De Adaptive High Beams zijn nu beschikbaar om te downloaden (alleen model 3)
Vandaag al gecheckt op updates... morgen weer eens proberenhans96 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:49:
Boeeeeee niet voor MYhans96 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:49:
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Vanaf aanschaf midden maart 2023 tot november thuis met 7 kW geladen, daarna thuis met 11 kW geladen.turkeyhakan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:23:
[...]
Hoe is je laadgedrag geweest over de afgelopen 20k km?
Ik laad voornamelijk DC en heb nu zo'n 3/4 km degradatie (16k km gereden).
Alleen in de zomervakantie naar Z-Frankrijk voornamelijk DC snelladen. Buiten die vakantie om nooit publiek AC of DC geladen. Ik zie ook nog geen directe relatie met degradatie, behalve dat die vlak na de vakantie met DC laden ineens toenam om daarna weer af te nemen, maar dat kan ook toeval zijn omdat het niet direct daarna was, of te maken hebben met de lange rit.
Wat mogelijk ook meespeelt is het percentage tot waar je gemiddeld laadt. Ik hanteer max 85%, tenzij de stroomprijzen laag zijn, dan tot 90-93%, maar rij de auto ook iedere vrijdag richting de 15-20% leeg. De auto staat eigenlijk alleen op zondag & maandag op 85-90%, de rest van de week tussen de 15-65%.
Als je DC laadt, dan ook tot 100% en met welk percentage zet je de auto gemiddeld weg?
Ben ook wel benieuwd naar de degradatie van de LFP auto's die dagelijks tot 100% laden. Ik wil die discussie niet opnieuw aanslingeren, maar vooral benieuwd naar de TeslaMate en Tessie overzichten.
Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Heb beide niet maar kan wel delen wat ik zie. Toen ik de auto kreeg kon hij 419 of 417 dacht ik, dat weet ik ff niet meer. Staat nu op 411 na 45k kilometer te hebben gereden. 90% AC en laad altijd tot 100%. Soms zet ik hem ook weg met 100% zoals afgelopen weekend iedereen ziek was en onze afspraak niet door ging. Maar anders dan dat rij ik 9/10x weg naar een bestemming.Taro schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:20:
[...]
Ben ook wel benieuwd naar de degradatie van de LFP auto's die dagelijks tot 100% laden. Ik wil die discussie niet opnieuw aanslingeren, maar vooral benieuwd naar de TeslaMate en Tessie overzichten.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Vanmiddag nogs een geprobeerd maar de binnenspiegel heeft maar 1 stand en die stand is gewoon erg donker, zelfs overdag.mca2 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:12:
[...]
Ik heb dat wel geprobeerd maar ik kon geen dag en nacht stand ontdekken zoals bij ouderwetse spiegels. Ik zal straks nog eens proberen
Heb jij een Tesla Long Range of een Rwd, want volgens mij kan je de RWD zorgeloos elke week tot 100 procent ladenTaro schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:20:
[...]
Vanaf aanschaf midden maart 2023 tot november thuis met 7 kW geladen, daarna thuis met 11 kW geladen.
Alleen in de zomervakantie naar Z-Frankrijk voornamelijk DC snelladen. Buiten die vakantie om nooit publiek AC of DC geladen. Ik zie ook nog geen directe relatie met degradatie, behalve dat die vlak na de vakantie met DC laden ineens toenam om daarna weer af te nemen, maar dat kan ook toeval zijn omdat het niet direct daarna was, of te maken hebben met de lange rit.
Wat mogelijk ook meespeelt is het percentage tot waar je gemiddeld laadt. Ik hanteer max 85%, tenzij de stroomprijzen laag zijn, dan tot 90-93%, maar rij de auto ook iedere vrijdag richting de 15-20% leeg. De auto staat eigenlijk alleen op zondag & maandag op 85-90%, de rest van de week tussen de 15-65%.
Als je DC laadt, dan ook tot 100% en met welk percentage zet je de auto gemiddeld weg?
Domme vraag maar hoe?Oekol schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:36:
Voor het geval mensen 't gemist hadden:
In de holiday update kan je ook andere wielen instellen en dit heeft ook invloed op je app. Hou het uiteraard wel bij je eigen inchmaat voor goeie schattingen. Maaar voor de 19" is er nu een zwarte optie. Deze doppen zijn in China geleverd. Staat net ff wat mooier dan die standard dingen en al helemaal als je er nu zwarte op hebt zitten.
Geldt voor de app en in de auto!
[Afbeelding]
De spiegel wordt elektronisch gedimd, mogelijk wordt dit niet goed aangestuurd en blijft de spiegel donker.mca2 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:47:
[...]
Vanmiddag nogs een geprobeerd maar de binnenspiegel heeft maar 1 stand en die stand is gewoon erg donker, zelfs overdag.
Zit er een helderdere rand langs het spiegelglas?
Dan blijft de spiegel donker.
Heb je een foto?
Mijn 3P zet ik altijd weg met 90%. Ik laad ook regelmatig op tot 100% (DC), maar ik doe dit alleen als ik een lange rit voor de boeg heb. De 3 ziet zelden AC sessies.Taro schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:20:
[...]Wat mogelijk ook meespeelt is het percentage tot waar je gemiddeld laadt. Ik hanteer max 85%, tenzij de stroomprijzen laag zijn, dan tot 90-93%, maar rij de auto ook iedere vrijdag richting de 15-20% leeg. De auto staat eigenlijk alleen op zondag & maandag op 85-90%, de rest van de week tussen de 15-65%.
Mijn YP heb ik altijd tot 80% geladen (AC, 11 kW) en met een handje vol SuC sessies (11k km gereden). Bij het wegzetten was de laadkabel altijd ingeplugd. Ik zag daar na 11k km een soortgelijke degradatie als nu.
Mijn voorlopige conclusie is dat het AC of DC laden eigenlijk niet uitmaakt.
Die bestaan niet! Als je auto in P staat naar service en dan staat er een kopje met banden. Als je daar op klikt kan je bandenmaat kiezen van auto's je hebt drie keuzes voor 19 inch.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Correctie: alleen voor de nieuwe Model 3.hans96 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:49:
Voor de 3 van eind 2020 t/m 2023 (met Matrix dus) en de Y komt deze binnenkort.
Iedereen zet je schrap, vanaf vandaag zal weer een 'stortvloed' aan negativiteit bij het koffiezetapparaat zijn:
https://www.autoblog.nl/n...tganger-niet-leuk-5224630
Ik laad 1 keer per week op naar 100%, de rest van de week niet.Taro schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:20:
[...]
Ik rij hem als een benzine auto, opladen wanneer leeg
Dit is een Model 3 RWD, heb hem nog niet heel lang, dus zo interessant is het nog niet:
:strip_exif()/f/image/y3oV9pCa7c6yCENS4eh1pvuO.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de binnenspiegel uit te zetten zit er een stekkertje in het weggewerkte gedeelte. Even online zoeken hoe of wat. Dat heb ik hier een paar keer voorbij zien komen in 't forum.mca2 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:47:
[...]
Vanmiddag nogs een geprobeerd maar de binnenspiegel heeft maar 1 stand en die stand is gewoon erg donker, zelfs overdag.
Titel zegt autopilot, maar wie zegt dat hij aan stond? Misschien is bestuurder onwel geworden, weten wij veel. We zullen wat de werkelijke oorzaak is wel nooit horen.Oekol schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:54:
Iedereen zet je schrap, vanaf vandaag zal weer een 'stortvloed' aan negativiteit bij het koffiezetapparaat zijn:
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Gisterenavond ook de 2024.2.2.1... update geïnstalleerd.
Vanochtend kwamen m'n kinderen erachter dat het scherm achterin m'n m3 het nu niet meer doet. Auto herstarten heeft het ook niet direct opgelost...
Vanochtend kwamen m'n kinderen erachter dat het scherm achterin m'n m3 het nu niet meer doet. Auto herstarten heeft het ook niet direct opgelost...
Het is zowiezo binnen de bebouwde kom in een straat met bewoning. Lijkt mij dat 30 daar wel de max is. Met een beetje fantasie:winwiz schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:35:
[...]
Titel zegt autopilot, maar wie zegt dat hij aan stond? Misschien is bestuurder onwel geworden, weten wij veel. We zullen wat de werkelijke oorzaak is wel nooit horen.
Auto rijdt met AP, bestuurder let niet op, bestuurder schrikt ineens van iets en wil ingrijpen, bestuurder draait aan het stuur en trapt vol op het gas! = ongeluk
Onofficiële firmware geïnstalleerd? 2024.2.2.16 bestaat namelijk niet ;-)Wekko306 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:36:
Gisterenavond ook de 2024.2.2.16... update geïnstalleerd.
Probeer eens de twee scroll wieletjes op je stuur ingedrukt te houden tot je op het scherm weer een T ziet (dan pas loslaten).
[ Voor 14% gewijzigd door turkeyhakan op 06-02-2024 09:03 ]
Die 6 hoorde er niet in inderdaadturkeyhakan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:03:
[...]
Onofficiële firmware geïnstalleerd? 2024.2.2.16 bestaat namelijk niet ;-)
Probeer eens de twee scroll wieletjes op je stuur ingedrukt te houden tot je op het scherm weer een T ziet (dan pas loslaten).
Dank voor de tip, ga die nog eens proberen.
Ik heb interesse in een jonge tweedehandse Tesla Model 3 RWD uit februari 2023, die momenteel is uitgerust met 19" velgen. Ik ben me ervan bewust dat er tussen 19" en 18" velgen wat bereik- en comfortverlies is. Ondanks mijn zoektocht op verschillende plaatsen, kan ik echter geen concrete ervaringen vinden over wat ik in de praktijk kan verwachten qua bereikverlies.
Het is mogelijk om de 19" velgen voor aanschaf te laten omruilen naar 18". Maar ik ben erg benieuwd naar de daadwerkelijke impact van dit verschil. Heeft iemand hier ervaring mee?
Het is mogelijk om de 19" velgen voor aanschaf te laten omruilen naar 18". Maar ik ben erg benieuwd naar de daadwerkelijke impact van dit verschil. Heeft iemand hier ervaring mee?
2.3 staat al klaar dus wellicht als de reset niet helpt zit hier jullie fix in.Wekko306 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:15:
[...]
Die 6 hoorde er niet in inderdaad![]()
Dank voor de tip, ga die nog eens proberen.

Op de highland configuratie zie je het verschil volgens Tesla zelf iig a.h.v de WLTP.Dennischo schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:25:
Ik heb interesse in een jonge tweedehandse Tesla Model 3 RWD uit februari 2023, die momenteel is uitgerust met 19" velgen. Ik ben me ervan bewust dat er tussen 19" en 18" velgen wat bereik- en comfortverlies is. Ondanks mijn zoektocht op verschillende plaatsen, kan ik echter geen concrete ervaringen vinden over wat ik in de praktijk kan verwachten qua bereikverlies.
18"
:strip_exif()/f/image/UHZiO9hezrA70D4lquuksiW0.jpg?f=fotoalbum_large)
19"
:strip_exif()/f/image/yuZLi9Gnz07l1uGNKOHagUJp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ongeveer 40km dus. Ik verwacht dat het niet veel anders is op het 2023 model.
Praktijkervaring heb ik niet, de Model 3 is pas net besteld
Met als toevoeging dat de WLTP voor de 18-inch gebaseerd is op gebruik van de kunststof wieldoppen. Gros van de 18-inch rijders rijdt zonder. Van die doppen wordt gezegd dat het 5% verschil maakt. Ik weet het niet, want die doppen liggen bij ons al bijna 5 jaar in de kast.Hoogie2004 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:33:
[...]
Op de highland configuratie zie je het verschil volgens Tesla zelf iig a.h.v de WLTP.
18"
[Afbeelding]
19"
[Afbeelding]
Ongeveer 40km dus. Ik verwacht dat het niet veel anders is op het 2023 model.
Praktijkervaring heb ik niet, de Model 3 is pas net besteld
Druk eens op de 78.5kWh die daar staat. Wat zie je daar? bij mij staat daar dat 60.3 het gemiddelde is van mijn auto's en ik begon juist met 60.8.coelho schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:09:
[...]
Nee, er staat standaard in de app dat bij auto's met dezelfde configuratie de 'average capacity' 78.5kWh is. Dat heb ik aangehouden. Heb Tessie al vanaf dag 1, kreeg toen 78.4 als eerste resultaat en dat is langzaam opgelopen tot 78.8. Nu dus 78.7.
Als jouw/jullie redenatie klopt, dan zou ik op dag 1 al 4% verlies hebben gehad. Dat is vreemd, toch?
[Afbeelding]
Zou dus best kunnen dat je met een lagere kWh begonnen was.
Ik heb een eind 2020 model 3, daar zitten geen Matrix lichten op volgens mij.turkeyhakan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:54:
[...]
Correctie: alleen voor de nieuwe Model 3.
Voor de 3 van eind 2020 t/m 2023 (met Matrix dus) en de Y komt deze binnenkort.
Ik heb alleszins die blokjes niet.
Weten we al dat die richting aanwijzers hetzelfde worden als in de highland? Ik zit een beetje met hetzelfde, een MY besteld bij de LM maar die wordt pas later dit jaar geleverd aan het einde van het huidige contract. Het zou best kunnen dat de nieuwe versie wordt geleverd maar daar zitten voor en nadelen aan en het enige waar ik me nu aan denk te storen (en zeker mijn vrouw) zouden die richting aanwijzers zijn.aanhetwerk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:34:
[...]
Daarom denk ik dat ik nog voor een model y ga voordat juniper komt, vooral die richting aanwijzers ga ik me aan storen, dat schermpje achterin zit m.i. te laag (wel fijn voor als je je kinderen nekklachten wil laten ontwikkelen). Ze hebben bij ons beide een iPad waar ze filmpjes op kunnen kijken en die ze recht voor zich hangen/zetten.
8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018
@itsbvka : We weten het niet, maar dit is er met alle andere modellen gebeurd:
Nieuwe Model S --> geen stalks,
Nieuwe Model X --> geen stalks
Nieuwe Model 3 --> geen stalks
Cybertruck --> geen stalks
Nieuwe Y --> ??
Nieuwe Y --> ??
Kijk, toch weer een fijne tip gevonden, tussen al het gezwets over de toekomst cq. het "preemijum-gehalte" van andere automerken doorOekol schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:36:
Voor het geval mensen 't gemist hadden:
In de holiday update kan je ook andere wielen instellen en dit heeft ook invloed op je app. Hou het uiteraard wel bij je eigen inchmaat voor goeie schattingen. Maaar voor de 19" is er nu een zwarte optie.
Je moet soms even doorbijten, maar er komt geheid hier weer iets nuttigs langs. Ik hou me aanbevolen voor de eerste melding van matrix-grootlicht voor de Y...
Heb je al eens over je schouder gekeken hoe donker het is als je direct door je achterruit kijkt?mca2 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:47:
[...]
Ik vind het ook naadje dat het allemaal zo donker is, je kunt erg weinig zien met deze spiegel (MY).
Maar kan me wel herinneren dat ik ergens automatisch dimmen heb uitgezet. Of moest je dat nou loshalen in de spiegel zelf? In het begin (11 maanden geleden) zag ik echt alleen maar zwart als er een auto achter me reed, maar dat is nu wel beter.
Eens, zicht in de Y is redelijk beperkt naar achteren. Ik zie ook wel mensen met de achteruitcamera constant op het scherm tijden het rijden, zelf vind ik het te afleidend maar je hebt zo wel goed zicht.TCMR schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:01:
[...]
Ik vind het ook naadje dat het allemaal zo donker is, je kunt erg weinig zien met deze spiegel (MY).
Enhance heeft al aangekondigd bezig te zijn met stalksitsbvka schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:45:
[...]
Weten we al dat die richting aanwijzers hetzelfde worden als in de highland? Ik zit een beetje met hetzelfde, een MY besteld bij de LM maar die wordt pas later dit jaar geleverd aan het einde van het huidige contract. Het zou best kunnen dat de nieuwe versie wordt geleverd maar daar zitten voor en nadelen aan en het enige waar ik me nu aan denk te storen (en zeker mijn vrouw) zouden die richting aanwijzers zijn.
/post
https://www.teslarati.com...rst-looks-in-depth-video/this schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:36:
[...]
Ik heb een eind 2020 model 3, daar zitten geen Matrix lichten op volgens mij.
Ik heb alleszins die blokjes niet.
Mogelijk dat ze pas begin 2021 in de EU zijn geleverd.
Ga er maar vanuit dat ze dat ook voor de nieuwe Model Y gaan aanpassen...itsbvka schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:45:
[...]
Weten we al dat die richting aanwijzers hetzelfde worden als in de highland? Ik zit een beetje met hetzelfde, een MY besteld bij de LM maar die wordt pas later dit jaar geleverd aan het einde van het huidige contract. Het zou best kunnen dat de nieuwe versie wordt geleverd maar daar zitten voor en nadelen aan en het enige waar ik me nu aan denk te storen (en zeker mijn vrouw) zouden die richting aanwijzers zijn.
Overigens, het was een enorm hot topic hier na de aankondiging. Maar de meeste mensen die daadwerkelijk de auto kochten kwamen hier al snel melden dat het vrij snel went, zelfs voor rotondes, en dat het voor andere situaties, zoals rijstrookwissel op snelwegen of rechtsaf gaan slaan op een kruising, eigenlijk fijner werkt dan die stengels.
Hebben jullie tips hoe je het beste kunt bepalen of je banden aan vervanging toe zijn?
En welke zomerbanden worden geadviseerd (18 inch 2019 Model 3) en zijn het meest gunstig qua prijs/kwaliteitverhouding? Ik ben een rustige rijder dus hoef geen bizarre prestaties te hebben. Gewoon zuinig en lekker stil is wel handig.
En welke zomerbanden worden geadviseerd (18 inch 2019 Model 3) en zijn het meest gunstig qua prijs/kwaliteitverhouding? Ik ben een rustige rijder dus hoef geen bizarre prestaties te hebben. Gewoon zuinig en lekker stil is wel handig.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Die richtingaanwijzers is prima op het stuur. Soms irritant op een rotonde maar lukt altijd wel. Het went ja. Ik ga echt geen stalks installeren als dit beschikbaar is als retrofit, kan ermee leven.
Heb wel problemen met autopilot waardoor ik nu vooral zonder cruise rij. Net als de regensensor een dikke teleurstelling.
Heb ook sindskort een soort speling in het stuur. Als je stuurt en dan de andere kant raak voel je een soort tik. Alsof de voering lichte speling heeft van de metalen binnenkant. Niet echt kwalitatief en lijkt me niet normaal.
Heb wel problemen met autopilot waardoor ik nu vooral zonder cruise rij. Net als de regensensor een dikke teleurstelling.
Heb ook sindskort een soort speling in het stuur. Als je stuurt en dan de andere kant raak voel je een soort tik. Alsof de voering lichte speling heeft van de metalen binnenkant. Niet echt kwalitatief en lijkt me niet normaal.
[ Voor 47% gewijzigd door Dutchlimits op 06-02-2024 11:45 ]
Rotondes blijft toch altijd wel nog zoeken , naar mijn mening. In andere situaties is het totaal geen issuebilgy_no1 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:32:
[...]
Ga er maar vanuit dat ze dat ook voor de nieuwe Model Y gaan aanpassen...
Overigens, het was een enorm hot topic hier na de aankondiging. Maar de meeste mensen die daadwerkelijk de auto kochten kwamen hier al snel melden dat het vrij snel went, zelfs voor rotondes, en dat het voor andere situaties, zoals rijstrookwissel op snelwegen of rechtsaf gaan slaan op een kruising, eigenlijk fijner werkt dan die stengels.
Profiel meten? En dan voor jezelf bepalen of 1,6 mm de grens is of dat je het eerder doet.radeoxx schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:39:
Hebben jullie tips hoe je het beste kunt bepalen of je banden aan vervanging toe zijn?
Ben ook wel benieuwd, maar ik heb 19".En welke zomerbanden worden geadviseerd (18 inch 2019 Model 3) en zijn het meest gunstig qua prijs/kwaliteitverhouding? Ik ben een rustige rijder dus hoef geen bizarre prestaties te hebben. Gewoon zuinig en lekker stil is wel handig.
Ik wilde eigenlijk voor de banden met de laagste rolweerstand gaan, Michelin Primacy 4. Die zijn natuurlijk wel 4x zo duur als de goedkoopste die een stuk luider, meer weerstand en minder grip hebben.
Signatures zijn voor boomers.
Rij je soms nog met andere auto's? Hoe zit het daar met je reflex voor richtingaanwijzers?zwasie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:46:
[...]
Rotondes blijft toch altijd wel nog zoeken , naar mijn mening. In andere situaties is het totaal geen issue
Dat is eigenlijk mijn grootste bezorgdheid hierrond.
Kunnen we dat samenvatten als "geen gevoel voor wat de klant wil"?The_Woesh schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:54:
@itsbvka : We weten het niet, maar dit is er met alle andere modellen gebeurd:
Nieuwe Y --> ??
Voor mij zou het een reden zijn geen nieuwe Tesla te bestellen. Gelukkig heb ik nog tijd tot eind november 2024, en wellicht zijn dan de S3XY-stalks beschikbaar...
(want anders zou ik een MY moeten bestellen, maar die vind ik ècht niet mooi. Persoonlijke visie uiteraard)
1,6 mm is de wettelijk minimum, maar 2 mm is echt wel voor zomerbanden aan te raden als minimum. Voor winterbanden zelfs nog meer.Maasluip schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:48:
[...]
Profiel meten? En dan voor jezelf bepalen of 1,6 mm de grens is of dat je het eerder doet.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Deze (Duitse) M3H bezitter laat goed zien hoe je door de rotondes kan gaan. Optie 2 is hoe ik ook rij.this schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:52:
[...]
Rij je soms nog met andere auto's? Hoe zit het daar met je reflex voor richtingaanwijzers?
YouTube: 40. Video - Blinken im Kreisverkehr mit dem Tesla Model 3 2024 SR Hi...
Eigenlijk veiliger want je hand is constant aan het stuur. Bij stalks moet je het stuur soms los laten om deze te bewegen. Een manier om er naar te kijken.
Ik wil nog een keer een proefrit in de Y maken, oa omdat ik vorige keer niet op snelweg (120km/u+) etc heb gereden.
Proefrit was ook maar een kwartiertje oid.
Ik begrijp dat je een lange proefrit kan aanvragen. Van 's avonds dag 1 tot ochtend dag 2.
Kan dat nog steeds?
Hoe doe ik dat? (Filiaal Rdam wil ik langs)
Ik begrijp dat je een lange proefrit kan aanvragen. Van 's avonds dag 1 tot ochtend dag 2.
Kan dat nog steeds?
Dat was 'm inderdaad, dank!turkeyhakan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:03:
[...]
Onofficiële firmware geïnstalleerd? 2024.2.2.16 bestaat namelijk niet ;-)
Maar dat was mijn vraag niet. Mijn vraag is hoe het zit met je reflexen om de richting aan te duiden als je terug in een auto stapt met stalks.Giga schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:57:
[...]
Deze (Duitse) M3H bezitter laat goed zien hoe je door de rotondes kan gaan. Optie 2 is hoe ik ook rij.
YouTube: 40. Video - Blinken im Kreisverkehr mit dem Tesla Model 3 2024 SR Hi...
Eigenlijk veiliger want je hand is constant aan het stuur. Bij stalks moet je het stuur soms los laten om deze te bewegen. Een manier om er naar te kijken.
Ik heb hier een aantal posts aan gewijd:Allewijn schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:20:
Ik wil nog een keer een proefrit in de Y maken, oa omdat ik vorige keer niet op snelweg (120km/u+) etc heb gereden.
Kan dat nog steeds?
Navraag 'Overnight test drive'
Jochemp in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Uiteindelijke 'Overnight test drive'
Jochemp in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
[ Voor 17% gewijzigd door Jochemp op 06-02-2024 12:35 ]
It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black
Rij sinds anderhalf week met de highland RWD en gisteren avond laatste software met Matrix verlichting gekregen.
Nu had ik al vaker met matrixverlichting gereden in mijn vorige auto's (Opel Astra en Opel corsa-E) maar was toch verrast over de goede werking. Vanmorgen vroeg dus kunnen testen. Geen knipperde tegenliggers of iets dergelijks. Verschil met Opel matrix is dat bij Tesla de matrix lichten beter de weg verlicht waar het kan. Bij Opel scheen het meer wat omhoog (gebouwen en bomen sterk verlicht waar je niets aan hebt.)
Heb hiervoor 1.5 jaar ook een Tesla model 3 gehad maar nu met de Highland merkt ik toch wel grote verschillen. De auto is veel stiller en het veercomfort is veel beter. Niet meer zo bonkerig over heuvels en klinkers. Mensen die nu zitten te denken om een Y te kopen, dan zou ik wachten op de facelift. Als de verbeteringen net zo zijn als hij de highland dan is dit het wachten zeker waard.
Oh ja het ontbreken van de stengels. Had ze ook liever gehouden maar het went snel (en ik heb toch al 45 jaar mijn rijbewijs)
Nu had ik al vaker met matrixverlichting gereden in mijn vorige auto's (Opel Astra en Opel corsa-E) maar was toch verrast over de goede werking. Vanmorgen vroeg dus kunnen testen. Geen knipperde tegenliggers of iets dergelijks. Verschil met Opel matrix is dat bij Tesla de matrix lichten beter de weg verlicht waar het kan. Bij Opel scheen het meer wat omhoog (gebouwen en bomen sterk verlicht waar je niets aan hebt.)
Heb hiervoor 1.5 jaar ook een Tesla model 3 gehad maar nu met de Highland merkt ik toch wel grote verschillen. De auto is veel stiller en het veercomfort is veel beter. Niet meer zo bonkerig over heuvels en klinkers. Mensen die nu zitten te denken om een Y te kopen, dan zou ik wachten op de facelift. Als de verbeteringen net zo zijn als hij de highland dan is dit het wachten zeker waard.
Oh ja het ontbreken van de stengels. Had ze ook liever gehouden maar het went snel (en ik heb toch al 45 jaar mijn rijbewijs)
Ach ja, dit doet me heel erg denken aan de transitie van telefoons met toetsenbordjes naar volledige touch screens. Zat mensen die eerst zeiden er niet aan te willen beginnen... En toch is Blackberry gestopt met telefoons en zijn alle initiatieven voor het ontwikkelen van QWERTY-telefoons of toetsenbord accessoires in schoonheid gestorven.pimk schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:54:
[...]
Kunnen we dat samenvatten als "geen gevoel voor wat de klant wil"?
Voor mij zou het een reden zijn geen nieuwe Tesla te bestellen. Gelukkig heb ik nog tijd tot eind november 2024, en wellicht zijn dan de S3XY-stalks beschikbaar...
(want anders zou ik een MY moeten bestellen, maar die vind ik ècht niet mooi. Persoonlijke visie uiteraard)
Maar auto's zijn sowieso anders. Ik rijd nu al jaren elektrisch, maar heb er alle vertrouwen in dat ik zo weer in een hangeschakelde auto kan wegrijden als het nodig is.this schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:52:
[...]
Rij je soms nog met andere auto's? Hoe zit het daar met je reflex voor richtingaanwijzers?
Gezien de verkoopcijfers durf ik juist te stellen dat Tesla heel veel gevoel heeft voor hetgeen klanten willen. Meer dan de klanten in eerste instantie zelf doorhebben. Ze durven dingen anders te doen.pimk schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:54:
[...]
Heb je ervaren dat je richtingaanwijzers op het stuur niets vindt, of zegt de onderbuik dat? Persoonlijk vond ik het op de snelweg en bij standaard afslaan eigenlijk slimmer/beter. De eerste ronde moest ik nadenken, bij de tweede had ik al een modus gevonden om het te kunnen doen.
Uiteindelijk heb ik een Y besteld vanwege de ruimte (kinderen van 13 en 11), maar dagdroom ik nog steeds dat Berlijn nu dicht is vanwege Juniper en ik die alsnog krijg.
De verkoopscijfers van Tesla bewijzen het tegendeel.pimk schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:54:
[...]
Maar maak je geen zorgen, SEXY zal de stalks wel maken.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik vermoed dat kostenbesparing ook zwaar meeweegtMooieMario schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:43:
[...]
Gezien de verkoopcijfers durf ik juist te stellen dat Tesla heel veel gevoel heeft voor hetgeen klanten willen. Meer dan de klanten in eerste instantie zelf doorhebben. Ze durven dingen anders te doen.
[...]
Ik rij nog met de wagen van mijn vrouw. Is zelfs nog een handgeschakelde bak. Gaat allemaal prima hoor. Het is maar wat je gewoon bent lijkt methis schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:26:
[...]
Maar dat was mijn vraag niet. Mijn vraag is hoe het zit met je reflexen om de richting aan te duiden als je terug in een auto stapt met stalks.
Fabriek in Berlijn is nu dicht?MooieMario schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:43:
[...]
Uiteindelijk heb ik een Y besteld vanwege de ruimte (kinderen van 13 en 11), maar dagdroom ik nog steeds dat Berlijn nu dicht is vanwege Juniper en ik die alsnog krijg.
Interessant...
Zou toch wat wezen als je oude prijs Y betaald en Juniper krijgt (schijnt mogelijk te zijn).
Maar denk dat het nog wat te vroeg is voor de Juniper.
Q1 2025 lijkt toch wat ik overal lees.
Zo lang durf/kan/wil ik niet meer wachten met mijn rwd Y te gaan bestellen.
[ Voor 28% gewijzigd door Allewijn op 06-02-2024 12:59 ]
Snelle google search lijkt het erop dat er een supply chain problem is en ze even een pauze inlassen om de voorraden weer aan te vullen zodat ze daarna weer volle bak aan de slag kunnen.Allewijn schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:57:
[...]
Fabriek in Berlijn is nu dicht?
Interessant...
Zou zelf niet te hard rekenen op de Juniper update....... (maar je kunt best blijven hopen)
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Komt vooral door dat de batterijen niet meer via Suez aan komen, maar rond Afrika varen.ZeRoC00L schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:59:
[...]
Snelle google search lijkt het erop dat er een supply chain problem is en ze even een pauze inlassen om de voorraden weer aan te vullen zodat ze daarna weer volle bak aan de slag kunnen.
Zou zelf niet te hard rekenen op de Juniper update....... (maar je kunt best blijven hopen)
Of ze intussen de "ombouw" al aan het voorbereiden zijn is niet gekend.
De verkoopscijfers bewijzen toch helemaal niets?Tommie12 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:45:
[...]
De verkoopscijfers van Tesla bewijzen het tegendeel.
Maar maak je geen zorgen, SEXY zal de stalks wel maken.
Of zijn volgens jou alle kopers blij met de ruitenwissers?
Moet je eens terug lezen naar de weken en dag(en) voordat de M3 2024 werd geïntroduceerd. Toen werd, ook hier, nog elke pagina geroepen dat het nog héél lang kon gaan duren. En opeens stond 'ie als leverbaar op de site.Allewijn schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:57:
[...]
Fabriek in Berlijn is nu dicht?
Interessant...
Zou toch wat wezen als je oude prijs Y betaald en Juniper krijgt (schijnt mogelijk te zijn).
Maar denk dat het nog wat te vroeg is voor de Juniper.
Q1 2025 lijkt toch wat ik overal lees.
Zo lang durf/kan/wil ik niet meer wachten met mijn rwd Y te gaan bestellen.
Ze kunnen de tests ook gewoon met een huidige Y mule hebben gedaan waardoor er geen leaks zijn. Die nieuwe lampen en een blije ipv een verdrietige smiley zullen geen enorm verschil maken in weggedrag.
[ Voor 13% gewijzigd door Maurice- op 06-02-2024 13:06 ]
Alleen waren er al in maart/april? vorig jaar spy-shots gemaakt van een Highland in levende lijve. Helaas is er nog niets van Juniper te zien. Het kan natuurlijk zijn dat ze er extra aandacht aan besteden om niets uit te laten lekken.Maurice- schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:02:
[...]
Moet je eens terug lezen naar de weken en dag(en) voordat de M3 2024 werd geïntroduceerd. Toen werd, ook hier, nog elke pagina geroepen dat het nog héél lang kon gaan duren. En opeens stond 'ie als leverbaar op de site.
Ze kunnen de tests ook gewoon met een huidige Y mule hebben gedaan waardoor er geen leaks zijn. Die nieuwe lampen en een blije ipv een verdrietige smiley zullen geen enorm verschil maken in weggedrag.
Y'24
Had m'n post aangepast met die toevoeging inderdaad. Spyshots hoeven niets te zeggen.RvV schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:09:
[...]
Alleen waren er al in maart/april? vorig jaar spy-shots gemaakt van een Highland in levende lijve. Helaas is er nog niets van Juniper te zien. Het kan natuurlijk zijn dat ze er extra aandacht aan besteden om niets uit te laten lekken.
Idem hier. Wisselen van de Y naar een handgeschakelde ICE zonder problemen. Ik vergeet enkel de eerste meters dat ik moet remmen ipv one pedal regeneratie 😁zwasie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:57:
[...]
Ik rij nog met de wagen van mijn vrouw. Is zelfs nog een handgeschakelde bak. Gaat allemaal prima hoor. Het is maar wat je gewoon bent lijkt me
Met je vinger sturen lijkt mij juist onveiliger. Hoe ga je een onverwachte onder- of overstuursituatie opvangen?Giga schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:57:
[...]
Deze (Duitse) M3H bezitter laat goed zien hoe je door de rotondes kan gaan. Optie 2 is hoe ik ook rij.
Als dat gebeurd ga je volgens mij iets te snel over de rotonde.Rogar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:23:
[...]
Met je vinger sturen lijkt mij juist onveiliger. Hoe ga je een onverwachte onder- of overstuursituatie opvangen?
Over het algemeen wel jaIdanue schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:25:
[...]
Als dat gebeurd ga je volgens mij iets te snel over de rotonde.
Maar wat als je overvallen wordt door sneeuw, regen, een auto die niet oplet, rare remactie, een overstekende kinderwagen, enz.? 2 handen of 1 hand vangt dat beter op dan 1 vinger aan je stuur.
Dat ben ik dan wel weer met je eens, er kan altijd iets gebeuren maar met de andere hand dichtbij is de kans klein dat het mis gaat.Rogar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:31:
[...]
Over het algemeen wel ja![]()
Maar wat als je overvallen wordt door sneeuw, regen, een auto die niet oplet, rare remactie, een overstekende kinderwagen, enz.? 2 handen of 1 hand vangt dat beter op dan 1 vinger aan je stuur.
Lastige situatie want ik snap ook wel dat sturen met 1 vinger niet verstandig is.
Eens dat mijn "oude mannen syndroom" niet helpt (hekel aan verandering en vroeger was alles beter...)MooieMario schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:43:
[...]
Gezien de verkoopcijfers durf ik juist te stellen dat Tesla heel veel gevoel heeft voor hetgeen klanten willen. Meer dan de klanten in eerste instantie zelf doorhebben. Ze durven dingen anders te doen.
Heb je ervaren dat je richtingaanwijzers op het stuur niets vindt, of zegt de onderbuik dat? Persoonlijk vond ik het op de snelweg en bij standaard afslaan eigenlijk slimmer/beter. De eerste ronde moest ik nadenken, bij de tweede had ik al een modus gevonden om het te kunnen doen.
Toch kan ik nu, onafhankelijk hoe mijn stuur staat, altijd de richtingaanwijzers vinden, en dat heb ik niet met de knoppen op het stuur. En die knoppen zijn imho minder belangrijk dan richtingaangeven.
Maar waarschijnlijk komt de oplossing (voor mij) vast verderop in dit jaar. Al was het maar in de vorm van een MY. Dan loop ik er wel met mijn ogen dicht naartoe ;-)
(want ondanks dat ik een luidruchtige 2019 heb, bevalt het rijden etc. prima. Met uitzondering van de bekende issues uiteraard, dingetjes hou je toch)
Als er een examinator naast je zit mag je hem meteen aan de kant zettenIdanue schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:35:
[...]
Dat ben ik dan wel weer met je eens, er kan altijd iets gebeuren maar met de andere hand dichtbij is de kans klein dat het mis gaat.
Lastige situatie want ik snap ook wel dat sturen met 1 vinger niet verstandig is.
Je kunt je tweede hand nog steeds aan het stuur houden. Onverwachte stuuracties gaf ik voorheen ook al geen prio aan richting geven meer. Zal nu niet anders zijn.Rogar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:23:
[...]
Met je vinger sturen lijkt mij juist onveiliger. Hoe ga je een onverwachte onder- of overstuursituatie opvangen?
Waar laat je je rechterhand dan? In het filmpje heeft hij z'n linkerhandvinger rechts aan het stuur.Giga schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:42:
[...]
Je kunt je tweede hand nog steeds aan het stuur houden. Onverwachte stuuracties gaf ik voorheen ook al geen prio aan richting geven meer. Zal nu niet anders zijn.
Het zal echt niet vaak gebeuren hoor, maar mij lijkt het niet bijster handig met je vinger

Ik voel me wel oud, nu ik dit zeg...
Persoonlijk zie ik alle 3 de methodes niet als briljant. In mijn visie blijft het aanpassen aan de beschikbare middelen, en die zijn (wederom in mijn visie) niet optimaal.Rogar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:23:
[...]
Maar ik wacht rustig de S3XY-stalks af, no worries
Hahaha, idemRogar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:48:
[...]
Waar laat je je rechterhand dan? In het filmpje heeft hij z'n linkerhandvinger rechts aan het stuur.
Het zal echt niet vaak gebeuren hoor, maar mij lijkt het niet bijster handig met je vinger![]()

Rechterhand kun je toch nog steeds op 3 uur of iets hoger houden? Stuur er doorheen laten glijden.Rogar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:48:
[...]
Waar laat je je rechterhand dan? In het filmpje heeft hij z'n linkerhandvinger rechts aan het stuur.
Het zal echt niet vaak gebeuren hoor, maar mij lijkt het niet bijster handig met je vinger![]()
Wel... ondanks alles toch >2mio auto's verkopen...this schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:02:
[...]
De verkoopscijfers bewijzen toch helemaal niets?
Dat zijn er toch een hoop die er niet over vallen.
Dan lijkt mij optie 3 handiger. Anders zit je met 2 handen op de 3.Giga schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:16:
[...]
Rechterhand kun je toch nog steeds op 3 uur of iets hoger houden? Stuur er doorheen laten glijden.
Sinds de holiday update heb ik niets te klagen. Ze doen het nu beter dan in mijn oude auto met regensensor.this schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:02:
[...]
De verkoopscijfers bewijzen toch helemaal niets?
Die kan ook, maar je moet een erg scherpe rotonde hebben wil je linkerhand op 3 uur komen, dit is meer 4-5 uur bij optie 2. Rechterhand op 2 uur kan ook natuurlijk. In mijn opinie is twee handen altijd aan het stuur overrated, auto’s sturen zo soepel tegenwoordig dat een bochtje met 1 hand super goed te doen is.Rogar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:27:
[...]
Dan lijkt mij optie 3 handiger. Anders zit je met 2 handen op de 3.
Bochtjes zijn zeker goed te doen met 1 hand. Op rotondes met fietsers, brommers en evt. meerdere banen houd ik altijd 2 handen aan het stuur. Je weet nooit wat de ander gaat doen en met 1 vinger tussen je stuur ga je niks doen. Maar dit is zoals met alles, lekker zelf weten wat je doetGiga schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:48:
[...]
Die kan ook, maar je moet een erg scherpe rotonde hebben wil je linkerhand op 3 uur komen, dit is meer 4-5 uur bij optie 2. Rechterhand op 2 uur kan ook natuurlijk. In mijn opinie is twee handen altijd aan het stuur overrated, auto’s sturen zo soepel tegenwoordig dat een bochtje met 1 hand super goed te doen is.
'ondanks' is een belangrijk woordje hier. Dat betekent nog niet dat ze er tevreden mee zijn.Tommie12 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:26:
[...]
Wel... ondanks alles toch >2mio auto's verkopen...
Dat zijn er toch een hoop die er niet over vallen.
En kan je dus niet zeggen op basis van verkoopscijfers dat de kopers tevreden zijn met het wegvallen van de stalks.
Maar ze zitten er niet meer op en ze gaan ook niet meer terug komen, dus het maakt niet uit of mensen er (on)tevreden mee zijn. Je kan wachten tot Enhauto stalks maakt en dan een Tesla kopen.this schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:55:
[...]
'ondanks' is een belangrijk woordje hier. Dat betekent nog niet dat ze er tevreden mee zijn.
En kan je dus niet zeggen op basis van verkoopscijfers dat de kopers tevreden zijn met het wegvallen van de stalks.
Ik krijg m'n Model 3 hopelijk deze maand en mijn vrouw en ik zullen ook even moeten wennen aan de knoppen. Dat zal vast wel lukken, net als bij alle anderen die al zonder stalks rijden. We hebben het tijdens de proefritten niet als een megamisser ervaren en het wende best vlot. Alleen op rotondes zal je iets langer moeten wennen wellicht.
Ik was ook niet 100% tevreden over mijn vorige auto's.this schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:55:
[...]
'ondanks' is een belangrijk woordje hier. Dat betekent nog niet dat ze er tevreden mee zijn.
Tesla maakt keuzes, net zoals anderen, en blijkbaar is het merendeel van hun keuzes correct, want ze winnen elk jaar marktaandeel.
Ik heb nu een week mijn 2024 model 3, en moet nog steeds wel wat wennen aan het schakelen naar drive of het vinden van het parkeer knopje op 't scherm ipv de stalk. Op de snelweg zijn de knopjes op zich ok, maar rotondes blijft nog af 'n toe nadenken. Zal er vast wel aan wennen uiteindelijk, maar zal het van de prijs en kwaliteit af laten hangen of ik niet alsnog gewoon voor de S3XY stalks ga.
De rest van de auto is op bijna alle punten zoveel beter dan mijn early 2019 model 3 was, dat dat gedoe met die knopjes makkelijker te pruimen is. De automatische ruitenwisser blijft wisselvallig, maar dat was ie op de vorige auto ook dus ook geen achteruitgang
De rest van de auto is op bijna alle punten zoveel beter dan mijn early 2019 model 3 was, dat dat gedoe met die knopjes makkelijker te pruimen is. De automatische ruitenwisser blijft wisselvallig, maar dat was ie op de vorige auto ook dus ook geen achteruitgang
Ja, fietsers en brommers is zeker een ding om alert op te zijn: ik vertrouw ze voor geen meter waardoor ik ook erg voorzichtig ben. Bij de minste argwaan rem ik voor, ook op een rotonde. Ik ben de tijd van haast hebben in het verkeer dan ook al jaren voorbij. Als ik gehaaste / opgefokte bestuurders wel eens zie wordt ik er moe van om naar ze te kijken. Pfff, wat een ellende. Ik rij gewoon rustig in mijn Tesla ondanks dat ik heel snel kan zijn.Rogar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:53:
[...]
Bochtjes zijn zeker goed te doen met 1 hand. Op rotondes met fietsers, brommers en evt. meerdere banen houd ik altijd 2 handen aan het stuur. Je weet nooit wat de ander gaat doen en met 1 vinger tussen je stuur ga je niks doen. Maar dit is zoals met alles, lekker zelf weten wat je doet
Loop ik ook tegenaan met een M3HL. Stekker schraapt over de grond bij een de wat hogere drempels.The_Woesh schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:26:
Nu we het toch over trekhaaken hebben. Ik heb dit weekend weer enorm zitten pielen op de verloop stekker voor mijn oude aanhanger in de Y te krijgen. De ruimt rondom de stekker is gewoon veel te klein.
Zijn er mensen die wellicht weten van een verloop stekker die er wel makkelijk in past?
13 naar 7 polig
Ja heb je zeker gelijk in. Ik wou gewoon even zeggen dat je op basis van verkoopscijfers niet kon zeggen dat kopers tevreden waren met de keuzes om de stalks weg te halen.Tommie12 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:44:
[...]
Ik was ook niet 100% tevreden over mijn vorige auto's.
Tesla maakt keuzes, net zoals anderen, en blijkbaar is het merendeel van hun keuzes correct, want ze winnen elk jaar marktaandeel.
Kan iemand met recente MY RWD levering bevestigen dat het geluidsysteem nog steeds identiek is aan de LR?
Ja, levering 26/1 gehadfRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:09:
Kan iemand met recente MY RWD levering bevestigen dat het geluidsysteem nog steeds identiek is aan de LR?
Fijn dat je er tevreden over bent!. Ik moet nog even wachten ( verwachting begin maart ). Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat als je de auto in P wilt zetten, dat dat ook evt. automatische gaat als je je gordel los maakt...djbarney schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:48:
Ik heb nu een week mijn 2024 model 3, en moet nog steeds wel wat wennen aan het schakelen naar drive of het vinden van het parkeer knopje op 't scherm ipv de stalk. Op de snelweg zijn de knopjes op zich ok, maar rotondes blijft nog af 'n toe nadenken. Zal er vast wel aan wennen uiteindelijk, maar zal het van de prijs en kwaliteit af laten hangen of ik niet alsnog gewoon voor de S3XY stalks ga.
Kan het zelf nog niet testen haha, maar wellicht ook een oplossing in sommige situaties.
Gadgets fan
Dat is dus positief?Puntje-NL schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:20:
[...]
Ja, levering 26/1 gehadElke keer is het alsof er een engeltje in mn oor piest.

Gadgets fan
Hahah ik werd al geirriteerd door heen en weer discussie hoe je nou wel of niet rotonde moet nemen maar deze comment zet echt een glimlach bij mijPuntje-NL schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:20:
[...]
Elke keer is het alsof er een engeltje in mn oor piest.
Life is too short to drive boring cars
Inderdaad, schakelen verleer je niet, maar one pedal driving mis ik dan wel hoor....zwasie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:57:
[...]
Ik rij nog met de wagen van mijn vrouw. Is zelfs nog een handgeschakelde bak. Gaat allemaal prima hoor. Het is maar wat je gewoon bent lijkt me
mag weg
[ Voor 95% gewijzigd door sloth op 06-02-2024 17:57 ]
Ik denk dat de verkoopcijfers met name hoog zijn omdat ze veruit de goedkoopste zijn vergeleken met de concurrentie. Dat die dan ineens geen parkeersensoren of conventionele richtingaanwijzers heeft nemen velen dan maar voor lief, dat is dan geen breekpunt.MooieMario schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:43:
[...]
Ook is Tesla extreem goed en snel leverbaar. Sommige merken hebben een levertijd van meer dan een jaar. Daar zit ook niet iedereen op te wachten.
[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-02-2024 18:02 ]
Ik heb het wel uitvoerig getest bij mijn proefrit 2 weken geleden.johanm3 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:28:
[...]
Dat is dus positief?Zo ja, dan ben ik opgelucht haha. Ben hier ook erg benieuwd naar. Bij testrit niet zo goed kunnen testen.
Viel niet tegen, maar ook niet echt onder de indruk.
Is iig beduidend minder dan Bang & Olufsen in mijn A3 8v en eerlijk gezegd ook niet beter qua staging en kracht dan mijn Audi Premium Audio in mijn vorige A4...
Precies. Groeimarkt en veel mensen kiezen toch ook eerder voor een auto die voordeliger is. Overigens is het marktaandeel van Tesla al twee Qs aan het krimpen. Dus weet ook even niet wel marktaandeel zou stijgen van Tesla.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:58:
[...]
Ik denk dat de verkoopcijfers met name hoog zijn omdat ze veruit de goedkoopste zijn vergeleken met de concurrentie. Dat die dan ineens geen parkeersensoren of richtingaanwijzers heeft nemen velen dan maar voor lief, dat is dan geen breekpunt.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Vandaag met 2024.44.2.1 gereden zonder problemen ook met een kaartupdate 2024.?.? Toch wel een vervelende "snelheid" bug. Op de 201 richting Aalsmeer vanaf de A2 gaf hij 70 aan. Het is alleen 70 onder het viaduct met de A2. Later op de 210 richting Woerden gaf hij ook 70 aan terwijl het grotendeels 80 is. Hoop dat ee glitch in the Matrix is....
Ben je nog nooit door een engel over je tong heen gepiest?johanm3 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:28:
[...]
Dat is dus positief?Zo ja, dan ben ik opgelucht haha. Ben hier ook erg benieuwd naar. Bij testrit niet zo goed kunnen testen.
Yep! Uit de handleiding:johanm3 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:26:
[...]
Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat als je de auto in P wilt zetten, dat dat ook evt. automatische gaat als je je gordel los maakt...
Kan het zelf nog niet testen haha, maar wellicht ook een oplossing in sommige situaties.
Opmerking
Model 3 schakelt automatisch naar de parkeerstand wanneer de auto vaststelt dat u de auto verlaat (de veiligheidsgordel van de bestuurder wordt bijvoorbeeld losgemaakt en de auto staat bijna stil). Als u schakelt naar de neutraalstand, schakelt de auto naar de parkeerstand wanneer u het portier opent om uit te stappen.
LR.World2022 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 00:00:
[...]
Heb jij een Tesla Long Range of een Rwd, want volgens mij kan je de RWD zorgeloos elke week tot 100 procent laden
Maar jij kunt je RWD ook niet "zorgeloos" tot 100% laden, dat blijft wel een hardnekkig misverstand, die heeft dan ook last van extra degradatie vs 60-80% laden. Maar er is wel een zeer goede reden waarom Tesla dat adviseert. Afijn, daar heb ik het afgelopen jaar voldoende over geschreven, kan je het beste even terugzoeken, ik heb geen zin een evt. discussie die daar op volgt voor de zoveelste keer te voeren
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 06-02-2024 19:30 ]
Dan is inderdaad of ik wel of niet de richtingaanwijzer aanzet wel het minst wat in mij opkomtRogar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:31:
[...]
Over het algemeen wel ja![]()
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.