Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 266 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.725 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Tommie12 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:22:
[...]

En wat als die auto verder over de lijn gaat...

En zeg aub niet dat andere merken dat nooit hebben, dit is gewoon de actuele 'stand der Technik'.
Als je dat niet kan aanvaarden, dan moet je dat uit zetten.

Trouwens de filmpjes over aanrijdingen met zwakke weggebruikers tonen aan dat Tesla beter is dan al de rest, en bovendien hebben ze er recent verschillende erkenningen voor gekregen.

https://www.drivencarguid...20passive%20safety%20aids.

https://www.agilityfleet....20the%20best%20in%20class.
Als hij verder over de lijn gaat wordt de kans groter, en zal hij progressief meer moeten gaan ingrijpen.

Het interesseert me niet zoveel hoe het bij andere merken zit en ook compleet irrelevant op het MY/M3 forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
noo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 06:42:
[...]

Misschien moet je de camera calibratie een keer opnieuw doen?

[...]
Heb ik al gedaan maar maakt geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanB schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:31:
[...]

Het interesseert me niet zoveel hoe het bij andere merken zit en ook compleet irrelevant op het MY/M3 forum.
OK...

Maar aangezien Tesla zowat het beste scoort bij de officiele testen kan je niet anders concluderen dan dat het momenteel 'Stand der Technik' is.

Liever een auto die een paar keer per jaar (meer dan dat gebeurt het bij mij niet) onverwacht remt (meestal weet ik wel de reden), dan een auto die niet voor fietsers remt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Laatst online: 12-09 17:12
Tommie12 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:11:
[...]

Mogelijk moet je camera gecalibreerd worden.
Ik herken je probleem helemaal niet en rij heel veel op AP.
Ik heb ook een M3H ik heb het idee dat de M3H meer issues heeft met de ruitenwissers en AP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Bjornson schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:05:
[...]

Via de app 6,99 en via de site 3,99.. Ook na diepe refresh van de site.. vreemd wel!
Ik zie het al, de RWD zit op 6,99% en de LR zit op 3,99%. Grappig, de RWD heeft veelal de SEPP subsidie en Tesla probeert het 'leed' voor de LR te verzachten met een lagere rente.

Een zwarte RWD kost dan 322 en een zwarte LR kost dan 340 per maand.

[ Voor 8% gewijzigd door maharens op 28-02-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:39:
[...]

OK...

Maar aangezien Tesla zowat het beste scoort bij de officiele testen kan je niet anders concluderen dan dat het momenteel 'Stand der Technik' is.

Liever een auto die een paar keer per jaar (meer dan dat gebeurt het bij mij niet) onverwacht remt (meestal weet ik wel de reden), dan een auto die niet voor fietsers remt.
Als het een keuze was dan had ik de systemen uitgeschakeld.

Op sommige wegen durf ik bijvoorbeeld de cruise control niet meer te gebruiken omdat mijn MY te vaak in paniek schiet of een foute/gevaarlijke correctie probeert te doen. Voor bijrijders is dit zeer oncomfortabel. Dan is het leuk dat Tesla dit beter doet dan andere merken maar daar heb ik in de praktijk niks aan.

Ik rij nu bijna een jaar in MY maar ik snap de hele hype omtrent autopilot, TACC, etc. bij Tesla niet.

offtopic:
Ter referentie in mijn vorige auto, Ford Focus 2021, had ik dergelijke problemen niet. Als er iets was begon de auto eerst met het trillen van het stuur, zodat ik als bestuurder direct wist dat er iets was zonder dat er direct alarmbellen/piepjes afgaan of de auto uit zichzelf (potentieel gevaarlijke) keuzes maakt.

[ Voor 22% gewijzigd door Caayn op 28-02-2024 09:57 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Scientific schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:42:
[...]

Gewoon elke Tesla rijder meldt dat hij soms phantom brakes ervaart. Ik zou mijn auto (die nochtans ook autonoom remt in noodgevallen) niet meer vertrouwen mocht ik ook maar 1 phantom brake ervaren. Maar wie Tesla rijdt zegt meestal “dat het wel meevalt”, daarmee bedoelend “dat het niet al te vaak voorvalt”.

Er is nogal wat coulance onder Tesla rijders wat dit betreft, terwijl het natuurlijk potentieel levensgevaarlijk is. Zeggen dat “toezicht vereist blijft” is nogal cynisch bij phantom braking omdat aan plots remmen weinig te doen valt door “toezicht”: vooraleer de “piloot” kan ingrijpen is de auto al flink afgeremd en is het mogelijk al te laat .
Je hebt zelf geen Tesla, correct? Dus je beroept je op jouw selectieve interpretatie van de ervaringen van Tesla rijders. Maar als je van Tesla rijders hoort dat het niet vaak voorkomt en er prima mee te rijden valt dan negeer je die informatie. Dat komt op mij niet erg 'scientific' over.

En ja, je moet altijd alert zijn; dat geldt voor iedere auto. Ik had hiervoor een Ioniq 5 en dat was precies hetzelfde: voeten bij de pedalen om tijdig in te kunnen grijpen. Die auto stopte ook wel eens midden in een bocht met sturen zonder een piepje te geven, iets wat Tesla veel beter doet.

Je hebt geen Tesla en voor zover ik begrijp heb je ook geen intentie om een Tesla te kopen. Je stelt ook geen oprechte vragen over deze auto's en hebt ook geen ervaring met Tesla's die je met anderen kunt delen. Ik snap dus niet zo goed wat je hier komt doen, anders dan ongefundeerde meningen ventileren. Ik vind dat zelf niet zo'n waardevolle toevoeging aan dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:14
dimocash schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:00:
[...]

Waren er toevallig wegwerkzaamheden?
Ik heb het weleens gehad dat er een wegomleiding was vanwege werkzaamheden waardoor de weg een stuk naar links ging tov de normale situatie. Hierdoor dacht Tesla dat ik op een 50 km weg was en ging remmen.

Tevens heb ik het weleens wanneer een andere auto net de wegstrook onderbrekingslijn raakt of een beweging maakt richting die lijn dat Tesla denkt in te moeten grijpen.

Maar dit zie ik tegenwoordig sneller aankomen en heb er dan geen last van.

Dit is wel iets wat zeker niet meer moet gebeuren, zeker niet als er helemaal niemand op de weg is.
Nee, was op de A12 richting Arnhem. Er reed alleen één auto achter mij. Maar goed dat de auto niet door ging remmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het valt mij laatste tijd op dat wanneer ik laadlimiet bijv. op 80% zet de Y tot 79% heeft geladen.. Zou dit met calibratie te maken hebben ofwel een paar keer tot 100% laden oid?

Dacht laatste ook even kijken hoe de verdeling in elektra consumptie is. Nu wist ik dat sentry veel gebruikt, maar het verbaasde mij nog enigszins dat Sentry tot nu toe (iets meer dan 1000 km gereden) op 20% stond. Nu weet ik verder niet hoe ik dit moet lezen.. maar dat sentry een (groot)verbruiker is zeker :-) Sentry staat bij mij overigens altijd aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:45
[...]

OK...

Tesla scoort, zoals wel veel meer auto’s, erg goed bij standaard testen die plaatsvinden in optimale omstandigheden (bijvoorbeeld qua zichtbaarheid). Of dat in omstandigheden met minder licht, regen, verblindend licht enzovoort ook zo is, dat durf ik te betwijfelen, gezien de “vision-only” approach, die dezelfde beperkingen (en meer) heeft dan het menselijke zicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:58
JohanB schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:51:
Kijk, ik probeer het nog 1 keer (...)
Mooi. Dan is het nu hopelijk ook een keer klaar.

Contractueel zul je geen garantie hebben voor een stuur in de auto, omdat hij nergens genoemd wordt. En toch nemen we allemaal aan dat dat ding erin zit. :*)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:15
Waar ik mij vooral aan irriteer is het niet kunnen gebruiken van ACC op een 60 weg. Bij mijn andere auto en vorige auto’s is/was dit geen probleem maar mijn Tesla remt vol bij het zien van een fietser en remt stevig af bij een tegemoet komende auto.

Op de snelweg knal ik altijd stevig door op de autopilot en dat gaat altijd perfect :D

[ Voor 15% gewijzigd door schumi1986 op 28-02-2024 10:15 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Thomason
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:59
Inmiddels 10.000 km gereden in de vernieuwde M3 (afgeleverd eerste week van November), wat een heerlijke auto! Nog steeds enorm blij mee.

Ik heb er een review over geschreven:
Tesla Model 3 review door Thomason

Als iemand vragen heeft over de ervaring met deze auto, kom dan gerust bij me in de lucht :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thomason schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:12:
Inmiddels 10.000 km gereden in de vernieuwde M3 (afgeleverd eerste week van November), wat een heerlijke auto! Nog steeds enorm blij mee.

Als iemand vragen heeft over de ervaring met deze auto, kom dan gerust bij me in de lucht :)!
Hoe veel 'phantom brakes' heb je gehad? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scientific schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:07:
[...]

Tesla scoort, zoals wel veel meer auto’s, erg goed bij standaard testen die plaatsvinden in optimale omstandigheden (bijvoorbeeld qua zichtbaarheid). Of dat in omstandigheden met minder licht, regen, verblindend licht enzovoort ook zo is, dat durf ik te betwijfelen, gezien de “vision-only” approach, die dezelfde beperkingen (en meer) heeft dan het menselijke zicht.
Je weet het dus niet, doe er dan geen uitspraken over.
Ik betwijfel heel veel hoor...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:58
Wat is dat toch met die 'phantom breaks'...? Breekt er dan zomaar iets af of gaat er dan zomaar iets kapot? ;)
Of verandert de auto dan spontaan in een stationwagon :?

It's brakes. Not breaks.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
  • Laatst online: 24-04-2024
Wie denkt er wanneer we iets van de nieuwe FSD 12 techniek (end-to-end neural network ipv handmatig gecodeerde regels) terug gaan zien in de standaard AP? Lijkt mij een kwestie van tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomason
Tommie12 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:12:
[...]

Hoe veel 'phantom breaks' heb je gehad? :o
Phantom brakes: 0, redding door de auto omdat een vrachtwagen chauffeur ineens op me instuurde: 1. Zelf had ik denk ik niet geremd omdat het zo snel gebeurde, vrachtwagen kwam volledig mijn baan op.

Ik gebruik de AP trouwens alleen als t rustig is op de snelweg, vind m nog niet zo vloeiend in de file als dat ik zelf rij. Lijkt echt te remmen ipv de regen goed te gebruiken, waardoor t soms wat hokkerig aanvoelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:38
[...]

OK...

Niet mee eens. Ik rij regelmatig zowel een VW Passat uit 2016 en een Tesla model 3 uit 2019 en de rijhulpsystemen van de VW uit 2016 (!) zijn ordes van groottes betrouwbaarder.

Phantom braking:
Passat: 1x in 4 jaar
Tesla: Gemiddeld iedere 300km (let wel, dit is afremmen voor niet bestaande obstakels, geen noodstop)

ACC:
Passat: valt uit bij categorie tropische regenstorm of zware sneeuwval
Tesla: gemiddelde bui, werkt nog maar tot 90-100km/u (sinds laatste update). Schiet ook met enige regelmaat zonder reden in de stress en valt dan volledig uit met keihard gepiep.

Begrijp me niet verkeerd, de Tesla is een heerlijke auto. Maar de autopilot ligt tegenwoordig fors achter op de concurrentie. Het is vooral marketing en weinig inhoud helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door Kevinns op 28-02-2024 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
Kevinns schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:17:
[...]

Niet mee eens. Ik rij regelmatig zowel een VW Passat uit 2016 en een Tesla model 3 uit 2019 en de rijhulpsystemen van de VW uit 2016 (!) zijn ordes van groottes betrouwbaarder.

Phantom braking:
Tesla: Gemiddeld iedere 300km (let wel, dit is afremmen voor niet bestaande obstakels, geen noodstop)

ACC:
Tesla: gemiddelde bui, werkt nog maar tot 90-100km/u (sinds laatste update). Schiet ook met enige regelmaat zonder reden in de stress en valt dan volledig uit met keihard gepiep.

Begrijp me niet verkeerd, de Tesla is een heerlijke auto. Maar de autopilot ligt tegenwoordig fors achter op de concurrentie. Het is vooral marketing en weinig inhoud helaas.
Dus jij kan ook probleemloos vele km achtereen op ACC+lanekeep rijden in de Passat? Daarin doet AP van Tesla het tig keer beter, je laatste zin is niet helemaal waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
[...]

OK...

Ik begrijp je punt niet zo goed. Je lijkt twee zaken met elkaar te vermengen om dan een heel sterke uitspraak te doen. “Stand der Technik” en een soort persoonlijke acceptatie grens van hoe vaak dit mag gebeuren. Om dan jouw persoonlijke acceptatie grens als een soort algemeen gegeven te zien

Ik zou het juist ook overdreven de andere kant op kunnen stellen zoals jij doet: Tesla scoort goed bij officiële testen en stopt voor alles in die tests omdat het maar de hele tijd voor alles en niks op de rem trapt (phantom brakes).

Het maakt mij niet zoveel uit of het de “Stand der Technik” is. Het werkt niet afdoende voor mij om een fijne rij ervaring te hebben door elke 10-50 km allemaal onnodige rem acties te hebben. En mocht je het willen weten, ik heb daar minder last van bij andere auto’s omdat die wat minder nerveus / behouden lijken afgesteld. (En dus(?) ook minder goed zullen scoren in safety tests)

JIJ kunt het fijn vinden dat dat zo staat afgesteld, ik let zelf wel op in de stad en zou wat minder paniek willen op de snelweg (en ook in de stad, waar hij zelfs zonder TACC keihard op de rem gaat voor tegenliggende fietsers in smalle straten (die voor mijn huis is bijv. net iets breder dan 3meter)
dreamscape schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:09:
[...]

Mooi. Dan is het nu hopelijk ook een keer klaar.

Contractueel zul je geen garantie hebben voor een stuur in de auto, omdat hij nergens genoemd wordt. En toch nemen we allemaal aan dat dat ding erin zit. :*)
Nu trek je het dus weer in het absurde, wat nergens voor nodig is. (Het stuur wordt overigens wel gewoon "genoemd" op de plaatjes, en is naar redelijkheid en billikheid te verwachten bij de rechter)

[ Voor 25% gewijzigd door JohanB op 28-02-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
maharens schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:23:
[...]

Dus jij kan ook probleemloos vele km achtereen op ACC+lanekeep rijden in de Passat? Daarin doet AP van Tesla het tig keer beter, je laatste zin is niet helemaal waar.
Absoluut. De auto houdt perfect snelheid (tot 160km/u) en afstand, houdt 'm netjes in het midden van de rijbaan, haalt niet rechts in, etc. Hij haalt zelfs de lane assist er af als je knippert, en gaat er automatisch weer op als je in de andere rijbaan komt.

Edit:
De passat heeft als opties:
- ACC
- Traffic jam assist (tot 0km/u ACC + lane keeping assist)
- Lane keeping assist (bovenop lane departure warning)
(misschien vergeet ik nog wat, maar alle assistentie opties uit die tijd zitten er op)

[ Voor 18% gewijzigd door Kevinns op 28-02-2024 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:57
[...]

Phantom braking:

ACC:

De AP van Tesla is in normaal verkeer prima, maar o.a. in de file rijden is het echt nog steeds dramatisch. Rustig rijden is er dan niet meer bij maar vooral erg onrustig optrekken en snel weer abrupt remmen.

Dat ging in mijn vorige auto's met ACC toch echt vele malen beter/vloeiender.
Ik begrijp niet waarom Tesla dit maar niet goed onder controle krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Kevinns schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:32:
[...]

Absoluut. De auto houdt perfect snelheid (tot 160km/u) en afstand, houdt 'm netjes in het midden van de rijbaan, haalt niet rechts in, etc. Hij haalt zelfs de lane assist er af als je knippert, en gaat er automatisch weer op als je in de andere rijbaan komt.
Dat laatste klopt, maar met een Tiguan uit 2017 had ik toch andere ervaringen. Dan zal de Passat van een andere orde zijn wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
maharens schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:35:
[...]

Dat laatste klopt, maar met een Tiguan uit 2017 had ik toch andere ervaringen. Dan zal de Passat van een andere orde zijn wellicht.
Zou kunnen. De ID3 is ook minder dan de Passat heb ik gemerkt... Wel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
turkeyhakan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:25:
[...]

Die optie ken ik inderdaad, maar doe ik bewust niets mee i.v.m. privacy.
Tja, moet je zelf weten, maar de kans dat Tesla medewerkers hier lezen is behoorlijk klein.
Dus heeft het meer nut om incorrecte acties te melden/rapporteren via de knop, dan heb je wellicht nog een kans dat er iets mee gedaan wordt....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:15
Thomason schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:12:

Geen vragen, leuk om te lezen, wel een tip. Ik heb/had ook last van de korte zetting in het 2019 model, en heb zoiets aangeschaft: https://www.ebay.nl/itm/176102474811
Best geïnvesteerde 50 euro ooit wat mij betreft. Ik reed afgelopen jaar moeiteloos terug vanuit Oostenrijk waar ik zitting de keer daarvoor (2 jaar eerder) vervloekt heb. Mijn vrouw vervloekt deze verlenger dan soms weer, want zij kan haar knieën niet buigen als ik hem er niet uithaal voordat ze gaat zitten. Maar goed, dat is dan weer haar probleem, dus niet zo erg als mijn probleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

schumi1986 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:10:
Waar ik mij vooral aan irriteer is het niet kunnen gebruiken van ACC op een 60 weg. Bij mijn andere auto en vorige auto’s is/was dit geen probleem maar mijn Tesla remt vol bij het zien van een fietser en remt stevig af bij een tegemoet komende auto.

Op de snelweg knal ik altijd stevig door op de autopilot en dat gaat altijd perfect :D
Yup. Voor tegenliggers helpt het als je ver genoeg naar rechts gaat, maar het ontbreken van de middellijn maakt dat de Tesla het lastig vindt om te bepalen dat die tegenligger niet tegen je aan rijdt.
Voor fietsers, tja, het is maar net wat je wil.

Maar ik ben heel benieuwd hoe FSD hier moet gaan werken in de 60-km zone.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:07
[...]

Maar de autopilot ligt tegenwoordig fors achter op de concurrentie. Het is vooral marketing en weinig inhoud helaas.
Cherry picking uit je bericht. Maar als ik in deze random hit op YouTube zie hoe FSD 12 reageert op een mega drukke parkeerplaats denk ik dat je je laatste punt toch zou kunnen heroverwegen. De techniek is echt al heel ver.

YouTube: Tesla FSD V12 First Drives (Highlights)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giga
Dutchy88 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:32:
[...]

De AP van Tesla is in normaal verkeer prima, maar o.a. in de file rijden is het echt nog steeds dramatisch. Rustig rijden is er dan niet meer bij maar vooral erg onrustig optrekken en snel weer abrupt remmen.

Echt? Bij mij werkt het prima in de file. Werkt het niet zoals in dit filmpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Giga schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:15:
Wie denkt er wanneer we iets van de nieuwe FSD 12 techniek (end-to-end neural network ipv handmatig gecodeerde regels) terug gaan zien in de standaard AP? Lijkt mij een kwestie van tijd.
Ik hoop het, lijkt mij prima mogelijk te zijn en efficienter voor Tesla om te onderhouden en ontwikkelen. Dan worden zaken als TACC/AP etc. gewoon FSD met wat softwarematige restricties.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
dreamscape schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:15:
Wat is dat toch met die 'phantom breaks'...? Breekt er dan zomaar iets af of gaat er dan zomaar iets kapot? ;)
Of verandert de auto dan spontaan in een stationwagon :?

It's brakes. Not breaks.
Nee het zijn spook pauzes, maar het is nog niet helemaal duidelijk of mensen daar wel of niet van uitrusten :+

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!
beyazz06 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:05:
Het valt mij laatste tijd op dat wanneer ik laadlimiet bijv. op 80% zet de Y tot 79% heeft geladen.. Zou dit met calibratie te maken hebben ofwel een paar keer tot 100% laden oid?

Dacht laatste ook even kijken hoe de verdeling in elektra consumptie is. Nu wist ik dat sentry veel gebruikt, maar het verbaasde mij nog enigszins dat Sentry tot nu toe (iets meer dan 1000 km gereden) op 20% stond. Nu weet ik verder niet hoe ik dit moet lezen.. maar dat sentry een (groot)verbruiker is zeker :-) Sentry staat bij mij overigens altijd aan.
Ja, Sentry is echt een grootverbruiker. Er wordt hier wel gerekend met 300W, oftewel 0,3kWh na een uur en dat zou dan uitkomen op 7,2 kWh per etmaal. Nu lijkt dat wat hoog, maar je kunt gerust rekenen met ongeveer 5% batterij per dag bij de RWD (dat is dus ongeveer 3 kWh per dag).

Als je het dus altijd aan laat staan is dat al snel een paar honderd euro per jaar aan stroomverbruik.

Je kunt Sentry ook automatisch uitschakelen op bepaalde locaties, bijvoorbeeld als de auto op je eigen oprit staat.

Zelf heb ik het standaard uit staan en schakel ik het alleen in op bepaalde parkeerterreinen/garages waar het erg krap en/of donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:15
Maasluip schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:52:
[...]

Yup. Voor tegenliggers helpt het als je ver genoeg naar rechts gaat, maar het ontbreken van de middellijn maakt dat de Tesla het lastig vindt om te bepalen dat die tegenligger niet tegen je aan rijdt.
Voor fietsers, tja, het is maar net wat je wil.
[Twitter]

Maar ik ben heel benieuwd hoe FSD hier moet gaan werken in de 60-km zone.
Ergens begrijp ik het ook wel, het afremmen voor fietsers is veilig, zeker als de bestuurder zit te dromen met ACC ingeschakeld..

Maar voor mij persoonlijk jammer omdat ik in een bosrijke omgeving woon waarvan de eerste 8km van mijn woon-werk traject uit een 60 weg bestaat met altijd wel ergens een fietser :+

Gefeliciteerd trouwens :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Maurice- schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Cherry picking uit je bericht. Maar als ik in deze random hit op YouTube zie hoe FSD 12 reageert op een mega drukke parkeerplaats denk ik dat je je laatste punt toch zou kunnen heroverwegen. De techniek is echt al heel ver.

YouTube: Tesla FSD V12 First Drives (Highlights)
Maar dat is FSD 12 en die maakt gebruik van een end-to-end neural network die vele regels handmatig gemaakte ontwikkelaarscodering overbodig heeft gemaakt. AP maakt hier volgens mij echt geen gebruik van (lijkt mij wel een kwestie van tijd, maar dunkt mij dat beta Testen in het veld met FSD overzichtelijker is dan met AP).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
bilgy_no1 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:56:
[...]

Ja, Sentry is echt een grootverbruiker. Er wordt hier wel gerekend met 300W, oftewel 0,3kWh na een uur en dat zou dan uitkomen op 7,2 kWh per etmaal. Nu lijkt dat wat hoog, maar je kunt gerust rekenen met ongeveer 5% batterij per dag bij de RWD (dat is dus ongeveer 3 kWh per dag).

Als je het dus altijd aan laat staan is dat al snel een paar honderd euro per jaar aan stroomverbruik.

Je kunt Sentry ook automatisch uitschakelen op bepaalde locaties, bijvoorbeeld als de auto op je eigen oprit staat.

Zelf heb ik het standaard uit staan en schakel ik het alleen in op bepaalde parkeerterreinen/garages waar het erg krap en/of donker is.
Naar verluidt gaat Tesla Sentry 40% energiezuiniger maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Laatst online: 10:15
Wordt het niet eens tijd dat we "Het grote Tesla vs <automerk>" topic aan gaan maken, al dat vergelijk de hele dag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:07
Giga schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:58:
[...]

Maar dat is FSD 12 en die maakt gebruik van een end-to-end neural network die vele regels handmatig gemaakte ontwikkelaarscodering overbodig heeft gemaakt. AP maakt hier volgens mij echt geen gebruik van (lijkt mij wel een kwestie van tijd, maar dunkt mij dat beta Testen in het veld met FSD overzichtelijker is dan met AP).
Mijn punt was dat techniek van Tesla echt niet achterloopt op de concurrentie of dat het alleen marketing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:14
ZeRoC00L schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:36:
[...]

Tja, moet je zelf weten, maar de kans dat Tesla medewerkers hier lezen is behoorlijk klein.
Dus heeft het meer nut om incorrecte acties te melden/rapporteren via de knop, dan heb je wellicht nog een kans dat er iets mee gedaan wordt....
Het was een reactie op Taro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Laatst online: 14:05
Maurice- schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:04:
[...]

Mijn punt was dat techniek van Tesla echt niet achterloopt op de concurrentie of dat het alleen marketing is.
Het punt is dat veel mensen die al langere tijd Tesla rijden denken dat Tesla nog steeds superieur is als het op bijvoorbeeld AP aankomt. De realiteit is echter dat andere merken het inmiddels beter voor elkaar hebben en de systemen minder fouten maken.

Door marketing, mede door Teslarijders doet bij veel mensen vermoeden dat Tesla nog steeds voorop loopt. Dat is gewoon niet waar als je objectief kijkt en ook in recente auto’s van de concurrentie hebt gereden. Neem alleen al het uitschakelen van AP bij iets basaals als een rijstrookwissel. Dat is gewoon echt iets dat de concurrentie al veel langer goed voor elkaar heeft waarbij het systeem niet wordt uitgeschakeld. Noodgrepen naar allerlei third party oplossingen vind ik maar armoedig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Giga
LigeTRy schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:02:
Wordt het niet eens tijd dat we "Het grote Tesla vs <automerk>" topic aan gaan maken, al dat vergelijk de hele dag...
Wat is het probleem? We hebben het over ervaringen met intrinsieke eigenschappen van een Tesla als ACC en AP. Logisch dat er gezocht wordt naar referentiekaders en dat is natuurlijk bij veel bereiders een vorige auto c.q. eentje van een ander merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomason
Eddos schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:43:
[...]

Geen vragen, leuk om te lezen, wel een tip. Ik heb/had ook last van de korte zetting in het 2019 model, en heb zoiets aangeschaft: https://www.ebay.nl/itm/176102474811
Best geïnvesteerde 50 euro ooit wat mij betreft. Ik reed afgelopen jaar moeiteloos terug vanuit Oostenrijk waar ik zitting de keer daarvoor (2 jaar eerder) vervloekt heb. Mijn vrouw vervloekt deze verlenger dan soms weer, want zij kan haar knieën niet buigen als ik hem er niet uithaal voordat ze gaat zitten. Maar goed, dat is dan weer haar probleem, dus niet zo erg als mijn probleem :+
Thanks voor de tip! Zeker de moeite waard om eens naar te kijken voor de vakantieperiode, moet daarbij wel zeggen dat ik ook weer niet bijster lang dus het probleem blijft beperkt :+ . Maar ik kan me voorstellen dat als je langer dan 1,90 bent de zitten echt heel kort is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thomason
Naafkap schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:10:
[...]

Het punt is dat veel mensen die al langere tijd Tesla rijden denken dat Tesla nog steeds superieur is als het op bijvoorbeeld AP aankomt. De realiteit is echter dat andere merken het inmiddels beter voor elkaar hebben en de systemen minder fouten maken.

Door marketing, mede door Teslarijders doet bij veel mensen vermoeden dat Tesla nog steeds voorop loopt. Dat is gewoon niet waar als je objectief kijkt en ook in recente auto’s van de concurrentie hebt gereden. Neem alleen al het uitschakelen van AP bij iets basaals als een rijstrookwissel. Dat is gewoon echt iets dat de concurrentie al veel langer goed voor elkaar heeft waarbij het systeem niet wordt uitgeschakeld. Noodgrepen naar allerlei third party oplossingen vind ik maar armoedig.
"Neem alleen al het uitschakelen van AP bij iets basaals als een rijstrookwissel" -> Dit is een keuze vanuit Tesla omdat ze dan een duurdere versie van AP kunnen verkopen, dus dat is geen technisch iets wat een ander merk beter voor elkaar heeft.

Bij andere merken moet je nagenoeg altijd betalen om uberhaupt standaard functionaliteiten te hebben, je kan dan de basis AP niet vergelijken met een betaald pakket van een ander merk. Het is dan of kaal tegen kaal, of volledig tegen volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
[...]

Als dat realiteit is moet het makkelijk zijn dit objectief vast te stellen met voorbeelden. De sloot aan Chinese merken die op dit moment Nederland overspoelen zijn hier bijvoorbeeld geen voorbeeld van. Ik denk dat alle merken hier gewoon op allerlei fronten anders / beter / slechter zijn.

De marketingwerking kan puur in de perceptie van mensen zitten en kan misschien komen doordat men FSD associeert met ACC / AP (met FSD is Tesla wel echt leading op de consumentenmarkt). Maar dat is een onjuiste associatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 21:48
Giga schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:56:
[...]

[YouTube: Tesla Model 3 Autopilot im Stau]
Bij mij werkt de TACC prima in de file. Hoef niks te doen behalve het stuur vast te houden.
Herken mij niet in schokkerig optrekken of afremmen in de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nee, op je eigen post, dat je niets met de knop (rapporteren issue) doet.... Dat moet je zelf weten, maar zonder updates/info kan Tesla de boel niet verbeteren.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
dimocash schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:18:
[...]

Bij mij werkt de TACC prima in de file. Hoef niks te doen behalve het stuur vast te houden.
Nee, juist dat laatste vond ik een verbetering tegenover in de file rijden met mij fossiele auto (als is dit meer een algemeen kenmerk van een BEV op zichzelf). ACC deed zijn werk in de file maar een ICE trekt natuurlijk anders op en moet ook schakelen dus daar ervaarde ik juist schokkerig rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Eddos schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:43:
[...]

Oeh deze ga ik misschien ook nog wel halen, die korte zittingen kan ik me soms flink aan ergeren inderdaad!
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomason
dimocash schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:18:
[...]

Welke volgafstand gebruik je en heeft je auto nog radar of volldig camera's? (Als dit trouwens nog actueel is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 14:38
Cagdas schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:58:
Ik lees in de topic (aan de hand van een zoekopdracht) meerdere meldingen over het vervangen van een ruit. Echter, ik ben benieuwd hoe jullie ervaring is met het vervangen van een ruit (voorruit in mijn geval) in relatie tot de welbekende zaken zoals KwikFit of Autotaalglas. Of kan ik voor een Model Y beter bij een andere zaak terecht? Iemand ervaring?
Ik heb het laten doen bij Carglass, toen de Model Y net pas uit was (ik had pech). Ze hadden toen wat problemen slecht leverbare voorruiten en omdat er meerdere soorten voorruiten waren (China vs Berlijn dacht ik?) waarbij nog niet duidelijk was hoe ze dit vooraf konden bepalen. Wat ik toen begreep heeft Carglass ook de mogelijkheid om camera's opnieuw te kalibreren, geen idee of de anderen dat ook kunnen of dat dit proces inmiddels voor iedereen is vrijgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Giga schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:11:
[...]

Wat is het probleem? We hebben het over ervaringen met intrinsieke eigenschappen van een Tesla als ACC en AP. Logisch dat er gezocht wordt naar referentiekaders en dat is natuurlijk bij veel bereiders een vorige auto c.q. eentje van een ander merk.
Het voegt weinig toe toch wat andere merken doen? Ook is een vorige auto echt een verschrikkelijk slecht referentie kader dat je hier vaak ziet. De vooruitgang gaat snel, dat is het hele punt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dutchy88 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:32:
[...]

Ik had hetzelfde gevoel vorig jaar in April, maar met de updates is dat héél veel beter geworden. De auto rijdt rustig in de file, en houdt een natuurlijke afstand.
Ik herken je probleem dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Thomason schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:13:
[...]

"Neem alleen al het uitschakelen van AP bij iets basaals als een rijstrookwissel" -> Dit is een keuze vanuit Tesla omdat ze dan een duurdere versie van AP kunnen verkopen, dus dat is geen technisch iets wat een ander merk beter voor elkaar heeft.

Bij andere merken moet je nagenoeg altijd betalen om uberhaupt standaard functionaliteiten te hebben, je kan dan de basis AP niet vergelijken met een betaald pakket van een ander merk. Het is dan of kaal tegen kaal, of volledig tegen volledig.
Maar het gaat toch om de gebruiker? Het is voor de gebruiker een mindere ervaring. Al is het technisch gezien belachelijk simpel of "slecht", als het uiteindelijk beter werkt lijkt me dat een voordeel. Meer complex of technisch lastiger maakt het niet altijd beter. OOK met EAP werkt het voor geen meter

Een beetje zoals bij het infotainment dat "superieur" zou zijn. Daar merk ik zo goed als niks van voor de taken die een auto voor mij heeft. Navi werkt zo-zo, rest gebruik ik zo goed als niet. (voice control werkt dan wel weer lekker!)

[ Voor 21% gewijzigd door JohanB op 28-02-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Bouwkwaliteit van pre-2019/begin 2019 modellen was juist goed, het ging mis toen ze volume gingen opschalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Dutchlimits schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:21:
[...]
Die van mij gaat elke keer schrikken van tegemoetkomers en gaat dan vol in de ankers. Stomme is dat autopilot de middenstreep heel lief vindt, hij rijdt constant vrij ver aan de linkerkant. Met TACC rij ik juist verder naar rechts en dan schrikt TACC niet van de tegemoetkomers.
Misschien calibratie nog een keer uitvoeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
[...]
vooraleer de “piloot” kan ingrijpen is de auto al flink afgeremd en is het mogelijk al te laat .
Als je niet direct in kan grijpen, ben je niet aan het opletten. Oftewel, voetjes bij de pedalen en handjes bij of op het stuur. Als het gebeurd - en dat is idd zeldzaam - moet je echt wel in kunnen grijpen binnen een fractie van een seconde. Als je meer dan een seconde nodig hebt om te reageren, dan ben je er niet genoeg bij. Dat is niet anders dan als je handmatig aan het rijden bent.

Waarom zou je het dan nog gebruiken, vraag je je misschien af? Omdat het alle micro-beslissingen van de auto tussen de lijntjes houden, de goede snelheid aanhouden en afstand van je voorganger aanhouden niet meer hoeft te doen. Maar je moet er echt nog wel bij zijn. Ik rij 90% op AP, en ik rijd mee met de auto. Dus als de auto plots iets doet wat ik niet verwacht, kan ik hem er doorheen duwen of een duw geven op de pedalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomason
JohanB schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:29:
[...]

Maar het gaat toch om de gebruiker? Het is voor de gebruiker een mindere ervaring. Al is het technisch gezien belachelijk simpel of "slecht", als het uiteindelijk beter werkt lijkt me dat een voordeel. Meer complex of technisch lastiger maakt het niet altijd beter. OOK met EAP werkt het voor geen meter
Ik ging bij deze alleen even in op de vergelijking zelf, dat hij bij rijstrookwisselen uit gaat en dat dit bij andere merken niet zo is. Dat is een gratis pakket tegen een betaald pakket vergelijken. EAP doet dit niet en dan vergelijk je een betaald tegen betaald pakket.

Dat staat even los van de technische vergelijking :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 21:48
Thomason schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:24:
[...]

Welke volgafstand gebruik je en heeft je auto nog radar of volldig camera's? (Als dit trouwens nog actueel is)
Ik heb de highland M3, volgens mij camera's.
Volgafstand zo kort mogelijk, op 2 auto's. Krijg het helaas niet korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:34
Scientific schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:46:
[...]

Dit is weer een typische coulance-reactie: ik heb phantom breaks maar vind het niet zo'n megaprobleem. Terwijl het natuurlijk potentieel levensgevaarlijk is.

En dan maar afgeven op de wettelijke veiligheidsvereisten, alsof die het probleem zijn. Uiteraard is dat niet het geval: het gaat om systemen die hun deugdelijkheid bewezen hebben en die puur gericht zijn op assistentie.

Er is ook heel wat irrationaliteit daarover: en biepje omdat je te snel rijdt is een probleem (terwijl het je gewoon bewust maakt van te hoge snelheid), maar ik ben er zeker van dat de meeste mensen die dat vinden, er geen probleem van maken, om even hun telefoon te checken, een muzieknummer op te zoeken op het infotainment, of te zoeken waar ze die zonnebril nu weer gelegd hebben. Allemaal veilig, "want ik let op". Maar dat biepje - hola! Men is zo afgeleid dat het bijna zou leiden tot een crash _/-\o_ .

En als je in je Tesla afgeleid wordt, door even naar het scherm te moeten kijken, dan is dat natuurlijk een probleem eigen aan Tesla's, waar de informatie op een scherm komt dat niet ideaal gepositionneerd staat: veiligheidswaarschuwingen horen op het scherm voor je te staan, niet op een scherm naast je.
Grappige is dat ik mijn telefoon recht voor mij achter het stuur heb op een oplader en een app waarop ik snelheid richtingaanwijzers etc kan zien ( Teslogic app) en toch kijk ik voor mijn snelheid meestal op het grote scherm. Ik heb jaren Renault Espace gereden en daar zat het scherm voor snelheid etc ook in het midden. Nooit problemen mee gehad. Daar zeurde ook niemand over. Mijn vrouw heeft een Mini met een schermpje achter het stuur en ik heb altijd moeite om snel te zien hoe hard ik rijd...
Heb je zelf overigens wel eens in een Tesla gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanB schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:29:
[...]

Een beetje zoals bij het infotainment dat "superieur" zou zijn. Daar merk ik zo goed als niks van voor de taken die een auto voor mij heeft. Navi werkt zo-zo, rest gebruik ik zo goed als niet. (voice control werkt dan wel weer lekker!)
Jij moet toch echt een maandagauto hebben. Met jouw tevredenheid staat die auto ondertussen toch gewoon te koop?

Ik herken je klachten weer niet hoor.
EAP werkt bij mij gewoon, tenzij het verkeer zo druk is dat er eigenlijk geen plaats is voor een rijstrookwissel.
Ik ken geen enkele navi die ik zo snel met mijn stem kan bedienen, en die zo snel een route berekend heeft.
Ik zeg: "NAvigeer naar huis, en letterlijk 2-3 seconden later heb ik de route.
Geluidskwaliteit is echt goed, en ik ben niet de enigste die dit zegt. En ingeboude internet radio, podcasts en spotify heb ik elders ook nog niet gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 11:10
Nu ook een 2 weken aan het rijden. Zeer leuke auto. Enkel die ruitenwissers zijn brak.

Er zit ook EAP op, nog niet aangezet. Heb het precies ook niet nodig.

ACC werkt goed maar toch de indruk dat de Audi dit beter onder de knie had.

Voor de rest top auto top acceleratie top infotainment top geluid top one-pedal top ruimte in overvloed _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
JohanB schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:28:
[...]

Het voegt weinig toe toch wat andere merken doen?
Waarom?
Ook is een vorige auto echt een verschrikkelijk slecht referentie kader dat je hier vaak ziet.
Waarom?
De vooruitgang gaat snel, dat is het hele punt.
Vooruitgang waarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Tommie12 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:49:
[...]

Geluidskwaliteit is echt goed, en ik ben niet de enigste die dit zegt. En ingeboude internet radio, podcasts en spotify heb ik elders ook nog niet gezien.
Geluidskwaliteit van de streaming muziekdiensten vind ik eerlijk gezegd niet heel goed. Acceptabel maar niet echt goed. Daar klonk Apple Music via CarPlay op mijn vorige auto echt beter en ik heb het niet over de luidsprekers (die waren slechter).

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Mackeessie
Giga schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:56:
[...]

[YouTube: Tesla Model 3 Autopilot im Stau]
Wat enorm scheelt is je max snelheid van de Autopilot/Tacc lager zetten. In het filmpje zie je ook dat hij hem op max 15km had ingesteld . Staat hij op 100 km dan trekt de Tesla feller op en moet dan weer remmen dat geeft een jojo effect, dat is vervelend. Dus in een file je max snelheid lager zetten dan werkt het prima, is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomason
Mackeessie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:19:
[...]

Wat enorm scheelt is je max snelheid van de Autopilot/Tacc lager zetten. In het filmpje zie je ook dat hij hem op max 15km had ingesteld . Staat hij op 100 km dan trekt de Tesla feller op en moet dan weer remmen dat geeft een jojo effect, dat is vervelend. Dus in een file je max snelheid lager zetten dan werkt het prima, is mijn ervaring.
Goeie tip, die ga ik straks eens proberen! Zou wel apart zijn dat ze dat zelf niet in kunnen schatten, maar wie weet helpt t wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
[...]

Oh, dat zal het inderdaad zijn; dat is ook wat ik doe. Ik druk die knop om ACC te activeren en de snelheid te bepalen waarschijnlijk vaker in dan nodig. Nog een gewenning van mijn vorige auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:09

DarkSide

theres no place like ::1

[...]

Die ga ik ook eens proberen.
Vind het wel "grappig" als ik 130 op de TACC heb en iemand voor die die 100 rijdt schuift een baan op.
Dan is de tesla heel voorzichtig om naar de 130 te accelereren.

Sta je in de file is hij weer heel vel ;-)
Maar zal eens kijken of dit idd helpt. Zal het wel een stuk relaxter maken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
DarkSide schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:28:
[...]

Die ga ik ook eens proberen.
Vind het wel "grappig" als ik 130 op de TACC heb en iemand voor die die 100 rijdt schuift een baan op.
Dan is de tesla heel voorzichtig om naar de 130 te accelereren.

Sta je in de file is hij weer heel vel ;-)
Maar zal eens kijken of dit idd helpt. Zal het wel een stuk relaxter maken.
Je kunt de TACC zelfs op bijvoorbeeld 9 km/h zetten, veel auto's hebben minimaal 30 km/h nodig om te activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
maharens schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:32:
[...]

Je kunt de TACC zelfs op bijvoorbeeld 9 km/h zetten, veel auto's hebben minimaal 30 km/h nodig om te activeren.
Klopt, 30km/u was ook de ondergrens op mijn vorige auto. Wat ik wel echt fijn vond daarbij was dat ik het met intervallen van 10km kon ophogen, op de Tesla moet ik wat scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:59
[...]

Goede tip dit!

Verder viel me het laatst ook op bij het rijden met aanhanger dat TACC vele malen comfortabeler rijdt ruim onder de max toegestane snelheid ipv op of boven de max toegestane snelheid op de snelweg. Veel minder remmen en optrekken.
Eigenlijk veel relaxter rijden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skippy01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 21:45
Waar zit de temperatuursensor voor de buitentemperatuur bij een MY? Vanmorgen rond een uur of 8, toen ik instapte, viel me op dat de auto dacht dat het -7 was buiten, terwijl het in werkelijkheid een graag of +3/+4 was. Kan het zijn dat door het voorverwarmen van het interieur ijsvorming op de sensor optreedt? Na 15 minuten rijden was de temperatuur volgens de auto weer op normaal niveau...

[ Voor 11% gewijzigd door skippy01 op 28-02-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
Giga schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Klopt, 30km/u was ook de ondergrens op mijn vorige auto. Wat ik wel echt fijn vond daarbij was dat ik het met intervallen van 10km kon ophogen, op de Tesla moet ik wat scrollen.
De stapgrootte neemt toch toe naarmate je verder scrollt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:09

DarkSide

theres no place like ::1

dat is even wennen dat je snel moet scrollen.
Maar inmiddels zit dat er wel in bij mij.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Schwarz schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:45:
[...]

De stapgrootte neemt toch toe naarmate je verder scrollt?
Zeer zeker, maar ik had het liever andersom gehad. Kort is interval, lang is preciezer. 3 keer kort is 30 erbij.

Ik heb meer baat bij op / afschalen met 10 km interval (50-60-80-100) etc dan met intervals van 1 a 2 km.

[ Voor 6% gewijzigd door Giga op 28-02-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
DarkSide schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:45:
dat is even wennen dat je snel moet scrollen.
Maar inmiddels zit dat er wel in bij mij.
Geloof ik. Zal puur gewenning zijn van mijn kant en daardoor denk ik te ingewikkeld vast. Ik moet meer rijden 😊. Knipperlichten had ik wel snel onder de knie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
[...]

Toevallig deed ik vandaag het omgekeerde toen ik de snelweg verliet; snelheid steeds lager gezet naarmate ik de verkeerslichten naderde. Hierdoor ging de Y meer regenereren ipv last minute c.q. harder op de rem bij de laatste meters..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
beyazz06 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:58:
[...]

Toevallig deed ik vandaag het omgekeerde toen ik de snelweg verliet; snelheid steeds lager gezet naarmate ik de verkeerslichten naderde. Hierdoor ging de Y meer regenereren ipv last minute c.q. harder op de rem bij de laatste meters..
Ik heb ook vaak dat ie zelf de snelheid verlaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
beyazz06 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:58:
[...]

Nu je het zegt heb ik het idee dat de auto dat zelf nu doet (wellicht sinds update van vorige week?)
Bij uitvoegen op snelweg ging TACC snelheid automatisch van 100 naar 90-80-60etc.Km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
maharens schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:10:
[...]

Ik heb ook vaak dat ie zelf de snelheid verlaagt.
Als er een andere auto voor je rijdt, dan past ie zich uiteraard hierop aan. In dit geval had ik geen auto voor mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Een verbetering die mij opviel is dat je nu met autopilot aan in een stilstaande file of voor een stoplicht veel makkelijker naar voren kunt kruipen om de ruimte met je voorganger kleiner te maken. Voorheen ging het pedaal ietsje indrukken gepaard met instant activatie van de fysieke remmen. Nu mag je de auto rustig langzaam tot op de bumper van je voorganger laten kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Giga schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Dat kan in een Tesla ook door snel te scrollen (vereist wat oefening, snelle zwiep in plaats van klik klik klik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 15-09 14:32
Mackeessie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:41:
[...]
Grappige is dat ik mijn telefoon recht voor mij achter het stuur heb op een oplader en een app waarop ik snelheid richtingaanwijzers etc kan zien ( Teslogic app) en toch kijk ik voor mijn snelheid meestal op het grote scherm.
Idem, ik heb dit ding recht achter het stuur in de uitblaassleuf geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoYDnn1bu4FsOOyie9DGwZ-TBxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fPoE0lMXTDjqefOdHZZvW5iD.png?f=fotoalbum_large

Maar merk ook dat ik eigenlijk altijd gewoon op het grote scherm kijk voor de snelheid. M'n meisje kijkt wel op dat mini ding, dus ik mag 'm er niet uithalen... :|

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Giga
TCMR schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:36:
[...]

Idem, ik heb dit ding recht achter het stuur in de uitblaassleuf geïnstalleerd:

[Afbeelding]

Maar merk ook dat ik eigenlijk altijd gewoon op het grote scherm kijk voor de snelheid. M'n meisje kijkt wel op dat mini ding, dus ik mag 'm er niet uithalen... :|
Ik natuurlijk klikken de play knop ▶️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skippy01 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:45:
Waar zit de temperatuursensor voor de buitentemperatuur bij een MY? Vanmorgen rond een uur of 8, toen ik instapte, viel me op dat de auto dacht dat het -7 was buiten, terwijl het in werkelijkheid een graag of +3/+4 was. Kan het zijn dat door het voorverwarmen van het interieur ijsvorming op de sensor optreedt? Na 15 minuten rijden was de temperatuur volgens de auto weer op normaal niveau...
Achter de grille onder de frunk bak zo te zien; https://service.tesla.com...7C-A93F-0C4BAA7CDE5D.html

Al weet ik niet of alle Ys nog een sensor hebben? De Highland niet meer dacht ik.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
noo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:13:
[...]

Dat kan in een Tesla ook door snel te scrollen (vereist wat oefening, snelle zwiep in plaats van klik klik klik).
Volgens mij gaat het per 10 km als je tijdens het scrollen de scrolknop indrukt. Dat was vroeger zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Laatst online: 16-09 21:30
Inspired schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:19:
[...]

Achter de grille onder de frunk bak zo te zien; https://service.tesla.com...7C-A93F-0C4BAA7CDE5D.html

Al weet ik niet of alle Ys nog een sensor hebben? De Highland niet meer dacht ik.
Ik had hetzelfde. Ontwasemen ging hierdoor ook aan. M3 2024.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
beyazz06 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:14:
[...]

Als er een andere auto voor je rijdt, dan past ie zich uiteraard hierop aan. In dit geval had ik geen auto voor mij..
Nee, geen andere auto voor me, puur het feit dat ie weet dat het een afslag is verlaagt al de max ingestelde snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Schwarz schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:13:
[...]

Nu je het zegt heb ik het idee dat de auto dat zelf nu doet (wellicht sinds update van vorige week?)
Bij uitvoegen op snelweg ging TACC snelheid automatisch van 100 naar 90-80-60etc.Km/u.
Dit idd, maar voor mijn gevoel doet ie dat al een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Inspired schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:19:
[...]

M3 2024 “Highland” heeft gewoon een exterieur temperatuursensor die ik in HA kan uitlezen hoor :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
[...]

Ik denk dat we nog kunnen debateren tot middennacht en de uitkomst kan ik je nu al verklappen:
- Mensen die nu denken dat AP prima werkt en al de issues meevallen. Dat Tesla "superior" is -> die blijven hetzelfde denken
- Mensen die nu denken dat AP shit is en Tesla hun zaken niet in orde heeft -> die blijven hetzelfde denken

Realiteit voor die twee groepen zijn gewoon anders - en ze houden ook daaraan.
DaCoTa schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:34:
[...]

Bouwkwaliteit van pre-2019/begin 2019 modellen was juist goed, het ging mis toen ze volume gingen opschalen.
Aangepast.

Als er geen andere opmerkingen zijn, kunnen we deze op threadstart zetten?
https://docs.google.com/s...0prM3BK4/edit?usp=sharing
@Inspired @Taro feel free om bijv over Model Y te schrijven. Ik heb daar niet veel gegeten.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 16:27
Sebazzz schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:08:
[...]

M3 2024 “Highland” heeft gewoon een exterieur temperatuursensor die ik in HA kan uitlezen hoor :)
Ik dacht gelezen te hebben dat dat tegenwoordig een waarde is die middels GPS opgehaald wordt en er dus geen fysieke sensor meer voor is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:10

bert pit

asdasd

[...]

Gewoon elke Tesla rijder meldt dat hij soms phantom brakes ervaart. Ik zou mijn auto (die nochtans ook autonoom remt in noodgevallen) niet meer vertrouwen mocht ik ook maar 1 phantom brake ervaren. Maar wie Tesla rijdt zegt meestal “dat het wel meevalt”, daarmee bedoelend “dat het niet al te vaak voorvalt”.

Er is nogal wat coulance onder Tesla rijders wat dit betreft, terwijl het natuurlijk potentieel levensgevaarlijk is. Zeggen dat “toezicht vereist blijft” is nogal cynisch bij phantom braking omdat aan plots remmen weinig te doen valt door “toezicht”: vooraleer de “piloot” kan ingrijpen is de auto al flink afgeremd en is het mogelijk al te laat .
Welke auto ga je dan kopen? Een willekeurige Google search levert op "merk & phantom brake" deze resultaten op:

Mercedes 11.000.000
Audi 7.800.000
VW & Volkswagen 12.700.000
Tesla 5.400.000
Ford 6.800.000

Ik heb zomaar wat bekende merken ingetoetst, vul gerust aan.
Dus het probleem is blijkbaar niet merk gebonden maar bij ALLE merken aanwezig.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jos84
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-03 14:12
Nieuwe Superchargers in the making in Groningen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkA1a5o_AWGTq0KouPioS5kpJbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PD8x06mSBqil3xMqlU6JMG8k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3tFmvSpTo-fr9h6DyzpSDP0pLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCTVfW1MG5ZbLZD7eIWVY4z8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tby_6FxH-zeiIDTqsqrVgvUYwkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7Zfl8FS90a8DGqPp0bj9QUF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

bert pit schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:25:
[...]

Welke auto ga je dan kopen? Een willekeurige Google search levert op "merk & phantom brake" deze resultaten op:

Mercedes 11.000.000
Audi 7.800.000
VW & Volkswagen 12.700.000
Tesla 5.400.000
Ford 6.800.000

Ik heb zomaar wat bekende merken ingetoetst, vul gerust aan.
Dus het probleem is blijkbaar niet merk gebonden maar bij ALLE merken aanwezig.
Volvo kan er ook nog wel bij, die schrok al van die "plantenbak op de weg" achtige constructies en gaf tig foutmeldingen tegelijk.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Fijn dat ze gaan beginnen, januari 2023 was de status nog 'binnenkort'

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

De keren dat mijn auto afremde had ik mijn voet in de buurt, en heb ik een dot stroom gegeven.

Feit is, dat bij alle rijhulpsystemen tot L3 de chauffeur 100% verantwoordelijk blijft en helemaal wakker en alert moet blijven.
Dit is dus alleen levensgevaarlijk als je zit te suffen.. en ook daar heeft Tesla een systeem voor. Suf je te veel, dan kan je weer een week zelf leren rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schwarz
Oh, ik had ze aan de andere kant bij Valk hotel verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:04
Ik ben aan het kijken om van spotify naar Apple Music over te stappen. Alleen het nadeel wat ik zag was dat dit niet ondersteund wordt in de Tesla. Nu zie ik online dat dit wel zo zou moeten zijn… podcast heb ik wel en ook Spotify maar dus geen Apple Music 😒
Ik heb een service verzoek ingeschoten

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
-Jaap-io schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:39:
Ik ben aan het kijken om van spotify naar Apple Music over te stappen. Alleen het nadeel wat ik zag was dat dit niet ondersteund wordt in de Tesla. Nu zie ik online dat dit wel zo zou moeten zijn… podcast heb ik wel en ook Spotify maar dus geen Apple Music 😒
Ik heb een service verzoek ingeschoten
Apple Music werkt prima in de Tesla, je moet wel een Apple Music abo hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:56
FrE911 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 03:52:
Ik hoor overal dat de zwarte lak op de vorige Model 3 en Y geen aanrader is. Is dit bij de nieuwe Highland aangepakt?
Wat is er mis met de zwarte lak?
Pagina: 1 ... 266 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: