Ik ben me sinds kort aan het verdiepen op (elektrisch) rijden en zodoende dit topic al aardig doorgespit. Ook op YouTube aardig wat filmpjes gekeken om er een beter beeld bij te krijgen.
Er zijn 3 auto's waar ik wel gecharmeerd van ben BMW i4, Tesla Model 3 en Polestar 2. Van die laatste 2 gisteren een testrit gemaakt en hier zijn mijn persoonlijke bevindingen.
Tesla Model 3 (Instap model)
Minpunten:
- De vorm (rondingen) van de auto niet erg mooi
- Kleur opties wat saai (vooral als je naar Polestar/BMW kijkt)
- Witte bekleding is echt spierwit (bang voor vlekken of kleding die afgeeft)
- Weinig opties voor velgen
- Vingerafdrukken snel zichtbaar vooral bij zwart (in de buurt van de klink)
- Miste de handgreep bij uitstappen
Pluspunten:
- Grote voorruit (veel licht en zicht, leek ook alsof ik geen zonnebril nodig had in de auto?)
- Standaard panorama dak
- Interieur echt mooi minimalistisch, vooral de ventilatie afwerking, locatie om 2 telefoons draadloos op te laden, 2x cup holder, weinig knoppen etc.
- Tablet is snel en vooral simpel te gebruiken
- Fijn dat je rijstijl aan te passen is in het menu
- Profielen die alles opslaan (ideaal voor meerdere gebruikers)
- Instapprijs en SEPP voor degene die onder de 45K blijven
- Niet het idee dat het instapmodel een beperking is
- Tesla Supercharger netwerk + volle tank max 25,- ?!
- Voorlopig geen wegenbelasting tot 2025?
- Blijkbaar eerste 4 jaar geen APK nodig bij nieuwe auto's (nog nooit eerder een nieuwe auto gekocht)
- Upgrade mogelijkheden ook later toe te voegen ( EAP / FSD ) dus ideaal om zonder te beginnen
Zoals jullie kunnen zien is de lijst met pluspunten veel groter dan de minpunten dus het was zeker een geslaagde ervaring. Moet me inhouden om de knoop niet gelijk door te hakken maar de geruchten van een facelift model behoeden me gelukkig? Niemand weet natuurlijk wat dat gaat betekenen qua prijs. Wordt dat straks weer ~50K of blijven ze rond/onder de 45K om het instapmodel aantrekkelijk te blijven houden i.c.m. SEPP e.d.
Om dan toch nog even terug te komen op de Polestar ervaring, het is/was vooral design en detail wat ik echt vele malen mooier vind dan bij de Tesla 3. De grill, de verlichting (vooral de achterkant) het wat hoekigere ontwerp, binnen en buitenspiegels met hele mooie dunne bezels, ook een LED lampje er in die aan gaat als je wordt ingehaald, 360graden camera bij parkeren, voet sensor om de kofferbak te openen, kleuren als Magnesium en Thunder zijn prachtig als je ze in het echt ziet.
Echt een prachtige auto, maar een kleine 20K extra in de uitvoering die ik mooi zou vinden is wel een behoorlijk bedrag en moeilijk te rechtvaardigen als je het mij vraagt. Verder minder gecharmeerd over de tablet (google Maps), CarPlay werkt alleen met een kabel en blijkbaar worden nieuwe modellen alleen nog maar geleverd met een andere grill (tenzij je deze maand nog koopt), terwijl dat juist 1 van de punten was die er qua karakter voor mij echt uit sprongen.