Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 280 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.134 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33
SirLct schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:29:
https://www.autoscout24.n...ults&order_bucket=unknown

De eerste LR onder 20k met normale km lijkt me?
Zo te zien kleine schade op de zijskirt rechts maar geen mega ding.
Op deze tempo verkoop ik dit jaar nog de auto van mijn vrouw (bmw op benzine).
Dat is een behoorlijk vroege, gezien het nummerbord. Goede deal, dit was nog van voor de manufacturing hell dus deze zal wel goed in elkaar zitten.

Over afschrijving gesproken, ik heb de mijne (zelfde leeftijd, uitvoering en kleur) nog verkocht voor boven de €40k in september 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:07
dimocash schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:34:
[...]

Hoe geraken jullie op zo een laag verbruik?
Hebben jullie wat tips?
Dat zegt natuurlijk niks, van mijn 40.000km is relatief veel op de N44 (70) en binnen de bebouwde kom.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:11
Ebbao schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:52:
De hoedenplank werd initieel niet meegeleverd bij de Y. Pas later is deze standaard toegevoegd, volgens mij (maar dat is een aanname) vooral omdat het anders een klankkast werd.

Maar, zoals hierboven ook al wordt gezegd, verwacht er niet teveel van :P
Is er uberhaupt iemand die het ding gebruikt? Wij hebben hem op dag 1 in de garage geknikkerd en daar ligt hij nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 19:41
Gebruik ‘m alleen omdat het dan minder galmt, zit meestal alleen in de Y met een flink muziekje aan.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:43

bert pit

asdasd

[...]

Ik rij zelf voornamelijk snelwegen (ik woon 3 min van een op/afrit snelweg) en zit overdag wel rond de 145wh maar zodra je 130 kan rijden gaat dit snel omhoog naar 170.
En als het koud is zit ik overdag zelfs al boven de 170 (verwarming staat standaard aan op 20 graden, stuurverwarming en stoelverwarming ook aan).

Hebben jullie wat tips?
Verder van je werk gaan wonen ;). Ik reed elke dag 25km heen en 25km terug. Dat zijn afstanden waarop het verbruik relatief hoog is omdat de auto geheel opgewarmd moet worden.

Op vakantieritten zie ik dat het verbruik lager is.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:07
bert pit schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:14:
[...]

Verder van je werk gaan wonen ;). Ik reed elke dag 25km heen en 25km terug. Dat zijn afstanden waarop het verbruik relatief hoog is omdat de auto geheel opgewarmd moet worden.

Op vakantieritten zie ik dat het verbruik lager is.
Mijn vriendin rijdt 25 heen en 25 terug en dan is het verbruik rond de 130Wh/km. Dus zelfs dan is het relatief. Daar zit 0km snelweg in ;)

Ons verbruik wordt vooral omhoog getrokken door langere afstanden, met name vakantieritten en ritten naar ouders. Even 200km terugrijden om 9 uur 's avonds met 140km/u hakt er in.

Waarmee ik maar wil zeggen, verbruik vergelijken tussen individuele cases is vrij onmogelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Makkelijk op 14-03-2024 11:47 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:58
Pierz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:06:
[...]

Is er uberhaupt iemand die het ding gebruikt? Wij hebben hem op dag 1 in de garage geknikkerd en daar ligt hij nog steeds.
Jazeker. Heb er van die klemmen op gehad en sindsdien nooit meer problemen mee.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Ik rij zelf voornamelijk snelwegen (ik woon 3 min van een op/afrit snelweg) en zit overdag wel rond de 145wh maar zodra je 130 kan rijden gaat dit snel omhoog naar 170.
En als het koud is zit ik overdag zelfs al boven de 170 (verwarming staat standaard aan op 20 graden, stuurverwarming en stoelverwarming ook aan).

Hebben jullie wat tips?
Dit zijn gemiddelde waarden over een heel jaar. Wellicht heb jij de auto nog niet een heel jaar en heb je alleen nog maar in de winter gereden. Maar je vergelijkt dat gemiddelde ook nog eens met een incidenteel verbruik, dus dat gaat mank.

Over het algemeen, als je een laag verbruik wilt:
- rijden met een rustige rechtervoet: niet te snel accelereren.
- anticiperen op vertragingen en dan al vroeg beginnen langzaam te vertragen
- snelheid beperken: luchtweerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid.
- Autopilot/TACC gebruiken: constante snelheid is zuiniger dan met de voet op het pedaal steeds kleine variaties te hebben.

Ik rijd zelf overigens wel gewoon 124 (Belgie) of 135 (NL/F) op de Autopilot als het mag en als het ook zin heeft (voor een klein stukje of als het een drukke weg is waar steeds vrachtwagens moeten worden ingehaald heeft het amper zin om hard te gaan rijden en vervolgens weer af te moeten remmen). Anders houd ik met gewoon aan 104 km/h waar/wanneer 100 geldt.

Mijn gemiddelde verbruik met de Model Y RWD is nu 162 Wh/km, maar dat is inclusief 2 winters. Na het eerste volle jaar zat ik op 158 of 159 Wh/km. Daarna kwam nog de wintersport en op zulke lange afstanden ga ik dus wel 130+ op de Autopilot rijden (tot maximaal 140, want dan stopt de Autopilot ermee). En dus ging het gemiddelde weer wat omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oekol schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:58:
[...]

Jazeker. Heb er van die klemmen op gehad en sindsdien nooit meer problemen mee.
Hier ook wel die klemmen een tijdje gedaan en dat heeft wel iets geholpen. Ik laat hem er ook lekker in liggen ivm geluidsdemping. Als ik iets wil pakken klap ik er even vanaf de onderkant tegenaan en vouwt hij makkelijk om.

Ik vind dit toch beter dan zo'n slap rolgordijntje; vooral wegens het geluid. Alleen als we echt een volle auto hebben qua lading gaat de hoedenplank eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43
[...]

Hebben jullie wat tips?
Hangt ook heel erg af van wát je rijdt ;). Mijn gemiddeld verbruik in mijn 2022 Model 3 RWD is in 2024 vanaf januari 135Wh/km over 11.000km.
Maart is tot nu toe 120Wh/km. Merk dat de auto bij gelijk rijgedrag fors zuiniger wordt boven de 10-12C. (Lees: 10-20Wh/km verschil).

Nu nog op de allseasons, ergens deze week wisselen naar m'n zomersetje.

2023 was over het hele jaar gerekend 122Wh/km volgens mij.

Ik rijd als een oude krant, voornamelijk lekker op de Autosteer 3-4 afstand achter een snelle vrachtwagen, en vind zuinig rijden leuk. Maar nooit zonder verwarming enzo als 't nodig is.

Vaders rijdt in zijn 2019 Model 3 LR 149Wh/km gemiddeld nu over 240.000km. Rijdt overal gewoon 100-105 / snelheidslimiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nu we, hopelijk, richting het lekkere weer gaan.. Wie heeft er goede ervaring met schermen voor het glazen dak? Zie nu via de app dat de interieur warmte 31 graden is en dat al met 15 graden =]
Iets in mij zegt dat het in de zomer wel eens snikheet in de Y kan worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:38
[...]

Hebben jullie wat tips?
Kijk eens hier bij factoren die van invloed zijn op je energieverbruik/ en tips om je actieradius te vergroten of je wellicht nog wat op kunt steken. Het zijn veelal inkoppertjes, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Laatst online: 31-03 19:19
Ik heb eind vorige week een service verzoek ingediend via de Tesla app i.v.m het iets los zittende paneel rechts achter onder het achterlicht. Net een een melding gehad ‘u hoefde geen kostenraming goed te keuren’. Betekend dat er dan geen kosten aan verbonden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20
beyazz06 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:30:
Nu we, hopelijk, richting het lekkere weer gaan.. Wie heeft er goede ervaring met schermen voor het glazen dak? Zie nu via de app dat de interieur warmte 31 graden is en dat al met 15 graden =]
Mijn Y staat vol in de zon: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCJhek71ulVodJDTru0eu5FMTW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zPbCxlLU8YE30JNHJWFsIHhk.png?f=fotoalbum_large

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, ik heb dat vorig jaar voor de zomer gekocht. De zomer ervoor zaten 40+ graden flink te puffen in de Ioniq 5, maar die had een elektrisch gordijn voor het glazen dak. De Y heeft dat niet dus ik ging ervan uit het nodig te hebben. Afgelopen zomer (sinds ik die schermen heb) was het amper boven de 25*C dus eigenlijk niet vergelijkbaar.

Ik heb iets van Amazon besteld. Eerste set die ik bestelde was van Basenor, maar die had al wat krassen en lelijke plekken. Toen een besteld van KKTR-CAR. Die was schadevrij en past gewoon goed. Of het echt veel doet qua warmte buiten houden is overigens nog de vraag (en moeilijk vast te stellen tenzij je twee auto's naast elkaar in de zon zet: eentje zonder en een met scherm).

Die schermen zijn wel iets gedoe met ophangen en weghalen, dus het is meer iets dat je voor een deel van het jaar ophangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Denk dat de inside temp wat achterloopt ;) Mijn model 3 is nu 18 buiten, 37 binnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Ik heb toen van die schermen gekocht (2 delen), maar niet zozeer om de temp binnen, maar als je wat langer bent zul je merken dat het vlak onder het dak loeiheet is. Hou je hand in de volle zon straks maar eens vlak onder het dak. Ik moet zeggen dat ik er tevreden mee ben en het dempt ook nog wat geluid naar mijn mening, wat minder 'hol'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20
Mar.tin schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:49:
[...]

Denk dat de inside temp wat achterloopt ;) Mijn model 3 is nu 18 buiten, 37 binnen :+
Lijkt erop ja 8) Maar hoeveel zou het in een "normale" auto zijn als de zon er vol op staat?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
winwiz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:53:
[...]

Lijkt erop ja 8) Maar hoeveel zou het in een "normale" auto zijn als de zon er vol op staat?
Ook niet onder buitentemp :9

Vind vooral het glazen dak warm aanvoelen in de zomer, heb het idee dat dat in mijn zwarte Nissan Leaf minder was. Maar het is alweer bijna 2 jaar geleden dat ik daarmee in de zomer gereden heb :P

Een zonneschermpje hielp een boel afgelopen zomer voor mijn gevoel. Heb een compleet setje van Amazon zodat ik er ook een keertje in kan kamperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 16:38
Heeft iemand al 2024.8 binnen? Ik ben erg benieuwd naar de werking van adaptieve koplampen bij alle auto's die zijn uitgerust met coole samsung pixcell koplampen (2021-2023 M3 + MY)

https://led.samsung.com/a...tive-modules/pixcell-led/

Keep it cool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
Oekol schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 06:30:
Oké er gebeuren twee leuke dingen:

1) de eerste 2024.8.3 update is gedownload is NL Noord Holland. Dus laten we zeggen over een goeie week zijn wij aan de beurt.
Vanochtend toen ik keek rond half 8 had ik de update klaar staan. Omdat ik naar werk moest heb ik hem niet gelijk geïnstalleerd. Nu kan ik niet wachten om vanavond wel even adaptive headlights te gaan testen :)
Ik heb overigens een 2023 MYP, geen idee of ze per model/uitvoering uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
bilgy_no1 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:16:
[...]

Hier ook wel die klemmen een tijdje gedaan en dat heeft wel iets geholpen. Ik laat hem er ook lekker in liggen ivm geluidsdemping. Als ik iets wil pakken klap ik er even vanaf de onderkant tegenaan en vouwt hij makkelijk om.

Ik vind dit toch beter dan zo'n slap rolgordijntje; vooral wegens het geluid. Alleen als we echt een volle auto hebben qua lading gaat de hoedenplank eruit.
Is de geluidsdemping echt merkbaar? Er is sinds een tijdje een retro-fit beschikbaar, en twijfel of ik het de moeite waard vind voor €410,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:23
The_Woesh schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:23:
[...]

Vanochtend toen ik keek rond half 8 had ik de update klaar staan. Omdat ik naar werk moest heb ik hem niet gelijk geïnstalleerd. Nu kan ik niet wachten om vanavond wel even adaptive headlights te gaan testen :)
Wel even een filmpje maken he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:01
Die van mij staat in de schaduw (naast de noordgevel) en het is 21°C in de auto met 16°C buiten.
In de zomer als de zon er op zit, wordt het 50-60°C in de auto. Gelukkig kun je op voorhand koelen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
DaCoTa schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:28:
[...]

Is de geluidsdemping echt merkbaar? Er is sinds een tijdje een retro-fit beschikbaar, en twijfel of ik het de moeite waard vind voor €410,-
Ik heb er een tijdje over gedacht, maar de grotere hoeveelheid geluid is inherent aan het glazen dak . Ben je bereid die op te geven (door er bv gamma noppenschuim tegenaan te plakken), kan je een verschil maken.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het te negeren en de radio wat harder te zetten.

Keep it cool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valentijn
[...]

Luqq schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:32:
[...]

En het filmpje op youtube te zetten zodat de rest van de wereld er ook van kan genieten

Keep it cool

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaCoTa
Valentijn schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:35:
[...]
Ik heb er een tijdje over gedacht, maar de grotere hoeveelheid geluid is inherent aan het glazen dak . Ben je bereid die op te geven (door er bv gamma noppenschuim tegenaan te plakken), kan je een verschil maken.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het te negeren en de radio wat harder te zetten.
Noppenschuim tegen het glazen dak is wel heel erg pauper. Om verder geld te besparen zou je ook nog eierdozen kunnen overwegen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:21
DaCoTa schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:41:
[...]

Noppenschuim tegen het glazen dak is wel heel erg pauper. Om verder geld te besparen zou je ook nog eierdozen kunnen overwegen :+
Of alufolie spannen, tegen de hitte! Net als op je gasfornuis thuis.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 22:42
Broodro0ster schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:34:
[...]

Die van mij staat in de schaduw (naast de noordgevel) en het is 21°C in de auto met 16°C buiten.
In de zomer als de zon er op zit, wordt het 50-60°C in de auto. Gelukkig kun je op voorhand koelen.
Mijn M3 (2024, maar ik denk andere ook) heeft ook een cabin overheat protection, die de cabine koelt als de binnentemperatuur boven de 35 of 40c komt. Wel met de nodige impact op je batterij natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
DaCoTa schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:41:
[...]

Wellicht is investeren in een sony XM5 de beste keuze qua euro's. Daar heb je buiten de auto ook nog wat aan.

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
LigeTRy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:44:
[...]

Mijn M3 (2024, maar ik denk andere ook) heeft ook een cabin overheat protection, die de cabine koelt als de binnentemperatuur boven de 35 of 40c komt. Wel met de nodige impact op je batterij natuurlijk.
Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat dat echt werkt, m'n 2019 versie heeft die optie ook en is nog nooit aangeslagen, zelfs niet met 60 graden in de auto. Snap ook niet waarom dat nodig zou zijn, geen enkele andere auto heeft "overheat protection"

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

DennusB schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:46:
Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat dat echt werkt, m'n 2019 versie heeft die optie ook en is nog nooit aangeslagen, zelfs niet met 60 graden in de auto. Snap ook niet waarom dat nodig zou zijn, geen enkele andere auto heeft "overheat protection"
Excessieve temperaturen zijn nooit interessant. Degradatie van interieurmaterialen, comfort, batterijen van items die in je auto liggen, noem naar op. En dit is een vermoeden/veronderstelling van mij, maar ik vermoed dat het minder energie kost om een interieur op 30-35 graden te houden dan om het terug te koelen van 50+ graden. Eer al die opgenomen warmte terug uit je automassa gepompt is, ben je al lang thuis :+

Ik heb gewoon op het 'vent' knopje geduwd tho', ramen wat open laten staan voor ventilatie heeft altijd al gewerkt voor mij :+

[ Voor 13% gewijzigd door Slonzo op 14-03-2024 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:34
Mijn interieur tikt nu ook 42 graden aan maar gevoelsmatig voelt het bij lange na geen 42 graden aan.

Ik moest toevallig net snel naar de supermarkt toe en stapte de auto dus in met "42 graden", de eerste minuut al rijdend alle ramen opgezet en het gevoelsmatig was het toen al koel genoeg. Dit was ook gelijk een mooie kans om de stoelventilatie voor het eerst uit te proberen. En waar ik er in het begin nog best sceptisch over was werkt het wel verdomd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
[...]

Dat komt door iig twee dingen:
- Het werkt maar maximaal 24 uur na het parkeren
- Een sensor moet uit staan anders werkt het niet (interieursensor geloof ik. Iig: zie handleiding). Deze sensor staat standaard aan en moet je dus expliciet uitzetten

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Luqq schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:32:
[...]

Hahah... Ja ik ben niet zo van de vlog generatie, maar als m'n dochter mee wilt kan ze wel even filmen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32
Ik heb voor in de auto deze besteld
https://nl.aliexpress.com/item/1005005575056108.html

En zit reflecterende laag aan de buiten zijde.
En dat helpt zeker.
Ook voor de achterklep zit erbij mij zomers erin door de achteruitkijkspiegel zie je toch niks en ik ben gewend om op de buitenspiegels te rijden.

Bij parkeren in de zon voor de voorruit deze gekocht
https://nl.aliexpress.com/item/1005005785015917.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
Slonzo schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:50:
[...]

En dit is een vermoeden/veronderstelling van mij, maar ik vermoed dat het minder energie kost om een interieur op 30-35 graden te houden dan om het terug te koelen van 50+ graden. Eer al die opgenomen warmte terug uit je automassa gepompt is, ben je al lang thuis :+
Dit vind ik een hele goede vraag. (terugkoelen minder energie dan de temperatuur laag houden tijdens parkeeractie) Zou engineering explained explained / technology connections er een video over willen maken?

[ Voor 7% gewijzigd door Valentijn op 14-03-2024 14:20 ]

Keep it cool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:27
[...]

Heb het bij mijn RWD uit 2023 ook nog niet zien werken. Bij een collega wel. De ramen gaan blijkbaar ook een stuk naar beneden wanneer dit aanslaat. Helaas kwam er toen ook een onweersbui voorbij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:11
Mijn ervaring is dat het vooral helpt om de auto met de kont richting de zon te zetten. De meeste hitte komt via de voorruit binnen. Ik heb geen schermen tegen het dak en heb niet het gevoel dat ik wat mis. Als je de voorruit richting de zon zet kan je wel een ei bakken op de voorstoelen, daar zou ik vooral op letten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Lekker! :*)

Net een mooi ritje achter de rug en met deze buitentemperatuur zie je het verbruik fors dalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgCzSgFPSudixqiOVnAXGehGgR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCr9pR1BwxN64bJ81Eo9svKf.jpg?f=fotoalbum_large

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Jammer alleen dat de warmtepomp niet apart uit te schakelen is met alleen ventilatie aan.
Alles uit inclusief ventilatie kan maar dat stijgt de binnentemperatuur flink.

Wie weet bij een toekomstige update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
RaRo74 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:39:
Jammer alleen dat de warmtepomp niet apart uit te schakelen is met alleen ventilatie aan.
Alles uit inclusief ventilatie kan maar dat stijgt de binnentemperatuur flink.

Wie weet bij een toekomstige update.
De warmtepomp draait ook om alle andere onderdelen (motoren, batterijen, e.d.) te koelen, dus die zal nooit uit te schakelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:43

bert pit

asdasd

DaCoTa schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:52:
[...]

Over afschrijving gesproken, ik heb de mijne (zelfde leeftijd, uitvoering en kleur) nog verkocht voor boven de €40k in september 2021.
Maar, een LR (dual motor) december 2019 stond in de boeken voor de nieuwprijs van 59.900 Euro...

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesio
  • Laatst online: 21:38
bert pit schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:45:
[...]

Maar, een LR (dual motor) december 2019 stond in de boeken voor de nieuwprijs van 59.900 Euro...
Best een mooie lineaire afschrijving dus! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
bert pit schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:45:
[...]

*kuch*met FSD*kuch* 67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024

NMA

Beste mensen,

Het is vandaag prachtig weer en dus lekker met de ramen open gereden. Helaas hoor ik een fluitend, piepend geluid als ik over een wat ongelijke weg (klinkers) rijdt of een bocht naar links maak. Ik had het een paar weken geleden (ook mooi weer) ook gehoord. Bij een gladde asfalt weg heb ik er geen last van (alleen als ik rem of een bocht naar rechts maak).Ik vermoed iets met een schokdemper.

Het geluid klinkt een beetje als zo'n knuffel die piept als je er in knijpt. Een 'wheez' alsof er ergens lucht onder hoge druk ontsnapt. Ik kan niet helemaal herleiden of het van voor of achter komt maar het is alleen aan de rechterzijde. Ik vermoed het wiel voor.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

toegevoegd: als ik rechts voor op de auto druk om hem te bewegen hoor ik niets

[ Voor 5% gewijzigd door NMA op 14-03-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
ik gok op je remschijven, een paar keer goed remmen al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024

NMA

NiroNiro schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:01:
ik gok op je remschijven, een paar keer goed remmen al geprobeerd?
Heb ik ook aan gedacht maar dan zou het geluid er ook moeten zijn als ik op een vlakke weg rijd lijkt mij.

Maar ik zal het eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaCoTa schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:28:
[...]

Ja, ik merk echt wel verschil tussen de plank wel of niet in de auto. Ook als (een deel van) de banken plat liggen is er merkbaar meer gerommel vanuit de achterbak te horen.

Of het bij die retro-fit ook zo is en of dat het geld waard is kan ik niet beoordelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
NMA schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:00:
Beste mensen,

Het is vandaag prachtig weer en dus lekker met de ramen open gereden. Helaas hoor ik een fluitend, piepend geluid als ik over een wat ongelijke weg (klinkers) rijdt of een bocht naar links maak. Ik had het een paar weken geleden (ook mooi weer) ook gehoord. Bij een gladde asfalt weg heb ik er geen last van (alleen als ik rem of een bocht naar rechts maak).Ik vermoed iets met een schokdemper.

Het geluid klinkt een beetje als zo'n knuffel die piept als je er in knijpt. Een 'wheez' alsof er ergens lucht onder hoge druk ontsnapt. Ik kan niet helemaal herleiden of het van voor of achter komt maar het is alleen aan de rechterzijde. Ik vermoed het wiel voor.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

toegevoegd: als ik rechts voor op de auto druk om hem te bewegen hoor ik niets
Ik heb er ook last van gehad. Enorm snerpend geluid bij lage snelheden / sturen in bepaalde richtingen. Zit vaak een steentje achter de remschrijf. Flink beuken/gek doen met het sturen wil het vaak oplossen.

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
SirLct schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:29:
https://www.autoscout24.n...ults&order_bucket=unknown

De eerste LR onder 20k met normale km lijkt me?
Zo te zien kleine schade op de zijskirt rechts maar geen mega ding.
Op deze tempo verkoop ik dit jaar nog de auto van mijn vrouw (bmw op benzine).
In deze advertentie wordt gezegd
"Batterij is ook nog goed 300km op een lading over de snelweg is mogelijk, afhankelijk van uw rijgedrag uiteraard."
Is dat normaal voor een LR met 150k op de teller? Ik had verwacht dat dit toch wel 325~350 zou moeten kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
DaCoTa schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:44:
[...]

De warmtepomp draait ook om alle andere onderdelen (motoren, batterijen, e.d.) te koelen, dus die zal nooit uit te schakelen zijn.
Mijn vorige EV had die optie weldegelijk 8)

Maar als ik A/C geheel uitzet zie ik het verbruik dalen. Ofwel, een grote verbruiker wordt op dat moment uitgeschakeld. Rara welke verbruiker dat is.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:08
In de advertentie staat iets over 'full auto-pilot'. Of dat daadwerkelijk FSD betekent, dat is nog maar de vraag. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:08
RaRo74 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:22:
[...]

Mijn vorige EV had die optie weldegelijk 8)

Maar als ik A/C geheel uitzet zie ik het verbruik dalen. Ofwel, een grote verbruiker wordt op dat moment uitgeschakeld. Rara welke verbruiker dat is.........
Op het moment dat je hem uitschakelt, zie je op dat moment een daling in het verbruik. Maar als later de compressor of een ander onderdeel van de warmtepomp weer nodig is om iets anders te koelen of te verwarmen, dan valt dat niet op. Terwijl het misschien ook invloed heeft op je verbruik. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Dat heb ik getest maar over een afstand van 40 kilometer was dat op dat moment niet te merken.
Ofwel, iets gaat uit en blijft (grotendeels)uit. Verbruik bleef dalen.
Op korte ritten te verwaarlozen. Lange ritten niet.

[ Voor 5% gewijzigd door RaRo74 op 14-03-2024 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 12:17
Valentijn schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:19:
[...]

Dit vind ik een hele goede vraag. (terugkoelen minder energie dan de temperatuur laag houden tijdens parkeeractie) Zou engineering explained explained / technology connections er een video over willen maken?
Ik zou zeggen dat er bij een hogere binnentemperatuur een hogere natuurlijk overdracht is van energie (warmte) van binnen naar buiten. En er ontstaat ook weer een evenwicht tussen de binnen- en buitentemperatuur. Dat betekend dat alle toegevoegde energie vanzelf weer naar buiten verdwijnt. Al deze energie hoeft de airco dan niet meer te verplaatsen. Het lijkt me dus dat het continue aan laten staan van de airco niet voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_1975
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:16
Er staat “Open alle ramen volledig” voor grotere actieradius. Dat kan toch niet waar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tombola
  • Laatst online: 09-09 17:16
Peter_1975 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:51:
[...]

Er staat “Open alle ramen volledig” voor grotere actieradius. Dat kan toch niet waar zijn.
Vertalings foutje, engels versie zegt: "Fully raise all windows."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
Gumball schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:18:
[...]

In deze advertentie wordt gezegd

[...]

Is dat normaal voor een LR met 150k op de teller? Ik had verwacht dat dit toch wel 325~350 zou moeten kunnen zijn?
Onze LR uit 2019 met 241K op de klok doet nog 452km weergeven op 100% lading.

Afhankelijk van hoe diep je voet gaat is 300km wel/niet haalbaar. "Snelweg" is ook een beetje ambigu vind ik. Met 100km/u komt het verbruik heel anders uit dan bij 120-130.

Actueel verbruik deze week van die LR is volgens tessie 160Wh/km (95% van rated range). Dus zou 430km zijn bij 100km/u.
Verbruik dit jaar over 12.000km was 166Wh/km (91% van rated range dus +-411km 100-0%.)
Verbruik afgelopen 53.000km was 152Wh/km.

Ik geloof dat de verbruiksteller in de auto over de afgelopen 240.000km 149Wh/km of daaromtrent aangeeft

Allemaal overwegend snelweg overdag bij 100km/u, maar wel met de aero doppen en niet die 20inch? lichtmetaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 14-03-2024 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 17:39
Makkelijk schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:45:
[...]

Mijn vriendin rijdt 25 heen en 25 terug en dan is het verbruik rond de 130Wh/km. Dus zelfs dan is het relatief. Daar zit 0km snelweg in ;)

Ons verbruik wordt vooral omhoog getrokken door langere afstanden, met name vakantieritten en ritten naar ouders. Even 200km terugrijden om 9 uur 's avonds met 140km/u hakt er in.

Waarmee ik maar wil zeggen, verbruik vergelijken tussen individuele cases is vrij onmogelijk.
Gisteren, 13-3-24, via A15 en A27 naar Lelystad, 2 x120km waarvan 2 x 13km stad, snelweg 105km pu, verbruik 120Wh/km, Reis tijd 1u20min, M3H RWD, 1 maand oud en km stand 2000

[ Voor 4% gewijzigd door hunter3315nl op 14-03-2024 16:05 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Ik heb vandaag 0 Wh/km verbruikt, heb met een biertje op het terras van de zon genoten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mar.tin schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:57:
[...]

Onze LR uit 2019 met 241K op de klok doet nog 452km weergeven op 100% lading.

Afhankelijk van hoe diep je voet gaat is 300km wel/niet haalbaar. "Snelweg" is ook een beetje ambigu vind ik. Met 100km/u komt het verbruik heel anders uit dan bij 120-130.

Actueel verbruik deze week van die LR is volgens tessie 160Wh/km (95% van rated range). Dus zou 430km zijn bij 100km/u.
Verbruik dit jaar over 12.000km was 166Wh/km (91% van rated range dus +-411km 100-0%.)
Verbruik afgelopen 53.000km was 152Wh/km.

Ik geloof dat de verbruiksteller in de auto over de afgelopen 240.000km 149Wh/km of daaromtrent aangeeft

Allemaal overwegend snelweg overdag bij 100km/u, maar wel met de aero doppen en niet die 20inch? lichtmetaal.
Met 100km/u moet 400 toch nog wel te doen zijn? Ik kom dan bijna op de EPA waardes uit. 300km haal ik nog als ik met 145 op de cruise control in de avond kan doorblazen. (Ook in de winter over een afstand van 160 km, geeft keurig 48% aan bij aankomst op bestemming).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Jeroenneman schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:22:
[...]

Met 100km/u moet 400 toch nog wel te doen zijn? Ik kom dan bijna op de EPA waardes uit. 300km haal ik nog als ik met 145 op de cruise control in de avond kan doorblazen. (Ook in de winter over een afstand van 160 km, geeft keurig 48% aan bij aankomst op bestemming).
Lijkt me wel, zeker als dat gewoon rustig 100km/u is. Is ook wat mijn post soort-van probeert aan te geven toch? :)

Zonder interieurfoto's en een bereik opgeven van "300km op de snelweg" weet ik nooit zo goed wat ik daarvan moet denken, vooral niet omdat ik zelf overwegend veel rustiger rijd dan het gemiddelde en dus met mijn RWD in de zomer gemakkelijk de 500km op een accu aantik :+ Dus alleen maar af kan gaan op de tessie data die ik heb van de andere tesla "in het gezin".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
schumi1986 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:29:
[...]

Ben zelf mede-eigenaar van een auto detail bedrijf. Als je de hele auto wilt laten polijsten ben je ergens tussen de 300-600 euro kwijt.

De gemiddelde Tesla wordt niet netjes afgeleverd en zit vol met lak imperfecties. Daardoor is het best wat werk om de lak netjes te krijgen ondanks de auto bijna nieuw is.

Er zijn genoeg hobby detailers die het in hun garage doen en dan kan het wellicht goedkoper. Zou even goed in jou omgeving zoeken.
Mocht je regio Rotterdam/Den Haag werkzaam zijn, kan je mij een opgave doen voor keramische coating? Gaat om een "ei", mag uiteraard via PM 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
bilgy_no1 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:16:
[...]

Inderdaad op vakantie blijft hij thuis achter. Verder altijd er in, gewenning om vanuit onder een tik te geven. Dan vouwt hij wel oké op.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Woesh
Ok addaptief grootlicht moet aan met AP, hoop dat het goed werkt anders wordt dat wel een domper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bjyz9Au_Hd1yPUMjNMRWJULInk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwnn5d6RpX6yVvPdPoe2D46u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Heb ergens soms wel 't gevoel dat t eerst P dan LR is en dan de rest met tussendoor een verdwaalde andere er tussen. Totaal gebaseerd op niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 15:57
Oekol schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:26:
[...]

Heb ergens soms wel 't gevoel dat t eerst P dan LR is en dan de rest met tussendoor een verdwaalde andere er tussen. Totaal gebaseerd op niks.
Net nog even gekeken maar nog niets op mijn 3P, volgens mij is het echt random.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Dat werkt zeker wel. Maar vreet ook veel batterij. Ben er mee gestopt en voordat ik naar de auto loop zet ik de airco aan net zoals ik in de winter dat doe om te ontdooien. Met de seconde zie je de temp naar beneden gaan dus ben gestopt met overheat protection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:57
The_Woesh schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:04:
Ok addaptief grootlicht moet aan met AP, hoop dat het goed werkt anders wordt dat wel een domper.

[Afbeelding]
Wat is dat anders als automatisch groot licht wat aan moest bij AP, of mis ik iets?

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mytheory
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 23:25

[Afbeelding]
Ik rijd sinds gisteren de M3H en ben zeer tevreden met de auto. Bij mij staat die laatste zin er niet bij. Gisteravond in het donker even uitgeprobeerd maar de eerste auto die ik tegen kwam begon al te seinen naar mij. Dus helaas nog niet perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-08 18:50
Nu het wat warmer wordt buiten daalt het verbruik :D stukje snelweg vrij constant rond 107 gereden, stoel koeling stond aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJkYC_gKze1WgnGVsUodkxYuUGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhvy4d3LZz7Ao7sy0g3z5cA0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Xrypta schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:42:
[...]

Wat is dat anders als automatisch groot licht wat aan moest bij AP, of mis ik iets?
Ja je mist iets.

Hier van notateslapp:
High beams now adapt to reduce glare for other drivers and cyclists.

By detecting other road users, and selectively dimming individual pixels of the headlight, your high beams stay on more often for greater visibility at night.

To turn them on, in your vehicle settings go to Lights > Adaptive High Beams.

Editor's note: This applies to vehicles with matrix headlights seen on some of the redesigned Model S and Model X vehicles, as well as the first-gen Model 3 and Model Y. It currently only applies to vehicles in Europe, but Tesla is working on adding support in the U.S.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 06:38

[Afbeelding]
Grootlicht moest ook al automatisch aan bij gebruik AP. En nu is dat dus Adaptief licht.

[ Voor 8% gewijzigd door turkeyhakan op 14-03-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
The_Woesh schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:11:
[...]

Ja je mist iets.

Hier van notateslapp:

[...]
Als ik dat lees is er weinig veranderd. In de originele pre-adaptive tijdperk moesten automatisch groot licht en autopilot ook tezamen aan, vergeleken met adaptive kan dat weinig slechter zijn. Even los van prachtoplossingen als S3XY buttons etc.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
Oekol schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:02:
Elon is weer aan het teasen geslagen...
Iemand die op X vraagt wanneer functies terugkomen (in Tesla Vision). Wanneer hij dus Summon, Smart Summon en automatisch inparkeren weer kan gaan gebruiken.

[Twitter]

Waarop hij antwoord. Deze maand en de volgende maand komen er leuke updates aan....

[Twitter]
We hebben de adaptieve koplampen nu gehad. De volgende leak is er. 'Twee weken' van Elon krijgt ineens een hele andere wending ;) In de IOS app van tesla is een en ander gevonden:
References to Auto Park
Tesla has modified some code in the app related to Auto Park and Smart Summon according to Tesla_App_iOS.

The updated references in the app could point to the expected revamp of Smart Summon or the upcoming improvements to Auto Park in the near future.

The app currently doesn't offer any functionality for Auto Park, even for vehicles that include ultrasonic sensors and are capable of using Auto Park. These new references could point to the possibility of Auto Park being able to be used from outside of the vehicle.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• The_Woesh
Ok hier is die dan, ik moet zeggen het werkt erg goed. Dik tevreden mee :D

https://youtu.be/V1nYwLWKW7A?feature=shared

https://youtu.be/HN8Z0uBX4NQ?feature=shared

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 09:57
me happy O-) - 27 maart haal ik mijn Y op in Tilburg:
Mar 13th HW3
Deep Blue Metallic
RWD
No tow pkg
_/-\o_ BT01 BATTERY Structural Pack with Bladerunner cells _/-\o_
RD07 REAR DRIVE UNIT 4DU (RDU), corked, 840A, US/DE
TY9B TIRE 19” Summer Square - Dual Sourcing Hankook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
Ziet er zeer sjeun uit d:)b kan niet wachten tot de update hier binnen is

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cegra
  • Laatst online: 27-05 13:00

Cegra

Tesla Model Y LR 2023

Pandabeer35 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:29:
me happy O-) - 27 maart haal ik mijn Y op in Tilburg:

[...]
waar haal je die gegevens vandaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 09:57
Cegra schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:38:
[...]
waar haal je die gegevens vandaan?
Zodra je de VIN code hebt: https://www.reddit.com/r/...hai_vins_please/?sort=new 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 19:24

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Waar kijk ik naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Oekol schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:53:
[...]

We hebben de adaptieve koplampen nu gehad. De volgende leak is er. 'Twee weken' van Elon krijgt ineens een hele andere wending ;) In de IOS app van tesla is een en ander gevonden:

[...]
Hopelijk dan dat het niet lang meer duurt.
Maar ik geloof dat een groot aantal hier geen EAP heeft en ook niet wilt. Hoewel misschien dat het wat mensen over de streep trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
Ik denk matrixlicht na de 2024.8.xxx update.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Adaptieve koplampen. 1e filmpje op 1.45min zie je het goed aan de linkerkant bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 19:24

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Oekol schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:23:
[...]

Adaptieve koplampen. 1e filmpje op 1.45min zie je het goed aan de linkerkant bijv.
Dit komt automatisch op mn tesla na de software update? Op elke model 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:32
Psycho_Mantis schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:14:
[...]

Hopelijk dan dat het niet lang meer duurt.
Maar ik geloof dat een groot aantal hier geen EAP heeft en ook niet wilt. Hoewel misschien dat het wat mensen over de streep trekt.
Als het net zo soepel gaat werken als recente BMW parking assist ga ik mezelf er misschien wel op trakteren. In de grote stad toch wel lekker bij fileparkeren onder druk :X Daarnaast hebben we een aangebouwde garage waar je na inrijden niet fatsoenlijk uit kan komen zonder deurtje-tik, dan is zonder bestuurder naar binnenrijden ook wel fijn.

Krijg je trouwens korting op FSD als je eerder EAP hebt aangeschaft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Tweakarim schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:36:
[...]

Si senor! Zit in de nieuwe 2024.8.* update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:06

mattijssch

Model 3 LR

Tweakarim schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:36:
[...]

Ik denk toch van niet, ondanks dat not a tesla app zegt dat het ook al bij 1st gen Models 3 zit, staat het bij mij niet bij de releasenotes van de 2024.8.3 update. M3LR van september 2019... Ik heb ook helemaal geen matrix koplampen.

Maar als er andere ervaringen met 1st gen Models 3 zijn, dan hoor ik het graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Voor mensen die twijfelen of hun auto compatible is met de nieuwe update en dus de adaptieve koplampen. In onderstaande foto is links compatible met adaptieve koplampen en heeft de zogenoemde matrixkoplampen. Rechts heeft geen matrix koplampen en zodoende niet compatible.

Afbeeldingslocatie: https://www.shop4tesla.com/cdn/shop/articles/kommt-das-matrix-licht-bei-tesla-851664.jpg?format=webp&pad_color=ffffff&v=1659736894&width=1646

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
beyazz06 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:13:
[...]

Mocht je regio Rotterdam/Den Haag werkzaam zijn, kan je mij een opgave doen voor keramische coating? Gaat om een "ei", mag uiteraard via PM 🤗
Omgeving Eindhoven ;)
Oekol schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:00:
Voor mensen die twijfelen of hun auto compatible is met de nieuwe update en dus de adaptieve koplampen. In onderstaande foto is links compatible met adaptieve koplampen en heeft de zogenoemde matrixkoplampen. Rechts heeft geen matrix koplampen en zodoende niet compatible.

[Afbeelding]
Bijzonder om te zien dat echt elke model 3 scheef in elkaar zit aan de voorkant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 17-09 22:32
Jackberry schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:02:
Nu het wat warmer wordt buiten daalt het verbruik :D stukje snelweg vrij constant rond 107 gereden, stoel koeling stond aan

[Afbeelding]
Net verbruik!
Let er wel op dat de afwijking op de kilometerteller kleiner is dan bij de meeste ouderwetse auto’s. Ik reed met mijn vorige VAG auto’s altijd 107 in de trajectcontrole, maar dat is met een tesla te hard. Daar rij ik 104 mee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
Oekol schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:00:

[Afbeelding]
Dank hiervoor! Net eerst zitten googlen of m'n auto het zou hebben maar resultaat daarvan is niet eenduidig. Dus net maar even naar buiten gelopen en warempel, hij heeft inderdaad zo'n 'oog' aan de zijkant. Alleen nog geen update te downloaden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Laatst online: 22:45

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Mijn eitje rwd laad ik altijd op tot 100 procent. Ik rij niet zo veel dus het duurt wel een week voordat ik 300 km op de teller heb zitten. Is het beter, om de dan te laden wanneer ik na 2 dagen 30 procent leeg heb gereden of kan ik ook wachten tot ik het eitje tot 40% heb leeg gereden?
Ik merk dat ik moet wennen aan het gebruiken van de LFP batterij
Thxs Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
peerke 1960 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:44:
Mijn eitje rwd laad ik altijd op tot 100 procent. Ik rij niet zo veel dus het duurt wel een week voordat ik 300 km op de teller heb zitten. Is het beter, om de dan te laden wanneer ik na 2 dagen 30 procent leeg heb gereden of kan ik ook wachten tot ik het eitje tot 40% heb leeg gereden?
Thxs Peter
Niemand weet het exact. Behalve dat Tesla zelf zegt dat je minimaal 1x tot 100% moet laden per week. Zelf behandel ik de auto als een telefoon. Onder de 20% laad ik hem op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
peerke 1960 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:44:
Thxs Peter
Ik laad 60%-80% met mijn LFP M3. Ik rijd ook relatief weinig en korte stukken.
Als ik dan een keer een lange rit heb laad ik hem kort ervoor tot 100%.
Dit kan best maar eens in de maand zijn.

Mijn 60% ondergrens is meer bepaald door het feit dat als ik onverwacht een langere retour rit heb dit wel gaat lukken.

[ Voor 8% gewijzigd door mjvdzwet op 14-03-2024 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Zijn er meer Tweakers die vinden dat de Nederlandse navigatie stem wel een upgrade kan gebruiken?

Ze slikt regelmatig woorden in en straatnamen gaan ook niet helemaal lekker.

Maassluisseweg wordt uitgesproken als "maas louise weg".
De 1e keer dacht ik nog van... nooit geweten dat deze straat zo heet (rijdt er al 30 jaar)... tot ik tot de conclusie kwam dat het een Teslaanse verbastering was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:55

RvV

mjvdzwet schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:04:
Zijn er meer Tweakers die vinden dat de Nederlandse navigatie stem wel een upgrade kan gebruiken?

Ze slikt regelmatig woorden in en straatnamen gaan ook niet helemaal lekker.

Maassluisseweg wordt uitgesproken als "maas louise weg".
De 1e keer dacht ik nog van... nooit geweten dat deze straat zo heet (rijdt er al 30 jaar)... tot ik tot de conclusie kwam dat het een Teslaanse verbastering was.
Hier ook. Ik heb de navigatie-audio inmiddels uitgezet. Het was niet om aan te horen. :X De helft van de straten heeft een verkeerde klemtoon. Geen idee of dit een Tesla dingetje is of gewoon Google maps...

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
RvV schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:09:
[...]

Hier ook. Ik heb de navigatie-audio inmiddels uitgezet. Het was niet om aan te horen. :X De helft van de straten heeft een verkeerde klemtoon. Geen idee of dit een Tesla dingetje is of gewoon Google maps...
Google maps doet het gewoon goed, duidelijk een nieuwere speech engine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raka
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-09 17:25
Nee, in Google Maps gaat het goed. Bij Tesla niet... Bijna de helft van de straatnamen is wel iets mee. Ik lach me soms rot wat ze er van maakt.

Maar het ligt niet alleen aan de stem, weet niet of het er al uit is of dat ik het niet meer hoor, maar Neem na 3 kilometers de afslag is ook niet erg goed genederlandst.
Pagina: 1 ... 280 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: