Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 245 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.708.869 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

pauldaytona schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:12:
kortom hang je er geen caravan aan, maakt het allemaal niks uit.
Top, bedankt d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:58
Dutchlimits schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:06:
Handige smartwatch app. Helaas wel een betaalde app. Maar voor als je snel je auto wilt bedienen zeker een optie.

(drive electric for tesla)

[YouTube: 4 februari 2024]
Blijkbaar mogen we geen tips meer geven als iemand geen vraag stelt. Maar ik doe het toch :-) Je kunt ook op iOS snelkoppelingen aanmaken en op o.a. je Apple Watch oproepen via Hey Siri. Vooral handig als je boodschappen hebt gedaan en je de achterklep wilt openen. Of even snel de frunk openen, auto vergrendelen of ontgrendelen etc. Helaas nog geen officiële ondersteuning om zonder iPhone te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:54
turkeyhakan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 06:40:
[...]

Blijkbaar mogen we geen tips meer geven als iemand geen vraag stelt. Maar ik doe het toch :-) Je kunt ook op iOS snelkoppelingen aanmaken en op o.a. je Apple Watch oproepen via Hey Siri. Vooral handig als je boodschappen hebt gedaan en je de achterklep wilt openen. Of even snel de frunk openen, auto vergrendelen of ontgrendelen etc. Helaas nog geen officiële ondersteuning om zonder iPhone te rijden.
Natuurlijk wel. Ging mij echter niet om de doppen hetzelfde waren maar dat het visueel ook zwart was gelijk met zwarte doppen die er op zitten. Dat wilde ik delen. Uiteraard voor de mensen die de Gemini's in 't zwart willen een goeie tip.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 11:22
Mday schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:40:
[...]

Ja, de mijne komt ook vrij komende september na 5 jaar. Dat was echt zo bizar veel dat ik niet eens uitleg kreeg over de auto: hier is je app, daar is een parkeerplaats, zoek de juiste maar. 100en m3’s. Paar keer tuuteren was wel voldoende om hem te vinden maar mijn god wat een rare tijd. De fiscale regels waren zó gunstig dat ik toen, en vooral nu, nog geen Seat Ibiza kon leasen voor minder. Daar heeft tesla in de laatste maanden van 2019 giga van geprofiteerd.

Nu krijg ik een soortgelijk dilemma: om de pijn enigszins te beperken móet ik voor een Model Y kiezen nu hij ‘maar’ 50k is. Tenminste, voor de opties en orde van grootte die ik wens (elektrisch, groter, automatische stoelen etc). Hoop dat het een beetje betere kwaliteit gaat zijn dan de m3 2019 want man man man… heb er goeie hoop op met de Juniper upgrade though.
Hoop op betere kwaliteit? Je hebt de laatste 4 jaar geen nieuws over Tesla gevolgd? 😅🙈
Beetje de autobladen en bekendere reviewers volgend en je zal horen dat zij vinden dat Tesla grote stappen heeft gezet.

Gewoon een testritje boeken en ervaren waar Tesla nu staat. Zelfs de huidige Y is volgens mij al een grote stap vooruit (ten opzichte van onze M3LR uit maart 2019).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-10 14:59

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Thxs voor het reageren tav de connectiviteit. Had het een en ander wel gelezen maar was me niet geheel duidelijk. Een hotspot opzetten is een prima tip ter vervanging van een betaald abonnement, niet aan gedacht. Geen files zichtbaar op het scherm is wel jammer. Dan maar de telefoon erbij pluggen met googlemaps. Ik heb net bij oom Alie een houdertje aangeschaft.
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-10 08:40
peerke 1960 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:36:
Thxs voor het reageren tav de connectiviteit. Had het een en ander wel gelezen maar was me niet geheel duidelijk. Een hotspot opzetten is een prima tip ter vervanging van een betaald abonnement, niet aan gedacht. Geen files zichtbaar op het scherm is wel jammer. Dan maar de telefoon erbij pluggen met googlemaps. Ik heb net bij oom Alie een houdertje aangeschaft.
Peter
Let hierbij wel op dat je de hotspot iedere keer bij het instappen weer moet instellen/verbinden. Staan hier op het forum meer berichten over, maar zolang het in de routine zit bij het instappen zal het vast wennen.

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:20
Jochemp schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:41:
[...]

Let hierbij wel op dat je de hotspot iedere keer bij het instappen weer moet instellen/verbinden. Staan hier op het forum meer berichten over, maar zolang het in de routine zit bij het instappen zal het vast wennen.
Bij mij schakelt de auto soms automatisch over naar mijn hotspot, soms niet. Sowieso wel instellen bij je hotspot wifi dat hij verbonden blijft als je je auto in D zet.

Ik heb op mn telefoon een routine aangemaakt die automatisch de hotspot activeert zodra mijn telefoon met de auto verbonden is via bluetooth en draadloos aan het laden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
  • Laatst online: 24-04-2024
Peter
Geen files zichtbaar vind ik het enige gemis eigenlijk. Enige wat ik verder nog kan bedenken wat je standaard niet hebt zijn de sateliet-kaarten (deze komen van Google). Dat kan leuk zijn op vakantie om eea beter te verkennen tijdens het rijden maar ja, je zou het ook gewoon voor een maandje kunnen afsluiten. Daarna kijken of je het mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebbe02
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Vraagje, hoe heet het zwart hoogglans kunststof onderdeel (driehoekig) net boven de zijspiegel? Tijdens het vervangen van alle deurhendels van de model 3 2019 zijn ze volgens mij hier wat ruig mee omgegaan en steekt dit onderdeel uit, ik denk dat ze een deel van de lijmlaag los hebben getrokken. Het gevolg hiervan is dat het continu klinkt alsof ik over allemaal kleine steentjes rij qua geklepper/getik bij rijwind. Wordt dan weer een serviceafspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
lebbe02 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:55:
Vraagje, hoe heet het zwart hoogglans kunststof onderdeel (driehoekig) net boven de zijspiegel? Tijdens het vervangen van alle deurhendels van de model 3 2019 zijn ze volgens mij hier wat ruig mee omgegaan en steekt dit onderdeel uit, ik denk dat ze een deel van de lijmlaag los hebben getrokken. Het gevolg hiervan is dat het continu klinkt alsof ik over allemaal kleine steentjes rij qua geklepper/getik bij rijwind. Wordt dan weer een serviceafspraak.
Je kunt toch een foto maken en het betreffende onderdeel markeren/omcirkelen? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:18
mca2 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:48:
De binnenspiegel van mijn MYLR is erg donker en zelfs overdag is het zicht naar achteren beperkt. 's Nachts is hij zo goed als nutteloos.

Nu las over een setting voor het dimmen van de spiegels maar die kan ik nergens vinden. Is deze feature inmiddels verwijderd of moet ik niet op 'spiegel' zoeken in het menu?
Staat je spiegel wel goed? Als de hoek niet goed staat afgesteld kan je wel naar achteren kjken maar lijkt het beeld heel donker en net alsof er een anti-verblindingsstand actief is. Even omhoog of omlaag draaien totdat je wel een normaal beeld ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Myrdhin schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:05:
[...]
Als de hoek niet goed staat afgesteld kan je wel naar achteren kjken maar lijkt het beeld heel donker en net alsof er een anti-verblindingsstand actief is.
Je doelt op waar de automatisch dimmende binnenspiegel voor gemaakt is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Wekko306 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:50:
[...]

Bij mij schakelt de auto soms automatisch over naar mijn hotspot, soms niet. Sowieso wel instellen bij je hotspot wifi dat hij verbonden blijft als je je auto in D zet.

Ik heb op mn telefoon een routine aangemaakt die automatisch de hotspot activeert zodra mijn telefoon met de auto verbonden is via bluetooth en draadloos aan het laden is.
Vroeger kon je in de wifi instellingen inderdaad aangeven "stay connected while in D":

https://www.tesla.com/own...iteit,in%20rijversnelling.

Ik weet niet of dat nog steeds kan (gebruik geen hotspot)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:18
turkeyhakan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:06:
[...]

Je doelt op waar de automatisch dimmende binnenspiegel voor gemaakt is? :)
Meer het effect wat de spiegels hebben die je handmatig met zo'n knopje van hoek laat veranderen. De automatische werken voor zover ik begrijp met een laagje wat donkerder wordt, dat zie ik in ieder geval bij de Tesla gebeuren.

Het probleem wat de poster omschreef is precies wat ik ervaarde toen ik een keer in de Model Y van mijn collega reed. Even bijdraaien en het zicht was prima.

[ Voor 15% gewijzigd door Myrdhin op 05-02-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lebbe02 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:55:
Nummertje 9 denk ik?

https://epc.tesla.com/en-...c5-4255-95b2-da6b47695240

Al vraag ik me af hoe ze die hebben kunnen slopen bij het vervangen van de door handles?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:20
turkeyhakan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:33:
[...]

Vroeger kon je in de wifi instellingen inderdaad aangeven "stay connected while in D":

https://www.tesla.com/own...iteit,in%20rijversnelling.

Ik weet niet of dat nog steeds kan (gebruik geen hotspot)?
Yep, dat kan nog steeds.
Ik merk echter dat mijn auto als hij op de oprit staat verbonden is met mijn vaste wifi (prima), en dan verbonden blijft zodra ik ga rijden. Uiteraard verliest hij dan al snel verbinding. Soms schakelt hij dan automatisch over naar mijn hotspot wifi omdat die dus aanspringt zodra ik in de auto zit, maar soms schakelt de wifi zichzelf uit zodra hij verbinding verliest met mijn huis wifi. Dan moet ik de wifi van de auto dus weer handmatig aanzetten om met mijn hotspot te kunnen verbinden.
First World problems natuurlijk, en voor mij geen reden om die €10 per maand te gaan betalen voor premium connectivity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Wekko306 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:44:
[...]

Yep, dat kan nog steeds.
Ik merk echter dat mijn auto als hij op de oprit staat verbonden is met mijn vaste wifi (prima), en dan verbonden blijft zodra ik ga rijden. Uiteraard verliest hij dan al snel verbinding. Soms schakelt hij dan automatisch over naar mijn hotspot wifi omdat die dus aanspringt zodra ik in de auto zit, maar soms schakelt de wifi zichzelf uit zodra hij verbinding verliest met mijn huis wifi. Dan moet ik de wifi van de auto dus weer handmatig aanzetten om met mijn hotspot te kunnen verbinden.
First World problems natuurlijk, en voor mij geen reden om die €10 per maand te gaan betalen voor premium connectivity.
Tesla heeft recent een update (met versie 2023.44.25) uitgebracht waarmee je auto mogelijk sneller overschakelt op 4G, omdat die anders verbonden kan blijven met je thuis Wi-Fi op het moment dat je wegrijdt en het bereik dan snel minder wordt waardoor je even geen dataverbinding meer hebt in de auto.

Zie ook: https://www.notateslaapp....0of%20Connectivity%20Gaps

Dus mogelijke oplossing in jouw geval: thuisnetwerk vergeten of stay connected while in d uitzetten (voor je thuisnetwerk)? Sowieso kan je auto nooit zo maar even overschakelen op een hotspot. Daarvoor zou je echt je telefoon erbij moeten pakken (of even wakker moeten maken). Bij mijn iPhone is dat in ieder geval wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebbe02
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:39:
[...]

Nummertje 9 denk ik?

https://epc.tesla.com/en-...c5-4255-95b2-da6b47695240

Al vraag ik me af hoe ze die hebben kunnen slopen bij het vervangen van de door handles?
Thanks, geen idee, maar na het ophalen is het opeens heel duidelijk aanwezig helaas direct na het wegrijden al (was ook best wat tegenwind). "Gelukkig" is het lease.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:04
turkeyhakan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Sowieso kan je auto nooit zo maar even overschakelen op een hotspot. Daarvoor zou je echt je telefoon erbij moeten pakken (of even wakker moeten maken). Bij mijn iPhone is dat in ieder geval wel zo.
Ik heb op Android een App "Auto Hotspot" die zet een hotspot op zodra de telefoon met bluetooth van de auto verbining maakt. Werkt uitstekend, maar geen idee of dat ook op iOS kan.

Ik heb mijn hotspot zelfde SSID gegeven als mijn thuisnetwerk omdat de Tesla niet heel goed wisselt tussen netwerken en dan maar de wifi uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
The_Woesh schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:08:
[...]

Ik heb op Android een App "Auto Hotspot" die zet een hotspot op zodra de telefoon met bluetooth van de auto verbining maakt. Werkt uitstekend, maar geen idee of dat ook op iOS kan.

Ik heb mijn hotspot zelfde SSID gegeven als mijn thuisnetwerk omdat de Tesla niet heel goed wisselt tussen netwerken en dan maar de wifi uitzet.
Goede tip! Ik denk dat dé oplossing bij iOS --> automatiseringen middels de "shortcut" app op exact de manier die jij benoemt. (Denk ik)

https://www.reddit.com/r/...to_enable_hotspot_when_i/

https://www.reddit.com/r/...s/lcm5hp/comment/k5jcrre/

[ Voor 40% gewijzigd door turkeyhakan op 05-02-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
Taro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:59:
Update ivm degradatie 2023 MY LR na 20.000 km en 10,5 maanden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens het eerste overzicht 6-10 km range kwijt, volgens het 2e overzicht 8,8 km. Ik vind het helemaal prima :)
Ik weet niet of Tessie van dezelfde gegevens gebruik maakt als Teslamate, maar ik zit volgens Tessie met mijn 2023 MY LR op 78.7kWh capacity, waar 100% 78.5kWh is (dus iets erboven zelfs). 100% battery health bij 13.500KM.

edit: combi van thuis laden en SuC, afhankelijk van hoe het me uitkomt.

[ Voor 3% gewijzigd door coelho op 05-02-2024 09:14 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metabletica
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-04 22:29
[...]

Hoeveel data gebruik je ongeveer in de wagen per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Taro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:59:
Update ivm degradatie 2023 MY LR na 20.000 km en 10,5 maanden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens het eerste overzicht 6-10 km range kwijt, volgens het 2e overzicht 8,8 km. Ik vind het helemaal prima :)
Hoe is je laadgedrag geweest over de afgelopen 20k km?

Ik laad voornamelijk DC en heb nu zo'n 3/4 km degradatie (16k km gereden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Laatst online: 21:29
coelho schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:12:
[...]

Ik weet niet of Tessie van dezelfde gegevens gebruik maakt als Teslamate, maar ik zit volgens Tessie met mijn 2023 MY LR op 78.7kWh capacity, waar 100% 78.5kWh is (dus iets erboven zelfs). 100% battery health bij 13.500KM.

Uiteraard is er na 13.500 km wel degelijk reeds degradatie (er gaan in het begin snel enkele % van af). Alleen toont het BMS het niet (dat kan verschillende redenen hebben, sowieso is de eigenlijke capaciteit 82Kwh naar het schijnt, dus dat laat toe de degradatie te verbergen, afhankelijk hoe het BMS met die buffer capaciteit omgaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scientific schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:25:
[...]

Uiteraard is er na 13.500 km wel degelijk reeds degradatie (er gaan in het begin snel enkele % van af). Alleen toont het BMS het niet (dat kan verschillende redenen hebben, sowieso is de eigenlijke capaciteit 82Kwh naar het schijnt, dus dat laat toe de degradatie te verbergen, afhankelijk hoe het BMS met die buffer capaciteit omgaat).
De rated range gaat gewoon omlaag obv de degradatie. Dus weet ff niet waarom het BMS dat niet zou laten zien.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 15:33
Oid schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:23:
[...]

Meer iets voor Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 maar per 1 april ga je 22% betalen over de cataloguswaarde.
Shoot, dat had ik me nooit gerealiseerd, maar dat klopt inderdaad als een bus: https://www.vzr.nl/nieuws...lling_22_of_25_bijtelling
Hmm, dan toch maar tijdig bij LP aan de bel gaan hangen (want mijn M3 is nog voor de 15 prijsverlagingen, dus dat gaat wel even door tikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Laatst online: 09-10 15:33
turkeyhakan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 06:40:
[...]

Gelijk benieuwd; ik krijg dat niet goed voor elkaar. Heb jij ergens guidance gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 22:32
Inspired schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:49:
[...]

De rated range gaat gewoon omlaag obv de degradatie. Dus weet ff niet waarom het BMS dat niet zou laten zien.
Ik vermoed ook dat het BMS dat wél laat zien (heb het nog niet anders gezien in elk geval) maar Tesla sleutelt nog wel eens aan de onderliggende rangeberekening waardoor degradatie nét iets anders in beeld komt als je je puur baseert op range zoals Tessie doet volgens mij.

In mijn 3 RWD uit 2022 zie ik bijvoorbeeld na elke pure DC road-trip (laatste was 2 weken terug 1500km retour naar zuid DE) mijn nominal-full-pack inkakken. De intiële degradatie van mijn pack lijkt een heel eind geweest te zijn, heb nu bijna 70.000km op de klok, en nog 416km rated range.

Onderwater zie ik met ScanMyTesla echter dat er 0,4kWh aan nominal-full-pack "weg is".
Voor vertrek was dat 57,4kWh, direct na vakantie 57,0kWh, en inmiddels (vandaag) weer 57,4kWh. Terwijl mijn rated range al 1-2 dagen ná vakantie (inmiddels 7x AC laden geleden) weer op peil was. (414km > 416km)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:42
Dabba681 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:21:
Kun je op 1 of andere manier achterhalen of een voorraad model y de byd blade batterij of de catl batterij heeft? Kan de verkoopmedewerker dat achterhalen?
Kijkend naar onze ervaring zeg ik: ja, dat kan.
Toen wij onze Model Y kochten, kwamen ze uit zowel China als Duitsland naar ons land. Wij hadden een sterke voorkeur voor een Duits exemplaar.
Op de site stond een ‘direct leverbaar’ auto. Wij belden met de adviseuze in Duiven en vroegen haar of we specifiek die auto konden reserveren. Zij gaf aan dat ze de link voor exact die auto wilde sturen, waarna we gelijk daadwerkelijk de bestelling plaatsten. Een week later reed onze dochter weg in de auto van onze voorkeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
pimk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:54:
[...]

Gelijk benieuwd; ik krijg dat niet goed voor elkaar. Heb jij ergens guidance gevonden?
Ga naar de "Opdrachten" app op je iPhone --> kopje "Opdrachten" --> scroll naar beneden naar Tesla --> klik op de shortcuts die je graag wilt toevoegen middels de 3 puntjes --> niet vergeten 'Toon op Apple Watch' aan te vinken (klik op i om details te openen). Dit moet je voor elke opdracht afzonderlijk doen.

[ Voor 8% gewijzigd door turkeyhakan op 05-02-2024 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
Slonzo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:01:
Dat helpt mij niet echt verder, ik ben trekhaaknoob :+
Op de Tesla zit bij mijn weten geen vaste spanning om bijvoorbeeld de koelkast in de caravan te koelen tijdens de rit.
Één van de reden zou zijn dat de laagspanningsbatterij geen 12V levert, maar 16V en dat de bekabeling niet voorziet in de levering van een gangbaar amperage zoals dat bij andere merken vaak wel het geval is. Bij de door Tesla gemonteerde trekhaken, wordt ‘tow mode’ gesctiveerd als er iets aan de trekhaak hangt. Hiermee worden de rijeigenschappen van de auto aangepast. Voor zover als ik weet, wordt bij ‘after market’ trekhaken nooit de installatie zodanig uitgevoerd dat ‘tow mode’ ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Nu we het toch over trekhaaken hebben. Ik heb dit weekend weer enorm zitten pielen op de verloop stekker voor mijn oude aanhanger in de Y te krijgen. De ruimt rondom de stekker is gewoon veel te klein.
Zijn er mensen die wellicht weten van een verloop stekker die er wel makkelijk in past?

13 naar 7 polig

[ Voor 3% gewijzigd door The_Woesh op 05-02-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-10 14:16
Ik heb sinds kort steenslag van een paar mm op mijn MY koplamp. Ik zie geen lekkage maar vraag me af of dit gerepareerd kan worden?
Iemand hier ervaring mee?
Ben bang dat als ik er niets aan doe hij verder gaat scheuren na verloop van tijd.
Eens informeren bij een ruitspecialist zoals carglass.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zC5vr8AeDTvL5_HYezRjn1X8iA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttiK7DCjhMTZm0LXbZMhaeJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:55
[...]

Daar zou ik toch even mee opletten als de auto op je oprit staat.
Als ik de app open, dan is mijn auto zowat de hele tijd via BT verbonden. En als dat dan betekent dat mijn telefoon een hotspot opzet die door het hele huis kan gebruikt worden, dan zal de data snel oplopen.

Dat kan je meer kosten dan een premium abo.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-08 19:24

Nosch

MYLR Blue

The_Woesh schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:26:
Nu we het toch over trekhaaken hebben. Ik heb dit weekend weer enorm zitten pielen op de verloop stekker voor mijn oude aanhanger in de Y te krijgen. De ruimt rondom de stekker is gewoon veel te klein.
Zijn er mensen die wellicht weten van een verloop stekker die er wel makkelijk in past?

13 naar 7 polig
Ergens in deel 1, heeft iemand ooit een link gepost van een variant die goed zou passen. Die heb ik ook gekocht, maar eerlijk gezegd nog niet nodig gehad. Link teruggevonden:
https://www.allesvoorjeau...-van-13-naar-7-polig.html

[ Voor 11% gewijzigd door Nosch op 05-02-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 22:32
Megat schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:15:
[...]
Op de Tesla zit bij mijn weten geen vaste spanning om bijvoorbeeld de koelkast in de caravan te koelen tijdens de rit.
Één van de reden zou zijn dat de laagspanningsbatterij geen 12V levert, maar 16V en dat de bekabeling niet voorziet in de levering van een gangbaar amperage zoals dat bij andere merken vaak wel het geval is. Bij de door Tesla gemonteerde trekhaken, wordt ‘tow mode’ gesctiveerd als er iets aan de trekhaak hangt. Hiermee worden de rijeigenschappen van de auto aangepast. Voor zover als ik weet, wordt bij ‘after market’ trekhaken nooit de installatie zodanig uitgevoerd dat ‘tow mode’ ook werkt.
Ik heb her en der gelezen dat bij de refresh Model 3's er door andere partijen originele trekhaken geïnstalleerd worden en deze ook geactiveerd kunnen worden met een stukje teslasoftware. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:37
Rohaatje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:28:
Ik heb sinds kort steenslag van een paar mm op mijn MY koplamp. Ik zie geen lekkage maar vraag me af of dit gerepareerd kan worden?
Iemand hier ervaring mee?
Ben bang dat als ik er niets aan doe hij verder gaat scheuren na verloop van tijd.
Eens informeren bij een ruitspecialist zoals carglass.[Afbeelding]
ik heb geen ervaring met dit specifieke probleem, maar wat evt een goedkope "doe het zelf"optie is, Is het afdichten met een dot glaslijm (evt speciale Uv glaslijm, die je met een klein lampje uithard.
https://www.123vast.nl/nl...ampjeinclusief-uv-lampje/

Vast met even zoeken een andere goedkope versie te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik heb heb geen MY, maar als je de hoedenplank niet gebruikt, is het glas van de kofferbak zo getint dat je niet kan zien wat er in ligt?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Tommie12 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:40:
[...]

Daar zou ik toch even mee opletten als de auto op je oprit staat.
Als ik de app open, dan is mijn auto zowat de hele tijd via BT verbonden. En als dat dan betekent dat mijn telefoon een hotspot opzet die door het hele huis kan gebruikt worden, dan zal de data snel oplopen.

Dat kan je meer kosten dan een premium abo.
Niks van gemerkt, zowel flitsmeister als de hotspot stoppen gelijk als ik uitstap. Is denk ik een andere verbinding. Anders zouden mensen die mij bellen ook in een lege auto praten als de auto op de oprit staat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-10 14:16
jheerink14 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:01:
[...]

ik heb geen ervaring met dit specifieke probleem, maar wat evt een goedkope "doe het zelf"optie is, Is het afdichten met een dot glaslijm (evt speciale Uv glaslijm, die je met een klein lampje uithard.
https://www.123vast.nl/nl...ampjeinclusief-uv-lampje/

Vast met even zoeken een andere goedkope versie te vinden
Ja de vraag is meer werkt dit ook op het kunstof van de lamp. Het product wat je aangaf is alleen bedoeld voor glas.
Ik zal eens wat navraag gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
The_Woesh schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:26: Ik heb dit weekend weer enorm zitten pielen op de verloop stekker voor mijn oude aanhanger in de Y te krijgen. De ruimt rondom de stekker is gewoon veel te klein.
13 naar 7 polig
Niet om flauw te doen of zo, maar is het misschien een oplossing om de stekker van de aanhanger te verwisselen voor een 13 polige ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosch
  • Laatst online: 13-08 19:24

Nosch

MYLR Blue

Megat schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:30:
[...]

Niet om flauw te doen of zo, maar is het misschien een oplossing om de stekker van de aanhanger te verwisselen voor een 13 polige ?
Dat is natuurlijk niet echt een oplossing. Zo heeft mijn kar een 13 polige, maar ik heb wel een verloopje naar 7 polig voor het geval ik een keer met een andere kar of fietsendrager ofzo op pad moet. Hoort in mijn optiek bij het hebben van een trekhaak, net zoals een witte nummerplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:17
coelho schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:12:
[...]

Heb jij de Original Capacity aangepast bij Tessie?
Want normaal is dat niet hoeveel 100% is, maar wel het totaal van de batterij.

Bij mijn M3 was Original capacity 60.8 kWh, waarvan 57.5kWh te gebruiken.

Op dit moment (20k km) zit ik op 59.3kWh totaal capaciteit dus 2.5% degradatie.

Als ik de reactie van @Scientific goed lees had je orginal capacity dus iets van 82kWh moeten zijn en dan heb je met 78.7kWh nu een degradatie van (78.7 - 82) / 82 = 4%

(ik heb mijn original capacity wel aangepast van 60.3 naar 60.8 overigens, omdat dan de degradatielijn overeen komt met mijn stipjes in grafiek van Capacity)

[ Voor 8% gewijzigd door hsb85 op 05-02-2024 12:00 . Reden: toevoeging van mijn aanpassing van original capacity ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
Dit lijkt een vrij grote test. De M3 komt er niet zo goed uit:

https://www.auto55.be/nie...len-scoren-ronduit-slecht

Toch raar dat die testen vaak allemaal weer met een andere uitslag komen. De Ioniq 6 doet het vaak juist relatief goed, maar net iets minder dan de Model 3. Nu juist weer een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
kwaazaar schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:19:

Toch raar dat die testen vaak allemaal weer met een andere uitslag komen. De Ioniq 6 doet het vaak juist relatief goed, maar net iets minder dan de Model 3. Nu juist weer een stuk beter.
Dat is helemaal niet raar, die testen zeggen zelfs heel weinig. Waren de omstandigheden voor alle auto's gelijk? Daar heb je je eerste antwoord al: nee. Temperatuur, luchtdruk, wind zijn allemaal van invloed. Dus de testen tussen de auto's onderling kloppen al niet, laat staan tussen verschillende testen.

Wat ook bijzonder is dat er zo'n ophef over wordt gemaakt, bij ICE zie je echt wel dezelfde soort verschillen maar die komen nooit ter sprake.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:00
kwaazaar schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:19:

Ik vind deze tests leuk om te lezen, maar er zijn zo ontiegelijk veel variabelen dat een reproduceerbare vergelijking nooit echt plaats kan vinden denk ik.

Een paar simpele dingen: hebben de auto's mogen voorverwarmen, of gewoon koud gaan gassen. Het enige wat ik kan vinden op de website van het onderzoek is dat de bestuurders 'ecologisch rijden', dus meer laten uitrollen en anticiperen dan een gemiddelde bestuurder.

Voordeel van zoveel testen is wel dat je altijd de juiste test kan uitkiezen om de vrouw/man des huize over te halen :)

Verder snap ik sowieso niet zoveel van de range obsessie bij EV's, overal zijn laadpalen die snel zat zijn, tanken met een ICE moet je ook. We zijn het punt dat je naar kantoor rijdt (en daar niet kan laden) en niet met genoeg prik thuis komt al wel een tijd voorbij toch. Maar dat is dan misschien weer mijn bubbel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
daemonix schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:29:
[...]

Waren de omstandigheden voor alle auto's gelijk? Daar heb je je eerste antwoord al: nee.
Ze hebben allemaal hetzelfde traject afgelegd, ik neem aan op hetzelfde moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
kwaazaar schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:31:
[...]

Ze hebben allemaal hetzelfde traject afgelegd, ik neem aan op hetzelfde moment.
Doe geen aannames. Het is net als de prutstesten van Bjorn die test ook op volledig niet-vergelijkbare momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 22:22
Peter
Hotspot klinkt nu als een goed alternatief / plan. Dacht zo ook lekker 10 euro per maand uit te besparen.
Durf echt wel een gokje te wagen dat je binnen een maand premium connectivty hebt aangeschaf :+
Zelf heb ik het ongeveer 3 dagen volgehouden. Zo'n hotspot is echt dikke ellende.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-10 18:39
daemonix schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:32:
[...]
Doe geen aannames. Het is net als de prutstesten van Bjorn die test ook op volledig niet-vergelijkbare momenten.
Ik ben blij dat die man de moeite doet om al die uren in de auto's te zitten en de resultaten online zet. Kan ik zelf m'n conclusies trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:32:
[...]

MAar die schrijft er de omstandigheden wel bij.
Als JIJ dan een rangetest bij 20°C gaat vergelijken met eentje van -5°C, dan maak jij de fout.

Spijtig dat Bjorn geen geclimatiseerde testtrack heeft van 20km, of 10 auto's tegelijk kan testen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-10 20:12
Tesla staat bij de garage voor reparatie en steeds gaat mijn spotify in de auto aan, en stopt het bij mij thuis.
Nu heb ik bij Spotify de Tesla Media Player al twee keer verwijderd, maar die komt steeds vanzelf terug!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqrBe1MaCgH5IWOrFNrd3kwKi3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ptob15MRlvyc57dAJHC6XgVE.png?f=fotoalbum_large

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
Tommie12 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:42:
[...]

of 10 auto's tegelijk kan testen. :+
Carwow doet dat soms bij de range-test waarbij ze de EVs helemaal leeg rijden. Dat zou wel een nuttige vergelijking moeten opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-10 20:12
De Noren doen al jaren tests met vele auto's tegelijk, even via Google Translate bezoeken als je geen Noors kunt:
https://www.naf.no/elbil/elprix

Lijstje van winter 2023: https://www.naf.no/elbil/...kord-i-vinter-elbiltesten

[ Voor 27% gewijzigd door Menesis op 05-02-2024 12:48 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
SquareOne schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:41:
[...]

Hotspot klinkt nu als een goed alternatief / plan. Dacht zo ook lekker 10 euro per maand uit te besparen.
Durf echt wel een gokje te wagen dat je binnen een maand premium connectivty hebt aangeschaf :+
Zelf heb ik het ongeveer 3 dagen volgehouden. Zo'n hotspot is echt dikke ellende.
Waar liep u dan zoal tegenaan? Data is eigenlijk alleen voor muziek streamen noodzakelijk en het valt te beargumenteren of dat stream vanaf uw telefoon niet een betere klankweergave geeft van de muziek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:46

djbarney

XBL: DeejayBarney

Menesis schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:43:
Tesla staat bij de garage voor reparatie en steeds gaat mijn spotify in de auto aan, en stopt het bij mij thuis.
Nu heb ik bij Spotify de Tesla Media Player al twee keer verwijderd, maar die komt steeds vanzelf terug!?

[Afbeelding]
had ik vorige week ook eventjes met de oude tesla die ik had ingeleverd bij de lease, ik heb uiteindelijk bij spotify inderdaad die sessies allemaal beindigd, en vervolgens simpelweg het password aangepast. whatever token de tesla dan nog vasthoud is dan invalide en ben je van het switchen af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 22:22
Giga schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:50:
[...]

Waar liep u dan zoal tegenaan? Data is eigenlijk alleen voor muziek streamen noodzakelijk en het valt te beargumenteren of dat stream vanaf uw telefoon niet een betere klankweergave geeft van de muziek.
Wegvallende verbinding tussen de Tesla en iPhone.
Elke keer opnieuw moeten verbinden als je in de auto stapt. Je kunt e.e.a. oplossen met automations, maar dat werkt gewoon niet zo gebruiksvriendelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
Megat schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:30:
[...]

Was ik ook van plan omdat die stekker nogal oud is maar dat lost het pielen niet op. Het probleem is het pielen om de verloopstekker erin te krijgen, dus aan de 13 polige kant. Met een nieuwe stekker zal ik dat ook hebben.

Als ik niks kan vinden zal ik met vlijl en zaag het platte deel op de stekker er maar af halen. Daar is nu te weinig ruimte voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:49
Knip, offtopic

[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 05-02-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh

[Afbeelding]
Garage bellen dat ze radio moeten luisteren en niet jou spotify :?

Knap vervelend in ieder geval. Misschien werkt vallet mode zonder jou account?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:39
Knip, offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 05-02-2024 21:57 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13:41
Stef87 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:26:
Model Y vraag… Een Ikea PAX kast van 236cm en 50 breed, lukt dat met de klep dicht in de Y?

Ik heb even gemeten en tussen de voorstoelen door haal ik die lengte wel, maar of het incl. Totale pakket past… Net wel/niet denk ik.

(Bezorgen kan ook, maar is 60€ extra en Ikea is dichtbij)
Is dit nog gelukt?

Wil vanavond ook een kast ophalen. Pakketgroote 59x7x245cm.
Erg ver rijden is het niet. Is het ook mogelijk om de kofferklep met een touwtje vast te knopen en dan te rijden? Bij m'n vorige auto's kon dit prima. Heb dat liever dan pakket tussen de voorstoelen doorsteken. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:50
Schwarz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:26:
[...]

Is dit nog gelukt?

Wil vanavond ook een kast ophalen. Pakketgroote 59x7x245cm.
Erg ver rijden is het niet. Is het ook mogelijk om de kofferklep met een touwtje vast te knopen en dan te rijden? Bij m'n vorige auto's kon dit prima. Heb dat liever dan pakket tussen de voorstoelen doorsteken. :P
Ja dat kan,

Laatst een fiets opgehaald met de Model Y

Spanband in het slot van de klep geduwd, slot gaat dan automatisch ook op "slot" terwijl de klep nog open staat.
Dan gewoon vastbinden aan het oog waar het slot normaal op sluit.
ging prima, ben niks verloren en de klep bleef prima op zijn plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

13 naar 7 polig
Als je gewoon een 7 en 13 polige stekker koopt, en een halve meter 7 aderige kabel, die je ertussen maakt? Schemas zijn zo te vinden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Menesis schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:47:
De Noren doen al jaren tests met vele auto's tegelijk, even via Google Translate bezoeken als je geen Noors kunt:
https://www.naf.no/elbil/elprix

Lijstje van winter 2023: https://www.naf.no/elbil/...kord-i-vinter-elbiltesten
Bijzondere bevindingen, want hier komt de M3 er bekaaid vanaf, terwijl echt een week eerder het nog bijzonder gunstig was:
https://insideevs.it/revi...ale-auto-elettriche-2024/

Wel positief: steeds meer auto's die ook in de winter (ruim) boven de 400km komen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:47

[Afbeelding]
Wachtwoord wijzigen geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Knip, offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 05-02-2024 21:57 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
Knip, offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 05-02-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Knip, offtopic

[ Voor 88% gewijzigd door Taro op 05-02-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Knip, je gaat voor de zoveelste keer offtopic, er zit een grens aan.

[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 05-02-2024 21:58 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Nosch schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:52:
Dat is natuurlijk niet echt een oplossing. Zo heeft mijn kar een 13 polige, maar ik heb wel een verloopje naar 7 polig voor het geval ik een keer met een andere kar of fietsendrager ofzo op pad moet. Hoort in mijn optiek bij het hebben van een trekhaak, net zoals een witte nummerplaat.
Het was ook maar een idee !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
kwaazaar schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:45:
[...]

Of de importheffing op Chinese auto's omhoog. Al zal dat op EU niveau moeten worden bepaald. Wanneer kunnen we de eerste resultaten van hun onderzoek eigenlijk verwachten?
Let op met wat je wenst. Dan kan de M3 uit Shanghai ook de dupe worden

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Laatst online: 25-10 16:09
Myrdhin schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:05:
[...]

Staat je spiegel wel goed? Als de hoek niet goed staat afgesteld kan je wel naar achteren kjken maar lijkt het beeld heel donker en net alsof er een anti-verblindingsstand actief is. Even omhoog of omlaag draaien totdat je wel een normaal beeld ziet.
Ik heb dat wel geprobeerd maar ik kon geen dag en nacht stand ontdekken zoals bij ouderwetse spiegels. Ik zal straks nog eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
MooieMario schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:26:
[...]

Hoop op betere kwaliteit? Je hebt de laatste 4 jaar geen nieuws over Tesla gevolgd? 😅🙈
Beetje de autobladen en bekendere reviewers volgend en je zal horen dat zij vinden dat Tesla grote stappen heeft gezet.

Gewoon een testritje boeken en ervaren waar Tesla nu staat. Zelfs de huidige Y is volgens mij al een grote stap vooruit (ten opzichte van onze M3LR uit maart 2019).
Ik heb maar gewoon gedaan wat je zei en inderdaad, het is wel een verbetering. Ik wist dat ook wel, maar het is fijn dat de prijs-kwaliteit nu wat dichter bij elkaar liggen. Ben wel verbaasd dat de frunk nog steeds niet automatisch opengaat en dat de trunkkappen nog steeds van vilten schuimplanken zijn gemaakt. Maar verder, wel netjes hoor. Rijervaring ook wel nice, de hoge(re) instap en rijhouding went erg snel. Hoop dat in september al de Juniper upgrade komt want dan kan die kleine ook netflix achterin kijken :P.

Ook even in de Highland M3 gezeten. Die ziet er écht premium uit nu, dat is wel nice gedaan. Alleen, die richting-aanwijzerknopjes zijn haptisch en registreren echt waardeloos! Danwel te snel, en dan weer te langzaam. Dus je bent of heel hard erop aan het drukken of je drukt meermaals en dan is de feedback te traag. Als je dan het pookje weg haalt zorg dan dat je zéker weet dat je richting aangaat als je op het alternatieve knoppie drukt. Toch weer bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Knip, offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 05-02-2024 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
winwiz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Ik wens niks, maar het is wel een reele mogelijkheid. Goed voor Tesla Berlijn, want die mogen dan, naast de model Y, waarschijnlijk ook de Model 3 gaan bouwen en straks de Model 2.

Ik weet niet goed hoe het nou met China gaat. Overheid subsidieert veel, waaronder de new energy sector, waar EV bouwers ook onder vallen. Toch vallen veel autofabrikanten om en lijkt BYD 1 van de sterkste. Maar ook BYD heeft veel issues, vooral met zn hybrids.
En daarnaast is er nog de vastgoedcrisis daar. Geen idee of dat effect op andere landen gaat hebben.
Op lange termijn gaat de 1-kinds politiek ze misschien nog de kop kosten.

[ Voor 37% gewijzigd door kwaazaar op 05-02-2024 15:55 . Reden: Situatie China toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:55
Knip, offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 05-02-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Knip, en werderom offtopic, er zit een grens aan...

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 05-02-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Knip, offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 05-02-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:37
Rohaatje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:22:
[...]

Ja de vraag is meer werkt dit ook op het kunstof van de lamp. Het product wat je aangaf is alleen bedoeld voor glas.
Ik zal eens wat navraag gaan doen.
Ok ik dacht (niet gekeken) dat het glas was, anders evt superlijm maar dan de gel (dikke) variant) daar kan je ook goed dingen mee afdichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Knip, offtopic

[ Voor 103% gewijzigd door Taro op 05-02-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Knip, offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 05-02-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:03
winwiz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Meer kans dat hier een fabriek komt met een M3.... dat is toch goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Immutable schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:25:
[...]

Meer kans dat hier een fabriek komt met een M3.... dat is toch goed?
Stel dat ze dat vandaag beslissen. Locatie zoeken, vergunningen en alles wat er bij komt, bouwen. Ben je gauw 5 jaar verder minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
Knip, offtopic

[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 05-02-2024 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aanhetwerk
  • Laatst online: 21:03
Mday schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:43:
[...]

Ik heb maar gewoon gedaan wat je zei en inderdaad, het is wel een verbetering. Ik wist dat ook wel, maar het is fijn dat de prijs-kwaliteit nu wat dichter bij elkaar liggen. Ben wel verbaasd dat de frunk nog steeds niet automatisch opengaat en dat de trunkkappen nog steeds van vilten schuimplanken zijn gemaakt. Maar verder, wel netjes hoor. Rijervaring ook wel nice, de hoge(re) instap en rijhouding went erg snel. Hoop dat in september al de Juniper upgrade komt want dan kan die kleine ook netflix achterin kijken :P.

Ook even in de Highland M3 gezeten. Die ziet er écht premium uit nu, dat is wel nice gedaan. Alleen, die richting-aanwijzerknopjes zijn haptisch en registreren echt waardeloos! Danwel te snel, en dan weer te langzaam. Dus je bent of heel hard erop aan het drukken of je drukt meermaals en dan is de feedback te traag. Als je dan het pookje weg haalt zorg dan dat je zéker weet dat je richting aangaat als je op het alternatieve knoppie drukt. Toch weer bijzonder.
Daarom denk ik dat ik nog voor een model y ga voordat juniper komt, vooral die richting aanwijzers ga ik me aan storen, dat schermpje achterin zit m.i. te laag (wel fijn voor als je je kinderen nekklachten wil laten ontwikkelen). Ze hebben bij ons beide een iPad waar ze filmpjes op kunnen kijken en die ze recht voor zich hangen/zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
aanhetwerk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:34:
[...]

Daarom denk ik dat ik nog voor een model y ga voordat juniper komt, vooral die richting aanwijzers ga ik me aan storen, dat schermpje achterin zit m.i. te laag (wel fijn voor als je je kinderen nekklachten wil laten ontwikkelen). Ze hebben bij ons beide een iPad waar ze filmpjes op kunnen kijken en die ze recht voor zich hangen/zetten.
Hier ook wikkende/wegende of ik nu voor een nieuwe Y ga of wacht tot de Juniper.
Dat scherm achterin wilde ik heel graag voor mijn zoontje. Maar in praktijk eigenlijk idd helemaal niet handig qua locatie. Én als ik het al wil dan zie ik dat ze voor circa 200 euro super mooie o.e.m. look displays hebben voor de huidige Y op diezelfde plek. Waar je ook fan, stoelverwarming, stand elektrische bijrijdersstoel etc kan regelen en naar toe kan streamen, Android app bedienen etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Laatst online: 21:29
Jeroenneman schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Bijzondere bevindingen, want hier komt de M3 er bekaaid vanaf, terwijl echt een week eerder het nog bijzonder gunstig was:
https://insideevs.it/revi...ale-auto-elettriche-2024/

Wel positief: steeds meer auto's die ook in de winter (ruim) boven de 400km komen.
De Italiaanse test is bij andere omstandigheden, met name bij veel hogere temperaturen (10-14 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Scientific schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:26:
[...]

De Italiaanse test is bij andere omstandigheden, met name bij veel hogere temperaturen (10-14 graden).
Dat zal vast een deel verklaren, maar niet alles, want bij andere winter testen uit Noorwegen bleek dat de nieuwe octovalve van Tesla serieus efficiënt was. Of zou Tesla in de Highland een minder goede warmtepomp hebben gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik kan iets niet vinden online, teveel irrelevante resultaten. Ik heb in m’n huidige auto een 12V-hub. Eén plug in de 12V-aansluiting levert een paar USB-poorten en 3x 12V aansluiting op. Enorm handig. Maar in de M3 zit voor zover ik kan zien de 12V in de middenconsole/armsteun? Dan zou die dus de hele tijd open moeten staan om de kabel door te voeren? Of kan die dicht met kabel erdoor?

Op zich kan ik best zonder die 12V hub, dankzij de USB-C aansluitingen in de M3, maar ik wil wel m’n koelbox aansluiten in de achterbak of achterbank. Is het mogelijk, zonder veel risico iets te slopen, een 12V-12V verlengsnoertje aan te leggen zodat er achterin een 12V aansluiting komt en de midden console daarvoor niet constant open hoeft te staan met een kabel eruit? Of hoeft die sowieso niet open te blijven staan? :) (Dan geen probleem namelijk.)

Ik had ook gekeken naar USB-C naar 12V, dat levert max 5A op; maar al dat spul ziet er niet al te best uit - dus dat ga ik niet doen.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
WhatsappHack schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:59:
Ik kan iets niet vinden online, teveel irrelevante resultaten. Ik heb in m’n huidige auto een 12V-hub. Eén plug in de 12V-aansluiting levert een paar USB-poorten en 3x 12V aansluiting op. Enorm handig. Maar in de M3 zit voor zover ik kan zien de 12V in de middenconsole/armsteun? Dan zou die dus de hele tijd open moeten staan om de kabel door te voeren? Of kan die dicht met kabel erdoor?

Op zich kan ik best zonder die 12V hub, dankzij de USB-C aansluitingen in de M3, maar ik wil wel m’n koelbox aansluiten in de achterbak of achterbank. Is het mogelijk, zonder veel risico iets te slopen, een 12V-12V verlengsnoertje aan te leggen zodat er achterin een 12V aansluiting komt en de midden console daarvoor niet constant open hoeft te staan met een kabel eruit? Of hoeft die sowieso niet open te blijven staan? :) (Dan geen probleem namelijk.)

Ik had ook gekeken naar USB-C naar 12V, dat levert max 5A op; maar al dat spul ziet er niet al te best uit - dus dat ga ik niet doen.
Er zit toch achterin een 12 volt aansluiting? Of alleen in de MY

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 21:43

13 naar 7 polig
Een andere oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PN2OELY-xrTq_sJcPA292T2HBC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CgUa6XqvkIqLQPwf49NO70oU.webp?f=fotoalbum_large

Ik heb wat van dat plastic weggesneden bij de rode cirkel. Nu kan het klepje net iets verder open en kan ik eenvoudig de stekker vergrendelen (met zo'n draaivergrendeling die de stekkers tegenwoordig hebben). Die afdekklep zit met zoveel klemmetjes vast, dat stukje mis je echt niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-10 21:37
Allewijn schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:13:
[...]

Hier ook wikkende/wegende of ik nu voor een nieuwe Y ga of wacht tot de Juniper.
Dat scherm achterin wilde ik heel graag voor mijn zoontje. Maar in praktijk eigenlijk idd helemaal niet handig qua locatie. Én als ik het al wil dan zie ik dat ze voor circa 200 euro super mooie o.e.m. look displays hebben voor de huidige Y op diezelfde plek. Waar je ook fan, stoelverwarming, stand elektrische bijrijdersstoel etc kan regelen en naar toe kan streamen, Android app bedienen etc etc.
Dat scherm was al gelijk hommeles met de kinderen achterin tijdens de proefrit. Toen wist ik zeker dat ik niet de Juniper wilde >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 25-09 17:25
hsb85 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:59:
[...]

Heb jij de Original Capacity aangepast bij Tessie?
Want normaal is dat niet hoeveel 100% is, maar wel het totaal van de batterij.

Bij mijn M3 was Original capacity 60.8 kWh, waarvan 57.5kWh te gebruiken.

Op dit moment (20k km) zit ik op 59.3kWh totaal capaciteit dus 2.5% degradatie.

Als ik de reactie van @Scientific goed lees had je orginal capacity dus iets van 82kWh moeten zijn en dan heb je met 78.7kWh nu een degradatie van (78.7 - 82) / 82 = 4%

(ik heb mijn original capacity wel aangepast van 60.3 naar 60.8 overigens, omdat dan de degradatielijn overeen komt met mijn stipjes in grafiek van Capacity)
Nee, er staat standaard in de app dat bij auto's met dezelfde configuratie de 'average capacity' 78.5kWh is. Dat heb ik aangehouden. Heb Tessie al vanaf dag 1, kreeg toen 78.4 als eerste resultaat en dat is langzaam opgelopen tot 78.8. Nu dus 78.7.

Als jouw/jullie redenatie klopt, dan zou ik op dag 1 al 4% verlies hebben gehad. Dat is vreemd, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9LwRVWNWe0KJSw76Cyz7-8Tfhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nls97TL9UrV9yRrybvVTsu9F.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
winwiz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:01:
[...]

Bij de M3 (Highland) zit er geen 12V aansluiting in de kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
winwiz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:01:
[...]

Voor zover ik kon vinden zit die idd enkel in de MY. Maar het zou fijn zijn als die info niet klopt. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:12
maar ik wil wel m’n koelbox aansluiten in de achterbak of achterbank. Is het mogelijk, zonder veel risico iets te slopen, een 12V-12V verlengsnoertje aan te leggen zodat er achterin een 12V aansluiting komt en de midden console daarvoor niet constant open hoeft te staan met een kabel eruit?
Recente Tesla? Dan heb je namelijk te maken met een 16 volt stopcontact in plaats van 12 (13 á 14)volt.
Check dus even of je koelbox 16 volt aankan.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
RaRo74 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:13:
[...]

Recente Tesla? Dan heb je namelijk te maken met een 16 volt stopcontact in plaats van 12 (13 á 14)volt.
Check dus even of je koelbox 16 volt aankan.
Yes, wordt een M3 highland (moet nog geleverd worden.). Ik zal ff kijken inderdaad of die dat kan, wel een goeie tip... Ik weet dat die hub 12-24V aankan en vervolgens altijd 12V (+/-) output per poort, dus mocht het een probleem zijn dan kan ik altijd die er toch nog tussenzetten. :)

-edit- Volgens de specs kan de koelbox (Mobicool) 12-24V DC aan of 230V AC. Dan moet 16V geen probleem zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door WhatsappHack op 05-02-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:30
Is het mogelijk, zonder veel risico iets te slopen, een 12V-12V verlengsnoertje aan te leggen zodat er achterin een 12V aansluiting komt en de midden console daarvoor niet constant open hoeft te staan met een kabel eruit? Of hoeft die sowieso niet open te blijven staan? :) (Dan geen probleem namelijk.)
Dat kan, zonder veel risico*, maar wel op eigen risico. Er is een Customer Document waarin wordt uitgelegd hoe je zelf iets kunt aansluiten. Met wel deze disclaimer:
Tesla does not recommend the use of third-party LV accessories. The user assumes any and all risk
associated with the installation of any third-party LV accessory. By way of this document, Tesla does
not assume any responsibility or liability which may result from the installation of any third-party LV
accessory.
De opmerking over een subscription op service.tesla.com kun je negeren. Sinds afgelopen vrijdag is veel info ook zonder inlog te vinden.

*: Risico is natuurlijk wel relatief. Bij de oude Model 3 kon je vanaf de bovenkant erbij. Bij de 2024+ versie moet je de middenconsole uit de auto halen en kun je vanaf de onderkant bij de bedrading. Dat is iets meer werk. Of dat 'risico' is, hangt af van je eigen kunde en handigheid als het gaat om dit soort kluswerk... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door dreamscape op 05-02-2024 21:22 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
dreamscape schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:17:
[...]

Dat kan, zonder veel risico*, maar wel op eigen risico. Er is een Customer Document waarin wordt uitgelegd hoe je zelf iets kunt aansluiten. Met wel deze disclaimer:

[...]

De opmerking over een subscription op service.tesla.com kun je negeren. Sinds afgelopen vrijdag is veel info ook zonder inlog te vinden.

*: Risico is natuurlijk wel relatief. Bij de oude Model 3 kon je vanaf de bovenkant erbij. Bij de 2024+ versie moet je de middenconsole uit de auto halen en kun je vanaf de onderkant bij de bedrading. Dat is iets meer werk. Of dat 'risico' is, hangt af van je eigen kunde en handigheid als het gaat om dit soort kluswerk... ;)
Wauw. Dat is wel vet, thanks! Ik dacht eigenlijk veel simpeler: verlengkabeltje in de bestaande aansluiting pluggen en dan gewoon die plug onder de stoelbekleding door ofzo - zodat iig de armsteun dicht kan hehe. Een handleiding met de mogelijkheid om, door iemand die hier wel verstand van heeft, gewoon een extra circuitje aan te leggen zonder die poort te gebruiken is ook een goede om te overwegen en niet helemaal wat ik verwacht had. :P

Pagina: 1 ... 245 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: