Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 282 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.155 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Taro schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:01:
Hopelijk kunnen we het voor nu afronden, want de kans dat iedereen het hier 100% over eens wordt acht ik nihil d:)b
Binnen nog geen 24u is deze post vergeten en/of bedolven onder een hoop andere posts, dus de kans dat we dit afgerond hebben acht ik ook nihil :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Slonzo schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:35:
[...]

Binnen nog geen 24u is deze post vergeten en/of bedolven onder een hoop andere posts, dus de kans dat we dit afgerond hebben acht ik ook nihil :+
Grote kans :)

Kan hem evt. wel pinnen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metrik
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-09 06:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58AEBYv9TN_8OPLr1_ri_Zlkkzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58AvuQYhXzbckPnhHU4bfKDS.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend heeft mijn zoontje de deur opengetrokken tegen een vensterbank van het huis. Gevolg: diepe put in de lak. Zie foto.

Wat is handig hiermee? Met een lakstift los je dit niet op lijkt me. Kwestie van verzekering en laten herstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:57
Metrik schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:43:
[Afbeelding]

Vanochtend heeft mijn zoontje de deur opengetrokken tegen een vensterbank van het huis. Gevolg: diepe put in de lak. Zie foto.

Wat is handig hiermee? Met een lakstift los je dit niet op lijkt me. Kwestie van verzekering en laten herstellen?
Even bij een schadehersteller langsrijden, wellicht kunnen ze iets met spotrepair of hoe ze dat tegenwoordig noemen.

Wel big oof overigens ;w

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rees
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 10:55
Inspired schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 07:18:
[...]
Dit is onjuist. Het is een waarde obv een vast EPA verbruik. Enige variabele is degradatie. Verder is het gemeten kWh in pack/de EPA Wh/km.
Dan is het toch gek dat ik 419 te zien krijg in plaats van 438?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rees schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:14:
[...]

Het zal niet de eerste auto zijn waar de accu niet 100% is. Kan ook zijn dat het BMS nog wat bij moet trekken. Hoelang heb je hem?

Paar keer wat leger rijden (20%) dan paar uur laten staan en daarna weer eens laden tot 100%.

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 16-03-2024 11:20 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:09
Rees schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:14:
[...]

Nogal want de WLTP voor 18" banden is 554 km.
Voor 19" banden op de MY is het 455 wat resulteert in 418 op het begin. Dus ergens is er iets heel raars bij jouw M3.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rees
Inspired schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:18:
[...]
Het zal niet de eerste auto zijn waar de accu niet 100% is. Kan ook zijn dat het BMS nog wat bij moet trekken. Hoelang heb je hem?

Paar keer wat leger rijden (20%) dan paar uur laten staan en daarna weer eens laden tot 100%.
Top, dankjewel. Heb de auto pas een week inderdaad, ik kijk over een flink tijdje wel of het bijgetrokken is. Mijn aanname was dat de auto van fabriek af de 438 zou moeten tonen. Maar zal wel aan de (kalibratie) van BMS liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rees
Oekol schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:27:
[...]
Nogal want de WLTP voor 18" banden is 554 km.
Voor 19" banden op de MY is het 455 wat resulteert in 418 op het begin. Dus ergens is er iets heel raars bij jouw M3.
EPA van de M3 RWD met 18” zou 438 km (272 miles) moeten zijn, WLTP wordt niet getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Rees schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:31:
[...]

EPA van de M3 RWD met 18” zou 438 km (272 miles) moeten zijn, WLTP wordt niet getoond.
Staat wel op de website toch? Met selectie van 19" geeft hij 513km aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-aMPpUNKMFZagJ4rWpwE-GYDqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MaLw46mTOJ4S99hfVHSsw40.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 16-03-2024 11:37 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rees
Klopt, maar Tesla laat de EPA range zien (rechtsboven waar je kunt switchen tussen percentage en aantal km) en niet de WLTP. EPA is iets strenger en gelden andere criteria voor dan WLTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Rees schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:40:
Klopt, maar Tesla laat de EPA range zien (rechtsboven waar je kunt switchen tussen percentage en aantal km) en niet de WLTP. EPA is iets strenger en gelden andere criteria voor dan WLTP.
Maar dat geef ik toch aan in mijn post? MY is 455 en geeft aan 418 op begin (EPA) dus het kan niet kloppen dat hij minder dan dat ziet als de M3 zoveel meer WLTP range heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:32
Smobbo schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:44:
[...]

Oh, nee, alsjeblieft niet! Deze discussie komt elke 10-20 pagina’s weer terug en woekert dan weer een paar dagen.

Er is genoeg informatie op het internet over te vinden. 10-20 mensen hier waarvan we niet weten hoe hun rijstijl echt is geven zeker geen zinvolle informatie.

Laten we gewoon allemaal accepteren dat we niet dezelfde mening hebben en dooooor!
Het wordt ook vervelend maar als hier wordt gezegd dat je als particuliere LFP eigenaar het beste voor je pack wil en daarom 1 keer per 2,5 maand tot 100% laadt, ben ik blij dat daarop ontkennend gereageerd wordt. Veel mensen, waaronder ik, halen veel info uit dit topic en nemen ook dergelijke stellige berichten als waarheid aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rees
Oekol schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:43:
[...]
Maar dat geef ik toch aan in mijn post? MY is 455 en geeft aan 418 op begin (EPA) dus het kan niet kloppen dat hij minder dan dat ziet als de M3 zoveel meer WLTP range heeft.
Ah my bad, ik heb je verkeerd geïnterpreteerd. Wellicht dat het aan de kalibratie van BMS ligt en nu niet de 438 toont. Ik zal het komende tijd in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-09 20:06
Rees schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:29:
[...]

Top, dankjewel. Heb de auto pas een week inderdaad, ik kijk over een flink tijdje wel of het bijgetrokken is. Mijn aanname was dat de auto van fabriek af de 438 zou moeten tonen. Maar zal wel aan de (kalibratie) van BMS liggen.
Klopt ik had hetzelfde, gaf pas na 1-2 weken 438 aan. Nog even geduld. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FMVerhoeven
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-06-2024
Afgelopen woensdag MY Rwd opgehaald in Tilburg. Ik ben benieuwd of anderen ook dit probleem hebben gehad:

Bij wegrijden gaf de accu 93% maar het rijbereik slecht 85km. Na auto uitlezen en software update geen verbeteringen. Met de boodschap: u heeft ontzettend veel pech + na paar keer opladen wordt het vast beter weggestuurd…

Uiteindelijk met 4 SuC stops naar huis gereden, om de volgende dag in de buurt auto weer in te leveren bij Tesla. Volledige accu moet vervangen worden, en conclusie servicecenter: ze hadden je nooit weg mogen laten rijden. Vind erg onbeschofte service van Tesla delivery center, waarbij ze beter de waarheid kunnen zeggen dat de accu-pack vervangen moet worden.
Nog geen goede start met de Tesla, buiten dat de MY wel heerlijk rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:32
FMVerhoeven schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:39:
Afgelopen woensdag MY Rwd opgehaald in Tilburg. Ik ben benieuwd of anderen ook dit probleem hebben gehad:

Bij wegrijden gaf de accu 93% maar het rijbereik slecht 85km. Na auto uitlezen en software update geen verbeteringen. Met de boodschap: u heeft ontzettend veel pech + na paar keer opladen wordt het vast beter weggestuurd…

Uiteindelijk met 4 SuC stops naar huis gereden, om de volgende dag in de buurt auto weer in te leveren bij Tesla. Volledige accu moet vervangen worden, en conclusie servicecenter: ze hadden je nooit weg mogen laten rijden. Vind erg onbeschofte service van Tesla delivery center, waarbij ze beter de waarheid kunnen zeggen dat de accu-pack vervangen moet worden.
Wat een ellende! Als ik jou was zou ik wel vragen om zwart op wit te krijgen dat je een nieuw pack krijgt en geen gereviseerde binnen de marges. En anders de auto weigeren.

Dit staat in de garantievoorwaarden nieuw voertuig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcDDI9BtXIrr5hEDaUlOMsftq7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxtVKdxzqZ4KmSIkWqcAbKeg.jpg?f=fotoalbum_large
Ze bieden dus een pack aan met dezelfde capaciteit als, in jouw geval, nieuw. Dit zegt dus niet dat het een nieuw pack is. Het kan alsnog een gerepareerde zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Maurice- op 16-03-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:40

Oei wat vervelend en slecht! Hoeveel km staat er op de auto nu? Is de auto je eigendom? In dat geval zou ik alles in het werk stellen om een andere auto te krijgen. Zo een grote reparatie voelt toch niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FMVerhoeven
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-06-2024
GekkeRipper schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:50:
[...]

Oei wat vervelend en slecht! Hoeveel km staat er op de auto nu? Is de auto je eigendom? In dat geval zou ik alles in het werk stellen om een andere auto te krijgen. Zo een grote reparatie voelt toch niet goed.
Op dit moment nog maar 255km!
Rit naar huis en het servicecentrum. Scheelt dat het niet mijn auto, maar een lease-wagen is. Wel veel gedoe er ondanks al mee.

Ze hebben aangegeven dat ze een nieuwe hebben besteld. Ik zal vragen of het ook zwart op wit komt. Geeft wat beter vertrouwen vooral nu, dan een gerepareerde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:42
GloriX schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:08:
Iemand in Duitsland met een MY heeft de laatste update met adaptive headlights: YouTube: New Adaptive Headlights Tesla Model Y Software Version 24.8.3 in Ger...

Het lijkt hier heel goed te werken. Op en einde rijdt er geen auto voor hem dan is het nog wat beter te zien.
Dat ziet er wel heel erg goed uit!

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanhetwerk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:20

Uiteraard super vervelend. Ook te begrijpen dat ze je nooit hadden mogen laten vertrekken.
Ik denk wel dat dit bij ieder ander merk ook had kunnen gebeuren (wat ik hoor van mede ev rijders, zowel tesla als niet tesla bezitters).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter

Dat is klote inderdaad, altijd balen als je je op iets verheugt om dan met zo'n deceptie te beginnen.

In theorie kan het zijn dat het BMS de SoC van de LFP accu niet goed kon bepalen door de vlakke voltage curve van LFP accu's en daarom een laag/verkeerd SoC weergeeft. Dan zou tot 100% laden inderdaad kunnen helpen om de SoC beter te kunnen bepalen/resetten en zou het probleem daarna verholpen kunnen zijn.

Begrijp dus wel waar dat advies vandaan komt. Maar als ze nu aangeven dat de hele accu vervangen moet worden dan zal dat niet het geval zijn geweest. Wil het niet goedpraten, maar kan mij voorstellen dat ze niet wisselen tussen resterend % en resterende km's en het daardoor voor hen niet is opgevallen. Een software bedrijf zou vanaf nu automatische tests inbouwen om dit al bijv. in de fabriek te kunnen constateren zodat de kwaliteit bij iedere auto een stukje hoger wordt.

Hopelijk wordt het snel opgelost en kan je daarna jarenlang van de auto genieten!

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
cwegh schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:14:
Maakt zeker iets uit, maar het is inderdaad onduidelijk. In de handleiding staat iets anders dan op het gelijkvormigheidsattest (certificate of conformity, COC). Gezien het COC gebruik wordt door keuringsinstanties en iets verder in de handleiding verwijst Tesla ook naar het conformiteitsattest.

Voor de Model Y RWD zegt de handleiding 72kg (https://www.tesla.com/own...40-97FA-341E27E3B4D8.html).

Het COC geeft 100kg aan (punt 19 in de screenshot). Dat is dan ook mijn referentie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er is een groot verschil tussen kogeldruk van een aanhanger en het gewicht + inertia (in dit geval rotatiemassatraagheid) van een fietsendrager.
Door de vorm van de koppeling kan een aanhanger alleen een kracht en nauwelijks een koppel uitoefenen op de trekhaak (even het koppel van een anti-slingerkoppeling genegeerd).
Bij gebruik van een fietsenrek zit het zwaartepunt van de last niet op de kogel, maar hangt het er een halve meter boven en een ca 25cm naar achteren.
Dat geeft op de trekhaak en ook op de dynamica van de auto heel andere belastingen.
Het is dus volkomen logisch dat de toegestane kogeldruk van een aanhanger (veel) hoger is dan die van een fietsendrager.
Tesla vermeldt dat ook netjes in de handleiding. In dit geval dus voor de MY 72 kg voor de fietsendrager en 100 kg voor de aanhanger (volgens deze manual is het trouwens 160 kg).
Voor de M3 is het dus 55 kg voor de fietsendrager en 100 kg voor de aanhanger.
(@Kreuk )
Deze pagina uit de handleiding legt het trouwens prima uit en maakt precies hetzelfde onderscheid: https://www.tesla.com/own...nt)%20bedraagt%20160%20kg

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 16-03-2024 17:34 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scientific
  • Laatst online: 19-09 10:24
aanhetwerk schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:22:
[...]

Ik denk wel dat dit bij ieder ander merk ook had kunnen gebeuren (wat ik hoor van mede ev rijders, zowel tesla als niet tesla bezitters).
Je moet het niet proberen te verdoezelen: dit is typisch Tesla: het is toch allemaal wat meer “dozen schuiven” en (meestal kleine) kwaliteitsproblemen bij de aflevering worden toch wel vrij vaak vermeld.

Ik kan je verzekeren dat dit bij mijn merkgarage (naam doet er even niet toe), compleet ondenkbaar is. Zelfs een auto afleveren met een krasje lijkt me zo goed als onmogelijk: een goede garage heeft immers een reputatie te verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bert pit schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:19:
[...]

Professor en batterij guru Jeff Dahn doet al 30 jaar onderzoek en is grondlegger van de huidige batterijtechniek. Inmiddels is hij jaren verbonden met Tesla. Lees zijn onderzoeken als je bewijs wilt. Dat is de meest betrouwbare bron.
OK Dus Jeff Dahn is de expert en is verbonden met Tesla. Misschien is hij dan ook betrokken (al dan niet indirect) bij het opstellen van de laadadviezen van Tesla...

Dan maakt de vraag waarom sommigen zo enorm stellig adviseren om de adviezen van Tesla te negeren alleen maar prangender.

Als iemand meent met een ander regime betere resultaten te houden vind ik dat uiteraard helemaal prima. Maar om dat dan ook stellig aan anderen aan te bevelen, zonder echt aantoonbaar betere resultaten te kunnen laten zien, gaat mij te ver. That is all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:40
FMVerhoeven schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:54:
[...]

Op dit moment nog maar 255km!
Rit naar huis en het servicecentrum. Scheelt dat het niet mijn auto, maar een lease-wagen is. Wel veel gedoe er ondanks al mee.

Ze hebben aangegeven dat ze een nieuwe hebben besteld. Ik zal vragen of het ook zwart op wit komt. Geeft wat beter vertrouwen vooral nu, dan een gerepareerde
In zulke gevallen ben je blij dat je leaset. Tot 160km hanteert Tesla een wat soepeler beleid vandaar m'n vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
Metrik schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:43:
[Afbeelding]

Dat moet met spotrepair prima op te lossen zijn.
Ik zou de verzekering niet inschakelen.

Trouwens, met een lakstift of spuitbus zou ik het wel aan durven.
Eerst goed opschuren, en zeker tot onderaan in die put.
Dan beetje filler, en nadien lakken met spuitbus of lakstif en dan goed vlak polijsten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kritischelezer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-06 22:59
GloriX schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:08:
Iemand in Duitsland met een MY heeft de laatste update met adaptive headlights: YouTube: New Adaptive Headlights Tesla Model Y Software Version 24.8.3 in Ger...

Het lijkt hier heel goed te werken. Op en einde rijdt er geen auto voor hem dan is het nog wat beter te zien.
Dank, mooie video, benieuwd hoe dit in de eigen praktijk gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 23:26
Even een vraagje mbt de tesla app. Als ik deze open op mijn telefoon, gaat de auto dan uit slaapstand waardoor deze extra stroom verbruikt? (Sentry mode is uit)

En kan je voorverwarmen/koelen ook gewoon eenmalig instellen? Ik zie alleen opties voor weekend of weekdagen. Ben bang dat ik het vergeet uit te zetten en dat ie de dag erna gewoon weer gaat voorverwarmen🥲

[ Voor 39% gewijzigd door Angriebirdie op 16-03-2024 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:19
Angriebirdie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:23:
Even een vraagje mbt de tesla app. Als ik deze open op mijn telefoon, gaat de auto dan uit slaapstand waardoor deze extra stroom verbruikt? (Sentry mode is uit)
Ja, heel vaak in je app kijken levert dan ook weinig op, maar kost wel stroom. Je auto blijft daarna ook nog 1 a 2 uur actief voordat hij weer in slaap modus gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
Telesto schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:38:
[...]

Ja, heel vaak in je app kijken levert dan ook weinig op, maar kost wel stroom. Je auto blijft daarna ook nog 1 a 2 uur actief voordat hij weer in slaap modus gaat.
Oke, klinkt best onhandig. Als ik dus door mijn openstaande apps heen swipe en langs de tesla app kom, gaat ie dus meteen uit de slaapstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

En kan je voorverwarmen/koelen ook gewoon eenmalig instellen? Ik zie alleen opties voor weekend of weekdagen. Ben bang dat ik het vergeet uit te zetten en dat ie de dag erna gewoon weer gaat voorverwarmen🥲
Nee kan helaas niet eenmalig.
Ik vergeet hem ook vaak uit te zetten, terwijl ik vaak maar 1 keer per week naar kantoor ga.

Volgens mij kan je op iOS wel taken aanmaken waarmee je de auto kan voorverwarmen. Ik mijzelf er nog niet in verdiept, maar zou iets beter moeten zijn dan de opties die Tesla aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:43:
[...]

Nee kan helaas niet eenmalig.
Ik vergeet hem ook vaak uit te zetten, terwijl ik vaak maar 1 keer per week naar kantoor ga.

Volgens mij kan je op iOS wel taken aanmaken waarmee je de auto kan voorverwarmen. Ik mijzelf er nog niet in verdiept, maar zou iets beter moeten zijn dan de opties die Tesla aanbied.
Oke bedankt! Ben daar wel verbaasd over dat ze niet zo een functie hebben, gezien hoe goed het voorderest functioneert. Dan maar handmatig aanzetten vlak voordat ik vertrek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 16:15
Telesto schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:38:
[...]

het is niet 1 a 2 uur maar ongeveer 7 minuten, dan gaat ie weer in slaapmodus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Dat kan ad hoc via het Climate menu in de app, of het fan icoontje als je die in je icon bar hebt gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ja, als ze dat eens op zouden lossen... Stel dat je bijv. met een servicemelding bezig bent en wil reageren op een bericht dan gaat de auto weer uit slaapstand.
Ik doe dit altijd handmatig. Als je schema namelijk iets afwijkt staat dat ding voor niets op te warmen. Tijdens het vullen van de lunchtrommel weet ik wel of het de moeite waard is of niet ivm temperatuur en knal ik even snel de verwarming aan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 22:42
Taro schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:36:
[...]

Ja, als ze dat eens op zouden lossen... Stel dat je bijv. met een servicemelding bezig bent en wil reageren op een bericht dan gaat de auto weer uit slaapstand.
Tja, en ik vind het wel weer fijn dat zodra ik de app open ik de laatste status van de auto zie, waar die toch echt voor uit slaapstand moet komen. Zullen we weer 5 pagina's ja nee gaan roepen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
LigeTRy schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:45:
[...]

Tja, en ik vind het wel weer fijn dat zodra ik de app open ik de laatste status van de auto zie, waar die toch echt voor uit slaapstand moet komen. Zullen we weer 5 pagina's ja nee gaan roepen? :9
:)

Ik gebruik Teslamate voor het weergeven van het actuele percentage omdat ik eigenlijk altijd wel de laptop aan heb staan, dat ook via de telefoon kan zien of weet met hoeveel % ik de auto heb weggezet. Daarnaast zou de app natuurlijk altijd een indicatie/schatting kunnen geven op basis van de laatste waarden van het moment waarop de auto tussendoor wakker was, het zal doorgaans niet om een procentje meer of minder gaan. Voor de temperatuur is dat bijv. ook een optie, maar natuurlijk wel minder accuraat.

Het is ook een optie om een preview te tonen en na bijv. 1x klikken de auto uit slaapstand te halen ipv dat direct bij het openen van de app te doen. Ik heb ook regelmatig dat ik de app actief had op de telefoon, de app niet heb geminimaliseerd en deze direct na het oppakken van de telefoon dus weer de Tesla app toont en daardoor de auto uit slaapstand haalt terwijl ik dat helemaal niet wil of nodig heb. Al maken ze er een optie van, mij maakt het niet uit, maar wereldwijd over alle Tesla's heen zou een slimme oplossing hiervoor dagelijks erg veel kWh's verschil maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:58
pegasuspiet schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:00:
[...]

het is niet 1 a 2 uur maar ongeveer 7 minuten, dan gaat ie weer in slaapmodus
In mijn geval (M3 rwd 2024) duurt het volgens Teslamate 30-35 minuten voor de auto weer in slaap valt, na de Tesla app te hebben geopend.

Dikke aanrader trouwens dat Teslamate! Simpele installatie als je wat ervaring hebt met docker, in mijn geval was ik binnen 10 minuten klaar met de installatie en koppeling :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 22:42
Voor eenieder die wacht op de "kwartaalkortingen" op de model Y. Voor meerdere landen in Europa komt er een prijsverhoging aan op 22 maart, a 2000 euro

https://twitter.com/tesla.../1769020158239203608?s=19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
LigeTRy schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:24:
Voor eenieder die wacht op de "kwartaalkortingen" op de model Y. Voor meerdere landen in Europa komt er een prijsverhoging aan op 22 maart, a 2000 euro

& per 1 april gaan ze 1000 dollar omhoog in USA. Zullen ze wel over nagedacht hebben? Al is de prijs voor één MY RWD echt wel laag als je ziet wat je er voor krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:39
Makkelijk schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:45:
[...]

Mijn vriendin rijdt 25 heen en 25 terug en dan is het verbruik rond de 130Wh/km. Dus zelfs dan is het relatief. Daar zit 0km snelweg in ;)

Ons verbruik wordt vooral omhoog getrokken door langere afstanden, met name vakantieritten en ritten naar ouders. Even 200km terugrijden om 9 uur 's avonds met 140km/u hakt er in.

Waarmee ik maar wil zeggen, verbruik vergelijken tussen individuele cases is vrij onmogelijk.
Gisteren voor het eerst echt zuinig gereden. Overdag en een graad of 15, airco deed nauwelijks iets en mijn verbruik was over een afstand van 196 km 124wh/uur.
In de avond naar huis 90km, graad of 10, reed ook stuk harder en kwam op de 150 wh/uur uit.

Temperatuur en snelheid maakt echt enorm veel verschil heb ik nu gemerkt.
En blij dat mijn auto dus niet defect is 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 16:15
chielmi schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:12:
[...]

In mijn geval (M3 rwd 2024) duurt het volgens Teslamate 30-35 minuten voor de auto weer in slaap valt, na de Tesla app te hebben geopend.

Dikke aanrader trouwens dat Teslamate! Simpele installatie als je wat ervaring hebt met docker, in mijn geval was ik binnen 10 minuten klaar met de installatie en koppeling :*)
Zou kunnen dat het wellicht langer duurt dan die 7 minuten. Weet wel zeker dat na ongeveer 7 minuten het hoogspannings-relais uitschakelt wat je goed hoort als een doffe klap. Waarschijnlijk staat ie dan nog niet volledig in slaapstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 13:18

Hmm, damn. Ik was nog even rustig aan het wachten op meer nieuws over HW4, terugkeer naar Blade, een eventuele update, of wie weet nog een ander kleurtje voor basistarief…
Ik heb geen grote haast, maar toch

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 09:02
dimocash schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:39:
[...]

Gisteren voor het eerst echt zuinig gereden. Overdag en een graad of 15, airco deed nauwelijks iets en mijn verbruik was over een afstand van 196 km 124wh/uur.
In de avond naar huis 90km, graad of 10, reed ook stuk harder en kwam op de 150 wh/uur uit.
Wh/km bedoel je?
Anders hebben we nog even de tijd nodig die je er over deed om die 90 en 196 kilometers af te leggen om de berekening te kunnen maken.

[ Voor 14% gewijzigd door this op 16-03-2024 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Je zult wel Wh/km bedoelen...
Maar dit is wat de auto aangeeft. Enig idee wat het echte verbruik (dus inclusief laadverliezen, gemeten op een kWh meter in je meterkast) is?
En was dat met een M3 of een MY? En een LR of RWD?

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 16-03-2024 17:54 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003

Haha een nieuwe marketingtruc om aan het einde van het kwartaal de verkoop nog even te stuwen. Roepen dat de prijzen over een week omhoog gaan. Als je van plan bent om ze te verhogen waarom zou je dat aankondigen? Daarnaast gaat de goedkoopste Y dus niet meer aan de subsidie eis voldoen.

Daarnaast lijkt mij een prijsverhoging met de Chinese overspoeling van de markt nou niet echt handig.

[ Voor 7% gewijzigd door Sunri5e op 16-03-2024 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sunri5e schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:18:
[...]

Haha een nieuwe marketingtruc om aan het einde van het kwartaal de verkoop nog even te stuwen. Roepen dat de prijzen over een week omhoog gaan. Als je van plan bent om ze te verhogen waarom zou je dat aankondigen? Daarnaast gaat de goedkoopste Y dus niet meer aan de subsidie eis voldoen.

Daarnaast lijkt mij een prijsverhoging met de Chinese overspoeling van de markt nou niet echt handig.
Zonder afleverkosten zit hij dan nog steeds onder de 45k. Al moet ik het eerst nog maar zien idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
Inspired schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:22:
[...]

Zonder afleverkosten zit hij dan nog steeds onder de 45k. Al moet ik het eerst nog maar zien idd.
Maar het komt wel van een officieel Tesla account toch. Als die dit soort dingen gaan roepen en het gebeurt helemaal niet, dan gelooft nooit iemand ze meer. Om nog maar niet te spreken van of beleggers ze aansprakelijk kunnen stellen voor misleiding.

Ben eerder benieuwd of dit dan in een paar landen is, of EU breed. Of dat er iets tegenover staat. HW4 met terugkeer van een radar bijv 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Temperatuur en snelheid maakt echt enorm veel verschil heb ik nu gemerkt.
En blij dat mijn auto dus niet defect is 😅
Had je airco op auto of handmatig? Kwam laatst toen ik stil stond er achter dat 'low' nog best lawaai maakte. Als ik dan switch te naar manueel is het stadje 4. Daar valt volgens mij dan best wat te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Andrehj schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:52:
[...]
Maar dit is wat de auto aangeeft. Enig idee wat het echte verbruik (dus inclusief laadverliezen, gemeten op een kWh meter in je meterkast) is?
Wat is de achterliggende reden van je vraag, want dit staat toch volledig los van een Tesla Model 3 / Y?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:47
Brum schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:36:
[...]
...
Om nog maar niet te spreken van of beleggers ze aansprakelijk kunnen stellen voor misleiding.

Ben eerder benieuwd of dit dan in een paar landen is, of EU breed. Of dat er iets tegenover staat. HW4 met terugkeer van een radar bijv 😇
Moet dat dan, dat er iets tegenover staat? Verdwenen er dan ook dingen, toen de prijs begin 2023 ineenzakte?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimocash
Andrehj schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:52:
[...]

Je zult wel Wh/km bedoelen...
En was dat met een M3 of een MY? En een LR of RWD?
Jullie hebben gelijk!
Wh/km 😅

Dit is met een m3 highland rwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7EepaJKc-A2YSxZcW5MSGD_jlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDmuOmiM88Let2TQpzvAqWmh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfsG0ZcBzvugnJ6aUpX8tpomcKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVPVG1TJfWsNlVIEPNHkYKt8.jpg?f=fotoalbum_large

De data had ik inderdaad van het scherm, deze screenshots zijn vanuit Tessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
Oekol schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:39:
[...]

Had je airco op auto of handmatig? Kwam laatst toen ik stil stond er achter dat 'low' nog best lawaai maakte. Als ik dan switch te naar manueel is het stadje 4. Daar valt volgens mij dan best wat te winnen.
Op automatisch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
Rees schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:29:
[...]

Heb ook M3H RWD net een week. Zojuist voor het eerst naar 100% geladen en de auto geeft 438 km aan. Vreemd dat die van jou minder geeft, hoop dat het na een volgende keer laden wel goed is.

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:19
dimocash schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:45:
[...]

Jullie hebben gelijk!
Wh/km 😅

Dit is met een m3 highland rwd.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De data had ik inderdaad van het scherm, deze screenshots zijn vanuit Tessie.
Hoe komt het dat er zo’n groot verschil is tussen de eerste en tweede screenshot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimocash
gebruikershaes schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:03:
[...]

Hoe komt het dat er zo’n groot verschil is tussen de eerste en tweede screenshot?
Eerste was overdag toen het rond de 15 graden was en ik ongeveer 200km (95% snelweg) 105 op tacc reed. De 2e was in de avond rond de 8 graden met stuk snelweg 125/135 en gedeelte 100km weg met verkeerslichten. Ook op tacc maar verwarming deed wel z’n werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Oekol schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:53:
[...]

We hebben de adaptieve koplampen nu gehad. De volgende leak is er. 'Twee weken' van Elon krijgt ineens een hele andere wending ;) In de IOS app van tesla is een en ander gevonden:

[...]
Smart Summon bevestigd! In de volgende update zit die weer op de Tesla's die er voor in aanmerking komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
En dan gaat het eigenlijk over deze post van wederom een tesla medewerker op X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 12:43

bert pit

asdasd

Sunri5e schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:18:
[...]

Ik denk dat de schade van de 'stroomstoring' terugverdiend moet worden. ;)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Taro schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:56:
Wat is de achterliggende reden van je vraag, want dit staat toch volledig los van een Tesla Model 3 / Y?
Juist niet. De laadverliezen (en de afwijkingen in de berekening) worden voor 99% bepaald door componenten in de auto. Datgene wat je in de display ziet is maar een getal, ik vraag me af hoe nauwkeurig het is, en wat de auto werkelijk verbruikt. En daar horen de laadverliezen dus ook bij. Uiteindelijk moet je betalen wat er de auto in gaat, niet wat de auto op het dashboard aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Oekol schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:53:
[...]

Smart Summon bevestigd! In de volgende update zit die weer op de Tesla's die er voor in aanmerking komen.

[Embed]
Ik hoop echt dat we in Europa hier er ook plezier van gaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Oekol schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:00:
En dan gaat het eigenlijk over deze post van wederom een tesla medewerker op X.

[Embed]
Enkel voor US en Canada blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Juist niet. De laadverliezen (en de afwijkingen in de berekening) worden voor 99% bepaald door componenten in de auto. Datgene wat je in de display ziet is maar een getal, ik vraag me af hoe nauwkeurig het is, en wat de auto werkelijk verbruikt. En daar horen de laadverliezen dus ook bij. Uiteindelijk moet je betalen wat er de auto in gaat, niet wat de auto op het dashboard aangeeft.
Laadverliezen zijn het verschil tussen wat er uit het laadpunt/stopcontact komt (of eigenlijk wat daar uit de meterkast in gaat) en wat er in de batterij daadwerkelijk wordt opgeslagen voor gebruik. De auto kan dat niet meten/rapporteren, want het gaat om warmte-ontwikkeling in bijv de laadkabels en interne bekabeling, naast verlies in de inverter.

Voor het bepalen van wat de auto werkelijk verbruikt om een stuk te rijden (en dus hoe ver je bijvoorbeeld komt) moet je uitgaan van wat de batterij aan capaciteit levert om een bepaalde afstand af te leggen.

Het is wel zo dat je die laadverliezen ook betaalt, dus voor je kostenberekening is dat zeker relevant. Het hangt dus af van het doel van je berekening of het logisch is om laadverliezen mee te rekenen.

Het valt mij trouwens op dat de.laadverliezen bij AC laden erg meevallen. Pak een typische laadbeurt via een laadpaal op straat:
- Tesla zegt 38 kWh geladen (wat er dus de batterij in is gegaan)
- laadpasfactuur (wat de paal heeft geleverd): 39,44%

Het is niet zo precies, want Tesla geeft geen decimalen, maar dat duidt op een laadverlies tussen 2,4% en 4,9% (uitgaande dat er tussen 37,51 en 38,49% kWh zou zijn afgerond naar 38 kWh in de Charge Stats).

Ik ging zelf eigenlijk uit van 10% of hoger. Mogelijk is dat ook het geval bij lagere temperatuur als de auto de batterij gaat opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mytheory
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 23:25
Nog even inhakend op dat de auto niet in slaapstand komt. Ik zit nu in de kamer van mijn huis en letterlijk 2 meter van mij vandaan staat de Tesla. De Tesla-app geeft continu aan dat ie verbonden is. Dat komt dan toch doordat mijn telefoon(sleutel) via bluetooth contact blijft houden?

Is dit op één of andere manier op te lossen. Ook mijn slaapkamer is maar een paar meter afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-09 20:06
Tommie12 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:35:
[...]

Waar lees je dit? Eerst in US en Canada lees ik op twitter, maar dit zal toch ook wel naar EU komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32
mytheory schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:53:
Nog even inhakend op dat de auto niet in slaapstand komt. Ik zit nu in de kamer van mijn huis en letterlijk 2 meter van mij vandaan staat de Tesla. De Tesla-app geeft continu aan dat ie verbonden is. Dat komt dan toch doordat mijn telefoon(sleutel) via bluetooth contact blijft houden?

Is dit op één of andere manier op te lossen. Ook mijn slaapkamer is maar een paar meter afstand.
Oplossing
Bluetooth uitzetten.

Ik zet Bluetooth alleen aan als ik het ook daadwerkelijk nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mytheory
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 23:25
SpikeHome schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:27:
[...]

Oplossing
Bluetooth uitzetten.

Ik zet Bluetooth alleen aan als ik het ook daadwerkelijk nodig heb.
Yep ook aan gedacht maar ja heb ook een Smartwatch die gekoppeld is.

Edit:
Heb nu home assistant geïnstalleerd en kan daar mooi zien wanneer de sleep modus geactiveerd wordt. Mijn app zegt wel verbonden maar de Tesla is wel in sleep modus. Dus dat moet geen probleem meer zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door mytheory op 16-03-2024 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Tommie12 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:35:
[...]

Lees ik niet direct in deze draad op X. Wel dat het in eerste instantie lijkt verbonden met V12 van FSD. Welke wij hier uiteraard nog niet hebben / (nog niet) krijgen. Maar lijkt me als summon werkt dat ze 't ook naar ons kunnen overzetten. Achja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brum
flupp schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:07:
[...]

Moet dat dan, dat er iets tegenover staat? Verdwenen er dan ook dingen, toen de prijs begin 2023 ineenzakte?
Ik begrijp je reactie niet. Dat zeg ik toch niet?

Maar om je de achterliggende gedachte bij mijn vraag te geven: Dat de prijs naar beneden ging was niet omdat ze ons zo lief vinden. Dat was ze te doen om marktaandeel. De marktomstandigheden zijn veranderd en er zijn meer concurrenten in deze prijs categorie. Als ze in die omstandigheden de prijs omhoog brengen zal dat een reden hebben. Dat kan zijn dat ze de lagere prijs niet volhouden irt de concurrentie, dat onderdelen of productie duurder zijn geworden (hogere kostprijs of valuta verlies), een tijdelijke verhoging om straks weer te kunnen ‘stunten’, of dat ze meer willen differentiëren met de M3 en dat die laatste niet verder omlaag kan, óf dat ze denken in deze markt een hogere prijs te kunnen gaan vragen omdat ze iets toevoegen. Dat zou een hogere prijs kunnen rechtvaardigen én de consument bereid kunnen doen maken dat ervoor uit te geven. In China kwam een kleine update waarna ze ook wat meer gingen vragen voor de auto. Dus het is niet zonder precedent bij Tesla.

Wat het is, weet ik natuurlijk niet, vandaar dat ik hier hardop de vraag formuleerde of er misschien een positief aspect aan het bericht kon zitten. Maar fijn dat je even uit je losse heup reageert hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ik vermoed dat de huidige Model Y minder makkelijk te produceren is dan de nieuwe Model 3, vanuit dat (marge) oogpunt vragen ze op dit moment te weinig voor de Model Y tov de Model 3, want ze zijn (sinds vandaag: waren) gelijk geprijsd. Grote kans dat ze de Y qua prijs sowieso altijd iets boven de 3 zullen brengen én dat de nieuwe versie van de Model Y weer dezelfde marge als de huidige Model 3 zal hebben. Dan kunnen ze qua prijs weer dichter bij elkaar komen of ze behouden bewust iets prijsverschil.

De Y is toch meer in trek bij de wat grotere gezinnen, mensen die iets meer ruimte, een toegankelijkere kofferbak of hogere zitpositie willen hebben en die zijn daarvoor ook bereid om extra te betalen en iets aan wegligging in te leveren. Dus zou het niet vreemd vinden als Tesla de Model Y in de toekomst standaard wat hoger prijst dan de Model 3.

Uiteindelijk proberen ze altijd de sweet spot te vinden tussen productiecapaciteit, zonder reclame te maken, prijsstelling en vraag. Bij maximale productie en complete uitverkoop zal de prijs eerder stijgen dan dalen. Bij maximale productie en teveel voorraad zal de prijs dalen. Blijkbaar kunnen ze bij de huidige vraag de prijs iets verhogen om toch alles dat uit de fabrieken komt direct te kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:45

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Vraagje: smart summon, is dat iets spannends?
Groeten, Peter

Edit: ff de zoekfunctie gebruikt en gevonden. De auto komt achter je aan als een hondje ;)

[ Voor 43% gewijzigd door peerke 1960 op 17-03-2024 00:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
Brum schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:14:
[...]
...
Wat het is, weet ik natuurlijk niet, vandaar dat ik hier hardop de vraag formuleerde of er misschien een positief aspect aan het bericht kon zitten. Maar fijn dat je even uit je losse heup reageert hoor.
Leuke uitdrukking wel, "uit de losse heup reageren".

Maar ik weet het zeker evenmin, hoor, wat het is waarom de prijzen "zouden" opslaan. Ik dacht enkel dat het niet de eerste keer zou zijn dat de prijzen omhoog gaan. Gebeurde (in mijn beleving) ook al een 3-4 tal jaren geleden. Dat was toen Musk zei dat de Model S een "appreciating asset" was (en maw geen "depreciating asset"), waarvan de waarde maw vergrootte. Dat de situatie nu anders is (geweest ?), is inmiddels wel bekend. Maar blijft dat zo ?

Meer dan dat wilde ik ook niet zeggen, hoor. Maar wat ik wél meen begrepen te hebben, is dat Tesla zijn vraagprijs niet zozeer laat bepalen door de intrinsieke waarde van de wagen (en de méér- of minder-uitrusting), maar eerder van wat de klant bereid is ervoor te betalen. Ik kan daarin verkeerd zijn, uiteraard ...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Taro schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:56:
[...]

Waarom staat dat “volledig los” van een Tesla model 3/Y? Ze kiezen ervoor om bepaalde delen van het verbruik wel mee te rekenen en allerlei andere delen niet. Dat is toch Tesla (model 3/y) specifiek? Andere merken nemen weer andere nummers mee

Als je appels met appels zou willen vergelijken is kWh (uit de paal) / km het eerlijkst. Want dat zijn je werkelijke kosten

[ Voor 11% gewijzigd door JohanB op 17-03-2024 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
flupp schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:06:
[...]

Maar wat ik wél meen begrepen te hebben, is dat Tesla zijn vraagprijs niet zozeer laat bepalen door de intrinsieke waarde van de wagen (en de méér- of minder-uitrusting), maar eerder van wat de klant bereid is ervoor te betalen. Ik kan daarin verkeerd zijn, uiteraard ...
Daar gaan we weer: “intrensieke waarde”, wat dat moet zijn weet geen enkele econoom, maar toch denken veel mensen dat het bestaat als economische term. Intrensieke waarde is een filosofisch of een moreel concept, maar geen economisch begrip.

Economisch gezien is de prijs altijd wat de klant bereid is ervoor te betalen. Bij een gegeven prijs X vind je Y klanten voor je product. Als je de prijs verhoogt krijg je minder klanten, als je de prijs verlaagt, vind je er meer. Het verstandigst voor gelijk welke fabrikant is dus om die prijs te kiezen die de winstdoelstellingen (op kortere of langere termijn) optimaliseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
mytheory schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:36:
[...]

Yep ook aan gedacht maar ja heb ook een Smartwatch die gekoppeld is.

Edit:
Heb nu home assistant geïnstalleerd en kan daar mooi zien wanneer de sleep modus geactiveerd wordt. Mijn app zegt wel verbonden maar de Tesla is wel in sleep modus. Dus dat moet geen probleem meer zijn.
Ik ga dat straks ook krijgen als ik de Y heb. De Y staat dan op mijn oprit en als ik bijv tv zit te kijken zit ik soms misschien ook 2 á 3 meter er binnenshuis van af.
Wordt dat een probleem? Gaat de Y daardoor mijn telefoon te vaak zien /nutteloos stroom verbruiken?
Ik kan/wil bluetooth ook niet uit zetten (en zelfde zal gelden voor telefoon van partner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:20
Wel bijzonder, ik heb dat issue van wakker worden niet terwijl ik vlak naast de auto binnen zit. Ik moet echt heel dichtbij komen wil ie reageren. En hij wordt alleen wakker als ik aan het portier zit. Ik weet het niet zeker, maar is er een instelling m.b.t. het uitklappen van de spiegels of iets anders waardoor de auto je begroet bij naderen i.p.v. pas als je aan de deurklink zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Allewijn schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:05:
[...]

Ik ga dat straks ook krijgen als ik de Y heb. De Y staat dan op mijn oprit en als ik bijv tv zit te kijken zit ik soms misschien ook 2 á 3 meter er binnenshuis van af.
Wordt dat een probleem? Gaat de Y daardoor mijn telefoon te vaak zien /nutteloos stroom verbruiken?
Ik kan/wil bluetooth ook niet uit zetten (en zelfde zal gelden voor telefoon van partner).
En is hij dan alleen 'verbonden' of is het signaal ook zo dichtbij dat de auto ook daadwerkelijk geopend kan worden!?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The__Virus schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:18:
Wel bijzonder, ik heb dat issue van wakker worden niet terwijl ik vlak naast de auto binnen zit. Ik moet echt heel dichtbij komen wil ie reageren. En hij wordt alleen wakker als ik aan het portier zit. Ik weet het niet zeker, maar is er een instelling m.b.t. het uitklappen van de spiegels of iets anders waardoor de auto je begroet bij naderen i.p.v. pas als je aan de deurklink zit?
Is ook normaal. Een BT verbinding met de auto zal de auto niet wakker houden. Openen kan alleen als je er dichter bij bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Taro schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:24:
Ik vermoed dat de huidige Model Y minder makkelijk te produceren is dan de nieuwe Model 3, vanuit dat (marge) oogpunt vragen ze op dit moment te weinig voor de Model Y tov de Model 3, want ze zijn (sinds vandaag: waren) gelijk geprijsd. Grote kans dat ze de Y qua prijs sowieso altijd iets boven de 3 zullen brengen én dat de nieuwe versie van de Model Y weer dezelfde marge als de huidige Model 3 zal hebben. Dan kunnen ze qua prijs weer dichter bij elkaar komen of ze behouden bewust iets prijsverschil.

De Y is toch meer in trek bij de wat grotere gezinnen, mensen die iets meer ruimte, een toegankelijkere kofferbak of hogere zitpositie willen hebben en die zijn daarvoor ook bereid om extra te betalen en iets aan wegligging in te leveren. Dus zou het niet vreemd vinden als Tesla de Model Y in de toekomst standaard wat hoger prijst dan de Model 3.

Uiteindelijk proberen ze altijd de sweet spot te vinden tussen productiecapaciteit, zonder reclame te maken, prijsstelling en vraag. Bij maximale productie en complete uitverkoop zal de prijs eerder stijgen dan dalen. Bij maximale productie en teveel voorraad zal de prijs dalen. Blijkbaar kunnen ze bij de huidige vraag de prijs iets verhogen om toch alles dat uit de fabrieken komt direct te kunnen verkopen.
Door de gigacast die beter toegepast is op de Y zou volgens Munro de productiekost van de Y lager liggen dan van de 3. Doe daar nog bij dat de Y niet op de boot moet voor Europa, en dus is de kans groot dat de marge op de Y een pak groter is dan op de 3 in Europa.

Maar inderdaad, in goede marktomstandigheden heeft prijs niet altijd veeel met productiekost te maken.
De Performance versies zij waarschijnlijk slechts een paar honderd euro duurder om te maken dan de LR versies (velgen, spoiler, motor en een paar lijnen software), en toch is de verkoopprijs duizenden euro hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dez1983
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 18:54
Scientific schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:56:
[...]

Daar gaan we weer: “intrensieke waarde”, wat dat moet zijn weet geen enkele econoom, maar toch denken veel mensen dat het bestaat als economische term. Intrensieke waarde is een filosofisch of een moreel concept, maar geen economisch begrip.
.
Hier worden denk ik gewoon de daadwerkelijke gemaakte kosten om een auto te maken bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 22:16
Ik zit erover te denken een model Y te bestellen(lease) bij athlon.

Weten jullie of athlon ook later de enhanced autopilot kan activeren? Dit scheelt toch weer in de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

sgouman schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:14:
Ik zit erover te denken een model Y te bestellen(lease) bij athlon.

Weten jullie of athlon ook later de enhanced autopilot kan activeren? Dit scheelt toch weer in de bijtelling.
Hier weten ze het zeker: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Scientific schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:56:
[...]

Economisch gezien is de prijs altijd wat de klant bereid is ervoor te betalen...
Oei. Ik trapte op zere tenen, precies. Ik ben ben geen econoom noch filosoof, en gebruikte blijkbaar een te gevoelige term? Ik had blijkbaar mijn tekst eerst moeten laten nakijken door de juiste-termen-controle-met-een-vergrootglas-dienst ?

Was dat nu "niet woke", of op een andere manier (politiek-)incorrect ? Ik hoop dat het onder de radar van de zedenpolitie blijft...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
flupp schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Oei. Ik trapte op zere tenen, precies.
Sommige mensen vinden het gewoon makkelijker om bot uit emotie te reageren dan te proberen respectvol en inhoudelijk te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Eerste ervaringen zijn erg positief. Stil en wat is het ding bijzonder snel. Ook oppassen om niet te kwispelen met de staart. Geluid is acceptabel, zeker voor standaarduitrusting. Alles er op en eraan is heel fijn. De navigatie heeft wel een aantal enorm rare quirks, meermaals gehad dat ie me ergens heen stuurt puur om een halve kilometer verder een rotonde te pakken waar je dezelfde weg in tegenovergestelde richting moet gaan volgen om daarna de eerste weg te vervolgen. :+ Stuur me dan meteen rechtdoor! Geen (mobiele) flitsers is ook een gemis.

Enige waar ik nog mee zit: is er geen enkele manier om het automatisch afspelen van muziek te stoppen als je de deur opendoet? :/

[ Voor 19% gewijzigd door WhatsappHack op 17-03-2024 10:20 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
WhatsappHack schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:18:
Enige waar ik nog mee zit: is er geen enkele manier om het automatisch afspelen van muziek te stoppen als je de deur opendoet? :/
Die optie is er naar mijn weten (nog) niet, en de vraag heb ik ook nog niet eerder langs zien komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
WhatsappHack schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:18:

Als je muziek pauzeert als je uitstapt gaat die niet automatisch spelen als je in stapt. Weliswaar met Spotify dus weet niet of je 't over radio hebt. Dan wellicht gewoon scroll wiel naar beneden doen geluid uit als je 't zo storend vind. Of klikken bedenk ik mij later om te muten.

Ik gebruik 't vooral met podcasts. Ik mis anders minuten van het praten als ik uit stap kinderen uit auto haal etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 17-03-2024 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
Scientific schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:09:
[...]

Je moet het niet proberen te verdoezelen: dit is typisch Tesla: het is toch allemaal wat meer “dozen schuiven” en (meestal kleine) kwaliteitsproblemen bij de aflevering worden toch wel vrij vaak vermeld.

Ik kan je verzekeren dat dit bij mijn merkgarage (naam doet er even niet toe), compleet ondenkbaar is. Zelfs een auto afleveren met een krasje lijkt me zo goed als onmogelijk: een goede garage heeft immers een reputatie te verdedigen.
Ik denk dat je de autowereld iets te positief inschat.
Vroeger als autopoetser een bijbaantje gehad. Daar werden de mindere (nieuwe!) auto's altijd buiten afgeleverd, liefste met regen. Dan zag je de grote druppels (wow, die staat goed in de autowas!) maar krassen of zelfs deukjes vielen niet op :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFoxMan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:59
Weet iemand hier of de 18" aero velgen van een m3 uit 2019 ook onder de highland passen? Bandenmaat en velgmaat lijken hetzelfde op basis van informatie op internet, maar wil het graag zeker weten. Heb een set winterbanden met aero velgen uit 2019 die dan mee zouden kunnen voor een nieuwe m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51
ybos schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:03:
[...]

Ik denk dat je de autowereld iets te positief inschat.
Vroeger als autopoetser een bijbaantje gehad. Daar werden de mindere (nieuwe!) auto's altijd buiten afgeleverd, liefste met regen. Dan zag je de grote druppels (wow, die staat goed in de autowas!) maar krassen of zelfs deukjes vielen niet op :X
Ik zou jouw n=1 ervaring niet reflecteren op alle merkdealers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51
TheFoxMan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:08:
Weet iemand hier of de 18" aero velgen van een m3 uit 2019 ook onder de highland passen? Bandenmaat en velgmaat lijken hetzelfde op basis van informatie op internet, maar wil het graag zeker weten. Heb een set winterbanden met aero velgen uit 2019 die dan mee zouden kunnen voor een nieuwe m3.
Zelfde zoektocht ook gedaan, kon het niet bevestigen.
Je kunt de winterset nog even laten liggen, die zijn in oktober toch veel meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Laatst online: 11-06-2024
Taro schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:24: een toegankelijkere kofferbak
Na verschillende auto’s met ‘brievenbus’ en liftback, persoonlijk nooit meer de brievenbus in een daily als ik het kan vermijden.

Zeer jammer dat de drie onder het raam open gaat, ipv erboven (liftback). Al hoort het qua ‘brievenbus’ wel bij de betere die ik al gezien heb.

Na de refresh oogt de 3 eindelijk al wat frisser. 300kg minder dan een polestar voel je ook wel in positieve zin. En het zichtveld door de voorruit. Enkel, geen liftback, geen stalks, no deal.

Y is praktischer, maar te hoog (ik ben niet bejaard) en ontzettend duf gestyled. Wachten maar op de illustere model 2 die dan hopelijk een hatchback is in Europese zin.

Knip, dat hoef je niet iedere keer te benadrukken. Als je de juiste toon en woordkeuze gebruikt is het toch een prima verhaal?

[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 17-03-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:00
Ik las het hier al eerder en gisteravond had ik hier zelf last van. Gisteravond de auto onder Holland Casino Utrecht geparkeerd aan de laadpaal, en vervolgens stopte en startte het laden steeds 8)7 . Volgens mij hingen er niet zo veel auto's aan de laadpalen, ik vraag me dan af of het echt iets is met loadbalancing of die palen gewoon half stuk zijn.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
Even een checkvraag voor de zekerheid: vanwege evt aankomende prijsverhoging zou ik wellicht nu een bestelling willen plaatsen. Die bestelling is, zolang deze op afstand is (internet), gewoon nog te annuleren zonder kosten toch? Op basis van consumentenrecht? Ook met huurkoop?

Of moet ik nog specifiek ergens rekening mee houden? Ik lees dat je de orderkosten mogelijk wel moet betalen, maar onduidelijk voor mij of dat ook zo is als je gebruik maakt van herroeping op basis van koop op afstand?

[ Voor 19% gewijzigd door Aurelium op 17-03-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Amos_x schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:20:
[...]

Na verschillende auto’s met ‘brievenbus’ en liftback, persoonlijk nooit meer de brievenbus in een daily als ik het kan vermijden.

Zeer jammer dat de drie onder het raam open gaat, ipv erboven (liftback). Al hoort het qua ‘brievenbus’ wel bij de betere die ik al gezien heb.

Na de refresh oogt de 3 eindelijk al wat frisser. 300kg minder dan een polestar voel je ook wel in positieve zin. En het zichtveld door de voorruit. Enkel, geen liftback, geen stalks, no deal.

Y is praktischer, maar te hoog (ik ben niet bejaard) en ontzettend duf gestyled. Wachten maar op de illustere model 2 die dan hopelijk een hatchback is in Europese zin.

Voor iemand die zich weer getriggerd moet voelen, hierboven staat niets feitelijk negatief, enkel voorkeur en mening. Gewoon een reactie dat voor een select groepje de ideale tesla op dit moment niet in het aanbod zit, en dat kan ook. Over naar de gewone gang van zaken.
Ik had zelf ook liever een liftback (hatchback) gehad.
De stalk heb ik opgelost door er zelf 1 te maken.

In het dagelijks rijden gebruik ik de kofferbak niet echt, maar een grotere doos is al snel een uitdaging..

Als de "M2" een kleinere coupé Crossover wordt met hatchback dan kan wel eens een succes worden in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Laatst online: 11-06-2024
mjvdzwet schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:25:
[...]

Ik had zelf ook liever een liftback (hatchback) gehad.
Toegegeven, het is niet steeds nodig, maar als je aan het verbouwen bent bijvoorbeeld, wat een plezier om al die troep uit de bouwwinkel gewoon in de auto te keilen door een liftback. Het is op dit soort momenten dat je een praktisch design gaat waarderen. Voor de ‘daily’ dan, er is plaats voor elke body type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
mitsumark schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:13:
[...]
Ik zou jouw n=1 ervaring niet reflecteren op alle merkdealers.
Net zoals hij doet :? :+ :P

Maar zat van dat soort ervaringen (geen N=1 dus). Tijdenlang oude auto's gereden.
- fiat met nieuwe APK. Gat in de kokerbalk zo groot dat hij nooit de weg op had gemogen.
- Volvo S40. Achterbak zo lek als een mandje en koppakking verrot.
- Mazda verkocht want kwam niet meer door de APK. Stond week erop voor 2500 te koop met nieuwe apk bij een andere garage.

Autohandel is voor een groot deel verrot.
Maar ik ga offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
dez1983 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:03:
[...]

Hier worden denk ik gewoon de daadwerkelijke gemaakte kosten om een auto te maken bedoeld.
Ook dat is een ongedefinieerd begrip, behalve als je een boekhoudkundige methodiek erbij specificeert. Je kan de variabele kosten toewijzen aan elke auto, maar wat doe je met de overhead kosten? De toewijzing daarvan aan deze of gene auto is vrij arbitrair, volgens de boekhoudkundige methodiek die je toepast kom je uit op een ander bedrag.
Pagina: 1 ... 282 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: