DaCoTa schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:00:
[...]
Ik zal deze nog eens plaatsen:
[
Afbeelding]
Bijgeladen kilometers over tijd, tussen de LR, BYD en CATL. Kort gezegd: de BYD laad even snel zo niet sneller dan de LR, tot aan zijn max capaciteit. Als je er vanuit gaat dat je 200km wilt bijladen, ben je ongeveer 4 minuten sneller, 14 min ipv 18 minuten. Bij 250km ben je 5 minuten sneller, 20 min ipv 25 min.
Voor het laden zelf is in absolute tijd niet zo veel, hoewel het percentueel best een flinke stap is. Maar op lange trips met meerdere laadstops zal het verschil marginaal zijn.
Nog een andere variant, op basis van % geladen, hier lijkt het verschil wel groter. De BYD kan wel een heel stuk langer op tempo laden. Ben benieuwd of ze hier ooit een LR variant van zouden kunnen maken, maar denk dat dat fysiek te groot/zwaar wordt.
[
Afbeelding]
Zie ook:
DaCoTa in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Tja, je bewijst eigenlijk dat het allemaal marginaal is.
5 minuten verschil als je tot 80% laadt en daarboven neemt het verschil weer af. De andere kant op kan de CATL dus iets meer km's bijladen, maar ook dat is marginaal.
Tesla verkoopt echter geen claim op "x procent bijladen in y minuten". Ze geven alleen het maximale laadvermogen aan en dat klopt in beide gevallen. Dat de ene batterij dat langer volhoudt en dus ook wat sneller op 80% zit doet daar niet aan af en ik vermoed dat je juridisch ook niet van een non-conformiteit kunt spreken als je de ene of de andere batterij hebt.
Dus zoals @
Allewijn van plan is om de levering te weigeren (of uit te stellen) is dan een wat lastige casus vanuit het recht. Je kunt uiteraard wel in het contact rondom de aankoop aangeven dat je echt een voorkeur hebt voor een auto met de BYD batterij en als Tesla dan toezegt daaraan tegemoet te komen heb je wel een poot om op te staan. Maar ik geloof eerlijk gezegd niet dat Tesla die toezegging gaat doen.
De andere optie is dus een voorraad/Snel Leverbaar model nemen en dan in overleg met de Tesla medewerker de juiste uitzoeken (mits ze die ook op voorraad hebben dan).
Het enige andere punt waarop je een claim kunt hebben is de geadverteerde WLTP-waarde. Daarover is Tesla eerlijk gezegd heel erg weinig transparant. Het is op z'n zachtst gezegd wonderlijk dat de BYD met een iets kleinere batterij (en verder geen verschillen) dezelfde WLTP meekrijgt als de CATL. Waren ze dan bij de CATL te conservatief? Dat is ook gek, want waarom zouden ze dat doen...
Ik had overigens wel wat buffer klaarblijkelijk bij de CATL. Ik heb een vrij vroege read-out van S3XY dat hij 61.1 kWh had bij 100% na een ruime maand (0,2% degradatie). "Nominal New" is 60.5 kWh.