Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.113 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 16:38

ScreamGT

joejoe

Ik zag vanochtend een trailer met enkele Y Midnight Cherry Red’s voorbijkomen. Nabij Schiedam. Toch wel een gaaf kleurtje! Zeker icm de 20” velgen.

[ Voor 5% gewijzigd door ScreamGT op 07-06-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-08 09:53
Ineens zie ik in de Tesla app, tijdens laden aan een standaard laadvoorziening niet meer de actuele stroomsterkte maar alleen nog op basis van km per uur. Hebben jullie dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Notna schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Dat stangetje heeft de origenele versie niet en ik denk ook niet die het nodig heeft bh. Wellicht zit daar nog een verschil in mbt kwaliteit vs prijs?
Ik denk dat het voor de zwaartekracht weinig uitmaakt welk labeltje erop zit. Tesla zal dit ook gewoon ergens (in China?) laten maken, dus ik kan me niet voorstellen dat het heel erg anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-09 11:41
Luc Beek schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:55:
Ineens zie ik in de Tesla app, tijdens laden aan een standaard laadvoorziening niet meer de actuele stroomsterkte maar alleen nog op basis van km per uur. Hebben jullie dat ook?
Ja, viel me zondag ook op inderdaad. Niet handig gezien de publieke laadpaal hier in de wijk het niet altijd goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-09 11:41
MonsieurB schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:59:
Zojuist mijn VIN ontvangen voor een Blauwe AWD LR / ZW / 19"/ TH. Bestelling geplaatst begin maart en na een lange tijd geen enkele update eerder deze week ineens SMS ontvangen. Verassend genoeg blijkt op basis van mijn VIN (XP7...) dat deze in Berlijn is gemaakt! Gerucht ging al enige tijd maar had zelf nog niet ergens gelezen dat er daadwerkelijk geleverd werd vanuit Berlijn in het blauw. Hopelijk goed nieuws voor iedereen die wacht op een Blauwe Model Y AWD LR
XP7 is inderdaad Berlijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 11:32
Malt007 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:52:
Ah goed om te zien dat het hier net over banden gaat want na ruim 70.000 is het tijd om de achterbandjes te vervangen op mijn m3p. Twijfelde nav tyrereviews of ik moest overstappen op de CSC7 maar de PS4S bevallen dermate goed dat ik daar toch weer voor ga, zeker nadat de eerste set dus ruim 70.000km is mee gegaan en dat op een auto van richting de 2000kg en 500+ pk.

Baal alleen dat voor en achter niet meer gelijk lopen omdat ik slijtage voor had door zeer slechte uitlijning. Voorbanden hebben overigens niet de TO toevoeging en merk echt verschil in geluid.
Ps4s, zijn dat de standaard banden die je krijgt bij tesla? Heb ook nieuwe banden nodig. Blijkbaar is achteren heel slecht uitgelijnd dat ik nieuwe banden moet halen....plus een scheur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQS61eiVL5l4S4hGTIerSqfF2sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUS7akJilLpfsMzTWvMa1hgU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Zensu schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:23:
[...]

Ps4s, zijn dat de standaard banden die je krijgt bij tesla? Heb ook nieuwe banden nodig. Blijkbaar is achteren heel slecht uitgelijnd dat ik nieuwe banden moet halen....plus een scheur.[Afbeelding]
In 2019 waren dat de standaardbanden, weet niet wat er nu geleverd wordt. Uitlijnen is wel handig bij een nieuwe tesla want dat lijken ze te vergeten in de fabriek. Mijn voorbanden waren compleet scheef afgesleten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:25
Malt007 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:24:
[...]

In 2019 waren dat de standaardbanden, weet niet wat er nu geleverd wordt. Uitlijnen is wel handig bij een nieuwe tesla want dat lijken ze te vergeten in de fabriek. Mijn voorbanden waren compleet scheef afgesleten.
Bij mij liggen er standaard ook die PS4 op.
Model Y LR met de 20 inch velgen.
Zeer tevreden met de band.
Wegligging echt prima en (misschien dankzij dat schuim vanbinnen?) Ook vrij stil van rol geluiden.
Op mijn vorige auto (Cupra R) twijfelde ik over de PS4 maar uiteindelijk daar gekozen voor
Vredestein Ultrac Vorti. Ook super tevreden van geweest.
Als de PS4 versleten zijn, leg ik er waarschijnlijk dezelfde op. Ik ben er zeer tevreden van dus waarom veranderen.
Als ik het goed herinner, lagen er op de standaard velg (met wieldop) hancook banden op. Dus ik ben blij dat ik voor de 20 inch gegaan ben.

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:42
Luc Beek schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:55:
Dat komt omdat je in je auto de accuweergave op km's hebt staan in plaats van %. Dat is de basis waarin je app de laadsnelheid weergeeft, je kunt in je app ook wisselen tussen A en B door op de resterende km's / % te tikken, maar dat maakt geen verschil voor de weergave van de laadnselheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 15:53
Lukt het jullie om via spraakcommando's een bugrapport te versturen? De commando's 'feedback', 'Bugrapport' of 'Melden' kent hij bij mij niet.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterinDen Haag
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-08 12:11
r0bb schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:11:
Ik zie hier en daar wat ervaringen met de Model Y zonwering voorbij komen, met name zonwering panoramadak vanuit AliX etc. Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de zonwering van Tesla zelf?

https://shop.tesla.com/nl...scherm-glazen-dak-model-y

Ik vind het nooit perse heet in de auto maar merk wel dat de kids behoorlijk afgeleid blijven door alles wat voorbij flitst en daardoor op lange afstanden eigenlijk minder slapen dan zou moeten.
Ik vind deze wel heel erg mooi (lijkt bijna origineel Tesla).

https://www.youtube.com/watch?v=tvbzzU83QD4

Heb wel goeie ervaringen met dit bedrijf qua leveren en kwaliteit van de accessoires.
Enige twijfel is de verpakking van deze variant. Dat wordt best een grote/platte doos, want het zonnescherm is in een stuk. Komt ook aan de orde in de video. Ik vraag me af of dat de reis met FedEx overleeft....
Wellicht even wachten tot het op de Europese markt komt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 13:52
PeterinDen Haag schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Ik vind deze wel heel erg mooi (lijkt bijna origineel Tesla).

https://www.youtube.com/watch?v=tvbzzU83QD4

Heb wel goeie ervaringen met dit bedrijf qua leveren en kwaliteit van de accessoires.
Enige twijfel is de verpakking van deze variant. Dat wordt best een grote/platte doos, want het zonnescherm is in een stuk. Komt ook aan de orde in de video. Ik vraag me af of dat de reis met FedEx overleeft....
Wellicht even wachten tot het op de Europese markt komt?
Ja die had ik ook gezien, mooi ontwerp idd. Enige probleem hier denk ik met 2 kids is dat het witte plisse natuurlijk erg snel op een regenboog lijkt na een lolly of een knijpfruitje -O-

Had hem trouwens ook op AliX gevonden:
https://a.aliexpress.com/_Ez6syeV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 16:38

ScreamGT

joejoe

Ik heb ondertussen best wel wat stevige steenslag op m’n Y zitten. Kan er nu wel iets aan laten doen, maar neem het voor lief. Zeker op de motorkap zijn best diepe slagen te zien, zelfs het metaal van de kap is te zien. Het is een lease, dus ja…. Doet minder pijn, maar alsnog zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:45
Maar hoe dan, ik rij in een model 3 die lager is en dus meer steentjes oppakt, maar zelf daar zit het niet door de lak heen. Wel al een keer een vooruit mogen vervangen en 1 sterretje, maar dat is het ook wel. Waar rij jij dat je er zoveel oppakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
r0bb schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:19:

Ja die had ik ook gezien, mooi ontwerp idd. Enige probleem hier denk ik met 2 kids is dat het witte plisse natuurlijk erg snel op een regenboog lijkt na een lolly of een knijpfruitje -O-
Vlekken op de roof? Dan wordt het tijd om ze op te voeden of niet meer van die troep in de auto te geven ;) Ik heb inmiddels twee tieners maar buiten zand/modder op de matten of stoelen hebben ze nooit vlekken in de auto achtergelaten.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 07:49
Als ik in de Model Y muziek aan het luisteren ben via de Spotify app van de auto, dan hoor ik geen meldingen van Flitsmeister. Is dit in te stellen? IPhone. Als dat niet kan, dan laat ik het geluid geforceerd via speaker afspelen, maar zou mooier zijn als het wel kan uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Russel88 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:52:
Als ik in de Model Y muziek aan het luisteren ben via de Spotify app van de auto, dan hoor ik geen meldingen van Flitsmeister. Is dit in te stellen? IPhone. Als dat niet kan, dan laat ik het geluid geforceerd via speaker afspelen, maar zou mooier zijn als het wel kan uiteraard.
Ik doe 1 search in deze topic reeks:

DJGizbo in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"
Als je naar muziek van je telefoon luistert in de auto gaat het goed. Maar omdat ik dat bijna nooit doe heb ik in Flitsmeister de volgende instellingen:
Instellingen > Geluidsopties >
Bluetooth aan
Via A2DP alternatief geselecteerd

Tesla doet dan alsof je gebeld wordt door jezelf en speelt dan geluid van flitsmeister af door andere muziek te dempen.

[ Voor 26% gewijzigd door Oekol op 07-06-2023 19:26 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 07:49
Volgens mij is het bij mij zo al ingesteld. Ik zal het nog een keer testen. Dank u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-05 14:38
Ja, alleen na een melding 'hangt' flitsmeister ook niet meer op. Dan moet ikzelf altijd even bluetooth even uit en aan zetten weer. Erg irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:59
Systemadmin schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:35:
[...]

Ja, alleen na een melding 'hangt' flitsmeister ook niet meer op. Dan moet ikzelf altijd even bluetooth even uit en aan zetten weer. Erg irritant.
Ik heb Flitsmeister op "via HFP" met een vertraging van 1 seconde ingesteld.
Dat werkt prima, muziek wordt onderbroken, maakt niet uit wat er op staat, Spotify of Apple Music of de radio. En na de mededeling van Flitsmeister gaat de muziek weer door.
Werkte in mijn oude Model 3 en nu ook in de nieuwe Model Y.

[ Voor 5% gewijzigd door Mackeessie op 07-06-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Zensu schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:23:
[...]

Ps4s, zijn dat de standaard banden die je krijgt bij tesla? Heb ook nieuwe banden nodig. Blijkbaar is achteren heel slecht uitgelijnd dat ik nieuwe banden moet halen....plus een scheur.[Afbeelding]
Hier in maart geleverd met Michelin Pilot Sport EV banden.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 21:46
Jaja TB heeft de range test van MY RWD LFP uitgebracht, de andere tests zullen niet zo lang meer duren:

YouTube: Tesla Model Y RWD range test

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 12:19
TNJ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:57:
vandaag had familie materiaal gekocht bij de bouwmarkt, dat niet in de auto paste.
Ben nog aan het uitzoeken of de Model Y een goeie klusauto is. Ben nog niet helemaal overtuigd: ik stond maandag bij een zonnepanelenboer voor zes panelen van 1.9m x 1.06m. Ik dacht: "1.90m, dat gaat wel lukken", en dat was ook het probleem niet. De breedte daarentegen...
Dus toch maar even de Vito van een vriend moeten inschakelen. Energietransitie gaat nog niet helemaal zonder fossiele brandstof, blijkt maar weer...

Elektrabuis is notoir lastig mee te nemen in een personenauto, maar ik kocht vandeweek een bundel 3m lengtes, en die gingen er moeiteloos in. Standaard bij de groothandel volgens mij 4m, dus dat moet ik nog even testen.

Steigertje (voor zonnepanelen-project) ging ook prima mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9bbcsl42ZuQNhu_hTGTFFlM4n4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpkJlHDCzl4PIUvJMjNGfWZC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Caelorum schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:34:
Maar hoe dan, ik rij in een model 3 die lager is en dus meer steentjes oppakt, maar zelf daar zit het niet door de lak heen. Wel al een keer een vooruit mogen vervangen en 1 sterretje, maar dat is het ook wel. Waar rij jij dat je er zoveel oppakt?
Ik heb helaas ook al spots op de motorkap waar de zwarte lak verdwenen is en je de onderliggende laag ziet. Zag de eerste al binnen 1 maand... Even slikken en door.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 14-09 12:19
Heath schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:53:
Jaja TB heeft de range test van MY RWD LFP uitgebracht, de andere tests zullen niet zo lang meer duren:

Jammer, er zitten 20" Induction wielen op. Had graag gewoon de 19" Gemini's gezien, die zaten er in Thailand ook op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
TCMR schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:53:
Energietransitie gaat nog niet helemaal zonder fossiele brandstof, blijkt maar weer...
Met een aanhanger (en trekhaak op de MY) gaat die energietransitie ook prima zonder dinosap. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-08 09:53
Heath schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:53:

Grappig dat hij benoemd dat hij het model in vergelijk met andere gereden iteraries zo stil vindt. Ik vind die van mij (zelfde model/generatie) ook enorm stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35
dreamscape schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:34:
[...]

Met een aanhanger (en trekhaak op de MY) gaat die energietransitie ook prima zonder dinosap. ;)
Vond ik ook al een vreemde opmerking. Genoeg alternatieven om het wel elektrisch op te lossen toch?
Moest die vriend nou net een ID.Buzz gehad hebben ipv een Vito...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 17:32

TNJ

Frugalite

[...]
Dus toch maar even de Vito van een vriend moeten inschakelen. Energietransitie gaat nog niet helemaal zonder fossiele brandstof, blijkt maar weer...
Je vriend moet misschien ook eens overstappen op een elektrische people carries? Van Mercedes de EQV, of de VW ID Buzz, of één van de Stellantis modellen. :) En er zijn opties voor de "white van man" (Who's that numpty flicking the v's? White van man, white van man!), zoals de Ford e-Transit, Renault Master Z.E. of een Maxus EV80?

FYI de auto die overschat werd was mijn oude 2004 Clio.

Maar een Y met een trekhaak is toch een prima allrounder? Die enkele keer dat je een aanhanger moet regelen... en de rest van de tijd een zuinige wolf in schaapskleren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 00:34
Ben nog aan het uitzoeken of de Model Y een goeie klusauto is. Ben nog niet helemaal overtuigd: ik stond maandag bij een zonnepanelenboer voor zes panelen van 1.9m x 1.06m. Ik dacht: "1.90m, dat gaat wel lukken", en dat was ook het probleem niet. De breedte daarentegen...
Er zijn ook niet zoveel ICE met een laadbreedte van 1m06+ (tussen de wielkasten).
Vito is ook gewoon in EV verkrijgbaar.

Dus eigenlijk zeg je, ik heb een SUV gekocht die, eens in de 20 jaar (levensduur zonnepanelen), niet zo handig is als een bestelwagen. ;)
En dan blijkt dat je voor 20 euro een aanhanger hebt die ook achter een MG4 of Smart#1 kan.

Al zul je natuurlijk momenten genoeg hebben waarin de Y wel een betere keus is dan een eVito of MG4.

Ik zat ook al te twijfelen tussen Y en 3, maar dan bedenk ik me dat ik met een Y eigenlijk niks meer kan dan met een 3 met trekhaak (en dakkoffer), en dan is zo'n Y toch wel een hele smak geld extra.
Dat gezegd hebbende, de Y is voor de passagiers natuurlijk ook wel wat ruimer, en voelt vooral ook ruimer van binnen..

Maargoed, de toekomstige MRB op gewicht zet mn zoektocht ff op hold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:43
Ik heb binnenkort mijn allereerste service request bij Tesla ( :o ). Heb mijn MY RWD nu 2.5 maanden, zo’n 8k km gereden. Vanaf het begin leek het alsof ik een zachte pieptoon hoorde. Het werd steeds erger (of gevalletje “once you hear it, you can’t unhear it).

Het gebeurd boven de 90km/h. Het is geen wind geluid (die was in het vorige topic wel veel voorbij gekomen, maar dit is een piep die niet afhankelijk is van de wind). De toon wordt hoger als je harder rijdt, en lager als je langzamer rijdt. Aangezien ik op AP rijd in 95% van de tijd dat ik >90km/h rij, is het dus echt een constante piep. Het klinkt als de elektromotor.

Afspraak is op SeC Rotterdam, volgende week. Enige waar ik bang voor ben is dat er iemand gaat proef rijden en dan niet direct de piep hoort en ik een “cant reproduce” terug krijg.

Laat ik het zo zeggen; als ik 2 uur auto heb gereden heb ik hoofdpijn. Dus hoop dat ze niet een persoon van 55 meesturen die geen hoge tonen meer kan horen haha

Zal jullie op de hoogte houden! :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TNJ
  • Laatst online: 27-05 17:32

TNJ

Frugalite

Djerro123 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:26:
Afspraak is op SeC Rotterdam, volgende week. Enige waar ik bang voor ben is dat er iemand gaat proef rijden en dan niet direct de piep hoort en ik een “cant reproduce” terug krijg.
Download Speccy in de android app store, om te zien of je in de spectrum analyzer een bepaalde piek op een frequentie ziet. Dan heb je een getal dat je kunt noemen en evt. een screenshot als ijkpunt.

https://play.google.com/s...?id=air.spikything.speccy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
Ik heb binnenkort mijn allereerste service request bij Tesla ( :o ). Heb mijn MY RWD nu 2.5 maanden, zo’n 8k km gereden. Vanaf het begin leek het alsof ik een zachte pieptoon hoorde. Het werd steeds erger (of gevalletje “once you hear it, you can’t unhear it).

Het gebeurd boven de 90km/h. Het is geen wind geluid (die was in het vorige topic wel veel voorbij gekomen, maar dit is een piep die niet afhankelijk is van de wind). De toon wordt hoger als je harder rijdt, en lager als je langzamer rijdt. Aangezien ik op AP rijd in 95% van de tijd dat ik >90km/h rij, is het dus echt een constante piep. Het klinkt als de elektromotor.

Laat ik het zo zeggen; als ik 2 uur auto heb gereden heb ik hoofdpijn. Dus hoop dat ze niet een persoon van 55 meesturen die geen hoge tonen meer kan horen haha

Je kan eens testen of het via de speakers komt door het geluid zacht te draaien. Ik had dat vroeger met de autoradio in een ICE die vrolijk met de dynamo mee ging zingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Pierz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:41:
[...]

Je kan eens testen of het via de speakers komt door het geluid zacht te draaien. Ik had dat vroeger met de autoradio in een ICE die vrolijk met de dynamo mee ging zingen.
Nee ik zet het geluid altijd uit om goed te kunnen vaststellen of ik de piep hoor. Het komt zeker niet uit de speakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 20:45

Filmpje van het geluid maken, anders heb je grote kans dat ze het niet kunnen reproduceren.
En dan een melding maken in de auto als het gebeurd (lang op auto icoon drukken) en vervolgens een berichtje toevoegen aan de service afspraak met het filmpje en vermelding wanneer je het hoorde.
Ze kunnen dan de auto uitlezen en terug kijken naar die timestamp of ze iets geks merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:01

Ik heb ook een hogere piep / geluid van de motor (hoe sneller, hoe harder het geluid) bij hogere SOC. Als ik tot 100% laad (m3p 2019), dan is dat geluid sterk aanwezig totdat SOC is gedaald tot 90% en lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
STIMPPYYY schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:35:
[...]

Ik heb ook een hogere piep / geluid van de motor (hoger sneller, hoe harder het geluid) bij hogere SOC. Als ik tot 100% laad (m3p 2019), dan is dat geluid sterk aanwezig totdat SOC is gedaald tot 90% en lager.
Interessant, heb het zelf niet gelinkt aan SOC. Ben nu op vakantie en hij staat op Schiphol met ~70%, dus zal eens opletten als ik terug kom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03:42
Afgelopen winter heb ik helaas een velg krom gereden op een stoeprand 8)7

Deze is gerepareerd, maar er zit wel een deuk in die ze er niet uit krijgen. Daardoor trilt het wiel af en toe bij het nemen van een bocht, Gaat om links voor. Is wel mee te rijden, maar zou het liever helemaal goed hebben. Kortom, ik ben op zoek naar een nieuwe velg, slechts 1 stuk, maar die kan ik nergens vinden.

Gaat om deze 19 inch velg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n32uIjH9psB565mXDI9tQYpf5S0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sWwruKATSTD4PWnV80CbYncF.png?f=fotoalbum_large

Bij Tesla zelf kunnen ze deze wel leveren voor 900 euro, vind ik wat veel voor 1 velg :P
Heb ook diverse sloopbedrijven benaderd, maar geen reacties terug in de afgelopen maand. Heeft iemand van jullie nog een tip waar ik wellicht 1 velg kan vinden voor een mooie prijs?

[ Voor 5% gewijzigd door NeoPhire op 08-06-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 20:27
NeoPhire schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:43:

Deze is gerepareerd, maar er zit wel een deuk in die ze er niet uit krijgen. Daardoor trilt het wiel af en toe bij het nemen van een bocht, Gaat om links voor. Is wel mee te rijden, maar zou het liever helemaal goed hebben. Kortom, ik ben op zoek naar een nieuwe velg, slechts 1 stuk, maar die kan ik nergens vinden.

[Afbeelding]

Bij Tesla zelf kunnen ze deze wel leveren voor 900 euro, vind ik wat veel voor 1 velg :P
Heb ook diverse sloopbedrijven benaderd, maar geen reacties terug in de afgelopen maand. Heeft iemand van jullie nog een tip waar ik wellicht 1 velg kan vinden voor een mooie prijs?
Marktplaats en of Facebook in een Tesla groep? Net zo lang wachten tot iemand z'n Tesla total loss rijdt en in onderdelen verkoopt of iets?

1 velg is altijd lastig, iedereen wilt er 4 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcopano
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-08 17:41

[Afbeelding]

Via onderdelenlijn.nl +/- 500 euro per velg (+ band)
Op ebay.de staan er ook wel wat voor minder, maar dan moet je even kijken of ze naar Nederland verzenden

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Bjorn Nyland 1000 km test met de MY RWD (CATL):

YouTube: Tesla Model Y RWD 1000 km challenge

Amazing!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00

De elektromotor iets horen = normaal.

Al onze EVs: Renault Zoe, Skoda Citigo, model 3 en de Model Y kan je de elektromotor horen. Piep geluid welke met snelheid (toerental) van toonhoogte veranderd.

edit: bij het voorverwarmen kan deze toon nog harder zijn en/of hoede plank omhoog of weg.

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 08-06-2023 12:02 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Djerro123 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:38:
[...]

Interessant, heb het zelf niet gelinkt aan SOC. Ben nu op vakantie en hij staat op Schiphol met ~70%, dus zal eens opletten als ik terug kom :)
Wat @Stef87 hierboven ook aangeeft, bij voorverwarmen of superchargen is het ook goed hoorbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
Stef87 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:00:
[...]

De elektromotor iets horen = normaal.

Al onze EVs: Renault Zoe, Skoda Citigo, model 3 en de Model Y kan je de elektromotor horen. Piep geluid welke met snelheid (toerental) van toonhoogte veranderd.

edit: bij het voorverwarmen kan deze toon nog harder zijn en/of hoede plank omhoog of weg.
Zeker, maar ik heb een M3 2019 gehad en daar is het meer een gezoem; geen piep.

Ik zal proberen een opname te maken als ik terug ben, het is heel vervelend (je wordt er echt gek van). Het is niet het normale geluid van een electro motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
STIMPPYYY schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:19:
[...]

Wat @Stef87 hierboven ook aangeeft, bij voorverwarmen of superchargen is het ook goed hoorbaar!
Nee dan is dit iets anders; dit hoor je echt alleen boven de 90kmh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 17:08
Wat een beroerd verbruik :P

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:05
ScreamGT schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:02:
Ik heb ondertussen best wel wat stevige steenslag op m’n Y zitten. Kan er nu wel iets aan laten doen, maar neem het voor lief. Zeker op de motorkap zijn best diepe slagen te zien, zelfs het metaal van de kap is te zien. Het is een lease, dus ja…. Doet minder pijn, maar alsnog zonde.
Ja hier ook, een Rode. Zeker 3 inslagen op de motorkap die door de lak zijn gegaan. Weet ook niet wat ik ermee moet, eerlijk gezegd. Ook al een keer een forse inslag in de voorruit gehad die daardoor vervangen moest worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa

[...]
En anders de velg rechts achter zetten? Merk je er als bestuurder ook al minder van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Djerro123 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:42:
[...]

Ik ben benieuwd (tevens ex autotechnicus dus misschien herken ik het)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Zuinigere 19inch hankook vs de 20inch Michelin banden welke stiller zijn klinken door foam.

Hankook 19inch A label tbv rolweerstand en de 20inch Michelin B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Stef87 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:28:
[...]

Zuinigere 19inch hankook vs de 20inch Michelin banden welke stiller zijn klinken door foam.

Hankook 19inch A label tbv rolweerstand en de 20inch Michelin B
Maar dat is toch wel veel meer dan je zou verwachten? Als ik 120 rijdt dan haal ik de 200wh/km echt niet. Hij zit ergens op 250!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Djerro123 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:42:
[...]

Kak man, in ieder geval vanaf 90+ km p/u. Alles daarboven 'mogen' ze niet testen bij SeC ivm snelheid overdag.

Ik heb al jaren dat je vanaf 130+ een soort jankend / piepend geluid (niet constant, maar zagend, heel snel) hoor. Dat komt volgens mij gewoon van een van de motoren af. Aangezien ik dat niet vaak rijdt (soms 's avonds, maar dan neem ik het voor lief) heb ik er nooit iets mee gedaan. Op vakantie was het wel irritant overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:59
STIMPPYYY schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:49:
[...]

Kak man, in ieder geval vanaf 90+ km p/u. Alles daarboven 'mogen' ze niet testen bij SeC ivm snelheid overdag.

Ik heb al jaren dat je vanaf 130+ een soort jankend / piepend geluid (niet constant, maar zagend, heel snel) hoor. Dat komt volgens mij gewoon van een van de motoren af. Aangezien ik dat niet vaak rijdt (soms 's avonds, maar dan neem ik het voor lief) heb ik er nooit iets mee gedaan. Op vakantie was het wel irritant overigens.
Kan je op vakantie dan niet SeC laten onderzoeken waar ze tenminste wel >100km mogen overdag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Makkelijk schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:14:
[...]

Maar dat is toch wel veel meer dan je zou verwachten? Als ik 120 rijdt dan haal ik de 200wh/km echt niet. Hij zit ergens op 250!
Een enkele rit of meerdere losse ritten zijn Niet te vergelijken met 1000km challenges.

In deze race is hij van 0-40 of net boven 50% aan het opladen terwijl de LFP batterijen constant opgewarmd én afgekoeld moeten worden (welke per kWh capaciteit zwaarder wegen en dus meer energie kosten om te koelen en opwarmen voor en na superchargen)

Ook was het 6 graden celcius (tot max 12c).

In Bjorn zijn test: LR Y doet 254 Wh/km bij gemiddeld 0c en de RWD Y doet 236 Wh/km

Alles test hij op dezelfde manier dus je kan goede vergelijkingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:41
er zijn overigens behoorlijke aanbiedingen (3k-5k) op de model 3 AWD en P, helaas nog niet op de RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozothebozo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-09 23:49
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe ruimte gezinsauto. 3 overwegingen:
- opteren voor een aankoop voor de komende 5 jaar: een benzine model uit 2017/2018 (a la VW Touran) a 20.000,-
- jonge RAV4 hybride uit 2020 voor komende 10 jaar a 35.000,-
- nieuwe MY RWD voor komende 10 jaar a 51000,- maar dan met huurkoop 48 mnd (in de markt een lage 3,5% rente) want alles lappen vind ik zonde.. wil ik liever beleggen.

Overall uitgesmeerd over de jaren heen kom ik op ongeveer dezelfde maandlasten uit. Maar huurkoop spreekt mij het minst aan uiteraard.

TLDR
Om de keuze voor de MYRWD te kunnen maken of uit te stellen, enkele vragen:
- zien jullie deze nog onder de subsidiegrens duiken dit jaar?
- verwachten jullie dat de komende 5 jaar veel verandert in EV land? Actieradius/€ - veel lagere prijzen voor een ruim model?
- mijn aanname is een verder stijgende benzine prijs van een redelijk stabiel blijvende KWh-prijs,sluit deze aanname aan bij jullie beeld?

Dank..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
ozothebozo schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:26:
[...]
TLDR
Nee, dat lijkt me sterk.
- verwachten jullie dat de komende 5 jaar veel verandert in EV land? Actieradius/€ - veel lagere prijzen voor een ruim model?
Ja, de snelheid van verandering gaat alleen maar harder. Meer merken zijn nu met nieuwe EV platformen bezig, waar ze een aantal jaren alleen nog omgebouwde ICE platformen hadden. Dat zal wel zorgen voor snellere veranderingen.
- mijn aanname is een verder stijgende benzine prijs van een redelijk stabiel blijvende KWh-prijs,sluit deze aanname aan bij jullie beeld?
Hmm, die twee zijn toch behoorlijk aan elkaar gekoppeld. En de KWh prijs heeft meer geschommeld dan de benzineprijs.

Voordeel van EV is dat je met een overdaad aan zonnepanelen je auto kunt laden, dat is met benzine lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
DaCoTa schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:31:
[...]

Nee, dat lijkt me sterk.

[...]

Ja, de snelheid van verandering gaat alleen maar harder. Meer merken zijn nu met nieuwe EV platformen bezig, waar ze een aantal jaren alleen nog omgebouwde ICE platformen hadden. Dat zal wel zorgen voor snellere veranderingen.

[...]

Hmm, die twee zijn toch behoorlijk aan elkaar gekoppeld. En de KWh prijs heeft meer geschommeld dan de benzineprijs.

Voordeel van EV is dat je met een overdaad aan zonnepanelen je auto kunt laden, dat is met benzine lastiger.
De wegenbelasting is nog wel een dingetje...als ze die niet aanpassen om rekening te houden met EV's ga je aardig wat meer betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
5k meer lappen omdat je anders wil beleggen anal ik niet helemaal, dat moet je dan al goedmaken met beleggen om er profijt uit te halen.
Persoonlijk zie ik de model u niet direct onder de subsidie grens komen, eerder de prijs omhoog gaan. Als de nieuwe model 3 (highland) komt, verwacht ik eigenlijk op de 3 wel een stijging, om dan in lijn te blijven zal de y ook stijgen.

Veel meer range in de komende jaren zie ik niet direct geneugten, je sleept namelijk wel altijd een zwaardere accu mee, zeker als er wegenbelasting betaalt moet worden dan tikt dat ook weer aan.
Zeker met een steeds beter wordend laadnetwerk voldoet een 400km toch prima?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-09 15:27
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe ruimte gezinsauto. 3 overwegingen:
- opteren voor een aankoop voor de komende 5 jaar: een benzine model uit 2017/2018 (a la VW Touran) a 20.000,-
- nieuwe MY RWD voor komende 10 jaar a 51000,- maar dan met huurkoop 48 mnd (in de markt een lage 3,5% rente) want alles lappen vind ik zonde.. wil ik liever beleggen.

Overall uitgesmeerd over de jaren heen kom ik op ongeveer dezelfde maandlasten uit. Maar huurkoop spreekt mij het minst aan uiteraard.

TLDR

Dank..!
Kan je laden bij huis?
Heb je een caravan?

Heb je al eens een proefrit gereden in een MY?

En moet je huidige auto er uit? Of is doorrijden ook een optie? Krijg je nog wat leuks voor je huidige auto terug? Bij tesla is inruilen lastiger dan bij andere reguliere automerken.

Ik heb zelf een Volvo diesel en proef gereden in een Tesla MY. Precies hetzelfde scenario wat betreft de verschillende auto's die jij schetst heb ik hier ook in m'n hoofd. Evenals dat huurkoop mij het minst aantrekt. Ook al zijn je lasten ongeveer gelijk... Daarom ook nog steeds geen keuze gemaakt. (zzp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:26

basdej

OutSystems Consultant

Mackeessie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:46:
[...]

Ik heb Flitsmeister op "via HFP" met een vertraging van 1 seconde ingesteld.
Dat werkt prima, muziek wordt onderbroken, maakt niet uit wat er op staat, Spotify of Apple Music of de radio. En na de mededeling van Flitsmeister gaat de muziek weer door.
Werkte in mijn oude Model 3 en nu ook in de nieuwe Model Y.
Super nice! Hier was ik ook naar op zoek. Vanochtend getest en werkt echt top.

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tricker89
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-05 22:19
Ik heb net een occasion model 3 gekocht via tesla. Zag bij achterportier bestuurderskant dat een rubbertje los zit. Waar kan ik die het beste mee vastmaken op de deur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJdu6t1xbLgBLlhHfg7q3txY4NA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRm0GDlC22FTWwsh8H5P17vx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tricker89 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:13:
Ik heb net een occasion model 3 gekocht via tesla. Zag bij achterportier bestuurderskant dat een rubbertje los zit. Waar kan ik die het beste mee vastmaken op de deur?

[Afbeelding]
Gewoon er weer wat opdrukken toch? Gaat bij mij ook wel eens wat los.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tricker89
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-05 22:19
Is vervormd, zal bij vorige eigenaar wel al geweest zijn en door constant tussen de deur geklemd te zitten gaat hij niet meer vast door gewoon er op te drukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
ZeRoC00L schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:34:
Persoonlijk zie ik de model u niet direct onder de subsidie grens komen, eerder de prijs omhoog gaan. Als de nieuwe model 3 (highland) komt, verwacht ik eigenlijk op de 3 wel een stijging, om dan in lijn te blijven zal de y ook stijgen.
Ik weet het niet hoor. Model 3 was origineel bedoeld als "35k$" auto. Ze zijn goed op weg daarnaartoe.
Dat is ook de verschil tussen Tesla en "traditionele" automerken. Een facelift bij een tesla is vaak beter gestroomlijnde proces, goedkopere materialen, minder stappen, minder componenten, oid. En dus betekent niet dat het altijd gepaard gaan met prijsstijging. Eerder een verlaging.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:56
Vandaag een testrit in een Model 3 gehad bij Tesla Zwolle. Ben toch echt positief verrast! Afwerking van interieur is top (hou zelf ook wel van het cleane uiterlijk). Het standaard audio systeem verraste mij ook, premium audio niet gehoord, maar als ik het vergelijk met mijn Leaf uit 2018 met "Bose" audio, wat ook niet bekend staat als 't beste klinkt 't voor mij perfect. Betere lage tonen dan een Leaf met subwoofer. Zo vind ik de kwaliteit van het interieur ook veel beter dan de Leaf.

Wordt dus een RDW zwart (voorraadmodel) dus hopelijk snel voor de deur staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:29

TLDR

Dank..!
Of een gebruikte Y? Zie die vanaf 45k te koop staan.

Er is ook kans dat ze eind deze maand gaan stunten met voorraadmodellen.

Denk dat de prijs van de Y zeker gaat dalen. Zeker als de RWD met Blade batterij komt. En de voorkant van het chassis ook uit een stuk. En verdere efficiëntere productie. Wanneer is de vraag.

In 5 jaar gaat er veel veranderen in ev land. Maar 5 jaar daarna ook. Dat blijft een voortgaand proces. Voldoet de ev van nu aan je eisen dan kun er er voor gaan.

Stroom gaat overigens in de toekomst praktisch gratis worden. Nu al kun je soms geld toe krijgen als je je ev vol laadt met een flexibel contract :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djerro123
Ik zou zeker de MY aanraden (uiteraard ;)), maar huurkoop om vervolgens te beleggen snap ik niet.

Verder ben ik het eigenlijk niet eens met de mensen boven mij dat de prijzen zouden gaan stijgen; vooralsnog is dat bij Tesla’s niet echt het geval geweest (ja ik weet het, er zijn hikes geweest maar ook weer drops). De massa productie neemt alleen maar toe, en om dit jaar weer ~+50% te verkopen zullen ze daarmee spelen. Vergeet niet dat Tesla een van de weinige is die marge ruimte heeft om dat te doen.

Als je het geld hebt liggen, wacht dan even 2 weken en hou de laatste week van juni vrij in je agenda. Je in dan zomaar een LR kopen voor de prijs van een RWD (was zo in maart). Ze stunten veel einde kwartaal, maar ligt ook aan of er nog boten aankomen. (Zo te zien iig 1, maar ook nog eentje naar Barcelona (gaan soms door naar NL) en nog eentje voor Suez kanaal).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 21:52
Als de combinatie van lage rente, hoge inflatie, verminderde VRH door lening, verwacht stijgend inkomen en verwacht beleggingsrendement past bij je risicobereidheid kan dit wel een aantrekkelijke optie zijn. Zelf heb ik het ook op deze manier gedaan waarbij ik het voor mijn eigen gemoedsrust wel prettig vind dat ik de lening ten alle tijde zou kunnen aflossen. Bij die route past m.i. wel inderdaad een langere leningsperiode maar ook zonder slotsom.

Dit gaat overigens heel snel richting off-topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Radiodurans op 08-06-2023 18:19 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Djerro123 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:47:
Ik zou zeker de MY aanraden (uiteraard ;)), maar huurkoop om vervolgens te beleggen snap ik niet.

Verder ben ik het eigenlijk niet eens met de mensen boven mij dat de prijzen zouden gaan stijgen; vooralsnog is dat bij Tesla’s niet echt het geval geweest (ja ik weet het, er zijn hikes geweest maar ook weer drops). De massa productie neemt alleen maar toe, en om dit jaar weer ~+50% te verkopen zullen ze daarmee spelen. Vergeet niet dat Tesla een van de weinige is die marge ruimte heeft om dat te doen.

Als je het geld hebt liggen, wacht dan even 2 weken en hou de laatste week van juni vrij in je agenda. Je in dan zomaar een LR kopen voor de prijs van een RWD (was zo in maart). Ze stunten veel einde kwartaal, maar ligt ook aan of er nog boten aankomen. (Zo te zien iig 1, maar ook nog eentje naar Barcelona (gaan soms door naar NL) en nog eentje voor Suez kanaal).
Lijkt nu wel mee te vallen (of tegen 🥴) met de kortingen. 24 Model Y op voorraad en amper/geen korting. Er zijn dit kwartaal ook al veel meer auto's in China zelf verkocht, dus minder hier naartoe

Even aankijken komende weken kan zeker geen kwaad, maar ik zie nu ivm vorig kwartaal niet zo heel veel kortingen langskomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Het eerste kwartaal was ook echt een all out push van Tesla om de best verkopende auto ter wereld te worden. Alleen Musk weet of ‘ie dat weer wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 12:02
tricker89 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:13:

[Afbeelding]
Je kan ook even langs gaan bij een service center. Zeer waarschijnlijk zullen ze dat meteen vast kunnen maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Makkelijk schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:14:
[...]

Nyland rijdt deze tests altijd op hogere snelheid vziw. Soms legt hij 'toevallig' zijn paspoort over de cockpit bijv.

Voor deze test gaat het om de tijd die nodig is om 1000 km af te leggen, waarbij hij de optimale balans zoekt tussen snelheid, verbruik en laadtijden (obv laadcurve). Daarom ook iets meer stops en stoppen met laden als dit onder 110 kW komt.

Voor het verbruik op 90 km/h en 120 km/h heeft hij een andere test, waarbij hij juist zo precies mogelijk dat verbruik probeert vast te stellen. Daar kwam hij een paar dagen geleden uit op 202 Wh/km bij 120 km/h.

De reden dat ik het 'amazing' noemde is dat de RWD met dit verbruik en deze tijd ongekend snel is in zijn prijsklasse. Sneller dan bijv. De Ioniq 5 die met 220 kW kan laden, maar dat weer kwijt is aan nog hoger verbruik. Die auto had ook nog eens een veel grotere batterij (70+ kWh vs 57 kWh) en toch wint de Tesla het.

En helemaal bijzonder: de Model Y LR is maar 5-10 minuten sneller.

Kleine kanttekening: deze manier van reizen is niet echt fijn. Hij heeft amper tijd om naar het toilet te gaan... Zoveel korte etappes zal ik met de familie niet zo vaak doen. Dan liever 2,5-3 uur rijden en iets langer laden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

TLDR

Dank..!
Ik heb het twee jaar geleden eens vergeleken: 8 jaar oude Megane diesel blijven rijden, of naar een nieuwe EV van €58.500 overstappen. Conclusie was dat de EV 100-150 per maand duurder was, maar dan dus wel voor een compleet nieuwe, ruimere en veel luxere auto (de Megane nieuwprijs was ongeveer de helft).

Achteraf gezien erg blij, want diesel werd enorm veel duurder, terwijl ik met die auto een tijdlang voor maar €0,25 per kWh kon laden om de hoek en maar €0,29 per kWh bij Ionity gedurende een jaar. Dat heb ik volledig opgebruikt en daarna overgestapt naar Tesla met 10.000 km gratis Superchargen (hoewel ik eerder 15.000+ km mee red met dat budget).

De Model Y RWD is een stuk goedkoper dan mijn EV destijds, dus vergeleken met die duurdere fossiele auto's zou het nog wat gunstiger uitkomen. Maar dat kan anders zijn als je de vergelijking maakt met andere financieringsconstructies.

Objectief kan het per maand weinig uitmaken, maar je legt met een grote aankoop wel veel cash vast in de auto. Dat moet je wel beschikbaar hebben.

EV prijzen en ontwikkelingen: ja, trend is neerwaarts en steeds meer/beter. Vergelijk het met de opkomst van smartphones. Die werden de eerste paar jaar ook steeds beter. Bij EVs zal het iets langzamer gaan, maar bij hogere productie zullen de prijzen dalen. Voordeel bij Tesla is dat softwarematig een hoop verbeterd wordt door de tijd heen. De auto blijft dus redelijk bij de tijd.

Maar er is geen garantie op wat je wanneer krijgt. De Model Y die binnenkort uit Berlijn komt zal bijvoorbeeld wel sneller laden (gerucht), maar ook een iets kleinere batterij hebben. En de vraag naar EVs groeit razendsnel de komende jaren, dus er kunnen tijdelijke tekorten zijn zoals vorig jaar. Toen gingen de prijzen overal keihard omhoog.

Als je thuis kunt laden kun je ook nog overwegen over te stappen naar een dynamisch stroomtarief, zodat je op de gunstigste momenten kunt laden. Helemaal handig als je ook zonnepanelen hebt.

Benzineprijs is echt koffiedik kijken. de vraag naar benzine wordt al minder door EVs en dan gaat OPEC weer afknijpen om de prijs niet teveel te laten dalen.

Voor mij kwam de afweging neer op: geen fossiel meer willen gebruiken, comfort en stilte onderweg, goede rijhulpsystemen voor ontspannen rijden (veel km per jaar).

En dan vervolgens de voor mij beste EV uitgekozen obv range, laadsnelheid, laadinfrastructuur en bagageruimte + trekhaak voor de beste prijs. Dat was eerst de Ioniq 5, omdat de Model Y alleen als LR en vanaf €66k te koop was. Jaar later was daar de Model Y RWD en kon ik de Ioniq 5 verkopen met maar €500 afschrijving op een jaar. Overstap gemaakt, €5000 in de pocket (zonnepanelen van gekocht 8) ) en superblij...

Met Excel kun je alles rationaliseren, maar subjectieve overwegingen zijn uiteindelijk ook reëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger7435
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-09 22:37
DaCoTa schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:02:
[...]

Ja hier ook, een Rode. Zeker 3 inslagen op de motorkap die door de lak zijn gegaan. Weet ook niet wat ik ermee moet, eerlijk gezegd. Ook al een keer een forse inslag in de voorruit gehad die daardoor vervangen moest worden.
Hier ook 2 flinke plekken na 3k km (zwarte lak). Ik ben aan de slag geweest met zo’n lak kwastje, maar dat is geen doen. Het is niet meer wit dus het valt minder op, maar mooi is anders :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
rutger7435 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:12:
[...]

Hier ook 2 flinke plekken na 3k km (zwarte lak). Ik ben aan de slag geweest met zo’n lak kwastje, maar dat is geen doen. Het is niet meer wit dus het valt minder op, maar mooi is anders :/
Zo’n lakkwastje is echt te kansloos voor woorden. Heb dat nooit begrepen eerlijk gezegd.

Als het puur om camoufleren gaat zou ik naar een verfspecialist rijden. De kleur laten maken in een spuitbus (ze meten dan met zo’n apparaatje), daarna proberen af te plakken, spul op een stuk karton spuiten en met een minikwastje het plekje aantikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PixelPusher
  • Laatst online: 00:50
Vandaag een heerlijk schrikmomentje op de snelweg.

Het verkeer voor mij remde ineens hard af, dus ik ook. Alleen vond de auto emergency brake het toch nodig om in te grijpen en de auto helemaal tot stilstand af te remmen. Allemaal leuk en aardig maar daardoor had ik wel bijna 3 achterliggers in de kofferbak :|

Ik begrijp de ingreep van de AEB en ben blij dat hij heeft voorkomen dat ik mijn voorligger niet raakte maar ik denk dat ik zelf uberhaupt wel hard genoeg remde om de voorligger te vermijden.
Al met al heb ik dus het gevoel dat de AEB mij meer in gevaar heeft gebracht dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
PixelPusher schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:05:

Het verkeer voor mij remde ineens hard af, dus ik ook. Alleen vond de auto emergency brake het toch nodig om in te grijpen en de auto helemaal tot stilstand af te remmen. Allemaal leuk en aardig maar daardoor had ik wel bijna 3 achterliggers in de kofferbak :|

Ik begrijp de ingreep van de AEB en ben blij dat hij heeft voorkomen dat ik mijn voorligger niet raakte maar ik denk dat ik zelf uberhaupt wel hard genoeg remde om de voorligger te vermijden.
Al met al heb ik dus het gevoel dat de AEB mij meer in gevaar heeft gebracht dan nodig.

[YouTube: Untitled]
Zo dan. Doordat die auto achter jou de berm in ging kon die daarachter wel op tijd remmen en daarachter ging ook de berm in. Bijzonder dat hij hem helemaal tot stilstand doortrekt. Broekpoepmomentje

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123

Poe dat is echt krap!! Gelukkig goed afgelopen, maar zou ook helemaal kapot schrikken!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PixelPusher
  • Laatst online: 00:50
Ha de beste meneer achter mij had idd topreflexen, vast een gamer!
Hij kon er gelukkig om lachen dat is ook altijd maar afwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:45
Precies de reden waarom ik altijd afstand hou tot Tesla's voor me en ook vermoed ik waarom mensen meer afstand houden tot mij dan in een andere auto. (behalve de witte busjes natuurlijk, die bumperkleven iedereen wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyDj
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-08 03:08
Kan mij iemand vertellen (eventueel d.m.v. foto) waar zich de zekeringsdoos bevindt, gekoppeld aan m'n kentekenverlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil

Wow, niet echt lekker om mee te maken.. Je voor ligger kwam wel heel dichtbij op gegeven moment en je leek toen ook al richting stilstand te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk

Dashcambeelden vertekenen teveel om het goed te kunnen inschatten maar het lijkt me inderdaad dat de auto hier wel enorm overdrijft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DannyDj schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 01:58:
Kan mij iemand vertellen (eventueel d.m.v. foto) waar zich de zekeringsdoos bevindt, gekoppeld aan m'n kentekenverlichting?
Er zijn geen zekeringen dacht ik? Tenminste, niet voor verlichting iig. Lampje stuk? Of kabelboom issue waar een recall voor is?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

De auto voor je remt af maar op het laatste moment (als jij al te dicht erop zit) remt ie nog even extra bij en laat 'm daarna doorrollen. Daardoor gaat de Tesla in de ankers. Die auto achter je neemt in eerst instantie gas terug maar komt ook enorm dicht bij je (wide angle vertekend dat enorm) en wil al eerder richting berm maar houd de snelheid aan om daarna echt de berm in te moeten duiken. Bij die eerst keer had ik al eerder de rem ingedrukt zodat de snelheid gelijk een stuk lager is.

Wat ik steeds meer terug zie op de weg is dat er veel te laat wordt geremd voor een voorligger. De laatste paar meters vol in de ankers ipv al eerder gas terug en rustig aansluiten. Met dit soort situaties gaat dat dus mis en zitten ze er bijna bovenop. De auto's die daar weer achterop komen hebben daardoor nog minder tijd om te remmen dus uiteindelijk maak je het voor je mede weggebruikers alleen maar moeilijker als je zo laat remt.

Ik heb overigens een soortgelijk iets gehad maar dan in de bebouwde kom. Een taxi die 'm ineens ervoor gooit waardoor de Tesla vol in de ankers ging. Gelukkig was dat maar met 20km/u.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Radiodurans
Het issue is een beetje dat als het erg druk is, er soms situaties gebeuren waarin het beter is dat je een gevaarlijke situatie (zoals idd een taxi die opeens voor je schiet, rond Schiphol dagelijkse kost) gecontroleerd kunt laten gebeuren dan vol te remmen, vooral als dat onverwachts door het EAB gebeurd. Het systeem kan helaas geen onderscheid maken tussen of je echt niet aan het opletten bent of dat je iets bewust laat gebeuren. Je zult dus je voet boven je stroompedaal moeten houden en anticiperen op acties van je Tesla.

Merk sowieso dat je Tesla je dwingt om je rijstijl aan te passen aan hoe het AP systeem is ingesteld. Het is nogal een take it or leave it systeem. Deels goed omdat je nog beter gaat anticiperen maar soms bloedirritant…

On a lighter note: Van de week met m’n MYLR van Groningen naar Den Haag met 48% verbruik gehaald (Vmax+5% overdag). Ik had dus gewoon retour kunnen rijden met een kleine 5% over! :*) Dit was het scenario die ik voor aankoop aan het contempleren was en waar jullie mij mee hebben geholpen, waarvoor veel dank! Gezien ik nog gratis kan laden uiteindelijk bij de SuC bij Emmeloord even heerlijk in het zonnetje gezeten en dat ding was supersnel nog vóór ik m’n sandwich op had op >90%! Echt hoor, range anxiety komt niet eens meer in me op 8)

[ Voor 27% gewijzigd door Radiodurans op 09-06-2023 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
Russel88 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:38:
[...]

Excuses. Ik bedoelde ruitenwissers.
Ik word net gebeld door mijn vriendin die voor de 2e keer in de M3 naar haar werkt rijdt. Ze wordt helemaal gek van de ruitenwissers en ook dat je het alleen uit kan zetten als je AP uitzet. Maar klopt het dat je, zodra je AP weer aanzet, dat dat menu ook weer aanspringt?

Ze was er zo klaar mee dat weer terug wilde naar de oude vertrouwde Kia eNiro. Kwestie van wennen misschien, maar jammer dat dit blijkbaar al zo lang speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 19:39
tescione schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:18:
[...]

Ik word net gebeld door mijn vriendin die voor de 2e keer in de M3 naar haar werkt rijdt. Ze wordt helemaal gek van de ruitenwissers en ook dat je het alleen uit kan zetten als je AP uitzet. Maar klopt het dat je, zodra je AP weer aanzet, dat dat menu ook weer aanspringt?

Ze was er zo klaar mee dat weer terug wilde naar de oude vertrouwde Kia eNiro. Kwestie van wennen misschien, maar jammer dat dit blijkbaar al zo lang speelt.
Ja, als je AP weer aanzet gaan de ruitenwissers weer op automatisch.

Musk twittert al een tijdje dat Wipers V4 eraan komt, waarmee hij eigenlijk toegeeft dat Deep Rain (het model achter de huidige functionaliteit) niet helemaal doet wat het zou moeten.
Dus mogelijk zit er verbetering aan te komen, maar in ieder geval: verandering.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:36
Ik heb eigenlijk nooit echt serieuze issues gehad met de ruitenwissers tot nu toe. Zal wel iets te maken hebben met vliegen op de ruiten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:48
Sluuz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:21:
[...]

Musk twittert al een tijdje dat Wipers V4 eraan komt, waarmee hij eigenlijk toegeeft dat Deep Rain (het model achter de huidige functionaliteit) niet helemaal doet wat het zou moeten.
Net zoals park assist etc er snel aankomt. Die camera's werken echt nog niet lekker. Bij Tesla is alles binnenkort, maar dat is een zeer ruim begrip. V4 zie ik dan ook niet snel komen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcopano
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-08 17:41
tescione schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:18:
[...]

Met de Commander van Enhauto kan je dit wel uitzetten, zowel wipers als auto high beam. Het is even een uitgave, maar met een setje S3XY buttons erbij echt wel de moeite.
Ik heb er bijvoorbeeld ook eentje achterin geplakt die de laadkabel loskoppelt. Dat gebeurt namelijk niet automatisch bij de laadpaal op werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Radiodurans schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:24:
Het issue is een beetje dat als het erg druk is, er soms situaties gebeuren waarin het beter is dat je een gevaarlijke situatie (zoals idd een taxi die opeens voor je schiet, rond Schiphol dagelijkse kost) gecontroleerd kunt laten gebeuren dan vol te remmen, vooral als dat onverwachts door het EAB gebeurd. Het systeem kan helaas geen onderscheid maken tussen of je echt niet aan het opletten bent of dat je iets bewust laat gebeuren. Je zult dus je voet boven je stroompedaal moeten houden en anticiperen op acties van je Tesla.
Sorry maar als er taxi voor mij met nog geen 1.5 meter ruimte tussen zijn achterbumper en mijn voorbumper er tussen schiet en daarna vol op de rem moet vanwege zijn voorganger ben ik blij dat mijn Tesla in de ankers gaat. Dat soort asociaal rijgedrag is gewoon niet goed te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:51
jip_86 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:23:
Ik heb eigenlijk nooit echt serieuze issues gehad met de ruitenwissers tot nu toe. Zal wel iets te maken hebben met vliegen op de ruiten :+
Idem, als je voorruit vies is, bij de camera, wil hij wel eens denken dat het regent.

Voor de rest nog geen problemen ermee gehad.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
Sluuz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:21:
[...]

ok, nou hopelijk biedt v4 een oplossing. En tot die tijd het glas bij de sensor goed poetsen, wie weet helpt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35
carpebios schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:26:
[...]

Net zoals park assist etc er snel aankomt. Die camera's werken echt nog niet lekker. Bij Tesla is alles binnenkort, maar dat is een zeer ruim begrip. V4 zie ik dan ook niet snel komen.
V4 zit al in 11.4.2 (FSD), dus als het daar als goed werkend wordt ontvangen, zou het hopelijk redelijk snel naar de gewone AP kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Fire69 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:36:
[...]

V4 zit al in 11.4.2 (FSD), dus als het daar als goed werkend wordt ontvangen, zou het hopelijk redelijk snel naar de gewone AP kunnen komen.
Ik las er iig positieve ervaringen over bij mensen die de beta al hebben!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jip_86 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:23:
Ja, denk ik ook. Had het gisteren ook out of the blue, drie keer wissen, daarna weer over. @tescione Maak je voorruit schoon, vooral bij de camera middenbovenin.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33
Devian schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:25:
[...]

Idem, als je voorruit vies is, bij de camera, wil hij wel eens denken dat het regent.

Voor de rest nog geen problemen ermee gehad.
Klopt,, van de week ook steeds toen er vogelstront op de voorruit zat

voorruit schoon, probleem weg...

Moet toegeven dat mijn Ford Focus St-line het niet veel beter deed als de voorruit smerig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Iemand nog een goede set zonbescherming tegen gekomen voor de passagiersdeuren achter voor Model Y? Heb de originele Tesla voor achterklop en zonnendak, maar de deuren kan ik nog niet echt iets goeds/netjes vinden voor de kiddo's!
Pagina: 1 ... 29 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: