onderdelen die die krachten moeten verwerken en zullen daardoor veel eerder aan vervanging toe zijn dan wanneer je gewoon normaal rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:05
Na het installeren van de laatste update, 8.4, de melding dat er een belangrijke wijziging was. M3 rwd 2023. Gaat dus om adaptief grootlicht. Gisteravond dus plots automatisch grootlicht aan. Wat een bijzondere ervaring. Meer licht op de momenten dat het kan en nodig is en keurig uit als anderen, tegenliggers of voorgangers, er last van hebben. Blijft toch bijzonder met die updates hoe je er regelmatig verassend leuke dingetjes bijkrijgt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-06 14:26
Allewijn schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:57:
Ontvangst was netjes.

Ben er erg blij mee.

Errrrrg blij mee.

Toevallig die wall connector in Breda opgehaald?😉
Die vlek op het dashboard zou ik proberen weg te halen met wat APC op een microvezel doek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:41

ChromeFR

Qui est l'exemple?

pinoo027 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:36:
[...]

Jazeker, heb ik ook in M3H, vrij vanaf het begin wisselend soms aanwezig op klinkerwegen (nu 2500km). Lijkt vanaf linker-helft dashboard te komen net onder de voorruit. Als je googled vind je bij de oudere M3 ook in verleden (mn 2019-2020) dit soort trillingen (wel altijd heviger dan bij M3H) waar ze dan met een een stukje foam tussen dashboard en luidspreker of voorruit een oplossing voor hadden. In de M3H is dashboard ivm de ledstrip iets anders opgebouwd, dus heb er zelf nog geen dingen aan durven lostrekken voor extra foam. Vond er op youtube ook nog geen work-arounds voor bij Highland. Omdat het zeker niet altijd voorkomt (relatie met temperatuur? Vochtigheid?) en het niet extreem aanwezig is, voorlopig dus maar even zo gelaten. Ben bang dat het bij SeC toch niet te reproduceren is en heb geen zin in nieuwe problemen als ze daar eventueel alles gaan lostrekken... :F
Ik denk dat ik het inderdaad ook maar laat, precies om de zorg die jij beschrijft. Het geluid stelt ook niet zoveel voor en is zeker niet altijd aanwezig. Inderdaad komt het ook bij mij vanaf de linkerhelft van het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Tweakarim schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:59:
[...]
Het is een 2e handse
Weet niet 100% zeker, maar als je de auto 2e hands overneemt krijg je ook een proefperiode connectivity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
DanielAlm schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:50:
Na het installeren van de laatste update, 8.4, de melding dat er een belangrijke wijziging was. M3 rwd 2023. Gaat dus om adaptief grootlicht. Gisteravond dus plots automatisch grootlicht aan. Wat een bijzondere ervaring. Meer licht op de momenten dat het kan en nodig is en keurig uit als anderen, tegenliggers of voorgangers, er last van hebben. Blijft toch bijzonder met die updates hoe je er regelmatig verassend leuke dingetjes bijkrijgt…
Gisteravond ook voor het eerst gebruikt op een 2021 Model Y, inderdaad bijzonder om te zien, de verspringende blokjes. Hoewel ik er nog niet helemaal op vertrouw dat het toch niet af en toe bij iemand in de auto straalt, was het extra licht zeker een aanwinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
EvolutionX schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:53:
[...]

Toevallig die wall connector in Breda opgehaald?😉
Die vlek op het dashboard zou ik proberen weg te halen met wat APC op een microvezel doek.
Toevallig wel oOo
Vandaag geprobeerd met een apc en microvezel. Is minder. Maar niet weg. Dus ff melding gemaakt met drie fotos. Dan is het iig gemeld onder de eerste 160km. Eens kijken wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:53

13art

Moderator Mobile
Als (vooralsnog) geen Tesla rijder even een vraag, als het systeem aangeeft 455km te kunnen rijden op de lading (https://cdn.autowereld.nl...range-75-kwh-awd-pano.jpg), is dat dan een beetje een realistische inschatting gebaseerd op eerder rijgedrag? Of moet je er nog de nodige km's vanaf trekken?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:29
13art schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:31:
Als (vooralsnog) geen Tesla rijder even een vraag, als het systeem aangeeft 455km te kunnen rijden op de lading (https://cdn.autowereld.nl...range-75-kwh-awd-pano.jpg), is dat dan een beetje een realistische inschatting gebaseerd op eerder rijgedrag? Of moet je er nog de nodige km's vanaf trekken?
2/3 aannemen is veilig. Waarschijnlijk red je met normaal Vmax rijden de 400km aardig goed/makkelijk in de zomer. In de winter zal je rekening moeten houden met 325 - 350 met.

Je kunt in de ev database even diezelfde soort auto natrekken met dezelfde accupakket om te vergelijken.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-06 18:23
Wat gaat het worden, long range of performance? oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Oekol schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:35:
[...]

2/3 aannemen is veilig. Waarschijnlijk red je met normaal Vmax rijden de 400km aardig goed/makkelijk in de zomer. In de winter zal je rekening moeten houden met 325 - 350 met.

Je kunt in de ev database even diezelfde soort auto natrekken met dezelfde accupakket om te vergelijken.
Ok, dan is 303km voor een long range niet echt om over naar huis te schrijven. Klinkt als een aardige degredatie van de accu
Idanue schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:39:
[...]

Wat gaat het worden, long range of performance? oOo
Ik neig naar de long range. Die is snel genoeg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:47
Dat is de EPA waarde. Dit houdt geen rekening met rijstijl. Enkel met degradatie.
In de zomer klopt dat aardig voor mij. In de winter niet.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
13art schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:41:
[...]

Ok, dan is 303km voor een long range niet echt om over naar huis te schrijven. Klinkt als een aardige degredatie van de accu
[...]

Met een beetje normaal rijden kun je volgens mij best meer halen dan die 303km volgens EV Database.

Real Range Estimation:
between 360 - 720 km
City - Cold Weather * 465 km
Highway - Cold Weather * 360 km
Combined - Cold Weather * 415 km

City - Mild Weather * 720 km
Highway - Mild Weather * 480 km
Combined - Mild Weather * 585 km

Ik weet niet van welk bouwjaar hij is en het aantal kilometers maar denk dat het wel mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:58
...
...
In de winter misschien, en zelfs dan nog. Ik denk dat dit enigszins aan de héél veilige kant werd ingeschat.

Voor de langere range hoef je (vind ik nu, naderhand gezien) niet perse een LR versie te kopen. Vooral omdat je voor de lange afstanden, meestal afgelegd op autostrades, dat goede en betrouwbare (Tesla) snelladernetwerk ter beschikking hebt. Lange ritten zijn ook met een RWD of een P versie best te doen: een no-brainer, lange ritten met een Tesla en dat snelladernetwerk.

Kan uiteraard een andere zaak zijn als je doordeweeks geen of weinig laadmogelijkheden hebt. Maar weet dat men aanraadt om tussen de 20 en de 80% te blijven, lange (vakantie)ritten niet te na gesproken.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Idanue schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:46:
[...]

Met een beetje normaal rijden kun je volgens mij best meer halen dan die 303km volgens EV Database.

Real Range Estimation:
between 360 - 720 km
City - Cold Weather * 465 km
Highway - Cold Weather * 360 km
Combined - Cold Weather * 415 km

City - Mild Weather * 720 km
Highway - Mild Weather * 480 km
Combined - Mild Weather * 585 km

Ik weet niet van welk bouwjaar hij is en het aantal kilometers maar denk dat het wel mee valt.
2019, en ik dacht ergens rond de 90.000km (heb de advertentie niet meer open staan dus weet het niet precies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

13art schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:56:
[...]

2019, en ik dacht ergens rond de 90.000km (heb de advertentie niet meer open staan dus weet het niet precies).
300 km hou je ongeveer over als je hem doortrapt en met 140 in de winter bij -5 rijdt. Echt worst case. (Eigen ervaring in november vorig jaar, zo'n beetje de hele A15 afrijden rond 23u als het lekker rustig is).

Als je je aan de snelheid houdt, dan kom je meer richting de 380-420, en ver daarboven in de zomer.

[ Voor 11% gewijzigd door Jeroenneman op 23-03-2024 16:02 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

[...]

Denk dat 't wel mee valt. Gok dat die de 400 makkelijk haalt. Check even op de ev database. Dan zie je dit model ook terug met de verwachtte range. Die 2/3 is wel straf hoor. Maar daarmee zit je in ieder geval altijd veilig.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
13art schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:56:
[...]

Nette kilometerstand, als je interesse hebt zou ik gewoon eens langs gaan en een stukje gaan rijden.
Voor ik mijn tesla kocht zat ik ook veel in over de range en degradatie maar sinds ik hem heb kan me dat eigenlijk helemaal niet meer schelen want je kan tegenwoordig overal laden, het is een heerlijke auto om in te rijden en alles werkt zoals het hoort wat je van mijn vorige auto niet kon zeggen. :X

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

1,5 jaar (een van de eerste RWD’s) en 40.000km Model Y wit interieur

Voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wa0sNQRzFvt3BSaWo2P-6vxSYvk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8PjMhAGtdoM747Dsnj24PTY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ihnK0tabcPTGFelfMqKYXU3vu8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qC79BHyVVA7T0rbZ55CvLL6a.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijdens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wINxy1zf4Y8hGb7i3QUpHXZhNuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsyMvptjtHN4n5zgFGbFyiGc.jpg?f=fotoalbum_large

Na

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVPalZ3-7b7cCf18OTKNekbPtlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGF4p7GRMIX11zMs9k9u8Y0L.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/El-qXARUjfsKGPRVZPyEeCSiyoQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5jz1XJ5zsrpbhAVmzLVx8d1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3_9s-mM9PhYg1VU95azyHLmJtU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsyIVWYI043JgtdhKACZdoq6.jpg?f=fotoalbum_tile

Hij was direct vanuit fabriek door mij schoongemaakt en ingesmeerd met zo’n glascoating goedje (Gyeon Q² Leather Shield). Geen idee of dat wat bijgedragen heeft.

Voor de rest ben ik een lompe hork, ik draag geen nette kleding, ik klus vaak thuis en ik ga niet in bad voordat ik in de auto naar de milieustraat stap ofzo :+

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
_eLMo_ schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:36:
1,5 jaar (een van de eerste RWD’s) en 40.000km Model Y wit interieur

Voor
[Afbeelding][Afbeelding]

Tijdens

[Afbeelding]

Na

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

[YouTube: Wit Tesla interieur na 40.000km en 1,5 jaar]

Hij was direct vanuit fabriek door mij schoongemaakt en ingesmeerd met zo’n glascoating goedje. Geen idee of dat wat bijgedragen heeft.
Heerlijk die 'tijdens' foto. Goed schoon geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:46

Sebazzz

3dp

Criminelis schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:18:
[...]

Misschien dat je de Tesla usb stick die in je dashboardkastjes zit moet formatteren. Dat kan vanuit de auto. Dat was bij mij het probleem. Sentry en dashcam kon ik daardoor ook niet aanzetten. Na het formatteren werkte dat wel, en toen kon ik die spelletjes ook opeens spelen.
Wel vreemd, want de spellen staan op de onboard opslag.

Overigens jammer dat er allerlei Atari spellen missen :/

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:10
Als het een 2019 LR is, dan was de volgeladen, weergegeven range toen hij nieuw was rondom 499km, 455km is dus. 91,1% daarvan :) om je een gevoel van de degradatie te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
  • Laatst online: 30-04 16:38
The_Woesh schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:23:
[...]

Vanochtend toen ik keek rond half 8 had ik de update klaar staan. Omdat ik naar werk moest heb ik hem niet gelijk geïnstalleerd. Nu kan ik niet wachten om vanavond wel even adaptive headlights te gaan testen :)
Ik heb overigens een 2023 MYP, geen idee of ze per model/uitvoering uitrollen.
Ik heb het gevoel dat de 2024.8 update een beetje stil ligt, Ik lees issues met vampire drain. ervaring mee?

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Valentijn schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:59:
[...]

Ik heb het gevoel dat de 2024.8 update een beetje stil ligt, Ik lees issues met vampire drain. ervaring mee?
Niks gemerkt, maar ik zit nu alweer op 2024.8.4
De .3 had dat misschien die werd snel gestopt.
.4 zit al op 20% van de vloot en gaat snel omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
The_Woesh schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:24:
[...]

Valt tegen. Op 19 maart was de laatste grote wave. Dus @Valentijn z'n gevoel klopt ook wel wat de data zegt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMtPan7N6_rvnyv8PqpuVmHO-J0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0BSmsrWiChPr9DbWW9iE2wT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 23-03-2024 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valentijn
  • Laatst online: 30-04 16:38
The_Woesh schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:24:
[...]

Hm.. Als ik teslafi moet geloven hebben mensen juist problemen met 2024.8.4

https://www.teslafi.com/firmware.php

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesystem
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 13:33
thesystem schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:04:
Ik heb gister mijn MY in ontvangst genomen. Ik heb alles ingesteld, maar lopen tegen het volgende probleem aan:
Als ik ben ingelogd in YouTube of Netflix, worden mijn inloggegevens steeds verwijderd zodra ik de app sluit. Dit ondanks dat het vinkje aan staat om de gegevens te onthouden.

Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?
Inmiddels geprobeerd om de auto te resetten door de knoppen op het stuur ingedrukt te houden, mijn profiel via de Tesla app te resetten en het profiel in de auto te verwijderen en een nieuwe aan te maken.

Helaas heeft dit niet geholpen. YouTube en Netflix loggen nog steeds uit nadat ik de app sluit.
Disney, Apple Music en Spotify werken wel gewoon.
Is er nog iets anders wat ik kan resetten om dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:16
Valentijn schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:37:
[...]

Hm.. Als ik teslafi moet geloven hebben mensen juist problemen met 2024.8.4

https://www.teslafi.com/firmware.php
Dat is wel heel generiek. Welke issues doel je op?

Ik heb deze versie, geen issues met niet gaan slapen, hij slaapt al 3 dagen achter elkaar (elke dag wel rijden) als een roosje.

Ik zie ook een issue met ghost brake/emergency brake. Dat is niet meer (maar helaas ook niet minder) geworden. Op smalle wegen of mensen die wat naar links slingeren op de snelweg schiet ie nog steeds vaak wat in de ankers. Ik zie het inmiddels vaak wel aankomen en op smalle wegen dan maar even zonder cruise control of auto pilot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World2022
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-06 00:18
Valentijn schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:59:
[...]

Kan je de tesla update handmatig pushen of zelf zoeken naar de updates?

Die van mij zit namelijk nog steeds op 2024 2.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
World2022 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:35:
[...]

Helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
[...]

Nee, Tesla bepaalt of de update voor je auto beschikbaar is of niet. Het enige dat je kunt doen is een extra check hierop triggeren waardoor je de update een paar minuten of uren eerder krijgt dan dat je deze anders had gekregen, maar dat werkt dus alleen als die überhaupt al voor je is klaargezet.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-06 10:29
Een paar getallen waar je rekening mee moet houden, maar gebruik ook vooral ev database voor dat specifieke model

Ik heb de 2019 LR performance. Nieuw iets van 499 epa rang (het getal bij het batterijtje) nu iets van 470.

De epa range kun je vergelijken met een test als wltp, alleen dan net wat anders. Hoe dat in de praktijk uitpakt verschilt compleet.

Achter een vrachtwagen hangend op 100 km/u heb ik weleens die range gehaald

Als het eens tegen zit (wind, regen, 130 km/h) haal je soms minder dan de helft. Ik heb zelfs een paar keer gehad dat ik Groningen-Amsterdam niet haalde / aandurfde.

Over het algemeen zou ik voor dit model (dus zonder warmtepomp) op ongeveer 2/3e van de aangegeven range bij het batterijtje rekenen, zoals iemand anders ook al aangaf.

Hou er rekening mee dat die range natuurlijk niet is hoe ver je kunt rijden, je bent soms/vaak niet altijd vol bij vertrek, je rijdt niet helemaal leeg. Dus van dat vorige getal nog ongeveer 10% af, afhankelijk van hoe spannend je het wil maken.

Met langere ritten verandert het helemaal, omdat je ook niet vaak tot 100% zal laden, maar meer tot 80%. Afhankelijk van de omstandigheden haal ik dan vaak zo’n 150-250 km per laadbeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:54

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Vraagje; kan ik het gemiddelde verbruik aflezen van mijn Tesla. Ik bedoel het totale gemiddeldeverbruik, niet alleen over de laatste 50 kilometer. Ik heb geen ondersteunende software zoaals tessie
Groet, Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-06 10:29
peerke 1960 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:17:
Vraagje; kan ik het gemiddelde verbruik aflezen van mijn Tesla. Ik bedoel het totale gemiddeldeverbruik, niet alleen over de laatste 50 kilometer. Ik heb geen ondersteunende software zoaals tessie
Groet, Peter
Eventueel bij “ritten” als je daar nog een oude reset in het staan bij trip A of trip B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-06 22:15
Groet, Peter
Bij " Ritten" staat oa de totale afstand, totaal gebruikte energie en gemiddelde energie over de totale afstand

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Groet, Peter
Geen idee hoe nauwkeurig dit is, maar je kunt in Charge Stats (in je app) het totaal aantal geladen kWh aflezen (bijvoorbeeld de totalen per jaar optellen). Dat kun je dan delen door het aantal gereden kilometers.

Mij is onduidelijk of bijv. de kWh die bij een Supercharger zijn geladen dan ook incl de laadverliezen zijn.

Maar het geeft een idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:48
[...]

https://www.tesla.com/own...by%20selecting%20Standard.

Software Update Preferences
Tesla determines how, when, and where to send updates to vehicles based on various factors unique to each release. In Controls > Software, you can choose how quickly you want to receive updates that are ready for your vehicle. Be an early adopter by selecting Advanced (which will have additional releases), or wait until others have installed (which will result in fewer releases) by selecting Standard. Choosing Advanced does not enroll your vehicle in Tesla's early access program.

Tesla does not update you software upon request for those wanting to receive the latest features and improvements. Selecting Advanced and consistently connecting to Wi-Fi (see Wi-Fi) is the best way to quickly receive the latest software updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
De uitrol van 2024.8.4 lijkt inderdaad te zijn gestopt. Nog niet eerder meegemaakt dat er na een grote wave een stop van een paar dagen kwam. Mogelijk toch issues die niet iedereen merkt/ziet.

Wil de update graag voordat de zomertijd in gaat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 08:08
Ok ik heb de update (2024.8.4) nog afgelopen woensdag geïnstalleerd.
Ben benieuwd waarom er dan gestopt is met de uitrol ervan.

[ Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 24-03-2024 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Vanacht in hotel geslapen, auto in de parkeergarage laten laden. Tot mijn grote ergenis stopt het laden de hele tijd. Ik dacht dat er iets mis is met de kabel/laadpoort. Ontdek ik vanochtend in tessie dat de laadsessie steeds stopt na 30 min. Echt wtf?! Shell recharge, waar slaat dit op? Een 11kw lader 30 minuten laten laden. Wie heeft daar behoefte aan? Gewoon een verkapte vorm van vooraan parkeren ihmo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTcJdfzi47u3kzJI7AFwM_h4r4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15Ga1MnxUv3JZcrh8ePVo0LM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasttesla
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06:13
The_Woesh schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:08:
Vanacht in hotel geslapen, auto in de parkeergarage laten laden. Tot mijn grote ergenis stopt het laden de hele tijd. Ik dacht dat er iets mis is met de kabel/laadpoort. Ontdek ik vanochtend in tessie dat de laadsessie steeds stopt na 30 min. Echt wtf?! Shell recharge, waar slaat dit op? Een 11kw lader 30 minuten laten laden. Wie heeft daar behoefte aan? Gewoon een verkapte vorm van vooraan parkeren ihmo.

Wel lekker geslapen😜

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Tijdens het wachten op de nieuwe update van week 8. Wordt de versie van week 2 nog steeds verbeterd (gisteren 2024.2.12 geïnstalleerd op een Amerikaanse auto) alleen of ze echt gepushed worden naar consumenten auto's is een raadsel. Lijkt er ik dat ze vooral dingen testen voor de update in april. Met oa autopark en een update voor de visualisatie op het scherm. Dat is altijd top. We zijn al voor 't gevoel van 15 fps naar 30 fps gegaan met als je bijv (vracht)auto's inhaalde dat is nu al stuk vloeiender. Wellicht dat daar de volgende stap in is gemaakt en dingen om je heen wat beter worden weergegeven.
Improved Driving Visualization

The on-screen driving visualization has improved and includes more detail.

This visual representation of the vehicle and surroundings is for reference and orientation only and isn’t intended to represent all objects, road markings, or other variables. Drivers should continue to remain alert at all times.
Autopark

Your vehicle can now automatically park — and parallel park — in designated spaces.

When you're driving at low speed, your display highlights potential parking spaces. Autopark shows a circular P symbol to suggest a space, but you can choose any highlighted space.

To start parking, stop the vehicle, press Start, and release the steering wheel so it can move freely. Refer to the Owner's Manual for more detail.

As with all Autopilot features, you must continue to pay attention and be ready to take immediate action including canceling Autopark.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Woesh
@Fasttesla : als Tweaker heb ik dat aardig opgelost. Eerste keer terug gelopen, Shell recharge geinstaleerd in via shell direct ipv E-flux. geladen.

Het was een beetje op gevoel, de auto kon ik niks veranderen, de laadprovider wel.

De tweede keer kon ik via shell wel een nieuwe laadsessie op afstand starten. Dat kon niet via E-flux op de auto zelf. Daarna inderdaad meerdere keren als ik toch wakker was het laden herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
turkeyhakan schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:37:
De uitrol van 2024.8.4 lijkt inderdaad te zijn gestopt. Nog niet eerder meegemaakt dat er na een grote wave een stop van een paar dagen kwam. Mogelijk toch issues die niet iedereen merkt/ziet.

Wil de update graag voordat de zomertijd in gaat :-)
Bij 2024.2.3 meegemaakt, die had grote waves en ineens werden er installs terug getrokken (vandaar dat we die lijn in de min gaan).

Echter was daar al redelijk snel de 2024.2.6 maar die werd ook snel niet meer gepushed. Bij de 2.7 gingen alle sluizen open. Het enige verschil is dat ze nu (nog) niet een andere versie klaar hebben lijkt. Vergeet niet dat FSD volop gepushed wordt in Amerika kan ook prioriteiten zijn wellicht? Alle focus op een smooth verloop van FSD 12.3 en de rest lager pitje. Wie zal 't zeggen..

2024.2.3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DmmXhVgYd0t_JymrcYQTugUfEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pP8SGg97sQfMkkbnZolf7oJl.jpg?f=fotoalbum_large

2024.2.6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVQ80HNsXwbej9ali_X-rJ-SdKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5QU73Yv4EPYeOWbsUPw89cJ.jpg?f=fotoalbum_large

2024.2.7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haL83Wagu7emQ2h4MmmyJyXrMe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oyAnFkfqDk7v9NX7kiSc0L3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Word ik toch weer helemaal wild hier van.
Soort van high fidelity tijdens het rijden en niet alleen als je onder de 15km/u rijdt?

Edit: wellicht iets anders.

[ Voor 22% gewijzigd door Oekol op 24-03-2024 09:29 ]

Pagina: 1 ... 288 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: