Oekol schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:27:
[...]
Mensen vinden led verlichting sowieso snel fel. En dan denken ze dat je grootlicht aan hebt. Terwijl als je die aan hebt je pas een bak licht hebt. Ik sein gewoon vrolijk terug: 'weer een bekende'.
Denk toch niet dat dat het is, want in alle andere nachtritten van voor die update, is er letterlijk nooit naar me geflitst. Ik kan ook met die matrix leds juist omdat ze zo fel zijn, echt wel zien of ze verblind kunnen worden daardoor.
Omdat ik zelf nieuwsgierig was en een collega dezelfde route moest rijden als ik snachts, hebben we ook wat testjes gedaan (helaas in m'n eentje in de auto dus lastiger om daar video van te maken), normaal licht had hij absoluut geen last van, maar hij kon als hij voor mij reed met 100% nauwkeurigheid vertellen wanneer ik de adaptieve high beams had aanstaan, door simpelweg in 't spiegeltje te kijken.
Denk dat als 't systeem wat gevoeliger word afgesteld, het simpelweg een stuk bruikbaarder word, of wat minder asociaal in mijn beleving dan.
Ik merk overigens ook dat het systeem ook meer moeite heeft met die doorlopende streep ledbalken die bij audi en Mercedes nu af 'n toe gemonteerd zitten op de achterkant, daar gaat steevast de pixeldimming pas actief als ik binnen de 50 meter van die voorligger kom. Al die tijd schijnt 't licht vol de cabine van de voorganger in. Zal ook nog wel beter gaan worden met toekomstige updates.
Dit alles is overigens op software 2024.2.6 en sinds vorige week ook 2024.2.7 bij mij.