Ik heb even gebeld met het leasebedrijf dat genoemd wordt in het anwb artikel, en zij verwachten die prijsdaling met name richting het einde van het jaar. De aantallen zijn groter, en het ging blijkbaar voornamelijk om SR's.13art schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:54:
[...]
Kijk, dit was zinvolle informatie. Was al bezig om mijzelf online wat te oriënteren op occasion EV's waaronder een M3 uit 2019 (denk dat 2020) net wat te duur wordt. Deze maand maar eens goed in de gaten houden wat er allemaal bij gaat komen aan M3's
Hoe eerlijk dat is hangt natuurlijk af vanuit welk perspectief je dat bekijkt. Een zwaardere auto belast de weg zwaarder en veroorzaakt daardoor meer onderhoud aan het wegennet (en dat wordt in geval van EV nog versterkt door sneller optrekken waardoor meer kracht op wegdek wordt uitgeoefend). Dus op zich is er iets voor te zeggen dat je ook een groter bijdrage voor het wegennet betaalt.Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:13:
[...]
Dat dat gezien het grote gewicht van de accu niet eerlijk is (de benzine auto betaalt immers ook niet voor de benzine in de tank) is een ander verhaal.
Maar het vervangen van motorrijtuigenbelasting door km heffing hangt ons ook al een tijd boven het hoofd, dan wordt het allemaal weer anders.
Overigens is mij de relatie tot de verkoopinfo van Tesla over het gewicht, en het RDW leeggewicht ook niet duidelijk. Voor mijn LR staat op de verkoopsite 1.979kg. op kenteken staat 1.954kg (en rijklaar 100kg meer*)).
Ik vraag mij af of bijvoorbeeld de velgen, de trekhaak of de batterij (zie de discussie hier over welke batterij nu wordt meegeleverd) nog een rol spelen of dat het gewoon sowieso andere definitie is dan het leeggewicht waar de RDW van uit gaat.
*) die 100kg bijtelling is standaard en betreft o.a. een volle tank benzine

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik denk niet dat het wegdek veel belast wordt door personenwagens. Het zijn vooral de vrachtwagens (tot 12 ton toegelaten per as!) die de wegen stuk maken. Zelfs een zware SUV komt niet aan 1.5 ton per as.eltron schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:26:
[...]
Hoe eerlijk dat is hangt natuurlijk af vanuit welk perspectief je dat bekijkt. Een zwaardere auto belast de weg zwaarder en veroorzaakt daardoor meer onderhoud aan het wegennet (en dat wordt in geval van EV nog versterkt door sneller optrekken waardoor meer kracht op wegdek wordt uitgeoefend).
[ Voor 4% gewijzigd door Scientific op 02-03-2024 20:32 ]
Maar tabellen kunnen door de overheid aangepast worden. Er kunnen nieuwe tabellen verzonnen worden. Prijzen per categorie aangepast. Nieuwe wetgeving gevormd, Etc.Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:13:
[...]
Zo stond ik er eerst ook in, maar zo blijkt de MRB wetgeving niet in elkaar te zitten. Er is een standaard tarief en dat is het tarief van een benzineauto. En voor andere brandstoffen zijn er kortingen of opslagen.
Diesel en LPG hebben een opslag, en plug-in hybride en elektrisch (nog) een korting.
Die korting vervalt per 1/1/2026, waardoor, als er geen nieuwe wetgeving komt, de EV en de PHEV dan automatisch het tarief van de benzineauto gaan betalen.
Dat dat gezien het grote gewicht van de accu niet eerlijk is (de benzine auto betaalt immers ook niet voor de benzine in de tank) is een ander verhaal.
En diezelfde overheid heeft belang bij dat ev's gewoon verkocht en gereden blijven worden.
En als het wel zo is...? Ach...
Ik vergelijk de model Y die ik wil met andere hoge benzine autos die ik dan anders zou willen. Dan heb ik het bijv over een Bmw X3 of Audi Q5 want daarmee vindt ik hem vergelijkbaar qua volume, nou ja Y buitenmaten zijn zelfs eigenlijk nóg groter en max volume lading is ook veeeel meer. En die gemiddelde benzine uitvoeringen wegen ook maar ~100 tot 200kg minder.
Dan heb je het maar over 20 tot 30 eurootjes minder mrb per maand hè!
Niks spannend.
Ik heb geen eigen oprit en ben toegewezen op het gebruik van publieke laadpalen. Op 40 meter afstand van mijn voortuin is er een laadpaal die niet vaak gebruikt wordt van 11kw.Tommie12 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:00:
[...]
Waarom niet?
Voor laden gedurende de nacht is 11kW al veel meer dan nodig.
De laadpaal waar ik vandaag gebruik van maakte is 17kw en op 150 meter afstand.
Maar aangezien deze op dezelfde snelheid laadt als de laadpaal vlakbij mijn huis dan hoef ik geen gebruik te maken van de 17kw lader.
En mbt de nacht, ik vind het asociaal als ik m’n auto de hele nacht tot de ochtend daar aan de lader laat terwijl hij om 1 uur ‘s nachts al opgeladen is.
Al is wordt hij niet vaak gebruikt.
Dus voor mij geldt wel hoe sneller hoe beter 😅
Meerderheid in de tweede kamer schijnt voor aanpassing van het tarief (lager als benzine) te zijn voor elektrische auto's. Maar zal nog wel even duren voor we daar duidelijkheid over krijgen. Lijkt dat de groei van EV's aan het afnemen is dus je zou verwachten/hopen dat dit wel aangegrepen gaat worden om het elektrisch rijden weer wat te stimuleren. Kost de overheid wel geld maar levert ook wat op.Allewijn schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:43:
[...]
Maar tabellen kunnen door de overheid aangepast worden. Er kunnen nieuwe tabellen verzonnen worden. Prijzen per categorie aangepast. Nieuwe wetgeving gevormd, Etc.
En diezelfde overheid heeft belang bij dat ev's gewoon verkocht en gereden blijven worden.
En als het wel zo is...? Ach...
Ik vergelijk de model Y die ik wil met andere hoge benzine autos die ik dan anders zou willen. Dan heb ik het bijv over een Bmw X3 of Audi Q5 want daarmee vindt ik hem vergelijkbaar qua volume, nou ja Y buitenmaten zijn zelfs eigenlijk nóg groter en max volume lading is ook veeeel meer. En die gemiddelde benzine uitvoeringen wegen ook maar ~100 tot 200kg minder.
Niks spannend.
M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450
Probleem voor mij is dat ik (op termijn) een alternatief zoek voor onze Skoda Superb, met vergelijkbare binnenruimte en trekgewicht.Allewijn schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:43:
Dan heb ik het bijv over een Bmw X3 of Audi Q5 want daarmee vindt ik hem vergelijkbaar qua volume, nou ja Y buitenmaten zijn zelfs eigenlijk nóg groter en max volume lading is ook veeeel meer. En die gemiddelde benzine uitvoeringen wegen ook maar ~100 tot 200kg minder.
Niks spannend.
De Skoda weegt op kenteken maar 1445 kg → MRB € 235 / kwartaal
Een MY LR weegt 1956 kg → MRB € 403 / kwartaal
Een Ioniq 5 weegt 1910 kg → MRB € 375 / kwartaal
Dat is dus minimaal 140 euro per kwartaal of 47 euro per maand verhoging. Of, uitgesmeerd over de weinige kilometers die wij rijden, 5.6 cent per kilometer.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De Superb is dan ook wel een beetje een gekke eend in de bijt. Die heeft 1950l bagageruimte en dat is maar 11 procent minder dan de Y.Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:54:
[...]
Probleem voor mij is dat ik (op termijn) een alternatief zoek voor onze Skoda Superb, met vergelijkbare binnenruimte en trekgewicht.
Ook in ice ga je daar maar ernstig weinig alternatief in vinden in zelfde prijscategorie denk ik.
Onder aan de streep heb je gelijk. Die wet zit een beetje ingewikkeld in elkaar en is niet zo eenduidig. In de huidige wet is er een basistarief dat is gebaseerd op benzine, waarvoor bij diesel een toeslag geldt.Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:13:
[...]
Zo stond ik er eerst ook in, maar zo blijkt de MRB wetgeving niet in elkaar te zitten. Er is een standaard tarief en dat is het tarief van een benzineauto. En voor andere brandstoffen zijn er kortingen of opslagen.
Diesel en LPG hebben een opslag, en plug-in hybride en elektrisch (nog) een korting.
Die korting vervalt per 1/1/2026, waardoor, als er geen nieuwe wetgeving komt, de EV en de PHEV dan automatisch het tarief van de benzineauto gaan betalen.
Maar het gaat nu in gesprek vaak over dat EV's een 100% korting krijgen en dat dat 75% korting wordt. Maar in de wet die nu geldt staat (art.23b.1a) "voor een personenauto met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer: nihil", terwijl er in 23b.1b voor PHEV (CO2 tussen 0 en 50 gram per km) expliciet verwezen wordt naar de helft van het bedrag dat in artikel 23 wordt genoemd (zijnde het bedrag voor benzine).
Later staat er in artikel 31 "In afwijking van het in dit hoofdstuk, afdeling 3 tot en met 8, bepaalde bedraagt de belasting nihil voor een motorrijtuig dat is ingericht en bestemd om uitsluitend te worden aangedreven door een elektromotor, mits de elektrische energie uitsluitend door een batterij of door een brandstofcel wordt geleverd, of door een verbrandingsmotor die kan worden gevoed met waterstof." Kortom: er is op dit moment geen korting van 100% voor EV's; het tarief is simpelweg op 0 gesteld en de benzinetabel is er niet bij betrokken.
Maar het venijn zit niet in de huidige wet, maar in bekendmaking Stb. 2016, 275, waarin als wijziging wordt bekendgemaakt dat in de aanhef van de standaardtabel 'benzine' wordt vervangen door 'benzine, elektriciteit, waterstof'. En in het hierboven genomde artikel 23b, wordt er dan wel sprake van 'een kwart' (0 uitstoot) danwel' 'driekwart' (<50 uitstoot).
Slot: ik hoop van harte - en zou het rechtvaardig vinden - als er voor EV's toch nog iets wordt gewijzigd. Maar de aangekondigde wijziging van de wet maakt dat er geen sprake is van een 'gat' voor EV's: de basistabel wordt simpelweg expliciet van toepassing gemaakt op benzine, elektrisch én waterstof, waarna er voor 2025 nog een korting op wordt toegepast (in de huidige wet is het strikt genomen geen korting, maar is het gewoon op 0 gesteld).
[ Voor 3% gewijzigd door Brum op 02-03-2024 21:23 ]
30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP
Ja alles wordt duurder. Als je nu een nieuwe superb koopt dan gaat die ook ruim over de 1700kg (vanwege hybride aandrijving) en de nieuwprijs zit dan ook in de buurt van MY (RWD) na subsidie. Als beide volledig MRB moeten betalen is het verschil al veel kleiner dan jij nu berekent.Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:54:
[...]
Probleem voor mij is dat ik (op termijn) een alternatief zoek voor onze Skoda Superb, met vergelijkbare binnenruimte en trekgewicht.
De Skoda weegt op kenteken maar 1445 kg → MRB € 235 / kwartaal
Een MY LR weegt 1956 kg → MRB € 403 / kwartaal
Een Ioniq 5 weegt 1910 kg → MRB € 375 / kwartaal
Dat is dus minimaal 140 euro per kwartaal of 47 euro per maand verhoging. Of, uitgesmeerd over de weinige kilometers die wij rijden, 5.6 cent per kilometer.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Bij een Tesla kan je dit ook zelf aanpassen. Eergisteren deed iemand voor mij de alarmlichten aan, stapte uit, liep naar mij toe en gaf aan dat hij verblind werd door mijn koplampen. Heb ze vandaag 1 standje lager gezet via de software.Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:25:
[...]
Dat lichtbeeld lijkt nergens op. Vooral het linker hoge blokje zorgt ervoor dat jouw koplampen extreem verblindend zijn voor tegenliggers. Je moet hiermee terug naar de garage!
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Maar daar gaat het dus fout. Bij een "conventionele" auto is het als volgt:Taro schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:33:
Bij een Tesla kan je dit ook zelf aanpassen. Eergisteren deed iemand voor mij de alarmlichten aan, stapte uit, liep naar mij toe en gaf aan dat hij verblind werd door mijn koplampen. Heb ze vandaag 1 standje lager gezet via de software.
- Halogeen koplampen: Standaardinstelling is goed bij een standaard beladen auto, en bij veel lading in de kofferbak of een aanhanger draai je aan het stelwieltje de koplampen lager.
- Xenon of LED: De fabrikant of dealer zorgt voor de juiste standaardinstelling en de koplampen draaien automatisch naar beneden bij belading, door de hoogtesensoren op voor- en achteras.
Dat jij die koplampen zelf naar beneden moet draaien omdat ze standaard al verblinden geeft aan dat er iets fout zit aan de basisafstelling van die koplampen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Klopt, is al jaren een bekend issue. Bij de vorige Tesla moest ik dit na iedere software update doen. Deze heb ik over 2 weken een jaar en dit is de eerste keer dat iemand er wat van zegt, ook niet eerder signalen ontvangen oid.Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:44:
[...]
Maar daar gaat het dus fout. Bij een "conventionele" auto is het als volgt:
- Halogeen koplampen: Standaardinstelling is goed bij een standaard beladen auto, en bij veel lading in de kofferbak of een aanhanger draai je aan het stelwieltje de koplampen lager.
- Xenon of LED: De fabrikant of dealer zorgt voor de juiste standaardinstelling en de koplampen draaien automatisch naar beneden bij belading, door de hoogtesensoren op voor- en achteras.
Dat jij die koplampen zelf naar beneden moet draaien omdat ze standaard al verblinden geeft aan dat er iets fout zit aan de basisafstelling van die koplampen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ok thanks! Ik wist niet eens dat je ze zelf kon bijstellen vanuit het menu.:)Taro schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:33:
[...]
Bij een Tesla kan je dit ook zelf aanpassen. Eergisteren deed iemand voor mij de alarmlichten aan, stapte uit, liep naar mij toe en gaf aan dat hij verblind werd door mijn koplampen. Heb ze vandaag 1 standje lager gezet via de software.
Gisteren had ik voor het eerst in een maand tijd iemand die heftig zat te knipperen met zijn koplampen. Om 13:00u in de middag nog wel.
Nu had ik zelf altijd al wel het idee dat hij vrij hoog stond omdat alle verkeersborden op 2+ meter hoogte zo mooi aan het reflecteren waren.
Y'24
Hoeveel lijkt de degradatie van de CATL nu beter dan die van BYD? Er zullen genoeg MYs zijn met een BYD even oud als een MY met CATL. Dus dat moet te bepalen zijn.Caayn schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:08:
[...]
Nee hoor. Voor mij als privé rijder is de CATL, met nu het lijkt minder degradatie dan BYD, de betere batterij.
Nee, ik ook geen feiten gezien die dit ondersteunen, enkel een aanname (lijkt).Zie je hoe het per persoon/context kan verschillen wat een beter product is
Hoezo zou dat helaas voor u zijn? Rijdt u in mijn lease-auto? Komt u daar ooit in te rijden?offtopic:
Dat jij als leaserijder de "na mij de zondvloed" mentaliteit hebt mbt de batterij snap ik, helaas.
[ Voor 26% gewijzigd door Giga op 03-03-2024 01:51 ]
Op vakantie geen haast muv de terugreis. Dan wil je naar huis. Dat zijn misschien allemaal redenen die men kan bedenken waardoor men voor zichzelf het kan goedpraten dat een CATL ook prima is. Daar is een woord voor in de psychologie. Uiteindelijk is de huidige BYD batterij dan nog steeds objectief de betere batterij. Ik heb ook een CATL in mijn auto maar kan dat prima inzien.Oekol schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:32:
[...]
Met kleinere capaciteit dus je zal ook vaker moeten laden. Laten er ten eerste beginnen met dat 90% de snelladers waarschijnlijk amper aanraakt met woon werkverkeer. Weg je voordeel. Dus op vakantie heb je absoluut een voordeel van wat minuten. Maar vakantie heb je niet per se haast toch? Toch?! Of het de betere is weten we pas over een aantal jaren als er de degradaties kunnen vergelijken.
[ Voor 4% gewijzigd door Giga op 03-03-2024 04:00 ]
Ah, Metal Ternary Phosphate. Ik ben weer bij. 👍maharens schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:25:
[...]
Haha nee, zo heet die nieuwe batterij volgens mij, ik snap de verwarring
Ik herken wat je zegt hoor. Sinds de 2024.2.x software release staan de lampen weer verkeerd afgesteld. Ik heb ook meerdere seinende tegenliggers gehad. Heb wel het idee dat het met 2024.2.7 beter is geworden, maar waarom dit altijd een issue is bij Tesla….Taro schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:33:
[...]
inmiddels via ebay etc onderdeeltje gevonden, voor als iemand anders het ook een keer heeft met een Model Y 2023 (of eerder) part nummer voor het klepje is 1084854-99-J en kost her en der onder de 20,-. Heb Tesla zelf nog even gevraagd wat het daar kost omdat er toch nog een ranger appointment staat.Sander schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:40:
Heeft iemand wel eens een kapotte laadpoort gehad en idee van de kosten voor vervangen? Mechaniek werkt nog prima maar door spelende kinderen is de klep zelf keurig doormidden… gaat om een 2023 Y
Nog een extra reden om het via Independer te doen:bonjour schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:35:
[...]
Tip: als je bij ABN zelf een verzekering afsluit moet je daar ook een rekening hebben/openen. Als je de verzekering via bv Independer afsluit hoeft dat niet.
Via Independer kun je de nieuwwaarde tot 3jaar verzekeren ipv de maximale 2 jaar bij ABN.
Ik heb er sinds de "matrix verlichting" update, 2 ritten in de nacht opzitten. Mijn ervaring is dat het best goed werkt, maar niet goed genoeg.
Een aantal keer op de a15 gehad dat een verre tegenligger begon met seinen omdat de auto/koplampen m nog niet hadden gedetecteerd.
Kom ik met een hogere snelheid (140 vs 100) op een voorligger aan rijden gaan pas bij een meter of 100/150 de koplampen zich aanpassen, waardoor ik me ook weer een l*l in het verkeer voel. Voor nu de grootlicht assistant maar weer uit.
m3 2024 rwd
Een aantal keer op de a15 gehad dat een verre tegenligger begon met seinen omdat de auto/koplampen m nog niet hadden gedetecteerd.
Kom ik met een hogere snelheid (140 vs 100) op een voorligger aan rijden gaan pas bij een meter of 100/150 de koplampen zich aanpassen, waardoor ik me ook weer een l*l in het verkeer voel. Voor nu de grootlicht assistant maar weer uit.
m3 2024 rwd
[ Voor 2% gewijzigd door LigeTRy op 03-03-2024 09:29 . Reden: Model toegevoegd ]
Heb je de afstelling op deze afstand van de muur gedaan? Ik meen me te herinneren dat je behoorlijk dichtbij de muur moet staan.zwoelie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:05:
Ik heb eens de lampen van mijn MY gekalibreerd met onderstaande Tetris foto als resultaat. Gaat dit goed?
Als ik de linker lamp handmatig verstel komt ook alleen het hoge balkje met een stukje plat mee maar blijft de rest op gelijke hoogte. [Afbeelding]
Het lichtbeeld heeft wel wat blokjes, maar dat is de bedoeling. De rijstrook links van je wordt iets ver belicht dan je eigen rijstrook. En de berm rechts wordt ook iets hoger belicht. Maar als je vlakbij een muur staat krijg je inderdaad een soort van Tetris.
Je kunt dus ook checken of het goed is aan de hand van het lichtbeeld op de weg.
Sommige mensen beginnen al te seinen voordat ze er überhaupt last van hebben, die willen je alleen maar van dienst zijnLigeTRy schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:25:
Ik heb er sinds de "matrix verlichting" update, 2 ritten in de nacht opzitten. Mijn ervaring is dat het best goed werkt, maar niet goed genoeg.
m3 2024 rwd

@Giga, wat Caayn ( pff , wat een namen….) kan ik wel onderschrijven. Voor mij als prive rijder is het me om het even hoe snel de beide batterijen laden. Beiden snel genoeg. Als de capaciteit van de CATL groter is en de degeneratie wat lager is, is dit voor mij de betere batterij. Wel zullen het zien in de naaste toekomst.
Caayn houdt het bij zichzelf, had alleen het woordje is moeten vervangen door lijkt.
Goede zondag, Peter
Caayn houdt het bij zichzelf, had alleen het woordje is moeten vervangen door lijkt.
Goede zondag, Peter
De effectieve capaciteit is niet groter want Tesla kapt deze softwarematig af. Een auto met CATL of BYD hebben exact dezelfde range. De BYD zal doorgaans minder stroom nodig hebben voor het snelladen zelf dan de CATL. De BYD presteert het om sneller te laden met een koudere accu dan de CATL, dus die laatste moet meer voorverwarmd worden. Als u niet snellaadt, wellicht geen voordeel.peerke 1960 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:06:
@Giga, wat Caayn ( pff , wat een namen….) kan ik wel onderschrijven. Voor mij als prive rijder is het me om het even hoe snel de beide batterijen laden. Beiden snel genoeg. Als de capaciteit van de CATL groter is en de degeneratie wat lager is, is dit voor mij de betere batterij. Wel zullen het zien in de naaste toekomst.
Goede zondag, Peter
Maar… hoeveel is die degeneratie dan lager bij de CATL?
Zeker? In dat geval is de BYD sowieso beter inderdaad. Dacht dat mensen met een CATL wel een hogere verwachte range zagen dan BYD zij het een 10+ kilometer scheelde. Zal eens zoeken in 't topic.Giga schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:40:
[...]
De effectieve capaciteit is niet groter want Tesla kapt deze softwarematig af. Een auto met CATL of BYD hebben exact dezelfde range.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dat is dus lastig te zeggen omdat de CATL eerst nog een tijd kan degraderen in die afgeknepen capaciteit. Daarom lijkt de degradatie van de BYD in het eerste jaar behoorlijk extreem omdat die de ruimte daarvoor niet heeft.Giga schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:40:
[...]
Maar… hoeveel is die degeneratie dan lager bij de CATL?
Y'24
Dat afknijpen van de CATL is pas ergens eind 2023 gedaan. Een nieuwe BYD heeft ook 418km maar zal vrij rap daar onder komen.Oekol schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:42:
[...]
Zeker? In dat geval is de BYD sowieso beter inderdaad. Dacht dat mensen met een CATL wel een hogere verwachte range zagen dan BYD zij het een 10+ kilometer scheelde. Zal eens zoeken in 't topic.
Y'24
Al met al leek mij daarom de BYD dan toch een betere keuze (als je van keuze kunt spreken; bij bestellen kun je het immers niet aangeven). Vergeet ook de betere OPD bij koudere temperaturen niet bij de BYD. Dat is gewoon objectief een betere rijbeleving.
Helaas heeft de M3H RWD enkel de CATL (dus geen keuze / lotterij). Had het voor mij gewoon een meer uitstekende auto gemaakt. Ik ben er natuurlijk nog steeds tevreden mee.
Helaas heeft de M3H RWD enkel de CATL (dus geen keuze / lotterij). Had het voor mij gewoon een meer uitstekende auto gemaakt. Ik ben er natuurlijk nog steeds tevreden mee.
BYD lijkt mij ook gewoon de betere. Hoewel het een discussie kan blijven.
Feit is dat ik BYD wil als ik zometeen mijn Y RWD bestel.
Als ik hem bestel en ik ontvang chassis nummer, en ik zie dat het een CATL is, kan ik hem toch gewoon kosteloos annuleren? En dan weer een nieuwe bestellen (ja je kan dan opnieuw je levertijd starten), of zie ik dit verkeerd?...
Als ik hem bestel en ik ontvang chassis nummer, en ik zie dat het een CATL is, kan ik hem toch gewoon kosteloos annuleren? En dan weer een nieuwe bestellen (ja je kan dan opnieuw je levertijd starten), of zie ik dit verkeerd?...
Ik weet eigenlijk niet wat er met de €500 aanbetaling gebeurt.Allewijn schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:59:
Dan ben je volgens mij elke keer je bestelkosten kwijt.Allewijn schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:59:
€ 500mjvdzwet schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:00:
[...]
Ik weet eigenlijk niet wat er met de €500 aanbetaling gebeurt.
Niet-restitueerbare bestelkosten*
*Niet-restitueerbaar voor annuleringen van bestellingen, behalve wanneer wettelijke annuleringsrechten van toepassing zijn of indien u gebruik wenst te maken van financiering of leasing door onze voorkeurspartners. Nadat u uw bestelling hebt geplaatst, zal u, afhankelijk van de door u gekozen vorm van financiering of leasing, in de gelegenheid worden gesteld om daartoe een aanvraag te doen. Dat kan tot uiterlijk 7 dagen na het plaatsen van uw bestelling.
Dus de range drop die ik zie is geen verlies maar gewoon om het op hetzelfde level te krijgen van een BYD accu? Is hier correspondentie van? Interessant om te lezen en heb het nergens ( X, notateslaapp.com, teslascope.com etc) langs zien komen?RvV schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:46:
[...]
Dat afknijpen van de CATL is pas ergens eind 2023 gedaan. Een nieuwe BYD heeft ook 418km maar zal vrij rap daar onder komen.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Nee, je blijft met de CATL gewoon langer op de 418km hangen.Oekol schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:06:
[...]
Dus de range drop die ik zie is geen verlies maar gewoon om het op hetzelfde level te krijgen van een BYD accu? Is hier correspondentie van? Interessant om te lezen en heb het nergens ( X, notateslaapp.com, teslascope.com etc) langs zien komen?
Ergens op het ttf forum was er een topic over te vinden.
Y'24
Je mag 2x de levering weigeren binnen dezelfde orderAllewijn schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:59:
Zit allang op 404 km. Dec '22 auto. Hij heeft überhaupt nooit ergens op gehangen maar is gewoon telkens beetje bij beetje gedegradeerd. Bijzondere is ook dat de website nooit is veranderd en nog altijd op 455 wltp staat.RvV schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:14:
[...]
Nee, je blijft met de CATL gewoon langer op de 418km hangen.
Ergens op het ttf forum was er een topic over te vinden.
Nou inderdaad. Dan is de CATL ook niet heilig.Oekol schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:22:
[...]
Zit allang op 404 km. Dec '22 auto. Hij heeft überhaupt nooit ergens op gehangen maar is gewoon telkens beetje bij beetje gedegradeerd. Bijzondere is ook dat de website nooit is veranderd en nog altijd op 455 wltp staat.

En ik denk dat je nog steeds goed je best moet doen om die 404km te halen in praktijk.
Y'24
WLTP is ook gewoon 455km toch? Waarom zouden ze dat aan moeten passen?Oekol schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:22:
[...]
Zit allang op 404 km. Dec '22 auto. Hij heeft überhaupt nooit ergens op gehangen maar is gewoon telkens beetje bij beetje gedegradeerd. Bijzondere is ook dat de website nooit is veranderd en nog altijd op 455 wltp staat.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dus zonder verlies van de 500,- euro bestelkosten?Dutchlimits schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:17:
[...]
Je mag 2x de levering weigeren binnen dezelfde order
Dat vertelde mij de verkoper inderdaad bij een Tesla Store.Allewijn schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:40:
[...]
Dus zonder verlies van de 500,- euro bestelkosten?
Dat zou mooi zijn. Dan heb ik dus 3x, zonder verdere kosten, kans om een Blade te bemachtigenDutchlimits schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:42:
[...]
Dat vertelde mij de verkoper inderdaad bij een Tesla Store.
Van de CATL wel. De BYD heeft minder grote accu, de auto is niet ineens efficiënter geworden toch? Of heeft de CATL echt een mega buffer tov BYD?Inspired schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:32:
[...]
WLTP is ook gewoon 455km toch? Waarom zouden ze dat aan moeten passen?
Is ook een non-discussieRvV schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:31:
[...]
Nou inderdaad. Dan is de CATL ook niet heilig.Maar dan gaat het vooral in die toekomst interessant zijn of de BYD degradatie na 2 jaar stabiel is of niet. En sowieso is het een beetje een non-discussie. In praktijk zou ik het niet echt merken of ik 1-2 procent meer range heb.
![]()
En ik denk dat je nog steeds goed je best moet doen om die 404km te halen in praktijk.
Ik haal 325km in praktijk. Maar heb nog nooit echt geprobeerd om 100km/u te rijden en achter een vrachtwagen te blijven hangen om er zoveel mogelijk uit te persen.
Benieuwd hoe de verdeling CATL vs BYD is in de gefabriceerde Ys voor de Nederlandse markt. Ik dacht begrepen te hebben dat er weer steeds meer CATLs worden geplaatst. Daarnaast, kan het ook zijn dat VIN toewijzingen toch eens veranderen op een later moment. Dat maakt het timen c.q. wachten wel wat lastiger.Allewijn schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:43:
[...]
Dat zou mooi zijn. Dan heb ik dus 3x, zonder verdere kosten, kans om een Blade te bemachtigen
Degradatie-verschillen zouden er altijd kunnen zijn en op de zeer lange termijn al helemaal. Maar ik heb nog nergens een significant verschil tussen beiden batterijen gezien op de 10 maanden dat de BYD batterijen nu gebruikt worden.Oekol schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:53:
Is ook een non-discussie![]()
Ik haal 325km in praktijk. Maar heb nog nooit echt geprobeerd om 100km/u te rijden en achter een vrachtwagen te blijven hangen om er zoveel mogelijk uit te persen.
Ik weet niet of dit alleen geldt voor het niet accepteren van de auto bij aflevering in verband met geconstateerde defecten.Allewijn schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:43:
[...]
Dat zou mooi zijn. Dan heb ik dus 3x, zonder verdere kosten, kans om een Blade te bemachtigen
Nu weiger je levering op basis van een VIN.
Ik zou gewoon contact opnemen met Tesla en kijken of er 1 beschikbaar is/komt en even het VIN nummer vragen.
Ik wilde in november zelf snel een M3H hebben i.v.m. inruil oude auto. Heb toen gebeld en kreeg een aantal auto's en levertijden door aan de telefoon.
Diegene kon alles zien van de auto. Stuurde uiteindelijk een link per mail voor de specifieke auto en heb die online gekocht.
Dit waren gewoon nieuwe exemplaren die al in Tilburg of op de boot stonden.
6 is CATLGiga schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:59:
[...]
Benieuwd hoe de verdeling CATL vs BYD is in de gefabriceerde Ys voor de Nederlandse markt. Ik dacht begrepen te hebben dat er weer steeds meer CATLs worden geplaatst. Daarnaast, kan het ook zijn dat VIN toewijzingen toch eens veranderen op een later moment. Dat maakt het timen c.q. wachten wel wat lastiger.
7 is BYD
:strip_exif()/f/image/DklFC88bKoHolbYHe9dkHJHn.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou dat overigens echt een 3e poging impliceren of gewoon 2 keer weigeren, en bij de tweede keer het geld terug (is ook 2 keer weigeren).Allewijn schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:43:
[...]
Is het niet allemaal gelul in de margeAllewijn schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:59:
1 iemand begint met een bepaald verhaal en iedereen praat elkaar na
Ik kan me niet voorstellen dat de verschillen groot zijn. Tesla gaat toch niet het risico lopen dat legio "batterij-experts" zoals jij hun auto gaan annuleren om de batterij die er in zit
Helemaal mee eens. Ik zie het probleem ook echt niet. Wij krijgen komende vrijdag onze Y en die heeft een CATL accu. Ik vind het best. Ik hoef zelden te snelladen. Alleen op vakantie. En dan sta ik dus een paar minuten langer te laden (als dat al zo is!). Wij doen dan toch rustig aan. Bakkie koffie, lunch etc.ybos schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:22:
[...]
Is het niet allemaal gelul in de marge
Ik kan me niet voorstellen dat de verschillen groot zijn. Tesla gaat toch niet het risico lopen dat legio "batterij-experts" zoals jij hun auto gaan annuleren om de batterij die er in zit
Misschien is het idd gel#l in de marge zoals jij zegt... Maar feit is dat de byd behoooorlijk sneller kan laden. Voor de een niet relevant. Voor de ander wel. Collega van me kan bijv niet thuis laden en geen lokale straat laadpaaltjes en gaat elke 3 dagen bij de lokale SuC zijn Y RWD volledig laden.
Dat zijn op jaarbasis enorm veel minuten (lees uren!) extra die je 'nutteloos' bij die SuC verblijft als je een CATL ipv BYD hebt.
Dat zijn op jaarbasis enorm veel minuten (lees uren!) extra die je 'nutteloos' bij die SuC verblijft als je een CATL ipv BYD hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door Allewijn op 03-03-2024 14:13 ]
Idd. Dat verwaarloosbare verschil ga je gewoon niet merken.ybos schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:22:
[...]
Is het niet allemaal gelul in de marge
Die collega is dan ook een (bijna) unieke edge-case. Waar woont hij dat er geen lokale palen zijn of aangevraagd kunnen worden? Als het buitenaf is, dan is een oprit niet ongebruikelijk en kan je dus thuis laden.Allewijn schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:11:
Misschien is het idd gel#l in de marge zoals jij zegt... Maar feit is dat de byd behoooorlijk sneller kan laden. Voor de een niet relevant. Voor de ander wel. Collega van me kan bijv niet thuis laden en geen lokale straat laadpaaltjes en gaat elke 3 dagen bij de lokale SuC zijn Y RWD volledig laden.
Ik denk dat je voor jezelf moet kijken hoeveel je verwacht te gaan laden onderweg. Ik doe dit alleen op vakantie (3-4x per jaar) en misschien nog 1x ergens in het jaar. Dan laad je tot je genoeg tot bestemming hebt. Dat zou dan misschien dus 1-2 minuten sneller gaan, ware het niet dat je meestal meer vertraging onderweg hebt met files of kinderen die gaan plassen/spelen in de pauzes dan met het laden zelf.
Sinds vanmorgen kan mijn model 3 (2019) kofferbak niet meer open dmv knopje kofferbak. Het kan alleen open via de app of touch screen. Kan toch niet zomaar door update komen toch? Heb anderhalve week voor het laatst geupdate ....
Ook dit antwoord is begrijpelijk. Maar het is nog steeds niets anders dan een uitleg waarom je met de CATL ook prima uit de voeten kunt. Feit blijft dat je met de BYD gewoon absoluut sneller snellaadt. Het valt met de beste wil niet te weerleggen dat het gewoon de betere batterij is. Edge-cases of niet. Ik had het wel geweten als ik een M3H had kunnen krijgen met de BYD ipv de CATL.Smobbo schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:18:
[...]
Die collega is dan ook een (bijna) unieke edge-case. Waar woont hij dat er geen lokale palen zijn of aangevraagd kunnen worden? Als het buitenaf is, dan is een oprit niet ongebruikelijk en kan je dus thuis laden.
Ik denk dat je voor jezelf moet kijken hoeveel je verwacht te gaan laden onderweg. Ik doe dit alleen op vakantie (3-4x per jaar) en misschien nog 1x ergens in het jaar. Dan laad je tot je genoeg tot bestemming hebt. Dat zou dan misschien dus 1-2 minuten sneller gaan, ware het niet dat je meestal meer vertraging onderweg hebt met files of kinderen die gaan plassen/spelen in de pauzes dan met het laden zelf.
Smobbo schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:15:
[...]
Idd. Dat verwaarloosbare verschil ga je gewoon niet merken.

[ Voor 3% gewijzigd door Giga op 03-03-2024 15:21 ]
Haha @Giga nog ff en we hebben door dat je Chinees bent en aandelen hebt in BYD. Je bent wel heel erg bezig met een missie
Als ik aandelen zou willen hebben dan wellicht enkel in de batterij divisie. Prestaties van hun EV divisie lopen hard terug.Oekol schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:25:
Haha @Giga nog ff en we hebben door dat je Chinees bent en aandelen hebt in BYD. Je bent wel heel erg bezig met een missie
Maar alle argumenten ten spijt, is mijn conclusie gewoon correct. Ook al mocht u als huidige eigenaar 0.0 hebben aan de presentaties van snelladen, diegene aan wie u ooit uw MY verkoopt wellicht wel en die kan hier op gaan selecteren. Met de BYD heeft men dan de beste opties.
Worst case scenario kost je dat 5 minuten voor dezelfde range laden.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 03-03-2024 16:05 ]
Dat hij sneller snel kan laden is duidelijk, maar mijn punt is dat je er in de praktijk gewoon vrijwel niets van merkt. Het idee om een auto dus te weigeren, want je wil nog eens gokken om een andere batterij te krijgen is dus, naar mijn mening, absurd.Giga schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:15:
[...]
Ook dit antwoord is begrijpelijk. Maar het is nog steeds niets anders dan een uitleg waarom je met de CATL ook prima uit de voeten kunt. Feit blijft dat je met de BYD gewoon absoluut sneller snellaadt. Het valt met de beste wil niet te weerleggen dat het gewoon de betere batterij is. Edge-cases of niet. Ik had het wel geweten als ik een M3H had kunnen krijgen met de BYD ipv de CATL.
Even aangepast. Dit gaat uit van ideale condities. Bij slechte condities (kou) heeft de BYD een minder warme accu nodig dan de CATL om snel te laden.mitsumark schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:41:
[...]
Worst Best case scenario kost je dat 5 minuten voor dezelfde range laden.
[Afbeelding]
[ Voor 16% gewijzigd door Giga op 03-03-2024 16:12 ]
Ja, dat lijkt mij ook veel gedoe. Maar als ik het eenvoudig een beetje zou kunnen sturen, zou ik het toch wel doen denk ik. Gelukkig had ik geen enkele keuze bij de M3H RWD 😅.Smobbo schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:04:
[...]
Dat hij sneller snel kan laden is duidelijk, maar mijn punt is dat je er in de praktijk gewoon vrijwel niets van merkt. Het idee om een auto dus te weigeren, want je wil nog eens gokken om een andere batterij te krijgen is dus, naar mijn mening, absurd.
Die collega heeft dus een baas die een EV verplicht stelt maar geen laadpalen op kantoor? Of is dit gewoon zo’n whataboutism verhaal?Allewijn schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:11:
Die zijn er 100%. Daarnaast is er wellicht niet voor iedereen voldoende plek en blijven auto’s die vol zijn lekker hangen. Bovendien heeft niet elke bedrijf tegenwoordig meer een vast kantoor.Sander schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:13:
[...]
Die collega heeft dus een baas die een EV verplicht stelt maar geen laadpalen op kantoor? Of is dit gewoon zo’n whataboutism verhaal?
[ Voor 13% gewijzigd door Giga op 03-03-2024 16:16 ]
BYD is de beste batterij. Laten we het daar ophouden. Tis mooi zo.😵💫
Vraagje: welke apps gebruiken jullie om data uit te lezen. Ik zie vaak Tessie voorbij komen. Ik ben opzoek naar een gratis app. Zijn die er? ( of hoort deze vraag bij de accessoires.)
Groetjes, peter
Vraagje: welke apps gebruiken jullie om data uit te lezen. Ik zie vaak Tessie voorbij komen. Ik ben opzoek naar een gratis app. Zijn die er? ( of hoort deze vraag bij de accessoires.)
Groetjes, peter
[ Voor 50% gewijzigd door peerke 1960 op 03-03-2024 16:29 ]
Leuk dat men uit gaat van een baas.Sander schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:13:
[...]
Die collega heeft dus een baas die een EV verplicht stelt maar geen laadpalen op kantoor? Of is dit gewoon zo’n whataboutism verhaal?
Nee wij kopen onze autos prive.....
En geen laadpalen op onze werklocatie nee.
Zo apart, van de week werd ik ingehaald door een M3. Op zich niet schokkend maar wel heel apart was dat die tesla (blauw) op mijn scherm als knalrood werd weergegeven!
Weet iemand hoe dat kan?
Weet iemand hoe dat kan?
Rood wordt vaak aangeduid in het display bij gevaar. Denk aan overstekende fietser die zich ervoor drukt, of als je van baan wisselt met iemand op die positie.TheBruce schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:11:
Zo apart, van de week werd ik ingehaald door een M3. Op zich niet schokkend maar wel heel apart was dat die tesla (blauw) op mijn scherm als knalrood werd weergegeven!
Weet iemand hoe dat kan?
Mogelijk iets in die trend?
3960wp SE | Model Y RWD
Nee, dat was het niet. Een situatie met drie rijbanen binnen de bebouwde kom oprijdend naar een rood stoplicht. Er waren verscheidene auto’s en alleen de “rode” M3 lichtte rood op.Xrypta schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:13:
[...]
Rood wordt vaak aangeduid in het display bij gevaar. Denk aan overstekende fietser die zich ervoor drukt, of als je van baan wisselt met iemand op die positie.
Mogelijk iets in die trend?
Even een algemene reset doen. Als dat niets oplevert dan zou het ook een defect contactje kunnen zijn.Zensu schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:31:
Sinds vanmorgen kan mijn model 3 (2019) kofferbak niet meer open dmv knopje kofferbak. Het kan alleen open via de app of touch screen. Kan toch niet zomaar door update komen toch? Heb anderhalve week voor het laatst geupdate ....
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Teslamate is gratis te gebruiken.peerke 1960 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:25:
BYD is de beste batterij. Laten we het daar ophouden. Tis mooi zo.😵💫
Groetjes, peter
Knip, offtopic
[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 03-03-2024 18:28 ]
offtopic
[ Voor 107% gewijzigd door We Are Borg op 03-03-2024 22:05 ]
offtopic
[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 03-03-2024 22:08 ]
Knip, offtopic
[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 03-03-2024 18:27 ]
Knip, offtopic
[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 03-03-2024 18:30 ]
Jammer dat er trouwens geen MS Teams client op de Tesla zit en de webbrowser geeft de interne camera helaas niet door.Allewijn schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:12:
[...]
Terwijl hij laadt doet hij alvast aan werk belletjes, Ms teams etc. Dus de wachttijd wordt goed benut.
Wel grappig trouwens dat theater tijdens rijden geblokkeerd is maar je wel met de webbrowser naar npostart.nl kan
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Maar de rest werkt wel? Laatste wat ik persoonlijk zou willen is de webcam aan in de auto. Hoef ook niet gebeld te kunnen worden.Sebazzz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:45:
[...]
Jammer dat er trouwens geen MS Teams client op de Tesla zit en de webbrowser geeft de interne camera helaas niet door.
Gebruik je dan gewoon https://teams.microsoft.com/v2/?skipauthstrap=1 om in te loggen?
[ Voor 10% gewijzigd door Giga op 03-03-2024 19:13 ]
Knip, offtopic
[ Voor 103% gewijzigd door Taro op 03-03-2024 19:48 ]
Super, ik heb ongeveer het zelfde sinds november heb jij toevallig info over de degradatie. ik heb nu degradatie volgens de sexy buttons van 2,98% wat ik vrij veel vind.Thomason schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:12:
Inmiddels 10.000 km gereden in de vernieuwde M3 (afgeleverd eerste week van November), wat een heerlijke auto! Nog steeds enorm blij mee.
Ik heb er een review over geschreven:
Tesla Model 3 review door Thomason
Als iemand vragen heeft over de ervaring met deze auto, kom dan gerust bij me in de lucht :)!
ik weet dat ik me er niet druk over moet maken maar ben gewoon benieuwd in verband met de vergelijkingen bedankt
Knip, nogmaals offtopic....
[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 03-03-2024 19:48 ]
Knip, nogmaals offtopic.
[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 03-03-2024 19:49 ]
Heb je hem ook gemeten toen je hem net kreeg? Degradatie percentage kun je volgensmij alleen gebruiken als je 2 momenten meet met dezelfde batterij. Begint vgm niet op 0% namelijk, dus mogelijk valt t mee.Asbes schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:20:
[...]
Super, ik heb ongeveer het zelfde sinds november heb jij toevallig info over de degradatie. ik heb nu degradatie volgens de sexy buttons van 2,98% wat ik vrij veel vind.
ik weet dat ik me er niet druk over moet maken maar ben gewoon benieuwd in verband met de vergelijkingen bedankt
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet bezig met de de degradatie, tot een paar procent hoort erbij en ga je in de praktijk ook niet merken. Heb zelf ook niks om hem te meten op t moment.
Knip, nogmaals offtopic.
[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 03-03-2024 19:49 ]
Knip, offtopic
[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 03-03-2024 19:56 ]
Vraagje. Ik sta op het punt om zakelijk een Tesla Y te leasen (via mijn fleetmanager). In hoeverre kan je dan ook gebruik maken van een referral?
Dat kan, gewoon doorgeven aan de leasemaatschappij/fleetmanager.chrissis schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:03:
Vraagje. Ik sta op het punt om zakelijk een Tesla Y te leasen (via mijn fleetmanager). In hoeverre kan je dan ook gebruik maken van een referral?
Weet iemand waarom de model 3 performance gestopt is in 2024? Verkocht hij niet goed?
Nee, hoor! Ze zijn hard bezig met het afronden van de refresh van de performance. Her en der lekken foto’s uit, dus binnenkort zal de presentatie wel volgen.TweakerVincent schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:33:
Weet iemand waarom de model 3 performance gestopt is in 2024? Verkocht hij niet goed?
Ah ok! Hoe lang is hij niet verkocht? Of is dat maar heel kort?MooieMario schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:37:
[...]
Nee, hoor! Ze zijn hard bezig met het afronden van de refresh van de performance. Her en der lekken foto’s uit, dus binnenkort zal de presentatie wel volgen.
Sinds de Model 3 Highland release.TweakerVincent schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:40:
[...]
Ah ok! Hoe lang is hij niet verkocht? Of is dat maar heel kort?
oeps, offtopic na modbreak
[ Voor 93% gewijzigd door mitsumark op 03-03-2024 22:02 ]
Niet pas daarna offtopic, daarvoor ook almitsumark schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:02:
oeps, offtopic na modbreak
Ja, als reactie op een offtopic reactie die wel was blijven staan.
Zie TR.
Grafiek spreekt boekdelen qua snelheid. Wat dit dan met degradatie doet weet niemand maar zou een steekhoudend argument kunnen zijn. Accu zodanig op de grens volstampen dat wanneer je vaak snellaadt je dit na 150K hard gaat merken in degradatieGiga schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:15:
[...]
Ook dit antwoord is begrijpelijk. Maar het is nog steeds niets anders dan een uitleg waarom je met de CATL ook prima uit de voeten kunt. Feit blijft dat je met de BYD gewoon absoluut sneller snellaadt. Het valt met de beste wil niet te weerleggen dat het gewoon de betere batterij is. Edge-cases of niet. Ik had het wel geweten als ik een M3H had kunnen krijgen met de BYD ipv de CATL.
Who knows...
KabelbreukZensu schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:31:

Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.