Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Het gaat mij erom dat je nooit op tijd kan reageren als je met 1 vinger stuurt. Dat je dan niet gaat knipperen lijkt me logisch 😆.gertk schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:44:
[...]
Dan is inderdaad of ik wel of niet de richtingaanwijzer aanzet wel het minst wat in mij opkomtMaar toch de ontbrekende stalks en de nieuwe 'nags' bij Autopilot weerhouden mij er nog van door te stomen van mijn M3 LR RWD 2019 naar een M3 LR Highland.
Waar de software wellicht nog wel moet verbeteren is het aanrijden naar een rotonde, het systeem is dan duidelijk zoekende tussen "word ik nu verblind door een tegenligger of door een felle reflectie op die ronde borden". Kan wellicht nog wel weer beter worden maar ik denk dat ik deze functie voorlopig wel gewoon aan laat
Normaliter gaat de auto high beam/matrix onder een bepaalde snelheid ook uit. Dan heb je er op rotondes of in woonwijken etc. er ook geen last van. Of was het een rotonde boven de 50km/h ?djbarney schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:54:
Vanavond dus de eerste rit met de adaptive high beam functie gereden, voornamelijk provinciale wegen, valt me absoluut niet tegen! Wellicht niet zo mooi als het systeem dat Mercedes heeft, de "matrix" is nogal grof qua segmentatie, maar ruim 90km gereden in regen en wind, niemand die heeft geflitst of irritatie heeft geuit bij stoplichten.
Waar de software wellicht nog wel moet verbeteren is het aanrijden naar een rotonde, het systeem is dan duidelijk zoekende tussen "word ik nu verblind door een tegenligger of door een felle reflectie op die ronde borden". Kan wellicht nog wel weer beter worden maar ik denk dat ik deze functie voorlopig wel gewoon aan laat
Al met al merk ik dat ik me tot nu toe aan de genoemde issues blijf storen en het daarom nog niet helemaal als mijn auto voelt. Maar wie weet verandert dit nog.
De ontbrekende stalks zijn echt geen enkel probleem, bij de eerste rotondes even zoeken maar daarna werkt het prima. Had ik de auto liever mét stalks gehad? Ja, maar zonder is wat mij betreft ook prima.
Autopilot met autosteer bevalt ook uitstekend. Hoop dat met een toekomstige update de autosteer weer automatisch aan gaat na wisselen van rijstrook. Ik heb geen zin om hier knopjes voor te moeten bestellen
Waar ik nog aan moet wennen is dat ik voor m'n gevoel nét wat teveel druk op het stuur moet geven om de AP tevreden te houden. Voelt wat onnatuurlijk aan. Ik hoop dat Tesla dit nog wat beter af kan stellen met een toekomstige update.
Maar verder is het echt een briljante auto zeg. Heerlijk stil, snel, uitstekende zitpositie. Fijne reisauto bij dagen als vandaag met veel wind en regen. Goede bak licht, ook het automatisch grootlicht werkt beter als ik had verwacht
Raar dat de ervaringen zo verschillend zijn. Qua rijden, AP en regen e.d. heb ik precies het tegenover gestelde (zie ook andere posts van mij). Parkeerkaart van het werk in de bekerhouder en voor de opbergvakken heb ik zo'n accessoire set zodat je de opbergruimte verdubbeld en daar past een zonnebril prima in.ArjenIsM3 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:32:
.....
Al met al merk ik dat ik me tot nu toe aan de genoemde issues blijf storen en het daarom nog niet helemaal als mijn auto voelt. Maar wie weet verandert dit nog.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Nu moet ik voor een nieuwe zakelijke leaseauto. Ik zou graag wat hogers rijden ivm rugklachten. Maar mijn werkgever duwt richting een RWD vanwege de hoge kosten. Ik vraag met af of dit gaat werken. Heeft er iemand praktische voorbeelden met lange afstanden stevig doorrijden op de snelweg? Hoeveel range haal je met de RWD in de winter?
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Hier al gekeken? https://ev-database.org/nl/auto/1743/Tesla-Model-Y -> 250 km snelweg winter en 325 km zomer.fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:03:
Ik rij op dit moment een Model 3 LR waarmee ik wekelijks 230km enkele reis moet rijden. De dag erop terug. Met koud (-4gr) weer laad ik tot 100% en houd ik ong. 20% over. Ik heb een vrij vlotte rijstijl, ong. +20km/u boven maximumsnelheid. Wat zal ik zeggen, je raakt de afstand beu en dan is het prettig om iig het gevoel te hebben eerder op locatie te zijn.
Nu moet ik voor een nieuwe zakelijke leaseauto. Ik zou graag wat hogers rijden ivm rugklachten. Maar mijn werkgever duwt richting een RWD vanwege de hoge kosten. Ik vraag met af of dit gaat werken. Heeft er iemand praktische voorbeelden met lange afstanden stevig doorrijden op de snelweg? Hoeveel range haal je met de RWD in de winter?
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Niet haalbaar in de winter dus, 250km met 110km/u.Taro schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:06:
[...]
Hier al gekeken? https://ev-database.org/nl/auto/1743/Tesla-Model-Y -> 250 km snelweg winter en 325 km zomer.
Klopt inderdaad, voornamelijk bij een 80 weg zonder een snelheid verlaging en dan meteen een rotonde, daar schakelt hij een aantal keer tussen volledig groot licht, half/gedeeltelijk en normaal licht. Kan me voorstellen dat voor tegemoetkomend verkeer aan de andere kant van de rotonde dat nog wel irritant zou kunnen zijn.GeeMoney schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:23:
[...]
Normaliter gaat de auto high beam/matrix onder een bepaalde snelheid ook uit. Dan heb je er op rotondes of in woonwijken etc. er ook geen last van. Of was het een rotonde boven de 50km/h ?
Grappig, net alsof ik mijn eigen tekst lees. Ook hier een M3 2024 (Ja Highland mag ik niet zeggen). Autopilot echt slecht, ruitenwissers ook. Heb al een Tesla service beurt gehad en de technician sprak zelfs al over vervangen van sensoren, maar zou dat uberhaupt effect hebben als het bij zoveel optreedt? Ook ik heb al meerdere keren bijna een hartaanval gehad op de 100 weg van ineens kneiterhard remmen met autopilot en TACC ook al 2x. Vertrouwen is echt weg op den duur.ArjenIsM3 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:32:
Tesla Model 3 RWD nu ongeveer een week in gebruik. Voorlopige conclusie: mwuah. Zeker de beste auto voor het geld op dit moment. Luxe, vlot, prima range, laadsnelheid idem. Niet schokkend, de EV6 deed het beter, maar prima. Rijdt ook goed. Heb het idee dat hij stiller is dan de EV6, hoewel dat natuurlijk ook een hogere auto is. App werkt goed. Camera's zijn lekker duidelijk. Infotainment werkt vlot. Automatische verlichting werkt ook prima. Maar er zijn ook best veel dingen die niet fijn zijn. Het interieur is strak maar de ontbrekende stalks voor richtingaanwijzer en ruitenwissers zijn een groot gemis. Richting aangeven op een rotonde is niet te doen. Idioot dat een fabrikant zoiets basaals nog slecht kan regelen. Er is geen goede plek voor je zonnebril of laadpas. Dat is iets heel kleins, maar wederom iets waar ik me over verbaas dat hier niet over nagedacht is. Dan de regensensor. Die is gewoon onbruikbaar. Wegrijden met een zeiknat raam? Ding gaat niet wissen. Doe je hem handmatig aan en dan weer op automatisch gaat ie wel wissen. Maar vaak lang niet hard genoeg. En dan sta je op een gegeven moment nagenoeg stil en regent het nog minimaal en gaan die wissers helemaal los. Ook dit heb ik nog niet eerder meegemaakt dat dit zo slecht werkt. In de VW, Kia en Mini die ik in de afgelopen jaren heb gereden werkte dit altijd prima. Wat ook niet prima werkt is Autopilot. Die gaat met een slakkengang bochtjes om en heeft al meermaals op een autoweg knetterhard geremd terwijl er niks aan de hand was. Vanochtend klapte er daardoor op een N-weg bijna een auto achterop. Levensgevaarlijk. En dat is met nog geen 500km op de teller echt te vaak gebeurd. Gelukkig dit euvel met de gewone adaptieve cruise nog niet gehad. Tot slot het scherm. Zoals ik al zei werkt die lekker vlot. Veel functies ook. Allemaal prima. Maar ik mis een scherm (of anders HUD) achter het stuur. En ik mis Flitsmeister op mijn scherm. Wat dat betreft vind ik AA en CarPlay gewoon fijner.
[ Voor 3% gewijzigd door Dutchlimits op 06-02-2024 22:00 ]
Uitschieters:
- AP, werkt heel fijn, wel jammer dat je het bij rijbaanwissel weer opnieuw in moet stellen. Ik merk dat ik daardoor wat langer in mijn baantje blijf
- voorverwarmen voor vertrek
- prettig werkende automatische temperatuur/stuurverwarming/stoelverwarming
- richtingaanwijzers. op rotonde even een juiste manier vinden, verder vind ik het eigenlijk fijner dan stalks
- automatisch grootlicht werkt perfect
- gebruik SUC: heel gebruiksvriendelijk en eenvoudig
- totale gebruikservaring met alle automatisch werkende dingen (bv automatisch in P bij losmaken gordel, automatisch in juiste D of R bij wegrijden (wel eerst zo instellen)
- sentry mode met live camerabeelden in app
- app die gewoon altijd contact heeft met auto en handige functies heeft (voorverwarmen, plannen vertrek, laden regelen
- ruitenwissers niet perfect, vaak toch handmatig instellen op juiste interval
- bij AP/TACC duurt het wat lang voordat hij een voor mij rijdende accelererende auto gaat volgen
- opbergvakken zijn groot, maar hebben echt een organizer nodig anders gaan alle spullen zwerven
Even geprobeerd, klopt inderdaadjohanm3 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:26:
[...]
Fijn dat je er tevreden over bent!. Ik moet nog even wachten ( verwachting begin maart ). Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat als je de auto in P wilt zetten, dat dat ook evt. automatische gaat als je je gordel los maakt...
Kan het zelf nog niet testen haha, maar wellicht ook een oplossing in sommige situaties.
De mannen in dit filmpje halen ongeveer 260km met de RWD bij 0gr C en 130kmphfRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:25:
[...]
Niet haalbaar in de winter dus, 250km met 110km/u.
Dat komt wel overeen wat ik ook haal met 130km/u of 120km/u. Denk dat als ik 140km/u rijdt in de nacht dat ik dan 210 - 230 km haal.tyson69 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:18:
[...]
De mannen in dit filmpje halen ongeveer 260km met de RWD bij 0gr C en 130kmph
[...]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hoe werkt dat eigenlijk? Ik sta parallel geparkeerd en moet even een paar keer steken om eruit te komen. Bepaalt ie dan op basis van de stand van de wielen en de afstanden oid hoe je wil rijden? (De M3 is net iets langer dan de parkeer plekken hier in de buurt)bonjour schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:03:
totale gebruikservaring met alle automatisch werkende dingen (bv automatisch in P bij losmaken gordel, automatisch in juiste D of R bij wegrijden (wel eerst zo instellen)
Ik kon er namelijk geen filmpjes over vinden
Ik denk dat er hier ook wel wat overschat wordt hoe goed mensen (vooral leaserijders) onderzoek doen voordat ze iets bestellen. Zelfs op Tweakers kwamen we hier laatst mensen tegen die niet wisten dat ze geen stalks krijgen. En ik heb die verbazing achteraf al vrij vaak gehoord. Dus “nemen voor lief” is deels gewoon “bleek dit voor lief te moeten nemen”.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:58:
[...]
Ik denk dat de verkoopcijfers met name hoog zijn omdat ze veruit de goedkoopste zijn vergeleken met de concurrentie. Dat die dan ineens geen parkeersensoren of conventionele richtingaanwijzers heeft nemen velen dan maar voor lief, dat is dan geen breekpunt.
Ook is Tesla extreem goed en snel leverbaar. Sommige merken hebben een levertijd van meer dan een jaar. Daar zit ook niet iedereen op te wachten.
Value for money? Snel leverbaar? Bestel maar
[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 06-02-2024 22:29 ]
Heb je een lader thuis? Dan kan je voorverwarmen om het verbruik tijdens het rijden zelf lager te houden.fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:25:
[...]
Niet haalbaar in de winter dus, 250km met 110km/u.
Maar het verbruikt wel redelijk wat extra in totaal, aangezien je de ontdooistand moet gebruiken daarvoor en dat maakt een sauna van je wagen.
Hoe werkt voor verwarming nu exact? Stel de Tesla is aan de laadpaal, maar reeds volgeladen. Dit betekent dat het gestopt is met laden. Wat gebeurt er nu als ik ga voorverwarmen? Activeert het de laadcyclus weer of pakt het elektra uit de accu? Vanuit de app lijkt het overigens dat het elektra uit de accu (auto) haalt..?this schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:15:
[...]
Heb je een lader thuis? Dan kan je voorverwarmen om het verbruik tijdens het rijden zelf lager te houden.
Maar het verbruikt wel redelijk wat extra in totaal, aangezien je de ontdooistand moet gebruiken daarvoor en dat maakt een sauna van je wagen.
Haalt het uit de laadpaal. En telt het op bij je laatste laadsessie in de statistieken.beyazz06 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:31:
[...]
Hoe werkt voor verwarming nu exact? Stel de Tesla is aan de laadpaal, maar reeds volgeladen. Dit betekent dat het gestopt is met laden. Wat gebeurt er nu als ik ga voorverwarmen? Activeert het de laadcyclus weer of pakt het elektra uit de accu? Vanuit de app lijkt het overigens dat het elektra uit de accu (auto) haalt..?
Ik doe het regelmatig.
[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 07-02-2024 09:30 . Reden: Lees nog even de TW; je volgende post is dan wél weer ok ]
Merkt u verbeteringen?SpikeHome schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:15:
Vanmorgen de auto geupdated naar versie 2024.2.2.1
Tja, dat krijg je als je geen proefrit maakt. Kan bij iedere auto gebeuren. Ik heb ook collega's die onthutst waren dat ze geen skiluik hadden in een nieuwe auto, of dat ze een rij met unmarked knopjes kregen in een Audi, want ze hadden niet de juiste optiepakketen aangevinkt.JohanB schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:21:
Ik denk dat er hier ook wel wat overschat wordt hoe goed mensen (vooral leaserijders) onderzoek doen voordat ze iets bestellen. Zelfs op Tweakers kwamen we hier laatst mensen tegen die niet wisten dat ze geen stalks krijgen. En ik heb die verbazing achteraf al vrij vaak gehoord. Dus “nemen voor lief” is deels gewoon “bleek dit voor lief te moeten nemen”.
Value for money? Snel leverbaar? Bestel maar
Dat is gewoon dommigheid aan de kant van de berijder.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik had twee weken geleden gehoord via de tweakers podcast dat hier een Tesla engineer rondlurkt die een keer een verhaal had getikt over de AP en de ontwikkeling daarvan. Zou erg verhelderend zijn. Iemand toevallig gezien waar?
Is dit voor de Y of de 3?SpikeHome schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:15:
Vanmorgen de auto geupdated naar versie 2024.2.2.1
Iets verder terug in het topic stond een YouTube test, daar haalde ze 254 ofzo bij 130 km/u en 0 graden dacht ik. Komt goed overeen met de ev database indicatiefRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:03:
Ik rij op dit moment een Model 3 LR waarmee ik wekelijks 230km enkele reis moet rijden. De dag erop terug. Met koud (-4gr) weer laad ik tot 100% en houd ik ong. 20% over. Ik heb een vrij vlotte rijstijl, ong. +20km/u boven maximumsnelheid. Wat zal ik zeggen, je raakt de afstand beu en dan is het prettig om iig het gevoel te hebben eerder op locatie te zijn.
Hoef je ook niet persé een proefrit voor te maken toch? YouTube staat vol met mensen die dat voor mij al gedaan hebben.Jeroenneman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:28:
[...]
Tja, dat krijg je als je geen proefrit maakt. Kan bij iedere auto gebeuren. Ik heb ook collega's die onthutst waren dat ze geen skiluik hadden in een nieuwe auto, of dat ze een rij met unmarked knopjes kregen in een Audi, want ze hadden niet de juiste optiepakketen aangevinkt.
Dat is gewoon dommigheid aan de kant van de berijder.
Have you tried turning it off and on again?
Beide. Zie ook Teslafi. (https://teslafi.com/firmware.php)
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Helaas nog niet mee gereden daarna
thuis haalt mijn wifi het vaak niet, op het werk wel dus vanmorgen kwam de melding over de update deze gelijk geïnstalleerd, en zo te lezen zijn het maar minor zaken.
Y LR
[ Voor 18% gewijzigd door SpikeHome op 07-02-2024 08:54 ]
Er zijn ook genoeg mensen die totaal geen (goed) vooronderzoek doen. Al is het alleen al om vooraf eens in de handleiding te snuffelen. Er zijn ook genoeg video's over het entertainment systeem (zoek dan wel een beetje recente)Gr4mpyC3t schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:44:
[...]
Hoef je ook niet persé een proefrit voor te maken toch? YouTube staat vol met mensen die dat voor mij al gedaan hebben.
Dit werkt niet.JohanB schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:21:
Hoe werkt dat eigenlijk? Ik sta parallel geparkeerd en moet even een paar keer steken om eruit te komen. Bepaalt ie dan op basis van de stand van de wielen en de afstanden oid hoe je wil rijden? (De M3 is net iets langer dan de parkeer plekken hier in de buurt)
Ik kon er namelijk geen filmpjes over vinden
Alleen de 1e actie wordt bepaald bij wegrijden. Dus zit er alleen iets achter de auto, dan naar voren en andersom.
Zit er voor en achter iets, dan kiest hij voor vooruit.
Moet je steken dan moet je zelf swipen op het scherm.
Hoe veel Ampère moet die thuislader zijn/minimaal ingesteld staan om vanuit de lader volledig die ontdooistand aan te kunnen zonder dat het weer van de geladen accu af gaat?this schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:15:
[...]
Heb je een lader thuis? Dan kan je voorverwarmen om het verbruik tijdens het rijden zelf lager te houden.
Aan een 11kW paal trekt 'ie 6kW (bijna het dubbele van een granny charger dus).Allewijn schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:25:
[...]
Hoe veel Ampère moet die thuislader zijn/minimaal ingesteld staan om vanuit de lader volledig die ontdooistand aan te kunnen zonder dat het weer van de geladen accu af gaat?
Bij mij trok die in de vrieskou 10kwh met ontdooistand. Model Y 23Allewijn schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:25:
[...]
Hoe veel Ampère moet die thuislader zijn/minimaal ingesteld staan om vanuit de lader volledig die ontdooistand aan te kunnen zonder dat het weer van de geladen accu af gaat?
10 kWh om je auto te ontdooien? Daar kan ik mijn huis een hele dag mee verwarmen!Hingj0n schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:31:
Bij mij trok die in de vrieskou 10kwh met ontdooistand. Model Y 23
Of bedoel je kortstondig 10 kW? En zo ja, hoe lang dan?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Haha 10kWh voor een korte tijd inderdaad. Denk dat ie 5 minuten zoveel trok. Daarna pakte die steeds minder stroom. Het vroor met -5 denk ik.Andrehj schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:34:
[...]
10 kWh om je auto te ontdooien? Daar kan ik mijn huis een hele dag mee verwarmen!
Jouw huis is ook geisoleerd, een auto vele malen minder.Andrehj schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:34:
[...]
10 kWh om je auto te ontdooien? Daar kan ik mijn huis een hele dag mee verwarmen!
10 kWHingj0n schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:35:
[...]
Haha 10kWh voor een korte tijd inderdaad. Denk dat ie 5 minuten zoveel trok. Daarna pakte die steeds minder stroom. Het vroor met -5 denk ik.
Voor enkel het verwarmen van de accu was er een verbruik van 6kW zichtbaar (dus zonder dat het laden actief was). Dit verwarmen, dat je kunt doen als je Ludicrous+ activeert, kan afhankelijk van de temperatuur tot een uur duren. Ja, een uur lang constant 6 kW om enkel de accu op bedrijfstemperatuur te brengen.
De airconditioning en verwarming kunnen eveneens een vergelijkbaar vermogen verbruiken, afhankelijk van de gekozen instelling. Dit verbruik kan variëren van 1kW tot 10kW
Haalt hij het dan van de batterij af of kan hij dan helemaal niet correct voorverwarmen?
[ Voor 8% gewijzigd door Allewijn op 07-02-2024 09:46 ]
Ja in principe is dat geen probleem. Hij kan gewoon seamless stroom pakken tegelijk van de lader en batterij.Allewijn schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:44:
10kWh dus. Check. Bedankt. Dat gaat niet lukken met mijn huidige 10Ah lader (=2,3kWh).
Haalt hij het dan van de batterij af of kan hij dan helemaal niet correct voorverwarmen?
Dankjewel. Je bedoelt dus 10 kW (zonder h) vermogen gedurende die 5 minuten. Dat is minder dan 1 kWh aan energie.Hingj0n schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:35:
Haha 10kWh voor een korte tijd inderdaad. Denk dat ie 5 minuten zoveel trok. Daarna pakte die steeds minder stroom. Het vroor met -5 denk ik.
Let op het verschil tussen kW (vermogen) en kWh (hoeveelheid energie). Als je die eenheden door elkaar haalt wordt het begrijpen van een verhaal erg lastig.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
kW, 1 kWh is 1 kW gedurende een uurAllewijn schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:44:
10kWh dus. Check. Bedankt. Dat gaat niet lukken met mijn huidige 10Ah lader (=2,3kWh).
Ook voor jou: Let op de eenheden. Je hebt een lader die een stroom van 10A (zonder h) kan leveren. Die kan dus met een vermogen van maximaal 10A * 230V = 2300 W of 2.3 kW (weer zonder h!) laden.Allewijn schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:44:
10kWh dus (of 6kWh zoals anderen noemen). Check. Bedankt. Dat gaat niet lukken met mijn huidige 10Ah lader (=2,3kWh).
In 10 uur kun je dan een hoeveelheid energie van 10 h maal 2.3 kW = 23 kWh in de auto laden.
(Even afgezien van laadverliezen om het niet nog complexer te maken.)
Ik zie weinig verschil in vrieskou tussen de oude 3 en de nieuwe Y. Ook wel logisch want de COP van de WP zal niet bijster hoog zijn bij < 0 graden. De Y pakt ook gewoon 10kW van de lader als die staat te ontdooien.mazzoop80 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:42:
In de nieuwere generaties Tesla's zijn systemen beter geïntegreerd, en ik verwacht dat dankzij de warmtepomp het voorverwarmingsproces zowel de cabine als de accu efficiënter verwarmt. Dit was vroeger anders in de Model S/X, die nog geen warmtepomp had.
Voor enkel het verwarmen van de accu was er een verbruik van 6kW zichtbaar (dus zonder dat het laden actief was). Dit verwarmen, dat je kunt doen als je Ludicrous+ activeert, kan afhankelijk van de temperatuur tot een uur duren. Ja, een uur lang constant 6 kW om enkel de accu op bedrijfstemperatuur te brengen.
De airconditioning en verwarming kunnen eveneens een vergelijkbaar vermogen verbruiken, afhankelijk van de gekozen instelling. Dit verbruik kan variëren van 1kW tot 10kW
[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 07-02-2024 09:58 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik kwam er gisteren toevallig achter toen ik met de settings aan het spelen was. Bij de app "verbruik" (of statistieken) heb je meerdere tabbladen. Zo uit mijn hoofd: Rijden, Parkeren, Overig.Route-de-Soleil schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:27:
Goedemorgen, iemand die mij kan vertellen als ik de beveiling aan hebt staan (Sentry Mode) hoeveel % dit kost van je accu, ik heb het gevoel dat dit bijna 7/8% per nacht is, natuurlijk begrijp ik dat het meer kost als er vele mensen voorbij wandelen, maar enig idee wat het gemiddelde kan zijn? (Model Y 2024 RWD)
Bij parkeren kun je het verbruik zien van sentry mode.
Bij mijn m3 (van deze zomer), een 4 a 5%. Zet em dan ook uit in de garage, maar weer aan bij parkeren op de openbare weg.Route-de-Soleil schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:27:
Goedemorgen, iemand die mij kan vertellen als ik de beveiling aan hebt staan (Sentry Mode) hoeveel % dit kost van je accu, ik heb het gevoel dat dit bijna 7/8% per nacht is, natuurlijk begrijp ik dat het meer kost als er vele mensen voorbij wandelen, maar enig idee wat het gemiddelde kan zijn? (Model Y 2024 RWD)
Heb namelijk USS en daar wil ik graag gebruik van blijven maken. Mijn auto wil updaten naar 2023.44.30.9.
Dat is niet de laaste update (er is al een 2024.2.x), maar voor zover bij USS nog gewoon werken, lijkt me ook vrij sterk dat ze dit via een software update niet meer gaan gebruiken (maar je weet nooit bij Tesla).dominick11 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:56:
Kan iemand bevestigen of USS nog werkt met de laatste update? Of is het nu volledig Tesla Vision?
Heb namelijk USS en daar wil ik graag gebruik van blijven maken. Mijn auto wil updaten naar 2023.44.30.9.
edit: van de Tesla site:
https://www.tesla.com/nl_...ransitioning-tesla-vision
Wordt bij voertuigen met ultrasoonsensoren de functionaliteit van deze sensoren verwijderd?
Op dit moment zijn we niet van plan om de functionaliteit van ultrasoonsensoren uit ons bestaande wagenpark te verwijderen.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Je kunt lang blijven uitstellen, maar een update wordt op een gegeven moment gewoon vanzelf geïnstalleerd. En zo ver ik weet heeft Tesla nooit de intentie gehad om USS uit te schakelen.dominick11 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:56:
Kan iemand bevestigen of USS nog werkt met de laatste update? Of is het nu volledig Tesla Vision?
Werkt nog steeds op 2024.2.2.1 (Y LR uit 2022).dominick11 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:56:
Volgens mij gebruikt de computer voor Sentry in ieder geval 300WRoute-de-Soleil schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:27:
Om die reden heb ik Sentry Mode wel aanstaan, maar de camera detectie uitgezet. Als er ook maar iemand een beetje in de buurt kwam dan begon ie al te piepen. Zonder cameradetectie kost het mij 3% á 4% per dag.Route-de-Soleil schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:27:
Hoe komt dat? Kan ik dat vermijden? Het is naast onhandig ook nog eens gevaarlijk, stel dat ik mijn manoeuvre niet goed uitvoer zou ik door de sterke helling zomaar plotsklaps tegen een paal kunnen aanrollen
Mijn theorie is dat bij het achteruit rijden het regeneratief remmen niet beschikbaar is. De auto gedraagt zich dan als een normale auto dat doet. Als je vooruit rijdt, dan heb je het uiteraard wel en kom je daardoor tot een volledige stilstand. Geen idee of dit een beetje logisch klinkt/is, maar daar zou ik het achter zoeken.Slonzo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:12:
Wanneer ik met mijn MY in hold mode op een helling achteruit manoeuvreer (dus bergaf), moet ik gas geven om achteruit te gaan en sta ik weer stil wanneer ik het gaspedaal loslaat. Zoals verwacht. Maar als ik een aantal seconden gas geef in achteruit, laat de MY de boel opeens gewoon lekker bollen en mag ik op de rem gaan staan? Niet echt wat je wil wanneer je in een erg smalle straat je oprit probeert op te draaienHet is geen unicum, ik heb het élke keer.
Hoe komt dat? Kan ik dat vermijden? Het is naast onhandig ook nog eens gevaarlijk, stel dat ik mijn manoeuvre niet goed uitvoer zou ik door de sterke helling zomaar plotsklaps tegen een paal kunnen aanrollen
Sowieso zou ik het ook missen bij drive selection. Met stok is gewoon sneller, en 0 kans op fouten. Ik houd niet van trage meuk.
Ik moet eind mei toch wel echt bestellen (lease loopt 30 sept af). Als er dan nog geen SEXY oplossing is, of stokken als optie bij tesla, ga ik wat anders bestellen. Waarschijnlijk terug iets duits
Erg jammer want ben na bijna 5 jaar M3 toch echt wel tevreden met mijn auto.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Kun je eens specificeren wat het voor jou een ‘no go’ maakt? En wat zegt je collega over het gemis van de stalks?anti elppa schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:06:
Heb nog een keer een rondje gedaan in een highland van een collega (heb zelf een M3LR 2019) en die missende stalks zijn gewoon echt knetterhard een no go. Wist ik eigenlijk al na mijn vorige ervaring paar weken terug, maar wilde het nog een keer proberen. Snap werkelijk waar niet dat dit door een type approval keuring komt. Bloed link.
Sowieso zou ik het ook missen bij drive selection. Met stok is gewoon sneller, en 0 kans op fouten. Ik houd niet van trage meuk.
Ik moet eind mei toch wel echt bestellen (lease loopt 30 sept af). Als er dan nog geen SEXY oplossing is, of stokken als optie bij tesla, ga ik wat anders bestellen. Waarschijnlijk terug iets duits
Vind het gewoon gevaarlijk. En dat ik gear selection moet doen op scherm is niet gevaarlijk maar gewoon langzamer, en dus onhandig.Gr4mpyC3t schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:12:
[...]
Kun je eens specificeren wat het voor jou een ‘no go’ maakt? En wat zegt je collega over het gemis van de stalks?
Ik ga niet in een auto rijden die bewust voor onveilige situaties zorgt. Zou beetje dom zijn toch? Wil graag nog langer leven dan vandaag. Heb ook geen zin om paar bejaarden op e-bikes plat te rijden op een rotonde omdat ik naar mijn stuur zit te gluren.
Collega heeft ook spijt van keuze. Wist bij bestellen ook niet dat er geen stokken inzaten. Is iemand die niet zo bezig is met auto's en dus ook raar zat te kijken toen hij dat ding op moest halen. Is zelfs al zo ver dat hij kijkt of hij de auto kan slijten binnen het bedrijf aan bv een nieuwe collega.......en gewoon een nieuwe "old auto met stokken" bestellen
Hier na 11dkm m3 zonder lompe stalksanti elppa schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:06:
Heb nog een keer een rondje gedaan in een highland van een collega (heb zelf een M3LR 2019) en die missende stalks zijn gewoon echt knetterhard een no go. Wist ik eigenlijk al na mijn vorige ervaring paar weken terug, maar wilde het nog een keer proberen. Snap werkelijk waar niet dat dit door een type approval keuring komt. Bloed link.
ja kan dat het voor jou went. Ik ben niet eens bereid om er een paar maanden aan te wennen. Mij te link. En daarboven op, stel ik blijf me er aan storen/ gevaarlijke situaties krijgen, dan zit ik er 5 jaar aan vast.....lekker is dat. Als ik een auto neem van 55+keur dan kan het gewoon niet zijn, dat ik kwa gemak en veiligheid beter zit in een auto van 30keur.synx6 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:20:
[...]
Hier na 11dkm m3 zonder lompe stalksgeen enkele problemen. Het went! Zoals met veel van dit soort dingen.
De veranderingen van mijn 1e model 3 tov old auto waren prima, en in mijn ogen perfecte verbeteringen. Nu slaat tesla totaal door. Eerst met die idiote stuurtjes, en nu dit.
Echt dood zonde, want tov mijn oude model 3, zitten er heel veel heel goede verbeteringen in de highland.
Erg overdreven. Ik rij sinds de introductie van de Highland in deze auto en ik heb totaal geen problemen meer met de richtingaanwijzer op het stuur. Het is inderdaad in het begin even wennen, maar nu gaat het "met 1 vinger in de neus".anti elppa schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:16:
[...]
Vind het gewoon gevaarlijk. En dat ik gear selection moet doen op scherm is niet gevaarlijk maar gewoon langzamer, en dus onhandig.
Ik ga niet in een auto rijden die bewust voor onveilige situaties zorgt. Zou beetje dom zijn toch? Wil graag nog langer leven dan vandaag. Heb ook geen zin om paar bejaarden op e-bikes plat te rijden op een rotonde omdat ik naar mijn stuur zit te gluren.
Collega heeft ook spijt van keuze. Wist bij bestellen ook niet dat er geen stokken inzaten. Is iemand die niet zo bezig is met auto's en dus ook raar zat te kijken toen hij dat ding op moest halen. Is zelfs al zo ver dat hij kijkt of hij de auto kan slijten binnen het bedrijf aan bv een nieuwe collega.......en gewoon een nieuwe "old auto met stokken" bestellen
Gear selectie langzaam? Dat snap ik niet helemaal. Je gebruikt dat toch als je stil staat en bijv. van vooruit naar achteruit schakelen bij inparkeren. Wat maakt die 0.2 seconde dan uit?
Als ik je bericht zo lees denk ik aan het spreekwoord "een stok zoeken om een hond mee te slaan".
[ Voor 8% gewijzigd door Ynnoz op 07-02-2024 13:30 ]
prima toch dat het voor jou werkt? Ik weet gewoon dat het voor mij niet gaat werken. En heb in mijn omgeving nog niemand gehoord die dit een verbetering vind.Ynnoz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:26:
[...]
Erg overdreven. Ik rij sinds de introductie van de Highland in deze auto en ik heb totaal geen problemen meer met de richtingaanwijzer op het stuur. Het is inderdaad in het begin even wennen, maar nu gaat het "met 1 vinger in de neus".
Gear selectie langzaam? Dat snap ik niet helemaal. Je gebruikt dat toch als je stil staat en bijv. van vooruit naar achteruit schakelt bij bijv. inparkeren. Wat maakt die 0.2 seconde dan uit?
Ja gear selectie op scherm is traag ja. Ik ben zo iemand die al aan die stok trekt terwijl ik nog voorruit rij (soms ga ik zelfs nog te hard en wil hij dus niet). Als ik dan terwijl ik nog rijd eerst naar het scherm moet gluren.....niet handig. Ook heb ik al best wat filmpjes gezien waarbij er meerder pogingen nodig zijn. Kansloos.
Maar goed, ik zou met die gear selectie nog kunnen leven, want niet gevaarlijk, alleen onhandig, maar richting aanwijzer is voor mij de grens.
Hoop echt dat er een oplossing is binnen 3 maanden, want wil echt graag de nieuwe M3
Ik ben benieuwd met welke auto van 30k je vergelijkt.anti elppa schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:26:
[...]
ja kan dat het voor jou went. Ik ben niet eens bereid om er een paar maanden aan te wennen. Mij te link. En daarboven op, stel ik blijf me er aan storen/ gevaarlijke situaties krijgen, dan zit ik er 5 jaar aan vast.....lekker is dat. Als ik een auto neem van 55+keur dan kan het gewoon niet zijn, dat ik kwa gemak en veiligheid beter zit in een auto van 30keur.
De veranderingen van mijn 1e model 3 tov old auto waren prima, en in mijn ogen perfecte verbeteringen. Nu slaat tesla totaal door. Eerst met die idiote stuurtjes, en nu dit.
Echt dood zonde, want tov mijn oude model 3, zitten er heel veel heel goede verbeteringen in de highland.
Dat je een verandering geen kans geeft is spijtig. MAar binnenkort is er een oplossing.
Toch heb ik de indruk dat je iets anders wil dan een M3, en dan ben ik benieuwd wat je gaat kiezen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Precies, dit ja...beyazz06 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:34:
Ik snap niet zo goed waarom men probeert een ander te overhalen dat een functie wel of niet werkt? Geef je mening oke, maar respecteer gewoon de mening van een ander. Als hij, anti elppak, dit niet fijn vind.. Zijn keuze/mening toch?
[ Voor 34% gewijzigd door Criminelis op 07-02-2024 13:35 ]
nee hoor, ik heb ook de oude M3 met open armen ontvangen. Dat waren zeker in die tijd schokkende veranderingen. Geen seconde spijt van gehad.Tommie12 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:31:
[...]
Ik ben benieuwd met welke auto van 30k je vergelijkt.
Dat je een verandering geen kans geeft is spijtig. MAar binnenkort is er een oplossing.
Toch heb ik de indruk dat je iets anders wil dan een M3, en dan ben ik benieuwd wat je gaat kiezen.
Zou ook nu wederom echt graag de nieuwe M3 hebben. Maar again, niet zonder stokken.
Zijn ze er niet op tijd dan gok ik dat het een BMW I4M50 word.
dit idd!!Criminelis schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:34:
Het is en blijft gewoon heel persoonlijk. Wat voor de een onaanvaardbaar is is voor de ander een kwestie van even wennen. Dat hou je altijd. De enige manier om daar achter de komen is door het zelf te proberen. Wennen aan stalks zal vast meer tijd kosten dan je proefrit, maar je hebt echt al wel een idee of het voor jou gaat werken of sowieso niet.
[...]
Precies, dit ja...
Die stokken gaan je ca 250€ kosten, en er wordt aan gewerkt. Geen nood dus om hier zo'n drama van te maken.anti elppa schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:35:
[...]
nee hoor, ik heb ook de oude M3 met open armen ontvangen. Dat waren zeker in die tijd schokkende veranderingen. Geen seconde spijt van gehad.
Zou ook nu wederom echt graag de nieuwe M3 hebben. Maar again, niet zonder stokken.
Zijn ze er niet op tijd dan gok ik dat het BMW I4M50 word.
Heb je al eens nagekeken hoe lang het in die BMW gaat duren om de startknop in te duwen als je vertrekt?
ja heb ook goede hoop dat er een oplossing komt. Want op heel veel vlakken vind ik tesla echt wel de betere auto. En vind de nieuwe ook nog eens een stuk mooier. Al vond ik de oude M3 ook best mooiTommie12 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:37:
[...]
Die stokken gaan je ca 250€ kosten, en er wordt aan gewerkt. Geen nood dus om hier zo'n drama van te maken.
Heb je al eens nagekeken hoe lang het in die BMW gaat duren om de startknop in te duwen als je vertrekt?
Yep.Inspired schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:03:
[...]
Precies. Groeimarkt en veel mensen kiezen toch ook eerder voor een auto die voordeliger is. Overigens is het marktaandeel van Tesla al twee Qs aan het krimpen. Dus weet ook even niet wel marktaandeel zou stijgen van Tesla.
Prijs prima, package prima, annoyances zijn soms (aftermarket) op te lossen. Maar dan zijn het nog wel annoyances (en IMHO een gebrek aan inzicht wat een klant ècht wil...)
BMW noemt het kWh/h, in principe klopt het, maar hoe knullig is datAndrehj schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:46:
[...]
Dankjewel. Je bedoelt dus 10 kW (zonder h) vermogen gedurende die 5 minuten. Dat is minder dan 1 kWh aan energie.
Let op het verschil tussen kW (vermogen) en kWh (hoeveelheid energie). Als je die eenheden door elkaar haalt wordt het begrijpen van een verhaal erg lastig.
Je moet echt goed kijken, ik zag het eerst ook niet.Inspired schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 07:40:
[...]
Volgens de handleiding staan die er wel. Bril op of heb je schade gehad en zit er een ander raam in?
Als dat echt het geval is, dan verkoop je geen 2mio auto's.pimk schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:41:
[...]
IMHO een gebrek aan inzicht wat een klant ècht wil...
Er zitten hier blijkbaar toch een pak 'verborgen marketing talenten' die perfect kunnen inschatten wat goed en fout is...
Het probleem zit hem niet in het gegeven dat Tesla de stalks heeft weggehaald, ja daar wen je aan, maar als je meerdere auto's hebt dan went het echt niet. Het is dan het een of het ander. Ik ben blij dat ze op de Y RWD nog gewoon aanwezig zijn.Criminelis schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:34:
Het is en blijft gewoon heel persoonlijk. Wat voor de een onaanvaardbaar is is voor de ander een kwestie van even wennen. Dat hou je altijd. De enige manier om daar achter de komen is door het zelf te proberen. Wennen aan stalks zal vast meer tijd kosten dan je proefrit, maar je hebt echt al wel een idee of het voor jou gaat werken of sowieso niet.
[...]
Precies, dit ja...
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 07-02-2024 14:40 ]
[ Voor 101% gewijzigd door Taro op 07-02-2024 14:40 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Als je het gevaarlijk vindt dan is het inderdaad verstandig om niet voor de Model 3 te kiezen. Ieder zijn eigen wensen en voorkeuren.anti elppa schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:16:
[...]
Vind het gewoon gevaarlijk. En dat ik gear selection moet doen op scherm is niet gevaarlijk maar gewoon langzamer, en dus onhandig.
De reden dat ik het vroeg, is omdat ik juist van anderen hoor dat het even wennen is en daarna vanzelf gaat.
[ Voor 88% gewijzigd door Taro op 07-02-2024 14:41 ]
Idem ditto. Blij met mijn stalks/pookjes achter het stuur op mijn MYdaemonix schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:09:
[...]
Het probleem zit hem niet in het gegeven dat Tesla de stalks heeft weggehaald, ja daar wen je aan, maar als je meerdere auto's hebt dan went het echt niet. Het is dan het een of het ander. Ik ben blij dat ze op de Y RWD nog gewoon aanwezig zijn.
Ook die gebruik ik wel een tiental keer per rit, dus ook niet heel vergelijkbaar. En die versnelling is met stalk of pook heel makkelijk blind te selecteren. Op het scherm nietTommie12 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:17:
[...]
De schakelhendel dan?
Bij Tesla (en Merc) een stok, bij een Audi of BMW een 'gearbox selector' op de middenconsole....
ja dat heb ik dus ook. Zou voor mij geen reden zijn om niet de M3 weer te nemen. Maar handig of beter is het niet. Is simpel weg kosten besparing aan de kant van tesla. Afgezien daarvan totaal geen verbetering voor de gebruiker.JohanB schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:20:
[...]
Ook die gebruik ik wel een tiental keer per rit, dus ook niet heel vergelijkbaar. En die versnelling is met stalk of pook heel makkelijk blind te selecteren. Op het scherm niet
Of het een kostenbesparing is weet ik niet zozeer. Ik zoek het meer in de hoek van filosofie. Minimalisme en eenvoud. Dat is natuurlijk subjectief en persoonlijk, logisch. Het zorgt er in mijn optiek wel voor dat Tesla gigantisch veel auto's van de band kan laten rollen tegen een betaalbare prijs.
Viperation in 'Het grote Tesla Levering topic #2'
[ Voor 12% gewijzigd door Jochemp op 07-02-2024 23:12 ]
It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Klopt.Hier een beetje door de issues heen lezen levert al een berg verbeterpunten op.Tommie12 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:08:
[...]
Als dat echt het geval is, dan verkoop je geen 2mio auto's.
Er zitten hier blijkbaar toch een pak 'verborgen marketing talenten' die perfect kunnen inschatten wat goed en fout is...
En allemaal in de 1st world, dus èchte issues zijn het niet...
[ Voor 124% gewijzigd door Taro op 07-02-2024 15:14 ]
Life is too short to drive boring cars
ja dat sowieso.winwiz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:38:
Nou ieder zijn meug. Als je geen auto zonder stalks of wat dan ook wil hebben zal Tesla niet je keuze zijn. Over pakweg een half jaar zijn ze in alle modellen weg. De een went er aan, de ander helemaal niet en de volgende gaat zich gedragen als een rijder van bepaalde Duitse merken waar knipperlichten in een optie pakket zitten dus gebruikt ze zo min mogelijk
Of er stromen ladingen aanrijdingen op rotondes binnen en de EU trekt de type approval in tot er weer stokken inzitten
Of oldschoolanti elppa schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:11:
[...]
ja dat sowieso.
Of er stromen ladingen aanrijdingen op rotondes binnen en de EU trekt de type approval in tot er weer stokken inzitten
[ Voor 28% gewijzigd door winwiz op 07-02-2024 15:19 ]
Ik snap niet zo goed waarom je denkt dat er ladingen aanrijdingen komen omdat jij (denkt) niet met die dingen om kan gaan?anti elppa schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:11:
[...]
ja dat sowieso.
Inmiddels 9300 km erop zitten met de nieuwe M3, waarbij ik afwisselend in de M3 rijdt en af en toe nog in een handgeschakelde auto. Ik moet zeggen dat het schakelen snel went (zeker met het automatisch schakelen handig), je kunt hem altijd overrulen met de knoppen op het plafond van de auto die zeer snel werken. En daarnaast vind ik de knipperlichten op het stuur juist fijn want op de snelweg is de handeling gewoon relaxter, meningen kunnen dus verschillen.
Dat je het niet prettig vind kan ik me in vinden en dan zou ik adviseren geen M3 te bestellen, die keuze is eigen en te respecteren. Maar om hem nu zo ver te trekken dat de EU z'n approval intrekt is wel heul ver gezocht.
Ben benieuwd hoe lang deze discussie nog door moddert
Zou het? Is in Frankrijk bijvoorbeeld niet verplicht. Doet volgens mij echt ook niemand.anti elppa schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:11:
[...]
ja dat sowieso.
Idd, en een bekend Frans merk had vroeger schakelaars op de hoek van het dashboard voor de pinkers.Giga schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:27:
[...]
Zou het? Is in Frankrijk bijvoorbeeld niet verplicht. Doet volgens mij echt ook niemand.
Vandaag langs gegaan in service center Zaventem. Eerst heeft een technieker het probleem even bevestigd, conclusie: Laadpoort moet gealigneerd worden. Dat zou een paar uur duren en past voor hen morgen beter in de planning, ik heb een vervangwagen meegekregen.
Ik zal morgen nog een update posten voor de mensen die hier ook mee te maken hadden: @RaRo74 , @frankj030 en @jrv88 .
kleine tip als je een vervangwagen meekrijgt, niet gewoon wegrijden omdat je er via de app al in kon, even wachten tot een medewerker je een Keycard komt geven.... Oops.
Ik had dit ook, mijn auto staat nu klaar in Duiven. Schijnbaar hebben ze ook alleen de laadpoort gealigneerd. Toch vervelend dat ik daar 2x een half uur voor moet rijden met mijn vriendin (ik kan niet 4 uur bij Tesla gaan zitten werken, dus heb hem gisterenavond gebracht en haal hem vanavond op).demichiel schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:38:
Ik heb hier een tijdje geleden gepost dat mijn Mennekes kabel niet wou vergrendelen (MY LR van december 23). Na wat uitstelgedrag uiteindelijk een service afspraak voor gemaakt.
Vandaag langs gegaan in service center Zaventem. Eerst heeft een technieker het probleem even bevestigd, conclusie: Laadpoort moet gealigneerd worden. Dat zou een paar uur duren en past voor hen morgen beter in de planning, ik heb een vervangwagen meegekregen.
Ik zal morgen nog een update posten voor de mensen die hier ook mee te maken hadden:
[ Voor 3% gewijzigd door Korvaag op 07-02-2024 16:25 ]
UNOX: The worst operating system
Dit topic is gesloten.
![]()
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.