Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 281 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.708.573 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Raka schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:31:
Nee, in Google Maps gaat het goed. Bij Tesla niet... Bijna de helft van de straatnamen is wel iets mee. Ik lach me soms rot wat ze er van maakt.

Maar het ligt niet alleen aan de stem, weet niet of het er al uit is of dat ik het niet meer hoor, maar Neem na 3 kilometers de afslag is ook niet erg goed genederlandst.
Bij mij is de kilometer S er nog... en als ik nieuwe passagiers heb, krijg Ik dat altijd te horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 16:38
Gave video's! Vergeet niet de naam aan te passen zodat de rest van het internet ze ook kan vinden

Keep it cool

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peerke 1960 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:44:
Mijn eitje rwd laad ik altijd op tot 100 procent. Ik rij niet zo veel dus het duurt wel een week voordat ik 300 km op de teller heb zitten. Is het beter, om de dan te laden wanneer ik na 2 dagen 30 procent leeg heb gereden of kan ik ook wachten tot ik het eitje tot 40% heb leeg gereden?
Ik merk dat ik moet wennen aan het gebruiken van de LFP batterij
Thxs Peter
Het advies van Tesla is om minstens 1x per week tot 100% te laden. Dus als je na een week 300 km hebt gereden en dan rond 20% zit is het prima om dan weer op te laden. Je hoeft dus niet iedere twee dagen weer te laden. Ik zou alleen niet steeds te diep ontladen, dus als je onder de 20% komt kun je best weer gaan laden.
Kortom, wachten tot 40% is dus prima, tenzij dat een paar weken duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:37
Wat een bak licht!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 06:59
Jackberry schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:02:
Nu het wat warmer wordt buiten daalt het verbruik :D stukje snelweg vrij constant rond 107 gereden, stoel koeling stond aan

[Afbeelding]
Mooi verbruik! Maar je lijkt 75 gereden te hebben, niet 107? (113 km in 1:31 hr)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Smobbo schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:20:
[...]

Net verbruik!
Let er wel op dat de afwijking op de kilometerteller kleiner is dan bij de meeste ouderwetse auto’s. Ik reed met mijn vorige VAG auto’s altijd 107 in de trajectcontrole, maar dat is met een tesla te hard. Daar rij ik 104 mee ;)
Ik rijd altijd 106 bij trajectcontroles, geen boetes tot zover.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Misschien niet helemaal on topic, maar ik vond de fly through in Giga Berlin wel toepasselijk:
https://www.youtube.com/watch?v=blW-Fa4a10g

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-10 12:37

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Maurice- schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:38:
[...]

Als het net zo soepel gaat werken als recente BMW parking assist ga ik mezelf er misschien wel op trakteren. In de grote stad toch wel lekker bij fileparkeren onder druk :X Daarnaast hebben we een aangebouwde garage waar je na inrijden niet fatsoenlijk uit kan komen zonder deurtje-tik, dan is zonder bestuurder naar binnenrijden ook wel fijn.

Krijg je trouwens korting op FSD als je eerder EAP hebt aangeschaft?
Ja, FSD kost bij mij nu nog 3700 euro.
Momenteel is dat erg veel voor stoplicht herkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:46
Nog steeds geen einde kwartaal aanbiedingen te vinden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Route-de-Soleil
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-03 07:12
Smobbo schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:20:
[...]

Net verbruik!
Let er wel op dat de afwijking op de kilometerteller kleiner is dan bij de meeste ouderwetse auto’s. Ik reed met mijn vorige VAG auto’s altijd 107 in de trajectcontrole, maar dat is met een tesla te hard. Daar rij ik 104 mee ;)
A10 Amsterdam bij het 80 KM stuk, 105 kan ook, daar staat hij standaard bij mij op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Route-de-Soleil
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-03 07:12
Hunkaroglu schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 04:32:
[...]

Ik rijd altijd 106 bij trajectcontroles, geen boetes tot zover.
106 wie durft 107 te testen? _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Mijn eitje rwd laad ik altijd op tot 100 procent. Ik rij niet zo veel dus het duurt wel een week voordat ik 300 km op de teller heb zitten. Is het beter, om de dan te laden wanneer ik na 2 dagen 30 procent leeg heb gereden of kan ik ook wachten tot ik het eitje tot 40% heb leeg gereden?
Thxs Peter
Mijn paasY staat ook niet netjes één keer per week op de 100%. De hoeveelheid die ik rij is vrij wisselvallig, de ene week rij ik de accu meerdere keren leeg en vervolgens staat de auto twee/drie weken grotendeels stil en rijdt hooguit enkele kilometers. In zo'n "droge" periode laad ik de accu niet op tot 100% omdat het niet goed voelt om een accu voor een langere periode op, of nabij de, 100% te hebben staan.

Wat ik wel doe is zo vaak mogelijk tot 100% te laden. Ookal is de accu nog 80% vol, als ik weet dat ik pakweg 15%~20% of meer ga verbruiken bij een volgende rit (ookal heb ik het extra bereik niet nodig) dan laad ik hem zo kort mogelijk van te voren alsnog op naar 100%.

Ik heb onder vonden dat de BMS kalibreert wanneer de accu tussen de, pakweg, 97% en 99% zit. (Caayn in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2")

[ Voor 24% gewijzigd door Caayn op 15-03-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:04
RvV schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:09:
[...]

Hier ook. Ik heb de navigatie-audio inmiddels uitgezet. Het was niet om aan te horen. :X De helft van de straten heeft een verkeerde klemtoon. Geen idee of dit een Tesla dingetje is of gewoon Google maps...
Ik heb heel lang met Android Auto rondgereden. Die doet het gewoon prima.
Het is dus wel echt een Tesla dingetje. Vooral de klemtoon die vaak helemaal verkeerd is inderdaad. Maar goed, ik ben er inmiddels wel aan gewend. De stem is in ieder geval een stuk beter te pruimen dan dat gesnauw van Waze bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:51
Zolang je op GPS snelheid op 103 km/u zit zit je veilig. 104 km/u op GPS is boete. Dus dat is prima zelf te testen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-10 10:39
Oekol schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:49:
[...]

Zolang je op GPS snelheid op 103 km/u zit zit je veilig. 104 km/u op GPS is boete. Dus dat is prima zelf te testen.
4 kilometer correctie toch? Dus GPS 104 - 4 = 100 is maximale toegestane snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Oekol schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:49:
[...]

Pff, ik heb 'm altijd op 108 staan. Nog nooit een boete gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-10 11:55

ScreamGT

joejoe

Begrijp ik het nou goed dat dit alleen werkt als je Auto Pilot activeert?

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-10 21:08
ScreamGT schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:58:
[...]

Nee, je kunt hier ook handmatig mee rijden. AP heeft graag grootlicht assistent aan, en dit is nu dus adaptive lighting/matrix groot licht.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:37
[...]

Mijn reactie gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Laatst online: 25-10 11:55

ScreamGT

joejoe

adjego schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:00:
[...]

Nee, je kunt hier ook handmatig mee rijden. AP heeft graag grootlicht assistent aan, en dit is nu dus adaptive lighting/matrix groot licht.
Ah helder!

Ik kwam er overigens pas laat achter dat grootlicht bij AP ook uitgezet kon worden. Werd niet echt gewaardeerd afgelopen december in Polen.

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-10 07:51
Ahhh, hogere temperaturen en zomerrubber <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2HSq-EMnKqpuSZqKNmqjC0bLTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPLRm1BWzJyoTtZICyWFIjzE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:53
Mar.tin schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:27:
Ahhh, hogere temperaturen en zomerrubber <3

[Afbeelding]
Hoe heb je de icoontjes voor de ruitverwarming onder je temperatuur gekregen? Kan je die daar gewoon heen slepen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vechtdal
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-03 12:53
[quote]Tesio schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:51:
[...]

4 kilometer correctie toch? Dus GPS 104 - 4 = 100 is maximale toegestane snelheid.
[/quote

Meetcorrectie is 3km/h of 3%(>100 km wegen). Ondergrens voor daadwerkelijke bekeuring is 4 km na de gecorrigeerde meetwaarde. Dus: Gps 106 - 3 = 103 > geen boete, Gps 107 - 3 = 104 > bingo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-10 09:51
JohanB schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 01:38:
[...]

Mooi verbruik! Maar je lijkt 75 gereden te hebben, niet 107? (113 km in 1:31 hr)
Was vanaf supercharger Breda richting Almere, duurde even voordat ik weer op de snelweg was, rond Utrecht klein stukje file en daarna woonwijk. Vandaar de wat langere tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
  • Laatst online: 09:55
Caayn schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:01:
[...]
Mijn paasY staat ook niet netjes één keer per week op de 100%. De hoeveelheid die ik rij is vrij wisselvallig, de ene week rij ik de accu meerdere keren leeg en vervolgens staat de auto twee/drie weken stil of rijdt hooguit enkele kilometers. In zo'n "droge" periode laad ik de accu niet op tot 100% omdat het niet goed voelt om een accu voor een langere periode op, of nabij de, 100% te hebben staan.
Uit de handleiding van Tesla: https://www.tesla.com/own...C4-B21B-54F641FFAEF4.htmlAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkgK53AnHohPDD-cBChW9GYhcYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zic3umyb4JnYvzEpAKqXuNQU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Paar weken stil staan is wat anders dan een week wat minder rijden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
Inspired schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:52:
[...]Paar weken stil staan is wat anders dan een week wat minder rijden.
Dat staat er niet. Er worden 2 dingen gezegd:
1) Belangrijk voor een lange levensduur van de hoogspanningsbatterij is: LAAT DE AUTO AANGESLOTEN OP HET LAADSTATION als u de auto niet gebruikt.
2) Dit is vooral van belang als de Model Y een paar weken niet gebruikt zal worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• adjego
  • Laatst online: 25-10 21:08
Rogar schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:33:
[...]

Hoe heb je de icoontjes voor de ruitverwarming onder je temperatuur gekregen? Kan je die daar gewoon heen slepen?
Die icoontjes staan daar als je deze niet zelf indeelt in de rij knoppen onderin het scherm. Zijn geen knoppen nu, maar alleen icoontjes.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raka
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-10 11:42
[...]Hoe heb je de icoontjes voor de ruitverwarming onder je temperatuur gekregen? Kan je die daar gewoon heen slepen?
Die staan daar omdat ze op dat moment functioneren. Dus ontwaseming en achterruitverwarming aanzetten en uit het clima-window gaan, dan zie je ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-10 16:07
Raka schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:47:
[...]

Die staan daar omdat ze op dat moment functioneren. Dus ontwaseming en achterruitverwarming aanzetten en uit het clima-window gaan, dan zie je ze.
ik zie ze altijd, ook als ze niet actief zijn (dan zijn ze licht grijs), als ze wel actief zijn dan zijn ze rood dacht ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Tesio schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:51:
[...]

Je hebt gelijk. Die 3 die ik altijd in m'n hoofd heb is onder de 100km/u.
De meetcorrecties zijn:

bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie
bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
InZane schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:53:
[...]

Pff, ik heb 'm altijd op 108 staan. Nog nooit een boete gehad.
GPS snelheid of je snelheidsmeter in de auto? Want dat verschilt natuurlijk ook nog eens met zomer en winter banden.

Met mijn winterbanden kan ik 105 a 106 rijden. Zomerbanden harder volgens mij. Die krijg ik er volgende week weer onder dus kan 't direct testen weer.

offtopic:
Voorbeelden
Snelheid minder dan 100 km/u
Een automobilist rijdt volgens de meetapparatuur op een 80-km weg 87 km/u. De politie trekt hiervan 3 km. meetcorrectie af. De automobilist krijgt een bekeuring voor 4 km/u te hard rijden. Had de automobilist 1 km/u minder hard gereden? Dan kreeg hij geen bekeuring vanwege die ondergrens.

Snelheid vanaf 100 km/u
Bij een andere automobilist die op een 120-km weg rijdt, meet de apparatuur 128 km/u. De politie corrigeert de snelheidsmeting met 4 km (3% van 128). De automobilist wordt bekeurd voor 4 km te hard rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:39
Sunri5e schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:39:
Ik vroeg mij al af, is dit de normale prijs van een meest basic Y RWD nu?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRLToSHNvUhcFvk96o6zwYkLzmI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VYpipRKR7uDpgsQmWuVYjH5C.png?f=fotoalbum_large

Mooi prijsje, desalniettemin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Als je ze in deelt in je balk verdwijnen ze onder de temp. Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Cei7KcjcBUJZaFPKbyA9vjwtmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0N2MtKObgcZDxolug39NLLE.jpg?f=fotoalbum_large

offtopic:
de tering wat is mijn scherm vies in de zon. Laatst nog schoon gemaakt haha

[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 15-03-2024 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TCMR schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:29:
[...]

[Afbeelding]

Ja, dat is de standaard prijs nu.

@Sunri5e gezien de productie issues in Berlijn dit kwartaal (Rode Zee, onderbroken stroomtoevoer) lopen ze een paar weken productie mis. Dikke kans dat er dus geen grote kortingen komen dit kwartaal, zoals vorig jaar in het eerste kwartaal nog wel het geval was (boten vol auto's uit China).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Oekol schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:25:
[...]

GPS snelheid of je snelheidsmeter in de auto? Want dat verschilt natuurlijk ook nog eens met zomer en winter banden.

Met mijn winterbanden kan ik 105 a 106 rijden. Zomerbanden harder volgens mij. Die krijg ik er volgende week weer onder dus kan 't direct testen weer.

offtopic:
Voorbeelden
Snelheid minder dan 100 km/u
Een automobilist rijdt volgens de meetapparatuur op een 80-km weg 87 km/u. De politie trekt hiervan 3 km. meetcorrectie af. De automobilist krijgt een bekeuring voor 4 km/u te hard rijden. Had de automobilist 1 km/u minder hard gereden? Dan kreeg hij geen bekeuring vanwege die ondergrens.

Snelheid vanaf 100 km/u
Bij een andere automobilist die op een 120-km weg rijdt, meet de apparatuur 128 km/u. De politie corrigeert de snelheidsmeting met 4 km (3% van 128). De automobilist wordt bekeurd voor 4 km te hard rijden.
Gewoon op de snelheidsmeter in de auto, ongeacht of het zomer- of winterbanden zijn en ongeacht of het nou wel of geen Tesla is. Op de motor rij ik vaak nog wel iets meer door, maar bij trajecontroles gaat ie iig onder de 110 km/uur.

Ja, met de tweewieler heb ik weleens een bekeuring gehad, maar niet bij een trajectcontrole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
Sunri5e schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:39:
Zouden die er nog moeten komen dan?

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt erop dat Tesla de tekst met het advies over LFP batterijen heeft aangepast. Dan kan de discussie hier weer losbarsten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:23
TCMR schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:29:
[...]

[Afbeelding]

Dat is vrij simpel te achterhalen door te vergelijken met de configurator voor een nieuwe auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:53
Oekol schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:29:
[...]

Als je ze in deelt in je balk verdwijnen ze onder de temp. Zie foto:

[Afbeelding]

offtopic:
de tering wat is mijn scherm vies in de zon. Laatst nog schoon gemaakt haha
Ik snap het nog niet helemaal. Ze staan bij mij alletwee onder "mijn apps". Maar je kan ze dus ook nog ernaast kwijt in de balk? Kwestie van slepen vanuit "mijn apps" of moet ik de handleiding nog eens openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Germanicus
  • Laatst online: 21-10 08:28
Rogar schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:01:
[...]

Ik snap het nog niet helemaal. Ze staan bij mij alletwee onder "mijn apps". Maar je kan ze dus ook nog ernaast kwijt in de balk? Kwestie van slepen vanuit "mijn apps" of moet ik de handleiding nog eens openen?
volgens mij heeft dat te maken met (EU) regelgeving waarin gesteld wordt dat bepaalde functies altijd binnen handbereik moeten zijn. het fijne weet ik er niet van maar dat staat vast ergens beschreven. Sommige autofabrikanten houden daarom voor bepaalde functies fysieke knoppen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs_a
  • Laatst online: 21-10 16:45
Tijs_a schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:17:
Hoe snel wordt er doorgaans door Tesla gereageerd op een service verzoek? Donderdag heb ik mijn auto opgehaald en zondag zag ik in de zon op 4 plekken krassen in de lak zitten. Dit heb ik zondag aangemeld als service request en een afspraakmoment gekozen. (valt te proberen Op de afleverdag wel gekeken met 2 personen maar niet gezien) Echter tot op heden is het rustig vanuit Tesla.
Zojuist antwoord van Tesla. Het kan niet onder garantie (meer gereden dan 160 km) Ik was in de tussentijd langs een schade hersteller geweest en die betwijweld of het eruit gepolijst kan worden. De vraag is nu laat ik het herstellen door Tesla zelf (op eigen kosten) of een erkend tesla schade bedrijf. Wat is hierin wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Rogar schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:01:
[...]

Kwestie van slepen hoe je 't ook met andere icoontjes doet inderdaad. Via de menu drawer. Niet via de climate control menu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-10 22:25

Bob

Tijs_a schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:16:
[...]

Zojuist antwoord van Tesla. Het kan niet onder garantie (meer gereden dan 160 km) Ik was in de tussentijd langs een schade hersteller geweest en die betwijweld of het eruit gepolijst kan worden. De vraag is nu laat ik het herstellen door Tesla zelf (op eigen kosten) of een erkend tesla schade bedrijf. Wat is hierin wijsheid?
Dat geld aan iets leukers geven. Er komen nog genoeg krassen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
[...]

Wat vervelend.
Als een schadehersteller al concludeert dat de krassen vermoedelijk te diep zijn om er uit te polijsten (blijft je nagel in de kras hangen?), dan wordt het vrees ik toch herstel/spuit werk.
En omdat jij dit niet binnen de eerste 160km hebt gezien/gemeld, moet je nu zelf voor de kosten op draaien?! Bah wat rot.
Dit geeft voor mij nog sterker aan dat ik, zodra ik mijn witte Y bestel/ophaal, dat ik dan bij Tilburg zelf al miniscuul moet gaan controleren en dan naar huis rij en thuis (80km rijden) ernstig goed rond mijn Y moet gaan inspecteren voordat ik überhaupt verder rij. Alleen dan kan ik het dus nog kosteloos melden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10 21:47
[...]

Nee, als AP aanstaat kan het niet uit. Als AP uit is kan je adaptive headlight wel uitzetten.

Daarom hoopte ik dat het goed zou werken omdat ik anders beperkt zou worden in AP gebruik. Maar het werkt heel goed, dus dit is prima.

Grootlicht gaat wel heel vaak aan, dus in bewoond gebied schijn je wel flink in op huizen en voetgangers. Of hij fietsen met licht goed detecteert moet ik nog ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Allewijn schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:30:
[...]

Wat vervelend.
Als een schadehersteller al concludeert dat de krassen vermoedelijk te diep zijn om er uit te polijsten (blijft je nagel in de kras hangen?), dan wordt het vrees ik toch herstel/spuit werk.
En omdat jij dit niet binnen de eerste 160km hebt gezien/gemeld, moet je nu zelf voor de kosten op draaien?! Bah wat rot.
Dit geeft voor mij nog sterker aan dat ik, zodra ik mijn witte Y bestel/ophaal, dat ik dan bij Tilburg zelf al miniscuul moet gaan controleren en dan naar huis rij en thuis (80km rijden) ernstig goed rond mijn Y moet gaan inspecteren voordat ik überhaupt verder rij. Alleen dan kan ik het dus nog kosteloos melden....
Neem een fel zaklampje mee met wit licht.
Hier kan je de lak goed mee inspecteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10 21:47
Tesio schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:51:
[...]

Die 4% corectie is vanwegen mogelijke afwijking van de meetapparatuur. Dus geen garantie en je kan nergens op beroepen omdat de correctie daar juist voor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-10 19:21
Hello tweakers! Ik heb helaas een barst in mijn voorruit. Nu is mijn verzekeraar (unive) erg van het laten repareren bij unive-erkende reparateurs (dit is dan zonder eigen risico en betalingen regelen zij allemaal).
De opties die ik dan krijg: KwikFit, carglass, autotaalglas..

Ik ben een beetje bang dat dit negatieve gevolgen heeft voor bijvoorbeeld wind-geluid etc. is dat reeel denken jullie? Ik wil het liefst gewoon naar een tesla dealer gaan om het te repareren, desnoods betaal ik wat eigen risico oid. Heeft iemand daar ervaring mee?

Update: Toch even gebeld met Unive. Ik heb een vrije keuze schadebedrijf, dus kan gewoon naar de service center toe.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyw00d op 15-03-2024 14:33 ]

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RektByMemes
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-10 01:28
Cyw00d schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:17:
Hello tweakers! Ik heb helaas een barst in mijn voorruit. Nu is mijn verzekeraar (unive) erg van het laten repareren bij unive-erkende reparateurs (dit is dan zonder eigen risico en betalingen regelen zij allemaal).

Ik ben een beetje bang dat dit negatieve gevolgen heeft voor bijvoorbeeld wind-geluid etc. is dat reeel denken jullie? Ik wil het liefst gewoon naar een tesla dealer gaan om het te repareren, desnoods betaal ik wat eigen risico oid. Heeft iemand daar ervaring mee?

Update: Toch even gebeld met Unive. Ik heb een vrije keuze schadebedrijf, dus kan gewoon naar de service center toe.
Mijn leasemaatschappij heeft mij toen naar Carglass gestuurd. Ik merk niet echt verschil, het is wellicht zelfs nog ietsje stiller dan voorheen(minder wind). En ze hebben zelfs nog de halve auto van binnen en buiten gepoetst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-10 23:58
Cyw00d schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:17:

Andere partijen zetten er vziw een origineel Tesla raam in. Ga ervan uit dat je bij andere bedrijven (veel) eerder aan de beurt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-10 22:35
Vechtdal schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:37:
[quote]Tesio schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:51:
[...]

[/quote

Meetcorrectie is 3km/h of 3%(>100 km wegen). Ondergrens voor daadwerkelijke bekeuring is 4 km na de gecorrigeerde meetwaarde. Dus: Gps 106 - 3 = 103 > geen boete, Gps 107 - 3 = 104 > bingo!
Correct maar ik zou het niet heel nauw zitten. Ik zet zelf altijd op 107 in de auto.
Dan is het pak beet 104-105 op gps, -/- 3 correctie zit ik op 101-102.
Theoretisch kan je idd tot 103 gaan, maar ik hou ietsje marge.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Laatst online: 04-08 11:05
The_Woesh schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:33:
[...]

Nee, als AP aanstaat kan het niet uit. Als AP uit is kan je adaptive headlight wel uitzetten.
Je kan grootlicht wel uitzetten door de linker stalk naar voren te duwen, je moet dit alleen wel elke keer doen als je AP hebt ingeschakeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-10 06:41
Je zal maar geen stalk hebben >:)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
Hebben er al meer mensen 2024.8 binnen? Ik vraag me af hoe sites als notteslaapp en teslafi aan hun data komen

Keep it cool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Laatst online: 04-08 11:05
RaRo74 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:43:
Je zal maar geen stalk hebben >:)
In de refresh kun je vast op een knop drukken gok/hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rees
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 12:28
Sinds een week gelukkige eigenaar geworden van een M3H (RWD, 18”, zomerbanden), zeer tevreden en met veel plezier rijd ik erin. Vannacht voor het eerst naar 100% geladen. Daarbij laat de EPA 419 km zien in plaats van wat ik vaker voorbij zie komen rond 438. Is dit mogelijk nog een kwestie van kalibratie van de BMS?

[ Voor 4% gewijzigd door Rees op 15-03-2024 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:28
[...]

Zodra je de handtekening hebt gezet en je zit boven de 160km ben je bij Tesla afgeschreven. Lak goed inspecteren in de slecht verlichte hal is nagenoeg niet mogelijk en 75% van de mensen heeft al 160km gereden voordat ze thuis zijn.

Als je je vinger nat maakt en je gaat over de kras is deze dan nog zichtbaar? Als dat niet het geval is zijn dese krasjes er makkelijk uit te halen.

En zat je al boven de 160km tijdens het melden? Of hebben ze naar de KM stand van vandaag gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs_a
  • Laatst online: 21-10 16:45
Allewijn schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:30:
[...]

Wat vervelend.
Ja erg jammer allemaal. Er komen krassen op, maar dag 1 is wel erg zuur. Misschien dat polijsten het minder zichtbaar maakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-10 15:37
Thxs Peter
Ik heb 1.5 jaar de model 3 met lfp gehad en nu heb ik Highland met lfp-accu
Ik laad 1x in de 2.5 maanden op 100 % ( rij +/- 240 km per week). Voor de rest houd ik de accu tussen 30 en 70 %. Dus als ik moet werken ( afstand 80 km) laad ik tot 65% en wanneer ik thuis ben staat deze op ongeveer 45 a 47%. Zo de volgende dag weer.
Voor een evt. langer rit van meer dan 200km zou ik wel tot 100% laden omdat de weergave nauwkeurigheid afneemt wanneer je langere tijd niet op 100% laad.

[ Voor 5% gewijzigd door pegasuspiet op 15-03-2024 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-10 23:00
Valentijn schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:45:
Hebben er al meer mensen 2024.8 binnen? Ik vraag me af hoe sites als notteslaapp en teslafi aan hun data komen
Volgens mij zijn dit gegevens van mensen die daar een account hebben en hun auto (op wat voor manier dan ook) gekoppeld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pegasuspiet schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:03:
[...]

Ik heb 1.5 jaar de model 3 met lfp gehad en nu heb ik Highland met lfp-accu
Ik laad 1x in de 2.5 maanden op 100 % ( rij +/- 240 km per week). Voor de rest houd ik de accu tussen 30 en 70 %. Dus als ik moet werken ( afstand 80 km) laad ik tot 65% en wanneer ik thuis ben staat deze op ongeveer 45 a 47%. Zo de volgende dag weer.
Voor een evt. langer rit van meer dan 200km zou ik wel tot 100% laden omdat de weergave nauwkeurigheid afneemt wanneer je langere tijd niet op 100% laad.
Waarom zou je dit zo doen ipv gewoon het duidelijke advies van Tesla te volgen voor de LFP batterijen?

Maar goed, ik ben wel benieuwd naar de degradatie die je na 1,5 jaar (en hoeveel km) op die manier laden had en hoe dat vergelijkt met gemiddelde cijfers. Best interessant om te zien of het de ene of de andere kant op veel uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-10 13:11
Rees schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:51:
Sinds een week gelukkige eigenaar geworden van een M3H (RWD, 18”, zomerbanden), zeer tevreden en met veel plezier rijd ik erin. Vannacht voor het eerst naar 100% geladen. Daarbij laat de EPA 419 km zien in plaats van wat ik vaker voorbij zie komen rond 438. Is dit mogelijk nog een kwestie van kalibratie van de BMS?
Die waarde is wel afhankelijk van je historische gemiddelde verbruik tot nu toe en andere verbruikers zoals verwarming, daarom staat deze bij mij gewoon op %, ipv km's. Daarnaast heb je 'm net, dus je zal 'm vast nog wel regelmatig op z'n staart trappen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Romius op 15-03-2024 16:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-10 15:37
bilgy_no1 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:27:
[...]

Waarom zou je dit zo doen ipv gewoon het duidelijke advies van Tesla te volgen voor de LFP batterijen?

Maar goed, ik ben wel benieuwd naar de degradatie die je na 1,5 jaar (en hoeveel km) op die manier laden had en hoe dat vergelijkt met gemiddelde cijfers. Best interessant om te zien of het de ene of de andere kant op veel uitmaakt.
!00% laden is alleen maar nodig voor calibratie zodat Tesla nauwkeuriger kan bepalen wat de laadstatus is van de accu.
Wat ik heb gelezen en bestudeerd heb over lithium accu's is dat 100 % laden (zeker als deze langere tijd op 100% blijft) extra degardatie geeft voor de accu. Omdat de LFP accu lagere spanning heeft is het iets minder slecht.. Op youtube volg ik iemand die de LFP accu in 2.5 jaar nog nooit tot 100% geladen heeft en ondervind geen problemen
Maar goed voor lease rijders maakt dit toch niets uit, krijgen na 5 jaar weer nieuwe auto maar als particulier let ik hier wel op

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Valentijn
pegasuspiet schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:51:
[...]

!00% laden is alleen maar nodig voor calibratie zodat Tesla nauwkeuriger kan bepalen wat de laadstatus is van de accu.
Wat ik heb gelezen en bestudeerd heb over lithium accu's is dat 100 % laden (zeker als deze langere tijd op 100% blijft) extra degardatie geeft voor de accu. Omdat de LFP accu lagere spanning heeft is het iets minder slecht.. Op youtube volg ik iemand die de LFP accu in 2.5 jaar nog nooit tot 100% geladen heeft en ondervind geen problemen
Maar goed voor lease rijders maakt dit toch niets uit, krijgen na 5 jaar weer nieuwe auto maar als particulier let ik hier wel op
Ik denk dat je mentale degradatie hoger is dan de LFP degradatie als je zoveel zorgen hebt over de mogelijke effecten van 'normaal gebruik / tot 100% laden'

Anekdotisch bewijs is overal te vinden als je maar goed zoekt

[ Voor 3% gewijzigd door Valentijn op 15-03-2024 17:16 ]

Keep it cool

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:35
[...]

Dus die ene weet eigenlijk toch zijn SOC niet, want al 2,5 jaar belet hij/zij een degelijke calibratie. Duidt de indicator nu te veel of te weinig aan… wie zal het zeggen.

Ik vind dat de discussie nu wel ten einde mag lopen. Te veel individuen die denken dat ze slimmer zijn op basis van een paar eigen gegevens en gelezen artikelen dan een heel team ingenieurs dat op gigabytes aan data zit van Tesla.
Beetje arrogant is het wel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Maar wat was na 1,5 jaar op die manier laden jouw degradatie? Ik ken het riedeltje en ook de tegenargumenten die hier soms vurig worden bepleit. Ik hoopte op wat data, al is het maar n=1...

Als namelijk blijkt dat het niet tot slechtere degradatie leidt hebben we eigenlijk een non-issue te pakken.

Ik denk zelf dat Tesla iets meer weet over de accu's in hun auto's en dat er meer achter zit dan alleen het percentage op het scherm juist weergeven. Helemaal als Tesla nu het advies verder heeft aangescherpt tot gewoon steeds inpluggen (zie iets terug in het topic).

Maar als het verder niet uitmaakt dan kunnen we er hier ook over ophouden...

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 15-03-2024 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_1975
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-10 20:23
maharens schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:45:
[...]

In de refresh kun je vast op een knop drukken gok/hoop ik?
Confirmed. Afgelopen weekend reed ik bijna de hele rit op de snelweg met grootlicht. Ging goed. Wel af en toe kreeg ik grootlicht signaal van tegenliggers. Kortom: grootlicht is niet
Perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kreuk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-10 20:49
Heb het topic doorzocht maar kan zo niks over vinden.
Heeft er iemand ervaring met een hoger gewicht op de trekhaak van de model 3? Verticale last mag maximaal 55kg zijn volgens de handleiding maar met een fietsendrager + twee elektrische fietsen ga je daar overheen. Verderop hebben ze het ook over een maximale kogeldruk van 100kg.
Heeft iemand hier problemen door ondervonden of maakt het weinig uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Rees schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:51:
Bedoel je het aantal kilometers dat getoond wordt boven in het hoofdscherm?

Dit is de fabrieksopgave. Op een RWD is dit een normale waarde. Zover ik weet doet dit getal niets met rij data... daarom rijden de meesten met een % indicatie.

Ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:45
[...]

Wat ik hier regelmatig heb teruggelezen is dat de onbalans bij niet regelmatig tot 100% laden juist voor extra slijtage/degradatie van je pakket zorgt. Individuele cellen raken dan hun lading kwijt en ontlaad je dus ongewild diep. (Correct me if I'm wrong)

Hier ook een particuliere rijder en zet 'm, zoals duidelijk in de instructies staat, 1 keer per week op 100%.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hingj0n
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:50
Valentijn schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:15:
[...]

Ik denk dat je mentale degradatie hoger is dan de LFP degradatie als je zoveel zorgen hebt over de mogelijke effecten van 'normaal gebruik / tot 100% laden'

Ik laad em altijd op tot 100% 2 keer in de week is dat ongeveer. Tot nu toe ~1% degradatie na 20.000km. Gun jezelf wat rust met laden, dat vind ik t mooie van LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mjvdzwet schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:56:
[...]

Bedoel je het aantal kilometers dat getoond wordt boven in het hoofdscherm?

Dit is de fabrieksopgave. Op een RWD is dit een normale waarde. Zover ik weet doet dit getal niets met rij data... daarom rijden de meesten met een % indicatie.

Ik ook.
Bij een Model Y RWD is de normale waarde bij een nieuwe auto 418 km. De EPA range van de nieuwe Model 3 Highland zou dan toch wel wat groter moeten zijn dan 419 km, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Nu online
[...]

Ik was positief verrast (2019 SR+).
Tijdje geleden hier gepost dat ik de 200k km gepasseerd was en omstreeks de 17% degradatie had (16,7).
Afgelopen 4 weken 2x naar 100% geladen, maar balanceren duurt lang, dus beide keren met nog 30min resterend op 99% weggereden.
Toch is de degradatie "gedaald" naar 14,4%. Klinkt toch beter: nog geen 15% degradatie vs richting 20% degradatie.
Binnenkort toch maar eens echt naar 100% laden en écht goed kaliberen :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cwegh
Kreuk schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:20:
Heb het topic doorzocht maar kan zo niks over vinden.
Heeft er iemand ervaring met een hoger gewicht op de trekhaak van de model 3? Verticale last mag maximaal 55kg zijn volgens de handleiding maar met een fietsendrager + twee elektrische fietsen ga je daar overheen. Verderop hebben ze het ook over een maximale kogeldruk van 100kg.
Heeft iemand hier problemen door ondervonden of maakt het weinig uit?
Maakt zeker iets uit, maar het is inderdaad onduidelijk. In de handleiding staat iets anders dan op het gelijkvormigheidsattest (certificate of conformity, COC). Gezien het COC gebruik wordt door keuringsinstanties en iets verder in de handleiding verwijst Tesla ook naar het conformiteitsattest.

Voor de Model Y RWD zegt de handleiding 72kg (https://www.tesla.com/own...40-97FA-341E27E3B4D8.html).

Het COC geeft 100kg aan (punt 19 in de screenshot). Dat is dan ook mijn referentie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzjOHWdnK-7pIAXXNxcO55VOGcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ROiCMRJLDnA6a6v2s6CsquL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_Qpv_hfJLscWBhPfDFYn5wQRO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIT0iSbSUyO72zCOuntUC4eR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZ9odU-QnOSLmb2SlheGaWb1htU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1ymQmOxy8vr0popgLjosAPa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rees
bilgy_no1 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:05:
[...]

Bij een Model Y RWD is de normale waarde bij een nieuwe auto 418 km. De EPA range van de nieuwe Model 3 Highland zou dan toch wel wat groter moeten zijn dan 419 km, lijkt me.
Ja, dat dacht ik dus ook en dat zag ik ook wel eens hier voorbij komen. Daarom was ik ook verbaasd om 419 te zien in plaats van rond de 438.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kreuk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-10 20:49
cwegh schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:14:
[...]

Het COC geeft 100kg aan (punt 19 in de screenshot). Dat is dan ook mijn referentie.
Thanks, het is erg vaag allemaal. De anwb zegt hier dat ze het in ieder geval nauwelijks handhaven. Maar er een ongeluk door krijgen en dan eventueel ook nog niet verzekerd zijn wil ik ook weer niet. Misschien toch maar op de normale fiets blijven fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 23-10 20:46
Rees schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:48:
[...]

Ja, dat dacht ik dus ook en dat zag ik ook wel eens hier voorbij komen. Daarom was ik ook verbaasd om 419 te zien in plaats van rond de 438.
Heb je misschien in de software de wielen aangepast (visueel aansluiten bij een grotere wieldop door ipv 18” de 19” of 20” te selecteren), dat zou impact kunnen hebben.
Verder zou dat getal bovenin naast je snelheid vrijwel vast moeten zijn (gaat sinds een paar updates terug wel iets naar beneden op basis van leeftijd van de accu, maar dat zal met een highland nog niet aan de hand zijn).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:26
bilgy_no1 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:47:
[...]

Maar wat was na 1,5 jaar op die manier laden jouw degradatie? Ik ken het riedeltje en ook de tegenargumenten die hier soms vurig worden bepleit. Ik hoopte op wat data, al is het maar n=1...

Als namelijk blijkt dat het niet tot slechtere degradatie leidt hebben we eigenlijk een non-issue te pakken.

Ik denk zelf dat Tesla iets meer weet over de accu's in hun auto's en dat er meer achter zit dan alleen het percentage op het scherm juist weergeven. Helemaal als Tesla nu het advies verder heeft aangescherpt tot gewoon steeds inpluggen (zie iets terug in het topic).

Maar als het verder niet uitmaakt dan kunnen we er hier ook over ophouden...
Tesla’s advies (dat vooral niet zegt dat je altijd moet opladen tot 100%) doet niets af van de fysische realiteit van lithiumbatterijen: laden tot 100% versnelt de degradatie van de batterij. Idem voor diepe ontlading (<10%). Je vermijdt het dus beter indien niet nodig.

Bij LFP batterijen is het wat minder belangrijk want ze hebben een flink aantal extra cycles tov NMC batterijen (die weer andere voordelen hebben). Maar als je de degradatie wil minimaliseren weet je wat te doen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Valentijn schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:15:
[...]

Ja, lekker makkelijk om iemand in dit topic te beledigen omdat je je eigen mening niet met argumenten kunt onderbouwen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rees
Smobbo schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:59:
[...]
Heb je misschien in de software de wielen aangepast (visueel aansluiten bij een grotere wieldop door ipv 18” de 19” of 20” te selecteren), dat zou impact kunnen hebben.
Verder zou dat getal bovenin naast je snelheid vrijwel vast moeten zijn (gaat sinds een paar updates terug wel iets naar beneden op basis van leeftijd van de accu, maar dat zal met een highland nog niet aan de hand zijn).
Nee, de Photon 18” waren geselecteerd en daarin is niets gewijzigd. Heb nu alleen de zomerbanden geselecteerd. Tja. Misschien dat de BMS nog goed gekalibreerd moet worden? Ik weet het niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Scientific schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:05:
[...]

Tesla’s advies (dat vooral niet zegt dat je altijd moet opladen tot 100%) doet niets af van de fysische realiteit van lithiumbatterijen: laden tot 100% versnelt de degradatie van de batterij. Idem voor diepe ontlading (<10%). Je vermijdt het dus beter indien niet nodig.

Bij LFP batterijen is het wat minder belangrijk want ze hebben een flink aantal extra cycles tov NMC batterijen (die weer andere voordelen hebben). Maar als je de degradatie wil minimaliseren weet je wat te doen…
Nogmaals, de argumenten zijn bekend, maar waar is het bewijs? Ik reageerde op iemand die een heel ander laadpatroon voor LFP hanteert dan wat Tesla adviseert. Dan hoop ik ook dat die persoon daadwerkelijk een beter behoud van capaciteit kan laten zien. Dan hebben we tenminste eens wat harde informatie ipv claims.

Mijn auto is nu bijna 1,5 jaar oud, ruim 35.000 km gereden en heeft nog 411 km over (van de 418). Volgens S3XY is er 3,5% degradatie. Ik heb bijna geen week gemist met laden tot 100% en ik heb ongeveer 1/3e van de stroom geladen met Superchargen.

Als @pegasuspiet dus na een vergelijkbare periode met zijn laadgedrag een significant beter of slechter resultaat heeft, dan komen we misschien eens wat verder met die discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
bilgy_no1 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:47:
[...]

Mijn auto is nu bijna 1,5 jaar oud, ruim 35.000 km gereden en heeft nog 411 km over (van de 418). Volgens S3XY is er 3,5% degradatie. Ik heb bijna geen week gemist met laden tot 100% en ik heb ongeveer 1/3e van de stroom geladen met Superchargen.
Auto is bijna anderhalfjaar oud. 409 km over (van de 418). Ruim 48.000 km. Aardig in lijn met jouw degradatie denk ik zo. Altijd tot 100 procent laden (meerdere keren per week) al zit er bij wijze van nog 80 procent in. Supercharger vaak ook tot 100% want als ik tijd heb kijk ik 'm Netflix serie gewoon af.

Laten we inderdaad eens zoals dit onder elkaar zetten. Dan kunnen we wellicht als (ik dan toch) lease rijders iets betekenen voor de consumenten die schrik hebben van hun accu degradatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Romius schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:44:
[...]

Die waarde is wel afhankelijk van je historische gemiddelde verbruik tot nu toe en andere verbruikers zoals verwarming, daarom staat deze bij mij gewoon op %, ipv km's. Daarnaast heb je 'm net, dus je zal 'm vast nog wel regelmatig op z'n staart trappen ;)
Dit is onjuist. Het is een waarde obv een vast EPA verbruik. Enige variabele is degradatie. Verder is het gemeten kWh in pack/de EPA Wh/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:12
Route-de-Soleil schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:58:
[...]

Bedankt voor jullie reactie allemaal, gaat niet om heel snel te laden oid, het gaat er gewoon om dat ik thuis met mijn meegeleverde Tesla (granny) kan laden, denk dus dat een verlengsnoer van 2,5 dikte genoeg moet zijn als ik het goed lees, alleen realiseer ik mij dat de granny dan geheel buiten ligt en diefstal gevoelig is, maar die gok nemen we maar. Kom net deze tegen: https://evplug.eu/product...m2?variant=46764378521934 Zal dit iets zijn?
Ik heb de 20m variant, gebruik deze al ruim een jaar. Werkt prima, laden gaat met 13A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:21

ChUcKiE

Dus........

Oekol schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 06:46:
[...]

Auto is bijna anderhalfjaar oud. 409 km over (van de 418). Ruim 48.000 km. Aardig in lijn met jouw degradatie denk ik zo. Altijd tot 100 procent laden (meerdere keren per week) al zit er bij wijze van nog 80 procent in. Supercharger vaak ook tot 100% want als ik tijd heb kijk ik 'm Netflix serie gewoon af.

Laten we inderdaad eens zoals dit onder elkaar zetten. Dan kunnen we wellicht als (ik dan toch) lease rijders iets betekenen voor de consumenten die schrik hebben van hun accu degradatie.
Hier ook, wel gewoon particulier, 55.000 km, anderhalf jaar oud en staat nu aan de laadpaal (100%) op 414km.

Los van het helpen van potentiële kopers scheelt het ook heel wat (nutteloze) Posts en ellenlange discussies om de 5-10 pagina’s in dit forum.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
[...]

Nogmaals, de argumenten zijn bekend, maar waar is het bewijs? Ik reageerde op iemand die een heel ander laadpatroon voor LFP hanteert dan wat Tesla adviseert. Dan hoop ik ook dat die persoon daadwerkelijk een beter behoud van capaciteit kan laten zien. Dan hebben we tenminste eens wat harde informatie ipv claims.

Als @pegasuspiet dus na een vergelijkbare periode met zijn laadgedrag een significant beter of slechter resultaat heeft, dan komen we misschien eens wat verder met die discussie.
Met zo'n kilometerstand kom je ook wel makkelijk aan min 1x per week tot 100% laden. En dan snap ik ook wel dat je het advies van Tesla blind volgt.

Denk dat er genoeg zijn die minder rijden en daar is juist wat tegenstrijdigheid over. Zelf heb ik het afgelopen jaar slechts ~5.500km gereden, dan laad je al veel minder vaak en staat de auto vaker stil.

offtopic:
Ik snap dat ik meer aan de onderkant zit qua kilometerstand

[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 16-03-2024 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:18

bert pit

asdasd

[...]

Professor en batterij guru Jeff Dahn doet al 30 jaar onderzoek en is grondlegger van de huidige batterijtechniek. Inmiddels is hij jaren verbonden met Tesla. Lees zijn onderzoeken als je bewijs wilt. Dat is de meest betrouwbare bron.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 23-10 20:46
Oekol schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 06:46:
Oh, nee, alsjeblieft niet! Deze discussie komt elke 10-20 pagina’s weer terug en woekert dan weer een paar dagen.

Er is genoeg informatie op het internet over te vinden. 10-20 mensen hier waarvan we niet weten hoe hun rijstijl echt is geven zeker geen zinvolle informatie.

Laten we gewoon allemaal accepteren dat we niet dezelfde mening hebben en dooooor!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:26
[...]

Er zijn talloze wetenschappelijke studies die dit aantonen. Ad-hoc anekdotes of ze nu van jou of van iemand anders komen zijn geen bewijs, en bovendien gebaseerd op meetgegevens waarvan niet duidelijk is hoe ze tot stand komen (elk BMS heeft zo zijn logica - uiteindelijk zie je de degradatie die de fabrikant wil tonen…).

Dat het (met name bij LFP) nogal meevalt klopt ongetwijfeld maar dat doet niet af van het feit dat het beter is om niet consistent tot 100% te laden net zoals het beter is om trager te laden dan sneller te laden of beter is om diep ontladen te vermijden.

35.000 km is overigens nog geen 350.000km en/of 15 jaar. Want dat is toch de minimale levensduur die zou mogen verwacht worden van een batterij. Het is op de lange termijn dat de desillusies zullen komen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
Smobbo schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:44:
[...]

Oh, nee, alsjeblieft niet! Deze discussie komt elke 10-20 pagina’s weer terug en woekert dan weer een paar dagen.

Er is genoeg informatie op het internet over te vinden. 10-20 mensen hier waarvan we niet weten hoe hun rijstijl echt is geven zeker geen zinvolle informatie.

Laten we gewoon allemaal accepteren dat we niet dezelfde mening hebben en dooooor!
Ja dat laatste zou ik graag zien maar dat is een utopie. De discussie wordt telkens gevoed door diezelfde mensen nadat een nieuwe berijder deze vraag stelt. Eenzelfde soort discussie tegen Tesla wordt ook altijd gevoed door niet Tesla rijders. Je gaat het er toch niet uitslaan.

Niks meer laten horen betekent dat mensen het voor waarheid aannemen. Zolang ik er zin in heb zal ik er tegenin gaan om 'het heb op Facebook gestaan dus het is waar' gehalte tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-10 16:54
Oekol schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Ja dat laatste zou ik graag zien maar dat is een utopie. De discussie wordt telkens gevoed door diezelfde mensen nadat een nieuwe berijder deze vraag stelt. Eenzelfde soort discussie tegen Tesla wordt ook altijd gevoed door niet Tesla rijders. Je gaat het er toch niet uitslaan.

Niks meer laten horen betekent dat mensen het voor waarheid aannemen. Zolang ik er zin in heb zal ik er tegenin gaan om 'het heb op Facebook gestaan dus het is waar' gehalte tegen te gaan.
Is wat op facebook staat niet waar?? O jee wat moeten we nu met al die waardevolle informatie daarop :o

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Misschien wordt het tijd voor een apart (Tesla) batterij topic, dan kan iedereen daar ongestoord zijn gang gaan en wordt het hier geen saaie echokamer waar andere vragen en nuttige informatie verloren gaan -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Caayn schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:11:
[...]
Denk dat er genoeg zijn die minder rijden en daar is juist wat tegenstrijdigheid over. Zelf heb ik het afgelopen slechts ~5.500km gereden, dan laad je al veel minder vaak en staat de auto vaker stil.

offtopic:
Ik snap dat ik meer aan de onderkant zit qua kilometerstand
Als je zo weinig rijdt is het inderdaad onzin als je telkens tot 100% laadt. Ik zou dan zelf gewoon laden voordat ik een langere rit ga maken.

Maargoed denk ook niet dat jij echt bang bent dat het BMS er een keer 50km naast zit door calibratie toch? Je rijdt gemiddeld ruim 100km per week. Je bestemming halen doe je heus wel.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Oekol schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Wat deze discussie ook lastiger maakt is dat er verschillende doelen en uitgangspunten door elkaar heen worden gehanteerd:
  • Geen zin er aandacht aan te besteden & gerommel in de marge & kilometervreter: Knal maar 100% vol
  • Lease rijder die het sowieso niets kan schelen of iemand die iedere keer naar een publieke laadpaal moet en dus niet dagelijks gedoe wil hebben: Knal maar 100% vol
  • Privé eigenaar die weinig rijdt (en dus de auto heel lang op 100% stil zou laten staan): Af en toe naar 100% laden.
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te benoemen en ik heb begrip voor alle 3 bovenstaande voorbeelden. En ik kan mij ook voorstellen dat de degradatie op langere termijn afhangt van welk voorbeeld het betreft. Rijd je iedere week veel km's dan is het ook logisch dat je hoger in SoC gaat zitten. Rijd je heel weinig (zie voorbeelden langskomen van 500-1000 km/maand), dan kan ik mij voorstellen dat je lager in SoC gaat zitten en af en toe tot 100% laadt.

Daarnaast heb je verschillende soorten mensen, de ene vindt het geen enkel probleem (of zelfs leuk) om hiermee bezig te zijn en de ander vindt het onzin en besteed zijn of haar tijd liever ergens anders aan.

En nu volgt vast de reactie: Ja, maar volg de Tesla handleiding, zij weten het het beste! Daar zit uiteraard een kern van waarheid in, maar veel adviezen zijn bedoeld voor de gemiddelde gebruiker. Als privé eigenaar die bijv. maar 2x per maand hoeft te laden zou ik de auto niet 25 dagen op 100% stil laten staan. Een ander mogelijk wel. En of het over 5-10 jaar 1-5% uitmaakt zullen we nooit weten omdat we dan appels met peren zitten te vergelijken door:
  • Een andere rijstijl (10x per dag maximaal optrekken vs altijd in zondagmodus op chill stand rondrijden)
  • Lange vakanties naar het warme zuiden waar de zwarte auto in de zon staat te bakken met voornamelijk Superchargen en 180+ op de Autobahn vs een auto die rustig stil staat onder een koele carport terwijl de eigenaar met het vliegtuig op vakantie gaat
  • Een andere laaddiscipline
  • Etc.
Omdat we hier met veel verschillende mensen zijn, met andere uitgangspunten, andere denkwijzen, andere interesses en andere situaties is het ook lastig om het eens te zijn. Ja, het staat zo in de handleiding, maar er zijn wel meer zaken die je niet 1 op 1 letterlijk moet overnemen van wat er in de boekjes staat maar die je moet vertalen naar de dagelijkse praktijk, situatie en omstandigheden die voor jou relevant zijn. En de ene vertaalt dat en de ander volgt 1 op 1 de handleiding omdat het er nou eenmaal zo staat. En voor beide is iets te zeggen.

Hopelijk kunnen we het voor nu afronden, want de kans dat iedereen het hier 100% over eens wordt acht ik nihil d:)b

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Iemand in Duitsland met een MY heeft de laatste update met adaptive headlights: YouTube: New Adaptive Headlights Tesla Model Y Software Version 24.8.3 in Ger...

Het lijkt hier heel goed te werken. Op en einde rijdt er geen auto voor hem dan is het nog wat beter te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:33
Zijn er tweakers hier welke met een model 3 SR+ uit 2019 wel eens door europa zijn gaan touren? Zo ja, is dat goed te doen? Wat is een reeele verwachting als het gaat om snelwegkilometers(250-300?).

Ik twijfel erg tussen de LR en SR+ modellen momenteel. Ik neig nu sterk naar de LR, puur omdat ik er 2 of 3 keer per jaar langere reizen mee wil gaan doen(a 1000km of meer). Voor de rest is het enkel stadsverkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Als je zo weinig rijdt is het inderdaad onzin als je telkens tot 100% laadt. Ik zou dan zelf gewoon laden voordat ik een langere rit ga maken.

Maargoed denk ook niet dat jij echt bang bent dat het BMS er een keer 50km naast zit door calibratie toch? Je rijdt gemiddeld ruim 100km per week. Je bestemming halen doe je heus wel.
Klopt. Mijn bestemming haal ik inderdaad wel, daar ben ik niet bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RemySoeters schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:11:
Zijn er tweakers hier welke met een model 3 SR+ uit 2019 wel eens door europa zijn gaan touren? Zo ja, is dat goed te doen? Wat is een reeele verwachting als het gaat om snelwegkilometers(250-300?).

Ik twijfel erg tussen de LR en SR+ modellen momenteel. Ik neig nu sterk naar de LR, puur omdat ik er 2 of 3 keer per jaar langere reizen mee wil gaan doen(a 1000km of meer). Voor de rest is het enkel stadsverkeer.
Zou op ABRP kijken voor het verschil. Het is met beide wel te doen. Op 1000km zal het misschien 45m schelen. Als dat het al is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
GloriX schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:08:
Iemand in Duitsland met een MY heeft de laatste update met adaptive headlights: YouTube: New Adaptive Headlights Tesla Model Y Software Version 24.8.3 in Ger...

Het lijkt hier heel goed te werken. Op en einde rijdt er geen auto voor hem dan is het nog wat beter te zien.
Ziet er zeker goed uit . Wat een bak licht zeg ! Laat de update maar komen . :)

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Pagina: 1 ... 281 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: