Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 279 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.120 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:11
hmr schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:11:
[...]

En dat is echt een bizarre afschrijving! Had ik dit geweten, had ik mijn 330i denk ik gehouden. Ach ja, voor de rest wel blij met mij MYLR hoor!
Dat is natuurlijk vooral door de prijsverlaging van vorig jaar januari. Toen ging er in eens 12k van de long range af (link). Dat zie ik niet zo snel weer gebeuren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huibert_d
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 17:10
hmr schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 03:56:
https://www.autoblog.nl/n...ning-afschrijving-6856178

Dit vind ik toch wel het allergrootste nadeel van Tesla. Koper van een MYLR met wat extra’s voor 72k… dat doet toch meer pijn dan de afschrijving van mijn vorige auto’s…
Tja autoblog, als er niet genoeg EV occasions zijn is het slecht, als er teveel occasions zijn waardoor de afschrijving stijgt is het slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 06:38
Moobie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:25:
[...]

Good to know, maar wel irritant. |:( Als ik dan echt wil shufflen toch maar de telefoon pakken.
Worden de apps ontwikkeld door Tesla zelf of doet Apple de Apple Music app en Spotify ook de eigen app?
Volgens mij is het een webbased applicatie en gezien de reacties denk ik dat dit aan Apple ligt. Maar het kan net zo goed aan Tesla liggen, Tidal had namelijk zelfs helemaal geen shuffle functie tot december 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Route-de-Soleil
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-03 07:12
Hoi Allen, ik heb helaas geen vaste laadplek achter mijn huis dus ik kom heel vaak net een meter of twee tekort om de auto te laden, zat net te zoeken op internet maar heeft iemand enig idee of A: een verlengsnoer een goed idee is? (brand/garantie van Tesla) en B: als ik een goede dikke kabel kan krijgen waar moet hij aan voldoen, als ik op tesla zoek krijg ik een verlangsnoer te zien (vaak) met een hele vreemde aansluiting. Wie weet waar ik een correcte kabel voor mijn Model Y 2024 kan halen? (link?)
Dank alvast voor jullie reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Route-de-Soleil schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:44:
Hoi Allen, ik heb helaas geen vaste laadplek achter mijn huis dus ik kom heel vaak net een meter of twee tekort om de auto te laden, zat net te zoeken op internet maar heeft iemand enig idee of A: een verlengsnoer een goed idee is? (brand/garantie van Tesla) en B: als ik een goede dikke kabel kan krijgen waar moet hij aan voldoen, als ik op tesla zoek krijg ik een verlangsnoer te zien (vaak) met een hele vreemde aansluiting. Wie weet waar ik een correcte kabel voor mijn Model Y 2024 kan halen? (link?)
Volgens mij kun je een goede campingstekker als verlengkabel gebruiken. Moet je thuis die aansluiting wel hebben uiteraard. Hoe het zit met Schuko naar Schuko durf ik niet te zeggen.

CEE naar Schuko: https://www.elektramat.nl...uko-230v-ip44-1-5m-61408/

Denk niet dat je met 3 fasen kunt laden met bovenstaande kabel? Als dat al de wens is gezien je geen laadpaal hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 13-03-2024 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

turkeyhakan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Volgens mij kun je een goede campingstekker als verlengkabel gebruiken. Moet je thuis die aansluiting wel hebben uiteraard. Hoe het zit met Schuko naar Schuko durf ik niet te zeggen.

Maar pas wel op met zo'n kabel want de mobile connector ziet dan dat je de campingstekker ingestoken hebt en zal vrolijk 16A accepteren. Ja, een goede schuko kan ook 16A aan, maar is er niet voor bedoeld om dat vaak en gedurende lange tijd te doen.

Maar een goed verlengsnoer (minstens 2,5 mm) zou verder geen probleem zijn, zeker niet als je het met de gewone stekker met max 10A gebruikt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
turkeyhakan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Denk niet dat je met 3 fasen kunt laden met bovenstaande kabel? Als dat al de wens is gezien je geen laadpaal hebt.
Het is een beetje duur maar zoiets? https://www.amazon.com/Le...-Compatible/dp/B0B99CQVQ6
Die kan zowel op de wal connector als op de granny charger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Maasluip schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:05:
[...]

Maar pas wel op met zo'n kabel want de mobile connector ziet dan dat je de campingstekker ingestoken hebt en zal vrolijk 16A accepteren. Ja, een goede schuko kan ook 16A aan, maar is er niet voor bedoeld om dat vaak en gedurende lange tijd te doen.

Maar een goed verlengsnoer (minstens 2,5 mm) zou verder geen probleem zijn, zeker niet als je het met de gewone stekker met max 10A gebruikt.
Schuko op zich kan met maximaal 13A zo ver mijn kennis reikt. Ik heb die mobile connector nog niet gebruikt, maar kun je die ook een standje lager zetten?

[ Voor 18% gewijzigd door turkeyhakan op 13-03-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

turkeyhakan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:07:
[...]

Schuko op zich kan met maximaal 13A zo ver mijn kennis rijkt. Ik heb die mobile connector nog niet gebruikt, maar kun je die ook een standje lager zetten?
Ah, is het 13A.
De mobile connector is de lader die je thuis in het stopcontact steekt. Ja, je kunt met AC laden (laadpaal of mobile connector) de laadsnelheid in stappen van hele Amperes lager zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Maasluip schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:10:
[...]

Ah, is het 13A.
De mobile connector is de lader die je thuis in het stopcontact steekt. Ja, je kunt met AC laden (laadpaal of mobile connector) de laadsnelheid in stappen van hele Amperes lager zetten.
Dat kan ook via de app natuurlijk 8) Maar fijn dat het ook via de mobile connector kan.

Zonder laadpaal op 3 fasen (25A) laden is ook niet mogelijk zeg ik zo maar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

turkeyhakan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:18:
[...]

Dat kan ook via de app natuurlijk 8) Maar fijn dat het ook via de mobile connector kan.
Ah, nee. Alleen via de app. De mobile connector heeft daar verder geen interface voor.
Zonder laadpaal op 3 fasen (25A) laden is ook niet mogelijk zeg ik zo maar..
Er bestaan draagbare 3-fase laders, maar die zijn niet goedkoop. De mobile connector kan het iig niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Maasluip op 13-03-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kien.kien
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-04-2024
beyazz06 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:33:
[...]

Heb je toevallig nog een tweede/derde bestuurder gekoppeld? Zo ja, check even of in hun instellingen ook de planning goed staat/uit staat.. Ik merk hier namelijk dat wanneer ik in de auto rijdt en thuis kom, Sentry uitblijft. Wanneer mijn vrouw echter de auto heeft gepakt en terug is, blijft Sentry aan.
Bedankt voor het meedenken, ik ben de enige (lease)rijder en voor zover ik weet heb ik als enige een rijders account gekoppeld. Ook een proefrit voor easy access, maar die is niet linked aan een app account. Of zeg ik nu iets stoms?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-09 20:05
Maasluip schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:05:
[...]

+ goed om te checken of je een degelijk stopcontact hebt en hoe deze bedraad is. Zou balen zijn wanneer je een goede laadkabel hebt en je dan alsnog brand in je schuur veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Route-de-Soleil schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:44:
Wat voor lader gebruik je? De meegeleverde AC-lader? Die kun je absoluut met een verlengsnoer gebruiken. Let wel op dat deze gecertificeerd is voor 16A/250V en dat hij geaard is. Als hij op een spoel zit moet je de kabel volledig uitrollen.

Hoe langer de kabel is, hoe meer weerstand/verlies het geeft, dus houd hem zo kort mogelijk voor wat je nodig hebt. Liever 10 meter dan 25 meter dus...

Verzeker je er ook van dat het stopcontact en de groep OK zijn voor langdurig veel vermogen vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
schumi1986 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:24:
[...]

Tuurlijk, maar bij Tesla gaat het verlies wel even een pak sneller door de constante prijs verlagingen. Tesla doet precies hetzelfde als dat Samsung dat bij mobiele telefoons doet. Kan alleen verkocht worden met flinke korting en na 3 jaar niets meer waard.
Ga jij nu klagen over wat verlies nadatje zelf beslist hebt om een Tesla na minder dan een jaar te verkopen om er een andere die bijna 3 keer zo veel kost te kopen?
Verkoop die nieuwe kar eens na een jaar en kijk wat er dan aan verlies is.

Doel van Tesla is duidelijk om de electrificatie te leiden, dus als ze goedkoper kunnen verkopen door zowel verhoging van productiecapaciteit, productiviteit en betere aankoopcondities.

Als je een Tesla een jaar of 4-5 houdt, en dan vervangt door een nieuwe Tesla, dan is er een kans dat je minder betaalt. En zo kunnen er weer meer mensen electrisch rijden.
Vergelijken met de telefoonmarkt is nogal mank. De PC markt van de jaren ‘90 lijkt daar meer op. Je volgende computer was telkens goedkoper, krachtiger en sneller.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:22
Tommie12 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:25:
[...]

Ga jij nu klagen over wat verlies nadatje zelf beslist hebt om een Tesla na minder dan een jaar te verkopen om er een andere die bijna 3 keer zo veel kost te kopen?
Verkoop die nieuwe kar eens na een jaar en kijk wat er dan aan verlies is.

Doel van Tesla is duidelijk om de electrificatie te leiden, dus als ze goedkoper kunnen verkopen door zowel verhoging van productiecapaciteit, productiviteit en betere aankoopcondities.

Als je een Tesla een jaar of 4-5 houdt, en dan vervangt door een nieuwe Tesla, dan is er een kans dat je minder betaalt. En zo kunnen er weer meer mensen electrisch rijden.
Vergelijken met de telefoonmarkt is nogal mank. De PC markt van de jaren ‘90 lijkt daar meer op. Je volgende computer was telkens goedkoper, krachtiger en sneller.
Huh ik klaag niet? Ik reageer alleen op een bericht van forse afschrijving.

Ik ben het ook niet met de telefoon markt aan het vergelijken maar met de verkoop strategie. Bij Samsung ligt de initiële verkoopprijs ook te hoog en een maand later krijg je bij aankoop van diezelfde telefoon cashback, een horloge, oordopjesen kado waardoor de waardevermindering natuurlijk snel is ingezet terwijl een telefoon van Apple zijn waarde een langere tijd blijft behouden.

Kwestie van tijd voordat deze strategie van Tesla niet meer gaat werken natuurlijk, mensen gaan afwachten of kopen alleen veel goedkopere voorraad modellen op en laten de nieuwe auto’s links liggen. De concurrentie rukt aardig op dus de tijd dat Tesla alles maar verkocht krijgt is ook niet eeuwig.

Edit: en dat juist Autoblog een artikel plaatst over forse afschrijving is toch juist positief? Mensen denken dat Tesla’s enorm duur zijn terwijl dat helemaal niet zo is. Door dit soort artikelen gaan mensen wellicht eerder kijken of zo’n auto voor hun al bereikbaar is.

[ Voor 16% gewijzigd door schumi1986 op 13-03-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Route-de-Soleil
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-03 07:12
bilgy_no1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Wat voor lader gebruik je? De meegeleverde AC-lader? Die kun je absoluut met een verlengsnoer gebruiken. Let wel op dat deze gecertificeerd is voor 16A/250V en dat hij geaard is. Als hij op een spoel zit moet je de kabel volledig uitrollen.

Hoe langer de kabel is, hoe meer weerstand/verlies het geeft, dus houd hem zo kort mogelijk voor wat je nodig hebt. Liever 10 meter dan 25 meter dus...

Verzeker je er ook van dat het stopcontact en de groep OK zijn voor langdurig veel vermogen vragen.
Bedankt voor jullie reactie allemaal, gaat niet om heel snel te laden oid, het gaat er gewoon om dat ik thuis met mijn meegeleverde Tesla (granny) kan laden, denk dus dat een verlengsnoer van 2,5 dikte genoeg moet zijn als ik het goed lees, alleen realiseer ik mij dat de granny dan geheel buiten ligt en diefstal gevoelig is, maar die gok nemen we maar. Kom net deze tegen: https://evplug.eu/product...m2?variant=46764378521934 Zal dit iets zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:34
Doug Demuro heeft de nieuwe model 3 gereviewed:

https://youtu.be/aqYKMcnv33E?si=LQDjeUvry6NXVQnc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olovv100
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-09 12:50
Route-de-Soleil schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:58:
[...]

Bedankt voor jullie reactie allemaal, gaat niet om heel snel te laden oid, het gaat er gewoon om dat ik thuis met mijn meegeleverde Tesla (granny) kan laden, denk dus dat een verlengsnoer van 2,5 dikte genoeg moet zijn als ik het goed lees, alleen realiseer ik mij dat de granny dan geheel buiten ligt en diefstal gevoelig is, maar die gok nemen we maar. Kom net deze tegen: https://evplug.eu/product...m2?variant=46764378521934 Zal dit iets zijn?
Ik zou een kabel halen van een betrouwbaar merk zoals brennenstuhl. Betaal je wel iets meer voor maar die zijn top kwaliteit.

En de lader is toch vergrendeld als de auto op slot is dus meenemen zal niet zomaar lukken tenzij ze hem los knippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:11
[...]

De granny zit tijdens laden vast aan je auto, dus diefstalgevoeligheid valt wel mee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
[...]

En neem er een kabelmof bij, zodat de stekkerverbinding wat waterdichter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 15:20
Hoe snel wordt er doorgaans door Tesla gereageerd op een service verzoek? Donderdag heb ik mijn auto opgehaald en zondag zag ik in de zon op 4 plekken krassen in de lak zitten. Dit heb ik zondag aangemeld als service request en een afspraakmoment gekozen. (valt te proberen Op de afleverdag wel gekeken met 2 personen maar niet gezien) Echter tot op heden is het rustig vanuit Tesla.

[ Voor 12% gewijzigd door Tijs_a op 13-03-2024 13:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
mjvdzwet schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:16:
[...]

En neem er een kabelmof bij, zodat de stekkerverbinding wat waterdichter is.
Of leg hem op je achterwiel, dan ligt hij in ieder geval redelijk droog en loopt alleen het verlengsnoer buiten over de grond (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:55

RvV

Tijs_a schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:17:
Hoe snel wordt er doorgaans door Tesla gereageerd op een service verzoek? Donderdag heb ik mijn auto opgehaald en zondag zag ik in de zon op 4 plekken krassen in de lak zitten. Dit heb ik zondag aangemeld als service request en een afspraakmoment gekozen. (valt te proberen Op de afleverdag wel gekeken met 2 personen maar niet gezien) Echter tot op heden is het rustig vanuit Tesla.
Normaal gesproken reageren ze wel snel, al zijn mijn afspraken dan telkens weer verzet naar een ander moment in de toekomst.
Volgens mij staat er een maximale duur/afstand voor het oplappen van issues aan het exterieur.
En uit ervaring kan ik vertellen dat je misschien zelf beter een keer met de DAP er overheen kunt, dan het door een Tesla mannetje te laten schuren met een grove compound. Die hologrammen heb ik er zelf thuis maar weer uit gepoetst.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
RvV schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:50:
[...]

Normaal gesproken reageren ze wel snel, al zijn mijn afspraken dan telkens weer verzet naar een ander moment in de toekomst.
Volgens mij staat er een maximale duur/afstand voor het oplappen van issues aan het exterieur.
En uit ervaring kan ik vertellen dat je misschien zelf beter een keer met de DAP er overheen kunt, dan het door een Tesla mannetje te laten schuren met een grove compound. Die hologrammen heb ik er zelf thuis maar weer uit gepoetst.
Precies dit, ze gaan heel grof te werk waardoor misschien de krassen wel weg zijn maar de auto vol met hologrammen/marring zit. Dan smeren ze er nog wat glaze overheen en de klant komt er pas achter na de eerste wasbeurt en de zon begint te schijnen.

Koop dit setje

https://www.carclean.com/...monello-premium-pack.html

Of ga langs een schadehersteller, die kan het voor een paar tientjes binnen 10 minuutjes netjes wegwerken.

[ Voor 11% gewijzigd door schumi1986 op 13-03-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs_a
  • Laatst online: 18-09 15:20
schumi1986 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:01:
[...]

Precies dit, ze gaan heel grof te werk waardoor misschien de krassen wel weg zijn maar de auto vol met hologrammen/marring zit. Dan smeren ze er nog wat glaze overheen en de klant komt er pas achter na de eerste wasbeurt en de zon begint te schijnen.
Met andere woorden ik kan beter zelf even langs de schadeherstel rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Tijs_a schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:03:
[...]

Met andere woorden ik kan beter zelf even langs de schadeherstel rijden?
Zeker! Ik zou de afspraak van Tesla voorlopig laten staan en even langs de schadehersteller. Als het oppervlakkige krasjes zijn is het 10min werk. En als de schadehersteller aangeeft dat de krassen te diep zijn dan de afspraak van Tesla door laten gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruudboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-03-2024

Ruudboy

Database Beheerder

Geen idee of het al gepost is (search vond niks) maar ik zie dat ze een V4 supercharger aan het bouwen zijn bij de McDo in Oud Gastel (Roosendaal) aan de A17. Zal straks eens kijken hoeveel stalls. Zag er al redelijk ver gevorderd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 19:24

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Heb al wat teruggelezen en het is vaker benoemd maar valt me vandaag op dat de automatische ruitenwissers niet lekker werken. Vanmorgen op een moment dat ik wegens regen amper door de vooruit naar buiten kan kijken komen de ruitenwissers niet uit zichzelf in actie. Rijd ik vervolgens met droog weer naar huis met geen druppel op het raam en de wissers beginnen zo nu en dan te wissen. Zou dit een defect kunnen zijn wat onder garantie valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-09 10:00

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Na ja die ruitenwissers. Niet echt voor mij een punt, al deed mijn oude Suberb uit 2011 het ook beter. Bij lichte regen ff drukken op je sprietje en de blik is weer helder. Vaak pakken de ruitenwissers het daarna wel op.
Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudboy

Ruudboy

Database Beheerder

Tweakarim schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:16:
Heb al wat teruggelezen en het is vaker benoemd maar valt me vandaag op dat de automatische ruitenwissers niet lekker werken. Vanmorgen op een moment dat ik wegens regen amper door de vooruit naar buiten kan kijken komen de ruitenwissers niet uit zichzelf in actie. Rijd ik vervolgens met droog weer naar huis met geen druppel op het raam en de wissers beginnen zo nu en dan te wissen. Zou dit een defect kunnen zijn wat onder garantie valt?
Nee hoor, dit is een bekend probleem en 'Tesla werkt er aan'.
Doen ze verder weinig aan.
Gelukkig wel sinds kort mogelijk om de ruitenwisser uit te zetten als je auto pilot gebruikt, dat kon eerst niet dus dat ding bleef maar wissen in de volle zon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlink
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Weet iemand toevallig nog ongeveer wanneer er toen in 2019 de meeste M3’s geleverd werden?

Ik probeer een van de 30.000 M3’s die dit jaar uit de lease komen op de kop te tikken :Y) maar de voorraad ziet er in de eerste 3 maanden van dit jaar nog een beetje mager uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:58
FlipFlink schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:54:
Weet iemand toevallig nog ongeveer wanneer er toen in 2019 de meeste M3’s geleverd werden?

Ik probeer een van de 30.000 M3’s die dit jaar uit de lease komen op de kop te tikken dit :Y) maar de voorraad ziet er in de eerste 3 maanden van dit jaar nog een beetje mager uit.
Is lastig te vinden inderdaad. De meeste lijstjes gaan tot 2020 die ik kan vinden.
Via de RAI vereniging wel gevonden dat het er 6000 waren in het eerste halfjaar van 2019.
Top 5 populairste elektrische modellen eerste halfjaar 2019
Tesla Model 3, 6.063 stuks
Hyundai Kona, 2.363
KIA e-Niro, 1.789
Volks­wagen Golf, 1.670
Nissan Leaf, 1.538
Al kan je via de link wel telkens de maanden opzoeken wat dan de meest verkochte auto was.
November 3979
December 12117

[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 13-03-2024 16:14 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter

Ik probeer een van de 30.000 M3’s die dit jaar uit de lease komen op de kop te tikken dit :Y) maar de voorraad ziet er in de eerste 3 maanden van dit jaar nog een beetje mager uit.
Vermoed de laatste 4 maanden, met de piek in december

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo

Eerste LR’s kwamen eind Q1, vanaf eind Q2 kwamen daar de SR+ modellen bij.
Daarna steeds meer met een absolute piek december 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 11:22
Oekol schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:09:
[...]

Is lastig te vinden inderdaad. De meeste lijstjes gaan tot 2020 die ik kan vinden.
Via de RAI vereniging wel gevonden dat het er 6000 waren in het eerste halfjaar van 2019.

[...]
Iedere einde kwartaal in 2019 ging de piek verder omhoog. Deze maand is de eerste maand dat veel model 3 na 5 jaar uit de lease komen (dik 2000 in 1 maand op kenteken geplaatst). December spande dat jaar de kroon met 12.000 exemplaren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oekol

I got you covered!
Kijk wat ik gevonden heb :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TqazdMH.png

Dus telkens een piek aan einde van de 4 kwartalen.
1e grote piek in september (eind van kwartaal) tweede in december (weer einde kwartaal).

[ Voor 12% gewijzigd door Oekol op 13-03-2024 16:16 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:43

bert pit

asdasd

Ruudboy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:55:
Geen idee of het al gepost is (search vond niks) maar ik zie dat ze een V4 supercharger aan het bouwen zijn bij de McDo in Oud Gastel (Roosendaal) aan de A17. Zal straks eens kijken hoeveel stalls. Zag er al redelijk ver gevorderd uit.
Ahh, mooi die stond op de planning voor 2023.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
https://www.autoscout24.n...ults&order_bucket=unknown

De eerste LR onder 20k met normale km lijkt me?
Zo te zien kleine schade op de zijskirt rechts maar geen mega ding.
Op deze tempo verkoop ik dit jaar nog de auto van mijn vrouw (bmw op benzine).

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudboy

Ruudboy

Database Beheerder

In Maart 2019 en daarna in september. Dat waren de top maanden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ruudboy

Ruudboy

Database Beheerder

bert pit schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:16:
[...]

Ahh, mooi die stond op de planning voor 2023.
Even gekeken, 12 stalls.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cG8hmhPwBlmBjk7Blf4dQ5YVKfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVwYCrbrC3kPTAiOkgKPpwUi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:08

Fjeze

AllesPerfect!

schumi1986 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:01:
[...]

Koop dit setje

https://www.carclean.com/...monello-premium-pack.html

Of ga langs een schadehersteller, die kan het voor een paar tientjes binnen 10 minuutjes netjes wegwerken.
Ergens goede ervaring en een indicatie qua prijs om een Model Y te laten polijsten?
Heb een Model Y Midnight Cherry Red maar ook vol hologrammen/miniscule krasjes. Inderdaad tijdens afleveren weg gepoetst en zag er netjes uit. Maar na paar keer wassen en nu steeds meer zon valt het toch nog steeds op.

Het is een leaseauto dus wil de kosten graag wel beetje beperkt houden, maar hou/heb mij auto wel graag netjes.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Ruudboy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:38:
[...]

In Maart 2019 en daarna in september. Dat waren de top maanden.
Juni en december waren hoger. Zie Oekol in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 15:57
Ik kom me hier ook even melden, sinds gisteren eigenaar van een 2022 Model 3 Performance en erg blij mee tot nu toe. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtNG869zh280BNTVQKyABeY77MQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wldqXIgcNQFcwm0zvb6xCsyV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960

peerke 1960

Mooie bak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone2011
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-11-2024
Aanstaande Dinsdag mogen wij onze model Y RWD ophalen.

Ik heb nog wel een vraag hopelijk kan die hier beantwoord worden.

Wij hebben een aanbetaling gedaan van 500 euro bij bestellen. Vervolgens in de loop van het proces het restant betaald. Als ik nu in mijn account kijk zie ik een creditnota van 500 euro staan (Creditnota van de aanbetaling). Betekend dit dat wij nog 500 euro moeten betalen voor levering van de auto?

Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
Simone2011 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:26:

Wij hebben een aanbetaling gedaan van 500 euro bij bestellen. Vervolgens in de loop van het proces het restant betaald. Als ik nu in mijn account kijk zie ik een creditnota van 500 euro staan (Creditnota van de aanbetaling). Betekend dit dat wij nog 500 euro moeten betalen voor levering van de auto?
Credit zou betekenen dat je nog 500 euro terug krijgt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960

peerke 1960

Die 500 euro wordt in mindering gebracht. Zo was het bij mij.
peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:07
turkeyhakan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:09:
[...]

Bekend probleem van Apple en dit zit er al in sinds december 2022. De shuffle functie in afspeellijsten werkt als volgt: de pagina waar je in zit (met max 100 nrs) wordt geshuffeld. Mooi hé? 8)7
Apple heeft de apple music software in tesla toch niet gemaakt? Apple music op mijn telefoon en macbook doet dit gewoon goed.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:47

De (eind)factuur op het totaalbedrag wordt zónder het betaalde voorschot opgesteld. Voor het totale aankoopbedrag van de auto, dus. Eerst kwam de voorschotfactuur (die je betaalde), dan komt de kredietnota (waar jij 't over hebt) in "mindering", en dan komt de factuur ... voor het totaalbedrag (maw, voor een bedrag dat op de totale aankoopprijs spreekt).

Op de factuur staat dus niets van het voorschot dat je betaalde, maar de hele factuur is wel betaald geweest : 500€ voorschot en (aankoopprijs - 500€) = aankoopprijs.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corvi
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-01 12:38

Ik heb hetzelfde en hier over gebeld met de adviseur. Hij ziet de credit niet in het systeem staan. Inmiddels betaald en het eindsaldo staat netje op 0. Zaterdag halen in Utrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simone2011
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-11-2024
Bedankt allemaal

Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SirLct schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:29:

Met FSD? Wel een prima deal idd.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
Inmiddels de trotse eigenaar van een M3H RWD. In Groningen opgehaald, onderweg naar huis al een phantom brake meegemaakt, viel me alles mee, kon snel ingrijpen maar toch gelukkig geen auto vlak achter me. Eigen schuld, ik wist van dit forum (dank dank) dat het riskant is om TACC te gebruiken op een N-weg. Gebeurde voor een viaduct terwijl er net een vrachtwagen onder het viaduct vandaan kwam. Verder superblij met de auto. Lichte trilling in het stuur/auto bij bepaalde snelheden dus voor de zekerheid maar een service request aangemaakt.
Vraagje: Voor aanmaken van de telefoonkey voor mijn vrouw mijn inloggegevens gebruiken? Of kun je beter via de app een bestuurder toevoegen?

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:17
japie514 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:11:
Inmiddels de trotse eigenaar van een M3H RWD. In Groningen opgehaald, onderweg naar huis al een phantom brake meegemaakt, viel me alles mee, kon snel ingrijpen maar toch gelukkig geen auto vlak achter me. Eigen schuld, ik wist van dit forum (dank dank) dat het riskant is om TACC te gebruiken op een N-weg. Gebeurde voor een viaduct terwijl er net een vrachtwagen onder het viaduct vandaan kwam. Verder superblij met de auto. Lichte trilling in het stuur/auto bij bepaalde snelheden dus voor de zekerheid maar een service request aangemaakt.
Vraagje: Voor aanmaken van de telefoonkey voor mijn vrouw mijn inloggegevens gebruiken? Of kun je beter via de app een bestuurder toevoegen?
Ik heb een nieuwe bestuurder toe laten voegen. Leek mij makkelijker, maar het kan allebei.

Moet je nu ook aan de keycard een profiel toekennen of kan je altijd van profiel switchen ongeacht met welke sleutel je de auto opent?

Het lijkt mij wel handig dat als ik met mijn tel. de auto open mijn profiel wordt geladen en voor mijn vrouw ook. Kan je dat instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

SirLct schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:29:

Nul interieur foto's? Red flag voor mij. Waarschijnlijk overal krassen op het stuur of de stoelen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 13:20
Waarschijnlijk heb je nog de initiële software erin zitten. Probeer hem (thuis) wel met wifi te verbinden als je de mogelijkheid hebt. Als je nieuwe software krijgt aangeboden moet je wel een wifi verbinding hebben om hem te kunnen downloaden. Maar leuk, weer iemand die mee kan babbelen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
Rogar schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:19:
[...]

Moet je nu ook aan de keycard een profiel toekennen of kan je altijd van profiel switchen ongeacht met welke sleutel je de auto opent?

Het lijkt mij wel handig dat als ik met mijn tel. de auto open mijn profiel wordt geladen en voor mijn vrouw ook. Kan je dat instellen?
Je kan er een profiel aan toekennen, maar dat hoeft niet. Dan blijft hij gewoon op de laatst gebruikte staan. Je kan ook altijd wisselen van profiel (als hij bezig is met instellen dan kan je op de naam klikken of anders via het menu en dan bovenaan op je naam klikken).

Dat laatste kan je idd instellen en is echt ideaal.
Je koppelt beide telefoons als sleutel. Daarna kies je een profiel en klik je onder toegang/beveiliging/oid in de lijst met sleutels lang op de sleutel waar je het profiel aan wil koppelen.
Daarna wissel je naar het andere profiel en koppel je die aan een andere sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:17
Smobbo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:39:
[...]

Je kan er een profiel aan toekennen, maar dat hoeft niet. Dan blijft hij gewoon op de laatst gebruikte staan. Je kan ook altijd wisselen van profiel (als hij bezig is met instellen dan kan je op de naam klikken of anders via het menu en dan bovenaan op je naam klikken).

Dat laatste kan je idd instellen en is echt ideaal.
Je koppelt beide telefoons als sleutel. Daarna kies je een profiel en klik je onder toegang/beveiliging/oid in de lijst met sleutels lang op de sleutel waar je het profiel aan wil koppelen.
Daarna wissel je naar het andere profiel en koppel je die aan een andere sleutel.
Dat klinkt goed! Ga dat van de week eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbie
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10-2024
Zijn er hier nog met 4-seizoensbanden? Wat zijn jullie ervaringen met range verlies? Het lijkt me alsof ik bijna 50% meer stroom verbruik sinds het weer wat zachter is 🫨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
killerbie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:00:
Zijn er hier nog met 4-seizoensbanden? Wat zijn jullie ervaringen met range verlies? Het lijkt me alsof ik bijna 50% meer stroom verbruik sinds het weer wat zachter is 🫨
Vreemd, normaal ga je minder gebruiken als het warmer wordt. Ik heb onder mijn vorigeTesla, model 3 LR, nadat de eerste set ( zomer) banden versleten waren, Michelin Crossclimate 4-seizoenen banden eronder laten zetten. Dat viel niet tegen wat betreft verbruik en geluid. Ik heb nu een Model Y en als die banden op zijn laat ik er ook Michelin Crossclimates onder zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornson
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 23:23
Een collega heeft vandaag zijn Model Y opgehaald in Tilburg. Ik was mee en dat viel me toch wel wat tegen.

De “lounge” is niet meer dan wat opgetrokken gipsen muurtjes in een grote loods. Amerikaans, maar prima opzich.
Wat ik vervelender vond is dat we 40 min hebben zitten wachten tot we aan de beurt waren. Vervolgens kreeg mijn collega zijn papieren, sleutelcard etc. en dat was het. Geen uitleg over de auto, niets. Er was ook niemand beschikbaar toen we er naar vroegen.

Is dat de normale gang van zaken of kan ik zaterdag, als ik mijn eigen Model Y kan halen, wel wat meer uitleg en service verwachten? Hoe is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:39
Bjornson schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:36:
Een collega heeft vandaag zijn Model Y opgehaald in Tilburg. Ik was mee en dat viel me toch wel wat tegen.

De “lounge” is niet meer dan wat opgetrokken gipsen muurtjes in een grote loods. Amerikaans, maar prima opzich.
Wat ik vervelender vond is dat we 40 min hebben zitten wachten tot we aan de beurt waren. Vervolgens kreeg mijn collega zijn papieren, sleutelcard etc. en dat was het. Geen uitleg over de auto, niets. Er was ook niemand beschikbaar toen we er naar vroegen.

Is dat de normale gang van zaken of kan ik zaterdag, als ik mijn eigen Model Y kan halen, wel wat meer uitleg en service verwachten? Hoe is jullie ervaring hiermee?
Toen mij mijn MY ging ophalen kon ik vrij snel aan de slag met de checks. Op een gegeven moment kwam er een medewerker langs om te vragen if ik nog zaken wilde weten. Ik had wat krasjes gevonden en de USB stick zat niet in de auto, dus dat hebben ze toen gefixt. Was niet luxe maar verder wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Bijzonder. Ik heb op 27 Dec 2022 mijn MY opgehaald. Op die dag en de dag er na hebben ze een paar honderd auto's per dag uitgeleverd daar in Tilburg. Niet hoeven wachten, maximaal 10 minuten. Kon naar een groepje mensen lopen en die hielpen ons verder. Ging een man mee en die had alle tijd voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online

Hier hetzelfde gehad 2,5 jaar geleden. Lounge, koffie gepakt, half uurtje gewacht, opgehaald, 5 minuten uitleg en "succes ermee". Ik vond het wel top eigenlijk, lekker efficiënt, ik vogel alle functionaliteit zelf wel uit, maar ik wil eerst z.s.m. die hal uit en rijden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TripleNL
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-05 19:35

Midden november 2023 als particulier mijn MY gehaald. Was kneiter druk maar liep als een goed geoliede machine door. Bij de ingang wat druk. Maar wel een rij in beweging als het ware.
Leaserijders kregen aan de lopende band de pasjes uitgedeeld en konden meteen naar binnen waar de auto stond . Particulieren moesten even wachten op het overschrijven op naam (gebeurde meteen daar). Duurde hooguit een paar minuten. Konden daarna met het formulier naar de auto toe.

Liep genoeg personeel rond, je kon opteren om het hele showtje van de nieuwe dealer (onder een doek mooi hoekje met lampen etc etc) te doen of gewoon waar hij stond. Heb gekozen voor het laatste want wachten op zo een showtje was ruim 90 minuten en maar een paar plekken.

Kreeg dus netjes de pasjes auto stond er knap bij. Accu was wel wat. “laag” , en als eerste keer EV rijder had ik meteen “range anxiety”.
Kon daar laden , maar dat zou flinke tijd duren “ of ik kon op pad” en het systeem geloven. Pakte ze goed op en met wat uitleg en toelichting (had zelfs geen gps signaal zelfs nog) ben ik op pad gegaan .
Werkte feilloos . Zelf geen andere zaken dan een paar vragen en ik kon op pad. Diegene naast me had een issue en die voor mij wat lak schade. Op beide zaken werd meteen door gepakt. En ondanks dat ook gewoon genoeg aandacht voor mij.

Was dus niet heel speciaal en voelde misschien wat dozenschuif achtig aan. Maar ik vond het een prima ervaring. Op mijn eigen gemak aan de slag.

Hierin weegt ook wel mee dat ik jarenlang als leaserijder maar ook als privé mijn auto’s nieuw bij de dealers heb mogen halen waarbij het vaker fout dan goed ging. (Want auto’s met schade tot aan missende accessoires op zulke momenten. Hier niet . leuk dat ik een fles wijn of paraplu in handen gedouwd krijg , maar ik had liever meteen dat mijn auto wel compleet was. En zo ging het wel in Tilburg.

Misschien heb ik een verkeerd beeld door mijn ervaringen bij de dealers door de jaren heen. Maar dit is gewoon goed . Ik vergelijk mijn aankoop-ophalen van mijn Tesla een beetje met de aanschaf van een Apple telefoon. Er is geen enkele winkel beleving , je kan hem beter online bestellen . Je haalt hem uit de doos ( of loods in Tilburg) en het werkt meteen feilloos.
Misschien wat clean voor het gevoel, maar ik vond dat juist fijn

[ Voor 3% gewijzigd door TripleNL op 13-03-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ik heb Michelin Crossclimates en geen 50% rangeverlies. Mijn verbruik is 178 kWh/100 km over een jaar gemeten. De Crossclimates liggen er sinds de winter onder en ik zie geen significant verschil in verbruik.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:07
Eerste kilometers kan ie wat trillen omdat ie lang heeft stil gestaan (op de boot), dus de banden zijn niet perfect rond, komt vanzelf goed.
Als je het na aan paar 100km nog hebt dan is er wat anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Oké er gebeuren twee leuke dingen:

1) de eerste 2024.8.3 update is gedownload is NL Noord Holland. Dus laten we zeggen over een goeie week zijn wij aan de beurt.

2) de FSD 12 beta is nu naar een grotere groep mensen toe waaronder mensen die niet voor tesla werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 12:11

Volgens mij ligt het ook aan je afhaallocatie. Tilburg en Groningen zijn, als ik de berichten hier lees, echt mega. Ik had bij mijn bestelling voor Tilburg gekozen, maar mocht uiteindelijk naar Utrecht. Daar was het helemaal niet zo masaal. In een redelijk kleine loods (naast de Tesla showroom) stonden 5 Tesla's opgesteld om af te halen. Telkens als er 1 of 2 vertrokken reden ze weer nieuwe naar binnen. Die werden daar ook meteen aan de lader gehangen. Ik hoefde verder niet te wachten, kon wat te drinken pakken en mocht in alle rust mijn auto even controleren. In de tussentijd werd de auto op naam gezet en als ik vragen had kon ik die gewoon stellen. Sfeer was heel vriendelijk en relax. Geen luxe, maar overall wel gewoon een positieve afhaalervaing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Laatst online: 18:38
bert pit schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:45:
[...]

Ik heb Michelin Crossclimates en geen 50% rangeverlies. Mijn verbruik is 178 kWh/100 km over een jaar gemeten. De Crossclimates liggen er sinds de winter onder en ik zie geen significant verschil in verbruik.
178 kWh/100km lijkt me vrij veel, toch?
Ik heb mijn 3LR sinds begin december en dus vooral in de relatief koude maanden gehad, teller staat nu bijna op 10.000km met een gemiddelde van 155 kWh/100km. En dan rij ik vooral veel snelweg kilometers met 110-130km/h dus zou ik juist een relatief hoog verbruik verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 22:42
Lichte trilling in het stuur/auto bij bepaalde snelheden dus voor de zekerheid maar een service request aangemaakt.
Dit verdwijnt waarschijnlijk na de eerste 2000km, komt omdat de auto een tijd stil heeft gestaan op de boot, Ik heb inmiddels ruim 2k op de teller staan en het is bij mij verdwenen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-09 20:06
50% verlies door banden kan niet, dan is er iets anders aan de hand lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
Oekol schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 06:30:
Oké er gebeuren twee leuke dingen:

1) de eerste 2024.8.3 update is gedownload is NL Noord Holland. Dus laten we zeggen over een goeie week zijn wij aan de beurt.

[Embed]

2) de FSD 12 beta is nu naar een grotere groep mensen toe waaronder mensen die niet voor tesla werken.

[Embed]

[Embed]
Hier kan je zien dat er al een paar honderd de update aan het krijgen zijn.

https://www.teslafi.com/firmware

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wekko306 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:54:
[...]

Ik heb mijn 3LR sinds begin december en dus vooral in de relatief koude maanden gehad, teller staat nu bijna op 10.000km met een gemiddelde van 155 kWh/100km. En dan rij ik vooral veel snelweg kilometers met 110-130km/h dus zou ik juist een relatief hoog verbruik verwachten.
Beide is een beetje hoog. :+ Ik moet erg mijn best doen voor 20kWh/100km met de P gemiddeld over het jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 14-03-2024 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
zie puntje vijf van de de let op

[ Voor 80% gewijzigd door We Are Borg op 14-03-2024 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Laatst online: 18:38
Inspired schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:05:
[...]

Beide is een beetje hoog. :+ Ik moet erg mijn best doen voor 20kWh/100km met de P gemiddeld over het jaar.
Whoops, 155Wh/km dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:11
Criminelis schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:39:
[...]

Volgens mij ligt het ook aan je afhaallocatie. Tilburg en Groningen zijn, als ik de berichten hier lees, echt mega. Ik had bij mijn bestelling voor Tilburg gekozen, maar mocht uiteindelijk naar Utrecht. Daar was het helemaal niet zo masaal. In een redelijk kleine loods (naast de Tesla showroom) stonden 5 Tesla's opgesteld om af te halen. Telkens als er 1 of 2 vertrokken reden ze weer nieuwe naar binnen. Die werden daar ook meteen aan de lader gehangen. Ik hoefde verder niet te wachten, kon wat te drinken pakken en mocht in alle rust mijn auto even controleren. In de tussentijd werd de auto op naam gezet en als ik vragen had kon ik die gewoon stellen. Sfeer was heel vriendelijk en relax. Geen luxe, maar overall wel gewoon een positieve afhaalervaing.
Groningen is niet heel groot, ziet er uit als een standaard auto dealer. Volgens mij zat er vroeger een Saab dealer in dat pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
turkeyhakan schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:08:
[mbr]zie puntje vijf van de de let op [/]
Forum heeft m binnen als informatie.. maar dat vroeg je zeker niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10
Ik rijd nu zes weken in een M3H RWD. Ik ben benieuwd naar de actieradius die de auto aangeeft bij volledig opladen. Volgens de configurator van Tesla zou een RWD een bereik van 513 km (volgens de WLTP-norm) moeten hebben. Echter, tot nu toe toont mijn auto maximaal 438 km bij een 100% laadstatus (SoC). Zou dit aantal kunnen stijgen naarmate het buiten warmer wordt?

Ik begrijp dat de maximale actieradius over tijd zal afnemen, maar het huidige verschil tussen 438 en 513 km lijkt mij vrij groot.

Er wordt zelf een getal van 554 km getoond wanneer je de 18" wielen hebt onder een RWD.

[ Voor 8% gewijzigd door C00KW4US op 14-03-2024 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-09 09:28
Pierz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:41:
[...]

Groningen is niet heel groot, ziet er uit als een standaard auto dealer. Volgens mij zat er vroeger een Saab dealer in dat pand.
klopt heeft hiervoor de saab dealer in gezeten.
gister mijn MY RWD daar opgehaald.
heel netjes geholpen, de meid die ons hielp was al flauw (op een goeie manier) dat ze met niks uit te leggen had. :+
klein putje in de lak gevonden en gelijk een service melding voor gemaakt dus daar hoor ik nog van.

wat ze nog wel aan gaf is als je in de eerste 160km nog iets vind kan je het melden als levering's probleem.
dus vrij snel daar weg gereden en thuis nog rustig alles bekeken maar verder niks kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:13
C00KW4US schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:59:
Ik rijd nu zes weken in een M3H RWD. Ik ben benieuwd naar de actieradius die de auto aangeeft bij volledig opladen. Volgens de configurator van Tesla zou een RWD een bereik van 513 km (volgens de WLTP-norm) moeten hebben. Echter, tot nu toe toont mijn auto maximaal 438 km bij een 100% laadstatus (SoC). Zou dit aantal kunnen stijgen naarmate het buiten warmer wordt?

Ik begrijp dat de maximale actieradius over tijd zal afnemen, maar het huidige verschil tussen 438 en 513 km lijkt mij vrij groot.

Er wordt zelf een getal van 554 km getoond wanneer je de 18" wielen hebt onder een RWD.
De 438km die jij aangeeft komt overeen met andere gebruikers van de M3H, vooral als je zoekt op dat getal in dit topic. Het is inderdaad een vrij fors verschil, maar dat is helaas wel te wijten aan de WLTP norm en de praktische norm (afhankelijk van allerlei factoren in de buitenlucht).

Hoger dan 438km zal die dus waarschijnlijk niet komen, wellicht een paar km.

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

WLTP is vrij onrealistisch.
De 438km die je ziet is de EPA norm gok ik zo. Deze is al een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Wekko306 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:54:
[...]

Ik heb een MY LR met ook veel snelweg km. Airco, verwarming, alles staat altijd aan ook op de kortere ritten. Ik heb het verbruik na de bandenwissel niet significant zien toenemen zoals de vorige poster beweert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bjornson
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 23:23
Thnx voor alle ophaal ervaringen. Het zal bij ons pech/drukte geweest zijn als ik het zo hoor.

Wat ik nog vreemd vond is dat mijn collega al moest tekenen voor ontvangst van de auto, toen hij zich melde bij binnenkomst. “Als u niet tevreden bent kunnen we deze handtekening altijd weer weghalen, maar anders moet u straks nog terugkomen naar deze balie”.

Ik ga zien hoe het bij mijn Model Y zaterdag is, ondanks de vreemde ervaringen toch zin in! Kan niet wachten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De rated range in de auto is obv de Amerikaanse EPA rating. De EPA rating is lager dan WLTP. Waarschijnlijk omdat de gemiddelde snelheid hoger is bij de EPA test. Dit is dus normaal. De rated range heeft verder ook (nagenoeg) niks met omstandigheden te maken. Dat aantal kilometers zal in principe niet toenemen. Alleen minder worden door degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb in dit topic lopen graven, maar kon het niet zo gauw vinden. Wordt de huidige MY RWD tegenwoordig zonder hoedenplank geleverd? Als ik bij de accessories kijk dan zie ik wel een hoedenpolank maar er staat dat deze niet compatible is met MY 2023. Daarnaast lees ik dat sommige wel een hoedenplank hebben ontvangen en sommige niet? Als ik nu een MY RWD besteld, krijg ik dan geen hoedenplank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-09 09:28
IUser schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:46:
Ik heb in dit topic lopen graven, maar kon het niet zo gauw vinden. Wordt de huidige MY RWD tegenwoordig zonder hoedenplank geleverd? Als ik bij de accessories kijk dan zie ik wel een hoedenpolank maar er staat dat deze niet compatible is met MY 2023. Daarnaast lees ik dat sommige wel een hoedenplank hebben ontvangen en sommige niet? Als ik nu een MY RWD besteld, krijg ik dan geen hoedenplank?
ik heb er gewoon een hoedenplank bij gekregen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Levering feb. 2024 hier incl. hoedenplank die meer in de weg zit :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

Eind januari '24 heb ik een plank gekregen. Het stelt niet heel veel voor. De enige reden dat hij in de auto zit is omdat ik geen betere plek heb om hem op te bergen. :X

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
RvV schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:49:
[...]

Eind januari '24 heb ik een plank gekregen. Het stelt niet heel veel voor. De enige reden dat hij in de auto zit is omdat ik geen betere plek heb om hem op te bergen. :X
Haha ok :) . Ik dacht dat het ook goed is voor geluidsisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:34
De hoedenplank werd initieel niet meegeleverd bij de Y. Pas later is deze standaard toegevoegd, volgens mij (maar dat is een aanname) vooral omdat het anders een klankkast werd.

Maar, zoals hierboven ook al wordt gezegd, verwacht er niet teveel van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

IUser schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:51:
[...]

Haha ok :) . Ik dacht dat het ook goed is voor geluidsisolatie.
Tuurlijk, het zal vast wel iets helpen. Als bestuurder merk je er niet veel van. Voor de passagiers is het misschien wel de moeite.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 13:20
De mijne is 4 maanden oud en netjes met hoedenplank

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:27
Dit hoort niet hier in het topic

[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 14-03-2024 12:43 ]

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
Fjeze schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:50:
[...]

Ergens goede ervaring en een indicatie qua prijs om een Model Y te laten polijsten?
Heb een Model Y Midnight Cherry Red maar ook vol hologrammen/miniscule krasjes. Inderdaad tijdens afleveren weg gepoetst en zag er netjes uit. Maar na paar keer wassen en nu steeds meer zon valt het toch nog steeds op.

Het is een leaseauto dus wil de kosten graag wel beetje beperkt houden, maar hou/heb mij auto wel graag netjes.
Ben zelf mede-eigenaar van een auto detail bedrijf. Als je de hele auto wilt laten polijsten ben je ergens tussen de 300-600 euro kwijt.

De gemiddelde Tesla wordt niet netjes afgeleverd en zit vol met lak imperfecties. Daardoor is het best wat werk om de lak netjes te krijgen ondanks de auto bijna nieuw is.

Er zijn genoeg hobby detailers die het in hun garage doen en dan kan het wellicht goedkoper. Zou even goed in jou omgeving zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door schumi1986 op 14-03-2024 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:07
bert pit schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:45:
[...]

Same. Mijn gemiddelde is de eerste 25.000km met de hankook's 153/100km geweest. Nu zit ik op 45.000 met crossclimates en gebruik staat op 158/100km, alleen de hankooks zijn de enigen die de zomer hebben gezien. Het scheelt denk ik ca. 1%.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

RvV schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:49:
[...]

Die hoedenplank daar ergerde ik me eerst ook aan, tot ik zag hoe hij werkte. En getuige de ergernis over dat ding, ga ik ervan uit dat velen niet weten hoe simpel hij werkt. Dus nog even:

De hoedenplank is voorzien van twee rubber nokjes op het eerste plankje (aan de kant van de achterbank). Als je dat plankje optilt kun je de hoedenplank inschuiven richting de voorkant van de auto. Terugschuiven gaat nog makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:39
Makkelijk schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Same. Mijn gemiddelde is de eerste 25.000km met de hankook's 153/100km geweest. Nu zit ik op 45.000 met crossclimates en gebruik staat op 158/100km, alleen de hankooks zijn de enigen die de zomer hebben gezien. Het scheelt denk ik ca. 1%.
Hoe geraken jullie op zo een laag verbruik?
Ik rij zelf voornamelijk snelwegen (ik woon 3 min van een op/afrit snelweg) en zit overdag wel rond de 145wh maar zodra je 130 kan rijden gaat dit snel omhoog naar 170.
En als het koud is zit ik overdag zelfs al boven de 170 (verwarming staat standaard aan op 20 graden, stuurverwarming en stoelverwarming ook aan).

Hebben jullie wat tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 12:17
bert pit schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:34:
[...]

Die hoedenplank daar ergerde ik me eerst ook aan, tot ik zag hoe hij werkte. En getuige de ergernis over dat ding, ga ik ervan uit dat velen niet weten hoe simpel hij werkt. Dus nog even:

De hoedenplank is voorzien van twee rubber nokjes op het eerste plankje (aan de kant van de achterbank). Als je dat plankje optilt kun je de hoedenplank inschuiven richting de voorkant van de auto. Terugschuiven gaat nog makkelijker.
Grappig dat terugschuiven bij mij juist niet makkelijk gaat. Blijft altijd een beetje hangen op de hoek die naar beneden gevallen is. Het invouwen/klappen gaat wel steeds beter naarmate ik hem meer gebruik. Ik denk nog een paar maandjes en dan hoef ik me er helemaal niet meer aan te ergeren ;-)
Pagina: 1 ... 279 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: