Giga schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:13:
[...]
Dit is waarschijnlijk bedoeld als relativering? Ik bedoel:
idealiter laadt een BEV net zo snel op als een ICE, zet je je auto daarna op de parkeerplaats en ga je dan Netflix kijken / plassen. Of heb ik mij nog niet voldoende aangepast aan de relaxte manier van reizen of begrijp ik die gewoon niet?
Dit is niet bedoeld als een BEV vs ICE discussie, want die keuze hebben we al lang gemaakt. Maar meer om te begrijpen waarom je het sneller kunnen laden van batterijen ziet als iets onnodigs zelfs uitdagends.
Ik zie het idealiter zo:
Je wilt stoppen, parkeert de auto, plugt in en doet de dingen die je tijdens de stop moet doen. Als je klaar bent met je dingen te doen moet de auto dan weer vol genoeg zijn voor de volgende etappe.
Het hele idee dat een tankstop moet worden nagedaan is een beetje onzinnig. Bij een tankstop sta je namelijk 5 minuten voor niets stil en kun je in die tijd niet iets anders doen.
OK met 5 minuten laden kan ik wel even achter een boom duiken voor een boodschap, maar als ik daarna de auto moet verplaatsen om nog een kop koffie te halen en even de benen te strekken vind ik het niet per se handiger.
Een minimale stop met mijn gezin duurt al snel 25 minuten en dan zit de auto alweer op 80%. Sneller helpt dan niet echt. Sterker nog, als de auto al eerder klaar is bijv. 20 minuten, dan moet ik tijdens de break alvast terug om de auto weer uit te pluggen...
In sommige gevallen is sneller laden uiteraard wel beter. Bijv. je bent op weg ergens heen en komt net 20% tekort. Dan is het inderdaad hoe sneller hoe beter.
Maar er werd hier voor een laadbeurt tot 50% een verschil van 3 minuten genoemd. Daarnaast komt dit voor veel mensen waarschijnlijk niet zo vaak voor.
Dus in die zin bedoel ik dat het verschil tussen Blade en CATL voor de meeste mensen niet zo heel erg belangrijk is als het gaat om de laadsnelheid.