Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 271 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.903 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Giga schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:59:
[...]

Maar de rest werkt wel? Laatste wat ik persoonlijk zou willen is de webcam aan in de auto. Hoef ook niet gebeld te kunnen worden.

Gebruik je dan gewoon https://teams.microsoft.com/v2/?skipauthstrap=1 om in te loggen?
Ik heb ooit geprobeerd met teams.microsoft.com, het werkt.. voor 5 seconden en dan crasht ie.
Dit is overigens met oude intel auto's. Waarschijnlijk kan de nieuwere met Ryzen het wel aan.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 10:15
peerke 1960 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:25:

Vraagje: welke apps gebruiken jullie om data uit te lezen. Ik zie vaak Tessie voorbij komen. Ik ben opzoek naar een gratis app. Zijn die er? ( of hoort deze vraag bij de accessoires.)
Als je tweaker genoeg bent om zelf wat te hosten, dan kan ik je zeker teslamate aanraden. Zo reteveel data en mooie dashboardjes, en gratis :)

Bijvoorbeeld een rit van gister:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jb6gCSOlB3bh0IbLDVB0YkToDzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nnXydrnodEl3ymNrtW11K8Bs.png?f=fotoalbum_large

En een heleboel andere leuke informatie, check de website voor meer voorbeelden :)

Ik heb m gekoppeld aan m'n Home Assistant MQTT server zodat ik daar ook leuk spul in kan laten zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZsFqoU0LpKZWZMDabYNsnnzt8c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iE9uAE6EqHeo6jqwQLjsTLjn.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9cpliZretf61i_uS-MxvALwzHc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KUkK7JNt0Kqqz5bELhMNfoCM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:17
Toffe overzichten inderdaad @LigeTRy!

Ik ben zelf gisteren ook aan het stoeien geweest met het installeren van Teslamate op een 'oude' laptop. Lijkt aardig simpel te zijn met Docker Desktop maar je moet wel even weten waar je precies mee bezig bent. Bij mij is het uiteindelijk gelukt maar krijg hier en daar nog syntax errors in de dashboards. Aangezien ik de MY nog op moet halen en 'car_id' hierdoor nog niet gevuld kan worden in de queries, is aardig logisch 😆

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
LigeTRy schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:06:
[...]

Als je tweaker genoeg bent om zelf wat te hosten, dan kan ik je zeker teslamate aanraden. Zo reteveel data en mooie dashboardjes, en gratis :)

Bijvoorbeeld een rit van gister:

[Afbeelding]

En een heleboel andere leuke informatie, check de website voor meer voorbeelden :)

Ik heb m gekoppeld aan m'n Home Assistant MQTT server zodat ik daar ook leuk spul in kan laten zien

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tof! Welke cards gebruik je om dat weer te geven in hass?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LigeTRy
Jochemp schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:18:
Toffe overzichten inderdaad @LigeTRy!

Ik ben zelf gisteren ook aan het stoeien geweest met het installeren van Teslamate op een 'oude' laptop. Lijkt aardig simpel te zijn met Docker Desktop maar je moet wel even weten waar je precies mee bezig bent. Bij mij is het uiteindelijk gelukt maar krijg hier en daar nog syntax errors. Aangezien ik de MY nog op moet halen en 'car_id' hierdoor nog niet gevuld kan worden in de queries, is aardig logisch 😆
Het zal inderdaad pas goed werken als er data in de api staat, wat pas na ophalen zal zijn. Even geduld nog :P
Cyleo schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:21:
[...]

Tof! Welke cards gebruik je om dat weer te geven in hass?
Origineel heb ik m uit dit draadje op Reddit, maar heb zelf een paar aanpassingen gemaakt.

https://gist.github.com/W...8bb38ba3899bd484159364a4a

Custom Integrations & Services:

Teslamate + MQTT (Custom MQTT Sensors in Config.yaml)
  • omdat ik teslamate naar de mosquitto server op HASS laat babbelen is dit en stuk makkelijker, maar je moet wel zelf de sensors even uit de teslamate docs halen)
Custom Bar Card
Custom Stack in Card
Mini Graph Card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtabak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-08 10:52
Martijn2511 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:30:
[...]

Zonder premium connectivity heb je wel live verkeersinfo, je ziet alleen de kleurtjes niet op het scherm. Waar het mij om gaat is dat als ik op Wifi zit (hotspot van iphone 15 PM) spraakbesturing en live verkeersinfo niet meer werken (maar apple music, podcasts, software downloads wel), en zodra ik de verbinding met de hotspot verbreek is het precies andersom zeg maar.
Dit is wat Tesla er over zegt op haar website: https://www.tesla.com/nl_nl/support/connectivity

Dus...., geen live verkeersinfo zonder premium connectivity. En als je al wat doorkrijgt, zoals je stelt, zal dat alleen via de ingebouwde LTE van de Tesla zijn, want het is een Tesla service die kennelijk niet via een andere verbinding tot stand kan komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 12:11
gtabak schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:43:
[...]

Dit is wat Tesla er over zegt op haar website: https://www.tesla.com/nl_nl/support/connectivity

Dus...., geen live verkeersinfo zonder premium connectivity. En als je al wat doorkrijgt, zoals je stelt, zal dat alleen via de ingebouwde LTE van de Tesla zijn, want het is een Tesla service die kennelijk niet via een andere verbinding tot stand kan komen.
Dat ligt eraan. Jij als bestuurder ziet idd geen actuele verkeersinformatie op je scherm en als jij je navigatie niet aan hebt staan kan je dus zo achteraan aansluiten in de file, maar heb jij je navigatie wel aan staan, dan kan het wel degelijk zo zijn dat je om de file heen navigeert. Ook met Standard Connectivity.

De navigatie houdt namelijk wel rekening met verkeersinformatie, je ziet het alleen niet meer op je scherm. Dat staat ook op die pagina die jij stuurt, staat onder de veelgestelde vragen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y872Y02tJOjBUKAGmp-I6Rw7F_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEuVtsfOGcXUV8CNwOdLXaEN.jpg?f=fotoalbum_large

In het tabelletje hebben ze het alleen over de weergave, die zie je niet zonder premium:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-k_ExX3G0P5EyZ1nTsK8aec6MQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9uC2kOj3IWEpdQ6NaF1YL7G.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Criminelis op 04-03-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corvi
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-01 12:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbVLB9JF4nDZe9mlccxiUhgjqDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2KD2mzDiDJ9AMoZUMxY0d9E.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie een verschil in het wltp bereik voor de MYRWD. Bij bestellen, configureer is het wltp bereik 455 km. In de app van Tesla, navigatie voertuig selectie is het wltp bereik 430 km. Weet iemand of dit verschil al langer aanwezig is.
Long Range is wel gelijk aan 533 km.

Edit.
Zie dat deze onder AWD staat. RWD standaard range staat er niet bij.

[ Voor 5% gewijzigd door Corvi op 04-03-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Corvi schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:00:
[Afbeelding]

Ik zie een verschil in het wltp bereik voor de MYRWD. Bij bestellen, configureer is het wltp bereik 455 km. In de app van Tesla, navigatie voertuig selectie is het wltp bereik 430 km. Weet iemand of dit verschil al langer aanwezig is.
WLTP van 430 komt mij bekend voor als zijnde 20 inch velgen ipv de standaard 19 inch velgen, is dat het wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:58
[Afbeelding]

Ander inchmaat velgen.

Ah inderdaad AWD, dus USA. 430 komt wel overeen overigens in NL met een andere inchmaat.
Kwam niet naar voren in je bericht dat je in Amerika woont nog uit de URL :)

[ Voor 11% gewijzigd door Oekol op 04-03-2024 11:14 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
[Afbeelding]

Edit.
Zie dat deze onder AWD staat. RWD standaard range staat er niet bij.
Ik zie het idd op basis van je edit, dit is puur op de USA gericht, daar hebben ze lange tijd geen RWD voor de MY gehad. Standard range was volgens mij met 4680 accu.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Oekol
Hoe vet is dit! Nieuwe stijl SuC in Duitsland.

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tff-forum.de/original/4X/3/c/0/3c0808c775f6a32a24c1fcdf6dfaf3884734cd2f.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://uploads.tff-forum.de/original/4X/9/8/a/98a1415b3effbc40901a4ab12c042bb5f514e134.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://uploads.tff-forum.de/original/4X/8/6/1/861b0b451d08cc476b6008a277dd54ecdacb9ab3.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://uploads.tff-forum.de/original/4X/6/a/3/6a3a87a2cb8c74167d337860287b051bf0726041.jpeg

Met overigens een grote fout:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gxUImWu.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dPUqjrp.png

[ Voor 11% gewijzigd door Oekol op 04-03-2024 11:20 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
Hier staat ook heel duidelijk trouwens dat het tarief geldt op het moment van aansluiten, ongeacht of je daarna in een ander tijdvak zit. Ik kan me niet herinneren dat ik dit ooit zo duidelijk ergens heb zien staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Top d:)b

Hopelijk volgende andere partijen ook. Nu nog een gewone betaalterminal en het laadpaskwartet kan de prullenbak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
maharens schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:19:
[...]

Hier staat ook heel duidelijk trouwens dat het tarief geldt op het moment van aansluiten, ongeacht of je daarna in een ander tijdvak zit. Ik kan me niet herinneren dat ik dit ooit zo duidelijk ergens heb zien staan
Tja, we gaan het zien, maar dit is wat de nieuwe EU regels voorschrijven vanaf April voor alle nieuwe snelladers.

Nu heeft Tesla het makkelijk: je hebt maar 2 prijzen: met of zonder abo, en dan kan je die nog per tijdstip laten veranderen.

Maar als ik met laadpas X ga laden bij een laadpunt van merk Y, dan moeten ze ofwel grote matrixen ophangen, of eens werken aan een simplificatie...
Met een tarief van : het wordt "maximaal 1€/kWh" gaan we niet echt vooruit denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 04-03-2024 11:25 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Tommie12 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:24:
[...]

Maar als ik met laadpas X ga laden bij een laadpunt van merk Y, dan moeten ze ofwel grote matrixen ophangen, of eens werken aan een simplificatie...
Dat laatste is wel fijn van Shell Recharge, het geeft mensen toch wat zekerheid en de overgrote meerderheid vindt dit fijn denk ik, zeker die meerderheid die nu nog geen EV heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door maharens op 04-03-2024 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Sinds ik de software 2024.2.7 heb laadt de auto ook tot 80% wanneer ik 80% in stel.

Dat was voorheen sinds een maand of 3-4 (ik weet het niet nauwkeurig) telkens maar laden tot 79%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:28:
Sinds ik de software 2024.2.7 heb laadt de auto ook tot 80% wanneer ik 80% in stel.

Dat was voorheen sinds een maand of 3-4 (ik weet het niet nauwkeurig) telkens maar laden tot 79%.
Ik denk dat het puur cosmetisch is. Of wellicht omdat het nu wat warmer is dat de weergave op 80% blijft staan, ipv terug zakt naar 79% als de auto een tijdje staat nadat ie tot 80% is geladen is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
RaRo74 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:41:
[...]

Ook niet want ik heb zelf al 174kW op mijn scherm gezien 8)

Hoe dan ook, ik ben benieuwd of er meer RWD kunnen bevestigen dat er een piek van +200kW in zit.
Niet dat het uitmaakt wanneer dit heel kortstondig is maar wel leuk om te weten.
Net bij Fastned redelijk lang 179 kW in beeld :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3LiipYMaAXrgrYsnRpsZ1ZtqDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaRX0sUgjjF6rFV61ticJBxn.jpg?f=fotoalbum_large

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

RaRo74 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:36:
[...]

Net bij Fastned redelijk lang 179 kW in beeld :*)

[Afbeelding]
Die 9 kW extra is je verwarming. Die gaat niet naar de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Psycho_Mantis schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:09:
[...]

Die 9 kW extra is je verwarming. Die gaat niet naar de batterij.
Dat denk ik ook, maar niet elke EV kan dat volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:12

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:59
ybos schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:22:
[...]

Is het niet allemaal gelul in de marge :?
1 iemand begint met een bepaald verhaal en iedereen praat elkaar na :?
Ik kan me niet voorstellen dat de verschillen groot zijn. Tesla gaat toch niet het risico lopen dat legio "batterij-experts" zoals jij hun auto gaan annuleren om de batterij die er in zit :?
Ik zal deze nog eens plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkqTj9x2QZSQdx-6aIvb6O0xm7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SZM8GVfbwgNlEDUJVg3dKWPZ.png?f=fotoalbum_large

Bijgeladen kilometers over tijd, tussen de LR, BYD en CATL. Kort gezegd: de BYD laad even snel zo niet sneller dan de LR, tot aan zijn max capaciteit. Als je er vanuit gaat dat je 200km wilt bijladen, ben je ongeveer 4 minuten sneller, 14 min ipv 18 minuten. Bij 250km ben je 5 minuten sneller, 20 min ipv 25 min.

Voor het laden zelf is in absolute tijd niet zo veel, hoewel het percentueel best een flinke stap is. Maar op lange trips met meerdere laadstops zal het verschil marginaal zijn.

Nog een andere variant, op basis van % geladen, hier lijkt het verschil wel groter. De BYD kan wel een heel stuk langer op tempo laden. Ben benieuwd of ze hier ooit een LR variant van zouden kunnen maken, maar denk dat dat fysiek te groot/zwaar wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_79-YiqQx8_QNeJGedrHfQ10H-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qkoaRYzSTYsMOIpxOkHSoSOH.png?f=fotoalbum_large

Zie ook: DaCoTa in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

[ Voor 14% gewijzigd door DaCoTa op 04-03-2024 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaCoTa schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:00:
[...]

Ik zal deze nog eens plaatsen:

[Afbeelding]

Bijgeladen kilometers over tijd, tussen de LR, BYD en CATL. Kort gezegd: de BYD laad even snel zo niet sneller dan de LR, tot aan zijn max capaciteit. Als je er vanuit gaat dat je 200km wilt bijladen, ben je ongeveer 4 minuten sneller, 14 min ipv 18 minuten. Bij 250km ben je 5 minuten sneller, 20 min ipv 25 min.

Voor het laden zelf is in absolute tijd niet zo veel, hoewel het percentueel best een flinke stap is. Maar op lange trips met meerdere laadstops zal het verschil marginaal zijn.

Nog een andere variant, op basis van % geladen, hier lijkt het verschil wel groter. De BYD kan wel een heel stuk langer op tempo laden. Ben benieuwd of ze hier ooit een LR variant van zouden kunnen maken, maar denk dat dat fysiek te groot/zwaar wordt.

[Afbeelding]

Zie ook: DaCoTa in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Tja, je bewijst eigenlijk dat het allemaal marginaal is.

5 minuten verschil als je tot 80% laadt en daarboven neemt het verschil weer af. De andere kant op kan de CATL dus iets meer km's bijladen, maar ook dat is marginaal.

Tesla verkoopt echter geen claim op "x procent bijladen in y minuten". Ze geven alleen het maximale laadvermogen aan en dat klopt in beide gevallen. Dat de ene batterij dat langer volhoudt en dus ook wat sneller op 80% zit doet daar niet aan af en ik vermoed dat je juridisch ook niet van een non-conformiteit kunt spreken als je de ene of de andere batterij hebt.

Dus zoals @Allewijn van plan is om de levering te weigeren (of uit te stellen) is dan een wat lastige casus vanuit het recht. Je kunt uiteraard wel in het contact rondom de aankoop aangeven dat je echt een voorkeur hebt voor een auto met de BYD batterij en als Tesla dan toezegt daaraan tegemoet te komen heb je wel een poot om op te staan. Maar ik geloof eerlijk gezegd niet dat Tesla die toezegging gaat doen.

De andere optie is dus een voorraad/Snel Leverbaar model nemen en dan in overleg met de Tesla medewerker de juiste uitzoeken (mits ze die ook op voorraad hebben dan).

Het enige andere punt waarop je een claim kunt hebben is de geadverteerde WLTP-waarde. Daarover is Tesla eerlijk gezegd heel erg weinig transparant. Het is op z'n zachtst gezegd wonderlijk dat de BYD met een iets kleinere batterij (en verder geen verschillen) dezelfde WLTP meekrijgt als de CATL. Waren ze dan bij de CATL te conservatief? Dat is ook gek, want waarom zouden ze dat doen...

Ik had overigens wel wat buffer klaarblijkelijk bij de CATL. Ik heb een vrij vroege read-out van S3XY dat hij 61.1 kWh had bij 100% na een ruime maand (0,2% degradatie). "Nominal New" is 60.5 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
Het gaat al een tijd over de BYD accu. Maar is dit nog wel relevant? Dat het sneller laad weten we nu al.

Valt mij alleen op dat niemand het heeft over de 4680 accucellen. Zodra er voldoende productie van deze cellen is gaat Tesla toch volledig daar op over? Wat zijn daar de laadcurves van en wordt dat niet de 'betere' accu?

Ik had de presentatie gezien van de 4680 en Tesla verwacht er zelf enorm veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Dit zou de charge curve van Model Y met 4680 moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHfS0-DtSCOoci70JTXuRy7Gpjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ZpyofGG88PItkINg7tIoIMG.png?f=fotoalbum_large

Kan zo snel niet beoordelen hoe dit vergelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 14:06
Heeft er iemand ervaring met deze BT controller? De auto ziet de controller wel maar hij blijft niet verbonden.
Hulp is welkom!

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-U-Y68jX7I8Atg92hoWr6VQ6cgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34Fr9AbodqVY5fNOmgjXPcPe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pix3l8e
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 18:51
Hier iemand het meegemaakt dat de model 3 frunk tijdens het rijden unlatched en dan de auto heftig laat alarm slaan? Mijn vrouw had dit van de week 3x en schrok zich een hoedje. Auto gereset en sindsdien niet meer gehad…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 20:59
pix3l8e schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:17:
Hier iemand het meegemaakt dat de model 3 frunk tijdens het rijden unlatched en dan de auto heftig laat alarm slaan? Mijn vrouw had dit van de week 3x en schrok zich een hoedje. Auto gereset en sindsdien niet meer gehad…
Ik heb dat ook gehad, bleek bagage in de frunk te zijn die de ontgrendel knop indrukt bij remmen...

[ Voor 0% gewijzigd door Sikkek op 04-03-2024 17:48 . Reden: Typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-09 10:29
ybos schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:29:
[...]

Kabelbreuk :? is een bekend issue, maar of daardoor deze knop niet meer werkt weet ik niet. Ff een melding maken in de app :Y
Ze komen bij mij kosteloos langs. Komt blijkbaar vaker voor en is er is een terugroepactie voor. Met dank aan @Kerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:38
DaCoTa schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:41:
Dit zou de charge curve van Model Y met 4680 moeten zijn:

[Afbeelding]

Kan zo snel niet beoordelen hoe dit vergelijkt.
Ik zou niet willen ruilen met mijn BYD accu die liep laatst tot 59% strak op 172 kW en was op 80% gezakt naar 80 kW

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Woesh schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:15:
Het gaat al een tijd over de BYD accu. Maar is dit nog wel relevant? Dat het sneller laad weten we nu al.

Valt mij alleen op dat niemand het heeft over de 4680 accucellen. Zodra er voldoende productie van deze cellen is gaat Tesla toch volledig daar op over? Wat zijn daar de laadcurves van en wordt dat niet de 'betere' accu?

Ik had de presentatie gezien van de 4680 en Tesla verwacht er zelf enorm veel van.
Volgens mij valt de 4680 nog redelijk tegen. Zelfs Elon gaf aan dat het nog beter moet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Inspired schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:45:
[...]

Volgens mij valt de 4680 nog redelijk tegen. Zelfs Elon gaf aan dat het nog beter moet.
Dit wist ik niet, maar verklaard wel waarom we er weinig over horen. Dus wss zal het dan ook wel even duren voordat Tesla daar vol op in gaat zetten en bv de model Y refresh wss hier zonder 4680 zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
pix3l8e schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:17:
Ik heb een paar keer gehad dat als ik de frunk in de app had geopend en later weer naar de Tesla app ging de frunk meteen weer open ging zonder dat ik un de buurt van het knopje kwam.

Ik moet dan de app geforceerd sluiten om het op te heffen.

Na de laatste app update heb ik het nog niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Inspired schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:45:
[...]
Laadcurve is maar 1 metric, waar zeker nog aan gesleuteld kan worden. Gewicht per kWh is een andere metric, die is denk ik nog belangrijker en vziw weten we daar nog niet zoveel over. En uiteraard de prijs per kWh, en die gaat zeker nog wel omlaag als we ome Elon mogen geloven. Maar gezien de voorgaande vertikale integratieslagen gaat dat wel goed komen.

[ Voor 18% gewijzigd door DaCoTa op 04-03-2024 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The_Woesh schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:55:
[...]

Dit wist ik niet, maar verklaard wel waarom we er weinig over horen. Dus wss zal het dan ook wel even duren voordat Tesla daar vol op in gaat zetten en bv de model Y refresh wss hier zonder 4680 zal zijn.
Tesla produceert die cellen vooralsnog alleen op een pilot-lijn in de VS. De plannen om de productie daarvan ook in Europa op te starten zijn vziw uitgesteld om zoveel mogelijk in de VS te gaan produceren. Fabrikanten van batterijen krijgen namelijk enorme subsidies per geproduceerde MWh.

Er zijn wel signalen dat ook andere fabrikanten ze gaan maken voor Tesla (Panasonic, LG Chem geloof ik ook) en mogelijk ook voor andere autofabrikanten.

Er zijn vorig jaar wat Model Y's uitgeleverd met 4680 cellen, maar de performance daarvan was niet per se "mindblowing". Niet gek ook, want dat was nog heel vroege productie. Diverse technologieën die in de presentatie op Battery Day werden genoemd waren ook nog niet voldoende ontwikkeld en zaten er destijds nog niet in.

Ik geloof dat 4680 nu alleen in Cybertruck en Semi worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn2511
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-09 09:37
Criminelis schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:58:
[...]

Dat ligt eraan. Jij als bestuurder ziet idd geen actuele verkeersinformatie op je scherm en als jij je navigatie niet aan hebt staan kan je dus zo achteraan aansluiten in de file, maar heb jij je navigatie wel aan staan, dan kan het wel degelijk zo zijn dat je om de file heen navigeert. Ook met Standard Connectivity.

De navigatie houdt namelijk wel rekening met verkeersinformatie, je ziet het alleen niet meer op je scherm. Dat staat ook op die pagina die jij stuurt, staat onder de veelgestelde vragen:

[Afbeelding]

In het tabelletje hebben ze het alleen over de weergave, die zie je niet zonder premium:
[Afbeelding]
Precies! Bij mij is het zo dat de standard connectivity als het ware niet meer werkt bij verbinding met mijn hotspot. Ben er inmiddels achter dat de hotspot van mijn iPhone waarschijnlijk iets blokkeert, want als ik een ander wifi netwerk pak dan heb ik wel live verkeersinfo en werkt de stembesturing ook prima. Ik moet de oplossing dus bij Apple zoeken waarschijnlijk en niet bij Tesla…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:27

13art

Moderator Mobile
Even nog een vraag over de draagarmen. Het vervangen hiervan rond de 100.000 km, is dat een terugkerende kostenpost (dus iedere 100.000 km) of een éénmalige gebeurtenis?

Lees wel her en der hier op te letten bij een occasions, maar dus of dit een terugkerend euvel is.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 11:22
13art schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:41:
Even nog een vraag over de draagarmen. Het vervangen hiervan rond de 100.000 km, is dat een terugkerende kostenpost (dus iedere 100.000 km) of een éénmalige gebeurtenis?

Lees wel her en der hier op te letten bij een occasions, maar dus of dit een terugkerend euvel is.
Als het goed is eenmalig. Wat ik er van gelezen heb, hadden de originele een minder goede afdichting waardoor de lagers ‘droog’ kwamen te lopen. Dat hebben ze opgelost.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• caroden
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-08-2024
The_Woesh schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:15:

Misschien moet er een apart topic gestart worden over de verschillende accu's. Volgens mij is er nu voldoende over gezegd. Over 5-10 jaar weten we welke op de lange termijn de beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 04:36

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

cautje schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:59:
Heeft er iemand ervaring met deze BT controller? De auto ziet de controller wel maar hij blijft niet verbonden.
Hulp is welkom!

Bedankt!

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde probleem met mijn ali controler op het grote scherm in mn Y. Control schakelt zichzelf daarna direct uit. Data frog T29

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 21:03
Ik heb de M3H al een tijdje en sinds de laatste update heb ik ook matrix grootlicht. Ik vraag me af of dit alleen aan gaat als ik op autopilot rij. Want zonder autopilot, lijkt het matrix grootlicht niet te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
endless90 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:39:
Ik heb de M3H al een tijdje en sinds de laatste update heb ik ook matrix grootlicht. Ik vraag me af of dit alleen aan gaat als ik op autopilot rij. Want zonder autopilot, lijkt het matrix grootlicht niet te werken?
Bij mij gaat het ook aan in de bebouwde kom op een donker industrieterrein als ik gewoon rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:44
bilgy_no1 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:28:
[...]

Tesla produceert die cellen vooralsnog alleen op een pilot-lijn in de VS.
...
Ik geloof dat 4680 nu alleen in Cybertruck en Semi worden gebruikt.
Dat is niet helemaal waar. Ze worden ook in Texas gemaakt. Verder gebruikt de Semi 2170 cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:38
endless90 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:39:
Dan moet je wel even automatisch grootlicht aanzetten onder instellingen - verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Vanochtend had ik iets vreemds. De Tesla wilde niet open, en de app gaf niet aan verbonden te zijn maar ook niet dat hij niet was verbonden (er stond niets). Uiteindelijk kunnen oplossen door de Tesla app te killen. Lijkt erop dat bij UWB nog steeds samenwerking met een actieve app nodig is.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jip_86 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:47:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Ze worden ook in Texas gemaakt. Verder gebruikt de Semi 2170 cellen.
Je klopt, er zijn twee lijnen in de VS. waarvan 1 meer een experimentele lijn is en de andere een pilot-lijn zoals ik het begrijp. Er wordt ook nog gewerkt aan het implementeren van bepaalde technologie en het opschalen van de productie.

En ik dacht dat Semi ook de 4680 zou krijgen, naar dat de eerste exemplaren nog meer 21700 worden gemaakt omdat er nog onvoldoende productie van 4680 is. Maar dat is meer mijn interpretatie.

Maar hoe dan ook, het duurt nog wel even voordat we hier in Europa een Model Y kunnen verwachten met 4680 cellen.

[ Voor 8% gewijzigd door bilgy_no1 op 05-03-2024 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Sebazzz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:01:
Vanochtend had ik iets vreemds. De Tesla wilde niet open, en de app gaf niet aan verbonden te zijn maar ook niet dat hij niet was verbonden (er stond niets). Uiteindelijk kunnen oplossen door de Tesla app te killen. Lijkt erop dat bij UWB nog steeds samenwerking met een actieve app nodig is.
Ik weet niet of je de app zo maar mag afsluiten nu je ondersteuning hebt voor UWB. Ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

turkeyhakan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:36:
[...]
Ik weet niet of je de app zo maar mag afsluiten nu je ondersteuning hebt voor UWB. Ik denk het niet.
Dat was niet echt het probleem hier, de app was in limbo, dat was het probleem :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
DaMightyWackO schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:52:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem met mijn ali controler op het grote scherm in mn Y. Control schakelt zichzelf daarna direct uit. Data frog T29
Misschien geen oplossing, maar deze werkt op mijn 2019 model 3 prima op het grote scherm:
https://a.aliexpress.com/_EuTnidr
Enige nadeel is dat de indeling in de Tesla conform Xbox is en dit een Switch controller is. XYAB zit dan net anders.
@cautje, niet echt een antwoord op je vraag, maar voor 15€ kan je je er ook niet echt een buil aan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Sebazzz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:46:
[...]

Dat was niet echt het probleem hier, de app was in limbo, dat was het probleem :)
Dat kan ook inderdaad. Ik heb ook vaak genoeg dat ik voor de deur sta (met app aan op de achtergrond) en ik niet binnen kom. Heel vreemd, als ik dan mijn toestel pak lukt het opeens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
turkeyhakan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:56:
[...]

Dat kan ook inderdaad. Ik heb ook vaak genoeg dat ik voor de deur sta (met app aan op de achtergrond) en ik niet binnen kom. Heel vreemd, als ik dan mijn toestel pak lukt het opeens wel.
Dat heb ik ook.
En dat gebeurt enkel thuis als de auto ook in verbinding is (of nabij) de telefoon van mijn vrouw die ook ingesteld is als sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Tommie12 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:17:
[...]

Dat heb ik ook.
En dat gebeurt enkel thuis als de auto ook in verbinding is (of nabij) de telefoon van mijn vrouw die ook ingesteld is als sleutel.
Hier niet enkel en alleen thuis (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:21

World Citizen

FreeReef.nl

Heeft iemand een idee wat dit is?
Gewoon een roadtripvideo of iets specifieks.

Op de cameras zitten stickers met bv “35mm”. Dat zal de lens zijn.

Er loopt een kabel de motorkap in en bij de bijrijderskant weer eruit.

Het is een vakantiebestemming waar hij staat. Dus ik dacht roadtrip. Maar het is best heftig voor een simpele video.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3pjcBom2FiauC8A9Sl-8VE6pLs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8B1DgZtZRdvYBJOTHqv3XPN3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWw04wIuyH17V_LkxIZJrIYUGD0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nc6BELq89vSHBprIqgYANwWd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbTLNBifi6994K8lMzVhnz4Ko8o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3YlagSmnXItCXKZGrI5xoKPY.jpg?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• maharens
World Citizen schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:17:

Het is een vakantiebestemming waar hij staat. Dus ik dacht roadtrip. Maar het is best heftig voor een simpele video.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als dit maar niet de nieuwe bumpercamera wordt waar nu geruchten over circuleren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
World Citizen schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant! Zou meneer zelf een bumpercamera hebben geïnstalleerd? :D

Ga er niet van uit dat dit een ontwikkeling is van een bumpercamera. Het een oude Model 3 (van 2020 of eerder).

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 05-03-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:44
Twee camera's lijkt bijna wel voor 3D. Wellicht testen voor verfijning van het vision parking algoritme. Of misschien wel voor FSD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:54

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik kan gratis een dakkoffer van Hapro (type z1.4, hier kan ik echt heel weinig over vinden via google) overnemen en ik probeer er achter te komen of die op de dakdragers van een Model Y gaan passen. Ik snap nog niet zo veel van hoe een dakkoffer op dakdragers bevestigd gaan worden, maar de gulle gever geeft aan dat de dakdragers maximaal 75mm in doorsnede moeten zijn om het te laten passen.

Weet iemand wat de doorsnede van de Tesla ModelY dakdragers is en hoe de bevestiging van een dakkoffer zal gaan?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:22
https://arstechnica.com/c...-safety-scores-in-europe/

European crash tester says carmakers must bring back physical controls
In 2026, Euro NCAP points will be deducted if some controls aren't physical.

Zou Tesla hier gevoelig voor zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrScratch schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:40:
Ik kan gratis een dakkoffer van Hapro (type z1.4, hier kan ik echt heel weinig over vinden via google) overnemen en ik probeer er achter te komen of die op de dakdragers van een Model Y gaan passen. Ik snap nog niet zo veel van hoe een dakkoffer op dakdragers bevestigd gaan worden, maar de gulle gever geeft aan dat de dakdragers maximaal 75mm in doorsnede moeten zijn om het te laten passen.

Weet iemand wat de doorsnede van de Tesla ModelY dakdragers is en hoe de bevestiging van een dakkoffer zal gaan?
Er zijn verschillende manieren om een dakkoffer aan de dakdragers te bevestigen.

1) Bij mijn Hapro zat standaard een set beugels die om de dwarsbalken van de dakdragers gaan. Dat zal de maximale 7,5 cm zijn waar de gever aan refereert. Het lijkt me dat die dwarsliggers niet breder zijn dan dat, en het staat helaas niet in de handleiding. Het schijnt overigens dat de dakdragers hetzelfde zijn als de Yakima Wingbar. Die heb ik gehad en dat paste prima met die beugels. Het nadeel van deze manier is dat er heel grote knoppen worden gedraaid op die beugels en dat neemt veel ruimte in aan de binnenkant van de dakkoffer.

2) Als de dakdragers een T-track hebben (en dat hebben de Tesla dakdragers) kun je ook een setje T-adapters kopen. Die knoppen daarvan nemen niet zoveel ruimte in en dan maakt de breedte van de dwarsliggers ook niet meer uit. Bijv. hier: https://www.dakdragerstor...slot-adapter-kit-easy-fit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
tspawn schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:03:

Is de gevarenlicht knop niet meer fysiek op de nieuwe auto's? In mijn MY is het 'gewoon' een fysieke knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, de functies die ze noemen hebben allemaal nog 'fysieke controls' in Tesla's (alleen misschien niet het alarmeringssysteem?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
bilgy_no1 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:16:
[...]

Nou, de functies die ze noemen hebben allemaal nog 'fysieke controls' in Tesla's (alleen misschien niet het alarmeringssysteem?).
Tesla is probably at greatest risk here, having recently ditched physical stalks that instead move the turn signal functions to haptic buttons on the steering wheel. (Ferrari also has its turn signals on the steering wheel, but Ferrari does not appear in Euro NCAP's database so probably doesn't care.)
Turn signals natuurlijk wel (Nieuwe M3). Maar de alarmlichten aanzetten is bij mijn althans nog een fysieke knop. Weet niet hoe dat met de M3 is. Vraag me af of dit heel erg boeiend is voor Tesla eigenlijk. Tijd zal het leren.

Laatst zat ik wel na te denken dat ik best wel graag op mijn stuur zou willen 'signaleren'. Overgrote gedeelte doe ik toch echt de snelweg, de rotondes neem ik voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Martijn2511 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:35:
[...]

Precies! Bij mij is het zo dat de standard connectivity als het ware niet meer werkt bij verbinding met mijn hotspot. Ben er inmiddels achter dat de hotspot van mijn iPhone waarschijnlijk iets blokkeert, want als ik een ander wifi netwerk pak dan heb ik wel live verkeersinfo en werkt de stembesturing ook prima. Ik moet de oplossing dus bij Apple zoeken waarschijnlijk en niet bij Tesla…
Ik herken mij in deze, nu heb ik nog niet uitgebreid kunnen testen, mobiel netwerk is KPN. Op een ander device met dezelfde hotspot had ik ook issues, dat lag toen aan de ipv6 implementatie, op ipv4 werkte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Ik zie hier weer wat gelobby van Europese autoindustrie omdat ze het lastig hebben Tesla bij te benen. (Tesla Y heeft de hoogste score..), dus proberen ze er maar wat bij te sleuren.
De voorbeelden in het artikel zijn waarschijnlijk maar een schot voor de boeg.
Het enige wat daar in staat en niet fysiek is, zijn de lichten (mistlampen bv).
De rest heeft toch een knop of hendel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
LigeTRy schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:13:
[...]

Ik herken mij in deze, nu heb ik nog niet uitgebreid kunnen testen, mobiel netwerk is KPN. Op een ander device met dezelfde hotspot had ik ook issues, dat lag toen aan de ipv6 implementatie, op ipv4 werkte het wel.
Ik probeer nu sinds een paar dagen ook de persoonlijke hotspot via de iPhone, maar tot nu toe vind ik het maar bagger werken of zelfs helemaal niet. Gisteren kreeg ik bijv maar geen verbinding, kreeg op het scherm van de Y de fout dat de dhcp instellingen niet klopte oid waardoor het geen IP adres kon krijgen.

Hiernaast is het vet irritant dat de wifi in de Tesla iedere keer uitgeschakeld wordt, terwijl ik de optie al hebt aangevikt dat deze bij het rijden aan zou moeten blijven.

Wil bijna geloven dat Tesla de boel blokkeert, beren op de weg gooit om je te sturen naar het maand abbo.. Want die neiging kreeg ik gisteren wel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
beyazz06 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:42:
[...]

Hiernaast is het vet irritant dat de wifi in de Tesla iedere keer uitgeschakeld wordt, terwijl ik de optie al hebt aangevikt dat deze bij het rijden aan zou moeten blijven.
Ik had hetzelfde probleem.
Dit heb ik kunnen oplossen door SSID op de hotspot hetzelfde als mijn thuis netwerk te maken.
Op de oprit is de Tesla verbonden met het huis netwerk, als ik in de auto stap gaat hotspot vanzelf aan zodra mijn telefoon bluetooth verbinding heeft met de auto (is een app voor). Ik rij dan weg en de auto gaat naadloos over naar acces point van mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
Ik ben in de Tesla app (iOS) ingelogd met het hoofdaccount waar onze MY aan gekoppeld is. Bij de instellingen heb ik de Tesla app volledige toegang gegeven tot mijn agenda zodat ik deze kan uitlezen vanuit de MY. Dat werkt allemaal zoals verwacht.

Mijn vrouw heeft een eigen Tesla account en is als extra bestuurder vanuit mijn account toegevoegd. Dat werkt eigenlijk prima, het enige is dat zij geen toegang heeft tot de laadhistorie (maar dat interesseert haar toch geen fluit). Het enige wat bij haar niet werkt is het syncen van haar agenda. Als zij op haar iPhone naar de instellingen van de Tesla app gaat, kan zij de app ook helemaal geen toegang geven tot haar agenda. Die hele optie is er niet...

Heeft iemand enig idee hoe dat kan? Komt dat omdat zij een extra bestuurder is? Of kan je maar 1 agenda syncen? Ik heb al online gezocht en verschillende dingen geprobeerd, maar ik heb de verklaring nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:53
beyazz06 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:42:
[...]

Ik probeer nu sinds een paar dagen ook de persoonlijke hotspot via de iPhone, maar tot nu toe vind ik het maar bagger werken of zelfs helemaal niet. Gisteren kreeg ik bijv maar geen verbinding, kreeg op het scherm van de Y de fout dat de dhcp instellingen niet klopte oid waardoor het geen IP adres kon krijgen.

Wil bijna geloven dat Tesla de boel blokkeert, beren op de weg gooit om je te sturen naar het maand abbo.. Want die neiging kreeg ik gisteren wel..
Mijn gratis maand premium connectivity was ook 2 dagen geleden verlopen en ik heb ook sterk de indruk dat Tesla hier weinig prio aangeeft om mensen maar te pushen naar dat abonnement.

Soms werkt het opzetten van een hotspot instant, vaak staat WiFi compleet uit en de andere keer blijft ie vasthangen maar nog irritanter is dat hij tijdens het rijden 9 van de 10 keer van zelf ophoudt.

Ook vind ik het ook gewoon sluipreclame dat je linksonderin de hele tijd de melding te zien krijgt om premium connectivity af te sluiten.

Ik heb dus maar met tegenzin een abo afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 17-09 22:32
Criminelis schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:06:
Ik ben in de Tesla app (iOS) ingelogd met het hoofdaccount waar onze MY aan gekoppeld is. Bij de instellingen heb ik de Tesla app volledige toegang gegeven tot mijn agenda zodat ik deze kan uitlezen vanuit de MY. Dat werkt allemaal zoals verwacht.

Mijn vrouw heeft een eigen Tesla account en is als extra bestuurder vanuit mijn account toegevoegd. Dat werkt eigenlijk prima, het enige is dat zij geen toegang heeft tot de laadhistorie (maar dat interesseert haar toch geen fluit). Het enige wat bij haar niet werkt is het syncen van haar agenda. Als zij op haar iPhone naar de instellingen van de Tesla app gaat, kan zij de app ook helemaal geen toegang geven tot haar agenda. Die hele optie is er niet...

Heeft iemand enig idee hoe dat kan? Komt dat omdat zij een extra bestuurder is? Of kan je maar 1 agenda syncen? Ik heb al online gezocht en verschillende dingen geprobeerd, maar ik heb de verklaring nog niet kunnen vinden.
Moet je dan ook niet een vinkje aanzetten in het Bluetooth menu in de auto zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
Smobbo schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:15:
[...]

Moet je dan ook niet een vinkje aanzetten in het Bluetooth menu in de auto zelf?
Daat staat alleen een toggle voor het syncen van o.a. je contacten, maar niets over je agenda. Als ik de agenda open in de auto, dan staat daar op het scherm dat je de Tesla app toegang moet geven op je mobiel. Ik kan dat wel, maar mijn vrouw niet. Die heeft die hele optie niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:01
Tommie12 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:18:
[...]

Ik zie hier weer wat gelobby van Europese autoindustrie omdat ze het lastig hebben Tesla bij te benen. (Tesla Y heeft de hoogste score..), dus proberen ze er maar wat bij te sleuren.
Ja want knoppen verdwijnen alleen uit Tesla’s ?!

Heb je de voorbije jaren al eens in een andere auto recent gezeten dan een Tesla?

Wel zoekt Tesla soms het meest de grenzen op van wat gebruiksvriendelijk en dus veilig is (meestal gaat het om kostenbesparingen), en ja soms zal de regulator daar in tussenbeide moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Scientific schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:19:
[...]

Ja want knoppen verdwijnen alleen uit Tesla’s ?!

Heb je de voorbije jaren al eens in een andere auto recent gezeten dan een Tesla?
De recentste was een Merc GLE, en die had rond de bestuurder minstens 75 knoppen....

Ik ken weinig auto's waar bv ook mistlichten via het scherm bediend worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• turkeyhakan
Weet iemand hoe je dat refereren & verdienen stukje kunt uitzetten op de homepage??

Edit: gevonden! Je kunt het naar links swipen.

[ Voor 23% gewijzigd door turkeyhakan op 05-03-2024 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20:05
Tommie12 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:18:
[...]

Mwa, dat vind ik wat ver gezocht. Er zijn toch een aantal functies naar het scherm verplaatst die de veiligheid echt serieus verminderd hebben bijvoorbeeld:

- Alle verlichtingsfuncties
- Ruitenwisserinstellingen
- Schakelen (Highland)

Vooral de ruitenwisserinstellingen vind ik ronduit gevaarlijk. Wanneer de wissers in automatische stand het laten afweten, je al te slecht zicht hebt, en dan tijdens het rijden op het scherm moet kijken om interval aan te passen. Dat is gewoon onveilig en slecht ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:28
Nu prijzen van de model 3 occasions naar beneden komen. Heb ik besloten om voor een model 3 long range uit 2019 te gaan. Ik heb al een aantal testritten op de planning staan, echter ben ik we benieuwd; waar let ik op? Is er ergens een “checklist”, waar ik op kan letten? Uit een videorapportage van auto week kom ik niet verder dan; staat van de accu(hoe uit te lezen?), krakende draagarmen en lekkende rubbers in de kofferbak.

Zijn er nog andere punten waar ik op moet letten? (Piepjes, kraakjes?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
The_Woesh schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:06:
[...]

Ik had hetzelfde probleem.
Dit heb ik kunnen oplossen door SSID op de hotspot hetzelfde als mijn thuis netwerk te maken.
Op de oprit is de Tesla verbonden met het huis netwerk, als ik in de auto stap gaat hotspot vanzelf aan zodra mijn telefoon bluetooth verbinding heeft met de auto (is een app voor). Ik rij dan weg en de auto gaat naadloos over naar acces point van mijn telefoon.
Op zich een goeie tip, kan eens een poging wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:19
Kom er nu pas achter hoe extreem weinig ik met mijn Tesla gereden heb. Model Y RWD in augustus gekocht en nu na bijna 7 maanden pas net 6000km op de teller :p omdat het niet constant in het zicht staat helemaal niet op gelet.

Anyway nieuwe benzine auto besteld, nog een beetje aan het twijfelen of ik mijn Tesla ga houden of dat ik deze ga inruilen. De afschrijving is gigantisch natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
schumi1986 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:15:
Kom er nu pas achter hoe extreem weinig ik met mijn Tesla gereden heb. Model Y RWD in augustus gekocht en nu na bijna 7 maanden pas net 6000km op de teller :p omdat het niet constant in het zicht staat helemaal niet op gelet.

Anyway nieuwe benzine auto besteld, nog een beetje aan het twijfelen of ik mijn Tesla ga houden of dat ik deze ga inruilen. De afschrijving is gigantisch natuurlijk.
Waarom koop je dan na 7 maanden een nieuwe auto? Oprechte interesse

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schumi1986
DennusB schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:16:
[...]

Waarom koop je dan na 7 maanden een nieuwe auto? Oprechte interesse
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BxSkG5_ywSIlBGZyUKYPPhfpwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaKegqBW8qqdpjpf724Z1nd8.jpg?f=fotoalbum_large

Hierom :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

OT
Om binnenkort 'eruit' getrokken te worden door een Tesla M3P? |:(
Je bent al niet sneller dan een YP...

In elk geval, als je dit koopt vind je wat kosten niet belangrijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 05-03-2024 15:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:21

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Als jij een auto (BMW M3 Competition Touring) van EUR 155k koopt 'omdat je de andere auto niet tot amper gebruikt omdat deze uit het zicht staat', denk ik niet dat jij heel erg wakker ligt van een afschrijving van 10 tot 15k :+
turkeyhakan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:41:
Weet iemand hoe je dat refereren & verdienen stukje kunt uitzetten op de homepage??

Edit: gevonden! Je kunt het naar links swipen.
Dank, dat stoorde mij nou al dagen :X

Edit:
Criminelis schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:42:
[...]

Hahaha, hij zei niet dat hij zijn MY niet zoveel gebruikt omdat zijn auto niet in het zicht staat, maar hij realiseerde zich niet dat hij pas 6000 km had gereden, omdat de km stand niet constant in het beeld staat :D

Maar begrijp je punt wel, ik dacht ook zoiets. Heerlijk toch als je de middelen hebt en dit gewoon kan doen! Heel veel plezier met je nieuwe bak @schumi1986 !
Ow.... zo kan (moet?) je het ook lezen inderdaad :X Mea culpa, maar de redenatie blijft verder hetzelfde (en is verder géén kritiek verder: ookal wil je 20 van die auto's kopen :P )

[ Voor 30% gewijzigd door Notna op 05-03-2024 15:48 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Criminelis
Notna schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:38:
[...]

Als jij een auto van EUR 155k koopt 'omdat je de andere auto niet tot amper gebruikt omdat deze uit het zicht staat', denk ik niet dat jij heel erg wakker ligt van een afschrijving van 10 tot 15k :+

[...]

Dank, dat stoorde mij nou al dagen :X
Hahaha, hij zei niet dat hij zijn MY niet zoveel gebruikt omdat zijn auto niet in het zicht staat, maar hij realiseerde zich niet dat hij pas 6000 km had gereden, omdat de km stand niet constant in het beeld staat :D

Maar begrijp je punt wel, ik dacht ook zoiets. Heerlijk toch als je de middelen hebt en dit gewoon kan doen! Heel veel plezier met je nieuwe bak @schumi1986 !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 20:47
En waar kijken we hier naar dan?
En wat zijn je redenen om de switch te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:44
Tommie12 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:33:
[...]

OT

Die hij waarschijnlijk in de eerste bocht weer voorbij gaat. Er zit gewoon een heel andere belevenis achter een M3 tov de Tesla.

OT: Ik krijg donderdag mijn Model 3 en kijk er naar uit. De e-Niro kan dan met pensioen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online

Mijn M3 Highland heeft (als haptic feedback knoppen fysieke knoppen zijn) voor alles op de SOS functie na een fysieke knop.

Alarm op het plafond
Schakelen op het plafond
Richtingaanwijzers, ruitenwissers op het stuur.

Heeft een Tesla überhaupt een SOS 112 functie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rogar
Schwarz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:57:
[...]

Mwa, dat vind ik wat ver gezocht. Er zijn toch een aantal functies naar het scherm verplaatst die de veiligheid echt serieus verminderd hebben bijvoorbeeld:

- Alle verlichtingsfuncties
- Ruitenwisserinstellingen
- Schakelen (Highland)

Vooral de ruitenwisserinstellingen vind ik ronduit gevaarlijk. Wanneer de wissers in automatische stand het laten afweten, je al te slecht zicht hebt, en dan tijdens het rijden op het scherm moet kijken om interval aan te passen. Dat is gewoon onveilig en slecht ontworpen.
Je kan de ruiterwissers toch met de knop op het stuur/de stalk bedienen en het scrollwiel gebruiken voor de interval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rogar schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:53:
[...]

Die hij waarschijnlijk in de eerste bocht weer voorbij gaat. Er zit gewoon een heel andere belevenis achter een M3 tov de Tesla.
Tja, maar als je 150k uit geeft, en je kan die eerste 3-4s een Tesla YP niet weg trekken, dan zou ik mijn geld gaan terugvragen.

Wegligging van Tesla is ook niet verkeerd. Enkel op een circuit valt Tesla wat door de mand omdat de remmen het niet altijd uit houden. Maar met een fractie van 150k kan je daar iets aan laten doen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Tommie12 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:56:
[...]

Tja, maar als je 150k uit geeft, en je kan die eerste 3-4s een Tesla YP niet weg trekken, dan zou ik mijn geld gaan terugvragen.

Wegligging van Tesla is ook niet verkeerd. Enkel op een circuit valt Tesla wat door de mand omdat de remmen het niet altijd uit houden. Maar met een fractie van 150k kan je daar iets aan laten doen hoor.
Ow, de wegligging is zeker niet verkeerd. Maar zoals ik al zei: het zal meer om de belevenis gaan en het verdwijnen van de 6-in-lijn op den duur. Met zo'n budget had ik ook met alle liefde een sprintje verloren aan het stoplicht.

Donderdag om 10u mag ik in elk geval mijn Model 3 gaan ervaren. Dat is weer een hele andere belevenis (van een SUV naar een sedan), kijk er nu al naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:22
Tommie12 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:33:
[...]

OT

Een auto is meer dan de prestaties van 0-100. Ik vind mijn Model Y RWD prima, maar loop niet over van enthousiasme. De vering is stug, stoelen prima (maar ook erg kort), lijnenspel is so so, software (veel werkt maar half of slecht, met als uitschieter de auto ruitenwissers)... Acceleratie is fijn, hogere zit ook en het eenvoudige dashboard. Oh niet te vergeten dat ik niet meer de ruiten hoef te krabben wanneer het vriest.

Verder doe mij maar een auto met veel minder software (helaas een euvel bij alle moderne auto's), kan er ook minder stuk of slecht werken, die niet bij elk wissewasje een piep of ander geluid geeft, betere vering, goede stoelen met een langer zitvlak en betere wegligging.

Wat dat betreft snap ik de keuze voor die BMW 3 serie wel (helaas boven budget voor mij).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi1986
[...]

Is dat stoplicht sprinten nog een ding dan? Ik heb een M3 gekozen omdat ik de M3P wat voorsprong kan geven bij het vekeerslicht om daarna al driftend de oprit naar de snelweg te nemen om vervolgens de M3P keihard voorbij te knallen op weg naar de 280km/h terwijl ik met mijn vriendin en 2 honden op weg ben naar de vakantiebestemming ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:33
[...]

Je focus wel heel erg op de acceleratie en snelheid. Een auto kopen is bij sommige ook een stukje emotie en beleving, dat zie je niet altijd terug in de cijfers. Als je wat wil voelen bij een auto doen de cijfers er niet altijd om, dan zijn beleving, looks, en misschien totaal andere niet meetbare persoonlijke overwegingen een belangrijk criteria, dan kan ik me goed voorstellen dat je wat anders kiest dan een Tesla. :)

Dat jij zijn keus niet snapt is prima natuurlijk. Maar je zou misschien ook eerst is kunnen vragen waarom hij voor een totaal andere auto gaat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LigeTRy
Blijft toch een leuk aanzicht zo'n Tesla laadpaal takeover :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhZu5eXA3KQ31iQytyQSxaw49oQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pdf2UhuNnFD3SBplOYsHCdCN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
LigeTRy schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:13:
Blijft toch een leuk aanzicht zo'n Tesla laadpaal takeover :)

[Afbeelding]
Bekend stukje Rotterdam O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:56

bert pit

asdasd

RemySoeters schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:57:
Nu prijzen van de model 3 occasions naar beneden komen. Heb ik besloten om voor een model 3 long range uit 2019 te gaan. Ik heb al een aantal testritten op de planning staan, echter ben ik we benieuwd; waar let ik op? Is er ergens een “checklist”, waar ik op kan letten? Uit een videorapportage van auto week kom ik niet verder dan; staat van de accu(hoe uit te lezen?), krakende draagarmen en lekkende rubbers in de kofferbak.

Zijn er nog andere punten waar ik op moet letten? (Piepjes, kraakjes?)
Zoek even op mijn naam en autoweek, dan zie je de link naar een artikel waarin haarfijn wordt uitgelegd waarop te letten. Succes met de aankoop.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
schumi1986 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:15:

Mooi dat de kogel door de kerk is. Zonde dat je daar heen gedrukt werd door slechte kwaliteit en service. Wat zou een reden zijn om de Y aan te houden?
[...]

Want voor wat is hard optrekken ook alweer relevant? Ik denk dat veel mensen een duurdere auto nemen voor comfort. Snap ook nog steeds niet waarom ze die Tesla's zo snel laten optrekken, echt 0 toegevoegde waarde in mijn ogen

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 05-03-2024 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Rogar schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:00:
[...]

Ow, de wegligging is zeker niet verkeerd. Maar zoals ik al zei: het zal meer om de belevenis gaan en het verdwijnen van de 6-in-lijn op den duur. Met zo'n budget had ik ook met alle liefde een sprintje verloren aan het stoplicht.

Donderdag om 10u mag ik in elk geval mijn Model 3 gaan ervaren. Dat is weer een hele andere belevenis (van een SUV naar een sedan), kijk er nu al naar uit.
Ik kom onlangs van een SUV benzine naar een model 3.
Mocht geen benzine auto meer leasen en de Y stond niet in de catalogus, de 3 wel.

Het bevalt mij zeer goed, de lage instap is wel jammer, maar voor de rest heb ik niks te klagen!

Succes en veel rijplezier gewenst!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Holy moly mensen we hebben een loophole ontdekt. Model 3/Y vergelijken met andere elektrische auto mag niet maar je mag het wel gaan vergelijken met bevertanden touring *kuch* sorry, ik bedoel M3 touring :D
Geintje, @schumi1986 veel plezier met je nieuwe bak!

[ Voor 12% gewijzigd door SirLct op 05-03-2024 16:51 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:45:

Want voor wat is hard optrekken ook alweer relevant? Ik denk dat veel mensen een duurdere auto nemen voor comfort. Snap ook nog steeds niet waarom ze die Tesla's zo snel laten optrekken, echt 0 toegevoegde waarde in mijn ogen
Ik vind snel optrekken gewoon leuk.
Denk niet dat die auto veel comfortabeler is, je koopt zoiets toch puur voor de prestaties en de looks denk ik.

Waarvoor is driften relevant?
Snap echt niet waarom ze sommige auto's toelaten te driften. Echt 0 toegevoegde waarde in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-09 20:06
Tommie12 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:52:
[...]

Ik vind snel optrekken gewoon leuk.
Denk niet dat die auto veel comfortabeler is, je koopt zoiets toch puur voor de prestaties en de looks denk ik.

Waarvoor is driften relevant?
Snap echt niet waarom ze sommige auto's toelaten te driften. Echt 0 toegevoegde waarde in mijn ogen.
De een vindt snel optrekken leuk, de ander driften. Wat valt daar aan te snappen?
Pagina: 1 ... 271 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: