Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 265 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.365 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TCMR schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:56:
[...]

Ze worden blijkbaar gemaakt door Yakima (volgens mij heeft @bilgy_no1 de origine Yakima's), misschien kun je het juiste kapje vinden op https://www.yakima.nl
Ja, ik had de Yakima, maar de adapter set voor de Model Y is gerecalled. Ik moest ze dus terugsturen. Bovendien had ik de Through bar (die wat uitsteekt), niet de Flush Bar. En het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat er een klein verschil bestaat in de modellen.

Ik zou het gewoon bij Tesla navragen als ik @BP14 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
Inspired schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:15:
[...]

Voor de WLTP is hij sowieso niet nodig. Die run gaat bij 23 graden en met climate uit afaik. (https://evdb.nz/wltp)
Goed punt, jammer dat dat niet wordt meegenomen. Zal wel lastig te implementeren zijn, je moet dan een grote gekoelde testruimte hebben waar je dan een zomer en winter run kan doen met constante binnen temp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:18:
[...]

Je praat mooi in het straatje van dhr. Musk, maar ze hebben hier mi wel een paar shortcuts teveel genomen:

-simpele bewezen regensensor van een paar euro weg doen met de belofte dat AI het ooit minstens zo goed kan doen (viel ze tegen denk ik)
-idem met parkeersensoren (met name voor, achter heb je een camera, wordt wel beter al begreep ik, maar in het donker wel meer risico op schade rijden)
-radar aan de voorkant voor stabiele ACC, maar daar valt over te twisten als het met cameras nu ook goed werkt

Alles zit geconcentreerd in die enorme boordcomputer. Hoelang die mee zal gaan zullen we moeten afwachten, maar goed dat is iets wat andere merken ook steeds meer krijgen, die afhankelijkheid.
Gaat uiteindelijk helemaal goed komen. Als blijkt dat ze verkeerd geschoten hebben en het allemaal uiteindelijk echt substantieel slechter werkt dan bij de concurrenten, kopen consumenten geleidelijk aan geen Tesla’s meer en gaat hun autodivisie ten onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagdas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-09 12:23
Ik lees in de topic (aan de hand van een zoekopdracht) meerdere meldingen over het vervangen van een ruit. Echter, ik ben benieuwd hoe jullie ervaring is met het vervangen van een ruit (voorruit in mijn geval) in relatie tot de welbekende zaken zoals KwikFit of Autotaalglas. Of kan ik voor een Model Y beter bij een andere zaak terecht? Iemand ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:01
maharens schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:43:
[...]

Mocht je het interessant vinden, dan kan ik je aanraden om filmpjes te kijken van Sandy Munro en dan bijvoorbeeld de teardowns. Hij kijkt ernaar als een engineer en dan zie je grote verschillen tussen Tesla en de rest.
Toen ik mijn Y in 2022 kocht (en nog 3 maanden mocht wachten), heb ik ook uitvoerig alle filmpjes van Sandy Munro gekeken. Super tof en maakte het wachten alleen maar leuker!

Nu heb je die filmpjes nog niet af gekeken en je rijdt er al in één.. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

Giga schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:57:
[...]

Als blijkt dat ze verkeerd geschoten hebben en het allemaal uiteindelijk echt substantieel slechter werkt dan bij de concurrenten, kopen consumenten geleidelijk aan geen Tesla’s meer en gaat hun autodivisie ten onder.
Dat is natuurlijk een beetje een flauwe opmerking, er kunnen aan een goede auto alsnog een paar irritante producteigenschappen zitten. Qua prijs zitten ze voorlopig in een range waar kopers / leasers dat toch allemaal wel voor lief nemen.
Ik vraag me af of ze op een gegeven moment gaan toegeven en toch weer sommige traditionele onderdelen gaan terugbrengen, lijkt er vooralsnog niet op.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-02-2024 13:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
Je kan ook doorslaan met elimineren van dingen. Iets wat al tientallen jaren goed werkt anders doen is niet logisch. In veel gevallen is de regel: Hergebruik hetgeen wat goed werkt.

Tesla is best eigenwijs en verzint oplossingen voor problemen die er niet waren. Yoke, knipperlichtknopjes, Camera ipv radar, Camera ipv parkeersensoren. Camera ipv regensensor en ja dit werkt bij mijn auto ook voor geen meter. Ik wis nu elke keer handmatig.

Theoretisch klinkt het allemaal mooi maar in de praktijk erger me ik dood aan de onvoorspelbaarheid van de auto. Ik heb Autopilot al volledig uitgeschakeld want ik heb nu al meerdere keren noodremmen gehad op de meest idiote momenten.

De definitie van keep-it-simple is juist hier verkeerd toegepast. Onderdelen zijn weggehaald en vervangen door erg complexe software dat nog niet goed functioneert. Ze hebben het nog niet helemaal in controle lijkt wel.

[ Voor 18% gewijzigd door Dutchlimits op 27-02-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Tommie12 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:30:
[...]

Je moet tegen Tesla klagen, en vragen of je de aanwezigheid van een WP in je aankoopcontract mag zetten als jij dat nodig vindt.
En als ze dat niet doen, dan koop je iets anders ... toch....

Er staat toch in de specs dat er een airco in zit, en verder is er een WLTP gespect. Dat zou voldoende moeten zijn om aan te nemen dat de octovalve er wel in zit. Als ze morgen die efficientie en bereik halen en toch verwarmen met een PTC, dan zal me dat toch worst wezen.
Ik denk niet dat het gaat gebeuren, en dat is voor mij en veel anderen blijkbaar genoeg.
Mooi dat er weer een heel ander punt bij gehaald wordt, wat drogredenen en andere zaken.

1. Het slaat niet op mij: er zijn mensen die aangeven dat ze sommige informatie niet kunnen vinden, daar ben ik het wel mee eens, niet alles si even makkelijk te vinden en dat heb ik aangegeven
2. WLTP zal hetzelfde blijven met een resistive/PTC zoals eerder uitgelegd; want niet gebruikt in WLTP condities. Maar WEL veel impact in de winter, dus dat zou je een worst kunnen interesseren
3. Ik denk ook niet dat het gaat gebeuren, maar heeft wederom niks met de discussie te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03
JohanB schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:12:
[...]

Mooi dat er weer een heel ander punt bij gehaald wordt, wat drogredenen en andere zaken.

1. Het slaat niet op mij: er zijn mensen die aangeven dat ze sommige informatie niet kunnen vinden, daar ben ik het wel mee eens, niet alles si even makkelijk te vinden en dat heb ik aangegeven
2. WLTP zal hetzelfde blijven met een resistive/PTC zoals eerder uitgelegd; want niet gebruikt in WLTP condities. Maar WEL veel impact in de winter, dus dat zou je een worst kunnen interesseren
3. Ik denk ook niet dat het gaat gebeuren, maar heeft wederom niks met de discussie te maken.
Wel, jij blijft maar op die nagel kloppen.

Als mensen die dingen met 100% zekerheid willen, dan moet jouw advies zijn: koop iets anders.
Ik heb de MY laten bestellen met parkeersensoren, en was niet bijzonder happy dat die er uit gingen. De eerste maanden was vision kak, maar inmiddels vind ik het prima.
Dat is de manier waarop Tesla werkt.
Ik kan me niet voorstellen dat ze er mee weg komen om één van hun belangrijkste troeven ineens af te schaffen. Het is deel van de autobeleving.
En voor een individuele klant zal Tesla dat gedrag echt niet veranderen.

Maar bij elk merk staat er in het contract of offerte: wijzigingen voorbehouden.
Ook andere merken voeren wijzigingen door en vertellen je het niet eens altijd. Als dat belangrijke wijzigingen zijn, dan kan je mogelijk de verkoop terugdraaien, maar dat kan rechtbankwerk worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 27-02-2024 13:20 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06-2024
Ik rij sinds juni vorig jaar een Y LR. Nu hoor ik voorin een duidelijke "tik" als ik zachtjes rij en rustig afrem. Vooral de laatste meter voor echt stilstaan is dit aanwezig. Ook hoor ik een gekraak linksvoor als ik een rustig bocht naar rechts vanuit een woonerf naar de doorgaande weg (dus met een kleine drempel).
Iemand met deze gelijksoortige ervaring ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
zwoelie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:20:
Ik rij sinds juni vorig jaar een Y LR. Nu hoor ik voorin een duidelijke "tik" als ik zachtjes rij en rustig afrem. Vooral de laatste meter voor echt stilstaan is dit aanwezig. Ook hoor ik een gekraak linksvoor als ik een rustig bocht naar rechts vanuit een woonerf naar de doorgaande weg (dus met een kleine drempel).
Iemand met deze gelijksoortige ervaring ?
Die tik ervaar ik ook, had ik zowel met mijn Y als 3. Lijkt mij een producteigenschap, gezien de vele soortgenoten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
Ik besloot vanmorgen een model Y bestellen met 2,99 procent rente financial lease. Kijk ik nu naar dezelfde auto om hem te bestellen staat de rente opeens op 6,99 procent...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joostdz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-09 16:32
Sunri5e schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:38:
Ik besloot vanmorgen een model Y bestellen met 2,99 procent rente financial lease. Kijk ik nu naar dezelfde auto om hem te bestellen staat de rente opeens op 6,99 procent...
Verrek, je hebt gelijk.. vanmorgen stond er ook nog bij dat die actie liep tot 1 maart 2024.. blijkbaar is er een intern target gehaald en is het verlaagde financieringstarief niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Pittige verhoging wel!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Diezelfde auto kan 1 maart ook weer goedkoper zijn in aanschaf, je weet het nooit met Tesla. In deze heb je dus geluk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nee, het was een pittige verlaging. De rente is nu weer in lijn met de markt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
turkeyhakan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:58:
[...]

Diezelfde auto kan 1 maart ook weer goedkoper zijn in aanschaf, je weet het nooit met Tesla. In deze heb je dus geluk.
Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben. Dan is het binnenkort tijd voor kortingen op de aanschafprijs richting eind Q1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik denk dat ze nu alles resetten naar 'standaard' condities, even wachten, en dan komt er wel weer iets nieuws.

In België was de Y RWD verkrijgbaar voor 39990€, maar dat hebben ze 2 weken geleden gestopt, en nu is er een 3 RWD die je voor die prijs kan krijgen zodat er toch weer een auto is die onder de grens gaat voor de subsidie van 5k.
Kan best zijn dat dit komt omdat de boten die de omweg rond Afrika moesten doen nu aankomen, en ze van die stock af willen.
En eens die weg zijn... kan waarschijnlijk terug een promotie voor de Y te voorschijn komen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 14:27
Cagdas schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:58:
Ik lees in de topic (aan de hand van een zoekopdracht) meerdere meldingen over het vervangen van een ruit. Echter, ik ben benieuwd hoe jullie ervaring is met het vervangen van een ruit (voorruit in mijn geval) in relatie tot de welbekende zaken zoals KwikFit of Autotaalglas. Of kan ik voor een Model Y beter bij een andere zaak terecht? Iemand ervaring?
Toevallig moest mijn voorruit vervangen worden ivm krassen bij oplevering. Dit wel gewoon bij een SeC laten doen onder garantie. Gaat om een MY uit jan '24. Trouwens uitstekend geholpen door het SeC, voor de monteur die mijn auto ging repareren, kwam netjes nog een uitleg geven na de reparatie over wat er gedaan was enzovoort. Chapeau aan SeC Den Haag! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
daemonix schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:59:
[...]

Nee, het was een pittige verlaging. De rente is nu weer in lijn met de markt.
Een paar weken geleden was het Findio voor de MY en Santander voor de M3, nu is het voor beide Santander. Wellicht is dat ook nog een verklaring?

Edit: als je klikt op het i-tje naast de prijs, dan staat er nog steeds 2,99% trouwens. Maar via details is het 6,99%. Dan is het 322 euro ipv 250 euro voor een zwarte MY RWD, best een verschil.

[ Voor 22% gewijzigd door maharens op 27-02-2024 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:04:
[...]

Dat is natuurlijk een beetje een flauwe opmerking, er kunnen aan een goede auto alsnog een paar irritante producteigenschappen zitten. Qua prijs zitten ze voorlopig in een range waar kopers / leasers dat toch allemaal wel voor lief nemen.
Ik vraag me af of ze op een gegeven moment gaan toegeven en toch weer sommige traditionele onderdelen gaan terugbrengen, lijkt er vooralsnog niet op.
U mag het flauw vinden, maar dat is hoe een vrije markt werkt. Je produceert iets en anderen kopen dat (of niet).

Je koopt iets, je vindt het fijn of je vindt het niet fijn. Je klaagt, andere lezen / horen dit. Proberen het, klagen ook, etc. etc. Steeds minder mensen kopen je product. Dan moet Tesla daar iets mee gaan doen of ze verkopen steeds minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bustertje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-03 20:52
Hingj0n schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:27:
[...]

Als je het boek lees van Elon is hij heel erg fan van deleten van onnodige onderdelen.
...en het deleten van personeel :+ . Interessante bio, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Giga mij te zwart-wit gedacht, maar goed, ieder zn mening :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Giga
bustertje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:19:
[...]

...en het deleten van personeel :+
Gelukkig geen warmtepompen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:26:
@Giga mij te zwart-wit gedacht, maar goed, ieder zn mening :)
Hoe een vrije markt werkt is geen mening. Als onderdelen van producten zo slecht zijn schaadt dat een bedrijf en dat kunnen ze enkel echt voelen in dalende verkopen. Tesla's zijn geen eerste levensbehoefte en de concurrentie met de goedkope Chinezen voelen ze echt wel (al zit daar ook veel troep tussen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Dutchlimits schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:04:
Je kan ook doorslaan met elimineren van dingen. Iets wat al tientallen jaren goed werkt anders doen is niet logisch. In veel gevallen is de regel: Hergebruik hetgeen wat goed werkt.

Tesla is best eigenwijs en verzint oplossingen voor problemen die er niet waren. Yoke, knipperlichtknopjes, Camera ipv radar, Camera ipv parkeersensoren. Camera ipv regensensor en ja dit werkt bij mijn auto ook voor geen meter. Ik wis nu elke keer handmatig.

Theoretisch klinkt het allemaal mooi maar in de praktijk erger me ik dood aan de onvoorspelbaarheid van de auto. Ik heb Autopilot al volledig uitgeschakeld want ik heb nu al meerdere keren noodremmen gehad op de meest idiote momenten.

De definitie van keep-it-simple is juist hier verkeerd toegepast. Onderdelen zijn weggehaald en vervangen door erg complexe software dat nog niet goed functioneert. Ze hebben het nog niet helemaal in controle lijkt wel.
Grappig hoe de ervaringen verschillend kunnen zijn. Er zijn er ook die met bovengenoemde zaken geen probleem hebben of althans niets missen t.o.v. de 'oude bewezen technieken'. Ik vind dat overigens wel grappig, want je krijgt soms de indruk regensensoren bij andere auto's altijd feilloos hebben gewerkt, maar dat is dan weer niet mijn ervaring...

Interessant is ook het verwijderen van radar voor TACC/AP: die phantom brakes waren er al (juist?) toen ook nog radar werd gebruikt, dus we kunnen niet stellen dat het verwijderen van radar daartoe heeft geleid. Overigens rijd ik denk ik 90% van mijn kilometers op AP en ben daar erg tevreden over.

Maar even los van de subjectieve beleving van de auto zelf: ik ben blij dat Tesla het doet zoals ze het hebben gedaan. Al dit soort maatregelen heeft ertoe geleid dat ze zo snel konden opschalen (en nog steeds doorgroeien) en daarmee hebben ze de markt wel echt de goede kant op geduwd qua elektrificatie.

Als ze de afhankelijkheid van externe leveranciers voor regensoren, parkeersensoren, radar etc. hadden gehandhaafd zouden ze in 2021/2022 misschien ook last hebben gehad van de 'supply chain' perikelen als de andere fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

bilgy_no1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:40:
[...]
Als ze de afhankelijkheid van externe leveranciers voor regensoren, parkeersensoren, radar etc. hadden gehandhaafd zouden ze in 2021/2022 misschien ook last hebben gehad van de 'supply chain' perikelen als de andere fabrikanten.
Dat weet je niet, die boordcomputer zit vol met allerlei speciale chips. Wel denk ik idd doordat ze eigenlijk maar 4 modellen bouwen die zeer beperkt zijn zijn qua opties (kleur lak, andere accu, extra aandrijving van de vooras, en een trekhaak, dat is het in grote lijnen wel) dat ze een grote voorraad van onderdelen aan kunnen houden, waar fabrikanten met honderden combinaties van opties voor tientallen modellen voor het "just-in-time" model zijn gegaan met toeleveranciers. Dat JIT viel behoorlijk in duigen tijdens corona inderdaad, ook de oorlog in Oekraïne speelde mee met toeleveranciers die daar zaten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
JohanB schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:18:
[...]

Dat is de handleiding voor huidige auto's neem ik aan? In de handleiding staat ook iets over parkeersensoren bijv., krijg je ook niet in een nieuw model (hoe je dat moet uitvinden is nog niet zo evident trouwens, want niet alles wat er niet staat, zit er niet in, daarom was hier laatst ook bijv. een vraag of er nou parkeersensoren opzitten). Dus een handleiding is niet zo'n goede indicatie voor een verkoop contract, en zal je je ook niet op kunnen beroepen.

En KENNELIJK is de webiste voor velen niet duidelijk genoeg, daarom komen er hier elke week wel vragen wat er wel en niet op zit. Daar ging het onder andere om

Maar je ontwijkt de vraag mooi; waarom als ze een warmtepomp garanderen, zetten ze dat dan niet op de (aankoop) website? Waar zelfs een USB-A in een dashboard kastje wordt gespecificeerd.
Nee hoor, de handleiding geeft in oude model 3 "parkeersensoren, indien aanwezig" https://www.tesla.com/own...81-A0E8-94D60B6D87B9.html
en bij de highland staat er niet https://www.tesla.com/own...81-A0E8-94D60B6D87B9.html

Ik vind dat je het wel heel erg aan het zoeken ben naar iets om maar iets te zoeken.
Dat de website niet duidelijk genoeg is zijn volgens mij de meerderheid ook eens.
Jouw standpunt is dat veel mensen het verwarrend vinden; maar ipv hun helpen, ga je nu nog meer verwarring saaien met "warmtepomp is ook niet gegarandeerd hoor"
Wordt het minder verwarrend voor hun als je gaan aankondigen dat ze alles moet betwijfelen?

Maar voor de twijfelaar, hier een guideline. Alles rondom de overgangperiode kan natuurlijk weer net wel/ net niet geval maar dat heb je bij alle merken als het gaat over facelift overgangen e.d.
@alle andere nuttige tweakers, graag aanvullen, ik heb het even in 10 min aangemaakt dus vast wat fouten.
Als we het goed genoeg vinden, dan zetten we deze tabel straks op thread start en case-closed.
(Graag version control gebruiken als je veel dingen hebben aangepast)

https://docs.google.com/s...0prM3BK4/edit?usp=sharing

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/udR77T4.png

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@SirLct mooie tabel! Je had ook nog allerlei verschillen tussen de SR, SR+, LR. Op gebied van audio en achterbankverwarming bijvoorbeeld. Is er niet iets van een "Teslapedia" ofzo waar anderen dit soort data al hebben verzameld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:58:
@SirLct mooie tabel! Je had ook nog allerlei verschillen tussen de SR, SR+, LR. Op gebied van audio en achterbankverwarming bijvoorbeeld. Is er niet iets van een "Teslapedia" ofzo waar anderen dit soort data al hebben verzameld?
Er zijn meerdere soortgelijke tabellen in de omloop, ook in TMC of duitse ttf forum. Maar vaak gaat ie ook heel diep tot motor codering etc, dat is wrs niet echt waar veel mensen opzoek zijn.

Verschillen SR SR+ LR kan ook toegevoegd worden idd.
Ik zal het verbreden (andere mag ook, is open doc)
Moet nu even naar een meeting :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Als je nog niet heb doorgeklik zou ik wachten tot eind maart - vaak gaan ze nog extra korting geven om kwartal cijfer te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:53
SirLct schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:01:
[...]

Als je nog niet heb doorgeklik zou ik wachten tot eind maart - vaak gaan ze nog extra korting geven om kwartal cijfer te halen.
Of juni, eind Q2 en Juniper om de hoek oOo (maybe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 11:10
Vandaag parking binnengereden en spiegels dampten aan op de Y. En maar zoeken naar spiegelverwarming... Heeft hij dat niet? :(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RAJ_B
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09-2024
SmokingSig schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:45:
Vandaag parking binnengereden en spiegels dampten aan op de Y. En maar zoeken naar spiegelverwarming... Heeft hij dat niet? :(
achterruit verwarming aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 11:10
RAJ_B schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:50:
[...]

Muchas gracias señor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchlimits
bilgy_no1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:40:
[...]

Grappig hoe de ervaringen verschillend kunnen zijn. Er zijn er ook die met bovengenoemde zaken geen probleem hebben of althans niets missen t.o.v. de 'oude bewezen technieken'. Ik vind dat overigens wel grappig, want je krijgt soms de indruk regensensoren bij andere auto's altijd feilloos hebben gewerkt, maar dat is dan weer niet mijn ervaring...

Interessant is ook het verwijderen van radar voor TACC/AP: die phantom brakes waren er al (juist?) toen ook nog radar werd gebruikt, dus we kunnen niet stellen dat het verwijderen van radar daartoe heeft geleid. Overigens rijd ik denk ik 90% van mijn kilometers op AP en ben daar erg tevreden over.

Maar even los van de subjectieve beleving van de auto zelf: ik ben blij dat Tesla het doet zoals ze het hebben gedaan. Al dit soort maatregelen heeft ertoe geleid dat ze zo snel konden opschalen (en nog steeds doorgroeien) en daarmee hebben ze de markt wel echt de goede kant op geduwd qua elektrificatie.

Jarenlang andere merk auto's gereden met adaptive cruise, nooit last gehad van onverwachte remacties. Regensensoren bij diverse merken gehad, de Tesla is toch wel de slechtste van ze allemaal in dit gebied. Uiteindelijk is het allemaal software dat samen moet werken met hardware. Radar is niet de heilige graal maar is wel een solide basis om op te bouwen. Camera's hebben een grote tekortkoming: ze hebben licht nodig. Bij radar is dit niet het geval, deze kan onafhankelijk van licht gewoon functioneren. Geldt ook voor de traditionele regensensor, valt me op dat ze het wat beter doen in het donker bij de Tesla als je onder lantaarnpalen rijdt. In donkere situaties (ik rij op veel onverlichte wegen), werkt het gewoon niet in veel gevallen. Overdag ook vaak te laat.

Tuurlijk hoop ik ten zeerste dat ze dit beter krijgen. Wel vind ik gek dat ik af en toe lees dat bij sommigen de regensensor goed werkte in het verleden en nu slechter is gaan werken. Dat is dan wel weer vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornson
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 07:42
Hij staat nu op 3,99%..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1a9dzJe7bVeBPfzBppjj95esmns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iO6u7DfQILhdWGlVk3hZimY8.png?f=fotoalbum_large

Ik hoor hier mensen zeggen dat tegen het einde van een kwartaal er wss korting acties zijn. Is dat uit ervaring gebleken? Ik kan nog ff wachten met de aanschaf, dus wellicht interessant tot eind maart te wachten?

[ Voor 42% gewijzigd door Bjornson op 27-02-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bjornson schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:39:
[...]

Hij staat nu op 3,99%..

[Afbeelding]

Ik hoor hier mensen zeggen dat tegen het einde van een kwartaal er wss korting acties zijn. Is dat uit ervaring gebleken? Ik kan nog ff wachten met de aanschaf, dus wellicht interessant tot eind maart te wachten?
Ik zou zeker wachten tot eind kwartaal, maar wel alle dagen kijken, en toeslaan als er iets aantrekkelijk je pad kruist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 11:05
RAJ_B schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:50:
[...]

aha, dit zocht ik ook.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Hij staat nu op 3,99%..

[Afbeelding]

Dat was met name vorig jaar zo inderdaad. Had ook wel te maken met aankomst van boten uit China en de algemene markt omstandigheden. In 2022 was er bijvoorbeeld geen korting en waren alle 'snel leverbare' auto's vooral ook snel verkocht...

De Model Y komt nu vooral uit Berlijn en heeft dus minder met die leverings golven te maken.

Maar goed, als je niet per se een bepaalde configuratie wilt hebben zou je zeker kunnen afwachten de komende weken. Check een paar keer per dag de voorraad en zit alvast klaar met je Tesla account en credit card... Als je dan een goede aanbieding ziet kun je direct toeslaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Giga
Ondanks de ruitenwissers toch: Tesla Model Y ontvangt de hoogst mogelijke veiligheidsbeoordeling

https://www.teslarati.com...hs-top-safety-pick-award/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdw80
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 09:16
Cool tabelletje, ook eentje voor de model Y ergens liggen toevallig? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
SirLct schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:52:
[...]

Nee hoor, de handleiding geeft in oude model 3 "parkeersensoren, indien aanwezig" https://www.tesla.com/own...81-A0E8-94D60B6D87B9.html
en bij de highland staat er niet https://www.tesla.com/own...81-A0E8-94D60B6D87B9.html

Ik vind dat je het wel heel erg aan het zoeken ben naar iets om maar iets te zoeken.
Dat de website niet duidelijk genoeg is zijn volgens mij de meerderheid ook eens.
Jouw standpunt is dat veel mensen het verwarrend vinden; maar ipv hun helpen, ga je nu nog meer verwarring saaien met "warmtepomp is ook niet gegarandeerd hoor"
Wordt het minder verwarrend voor hun als je gaan aankondigen dat ze alles moet betwijfelen?

Maar voor de twijfelaar, hier een guideline. Alles rondom de overgangperiode kan natuurlijk weer net wel/ net niet geval maar dat heb je bij alle merken als het gaat over facelift overgangen e.d.
@alle andere nuttige tweakers, graag aanvullen, ik heb het even in 10 min aangemaakt dus vast wat fouten.
Als we het goed genoeg vinden, dan zetten we deze tabel straks op thread start en case-closed.
(Graag version control gebruiken als je veel dingen hebben aangepast)

https://docs.google.com/s...0prM3BK4/edit?usp=sharing

[Afbeelding]
Mooi initiatief! Denk dat dat veel mensen zal helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Er staat HW3.5 bij de M3H, maar er bestaat helemaal geen HW3.5. Moet HW4.0 zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Debuteer
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 09:18
Hebben meer mensen hier de ervaring dat het regeneratief remmen van de model 3 highland wisselend werkt? Zowieso remt het minder hard af als de model Y waar ik een proefrit heb gehad, maar ook is het niet constant tijdens een rit. Dan remt hij weer harder en dan remt hij ineens weer bijna niet. Niet echt op te anticiperen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:12
Debuteer schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:33:
Hebben meer mensen hier de ervaring dat het regeneratief remmen van de model 3 highland wisselend werkt? Zowieso remt het minder hard af als de model Y waar ik een proefrit heb gehad, maar ook is het niet constant tijdens een rit. Dan remt hij weer harder en dan remt hij ineens weer bijna niet. Niet echt op te anticiperen zo.
Accu vol of koud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10

RvV

Giga schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:16:
[...]

Er staat HW3.5 bij de M3H, maar er bestaat helemaal geen HW3.5. Moet HW4.0 zijn.
Is HW x.x iets van Tesla zelf wat terug komt in de documentatie of is het door de community bedachte term?

Volgens mij waren er wat analisten die beweerden dat HL HW 3.5 was omdat de hardware minder geheugen had en nog wat extra dingen ontbraken zoals de bumpercam en radar. edit: -die wel door de computer ondersteund worden.

[ Voor 5% gewijzigd door RvV op 27-02-2024 19:42 ]

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 23:26
Even twee (algemene) vraagjes. Heeft iemand praktijk ervaring met de Tesla Hulp Onderweg service? Ik vraag mij af of het echt nodig is om via de verzekering (of ANWB) een wegenwacht service af te sluiten. Als ik zo op de website van Tesla Hulp Onderweg kijk, vallen de meest voorkomende problemen daar wel onder en zijn ze 24/365 bereikbaar. Maar ik ben voornamelijk benieuwd naar praktijk ervaring (Is de service goed? Komen ze snel opdagen? etc).

https://www.tesla.com/nl_nl/support/roadside-assistance

Als tweede vraag. Een aantal maanden terug heb ik een keer iets voorbij zien komen op dit forum dat je je betalingsbewijs naar Tesla kan emailen. Ik kan dit even niet terug vinden. Heeft iemand dit emailadres voor mij paraat?

Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
RvV schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:40:
[...]

Is HW x.x iets van Tesla zelf wat terug komt in de documentatie of is het door de community bedachte term?
HW3 en HW4 bestaan. HW3.5 is verzonnen.
Volgens mij waren er wat analisten die beweerden dat HL HW 3.5 was omdat de hardware minder geheugen had en nog wat extra dingen ontbraken zoals de bumpercam en radar. edit: -die wel door de computer ondersteund worden.
De S en de X zijn ook HW4 en hebben ook geen bumpercamera. De X en de M3H hebben de UWB chipset actief op dit moment. S en CT niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
[...]

Hij staat nu op 3,99%..

[Afbeelding]

Als ik kijk zie ik nu op dit moment 6,99%, wat zie jij nu bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debuteer
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 09:18
Accu niet vol, accu wisselend warm of koud, geen pijl op te trekken, ook met warme accu dat hij soms bijna niet afremt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Angriebirdie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:04:
Even twee (algemene) vraagjes. Heeft iemand praktijk ervaring met de Tesla Hulp Onderweg service? Ik vraag mij af of het echt nodig is om via de verzekering (of ANWB) een wegenwacht service af te sluiten. Als ik zo op de website van Tesla Hulp Onderweg kijk, vallen de meest voorkomende problemen daar wel onder en zijn ze 24/365 bereikbaar. Maar ik ben voornamelijk benieuwd naar praktijk ervaring (Is de service goed? Komen ze snel opdagen? etc).

Als tweede vraag. Een aantal maanden terug heb ik een keer iets voorbij zien komen op dit forum dat je je betalingsbewijs naar Tesla kan emailen. Ik kan dit even niet terug vinden. Heeft iemand dit emailadres voor mij paraat?

Dankje!
Geen ervaring, maar wel ervaring met vergelijkbare services via automerken: Dat was uiteindelijk ANWB met een omweg (dus in principe prima, bespaard wat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:59
Debuteer schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:31:
[...]

Accu niet vol, accu wisselend warm of koud, geen pijl op te trekken, ook met warme accu dat hij soms bijna niet afremt.
Heb je TACC niet gewoon aan staan dan? :p

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:21
Dutchlimits schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:06:
[...]

Jarenlang andere merk auto's gereden met adaptive cruise, nooit last gehad van onverwachte remacties. Regensensoren bij diverse merken gehad, de Tesla is toch wel de slechtste van ze allemaal in dit gebied.

....
Qua ruitenwissers met je eens. Qua auto pilot niet. Laatst met een proefritje met een xc30. Die eindigde op auto pilot toch echt in de berm als ik niet had ingegrepen bij een 90gr bocht op een provinciale weg. Een uurtje later met mn Tesla dezelfde bocht nog eens gereden en ging foutloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
RF1000 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:19:
[...]

Qua ruitenwissers met je eens. Qua auto pilot niet. Laatst met een proefritje met een xc30. Die eindigde op auto pilot toch echt in de berm als ik niet had ingegrepen bij een 90gr bocht op een provinciale weg. Een uurtje later met mn Tesla dezelfde bocht nog eens gereden en ging foutloos.
Die van mij gaat elke keer schrikken van tegemoetkomers en gaat dan vol in de ankers. Stomme is dat autopilot de middenstreep heel lief vindt, hij rijdt constant vrij ver aan de linkerkant. Met TACC rij ik juist verder naar rechts en dan schrikt TACC niet van de tegemoetkomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Laatst online: 15-09 08:24
RF1000 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:19:
[...]

Autopilot of wat voor alternatief van gelijk welke andere auto: het blijven systemen die niet aan de verwachtingen kunnen voldoen. Autopilot is in zekere zin de ergste want de (gecreëerde) verwachtingen en de realiteit zijn daar wel erg ver van elkaar verwijderd. Alleen al die frequente phantom breaks doen me huiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornson
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 07:42
maharens schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:26:
[...]

Als ik kijk zie ik nu op dit moment 6,99%, wat zie jij nu bijvoorbeeld?
Via de app 6,99 en via de site 3,99.. Ook na diepe refresh van de site.. vreemd wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
[...]

Hij staat nu op 3,99%..

[Afbeelding]

Vreemd ja, ik heb zelfs nog een screenshot van deze ochtend dat er een rentepercentage van 2,99 zat op de huurkoop financiering van de model y, geldig tot 1 maart. Nu staat er ineens 6,99.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dutchlimits schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:21:
[...]

Die van mij gaat elke keer schrikken van tegemoetkomers en gaat dan vol in de ankers. Stomme is dat autopilot de middenstreep heel lief vindt, hij rijdt constant vrij ver aan de linkerkant. Met TACC rij ik juist verder naar rechts en dan schrikt TACC niet van de tegemoetkomers.
Als er lijnen zijn voor de rijstrook, dan gaat de Tesla behoorlijk obsessief precies in het midden tussen die lijnen rijden. Dus 'constant vrij ver aan de linkerkant' is denk ik een beleving omdat je zelf gewend bent om meer rechts in de rijstrook te rijden.

Dat schrikken van tegenliggers kan misschien aan het type weg liggen. De welbekende 60 km/h wegen zonder middenlijn zijn berucht. Maar op wegen waar wel een middenstreep is heb ik eigenlijk nooit dat soort problemen ervaren als wat jij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
bilgy_no1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:12:
[...]

Als er lijnen zijn voor de rijstrook, dan gaat de Tesla behoorlijk obsessief precies in het midden tussen die lijnen rijden. Dus 'constant vrij ver aan de linkerkant' is denk ik een beleving omdat je zelf gewend bent om meer rechts in de rijstrook te rijden.

Dat schrikken van tegenliggers kan misschien aan het type weg liggen. De welbekende 60 km/h wegen zonder middenlijn zijn berucht. Maar op wegen waar wel een middenstreep is heb ik eigenlijk nooit dat soort problemen ervaren als wat jij beschrijft.
Gebeurt bij mij dus elke keer weer. Steeds weer geprobeerd na updates maar wordt niks beter. Duidelijke middenstrepen die heel breed zijn. Vooral in bochten gaat het mis. En hij rijdt 100% meer naar links dan in het midden, het is een vrij brede weg die ik dagelijks rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 14:32
bilgy_no1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:12:
[...]
Als er lijnen zijn voor de rijstrook, dan gaat de Tesla behoorlijk obsessief precies in het midden tussen die lijnen rijden.
Wat mij opviel in het laatste filmpje van TeslaBjörn van een bergrit met de M3H waar iemand al een opmerking over maakte hier, is hoe vreselijk goed de AP werkte op besneeuwd wegdek, dus nergens lijnen. En ook nog eens gewoon een tweebaans weg, waar de AP eigenlijk niet voor bedoeld is. Oké, nagenoeg geen verkeer, maar toch. Ook Björn was in z'n nopjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JohanB schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:18:
Dat is de handleiding voor huidige auto's neem ik aan? In de handleiding staat ook iets over parkeersensoren bijv., krijg je ook niet in een nieuw model (hoe je dat moet uitvinden is nog niet zo evident trouwens, want niet alles wat er niet staat, zit er niet in, daarom was hier laatst ook bijv. een vraag of er nou parkeersensoren opzitten). Dus een handleiding is niet zo'n goede indicatie voor een verkoop contract, en zal je je ook niet op kunnen beroepen.

En KENNELIJK is de webiste voor velen niet duidelijk genoeg, daarom komen er hier elke week wel vragen wat er wel en niet op zit. Daar ging het onder andere om

Maar je ontwijkt de vraag mooi; waarom als ze een warmtepomp garanderen, zetten ze dat dan niet op de (aankoop) website? Waar zelfs een USB-A in een dashboard kastje wordt gespecificeerd.
De website is inderdaad verre van duidelijk wat betreft specs. Je moet al weten wat je wil vinden vooraleer je er uberhaupt op zoek naar kan gaan, en dan nog... Daar heb je gewoon gelijk in imo.

En ja, in theorie heb je misschien gelijk i.v.m. die warmtepomp. Maar in de praktijk is er geen (beter) alternatief voor een WP, wil Tesla ook niet achteruit gaan, en krijg je dus gewoon een warmtepomp. Er is bij mijn weten niemand waar dat niet het geval was de laatste X tijd. Kan dat in theorie veranderen? Ja. Is dat waarschijnlijk? Verre van.

Kritisch zijn is 1 ding, doorvitten over 'details' is een 2de ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scientific schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:59:
[...]

Autopilot of wat voor alternatief van gelijk welke andere auto: het blijven systemen die niet aan de verwachtingen kunnen voldoen. Autopilot is in zekere zin de ergste want de (gecreëerde) verwachtingen en de realiteit zijn daar wel erg ver van elkaar verwijderd. Alleen al die frequente phantom breaks doen me huiveren.
Wat bedoel je precies met die "frequente phantom breaks" (sic) die je "doen huiveren"? Jij hebt toch geen Tesla IIRC? In mijn ervaring valt dat namelijk heel erg mee.

Het klopt wel dat mensen misschien een verkeerd beeld hebben bij de term "Autopilot". Die komt uit de luchtvaart en kennelijk denken mensen dat een vliegtuig volautomatisch vliegt. Maar dat is niet zo. Autopilot is een hulpsysteem dat de workload van piloten moet verminderen, maar het vergt altijd toezicht van de piloten.

Bij Autopilot en andere Level 2 autonome systemen is dat precies zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TCMR schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:20:
[...]

Wat mij opviel in het laatste filmpje van TeslaBjörn van een bergrit met de M3H waar iemand al een opmerking over maakte hier, is hoe vreselijk goed de AP werkte op besneeuwd wegdek, dus nergens lijnen. En ook nog eens gewoon een tweebaans weg, waar de AP eigenlijk niet voor bedoeld is. Oké, nagenoeg geen verkeer, maar toch. Ook Björn was in z'n nopjes.
Ja, ik rijd ook wel eens op wegen in Frankrijk waar amper lijnen staan en dan zie ik toch echt blauwe lijntjes in het scherm verschijnen als ik AP aannzet. Alleen is op die wegen soms de snelheidslimiet niet betrouwbaar. Bijvoorbeeld bij het verlaten van een dorp wordt einde bebouwde kom niet goed herkend en blijft de auto vasthouden aan 50 km/h op een weg waar 80 is toegestaan. Maar goed, dat is een ander probleem dan phantom brakes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
bilgy_no1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:25:
[...]

Wat bedoel je precies met die "frequente phantom brakes" (sic) die je "doen huiveren"? Jij hebt toch geen Tesla IIRC? In mijn ervaring valt dat namelijk heel erg mee.

Het klopt wel dat mensen misschien een verkeerd beeld hebben bij de term "Autopilot". Die komt uit de luchtvaart en kennelijk denken mensen dat een vliegtuig volautomatisch vliegt. Maar dat is niet zo. Autopilot is een hulpsysteem dat de workload van piloten moet verminderen, maar het vergt altijd toezicht van de piloten.

Bij Autopilot en andere Level 2 autonome systemen is dat precies zo.
Gewoon elke Tesla rijder meldt dat hij soms phantom brakes ervaart. Ik zou mijn auto (die nochtans ook autonoom remt in noodgevallen) niet meer vertrouwen mocht ik ook maar 1 phantom brake ervaren. Maar wie Tesla rijdt zegt meestal “dat het wel meevalt”, daarmee bedoelend “dat het niet al te vaak voorvalt”.

Er is nogal wat coulance onder Tesla rijders wat dit betreft, terwijl het natuurlijk potentieel levensgevaarlijk is. Zeggen dat “toezicht vereist blijft” is nogal cynisch bij phantom braking omdat aan plots remmen weinig te doen valt door “toezicht”: vooraleer de “piloot” kan ingrijpen is de auto al flink afgeremd en is het mogelijk al te laat .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 16:07
Scientific schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:42:
[...]

Gewoon elke Tesla rijder meldt dat hij soms phantom breaks ervaart. Ik zou mijn auto (die nochtans ook autonoom remt in noodgevallen) niet meer vertrouwen mocht ik ook maar 1 phantom break ervaren. Maar wie Tesla rijdt zegt meestal “dat het wel meevalt”, daarmee bedoelend “dat het niet al te vaak voorvalt”.

Er is nogal wat coulance onder Tesla rijders wat dit betreft, terwijl het natuurlijk potentieel levensgevaarlijk is. Zeggen dat “toezicht vereist blijft” is nogal cynisch bij phantom breaking omdat aan plots remmen weinig te doen valt door “toezicht”: vooraleer de “piloot” kan ingrijpen is de auto al flink afgeremd en is het mogelijk al te laat .
Ik weet niet hoe jij in de auto zit . Maar je kan ook gewoon je voet op de gas zetten als hij gaat remmen .

Heb het in die 3 maanden dat ik nu de highland heb nog maar 1 keer voorgehad en dat was bij een vrachtwagen die heel dicht tegen de lijn reed. Dus heel links.

Maar sinds de laatste updates nooit nog voorgehad . Hij remt af en toe wel eens te vroeg , maar geen phantom breaks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Dankje!
Geen idee of het voor heel NL geldt, maar iig voor aflevering in Tilburg: deliverynl@tesla.com

In het onderwerp je reserveringsnummer vermelden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vechtdal
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-03 12:53

Dankje!
November 2023 op een provinciale weg lekke/platte band door scherp voorwerp. Als eerste wegenwacht gebeld. Centraliste van de ANWB (!) heeft me doorverbonden met Tesla (toen niet bij stil gestaan, maar had ik ook makkelijk zelf kunnen doen). Conversatie met Tesla in het Engels. Zij hebben een auto ambulance geregeld nadat ik had doorgegeven waar die naar toe moest worden gebracht. Auto ambulance was er na 20 minuten. Transport gratis (<80 km, MY van juni 2022). Twee nieuwe achterbanden helaas niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
[...]

Gewoon elke Tesla rijder meldt dat hij soms phantom breaks ervaart. Ik zou mijn auto (die nochtans ook autonoom remt in noodgevallen) niet meer vertrouwen mocht ik ook maar 1 phantom break ervaren. Maar wie Tesla rijdt zegt meestal “dat het wel meevalt”, daarmee bedoelend “dat het niet al te vaak voorvalt”.

Er is nogal wat coulance onder Tesla rijders wat dit betreft, terwijl het natuurlijk potentieel levensgevaarlijk is. Zeggen dat “toezicht vereist blijft” is nogal cynisch bij phantom breaking omdat aan plots remmen weinig te doen valt door “toezicht”: vooraleer de “piloot” kan ingrijpen is de auto al flink afgeremd en is het mogelijk al te laat .
Het is brake, niet break. En "Gewoon elke Tesla rijder meldt dat hij soms phantom breaks ervaart" is niet correct, ik heb er nog nooit één gehad.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 11:48
[...]

Tja, mijn huidige werkauto, VW Caddy 2021 doet ook regelmatig een phantom break, waarom geen idee, voet op het gas en weer door....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 11:40
Gezien de heel interessante regeling in België, nieuw voorraadmodel aan 34990 euro, vorige week toch nog eens een testrit gedaan samen met mijn vriendin met de Y. Aandrijfgeheel en tech bevallen ons heel goed maar de verpakking deed het niet voor ons. Té groot en een te groot ruimtegevoel van binnen. Dus die piste werd geschrapt. Deze week echter staat plots ook de nieuwe Highland aan dezelfde voorwaarden te koop. Dus komt de twijfel weer de kop opsteken :) Enkel beschikbaar in wit en zwarte kleur. Ik hoor overal dat de zwarte lak op de vorige Model 3 en Y geen aanrader is. Is dit bij de nieuwe Highland aangepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Dutchlimits schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:18:
[...]

Gebeurt bij mij dus elke keer weer. Steeds weer geprobeerd na updates maar wordt niks beter. Duidelijke middenstrepen die heel breed zijn. Vooral in bochten gaat het mis. En hij rijdt 100% meer naar links dan in het midden, het is een vrij brede weg die ik dagelijks rij.
Misschien moet je de camera calibratie een keer opnieuw doen?
Rijden om camera's te kalibreren

Model Y moet met precisie manoeuvreren wanneer Autopilot-functies worden gebruikt. Daarom moeten camera's de zelfkalibratie voltooien voordat sommige functies voor het eerst of na bepaalde reparaties gebruikt kunnen worden. Voor uw gemak geeft het touchscreen een voortgangsindicator weer.

Wanneer de kalibratie is voltooid, zijn Autopilot-functies gereed voor gebruik. De kalibratie is normaal voltooid nadat er 32-40 km is gereden, maar de afstand varieert afhankelijk van de weg- en omgevingsomstandigheden. De kalibratie wordt bijvoorbeeld sneller uitgevoerd wanneer u op een rechte weg met meerdere rijbanen rijdt (bijvoorbeeld een snelweg), met duidelijk zichtbare rijstrookmarkeringen (in de rijstrook en de naastgelegen rijstroken). Neem alleen contact op met Tesla als uw Model Y het kalibratieproces niet heeft voltooid nadat u 160 km hebt gereden in de beschreven omstandigheden.

Als de camera is verplaatst uit de gekalibreerde positie (bijvoorbeeld doordat de camera of de voorruit is vervangen), moet u de kalibratie wissen. Tik om dit te doen op Bediening > Service > Camerakalibratie > Kalibratie wissen. Wanneer de kalibratie is gewist, herhaalt de Model Y het kalibratieproces. Hoewel dit in veel gevallen helpt bij het opnieuw kalibreren van de camera's, lost Kalibratie wissen mogelijk niet alle problemen met de camera en sensor op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Giga
tspawn schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:55:
[...]

Tja, mijn huidige werkauto, VW Caddy 2021 doet ook regelmatig een phantom break, waarom geen idee, voet op het gas en weer door....
Ik heb de hele dag door phantom breaks op mijn werk. Elk half uur / drie kwartier wel even 5-15 minuten de beentjes strekken en even iets anders doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
FrE911 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 03:52:
Enkel beschikbaar in wit en zwarte kleur. Ik hoor overal dat de zwarte lak op de vorige Model 3 en Y geen aanrader is. Is dit bij de nieuwe Highland aangepakt?
Lijkt niets aan veranderd te zijn. Gelukkig vond ik wit het mooist van alle kleuren. Ook daar zal wel weer iets mee zijn. Blijft een gebruiksvoorwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Taro schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:26:
[...]

Het is brake, niet break. En "Gewoon elke Tesla rijder meldt dat hij soms phantom breaks ervaart" is niet correct, ik heb er nog nooit één gehad.
Gisteren nog één hele korte gehad, op een lege snelweg met TACC aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:59
[...]

Hahah wat een onzin zeg. De indianen verhalen lekker geloven en nooit een tesla kopen. Potentieel levensgevaarlijk :X

In de 48k kilometers die ik er op het gezet is het welgeteld op 1 hand te tellen dat hij afremde en niet duidelijk was waarom. Dat deed die oude golf van me net zo goed met radar.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
turkeyhakan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 06:50:
[...]

Auto ‘knop’ linksonder een paar seconden ingedrukt houden, net na de gebeurtenis. Dit stuurt wat logs naar tesla. Hopelijk doen ze er iets mee…

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
ZeRoC00L schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:16:
[...]

Auto ‘knop’ linksonder een paar seconden ingedrukt houden, net na de gebeurtenis. Dit stuurt wat logs naar tesla. Hopelijk doen ze er iets mee…
Die optie ken ik inderdaad, maar doe ik bewust niets mee i.v.m. privacy.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Giga
turkeyhakan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:25:
[...]

Die optie ken ik inderdaad, maar doe ik bewust niets mee i.v.m. privacy.
Dit voelt als iets zeer irrationeels wanneer men sowieso al een Tesla rijdt, maar ik wil er verder niets meer over weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Dutchlimits schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:18:
[...]

Mogelijk moet je camera gecalibreerd worden.
Ik herken je probleem helemaal niet en rij heel veel op AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 16:06

Dankje!
Een keer met een lege accu gestaan met een leen Model S in Vinkeveen. Tesla gebeld en kreeg een Engels sprekende dame aan de lijn die probeerde de auto op afstand uit te lezen. Dat lukte natuurlijk niet, toen is er een takelwagen van Bergnet gekomen na 2 uur wachten. Dat had er mee te maken dat pechmeldingen op de snelweg voorrang krijgen i.v.m. veiligheid. In de tussentijd had ik gelukkig de frunk al open en de accu al zichtbaar want die pannekoek had nergens verstand van en wilde de auto er al oplieren zonder eerst ff een accubooster te gebruiken. Vervolgens sloot hij de accubooster ook nog verkeerd om aan omdat de minpool gezekerd was en hij dacht dat de stickers van + en - verkeerd om zaten. Hierna startte de auto gelukkig weer op en konden we onze reis vervolgen.

Mocht de auto echt mee moeten naar Tesla dan konden we zelf een Uber of taxi bestellen vanaf de locatie waar we gestrand waren en de gemaakte kosten met een maximum van 100 euro declareren bij Tesla.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-09 14:09
zwasie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:45:
[...]

Ik weet niet hoe jij in de auto zit . Maar je kan ook gewoon je voet op de gas zetten als hij gaat remmen .

Heb het in die 3 maanden dat ik nu de highland heb nog maar 1 keer voorgehad en dat was bij een vrachtwagen die heel dicht tegen de lijn reed. Dus heel links.

Maar sinds de laatste updates nooit nog voorgehad . Hij remt af en toe wel eens te vroeg , maar geen phantom breaks
Ik heb ook een highland, heel tevreden, super auto, en ik vind de AP behoorlijk goed werken. Niet perfect, en ik ervaar regelmatig phantom breaks. Laatst op een rit naar Franse alpen op heenweg 3 van deze breaks gehad en op terugweg 1. Ik vind het niet zo’n megaprobleem, maar er is duidelijk ruimte voor verbetering.

Ik heb bij de (soms wettelijke) overdreven veiligheidseisen en veiligheidsingrepen steeds meer het idee dat dit averechts werkt. Ik vind persoonlijk de waarschuwingen en ingrepen de auto juist onveiliger maken. Als er een onterecht piepsignaal is ga ik juist naar het scherm kijken wat er aan de hand is, als de auto een zwieper geeft omdat ik een beetje over een lijn ga schrik ik me rot, een phantom-break eveneens. Ook de auditieve waarschuwingen als je AP aanzet en even naar scherm kijkt. Allemaal erg afleidend. Ik vraag me serieus af of daar onderzoek naar gedaan is.

Men neemt maar aan de “veiligheidssystemen” de veiligheid vergroten, maar ik waag dat in veel gevallen te betwijfelen. Ik kan er zelf prima mee leven bij mijn Tesla, en vind de innovaties spectaculair. Zolang het niet perfect is zou je als bestuurder altijd de mogelijkheid moeten hebben om deze systemen (af en toe) uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
[...]

Ik zou je camera's maar eens opnieuw kalibreren. Kun je makkelijk zelf doen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific
Ingmar7 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:20:
[...]

Ik heb ook een highland, heel tevreden, super auto, en ik vind de AP behoorlijk goed werken. Niet perfect, en ik ervaar regelmatig phantom breaks. Laatst op een rit naar Franse alpen op heenweg 3 van deze breaks gehad en op terugweg 1. Ik vind het niet zo’n megaprobleem, maar er is duidelijk ruimte voor verbetering.

Ik heb bij de (soms wettelijke) overdreven veiligheidseisen en veiligheidsingrepen steeds meer het idee dat dit averechts werkt. Ik vind persoonlijk de waarschuwingen en ingrepen de auto juist onveiliger maken. Als er een onterecht piepsignaal is ga ik juist naar het scherm kijken wat er aan de hand is, als de auto een zwieper geeft omdat ik een beetje over een lijn ga schrik ik me rot, een phantom-break eveneens. Ook de auditieve waarschuwingen als je AP aanzet en even naar scherm kijkt. Allemaal erg afleidend. Ik vraag me serieus af of daar onderzoek naar gedaan is.

Men neemt maar aan de “veiligheidssystemen” de veiligheid vergroten, maar ik waag dat in veel gevallen te betwijfelen. Ik kan er zelf prima mee leven bij mijn Tesla, en vind de innovaties spectaculair. Zolang het niet perfect is zou je als bestuurder altijd de mogelijkheid moeten hebben om deze systemen (af en toe) uit te zetten.
Dit is weer een typische coulance-reactie: ik heb phantom brakes maar vind het niet zo'n megaprobleem. Terwijl het natuurlijk potentieel levensgevaarlijk is.

En dan maar afgeven op de wettelijke veiligheidsvereisten, alsof die het probleem zijn. Uiteraard is dat niet het geval: het gaat om systemen die hun deugdelijkheid bewezen hebben en die puur gericht zijn op assistentie.

Er is ook heel wat irrationaliteit daarover: en biepje omdat je te snel rijdt is een probleem (terwijl het je gewoon bewust maakt van te hoge snelheid), maar ik ben er zeker van dat de meeste mensen die dat vinden, er geen probleem van maken, om even hun telefoon te checken, een muzieknummer op te zoeken op het infotainment, of te zoeken waar ze die zonnebril nu weer gelegd hebben. Allemaal veilig, "want ik let op". Maar dat biepje - hola! Men is zo afgeleid dat het bijna zou leiden tot een crash _/-\o_ .

En als je in je Tesla afgeleid wordt, door even naar het scherm te moeten kijken, dan is dat natuurlijk een probleem eigen aan Tesla's, waar de informatie op een scherm komt dat niet ideaal gepositionneerd staat: veiligheidswaarschuwingen horen op het scherm voor je te staan, niet op een scherm naast je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Slonzo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:24:
[...]

De website is inderdaad verre van duidelijk wat betreft specs. Je moet al weten wat je wil vinden vooraleer je er uberhaupt op zoek naar kan gaan, en dan nog... Daar heb je gewoon gelijk in imo.

En ja, in theorie heb je misschien gelijk i.v.m. die warmtepomp. Maar in de praktijk is er geen (beter) alternatief voor een WP, wil Tesla ook niet achteruit gaan, en krijg je dus gewoon een warmtepomp. Er is bij mijn weten niemand waar dat niet het geval was de laatste X tijd. Kan dat in theorie veranderen? Ja. Is dat waarschijnlijk? Verre van.

Kritisch zijn is 1 ding, doorvitten over 'details' is een 2de ;)
Kijk, ik probeer het nog 1 keer; buiten zijn context kan alles gek en overdreven lijken. Maar denk dat de bal toch echt aan de andere kant ligt.

Contractueel zal je geen garantie voor een warmtepomp hebben**, omdat hij nergens genoemd wordt. (Daar gaat de handleiding je niet bij helpen).

Er was iemand die beweerde dat een warmtepomp 100% is gegarandeerd door alle werknemers*. Simpelweg niet waar en onnodig overdreven. Als vervolgens dan iedereen er pagina's lang over struikelt als ik daar doorheen prik lijkt me dat toch nauwelijks mijn probleem.

Tesla is een van de weinige die z'n supply chain een beetje op orde heeft, bouwt twee van de beste value voor money EVs op dit moment. Het heeft geen zin om daar dan ook nog een walm van 100% garantie onzin omheen te hangen die alleen maar afdoet aan het verhaal.

*Naast het feit dat het niet verifieerbaar is. Wat dan wel weer interessant is, is dat deze persoon kennelijk/misschien hier heel vaak om heeft gevraagd, wat weer bewijst dat er zeker onduidelijkheid is of deze er nou op zit of niet ;)
** airco daargelaten voor de muggenzifters

[ Voor 17% gewijzigd door JohanB op 28-02-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:12
Ik ben een beetje aan het lurken in verschillende EV topics, ivm orienteren op EV.

Ik verbaas me (ook) over de vaak nogal laconieke houding tov "phantom braking". Dit lijkt overigens een issue te zijn bij de meeste EV's met AP achtige systemen, bv ook de MG4 heeft er last van lees ik.

Voor zover ik de ANWB experts begrijp is een bestuurder aansprakelijk voor ongevallen door plotseling remmen, indien de bestuurder actief zo'n systeem heeft geactiveerd. Volgens mij is er in de meeste EV's juist sprake van dat het systeem by default aanstaat, en alleen maar actief kan worden UITgeschakeld.

Ik vraag me dan ook echt af wat er gaat gebeuren wanneer het een keer goed mis gaat, en er door zo'n plotselinge remactie ineens een volbeladen vrachtwagen van achter binnen komt met 2 kinderen op de achterbank.(ik wens dit natuurlijk niemand toe, dat moge duidelijk zijn).

Iedereen kan zich nog herinneren hoeveel ophef er was toen er zo'n kinderverblijf-bakfiets niet helemaal lekker remde.

Dit lijkt me (letterlijk en figuurlijk) een accident waiting to happen, en ik vraag me serieus af in hoeverre een fabrikant zich kan verschuilen achter "ja maar de bestuurder kan het systeem toch uitzetten?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
olafmol schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:55:
Ik ben een beetje aan het lurken in verschillende EV topics, ivm orienteren op EV.

Ik verbaas me (ook) over de vaak nogal laconieke houding tov "phantom braking". Dit lijkt overigens een issue te zijn bij de meeste EV's met AP achtige systemen, bv ook de MG4 heeft er last van lees ik.

Voor zover ik de ANWB experts begrijp is een bestuurder aansprakelijk voor ongevallen door plotseling remmen, indien de bestuurder actief zo'n systeem heeft geactiveerd. Volgens mij is er in de meeste EV's juist sprake van dat het systeem by default aanstaat, en alleen maar actief kan worden UITgeschakeld.

Ik vraag me dan ook echt af wat er gaat gebeuren wanneer het een keer goed mis gaat, en er door zo'n plotselinge remactie ineens een volbeladen vrachtwagen van achter binnen komt met 2 kinderen op de achterbank.(ik wens dit natuurlijk niemand toe, dat moge duidelijk zijn).

Iedereen kan zich nog herinneren hoeveel ophef er was toen er zo'n kinderverblijf-bakfiets niet helemaal lekker remde.

Dit lijkt me (letterlijk en figuurlijk) een accident waiting to happen, en ik vraag me serieus af in hoeverre een fabrikant zich kan verschuilen achter "ja maar de bestuurder kan het systeem toch uitzetten?".
Heb je een Tesla M3/MY gerelateerde vraag? Ja de bestuurder is aansprakelijk voor ongevallen, het is een L2 systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

bert pit

asdasd

[...]

Dit gebeurt bij mij als de tegemoetkomende auto een cm over de streep gaat. Zie je het gebeuren, dan direct de AP er af of gas geven.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 11:05
turkeyhakan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 06:50:
[...]

Waren er toevallig wegwerkzaamheden?
Ik heb het weleens gehad dat er een wegomleiding was vanwege werkzaamheden waardoor de weg een stuk naar links ging tov de normale situatie. Hierdoor dacht Tesla dat ik op een 50 km weg was en ging remmen.

Tevens heb ik het weleens wanneer een andere auto net de wegstrook onderbrekingslijn raakt of een beweging maakt richting die lijn dat Tesla denkt in te moeten grijpen.

Maar dit zie ik tegenwoordig sneller aankomen en heb er dan geen last van.

Dit is wel iets wat zeker niet meer moet gebeuren, zeker niet als er helemaal niemand op de weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
bert pit schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:58:
[...]

Dit gebeurt bij mij als de tegemoetkomende auto een cm over de streep gaat. Zie je het gebeuren, dan direct de AP er af of gas geven.
Dan is er wel degelijk een reden om te remmen. (en dat doen andere auto's ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

De achterop rijdende is fout.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-09 14:09
Scientific schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:46:
[...]

Dit is weer een typische coulance-reactie: ik heb phantom breaks maar vind het niet zo'n megaprobleem. Terwijl het natuurlijk potentieel levensgevaarlijk is.
Nee, het is een persoonlijke ervaring, dat is wat anders. Ik kan AP wel uitzetten, geen phantom breaks, maar de nadelen wegen voor mij persoonlijk niet op tegen de voordelen. Kom op vakantie-bestemming met AP veel uitgeruster aan dan zonder AP. Ook een veiligheidsdingetje. Maar AP is juist een voorbeeld hoe het zou moeten, je kan er voor kiezen om het uit te zetten. Met veel andere "veiligheidsingrepen" is dit niet het geval.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:44
Het verschuilen kan natuurlijk zolang de bestuurder eindverantwoordelijk blijft. Lullig maar zo is het. Niet om in het straatje van Tesla te praten, maar er zijn nog heel veel adaptieve cruise controls die hier ook in meer of mindere mate last van hebben, zei het dat daar het afremmen misschien wat minder abrupt gebeurd. Nu ben ik overigens wel van mening dat een vision based system momenteel minder werkt dan een radar (eventueel met vision), zeker in de nacht. Mijn gevoel zegt dat een radar betrouwbaarder zou moeten zijn.
Zou Tesla het beter moeten doen? Jazeker. Ik denk alleen niet dat we dit de komende tijd moeten verwachten. Is het acceptabel dat het nog relatief vaak gebeurd, nee dat ook niet. Maar dit is denk ik precies de reden dat volledig autonoom rijden nog best een eindje weg is, de bestuurder is verantwoordelijk en dat blijft voorlopig nog wel even zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk84 op 28-02-2024 09:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
Tommie12 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:01:
[...]

Dan is er wel degelijk een reden om te remmen. (en dat doen andere auto's ook)
Nee hoor, in de meeste gevallen een verkeerde/overdreven interpretatie van het systeem over het risico en geen reden tot remmen. Of zoals in de terminologie van phantom braking "anticipating a collision that won’t actually happen and apply the brake to try to avoid it"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
bert pit schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:01:
[...]

De achterop rijdende is fout.
Niet als er geen reden/noodzaak is tot abrupt remmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

In de westerschelde tunnel gebeurt phantombreaking altijd op dezelfde plek. Er staat zelfs een bord dat je je ACC moet uitzetten.

Dat is natuurlijk voor auto’s met een radar systeem. Mijn MY heeft er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:09:
[...]

Nee hoor, in de meeste gevallen een verkeerde/overdreven interpretatie van het systeem over het risico en geen reden tot remmen. Of zoals in de terminologie van phantom braking "anticipating a collision that won’t actually happen and apply the brake to try to avoid it"
En wat als die auto verder over de lijn gaat...

En zeg aub niet dat andere merken dat nooit hebben, dit is gewoon de actuele 'stand der Technik'.
Als je dat niet kan aanvaarden, dan moet je dat uit zetten.

Trouwens de filmpjes over aanrijdingen met zwakke weggebruikers tonen aan dat Tesla beter is dan al de rest, en bovendien hebben ze er recent verschillende erkenningen voor gekregen.

https://www.drivencarguid...20passive%20safety%20aids.

https://www.agilityfleet....20the%20best%20in%20class.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:10:
[...]

Niet als er geen reden/noodzaak is tot abrupt remmen
Ga het maar eens aan tonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 14:32
Vandaag verse zomerbanden erop, dit keer geen Michelin Pilot sport 4s, maar Continental ULTRACONTACT NXT.

Ben benieuwd naar deze band, zal mijn ervaringen delen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:44
bert pit schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:19:
In de westerschelde tunnel gebeurt phantombreaking altijd op dezelfde plek. Er staat zelfs een bord dat je je ACC moet uitzetten.

Dat is natuurlijk voor auto’s met een radar systeem. Mijn MY heeft er geen last van.
Dat bord is voor iedereen, dat jij je er niet aan houd en dat het toevallig goed werkt is een ander verhaal (geen oordeel, moet je zelf weten, ik constateer alleen een feit ;)). Ik denk dat je voor zowel radar en vision situaties hebt waar de een beter werkt dan de ander. Daarom zouden ze beiden moeten implementeren :)
Het feit is dat phantom braking voorkomt, en dat het beter moet, geld natuurlijk voor elke fabrikant.
Pagina: 1 ... 265 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: