Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 269 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.879 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
bilgy_no1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:39:
[...]
Mooi dus dat de Blade het iets sneller doet, maar in de praktijk niet echt een groot verschil.
Ik vind het verschil toch best wel significant.
Strakke laadcurve van 170+ tot 48/50% (tot 50% = 9 min BYD vs 12 min CATL en tot 80% = 20 min BYD en 29 min CATL)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

schumi1986 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:58:

Meer privé eigenaren van een model 3/Y die twijfelen over een overstap naar niet elektrisch?
Nee, dat gaat hier niet gebeuren denk ik. Ik ben nooit een petrolhead geweest en heb altijd al een hekel aan dat motorgeluid gehad.

Bij tanken ging ik altijd uit de benzine/diesel damp staan en had het idee bij elke tankbeurt een Saoudi een hand te geven.
De stilte en alle rijhulp van de tesla MY vind ik bijzonder aangenaam.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
  • Laatst online: 08-09 11:22
Giga schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:30:
[...]

Ik vind het verschil toch best wel significant.

[...]
Dat is het zeker, en toch denk ik dat het in de praktijk niet veel uitmaakt: of je kijkt toch nog even de scène af bij Netflix of plassen en koffie duurden langer. Bij die steeds hogere laadsnelheid denk ik altijd weer waarom? Hij is nu al snel genoeg, moet ik mij straks gaan haasten!
Misschien ben ik al wel teveel gewend aan de relaxte manier van reizen met een Tesla. Dat gejakker hoeft miet meer (misschien ook de leeftijd)…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
  • Laatst online: 08-09 11:22
Ik ga vanmiddag een moeilijke keuze maken..

Heb een proefrit in een BMW i5 en een BMW M3 competition touring.

Of mijn model Y behouden en een I5 touring erbij of volledig afstappen van elektrisch rijden en mijn model Y inruilen en de M3 competition touring nemen.

Het voelt voor mij een beetje als een laatste kans om nog een heerlijke niet elektrische auto te nemen, overstappen naar elektrisch kan in de toekomst altijd nog maar andersom gaat steeds moeilijker worden.

Meer privé eigenaren van een model 3/Y die twijfelen over een overstap naar niet elektrisch?
Wat een luxe! Geen medelijden met je 🥳
Ben benieuwd wat je ervan vindt na de proefrit. Vroegah stond zo’n M3 hoog op de apenrots. Ik vraag mij oprecht alleen af of het verschil in ‘beleving’ nog steeds zo aanzienlijk is ten opzichte van wat de rest rijdt.

Persoonlijk vind ik onze huidige m3 LR en toekomstige MY LR al state of the art. De behoefte om zelf weer een ICE te rijden, is er niet meer. Zoonlief, 13, vroeg het recent nog: “als geld geen probleem is, wat zouden we dan rijden”. Tot mijn eigen verbazing gebruikte ik niet het woord Maserati, maar zei ik echt een S plaid en MY LR. Hij kon zich er volledig in vinden. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:55

RoofTurkey

PredatorKalkoen

bert pit schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:34:
[...]

Nee, dat gaat hier niet gebeuren denk ik. Ik ben nooit een petrolhead geweest en heb altijd al een hekel aan dat motorgeluid gehad.

Bij tanken ging ik altijd uit de benzine/diesel damp staan en had het idee bij elke tankbeurt een Saoudi een hand te geven.
De stilte en alle rijhulp van de tesla MY vind ik bijzonder aangenaam.
Ben zelf wel een petrolhead (geweest?), maar ben het verder helemaal met je eens. Zonder thuisladen is het laadpaskwartet wel een beetje vervelend, maar de rest is zalig. Veel vermogen (MYP), rust aan boord, ruimte voor alles en meer en als er een paar leuke bochten komen rijd een Tesla super sportief. Daarna de AP er weer op en rustig wachten tot de volgende leuke stukken om zelf te rijden.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
MooieMario schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:53:
[...]

Dat is het zeker, en toch denk ik dat het in de praktijk niet veel uitmaakt: of je kijkt toch nog even de scène af bij Netflix of plassen en koffie duurden langer. Bij die steeds hogere laadsnelheid denk ik altijd weer waarom? Hij is nu al snel genoeg, moet ik mij straks gaan haasten!
Misschien ben ik al wel teveel gewend aan de relaxte manier van reizen met een Tesla. Dat gejakker hoeft miet meer (misschien ook de leeftijd)…..
Dit is waarschijnlijk bedoeld als relativering? Ik bedoel: idealiter laadt een BEV net zo snel op als een ICE, zet je je auto daarna op de parkeerplaats en ga je dan Netflix kijken / plassen. Of heb ik mij nog niet voldoende aangepast aan de relaxte manier van reizen of begrijp ik die gewoon niet? :P

Dit is niet bedoeld als een BEV vs ICE discussie, want die keuze hebben we al lang gemaakt. Maar meer om te begrijpen waarom je het sneller kunnen laden van batterijen ziet als iets onnodigs zelfs uitdagends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Of mijn model Y behouden en een I5 touring erbij of volledig afstappen van elektrisch rijden en mijn model Y inruilen en de M3 competition touring nemen.

Het voelt voor mij een beetje als een laatste kans om nog een heerlijke niet elektrische auto te nemen, overstappen naar elektrisch kan in de toekomst altijd nog maar andersom gaat steeds moeilijker worden.

Ben je dan echt alleen in de markt voor nieuw-nieuw? Of ook jong tweedehands?
Want je 'laatste keer' een oersterkte ICE kopen kan ik helemaal begrijpen.
De M3 touring gaat je natuurlijk maximaal rijbeleving/genot geven.
Mocht het niet persé nieuw-nieuw moeten, dan zou ik eens in een Alpina rijden.
Recent een B5 (2020) gereden. Wat een beest. Stiekem sneller dan de M5. Én erg waardevast. Dan valt de afschrijving je straks misschien ook mee.

Over je Model Y: Wat jammer dat hij je niet bevalt. Je hebt hem pas sinds aug 2023.
Je wilde hem toch al veel eerder verkopen (toen hij 4 maanden oud was):
schumi1986 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Zijn je klachten nooit opgelost/nooit goed gekomen?

Of alles wél opgelost en wil je hem voor een prikkie aan mij verkopen? :+ :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:31
bilgy_no1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:55:
[...]

Ik heb geen van die spullen via Ali in mijn auto, sowieso geen after market wieldoppen, dus weet niet waar je dat vandaan haalt...

En tja, hij vroeg of mensen twijfelden over een stap terug naar fossiel en ik gaf gewoon mijn antwoord. Wat hij ermee doet moet hij zelf weten.

Ik vind het overigens niet 'doordraven'. Een nieuwe fossiele auto van dat kaliber die uiteindelijk 300.000 km rijdt (ipv een EV) betekent weer minstens 75 ton onnodige CO2 in de atmosfeer over de levensduur van de auto (hiermee bedoel ik dus 75 ton meer dan wat een Model Y obv de NL stroom mix zou uitstoten). Naast de wijze van verwarmen van je huis is de aanschaf van een auto juist een van de zaken waarmee je als consument nu net wel een aanzienlijke impact hebt.
Ik fiets dagelijks een deel van mijn woonwerk verkeer en ik vind de CO2 uitstoot niet de belangrijkste reden om voor elektrisch te kiezen. Dat je je omgeving niet vergiftigt vind ik veel zwaarder wegen. Wat mij betreft worden verbrandingsmotoren per direct verboden binnen de bebouwde kom. Te beginnen met de brommers overigens.

/rant ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11

Net ernaar waar je gelukkig van word.
Ik ben superblij dat onze ICE binnenkort de deur uitgaat. Nog iets meer dan een week dan rijden we in een M3H RWD. Grootste deel van het jaar rechtstreeks op eigen zonne-energie. Daar word ik blij van. :D

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Giga schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:13:
[...]

Dit is waarschijnlijk bedoeld als relativering? Ik bedoel: idealiter laadt een BEV net zo snel op als een ICE, zet je je auto daarna op de parkeerplaats en ga je dan Netflix kijken / plassen. Of heb ik mij nog niet voldoende aangepast aan de relaxte manier van reizen of begrijp ik die gewoon niet? :P

Dit is niet bedoeld als een BEV vs ICE discussie, want die keuze hebben we al lang gemaakt. Maar meer om te begrijpen waarom je het sneller kunnen laden van batterijen ziet als iets onnodigs zelfs uitdagends.
Ik zie het idealiter zo:
Je wilt stoppen, parkeert de auto, plugt in en doet de dingen die je tijdens de stop moet doen. Als je klaar bent met je dingen te doen moet de auto dan weer vol genoeg zijn voor de volgende etappe.

Het hele idee dat een tankstop moet worden nagedaan is een beetje onzinnig. Bij een tankstop sta je namelijk 5 minuten voor niets stil en kun je in die tijd niet iets anders doen.

OK met 5 minuten laden kan ik wel even achter een boom duiken voor een boodschap, maar als ik daarna de auto moet verplaatsen om nog een kop koffie te halen en even de benen te strekken vind ik het niet per se handiger.

Een minimale stop met mijn gezin duurt al snel 25 minuten en dan zit de auto alweer op 80%. Sneller helpt dan niet echt. Sterker nog, als de auto al eerder klaar is bijv. 20 minuten, dan moet ik tijdens de break alvast terug om de auto weer uit te pluggen...

In sommige gevallen is sneller laden uiteraard wel beter. Bijv. je bent op weg ergens heen en komt net 20% tekort. Dan is het inderdaad hoe sneller hoe beter.

Maar er werd hier voor een laadbeurt tot 50% een verschil van 3 minuten genoemd. Daarnaast komt dit voor veel mensen waarschijnlijk niet zo vaak voor.

Dus in die zin bedoel ik dat het verschil tussen Blade en CATL voor de meeste mensen niet zo heel erg belangrijk is als het gaat om de laadsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:53
Tomatos Tomatoes

Hoe je het ook wendt of keert ik heb een auto gekocht waarbij ik geen adaptieve matrix verlichting had en ook geen flauw idee dat dit eraan zat te komen en na een simpele software-update had ik een optie waar andere automakers gegarandeerd een vergoeding voor zouden vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
snip

[ Voor 99% gewijzigd door We Are Borg op 02-03-2024 19:06 . Reden: Het BMW topic is 1 deurtje verder :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Knip

[ Voor 106% gewijzigd door Notna op 01-03-2024 19:48 . Reden: De HK is een paar deuren verder. ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mocht de eigenaar van een lichtblauwe Model Y uit Nijmegen meelezen:

Wat een prachtige kleur! Nooit gedacht dat baby blauw goed kon staan op een auto, maar het zag er verrekt leuk uit!

Weer ontopic:
Vroeger had ik posters van een Lambo en een Ferrari boven m'n bed, nu zou ik niet eens weten wat de laatste modellen zijn. Waarschijnlijk nog langzamer ook dan een Plaid (sowieso dan een Nevera).

ICE is voorbij. Das war einmal. Kan er niet heet of koud van worden, tenzij je in de file weer achter zo'n ding staat met duidelijk zichtbare dampen, dan gaat snel de recirculatie aan.

Eigenlijk net zoals ik vroeger de meest extreme E-ATX dual GPU/dual CPU builds extreem vet vond, en nu het veel leuker vind hoe men in een onopvallend SSF kastje zoveel mogelijk power propt.

[ Voor 61% gewijzigd door Jeroenneman op 01-03-2024 16:56 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
bilgy_no1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:36:
[...]

Ik zie het idealiter zo:
Je wilt stoppen, parkeert de auto, plugt in en doet de dingen die je tijdens de stop moet doen. Als je klaar bent met je dingen te doen moet de auto dan weer vol genoeg zijn voor de volgende etappe.

Het hele idee dat een tankstop moet worden nagedaan is een beetje onzinnig. Bij een tankstop sta je namelijk 5 minuten voor niets stil en kun je in die tijd niet iets anders doen.

OK met 5 minuten laden kan ik wel even achter een boom duiken voor een boodschap, maar als ik daarna de auto moet verplaatsen om nog een kop koffie te halen en even de benen te strekken vind ik het niet per se handiger.

Een minimale stop met mijn gezin duurt al snel 25 minuten en dan zit de auto alweer op 80%. Sneller helpt dan niet echt. Sterker nog, als de auto al eerder klaar is bijv. 20 minuten, dan moet ik tijdens de break alvast terug om de auto weer uit te pluggen...

In sommige gevallen is sneller laden uiteraard wel beter. Bijv. je bent op weg ergens heen en komt net 20% tekort. Dan is het inderdaad hoe sneller hoe beter.

Maar er werd hier voor een laadbeurt tot 50% een verschil van 3 minuten genoemd. Daarnaast komt dit voor veel mensen waarschijnlijk niet zo vaak voor.

Dus in die zin bedoel ik dat het verschil tussen Blade en CATL voor de meeste mensen niet zo heel erg belangrijk is als het gaat om de laadsnelheid.
Het lijkt mij anders echt ideaal als laden zo snel kan als een tank volgooien. Bedenk eens: met een SuC zou dat zelfs sneller zijn dan de volledige actie en transactie bij de pomp. Daarna kun je altijd nog netflix gaan kijken of even doorrijden naar dat stadje omdat je liever daar luncht dan bij snelweg entourage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

turkeyhakan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:34:
[...]

Mijn auto stond praktisch tegen de muur (5 cm van af) en meneer heeft geprobeerd er nog tussen te plassen, voor zo ver dat heeft mogen passen.

Dus ja, waarschijnlijk ook spetters tegen de auto.

Net de auto uitvoerig gewassen, maar wat een mensen zijn er op deze aarde…
Jammer dat je op dat moment die 400 Volt niet kon aanwenden...

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:11
Giga schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:00:
[...]

Het lijkt mij anders echt ideaal als laden zo snel kan als een tank volgooien. Bedenk eens: met een SuC zou dat zelfs sneller zijn dan de volledige actie en transactie bij de pomp. Daarna kun je altijd nog netflix gaan kijken of even doorrijden naar dat stadje omdat je liever daar luncht dan bij snelweg entourage.
Ik zou het wel lekker vinden als het een keuze is, er zijn momenten dat ik lekker rap door wil, maar ook voldoende momenten dat ik bij een supercharger aanstekker en dan een hapje wil eten. Meestal met vrienden met kids dus dan bij een nabijgelegen maccyD, dan zit je gauw een uur, zo'n supercharger is altijd een 3-4 minuten lopen verderop.

De laatste keer dat dat gebeurde (vorige week) heb ik in de gaten zitten houden of de vulling van de Superchargerplekken niet boven de 50% uit kwam want dan heb je geen idle fees :*) dus uiteindelijk een uur en een kwartier aan de stekker gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Mar.tin schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:24:
[...]

Ik zou het wel lekker vinden als het een keuze is, er zijn momenten dat ik lekker rap door wil, maar ook voldoende momenten dat ik bij een supercharger aanstekker en dan een hapje wil eten. Meestal met vrienden met kids dus dan bij een nabijgelegen maccyD, dan zit je gauw een uur, zo'n supercharger is altijd een 3-4 minuten lopen verderop.

De laatste keer dat dat gebeurde (vorige week) heb ik in de gaten zitten houden of de vulling van de Superchargerplekken niet boven de 50% uit kwam want dan heb je geen idle fees :*) dus uiteindelijk een uur en een kwartier aan de stekker gestaan.
Zit u dan echt zo lang? De paar keren dat ik er ben geweest zijn wij na een half uur echt wel helemaal totaal klaar bij een McD of ander wegrestaurant en voel ik bijna te goor om te rijden. 😂 Een echt restaurant is toch anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07

Ik had vorige week zitten rekenen, met de huidige benzine prijzen wil ik zelf de boodschappen autotje van mijn vrouw vervangen met een EV. Maar als de brandstofkosten jou niets uitmaakt dan zou ik lekker doen wat je hart sneller laten kloppen. Ik weet wel wat ik zou doen als ik met zelfde dillema zit...
Begint met een P, eindigt met een D.
https://www.tesla.com/nl_...by=plh&zip=3000aa&range=0

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:11
Giga schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:40:
[...]

Zit u dan echt zo lang? De paar keren dat ik er ben geweest zijn wij na een half uur echt wel helemaal totaal klaar bij een McD of ander wegrestaurant en voel ik bijna te goor om te rijden. 😂 Een echt restaurant is toch anders.
Even voor je opgezocht, was Supercharger Erftstadt. Dat is een paar minuutjes lopen naar MaccyD, daar aangekomen waren de vriendjes hun kroost nog uit hun ICE ladend. Naar binnen gegaan, allemaal een plasje gedaan, eten besteld, en daar hebben we zeker een kwartier tot 18:20 op zitten wachten, ik heb een foto van 18:18 dat we nog geen eten hebben in elk geval. Rustig gegeten, alle kids weer een zekerheidsplasje, en na een "laadsessie" van 54 minuten. (17:49 aangestekkerd met 10%, 18:29 was mijn Model 3 RWD 2022 op 100%) 18:44 losgestekkerd en laatste stukje naar huis gereden.

Ik had voldoende prik om thuis te komen grofweg toen ik de Mac in liep / klaar was met plassen. :+

En to be fair, elders eten dan "langs de route" hadden we ook niet gedaan als laden nog sneller ging. Maar iedereen is anders. O+

[ Voor 10% gewijzigd door Mar.tin op 01-03-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Mar.tin schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:49:
[...]

Even voor je opgezocht, was Supercharger Erftstadt. Dat is een paar minuutjes lopen naar MaccyD, daar aangekomen waren de vriendjes hun kroost nog uit hun ICE ladend. Naar binnen gegaan, allemaal een plasje gedaan, eten besteld, en daar hebben we zeker een kwartier tot 18:20 op zitten wachten, ik heb een foto van 18:18 dat we nog geen eten hebben in elk geval. Rustig gegeten, alle kids weer een zekerheidsplasje, en na een "laadsessie" van 54 minuten. (17:49 aangestekkerd met 10%, 18:29 was mijn Model 3 RWD 2022 op 100%) 18:44 losgestekkerd en laatste stukje naar huis gereden.

Ik had voldoende prik om thuis te komen grofweg toen ik de Mac in liep / klaar was met plassen. :+

En to be fair, elders eten dan "langs de route" hadden we ook niet gedaan als laden nog sneller ging. Maar iedereen is anders. O+
Interessant! Nou, wij kunnen echt niet langer dan een half uur in een McDonalds zitten hebben we gemerkt. Dan zijn we helemaal gaar en stink ik uren in de wind. En 20 min max, dan wil ik echt wegwezen van het laden denk ik. We gaan het zien, van de zomer eens een weekje met de auto op pad. Kijken of we de vliegvakantie missen. Kinderen zijn nu op de juiste leeftijd dat ze niet irritant zijn bij lange ritjes. 🤞

Nog steeds, als ik met een paar minuten klaar kon zijn en dan geheel zelf de stops kon bepalen/ invullen, voelde ik mij vrijer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Knip, offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 01-03-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:39
mjvdzwet schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:20:
[...]

Dat kost hij hier met subsidie ook.

Ik neem aan dat je als Nederlander geen Belgische subsidie krijgt en in Nederland niet op een geïmporteerde auto.
In NL kom je na subsidie op 41k (44-3).
Op een geïmporteerde BEV krijg je hier ook nog gewoon de 2000 die voor 2e hands EV's wordt verstrekt. Dus zou je op 38k uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
Aurelium schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:23:
[...]

Je moet even een belg zien te vinden die de auto voor jou koopt.
Hoezo? Iedere EU burger kan binnen de EU alles kopen zou je zeggen. Wellicht dat Tesla je het wel moeilijk maakt maar dat zou niet mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
Knip, offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 01-03-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21
Ik gebruik in mijn huidige auto altijd android auto en flitsmeister.
Ik ben een beetje huiverig om daar vanaf te stappen.
Welke alternatief biedt de model y hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
Flitsmeister gewoon via de telefoon in de lader (alhoewel de gps ontvangst voor de eerste fix er soms wat te onder leiden heeft).

Android auto heb je niet nodig in een Tesla met een gelijke navigatie en de Spotify en Apple music apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 21:07

DarkSide

theres no place like ::1

Heb FM nu op de telefoon.
de telefoon wordt draadloos opgeladen.
Het scherm staat aan zodat ik al iets kan zien wat er aankomt. Maar heb ook het geluid aan staan.
Dit als vervanger van Waze.binnen android auto.

In de basis is de navi etc goed in tesla. En heb je geen AA nodig.
Grootste wat ik mis is handsfree kunnen antwoorden op whatsappp/signal/etc.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Knip, offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 01-03-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Vandaag een wasbox opgezocht om de Y te wassen. Tot mij verbazing zag ik (al) een puntje op de frunk.. ~1200 km gelopen. Betreft overigens een wit Y, waarvan men zegt dat het de sterkste lak van Tesla is :X

Iemand ervaring met een lakstift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:54
Knip, offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 01-03-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:00

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

MMM ik woon in Nijmegen en heb een blauwe Y sinds kort. Is niet baby blauw.
Knip, offtopic

[ Voor 48% gewijzigd door Taro op 01-03-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Laatst online: 12-09 17:12
Knip, offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 01-03-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Is dit ineens een stepjes topic geworden?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:00

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Vraag, In mijn Y zit een LFP accu. Dien je minimaal een keer per week op te laden tot 100 procent. Echter is het beter deze accu na ieder ritje volledig op te laden of kun je dat beter doen wanneer je op de 30/40 procent lading zit?
Groet, peter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
peerke 1960 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:31:
Vraag, In mijn Y zit een LFP accu. Dien je minimaal een keer per week op te laden tot 100 procent. Echter is het beter deze accu na ieder ritje volledig op te laden of kun je dat beter doen wanneer je op de 30/40 procent lading zit?
Groet, peter
Minimaal eenmaal per week tot 100% laden, maar zeker niet dagelijks tot 100% laden.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Giga schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:00:
[...]

Tja, ieder z'n ding. Ik heb zelf inmiddels een andere manier van reizen. Inpluggen, ondertussen iets anders doen en daarna weer door.

Onlangs de wintersport gedaan. Eerste stop Supercharger Wavre, bij het hotel daar een OK pizzaatje geluncht, allemaal even geplast en weer door. Supercharger Metz (Hauconcourt) was ook handig naast een hypermarché, dus daar wat boodschapjes gedaan en sushi gehaald die we vervolgens rijdend hebben opgepeuzeld als avondeten (langzaam rijdend en stilstaand verkeer).

Als ik aparte laadpauzes had moeten doen en daarna nog dit soort stops zou het echt wel aantikken qua tijd. Want ook al is het maar 5 minuten laden, met alles er omheen (afrit, inparkeren, inpluggen, uit pluggen en weer de snelweg op) ben je al snel 10-15 minuten kwijt. 4-5x op een rit en je bent een uur extra onderweg.

Alles tussen 20-30 minuten is voor mij dus meestal prima. Als 10-80% richting 45 minuten gaat (zoals bijv de ID4) dan vind ik het wel irritant worden.

Als het echt heel snel kan (<10 minuten) dan zie ik daar wel een use case voor als ik zelf een lange rit heb en zonrap mogelijk wil reizen. Maar heel vaak komt dat niet voor, dus ik hoef niet per se zo'n batterij die in 5 minuten weer vol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peerke 1960 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:31:
Groet, peter
Wat @Taro zegt, met de toevoeging dat diepe ontlading op regelmatige basis ook niet zo goed is. Dus beter weer tussen 20-40% inpluggen zoals je zelf al vermoedde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 23:26
Hoe zouden jullie het laden inplannen bij de model 3 met LFP als je niet wekelijks een langere rit hebt? Ik heb best vaak een week dat ik slechts 25 km moet rijden en dan vervolgens 4 dagen de auto weg zet. Dus als ik minimaal 1x per week de auto naar 100% moet opladen, dan parkeer ik de auto 4 dagen lang met 95%. En dat lijkt me niet goed. Maar slechts 1 keer per 3 weken opladen tot 100% kan dan ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Angriebirdie schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:49:
Hoe zouden jullie het laden inplannen bij de model 3 met LFP als je niet wekelijks een langere rit hebt? Ik heb best vaak een week dat ik slechts 25 km moet rijden en dan vervolgens 4 dagen de auto weg zet. Dus als ik minimaal 1x per week de auto naar 100% moet opladen, dan parkeer ik de auto 4 dagen lang met 95%. En dat lijkt me niet goed. Maar slechts 1 keer per 3 weken opladen tot 100% kan dan ook weer niet.
Ik heb zelf een SmartEVSE, ik laat hem zakken tot 60% en laad dan tot 80%.

Alleen als ik "ver" weg moet dan laad ik hem tot 100% vlak voor vertrek.

Het is alleen voor het calibreren, dus als ik binnen de 60-80 blijf zal ik altijd veilig met de ondergrens en afwijkingen in de calibratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:52

RvV

Waarom zou je niet 1x per 3 weken tot 100% kunnen laden? Gaat prima hoor. Als je hem lange tijd niet gebruikt, dan zou ik hem rond de 50-60% opladen. Na productie staan die auto's ook weken stil op een boot of parkeerterrein.
Het probleem zal eerder zijn dat de BMS moeilijk kan inschatten hoe vol de accu daadwerkelijk nog is als je hem lange tijd niet tot 100% hebt geladen. Daarom het "Top balancen" tot 100% zo nu en dan.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Ik laad maar één keer per week en dan doe ik maar meteen tot 100%. Meestal de dag voordat ik de auto voor een wekelijkse langere rit nodig heb.

[ Voor 40% gewijzigd door Giga op 01-03-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
RvV schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:02:
[...]

Waarom zou je niet 1x per 3 weken tot 100% kunnen laden? Gaat prima hoor. Als je hem lange tijd niet gebruikt, dan zou ik hem rond de 50-60% opladen. Na productie staan die auto's ook weken stil op een boot of parkeerterrein.
Het probleem zal eerder zijn dat de BMS moeilijk kan inschatten hoe vol de accu daadwerkelijk nog is als je hem lange tijd niet tot 100% hebt geladen. Daarom het "Top balancen" tot 100% zo nu en dan.
Omdat ze adviseren het minimaal 1 keer per week te doen. Daarom dacht ik dat het wellicht niet goed is voor de cellen als je langere periodes niet tot 100% zou laden en wellicht sneller degradatie zou krijgen of een onbalans tussen de cellen oid. Maar als alleen het BMS de lading lastiger kan inschatten en dit vervolgens weer herstelt wordt door naar 100% te laden na een aantal weken, dan is dat voor ons gebruik prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simone2011
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-11-2024
Goedenavond,

19maart onze model y rwd ophalen.(kan niet wachten 🤪)
Wit + trekhaak. Findio met een lage rente heeft ons over de streep getrokken.

Uiteraard ook de subsidie helpt mee.

Nu nog opzoek naar een verzekering ik vooralsnog uit bij ABN.

Lage premie en goede voorwaarden.

Iemand nog andere tips?

Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

Simone2011 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:54:
Goedenavond,

Iemand nog andere tips?
Nee, ik ben ook overgestapt naar de ABN. :P

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

Angriebirdie schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:48:
[...]

Omdat ze adviseren het minimaal 1 keer per week te doen. Daarom dacht ik dat het wellicht niet goed is voor de cellen als je langere periodes niet tot 100% zou laden en wellicht sneller degradatie zou krijgen of een onbalans tussen de cellen oid. Maar als alleen het BMS de lading lastiger kan inschatten en dit vervolgens weer herstelt wordt door naar 100% te laden na een aantal weken, dan is dat voor ons gebruik prima :)
Over een jaar of 10 kunnen we wel vertellen wat de beste manier was. :) Er is nog vrij weinig data van de LFP packs over een lange periode, vooral de BYD blade is er pas sinds mei 2023 dacht ik.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angriebirdie
Goedenavond,

Iemand nog andere tips?
Ikzelf zit bij Promovendum, die was voor mij een stuk goedkoper dan ABN en 3 jaar nieuwwaarde gedekt. ANWB heb ik ook veel voorbij zien komen op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Angriebirdie schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:01:
[...]

Ikzelf zit bij Promovendum, die was voor mij een stuk goedkoper dan ABN en 3 jaar nieuwwaarde gedekt. ANWB heb ik ook veel voorbij zien komen op het forum.
Let op: autoruitschade als gevolg van het volgende heeft wel gevolgen voor je bonus-malus en het aantal
schadevrije jaren:
• Vandalisme, aanrijding, botsing, omslaan, van de weg raken of in het water komen.
• Schade aan een panorama dak of dakraam van de auto

Die was inderdaad ook wel aantrekkelijk en bij mij net zo duur. Maar aangezien ik altijd pech heb, verwacht ik wel dat mijn panoramadak een keer gaat sneuvelen op de snelweg oid. Dat was voor mij een reden om die even te laten schieten.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Goedenavond,

Iemand nog andere tips?
Univé hier, +-82 Euro/maand voor MY LR. Maar zoek vooral ook even terug in dit topic, komt hier zeer regelmatig langs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ik denk dat het Tesla advies geldt voor gemiddeld verbruik. Die 100% laadregel is om het kilometrage goed in te kunnen schatten. Met jouw gebruik is die inschatting waarschijnlijk niet zo belangrijk. Ik zou derhalve 1 X per maand naar 100% gaan en de rest tussen de 40% en 60% laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn2511
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-09 09:37
Oekol schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 23:31:
[...]

Welke update zit je? Ik zat op .6 en vanmiddag deed bij mij ook gek. Bellen wilde niet en andere opdrachten ook niet .7 staat nu klaar om vannacht geïnstalleerd te worden. Hopen dat dat het verhelpt.
Ik zat op 2024.2.6, maar het heeft sinds premium connectivity verliep op 16 december nooit goed gewerkt. Soms lijkt de verkeersinfo het te doen, maar dat is dan omdat hij deze nog heeft opgehaald voordat er met Wifi is verbonden. Het zal wel elke x minuten verversen en dan krijg je de melding “Route zonder actuele verkeersinformatie” (zie foto). Apple music speelt wel af.
Van de week maar een service verzoek ingediend bij Tesla. Toen hebben ze 2024.2.7 gelijk naar mijn auto gepusht, maar uiteraard heeft dit niks geholpen helaas…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fx2uXg_xu6aLg--O9R6a8Z7Zo48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IznCvwbsgSGixZgCD44tMdGu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dEBASERpIX
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
Sinds gisteren trotse eigenaar van een zwarte MY RWD. Dus na levering direct op zoek naar welke batterij ik geloot heb. LFP! Maar ... of mijn zoekskills laten te wensen over of het moet zo. Is er naast het VIN nummer nog een methode om te zien of je CATL of BYD hebt? (In de info op de wagen zelf zie ik enkel het type, niet de producent.) Ik zie vaak de tip om op inschrijvingsdienst van NL te kijken om zeker te zijn, maar Belg hier ... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:03
Goedenavond,

Iemand nog andere tips?
InsuremyTesla

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:58
dEBASERpIX schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:08:
Sinds gisteren trotse eigenaar van een zwarte MY RWD. Dus na levering direct op zoek naar welke batterij ik geloot heb. LFP! Maar ... of mijn zoekskills laten te wensen over of het moet zo. Is er naast het VIN nummer nog een methode om te zien of je CATL of BYD hebt? (In de info op de wagen zelf zie ik enkel het type, niet de producent.) Ik zie vaak de tip om op inschrijvingsdienst van NL te kijken om zeker te zijn, maar Belg hier ... :)
Afgezien dat t geen fluit uit maakt (de een laad iieeets sneller, op vakanties een minuut of twee eerder weg) en de andere heeft iets meer capaciteit. Kan je het in NL bij de rdw zien waar je je kenteken invulde. Via VIN zie je alleen of je LFP hebt of niet als ik 't goed heb.

Een BE RDW heb je vast ook wel? Daar ketenen invullen en dan moet je 't zien.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

dEBASERpIX schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:08:
De 7e letter in je VIN moet je opzoeken. Die staat toch ook ergens in je menu bij "software"? :)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
RvV schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:53:
[...]

De 7e letter in je VIN moet je opzoeken. Die staat toch ook ergens in je menu bij "software"? :)
En dan? Dan heeft die LFP wat die al had gevonden. Niet of het een CATL of BYD is.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RvV

RvV

Oekol schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:02:
[...]

En dan? Dan heeft die LFP wat die al had gevonden. Niet of het een CATL of BYD is.
Ok dan, voor de quadriljoenste keer. E=BYD, F=CATL. :D

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caroden
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-08-2024
RvV schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:03:
[...]

Ok dan, voor de quadriljoenste keer. E=BYD, F=CATL. :D
Nou inderdaad! Het is hier al zó vaak verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Goedenavond,

Iemand nog andere tips?
Wij kwamen ook op ABNAMRO uit een jaar geleden. ZLM nam toen geen Tesla in verzekering maar dat zou nu anders moeten zijn, begreep ik. Dat is een erg goede verzekeraar met lage premies en mocht er iets tegenzitten: heel klantgerichte hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
  • Laatst online: 10:40
Ik heb een vraag waar ik online het antwoord niet op kan vinden.

Vandaag mijn auto aan de lader gehangen van een publieke laadpaal iets verder van mijn huis die 17kw kan laden.
Helaas zie ik dat het laden niet sneller gaat dan 11kw.

Weet iemand waarom dit is?

Ik lees via Google tegenstrijdige artikelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:26
dimocash schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:06:

Vandaag mijn auto aan de lader gehangen van een publieke laadpaal iets verder van mijn huis die 17kw kan laden.

Model 3 en Y laadt 3 fasen 16A en dat is 11 kW. Om 17 kW te laden heb je 3x 25A nodig en dat kan de auto niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
dimocash schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:06:

Er zijn maar een paar auto's die met 22 kW AC kunnen laden (Let op: DC laden kan wel sneller, maar een publieke laadpaal in bijv. een woonwijk of bij een bedrijf betreft AC laden) en dat zijn in de Tesla familie bijv. de Model S en X. De Model 3 en Y kunnen maximaal 11 kW AC laden. Dus dat de laadpaal meer aan kan voegt niets toe.

De Model 3 en Y kunnen met DC snelladen uiteraard wel sneller dan 22 kW, daarbij is afhankelijk van het bouwjaar en type 250 kW de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
  • Laatst online: 10:40
Divak schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:09:
[...]
Model 3 en Y laadt 3 fasen 16A en dat is 11 kW. Om 17 kW te laden heb je 3x 25A nodig en dat kan de auto niet.
Aha bedankt!
Dan hoef ik deze niet meer te gebruiken 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Divak schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:09:
[...]
Met 11 kW mogen we blij zijn. Mijn Opel Ampera-e (Chevrolet Bolt - dus Amerikaan) kon in de praktijk bij Nederlandse palen maar 3.3kWh laden - ik heb maar een keer 7.9kWh bij een Belgische Carrefour paal meegemaakt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Oekol schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:51:
[...]

Afgezien dat t geen fluit uit maakt (de een laad iieeets sneller, op vakanties een minuut of twee eerder weg) en de andere heeft iets meer capaciteit.
De BYD laadt significant sneller dan de CATL. BYD heeft een strakke laadcurve van 170+ tot 48/50% (tot 50% = 9 min BYD vs 12 min CATL en tot 80% = 20 min BYD en 29 min CATL).

3 minuten = 3 minuten. 9 minuten = 9 minuten. Dat is met de beste wil van de wereld niet weg te relativeren: de BYD is de betere batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Giga schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:13:
[...]

De BYD laadt significant sneller dan de CATL. BYD heeft een strakke laadcurve van 170+ tot 48/50% (tot 50% = 9 min BYD vs 12 min CATL en tot 80% = 20 min BYD en 29 min CATL).

3 minuten = 3 minuten. 9 minuten = 9 minuten. Dat is met de beste wil van de wereld niet weg te relativeren: de BYD is de betere batterij.
Toch bijzonder dat ze in een Atto 3 niet zo snel laden, er is meer dan alleen de batterij dan denk ik, ook het BMS speelt een rol.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
[...]

Net ernaar wat je belangrijk vind. Ik vind de CATL de betere batterij. De eerste cijfers laten zien dat de CATL minder degradatie heeft wat heel fijn is als je de auto wat langer houd en wat vast ook helpt voor de inruilwaarde in de toekomst. Zal bijna altijd thuis laden, dat gaat toch maar met 11 kW, die enkele keer dat ik aan de snellader moet ga ik wel 9 minuten op een of ander forum wat lezen en schrijven :)

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:28
dimocash schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:20:
[...]

Aha bedankt!
Dan hoef ik deze niet meer te gebruiken 😅.
Waarom niet?
Voor laden gedurende de nacht is 11kW al veel meer dan nodig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Waarom staan Shell Recharge stations niet op de kaart met laders? :?
Is er een manier om voorbereiden van de batterij te forceren?
En wat is dit: (tesla-vehicle wifi) :?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_tgrd4ZW0lGIs5K2aQzzpuS5ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgwMTX1MR5rJ3MIlTo83cwTo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Sebazzz op 02-03-2024 12:24 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:30
Ik ben benieuwd welke acties Tesla bij het naderen van het einde van Q1 gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06-2024
Ik heb eens de lampen van mijn MY gekalibreerd met onderstaande Tetris foto als resultaat. Gaat dit goed?
Als ik de linker lamp handmatig verstel komt ook alleen het hoge balkje met een stukje plat mee maar blijft de rest op gelijke hoogte. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxP60fBOqsiCny9q1Lv3tLzNvFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Kl1tI52OkF3KF4hTTtReNYg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:00
zwoelie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:05:
Ik heb eens de lampen van mijn MY gekalibreerd met onderstaande Tetris foto als resultaat. Gaat dit goed?
Als ik de linker lamp handmatig verstel komt ook alleen het hoge balkje met een stukje plat mee maar blijft de rest op gelijke hoogte. [Afbeelding]
Dat lichtbeeld lijkt nergens op. Vooral het linker hoge blokje zorgt ervoor dat jouw koplampen extreem verblindend zijn voor tegenliggers. Je moet hiermee terug naar de garage!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
maharens schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:25:
[...]

Toch bijzonder dat ze in een Atto 3 niet zo snel laden, er is meer dan alleen de batterij dan denk ik, ook het BMS speelt een rol.
Absoluut, de vergelijking was dan ook tussen een Model Ei BYD vs CATL uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 20:46
Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:25:
[...]

Dat lichtbeeld lijkt nergens op. Vooral het linker hoge blokje zorgt ervoor dat jouw koplampen extreem verblindend zijn voor tegenliggers. Je moet hiermee terug naar de garage!
Die lijnen verdwijnen als je het opslaat. Dit is puur ter indicatie voor het afstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
Giga schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:30:
[...]

Absoluut, de vergelijking was dan ook tussen een Model Ei BYD vs CATL uitvoering.
Je bent wel heel stellig dat de BYD de betere batterij is. Dit geldt idd voor de laadsnelheid, de rest, zoals degradatie, weten we pas achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtabak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-08 10:52
Martijn2511 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:30:
[...]

Ik zat op 2024.2.6, maar het heeft sinds premium connectivity verliep op 16 december nooit goed gewerkt. Soms lijkt de verkeersinfo het te doen, maar dat is dan omdat hij deze nog heeft opgehaald voordat er met Wifi is verbonden. Het zal wel elke x minuten verversen en dan krijg je de melding “Route zonder actuele verkeersinformatie” (zie foto). Apple music speelt wel af.
Van de week maar een service verzoek ingediend bij Tesla. Toen hebben ze 2024.2.7 gelijk naar mijn auto gepusht, maar uiteraard heeft dit niks geholpen helaas…[Afbeelding]
Dat is ook niet vreemd, want zonder premium connectivity heb je geen live verkeersinformatie! En ook geen satelliet kaarten en andere live functies, zoals streaming video en audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corvi
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-01 12:38
Ik zit al een tijdje mee te lezen op dit forum en overweeg om een MYRWD privé aan te schaffen. Op de site van Tesla vind ik een gewicht van 1909 kg. Weet iemand of de massa ledig is. Dit ivm de MRB vanaf 2026 mogelijk 100%

Of ik premium connectivity of standaard met een hotspot ga gebruiken weet ik nog niet, maar standaard connectivity zit er (maar) 8 jaar op.
Wat gebeurt er na die tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sebazzz schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:13:
Waarom staan Shell Recharge stations niet op de kaart met laders? :?
Is er een manier om voorbereiden van de batterij te forceren?
En wat is dit: (tesla-vehicle wifi) :?[Afbeelding]
Tesla neemt alleen laders op die met een bepaalde frequentie worden gebruikt (door Tesla's neem ik aan) en die ook voldoende betrouwbaar zijn. Het kan dus aan het eerste liggen.

Ik vind ze daar ook iets te strikt mee. Aan de andere kant loop je anders het risico op een brakke lader aan te treffen.

Om het voorverwarmen bij een niet-Tesla lader te forceren moet die lader ook als lader in de navigatie zijn ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Corvi schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:49:
Ik zit al een tijdje mee te lezen op dit forum en overweeg om een MYRWD privé aan te schaffen. Op de site van Tesla vind ik een gewicht van 1909 kg. Weet iemand of de massa ledig is. Dit ivm de MRB vanaf 2026 mogelijk 100%

Of ik premium connectivity of standaard met een hotspot ga gebruiken weet ik nog niet, maar standaard connectivity zit er (maar) 8 jaar op.
Ledig gewicht 1884 kg voor mijn Y RWD geleverd in 02-2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:59
zwoelie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:05:
Als ik de linker lamp handmatig verstel komt ook alleen het hoge balkje met een stukje plat mee maar blijft de rest op gelijke hoogte. [Afbeelding]
Je kunt in de service handleiding lezen hoe je dat calibratie patroon moet gebruiken bij de wallmethod. Het patroon is niet bedoeld om zo op het oog mee af te stellen. Het is bedoeld om op vlakke ondergrond en op bepaalde afstand te richten op twee uitgemeten punten op de muur. Als je de calibratie verlaat stelt die vervolgens aan de hand van de regelgeving van het land de lamp verder af t.o.v. de gecalibreerde positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Sunri5e schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:53:
Ik ben benieuwd welke acties Tesla bij het naderen van het einde van Q1 gaat doen.
prijs omhoog denk ik.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

bilgy_no1 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:55:
[...]

Tesla neemt alleen laders op die met een bepaalde frequentie worden gebruikt (door Tesla's neem ik aan) en die ook voldoende betrouwbaar zijn. Het kan dus aan het eerste liggen.

Ik vind ze daar ook iets te strikt mee. Aan de andere kant loop je anders het risico op een brakke lader aan te treffen.
Shell Recharge laders zijn heel betrouwbaar en sneller dan Fastneds in mijn ervaring. :)
Om het voorverwarmen bij een niet-Tesla lader te forceren moet die lader ook als lader in de navigatie zijn ingesteld.
Dus alleen “Tesla erkende laders”. Ik heb overigens tot nu toe wel elke keer de “tip” gehad dat ik de volgende keer de accu moet laten voorverwarmen - wat ie al wel deed, dus kennelijk duurt dat langer dan de kwartier die ik aan het rijden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Met kleinere capaciteit dus je zal ook vaker moeten laden. Laten er ten eerste beginnen met dat 90% de snelladers waarschijnlijk amper aanraakt met woon werkverkeer. Weg je voordeel. Dus op vakantie heb je absoluut een voordeel van wat minuten. Maar vakantie heb je niet per se haast toch? Toch?! Of het de betere is weten we pas over een aantal jaren als er de degradaties kunnen vergelijken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Blommie01
  • Laatst online: 17-09 19:31
Na eindeloos in dit topic gelezen te hebben kan ik over enkele weken eindelijk mee gaan praten ;)

Vanmorgen is mijn witte Model Y LR besteld.

Bedankt voor alle info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online

Zijn als het me goed herinner verschillende gewichten, afhankelijk van de batterij.

En standaard connectivity zie inderdaad dat dit officieel 8 jaar erbij zit.
Worst case moet je ervan uitgaan dat het na 8 jaar vervalt, maar dan kunnen mogelijk bepaalde auto functies (remote verwarmen) niet meer werken.. En alleen met premium (nu 10euro) kunnen dat soort fucties weer beschikbaar komen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heeft iemand wel eens een kapotte laadpoort gehad en idee van de kosten voor vervangen? Mechaniek werkt nog prima maar door spelende kinderen is de klep zelf keurig doormidden… gaat om een 2023 Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
maharens schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:37:
[...]

Je bent wel heel stellig dat de BYD de betere batterij is. Dit geldt idd voor de laadsnelheid, de rest, zoals degradatie, weten we pas achteraf.
Ja, 100% de betere batterij deze generatie. 100%. Voor mijn ook het enige wat telt want zakelijke lease-rijder. De nieuwe CATL generatie lijkt dan weer wel > BYD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Giga schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:40:
[...]

Ja, 100% de betere batterij deze generatie. 100%. Voor mijn ook het enige wat telt want zakelijke lease-rijder. De nieuwe CATL generatie lijkt dan weer wel > BYD.
Ja he, die M3P schijnt nog weer veel beter te zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
maharens schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:42:
[...]

Ja he, die M3P schijnt nog weer veel beter te zijn _/-\o_
Zou die een BYD batterij hebben? Zou dit iets bijdragen aan de discussie? 🙄

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Giga schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:00:
[...]

Het voegt net zoveel toe als de bijdrage die jij levert aan de discussie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Giga schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:00:
[...]

Haha nee, zo heet die nieuwe batterij volgens mij, ik snap de verwarring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn2511
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-09 09:37
gtabak schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:39:
[...]

Dat is ook niet vreemd, want zonder premium connectivity heb je geen live verkeersinformatie! En ook geen satelliet kaarten en andere live functies, zoals streaming video en audio.
Zonder premium connectivity heb je wel live verkeersinfo, je ziet alleen de kleurtjes niet op het scherm. Waar het mij om gaat is dat als ik op Wifi zit (hotspot van iphone 15 PM) spraakbesturing en live verkeersinfo niet meer werken (maar apple music, podcasts, software downloads wel), en zodra ik de verbinding met de hotspot verbreek is het precies andersom zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
beyazz06 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:22:
[...]

Het voegt net zoveel toe als de bijdrage die jij levert aan de discussie...
Dat is geen discussie maar een feitelijke constatering: de BYD batterij is de betere batterij. ☺️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonjour
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-08 17:44

Iemand nog andere tips?
Tip: als je bij ABN zelf een verzekering afsluit moet je daar ook een rekening hebben/openen. Als je de verzekering via bv Independer afsluit hoeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Sebazzz schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:08:
[...]
Shell Recharge laders zijn heel betrouwbaar en sneller dan Fastneds in mijn ervaring. :)

[...]
Dus alleen “Tesla erkende laders”. Ik heb overigens tot nu toe wel elke keer de “tip” gehad dat ik de volgende keer de accu moet laten voorverwarmen - wat ie al wel deed, dus kennelijk duurt dat langer dan de kwartier die ik aan het rijden was.
Accu is opgewarmd zodra icoontje weg is en soms komt ie weer vrolijk terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:41

13art

Moderator Mobile
marvel27 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:29:
[...]

Voor wie zich afvraagt wanneer die tsunami aan M3's precies aan komt rijden, Autoblog geeft een indicatie:

[...]
Kijk, dit was zinvolle informatie. Was al bezig om mijzelf online wat te oriënteren op occasion EV's waaronder een M3 uit 2019 (denk dat 2020) net wat te duur wordt. Deze maand maar eens goed in de gaten houden wat er allemaal bij gaat komen aan M3's

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Giga schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:32:
[...]

Dat is geen discussie maar een feitelijke constatering: de BYD batterij is de betere batterij. ☺️
Nee hoor. Voor mij als privé rijder is de CATL, met nu het lijkt minder degradatie dan BYD, de betere batterij.

Zie je hoe het per persoon/context kan verschillen wat een beter product is ;)

offtopic:
Dat jij als leaserijder de "na mij de zondvloed" mentaliteit hebt mbt de batterij snap ik, helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online

100%.....
100% van wat?
Want het is hélemaal nog niet bepaald dat ev's dan de mrb tabel van BENZINE aan moeten gaan houden.
Nu zijn er benzine, diesel, lpg3 en aardgas, lpg, 100% electrisch, 100% waterstof tabellen.
Dan komen bij de tabel 100% electrisch gewoon nieuwe bedragen.
Mijn vermoeden is dat die NAAR RATO hetzelfde zullen zijn al benzine personenautos.
Dus bijv gewicht van vw id3 wordt qua mrb kosten circa gelijk getrokken met een gemiddelde vw golf benzine.

Dus niet zo dat je dan hetzelfde moet betalen als nu in de benzine tabel staat. Dus bijv 1951-2050kg=~130 euro per maand...

Overheid moet ook klimaat doelen blijven halen en blijven stimuleren hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:00
Allewijn schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:46:
100%.....
100% van wat?
Want het is hélemaal nog niet bepaald dat ev's dan de mrb tabel van BENZINE aan moeten gaan houden.
Nu zijn er benzine, diesel, lpg3 en aardgas, lpg, 100% electrisch, 100% waterstof tabellen.
Dan komen bij de tabel 100% electrisch gewoon nieuwe bedragen.
Zo stond ik er eerst ook in, maar zo blijkt de MRB wetgeving niet in elkaar te zitten. Er is een standaard tarief en dat is het tarief van een benzineauto. En voor andere brandstoffen zijn er kortingen of opslagen.
Diesel en LPG hebben een opslag, en plug-in hybride en elektrisch (nog) een korting.
Die korting vervalt per 1/1/2026, waardoor, als er geen nieuwe wetgeving komt, de EV en de PHEV dan automatisch het tarief van de benzineauto gaan betalen.
Dat dat gezien het grote gewicht van de accu niet eerlijk is (de benzine auto betaalt immers ook niet voor de benzine in de tank) is een ander verhaal.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 269 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: