Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 286 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.290 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
killerbie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:02:
Ik zie net dat er ons een mooie update tewachten staat op de teslaupdates website!
Hoe zijn de ervaringen met de matrix headlight tot op heden bij de M3H eigenaars hier?
Werkt echt goed, zelfs op secundaire wegen werkt het, en ik kreeg gisteren op geen enkel moment een 'flits' terug.
Ervaring is nog beperkt, een lange rit op een donkere autostrade moet nog komen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 10:24
Samoerai schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:29:
[...]

Ondanks de discussie. Maar eigenlijk zegt Tesla dit wel degelijk.

Wanneer je het niveau lager dan 100% zet krijg je direct de melding dat je de limiet op 100% moet zetten.
En je krijgt het advies om de auto aangesloten te laten wanneer je deze niet gebruikt.

Samen betekent dat toch echt dat je de auto zoveel mogelijk op 100% moeten laten staan volgens Tesla
Het advies om systematisch elke dag tot 100% te laden, staat niet in de owners manual van Tesla (model 3 of Y) - en het is vanuit batterij-technisch perspectief in elk geval geen optimaal advies. Voor een LFP kan ik me voorstellen dat ze dit zouden hanteren als advies, om zeker zijn dat het BMS de laadtoestand nog kan inschatten en de cellen nu en dan kan balanceren. Maar voor een NMC batterij zou het een erg slecht advies zijn.

Dat je je auto aangesloten moet laten, lijkt mij dan weer te maken te hebben met het feit dat de SoC van een Tesla die stilstaat blijkbaar relatief snel daalt, en niet alleen bij sentry mode... Ook daar is het advies in de owners manual niet dat je de auto aangesloten moet laten terwijl hij geladen is tot 100%.

Zie ook hier: YouTube: Jeff Dahn on charging between 70-30% SOC for maximum EV battery long... - het advies van dè expert van Tesla's batterijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderenzo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-08 23:06
Volgens de berichten 2000 euro. Gaat mij ook meer om de afweging over nu bestellen of wachten op Juniper. Als ik de berichten hier lees gaat iedereen ervan uit dat het een upgrade zal zijn die vergelijkbaar zal zijn met die van vorige model 3 naar Highland versie. Dus iets ander uiterlijk, ledstrip binnen, ventilated seats, schermpje achter, iets efficienter. In dat geval is het niet echt de moeite waard om er op te wachten in mijn optiek. Maar wie zegt dat het geen significantere upgrade wordt? Begrijp dat niemand dit weet, zit alleen al een tijdje te wachten om te bestellen en als het nog lang duurt voordat Juniper komt en de prijs is dan ook nog behoorlijk hoger (nu 2K verhoging, dan nog Juniper increase en daarmee waarschijnlijk wegvallen SEPP) dan is het misschien verstandiger om nu toe te slaan. Het is nu natuurlijk ook al een mooie kar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olovv100
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-09 12:50
sanderenzo schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:17:
[...]

Volgens de berichten 2000 euro. Gaat mij ook meer om de afweging over nu bestellen of wachten op Juniper. Als ik de berichten hier lees gaat iedereen ervan uit dat het een upgrade zal zijn die vergelijkbaar zal zijn met die van vorige model 3 naar Highland versie. Dus iets ander uiterlijk, ledstrip binnen, ventilated seats, schermpje achter, iets efficienter. In dat geval is het niet echt de moeite waard om er op te wachten in mijn optiek. Maar wie zegt dat het geen significantere upgrade wordt? Begrijp dat niemand dit weet, zit alleen al een tijdje te wachten om te bestellen en als het nog lang duurt voordat Juniper komt en de prijs is dan ook nog behoorlijk hoger (nu 2K verhoging, dan nog Juniper increase en daarmee waarschijnlijk wegvallen SEPP) dan is het misschien verstandiger om nu toe te slaan. Het is nu natuurlijk ook al een mooie kar.
gewoon bestellen, er is altijd "the next best thing"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de2xnis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-03 08:11
sanderenzo schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:17:
[...]

Dus iets ander uiterlijk, ledstrip binnen, ventilated seats, schermpje achter, iets efficienter..
Vergeet in dat geval het ontbreken van de hendels achter het stuur niet. Iets waar ik echt niet aan zou moeten denken. (en een eventuele extra prijsverhoging natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 12:17
Scientific schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:14:
[...]

Het advies om systematisch elke dag tot 100% te laden, staat niet in de owners manual van Tesla (model 3 of Y) - en het is vanuit batterij-technisch perspectief in elk geval geen optimaal advies. Voor een LFP kan ik me voorstellen dat ze dit zouden hanteren als advies, om zeker zijn dat het BMS de laadtoestand nog kan inschatten en de cellen nu en dan kan balanceren. Maar voor een NMC batterij zou het een erg slecht advies zijn.

Dat je je auto aangesloten moet laten, lijkt mij dan weer te maken te hebben met het feit dat de SoC van een Tesla die stilstaat blijkbaar relatief snel daalt, en niet alleen bij sentry mode... Ook daar is het advies in de owners manual niet dat je de auto aangesloten moet laten terwijl hij geladen is tot 100%.
Het gaat bij mij inderdaad om een Y rwd, dus LFP. Ik denk / neem aan dat bij een NMC batterij die melding over het naar 100% zetten ook niet voor komt. Maar Tesla geeft dus aan (suggereerd) dat je tot 100% moet laden en geeft nergens aan dat het slecht zou kunnen zijn voor je batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 12:17
hantheman schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:21:
Ik heb regelmatig de melding "rijstrook overschrijdingspreventie niet beschikbaar, volgende rit mogelijk wel weer" Het gekke is dat dit soms wel en soms niet lijkt te zijn. Autopilot werkt dan weer wel.

Hebben meer mensen dit? camera's lijken het wel allemaal goed te doen als ik via sentrymode kijk werken ze allen prima. Ik zou haast nog eens de calibratie opnieuw doen oid.
Jazeker. En ik verbaasde mij er ook over dat de preventie niet zou werken, terwijl de Autopilot prima tussen de lijntjes kan blijven rijden. Weet ie nou wel, of niet waar de lijntjes zijn ten opzichte van de auto? Blijkbaar toch verschillende programmeurs aan het werk geweest ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Scientific schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:14:
[...]

Zie ook hier: YouTube: Jeff Dahn on charging between 70-30% SOC for maximum EV battery long... - het advies van dè expert van Tesla's batterijen...
Hier wordt een beetje langs elkaar heen gepraat denk ik. Over theorie versus wat Tesla impliciet adviseert en over verschillende batterijen

Het impliciete advies: In de auto krijgt @Samoerai gedonder en extra clicks als hij hem niet op 100% zet. En in de manual staat dat je hem altijd aan de lader moet hebben. Die combo zorgt ervoor dat hij veel/vaak/lange tijd op 100% staat (tenzij je gepland laden zou gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:19
Hoi,

Ik gebruik TeslaMate met Grafana. Nou wil ik voor mijn volgende auto eens kijken of ik die weer op de zaak zet of beter privé kan rijden met km-vergoeding, omdat ik veel zakelijke km's rij. Is er een manier om in TeslaMate/Grafana makkelijk een rit als zakelijk/prive te labelen en het totaal per label te zien? Of een manier om die data te exporteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:50
--Christiaan-- schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:00:
Hoi,

Ik gebruik TeslaMate met Grafana. Nou wil ik voor mijn volgende auto eens kijken of ik die weer op de zaak zet of beter privé kan rijden met km-vergoeding, omdat ik veel zakelijke km's rij. Is er een manier om in TeslaMate/Grafana makkelijk een rit als zakelijk/prive te labelen en het totaal per label te zien? Of een manier om die data te exporteren?
Kan dat niet met het Dutch Tax Reports dashboard wat er in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:31

djbarney

XBL: DeejayBarney

Tommie12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:13:
[...]

Werkt echt goed, zelfs op secundaire wegen werkt het, en ik kreeg gisteren op geen enkel moment een 'flits' terug.
Ervaring is nog beperkt, een lange rit op een donkere autostrade moet nog komen.
Heb ondertussen een rit of 20 in schemer en echt snacht's na n uur of 02.00 gedaan, maar heb ondertussen toch wel een redelijk aantal momenten gehad waarbij ik de auto echt gewoon te laat vind wegschakelen of pixels dimt. Ondertussen ook al enkele flitsen gehad. Wellicht dat dit met wat meer tweaking van de software door Tesla wat beter word nog, maar ik zet m nu eigenlijk overal weer uit, tenzij ik echt in mn eentje op een provinciale weg zit, en dan druk ik nog vaak de high beam knop in om die helemaal uit te zetten als ik een tegenligger eerder zie dan de auto dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
djbarney schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:55:
[...]

Heb ondertussen een rit of 20 in schemer en echt snacht's na n uur of 02.00 gedaan, maar heb ondertussen toch wel een redelijk aantal momenten gehad waarbij ik de auto echt gewoon te laat vind wegschakelen of pixels dimt. Ondertussen ook al enkele flitsen gehad. Wellicht dat dit met wat meer tweaking van de software door Tesla wat beter word nog, maar ik zet m nu eigenlijk overal weer uit, tenzij ik echt in mn eentje op een provinciale weg zit, en dan druk ik nog vaak de high beam knop in om die helemaal uit te zetten als ik een tegenligger eerder zie dan de auto dat doet.
Er zijn ook mensen die flitsen voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderenzo
olovv100 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:19:
[...]

gewoon bestellen, er is altijd "the next best thing"
Helemaal waar natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderenzo
de2xnis schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:22:
[...]

Vergeet in dat geval het ontbreken van de hendels achter het stuur niet. Iets waar ik echt niet aan zou moeten denken. (en een eventuele extra prijsverhoging natuurlijk).
Die hendels vind ik juist wel interessant, extra tech aspect aan de auto. Maar moet wel toegeven dat ik nog geen proefrit in een Highland heb gedaan om dit te ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:50
Tesla has introduced an innovative feature called 'Driver Drowsiness Warning'. This new safety uses the vehice's internal camera to detect and warn potentially fatigued drivers.

Beyond Autopilot
Tesla's driver's monitoring systems have thus far been limited to Autopilot and FSD use, warning users to pay attention to the road while Autopiot is engaged. However, this is the first time Tesla is monitoring drivers while Autoilot is off. Driver Drowsiness Warning is expected to be Tesla's next active safety feature.

Tracking Metrics
Renowned Tesla hacker @greentheonly shed light on the forthcoming feature back in May. By decompiling Tesla's firmware, he unveiled that Tesla plans to utilize its camera-based monitoring system to gauge signs of driver fatigue. This includes tracking metrics such as the number of yawns and blinks, alongside evaluating driving patterns that are associated with drowsiness.

How Does It Work?
The Driver Drowsiness Warning system is only activated when vehicles have been driving for at least 10 minutes and the vehicle is traveling over 40 mph (65 km/h). Autopilot must also be disengaged. If the system recognizes symptoms of drowsiness, a visual alert flashes on the screen, matched by an audible warning. The notification prompts drivers to consider pulling over for a break before continuing to drive. However, Tesla will not prevent the driver from operating the vehicle.

Drawing data from the cabin camera and studying driving behaviors, Tesla's new feature employs a multifaceted methodology. It observes the driver's facial characteristics, such as yawning and blinking frequencies and driving patterns, such as lane warnings, to discern drowsiness. Once flagged, the alert remains on the screen until the driver is alert or slows down below 40 mph.

Turning Off the Warning
Tesla's new Driver Drowsiness Warning is sort of optional. Although you can disable it in the vehicle's settings by navigating to Controls > Safety > Driver Drowsiness, it is automatically re-enabled at the start of each drive.
Once flagged, the alert remains on the screen until the driver is alert or slows down below 40 mph.
It is automatically re-enabled at the start of each drive.
Dit vind ik dan wel weer jammer dat het je gewoon opgedrongen word en niet permanent uitgeschakeld kan worden als het niet goed werkt.

Midden in de nacht na werk hou ik me niet altijd aan de lijntjes en zit wel eens te gapen dus hopelijk gaat het niet te veel zeuren. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:08
Tommie12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:08:
[...]

Er zijn ook mensen die flitsen voor niks.
Mensen vinden led verlichting sowieso snel fel. En dan denken ze dat je grootlicht aan hebt. Terwijl als je die aan hebt je pas een bak licht hebt. Ik sein gewoon vrolijk terug: 'weer een bekende'.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Maurice- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:44:
Beter ermee verlegen dan erom verlegen. Je kunt nu via de app 150 punten verdienen door 3 sms'jes te versturen. De ontvanger hoeft er niks mee te doen. En bijkomend voordeel: je verlengt de geldigheid van je huidige punten ook weer met een jaar!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Let wel op naar wie je dit stuurt, ik had het ook naar mijn werknummer gestuurd en Tesla kopieert de naam hoe jij het in jouw contacten hebt opgeslagen. Ik kreeg dus een sms met:

Hallo Werknummer, gebruik mijn link etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Allewijn schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Op Reddit is oa iemand die inside info van Tesla geeft op basis van VIN.
Daar is ook de info duidelijk geworden dat bij de RWD lfp uit Duitsland alle vins net een E als 7e letter een BLADE lfp accu hebben.
Alle versies met een F als zevende letter hebben een CATL lfp accu.
Tesla Berlijn levert ze momenteel door elkaar.

Dus 100 procent zeker? Geen idee. Maar tot nu toe lijkt het te kloppen.
Op basis van mijn vin kreeg ik:

* Feb 29th HW3
* BT01 BATTERY Structural Pack with Bladerunner cells

Dat is Blade.

ww.reddit.com/r/ModelY/comments/15h4bfk/hw4_lookups_for_berlin_and_shanghai_vins_please
bedankt,

EEns gekeken daar en mijn nieuwe tesla Y LR zou dan :

BT43 BATTERY E3 M50F LG Battery Pack

hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 10:24
JohanB schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:28:
[...]

Hier wordt een beetje langs elkaar heen gepraat denk ik. Over theorie versus wat Tesla impliciet adviseert en over verschillende batterijen

Het impliciete advies: In de auto krijgt @Samoerai gedonder en extra clicks als hij hem niet op 100% zet. En in de manual staat dat je hem altijd aan de lader moet hebben. Die combo zorgt ervoor dat hij veel/vaak/lange tijd op 100% staat (tenzij je gepland laden zou gebruiken).
Tesla wil gewoon voorkomen dat je nooit tot 100% laadt bij een LFP batterij, want dat is potentieel veel slechter dan altijd tot 100% laden: het kan leiden tot grote onbalans in de individuele cellen en daardoor tot excessieve slijtage en uiteindelijk defecten van individuele cellen. Eigenlijk ontbreekt in de app een functie waardoor je bvb ééns per week tot 100% laadt en de andere dagen bvb tot 80%. Maar uiteindelijk is ook dat afhankelijk van de gebruiker: de auto kan maar laden als hij dan aan een laadpaal hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19:46
Ik volg al een tijdje de markt voor de Model 3, niet voor mezelf (want ik heb al een Jaguar I-Pace), maar omdat mijn broertje nu ook elektrisch wil gaan rijden. Dagelijks zie ik long range modellen voor minder dan €20.000 worden aangeboden.

Het verbaast me niet als we in het derde kwartaal prijzen onder de €17.000 zien duiken. Dan wordt een performance model voor €19.000 wel interessant. Met andere woorden, dit jaar zou iemand die specifiek een Tesla wil, relatief goedkoop een elektrische auto kunnen aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
k995 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:44:
[...]

bedankt,

EEns gekeken daar en mijn nieuwe tesla Y LR zou dan :

BT43 BATTERY E3 M50F LG Battery Pack

hebben.
Een LR heeft sowieso geen LFP batterij dus daarvoor is het niet nodig als je je lot uit de loterij zelf wilt bepalen naar een blade batterij.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
DeJurist schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:22:
Ik volg al een tijdje de markt voor de Model 3, niet voor mezelf (want ik heb al een Jaguar I-Pace), maar omdat mijn broertje nu ook elektrisch wil gaan rijden. Dagelijks zie ik long range modellen voor minder dan €20.000 worden aangeboden.

Het verbaast me niet als we in het derde kwartaal prijzen onder de €17.000 zien duiken. Dan wordt een performance model voor €19.000 wel interessant. Met andere woorden, dit jaar zou iemand die specifiek een Tesla wil, relatief goedkoop een elektrische auto kunnen aanschaffen.
LIjkt me echt heel tijdelijk met lease wagens. Zal niet lang duren vermoed ik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:25
Oekol schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:27:
Mensen vinden led verlichting sowieso snel fel. En dan denken ze dat je grootlicht aan hebt. Terwijl als je die aan hebt je pas een bak licht hebt. Ik sein gewoon vrolijk terug: 'weer een bekende'.
Tegenliggers seinen niet voor niets!
Dan staan je lampen te hoog, wat helaas bij Tesla enorm veel voor komt. Daar moet je mee naar de garage, ermee doorrijden is ronduit asociaal voor je medeweggebruikers.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Andrehj schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:54:
[...]

Tegenliggers seinen niet voor niets!
Dan staan je lampen te hoog, wat helaas bij Tesla enorm veel voor komt. Daar moet je mee naar de garage, ermee doorrijden is ronduit asociaal voor je medeweggebruikers.
Natuurlijk. Zie wat je zelf ziet. Je vult 't weer goed in voor 'n ander. Zal ik 'm anders ook direct achter laten bij de SeC, zodat de wereld weer een stukje veiliger wordt? :O

Maar er wordt nooit geseind naar me. En als het die 1 keer iemand dat wel doet terwijl er 8 auto's voor reden op diezelfde N weg ligt 't toch echt aan diegene. Of dat kan natuurlijk ook, die wil je ergens van bewust maken. Wellicht wel een flitser.

Zoals ik al zei, sommigen vinden led lampen gewoon echt fel aan de ogen. Dat snap ik heel goed. Die nieuwe IDBuzz auto's (busjes) van VW en Ford auto's hebben ook vrij felle lampen valt me op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-09 19:47
Aurelium schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:16:
Vanuit Tesla Utrecht is mij toegezegd dat de aangekondigde prijsverhoging in Europa niet voor Nederland geldt. Voor wat het waard is natuurlijk.
Wordt toch enigszins tegengesproken door :

Kort samengevat uit dat filmpje wordt het volgende gesteld :
- de (door Tesla aangekondigde) prijsverhogingen op het einde van het kwartaal (blijkbaar vanaf 22 maart) zal in de meeste landen van Europa doorgevoerd worden,
- Duitsland zal daar niet bij zijn (slechte verkoopcijfers in de Duitse markt),
- het is onwaarschijnlijk dat de prijsverhoging niét zal doorgevoerd worden in die Europese landen waar de verkoop van de Model Y goed "loopt" (en ik vermoed dat Nederland daar wel bij is),
- dit verhogen van de prijs gebeurde in het verleden ook al eens in China, en "zou" (voorwaardelijke wijs) tot doel hebben om diegenen die momenteel nog twijfelen ertoe aan te zetten om alsnog vóór het einde van het kwartaal aan te kopen; dit krikt hun kwartaalcijfers op,
- het valt niet uit te sluiten dat de prijzen na enige tijd dan terug zakken tot op exact het oude niveau.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Oekol schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:02:
Maar er wordt nooit geseind naar me.
Je schrijft zelf:
:? :? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Grapje mag er zeker ook niet vanaf of wel?
Jij maakt er van dat er dag en nacht naar mij geseind wordt.

De rest van mijn bericht kwam je niet goed uit om te quoten?
Maar er wordt nooit geseind naar me. En als het die 1 keer iemand dat wel doet terwijl er 8 auto's voor reden op diezelfde N weg ligt 't toch echt aan diegene. Of dat kan natuurlijk ook, die wil je ergens van bewust maken. Wellicht wel een flitser.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Andrehj
Oekol schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:38:
Grapje mag er zeker ook niet vanaf of wel?
Je komt niet bepaald grappig over.
Let wel: Mijn verlichting is goed afgesteld. Naar mij wordt nooit (echt nooit) geseind.
Als ik auto's met te hoog afgestelde verlichting tegen kom, zie ik dat misschien 1% (waar ik bij hoor) naar die auto's gaat seinen. De meesten hebben de moed al lang opgegeven.
Als er dus naar jou geseind wordt (ook al is dat maar zelden) dan betekent dat dat er echt iets met je verlichting aan de hand is. En daar moet je wat mee doen.
Dan "vrolijk terugseinen" getuigt niet van veel empathie voor je medeweggebruikers.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 20-03-2024 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

[...]

Denk toch niet dat dat het is, want in alle andere nachtritten van voor die update, is er letterlijk nooit naar me geflitst. Ik kan ook met die matrix leds juist omdat ze zo fel zijn, echt wel zien of ze verblind kunnen worden daardoor.

Omdat ik zelf nieuwsgierig was en een collega dezelfde route moest rijden als ik snachts, hebben we ook wat testjes gedaan (helaas in m'n eentje in de auto dus lastiger om daar video van te maken), normaal licht had hij absoluut geen last van, maar hij kon als hij voor mij reed met 100% nauwkeurigheid vertellen wanneer ik de adaptieve high beams had aanstaan, door simpelweg in 't spiegeltje te kijken.

Denk dat als 't systeem wat gevoeliger word afgesteld, het simpelweg een stuk bruikbaarder word, of wat minder asociaal in mijn beleving dan.

Ik merk overigens ook dat het systeem ook meer moeite heeft met die doorlopende streep ledbalken die bij audi en Mercedes nu af 'n toe gemonteerd zitten op de achterkant, daar gaat steevast de pixeldimming pas actief als ik binnen de 50 meter van die voorligger kom. Al die tijd schijnt 't licht vol de cabine van de voorganger in. Zal ook nog wel beter gaan worden met toekomstige updates.

Dit alles is overigens op software 2024.2.6 en sinds vorige week ook 2024.2.7 bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
djbarney schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:43:
[...]

Denk dat als 't systeem wat gevoeliger word afgesteld, het simpelweg een stuk bruikbaarder word, of wat minder asociaal in mijn beleving dan.

....

Dit alles is overigens op software 2024.2.6 en sinds vorige week ook 2024.2.7 bij mij.
We zitten pas op de eerste versies. Grote kans dat er nog wel aan gesleuteld wordt. Tesla kennende zal het dan eerst slechter worden waarschijnlijk en dan plotseling beter.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Andrehj schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:42:
[...]

Je komt niet bepaald grappig over.
Let wel: Mijn verlichting is goed afgesteld. Naar mij wordt nooit (echt nooit) geseind.
Als ik auto's met te hoog afgestelde verlichting tegen kom, zie ik dat misschien 1% (waar ik bij hoor) naar die auto's gaat seinen. De meesten hebben de moed al lang opgegeven.
Als er dus naar jou geseind wordt (ook al is dat maar zelden) dan betekent dat dat er echt iets met je verlichting aan de hand is. En daar moet je wat mee doen.
Dan "vrolijk terugseinen" getuigt niet van veel empathie voor je medeweggebruikers.
Het is een grapje Andre. Er wordt nooit naar mij geseind. Mijn hemel.

'er wordt nooit geseind naar mij'
'er wordt ineens geseind naar mij'
'oh dat zullen bekenden zijn, ik sein terug'

Inmiddels al een tesla aangeschaft of nog steeds in de running om er 1 aan te schaffen?

[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 20-03-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
djbarney schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:43:
[...]

Denk toch niet dat dat het is, want in alle andere nachtritten van voor die update, is er letterlijk nooit naar me geflitst. Ik kan ook met die matrix leds juist omdat ze zo fel zijn, echt wel zien of ze verblind kunnen worden daardoor.

Omdat ik zelf nieuwsgierig was en een collega dezelfde route moest rijden als ik snachts, hebben we ook wat testjes gedaan (helaas in m'n eentje in de auto dus lastiger om daar video van te maken), normaal licht had hij absoluut geen last van, maar hij kon als hij voor mij reed met 100% nauwkeurigheid vertellen wanneer ik de adaptieve high beams had aanstaan, door simpelweg in 't spiegeltje te kijken.

Ik merk overigens ook dat het systeem ook meer moeite heeft met die doorlopende streep ledbalken die bij audi en Mercedes nu af 'n toe gemonteerd zitten op de achterkant, daar gaat steevast de pixeldimming pas actief als ik binnen de 50 meter van die voorligger kom. Al die tijd schijnt 't licht vol de cabine van de voorganger in. Zal ook nog wel beter gaan worden met toekomstige updates.

Heb je dat ook niet met andere auto's dan? Als ik andere auto's met matrix lampen achter mij heb rijden is bijv rechter spiegel en binnenspiegel niks aan de hand maar rijden ze wat meer links naar de streep merk ik echt wel groot in m'n zichtsveld via de linkerspiegel.

Edit: zie dat je nog niet op de software zit van adaptieve verlichting. Wellicht dat dat het anders gaat maken maar gok 't eigenlijk niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 20-03-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Blommie01 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:22:
[...]

Dat klinkt goed, maar waar vind ik die? Hij staat niet tussen mijn dashboards, en in de TeslaMate settings kan ik hem niet vinden, ook niet in de Teslamate docs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
--Christiaan-- schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:56:
[...]

Dat klinkt goed, maar waar vind ik die? Hij staat niet tussen mijn dashboards, en in de TeslaMate settings kan ik hem niet vinden, ook niet in de Teslamate docs.
https://github.com/teslam...rafana/dashboards/reports

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JohanB schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:49:
[...]

Dat is erg stellig van je, maar ik zou wel een route kunnen vinden die zegt dat het niet wisselen van de banden leidt tot onevenredige krachten op de ophanging en die daardoor kapot is gegaan.

Eerste click op google:
“Longer-lasting tires and suspension: Uneven tread wear on your tires not only causes them to wear out faster, but it may also lead to vibration that can damage your suspension system. Rotating your tires regularly is an effective way to extend the lifespans of your tires and suspension.”

Bridgestone maakt het nog wat bonter en haalt er zelfs de drivetrain bij:
“Finally, if your vehicle has all-wheel-drive, evenly worn tires lower the stresses on the drivetrain, reducing wear on expensive drive components.”
OK interessant, maar in mijn ogen nogal vergezocht. De ANWB zegt er helemaal niets over onder het kopje "Alles wat u moet weten over banden". Bij Michelin zie ik een stuk over gelijkmatige slijtage en dus je banden langer gebruiken, maar helemaal niets over schade aan ophanging of aandrijflijn.

Dan nog: als er een probleem is met iets totaal ongerelateerd, dan kan de fabrikant zich daar niet op beroepen.

En als het wel een probleem met de ophanging betreft moet Tesla redelijkerwijs aan kunnen tonen dat de schade daadwerkelijk door het niet roteren zou komen. Bijv. doordat er een extreme mate van ongelijke slijtage tussen voor en achter zou zijn. In zo'n geval bel je de rechtsbijstand en die schakelen een expert in om een oordeel te geven.

Maar het is nogal hypothetisch. Tesla zegt mbt de rotatie ook niets over schade aan ophanging etc:

[b]Het rouleren van banden is een essentieel onderdeel van bandenonderhoud. Het draagt bij aan een gelijkmatige slijtage van de bandenprofielen, waardoor slijtage en weggeluid van de banden wordt verminderd en de levensduur van de banden wordt gemaximaliseerd.[/b]

Dan kunnen ze zich bij een garantiegeval inzake de ophanging ook niet beroepen op evt niet genoteerde banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:09
bustertje schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:57:
[...]

Hoe wat waar maak je zo'n screenshot? :)
Uit de app van Tessie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
DeJurist schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:22:
Dagelijks zie ik long range modellen voor minder dan €20.000 worden aangeboden.
Ik zie eigelijk nooit Long Range modellen onder de 20k. Wellicht kijk ik niet goed, maar op gaspedaal.nl staat er 1, met 220k op de teller. Wat is jouw zoekterrein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 18:54
Iemand een goede tip voor een app op de Google Smartwatch om je Tesla mee te bedienen? Auto ontgrendelen, trunk/frunk openen en sluiten, climate control activeren etc?

Ik gebruikte Watt Time maar die is kennelijk niet meer actief. Heb zelf een Pixel Watch 2 overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
dedominee schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:51:
Iemand een goede tip voor een app op de Google Smartwatch om je Tesla mee te bedienen? Auto ontgrendelen, trunk/frunk openen en sluiten, climate control activeren etc?

Ik gebruikte Watt Time maar die is kennelijk niet meer actief. Heb zelf een Pixel Watch 2 overigens.
Ik gebruik "Drive electric for Tesla", wel aan de prijs, maar werkt goed op mijn Galaxy Watch 6.

https://play.google.com/s...cts.driveelectricfortesla

Je kan de watch ook als reservesleutel gebruiken om bij de B-stijl te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door mjvdzwet op 20-03-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Thanks, heb hem geïmporteerd, maar het lijkt een ietsje uitgebreidere Drives tab. Ik kan nergens Persoonlijk/zakelijk aangeven. Heb jij een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Idanue schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:11:
[...]

[...]

Dit vind ik dan wel weer jammer dat het je gewoon opgedrongen word en niet permanent uitgeschakeld kan worden als het niet goed werkt.

Midden in de nacht na werk hou ik me niet altijd aan de lijntjes en zit wel eens te gapen dus hopelijk gaat het niet te veel zeuren. :X
Het is helaas een wettelijke verplichting, dit soort monitoring. Niet vrijblijvend.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
--Christiaan-- schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:02:
[...]

Thanks, heb hem geïmporteerd, maar het lijkt een ietsje uitgebreidere Drives tab. Ik kan nergens Persoonlijk/zakelijk aangeven. Heb jij een idee?
Ik denk dat deze specifiek voor leaserijders, die niet privé rijden, is gemaakt.

Dan hoef je alleen een sluitende zakelijke ritten administratie te hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 20-03-2024 21:48 . Reden: op de man ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Klagen we 'm dan maar ineens aan ? Hebben we het nieuwste Wereldprobleem gevonden ? Komop zeg.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 20-03-2024 21:49 . Reden: Niet reageren is ook een optie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:59
Ik zou morgen mijn model Y gaan halen in Utrecht. Bellen ze minder dan 24 uur van te voren op dat de auto nog in Berlijn staat.

Ik zou zeggen, maak dan niet zo korte afspraken. Zou een hoop geregel schelen, hopelijk nu volgende week een hopelijk komen ze hem dan gewoon brengen.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:46
k995 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:51:
[...]

LIjkt me echt heel tijdelijk met lease wagens. Zal niet lang duren vermoed ik.
Mwa. Die grootste “klap” gaat nog wel komen van die auto’s die in december 2019 geleverd zijn. Dat waren er echt bizar veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Blommie01 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:22:
[...]

Mocht dat dashbord nu eens wat intuïtiever zijn om te gebruiken :X

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 16:13
--Christiaan-- schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:00:
Hoi,

Ik had precies dezelfde gedachte en vroeg mij af of dit kon. Lijkt (nog) niet te kunnen maar er is al wel een request gedaan: https://github.com/teslamate-org/teslamate/issues/3482

De Dutch Driver Tax is overigens hier te vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKU_2B5pRPH_Gt7_qsMjHJk8eUo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TTFgPEjlQ2ALRrQEcI0nPnnW.png?f=user_large

Hier kunnen ook geen labels aan gekoppeld worden, maar je kan deze data wel exporteren en eventueel groeperen. Ik hoop dat er in de toekomst een label optie komt.

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Sunri5e schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:57:
[...]

Mwa. Die grootste “klap” gaat nog wel komen van die auto’s die in december 2019 geleverd zijn. Dat waren er echt bizar veel.
Volgens mij zijn de meeste lease contracten 48 maanden (geen 60), dus die van december 2019 zijn net ingeruild en staan nu te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:19
mitsumark schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:20:
[...]
Volgens mij zijn de meeste lease contracten 48 maanden (geen 60), dus die van december 2019 zijn net ingeruild en staan nu te koop.
Klopt echter hebben veel mensen (zoals ik) er nog een extra jaartje bij aan weten te knopen. Wel erg lekker die 4% bijtelling. Ik moet mijn Niro 1 April inleveren en dan is het leasefeest voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]
Voor de berekening wellicht. Je kan maximaal 5 jaar leasen daarna wordt de bijtelling hoger. Mag jij gokken wat iedereen heeft gedaan met die 4% bijtelling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:41
Blij met de (door de matrixverlichting) onderbelichte andere wijziging van .8, grotere en duidelijkere richtingaanwijzers op het scherm. Met Joe mode en een gezellig deuntje aan moest ik soms goed kijken of de goede knipper wel echt aanstond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-14HHq0LS6wgAklfzk7WuPynRU0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kYU6tdHFdHB4qJSSTPrZOaRU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
flupp schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:14:
[...]

Mocht dat dashbord nu eens wat intuïtiever zijn om te gebruiken :X
Lease contracten zijn 4-5 jaar typisch dus 2023->2024
die komen nu dus volop op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

Oekol schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:53:
[...]

Heb je dat ook niet met andere auto's dan? Als ik andere auto's met matrix lampen achter mij heb rijden is bijv rechter spiegel en binnenspiegel niks aan de hand maar rijden ze wat meer links naar de streep merk ik echt wel groot in m'n zichtsveld via de linkerspiegel.

Edit: zie dat je nog niet op de software zit van adaptieve verlichting. Wellicht dat dat het anders gaat maken maar gok 't eigenlijk niet.
Ik rijd een "highland", dus heb in die versies specifiek wel al de matrix verlichting :) heb ik overigens eerder in dit topic ook al de eerste ervaringen over gedeeld. Bij andere auto's vallen bij mij vooral de mini's en tegenwoordig peugeots op. zeker die peugeot suv/crossover modellen staan de lichten meestal standje "maankietelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
djbarney schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 01:48:
[...]

Ik rijd een "highland", dus heb in die versies specifiek wel al de matrix verlichting :) heb ik overigens eerder in dit topic ook al de eerste ervaringen over gedeeld. Bij andere auto's vallen bij mij vooral de mini's en tegenwoordig peugeots op. zeker die peugeot suv/crossover modellen staan de lichten meestal standje "maankietelen".
Ah inderdaad in dat geval wel. Blijft lastig bijhouden wie wat heeft met zo'n gedeeld topic. Ik heb het in dat voorbeeld wat ik noemde veel bij grotere SUVs als BMW Mercedes etc. Je ziet gewoon dat de linker of rechter koplamp zodra ze iets meer naar de zijkant rijden dat ze in je spiegel gaan schijnen. Denk dat t best wel 't aard van t beestje is. En dan hebben wij nog 't voordeel dat de spiegels kunnen dimmen, oudere auto's zullen 't lomp irritant vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

[...]
Bij mijn toenmalige werkgever waren leasecontracten voor EVs rond 2019 vanwege de kosten 60 maanden terwijl voor ICEs de klassieke 48 maanden gold.

En om on-topic te blijven: adaptive headlights is geweldig (2022 MY LR), wàt een verbetering ten opzichte van de auto headlights. Die gebruikte ik weinig omdat ze het net niet waren (te laat aan en/of te laat uit). Adaptive headlights is een compleet andere belevenis en die staan nu standaard aan.

[ Voor 27% gewijzigd door noo op 21-03-2024 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:11
noo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:08:
[...]
En om on-topic te blijven: adaptive headlights is geweldig (2022 MY LR), wàt een verbetering ten opzichte van de auto headlights. Die gebruikte ik weinig omdat ze het net niet waren (te laat aan en/of te laat uit). Adaptive headlights is een compleet andere belevenis en die staan nu standaard aan.
Ik sta helaas altijd achteraan met software updates, maar ik kan ook niet wachten om het te proberen! Ik heb Auto High-beam altijd aan staan, maar dat werkt inderdaad niet altijd even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
sanderenzo schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:08:
[...]

Pff dat maakt het nog weer moeilijker om te beslissen wat te doen. Had je het idee dat diegene wist waar hij/zij het over had?
We weten allemaal dat Tesla zeer onbetrouwbaar is op dit vlak. Dus de vraag stellen is em beantwoorden. Die persoon zal best in goeder trouw dit gezegd hebben maar als iemand zich op het hoofdkantoor bedenkt dan krijg je een mea culpa en kunnen ze niks voor je betekenen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:21
turkeyhakan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:22:
[...]

Ik sta helaas altijd achteraan met software updates, maar ik kan ook niet wachten om het te proberen! Ik heb Auto High-beam altijd aan staan, maar dat werkt inderdaad niet altijd even goed.
Ik krijg ze doorgaans altijd wel vrij snel, maar deze update laat precies langer op zich wachten.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedominee
mjvdzwet schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:59:
[...]

Ik gebruik "Drive electric for Tesla", wel aan de prijs, maar werkt goed op mijn Galaxy Watch 6.

https://play.google.com/s...cts.driveelectricfortesla

Je kan de watch ook als reservesleutel gebruiken om bij de B-stijl te houden.
Thanks. Had ik gisteravond geprobeerd, maar hij bleef hangen bij het registreren van de sleutel. Misschien nog eens proberen.

Iemand nog andere tips of ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
dedominee schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:12:
[...]

Thanks. Had ik gisteravond geprobeerd, maar hij bleef hangen bij het registreren van de sleutel. Misschien nog eens proberen.

Dit is de eerste app voor de Apple Watch die destijds is uitgekomen, wel betaald.

https://apps.apple.com/nl...pp-for-tesla/id1512108917

Edit: lees hier boven dat het om een Android Watch gaat. Dan is bovenstaande nvt.

Nog belangrijker: Apple schijnt binnenkort zelf met ondersteuning voor de Apple Watch te komen (maar dat kan ook nog jaren duren).

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 21-03-2024 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

dedominee schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:51:

Ik gebruik 'Tessie' naar volle tevredenheid op mijn Galaxy Watch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
dedominee schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:12:
[...]

Ik heb de "sleutel" in de auto geregistreerd, door de watch op sleutelkaart plek in de auto te houden tijdens de registratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Ben benieuwd of er volgende maand wanneer de auto summon update komt de afstand in de auto ook weer terug kan naar '1'. Wat toen is weggehaald toen het allemaal Tesla Vision only werd. Dan zitten we volgens mij (daarna eventueel) vrij snel weer op het niveau van eind 2022 met parkeersensoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos84
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-03 14:12
turkeyhakan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:58:
[...]

Hoor graag of het daarna wel goed gaat!
Helaas, het op 1 minuut zetten maakte voor mij niets uit. Weer een rondje door de wijk moeten rijden om thuis te komen. Menig KWH gaat hier verloren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
--Christiaan-- schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:56:
[...]

Ik hoop van harte dat Tesla die data gewoon opengooit, zodat je via een dashboard of een download naar Excel alles kunt rapporteren. Mooi verdienmodel ook voor Tesla: paar euro per maand voor een Tesla Pro account met die functie zou ik zo doen.

Ik vind wel MyTeslaMate, maar het is ook een beetje irritant als het via een derde partij moet.

Of mis ik iets en is er een simpele manier om per periode een data dump te doen met alle ritten en laadbeurten?

Charge Stats is alleen toegankelijk in de app (en kan ik volgens mij niet als bestand downloaden) en ritten kan ik ook niet achterhalen.

Het eerste is nog wel te doen (gemiddeld nog geen 10 laadbeurten per maand).

Dat laatste is voor nu geen probleem, maar mogelijk ga ik de auto naar privé overhevelen en dan moet ik juist weer wel een sluitende rittenadministratie bijhouden...

Als het niet rechtstreeks kan, wat is dan de eenvoudigste en handigste manier? Hoe lossen anderen dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderenzo
Aurelium schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:27:
[...]

We weten allemaal dat Tesla zeer onbetrouwbaar is op dit vlak. Dus de vraag stellen is em beantwoorden. Die persoon zal best in goeder trouw dit gezegd hebben maar als iemand zich op het hoofdkantoor bedenkt dan krijg je een mea culpa en kunnen ze niks voor je betekenen 😉
True. We zullen het snel weten! Ik ga nu toch maar bestellen vandaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Jos84 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:15:
[...]

Helaas, het op 1 minuut zetten maakte voor mij niets uit. Weer een rondje door de wijk moeten rijden om thuis te komen. Menig KWH gaat hier verloren 8)7
Jammer! Dan ligt het wat mij betreft inderdaad aan de logica van Tesla. Bij het plannen van een route kun je ook voor 3 opties kiezen (snel, kort en lang volgens mij). Helpt dat mogelijk nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Heb net de Y weggebracht aangezien de uitlijning nog steeds niet goed was en heb dit keer een leenauto mee, een Y / LR.

Wat mij direct opviel is dat het stuur van deze Y veel lichter/soepeler beweegt dan mijn eigen Y, en ja zelfde instellingen (sport mode). Bij mij eigen Y voel ik meer weerstand bij het sturen.

Wellicht te relativeren aan het feit dat de uitlijning niet goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:25:
[...]

Ik hoop van harte dat Tesla die data gewoon opengooit, zodat je via een dashboard of een download naar Excel alles kunt rapporteren. Mooi verdienmodel ook voor Tesla: paar euro per maand voor een Tesla Pro account met die functie zou ik zo doen.

Ik vind wel MyTeslaMate, maar het is ook een beetje irritant als het via een derde partij moet.

Of mis ik iets en is er een simpele manier om per periode een data dump te doen met alle ritten en laadbeurten?

Charge Stats is alleen toegankelijk in de app (en kan ik volgens mij niet als bestand downloaden) en ritten kan ik ook niet achterhalen.

Dat laatste is voor nu geen probleem, maar mogelijk ga ik de auto naar privé overhevelen en dan moet ik juist weer wel een sluitende rittenadministratie bijhouden...

Als het niet rechtstreeks kan, wat is dan de eenvoudigste en handigste manier? Hoe lossen anderen dit op?
In Flitsmeister ? https://www.flitsmeister.nl/ritregistratie

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dedominee
mjvdzwet schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:51:
[...]

Ik heb de "sleutel" in de auto geregistreerd, door de watch op sleutelkaart plek in de auto te houden tijdens de registratie.
Super! Werkt nu top. Dank je!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
[...]

Ik heb het uiteindelijk via Grafana geëxporteerd naar CSV, en daar in Excel elke rit een label gegeven. Is de minst omslachtige manier denk ik. Daar moet je dus wel TeslaMate voor draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
[...]

Dit is totaal niet aanvallend bedoeld en niet naar jou persoonlijk gericht maar waar komt deze obsessie vandaan om tot in de kleinste detail data uit een auto te pullen?

In je ICE-auto ging je toch ook niet met een OBD dongel het brandstofverbruik van je auto uitlezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:02
Bobo221 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:16:
[...]

Dit is totaal niet aanvallend bedoeld en niet naar jou persoonlijk gericht maar waar komt deze obsessie vandaan om tot in de kleinste detail data uit een auto te pullen?

In je ICE-auto ging je toch ook niet met een OBD dongel het brandstofverbruik van je auto uitlezen.
In mijn laatste ICE deed ik dat ook, :*), data is leuk.

Maar een deel van het leuk zit het hem natuurlijk in dat het grotendeels vanzelf gaat. O+ En einde jaar kijken hoe veel van Europa ik heb verkend vind ik ook tof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

[...]

Omdat we tweakers zijn.
Niet alleen uit de auto hoor. In m'n huis wordt ook alles gelogd. :+

Mijn vorige benzine auto logde ik ook alles. Echter is Tesla wel veel uitgebreider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik leg mijn use case en behoefte toch wel uit: ritten-administratie en administratie van laadbeurten.

Dat gaat dus om het vastleggen van deze zaken voor de fiscale verantwoording.
Er zijn inderdaad meerdere apps voor.

Tesla heeft echter alle data beschikbaar en je kunt het ook via een API eruit halen. Ik zou liefst zien dat ik het zelf uit mijn Tesla account kan trekken zonder tussenkomst van een derde partij. Vandaar mijn vraag...
--Christiaan-- schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:55:
[...]
Ik heb het uiteindelijk via Grafana geëxporteerd naar CSV, en daar in Excel elke rit een label gegeven. Is de minst omslachtige manier denk ik. Daar moet je dus wel TeslaMate voor draaien.
Ja, minst omslachtig als je het eenmaal aan de praat hebt... 😳 Ik ben helaas geen held met het instellen en hosten van dat soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:39

zerocool82

Ignorance causes chaos

Vandaag mijn Tesla Model Y LR opgehaald en was in de veronderstelling dat ik de laatste versie had (v2024.2.7) maar zie dat er inmiddels al een aantal nieuwe versies zijn waaronder de laatste v2024.8.4. In de auto blijft de melding op 'Controleren op updates'. Iemand een idee of dit klopt (en ik gewoon moet wachten)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
zerocool82 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:16:
Vandaag mijn Tesla Model Y LR opgehaald en was in de veronderstelling dat ik de laatste versie had (v2024.2.7) maar zie dat er inmiddels al een aantal nieuwe versies zijn waaronder de laatste v2024.8.4. In de auto blijft de melding op 'Controleren op updates'. Iemand een idee of dit klopt (en ik gewoon moet wachten)?
Je krijgt vanzelf een melding als de volgende update klaar staat :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:39

zerocool82

Ignorance causes chaos

DennusB schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:18:
[...]

Je krijgt vanzelf een melding als de volgende update klaar staat :)
Maar het is dus 'normaal' dat de auto de melding blijft geven 'Controleren op updates...' en geen terugkoppeling geeft dat er geen update is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
zerocool82 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:21:
[...]

Maar het is dus 'normaal' dat de auto de melding blijft geven 'Controleren op updates...' en geen terugkoppeling geeft dat er geen update is?
Dat kan kloppen, vaak is dat een voorteken dat je snel de melding gaat krijgen dat er een update is. Maar je hoeft ook niet zelf te controleren op updates, dat doet de software periodiek uit zichzelf.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:14
pretpik schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:36:
Over loslatend folie gesproken, iemand dit weleens gehad? Is een Model Y welke ik precies een jaar geleden opgehaald heb.

[Afbeelding]
Update hier over, Tesla heeft het vervangen en bleek de 2e keer te zijn voor de monteur. Lijkt wel alsof het een verkeerde batch geweest is.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
pretpik schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:27:
[...]

Update hier over, Tesla heeft het vervangen en bleek de 2e keer te zijn voor de monteur. Lijkt wel alsof het een verkeerde batch geweest is.
Thanks voor het delen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
zerocool82 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:21:
[...]

Even de 2 knoppen op je stuur ingedrukt houden tot je een T ziet en dan pas loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:04:
[...]

[...]

Ja, minst omslachtig als je het eenmaal aan de praat hebt... 😳 Ik ben helaas geen held met het instellen en hosten van dat soort zaken.
Voor een paar tientjes per jaar heb je (bijna) alle data uit je auto zonder zelf te prutsen. https://www.myteslamate.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 12:02
Mijn M3 Highland heeft vanmorgen bij Tesla in Roermond een nieuwe geleiderail gekregen en een paar stukken tape op metalen contactpunten. Dit zou het probleem met de krakende bestuiurdersstoel op moeten lossen.

Het is wel fijn om weer eens op een niet piepende en krakende stoel te zitten, het begon toch wel irritant te worden...

In elk geval is het netjes opgelost en kan ik weer in alle stilte van de M3 genieten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oekol schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:52:
Ben benieuwd of er volgende maand wanneer de auto summon update komt de afstand in de auto ook weer terug kan naar '1'. Wat toen is weggehaald toen het allemaal Tesla Vision only werd. Dan zitten we volgens mij (daarna eventueel) vrij snel weer op het niveau van eind 2022 met parkeersensoren.
Lijkt mij niet eigenlijk. Summon zal veel meer afhankelijk zijn van USS, de grotere afstand en lagere snelheid op AP komt door het weghalen van de radar.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:40:
[...]

Voor een paar tientjes per jaar heb je (bijna) alle data uit je auto zonder zelf te prutsen. https://www.myteslamate.com/
Ja, die had ik al gevonden (getuige mijn eerdere post). Mijn punt is dat ik die data liefst zonder tussenpartij van Tesla krijg.

Maar goed, dit is dus nog niet mogelijk, helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-09 09:28
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:27:
[...]

Ja, die had ik al gevonden (getuige mijn eerdere post). Mijn punt is dat ik die data liefst zonder tussenpartij van Tesla krijg.

Maar goed, dit is dus nog niet mogelijk, helaas...
is wel mogelijk alleen dan zal je zelf in een docker container teslamate kunnen draaien.
maar hier moet je wel iets hebben om dat op te zetten.
(dan ben je zelf de tussenpartij)

het is inderdaad niet direct vanuit tesla mogelijk.
je zal zelf de API moeten raadplegen en de juiste data op moeten slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
Misschien ook nog wel nuttige info: als je een proefrit gemaakt heb en dan een bestelling online wil plaatsen (vanwege wet koop op afstand en het kunnen herroepen binnen 14 dagen) geldt dit volgens Tesla niet als koop op afstand omdat je al een proefrit gemaakt hebt. Of ze daarin de wet aan hun zijde hebben weet ik niet, maar mocht je graag dat recht behouden dan is het aan te raden je bestelling te doen zonder dat je eerder als contactpersoon bent aangemeld voor een proefrit. Ook goed om te weten: bij huurkoop lijken die 14 dagen ook niet te gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Oekol schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:52:
Zit je bij afstand 1 op hogere snelheid niet te dicht op iemands achterbumper?
Bij afstand 2 tussen de 80 en de 110 vind ik de afstand net aan maar wanneer je voorganger op een andere voorganger knalt omdat deze stilstaat weet ik 100% zeker dat Tesla dit bij stand 2 nimmer en te nooit aangeremd krijgt waarna je er zelf vol in gaat. Tesla kijkt namelijk niet over je voorganger heen wat daar gebeurd.
In de file zou afstand 1 wellicht fijner zijn maar eerder en sneller optrekken wanneer je voorganger al meters verder is zou een verbetering zijn.

Het viel me trouwens van de week op dat bij TACC de auto nu (gelukkig)niet meer rechts inhaalt wanneer iemand links van je plots langzamer rijdt of af moet remmen. Voorheen op TACC ging de auto gewoon op dezelfde snelheid er rechts voorbij.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RaRo74 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:57:
[...]

Tesla kijkt namelijk niet over je voorganger heen wat daar gebeurd.
Dat doet Tesla wel als die zichtbaarheid er is.

Er zijn filmpjes gepost vroeger waarin een Tesla aantoonbaar reageert op een voorganger van een voorganger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Met de nadruk op als.................
Ik ga er niet op vertrouwen want je bent gewoonweg te laat bij afstand 2 laat staan 1.

2 voelt net niet aan als bumperkleven.

Weten bumperklevers eigenlijk dat ze aan het kleven zijn? :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Nu online
RaRo74 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:11:
Ik ga er niet op vertrouwen want je bent gewoonweg te laat bij afstand 2 laat staan 1.

Als ik ze in het display achter mij zie weet ik 100% zeker dat ze bij mij aan het bumperkleven zijn. (bedoel dus niet de camera)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
RaRo74 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:11:

Klopt hoor, ik wil geen pleidooi houden voor afstanden korter dan 2 of 3.
Ik rij enkel op 2 in files, voor de rest in 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Christiaan--
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:04:
[...]

Ik leg mijn use case en behoefte toch wel uit: ritten-administratie en administratie van laadbeurten.

Dat gaat dus om het vastleggen van deze zaken voor de fiscale verantwoording.

[...]

Er zijn inderdaad meerdere apps voor.

Tesla heeft echter alle data beschikbaar en je kunt het ook via een API eruit halen. Ik zou liefst zien dat ik het zelf uit mijn Tesla account kan trekken zonder tussenkomst van een derde partij. Vandaar mijn vraag...

[...]

Dat snap ik maar al te best, het is voor mij ook een redelijke zoektocht geweest. Mocht je toevallig Home Assistant hebben draaien, dan kun je daarin heel makkelijk TeslaMate installeren, of als je nog ergens een Raspberry Pi hebt liggen. Maar plug en play is anders ;). Ik moet wel zeggen dat de data die je er uit kan halen echt heel gaaf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Nu online
[...]

Het viel me trouwens van de week op dat bij TACC de auto nu (gelukkig)niet meer rechts inhaalt wanneer iemand links van je plots langzamer rijdt of af moet remmen. Voorheen op TACC ging de auto gewoon op dezelfde snelheid er rechts voorbij.
Het is maar net hoe je het bekijkt. Als je weer zo'n idioot op de A2 hebt in een traject controle gebied die op de 3e of 4e baan blijft rijden met net aan 90 km/u ..... Ik weet dat het niet mag maar je snapt wel wat ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:31
winwiz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:20:
[...]

Het is maar net hoe je het bekijkt. Als je weer zo'n idioot op de A2 hebt in een traject controle gebied die op de 3e of 4e baan blijft rijden met net aan 90 km/u ..... Ik weet dat het niet mag maar je snapt wel wat ik doe.
Zeker 8) Even achter deze auto gaan rijden en gebruik maken van onze verkeerd afgestelde koplampen, paar keer seinen en er vervolgens kei! Hard rechts voorbij :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

beyazz06 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:08:
Heb net de Y weggebracht aangezien de uitlijning nog steeds niet goed was en heb dit keer een leenauto mee, een Y / LR.

Wat mij direct opviel is dat het stuur van deze Y veel lichter/soepeler beweegt dan mijn eigen Y, en ja zelfde instellingen (sport mode). Bij mij eigen Y voel ik meer weerstand bij het sturen.

Wellicht te relativeren aan het feit dat de uitlijning niet goed is?
Bij gelijke auto's zou lichter of zwaarder sturen normaalgesproken te maken hebben met harde of zachte banden en natuurlijk de breedte van de band. Normaalgesproken zou je dat kunnen merken bij parkeren en dergelijke.
Sturen op snelheid wordt door de stuurbekrachtiging geregeld. Bij parkeren heb je veel bekrachtiging en hoe hoger de snelheid des te minder bekrachtiging, of zelfs nul.

Als de uitlijning niet goed is en je hebt bijvoorbeeld teveel toespoor (voorwielen staan in 'V' met de punt naar voren) kan dat ook zwaarder sturen tot gevolg hebben. Bovendien extra bandenslijtage en meer verbruik.

Op vergelijkbare modellen met dezelfde instellingen en banden zou alles hetzelfde moeten zijn.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Zit je bij afstand 1 op hogere snelheid niet te dicht op iemands achterbumper?
Bij afstand 2 tussen de 80 en de 110 vind ik de afstand net aan maar wanneer je voorganger op een andere voorganger knalt omdat deze stilstaat weet ik 100% zeker dat Tesla dit bij stand 2 nimmer en te nooit aangeremd krijgt waarna je er zelf vol in gaat. Tesla kijkt namelijk niet over je voorganger heen wat daar gebeurd.
In de file zou afstand 1 wellicht fijner zijn maar eerder en sneller optrekken wanneer je voorganger al meters verder is zou een verbetering zijn.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, heb nooit de stand '1' gehad. Wat ik nu merk met 2 is dat als ik gewoon relaxt de voorganger volg ze altijd nog er tussen gaan. Nu is dat niet altijd een probleem, ik let gewoon op en anticipeer heel erg wat de rechterbaan doet. Maar dacht wellicht dat stand '1' dat op zou kunnen lossen.

Is het niks, dan is het ook gewoon niks. Maar ervaring heb ik er niet mee.

Overigens hier wel ervaring mee:
Tesla kijkt namelijk niet over je voorganger heen wat daar gebeurd.
Mijn auto ging op een gegeven moment remmen en mijn vrouw keek ook op waarom die dat deed. Waarna de auto voor ons ook ging remmen. Wat bleek op het scherm? De auto voor de auto die wij volgen werd rood op het scherm. De auto had dus blijkbaar op de auto er voor gereageerd. Vond dat best wel tof eigenlijk.

Dus ik gok eigenlijk als de auto het kan zien, dat die dit wel meeneemt in zijn analyse.

Pagina: 1 ... 286 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: