Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 276 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.021 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:58
jojost1 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:17:
[...]

& keep in mind: een MY RWD is niet altijd LFP dus dit staat niet altijd in de handleiding ;) (ik haal volgende week een gloednieuwe MY RWD op met een ‘normale’ CATL batterij, die lijken er nu meer uit Berlijn te rollen dan die met BYD LFP batterijen)
Heh? CATL is ook een LFP?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 19:45
Oekol schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:50:
[...]
Heh? CATL is ook een LFP?
De MY variant Y6LR is toch een NMC? Dat bedoelde ik (inderdaad CATL kan ook LFP zijn, excuus)

[ Voor 14% gewijzigd door jojost1 op 09-03-2024 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
jojost1 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:55:
[...]

De MY variant Y6LR is toch een NMC? Dat bedoelde ik (inderdaad CATL kan ook LFP zijn, excuus)
LFP ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Allewijn schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:47:
[...]

'iets' meer? We hebben het over 10k meer netto RWD vs LR. Dat is best een boel meer...
En grotere range geldt alleen als je de LR tot 100 procent laadt. Wat bij de RWD iedere dag mag en bij de LR niet vaak gewenst is.
Het is maar hoe je het bekijkt. op >200k km is het 5ct/km als je de 10k helemaal afschrijft in die 200k km. als de restwaarde hoger is dan is het minder.
En om die 200k km te rijden zit je ongeveer een dikke 3000u in de auto. Dat mag dan best iets meer kosten voor een betere auto. Heb mijn vrouw er gelukkig van weten te overtuigen dat AWD een stuk veiliger is en op veiligheid moet je natuurlijk nooit bezuinigen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:24
eltron schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:17:
[...]

Heb mijn vrouw er gelukkig van weten te overtuigen dat AWD een stuk veiliger is en op veiligheid moet je natuurlijk nooit bezuinigen.
Statistieken tonen het tegendeel aan: zo’n typisch gevalletje waar mensen meer risico’s nemen omdat ze denken dat ze in een veiliger auto rijden.

https://www-esv.nhtsa.dot...dings/25/25ESV-000260.pdf

The results suggested that AWD may lead drivers to underestimate the level of available friction on icy or snowy
roads and therefore to drive at faster speeds than they would do with a 2WD car. Therefore it is recommended that
AWD should not be advertised as a safety feature

Maar goed verkocht aan je vrouw 🙂

[ Voor 30% gewijzigd door Scientific op 09-03-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
jojost1 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:55:
[...]

Maar die zitten alleen in LR en P

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bustertje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-03 20:52
Taro schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:14:
[...]

De RWD mag je prima iedere dag tot 100% laden als je extra degradatie voor lief neemt, net als bij de LR. Ja, ook bij de RWD is elke dag tot 100% laden niet goed. Dat is hier al wel zo vaak langsgekomen.

Het advies is ook om de RWD niet iedere dag tot 100% te laden, alleen interpreteren veel mensen de handleiding verkeerd of nemen deze verkeerde aanname helaas onterecht van anderen over.
Dagelijks (thuis) tot 100% laden is letterlijk wat Tesla mij adviseerde (M3HL RWD)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Alle Y's RWD uit Berlijn zijn lfp. Merk kan BYD of CATL zijn. Maar ALTIJD lfp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
bustertje schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:32:
[...]

Dagelijks (thuis) tot 100% laden is letterlijk wat Tesla mij adviseerde (M3HL RWD)
Dat is niet de bedoeling. Minimaal eenmaal per week tot 100% laden met LFP is het advies, de rest van de week beter binnen de 20-80% houden.

Die 100% is alleen omdat het BMS anders de SoC niet kan bepalen, maar op 100% degradeert ook de LFP batterij sneller dan op lagere percentages. Dus niet dagelijks tot 100% laden, dat is slecht voor de accu.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 15:52

RvV

Allewijn schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:33:
Alle Y's uit Berlijn zijn lfp. Merk kan BYD of CATL zijn. Maar ALTIJD lfp.
Behalve de mY LR met LG pack? Of komen die uit China?

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
RvV schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:38:
[...]

My bad. Alle Y RWD bedoelde ik te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
RvV schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:38:
[...]

RWD zijn altijd LFP. LR en P zijn geen LFP batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Cerntje schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:03:
In September moet ik helaas afscheid nemen van mijn M3LR uit 2019. Ik heb inmiddels proefgereden in de MYLR en MYP (alleen oud model in Duiven). Het is duidelijk dat de keuze tussen deze beide gaat. Persoonlijk neig ik naar de MYP, maar mijn vrouw maakt zich meer druk om de 'hardheid en stugheid' van het onderdeel. Zelf ben ik daar niet gevoelig voor en vond de MYP prima rijden. Ze is zelf niet mee geweest met de proefrit in de MYP.

Mijn conrete vraag is of er een MYP-rijder in omgeving Almelo bereid is om mijn vrouw en mijzelf een kort stukje rond te rijden. Wij hoeven zelf niet te rijden, het gaat puur om de ervaring van het onderstel. 8)
Onze MYP rijd minder stug dan de MYRWD van mijn zus 😇 Beide van 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Scientific schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:28:
[...]

Statistieken tonen het tegendeel aan: zo’n typisch gevalletje waar mensen meer risico’s nemen omdat ze denken dat ze in een veiliger auto rijden.

The results suggested that AWD may lead drivers to underestimate the level of available friction on icy or snowy
roads and therefore to drive at faster speeds than they would do with a 2WD car. Therefore it is recommended that

Dat zijn 2 verschillende zaken die je door elkaar haalt:
1. Ja AWD is veiliger onder dezelfde omstandigheden/randvoorwaarden
2. Je moet dat niet overschatten en jezelf alsnog te pletter rijden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
JohanB schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:37:
[...]

Dat zijn 2 verschillende zaken die je door elkaar haalt:
1. Ja AWD is veiliger onder dezelfde omstandigheden/randvoorwaarden
2. Je moet dat niet overschatten en jezelf alsnog te pletter rijden
Ik haal niets door elkaar: mensen overschatten zichzelf als ze een wagen kopen die objectief in bepaalde omstandigheden een klein beetje veiliger is.

De realiteit is dat de psychologie belangrijker is dan de techniek. De psychologische realiteit is ook dat iedereen denkt dat deze waarheden alleen voor anderen gelden 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Scientific schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:28:
[...]

Interessant onderzoek.
Wat ik nog wel een beetje mis is het verschil in AWD systemen. Gezien AWD en 4x4 in de praktijk door elkaar wordt gebruikt, maar dual motor van Tesla is echt anders en in bepaalde omstandigheden beter:,
Zie bijvoorbeeld de test met de audi quatro 4x4 versus AWD dual motor
https://www.reddit.com/r/...est_on_rollers/?rdt=53089

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Scientific schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:44:
[...]

Ik haal niets door elkaar: mensen overschatten zichzelf als ze een wagen kopen die objectief in bepaalde omstandigheden een klein beetje veiliger is.

De realiteit is dat de psychologie belangrijker is dan de techniek. De psychologische realiteit is ook dat iedereen denkt dat deze waarheden alleen voor anderen gelden 😅
De realiteit is dat AWD veiliger is, tenzij mensen domme dingen er mee gaan doen ;). En zo werkt dat met alles in het leven wat “veiliger” is. Als je het misbruikt zal het alsnog onveiliger blijken

[ Voor 9% gewijzigd door JohanB op 09-03-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markbenq
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:04
Sanny1987 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:06:
[...]

Onze MYP rijd minder stug dan de MYRWD van mijn zus 😇 Beide van 2023
Ik neem aan beide met de 20 inch induction-velgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry-
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-01 16:04
Taro schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:35:
[...]

Dat is niet de bedoeling. Minimaal eenmaal per week tot 100% laden met LFP is het advies, de rest van de week beter binnen de 20-80% houden.

Die 100% is alleen omdat het BMS anders de SoC niet kan bepalen, maar op 100% degradeert ook de LFP batterij sneller dan op lagere percentages. Dus niet dagelijks tot 100% laden, dat is slecht voor de accu.
Dat is niet wat Tesla aanraadt. Ze omschrijven letterlijk het percentage op 100% te houden én de batterij minimaal 1x per week op te laden naar 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JohanB schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:58:
[...]

De realiteit is dat AWD veiliger is, tenzij mensen domme dingen er mee gaan doen ;). En zo werkt dat met alles in het leven wat “veiliger” is. Als je het misbruikt zal het alsnog onveiliger blijken
En in geval van aquaplaning…. Maakt het allemaal heel weinig uit. Als je geen krachten meer overgebracht krijgt op het wegdek, dan is de controle weg.
Brede banden helpen dan zeker niet om nog ergens grip te zoeken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Jerry- schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:31:
[...]

Dat is niet wat Tesla aanraadt. Ze omschrijven letterlijk het percentage op 100% te houden én de batterij minimaal 1x per week op te laden naar 100%.
Deze discussie is hier al zo vaak gevoerd.... Minimaal 1x per week inderdaad, maar dus niet iedere dag tot 100% laden, want dat is echt slecht voor de accu. Zoek maar even terug in dit en het vorige topic, ik ga het niet opnieuw herhalen.

Het gaat echt om de nuance dat je niet dagelijks tot 100% moet laden. Minimaal 1x per week, de andere dagen is het beter om 20-80% aan te houden, ook met LFP.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:13

World Citizen

FreeReef.nl

Ik heb proberen te zoeken in het topic, maar vind er niet veel over.

disclaimer:
- Het klopt dat accu's sneller slijten als je ze constant oplaad tot 100%, en daar ook mee laat staan.
- Het klopt ook dat het bij de ene en de andere type accu verschilt
- Je moet niet onnodig naar 100% laden want waarom wel?

Maar, ik kan niet veel concreets vinden over wat het dan in gaat houden als je het wel doet. Ik heb 2 dagen gezocht naar wat er gebeurd met een Tesla (alle soorten accu's) als je toch constant 100% laad en hem maximaal 12 uur op 100% stil laat staan.

Er is eigenlijk maar weinig concreets te vinden. Het enigste wat ik regelmatig tegen kom is dat als je altijd tot 100% laad dat je 750-1000 cycles kunt hebben voordat je accu op 70% capaciteit zit, en als je het niet doet ga je sneller richting 1000-1250 cycles. Maar concreet krijg ik dat niet.

Als je een range hebt van 400 km en je doet dat keer 750, dan zit je op 300.000 km. Het zal iets minder zijn omdat je accu dus wat achteruit gaat, maar stel we zeggen 200.000 km voordat je accu dan op 80% capaciteit zit.

Ik weet niet wat we verwachten aan KM op onze Tesla's te zetten, maar .... dit probleem is toch niet zo groot denk ik voor de gemiddelde Nederlander. Een leaser komt niet aan die KM, en rij je hem prive dan lijkt me 200.000 km heel erg veel. Uiteraard zijn er mensen die dat van plan zijn en die zou ik ook adviseren om het niet te doen.

Mijn vorige auto heb ik altijd 100% geladen, en ook regelmatig SC. Er staat 100.000k op na 3 jaar. De accu is niet eens merkbaar achteruit gegaan, Ik zie dezelfde range als toen ik hem kreeg. Maar ik geef ook meteen toe dat niet elke auto hetzelfde is. Dat was geen Tesla.

Ik hoop genoeg nuance aan te brengen waardoor het niet overkomt alsof ik adviseer altijd tot 100% te laden, maar is het probleem nou echt zo groot?

Kent iemand toevallig een Taxi bedrijf met Tesla's die wat ervaringen kan delen? Taxi's staan natuurlijk niet vaak stil op 100% maar ik ben wel eens benieuwd wat de degradatie is van een Taxi met 100.000km op de teller.

Nogmaals: Doe het niet want 99% van het advies is om het niet te doen, maar 99% van die adviezen geven ook geen gegevens over wat de impact is als je het wel doet.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
JohanB schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:58:
[...]

Ja, en het is erg menselijk om te denken dat het de anderen zijn die domme dingen doen, maar dat men zelf slimmer is…

Het probleem is niet dat sommige mensen dom zijn, maar dat de meeste mensen de « extra veiligheid » overschatten. Je lijkt me erg vatbaar voor dit soort overschattingen, gezien je denkt dat alleen anderen daar vatbaar voor zijn…

[ Voor 21% gewijzigd door Scientific op 09-03-2024 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific

[ Voor 59% gewijzigd door Scientific op 09-03-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jojost1 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:17:
[...]

& keep in mind: een MY RWD is niet altijd LFP dus dit staat niet altijd in de handleiding ;) (ik haal volgende week een gloednieuwe MY RWD op met een ‘normale’ CATL batterij, die lijken er nu meer uit Berlijn te rollen dan die met BYD LFP batterijen)
CATL en BYD zijn allebei batterijen met LFP cellen. De MY RWD heeft dus altijd een LFP batterij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@World Citizen Er zit een verschil in tussen zeggen dat je prima iedere dag tot 100% kunt laden vs wat dit doet op de lange termijn. Een gemiddelde leaserijder zal het allemaal een worst zijn, dat begrijp ik. Maar het begint met de stelling dat je een RWD met LFP "zonder problemen dagelijks tot 100% kunt laden". Het advies van Tesla is minimaal eenmaal per week tot 100% te laden, niet dagelijks, want daardoor beschadigt de accu echt wel meer dan dat je dagelijks tot bijv. 80% zou laden.

Er zit dus een verschil in tussen de effecten van je handelen vs of je daar daadwerkelijk op de lange termijn hinder van ondervindt. Als je een lease auto hebt, of extra degradatie prima vindt, dan kan tot 100% laden prima, want je hebt er geen last van, mogelijk wel voordelen als je dagelijks veel rijdt.

In mijn geval heb ik de auto zelf gekocht en wil ik tot minimaal 150k doorrijden. Ik verwacht dat dat betekent dat ik de auto minimaal 6 jaar heb, want ik heb hem komende week 1 jaar en er dan 22.500 km op zitten. Volgens TeslaMate heb ik nu 4,9% degradatie, een verlies van bijna 14 km. Dat vind ik helemaal prima, zal ik nooit last van hebben.

Maar daar zit ook het verschil: Als ik iedere dag tot 100% zou laden en de auto dan meerdere uren stil zou laten staan, dan zou die 4,9% nu misschien al 7% zijn geweest. Daar heb ik nog steeds geen last van. Ik vertrek dagelijks met voldoende range vanaf de oprit ivm eigen lader en hoef nooit op bestemming of onderweg te laden, behalve op vakanties.

Dat betekent echter nog niet dat "je zonder problemen tot 100% kunt laden". De accu loopt wel schade op, alleen heb je er geen last van. Totdat het natuurlijk een bepaald percentage bereikt waardoor je wel onderweg of op bestemming moet gaan laden, dat is voor iedereen anders.

Kortom: Tesla adviseert niemand om dagelijks tot 100% te laden, want dat is slecht voor de accu. Bij LFP auto's adviseren ze minimaal eenmaal per week wel tot 100% te laden, niet omdat dat prima kan, maar omdat anders het Battery Management System een verkeerd percentage gaat weergeven, omdat LFP accu's geen steile curve hebben wat betreft voltage verschil tussen bijv. 20-80%, daar kan het SoC alleen op heel lage percentages en heel hoge percentages worden bepaald. En daarom wil Tesla dat je eenmaal per week tot minimaal 100% laadt, zodat de state of charge weer goed kan worden bepaald en weergegeven. Omdat dit nogal complex uit te leggen valt aan een gemiddelde bestuurder gaan ze verder niet op details in én ze willen voorkomen dat je het laadpercentage bijv. op 90% instelt en nooit naar 100% schuift. Sommige mensen leggen dat uit als: Je kunt een LFP iedere dag zonder problemen tot 100% laden en dat is niet waar, de accu degradeert echt wel sneller, maar mogelijk heb je er geen last van omdat de range alsnog voldoende is/blijft.

Afijn, hoop dat het punt duidelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-09 10:00

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Mijn laadklep reageert wel op drukken degen de klep,via de app of via scherm maar dat ding sluit weer onmiddellijk. Resetten is de oplossing?
Groet, Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
peerke 1960 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:33:
Mijn laadklep reageert wel op drukken degen de klep,via de app of via scherm maar dat ding sluit weer onmiddellijk. Resetten is de oplossing?
Groet, Peter
Resetten sowieso proberen, anders Tesla even bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@Taro Ik ben het niet met je oneens

Tweakers kunnen ook het beste jouw advies opvolgen om het perfect te doen.

Alleen is de grootste degradatie de eerste periode van de auto. Dus ik durf niet te zeggen of je minder dan 4.9% had gehaald als je hem als een engel had behandeld. We zouden eens moeten kijken als je op 100.000km zit. Is het dan 4x 4.9%?

Wat ik zoals zie is dat als mensen hem "misbruiken" door altijd te superchargen en vaak tot 100% ongeveer 6% verliezen in de eerste 35000km's. Dat scheelt maar erg weinig met 4.9%. Je leest dit vaak in comments die ik ook niet meteen helemaal geloof, maar je leest het wel echt regelmatig.

Als ze hem misbruiken tot 150000km dan lees je vaak 11% degradatie. Als ze hem netjes gebruiken is het 8%.

Dus in het meest slechtste geval met 100% laden en veel superchargen scheelt het 2 tot 3% op 150.000km.
Niemand zal dat snel doen, of je moet het er echt om gaan doen. De meeste mensen zullen hem niet voornamelijk 100% superchargen. Dus ik heb allemaal het -gevoel- dat niemand echt problemen gaat krijgen als je hem "gewoon gebruikt".

Je hebt gelijk, je verliest minder range als je hem beter behandeld...

Ik heb binnenkort een koop model en ga wel gewoon 100% laden. Niet SC, maar wel 100%. Ik zal het helemaal bijhouden omdat ik het zelf wil weten. Ik kan het wel eens posten. (niet in dit topic want het is een S 2018, maar als het mag zal ik het melden). Ik ben van plan flinke roadtrips te gaan doen.

Je punt is 100% duidelijk :)

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@World Citizen d:)b

Een keer een Projected Range of Battery Health overzicht uit bijv. Teslamate hier plaatsen ter vergelijk is prima, tenzij het uitmondt in een lange of terugkerende discussie, dan past het waarschijnlijk beter in het algemene Tesla topic waar de S besproken wordt, maar zien we dan wel.

De oude S heeft echter wel andere laadvermogens, een ander laadcurve, etc. en dus is de vraag of je dit goed kunt vergelijken.

En inderdaad, iedere dag tot 100% laden hoeft niet te betekenen dat je er last van hebt/krijgt en die curve vlakt af. Maar zelf wil ik de auto ooit zo goed mogelijk verkopen én mogelijk rij ik er langer dan 6 jaar/150k km mee, ik wil er ook nog ieder jaar minimaal 1-2x mee op vakantie naar het buitenland en daarom de accu wel zo goed mogelijk behandelen.

Ik kan op het moment precies 3x heen en weer naar het werk met een volle MY LR lading, als dat ooit 2x wordt dan heeft dat geen gevolgen, omdat ik de stekker er toch dagelijks in druk ivm slim laden, maar ik wil dat ergens wel voorkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960

peerke 1960

Resetten sowieso proberen, anders Tesla even bellen.
Een verzoek ingeschoten. Ik verwacht dat de klep van slag is doordat de poort niet goed uitgelijnd is. Een euvel die meer eitjes van dec 23 hebben.
We zullen zien. Ik krijg m nog open tenminste
Groet peter

Acties:
  • +4 Henk 'm!
World Citizen schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:42:
@Taro Ik ben het niet met je oneens

Tweakers kunnen ook het beste jouw advies opvolgen om het perfect te doen.

Alleen is de grootste degradatie de eerste periode van de auto. Dus ik durf niet te zeggen of je minder dan 4.9% had gehaald als je hem als een engel had behandeld. We zouden eens moeten kijken als je op 100.000km zit. Is het dan 4x 4.9%?

Wat ik zoals zie is dat als mensen hem "misbruiken" door altijd te superchargen en vaak tot 100% ongeveer 6% verliezen in de eerste 35000km's. Dat scheelt maar erg weinig met 4.9%. Je leest dit vaak in comments die ik ook niet meteen helemaal geloof, maar je leest het wel echt regelmatig.

Als ze hem misbruiken tot 150000km dan lees je vaak 11% degradatie. Als ze hem netjes gebruiken is het 8%.

Dus in het meest slechtste geval met 100% laden en veel superchargen scheelt het 2 tot 3% op 150.000km.
Niemand zal dat snel doen, of je moet het er echt om gaan doen. De meeste mensen zullen hem niet voornamelijk 100% superchargen. Dus ik heb allemaal het -gevoel- dat niemand echt problemen gaat krijgen als je hem "gewoon gebruikt".

Je hebt gelijk, je verliest minder range als je hem beter behandeld...

Ik heb binnenkort een koop model en ga wel gewoon 100% laden. Niet SC, maar wel 100%. Ik zal het helemaal bijhouden omdat ik het zelf wil weten. Ik kan het wel eens posten. (niet in dit topic want het is een S 2018, maar als het mag zal ik het melden). Ik ben van plan flinke roadtrips te gaan doen.

Je punt is 100% duidelijk :)
Ik heb mijn RWD nu ruim 14 maanden en heb meer dan 35.000 km gereden. Ik heb minimaal 1x per week tot 100% geladen, regelmatig 2x. De auto staat dan ook best wel eens meerdere uren stil op 100%. Supercharger heb ik ook best vaak gedaan, nu ongeveer 1/3e van alle geladen energie. Soms ook meerdere keren tot 100% op 1 dag (bijv. voor vertrek op een lange reis, nog eens bij een lange stop onderweg en dan nog eens bij een hotel waar ik overnacht).

Mijn degradatie is nu (volgens de S3XY app) 3,3% of daaromtrent; 411 km bereik in het scherm bij 100% (was oorspronkelijk 418 km).

Nu is het niet echt goed om af te gaan op heel weinig data, maar ik lijk dus minder degradatie te hebben dat @Taro terwijl ik meer heb gereden en de auto ouder is. Ik weet niet welk laad regime hij erop nahoudt, maar uit zijn beschrijving denk ik zoiets als maximaal 1x per week tot 100% en de rest van de tijd tot 80%.

Mijn gedachte om wel tot 100% te laden (en dan vooral om het kalibreren goed te laten plaatsvinden) is dat er bij opeenvolgende laadbeurten tot 80% eerder onbalans tussen de cellen kan ontstaan en dat werkt degradatie van het hele pack in de hand. Maar dit is mijn interpretatie van waarom Tesla het 100% advies geeft.

Het relaas van Taro heeft ook wat aannames die heel stellig worden gebracht, maar waarvoor niet echt bewijs is:
- Tesla geeft dit advies, omdat het anders te complex is voor mensen.
- laden tot 100% is alleen nodig om de state of charge goed weer te kunnen geven.
- laden tot minder dan 100% kan geen kwaad (impliciet)

Ik volg dus maar gewoon het advies op van Tesla: laad tenminste 1x per week tot 100% en laat de Laadlimiet op 100%. Het enige wat ik toe zou voegen is dat het beter is om niet te diep te ontladen.

Dit betekent overigens niet dat ik iedere dag tot 100% laad... Ik ga meestal laden wanneer de batterij ergens tussen de 20-40% komt. Alleen onderweg naar Superchargers of naar een eindbestemming (thuis, hotel met laadpunt) ga ik wel eens dieper.

Tot slot: degradatie ontstaat ook door hoe je de batterij ontlaadt. Oftewel: met hogere vermogens uit de batterij zou je ook meer degradatie verwachten. En ik rijd als een natte dweil, dus misschien verklaart dat wel mijn degradatie tov anderen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
World Citizen schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:44:

Mijn vorige auto heb ik altijd 100% geladen, en ook regelmatig SC. Er staat 100.000k op na 3 jaar. De accu is niet eens merkbaar achteruit gegaan, Ik zie dezelfde range als toen ik hem kreeg. Maar ik geef ook meteen toe dat niet elke auto hetzelfde is. Dat was geen Tesla.
Maar een beetje offtopic, maar even om het in perspectief te zien, was die vorige auto wellicht een Hyundai/Kia, want dan had je echt wel degradatie, maar die merken laten het niet zien, ook die merken zijn niet immuun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
markbenq schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:04:
[...]
Ik neem aan beide met de 20 inch induction-velgen?
nee, 19 vs 21 inch, zoals ze standaard geleverd worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 09:02
Taro schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:29:
Volgens TeslaMate heb ik nu 4,9% degradatie, een verlies van bijna 14 km.
4,9% => 14km
100% => 285km
Is 285km het totale bereik van je MYLR?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
bilgy_no1 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 01:19:
[...]

Ik heb mijn RWD nu ruim 14 maanden en heb meer dan 35.000 km gereden. Ik heb minimaal 1x per week tot 100% geladen, regelmatig 2x. De auto staat dan ook best wel eens meerdere uren stil op 100%. Supercharger heb ik ook best vaak gedaan, nu ongeveer 1/3e van alle geladen energie. Soms ook meerdere keren tot 100% op 1 dag (bijv. voor vertrek op een lange reis, nog eens bij een lange stop onderweg en dan nog eens bij een hotel waar ik overnacht).

Mijn degradatie is nu (volgens de S3XY app) 3,3% of daaromtrent; 411 km bereik in het scherm bij 100% (was oorspronkelijk 418 km).

Nu is het niet echt goed om af te gaan op heel weinig data, maar ik lijk dus minder degradatie te hebben dat @Taro terwijl ik meer heb gereden en de auto ouder is. Ik weet niet welk laad regime hij erop nahoudt, maar uit zijn beschrijving denk ik zoiets als maximaal 1x per week tot 100% en de rest van de tijd tot 80%.

Mijn gedachte om wel tot 100% te laden (en dan vooral om het kalibreren goed te laten plaatsvinden) is dat er bij opeenvolgende laadbeurten tot 80% eerder onbalans tussen de cellen kan ontstaan en dat werkt degradatie van het hele pack in de hand. Maar dit is mijn interpretatie van waarom Tesla het 100% advies geeft.

Het relaas van Taro heeft ook wat aannames die heel stellig worden gebracht, maar waarvoor niet echt bewijs is:
- laden tot 100% is alleen nodig om de state of charge goed weer te kunnen geven.

Ik volg dus maar gewoon het advies op van Tesla: laad tenminste 1x per week tot 100% en laat de Laadlimiet op 100%. Het enige wat ik toe zou voegen is dat het beter is om niet te diep te ontladen.

Dit betekent overigens niet dat ik iedere dag tot 100% laad... Ik ga meestal laden wanneer de batterij ergens tussen de 20-40% komt. Alleen onderweg naar Superchargers of naar een eindbestemming (thuis, hotel met laadpunt) ga ik wel eens dieper.

Tot slot: degradatie ontstaat ook door hoe je de batterij ontlaadt. Oftewel: met hogere vermogens uit de batterij zou je ook meer degradatie verwachten. En ik rijd als een natte dweil, dus misschien verklaart dat wel mijn degradatie tov anderen...
Zal een duit in 't zakje doen. Heb geen sexy app maar kan wel de percentages delen. MY RWD met ongeveer 49k km op de teller.

Bij 100% geeft hij nu 410km aan als bereik (in de winter heb ik paar keer 404km gezien). Is ooit begonnen met 418km. Ik laad altijd tot 100% en als ik tijd heb voor een afspraak en de kinderen al gedropt op de opvang bedenk ik de dag van te voren dat ik ga snelladen en Netflixen in de auto. Waarbij ik dan vaak tot 100% ga.

Verder wekelijks minimaal 2x tot 100% via AC gebruik de auto overigens als m'n telefoon. Onder de 20% ga ik laden. Of soms voor t weekend zoals vrijdag ben ik 'm op werk met 60% gaan laden. Gewoon voor de fijn en omdat t kan.

Rijdt zelf door en overdag vaker 120 dan niet, minimale is dat ik AP op 110 zet. Echt hard optrekken doe ik niet vooral constant accelereren op een wel sneller tempo dan andere auto's. Een gemiddelde automaat zou me wel kunnen bijhouden als die 'm intrapt.

Op vakantie (Portugal) alleen SuC gebruikt op de reis er heen. En doordat de jonge kinderen telkens wel wat hadden, broek vol, honger, dorst etc elke keer niet kunnen voorkomen dat de auto alweer 100% was. Ben echt wel tevreden over de verloop tot nu toe! Zal volgend jaar op 100k zitten. Ben dan heel benieuwd hoe ik dan loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:43

bert pit

asdasd

Scientific schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:44:
[...]

Ik ken het fenomeen, ook in een Zwitsers onderzoek werd ooit aangetoond dat personen die ooit een slipcursus hadden gedaan meer ongelukken veroorzaakten dan degenen zonder die specifieke training.

Maar dit onderzoek uit jouw PDF gaat over auto’s in zijn algemeenheid en niet over Tesla’s. Een groot verschil tussen de onderzochte auto’s en de Tesla is dat de meeste ‘niet vierwiel aangedreven auto’s’ voorwielaandrijving aandrijving hebben. Dit is op een gladde weg significant veiliger dan achterwielaandrijving.
Bovendien heeft de Tesla RWD een bijzonder hoge torq wat de onveiligheid op gladde wegen verhoogt.

Waar ik wel van overtuigd ben is dat het aanpassen van gedrag de belangrijkste factor is voor veilig rijden.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:53
@bilgy_no1

S3XY app zegt bij mij ook al 2,8 procent volgens mij, en mijn auto heeft 3500 km gelopen (M3 RWD aug 2023).

Dus ik vraag mij af in hoeverre dat percentage klopt van S3XY app.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Scientific schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:08:
[...]

Ja, en het is erg menselijk om te denken dat het de anderen zijn die domme dingen doen, maar dat men zelf slimmer is…

Het probleem is niet dat sommige mensen dom zijn, maar dat de meeste mensen de « extra veiligheid » overschatten. Je lijkt me erg vatbaar voor dit soort overschattingen, gezien je denkt dat alleen anderen daar vatbaar voor zijn…
Ah de inhoud en argumenten zijn op dus we gaan het op de man proberen te spelen. Je lijkt nog steeds zaken door elkaar te halen, zo geef ik nergens aan dat anderen of ik daar minder vatbaar voor zijn. Dat is namelijk compleet relevant voor de discussie of AWD veiliger is*. Het loopt spaak tussen de capaciteit van een systeem versus de toepassing als algemeen veiligheidssysteem in een bredere groep (en specifiek de marketing daaromheen).

De link die jij dan ook studeerde richt zich voornamelijk op het beeld dat wordt gecreëerd rondom het systeem. Niet de capaciteit van het systeem zelf

Om het op de M3 te betrekken, en je kunt dit hier ook rustig nalezen. In oudere discussies heb ik ook duidelijk aangegeven dat bijv. De benaming FSD tot valse verwachtingen kan leiden en daardoor tot meer ongelukken zou kunnen leiden. Echter is FSD als correct gebruikt, aantoonbaar veiliger. Dit is ook waarom NCAP al deze nags en focus tracking systemen wil. En zoals aangegeven gaat dat op voor alle veiligheidssysteem, als jij pech hebt langs de weg en je eet je gevarendriehoek op ipv een stukje achter de auto te zetten? Levert je het niks op qua extra veiligheid.

Wat je artikel dan ook mooi aantoont, is dat mensen veiligheidssysteem makkelijk overschatten. En daar ben ik het mee eens. Maar dat verandert niks aan het onderliggende systeem

*Uit het artikel dat je linkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwUpmnJ4h38-mVlHq2O4bSkPflc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34XiNSCqp08M8ANCaMcUkVrg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door JohanB op 10-03-2024 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
cacofant schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:32:
@bilgy_no1

S3XY app zegt bij mij ook al 2,8 procent volgens mij, en mijn auto heeft 3500 km gelopen (M3 RWD aug 2023).

Dus ik vraag mij af in hoeverre dat percentage klopt van S3XY app.
Ik heb Tessie en de S3XY app en die laatste is pessimistischer en de eerste komt meer overeen met de eigen berekening, dus ik denk dat jouw 2,8 te hoog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maharens schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:04:
[...]

Ik heb Tessie en de S3XY app en die laatste is pessimistischer en de eerste komt meer overeen met de eigen berekening, dus ik denk dat jouw 2,8 te hoog is.
Je kunt ook gewoon de slider op 100% zetten en dan kijken. Verder blijft het natuurlijk geen exacte wetenschap en met name bij <5% degradatie blijft het wat gokken met de nodige eventuele afwijking.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Puur vanwege dit topic even gekeken in Teslamate en na 26k een degradatie van 2.4% volgens het "Battery Health LFP" Dashboard en 3.3% volgens het reguliere Battery Health Dashboard. We laden de auto 1 a 2 keer per week, 95% thuis en altijd tot 100%. Snelladen alleen tijdens vakanties, weekendjes weg etc.

Maar in de praktijk is de auto gewoon hetzelfde als een jaar geleden, wij rijden zelden afstanden waarbij we de accu in 1 rit of zelfs dag leeg hebben en daarmee is de degradatie puur iets voor de statistieken hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
bert pit schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:32:
[...]

Ik ken het fenomeen, ook in een Zwitsers onderzoek werd ooit aangetoond dat personen die ooit een slipcursus hadden gedaan meer ongelukken veroorzaakten dan degenen zonder die specifieke training.

Maar dit onderzoek uit jouw PDF gaat over auto’s in zijn algemeenheid en niet over Tesla’s. Een groot verschil tussen de onderzochte auto’s en de Tesla is dat de meeste ‘niet vierwiel aangedreven auto’s’ voorwielaandrijving aandrijving hebben. Dit is op een gladde weg significant veiliger dan achterwielaandrijving.
Bovendien heeft de Tesla RWD een bijzonder hoge torq wat de onveiligheid op gladde wegen verhoogt.

Waar ik wel van overtuigd ben is dat het aanpassen van gedrag de belangrijkste factor is voor veilig rijden.
https://businessam.be/partners-gocar/33740/

Dit is wel Tesla-specifiek:

Ik laat in het midden of dit aan de auto ligt, of aan de bestuurders :). Nee serieus, ik denk dat het bijna louter om gedrag gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

maharens schreef op zondag 10 maart 2024 @ 05:55:
[...]

Maar een beetje offtopic, maar even om het in perspectief te zien, was die vorige auto wellicht een Hyundai/Kia, want dan had je echt wel degradatie, maar die merken laten het niet zien, ook die merken zijn niet immuun.
Yes, en het schijnt dat die wat buffer in de accu houden. Ik durfde het al niet goed in de post te zetten en geef meteen toe dat het bij Hyundai waarschijnlijk iets anders werkt.

Ik ga me helemaal suf meten als ik hem straks heb.

Toen ik mijn nieuwe ben gaan zoeken heb ik de test altijd via het servicemenu gedaan. Dat is wel wat meer werk omdat je accu even leeg moet zijn, en het testen lang kan duren, maar wellicht is het ook iets voor jullie om te testen.

Hier voor (een versie) model 3

[ Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 10-03-2024 10:03 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Sander schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:25:
Maar in de praktijk is de auto gewoon hetzelfde als een jaar geleden, wij rijden zelden afstanden waarbij we de accu in 1 rit of zelfs dag leeg hebben en daarmee is de degradatie puur iets voor de statistieken hier...
Klopt hier ook! Ritje naar mijn ouders kan ik 3x enkele reis doen, naar de voetbal ook. Tenzij in de winter dan hangt het er om. Een retour is dus altijd ruim mogelijk. Tenzij we 150 gaan rijden, dan kom je met 20% thuis of zo. Maar dat is niet anders dan met brandstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Scientific schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:29:
[...]

Ik laat in het midden of dit aan de auto ligt, of aan de bestuurders :). Nee serieus, ik denk dat het bijna louter om gedrag gaat.
Er staat nog wel een aardig dingetje in dat artikel dat ik vaak mis in de vergelijking, Namelijk dat deze statistiek beïnvloed kan worden door het aantal km dat wordt gereden (zie de paragraaf over oudere auto's).
Het lijkt me helder dat het veel uit maakt of je met een auto(merk) gemiddeld 10k km per jaar rijdt of 30k km.
en ik vermoed dat Tesla meer in de laatste categorie (en up) zit. als je het dan in relatie tot de km gaat bekijken (ongevallen per gereden km) ziet de statistiek er opeens heel anders uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Scientific schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:29:
[...]

Als je de laatste paragraaf leest, dan is deze ranking heel bizar opgesteld, en houdt ze idd geen rekening met aantal auto’s op de markt en het aantal km dat ze af leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
World Citizen schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:35:
[...]

Yes, en het schijnt dat die wat buffer in de accu houden. Ik durfde het al niet goed in de post te zetten en heb meteen toe dat het bij Hyundai waarschijnlijk iets anders werkt.

Ik ga me helemaal suf meten als ik hem straks heb.

Toen ik mijn nieuwe ben gaan zoeken heb ik de test altijd via het servicemenu gedaan. Dat is wel wat meer werk omdat je accu even leeg moet zijn, en het testen lang kan duren, maar wellicht is het ook iets voor jullie om te testen.

Hier voor (een versie) model 3

[YouTube: Tesla Battery Health Test | Enter Service Mode Yourself | Model Y | Model 3]
Gewoon rijden en genieten. Laden tot 80% of 100% gewoon volgens de behoeftes.
Als enorme degradatie een ding was bij Tesla’s, dan stond het internet toch al vol en hadden er al heel veel youtubers filpmjes over gemaakt.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:05
Taro schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:35:
[...]

Als er een pin gepost wordt door de topicstarter over een topic dat enkel verwarring veroorzaakt moet ik wel reageren. Ik ben blij met de genuanceerde reacties van @World Citizen, @Jerry- en @bilgy_no1, maar dat maakt het er niet duidelijker op als een gepinde post hen tegenspreekt.

Er worden ongefundeerde aannames toegepast en feiten genegeerd.

Als je onderstaande onderbouwing leest en iemand mij vraagt om mijn mening: Als je een LFP hebt, instelling op 100% zetten en stekker insteken wanneer je kan, nergens over nadenken. Wel 1x per week volledig opladen.

Veel zullen zeggen dat het slecht is voor de levensduur van je batterij en degradatie maar dat is gebaseerd op het pre-LFP tijdperk. Maar het meest overtuigende argument is heel simpel omdat Tesla het zegt dat het prima is om tot 100% te laden (niet een clickbait Youtuber of willekeurig forumlid).

Feit 1: advies van de fabrikant
Negeren wat Tesla (die zullen het wel weten met de nieuwe LFP technology zou ik verwachten) in de handleiding, de app en het touchscreen wordt getoond bij LFP-auto's namelijk: "Om de batterij in goede conditie te houden, moet u de laadlimiet op 100% houden en één keer per week volledig opladen". Er wordt helemaal niets gezegd over maximaal. Kijk hieronder wat mijn app aangeeft als ik de slider minder zet. Daarnaast een screenshot uit de handleiding van Tesla. Dit advies vind je niet meer omdat ze de adviezen nu in de app of het touchscreen zetten (en naar daar verwijzen in de handleiding) omdat dit afhankelijk is van de gebruikte batterij technologie en het anders (ja hoor) verwarring oplevert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLBhuQchNaYIcw2fCBqtcaC2wxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSQzPn4PVJj8en9LCE9Jm0IU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yuN78FHCRxkQ3MrWLnnG_W01wU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XB1k8QnR2k0MJXL8JjFAZRsh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FMBgdxEie0XXXI9vMny8ZLhuyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B2zjivlMELHQYFgqnBdgMUnD.png?f=fotoalbum_large

Feit 2: levensduur
Extrapolatie van de cijfers en ervaringen van non-LFP batterijen naar LFP batterijen. Ja het blijven Lithium batterijen die gevoelig zijn aan doorladen, maar we weten enerzijds niet welke mechanismes gebruikt worden om dit probleem te minimaliseren en anderzijds of het afbraak effect minder is dan de slijtage van de auto in zijn algemeenheid (lees de batterij blijft verhoudingsgewijs langer in goede staat dan de onderdelen van de rest van de auto).

Daarnaast zijn er nog te weinig LFP cijfers om conclusies te trekken. Wetenschappelijk gezien krijg je bij LFP minder schade door micro-cracking van de kristallen bij 100% laden. Zie bron onderaan.

Feit 3: degradatie
Er zijn te weinig gegevens nog om aan te nemen dat de degradatie van LFP hetzelfde is als non-LFP. Eerste cijfers (45k miles) die Tessie verzamelt over de gebruikers van Tessie blijkt dat de degradatie zelfs kleiner is bij LFP. Zie bron onderaan en bevestigd de stelling dat je pas bij +300.000km er last van zal hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ff4WZQ1qfzpnGTyR-oVHHwi3xlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l2OY1eFIrDX8xNO4EzCOmhQt.png?f=fotoalbum_large

Bronnen
Ik kan volgende bronnen aanraden waarop bovenstaande is gebaseerd maar de Tesla handleiding uiteraard leading wat wat mij betreft.

1) Engineering Explained - How To Ruin Your Electric Car's Battery - 3 Common Mistakes (vastgeklikt op het moment dat er over LFP gepraat wordt waarom het chemisch prima is om tot 100% te laden - en de andere chemisch samengestelde batterijen niet): YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - 3 Common Mistakes

2) Tesla Model 3/Y LFP Battery RANGE LOSS PROBLEM? | 2024 UPDATE! (vastgeklikt op de degradatietabel): YouTube: Tesla Model 3/Y LFP Battery RANGE LOSS PROBLEM? | 2024 UPDATE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
bilgy_no1 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 01:19:
[...]

Ik heb geen LFP accu dus kan je niet vergelijken. En heb mijn auto nog nooit tot 100% geladen en dat is ook helemaal niet nodig, 93% is de max geweest. Ik kom vrijdag vaak met +-10% thuis aan, zondag zit deze rond 70%, maandag rond 90% en er wordt +-4x per week automatisch geladen op basis van dynamische tarieven.

Maar het gaat hier niet per se om Tesla accu's, het gaat om LFP accu's in het algemeen. Of dat nu een thuisaccu of auto accu betreft maakt hier en daar natuurlijk wel iets uit qua omstandigheden, het BMS, etc. maar uiteindelijk gaat het om de chemie en karakteristieken daarvan en er is dus veel meer uitleg over LFP accu's als je bijv. ook kijkt naar thuisaccu's.

Afijn, het is niet mijn probleem, want ik heb zelf geen LFP accu en laad de auto vooral op zoals je dat zelf wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Het stuk over hoe om te gaan met 'altijd' tot 100% laden, degradatie etc en bovenstaande uitgebreide ervaringen/gedeelde visies van oa @Taro en @bilgy_no1 en @Oekol en @cwegh vind ik erg interessant.
Ik wil mijn aankomende Y RWD ook vanaf moment één prive zo goed mogelijk behandelen. Aan de ene kant wil ik 'gewoon rijden en genieten', maar bewust de juiste laad_strategie aanhouden vanaf het eerste moment zie ik graag:

Ik heb een eigen oprit, laadpaal, circa 3000kWh pv overschot, vast contract ivm salderen en rij 3 a 4x per week een woonwerk rit van 110km (55km enkele reis).
Op werk ga ik niet laden.
Voor de rest enkel de dagelijkse korte boodschappenritjes/kinderen weg brengen etc. Zo ziet de gemiddelde weekly er qua reizen met de Y straks uit.
Wat zouden jullie doen? Eens in de drie dagen aan de lader hangen? Dit zal voor mij dan in praktijk einde dag/avond zijn en dan kan hij de hele nacht vol druppelen.
En als hij dan eens een vrije dag stil staat, laat je dan de lader zitten terwijl hij al op 100 procent zit? Of beter loskoppelen?
Tesla zelf adviseert natuurlijk 'always leave plugged';
Model Y has one of the most sophisticated battery systems in the world. The most important way to preserve the high voltage Battery is to LEAVE YOUR VEHICLE PLUGGED IN when you are not using it.
https://www.tesla.com/own...Y%20for%20several%20weeks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
this schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:17:
[...]

4,9% => 14km
100% => 285km
Is 285km het totale bereik van je MYLR?
Nee, uiteraard niet, maar zo staat het er:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSpyLyb23Oq5bKxWQMLVyLxyeUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I82ZyCJxde1Mx1QQSqkH48YX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UI-ExffySmD39Sv0Z-ygfmXGxmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xjIOuD6D2WLnK7dtP8kcKljI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 21:45
Allewijn schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:22:
Het stuk over hoe om te gaan met 'altijd' tot 100% laden, degradatie etc en bovenstaande uitgebreide ervaringen/gedeelde visies van oa @Taro en @bilgy_no1 en @Oekol en @cwegh vind ik erg interessant.
Ik wil mijn aankomende Y RWD ook vanaf moment één prive zo goed mogelijk behandelen. Aan de ene kant wil ik 'gewoon rijden en genieten', maar bewust de juiste laad_strategie aanhouden vanaf het eerste moment zie ik graag:

Ik heb een eigen oprit, laadpaal, circa 3000kWh pv overschot, vast contract ivm salderen en rij 3 a 4x per week een woonwerk rit van 110km (55km enkele reis).
Voor de rest enkel de dagelijkse korte boodschappenritjes/kinderen weg brengen etc. Zo ziet de gemiddelde weekly er qua reizen met de Y straks uit.
Wat zouden jullie doen? Eens in de drie dagen aan de lader hangen? Dit zal voor mij dan in praktijk einde dag/avond zijn en dan kan hij de hele nacht vol druppelen.
En als hij dan eens een vrije dag stil staat, laat je dan de lader zitten terwijl hij al op 100 procent zit? Of beter loskoppelen?
Model Y has one of the most sophisticated battery systems in the world. The most important way to preserve the high voltage Battery is to LEAVE YOUR VEHICLE PLUGGED IN when you are not using it.
Ja zo doe ik het ook, rijd ongeveer zelfde afstanden, en laad wanneer nodig, 2 a 3 x per week in de nacht aan de lader. ook zonnepanelen en vast dag/nacht tarief dus nacht laden iets voordeliger. Ik laat hem niet aan de kabel staan maar meer omdat we hier over de stoep moeten laden (is in onze gemeente toegestaan) en de kabel niet onnodig lang wil laten liggen. Nu bij 110K km stand minder dan 6% degradatie op dit moment. (M3LR2019)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 08:04
Na lang meegelezen te hebben in dit topic én heel lang getwijfeld te hebben (aard van het beestje jammergenoeg) ook een aanbetaling gedaan voor de nieuwe Model 3 RWD. Het betreft een privé aankoop waarvoor er in België stockmodellen tijdelijk aan 39990 euro te koop worden aangeboden omdat er in 2024 5000 euro premie wordt gegeven in Vlaanderen op elektrische voertuigen van maximaal 40000 euro. Deze premie zal enkel in 2024 worden toegekend. Daardoor kost hij onder de streep momenteel 34990 euro. 11000 euro onder de normale prijs van 45990 euro.

Deze vervangt een Audi A3 1.9 TDI uit 2006 waar ik altijd graag mee heb gereden. Maar hij wordt 18 en je kunt er niet blijven mee rondrijden.

Lang getwijfeld tussen een BMW 318i, die stukken meer kost zowel kwa aankoop als vaste kosten in België. Geen inschrijvingsbelasting, geen jaarlijkse belasting, verzekering goedkoper en we hebben zonnepanelen met een mooi overschot in de goeie maanden. Maar naast deze elementen speelde ook het feit mee dat ik dagelijks met de fiets naar mijn werk rij. Mijn vriendin doet dit met haar Fiat 500c waar ze dol op is. Ze zou nooit haar auto laten staan om de BMW break te nemen. Iets wat ze met de Tesla wel zou doen en af en toe zal afwisselen gezien ze er echt graag mee reed tijdens de testrit ... Die situatie heb ik veel liever dan een duurdere auto kopen waar ze geen gebruik zou van maken als we niet samen op pad zijn.

Woon/werk afstand is 15km enkele rit. Onze ouders en hobby's ook in deze cirkel.

Hopelijk de goeie keuze gemaakt maar we zullen het zien hé :-) De 11000 euro korting die zal sowieso al iets van waardeverlies coveren vermoed ik.

Spannende tijden en lig er wel wat wakker van :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
FrE911 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:37:
Na lang meegelezen te hebben in dit topic én heel lang getwijfeld te hebben (aard van het beestje jammergenoeg) ook een aanbetaling gedaan voor de nieuwe Model 3 RWD. Het betreft een privé aankoop waarvoor er in België stockmodellen tijdelijk aan 39990 euro te koop worden aangeboden omdat er in 2024 5000 euro premie wordt gegeven in Vlaanderen op elektrische voertuigen van maximaal 40000 euro. Deze premie zal enkel in 2024 worden toegekend. Daardoor kost hij onder de streep momenteel 34990 euro. 11000 euro onder de normale prijs van 45990 euro.

Deze vervangt een Audi A3 1.9 TDI uit 2006 waar ik altijd graag mee heb gereden. Maar hij wordt 18 en je kunt er niet blijven mee rondrijden.

Lang getwijfeld tussen een BMW 318i, die stukken meer kost zowel kwa aankoop als vaste kosten in België. Geen inschrijvingsbelasting, geen jaarlijkse belasting, verzekering goedkoper en we hebben zonnepanelen met een mooi overschot in de goeie maanden. Maar naast deze elementen speelde ook het feit mee dat ik dagelijks met de fiets naar mijn werk rij. Mijn vriendin doet dit met haar Fiat 500c waar ze dol op is. Ze zou nooit haar auto laten staan om de BMW break te nemen. Iets wat ze met de Tesla wel zou doen en af en toe zal afwisselen gezien ze er echt graag mee reed tijdens de testrit ... Die situatie heb ik veel liever dan een duurdere auto kopen waar ze geen gebruik zou van maken als we niet samen op pad zijn.

Woon/werk afstand is 15km enkele rit. Onze ouders en hobby's ook in deze cirkel.

Hopelijk de goeie keuze gemaakt maar we zullen het zien hé :-) De 11000 euro korting die zal sowieso al iets van waardeverlies coveren vermoed ik.

Misschien wat off topic, maar waarom dan twee auto’s?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:26:
[...]

Nee, uiteraard niet, maar zo staat het er:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan klopt dit dashboard toch niet….
5% is in jouw geval toch ca 25 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Tommie12 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:44:
[...]

Dan klopt dit dashboard toch niet….
5% is in jouw geval toch ca 25 km.
Wat betreft de kWh's klopt het wel. Wat betreft de km's is het, als ik uitga van die 2 getallen, 2,6% degradatie.

Ga ik uit van een ander dashboard, Projected Range, dan is het 518.46/520.73 (Op de dag dat ik hem ophaalde) = 0,44% degradatie. Tussendoor heb ik zelfs even extra km's gekregen (542,90 km), maar dat beschouw ik als een eenmalige uitschieter en meetfout.

Dus 0,44%, 2,6% of 4,9% degradatie op basis van welke uitgangspunten je hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Knip, offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 10-03-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
Sander schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Ook die oefening gemaakt maar we werken beiden in shiften en heb soms na mijn werk ook wel eens vervoer nodig naast de fiets. Fiat 500c hebben we nieuw heel interessant kunnen kopen en heeft en te verwaarlozen vaste kost. Ongeveer 180 euro belastingen per jaar en heel lage verzekering van 40 euro per maand. Wel leuk om toch iets van backup te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 20:44
Taro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:49:
[...]

Wat betreft de kWh's klopt het wel. Wat betreft de km's is het, als ik uitga van die 2 getallen, 2,6% degradatie.

Ga ik uit van een ander dashboard, Projected Range, dan is het 518.46/520.73 (Op de dag dat ik hem ophaalde) = 0,44% degradatie. Tussendoor heb ik zelfs even extra km's gekregen (542,90 km), maar dat beschouw ik als een eenmalige uitschieter en meetfout.

Dus 0,44%, 2,6% of 4,9% degradatie op basis van welke uitgangspunten je hanteert.
Ik kreeg onlangs (ook in Teslamate) 6.6% degradatie te zien. Projected range was niet navenant omlaag gegaan. Ik bekijk die pagina enigszins sceptisch...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Sander schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Gok dat die fiat er wel tzt uit gaat. Vriendin was al enthousiast tijdens de proefrit die gaat de Fiat steeds vaker laten staan en dan komen ze alsnog op 1 auto uit :Y)

Nooit je oude sloffen weg doen voordat je nieuwe hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 10-03-2024 09:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens

Ik doe het als volgt, ik heb een MY RWD en ik heb de app Tessie. Daarin kun je automations maken. Ik zet de limiet op 80% en eens per week zet ik de limiet op 100%, dus elke week laad ik tenminste op tot 100%. Ik hoop dat ik me dan zo goed mogelijk aan de voorschriften houdt en Tessie vergemakkelijkt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Inspired schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:18:
[...]

Je kunt ook gewoon de slider op 100% zetten en dan kijken. Verder blijft het natuurlijk geen exacte wetenschap en met name bij <5% degradatie blijft het wat gokken met de nodige eventuele afwijking.
Dat begrijp ik, dat is ook die eigen berekening waar ik het over heb. Het was meer om aan te geven dat ik twijfel aan de juistheid van de S3XY app inzake degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:57
FrE911 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:37:
Wanneer de je de 35k euro hebt liggen zonder er iets anders noodzakelijks voor te hoeven laten is dit een van je beter keuzes van de afgelopen tijd geweest.
35 is absoluut een hoop geld maar wat je er voor terugkrijgt is natuurlijk enorm.

De toekomst? Gewoon ook 18 jaar mee doorrijden.
Mijn glazenbol zegt dat lang doorrijden met een EV in de toekomst uitstekend te doen is. Accu's worden geretrofit door bedrijfjes om te kunnen voldoen aan de dan geldende eisen.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Knip, offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 10-03-2024 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrE911
RaRo74 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:14:
[...]

Wanneer de je de 35k euro hebt liggen zonder er iets anders noodzakelijks voor te hoeven laten is dit een van je beter keuzes van de afgelopen tijd geweest.
35 is absoluut een hoop geld maar wat je er voor terugkrijgt is natuurlijk enorm.

Mijn glazenbol zegt dat lang doorrijden met een EV in de toekomst uitstekend te doen is. Accu's worden geretrofit door bedrijfjes om te kunnen voldoen aan de dan geldende eisen.
We kunnen het ons zeker en vast veroorloven hoor. Van die 34990 euro gaat er nog een 3000 euro restwaarde van de huidige af. Maar ben van nature wel wat zuinig als het over zo'n aankopen gaat :) 46000 euro zou ik nooit aan gelijk welke auto uitgeven.

Voor de gein even een nieuw stockmodel VW Golf met 1.0 handgeschakelde benzine bekeken. Stoffen zetels enz. 32400 euro promotieprijs. Scheelt amper tot niks maar het totaal pakket is wel van een andere orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 09:57

johanm3

Het kan altijd slechter

Taro schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:14:
[...]

De RWD mag je prima iedere dag tot 100% laden als je extra degradatie voor lief neemt, net als bij de LR. Ja, ook bij de RWD is elke dag tot 100% laden niet goed. Dat is hier al wel zo vaak langsgekomen.

Het advies is ook om de RWD niet iedere dag tot 100% te laden, alleen interpreteren veel mensen de handleiding verkeerd of nemen deze verkeerde aanname helaas onterecht van anderen over.
Ik neem het graag van je aan. Al zei tesla Purmerend paar weekjes terug tegen mij dat je de nieuwe m3 rdw tot 100% kan laden dagelijks. En de mY m3 LR tot 80% was het advies. Tenzij je een keer een lange reis moet maken.
Dus ze ‘verkopen’ de auto wel met die informatie …🤔

Gadgets fan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
  • Laatst online: 11-06-2024
RaRo74 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:14:

Het is allemaal nog te recent om er uitspraken over te doen. Dus we zullen het meemaken. Mijn prognose/verwachting is dat EV's gaan verouderen als telefoons. Omwille van dezelfde twee (drie) redenen. Batterij (en te duur om te vervangen), software (en competent werkplaatspersoneel dat een en ander kan troubleshooten, quod non) en drie, repairability: alles is geïntegreerd.

Iedereen heeft dat soort idyllisch beeld van EV's. ("geen bewegende onderdelen", hoe vaak ik dat moet lezen... :O en doet dan alsof de EV het eeuwige leven heeft, zoals een dyson van 20 jaar oud). Het klopt voor een deel wat betreft aandrijving) maar er zijn echt nog wel genoeg pompjes, leidingen, shock absorbers, enz.. Een auto blijft een auto, onderheving aan hoge strain. Staat vaak buiten, ophanging is onderhoudsgevoelig, en al zeker in dit soort krachtige wagens...

Al eens een rondje youtube gedaan om te kijken hoe het zit met repairability? Tesla dan voornamelijk (enkel omdat er nu eenmaal veel tesla's rondrijden). Nieuwe battery packs die evenveel kosten als de auto tweedehands waard is. En zoals EV's prijzen tweedehands vallen, zal die verhouding enkel slechter worden. Straks is de batterij duurder dan een op dat moment tweedehands EV. Honderduizenden EV's gaan dus in de toekomst naar de sloop, waar het lithium uit de batterij wordt gehaald, en einde verhaal. Umicore zet daar al heel hard op in, en het wordt voor hen een steeds groter verdienmodel. Goed voor de circulariteit, jammer voor de rest van de wagen die rond de batterij hangt.

En dan doet men hier op tweakers hysterisch over een telefoon die na 3 jaar weggeflikkerd wordt. Waar gaat het dan nog over? Een telefoon heeft een printplaatje ter grootte van bankpas. Wat zit er zoal in een EV buiten de batterij, dat straks onherroepelijk de e-waste berg op gaat?

Het is dat ik nu EV in de lease rijdt, maar als ik prive EV zou kopen, wil ik keiharde garanties dat de batterij "gemakkelijk" er uit kan, en kan geservicet worden door een derde partij, zonder de complete auto uit elkaar te moeten halen. Ik heb die info al vaak proberen op te zoeken, en ofwel zoek ik niet goed, ofwel is het vrij moeilijk te vinden. Ik denk dat de franse merken daar wel op inzetten (renault, peugeot) maar ik krijg het niet duidelijk. Dus gewoon tray kunnen openen langs onder, en relatief standaard packs er terug in. In canada kregen twee ioniq 5 eigenaars een quote van 50k om een licht gedeukte batterij te vervangen. Meer dan wat de auto kost.

Opnieuw, ik zie het voordeel van de EV wel, maar dan moet het inderdaad zo groen zijn als men beweert wat het is. Ik wil er dan inderdaad prive 20 jaar mee doen, en de batterij minstens eenmaal kunnen laten servicen na 10 jaar. De groenste auto is nog steeds de auto die pas na 20+ jaar vervangen wordt. Voor veranderende emissie standaarden hoef je straks niet te vernieuwen, dus het zou moeten kunnen. Dat is waardevoller dan de zoveelste oversize SUV die elke drie jaar vervangen wordt door een nieuwe. Mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
johanm3 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:44:
[...]

Ik neem het graag van je aan. Al zei tesla Purmerend paar weekjes terug tegen mij dat je de nieuwe m3 rdw tot 100% kan laden dagelijks. En de mY tot 80% was het advies. Tenzij je een keer een lange reis moet maken.
Dus ze ‘verkopen’ de auto wel met die informatie …🤔
Waarom zouden ze een afwijkend advies voor de M3 RWD en MY RWD geven? Heel vreemd.

Ik ga nu niet de handleidingen van beide auto's erbij pakken, maar vermoed dat daarin dezelfde tekst zal staan. Of bedoelde hij met "MY" een MY LR omdat je bijv. twijfelde tussen een M3H RWD en MY LR (ja, vreemd vergelijk, maar als voorbeeld, het kan...) ? Want dan is het wel te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 09:57

johanm3

Het kan altijd slechter

Taro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Waarom zouden ze een afwijkend advies voor de M3 RWD en MY RWD geven? Heel vreemd.

Ik ga nu niet de handleidingen van beide auto's erbij pakken, maar vermoed dat daarin dezelfde tekst zal staan. Of bedoelde hij met "MY" een MY LR omdat je bijv. twijfelde tussen een M3H RWD en MY LR (ja, vreemd vergelijk, maar als voorbeeld, het kan...) ? Want dan is het wel te verklaren.
Je hebt gelijk. Het was tussen een rwd en een LR

Gadgets fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Allewijn schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Waarom 'slim' laden?
Ik heb een vast contract. Ik kan (tot 2030 nu natuurlijk) salderen.

Ik heb ~3000kWh PV overschot (wek circa 7300kWh op, huis verbruikt ~4300kWh, dus 3000kWh 'over' wat voldoende is om mijn toekomstige Y een jaar te vullen met het aantal km's dat ik wil gaan maken, uitgaande van ~170wp per km).
Dus dat ga/mag ik toch op jaarbasis volledig tegen elkaar wegstrepen?
Moment van laden/gebruik maakt dan niet uit.
Of zie ik dit te simpel (sorry niet mijn expertise).
Ga er vanuit dat je in NL woont? Dan mag dat nog wel inderdaad maar dat is ooit eindig. En wellicht krijg je weinig TLV dan kan je beter in de zon het zelf gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb een 1 maand oud MY met een LFP (CATL) batterij en ~1500km. Ben nog een beetje koppig i.v.m. het tot 100% laden, nog maar 1 keer gedaan. Max. tot 80% en ook nog nooit onder de 20% geweest. Degradatie zou momenteel 2.3% zijn, dat is meer dan de ~2% deg op 45k mijl :+ Of dat echte degradatie is, of dat het BMS het niet goed weet omdat ik niet tot 100% laad... Wie zal het zeggen. Als ik de volgende keer nog eens tot 100% laad, zal ik even kijken of de degradatie weer zakt ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXPCy3mj_gUr6A-2mcPo7EcTcQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4hIRnyB21rYgh2wAqMUZXn9c.png?f=fotoalbum_large

TL;DR Deze post of statistiek zegt absoluut niets, net zoals al de andere N=1 gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Amos_x schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:46:
[...]

Het is allemaal nog te recent om er uitspraken over te doen. Dus we zullen het meemaken. Mijn prognose/verwachting is dat EV's gaan verouderen als telefoons. Omwille van dezelfde twee (drie) redenen. Batterij (en te duur om te vervangen), software (en competent werkplaatspersoneel dat een en ander kan troubleshooten, quod non) en drie, repairability: alles is geïntegreerd.

Iedereen heeft dat soort idyllisch beeld van EV's. ("geen bewegende onderdelen", hoe vaak ik dat moet lezen... :O en doet dan alsof de EV het eeuwige leven heeft, zoals een dyson van 20 jaar oud). Het klopt voor een deel wat betreft aandrijving) maar er zijn echt nog wel genoeg pompjes, leidingen, shock absorbers, enz.. Een auto blijft een auto, onderheving aan hoge strain. Staat vaak buiten, ophanging is onderhoudsgevoelig, en al zeker in dit soort krachtige wagens...

Al eens een rondje youtube gedaan om te kijken hoe het zit met repairability? Tesla dan voornamelijk (enkel omdat er nu eenmaal veel tesla's rondrijden). Nieuwe battery packs die evenveel kosten als de auto tweedehands waard is. En zoals EV's prijzen tweedehands vallen, zal die verhouding enkel slechter worden. Straks is de batterij duurder dan een op dat moment tweedehands EV. Honderduizenden EV's gaan dus in de toekomst naar de sloop, waar het lithium uit de batterij wordt gehaald, en einde verhaal. Umicore zet daar al heel hard op in, en het wordt voor hen een steeds groter verdienmodel. Goed voor de circulariteit, jammer voor de rest van de wagen die rond de batterij hangt.

En dan doet men hier op tweakers hysterisch over een telefoon die na 3 jaar weggeflikkerd wordt. Waar gaat het dan nog over? Een telefoon heeft een printplaatje ter grootte van bankpas. Wat zit er zoal in een EV buiten de batterij, dat straks onherroepelijk de e-waste berg op gaat?

Het is dat ik nu EV in de lease rijdt, maar als ik prive EV zou kopen, wil ik keiharde garanties dat de batterij "gemakkelijk" er uit kan, en kan geservicet worden door een derde partij, zonder de complete auto uit elkaar te moeten halen. Ik heb die info al vaak proberen op te zoeken, en ofwel zoek ik niet goed, ofwel is het vrij moeilijk te vinden. Ik denk dat de franse merken daar wel op inzetten (renault, peugeot) maar ik krijg het niet duidelijk. Dus gewoon tray kunnen openen langs onder, en relatief standaard packs er terug in. In canada kregen twee ioniq 5 eigenaars een quote van 50k om een licht gedeukte batterij te vervangen. Meer dan wat de auto kost.

Opnieuw, ik zie het voordeel van de EV wel, maar dan moet het inderdaad zo groen zijn als men beweert wat het is. Ik wil er dan inderdaad prive 20 jaar mee doen, en de batterij minstens eenmaal kunnen laten servicen na 10 jaar. De groenste auto is nog steeds de auto die pas na 20+ jaar vervangen wordt. Voor veranderende emissie standaarden hoef je straks niet te vernieuwen, dus het zou moeten kunnen. Dat is waardevoller dan de zoveelste oversize SUV die elke drie jaar vervangen wordt door een nieuwe. Mijn mening.
Ik denk dat ze gewoon 20 jaar mee kunnen zonder battery service.
Op 20 jaar zal een gemiddelde automobilist aan 300k zitten.
Dat zijn grosso modo 1000 cycles voor de batterij, zo spannend is dat niet.

Mijn ipad van 2017 heeft er veel meer, en werkt nog, anders stond dit bericht er niet.
De andere onderdelen die je benoemt zitten ook in een ICE. Daar zit ook electronica in, shock absorbers, ophanging, en het trilt allemaal een pak meer door die ICE.
Mijn auto heeft nu 30k en ik heb al minstens 2 bezoeken aan de garage uitgespaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Laatst online: 11-06-2024
Tommie12 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:24:
[...]

Ik denk dat ze gewoon 20 jaar mee kunnen zonder battery service.
Op 20 jaar zal een gemiddelde automobilist aan 300k zitten.
Dat zijn grosso modo 1000 cycles voor de batterij, zo spannend is dat niet.

Mijn ipad van 2017 heeft er veel meer, en werkt nog, anders stond dit bericht er niet.
De andere onderdelen die je benoemt zitten ook in een ICE. Daar zit ook electronica in, shock absorbers, ophanging, en het trilt allemaal een pak meer door die ICE.
Mijn auto heeft nu 30k en ik heb al minstens 2 bezoeken aan de garage uitgespaar.
30k, net ingereden dus.

Ik wil zekerheid dat als ik een deuk rijd op de onderkant/skateboard/battery case, dat de auto niet meteen total loss is (binnen redelijke grenzen), en dat een nieuwe batterij geen 30k euro wordt. Bijvoorbeeld.

Of dat er geen geintjes meer inzitten zoals die eMMC chip die zodanig diep in de ingewanden van de auto zit, dat je er het halve dashboard voor moet opengraven en een dure boardswap voor moet doen omdat het aantal read-write cycles van die chip overschreven waren. Als de brains van een EV zo belangrijk zijn, waarom zit dit niet op een module ergens waar je gemakkelijk een 'pc-ugprade' kan doen. Stel dat er ergens wat fout gaat (in 20 jaar niet onmogelijk). Ik zeg niet dat het nu nog zo is, geen idee, het is maar een voorbeeld (en zo zijn er meerdere te vinden)

Wat als het LCD scherm in volle zon in zuid spanje kapot gaat. ("dit komt nooit voor", ok, what if...). De hele bediening van de auto gaat via dat scherm. Zal Elon nog schermpjes maken voor een 2019 model 3 in 2029? Of hele auto op de e-waste berg en nieuwe kopen? Opnieuw, geen idee, maar het zijn vragen die ik me stel (bij iedere EV trouwens). Waarom is dat niet meer modulair? Waarom niet modulair genoeg zodat een 3rd party LCD kan gemonteerd worden.

Ik had onlangs body work schade op de polestar. Standaard schadebedrijfje heeft wat onderdelen besteld, 4 dagen later alles ontvangen, en vervangen op 1 dag tijd. Want via volvo en gemakkelijk te bestellen. Diezelfde wist me te vertellen dat 'fender bender' schade op een tesla problematisch is. Dit soort bedrijven krijgt geen of nauwelijks toegang tot parts, of moet er vaak lang op wachten. Antwoord van de telsarati wellicht: "joh, ze zijn gewoon jaloers op de brand dealers, of die bedrijfjes hebben schrik dat ze straks overbodig gemaakt worden, ze zijn niet InNOvAtIeF genoeg, disruption, bla bla bla".

Body work repairs zijn gewoon essentieel in de automarkt, en toegang tot (niet mechanische) onderdelen zou gewoon goed geregeld moeten zijn. Rubbers, bumpers, body panels, ... Dit is gewoon de realiteit van autorijden. Zonder dit soort brede ondersteuning wil ik er niet aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 20:44
Ik voel nu aan mijn theewater dat er binnen pakweg een dikke halve dag een moderator knip aan zit te komen...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Deze post zal dan mee verwijderd worden.

Maar gezien een Model 3 en Y net zo goed verkocht word als een originele Kever, kun je verwachten dat de aftermarkt echt gigantisch gaat zijn. Ik kan nu nog onderdelen kopen voor onze kever.
Over de Model 3 en Y zou ik me niet gek veel zorgen maken, daar gaat straks een hele Tweaker wereld aan open.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Mbt apps zoals Tessie he. Hoe zit dat eigenlijk met veiligheid? “Control your vehicle on our website” en de enige beveiliging een 6 cijferige code die naar je mail wordt gestuurd. Dat voelt niet helemaal okee, op z’n zachtst gezegd. Hoe veilig zijn dat soort apps en zijn er soortgelijke apps die alle data om te babbelen met je voertuig/Tesla servers enkel op je telefoon houden? (Ik denk Watch App for Tesla misschien, al is het zoals de naam suggereert een net iets andere focus. :P)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
WhatsappHack schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:22:
Mbt apps zoals Tessie he. Hoe zit dat eigenlijk met veiligheid? “Control your vehicle on our website” en de enige beveiliging een 6 cijferige code die naar je mail wordt gestuurd. Dat voelt niet helemaal okee, op z’n zachtst gezegd. Hoe veilig zijn dat soort apps en zijn er soortgelijke apps die alle data om te babbelen met je voertuig/Tesla servers enkel op je telefoon houden? (Ik denk Watch App for Tesla misschien, al is het zoals de naam suggereert een net iets andere focus. :P)
Niet alleen jouw redenering maar ook de jaarlijkse of hoge 'lifetime' licentiekosten hebben mij toch weerhouden van Tessie en andere betaalde apps. Ik probeer het momenteel enkel met TeslaMate op een 'oude' laptop die ik gewoon thuis aan mijn router hang en die periodiek data ophaalt via de Tesla API, zonder dat er data gedeeld wordt met derden.

Normaal gesproken neem ik het niet zo nauw met data delen, vooral als het voor overzichtsdoeleinden er handig vergelijkingsmateriaal kan zijn, maar ik denk dat TeslaMate net zo goed werkt en enkel wat stroom kost voor de laptop (of NAS die toch al aanstaat)

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:34
Aangezien de mod toch binnenkort flink gaat knippen in dit topic dan ook maar mijn off topic comment.

Net als mijn telefoon kijk ik totaal niet naar batterijpercentage/slijtage/optimale batterijconditie. Dit zou mij teveel tijd, energie kosten voor marginale verbeteringen en dat ik over 2 jaar 2% meer batterij over heb.

Ik rijd de auto zoals een auto bedoelt is. Instappen en rijden. Wanneer ik de kans heb om te laden gaat die aan de openbare lader ongeacht de percentage en hij gaat er pas vanaf wanneer het mij uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:33
Bobo221 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:30:
Aangezien de mod toch binnenkort flink gaat knippen in dit topic dan ook maar mijn off topic comment.

Net als mijn telefoon kijk ik totaal niet naar batterijpercentage/slijtage/optimale batterijconditie. Dit zou mij teveel tijd, energie kosten voor marginale verbeteringen en dat ik over 2 jaar 2% meer batterij over heb.

Ik rijd de auto zoals een auto bedoelt is. Instappen en rijden. Wanneer ik de kans heb om te laden gaat die aan de openbare lader ongeacht de percentage en hij gaat er pas vanaf wanneer het mij uitkomt.
Ik zou hem uit fatsoen er ook gelijk afhalen zodra hij vol is of je laad target heeft bereikt :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-07 15:19
Weet iemand of je bij een Model 3 RWD 2022 met standaard audio de subwoofer van Steg MT9 zo kan aansluiten:

https://www.carhifitwente...ohms-voor-Tesla-model-3-Y

Staat benoemd als plug and play maar volgens mij heb je dan toch nog een extra versterker hierbij nodig ?
Of is deze alleen ter vervanging bij defect voor het Premium systeem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@Bobo221 Volgens mij is de discussie niet eens zo slecht en gaat het voornamelijk over de Model 3 en Y. Ergens anders zou het ook offtopic zijn of we moeten een "Degradatie" topic openen.

Misschien wil je nog toevoegen wat je huidige status, gebruik en degradatie is.. Dat geeft dan nog extra info die handig is.

Ik lees het allemaal met interesse en plezier.

En het lijkt er dus op dat beide modellen toppers zijn. Want echt andere klachten of vragen zijn er niet. Dan blijft er niet veel over om over te kletsen :)

[ Voor 17% gewijzigd door World Citizen op 10-03-2024 12:41 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• issepower
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 17:54
Heeft iemand hier een stappenplan om Teslamate werkend te krijgen op een unraid server? Ik heb veel geprobeerd maar ik kan nooit op de webUI van teslamate ( poort 4000 ). Vind ook niet zoveel op google... Bedankt !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
  • Laatst online: 08:57
Amos_x schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:46:
[...]

We gaan het zien over 18 jaar :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 20:38

Mijn ervaring na 4 jaar Model 3 LR, er is geen pijl op te trekken!
Kwestie van geluk hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
eltron schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:37:
[...]

Er staat nog wel een aardig dingetje in dat artikel dat ik vaak mis in de vergelijking, Namelijk dat deze statistiek beïnvloed kan worden door het aantal km wordt gereden (zie de paragraaf over oudere auto's).
Het lijkt me helder dat het veel uit maakt of je met een auto(merk) gemiddeld 10k km per jaar rijdt of 30k km.
en ik vermoed dat Tesla meer in de laatste categorie (en up) zit. als je het dan in relatie tot de km gaat bekijken (ongevallen per gereden km) ziet de statistiek er opeens heel anders uit.
Je vermoeden lijkt verkeerd - we hebben het hier niet specifiek over EVs: https://www.autonews.com/...les-other-evs-study-finds

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Tommie12 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:43:
[...]

Als je de laatste paragraaf leest, dan is deze ranking heel bizar opgesteld, en houdt ze idd geen rekening met aantal auto’s op de markt en het aantal km dat ze af leggen.
Het gaat om het aantal bestuurders betrokken in ongevallen per 1000 bestuurders van een auto van het merk.

En Tesla’s leggen gemiddeld zeker niet buitengewoon veel km af, zie hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Knip, offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 10-03-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960

peerke 1960

Ik heb in mijn tesla in de A stijlen een luidspreker zitten. Ik vraag me af of die het doet. Ik hoor er geen geluid uit komen. Hoor ik niet goed? Is de luidspreker in de RWD Y niet actief?
Groet, Peter

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Amos_x schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:48:
[...]Zonder dit soort brede ondersteuning wil ik er niet aan.
Dan niet dus hé.

Maar eerlijk, denk je nu echt dat de fabrikanten van bodypanelen in de aftermarket een merk als Tesla en een model als de Y links gaan laten liggen?
De meest verkochte auto… nee joh, een bumper daarvoor krijgen we nooit verkocht. Dan liever een bumper maken voor de Q4 waarvan er slechts 1/10 gemaakt zijn. 8)7

Je weet gewoon voor elke oplossing weer een nieuw bezwaar te maken.
En dat de ‘klassieke’ autoherstellers bang zijn van Tesla en maar wat uit hun nek kletsen zonder daar cijfers van te kennen, zo kennen we de autowereld.
Er zijn nog altijd mensen die denken dat je een Fiat al hoort roesten in de showroom, dat de wegligging van BMW suckt en dat een Opel olie zuipt.
Probeer je bezwaren eens te onderbouwen met feiten en cijfers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Inderdaad, hij wil er niet aan, maar kan het blijkbaar toch niet loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Hetgeen ik het meest tegenop zie zijn de nieuwe banden. Daar kan ik van op vakantie.

Dat is overigens wel een serieus iets waar je rekening mee moet houden en niet moet onderschatten. Een merkband met wat classificaties die hem stil maken doen je direct je internetbrowser sluiten.

Nog nooit zo blij geweest met kleinere velgen. ;(

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
World Citizen schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:04:
Hetgeen ik het meest tegenop zie zijn de nieuwe banden. Daar kan ik van op vakantie.

Dat is overigens wel een serieus iets waar je rekening mee moet houden en niet moet onderschatten. Een merkband met wat classificaties die hem stil maken doen je direct je internetbrowser sluiten.

Nog nooit zo blij geweest met kleinere velgen. ;(
Dat was voor ons ook een overweging om niet voor de MYP maar MYLR te gaan ivm lager verbruik en goedkopere banden. Maar wel met 20", het oog wil ook wat.

We zetten hier automatisch iedere maand iets in een spaardoel waarvan we wanneer nodig nieuwe banden kunnen halen en na een x aantal jaar weer kunnen overstappen naar een nieuwe auto.

Onderhoud hoort er gewoon bij, als je er een potje voor maakt zie je er minder tegenop :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Taro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:17:
[...]

Dat was voor ons ook een overweging om niet voor de MYP maar MYLR te gaan ivm lager verbruik en goedkopere banden. Maar wel met 20", het oog wil ook wat.

We zetten hier automatisch iedere maand iets in een spaardoel waarvan we wanneer nodig nieuwe banden kunnen halen en na een x aantal jaar weer kunnen overstappen naar een nieuwe auto.

Onderhoud hoort er gewoon bij, als je er een potje voor maakt zie je er minder tegenop :)
Yeah, en motorolie is ook niet goedkoop meer tegenwoordig, dus reken ze straks gewoon een keer af en ga dan een half uur googlen naar motorolie prijzen :P

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:43

bert pit

asdasd

Voor wat betreft batterijen vind ik dit een goed filmpje:
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - 3 Common Mistakes circa 15 minuten.

De maker baseert zich op een aantal 'studies' die ook vermeld worden, dus geen aannames.

Na een heleboel feiten vertelt hij dat elke dag een beetje laden prima is, bij hoge temperaturen de batterij op hoog niveau geladen hebben is funest en geeft hij advies hoe je het best kan laden. Volgens studies is het mogelijk om een batterij onder ideale omstandiheden 800K miles te gebruiken met slechts 85% degradatie.
(niet mij woorden hè)

Ook meldt hij dat wanneer je op een andere manier laadt, dit slechts geringe invloed heeft op de levensduur, maar vermijdt van 0 naar 100% laden.

Het betreft de ithium-ionbatterij.

Langere versie met Jeff Dahn, a pioneer in lithium-ion battery development YouTube: EV Battery Health with Dr Jeff Dahn Dalhousie U
circa 60 minuten.

[ Voor 25% gewijzigd door bert pit op 10-03-2024 20:04 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bonjour
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-08 17:44
heel interessant interview van Jay Leno met Tesla's head engineer and designer, Lars Moravy and Franz von Holzhausen.

YouTube: Tesla Model 3 - Jay Leno's Garage

De engenieer en ontwerper geven toelichting op alle wijzigingen van de nieuwe model 3.
Paar opvallende dingen:
  • men verwacht met de laatste batterijen een degradatie van ongeveer 5% over 10 jaar
  • doordat Tesla steeds bezig is om de banden efficiënter/zuiniger te maken denkt men die degradatie te compenseren met betere banden, zodat je na 10 jaar nog hetzelfde bereik haalt
  • het mindere afremmen met one pedal driving bij een volle accu gaan ze compenseren met gebruik van de remmen, zodat er altijd hetzelfde one pedal driving gevoel is
  • de nieuwe vering reageert anders op schokken door slecht wegdek dan op inveren door sturen, zodat de auto in bochten vlak blijft en niet overhelt
  • de luchtinlaat onder aan de voorbumper heeft lamellen waarmee de luchtstroom geregeld kan worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Je vraagt naar 1 dag stilstaan, maar die link gaat over wanneer je 'several weeks' weg bent. Het geeft problemen als de high voltage battery helemaal leeg raakt (en daardoor ook de 12V batterij) en om dat te voorkomen wordt aangeraden de auto ingeplugd te laten wanneer je meerdere weken weg bent en de auto niet wordt gebruikt.

Voor 1 dag stilstaan kun je dus prima loskoppelen. Maar goed, je kunt hem die dag ook gekoppeld laten zodat je de dag daarna kunt voorverwarmen aan de lader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Jochemp schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:28:
[...]

Niet alleen jouw redenering maar ook de jaarlijkse of hoge 'lifetime' licentiekosten hebben mij toch weerhouden van Tessie en andere betaalde apps. Ik probeer het momenteel enkel met TeslaMate op een 'oude' laptop die ik gewoon thuis aan mijn router hang en die periodiek data ophaalt via de Tesla API, zonder dat er data gedeeld wordt met derden.

Normaal gesproken neem ik het niet zo nauw met data delen, vooral als het voor overzichtsdoeleinden er handig vergelijkingsmateriaal kan zijn, maar ik denk dat TeslaMate net zo goed werkt en enkel wat stroom kost voor de laptop (of NAS die toch al aanstaat)
Heb een gesprekje gevoerd met de developer van Tessie. No way in hell dat ik die app toegang geef tot m’n Tesla(-account). De enige accountbeveiliging die er op zit is een 6-cijferige code die naar je gemaild wordt. Volgens de dev is dat “MFA”, want “je hebt ook het wachtwoord naar jouw mailbox nodig, dus multi-factor”. :+ Als dat de manier van denken is over veiligheidsmaatregelen: ‘t zal vast een pracht van een app zijn, maar dat risico ga ik echt niet nemen - ben meteen bang voor de staat van de beveiliging op de rest van de back-end. :’) Zeker niet omdat die dienst van ze je auto kan bedienen. Ook geen manier om al je ritten lokaal te houden, moet perse de cloud in. Bignope.

Ik ga ook maar eens kijken naar TeslaMate dan, dat ziet er heel interessant uit en zo te zien volledig opensource - hartelijk dank voor de tip. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 14:14
Ik heb een irritant probleem:

Eerst kreeg ik mijn vrouw haar telefoon niet gekoppeld aan mijn model 3 en dit hebben ze netjes bij Tesla opgelost.
Echter nu merk ik een aantal functies in de App niet meer kan gebruiken:
- Alles onder bediening (Knipper, Claxon, Start, Ventileren)
- Navigatie kan ik niet meer op mijn App doen.

Bij mijn vrouw haar App werkt het wel allemaal.
Eerst dacht ik dat het aan mijn telefoon lag echter wanneer ik op haar telefoon met mijn account inlog heb ik hetzelfde probleem.
Lijkt dus echt een probleem met mijn tesla account te zijn, wel raar dat dit blijkbaar account functies zijn. Iemand ooit dit meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 15:52

RvV

WhatsappHack schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:29:
[...]

Heb een gesprekje gevoerd met de developer van Tessie. No way in hell dat ik die app toegang geef tot m’n Tesla(-account). De enige accountbeveiliging die er op zit is een 6-cijferige code die naar je gemaild wordt. Volgens de dev is dat “MFA”, want “je hebt ook het wachtwoord naar jouw mailbox nodig, dus multi-factor”. :+ Als dat de manier van denken is over veiligheidsmaatregelen: ‘t zal vast een pracht van een app zijn, maar dat risico ga ik echt niet nemen - ben meteen bang voor de staat van de beveiliging op de rest van de back-end. :’) Zeker niet omdat die dienst van ze je auto kan bedienen. Ook geen manier om al je ritten lokaal te houden, moet perse de cloud in. Bignope.

Ik ga ook maar eens kijken naar TeslaMate dan, dat ziet er heel interessant uit en zo te zien volledig opensource - hartelijk dank voor de tip. :)
En als je nou het mailtje met 6 cijferige tessie code wegmikt, probleem opgelost? Dat je liever niet je drives en andere stats wilt delen met een clouddienst snap ik overigens wel.
Ik was begonnen met Tessie en ben later Teslamate gaan draaien in een lokale docker. Maar bij die Teslamate moet je API tokens maken die volgens mij ook wel gevoelig zijn voor diefstal, of whatever. :D

Y'24

Pagina: 1 ... 276 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: