dimocash schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:34:
[...]
Hoe geraken jullie op zo een laag verbruik?
Ik rij zelf voornamelijk snelwegen (ik woon 3 min van een op/afrit snelweg) en zit overdag wel rond de 145wh maar zodra je 130 kan rijden gaat dit snel omhoog naar 170.
En als het koud is zit ik overdag zelfs al boven de 170 (verwarming staat standaard aan op 20 graden, stuurverwarming en stoelverwarming ook aan).
Hebben jullie wat tips?
Dit zijn gemiddelde waarden over een heel jaar. Wellicht heb jij de auto nog niet een heel jaar en heb je alleen nog maar in de winter gereden. Maar je vergelijkt dat gemiddelde ook nog eens met een incidenteel verbruik, dus dat gaat mank.
Over het algemeen, als je een laag verbruik wilt:
- rijden met een rustige rechtervoet: niet te snel accelereren.
- anticiperen op vertragingen en dan al vroeg beginnen langzaam te vertragen
- snelheid beperken: luchtweerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid.
- Autopilot/TACC gebruiken: constante snelheid is zuiniger dan met de voet op het pedaal steeds kleine variaties te hebben.
Ik rijd zelf overigens wel gewoon 124 (Belgie) of 135 (NL/F) op de Autopilot als het mag en als het ook zin heeft (voor een klein stukje of als het een drukke weg is waar steeds vrachtwagens moeten worden ingehaald heeft het amper zin om hard te gaan rijden en vervolgens weer af te moeten remmen). Anders houd ik met gewoon aan 104 km/h waar/wanneer 100 geldt.
Mijn gemiddelde verbruik met de Model Y RWD is nu 162 Wh/km, maar dat is inclusief 2 winters. Na het eerste volle jaar zat ik op 158 of 159 Wh/km. Daarna kwam nog de wintersport en op zulke lange afstanden ga ik dus wel 130+ op de Autopilot rijden (tot maximaal 140, want dan stopt de Autopilot ermee). En dus ging het gemiddelde weer wat omlaag.