Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 277 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.058 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
RvV schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:13:
[...]
En als je nou het mailtje met 6 cijferige tessie code wegmikt, probleem opgelost?
Die code stuurt ie naar je mail zodra je wil inloggen :P Enige dat je als aanvaller met toegang tot een mailbox hoeft te doen is je mailadres op de site invullen, er komt een code binnen en hopsa: volledige toegang tot het account, je data en control over je auto. Er is geen optie om 2FA in te stellen op het account, want dit *is* de 2FA volgens de dev. :| Hij ziet het wachtwoord op je mailbox als het ware als het wachtwoord voor je Tessie-account; en de code die vanuit Tessie wordt verstuurd naar diezelfde mailbox is “de MFA”.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:55

RvV

WhatsappHack schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:29:
[...]

Die code stuurt ie naar je mail zodra je wil inloggen :P Enige dat je als aanvaller met toegang tot een mailbox hoeft te doen is je mailadres op de site invullen, er komt een code binnen en hopsa: volledige toegang tot het account, je data en control over je auto. Er is geen optie om 2FA in te stellen op het account, want dit *is* de 2FA volgens de dev. :| Hij ziet het wachtwoord op je mailbox als het ware als het wachtwoord voor je Tessie-account; en de code die vanuit Tessie wordt verstuurd naar diezelfde mailbox is “de MFA”.
Ik denk dat ik heel wat grotere problemen zou hebben wanneer iemand in mijn mailbox zou zitten, maar oke, het is wel een dingetje. (ik gebruik zelf voor elke website een uniek mail adres en ww + yubikey voor de box) Kleine moeite om als developer een echte mfa in te richten denk ik.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 20:44
WhatsappHack schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:29:
[...]
...
Ik ga ook maar eens kijken naar TeslaMate dan, dat ziet er heel interessant uit en zo te zien volledig opensource - hartelijk dank voor de tip. :)
Benieuwd naar jouw bevindingen. Ikzelf draai Teslamate lokaal, en dit ook enkel met bereikbaarheid binnen in mijn lokaal netwerk. Naar mijn mening is dit niet onveilig, maar prove me wrong... never say never, alles is kraakbaar, à la limite...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 22:42
Misschien niet helemaal voor dit topic, maar imo relevant genoeg.

Teslamate is "passief", het leest een boel uit, maar het kan niets aanpassen in de auto. in tegenstelling tot Tessie.

Ik heb even 'snel' de app van Tessie uit elkaar getrokken en opzich ziet het er wel prima uit, het is echt wel meer dan knutselwerk. Geen openstaande firebase's enzo ;)

Ik ben het het wel eens met @WhatsappHack dat de gekozen (en vooral geforceerde) login methode niet ideaal is, al zal een mailbox van iemand beter beschermd zijn dan een zelfgekozen wachtwoord a la Tesla123, maar een best practice is het zeker niet. Helemaal niet voor controle van een 'bewegend object' in de echte wereld. Ooit zal er wel een (menselijke) fout gemaakt worden met mogelijke desastreuze gevolgen van dien.

Daar mag ieder natuurlijk z'n eigen risicoafweging in maken, maar mij niet gezien, daar heb ik teveel datalekken/breaches/misconfigs voor meegemaakt in de jaren dat ik op deze aarde rondloop.

En hoezo vertrouw je tesla zelf dan wel? is dan de vervolgvraag. 'Nooit helemaal' is dan het antwoord, maar die stoppen wel enorm veel geld/moeite in een bug bounty programma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

WhatsappHack schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:29:
Vergeet 'ie ook nog even dat e-mails gewoon 100% plain text verstuurd worden en in een aantal gevallen zelfs nog plain text over het draadje gaan tot bij jouw e-mail server. Lekker dan. Alsof cloud-based niet al genoeg reden was om er van weg te blijven... 🤮

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Heeft iemand misschien een tip om het stuur wat minder glad te maken?

Als ik het stuur van mijn MY vergelijk met mijn vorige 5-reeks of de Q3 van mijn wederhelft, dan vind ik het stuur van de MY echt super glad, makkelijk om grip te verliezen. Dat had ik bij andere wagens echt helemaal niet. Door droge handjes in de winter wordt het probleem waarschijnlijk nog wat erger.

Door de berichten van delaminerende sturen 'door handcreme' (Tesla pls) ben ik wat huiverig om producten op het stuur te gebruiken... Vind er verder niks van terug in dit topic; hebben jullie dit probleem niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20
issepower schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:05:
Heeft iemand hier een stappenplan om Teslamate werkend te krijgen op een unraid server? Ik heb veel geprobeerd maar ik kan nooit op de webUI van teslamate ( poort 4000 ). Vind ook niet zoveel op google... Bedankt !
Ik heb gewoon een Ubuntu vm gemaakt en het daarin geïnstalleerd. Deze installatie gevolgd en werkte meteen prima https://docs.teslamate.org/docs/installation/debian/

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Kan ook op een Raspberry Pi.
Ik zag hier een goede uitleg en iemand die handige kanten klaar setjes verkoopt met lcd scherm. Waar Teslamate op draait:

https://ramonsgadgets.com...ogger-voor-tesla-s-3-x-y/

Zodra ik mijn Y hebt lijkt mij Teslamate ook waardevolle extra info geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 19:24

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Kan het zijn dat een 2020 tesla model 3 performance gratis premium connectivity heeft?
Heb de auto recent overgenomen en nu ook in de tesla app ben ik de eigenaar.
Bij premium connectivity staat echter: inbegrepen pakket.
Spotify, metflix, caraoke etc werken dan ook gewoon.
Of zal dit vanzelf ophouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14:44
Tweakarim schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:57:
Kan het zijn dat een 2020 tesla model 3 performance gratis premium connectivity heeft?
Heb de auto recent overgenomen en nu ook in de tesla app ben ik de eigenaar.
Bij premium connectivity staat echter: inbegrepen pakket.
Spotify, metflix, caraoke etc werken dan ook gewoon.
Of zal dit vanzelf ophouden?
Zou vanzelf moeten ophouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UArAcTQWeeGMIANMCFK0GvI_Q04=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/71mcGnOq5c630zDO5JTkSlZJ.png?f=user_large

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij krijg je als nieuwe eigenaar (ook van een tweedehands auto) een maand gratis premium connectivity.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:58
Elon is weer aan het teasen geslagen...
Iemand die op X vraagt wanneer functies terugkomen (in Tesla Vision). Wanneer hij dus Summon, Smart Summon en automatisch inparkeren weer kan gaan gebruiken.

Waarop hij antwoord. Deze maand en de volgende maand komen er leuke updates aan....

[ Voor 14% gewijzigd door Oekol op 11-03-2024 12:50 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
Oekol schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:02:
Iemand die op X vraagt wanneer functies terugkomen (in Tesla Vision). Wanneer hij dus Summon, Smart Summon en automatisch inparkeren weer kan gaan gebruiken.

[Twitter]

Waarop hij antwoord. Deze maand en de volgende maand komen er leuke updates aan....

[Twitter]
Elon time hè... dus tussen nu en ooit

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:51
winwiz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:55:
[...]

Tja, deze keer is het toch concreter...
Deze maand en volgende maand.

In elk geval, meestal is er maar 6-8 weken tussen 2 updates, en de laatste was van week 2, dus er zou snel iets moeten aan komen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedmen7
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-03 13:53
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag. Sinds juni 2023 heb ik een Model 3 SR. Deze auto is hartstikke fijn en ik heb er al 20.000 km mee gereden.

Nu heb ik sinds kort een probleem. Wanneer ik van een stoepje afrijd met het stuur gedraaid, hoor ik een vervelende kraak vanuit de wielkast.

Weet iemand wat dit kan zijn? Komt dit probleem ook voor bij andere Tesla's?

Dank jullie wel voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Tommie12 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:56:
[...]

In elk geval, meestal is er maar 6-8 weken tussen 2 updates, en de laatste was van week 2, dus er zou snel iets moeten aan komen.
is dat zo? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6pwWkzGqeDzKN4p0AnIqhg77V0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DFUdHv2WBAZy0w2M0SDJfRsI.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

[Twitter]

[Twitter]
Zou wel mooi zijn als ik alle functies van EAP kan gebruiken. Toch gekocht met de hoop dat die functies een beetje vlot nog komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
[...]

Deze maand = maart
Volgende maand = april
Jaartal = nader te bepalen

;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
dedmen7 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:01:
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag. Sinds juni 2023 heb ik een Model 3 SR. Deze auto is hartstikke fijn en ik heb er al 20.000 km mee gereden.

Nu heb ik sinds kort een probleem. Wanneer ik van een stoepje afrijd met het stuur gedraaid, hoor ik een vervelende kraak vanuit de wielkast.

Weet iemand wat dit kan zijn? Komt dit probleem ook voor bij andere Tesla's?

Dank jullie wel voor jullie hulp!
Draagarmen voor aan vervanging toe?
Is wel heeeel snel, maar dat is wel een veel voorkomend probleem.
Misschien dat het sneller gaat als je geregeld een stoepje op of af rijdt :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online

[Twitter]

[Twitter]
Leuke updates.... wil niet persé zeggen dat het de functies zijn waar de vraagsteller om vraagt .... O-)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
winwiz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:55:
[...]

Twee weken....... De tijdspanne maakt me eigenlijk niet eens zo uit.
Soms wil je gewoon even horen dat je wat hebt om naar uit te kijken.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
ZeRoC00L schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:32:
[...]

Leuke updates.... wil niet persé zeggen dat het de functies zijn waar de vraagsteller om vraagt .... O-)
Dat is ook zeker zo :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 12:17
peerke 1960 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:17:
Ik heb in mijn tesla in de A stijlen een luidspreker zitten. Ik vraag me af of die het doet. Ik hoor er geen geluid uit komen. Hoor ik niet goed? Is de luidspreker in de RWD Y niet actief?
Groet, Peter
Eigenlijk viel mij dat ook al op. Weet iemand een manier om de speakers stuk voor stuk te testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathij5
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21-06 22:44
Vandaag een testrit gemaakt met een Model Y. Kon kiezen uit RWD of een Perfomance.
Voor een testrit adviseerde de mevrouw een RWD, vanwege de wegligging (Performance strakker geveerd).

Heb bijna 4 jaar e-Niro gereden.

Aantal zaken die mij persoonlijk opvielen:
- Goede wegligging.
- Het degelijke 'gevoel' van alles.
- Frunk-deksel dichtdrukken voelt wel wat 'blikkerig'/dun.
- Zit positie icm stuur verstellen is goed mogelijk.
- bij andere auto's staat de range een soort van 'centraal' in het instrumentarium. Bij Tesla niet. Kon het trouwens ook niet snel even vinden... Vond ik nu ook niet het belangrijkste... Batterij stond op 95%.
- Achteruit rijden niet heel overzichtelijk. Spiegels naar beneden klappen gaf mij juist minder overzicht.
- Advies van medewerker was eerlijk, ze was niet uit op 'de meeste opties aansmeren'. Over het bijbestellen van de Tesla wall-box was ze ook terughoudend.

Ik ga het allemaal nog even laten bezinken, maar een prettige kennismaking zo!
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Samoerai schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:05:
[...]

Eigenlijk viel mij dat ook al op. Weet iemand een manier om de speakers stuk voor stuk te testen?
Gewoon even met de balans spelen en 1 voor 1 in de hoeken de muziek laten spelen? Of denk ik te makkelijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
[...]

Herinneren we deze nog?
https://twitter.com/elonm...to-early-access-owners%2F

Beloofde timing "concreet" met 12 weeks / over 2-3 maanden (mid Dec 2020), for all US owners, dat werden grofweg 110 weken (Nov 2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Mathij5 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:15:
Vandaag een testrit gemaakt met een Model Y. Kon kiezen uit RWD of een Perfomance.
Voor een testrit adviseerde de mevrouw een RWD, vanwege de wegligging (Performance strakker geveerd).

Heb bijna 4 jaar e-Niro gereden.

Aantal zaken die mij persoonlijk opvielen:
- Goede wegligging.
- Het degelijke 'gevoel' van alles.
- Frunk-deksel dichtdrukken voelt wel wat 'blikkerig'/dun.
- Zit positie icm stuur verstellen is goed mogelijk.
- bij andere auto's staat de range een soort van 'centraal' in het instrumentarium. Bij Tesla niet. Kon het trouwens ook niet snel even vinden... Vond ik nu ook niet het belangrijkste... Batterij stond op 95%.
- Achteruit rijden niet heel overzichtelijk. Spiegels naar beneden klappen gaf mij juist minder overzicht.
- Advies van medewerker was eerlijk, ze was niet uit op 'de meeste opties aansmeren'. Over het bijbestellen van de Tesla wall-box was ze ook terughoudend.

Ik ga het allemaal nog even laten bezinken, maar een prettige kennismaking zo!
-
Range is via de energie app (groen grafiek icoontje) goed te zien. Er staat ook een percentage naast de snelheidsmeter, die kan je ook op km's zetten, maar dan houdt hij de EPA (WLTP uit Amerika) aan, daar heb je dan niet veel aan.
Spiegels naar beneden klappen is een optie (in het menu als je de spiegels instelt), heb ik zelf ook uit staan :) .
Er zijn bij Tesla ook niet veel opties om aan te smeren, dus dat gebeurd niet snel. EAP of FSD zijn vrij nutteloze opties, verder is het alleen kleur/velg/interieur/trekhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik bedoel eerder de generaties:

2024.2
2023.44
2023.38
2023.32
2023.27
2023.26
2023.20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
Smobbo schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:20:
[...]

Gewoon even met de balans spelen en 1 voor 1 in de hoeken de muziek laten spelen? Of denk ik te makkelijk...
Dan blijft het geluid toch 'uit het dashboard' komen en merk ik niets van de speakers in de A-stijl. Als ik dan bedenk dat er iets van 13? speakers zouden zijn test je op deze manier toch alleen combinaties lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-08 14:18
[...]

Deze speakers boven in de a stijl werken pas als je immersive sound aan hebt staan in de geluidsinstellingen. Dit geeft dan een ruimtelijker geluidsbeeld. Als dit op uit staat dan doen ze het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hingj0n
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-09 15:36
Slonzo schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:36:
Heeft iemand misschien een tip om het stuur wat minder glad te maken?

Als ik het stuur van mijn MY vergelijk met mijn vorige 5-reeks of de Q3 van mijn wederhelft, dan vind ik het stuur van de MY echt super glad, makkelijk om grip te verliezen. Dat had ik bij andere wagens echt helemaal niet. Door droge handjes in de winter wordt het probleem waarschijnlijk nog wat erger.

Door de berichten van delaminerende sturen 'door handcreme' (Tesla pls) ben ik wat huiverig om producten op het stuur te gebruiken... Vind er verder niks van terug in dit topic; hebben jullie dit probleem niet?
't stuur maak ik regelmatig schoon met billendoekjes voor babies. Scheelt best veel in grip of ie vies of schoon is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

SLIM LADEN van Eng**?! Slim of niet ?

Sinds kort maak ik gebruik van het zogenaamde Slim Laden (aanbieder Eng**, maar ook andere partijen bieden dit aan). Je gaat gebruik maken van de onbalans in de martk. In kort komt het erop neer :

"Je laadt dan op als er veel groene stroom beschikbaar is óf als er weinig vraag naar stroom is. Zo help je het stroomnet in balans te houden. Én hiermee verdien je ook nog eens 3 cent per slim geladen kWh."

Tesla voertuigen zijn er geschikt voor, echter..... mijn afgelopen laadsessie van 48% naar 80% (zondag 15:09uur aan de paal / vanochtend 7:09uur van de paal) is volgens Tessie opgeknipt in 21 (!) kortere sessies.

VRAAG : Is dit wel zo verstandig voor de levensduur & efficiency van de onboard lader ? Mijn gevoel zegt nee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8Gia8t70d_EfAXX3NE4ZVKbcP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYRwveyJcywfbHUwI6LPTbQn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
giancarlo_f schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:16:

Sinds kort maak ik gebruik van het zogenaamde Slim Laden (aanbieder Eng**, maar ook andere partijen bieden dit aan). In kort komt het erop neer :

"Je laadt dan op als er veel groene stroom beschikbaar is óf als er weinig vraag naar stroom is. Zo help je het stroomnet in balans te houden. Én hiermee verdien je ook nog eens 3 cent per slim geladen kWh."

Tesla voertuigen zijn er geschikt voor, echter..... mijn afgelopen laadsessie van 48% naar 80% (zondag 15:09uur aan de paal / vanochtend 7:09uur van de paal) is volgens Tessie opgeknipt in 21 (!) kortere sessies.

VRAAG : Is dit wel zo verstandig voor de levensduur & efficiency van de onboard lader ? Mijn gevoel zegt nee.

[Afbeelding]
Op het eerste oog lijkt het alsof je vrij veel energie verliest door in kleine plukjes te laden. Heb je ook de "Energy added" en "Energy used" bij elkaar opgeteld?

Als het goed is heeft de auto een sluipverbruik tijdens het laden omdat hij effectief aan staat, waardoor langer laden automatisch minder efficiënt is dan korter laden. Corrigeer mij als ik het fout heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Sinds kort maak ik gebruik van het zogenaamde Slim Laden (aanbieder Eng**, maar ook andere partijen bieden dit aan). In kort komt het erop neer :

[Afbeelding]
Lijkt ook erg inefficiënt. Wanneer ik mijn wagen aan de lader hang is de eerste kWh vaak al verloren aan het voorverwarmen van de batterij.
Met zoveel korte sessies zal je batterij ook weer afkoelen en moet dan ook opnieuw verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27

[Afbeelding]
Zeer interessant dit. Je zit echt op de onbalans markt en niet zozeer de day ahead zo te zien. Ik had ook interesse hier in maar als ik dit zo zie vraag ik mij ook af, is de auto hiervoor wel geschikt? De auto is ontworpen op 1 of 2 laadsessies per dag ga ik vanuit, maar dit gaat echt door het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

The_Woesh schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:26:
[...]

Zeer interessant dit. Je zit echt op de onbalans markt en niet zozeer de day ahead zo te zien. Ik had ook interesse hier in maar als ik dit zo zie vraag ik mij ook af, is de auto hiervoor wel geschikt? De auto is ontworpen op 1 of 2 laadsessies per dag ga ik vanuit, maar dit gaat echt door het dak.
Dacht ik ook, gelukkig kan ik het in de app van Eng** aan/uit zetten of ik er gebruik van maak of niet. Ik vermoed dat de 3cent vergoeding per kilowatt niet op gaat wegen tegen het efficiency verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Ik heb ook de indruk dat dit (in elk geval voor de RWD / LFP) auto's niet goed is voor de batterij. Zie hier mijn eerdere ervaring:
bilgy_no1 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Na die rare laadbeurt thuis weer opgeladen tot 100% (zonder onderbrekingen) en toen was de estimated range 414 km. Een paar dagen eerder was dat nog 415 km. OK die ene km kan gewoon toeval zijn, maar die drop naar 408 km was echt een uitschieter. Mijn zorg is vooral dat meerdere opeenvolgende sessies zoals deze een probleem kunnen veroorzaken met onbalans tussen de batterijcellen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bilgy_no1 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:43:
[...]

Ik heb ook de indruk dat dit (in elk geval voor de RWD / LFP) auto's niet goed is voor de batterij. Zie hier mijn eerdere ervaring:
bilgy_no1 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Na die rare laadbeurt thuis weer opgeladen tot 100% (zonder onderbrekingen) en toen was de estimated range 414 km. Een paar dagen eerder was dat nog 415 km. OK die ene km kan gewoon toeval zijn, maar die drop naar 408 km was echt een uitschieter. Mijn zorg is vooral dat meerdere opeenvolgende sessies zoals deze een probleem kunnen veroorzaken met onbalans tussen de batterijcellen bijv.
Ik weet natuurlijk niet hoe BMS'en precies werken, maar als je heel dom denkt dat je van 2,85 V tot 4,15 V moet omrekenen naar 415 km range, dan is 0,003V verschil dus een km meer of minder.

Je moet er echt niet zo nauwkeurig naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh ja: bedenk ook dat de curve niet lineair is en vooral bij hogere voltages/SOC vlak is en bij lagere voltages/SOC steil. Dus het is bij hogere voltages lastiger te bepalen wat de exacte SOC is. Waarbij LFP blijkbaar wel een steiler puntje aan de bovenkant heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
Van de winter bij het voorverwarmen / ontdooien een behoorlijk gebrom onder de motorkap vandaan. Klonk echt als een stevige benzine motor. Nu wil/kan ik hiermee naar het service center, maar het zou mooi zijn als ik het op 1 of andere manier kan reproduceren. Heeft iemand een idee hoe ik de warmtepomp flink aan het werk kan zetten met dit weer? Naar een SC gaan zonder voorverwarmen en dan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:05

Bob

Samoerai schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:18:
Van de winter bij het voorverwarmen / ontdooien een behoorlijk gebrom onder de motorkap vandaan. Klonk echt als een stevige benzine motor. Nu wil/kan ik hiermee naar het service center, maar het zou mooi zijn als ik het op 1 of andere manier kan reproduceren. Heeft iemand een idee hoe ik de warmtepomp flink aan het werk kan zetten met dit weer? Naar een SC gaan zonder voorverwarmen en dan aansluiten?
Cabin temp op max? Dan nog kan het geluid afhankelijk zijn van het weer natuurlijk.
Zet je wagen een nachtje in een koelruimte als het echt reproduceerbaar moet zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dat is gewoon normaal, duurt hoogstens een paar minuten tot het interieur warm is.
Je voelt dan even wat trillingen, en daarna is het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:01:
[...]

Ik weet natuurlijk niet hoe BMS'en precies werken, maar als je heel dom denkt dat je van 2,85 V tot 4,15 V moet omrekenen naar 415 km range, dan is 0,003V verschil dus een km meer of minder.

Je moet er echt niet zo nauwkeurig naar kijken.
Het gaat mij uiteraard niet om die ene kilometer die eraf was (waarvan ik zeg dat het ook toeval kan zijn geweest).

Het gaat erom wat er precies gebeurt met dat soort laadbeurten die dus heel vaak worden onderbroken. Ik kan ook niet in de cellen kijken hoe het ervoor staat, maar het is op zijn minst raar dat er door een zo'n laadbeurt opeens bijna 2% minder bereik is (zoals weergegeven door de auto. De vraag is inderdaad waardoor dat komt. Na de volgende laadbeurt was dat verlies weer hersteld, wat dus aangeeft dat het echt wel aan die manier van laden ligt. Er was ook niet opeens een daling van de temperatuur oid.

Het kan wel zo zijn dat op deze laadpalen het kalibreren niet goed kan gebeuren, omdat de auto dan het laadvermogen heel langzaam laat aflopen (de batterij druppelt dan heel langzaam en voorzichtig tot vol, waarbij de verschillende cellen zo goed mogelijk gelijk worden gehouden).

De volgende vraag is dan of dat een onherstelbaar verlies is. Het antwoord daarop lijkt 'nee' als het een incidentele laadbeurt is.

Dan blijft wel mijn zorg over wat er gebeurt als er meerdere van dit soort laadbeurten opeenvolgend worden gedaan. Want kennelijk rapporteert de auto nu een incorrecte spanning als 100%. En gaat het systeem dan bij een volgende laadbeurt ook weer eerder stoppen of die incorrecte spanning bevestigen als 100%, etc. Ik neem dat risico liever niet.

Tot slot: dit is mijn inschatting van de situatie mbt LFP batterijen. Kan best zijn dat het voor NMC batterijen in de LR auto's niet/minder problematisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
Tommie12 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:36:
[...]

Dat is gewoon normaal, duurt hoogstens een paar minuten tot het interieur warm is.
Je voelt dan even wat trillingen, en daarna is het weg.
Het is toch wel wat heftiger dan 'wat trillingen' . Het lijkt echt op een benzine motor inclusief bijbehorend geluid. Het opschroeven van de interieurverwarming is ook niet genoeg om het te reproduceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Samoerai schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:59:
[...]

Het is toch wel wat heftiger dan 'wat trillingen' . Het lijkt echt op een benzine motor inclusief bijbehorend geluid. Het opschroeven van de interieurverwarming is ook niet genoeg om het te reproduceren.
Mijne maakt ook flink kabaal als het goed koud is. Beetje het nadeel van de WP.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxx24
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-08 15:09
Staat het geluid bij een van deze "Normale geluiden tijdens gebruik" geluiden van de handleiding?
https://www.tesla.com/own...E6-8B19-9FDABE018787.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 20:44
Mathij5 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:15:
...
...
Iemand gaf hier al aan om in de energie-app te gaan kijken. Maar een eenvoudiger manier is, vind ik, om op het batterijtje te klikken, dat verandert het batterijpercentage naar een aantal kilometer (maar dat vind ik dan weer minder nut hebben dan het batterijpercentage).

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
maxx24 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:07:
[...]

Staat het geluid bij een van deze "Normale geluiden tijdens gebruik" geluiden van de handleiding?
Ik heb ze weer opnieuw beluisterd, maar toch veel heftiger dan "Brommende of zoemende motor bij navigatie naar een Supercharger". Daarom zou ik het ook graag kunnen reproduceren, maar om nu weer te moeten wachten tot de volgende vorstperiode is ook wat 'onhandig'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dEBASERpIX
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
Hier recente gebruiker van hetzelfde systeem. Nu wel benieuwd of dat bij mij ook het geval is. Waar haal je die excelachtige laadstatistieken?

Sinds kort maak ik gebruik van het zogenaamde Slim Laden (aanbieder Eng**, maar ook andere partijen bieden dit aan). Je gaat gebruik maken van de onbalans in de martk. In kort komt het erop neer :

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

dEBASERpIX schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:02:
Hier recente gebruiker van hetzelfde systeem. Nu wel benieuwd of dat bij mij ook het geval is. Waar haal je die excelachtige laadstatistieken?

[...]
Ik exporteer die data uit de app 'Tessie'. Is een betaalde app maar je kunt gebruik maken van de gratis proefperiode.

[ Voor 10% gewijzigd door giancarlo_f op 11-03-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 22:42
maxx24 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:07:
[...]

Ik blijf het bizar vinden hoe "open" en intuïtief Tesla is met data. Zowel de API als dit soort dingen, gewoon even een pagina met "geluiden" die je kan identificeren. Bij elk ander merk moet je het maar doen met een klein dik papieren boekje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• winwiz
LigeTRy schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:34:
[...]

Ik blijf het bizar vinden hoe "open" en intuïtief Tesla is met data. Zowel de API als dit soort dingen, gewoon even een pagina met "geluiden" die je kan identificeren. Bij elk ander merk moet je het maar doen met een klein dik papieren boekje.
Geluid in interieur bij acceleratie in Ludicrous-modus is natuurlijk goud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Als je geluid harder of zachter zet rechts onderin heb je zo'n icoon waar je dingen kan aanpassen als 'treble bass etc. Daar kun je ook iets met diep geluid doen. Is een slider. Als je die helemaal naar rechts zet doen deze speakers het wel in de A stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Zou er ooit nog een soort van weersverwachting/buienradar integratie komen? Dat zou echt fantastisch zijn. Onderweg een beetje op de hoogte blijven van de kans op neerslag..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
schumi1986 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:57:
Zou er ooit nog een soort van weersverwachting/buienradar integratie komen? Dat zou echt fantastisch zijn. Onderweg een beetje op de hoogte blijven van de kans op neerslag..
Je kan toch gewoon naar buiten kijken? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:35

DarkSide

theres no place like ::1

Ik had dit in mijn vorige auto.
Leuk om te zien. Je laat het zien aan kennissen en vrienden.
Maar gebruik het verder zelf nooit.

Net als bij Android Auto toen het icoon dat het regende.
Ja, dat zie ik idd :9

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
GeeMoney schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:09:
[...]

Dat maakt mij nog geen meteoroloog :p. Zou het wel fijn vinden om te zien wat de weersverwachting bij aankomst op de bestemming is bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
Je kunt in de browser buienradar aanzetten. Dat doe ik wel eens als ik een onweersbui in de verte zie en ik wil weten of ik hem tegen ga komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:43

bert pit

asdasd

Je kunt gewoon buienradar.nl bookmarken in de meegeleverde browser.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
Mackeessie schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:19:
[...]

Je kunt in browser buienradar aanzetten. Dat doe ik wel eens als ik een onweersbui in de verte zie en ik wil weten of ik hem tegen ga komen.
bert pit schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:21:
[...]

Je kunt gewoon buienradar.nl bookmarken in de meegeleverde browser.
Goede tip! Helemaal niet aan de browser gedacht. Dit werkt dus ook tijdens het rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos84
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-03 14:12
Naast Climate control mislukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDm4DHiu2Bnf7Qf3EAkAOoQELhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuelDQkZMHBwxhNgPcCPOQyq.jpg?f=fotoalbum_large

Had ik nu ook dat het geplande opladen thuis is mislukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQxoioDoa1EJXfrc9LpJK46WPX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNlvjVZkz6WWfXTDDTEP5Njt.jpg?f=fotoalbum_large

Het lukte niet om deze via de app alsnog te laten starten, even afkoppelen en opnieuw aankoppelen om te starten. Deze ook ingeschoten richting Tesla.

Gr. Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

schumi1986 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:22:
[...]

[...]

Goede tip! Helemaal niet aan de browser gedacht. Dit werkt dus ook tijdens het rijden?
Ja, je kan ook tweakers lezen in de file. Niet aanbevolen natuurlijk.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
[...]

Makkelijke stelregel: als de wissers wissen regent het niet, als de wissers niet wissen regent het. Geen buienradar voor nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
Psycho_Mantis schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:35:
[...]

Ja, je kan ook tweakers lezen in de file. Niet aanbevolen natuurlijk.
Haha, ik dacht daarom eigenlijk ook dat de browser net als Netflix en YouTube geblokt zou zijn tijdens het rijden.. Nu kun je dus via de browser ook gewoon video’s kijken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:24
Psycho_Mantis schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:26:
[...]

Lijkt ook erg inefficiënt. Wanneer ik mijn wagen aan de lader hang is de eerste kWh vaak al verloren aan het voorverwarmen van de batterij.
Met zoveel korte sessies zal je batterij ook weer afkoelen en moet dan ook opnieuw verwarmen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de auto het nodig vindt om voor een AC laadsessie de batterij voor te verwarmen. Eventueel met LFP en echte vriestemperaturen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Waarom staan er soms 'voorraad modellen' bij Tesla in Tilburg voor identieke prijzen als nieuw zelf te bestellen?

Zo zie ik nu een volledig standaard witte Y RWD staan, zoals ik hem binnenkort wil gaan bestellen:
https://www.tesla.com/nl_...=new&redirect=no#overview

Maar is daar dan iets mis mee geweest? Is die bijv afgewezen door een vorige besteller?
Ik noem maar wat: lakschade waardoor iemand hem af wees en dat is nu ff bijgelapt en nu staat die voor de volle prijs als voorraadmodel?...

Want dan bestel ik liever zelf nieuw (paar weken/maandjes wachten is nul probleem)

En kunnen ze me vantevoren het vin nummer van zo'n model geven? Omdat ik, zoals jullie ondertussen wel weten, heel graag een BYD wil.

Knip, nee

[ Voor 38% gewijzigd door Taro op 11-03-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online

[ Voor 84% gewijzigd door Allewijn op 11-03-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Ja, een VIN nummer kunnen ze direct geven. Zelfs een URL (incl VIN) om direct online te bestellen kun je per mail krijgen. Volgens mij is er weinig mis met de voorraadmodellen (ik heb er zelf ook een). Zal eerder zijn dat iemand zijn bestelling niet komt afhalen of de betaling niet rond krijgt waardoor ze als restant over blijven. Maar je kunt altijd een bellen voor meer info.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:05

Bob

Scientific schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:46:
[...]

Ik kan me moeilijk voorstellen dat de auto het nodig vindt om voor een AC laadsessie de batterij voor te verwarmen. Eventueel met LFP en echte vriestemperaturen..?
Inderdaad, bij pakweg 0 graden en minder moet de LFP batterij verwarmd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
RvV schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:53:
Ja, een VIN nummer kunnen ze direct geven. Zelfs een URL (incl VIN) om direct online te bestellen kun je per mail krijgen. Volgens mij is er weinig mis met de voorraadmodellen (ik heb er zelf ook een). Zal eerder zijn dat iemand zijn bestelling niet komt afhalen of de betaling niet rond krijgt waardoor ze als restant over blijven. Maar je kunt altijd een bellen voor meer info.
Dan ga ik eens bellen. Thanks!
En welk nummer bel je dan?
Tesla fabriek en leveringscentrum:
013 799 9525

Of

Tesla store Tilburg:
013 799 9400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Allewijn schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:57:
[...]

Dan ga ik eens bellen. Thanks!
En welk nummer bel je dan?
Tesla fabriek en leveringscentrum:
013 799 9525

Of

Tesla store Tilburg:
013 799 9400
Ik heb gesproken met een medewerker in Utrecht. :) Maar anders verbinden ze je vast door naar de juiste persoon.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
RvV schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:00:
[...]

Ik heb gesproken met een medewerker in Utrecht. :) Maar anders verbinden ze je vast door naar de juiste persoon.
En vroeg je toen naar het VIN NUMMER en interpreteer je daar zelf het type lfp accu uit? Of geven zij je echt de info over welke lfp accu er in dat voorraadmodel zit? Want meen dat zij daar heen zicht op hebben? En de 7e letter vin methode schijnt ook niet heilig te zijn. Sommigen zeggen al dat ze een type hebben wat niet matched met de zevende letter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

Allewijn schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:03:
[...]

En vroeg je toen naar het VIN NUMMER en interpreteer je daar zelf het type lfp accu uit? Of geven zij je echt de info over welke lfp accu er in dat voorraadmodel zit? Want meen dat zij daar heen zicht op hebben? En de 7e letter vin methode schijnt ook niet heilig te zijn. Sommigen zeggen al dat ze een type hebben wat niet matched met de zevende letter...
Ik: "Doe mij een bestel linkje van een Model Y RWD, kleur X met op de 7e positie een "E".
Tesla store meneer: "Okay meneer, ik stuur zo 2 linkjes naar uw mail adres. Ze zijn beschikbaar zo lang de URL werkt,"

En nee, die mensen hadden geen idee wat voor accu dat erin zit. Misschien nu wel? Who knows..

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
RvV schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:07:
[...]

Ik: "Doe mij een bestel linkje van een Model Y RWD, kleur X met op de 7e positie een "E".
Tesla store meneer: "Okay meneer, ik stuur zo 2 linkjes naar uw mail adres. Ze zijn beschikbaar zo lang de URL werkt,"

En nee, die mensen hadden geen idee wat voor accu dat erin zit. Misschien nu wel? Who knows..
Nice! En stonden die twee bestellinks die je toen kreeg ook al zichtbaar voor iedereen op hun voorraad sitedeel? Of kreeg je ze echt 'persoonlijk'?
Ik ga die strategie ook toepassen als ik straks ga bestellen (ik wacht nog héél even einde kwartaal af want kan wat gaan gebeuren qua prijs).
Als ik dan ook via die directe bestel linkjes een referral kan toepassen is dat de manier die ik ga proberen om een BYD te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

Allewijn schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:12:
[...]

Nice! En stonden die twee bestellinks die je toen kreeg ook al zichtbaar voor iedereen op hun voorraad sitedeel? Of kreeg je ze echt 'persoonlijk'?
Ik ga die strategie ook toepassen als ik straks ga bestellen (ik wacht nog héél even einde kwartaal af want kan wat gaan gebeuren qua prijs).
Als ik dan ook via die directe bestel linkjes een referral kan toepassen is dat de manier die ik ga proberen om een BYD te krijgen.
Die link is een verwijzing naar de online voorraadmodellen maar dan krijg je wel het VIN nummer te zien.
Mijn eerste link was vrij snel onbruikbaar, dus toen heb ik besteld via de 2e link die nog wel werkte.
De referral werkt ook gewoon op die pagina.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:34
schumi1986 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:41:
[...]
Nu kun je dus via de browser ook gewoon video’s kijken 8)7
Nee dat werkt dan weer niet via de reguliere sites.
Maar daar zal vast wel een omweg voor te vinden zijn.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02:51
Ik heb vandaag twee keer de nieuwe Model 3 gezien, en ik moet zeggen, het ziet er in het echt nog veel beter uit dan ik had verwacht.

De koplampen en achterlichten zijn prachtig, en de slankere voorkant is echt een lust voor het oog.

Momenteel rij ik in een Jaguar I-Pace, maar ik denk er serieus over na om over vier jaar over te stappen naar deze Tesla. Tenzij natuurlijk de Tesla 2 ook mooi (en vooral goedkoper) blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
DeJurist schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:29:
Ik heb vandaag twee keer de nieuwe Model 3 gezien, en ik moet zeggen, het ziet er in het echt nog veel beter uit dan ik had verwacht.

De koplampen en achterlichten zijn prachtig, en de slankere voorkant is echt een lust voor het oog.

Momenteel rij ik in een Jaguar I-Pace, maar ik denk er serieus over na om over vier jaar over te stappen naar deze Tesla. Tenzij natuurlijk de Tesla 2 ook mooi (en vooral goedkoper) blijkt te zijn.
Ik heb dus juist precies het tegenovergestelde. Op foto’s wat mooier als in het echt.

De oude model 3 en huidige model Y zijn zeker niet moeders mooiste maar de nieuwe model 3 had gewoon elk willekeurige Chinees merk kunnen dragen. Totaal geen uniek uiterlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02:51
schumi1986 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:34:
[...]

Ik heb dus juist precies het tegenovergestelde. Op foto’s wat mooier als in het echt.

De oude model 3 en huidige model Y zijn zeker niet moeders mooiste maar de nieuwe model 3 had gewoon elk willekeurige Chinees merk kunnen dragen. Totaal geen uniek uiterlijk
Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak ;). Ik vind het echt een plaatje om te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:16
De eerste 500km met de Model 3 zitten erop. Fijne wagen, ruitenwissers zijn nog niet optimaal en snel gewend aan de knipperlichten moet ik zeggen.

Ik heb soms alleen het gevoel bij wegrijden of tot stilstand komen dat de stoel een “tikje” maakt. Alsof hij een heel klein beetje los zit.
Ik ga een serviceverzoek inschieten; is dit een bekend iets dat jullie weten? Dat scheelt hopelijk uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
[...]

Haha, ik dacht daarom eigenlijk ook dat de browser net als Netflix en YouTube geblokt zou zijn tijdens het rijden.. Nu kun je dus via de browser ook gewoon video’s kijken 8)7
Er zit dan geen geluid bij, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter_621
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-09 22:54
Rogar schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:05:
Ik heb soms alleen het gevoel bij wegrijden of tot stilstand komen dat de stoel een “tikje” maakt. Alsof hij een heel klein beetje los zit.
Ik ga een serviceverzoek inschieten; is dit een bekend iets dat jullie weten? Dat scheelt hopelijk uitleggen.
Hier zit de stoel echt heel vast. Maar ik weeg dan ook weinig.
Ik kan wel soms de rem voelen die los gaat bij wegrijden, en er op gaat als je met het pedaal helemaal tot stilstand komt. Die is net wat minder soepel dan remmen op de accu. Dat voelt als een soort tikje, maar dat is de hele auto, niet de stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:16
Pieter_621 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 23:07:
[...]

Hier zit de stoel echt heel vast. Maar ik weeg dan ook weinig.
Ik kan wel soms de rem voelen die los gaat bij wegrijden, en er op gaat als je met het pedaal helemaal tot stilstand komt. Die is net wat minder soepel dan remmen op de accu. Dat voelt als een soort tikje, maar dat is de hele auto, niet de stoel.
Qua gewicht zit het hier wel goed ook.
Zal eens beter “voelen” van de week, misschien is dat tikje inderdaad gewoon de rem. Het is namelijk bij wegrijden uit stilstand en bij volledig afremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter_621
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-09 22:54
Allewijn schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:49:
Waarom staan er soms 'voorraad modellen' bij Tesla in Tilburg voor identieke prijzen als nieuw zelf te bestellen?
Verschillende opties:
- Tesla heeft zo weinig opties dat ze eerst autos bouwen, en dan pas verkopen als ze al op de boot ergens in de oceaan varen. Als die niet op tijd verkocht worden kunnen ze die als voorraad neerzetten - raken zij de auto kwijt, jij krijgt sneller een auto.
- afzeggingen.

Eigenlijk is bijna elke tesla een voorraadmodel. Tenzij ze achter lopen met productie en ze op dat moment langere levertijden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Rogar schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:05:
Dat probleem heb ik al sinds dag 1, maar dan voornamelijk zijwaarts bij scherpe bochten, dus bijv. als ik een rotonde op stuur of af ga.

Ben ervoor bij Tesla geweest, maar wat zij doen is direct de stoel een stukje naar voren/achteren verzetten en dan is het probleem even opgelost. Laat je de stoel een paar dagen in dezelfde stand staan dan komt het weer terug.

Inmiddels rij ik rond met dikke klodders wit vet in de rails van de stoel, daarmee hoopten ze het op te lossen... 8)7

Maar goed, voelde me toen al een zeikerd, ik ga er niet nog een keer apart voor terug. Mocht er ooit wat anders zijn moeten ze er maar direct opnieuw naar kijken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
Taro schreef op maandag 11 maart 2024 @ 23:28:
[...]

Maar goed, voelde me toen al een zeikerd, ik ga er niet nog een keer apart voor terug. Mocht er ooit wat anders zijn moeten ze er maar direct opnieuw naar kijken.
Grappig dat je dit zegt want telkens als ik bij Tesla kom voor een vervelend probleem krijg ik de indruk dat het personeel mij niet serieus neemt en mij maar een zeikerd vinden.

Een vriend van mij heeft dezelfde problemen met zijn stoel en rammelende kofferbak en heeft ook de indruk dat ze hem maar lastig vinden. Na 3x zijn de problemen nog niet verholpen en zegt nu ook, laat maar want het kost mij steeds veel tijd en het personeel van Tesla ziet mij weer aankomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Allewijn schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:12:
[...]

Ik denk dat die prijzen nu nogal worden beinvloed door de productie issues als gevolg van eerst de Houthi-aanvallen waardoor de Suez route niet bruikbaar was en vorige week ook de onderbreking van de stroom-toevoer. Ik denk dat ze ondertussen zomaar 25.000 auto's achterlopen op de productie voor dit jaar. Dan gaan er waarschijnlijk niet veel kortingen komen tot het einde van dit kwartaal (wat ook nog maar een paar weken is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 14:14
Jos84 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:29:
Naast Climate control mislukt:
..
Had ik nu ook dat het geplande opladen thuis is mislukt:
..
Het lukte niet om deze via de app alsnog te laten starten, even afkoppelen en opnieuw aankoppelen om te starten. Deze ook ingeschoten richting Tesla.

Gr. Jos
Werken andere functies wel goed?
Ik kan geen bedieningsfuncties gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1WHk6fdLm8cvtrolVIkjxw0tiQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JptEonyBrMDrgIH9jrjfjziw.png?f=fotoalbum_large

Probleem zit in mijn account want met een ander bestuurders account kan ik wel de functies gebruiken (ook op mijn iPhone). Bij Tesla snappen ze het niet wat er nu aan de hand is, ben benieuwd of dit op te lossen valt. Zou toch erg graag mij eigen account gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 22:26
schumi1986 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:34:
[...]

Ja ik was eerst blij verrast met de update, maar nu ik hem vaker heb gezien vind ik het lelijk. De achterkant is geslaagd maar de voorkant is te kaal oid. Vind de oude “kikker” voorkant oprecht mooi. Heeft wel iets weg van een Porsche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb voor het eerst een lange trip (naar Praag, aanrader trouwens 😉) gedaan met mijn M3 2024 long range, en moet zeggen dat het echt uitstekend is hoe lang je kan door blijven rijden op 130 / 140km per uur.

Wat wel tegenvalt is de snellaadsnelheid. De eerste keer begon de auto 30min van te voren met voorverwarmen, kwam ik met 13% aan en haalde de auto heel even 205kw en dook toen snel naar >140kw. Het was toen 10 graden dus ik nam het voor lief.

De andere keer laden was het 18 graden, zonnetje en begon de auto later met voorverwarmen, na 15min te gaan nog ongeveer. Ik dacht dat is een goed teken, dan is de batterij al warmer van zichzelf door het weer. Heb toen nog flink door kunnen rijden (180kmh) op de Autobahn om de batterij nog meer op te warmen. Met 17% aangekomen, en niet eens boven de 200kw uitgekomen met laden. Op 26% zat die weer op 148kw.

Ik heb hiervoor een andere EV gehad dus ben bekend met alle factoren die meespelen, maar had toch echt wel meer verwacht van Tesla hierin, mede door het voorverwarmen van de batterij. Zijn dit normale cijfers wat jullie betreft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Scientific schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:46:
[...]

Mijn M3 met LFP komt bij 8 graden buitentemperatuur al met de melding "Batterij wordt verwarmd voor optimale prestaties"
En ja dat is op AC.
[...]

Nee, vrijwel alles wat beweegt is bevroren. Dus video's kijken is niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 07:49
Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:59:
Ik heb voor het eerst een lange trip (naar Praag, aanrader trouwens 😉) gedaan met mijn M3 2024 long range, en moet zeggen dat het echt uitstekend is hoe lang je kan door blijven rijden op 130 / 140km per uur.

Wat wel tegenvalt is de snellaadsnelheid. De eerste keer begon de auto 30min van te voren met voorverwarmen, kwam ik met 13% aan en haalde de auto heel even 205kw en dook toen snel naar >140kw. Het was toen 10 graden dus ik nam het voor lief.

De andere keer laden was het 18 graden, zonnetje en begon de auto later met voorverwarmen, na 15min te gaan nog ongeveer. Ik dacht dat is een goed teken, dan is de batterij al warmer van zichzelf door het weer. Heb toen nog flink door kunnen rijden (180kmh) op de Autobahn om de batterij nog meer op te warmen. Met 17% aangekomen, en niet eens boven de 200kw uitgekomen met laden. Op 26% zat die weer op 148kw.

Ik heb hiervoor een andere EV gehad dus ben bekend met alle factoren die meespelen, maar had toch echt wel meer verwacht van Tesla hierin, mede door het voorverwarmen van de batterij. Zijn dit normale cijfers vast jullie betreft?
Opzich geen slechte laadsnelheden (zeker vergeleken met een RWD die heeft een max van 170kw en gaat dan hard naar beneden, maar volgens Fastned zou het plaatje ongeveer zo moeten zijn:
https://www.fastnedcharging.com/nl/merken-overzicht/tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Tommie12 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:30:
[...]

Ik bedoel eerder de generaties:

2024.2
2023.44
2023.38
2023.32
2023.27
2023.26
2023.20
En daar wordt 2024.8 nu aan toegevoegd. Sinds vandaag staat 2024.8.3 in de logs. Nog nergens geinstalleerd en ook dus geen enkel idee wat er in zit nog. Dat zal de komende dagen duidelijk worden. Loopt wel altijd flink achter. Zitten nu in week elf. Eer wij met z'n alle de update krijgen / hebben zitten we in wk 13.

Al zie ik in de data bij teslascope dat de 2024.8 sinds 1 maart er was. Voor testers / werknemers vast. De 2024.8.3 is sinds vandaag 12 maart te vinden op notateslaapp.com. Nog nergens iets van changelogs.

[ Voor 19% gewijzigd door Oekol op 12-03-2024 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 07:49
Oekol schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:05:
[...]

En daar wordt 2024.8 nu aan toegevoegd. Sinds vandaag staat 2024.8.3 in de logs. Nog nergens geinstalleerd en ook dus geen enkel idee wat er in zit nog. Dat zal de komende dagen duidelijk worden. Loopt wel altijd flink achter. Zitten nu in week elf. Eer wij met z'n alle de update krijgen / hebben zitten we in wk 13.
En als je naar de generaties kijkt dan zie je dat je ongeveer elke 6 weken een nieuwe versie mag verwachten met tussendoor bug fixes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Nu online
Oekol schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:05:
[...]

Al zie ik in de data bij teslascope dat de 2024.8 sinds 1 maart er was. Voor testers / werknemers vast. De 2024.8.3 is sinds vandaag 12 maart te vinden op notateslaapp.com. Nog nergens iets van changelogs.
Kwam dit al tegen, maar zie verder nog geen bevestigingen.
https://www.cybertruckown...rovements-incoming.13221/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hsb85 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:04:
[...]

Opzich geen slechte laadsnelheden (zeker vergeleken met een RWD die heeft een max van 170kw en gaat dan hard naar beneden, maar volgens Fastned zou het plaatje ongeveer zo moeten zijn:
https://www.fastnedcharging.com/nl/merken-overzicht/tesla
Dit was inderdaad ook mijn referentiekader, dus viel tegen helaas. Vooral het constant blijven in het begin was echt niet van toepassing. Hopen dat de zomermaanden beter gaan!

De RWD heeft wel een iets kleinere batterij dus ik denk dat het percentueel niet eens veel scheelt qua snelladen. 170kw tov 60khw batterij of 250kw tov 75kwh batterij. Al kun je daarna met de long range per procent natuurlijk dan weer meer afleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
SL65 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:11:
[...]

Kwam dit al tegen, maar zie verder nog geen bevestigingen.
https://www.cybertruckown...rovements-incoming.13221/
Toegespitst op cybertruck want een aantal dingen die daar tussen staan zitten al op de nieuwe M3 zoals Bluetooth headphones achterin.

Hoop echt dat de MY nu de adaptieve koplampen update krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Oké ik ben hyped. Er is op een MYP, in Duitsland, de update geïnstalleerd en die gaf aan dat de adaptieve koplampen er op zitten. Hell yeahhh _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxnODS6b9lDu47a-K6vSrSWG1oY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgRYz9o6PtMe8o7WxeHwOujN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-09 10:51
Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:22:
[...]

Dit was inderdaad ook mijn referentiekader, dus viel tegen helaas. Vooral het constant blijven in het begin was echt niet van toepassing. Hopen dat de zomermaanden beter gaan!

De RWD heeft wel een iets kleinere batterij dus ik denk dat het percentueel niet eens veel scheelt qua snelladen. 170kw tov 60khw batterij of 250kw tov 75kwh batterij. Al kun je daarna met de long range per procent natuurlijk dan weer meer afleggen.
Ik ben met mijn Y RWD inmiddels 3 keer op vakantie geweest (2x winter, 1x zomer) en de laadsnelheid van 170kW zie ik niet heel vaak en zeker niet heel lang. Ik denk tot 15-20%. Dus voor de hoge laadsnelheden moet je nog verder doorrijden tot 5-10%...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 14:28
[...]
Nee, dan moet ik opkijken vanuit mijn boek dat ik aan het lezen ben met autopilot aan.
Pagina: 1 ... 277 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: