Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 285 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.671.290 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:28:
[...]

Dit is precies wat ik bedoel, dit is theoretisch.
In de praktijk kom je aan met 31% want je was toch in de buurt en laad je op tot 90%, want je serie was nog niet afgelopen. Of misschien zelfs maar tot 50-60% omdat het al voldoende is om je reis te vervolgen.
En toen ik mijn Tesla net had kwam ik vaak bij de Supercharger, nu ben ik afgelopen maand er nog geen enkele keer geweest.

Die ene keer dat je op vakantie gaat, heb je misschien dan voordeel. Maar misschien boeit het dan ook niet, want je wilt toch pauze houden.

Superchargen heeft ook een groot nadeel, zeker in de winter: Preconditioning gebruikt ook een hoop energie, je moet echt wel een uur rijden voordat hij pas lekker warm is. Dus echt efficiënt is dat ook niet.
Een koude CATL LFP is dan ongeveer 80kW met 15 minuten preconditioning en ja dan gaat het wel wat langer duren.
Hoezo theoretisch? Op vakantie laad ik een keer of 20 van 10% naar 70/80%. Afgelopen jaar met de nieuwe Y. Die laad ook ongeveer zoiets langzamer dan mij oude 3. Ik heb meermaals echt moeten wachten voor mij gevoel. Allemaal geen ramp en zeker mee te leven maar als ik de keuze had dan heb ik liever de accu die sneller kan laden. Ik hoop dan ook dat Tesla eens overstapt op 800V.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:41
ZeRoC00L schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:26:
[...]

Volgens mij is dat ook niet het advies.
Tesla adviseert met klem om de Model Y op het laadstation aangesloten te laten als de auto niet gebruikt wordt. Zo blijft de batterij in topconditie.
Wel dus. Maar dit is al 1000x besproken. Ook in de afgelopen 50 pagina's. Toen zijn we tot een conclusie gekomen dat er wellicht toch een accu topic op tweakers komen moet. Het vervult stiekem het topic toch best wel.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hommer
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 16:02
Wat moet ik nou geloven van de gebruikscijfers die de auto weergeeft?

Vandaag de Energie applicatie open op scherm, verbruik weergave over 50km; 168Wh/km.
De teller kaart er bij, huidige rit 51km (slechte timing, I know); 173Wh/km.

Qué?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPUdni--BWuzyWuPxFFN-4eRFvM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RiPlhYh4hgJc9xYnPN016e84.jpg?f=fotoalbum_medium

t.k.a. sig space t.e.a.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ChromeFR schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:21:
Ik heb de auto pas morgenochtend weer nodig, is het beter voor de batterij om de instellingen dan op 5A te hebben staan, of gewoon op 16A houden?

[Afbeelding]
Voor het stroomnet is het beter om de auto sowieso pas na de piek in het verbruik te laten starten met laden.

Laden op lager vermogen is minder zuinig. Je kunt ook grofweg kijken hoe lang het duurt en dan een begintijd voor het instellen in de app. Of een Geplande vertrektijd. Dan is de auto precies klaar wanneer je vertrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 21:18

DarkSide

theres no place like ::1

hommer schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:37:
Wat moet ik nou geloven van de gebruikscijfers die de auto weergeeft?

Vandaag de Energie applicatie open op scherm, verbruik weergave over 50km; 168Wh/km.
De teller kaart er bij, huidige rit 51km (slechte timing, I know); 173Wh/km.

Qué?

[Afbeelding]
Hij staat op gemiddeld ipv huidig?

Kijk daar nooit zo specifiek na.
Heb hem zelf op huidig staan om een beetje schatting te krijgen van bereik.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hommer
  • Laatst online: 16-05 16:02
DarkSide schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:46:
[...]

Hij staat op gemiddeld ipv huidig?
Dat staat enkel op de omrekening naar kilometers, heeft geen invloed op de verbruiksberekening.

[ Voor 9% gewijzigd door hommer op 19-03-2024 20:50 ]

t.k.a. sig space t.e.a.b.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Simone2011
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-11-2024
Vandaag onze model Y Rwd opgehaald in Tilburg. Alles verliep erg soepel.

Dashboard kastje ging niet helemaal is gelijk gefixt.

Auto was 100% geladen.

Gelijk langs een supercharger gereden om dat ook maar gelijk getest te hebben. Werkt prima.

Bij thuiskomst ook aan de laadpaal,maar toen ging de laadpoort open maar ook gelijk weer dicht. Direct gebeld met Tesla. Soft reset en hardreset uitgevoerd helaas niet met succes. Vervolgens even rustig wat gedronken en voila laadport werkte toen wel. (Even in de gaten houden maat denk dat het issue opgelost is).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZROL5zV3-RbjQeDfumCSsYlmiaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYQ3k78TOI8Zk9Vnk6RhOQxX.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:22
Mocht ik mijn model Y besluiten te houden dan is mijn degradatie cijfer over een paar jaar wel interessant voor “worst case scenario” want ik steek de stekker in de auto wanneer het mij uitkomt en haal de stekker er ook weer uit wanneer het mij uitkomt. Ik ga mij vooral niet aanpassen aan een auto, een auto moet zich aanpassen aan mij.

Verbaas mij echt over het aantal mensen hier in dit topic die heel erg bezig zijn om de accu zo optimaal mogelijk op te laden. Gaan jullie de auto echt 10-15 jaar houden? Want wat boeit het of de accu 15 of 20% degradatie heeft na 200.000km. Een Tesla is na 15 jaar toch compleet afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 14:57
(jarig!)
schumi1986 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:00:
Een Tesla is na 15 jaar toch compleet afgeschreven.
Denk dat dat meevalt. De accu is als enige na 15 jaar echt wel op. Ik vermoed dat accu's steeds makkelijker gereviseerd kunnen worden dus dan wordt het tijd voor een andere accu. Voor de rest slijt een EV juist minder hard dan een ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:45
vandaag is de elektricien langs geweest om een nieuwe Gen3 wall connector aan te sluiten op 3-fase bij mijn nieuwe huis.

Bij mijn oude huis had ik dezelfde in 2020. Maar nu lijkt er een aanmeldprocedure/registratie te zijn?

Ik (wij) komen er niet uit. De Gen3 heeft na opstarten 1 groen lampje (die pulsed).
Als ik naar de wifi ga van de Gen3 en 192.168.92.1 open, zie ik de stroomwaardes die ok zijn, ik selecteer 16A etc.
Hierna reboot die, en krijg ik wederom 1 groen lampje (die pulsed)....

Als ik de stekker in de auto doe, knippert die 1 keer blauw en blijft dan blauw.
Ik heb geen schedule geselecteerd.

Is het verplicht om de charger in de app toe te voegen (ik zie hem erbij staan), en werkt die tegenwoordig niet zonder wifi? Ik moet zeggen dat de hele installatie procedure/activatie met slecht wifi is gedaan.
Wel heeft die meerdere malen nieuwe software gedownload en geïnstalleerd.
Maar het contstante blauwe lampje blijft....

Enig idee waar ik het moet zoeken, iemand??

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asbes
  • Laatst online: 08-05 19:35
ZeRoC00L schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:26:
[...]

Persoonlijk zou ik hem nooit 'dagen' laten staan met 100%. Volgens mij is dat ook niet het advies. Juist op 100% laten staan lijkt me slecht(er), want zeker met de huidge temperatuurverschillen is dat niet fijn.

Tot 100% laden is (volgens mij) geen probleem, als je maar daarna gaat rijden zodat de accu niet 'dagen' op 100% blijft staan.
Als ik tot 100% laad (openbaar) en dan 4 dagen stil laat staan in de garage MET sentry en camera’s aan dan daalt dit dagelijks met 7%-11% dus dan ga ik rijden met zeg maar 72% is dit dan ook “slecht”? :?

Oftewel moet “direct rijden na 100%” letterlijk worden genomen. Want de batterij verbruikt wel.. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:30
schumi1986 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:00:
Mocht ik mijn model Y besluiten te houden dan is mijn degradatie cijfer over een paar jaar wel interessant voor “worst case scenario” want ik steek de stekker in de auto wanneer het mij uitkomt en haal de stekker er ook weer uit wanneer het mij uitkomt. Ik ga mij vooral niet aanpassen aan een auto, een auto moet zich aanpassen aan mij.

Verbaas mij echt over het aantal mensen hier in dit topic die heel erg bezig zijn om de accu zo optimaal mogelijk op te laden. Gaan jullie de auto echt 10-15 jaar houden? Want wat boeit het of de accu 15 of 20% degradatie heeft na 200.000km. Een Tesla is na 15 jaar toch compleet afgeschreven.
Gaat mij net zo, ik heb de auto om in te rijden en ga me echt niet bezig houden met 1% meer of minder degradatie.
Ik heb een M3P van 2022 en volgens tessie is de accu nog 95% en ik ga er gewoon van genieten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Simone2011 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:54:
Vandaag onze model Y Rwd opgehaald in Tilburg. Alles verliep erg soepel.

Dashboard kastje ging niet helemaal is gelijk gefixt.

Auto was 100% geladen.

Gelijk langs een supercharger gereden om dat ook maar gelijk getest te hebben. Werkt prima.

Bij thuiskomst ook aan de laadpaal,maar toen ging de laadpoort open maar ook gelijk weer dicht. Direct gebeld met Tesla. Soft reset en hardreset uitgevoerd helaas niet met succes. Vervolgens even rustig wat gedronken en voila laadport werkte toen wel. (Even in de gaten houden maat denk dat het issue opgelost is).
[Afbeelding]
Hopen dat de laadpoort het vanaf nu voortaan altijd wel doet.
Lees toch wel hoop klachten over de laadpoort... Maar meesten gaan dan over dat hij niet locked bij (thuis)laders, door verkeerde uitlijning. Niet zoals bij jou dat laadklepje open en dicht gaat.

Auto ziet er iig fraai uit.
Vrijdag ga ik dezelfde halen.
Gelijk de wieldoppen gewisseld naar zwarte versies zie ik. Staat 'm goed.
Hier heb ik ze ook al in de garage liggen, en performance rvs pedalen. Zodra ik thuis kom ook een instant swap denk ik. Ook nog 'T' logotootjes in matzwat liggen voor in de wieldoppen. Oogt net wat origineler dan die blanco inserts denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:32
Idanue schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:06:
[...]

Gaat mij net zo, ik heb de auto om in te rijden en ga me echt niet bezig houden met 1% meer of minder degradatie.
Ik heb een M3P van 2022 en volgens tessie is de accu nog 95% en ik ga er gewoon van genieten. :)
Doe maar, maar het zal wel de restwaarde bepalen.

Ik denk bovendien dat er officiële testen gaan komen, want de degradatie die de fabrikant meldt, is niet gestandaardiseerd. Een officiële degradatie test zal belangrijk worden om het vertrouwen in tweedehands EVs te versterken en dus de prijzen op peil te houden (voor de wagens met een goede batterij).

Federaties van handelaren van tweedehands voertuigen zijn nu al vragende partij.

Ik verwacht binnen de 2-3 jaar een Europees initiatief.

[ Voor 5% gewijzigd door Scientific op 19-03-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
refused81 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:05:
vandaag is de elektricien langs geweest om een nieuwe Gen3 wall connector aan te sluiten op 3-fase bij mijn nieuwe huis.

Bij mijn oude huis had ik dezelfde in 2020. Maar nu lijkt er een aanmeldprocedure/registratie te zijn?

Ik (wij) komen er niet uit. De Gen3 heeft na opstarten 1 groen lampje (die pulsed).
Als ik naar de wifi ga van de Gen3 en 192.168.92.1 open, zie ik de stroomwaardes die ok zijn, ik selecteer 16A etc.
Hierna reboot die, en krijg ik wederom 1 groen lampje (die pulsed)....

Als ik de stekker in de auto doe, knippert die 1 keer blauw en blijft dan blauw.
Ik heb geen schedule geselecteerd.

Is het verplicht om de charger in de app toe te voegen (ik zie hem erbij staan), en werkt die tegenwoordig niet zonder wifi? Ik moet zeggen dat de hele installatie procedure/activatie met slecht wifi is gedaan.
Wel heeft die meerdere malen nieuwe software gedownload en geïnstalleerd.
Maar het contstante blauwe lampje blijft....

Enig idee waar ik het moet zoeken, iemand??
Ik lees in de handleiding dit:
Als zich een stroomstoring voordoet terwijl de Wall Connector een voertuig oplaadt, wordt het opladen automatisch binnen 1 tot 3 minuten hervat nadat er weer stroom is. De Wall Connector geeft met een continu brandend blauw lampje op de voorplaat aan dat deze communiceert met het voertuig en wacht om het opladen te hervatten. Als u zodra er weer stroom is op de knop op de laadgreep drukt, gaat de Wall Connector onmiddellijk verder met opladen.

Staat er niet gewoon een laadtimer geprogrammeerd? Druk eens op de knop op de laadgreep zoals geopperd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
Scientific schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:11:
[...]

Ik denk bovendien dat er officiële testen gaan komen, want de degradatie die de fabrikant meldt, is niet gestandaardiseerd. Een officiële degradatie test zal belangrijk worden om het vertrouwen in tweedehands EVs te versterken en dus de prijzen op peil te houden (voor de wagens met een goede batterij).

En daarom ga ik me er echt niet druk over maken want niemand weet wat er de komende jaren gaat gebeuren, je wil toch gewoon genieten van de auto en niet dagelijks rekening te moeten houden met van alles en nog wat.
Ik heb er geen zin in om nu al te moeten nadenken over wat de restwaarde is over 5 jaar.

Maar dat is hoe ik er over denk en gelukkig hebben we allemaal verschillende meningen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Laatst online: 08:45
Allewijn schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:13:
[...]

Ik lees in de handleiding dit:
Als zich een stroomstoring voordoet terwijl de Wall Connector een voertuig oplaadt, wordt het opladen automatisch binnen 1 tot 3 minuten hervat nadat er weer stroom is. De Wall Connector geeft met een continu brandend blauw lampje op de voorplaat aan dat deze communiceert met het voertuig en wacht om het opladen te hervatten. Als u zodra er weer stroom is op de knop op de laadgreep drukt, gaat de Wall Connector onmiddellijk verder met opladen.

Staat er niet gewoon een laadtimer geprogrammeerd? Druk eens op de knop op de laadgreep zoals geopperd.
hmmz morgen maar proberen. ik neem aan dat ik 1 keer moet drukken...en niet lange tijd zodat die weer ontkoppeld (wit lampje).

Lijkt dan wel 'elektricien' probleem.....

de schedule staat echt uit 8)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
De Apple Music-app is wel next-level brak. Geen sortering, shuffle kiest een willekeurig nummer uit in een playlist en gaat dan vanaf dat punt gewoon de lijst af, geen cloudlib van wat ik kan zien. Damn. Misschien loop ik nog wat versies achter, dat kan als dit ingebakken zit in de Tesla FW.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simone2011
  • Laatst online: 24-11-2024
Allewijn schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:07:
[...]

Hopen dat de laadpoort het vanaf nu voortaan altijd wel doet.
Lees toch wel hoop klachten over de laadpoort... Maar meesten gaan dan over dat hij niet locked bij (thuis)laders, door verkeerde uitlijning. Niet zoals bij jou dat laadklepje open en dicht gaat.

Auto ziet er iig fraai uit.
Vrijdag ga ik dezelfde halen.
Gelijk de wieldoppen gewisseld naar zwarte versies zie ik. Staat 'm goed.
Hier heb ik ze ook al in de garage liggen, en performance rvs pedalen. Zodra ik thuis kom ook een instant swap denk ik. Ook nog 'T' logotootjes in matzwat liggen voor in de wieldoppen. Oogt net wat origineler dan die blanco inserts denk ik.
Thanks hopelijk blijft de laadpoort idd werken. Wieldoppen zijn in 5min gewisseld de mijne lagen ook al drie weken klaar.

Veel plezier vrijdag.

Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:22
Scientific schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:11:
[...]

Federaties van handelaren van tweedehands voertuigen zijn nu al vragende partij.

Tsja niet alleen het degradatie % bepaald de restwaarde natuurlijk.

Maar als je de auto na 5 jaar / 100.000km wilt verkopen dan zit er misschien 1~3% degradatie verschil tussen iemand die heeft opgelet met opladen en iemand die zo maar wat doet. Dat gaat natuurlijk weinig doen met restwaarde.

En na 10-15 jaar is de algehele staat van de auto waarschijnlijk zo slecht dat 5-10% degradatie verschil tussen iemand die opgelet heeft met opladen en iemand die zo maar wat doet dat het qua inruilprijs ook niet veel zal uitmaken.

Dan ben je dus 10-15 jaar bezig met voorzichtig opladen voor heel misschien een paar honderd euro extra inruilwaarde. En stel dat diegene met de verhoogde degradatie een nettere auto heeft (minder steenslag, auto goed gepoetst en weinig beschadigingen) zou het zo maar kunnen dat die auto voor precies hetzelfde bedrag verkocht wordt :p

Sommige denken hier dat we met een Bentley op
Pad zijn maar de werkelijkheid is dat we in een autootje van 45k op pad zijn en daar staan er na 10 jaar zo’n 5000 van op marktplaats voor een prikkie.

[ Voor 6% gewijzigd door schumi1986 op 19-03-2024 21:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerry-
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-01 16:04
Jerry- schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:29:
Al sinds ik m'n nieuwe M3 heb opgehaald zit onderstaand kristalvormige vlek in de voorruit, precies hinderlijk in m'n gezichtsveld. Ik dacht in eerste instantie dat het een lijmrest zou zijn, maar ik krijg het met geen mogelijkheid weg. Ik voel ook geen oneffenheid aan beide kanten van de ruit. Iemand dit eerder meegemaakt? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag bij Tesla geweest. Ze hebben de voorruit vervangen. Bleek iets te zijn tussen de ruit ipv erop..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:32
Idanue schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:18:
[...]

En daarom ga ik me er echt niet druk over maken want niemand weet wat er de komende jaren gaat gebeuren, je wil toch gewoon genieten van de auto en niet dagelijks rekening te moeten houden met van alles en nog wat.
Ik heb er geen zin in om nu al te moeten nadenken over wat de restwaarde is over 5 jaar.

Maar dat is hoe ik er over denk en gelukkig hebben we allemaal verschillende meningen. :)
Ik maak me nergens druk om, geniet van mijn auto, en hoef niet na te denken over restwaarde. Gewoon de batterij zo goed mogelijk verzorgen, net als de rest van de auto lijkt mij gewoon gezond verstand, en nog leuk ook. Je moet er niets voor doen, gewoon jezelf goede gewoontes eigen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:25
Hingj0n schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:31:
[...]

16A. Dan kan je auto sneller weer slapen en heb je minder laadverlies
5A in België, dan betaal je minder piektarief. :o

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
schumi1986 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:36:
[...]

Tsja niet alleen het degradatie % bepaald de restwaarde natuurlijk.

Maar als je de auto na 5 jaar / 100.000km wilt verkopen dan zit er misschien 1~3% degradatie verschil tussen iemand die heeft opgelet met opladen en iemand die zo maar wat doet. Dat gaat natuurlijk weinig doen met restwaarde.

En na 10-15 jaar is de algehele staat van de auto waarschijnlijk zo slecht dat 5-10% degradatie verschil tussen iemand die opgelet heeft met opladen en iemand die zo maar wat doet dat het qua inruilprijs ook niet veel zal uitmaken.

Dan ben je dus 10-15 jaar bezig met voorzichtig opladen voor heel misschien een paar honderd euro extra inruilwaarde. En stel dat diegene met de verhoogde degradatie een nettere auto heeft (minder steenslag, auto goed gepoetst en weinig beschadigingen) zou het zo maar kunnen dat die auto voor precies hetzelfde bedrag verkocht wordt :p

Sommige denken hier dat we met een Bentley op
Pad zijn maar de werkelijkheid is dat we in een autootje van 45k op pad zijn en daar staan er na 10 jaar zo’n 5000 van op marktplaats voor een prikkie.
Daarnaast is er het praktische issue van het bepalen van de resterende capaciteit. Dat is niet zo eenvoudig.

Je kunt het zelf proberen vast te stellen door de batterij zo leeg mogelijk te rijden en dan te meten hoeveel kWh erin gaat tot 100%. Maar dan moet je wel betrouwbaar kunnen meten hoeveel er echt in de auto gaat (rekening houdend met laadverliezen). Als je een tweedehands auto koop heb je ook niet zo snel een OBD erin waarmee je de batterij data uitleest...

Er is een Duits bedrijf dat een degradatie rapport op kan stellen, maar voor een goed rapport moet je dan een speciale OBD dongle inpluggen, de auto tot 100% laden en dan tot onder 10% rijden. Ze hebben ook wel een snelle test, maar die werkt obv big data en input zoals aantal laadcycli, totale hoeveelheid geladen etc.

Misschien dat handelaren zo'n snelle test gaan hanteren, maar dat is dan ook niet super betrouwbaar.

Dan is de Tesla snelle methode nog wel praktisch: weergegeven EPA rijbereik bij 100% afzetten tegen wat het bij een nieuwe auto was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:57

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Vraagje; hoe kan ik de degeneratie van mijn y rwd in de toekomst uitlezen. Ik heb geen Tessie of iets dergelijks. Alleen aan het aantal km’s range bij 100% laden zoals hierboven benoemd?
Groet, Peter

[ Voor 6% gewijzigd door peerke 1960 op 19-03-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
peerke 1960 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:08:
Vraagje; hoe kan ik de degeneratie van mijn y rwd in de toekomst uitlezen. Ik heb geen Tessie of iets dergelijks. Alleen aan het aantal km’s range bij 100% laden zoals hierboven benoemd?
Groet, Peter
Dagelijks je percentage bijhouden en het aantal gereden kilometers dan kom je een heel eind denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 07:59
Ik heb regelmatig de melding "rijstrook overschrijdingspreventie niet beschikbaar, volgende rit mogelijk wel weer" Het gekke is dat dit soms wel en soms niet lijkt te zijn. Autopilot werkt dan weer wel.

Hebben meer mensen dit? camera's lijken het wel allemaal goed te doen als ik via sentrymode kijk werken ze allen prima. Ik zou haast nog eens de calibratie opnieuw doen oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hantheman schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:21:
Ik heb regelmatig de melding "rijstrook overschrijdingspreventie niet beschikbaar, volgende rit mogelijk wel weer" Het gekke is dat dit soms wel en soms niet lijkt te zijn. Autopilot werkt dan weer wel.

Hebben meer mensen dit? camera's lijken het wel allemaal goed te doen als ik via sentrymode kijk werken ze allen prima. Ik zou haast nog eens de calibratie opnieuw doen oid.
Soms in het donker op een weg waar geen lantaarns zijn. De camera aan de zijkant ziet dan niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Allewijn schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:56:
[...]

Dat is flink.
Zou je het, nu je dit weet, anders aan pakken?
Vrijdag onze eigen Y lfp ophalen en zal er 4x per week 110km woonwerk mee rijden. Dus beter eens in ~3dgn aan de lader hangen dan elke dag bij thuiskomst?...
Ik laad meestal in het weekend ivm lage dynamische energie prijzen. Met droog weer fiets ik naar het werk waardoor de m3 meerdere dagen met volle accu bleef staan. Nu koppel ik de auto los na het laden en maak ik een ritje of zet ik sentry aan. Ik laat hem niet meer met 100% aan de laadpaal staan zoals Tesla adviseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 07:59
bilgy_no1 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:28:
[...]

Soms in het donker op een weg waar geen lantaarns zijn. De camera aan de zijkant ziet dan niets.
Het is inderdaad meestal in de avond dat ik die melding krijg maar ook wel eens overdag gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 13:28

R2L

The_Woesh schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:43:
Zeker weten dat 2024.8.3 een bug ergens had. Ik had deze als 1 van de eerste, en nu kreeg ik net 2024.8.4, ze updaten dus eerst de mensen die al x.3 hadden met voorrang naar x.4

Ben benieuwd want ik heb zelf geen bugs mogen ervaren.
Knip

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 20-03-2024 08:57 . Reden: Zie puntje 5 van de topicwarning ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkerty
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-04 21:38
Ik heb gezocht maar kan het antwoord niet vinden. Als ik nu Enhanced Autopilot (EAP) koop en besluit om over een jaar Full Self-Driving (FSD) aan te schaffen, kan ik FSD dan aanschaffen tegen een gereduceerd tarief omdat ik al EAP heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-05 19:03
Knip

[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 20-03-2024 08:57 . Reden: Zie puntje 5 van de topicwarning ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Laatst online: 16-05 16:37

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Bakkerty schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 06:14:
Ik heb gezocht maar kan het antwoord niet vinden. Als ik nu Enhanced Autopilot (EAP) koop en besluit om over een jaar Full Self-Driving (FSD) aan te schaffen, kan ik FSD dan aanschaffen tegen een gereduceerd tarief omdat ik al EAP heb?
Ja zeker, ik heb EAP al en bij mij is FSD 3700 euro.

Zie hier een screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jQcZDjxsNWyH1yiINw_MAAHZnY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LASk2aoU6JeD6UNyhFpnKdAz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peerke 1960 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:08:
Groet, Peter
Dat geeft een prima indicatie inderdaad. Verder ook niet teveel mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:28

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Mijn model 3 performance heeft totaal 11.000 kilometers gereden. Zou het verstandig zijn de wielen te rouleren?

Is eem standaard tesla model 3 ongeveer even “snel” als een performance in chill modus?

[ Voor 29% gewijzigd door Tweakarim op 20-03-2024 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tweakarim schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:59:
Mijn model 3 performance heeft totaal 11.000 kilometers gereden. Zou het verstandig zijn de wielen te rouleren?

Is eem standaard tesla model 3 ongeveer even “snel” als een performance in chill modus?
Wielen roteren is iets typisch amerikaans. Waarschijnlijk een reden om je regelmatig 50$ te laten betalen voor iets wat iedereen kan, en waarvan niemand nogweet of het nodig is.

In Europa doet niemand dit toch….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corvi
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-01 12:38

Tesla raadt aan de banden om de 10.000 km te rouleren of wanneer het verschil in profieldiepte 1,5 mm of groter is, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt.

Edit. 21 inch voor en achter verschillende maat.

[ Voor 5% gewijzigd door Corvi op 20-03-2024 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ik weet het niet zeker maar heeft de P achter niet een bredere bandenmaat? Dan zou roteren helemaal geen zin hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:15
NiroNiro schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:17:
Ik weet het niet zeker maar heeft de P achter niet een bredere bandenmaat? Dan zou roteren helemaal geen zin hebben.
Bij de YP wel inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:23
Dat hangt ervan af of ze verschillende slijten. Toen ik nog in de zomer op zomerbanden reed deed ik dit jaarlijks. Elke zomer zat de zomerband dan op een andere plek. Winterbanden bleven uiteraard aan dezelfde kant van de auto (ivm V-vorm in het profiel), maar verhuisden ook elke winter van voor naar achter en v.v.
Momenteel (met all-seasons op een voorwielaandrijver) monitor ik geregeld de profieldiepte en gaan ze op schema van voor naar achter en vv:
- eerste wissel op 10.000 km (1 jaar)
- daarna elke 20.000 km (2 jaar)

Hiermee zorg ik voor gelijkmatige slijtage en voorkom ik cupping op de achterbanden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Oekol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:46:
Komt weer een nieuwe map update aan voor onze auto's. De laatste keer dat het zo ver was duurde het bijna een maand bij mij voor dat die aangeboden was dus ben benieuwd.

Zal in ieder geval mooi zijn als de snelheid wat geüpdatet wordt echter weet ik 't antwoord al.

[Embed]
Weer een kaart update, de vorige was saai en veranderde vrij weinig voor het gevoel.
Zal bij deze niet veel anders zijn vermoed ik.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-03 08:22
Vanuit Tesla Utrecht is mij toegezegd dat de aangekondigde prijsverhoging in Europa niet voor Nederland geldt. Voor wat het waard is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-05 20:09
Oekol schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:09:
[...]

Weer een kaart update, de vorige was saai en veranderde vrij weinig voor het gevoel.

[Twitter]
Hoe zit dat eigenlijk met files en tesla-gps. Ik reed eigenlijk altijd met waze op mijn gsm met mijn andere wagens. Maar nu bij de tesla eigenlijk altijd gewoon met de standaard gps van tesla.

Nu kwam ik vandaag voor de eerste keer in een monster-file terecht :). De GPS gaf inderdaad de vertraging aan, tijdens het rijden zag je dat omhoog lopen. Maar gaat hij eigenlijk nooit uw route automatisch aanpassen? als er een snellere beschikbaar is?

Ik heb zelf de optie aanstaan dat bij een vertraging van meer dan 20 min mag switchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 17:01
zwasie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:26:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk met files en tesla-gps. Ik reed eigenlijk altijd met waze op mijn gsm met mijn andere wagens. Maar nu bij de tesla eigenlijk altijd gewoon met de standaard gps van tesla.

Nu kwam ik vandaag voor de eerste keer in een monster-file terecht :). De GPS gaf inderdaad de vertraging aan, tijdens het rijden zag je dat omhoog lopen. Maar gaat hij eigenlijk nooit uw route automatisch aanpassen? als er een snellere beschikbaar is?

Ik heb zelf de optie aanstaan dat bij een vertraging van meer dan 20 min mag switchen
Dan gaat hij dus automatisch de route aanpassen als de alternatieve route 20 (!) minuten sneller is.
Ik heb dat op 2 minuten staan, dan wisselt hij sneller.
Tegenwoordig zie je ook altijd 2 alternatieve routes, alleen als er echt geen enkel reëel alternatief is dan laat hij die niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 08:35
[...]

Hier loop ik zelf ook tegenaan. Had het voor de gein op switchen bij 2 minuten vertraging maar zie niet dat hij iets wijzigt aan de route, waar je dat bij Waze uiteraard wel ziet. Wellicht wijzigt hij iets op de achtergrond.
Ook vind ik de route informatie toch minder praktisch dan bij Waze. Het is mij al enkele keren overkomen dat ik de instructie te onduidelijk vind en een verkeerde kant op ga.

Ook kent hij soms wegafsluitingen niet, waardoor ik toch weer genoodzaakt ben Waze op te starten op mijn telefoon om op de plek van bestemming te geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Je kan dat inderdaad instellen dat hij gaat re-routen. Helaas doet hij soms echt hele gekke dingen.
Maar als je hebt staat dat het vanaf 20 minuten switchen is gaat het wel lang duren tot hij echt gaat re-routen ben ik bang.

Het gerucht gaat dat ze de data bij TomTom inkopen, op X wordt al veel gesproken over de foutieve snelheid sectoren en mensen proberen ze nu daar te melden om te checken of dit het verhelpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
[...]

[Twitter]
@Oekol thanks! Idee: zullen we een apart topic openen voor Tesla software updates (nieuws/discussies/vragen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 12:26
Oekol schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:33:
[...]

Het gerucht gaat dat ze de data bij TomTom inkopen, op X wordt al veel gesproken over de foutieve snelheid sectoren en mensen proberen ze nu daar te melden om te checken of dit het verhelpt.
Dat zou niet gek zijn want sinds de laatste kaartupdate heb ik hier en daar verkeerde snelheden. Gekke is dat het de andere kant op wel goed is.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
turkeyhakan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:35:
[...]

@Oekol thanks! Idee: zullen we een apart topic openen voor Tesla software updates (nieuws/discussies/vragen)?
Knip

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 20-03-2024 10:19 . Reden: Een smiley is weinig inhoudelijk. Voor slowchat is er ook Discord beschikbaar :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-05 20:09
Smobbo schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:29:
[...]

Dan gaat hij dus automatisch de route aanpassen als de alternatieve route 20 (!) minuten sneller is.
Ik heb dat op 2 minuten staan, dan wisselt hij sneller.
Tegenwoordig zie je ook altijd 2 alternatieve routes, alleen als er echt geen enkel reëel alternatief is dan laat hij die niet zien.
Fout bij de bestuurder dus .
Ik had dat al op 20min gezet omdat bijv. Waze heel snel schakelt naar een alternatieve route, die dan ook helaas vrij snel verzadigd raakt. En dan heb je op het einde van de rit vaak helemaal geen winst gemaakt.

Maar zal hem eens wat lager zetten dan.

Bedankt voor de info allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-05 05:51
NiroNiro schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:17:
Je kan nog van links naar rechts. Mijn MYP zomerbanden op 21" hebben iig geen direction, de winterbanden op 19" wel, maar die kunnen dan van voor naar achter.

Maar ik roteer ze alleen bij zomer-winter wissel, niet om de 10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Allewijn schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:14:
Zojuist mijn nieuwe Y rwd wit besteld.
Gisteren aan Tesla NL gevraagd om voorraadmodellen met een E als zevende letter in het VIN omdat ik graag een BYD accu wil.
Kreeg keurig drie opties.
Eentje gekozen en zojuist besteld. Zal denk ik wel erg vlot gaan, want is een voorraadmodel (dat zijn denk ik héél veel basic witte Y's, dus ook als je 'nieuw' besteld kan die gekoppeld worden aan eentje die al geproduceerd is natuurlijk.

Ben benieuwd. Nu even sepp en verzekering alvast regelen.
Spannend.
Is dat zeker van die VIN nummers?

Hier is die
XP7 = Germany
Y = Tesla Model Y
G = 5 Door LHD Small MPV (typically Model Y)
C = 2 Front, 2 Rear, 2 3rd Row Seat Belts, Front Airbags, PODS, Side Inflatable Restraints
E = typically Extended Capacity Lithium Ion Battery (aka NMC or NCA) (90 kWh, P90D Ludicrous​)
K = Dual Motor – hairpin winding
4 =
R = 2024
B = Berlin, Germany

Andere website zegt dit :

Digit 7: Fuel Type
E = Electric
F = Electric - Lithium Iron Phosphate Battery

DUs hoe kan je weten dat die BYD blade batterijen hebben? Of komen alle uit duitsland met die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
k995 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:17:
[...]

Is dat zeker van die VIN nummers?

Hier is die
XP7 = Germany
Y = Tesla Model Y
G = 5 Door LHD Small MPV (typically Model Y)
C = 2 Front, 2 Rear, 2 3rd Row Seat Belts, Front Airbags, PODS, Side Inflatable Restraints
E = typically Extended Capacity Lithium Ion Battery (aka NMC or NCA) (90 kWh, P90D Ludicrous​)
K = Dual Motor – hairpin winding
4 =
R = 2024
B = Berlin, Germany

Andere website zegt dit :

Digit 7: Fuel Type
E = Electric
F = Electric - Lithium Iron Phosphate Battery

DUs hoe kan je weten dat die BYD blade batterijen hebben? Of komen alle uit duitsland met die?
Op Reddit is oa iemand die inside info van Tesla geeft op basis van VIN.
Daar is ook de info duidelijk geworden dat bij de RWD lfp uit Duitsland alle vins net een E als 7e letter een BLADE lfp accu hebben.
Alle versies met een F als zevende letter hebben een CATL lfp accu.
Tesla Berlijn levert ze momenteel door elkaar.

Dus 100 procent zeker? Geen idee. Maar tot nu toe lijkt het te kloppen.
Op basis van mijn vin kreeg ik:

* Feb 29th HW3
* BT01 BATTERY Structural Pack with Bladerunner cells

Dat is Blade.

ww.reddit.com/r/ModelY/comments/15h4bfk/hw4_lookups_for_berlin_and_shanghai_vins_please

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-05 10:32
[...]

[Twitter]
Ik hoop dat de kleurweergave en resolutie weer wat beter wordt in Noord Nederland. Bij vorige update is dat lelijker geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wian schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:34:
[...]

Ik laad meestal in het weekend ivm lage dynamische energie prijzen. Met droog weer fiets ik naar het werk waardoor de m3 meerdere dagen met volle accu bleef staan. Nu koppel ik de auto los na het laden en maak ik een ritje of zet ik sentry aan. Ik laat hem niet meer met 100% aan de laadpaal staan zoals Tesla adviseert.
Die "bijna 4%" na 22.500 km die je noemde valt wel binnen de spreiding die hier wordt gerapporteerd:

https://teslalogger.de/degradation.php
(Link die je zelf eerder deelde zag ik 😉)

Maar misschien heb je de BYD batterij?

Ik zit nu op 410 km bij 100% na ruim 35.000 km en dat is iets boven die lijn. Ik laad ook standaard tot 100% op AC.

Je ziet overigens dat de spreiding best groot is en het is de vraag hoe betrouwbaar dit is. En je weet ook niet wat je degradatie was geweest met een ander laadregime. Misschien wel erger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 16:21
ScreamGT schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:09:
[...]
Als je continue van supercharger naar supercharger rijdt en hier een uur per dag mee kan besparen is het inderdaad een leuke business case. Maar wie rijdt er in de praktijk van SC naar SC? Ik heb al 2 maanden geen SC aangeraakt en laad op werk met 7kw :+

Dan maakt het geen reet uit of je een BYD of LFP pack hebt.
Als je verder dan pakweg 500km op een dag rijdt, rij je van SC naar SC? Als er geen prijsverschil tussen de twee zit, en je weet dat je een keer per jaar door Europa gaat crossen is het een logische voorkeur lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
[...]

[Twitter]
Is wel fijn dat de kaartenupdates tegenwoordig ook een hogere frequentie hebben, voorheen zat er vaak 1 jaar+ tussen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 07:02

ScreamGT

joejoe

DaCoTa schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Als je verder dan pakweg 500km op een dag rijdt, rij je van SC naar SC? Als er geen prijsverschil tussen de twee zit, en je weet dat je een keer per jaar door Europa gaat crossen is het een logische voorkeur lijkt me.
En hoeveel mensen rijden er met een Y in de praktijk minstens 500km per dag? En als je 500km per dag rijdt, met een EV, dan is een RWD sowieso niet een logische keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
DaCoTa schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:16:
[...]

Is wel fijn dat de kaartenupdates tegenwoordig ook een hogere frequentie hebben, voorheen zat er vaak 1 jaar+ tussen.
Gewoon spijtig dat het nog echt met updates moet.
Waarom kan het niet met een google map die je voor je omgeving gewoon om de paar dagen gaat updaten, en die gedownload wordt als je verder weg navigeert.. net zoals op je telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
ScreamGT schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:18:
[...]
En hoeveel mensen rijden er met een Y in de praktijk minstens 500km per dag? En als je 500km per dag rijdt, met een EV, dan is een RWD sowieso niet een logische keuze.
Dat zeg ik toch niet? Zelfs al ga je maar 1x per jaar door Europa crossen, is specifiek kiezen voor BYD de moeite waard, omdat het alleen een telefoontje kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

dimocash schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:30:
[...]
Het is mij al enkele keren overkomen dat ik de instructie te onduidelijk vind en een verkeerde kant op ga.
Dat herken ik. Ik ben redelijk op het gehoor ingesteld en luister dus naar de commando's. Dat laatste commando 'neem nu de afslag aan uw rechterkant' komt 200 meter later dan bij andere navigatie apps. waardoor je soms nog in kunt voegen, maar soms ben je te laat.

Wat mij betreft mag die boodschap eerder afgespeeld worden.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Tommie12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:19:
[...]

Waarom kan het niet met een google map die je voor je omgeving gewoon om de paar dagen gaat updaten, en die gedownload wordt als je verder weg navigeert.. net zoals op je telefoon.
Volgens mij gaat dat ook zo betreffende de kaartgegevens en de verkeersgegevens. Maar dan heb je nog het navigatie algoritme, de satelliet beelden, de gebruikersinterface en allerlei andere functionaliteiten.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 08:35
Tommie12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:19:
[...]

Volgens mij doet hij dit soms wel, want bepaalde wegafsluitingen zie ik keurig in de Tesla Maps terugkomen, maar niet allemaal. Dit doen Waze en Google Maps.
Er valt simpelweg geen pijl op te trekken en zorgt ervoor dat ik steeds minder vertrouw op Tesla Maps voor navigatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

[Twitter]
Ik heb al sinds een jaar dat de route naar mijn huis compleet bizar wordt weergegeven door Tesla. Geen idee waarom, want Google snapt het wel.

Zie hieronder: Google Maps suggereert de oranje route, Tesla wil perse altijd dat ik eerst linksaf sla, een rotonde pak, en dan hetzelfde kruispunt weer pak, en dan mijn route vervolg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aE4d_4hBa5TOonyBUN9ltMzYL4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uN9uDHyr1Icao2jx6iTaz0fG.png?f=user_large

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Jeroenneman schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Ik heb al sinds een jaar dat de route naar mijn huis compleet bizar wordt weergegeven door Tesla. Geen idee waarom, want Google snapt het wel.

Zie hieronder: Google Maps suggereert de oranje route, Tesla wil perse altijd dat ik eerst linksaf sla, een rotonde pak, en dan hetzelfde kruispunt weer pak, en dan mijn route vervolg.
[Afbeelding]
Heb je onderstaande optie toevallig nog op x aantal minuten staan? Settings --> Navigatie. Zet deze op 1 minuut en probeer het daarna nog eens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpvQbj8koYXNDLyTesIOo9ants4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KzCkvHXVSXJsPBnN252qGHle.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos84
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-03 14:12
turkeyhakan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:45:
[...]

Heb je onderstaande optie toevallig nog op x aantal minuten staan? Settings --> Navigatie. Zet deze op 1 minuut en probeer het daarna nog eens.

[Afbeelding]
Bij mij een zelfde soort geval, eerst een rondje door de wijk alvorens thuis aan te komen.

Ik heb hem op 10 minuten staan. Zal het eens proberen. thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
[...]

[Afbeelding]
Dit soort aparte dingen inderdaad! Wij gingen naar de dierentuin (niet iets waar je elke week komt maar weet prima waar je dan rijden moet). Rij altijd op navigatie omdat ik mezelf heb aangeleerd om in onze agenda telkens het adres toe te voegen dus de auto pakt dat op.

Wat gebeuren er: waar in rechtdoor moest en dan rechts om daar alsmaar rechtdoor uit te komen bij de dierentuin zag ik (heb geluid uit van navi) dat hij rechts wilde. Dus in denk in alle haast oké blijkbaar korter. Dus eenmaal op die weg (met stoplichten....) kijken wat 't scheelt en was 3 min langer onderweg en ook nog eens om. Verder op de normale weg geen rode lijnen te zien of andere bijzonderheden. De omleiding sloeg ook echt als 'n tang op een varken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Jos84 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:46:
[...]

Bij mij een zelfde soort geval, eerst een rondje door de wijk alvorens thuis aan te komen.

Ik heb hem op 10 minuten staan. Zal het eens proberen. thanks!
Hoor graag of het daarna wel goed gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
[...]

[Afbeelding]
Vandaag was mijn Tesla planner echt ook de weg helemaal kwijt er was geen touw aan vast te knopen waar hij me allemaal heen wilde sturen. Het was gewoon woon-werk verkeer dus die kun je met je ogen dicht rijden (maar dan begint AP een beetje te klagen)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 13:33
Voor iedereen die wel eens op de N44 rijdt richting de A4 is dit bekende kost. Tesla wil altijd dat je door Wassenaar gaat touren ipv gewoon de doorgaande weg te blijven volgen. Zelfs als er geen file staat (wat wel geregeld voorkomt daar).
Het was eerst ook in de tegenovergestelde richting het geval, maar dat is de laaste tijd een stuk minder geworden.

Zal ook die rerouting eens aanpassen. Volgens mij staat hij bij mij op 5 minuten.

[ Voor 10% gewijzigd door Sluuz op 20-03-2024 12:15 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:14
dimocash schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:35:
[...]

Volgens mij doet hij dit soms wel, want bepaalde wegafsluitingen zie ik keurig in de Tesla Maps terugkomen, maar niet allemaal. Dit doen Waze en Google Maps.
Er valt simpelweg geen pijl op te trekken en zorgt ervoor dat ik steeds minder vertrouw op Tesla Maps voor navigatie.
Eens, hier in de buurt stuurt ze je ook vrolijk de verkeerde kant 1 richtingswegen in. Daardoor vaak niet echt bruikbaar voor als je het echt nodig hebt (als je de route niet kent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Sluuz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:14:
Voor iedereen die wel eens op de N44 rijdt richting de A4 is dit bekende kost. Tesla wil altijd dat je door Wassenaar gaat touren ipv gewoon de doorgaande weg te blijven volgen. Zelfs als er geen file staat (wat wel geregeld voorkomt daar).
Het was eerst ook in de tegenovergestelde richting het geval, maar dat is de laaste tijd een stuk minder geworden.

Zal ook die rerouting eens aanpassen. Volgens mij staat hij bij mij op 5 minuten.
Haha ja die ook inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
turkeyhakan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:45:
[...]

[Afbeelding]
Waarom zou dit helpen voor extra rondjes rotonde? Ik heb dit trouwens ook wat langer staan. Anders gaat continu het scherm op rekenen en heb je dus eigenlijk niks meer aan de navigatie. Zeker op langere ritten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Tommie12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:09:
[...]

Wielen roteren is iets typisch amerikaans. Waarschijnlijk een reden om je regelmatig 50$ te laten betalen voor iets wat iedereen kan, en waarvan niemand nogweet of het nodig is.

In Europa doet niemand dit toch….
Het staat wel in de handleiding bij het regelmatige onderhoud dat moet gebeuren. Geen idee hoe ze reageren als je het onderhoudsboekje niet volgt, dan hoeven ze geen garantie meer te geven geloof ik. Volgens mij was daar in September nog een grote discussie over

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 20-03-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
JohanB schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:34:
[...]

Het staat wel in de handleiding bij het regelmatige onderhoud dat moet gebeuren. Geen idee hoe ze reageren als je het onderhoudsboekje niet volgt, dan hoeven ze geen garantie meer te geven geloof ik. Volgens mij was daar in September nog een grote discussie over
Ik zie t nut daar echt niet van in. ik rij 75 - 80k km met een set banden. achter is dan aan vervanging toe, voor nog niet. Ik gooi ze er toch allevier af omdat ik anders een paar maanden later weer naar de garage kan, schiet niet op. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
JohanB schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:29:
[...]

Waarom zou dit helpen voor extra rondjes rotonde? Ik heb dit trouwens ook wat langer staan. Anders gaat continu het scherm op rekenen en heb je dus eigenlijk niks meer aan de navigatie. Zeker op langere ritten
Waarom? Omdat de navigatie van Tesla voor je bepaalt of een route zuiniger is door om te rijden en je dus minder stroom verbruikt. Kan mij heel goed voorstellen dat dit niet optimaal werkt. Het liefst zet ik het uit, maar dan kan helaas niet. Dus 1 minuut en your good to go. :*)

En over dat rekenen, dat herken ik niet (en ik rijd minstens 30k per jaar).

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 20-03-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
turkeyhakan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:51:
[...]

Waarom? Omdat de navigatie van Tesla voor je bepaalt of een route zuiniger is door om te rijden en je dus minder stroom verbruikt. Kan mij heel goed voorstellen dat dit niet optimaal werkt. Het liefst zet ik het uit, maar dan kan helaas niet. Dus 1 minuut en your good to go. :*)

En over dat rekenen, dat herken ik niet (en ik rijd minstens 30k per jaar).
Maar het probleem van omrijden via de rotonde bij @Jeroenneman is toch niet zuiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
ybos schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:38:
[...]

Ik zie t nut daar echt niet van in. ik rij 75 - 80k km met een set banden. achter is dan aan vervanging toe, voor nog niet. Ik gooi ze er toch allevier af omdat ik anders een paar maanden later weer naar de garage kan, schiet niet op. :N
Ik ook niet, maar vraag me wel af of ze dan bij garantie daar iets over zullen zeggen. Zoals hier laatst iemand niet z’n scherm gerepareerd kreeg omdat er een screen protector opzat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
JohanB schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:56:
[...]

Maar het probleem van omrijden via de rotonde bij @Jeroenneman is toch niet zuiniger?
"Ik kan mij voorstellen dat dit nog niet optimaal werkt" (zie ook mijn vorige post?) :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:57:
[...]

Ik ook niet, maar vraag me wel af of ze dan bij garantie daar iets over zullen zeggen. Zoals hier laatst iemand niet z’n scherm gerepareerd kreeg omdat er een screen protector opzat
Hoe zouden ze het weten?
En hoe gaan ze verklaren dat zoiets enige schade zou kunnen veroorzaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
JohanB schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:57:
[...]

Kan me niet voorstellen hoe en waarom dat issues zou op leveren met garantie.
Nu ben ik toch allang uit garantie maar ook een volgende ga ik echt niet rouleren :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderenzo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-05 23:06
Aurelium schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:16:
Vanuit Tesla Utrecht is mij toegezegd dat de aangekondigde prijsverhoging in Europa niet voor Nederland geldt. Voor wat het waard is natuurlijk.
Pff dat maakt het nog weer moeilijker om te beslissen wat te doen. Had je het idee dat diegene wist waar hij/zij het over had?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
Tommie12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:00:
[...]

Hoe zouden ze het weten?
En hoe gaan ze verklaren dat zoiets enige schade zou kunnen veroorzaken?
tpms data, who knows?

Tsja hoe gingen ze verklaren dat een Tesla aangeraden screenprotector het scherm kapot maakt door "statische lading" (link 1 Link 2. Of stellig beweren dat ophanging kapot is door een zwaar event (zonder data te leveren) binnen 150 km ipv kapot uit de fabriek of standaard slecht (link voorbeeld). Ze vinden wel wat hoor.

En zij hoeven niks te bewijzen he, jij moet bewijzen dat je het wél gedaan hebt

[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 20-03-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
JohanB schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:19:
[...]

tpms data, who knows?

Tsja hoe gingen ze verklaren dat een Tesla aangeraden screenprotector het scherm kapot maakt door "statische lading" (link 1 Link 2. Of stellig beweren dat ophanging kapot is door een zwaar event (zonder data te leveren) binnen 150 km ipv kapot uit de fabriek of standaard slecht (link voorbeeld). Ze vinden wel wat hoor.

Als er iets mis is met een product binnen 12 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JohanB schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:19:
[...]

tpms data, who knows?

Tsja hoe gingen ze verklaren dat een Tesla aangeraden screenprotector het scherm kapot maakt door "statische lading" (link 1 Link 2. Of stellig beweren dat ophanging kapot is door een zwaar event binnen 150 km ipv kapot uit de fabriek of standaard slecht (link voorbeeld). Ze vinden wel wat hoor.

Het aanbrengen van een screenprotector kan worden gezien als een modificatie van dat deel van de auto dat ook kapot is. De verklaring van Tesla is daar in mijn optiek ook nog wel aanvechtbaar, maar er is wel een link te leggen tussen de handeling van de eigenaar en het kapotte onderdeel.

Het roteren van de banden is een onderhoudsadvies (en niet zoals bovenstaand een modificatie door de gebruiker) en kan natuurlijk op geen enkele logische wijze van invloed zijn op de overige onderdelen van de auto. Dus als je voor je kapotte scherm of wat voor andere zaken met een garantiegeval komt kan Tesla niet naar het niet roteren van de banden wijzen.

Het recht is hier denk ik wel duidelijk over.

[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 20-03-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
bilgy_no1 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:42:
[...]

Het roteren van de banden is een onderhoudsadvies (en niet zoals bovenstaand een modificatie door de gebruiker) en kan natuurlijk op geen enkele logische wijze van invloed zijn op de overige onderdelen van de auto. Dus als je voor je kapotte scherm of wat voor andere zaken met een garantiegeval komt kan Tesla niet naar het niet roteren van de banden wijzen.
Dat is erg stellig van je, maar ik zou wel een route kunnen vinden die zegt dat het niet wisselen van de banden leidt tot onevenredige krachten op de ophanging en die daardoor kapot is gegaan.

Eerste click op google:
“Longer-lasting tires and suspension: Uneven tread wear on your tires not only causes them to wear out faster, but it may also lead to vibration that can damage your suspension system. Rotating your tires regularly is an effective way to extend the lifespans of your tires and suspension.”

Bridgestone maakt het nog wat bonter en haalt er zelfs de drivetrain bij:
“Finally, if your vehicle has all-wheel-drive, evenly worn tires lower the stresses on the drivetrain, reducing wear on expensive drive components.”

[ Voor 11% gewijzigd door JohanB op 20-03-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
sanderenzo schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:08:
[...]

Pff dat maakt het nog weer moeilijker om te beslissen wat te doen. Had je het idee dat diegene wist waar hij/zij het over had?
Het gaat maar om $ 1.000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:24
turkeyhakan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:00:
[...]

"Ik kan mij voorstellen dat dit nog niet optimaal werkt" (zie ook mijn vorige post?) :?
Bizar dit. Mijn navigatie geeft regelmatig aan dat ik 5 km voordat ik thuis ben nog even langs de SuC moet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
2000 euro dacht ik? Voor de leasers maakt dat wat uit in de bijtelling. Privé kan het idd wat anders zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
sjors123 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:52:
[...]

Bizar dit. Mijn navigatie geeft regelmatig aan dat ik 5 km voordat ik thuis ben nog even langs de SuC moet 8)7
Dat doet die van mij ook, als je met een bijna lege accu thuis aan komt. Je kunt de oplaadstops altijd verwijderen.

Ik zou het trouwens niet bizar noemen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bustertje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-03 20:52
dimocash schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:45:
[...]

Jullie hebben gelijk!
Wh/km 😅

Dit is met een m3 highland rwd.

-knip-

De data had ik inderdaad van het scherm, deze screenshots zijn vanuit Tessie.
Hoe wat waar maak je zo'n screenshot? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbie
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10-2024
Ik zie net dat er ons een mooie update tewachten staat op de teslaupdates website!
Hoe zijn de ervaringen met de matrix headlight tot op heden bij de M3H eigenaars hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
killerbie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:02:
Ik zie net dat er ons een mooie update tewachten staat op de teslaupdates website!
Hoe zijn de ervaringen met de matrix headlight tot op heden bij de M3H eigenaars hier?
In Google Matrix Headlight Tesla..... heel veel voorbeeld filmpjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bustertje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-03 20:52
killerbie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:02:
Laatst in het donker op de snelweg. Je ziet dan echt vlakjes oplichten op de weg waarbij voorliggers uitgeblokt worden. Het valt het meeste op doordat de verkeersborden langs de weg enorm fel zijn, net zoals wanneer je met groot licht buiten de bebouwde kom rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:08

Damian

Insane Obtrusion

bustertje schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:25:
[...]

Laatst in het donker op de snelweg. Je ziet dan echt vlakjes oplichten op de weg waarbij voorliggers uitgeblokt worden. Het valt het meeste op doordat de verkeersborden langs de weg enorm fel zijn, net zoals wanneer je met groot licht buiten de bebouwde kom rijdt.
Je rijdt dan ook echt met groot licht :P Je blokt alleen de tegenliggers weg zoals je zelf al aangeeft.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 15:09
Scientific schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:06:
[...]

De discussie is hier al (te) vaak gevoerd, maar ook de fabrikant zegt niet dat je elke dag tot 100% moet laden…

Bovendien geven fabrikanten liever niet al te moeilijke adviezen, dat zou bij de gemiddelde klant te veel vragen oproepen. Dus krijg je “goed genoeg” advies in plaats van het beste advies.
Ondanks de discussie. Maar eigenlijk zegt Tesla dit wel degelijk.

Wanneer je het niveau lager dan 100% zet krijg je direct de melding dat je de limiet op 100% moet zetten.
En je krijgt het advies om de auto aangesloten te laten wanneer je deze niet gebruikt.

Samen betekent dat toch echt dat je de auto zoveel mogelijk op 100% moeten laten staan volgens Tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de US wel. In Europe 2k. (https://twitter.com/teslaeurope/status/1769020158239203608)

Al moet ik het eerst nog maar zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:24
turkeyhakan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:55:
[...]

Dat doet die van mij ook, als je met een bijna lege accu thuis aan komt. Je kunt de oplaadstops altijd verwijderen.

Ik zou het trouwens niet bizar noemen 8)
Bizar sloeg op de post die ik quote ;)

En met dat laden: dat geeft hij ook aan wanneer de accu > 30% geladen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
sjors123 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:00:
[...]

Bizar sloeg op de post die ik quote ;)

En met dat laden: dat geeft hij ook aan wanneer de accu > 30% geladen is
Hier geen last van gelukkig.
Pagina: 1 ... 285 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: