ozothebozo schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:26:
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe ruimte gezinsauto. 3 overwegingen:
- opteren voor een aankoop voor de komende 5 jaar: een benzine model uit 2017/2018 (a la VW Touran) a 20.000,-
- jonge RAV4 hybride uit 2020 voor komende 10 jaar a 35.000,-
- nieuwe MY RWD voor komende 10 jaar a 51000,- maar dan met huurkoop 48 mnd (in de markt een lage 3,5% rente) want alles lappen vind ik zonde.. wil ik liever beleggen.
Overall uitgesmeerd over de jaren heen kom ik op ongeveer dezelfde maandlasten uit. Maar huurkoop spreekt mij het minst aan uiteraard.
TLDR
Om de keuze voor de MYRWD te kunnen maken of uit te stellen, enkele vragen:
- zien jullie deze nog onder de subsidiegrens duiken dit jaar?
- verwachten jullie dat de komende 5 jaar veel verandert in EV land? Actieradius/€ - veel lagere prijzen voor een ruim model?
- mijn aanname is een verder stijgende benzine prijs van een redelijk stabiel blijvende KWh-prijs,sluit deze aanname aan bij jullie beeld?
Dank..!
Ik heb het twee jaar geleden eens vergeleken: 8 jaar oude Megane diesel blijven rijden, of naar een nieuwe EV van €58.500 overstappen. Conclusie was dat de EV 100-150 per maand duurder was, maar dan dus wel voor een compleet nieuwe, ruimere en veel luxere auto (de Megane nieuwprijs was ongeveer de helft).
Achteraf gezien erg blij, want diesel werd enorm veel duurder, terwijl ik met die auto een tijdlang voor maar €0,25 per kWh kon laden om de hoek en maar €0,29 per kWh bij Ionity gedurende een jaar. Dat heb ik volledig opgebruikt en daarna overgestapt naar Tesla met 10.000 km gratis Superchargen (hoewel ik eerder 15.000+ km mee red met dat budget).
De Model Y RWD is een stuk goedkoper dan mijn EV destijds, dus vergeleken met die duurdere fossiele auto's zou het nog wat gunstiger uitkomen. Maar dat kan anders zijn als je de vergelijking maakt met andere financieringsconstructies.
Objectief kan het per maand weinig uitmaken, maar je legt met een grote aankoop wel veel cash vast in de auto. Dat moet je wel beschikbaar hebben.
EV prijzen en ontwikkelingen: ja, trend is neerwaarts en steeds meer/beter. Vergelijk het met de opkomst van smartphones. Die werden de eerste paar jaar ook steeds beter. Bij EVs zal het iets langzamer gaan, maar bij hogere productie zullen de prijzen dalen. Voordeel bij Tesla is dat softwarematig een hoop verbeterd wordt door de tijd heen. De auto blijft dus redelijk bij de tijd.
Maar er is geen garantie op wat je wanneer krijgt. De Model Y die binnenkort uit Berlijn komt zal bijvoorbeeld wel sneller laden (gerucht), maar ook een iets kleinere batterij hebben. En de vraag naar EVs groeit razendsnel de komende jaren, dus er kunnen tijdelijke tekorten zijn zoals vorig jaar. Toen gingen de prijzen overal keihard omhoog.
Als je thuis kunt laden kun je ook nog overwegen over te stappen naar een dynamisch stroomtarief, zodat je op de gunstigste momenten kunt laden. Helemaal handig als je ook zonnepanelen hebt.
Benzineprijs is echt koffiedik kijken. de vraag naar benzine wordt al minder door EVs en dan gaat OPEC weer afknijpen om de prijs niet teveel te laten dalen.
Voor mij kwam de afweging neer op: geen fossiel meer willen gebruiken, comfort en stilte onderweg, goede rijhulpsystemen voor ontspannen rijden (veel km per jaar).
En dan vervolgens de voor mij beste EV uitgekozen obv range, laadsnelheid, laadinfrastructuur en bagageruimte + trekhaak voor de beste prijs. Dat was eerst de Ioniq 5, omdat de Model Y alleen als LR en vanaf €66k te koop was. Jaar later was daar de Model Y RWD en kon ik de Ioniq 5 verkopen met maar €500 afschrijving op een jaar. Overstap gemaakt, €5000 in de pocket (zonnepanelen van gekocht

) en superblij...
Met Excel kun je alles rationaliseren, maar subjectieve overwegingen zijn uiteindelijk ook reëel.