Die was al voorbij gekomen; maar inderdaad 'to charge' is niet heel handig vertaald in deze contextSchwarz schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:06:
[Afbeelding]
Wederom een slordig vertaalfoutje?
Accupercentage 25%
Inderdaad. Het wagenpark is niet opeens 100% elektrisch. Sterker nog, we zitten nu rond 20% EVs van de nieuwe verkopen en op ongeveer 5% van het wagenpark. Er is dus nog wel even te gaan... Zelfs wanneer de nieuwe verkopen voor 100% elektrisch zijn duurt het nog een jaar of 10-15 tot het nagenoeg het hele wagenpark is vervangen. Dan hebben we het over 2040. Oftewel, er is nog ruim 15 jaar om voldoende infrastructuur aan te leggen.Maasluip schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:55:
[...]
Geen enkel probleem. Nou ja, de uitdaging is de stroomaansluiting.
Als je ziet hoe ze in Frankrijk staan, op de grote parkeerterreinen van de supermarchées, plaats genoeg.
Ik heb voor de gein eens gemeten hoeveel superchargers je kwijt zou kunnen op Aire de Capellen (Luxemburg, laatste tankstop voor Frankrijk, daar waar elke Hollander een kwartier in de rij staat om te tanken). Op het terrein waar 40 tankzuilen staan kun je 200 superchargers kwijt.
Ik was afgelopen weekend bij de supercharger in Colmar, 12 plekken en een parkeerterrein van 30.000 m2 volledig overdekt met zonnepanelen.
Ik verwacht niet zoveel problemen.
Zelf denk ik overigens dat er juist kansen zijn om niet al die laders te concentreren zoals op tankstations. In Frankrijk heb je bijvoorbeeld Aires met tankstations, maar ook zonder. Die laatsten kunnen prima ook worden voorzien van een tiental(len) snelladers. Dan wordt de spreiding veel groter, wat ook de planning van routes ten goede komt.
En er zijn ook kansen voor dorpen en winkels en restaurants in de buurt van een afrit.
Het was overigens afgelopen zaterdag een genot om met de Y terug te rijden uit de Franse Alpen. Ondanks de drukke reisdag overal meteen in kunnen pluggen. Enige vertraging die we opliepen was door een lunch restaurant waar een rij stond om naar binnen te kunnen* en een file door een ongeluk bij Brussel. Maar nooit door het laden.
*We wilden daar tot 100% laden, en het was ook nog een v2 Supercharger, dus dachten we voldoende tijd te hebben voor een lunch. Na 15 minuten wachtrij om binnen te komen bleek de auto ook gewoon weer binnen 45 minuten vol te zitten en had ik mijn lunch nog maar half op voor ik de auto moest gaan verplaatsen...
Dat relativeert dus ook wel het 'probleem' van de v2 laders. Hoewel 75 kW weinig lijkt tov 170 kW is het wel constant tot ongeveer 85% en dat is voor een RWD (10-85%) 43 kWh. Dus zelfs op de lage snelheid kost dit ongeveer 35 minuten, vergeleken met 25+ minuten op een v3 lader die 170 kW aantikt.
Dus... Ook niet al die nieuw aan te leggen laders hoeven per se 350+ kW te zijn.
Zijn er hier meer mensen die issues hebben met het connecten van bluetooth controllers? Ik heb 2 verschillende controllers van de Action geprobeerd, beide kan ik prima pairen, maar vervolgens connecten ze niet. Ik heb begrepen dat als je ze ziet in het pairing menu ze in principe ook bluetooth classic zijn..
Action_-= Erikje =-_ schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:18:
Zijn er hier meer mensen die issues hebben met het connecten van bluetooth controllers? Ik heb 2 verschillende controllers van de Action geprobeerd, beide kan ik prima pairen, maar vervolgens connecten ze niet. Ik heb begrepen dat als je ze ziet in het pairing menu ze in principe ook bluetooth classic zijn..

Oh…A.C. Tion hoeft niet per definitie een probleem te zijn want ik begrijp dat het niet alleen met originele (Sony / Microsoft) console controllers zou moeten werken.
Denk dat er nog een veel groter verschil is: Tesla levert volgens de site meestal binnen een maand of sneller, bijna elk ander merk een jaar of langer.JohanB schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:47:
[...]
Eens, maar als er geen supply meer is van warmte pomp onderdelen, gaan ze niet de tent een half jaar stil zetten. Ook allemaal prima uit te leggen. Dan zal het gewoon tijdelijk (evt. met korting) terug gaan naar resistive heating of vergelijkbaar.
Ben benieuwd of iemand anders tegen het volgende is aangelopen.
Wij hebben een tesla m3 gekocht en kunnen deze in maart ophalen😎 mijn partner en ik kopen de auto prive en betalen ieder de helft. Tesla zegt dat ze de factuur maar op 1 naam kunnen zetten. Juridisch lijkt mij dat niet handig en we vinden het vreemd dat dit niet kan. Iemand anders die hiermee bezig is geweest en hoe heb je dat opgelost?
Bedankt!
Wij hebben een tesla m3 gekocht en kunnen deze in maart ophalen😎 mijn partner en ik kopen de auto prive en betalen ieder de helft. Tesla zegt dat ze de factuur maar op 1 naam kunnen zetten. Juridisch lijkt mij dat niet handig en we vinden het vreemd dat dit niet kan. Iemand anders die hiermee bezig is geweest en hoe heb je dat opgelost?
Bedankt!
Wat als je je account aanmaakt of aanpast met jullie beide voornamen in het voornaam veld en jullie beide achternamen in het achternaam veld?Angriebirdie schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:52:
Bedankt!
Voornaam: Jan en Jantien
Achternaam: Janssen en de Vries
Ik zou niet zo goed weten waarom dat juridisch niet handig is. Een auto kan simpelweg maar op naam van 1 iemand staan. Al het andere moet je "gewoon" afvangen met één van de vele smaken samen-overeenkomsten die we in onze samenleving in het leven geroepen hebben.Angriebirdie schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:52:
Bedankt!
Zojuist voor maar 86 euro een setje 19" Uberturbine symmetrische wieldoppen met T logo's én Performance voetpedalen besteld bij Temu.
Wat een koopje.
Dan heb ik die alvast liggen.
Nu MOET ik wel mijn nieuwe Y bestellen
Wat een koopje.

Een auto kan bij het RDW ook maar op 1 naam/bedrijf staan.Angriebirdie schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:52:
Bedankt!
Ik heb samen met mijn vriendin een samenlevingsovereenkomst met daarin een clausule dat we onderling toevoegingen van goederen kunnen doen. Dit zetten wij op schrift en ondertekenen dit. Daarnaast laten wij een derde persoon tekenen dat het in goed overleg is gegaan.
Hiermee dekken wij het af mochten we uitelkaar gaan of mocht een van ons komen te overlijden.
Mee eens!JohanB schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:59:
[...]
Yes ken ik, zie niet direct een probleem. Secondary loopje + hx evt. Om zo min mogelijk aanpassingen te hoeven doen. Airco/chiller en/of air cooling voor wat koude. Gewoon terug naar hoe zet het BMS in 2020 runden zeg maar
Verdient niet de schoonheids prijs, is minder efficient. Maar houdt ze wel weg van de 100% verplichting.
Je kunt het ook andersom zeggen, waarom zouden ze het NIET op de website zetten als het goede reclame is en gegarandeerd.
Tesla kan ook de auto leveren zonder stoel. Jah supply chain issue. Ipv een stoel krijg je een hangmat. Lekker want als je nu bestel, krijg je ze net voor de zomer, ook heel fijn!
Of leveren ze auto's zonder vooruit, want jah, supply chain issue. Maar no worries, dan heb je ten minste ook geen ruitenwisser => weg is de ruitenwisser probleem!
Of zonder koplampen, jah, ze kunnen ook gewoon een zaklamp meegeven, tegenwoordig hebben ze echt sterke zaklampen hoor!

Ik was altijd vrij neutral, soms had je gewoon een punt. Je ben ook vaak kritisch en scherp. Maar dit is wel echt bizaar, wat de F hey.
Life is too short to drive boring cars
Nee de 20" Performance (2018-2020) wielen lijkt op die 19" wielen van destijds. Maar ze zijn dus donker gunmetal ipv zilver en 1" groter.Giga schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:53:
[...]
Zijn dit de 19” wielen en heeft u die laten coaten? Ik vind ze er fraai uitzien.
Haha, is de beste winkel aller tijd hoor!
Voor specifieke spullen althans. Niet alles wat goedkoop is slechtkoop. Sommige idd wel, je moet net weten.
Wij hebben 2 van deze (voor bij de Switch) en die werken ook prima in de auto:_-= Erikje =-_ schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:18:
https://www.aliexpress.us...%3Asearch%7Cquery_from%3A
Daarbij moet ik dan wel mn telefoon loskoppelen, aangezien er maar max 2 apparaten tegelijk gekoppeld kunnen zijn
De kinderen vinden het top, laden onderweg duurt nu dus iets langer (eerst het potje racen afmaken...).
Mmm, die neppe onderste bumperlip is niet echt mijn dingTweakarim schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:50:
Moet het hier toch even kwijt hoe enorm content ik ben met mn model 3 performance uit 2020 met 10.000 km op teller.
[Afbeelding]
Is het chrome nu deels gewrapt en deels niet of is dat het licht?
Wat je schrijft klopt helemaal niet: zowat elk merk heeft een flinke voorraad EVs die zeer snel leverbaar zijn. Net zoals bij Tesla heb je dan een beperkte keuze in kleuren en opties.gjcvro schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:44:
[...]
Denk dat er nog een veel groter verschil is: Tesla levert volgens de site meestal binnen een maand of sneller, bijna elk ander merk een jaar of langer.
Ik had bij Erlangen dat ze op 75 kW bleven haken, twee verschillende palen. Anderen hadden dezelfde langzame snelheid, hele station was vol dus denk dat hij aan capaciteit zat. Bij Geiselwind had ik eerst 33 kW en toen bij een andere ging hij wel naar 200 kW. Bij tegenvallende snelheden altijd even een andere nummertje proberen.The_Woesh schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:43:
Ik snap er niks van, kom net terug uit Duitsland.
Supercharger in Zevenaar gaat niet sneller dan 57kW
Terwijl hij een uur van tevoren al begon met preconditionning.
[Afbeelding]
Kijk en dat zijn nou allemaal precies punten die WEL op de website staan (op plaatjes of uitgeschreven) en waar je dus wel vanuit kunt gaan inderdaad, zou wat bizar zijn als die er niet opzitten. Hence my point, er zal een reden zijn dat ze bijv. niet specificieren of er een warmtepomp in zit.SirLct schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:26:
[...]
Mee eens!
Tesla kan ook de auto leveren zonder stoel. Jah supply chain issue. Ipv een stoel krijg je een hangmat. Lekker want als je nu bestel, krijg je ze net voor de zomer, ook heel fijn!
Of leveren ze auto's zonder vooruit, want jah, supply chain issue. Maar no worries, dan heb je ten minste ook geen ruitenwisser => weg is de ruitenwisser probleem!
Of zonder koplampen, jah, ze kunnen ook gewoon een zaklamp meegeven, tegenwoordig hebben ze echt sterke zaklampen hoor!
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik was altijd vrij neutral, soms had je gewoon een punt. Je ben ook vaak kritisch en scherp. Maar dit is wel echt bizaar, wat de F hey.
Model 3 Ludicrous versus Model 3 SR/LR
Ik moet zeggen dat ik de oude performance wielen mooier vindt. Ook de voorkant is niet direct mijn smaak.
:strip_exif()/f/image/zrvjXjQa22GY4qQu6OENxVvs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F2ajCDPKqgMwJHfxF7wu1ceX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet zeggen dat ik de oude performance wielen mooier vindt. Ook de voorkant is niet direct mijn smaak.
:strip_exif()/f/image/zrvjXjQa22GY4qQu6OENxVvs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F2ajCDPKqgMwJHfxF7wu1ceX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iJB4gKEuGo5txaJjSxM8uXfu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door spartacusNLD op 26-02-2024 13:34 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
V3 chargers staan met 4 op een cabinet van 387kW, dat is gemiddeld dus 96 kW. Geen idee hoe die precies loadbalancen.DaCoTa schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:21:
[...]
Ik had bij Erlangen dat ze op 75 kW bleven haken, twee verschillende palen. Anderen hadden dezelfde langzame snelheid, hele station was vol dus denk dat hij aan capaciteit zat. Bij Geiselwind had ik eerst 33 kW en toen bij een andere ging hij wel naar 200 kW. Bij tegenvallende snelheden altijd even een andere nummertje proberen.
Signatures zijn voor boomers.
Het klopt inderdaad dat er bij de andere fabrikanten nu vaak honderden voorraad EVs zijn. Dat begon eigenlijk vorig jaar al toen Tesla de prijzen ging verlagen. Als je een auto van een andere fabrikant overweegt zou ik zeker keihard gaan onderhandelen over een van die voorraadmodellen.Scientific schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:09:
[...]
Wat je schrijft klopt helemaal niet: zowat elk merk heeft een flinke voorraad EVs die zeer snel leverbaar zijn. Net zoals bij Tesla heb je dan een beperkte keuze in kleuren en opties.
Maar ik denk dat @gjcvro bedoelt dat je bij Tesla, met een bestelling in de configurator, ook maar een korte levertijd hebt voor de meest gangbare modellen. Model Y heeft 2-3 weken nu. Model 3 heeft 2-5 weken (want komt uit China) en S/X hebben 1-2 maanden. Geen idee overigens wat het nu bij de andere leveranciers is; daarvoor moet je naar de dealer om iets te horen.
Dat ziet er wel uit als een fraaie update. Wel wat prijzig, maar kan me voorstellen dat hier wel e.e.a. bij komt kijken.
Groeit ook nog niet echt bij mij maar ik vind al die zwarte semi-dichte velgen van Tesla gewoon echt helemaal niks.spartacusNLD schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:33:
Model 3 Ludicrous versus Model 3 SR/LR
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vind de onderste Nova velg wel mooi maar enkel op een rode of een witte wagen (uiteindelijk voor deze velgen en een witte M3H gekozen).
[ Voor 3% gewijzigd door Giga op 26-02-2024 14:02 ]
Ik zou verlichting best willen, maar de rest van de mod boeit mij niet zo heel erg (incl inbouw bijna €1400).DaCoTa schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:58:
[...]
Dat ziet er wel uit als een fraaie update. Wel wat prijzig, maar kan me voorstellen dat hier wel e.e.a. bij komt kijken.
Ik heb op Ali wel eens van die lichtgevende stickers gezien voor deze handvatten. Gewoon een smal randje, niet de hele greep. Die waren maar €5 of zo.
Het was druk, en heb ook een paar minuten moeten wachten tot ik kon aansluiten. Wellicht dat de upstream verbinding daar aan zijn limiet zat. Heb bij 2 anderen nagevraagd, iedereen had hetzelfde.Maasluip schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:36:
[...]
V3 chargers staan met 4 op een cabinet van 387kW, dat is gemiddeld dus 96 kW. Geen idee hoe die precies loadbalancen.
Flexibel, en met mogelijkheid om van aangrenzende cabinets extra power aan te trekken, geloof dat er maximaal nog 500kW aan DC van aangrenzende cabinets aangetrokken kan worden. Theoretisch zou er dus zelden tot nooit een issue moeten zijn, tenzij het hele station tegelijkertijd > 96kW nodig heeftMaasluip schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:36:
[...]
V3 chargers staan met 4 op een cabinet van 387kW, dat is gemiddeld dus 96 kW. Geen idee hoe die precies loadbalancen.
Dit zou ook nog kunnen natuurlijk. Theoretisch bij een continue doorstroom zou er zelden tot nooit een (noemenswaardige) beperking moeten voorkomen op V3 in elk geval. Tenminste, niet aan de auto-zijde.DaCoTa schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:06:
[...]
Het was druk, en heb ook een paar minuten moeten wachten tot ik kon aansluiten. Wellicht dat de upstream verbinding daar aan zijn limiet zat. Heb bij 2 anderen nagevraagd, iedereen had hetzelfde.
Oh, ik had de inbouwkosten nog niet gezien, vond het zonder al prijzigGiga schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:01:
[...]
Ik zou verlichting best willen, maar de rest van de mod boeit mij niet zo heel erg (incl inbouw bijna €1400).
[...]

[ Voor 20% gewijzigd door DaCoTa op 26-02-2024 14:22 ]
Hier staat veel meer info van hoe het werkt https://teslamotorsclub.c...tems-architecture.279272/Maasluip schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:36:
[...]
So the maximum a cabinet can put out to all 4 stalls at the same time is ~230kW. (Assuming sufficient utility/transformer capacity and that other V3 cabinets aren't in use.)
Een cabinet haalt 350kW uit het net en kan 575kW aan accucapaciteit hebben wat dus de mogelijkheid geeft van 1 MW
[ Voor 27% gewijzigd door winwiz op 26-02-2024 14:28 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Nou... als ik op 100 kW kom dan rij ik wel weer verder hoor. Dan zit ik ook alweer op 60%. Dus met een volle supercharger zou ik eerder denken dat iedereen gethrotteld wordt.Mar.tin schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:13:
[...]
Dit zou ook nog kunnen natuurlijk. Theoretisch bij een continue doorstroom zou er zelden tot nooit een (noemenswaardige) beperking moeten voorkomen op V3 in elk geval. Tenminste, niet aan de auto-zijde.
Hoe betrouwbaar is het batterijpercentage van een LFP batterij tijdens een roadtrip waarbij je vaker (+- 8 keer) tussentijds gaat snelladen, maar dus niet naar 100% laadt om de batterij opnieuw te kalibreren? Is het een risico om in zo'n situatie door te rijden naar 10% of lager of zijn de mogelijke afwijkingen in het CMS minimaal?
Volgens mij zal het hooguit een procent of 2 afwijken maar dat is een pure gokViper085 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:33:
Hoe betrouwbaar is het batterijpercentage van een LFP batterij tijdens een roadtrip waarbij je vaker (+- 8 keer) tussentijds gaat snelladen, maar dus niet naar 100% laadt om de batterij opnieuw te kalibreren? Is het een risico om in zo'n situatie door te rijden naar 10% of lager of zijn de mogelijke afwijkingen in het CMS minimaal?
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ik zou zeker tot een lager percentage doorrijden. Bij kritiek (zichtbare powerlimit) kun je altijd je gedrag flink aanpassen. Ik ben meerdere keren tot 3% doorgereden, dat stuk accu rijdt echt nog best.Viper085 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:33:
Als ze slim zijn laden ze de auto's waarvan de bestuurder in de auto blijft zitten het snelste op.Maasluip schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:31:
[...]
Nou... als ik op 100 kW kom dan rij ik wel weer verder hoor. Dan zit ik ook alweer op 60%. Dus met een volle supercharger zou ik eerder denken dat iedereen gethrotteld wordt.
Die blijft zitten dus gaat ook gelijk weg zodra hij voldoende heeft om z'n bestemming te halen. De Bestuurder die even iets is gaan eten zal langer doorladen dan nodig als hij nog niet klaar is.
Twee voordelen:
- Plek is sneller vrij voor de volgende auto
- De perceptie van wachten is korter. (15 minuten in de auto zitten voelt langer aan dan 15 minuten eten/rondje lopen/wc
Maargoed, puur theorie van mij, in de praktijk zal denk ik iedereen evenveel gethrotteld worden.
De vraag is "hoe betrouwbaar het batterijpercentage is" kunnen we ook niet echt beantwoorden... Maar ga ervan uit dat het redelijk klopt. je krijgt voldoende indicaties als je batterij toch iets sneller leegraakt en de auto's kunnen kennelijk nog even iets verder door rijden onder nul procent. Mijn ervaring strekt niet tot 8x snelladen op een roadtrip, maar met 4-5x heb ik in ieder geval geen probleem gehad.Viper085 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:33:
Overigens: als je een van de laadpauzes combineert met een lunch of diner is dat een uitgelezen kans om toch even tot 100% te laden. Alternatief: plan ergens een overnachting in waar je ook kunt opladen in plaats van waar je anders een supercharger moest opzoeken. Dan vervang je een van de laadbeurten door een overnachting en vertrek je de volgende dag met volle batterij.
Zou me er niet druk om maken, ik maak het graag "spannend" op roadtrips, ergens een tijdje terug 3x met +- 1-2% bij een supercharger aangekomen zonder moeite, 2 weken terug nog tot (onder water) -2% (dat is 0% op het dashboard) omdat ik met 1% thuis kwam en de publieke laders bezet waren, en ik toch nog maar even doorreed naar de meest nabije supercharger 7km verderopViper085 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:33:
Als je het héél héél zeker wilt weten kun je met ScanMyTesla je accuvoltage in de gaten houden en kijken voor een plotse drop-off. Voltageverloop van mijn LFP pakket is grofweg als volgt:
100% nét-na-volladen: ~404V
100% direct na weggrijden ~360V
99-40% ~355V
40-0% ~345V
<0% hier gaat het hard omlaag qua voltage.
Als je een "blij" pakket hebt, dat relatief prima km's maakt en regelmatig tot 100% geprikt wordt, niet teveel zorgen om maken.
Edit: Overigens heb ik zélf na maximaal 3 laadstops op een dag niet-echt zin meer om door te rijden. En zowel op de heenreis als de terugreis van mijn vakantie naar noord-Frankrijk vorige week had ik op de éne laadstop die ik heb gepakt op 550km beide keren zó veel tijd over dat ik 'm tot 100% heb laten staan. (Héén liep de rest van de groep 2 uur achter op me, dus had ik geen haast, en terug zaten we te eten en was het ook rustig bij de laders (4 van de 28 bezet) dus dan ook bij 100% laten hangen geen idle fees
[ Voor 17% gewijzigd door Mar.tin op 26-02-2024 15:01 ]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Als ik naar die voltage curve kijk van die tesla LFP batterijen. Dan zou ik denken dat het voor de auto vooral op een gegeven moment lastig in te schatten is wanneer die de 10% zal gaan aantikken. Van 10% naar 0% moet gezien de voltage drop in dat gebied wel duidelijk en accuraat meetbaar zijn voor de auto.Viper085 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:33:
Dus het zou mij logisch lijken dat 80-10% steeds onnauwkeuriger wordt zonder calibreren, maar de 10-0% daarvan zou ik verwachten dat die altijd redelijk accuraat is.
En dat juist tot onder de 10% gaan leidt tot een betere calibratie.Maarren schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:01:
[...]
Dus het zou mij logisch lijken dat 80-10% steeds onnauwkeuriger wordt zonder calibreren, maar de 10-0% daarvan zou ik verwachten dat die altijd redelijk accuraat is.
Heel betrouwbaar in ons geval (N=1). Ben vorig jaar aug/sep naar Portugal gereden en heb een tour gedaan van 5555km. Geen enkel probleem gehad met het batterijpercentage sterker nog: wanneer ik reed stelde hij nog een stapje beter bij wat het verwachtte percentage was. Ik reed dusdanig strak op de bal dat ik telkens met 5% wilde aankomen bij de SuC. Dat ging prima en soms was het niet te voorkomen dat het iets meer dan dat werd. Maar het percentage maakte geen rare schommelingen van 15 naar 5 in 1 seconde of iets in die trant. In de nacht bij het hotel werd hij wel weer opgeladen tot 100% overigens. Maar tussendoor op de dag 4 a 5x laden.Viper085 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:33:
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik had gister hetzelfde maar dan bij SC in Ridderkerk. Bleef hangen op 35kW.DaCoTa schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:21:
[...]
Ik had bij Erlangen dat ze op 75 kW bleven haken, twee verschillende palen. Anderen hadden dezelfde langzame snelheid, hele station was vol dus denk dat hij aan capaciteit zat. Bij Geiselwind had ik eerst 33 kW en toen bij een andere ging hij wel naar 200 kW. Bij tegenvallende snelheden altijd even een andere nummertje proberen.
Geswitcht naar een andere en die ging wel snel. Wel vreemd want bij de langzame zat zowel links als rechts een onbezette laadpaal.
De langzame was bij mij de enige die bezet was in een cluster van 4, of misschien 1 andere auto, weet ik niet zo goed meer. Beide heb ik feedback op gegeven via de app. Voelt eerder als een aansluiting of onderhandeling paal/auto probleem dan een leveringsprobleem.Morpheus2003 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:30:
[...]
Ik had gister hetzelfde maar dan bij SC in Ridderkerk. Bleef hangen op 35kW.
Geswitcht naar een andere en die ging wel snel. Wel vreemd want bij de langzame zat zowel links als rechts een onbezette laadpaal.
Het valt me trouwens op dat de kaartkwaliteit in Noord Oost Nederland op verschillende plekken achteruit is gegaan. Je ziet bijvoorbeeld een duidelijke kaartovergang naar mindere kwaliteit ten oosten van Assen. Hebben meer van jullie dit opgemerkt de afgelopen weken?
Veel minder fris en scherp zijn de satellietbeelden nu.
/f/image/vxxaZbSctsT7kIFfRbdLyZo1.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Schwarz op 26-02-2024 16:12 ]
In mijn omgeving zijn juist meer kaarten met hogere resolutie toegevoegd maar niet echt een verbetering want:Schwarz schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:10:
Het valt me trouwens op dat de kaartkwaliteit in Noord Oost Nederland op verschillende plekken achteruit is gegaan. Je ziet bijvoorbeeld een duidelijke kaartovergang naar mindere kwaliteit ten oosten van Assen. Hebben meer van jullie dit opgemerkt de afgelopen weken?
[Afbeelding]
- onder verkeerde lichtomstandigheden gemaakt (tegen schemering aan of zonsopgang aan, maakt kleuren zeer afwijkend tov werkelijkheid en ook vrij donker qua contrast).
- waterpartijen, zoals bv het IJsselmeer thv de Ketelbrug in Flevoland laat weerkaatsing van de zon op alle individuele rimpelingen in het water zien. Mijn scherm is een grote kermis met dansende pixels als ik daar nu langs rij
Idem. SR+ 2021 LFP. Berlijn retour, 4000km naar Italië en terug, en nog wat verschillende ritjes met 2-3 keer snelladen. Regelmatig naar <5% gereden, ook wel 1 of 2%, auto geeft netjes aan dat je langzamer moet. In Duitsland kan je van leegtrappen tot minimaal percentage soms ook een sport maken.Oekol schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:11:
[...]
Heel betrouwbaar in ons geval (N=1). Ben vorig jaar aug/sep naar Portugal gereden en heb een tour gedaan van 5555km. Geen enkel probleem gehad met het batterijpercentage sterker nog: wanneer ik reed stelde hij nog een stapje beter bij wat het verwachtte percentage was. Ik reed dusdanig strak op de bal dat ik telkens met 5% wilde aankomen bij de SuC. Dat ging prima en soms was het niet te voorkomen dat het iets meer dan dat werd. Maar het percentage maakte geen rare schommelingen van 15 naar 5 in 1 seconde of iets in die trant. In de nacht bij het hotel werd hij wel weer opgeladen tot 100% overigens. Maar tussendoor op de dag 4 a 5x laden.
Als je range anxiety hebt met een Tesla, dan moet je lekker thuis blijven.
Ziet u hetzelfde op Google Maps want daar komen de satellietenkaarten vandaan.joeri_berg schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:39:
[...]
In mijn omgeving zijn juist meer kaarten met hogere resolutie toegevoegd maar niet echt een verbetering want:
- onder verkeerde lichtomstandigheden gemaakt (tegen schemering aan of zonsopgang aan, maakt kleuren zeer afwijkend tov werkelijkheid en ook vrij donker qua contrast).
- waterpartijen, zoals bv het IJsselmeer thv de Ketelbrug in Flevoland laat weerkaatsing van de zon op alle individuele rimpelingen in het water zien. Mijn scherm is een grote kermis met dansende pixels als ik daar nu langs rij
Totdat je je een keer een enorme sukkel voelt en met een lege auto langs de weg staat, anderen (met name degenen die je weg moeten slepen) in gevaar brengend. Ik zie de smiley op het einde, maar kan toch weinig respect opbrengen voor leegrijders (EV danwel ICE).BigSmurf schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:49:
[...]
Idem. SR+ 2021 LFP. Berlijn retour, 4000km naar Italië en terug, en nog wat verschillende ritjes met 2-3 keer snelladen. Regelmatig naar <5% gereden, ook wel 1 of 2%, auto geeft netjes aan dat je langzamer moet. In Duitsland kan je van leegtrappen tot minimaal percentage soms ook een sport maken.
Als je range anxiety hebt met een Tesla, dan moet je lekker thuis blijven.
onder de 10 % rijden is slecht voor de accu, zeker als je rond de 2% gaat zitten.Maasluip schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:02:
[...]
En dat juist tot onder de 10% gaan leidt tot een betere calibratie.
Voor particuliere iets om rekening me te houden, voor lease rijders maakt het niet uit
[ Voor 30% gewijzigd door pegasuspiet op 26-02-2024 18:08 ]
Dat mag je vinden. Net zoals dat ik het gek mag vinden om niet de hele capaciteit te gebruiken als de techniek dat overduidelijk toelaat.twi schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:52:
[...]
Totdat je je een keer een enorme sukkel voelt en met een lege auto langs de weg staat, anderen (met name degenen die je weg moeten slepen) in gevaar brengend. Ik zie de smiley op het einde, maar kan toch weinig respect opbrengen voor leegrijders (EV danwel ICE).
Nou dat zal wel meevallen.twi schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:52:
[...]
Totdat je je een keer een enorme sukkel voelt en met een lege auto langs de weg staat, anderen (met name degenen die je weg moeten slepen) in gevaar brengend. Ik zie de smiley op het einde, maar kan toch weinig respect opbrengen voor leegrijders (EV danwel ICE).
Ooit filmpjes bekeken van YT kanalen die auto's testen hoe ze reageren op een lege accu?
Je krijgt echt veel meldingen en ziet dat auto's allemaal (verschillende merken) anders reageren. Tesla's vallen in ieder geval niet in 1x stil. Zal 't lot niet tarten maar het zal echt wel los lopen.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Het zal zijn tijd duren tot de Battery Health meegenomen wordt in de afrekening van de leasing... Dat zit er onvermijdelijk aan te komen.pegasuspiet schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:02:
[...]
onder de 10 % rijden is slecht voor de accu, zeker als je rond de 2% gaat zitten.
Voor particuliere iets om rekening me te houden, voor lease rijders maakt het niet uit
Hoe zouden ze dat gaan doen?Scientific schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:24:
[...]
Het zal zijn tijd duren tot de Battery Health meegenomen wordt in de afrekening van de leasing... Dat zit er onvermijdelijk aan te komen.
Ik kan het niet helemaal verklaren, maar ik moet zeggen dat ondanks ongeveer gelijke capaciteit batterij de M3 RWD standard range echt stukken zuiniger is dan mijn vorige Opel Ampera-E 65kWh - terwijl ik dan in de Opel Ampera-E alleen stoel+stuurverwarming had en hier in de M3 gewoon cabineverwarming aan hebt. Ik ben er wel blij mee. 
Alleen die ruitenwissers
Alleen die ruitenwissers

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Mooi hè?Sebazzz schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:26:
Ik kan het niet helemaal verklaren, maar ik moet zeggen dat ondanks ongeveer gelijke capaciteit batterij de M3 RWD standard range echt stukken zuiniger is dan mijn vorige Opel Ampera-E 65kWh - terwijl ik dan in de Opel Ampera-E alleen stoel+stuurverwarming had en hier in de M3 gewoon cabineverwarming aan hebt. Ik ben er wel blij mee.
- Goede software / BMS
- Zuinige elektromotoren (alleen die van Lucid zijn substantieel beter)
- Goede warmtepomp
Giga schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:29:
[...]
Mooi hè?
- Goede software / BMS
- Zuinige elektromotoren (alleen die van Lucid zijn substantieel beter)
- Goede warmtepomp
- Betere aerodynamica
- Betere packaging (minder kabellengte, dus minder weerstand)
- Betere batterijen (cellen met minder interne weerstand)
Absoluut. De M3H heeft batterijen die BYD zelf ook gebruikt maar toch perst Tesla het er allemaal efficiënter uit.bilgy_no1 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:33:
[...]
- Betere aerodynamica
- Betere packaging (minder kabellengte, dus minder weerstand)
- Betere batterijen (cellen met minder interne weerstand)
Dat mag je tegen de gemiddelde kia Niro rijder vertellen, de meeste krijgen te horen dat ze nog 2 maandjes extra mogen wachten, bovenop het jaar dat ze al aan het wachten waren.Scientific schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:09:
[...]
Wat je schrijft klopt helemaal niet: zowat elk merk heeft een flinke voorraad EVs die zeer snel leverbaar zijn. Net zoals bij Tesla heb je dan een beperkte keuze in kleuren en opties.
Voorraadmodellen tellen niet als "bestellen", dat is uitzoeken wat er op dit moment in de etalage staat, ook dat kan bij tesla. Dus "klopt helemaal niet" -> echt wel.
En wat ik er mee wilde aangeven: als je maar een maand (of minder) hoeft te wachten heb je veel minder kans op een gewijzigde situatie dan dat je een auto koopt die over een jaar pas geleverd wordt. Zelfs prijsverhogingen zijn dan nog mogelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door gjcvro op 26-02-2024 19:07 ]
Ja, jij snapt het.bilgy_no1 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:45:
[...]
Het klopt inderdaad dat er bij de andere fabrikanten nu vaak honderden voorraad EVs zijn. Dat begon eigenlijk vorig jaar al toen Tesla de prijzen ging verlagen. Als je een auto van een andere fabrikant overweegt zou ik zeker keihard gaan onderhandelen over een van die voorraadmodellen.
Maar ik denk dat @gjcvro bedoelt dat je bij Tesla, met een bestelling in de configurator, ook maar een korte levertijd hebt voor de meest gangbare modellen. Model Y heeft 2-3 weken nu. Model 3 heeft 2-5 weken (want komt uit China) en S/X hebben 1-2 maanden. Geen idee overigens wat het nu bij de andere leveranciers is; daarvoor moet je naar de dealer om iets te horen.
Dacht vandaag mooi bij te laden bij een nieuwe v4 charger maar die was helaas nog niet actief. Lijkt alleen geen echt voordeel te bieden voor een M3 RWD qua opladen versus een v3 charger als ik het goed begrijp.
Omdat ze dan goedkopere contracten kunnen aanbieden - dat is extra omzet - en degenen die de batterij erg gedegradeerd hebben kunnen laten bijbetalen om te compenseren dat de wagen minder opbrengt op de tweedehandsmarkt (reken maar dat daarvoor binnenkort officiële testen komen - de sector van autoverkopers is vragende partij).
voor zover ik er onderzoek van kan vinden en ook op tweakers artikel, maakt dat voor LFP juist niet zoveel uit.pegasuspiet schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:02:
[...]
onder de 10 % rijden is slecht voor de accu, zeker als je rond de 2% gaat zitten.
Wat ik daar lees houdt LFP accu net als andere lithium accu soorten niet van warmte vooral niet bij langdurig op 100% en niet van op hoge stroom (ont)laden. Maar cyclussen van 100-0 ipv 20-80 of 40-60 lijken niet (heel veel) invloed te hebben op degradatie in tegenstelling tot NMC en NCA batterijen.
[ Voor 8% gewijzigd door Maarren op 26-02-2024 20:43 ]
Voor zover de verschillen er zijn, zijn ze marginaal. Ik heb vorige week weer 2x op een V4 lader geladen (Frankrijk) maar merkte totaal geen verschil (M3 2019 AWD). Voor zover ik weet zouden er ook slechts marginale verschillen moeten zijn (bron ff niet bij de hand) voor de huidige serie auto's. De kabel is echter langer, er zit een NFC-lezer in en de lader heeft een display met tarieven. Ze kunnen in potentie wel meer kW leveren, maar ik zie Tesla niet ineens de huidige auto's updaten dat ze met meer dan 250 kW van de V3 gaan laden (in mijn M3-geval).SL65 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:10:
Dacht vandaag mooi bij te laden bij een nieuwe v4 charger maar die was helaas nog niet actief. Lijkt alleen geen echt voordeel te bieden voor een M3 RWD qua opladen versus een v3 charger als ik het goed begrijp.
UNOX: The worst operating system
Is weer zo’n typische reactie hier: met een n=1 voorbeeld komen en dan denken dat Tesla een andere wereld is…gjcvro schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:05:
[...]
Dat mag je tegen de gemiddelde kia Niro rijder vertellen, de meeste krijgen te horen dat ze nog 2 maandjes extra mogen wachten, bovenop het jaar dat ze al aan het wachten waren.
Voorraadmodellen tellen niet als "bestellen", dat is uitzoeken wat er op dit moment in de etalage staat, ook dat kan bij tesla. Dus "klopt helemaal niet" -> echt wel.
En wat ik er mee wilde aangeven: als je maar een maand (of minder) hoeft te wachten heb je veel minder kans op een gewijzigde situatie dan dat je een auto koopt die over een jaar pas geleverd wordt. Zelfs prijsverhogingen zijn dan nog mogelijk.
Of je nu “bestelt” of een voorraadmodel kiest bij Tesla, je hebt keuze uit 5 lakkleuren en 2 interieurkleuren, dus ze kunnen het model dat je “bestelt” evengoed uit voorraad leveren: er komen maar weinig combinaties uit de fabriek. Bij andere merken heb je bijna altijd meer keuze - zowel uit voorraad, als uiteraard wanneer je een speciaal voor jou gemaakte auto “bestelt”. In het laatste geval is de wachttijd afhankelijk van het merk en het model, maar wachttijden van een jaar en meer voor zijn (behalve bij sommige erg nieuwe modellen) zeldzaam geworden. De aanvoerproblemen na COVID zijn nu echt wel voorbij.
Is hier iemand die ambient lights geretrofit heeft in zijn huidige Y?
Dan bedoel ik óf de originele led-strips die in de huidige Chinese Y zitten óf aftermarket Ali/Temu achtig spul wat in de praktijk, mits strak weggewerkt en goed qua brightness in te stellen, ook denk ik wel heel fraai kan zijn?
Iemand eigen fotos?
Ik ben er benieuwd naar omdat ik dat stiekem toch wel fraai kan vinden. Vond het in mijn vorige Audi A4 ook mooi. En mijn zoontje ook...
In de huidige Y kan het standaard sowieso nog al wat donker zijn meen ik (ik heb er nog geen). Enkel kleine ledjes bij de voeten standaard. Verder niks...
Dan bedoel ik óf de originele led-strips die in de huidige Chinese Y zitten óf aftermarket Ali/Temu achtig spul wat in de praktijk, mits strak weggewerkt en goed qua brightness in te stellen, ook denk ik wel heel fraai kan zijn?
Iemand eigen fotos?
Ik ben er benieuwd naar omdat ik dat stiekem toch wel fraai kan vinden. Vond het in mijn vorige Audi A4 ook mooi. En mijn zoontje ook...
In de huidige Y kan het standaard sowieso nog al wat donker zijn meen ik (ik heb er nog geen). Enkel kleine ledjes bij de voeten standaard. Verder niks...
Ik kon wel bedenken waarom maar niet hoe. Officiële (koninklijke) tests binnenkort dus. We wachten af.Scientific schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:13:
[...]
Omdat ze dan goedkopere contracten kunnen aanbieden - dat is extra omzet - en degenen die de batterij erg gedegradeerd hebben kunnen laten bijbetalen om te compenseren dat de wagen minder opbrengt op de tweedehandsmarkt (reken maar dat daarvoor binnenkort officiële testen komen - de sector van autoverkopers is vragende partij).
Ik vind het in mijn M3H ook fijn. Af en toe een beetje wisselen van kleur.Allewijn schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:45:
Is hier iemand die ambient lights geretrofit heeft in zijn huidige Y?
Iemand eigen fotos?
Dat mag je vinden naar dat is onjuist.pegasuspiet schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:02:
[...]
Een accu is prima tot 0% leeg te rijden, mits dan wel direct met opladen begint als je stil staat.
Heeft iemand wel eens Premium connectivity via de (zakelijke) leasemaatschappij proberen af te sluiten? (J&T)
Als dat optelt bij je leasebedrag wat natuurlijk van brutosalaris afgetrokken wordt scheelt dat toch een aantal euro
Als dat optelt bij je leasebedrag wat natuurlijk van brutosalaris afgetrokken wordt scheelt dat toch een aantal euro
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
DoD (depth of discharge) heeft voor alle lithiumbatterijen (ja, ook LFP) een direct verband met batterijdegradatie. Daar is uitgebreid aangetoond in studies.mazzoop80 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:53:
[...]
Dat mag je vinden naar dat is onjuist.
Een accu is prima tot 0% leeg te rijden, mits dan wel direct met opladen begint als je stil staat.
Dat het inderdaad nog slechter is om een batterij volledig leeg te laten (te bewaren), doet daar niks van af.
Dat LFP batterijen het op dat vlak beter doen dan NCM batterijen, doet ook niets af van deze feiten.
ALD gaf bij mij aan dat dit niet kon, helaas.Sebazzz schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:00:
Heeft iemand wel eens Premium connectivity via de (zakelijke) leasemaatschappij proberen af te sluiten? (J&T)
Dat klopt, maar het feit dat je bij tesla met deze schaarse opties toch een meer dan complete wagen krijgt ben je verplicht bij andere merken om dit samen te klikken, en daar zit dus het verschil, andere merken hun stock wagens komen zijn meestal de basis + een business pack…Scientific schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:38:
[...]
Is weer zo’n typische reactie hier: met een n=1 voorbeeld komen en dan denken dat Tesla een andere wereld is…
Knip, zie de topicwaarschuwing.
[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 26-02-2024 23:11 ]
Gaat t dan nu echt gebeuren 🤪🤪Allewijn schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:27:
Zojuist voor maar 86 euro een setje 19" Uberturbine symmetrische wieldoppen met T logo's én Performance voetpedalen besteld bij Temu.
Wat een koopje.
Heb je linkje van de doppen? Ben wel benieuwd 😇
Wat jij wil.Scientific schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:38:
[...]
Is weer zo’n typische reactie hier: met een n=1 voorbeeld komen en dan denken dat Tesla een andere wereld is…
Of je nu “bestelt” of een voorraadmodel kiest bij Tesla, je hebt keuze uit 5 lakkleuren en 2 interieurkleuren, dus ze kunnen het model dat je “bestelt” evengoed uit voorraad leveren: er komen maar weinig combinaties uit de fabriek. Bij andere merken heb je bijna altijd meer keuze - zowel uit voorraad, als uiteraard wanneer je een speciaal voor jou gemaakte auto “bestelt”. In het laatste geval is de wachttijd afhankelijk van het merk en het model, maar wachttijden van een jaar en meer voor zijn (behalve bij sommige erg nieuwe modellen) zeldzaam geworden. De aanvoerproblemen na COVID zijn nu echt wel voorbij.
Knip, zie de topicwaarschuwing.
[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 26-02-2024 23:10 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Jaaaa nu kan ik niet meer terugbeyazz06 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:00:
[...]
Gaat t dan nu echt gebeuren 🤪🤪
Heb je linkje van de doppen? Ben wel benieuwd 😇

Je hebt een pb met de link.
Heb ik idd nu als accessoire meebesteld. 480€ voor 48 maandenSebazzz schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:00:
Hoe het in de praktijk gaat moet ik nog zien, de nieuwe wordt over ca. 2 maand geleverd.
Maar wat als je minder dan 48 maanden rijdt? Bij ons is het 150k kilometer of 5 jaar. Zat na 1 jaar op 45k. Dus zo'n regeling is dan best ongunstig.Smobbo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 06:50:
[...]
Heb ik idd nu als accessoire meebesteld. 480€ voor 48 maanden.
Hoe het in de praktijk gaat moet ik nog zien, de nieuwe wordt over ca. 2 maand geleverd.
Da's toch hetzelfde als andere opties, die bestel je ook en worden bij je leasebedrag opgeteld/verrekend.Oekol schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:20:
[...]
Maar wat als je minder dan 48 maanden rijdt? Bij ons is het 150k kilometer of 5 jaar. Zat na 1 jaar op 45k. Dus zo'n regeling is dan best ongunstig.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Eigenlijk meer iets voor het leasetopic, maar in mijn geval is het 4 jaar en 30k km. Ik rij ongeveer 35-40. De lease is Max 180k km. Daar kom ik in 4 jaar dus niet aanOekol schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:20:
[...]
Maar wat als je minder dan 48 maanden rijdt? Bij ons is het 150k kilometer of 5 jaar. Zat na 1 jaar op 45k. Dus zo'n regeling is dan best ongunstig.
Daarnaast had ik ruimte in m’n budget om die 10 euro daar in te doen, dus dat scheelt ten opzichte van zelf betalen of eigen bijdrage ofzo.
[ Voor 14% gewijzigd door Smobbo op 27-02-2024 07:36 ]
Even een vraag aan berijders van 'het-laatste-model-Model-3' met de kleinste accu; wat is nu jullie real-life-range?
Ik heb nu nog een 2019 SR+ die destijds "409 km kon op 1 lading volgens het boekje" maar met de overgang naar WLTP ben ik het spoor even bijster of daar verandering in is gekomen in de èchte wereld.
(want ander type accu, warmtepomp, wieldeksels etc.)
Wat is jullie ervaring?
(Want de mijne mag/moet er per 14-DEC-2024 uit natuurlijk)
Ik heb nu nog een 2019 SR+ die destijds "409 km kon op 1 lading volgens het boekje" maar met de overgang naar WLTP ben ik het spoor even bijster of daar verandering in is gekomen in de èchte wereld.
Wat is jullie ervaring?
[ Voor 7% gewijzigd door pimk op 27-02-2024 09:11 ]
300+ km. 19" wielen.pimk schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:10:
Even een vraag aan berijders van 'het-laatste-model-Model-3' met de kleinste accu; wat is nu jullie real-life-range?
Wat is jullie ervaring?
Dat duurt nog wel heeeeeel even(Want de mijne mag/moet er per 14-DEC-2024 uit natuurlijk)
Ik zou even op ev-database.org/nl kijken. Ik zie namelijk dat mijn verbruik over de afgelopen 130k km exact gelijk is aan de 'EVDB Real Range' van dat model (ff naar beneden scrollen en dan op archief klikken). Op basis hiervan heb ik voor mezelf de aanname gedaan dat dit voor de nieuwe ook zo ongeveer geldt en dan heb je een aardig idee van je echte rangepimk schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:10:
Wat is jullie ervaring?
Deze vraag komt vaak voorbij, EVDatabase is het meest neutrale antwoord denk ik. Ik heb de M3 RWD nog niet zo lang, maar in de praktijk reken ik nu met 400km op een accu als ik zuinig rij (103 op de cruise). Door de weeks haal ik 2x op en neer naar kantoor. Dat is 300km totaal, inclusief veel optrekken/remmen/files en veel stadsverkeer.pimk schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:10:
Wat is jullie ervaring?
Maar range maakt tegenwoordig niet meer uit (voor mij), echt overal staan laadpalen waar je even wat bijprikt als je parkeert, ik denk dat ik zelden onder de 40% SoC kom zonder dat ik veel moeite doe.
JohanB schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:31:
[...]
Kijk en dat zijn nou allemaal precies punten die WEL op de website staan (op plaatjes of uitgeschreven) en waar je dus wel vanuit kunt gaan inderdaad, zou wat bizar zijn als die er niet opzitten. Hence my point, er zal een reden zijn dat ze bijv. niet specificieren of er een warmtepomp in zit.

Deze is niet van Tesla website. Nee. Dit heb ik zelf gemaakt. Zowel het plaatje en de omschrijving.
Heb ik echt zelf verzonnen.

[ Voor 12% gewijzigd door SirLct op 27-02-2024 09:53 ]
Hoe kan het dat Tesla zo weinig elektrische componenten gebruikt terwijl de andere ev’s de hele voorkant vol hebben?
Er zit waarschijnlijk meer (en performantere) electronica in een Tesla, maar de Tesla is als EV ontworpen, en waarschijnlijk stond er in de basisspecs dat er een frunk moest zijn.gebruikershaes schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:07:
Hoe kan het dat Tesla zo weinig elektrische componenten gebruikt terwijl de andere ev’s de hele voorkant vol hebben?
Dus hebben de ontwerpers daar mooit rond gewerkt.
Een ander punt is heel waarschijnlijk dat er meerdere functies in 1 ECU zitten, omdat Tesla die zelf ontwerpt en bouwt. Andere merken kopen veel meer in bij externe leveranciers, en dan heb je aparte ECU's voor bv entertainmen, navi, boordcomputer, lichten, deuren etc.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Als je het boek lees van Elon is hij heel erg fan van deleten van onnodige onderdelen. En hij is fan van het ontwerpen van simpelere onderdelen in combinatie met een integrale softwarevoorziening. Dan krijg je uiteindelijk ruimte vrij voor bijv een frunk.gebruikershaes schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:07:
en zoals Tommie zegt is de auto vanaf de grond af aan ontworpen als EV platform en dan maak je gewoon andere keuzes lijkt me.
Precies. Alles wat bewezen onnodig is, eruit. Alles waarvan niet aan te tonen is dat het nodig is, eruit. Alles wat onhandig is bij de fabricage, anders doen. Alles wat belangrijk is maar efficiënter / simpeler kan werken, opnieuw / zelf ontwerpen.Hingj0n schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:27:
[...]
Als je het boek lees van Elon is hij heel erg fan van deleten van onnodige onderdelen. En hij is fan van het ontwerpen van simpelere onderdelen in combinatie met een integrale softwarevoorziening. Dan krijg je uiteindelijk ruimte vrij voor bijv een frunk.
en zoals Tommie zegt is de auto vanaf de grond af aan ontworpen als EV platform en dan maak je gewoon andere keuzes lijkt me.
Van de grond af opgebouwd om een BEV te zijn. Andere fabrikanten werken andersom en pakken nog steeds een ICE waar ze een BEV van maken en daarom zie je bijvoorbeeld nog steeds middentunnels in sommige BEVs <hoest 'PoleStar 2' hoest>.
En ze maken ook gewoon winst op hun auto's en leggen niet geld bij zoals andere fabrikanten.
Dat is de handleiding voor huidige auto's neem ik aan? In de handleiding staat ook iets over parkeersensoren bijv., krijg je ook niet in een nieuw model (hoe je dat moet uitvinden is nog niet zo evident trouwens, want niet alles wat er niet staat, zit er niet in, daarom was hier laatst ook bijv. een vraag of er nou parkeersensoren opzitten). Dus een handleiding is niet zo'n goede indicatie voor een verkoop contract, en zal je je ook niet op kunnen beroepen.SirLct schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:52:
[...]
[Afbeelding]
Deze is niet van Tesla website. Nee. Dit heb ik zelf gemaakt. Zowel het plaatje en de omschrijving.
Heb ik echt zelf verzonnen.
En KENNELIJK is de webiste voor velen niet duidelijk genoeg, daarom komen er hier elke week wel vragen wat er wel en niet op zit. Daar ging het onder andere om
Maar je ontwijkt de vraag mooi; waarom als ze een warmtepomp garanderen, zetten ze dat dan niet op de (aankoop) website? Waar zelfs een USB-A in een dashboard kastje wordt gespecificeerd.
[ Voor 25% gewijzigd door JohanB op 27-02-2024 11:25 ]
Iemand enig idee of de Kapjes van de Model Y Dakdragers los verkrijgbaar zijn bij Tesla? Helaas is er 1 kapje afgebroken en wil deze graag vervangen. Ik kan via de Tesla Website geen losse onderdelen vinden.
Je moet tegen Tesla klagen, en vragen of je de aanwezigheid van een WP in je aankoopcontract mag zetten als jij dat nodig vindt.JohanB schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:18:
[...]
Dat is de handleiding voor huidige auto's neem ik aan? In de handleiding staat ook iets over parkeersensoren bijv., krijg je ook niet in een nieuw model (hoe je dat moet uitvinden is nog niet zo evident trouwens, want niet alles wat er niet staat, zit er niet in, daarom was hier laatst ook bijv. een vraag of er nou parkeersensoren opzitten). Dus een handleiding is niet zo'n goede indicatie voor een verkoop contract, en zal je je ook niet op kunnen beroepen.
En KENNELIJK is de webiste voor velen niet duidelijk genoeg, daarom komen er hier elke week wel vragen wat er wel en niet op zit. Daar ging het onder andere om
Maar je ontwijkt de vraag mooi; waarom als ze een warmtepomp garanderen, zetten ze dat dan niet op de (aankoop) website? Waar zelfs een USB-A in een dashboard kastje wordt gespecificeerd.
En als ze dat niet doen, dan koop je iets anders ... toch....
Er staat toch in de specs dat er een airco in zit, en verder is er een WLTP gespect. Dat zou voldoende moeten zijn om aan te nemen dat de octovalve er wel in zit. Als ze morgen die efficientie en bereik halen en toch verwarmen met een PTC, dan zal me dat toch worst wezen.
Ik denk niet dat het gaat gebeuren, en dat is voor mij en veel anderen blijkbaar genoeg.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hoi,BP14 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:25:
Iemand enig idee of de Kapjes van de Model Y Dakdragers los verkrijgbaar zijn bij Tesla? Helaas is er 1 kapje afgebroken en wil deze graag vervangen. Ik kan via de Tesla Website geen losse onderdelen vinden.
Je kunt mogelijk via het kopje service een aanvraag indienen, of anders even langsrijden bij een SeC en bij de balie aangeven dat je een onderdeel wilt bestellen. Welke kleur heeft je Model Y en welke spiegel (L of R)? Ik heb alle artikelnummers voor je toegevoegd. Een witte of zwarte zie ik er niet bij staan, dus mogelijk dat je die zelf moet (laten) spuiten.
/f/image/HFznQf8r3exxfcwBDxC4bMwv.png?f=fotoalbum_large)
SKULL CAP - EXTERIOR MIRROR - LEFT HAND - UNPAINTED
1495593-00-A
SKULL CAP - EXTERIOR MIRROR - LEFT HAND - DEEP BLUE
1495593-13-A
SKULL CAP - EXTERIOR MIRROR - LEFT HAND - MIDNIGHT CHERRY RED
1495593-15-A
SKULL CAP - EXTERIOR MIRROR - LEFT HAND - QUICKSILVER
1495593-14-B
SKULL CAP - EXTERIOR MIRROR - RIGHT HAND - UNPAINTED
1495594-00-A
SKULL CAP - EXTERIOR MIRROR - RIGHT HAND - DEEP BLUE
1495594-13-A
SKULL CAP - EXTERIOR MIRROR - RIGHT HAND - MIDNIGHT CHERRY RED
1495594-15-A
SKULL CAP - EXTERIOR MIRROR - RIGHT HAND - QUICKSILVER
1495594-14-B
EDIT: lees net dat het om de kapjes van je dakdragers gaat, excuses. Verkeerd gelezen. Accessoires zie ik sowieso niet terug in de EPC catalogus.
Bovenstaande laat ik staan. Mogelijk dat iemand anders er in de toekomst iets aan heeft.
[ Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 27-02-2024 11:47 ]
Ik had laatst precies hetzelfde in die garage (mY RWD) ligt volgens mij aan de paal. Nog nooit eerder gehad op andere plekkenSebazzz schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:16:
Ik had gisteren in de Morspoort garage van Leiden dat het opladen gestopt is. Er was toen 8kWh geladen. Ik kon niet achteraf ontdekken waarom dit was, maar de ring op de oplader gaf geen licht, maar ook geen fout (zoals rood licht). Kabel zat nog wel gelockt, en ik kon hem met mijn laadpas unlocked. Kan ik achteraf zien of het de M3 is of dat het de laadpaal is?
Je hebt wel een punt hoor. Echter in de tijd dat fabrikanten te kampen hadden met extreme wachttijden in corona heeft het Tesla niet doen bewegen om het er uit te halen. Waar andere overal aan het snijden waren in opties / optiepakketten. Dus hoe waarschijnlijk het is dat ze het gaan doen lijkt me niet heel hoog. Ben het met je eens dat er een uitweg is voor ze als het niet zwart op wit beschreven staat.JohanB schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:18:
[...]
Dat is de handleiding voor huidige auto's neem ik aan? In de handleiding staat ook iets over parkeersensoren bijv., krijg je ook niet in een nieuw model (hoe je dat moet uitvinden is nog niet zo evident trouwens, want niet alles wat er niet staat, zit er niet in, daarom was hier laatst ook bijv. een vraag of er nou parkeersensoren opzitten). Dus een handleiding is niet zo'n goede indicatie voor een verkoop contract, en zal je je ook niet op kunnen beroepen.
Ze worden blijkbaar gemaakt door Yakima (volgens mij heeft @bilgy_no1 de origine Yakima's), misschien kun je het juiste kapje vinden op https://www.yakima.nlBP14 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:25:
klopt, dat komt omdat Tesla kritieke onderdelen, zoals de heat pump, zelf ontwerpt en maakt. Het engineering team zal bij tekort aan een bepaalde chip het ontwerp kunnen aanpassen naar een andere chip.Oekol schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:44:
[...]
Je hebt wel een punt hoor. Echter in de tijd dat fabrikanten te kampen hadden met extreme wachttijden in corona heeft het Tesla niet doen bewegen om het er uit te halen. Waar andere overal aan het snijden waren in opties / optiepakketten. Dus hoe waarschijnlijk het is dat ze het gaan doen lijkt me niet heel hoog. Ben het met je eens dat er een uitweg is voor ze als het niet zwart op wit beschreven staat.
Maargoed: bekijk even hoeveel het woord "heat pump" op de Tesla site voorkomt en die is niet meer weg te denken. Het is ook een non discussie, over een paar jaar kan je geen auto zonder kopen omdat ze allemaal op range concurreren en op kosten willen besparen. In theorie kunnen ze hem eruit halen, en het accu pakket groter maken zodat ze nog steeds WLTP range halen. Dan zijn ze alleen wel duurder uit, dus minder winst voor Elon.
edit: en ik vergeet ze moeten dan een "stock" warmtepomp plaatsen voor de airco in de auto, dus eigenlijk heb je dan nog steeds een warmpepomp, alleen gaat hij energie uit de lucht halen ipv uit de motor en accu.
[ Voor 6% gewijzigd door The_Woesh op 27-02-2024 14:22 ]
Het betreft een kapje van een Originele Dakdrager van Tesla, niet de spiegel.turkeyhakan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:40:
[...]
Hoi,
Je kunt mogelijk via het kopje service een aanvraag indienen, of anders even langsrijden bij een SeC en bij de balie aangeven dat je een onderdeel wilt bestellen. Welke kleur heeft je Model Y en welke spiegel (L of R)? Ik heb alle artikelnummers voor je toegevoegd. Een witte of zwarte zie ik er niet bij staan, dus mogelijk dat je die zelf moet (laten) spuiten.
[Afbeelding]
SKULL CAP - EXTERIOR MIRROR - LEFT HAND - UNPAINTED
1495593-00-A
SKULL CAP - EXTERIOR MIRROR - LEFT HAND - DEEP BLUE
1495593-13-A
SKULL CAP - EXTERIOR MIRROR - LEFT HAND - MIDNIGHT CHERRY RED
1495593-15-A
SKULL CAP - EXTERIOR MIRROR - LEFT HAND - QUICKSILVER
1495593-14-B
SKULL CAP - EXTERIOR MIRROR - RIGHT HAND - UNPAINTED
1495594-00-A
SKULL CAP - EXTERIOR MIRROR - RIGHT HAND - DEEP BLUE
1495594-13-A
SKULL CAP - EXTERIOR MIRROR - RIGHT HAND - MIDNIGHT CHERRY RED
1495594-15-A
SKULL CAP - EXTERIOR MIRROR - RIGHT HAND - QUICKSILVER
1495594-14-B
EDIT: lees net dat het om de kapjes van je dakdragers gaat, excuses. Verkeerd gelezen. Accessoires zie ik sowieso niet terug in de EPC catalogus.
Bovenstaande laat ik staan. Mogelijk dat iemand anders er in de toekomst iets aan heeft.
Voor de WLTP is hij sowieso niet nodig. Die run gaat bij 23 graden en met climate uit afaik. (https://evdb.nz/wltp)The_Woesh schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:09:
[...]
klopt, dat komt omdat Tesla kritieke onderdelen, zoals de heat pump, zelf ontwerpt en maakt. Het engineering team zal bij tekort een aan bepaalde chip het ontwerp kunnen aanpassen naar een andere chip.
Maargoed: bekijk even hoeveel het woord "heat pump" op de Tesla site voorkomt en die is niet meer weg te denken. Het is ook een non discussie, over een paar jaar kan je geen auto zonder kopen omdat ze allemaal op range concurreren en op kosten willen besparen. In theorie kunnen ze hem eruit halen, en het accu pakket groter maken zodat ze nog steeds WLTP range halen. Dan zijn ze alleen wel duurder uit, dus minder winst voor Elon.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Je praat mooi in het straatje van dhr. Musk, maar ze hebben hier mi wel een paar shortcuts teveel genomen:Giga schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:58:
[...]
Precies. Alles wat bewezen onnodig is, eruit. Alles waarvan niet aan te tonen is dat het nodig is, eruit. Alles wat onhandig is bij de fabricage, anders doen. Alles wat belangrijk is maar efficiënter / simpeler kan werken, opnieuw / zelf ontwerpen.
-simpele bewezen regensensor van een paar euro weg doen met de belofte dat AI het ooit minstens zo goed kan doen (viel ze tegen denk ik)
-idem met parkeersensoren (met name voor, achter heb je een camera, wordt wel beter al begreep ik, maar in het donker wel meer risico op schade rijden)
-radar aan de voorkant voor stabiele ACC, maar daar valt over te twisten als het met cameras nu ook goed werkt
Alles zit geconcentreerd in die enorme boordcomputer. Hoelang die mee zal gaan zullen we moeten afwachten, maar goed dat is iets wat andere merken ook steeds meer krijgen, die afhankelijkheid.
Ik had mijn post al ge-edit, zie ook jouw quote ;-)BP14 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:15:
[...]
Het betreft een kapje van een Originele Dakdrager van Tesla, niet de spiegel.
Mocht je het interessant vinden, dan kan ik je aanraden om filmpjes te kijken van Sandy Munro en dan bijvoorbeeld de teardowns. Hij kijkt ernaar als een engineer en dan zie je grote verschillen tussen Tesla en de rest.gebruikershaes schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:07:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.