Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 268 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.867 views

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-09 09:28
Lochnes schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:54:
[...]

Misschien ff een engelse stekker bestellen voor je granny bij tesla. de meeste reisverloopstekkers zijn niet gebouwd op een continue hoge belasting. en verder cee naar standaard nl voor als er een campingstopcontact is op de camping en dan heel lief vragen :-). Als je bij een boer campeert dan heeft die meestal wel een fatsoenlijke stroomaansluiting ergens.
ja heb inderdaad die stekker van tesla zelf op het lijstje gezet.
een reisstekker voelt inderdaad niet helemaal lekker.

en dat van die cee stekker is inderdaad ook wel een goeie.
je hebt vaak veel camper plekken en die zullen wel zoon aansluiting hebben.
en met lief vragen of je in de nacht mag laden op een lege camper plek moet vast wel kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:07
sk1nny666 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:59:
[...]

en met lief vragen of je in de nacht mag laden op een lege camper plek moet vast wel kunnen.
Bedoel je deze? https://shop.tesla.com/en_gb/product/united-kingdom-adapter

Die kun je volgens mij niet in Nederland krijgen. Heb het wel eens geprobeerd, lang geleden. Weet eerlijk gezegd ook niet of je die kunt oppikken als je in de UK naar een service center gaat.

• sk1nny666
DaCoTa schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:08:
[...]

Bedoel je deze? https://shop.tesla.com/en_gb/product/united-kingdom-adapter

Die kun je volgens mij niet in Nederland krijgen. Heb het wel eens geprobeerd, lang geleden. Weet eerlijk gezegd ook niet of je die kunt oppikken als je in de UK naar een service center gaat.
ja die bedoelde ik,
goed dat je het zegt, zou wel gek zijn.
zal optijd proberen of ik die kan bestellen.
sk1nny666 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:59:
[...]

Je kunt toch gewoon zoiets gebruiken:
https://www.kabelshop.nl/...-1508533-i5781-t5771.html

Deze is goed tot 13A. De Granny Charger heeft dat ook als maximum. Wil je helemaal veilig zitten, dan stel je het laden in op 10A (auto of app) en heb je ruime marge: 2,3 kW (10A x 230V) vs 3,2kW maximaal (13A x 250V) toegestaan op deze verloopstekker.

Als er een adapter is naar CEE blauwe stekker is dat zeker wel handig in het licht van campings.

• sk1nny666
bilgy_no1 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:24:
[...]

Deze is goed tot 13A. De Granny Charger heeft dat ook als maximum. Wil je helemaal veilig zitten, dan stel je het laden in op 10A (auto of app) en heb je ruime marge: 2,3 kW (10A x 230V) vs 3,2kW maximaal (13A x 250V) toegestaan op deze verloopstekker.

Als er een adapter is naar CEE blauwe stekker is dat zeker wel handig in het licht van campings.
ja als die oficieele niet te krijgen is zal het zoiets worden.
ik hou niet zo van adapters als het niet nodig is.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:24:
[...]

Waarom zou je dat doen als je een gegarandeerd goede (betere) oplossing hebt met het Tesla hulpstuk?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-09 20:06
SquareOne schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:30:
[...]

Ja correct.
Haha mooi, binnen 3 minuten 5x zelfde antwoord :)

Overigens, nu op vakantie in Oostenrijk. Laden ging weer top via de SUCs, maar wel ellende dat ze ook andere merken toestaan. Het was wel aanzienlijk drukker dan voorgaande jaren. Ook omdat andere auto’s op waardeloze manieren gaan inparkeren en twee laders bezet houden.
Viel mij ook op in Frankrijk laatst. Moest 2 x wachten omdat SUC bezet was, en twee keer ook een niet-Tesla aanwezig die 2 plekken innam. Best aso eigenlijk als het zo druk is.

• DaCoTa
  • Laatst online: 15:07
daemonix schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:26:
[...]

Waarom zou je dat doen als je een gegarandeerd goede (betere) oplossing hebt met het Tesla hulpstuk?
DaCoTa in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:43

Fjeze

AllesPerfect!

SirLct schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:26:
[...]

Ik gok dat je dat ook nog steeds kan doen. Maar de terminal geeft wel mogelijkheden aan mensen die geen tesla heb om het zo te doen.
Overigens laad ik tegenwoordig ook bij fastned zonder pasje, het werkt wel fijn. Inpluggen en laden, uitpluggen en klaar :D
Heb jij de auto prive of in de lease? Ik rijd hem namelijk in de lease, en was benieuwd of het dan ook kan met autocharge bij FastNed.

Fly or Die

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Omdat het ook werkt en meer dan 10x zo goedkoop is??? Zo spannend is die adapter niet: de pennen worden intern doorverbonden naar pennen die passen in een UK stopcontact. Mits dat met voldoende dik snoer wordt gedaan kan daar eigenlijk niets mis gaan.

Die ene die ik linkte is rated voor 13A en dat is wat de Granny maximaal trekt. Hij is ook gewoon geaard.

Ik zie ze overigens gewoon via deze link wel te koop staan: zowel G-type stekker (UK) als CEE blauwe stekker:

https://shop.tesla.com/nl_be/category/opladen

Oh en ze zijn ook gewoon met 16A rating te vinden:
https://www.lampenmanie.nl/soligth-pa28-reisadapter-uk-16a/

[ Voor 7% gewijzigd door bilgy_no1 op 29-02-2024 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• speed60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-08 14:47
Ter info over SuC Badhoevedorp (ik kon er niks over vinden):
Kaartje trekken bij oprijden parkeerterrein, eerste 3 uur is gratis parkeren. Tbv uitrijden kun je binnen activeren bij de betaalautomaat, die staat net na binnenkomst links naast de draaideuren. Uitrijden is aan de achterzijde van het parkeerterrein.

Wel was het rond 12u 's middags heel druk, alle 32 bezet door vooral veel taxi's.

Gigabyte EP43-U3DL - E7500@3,3Ghz - OCZ Reaper 4Gb DDR2-6400 - Club3D HD4770 - Samsung Spinpoint F3 500GB

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:47
Ik weet dat dit niet het juiste topic is, maar omdat het momenteel toch even veel gaat over vakantie, laden, SuCs en Tesla's: we willen deze zomer met de MY naar Griekenland. Heb even gekeken hoeveel SuC-locaties daar zijn: in totaal 6, de meeste rond Athene, tegenover 45 (!) in Nederland (dat een derde zo groot is als Griekenland). Dat wordt dus avontuur! ;)

Ik zal in het juiste topic vragen of er mensen zijn met praktijkervaring met laden in Griekenland...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
TCMR schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:55:
Ik weet dat dit niet het juiste topic is, maar omdat het momenteel toch even veel gaat over vakantie, laden, SuCs en Tesla's: we willen deze zomer met de MY naar Griekenland. Heb even gekeken hoeveel SuC-locaties daar zijn: in totaal 6, de meeste rond Athene, tegenover 45 (!) in Nederland (dat een derde zo groot is als Griekenland). Dat wordt dus avontuur! ;)

Ik zal in het juiste topic vragen of er mensen zijn met praktijkervaring met laden in Griekenland...
Je vraag pas hier beter thuis:
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Fjeze schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:32:
[...]

Heb jij de auto prive of in de lease? Ik rijd hem namelijk in de lease, en was benieuwd of het dan ook kan met autocharge bij FastNed.
Lease, ik heb mijn MTC erin gezet en het werkt!

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 04:36

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

speed60 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:46:
Ter info over SuC Badhoevedorp (ik kon er niks over vinden):
Kaartje trekken bij oprijden parkeerterrein, eerste 3 uur is gratis parkeren. Tbv uitrijden kun je binnen activeren bij de betaalautomaat, die staat net na binnenkomst links naast de draaideuren. Uitrijden is aan de achterzijde van het parkeerterrein.

Wel was het rond 12u 's middags heel druk, alle 32 bezet door vooral veel taxi's.
Je kan zonder activeren daar naar buiten rijden de eerste uren.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
DaMightyWackO schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:03:
[...]

Je kan zonder activeren daar naar buiten rijden de eerste uren.
Zo werkt het in Bunnik ook volgens mij.

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:43

Fjeze

AllesPerfect!

SirLct schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:38:
[...]

Lease, ik heb mijn MTC erin gezet en het werkt!
Ga ik ook eens proberen! Gewoon in de fastned app?

Fly or Die

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-09 20:34
Voor wie het nog niet gezien heeft de Model 3 in België nu voor 39990 euro + 5K subsidie. = 35K
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lr2X_2qYQyDzwFd0edlJZNi2zE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vzs9qEEVQ8m0GHc7mwvxqTFB.jpg?f=fotoalbum_large

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:47
Carman1971 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:08:
Voor wie het nog niet gezien heeft de Model 3 in België nu voor 39990 euro + 5K subsidie. = 35K
[Afbeelding]
Non de jus. Instant buy in NL met dat soort bedragen.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Fjeze schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:29:
[...]

Ga ik ook eens proberen! Gewoon in de fastned app?
Ja je moet wel even kijken, afh de fastned lader (wit of zwart) moet je of bij de app beginnen of bij de lader.
https://support.fastned.n...747127-What-is-Autocharge

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Carman1971 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:08:
[Afbeelding]
Wat bizar. Hoe kan dat zo'n verschil zijn met NL, waar die op 41k incl 3k subsidie komt.
Gebeurde dat ook hier maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 11:22
@LigeTRy helder. thx.

wil in de zomer naar schotland gaan en ook naar plekken waar laden wat lastig zal worden.
maar daarvoor zal ik nog wel even wat vragen stellen in het algemeene laadpaal topic
Houd vooral in je achterhoofd dat er heel veel meer stopcontacten te vinden zijn dan tankstations……. Er is eigenlijk altijd wel lokaal een oplossing te vinden, wanneer je daar netjes om vraagt, is mijn ervaring na 5 jaar EV door heel Europa.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:39
Domme vraag wellicht, maar waarom zou je als NL'er in België geen Tesla mogen kopen voor 39,9k? Er is toch vrij handels verkeer tussen EU landen? Bij import heb je vanwege ontbreken van bpm eigenlijk geen kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
RF1000 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:15:
Domme vraag wellicht, maar waarom zou je als NL'er in België geen Tesla mogen kopen voor 39,9k? Er is toch vrij handels verkeer tussen EU landen? Bij import heb je vanwege ontbreken van bpm eigenlijk geen kosten.
Dat kost hij hier met subsidie ook.

Ik neem aan dat je als Nederlander geen Belgische subsidie krijgt en in Nederland niet op een geïmporteerde auto.

• MooieMario
  • Laatst online: 08-09 11:22
[...]

Omdat je vaak op vakantie wat verder van stopcontact zit en de granny het dan niet haalt, en je een verlengsnoer nodig hebt (heb er altijd 1 van 25m bij mij, perfect).

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
RF1000 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:15:
Je moet even een belg zien te vinden die de auto voor jou koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:50
Allewijn schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:07:
[...]

Wat bizar. Hoe kan dat zo'n verschil zijn met NL, waar die op 41k incl 3k subsidie komt.
Gebeurde dat ook hier maar.
Dat is omdat er enkel subsidie is voor auto's onder de €40.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
Invictus66 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:31:
[...]

Dat is omdat er enkel subsidie is voor auto's onder de €40.000
Als ze hier de SEPP grens zouden verlagen, dan doet Tesla dat ook gewoon in NL, omdat het kan ;)

• adwin84
  • Laatst online: 17-09 20:50
Is het iemand anders ook opgevallen dat de automatische ruitenwisser stand nu ook soms 1 enkele slag maakt ipv van 2x?

De AP werkt vest goed met de laatste update. Alleen lijkt ie niet altijd hetzelfde te reageren. Vanochtend werkte de AP perfect in de file, telkens rustig optrekken. Vanmiddag schoot ie in de file telkens weg als een malle waarna hij weer moet remmen.
Een andere irritatie is wanneer de AP een vrachtwagen inhaalt en telkens naar links stuurt en daarna weer terugstuurt, ook al rijd er 20m verderop weer een vrachtwagen. Zo blijf je ‘slingeren’. Logischer zou zijn dat de auto links blijft rijden totdat de laatste vrachtwagen van de stoet is ingehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:07
adwin84 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:49:

Een andere irritatie is wanneer de AP een vrachtwagen inhaalt en telkens naar links stuurt en daarna weer terugstuurt, ook al rijd er 20m verderop weer een vrachtwagen. Zo blijf je ‘slingeren’. Logischer zou zijn dat de auto links blijft rijden totdat de laatste vrachtwagen van de stoet is ingehaald.
Ik heb dit liever dan dat hij als een malle gaat remmen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

sk1nny666 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:45:
[...]

Ik denk dat het er dan op neer komt om eind van de dag een snellader op te zoeken zodat je eind van de dag met een volle accu terug komt.
Eind van de dag aan de SuC deed ik wildkamperend in Noorwegen ook. Ik sliep in mijn Y met camp mode aan dus wilde voldoende lading hebben voor 's nachts en om de volgende dag uit de rimboe te komen (al verbruikt camp mode niet zo veel energie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giga
  • Laatst online: 24-04-2024
De Model S & X krijgen een voorbumper camera vanaf nu, naar verluidt.

[Twitter: https://twitter.com/teslascope/status/1763416843904233541]
Denken jullie dat de 3 en de Y dit ook krijgen? Ik twijfel. Misschien de nieuwe Y straks. Benieuwd of de M3L dit straks heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Giga op 01-03-2024 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 10:15
Giga schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 07:45:
De Model S & X krijgen een voorbumper camera vanaf nu, naar verluidt.

[Twitter]
Denken jullie dat de 3 en de Y dit ook krijgen? Ik twijfel. Misschien de nieuwe Y straks. Benieuwd of de M3L dit straks heeft.
We zullen de implementatie moeten zien, maar de 3 heeft sinds de highland facelift al een front camera en ambient lighting :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
LigeTRy schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:14:
[...]

We zullen de implementatie moeten zien, maar de 3 heeft sinds de highland facelift al een front camera en ambient lighting :)
De front camera is toch juist niet aanwezig op de M3 highland modellen? Op sommige promotie beelden was er wel een front camera zichtbaar maar deze bleek niet aanwezig te zijn op de werkelijke productie modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
[...]

De M3 Highland heeft geen front camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
@Allewijn en @EHA1337 nogmaals bedankt voor jullie tip om wat Monello Non Ferro te gebruiken voor het verwijderen van vliegroest. Mijn MY was eventjes paars en stonk naar rotte eieren (:P) maar hij is nu weer vliegroest vrij en ziet er weer schoon en netjes uit :)

Eén laagje spuiten, één á twee minuten laten intrekken en daarna goed afspoelen. Dit een paar keer herhaald voordat hij niet meer paars uitsloeg. Waarschijnlijk had ik het ook langer kunnen laten intrekken maar dat durfde ik niet aan en ik had geen geschikte doek/handschoen bij de hand om hem te poetsen.

[ Voor 36% gewijzigd door Caayn op 01-03-2024 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
[...]

Waar zit deze dan? 🙂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:36
[...]

Gisteren had de M3 2024 een blade batterij en vandaag een bumper camera? Doe je het expres of ben je niet op de hoogte? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:38
Dan weet jij meer dan wij. Ik ga morgen zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
sk1nny666 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:10:
[...]

ja die bedoelde ik,
goed dat je het zegt, zou wel gek zijn.
zal optijd proberen of ik die kan bestellen.
https://shop.tesla.com/nl...-voor-verenigd-koninkrijk

staat ook gewoon in de NL shop dus ik ga er vanuit dat je die gewoon kan bestellen

Wat ik ook mooi vind is dat bij de CEE versie (de blauwe 'camping' stekker) staat dat je een versie voor 16 of 32A krijgt, weet je nog niets want dat zijn ook 2 verschillende maten 8)7

https://shop.tesla.com/nl...auwe-adapter---16-a_32-a-

[ Voor 25% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 01-03-2024 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:40
mjvdzwet schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:17:
[...]

De M3 Highland heeft geen front camera.
Wanneer ik in sentry mode naar mn camera ga, zie ik gewoon een camera die naar voren kijkt.
En ik heb de m3 highland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
dimocash schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:30:
[...]

Wanneer ik in sentry mode naar mn camera ga, zie ik gewoon een camera die naar voren kijkt.
En ik heb de m3 highland.
Dat is de "dashcam" camera die bij je spiegel zit, geen bumper camera.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimocash
DennusB schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:31:
[...]

Dat is de "dashcam" camera die bij je spiegel zit, geen bumper camera.
Ah zo, ik las het als geen frontcamera.
Ik begrijp het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Charging a Ford EV at a Tesla Supercharger is.... Mostly Easy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXOU-p19b_vEROfAZWakWGEVuIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ytz2FWHWk4buMxlN6D5gpZNZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Gelukkig hebben wij in de EU gewoon overal CCS (incl. Tesla's Superchargers). CCS sluit ook veel beter aan op ons stroomnetwerk dan Tesla's eigen stekker die nu in de VS steeds meer gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
Caayn schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:34:
[...]
Gelukkig hebben wij in de EU gewoon overal CCS (incl. Tesla's Superchargers). CCS sluit ook veel beter aan op ons stroomnetwerk dan Tesla's eigen stekker die nu in de VS steeds meer gebruikt wordt.
Maar voor de US is dit echt huge. Ze hebben daar niet zoals wij Fastned en Ionity, maar Electrify America die erg onbetrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
Ik was een maandje terug in LA, ik wilde een Tesla huren maar kreeg uiteindelijk een Polestar. Leuke wagen, maar tipt niet aan Tesla & laden was inderdaad even een issue. Welke App, netwerk en hoe de navigatie instellen? Uiteindelijk ik had Chargepoint geinstalleerd. CC gekoppeld maar was toch even zoeken voor ik een goed laadplek het gevonden die het ook deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Laatst online: 12-09 17:12
Giga schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:19:
[...]

Waar zit deze dan? 🙂
Heel goed verstopt.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik had afgelopen woensdag op een locatie sentry aangezet in de auto.
Voor ik weg ging ook in de app weer uitgezet.
Nadeel is wel dat er 10% van mijn accu verdwenen is :(
Echter kwam ik er gisteravond achter dat de sentry nog steeds actief was (auto niet meer gebruikt).
In de app stond deze nog steeds uit, toen naar de auto gelopen en daar was die nog wel actief :S

Wat is nu de manier om sentry te gebruiken?
Moet ik het op 2 plekken activeren of is alleen app voldoende?

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 01-03-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 23:15
Ik kan een nieuwe wagen leasen via mijn werk, waaronder een Tesla MY tot de mogelijkheden behoort. Maar tot mijn verbazing kan ik op de website zelf geen duidelijk overzicht vinden wat er standaard op zit. De gebruikershandleiding is ook zo beschreven dat functionaliteiten er op kunnen zitten, maar er daarom niet daadwerkelijk op zitten, maar afhankelijk van het gekozen model.

Het zou gaan om een long range, met trekhaak en rode metaalkleur, standaard velgen en zwart interieur. Geen uitbreiding van software als enhanced autopilot of full self driving capability.

Ik probeer me in te lezen, maar wordt het me ook niet duidelijker.
Zitten er bv wel of geen parkeersensoren op, of is dit via camera's? Ik las dat sommigen problemen hebben met parkeren. Ook zouden de wissers via camera werken ipv sensoren en werkt dit ook niet altijd goed?

Verder zoek ik ook nog naar eerlijke dagelijkse ervaringen. Hoe verhoudt het centrale scherm zich tov informatie achter het stuur? Ik zag bv in een review dat op het scherm het beeld achter de auto wordt weergegeven als je van rijbaan wilt wisselen. Dit lijkt me toch weinig meerwaarde te geven omdat dit volledig uit het zichtveld komt wanneer je in de spiegels kijkt?

Verder gebruik ik bv Qobuz, wat ook enkel dan via Bluetooth zou gebruikt kunnen worden, waardoor eenvoudig gebruik ook niet mogelijk is door ontbreken apple carplay...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
SpikeHome schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:12:
Echter kwam ik er gisteravond achter dat de sentry nog steeds actief was (auto niet meer gebruikt).
In de app stond deze nog steeds uit, toen naar de auto gelopen en daar was die nog wel actief :S

Ik heb het via de app aangezet.
En zodra de auto onder de 20% komt gaat het weer automatisch uit en zet ik het via de telefoon aan.
Heb het nog niet via de auto aan of uitgezet behalve de 1e keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
HannesB schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:23:
Ik kan een nieuwe wagen leasen via mijn werk, waaronder een Tesla MY tot de mogelijkheden behoort. Maar tot mijn verbazing kan ik op de website zelf geen duidelijk overzicht vinden wat er standaard op zit. De gebruikershandleiding is ook zo beschreven dat functionaliteiten er op kunnen zitten, maar er daarom niet daadwerkelijk op zitten, maar afhankelijk van het gekozen model.

Het zou gaan om een long range, met trekhaak en rode metaalkleur, standaard velgen en zwart interieur. Geen uitbreiding van software als enhanced autopilot of full self driving capability.

Zitten er bv wel of geen parkeersensoren op, of is dit via camera's? Ik las dat sommigen problemen hebben met parkeren. Ook zouden de wissers via camera werken ipv sensoren en werkt dit ook niet altijd goed?

Verder zoek ik ook nog naar eerlijke dagelijkse ervaringen. Hoe verhoudt het centrale scherm zich tov informatie achter het stuur? Ik zag bv in een review dat op het scherm het beeld achter de auto wordt weergegeven als je van rijbaan wilt wisselen. Dit lijkt me toch weinig meerwaarde te geven omdat dit volledig uit het zichtveld komt wanneer je in de spiegels kijkt?

Verder gebruik ik bv Qobuz, wat ook enkel dan via Bluetooth zou gebruikt kunnen worden, waardoor eenvoudig gebruik ook niet mogelijk is door ontbreken apple carplay...
Parkeersensoren zijn niet aanwezig, ook niet als optie, je krijgt op het display een visualisatie van de omgeving op basis van de camera's. Dit werkt redelijk, maar is niet perfect.

Het centrale scherm werkt prima in vergelijking met een gewoon instrumenten paneel achter het stuur, wel is een HUD op de voorruit nog steeds fijner (imo) maar dat is geen optie vanuit Tesla. Wel via aftermarket oplossingen.

Het scherm is in zekere mate zelf in te stellen. Zo wordt standaard het camerabeeld van de rechterkant getoond wanneer het knipperlicht naar rechts aanstaat, maar kan uitgeschakeld worden. Zelf vind ik dit prettig omdat het net weer meer, andere hoek, toont dan de zijspiegel. Je kan ook constant het camera beeld van de zij- en achterkant zichtbaar hebben of gewoon vast de kaart/navigatie, spotifiy, of andere zaken groot in het scherm hebben staan. Wat jij zelf wilt. Wel is de linker (+/-)30% van het scherm gereserveerd voor zaken als de snelheid, rijweergave, indicatoren (grootlicht, handrem, versnelling, etc.)

Maar waarom plan je niet gewoon een proefrit in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:31

Alles wat je op een moderne auto mag verwachten zit er op. De automatische ruitenwissers en park assist werken prima nu (zonder sensoren). Dat was vorig jaar wel anders, maar nu dus geen probleem meer.

Het klokkenspel achter het stuur ga je echt niet missen, dat went tijdens een proefrit al. Dode hoek beeld op het scherm vind ik persoonlijk toch wel prettig, want je ziet meer dan in de spiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy

Het eerste deel zal van een MY owner moeten komen, mijn ervaring met de M3 welke hetzelfde zullen zijn:

De camera bij richtingaanwijzer toont je 'dode hoek', dat is de camera die naast je voordeur zit, ik gebruik het niet direct, maar terwijl ik m'n hoofd draai naar m'n spiegel/dode hoek valt het wel eerder op als er wat zit, omdat je toch wat op de camera zit. Ik denk dat je er op zou kunnen vertrouwen, maar mijn automatisme is toch nog over m'n schouder kijken.

Wat je zegt over Qobuz is waar, you gotta do it the tesla way. Misschien dat je Qobuz nog in de browser kunt opstarten, maar ik denk niet dat dat goed gaat werken, je zult dus aan bluetooth vast zitten, bediening op het stuur (nummer skippen etc) werkt wel gewoon via bluetooth. Onboard heb je Apple Music, Spotify of Tidal qua streaming. Er bestaan ook knutselmanieren om carplay in een browser in te laden, maar dat gaat naar mijn mening nooit een fijne ervaring zijn.

Verder is het tesla ecosysteem echt een verademing vergeleken met de andere EV's die ik heb gereden, instappen en gaan, het werkt allemaal erg soepel.

Voordat je overgaat op een beslissing zeker een proefrit maken, en gewoon lekker de tijd voor nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Laatst online: 15:50
Proefrit is zeker aan te raden. Het voelt voor mij nog steeds als een rijdende computer, in de positieve zin, maar ik kan mij voorstellen dat dit type auto niet voor iedereen is weggelegd (wat uiteraard prima is). Qua prijs/kwaliteit krijg je erg veel waar voor je geld met een model Y (naar mijn mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Maurice- schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:23:
[...]

Gisteren had de M3 2024 een blade batterij en vandaag een bumper camera? Doe je het expres of ben je niet op de hoogte? :o
Toch misschien wel jammer dat de M3H geen Blade batterij heeft. Die heeft wel een betere laadcurve (houdt langer de max 175kwh vast) dan de CATL. In principe laad je daar dus sneller mee bij een SuC naar de 60%-80% (wat zo'n beetje de max is wat je doorgaans snel zou willen laden daar). Was een heel klein beetje waardoor ik twijfelde om toch voor de MY te gaan...

[ Voor 6% gewijzigd door Giga op 01-03-2024 11:25 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:53
Pierz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:43:
[...]
Alles wat je op een moderne auto mag verwachten zit er op. De automatische ruitenwissers en park assist werken prima nu (zonder sensoren). Dat was vorig jaar wel anders, maar nu dus geen probleem meer.
:+

Sorry maar ik moet toch even inhaken op deze comment.

Voor JOU werkt het misschien "prima" (wat dat ook moge betekenen) maar voor MIJ zijn de ruitenwissers een ramp, sterker nog als Tesla de ruitenwissers zo zouden programmeren dat ze precies het tegenovergestelde doen van wat ze nu doen zouden ze bij mij er alleen maar op vooruitgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bobo221 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:31:
[...]

Voor JOU werkt het misschien "prima" (wat dat ook moge betekenen) maar voor MIJ zijn de ruitenwissers een ramp, sterker nog als Tesla de ruitenwissers zo zouden programmeren dat ze precies het tegenovergestelde doen van wat ze nu doen zouden ze bij mij er alleen maar op vooruitgaan.
Precies. Veel van de besparingen zijn het net niet. Op zich best mee te leven hoor gezien de prijs en andere pluspunten maar even goed is het zeker niet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Er heeft gisteren iemand blijkbaar geplast achter mijn 3. In een parkeergarage. Lekker is dat (heb sentry beelden). Kun je niets mee denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
[...]

Zou je nog steeds voor Tesla kiezen als je nu een keuze zou moeten maken? Ik vind dat een wagen toch de basis goed zou moeten hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:58
turkeyhakan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:37:
Er heeft gisteren iemand blijkbaar geplast achter mijn 3. In een parkeergarage. Lekker is dat (heb sentry beelden). Kun je niets mee denk ik?
Wat wil je er mee doen? Niet tegen je auto aan neem ik aan?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
HannesB schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:40:
[...]

Zou je nog steeds voor Tesla kiezen als je nu een keuze zou moeten maken? Ik vind dat een wagen toch de basis goed zou moeten hebben...
Laat je niet gek maken door alle reacties, ga gewoon proefrijden en kijk of het bij je past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 17-09 22:32
SpikeHome schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:12:

De basis:
In de auto aan of uit betekent dat hij in die stand blijft.
In de app aan of uit betekent dat hij tot je weer gaat rijden in die stand blijft. Zodra je gaat rijden gaat hij naar de stand die je in de auto had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:35
Als er meer schade is dan 10 euro wasstraat/box: aangifte. Anders: accepteren en doorgaan met je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
maharens schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Laat je niet gek maken door alle reacties, ga gewoon proefrijden en kijk of het bij je past.
Ga ik ook hoogstwaarschijnlijk doen. Morgen ga ik al enkele concurrenten bekijken (ik heb nu eenmaal veel keuzemogelijkheden qua lease op dit moment). Helaas is Tesla een stuk verder gelegen... Dat speelt ook mee in het geval er problemen zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
HannesB schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:46:
[...]

Ga ik ook hoogstwaarschijnlijk doen. Morgen ga ik al enkele concurrenten bekijken (ik heb nu eenmaal veel keuzemogelijkheden qua lease op dit moment). Helaas is Tesla een stuk verder gelegen... Dat speelt ook mee in het geval er problemen zouden zijn.
Meeste kleine dingen worden aan huis opgelost. Dan komt er gewoon een monteur langs die (bijvoorbeeld) de handgrepen maakt, richtingaanwijzer verwisselt, onderhoudsbeurt uitvoert.

Ik heb alleen het vervangen van de achterruit en het vervangen van de draagbaren bij een service center moeten laten doen.

Een tesla is een vrij specifiek ding, ik ben er erg enthousiast over, maar ga vooral een proefrit maken! De een went sneller aan dingen die ‘anders’ zijn dan de ander ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Maurice- schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:23:
[...]

Ondanks dat er hier eentje in de garage staat blijkbaar niet op de hoogte van de specifics, ik had de aanname gemaakt dat de front camera bedoeld werd (en niet de bumper).

*legt zichzelf reactieverbod op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Ik ga vanmiddag een moeilijke keuze maken..

Heb een proefrit in een BMW i5 en een BMW M3 competition touring.

Of mijn model Y behouden en een I5 touring erbij of volledig afstappen van elektrisch rijden en mijn model Y inruilen en de M3 competition touring nemen.

Het voelt voor mij een beetje als een laatste kans om nog een heerlijke niet elektrische auto te nemen, overstappen naar elektrisch kan in de toekomst altijd nog maar andersom gaat steeds moeilijker worden.

Meer privé eigenaren van een model 3/Y die twijfelen over een overstap naar niet elektrisch?

[ Voor 9% gewijzigd door schumi1986 op 01-03-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 22:38
Sinds gisteren werkt mijn Wallbox niet meer. Mn Tesla MY geeft melding PCS_a052 en de Wallbox app geeft melding 'Auto heeft geen energie nodig'.

Nou die energie heeft ie dus wel nodig -granny charger werkt wel gewoon. Google verteld mij dat deze melding vaak samenhangt met een stukke charge port ECU in de auto. Vandaar dat ik het hier post en niet in het Laadpalen topic. Anderzijds wel vreemd dat de.granny charger wel gewoon werkt..

Iemand een idee? Ticket ook al ingeschoten via Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Laatst online: 12-09 17:12
schumi1986 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:58:

Of mijn model Y behouden en een I5 touring erbij of volledig afstappen van elektrisch rijden en mijn model Y inruilen en de M3 competition touring nemen.

Het voelt voor mij een beetje als een laatste kans om nog een heerlijke niet elektrische auto te nemen, overstappen naar elektrisch kan in de toekomst altijd nog maar andersom gaat steeds moeilijker worden.
Mis mijn V8 twin turbo Audi ook nog elke dag dus ik begrijp je afweging. Je leeft maar 1x. Als je het geld kan missen, why not.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Laatst online: 17-09 20:06
Gooi ze op internet, deel ze hier >:) . Als je geen schade aan de auto hebt kun je er niet zoveel mee denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 12:47

Meer privé eigenaren van een model 3/Y die twijfelen over een overstap naar niet elektrisch?
Er komt ook een m5 touring toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:46
Waar maak je je druk om? Als er geen schade is, wat wil je gaan ondernemen dan? Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Laatst online: 14:49

Lol dat lijkt mij toch een hele eenvoudige keuze, als ik het mijzelf eenvoudig zou kunnen bekostigen dan zou het sowieso een M3 Comp touring zijn. Je vergelijkt hier een model Y van maximaal 60k euro met een wagen die VANAF 150k euro is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:44

Geen privé-eigenaar hier, maar zonder twijfel de echte M3! Je krijgt spijt als je het niet doet ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Oekol schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:40:
[...]

Wat wil je er mee doen? Niet tegen je auto aan neem ik aan?
Mijn auto stond praktisch tegen de muur (5 cm van af) en meneer heeft geprobeerd er nog tussen te plassen, voor zo ver dat heeft mogen passen.

Dus ja, waarschijnlijk ook spetters tegen de auto.

Net de auto uitvoerig gewassen, maar wat een mensen zijn er op deze aarde…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Ik kom van een Octavia vRS en denk er soms nog wel eens aan.
Maar qua gemak is electrisch toch wel lekkerder en voor mij (privé) ook voordeliger.
Vooral korte stukjes deed mijn technisch hart pijn om ermee te rijden (verbruik 1 op 4, motor word niet warm geen goede smering) , nu pak ik veel vaker de auto merk ik.
Daarnaast het vermogen wat altijd onder je voet zit, bij de vRS (de Golf GTI van skoda zeg maar) zat er altijd een lag in de turbo hoorde je gewoon optoeren voordat er wat gebeurde.
BMW heeft vaak biturbo en daardoor die lag niet.

Ik zou gewoon doen wat je gevoel zegt.
BMW supergaaf natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 19:13
Giga schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:20:
[...]

Toch misschien wel jammer dat de M3H geen Blade batterij heeft. Die heeft wel een betere laadcurve (houdt langer de max 175kwh vast) dan de CATL. In principe laad je daar dus sneller mee bij een SuC naar de 60%-80% (wat zo'n beetje de max is wat je doorgaans snel zou willen laden daar). Was een heel klein beetje waardoor ik twijfelde om toch voor de MY te gaan...
Ach en zelfs al bestel je een MY nu dan is de kans best groot dat je niet eens een Blade batterij krijgt. Sinds dit jaar komt er echt een mix uit Gigafactory Berlijn. (Ik ga over 2 weken mijn MY RWD ophalen en er zit geen blade batterij in helaas)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
jojost1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:45:
[...]

Ach en zelfs al bestel je een MY nu dan is de kans best groot dat je niet eens een Blade batterij krijgt. Sinds dit jaar komt er echt een mix uit Gigafactory Berlijn. (Ik ga over 2 weken mijn MY RWD ophalen en er zit geen blade batterij in helaas)
Is de kans echt zo groot? Ik weet het niet. Blijft gewoon jammer, had de auto meer uitstekend gemaakt.

Snelladen pas één keer gedaan om de zien hoe het werkt, verder misschien een keer op een vakantietripje nodig al pakken wij gewoon altijd het vliegtuig 😂

[ Voor 14% gewijzigd door Giga op 01-03-2024 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Giga schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:47:
[...]
Is de kans echt zo groot? Ik weet het niet. Blijft gewoon jammer, had de auto meer uitstekend gemaakt.

Snelladen pas één keer gedaan om de zien hoe het werkt, verder misschien een keer op een vakantietripje nodig al pakken wij gewoon altijd het vliegtuig 😂
Yes kans is best groot als je naar kentekenregistraties kijkt. Maar inderdaad hoe vaak ga je nu echt snelladen en wat maakt die paar minuten dan uit.. of je moet echt elke dag zowat de volle 100% nodig hebben die je bij LFP wel hebt ipv de beter-voor-de-batterij 90%. Maar dat is wel erg niche denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
jojost1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:57:
[...]

Yes kans is best groot als je naar kentekenregistraties kijkt. Maar inderdaad hoe vaak ga je nu echt snelladen en wat maakt die paar minuten dan uit.. of je moet echt elke dag zowat de volle 100% nodig hebben die je bij LFP wel hebt ipv de beter-voor-de-batterij 90%. Maar dat is wel erg niche denk ik.
Ik snap wat u zegt maar het is nog steeds wel de betere batterij. Heeft ook minder last van de kou bij het laden. Ondanks dat we niet in een land met een uitgesproken koud klimaat wonen, is dat toch een voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:27
turkeyhakan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:34:
[...]

Mijn auto stond praktisch tegen de muur (5 cm van af) en meneer heeft geprobeerd er nog tussen te plassen, voor zo ver dat heeft mogen passen.

Dus ja, waarschijnlijk ook spetters tegen de auto.

Net de auto uitvoerig gewassen, maar wat een mensen zijn er op deze aarde…
Zijn hoofd onherkenbaar maken (en de rest vanzelfsprekend niet), A4'tje uitprinten en ophangen bij de parkeerplaats. :+

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:14:
[...]

Zijn hoofd onherkenbaar maken (en de rest vanzelfsprekend niet), A4'tje uitprinten en ophangen bij de parkeerplaats. :+
Weet die persoon meteen door wie hij / zij nou geshame’t wordt. Goed idee.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Echt geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om weer fossiel te gaan rijden. Enerzijds vanwege het superieure comfort (lekker stil, super relaxt onderweg); anderzijds omdat ik het naar mijn zoontje toe niet meer kan verantwoorden om niet zo snel mogelijk van fossiele brandstoffen af te stappen. Juist nu we echt prima bruikbare elektrische auto's hebben zie ik dat echt als een stap terug de verkeerde kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
r0bb schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:58:
Sinds gisteren werkt mijn Wallbox niet meer. Mn Tesla MY geeft melding PCS_a052 en de Wallbox app geeft melding 'Auto heeft geen energie nodig'.

Nou die energie heeft ie dus wel nodig -granny charger werkt wel gewoon. Google verteld mij dat deze melding vaak samenhangt met een stukke charge port ECU in de auto. Vandaar dat ik het hier post en niet in het Laadpalen topic. Anderzijds wel vreemd dat de.granny charger wel gewoon werkt..

Iemand een idee? Ticket ook al ingeschoten via Tesla.
Locked de kabel wel goed? Dat lees je hier namelijk terug als veelvoorkomend probleem met een batch van de model Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
jojost1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:45:
[...]

Hmmm... balen dat er dus weer geen garantie is op een Blade batterij.
Ik ga max 31 maart een Y rwd bestellen (tot die tijd kijken we een eventuele prijsverlaging nog even aan en kijk ik stiekem ook eerlijk gezegd beetje naar een Y Performance 2e hands... Want die komen ook in gelijke prijzen...)

Kan je nu je al weet dat het voor jou géén Blade wordt maar een CATL, de privé bestelling niet gewoon annuleren en weer een nieuwe bestellen? Net zo lang tot je een Blade krijgt?
Of een voorraadmodel/hulp van een Tesla dealer?

Zitten er nou eigenlijk ook nog voordelen aan een CATL tov een BLADE?
Als het echt alleen maar nadelen zijn wil ik hem niet hoor :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Giga schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:12:
[...]

Ik snap wat u zegt maar het is nog steeds wel de betere batterij. Heeft ook minder last van de kou bij het laden. Ondanks dat we niet in een land met een uitgesproken koud klimaat wonen, is dat toch een voordeel.
Eens hoor, en van de andere kant weegt het model met CATL minder (dus efficiënter) en heeft die iets meer vermogen :P maar goed het verschil is te klein om je dagelijks zorgen over te maken, het is wat het is en de auto/ervaring wordt er niet echt slechter/beter op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
[...]

I stand corrected. Juist gister was de miezerregen hier de perfecte test voor de ruitenwissers, en mijn specifieke exemplaar slaagde met vlag en wimpel. Ik dacht eigenlijk dat met de laatste update de ruitenwisser issues voor iedereen gefikst waren. Blijkbaar nog niet...
[...]

Ja. Maar het is wel een auto met een specifieke doelgroep.

Bij Tesla krijg je een auto die continue wordt geüpdatet en waar nog nieuwe features aan toe worden gevoegd. Je oudere auto krijgt alle nieuwe updates zo lang de hardware het aan kan. De andere kant van de medaille is dat er ook dingen worden uitgerold die nog niet goed genoeg doorontwikkeld zijn, zoals de vision based parkeren. Dat heeft een jaar geduurd voor het goed werkte.

Interesseert nieuwe functionaliteit je niet zo en wil je dat de auto hetzelfde doet wat je oude auto ook al deed, dan kan je beter een ander merk kiezen.

En het minimalisme moet je ook liggen natuurlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door Pierz op 01-03-2024 13:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jojost1
Allewijn schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:25:
[...]
Het zijn niet alleen maar nadelen, hier een lijstje (waar je het mee eens/oneens kan zijn op sommige punten, zeg ik er meteen bij): Criminelis in "Het grote Tesla Levering topic #2"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blinky
  • Laatst online: 11:51
jojost1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:34:
[...]

Het zijn niet alleen maar nadelen, hier een lijstje (waar je het mee eens/oneens kan zijn op sommige punten, zeg ik er meteen bij): Criminelis in "Het grote Tesla Levering topic #2"
En deze reactie rondom het verschil in degradatie is ook nog wel interessant: rubenvs13 in "Het grote Tesla Levering topic #2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Allewijn schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:25:
[...]

Als het echt alleen maar nadelen zijn wil ik hem niet hoor :|
Was de CATL niet net iets groter qua capaciteit?

Verder hoef je je over de andere laadcurve ook niet per se zorgen te maken. Het gaat over een paar minuten verschil uiteindelijk en als je bijvboorbeeld met gezin op een langere reis bent zul je merken dat de auto meestal sneller klaar is met laden dan de passagiers met plassen en koffie drinken. Mooi dus dat de Blade het iets sneller doet, maar in de praktijk niet echt een groot verschil.

Tenzij je vaak alleen onderweg bent en de stops echt zo kort mogelijk wilt houden. Maar dan zou de LR of P weer de betere keuze zijn.

En inderdaad als je de zekerheid wilt zou je het misschien met een voorraadmodel moeten proberen en dan via de VIN decoder achterhalen welke batterij erin zit. (Ervan uitgaande dat dit al goed is gedecodeerd...).

Er wordt door bijv. CATL ook weer gewerkt aan nieuwere LFP-batterijen (met een beetje Mangaan erin). Die beloven weer betere energiedichtheid, performance (power en laden). Deze batterij zou tot 4C laadsnelheid ondersteunen (dus 60 kWh zou 240 kW laden aankunnen) en dan zou 10-80% in 10 minuten klaar zijn. Of en wanneer die in Tesla's komen is nog niet bekend.

[ Voor 14% gewijzigd door bilgy_no1 op 01-03-2024 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:19:
[...]

Echt geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om weer fossiel te gaan rijden. Enerzijds vanwege het superieure comfort (lekker stil, super relaxt onderweg); anderzijds omdat ik het naar mijn zoontje toe niet meer kan verantwoorden om niet zo snel mogelijk van fossiele brandstoffen af te stappen. Juist nu we echt prima bruikbare elektrische auto's hebben zie ik dat echt als een stap terug de verkeerde kant op.
Zei hij met zijn Ali express bakjes, matjes en wieldoppen :+ .
Een betere wereld begint bij jezelf natuurlijk maar laten we het nu ook niet te ver doordraven.

M3 Competition is een machtige auto, daar ga je denk ik niet als daily 300km op zetten, als je dat 2 jaar doet kan je namelijk gewoon een Y ernaast kopen :9 .

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 01-03-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:54
Pierz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:33:
[...]

I stand corrected. Juist gister was de miezerregen hier de perfecte test voor de ruitenwissers, en mijn specifieke exemplaar slaagde met vlag en wimpel. Ik dacht eigenlijk dat met de laatste update de ruitenwisser issues voor iedereen gefikst waren. Blijkbaar nog niet...
Miezerregen en lichte regen zijn de makkelijkste scenario's.
Droog weer resulteert vaak in onterechte wisacties, bv door zon, vervuiling, etc.
Bij hardere regen is de vraag hoe hard ie wist, ook niet zo makkelijk te bepalen.
En al helemaal niet als het donker wordt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
mitsumark schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:41:
[...]

Miezerregen en lichte regen zijn de makkelijkste scenario's.
Droog weer resulteert vaak in onterechte wisacties, bv door zon, vervuiling, etc.
Bij hardere regen is de vraag hoe hard ie wist, ook niet zo makkelijk te bepalen.
En al helemaal niet als het donker wordt..
Miezer en lichte regen was bij mij toch echt de grootste irritatie. Bij droog weer heb ik nog nooit issues gehad, harde regen ook niet.

Bijzonder hoe dat kan verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Blinky schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:36:
[...]

En deze reactie rondom het verschil in degradatie is ook nog wel interessant: rubenvs13 in "Het grote Tesla Levering topic #2"
Dat is inderdaad wel interessant. Minder degradatie is voor mij als privé rijder een groot voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:53
[...]

Volmondig ja, het is absoluut geen dealbreaker, het kan irritant zijn maar 20 jaar geleden hadden we ook geen sensors dus nu zit ik vaker in 1 van de 4 voorgeprogrammeerde standen. Wat ook een bijkomend voordeel is van de de "no-stalks" op de M3 is dat de ruitenwisserknop direct bij je duim zit.
Pierz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:33:
[...]

Bij Tesla krijg je een auto die continue wordt geüpdatet en waar nog nieuwe features aan toe worden gevoegd. J
Een leuk voorbeeld hiervan is dat ik een auto kocht zonder adaptive lights.
Deze zijn via een software update toegevoegd waar je bij andere automerken dit als een optie zou moeten bijkopen of in het slechtste geval achter een paywall moet activeren of zelfs een abo voor moet afsluiten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:42

Ik ben gewoon om. Alles wat niet electrisch rijdt interesseert me geen zak meer.
Zodra je 25k en meer aan een auto kan uitgeven vind ik voor mezelf dat ik dan moreel verplicht ben om het verbrandingstijdperk achter me te laten.
Die grens van 25k stond vorig jaar nog op 50k voor mezelf, maar nu is er keuze zat aan auto’s zonder die aftandse cilinders, versnellingsbak, turbo, kleppentiming. Allemaal lapmiddelen om de gebreken van een verbrandingsmotor te camoufleren of te overkomen.
En als je absoluut die prestaties wil, waarom dan geen Taycan in de krachtigste versie, of een i5 M60.
We zijn 2024, de tijd van tanken is echt voorbij.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +5 Henk 'm!
GeeMoney schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:41:
[...]

Zei hij met zijn Ali express bakjes, matjes en wieldoppen :+ .
Een betere wereld begint bij jezelf natuurlijk maar laten we het nu ook niet te ver doordraven.

M3 Competition is een machtige auto, daar ga je denk ik niet als daily 300km op zetten, als je dat 2 jaar doet kan je namelijk gewoon een Y ernaast kopen :9 .
Ik heb geen van die spullen via Ali in mijn auto, sowieso geen after market wieldoppen, dus weet niet waar je dat vandaan haalt...

En tja, hij vroeg of mensen twijfelden over een stap terug naar fossiel en ik gaf gewoon mijn antwoord. Wat hij ermee doet moet hij zelf weten.

Ik vind het overigens niet 'doordraven'. Een nieuwe fossiele auto van dat kaliber die uiteindelijk 300.000 km rijdt (ipv een EV) betekent weer minstens 75 ton onnodige CO2 in de atmosfeer over de levensduur van de auto (hiermee bedoel ik dus 75 ton meer dan wat een Model Y obv de NL stroom mix zou uitstoten). Naast de wijze van verwarmen van je huis is de aanschaf van een auto juist een van de zaken waarmee je als consument nu net wel een aanzienlijke impact hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
Tommie12 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:50:
[...]

Ik ben gewoon om. Alles wat niet electrisch rijdt interesseert me geen zak meer.
Zodra je 25k en meer aan een auto kan uitgeven vind ik voor mezelf dat ik dan moreel verplicht ben om het verbrandingstijdperk achter me te laten.
Die grens van 25k stond vorig jaar nog op 50k voor mezelf, maar nu is er keuze zat aan auto’s zonder die aftandse cilinders, versnellingsbak, turbo, kleppentiming. Allemaal lapmiddelen om de gebreken van een verbrandingsmotor te camoufleren of te overkomen.
En als je absoluut die prestaties wil, waarom dan geen Taycan in de krachtigste versie, of een i5 M60.
We zijn 2024, de tijd van tanken is echt voorbij.
Ik vind die 'klokje rond' videos wel leuk. Wat een ellende met die ICE bakken, uitlaat, olielekkage etc etc 8)7

De eigenaar is altijd wel tevreden, dat is nog het meest amusant terwijl Joep het een hok vindt. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:55:
[...]

Ik heb geen van die spullen via Ali in mijn auto, sowieso geen after market wieldoppen, dus weet niet waar je dat vandaan haalt...

En tja, hij vroeg of mensen twijfelden over een stap terug naar fossiel en ik gaf gewoon mijn antwoord. Wat hij ermee doet moet hij zelf weten.

Ik vind het overigens niet 'doordraven'. Een nieuwe fossiele auto van dat kaliber die uiteindelijk 300.000 km rijdt (ipv een EV) betekent weer minstens 75 ton onnodige CO2 in de atmosfeer over de levensduur van de auto (hiermee bedoel ik dus 75 ton meer dan wat een Model Y obv de NL stroom mix zou uitstoten). Naast de wijze van verwarmen van je huis is de aanschaf van een auto juist een van de zaken waarmee je als consument nu net wel een aanzienlijke impact hebt.
Je haalt ze bij Amazon, die komen natuurlijk net zo goed uit China (en reizen dus de halve wereld rond).
Anyway, het was ook een beetje sarcastisch in het algemeen en niet persé naar jou toe.
We gaan dus prat op het milieu maar bestellen hier om de haverklap wieldoppen op Ali of bakjes of matten etc.

Een M3 Competition rijd je niet als lease van A naar B elke dag 300km.
Die zal dus echt geen 300k op de teller zetten.
Een beetje fun en plezier met mate moet natuurlijk gewoon kunnen, die ene M3 meer of minder gaat (ik gok op jaarbasis dat ze er wellicht 100 verkopen in NL ) natuurlijk niet de ondergang van de wereld bepalen.

Weet je wat nog beter is? Helemaal geen auto kopen ;) .
Bobo221 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:49:
[...]

Een leuk voorbeeld hiervan is dat ik een auto kocht zonder met uitgeschakelde adaptive lights.
Deze zijn via een software update toegevoegd waar je bij andere automerken dit als een optie zou moeten bijkopen of in het slechtste geval achter een paywall moet activeren of zelfs een abo voor moet afsluiten.
Fixed that for you :9

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 01-03-2024 19:21 ]

Pagina: 1 ... 268 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: