Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Volgens mij is het bij alle gebruiksartikelen zo, dat je producent zich het recht voorbehoud om wijzigingen door te voeren.Andrehj schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:08:
[...]En dan moet je er dus maar op vertrouwen dat die uitvoering precies dezelfde is als degene die je wilt kopen, en dat ome Elon (altijd betrouwbaar gebleken....) zich niet tussendoor bedenkt en de uitvoering gaat wijzigen. En dat accepteren de Teslarijders allemaal?Wondere wereld....
Los van het voorgaande, zou je kunnen overwegen om een auto ‘direct leverbaar’ te kiezen. Ik denk dat je dan precies krijgt wat erbij beschreven staat, of je gaat naar een vestiging van Tesla om hem te bekijken.
Tot slot is de beslissing altijd aan jou. Je mag een Tesla kopen, maar je bent het niet verplicht.
Ik zou een BMW of Mercedes bestellen. Jij zal nooit tevreden zijn met een Tesla.Andrehj schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:08:
[...]
En dan moet je er dus maar op vertrouwen dat die uitvoering precies dezelfde is als degene die je wilt kopen, en dat ome Elon (altijd betrouwbaar gebleken....) zich niet tussendoor bedenkt en de uitvoering gaat wijzigen. En dat accepteren de Teslarijders allemaal?Wondere wereld....
Zo zag ik toevallig op Youtube dat het duurste audiosysteem alleen in de M3LR zit, en dat de RWD een veel minder geavanceerd systeem heeft. Wordt er dan van de klant verwacht dat ie tijdens de testrit de auto gaat demonteren om het aantal speakers te tellen?
Als een geleverde Tesla je niet aan staat kan je die gewoon binnen de 2 weken terug geven.
Gezien het aantal mensen die dat doet nogal klein is zal jouw geschetst probleem noet zo groot zijn.
Integendeel, af en toe krijg je via updates cadeautjes. Binnenkort krijg ik waarschijnlijk gratis matrixlicht. Dat kost bij BMW makkelijk 5k. 1000€.
Tot ziens !
Sony A7 iv en wat recycled glas
bestel je in febr een auto met 6 maanden levertijd. Zul je zien dat in mei het nieuwe jaar model komt.
Waarbij je soms dus een optie mist. iets was standaard. Maar zit nu in een pakket.
Dit komt al heel lang voor.
En was ook de reden dat ik niet alleen een factuur wou met Travel Pakket. Maar Travel pakket incl trekhaak, lane assist etc.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Als je op bestellen klikt, dan naar interieur en paar slides naar rechts staat exact vermeldt wat je krijgt;Andrehj schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:32:
[...]
Als je bestelt, dan kun je op "kenmerken" klikken en zie je bij zowel de LR als de RWD dezelfde slides. Verder staat er niks over het audiosysteem.
En in de manual: https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/nl_be/
wordt het audiosysteem ook nergens beschreven. Sterker nog, daar wordt voor zover ik kan zien überhaupt nergens onderscheid gemaakt tussen de AWD en de LR.
Heb je een link?
Edit; zie dat pagina terug al beschreven is ik was te laatGeluid van studiokwaliteit
Geniet op elke zitplaats van geluid van studiokwaliteit dankzij het nieuwe premium audiosysteem dat door Tesla zelf is ontworpen. Bij Long Range-uitvoeringen bestaat het systeem uit 17 luidsprekers, dubbele subwoofers en dubbele versterkers. Uitvoeringen met achterwielaandrijving beschikken over 9 luidsprekers en een versterker. Inclusief ingebouwde ondersteuning voor Spotify, Apple Music en Tidal.
3960wp SE | Model Y RWD
Ruim 5 meter.Hertog_Martin schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:32:
Hoe lang is de opladerkabel die bij de Y uit Berlijn komt? Heb 4m nodig.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Lijkt me een soort aandoening die wel meer mensen bij een Tesla hebben.Tommie12 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:44:
Andrehj wil toch geen Tesla, hij heeft al lang beslist om nog eens een BMW te kopen. Alleen zoekt hij nog wat excuses om aan iedereen te vertellen hoe gek je moet zijn om een Elonmobiel te kopen.
Lives rent free in their minds.
Zelfs in het EV9 topic nog iemand die terloops moet melden dat een EV9 echt niet te vergelijken is met een Tesla dinkytoy. Zo zie je maar, zelfs bij mensen die iets anders kopen móet Tesla simpelweg vermeld worden. Dat is het lot van de benchmark I guess.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Van de Tesla website als je besteld:Andrehj schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:32:
[...]
Als je bestelt, dan kun je op "kenmerken" klikken en zie je bij zowel de LR als de RWD dezelfde slides. Verder staat er niks over het audiosysteem.
En in de manual: https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/nl_be/
wordt het audiosysteem ook nergens beschreven. Sterker nog, daar wordt voor zover ik kan zien überhaupt nergens onderscheid gemaakt tussen de AWD en de LR.
Heb je een link?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Gelukkig maar, alleen maar Tesla's zou erg saai worden. Ik baalde zelfs toen ik bij mij in de buurt ook een Model Y Midnight Cherry Red zag rond rijden. Ik was niet meer uniek.....Jeroenneman schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:50:
[...]
Lijkt me een soort aandoening die wel meer mensen bij een Tesla hebben.
Lives rent free in their minds.
Zelfs in het EV9 topic nog iemand die terloops moet melden dat een EV9 echt niet te vergelijken is met een Tesla dinkytoy. Zo zie je maar, zelfs bij mensen die iets anders kopen móet Tesla simpelweg vermeld worden. Dat is het lot van de benchmark I guess.
Bij een BMW 3-serie kost de upgrade naar adaptief/matrix €1067,20, je hoeft geen factor 5 te overdrijven om je punt te maken.Tommie12 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:37:
[...]
Ik zou een BMW of Mercedes bestellen. Jij zal nooit tevreden zijn met een Tesla.
Als een geleverde Tesla je niet aan staat kan je die gewoon binnen de 2 weken terug geven.
Gezien het aantal mensen die dat doet nogal klein is zal jouw geschetst probleem noet zo groot zijn.
Integendeel, af en toe krijg je via updates cadeautjes. Binnenkort krijg ik waarschijnlijk gratis matrixlicht. Dat kost bij BMW makkelijk 5k.
Tot ziens !
In de holiday update kan je ook andere wielen instellen en dit heeft ook invloed op je app. Hou het uiteraard wel bij je eigen inchmaat voor goeie schattingen. Maaar voor de 19" is er nu een zwarte optie. Deze doppen zijn in China geleverd. Staat net ff wat mooier dan die standard dingen en al helemaal als je er nu zwarte op hebt zitten.
Geldt voor de app en in de auto!
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Wat een negativiteit toch altijd. Als de vraag van Andre je niet aanstaat kun je het toch gewoon negeren? Overal maar het antwoord “dan koop je hemt toch niet” of “dan verkoop je hem toch” helpt exact niemand. (Ja ik denk ook dat Andre de vraag wat slimmer had kunnen verwoorden)Tommie12 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:37:
[...]
Ik zou een BMW of Mercedes bestellen. Jij zal nooit tevreden zijn met een Tesla.
Integendeel, af en toe krijg je via updates cadeautjes. Binnenkort krijg ik waarschijnlijk gratis matrixlicht. Dat kost bij BMW makkelijk 5k.
Tot ziens !
@Andrehj je zal niet exact weten wat er in komt tot je hem hebt. Meestal gaat het echter wel de verbeterde kant op, soms slechter. Zoals iemand anders al zei, zou een “direct leverbaar” optie misschien het beste passen voor jou
Is mijn Tesla Y perfect? Nee, zeker niet.
Was mijn 2018 bmw 540i touring +110k nieuwprijs perfect? Nee, ook niet!
Zonder er een lang verhaal van te maken; mis ik mijn bmw? Ja, op sommige momenten wel.
Het zijn beide andere auto’s, maar IK zou in ieder geval niet terug willen naar de bmw.
Prijs/kwaliteit/prestatie is gewoon erg goed bij tesla. En vooral met het hele pakket er omheen (over the air update, Suc etc etc) is voor mij tesla gewoon de beste EV (ik zeg dus duidelijk niet de beste auto!).
Dankje! Bij mY stond deze nog op zwarte 20" terwijl ik 19" hebOekol schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:36:
Voor het geval mensen 't gemist hadden:
In de holiday update kan je ook andere wielen instellen en dit heeft ook invloed op je app. Hou het uiteraard wel bij je eigen inchmaat voor goeie schattingen. Maaar voor de 19" is er nu een zwarte optie. Deze doppen zijn in China geleverd. Staat net ff wat mooier dan die standard dingen en al helemaal als je er nu zwarte op hebt zitten.
[Afbeelding]
mYn range is na het instellen op zwart 19" gelijk wat gestegen
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Dus voor je al aan het bestellen bent (of eerst volledige gebruikersmanuals gaat vergelijken - waar wel degelijk niet zoveel instaat als hier beweerd wordt), zie je bijna niks over wat je nu eigenlijk precies krijgt, als je dat zou willen weten. Nogal povertjes voor een merk dat alleen on-line verkoopt.Xrypta schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:40:
[...]
Als je op bestellen klikt, dan naar interieur en paar slides naar rechts staat exact vermeldt wat je krijgt;
[...]
Edit; zie dat pagina terug al beschreven is ik was te laat
Transparantie is niet Tesla’s sterkste punt. Ze zijn op dat vlak een beetje het Apple van de autosector. De website vertoont overigens wel wat gelijkenissen qua opzet, het is duidelijk waar Tesla daarvoor de mosterd heeft gehaald.
Ehm, je beseft je dat je reageert met "zie je bijna niks wat je nu eigenlijk precies krijgt", terwijl je letterlijk reageert op iemand die je precies laat zien wat je krijgt...Scientific schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:19:
[...]
Dus voor je al aan het bestellen bent (of eerst volledige gebruikersmanuals gaat vergelijken - waar wel degelijk niet zoveel instaat als hier beweerd wordt), zie je bijna niks over wat je nu eigenlijk precies krijgt, als je dat zou willen weten. Nogal povertjes voor een merk dat alleen on-line verkoopt.
Transparantie is niet Tesla’s sterkste punt. Ze zijn op dat vlak een beetje het Apple van de autosector. De website vertoont overigens wel wat gelijkenissen qua opzet, het is duidelijk waar Tesla daarvoor de mosterd heeft gehaald.
I don't even...
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Dat is wel heel bijzonder. Ik zou eerst willen weten hoe dat kan? Volgens mij zijn er 3 betaalmethoden: Creditcard evt met Applepay, Sepa en laadpas. Voor zover mij bekend is, wordt dat gekoppeld met de VIN van de auto.Wackmack schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:46:
Hey! Ben net terug van een weekje wintersport. Bewust gereden via Duitsland, Zwitserland en Frankrijk.
Nu kijk ik bij de Tesla app en laadgeschiedenis. Zie alleen sessies van 14 en 19 januari. Dit klopt niet en zie alleen sessies uit Frankrijk terwijl ik daar allemaal niet ben geweest. Zie ook een sessie van de supercharger in Horst, daar ben ik ook niet geweest.
Iemand dit wel is mee gemaakt?
[Afbeelding]
Dus dat zou betekenen dat iemand met jouw vin geladen zou hebben. Bijna onmogelijk lijkt me. Of de database van Tesla is in de war geraakt. Ik ga meteen kijken of dat bij ons ook is gebeurd. Want wij reden ook op die weekenden.
[ Voor 6% gewijzigd door bert pit op 04-02-2024 14:28 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Dit is paar pagina,s geleden al opgelost. hij heeft de verkeerde oplaad gegevens genomen (2022)bert pit schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:27:
[...]
Dat is wel heel bijzonder. Ik zou eerst willen weten hoe dat kan? Volgens mij zijn er 3 betaalmethoden: Creditcard evt met Applepay, Sepa en laadpas. Voor zover mij bekend is, wordt dat gekoppeld met de VIN van de auto.
Dus dat zou betekenen dat iemand met jouw vin geladen zou hebben. Bijna onmogelijk lijkt me. Of de database van Tesla is in de war geraakt. Ik ga meteen kijken of dat bij ons ook is gebeurd. Want wij reden ook op die weekenden.
Je kunt, als je toegang hebt tot de parts catalogus gewoon het onderdeel nummer opzoeken en bestellen. Service.tesla.comOekol schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:36:
[Afbeelding]
Wat?turkeyhakan schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:40:
[...]
Je kunt, als je toegang hebt tot de parts catalogus gewoon het onderdeel nummer opzoeken en bestellen. Service.tesla.com
Audio is bij de uitvoeringen hetzelfde, voor zover ik weet. Alleen in de VS hebben ze de audio van de RWD uitgekleed.pauldaytona schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:33:
Zijn er behalve de audio en natuurlijk de AWD nog andere verschillen tussen een LR en AWD model Y?
Verschil zit m in de accu’s en aandrijflijn. Vermogen, dual motor, andere accu techniek. Daarover is op dit forum meer dan genoeg te vinden. Verder zitten er op de LR geloof ik mistlampen voor, die de RWD niet heeft…
30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP
Je kunt in de catalogus van Tesla onderdelen opzoeken. Je maakt hier een account voor aan (gratis, 1 jaar geldig als het goed is). Vervolgens zoek je op wheel cover oid, zodra je het onderdeel hebt gevonden ga je naar het dichtsbijzijnde SeC en bestel je het onderdeel adhv onderdeelnummer (of mogelijk via kopje service, dat laatste niet geprobeerd).
Heb je het bericht van mij wel gelezen? Heeft hier namelijk niets mee te maken.turkeyhakan schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:44:
[...]
Je kunt in de catalogus van Tesla onderdelen opzoeken. Je maakt hier een account voor aan (gratis, 1 jaar geldig als het goed is). Vervolgens zoek je op wheel cover oid, zodra je het onderdeel hebt gevonden ga je naar het dichtsbijzijnde SeC en bestel je het onderdeel adhv onderdeelnummer (of mogelijk via kopje service, dat laatste niet geprobeerd).
Highland heeft geen mistlampen meerBrum schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:35:
[...]
Audio is bij de uitvoeringen hetzelfde, voor zover ik weet. Alleen in de VS hebben ze de audio van de RWD uitgekleed.
Verschil zit m in de accu’s en aandrijflijn. Vermogen, dual motor, andere accu techniek. Daarover is op dit forum meer dan genoeg te vinden. Verder zitten er op de LR geloof ik mistlampen voor, die de RWD niet heeft…
Something something Model Y en geen 3
[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 04-02-2024 16:21 ]
Ja, maar is vrij zeldzaam. AP computer is een andere unit dan de entertainment computer, die is bij mij wel eens uitgevallen, misschien 2 keer, lang geleden. Dan is AP even niet beschikbaar. Heb denk ik ook een keer gehad bij opstarten, maar ook dat was maar van korte duur. Als dat gebeurd dan zie je alleen je eigen auto, de rest komt vanzelf weer terug.DarkSide schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:43:
Net wat raars. Rij richting restaurant. Wil TACC aanzetten. Krijg geluid dat het niet kan.
Kijk ik naar het scherm. Zie k alleen mijn auto, maar geen lijnen, andere autos, stoplichten, borden etc.
Scherm gereset. Maar nog steeds geen TACC of AP. Zie nu wel andere auto's.
Inmiddels bij restaurant. Dus lekker gegeten.
En op de weg naar huis weer alles normaal. Lijntjes, stoplichten, TACC en APP werken weer als vanouds.
Komt dit vaker voor?
Hier zat ik stiekem al even op te hopen, grappig volledig gemistOekol schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:36:
[Afbeelding]
Ik mis je volledige punt, maar wellicht ligt dat aan mij.Scientific schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:19:
[...]
Dus voor je al aan het bestellen bent (of eerst volledige gebruikersmanuals gaat vergelijken - waar wel degelijk niet zoveel instaat als hier beweerd wordt), zie je bijna niks over wat je nu eigenlijk precies krijgt, als je dat zou willen weten. Nogal povertjes voor een merk dat alleen on-line verkoopt.
Ik wil geen aannames doen; welke transparantie ontbreek je, want audio technisch is inmiddels aangetoond dat deze info prima beschikbaar is.
[ Voor 34% gewijzigd door Xrypta op 04-02-2024 16:36 ]
3960wp SE | Model Y RWD
Als je voor je de auto gereden hebt en in je bezit hebt al komt zeggen wat voor een bagger het is, dan vind ik dat misplaatst.JohanB schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:44:
[...]
Wat een negativiteit toch altijd. Als de vraag van Andre je niet aanstaat kun je het toch gewoon negeren? Overal maar het antwoord “dan koop je hemt toch niet” of “dan verkoop je hem toch” helpt exact niemand. (Ja ik denk ook dat Andre de vraag wat slimmer had kunnen verwoorden)
@Andrehj je zal niet exact weten wat er in komt tot je hem hebt. Meestal gaat het echter wel de verbeterde kant op, soms slechter. Zoals iemand anders al zei, zou een “direct leverbaar” optie misschien het beste passen voor jou
Ik ga toch ook niet in een hoop andere topics schrijven hoe lelijk of duur of slecht een auto van merk xxxxx is?
Soms lijkt het echt alsof mensen een pistool tegen hun hoofd krijgen om een Tesla te bestellen.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Kan het vergelijken van modellen aub in de daarvoor bedoelde topics worden gedaan? En als je tegen Tesla bent en ook geen Tesla hebt, dan kan je ook in de daarvoor bedoelde topics klagen en zeiken, maar kom dan niet hier een knuppel in het hoenderhok gooien.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
6 december besteld voor bijna €400, zou binnen 3 weken binnen zijn. Vele mails en toezeggingen later van Knip, geen namen van medewerkers noemen aub de support medewerkster die zich bij ieder mailtje opnieuw voorstelt ben ik bang dat we ons geld kwijt zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 04-02-2024 16:43 ]
LR=AWD.pauldaytona schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:33:
Zijn er behalve de audio en natuurlijk de AWD nog andere verschillen tussen een LR en AWD model Y?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
- Taro
- Niet online
Met een AWD kan je zowel de SR, LR als P bedoelen. Daarom is het beter om de modelnaam te gebruiken zoals Tesla die hanteert, in plaats van te verwijzen naar hoeveel wielen er worden aangestuurd.pauldaytona schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:33:
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Standard range heeft toch geen All Wheel Drive?Taro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:45:
[...]
Met een AWD kan je zowel de SR, LR als P bedoelen. Daarom is het beter om de modelnaam te gebruiken zoals Tesla die hanteert, in plaats van te verwijzen naar hoeveel wielen er worden aangestuurd.
- Taro
- Niet online
In NL niet, in de VS wel tijdelijk beschikbaar geweest icm de 4680 cellen:Tweakarim schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:47:
[...]
Standard range heeft toch geen All Wheel Drive?
[ Voor 55% gewijzigd door Taro op 04-02-2024 16:54 ]
Dat hoeft gelukkig niet. Ik begrijp het verschil tussen 1.2MP versus 5MP resoluties van de camera’s, snellere rekeneenheden van de CPUs en een betere radar unit, direct. Of dat 2 maal, 3 maal of 6 maal beter is doet er dan in deze niet toe. Beter is beter. De keuze tussen een Tesla met HW3 en eentje met HW4 (alles verder gelijk houdend) zou eigenlijk ook een hele simpele moeten zijn.RvV schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:50:
[...]
Zekers. Heb je daar een vergelijking van wat HW4 dan beter doet? Ik ben wel benieuwd.
https://www.autopilotrevi...ling-out-to-new-vehicles/
Die producten kun je beter direct via AliExpress bestellen, is niet veel anders dan wat Taptes doet.SuperVliegNL schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:42:
Iedereen die van plan is om bij Taptes te bestellen, doe het niet. Hele slechte ervaring.
6 december besteld voor bijna €400, zou binnen 3 weken binnen zijn. Vele mails en toezeggingen later van [mbr]Knip, geen namen van medewerkers noemen aub[/] de support medewerkster die zich bij ieder mailtje opnieuw voorstelt ben ik bang dat we ons geld kwijt zijn.
Gevonden, thanks! De optie staat uit. Maar overdag vind ik de binnenspiegel bij dit sombere weer nog steeds erg donker.adwin84 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:00:
[...]
Ga naar de spiegelinstelling, waar je de spiegels kunt afstellen, hier staat ook de optie om anti verblindstand(weet de echte beschrijving even niet) uit te zetten
Ik heb de RWD en geen idee in welke setup. Wat ik wel weet cq heb opgemerkt dat ik geluidjes in een liedje in de Tesla heb gehoord waarvan ik het bestaan niet afwist 😱Brum schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:35:
[...]
Audio is bij de uitvoeringen hetzelfde, voor zover ik weet. Alleen in de VS hebben ze de audio van de RWD uitgekleed.
Laatst ook met de vrouwlief, we hadden zo iets van we horen iets krispelen.. Dus wij zoeken waar het vandaan komt, niet kunnen vinden. Nadien dachten, zit het wellicht in het liedje? Wij dus opnieuw afspelen.. en ja hoor 😂
Nu moet ik zeggen dat de audio kwaliteit in de RAV4 echt ruk is, dus wellicht is de RAV4 gewoon echt bagger en is de Y "normaal"..
Voor onze mensen oogjes is het altijd prettig natuurlijk. Ik vraag mij af hoeveel nut het heeft voor de FSD computer. Want nu met HW4 vinden we 5 megapixels genoeg en wat heeft HW5 straks dan weer voor upgrades. Nog wat extra camera's met 50 megapixels omdat het kan of omdat het zinvol is. Nog even geduld.Giga schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:56:
[...]
Dat hoeft gelukkig niet. Ik begrijp het verschil tussen 1.2MP versus 5MP resoluties van de camera’s, snellere rekeneenheden van de CPUs en een betere radar unit, direct. Of dat 2 maal, 3 maal of 6 maal beter is doet er dan in deze niet toe. Beter is beter. De keuze tussen een Tesla met HW3 en eentje met HW4 (alles verder gelijk houdend) zou eigenlijk ook een hele simpele moeten zijn.![]()
https://www.autopilotrevi...ling-out-to-new-vehicles/
Ander dingetje... Ik zat eens even in dat service menu te kijken en daar komt elke 10 seconden deze fout voorbij. Ik kan er weinig over vinden op internet? Is het normaal dat dit soort dingen voorbij komen of moet je daar iets mee doen? Ik denk het eigenlijk niet, want je hoort er als gebruiker ook helemaal niet in te zitten natuurlijk.
Y'24
- Taro
- Niet online
Misschien iets om bij een volgende afspraak even te noemen en mee te nemen. En bellen met Tesla kan natuurlijk altijd.RvV schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:28:
[...]
Ander dingetje... Ik zat eens even in dat service menu te kijken en daar komt elke 10 seconden deze fout voorbij. Ik kan er weinig over vinden op internet? Is het normaal dat dit soort dingen voorbij komen of moet je daar iets mee doen? Ik denk het eigenlijk niet, want je hoort er als gebruiker ook helemaal niet in te zitten natuurlijk.![]()
[Afbeelding]
Okay thanks, volgende week heb ik een mobiele service afspraak aan huis voor iets anders. Misschien dat die man/vrouw wel iets meer kan vertellen. Anders via de reguliere kanalen.Taro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:31:
[...]
Misschien iets om bij een volgende afspraak even te noemen en mee te nemen. En bellen met Tesla kan natuurlijk altijd.
Y'24
[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 04-02-2024 17:44 ]
Echt? Ik kan het wel nog simpeler maken. Een weergave van uw voorruit op 1.2MP, 5MP of 50MP. Met welke resolutie kunt u beter de druppels erop analyseren, denkt u? Kies maar.RvV schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:28:
[...]
Voor onze mensen oogjes is het altijd prettig natuurlijk. Ik vraag mij af hoeveel nut het heeft voor de FSD computer. Want nu met HW4 vinden we 5 megapixels genoeg en wat heeft HW5 straks dan weer voor upgrades. Nog wat extra camera's met 50 megapixels omdat het kan of omdat het zinvol is. Nog even geduld.
Is er een praktische oplossing voor de hulpkoppeling? Ik heb nog een action-kwaliteit hulpkoppeling liggen, maar die past niet lekker bij een vierkante trekhaak. Aangezien ik vooral met niet-geremde aanhangers rij vraag ik me af hoe ik dit het beste oplos!
Die hulpkoppeling is prima, maar wel erg groot. Er zijn gelukkig mooiere alternatieven op de markt, zoals:chielmi schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:42:
Is er een praktische oplossing voor de hulpkoppeling? Ik heb nog een action-kwaliteit hulpkoppeling liggen, maar die past niet lekker bij een vierkante trekhaak. Aangezien ik vooral met niet-geremde aanhangers rij vraag ik me af hoe ik dit het beste oplos!
https://www.trekhaken.info/hulpkoppeling-veer.html
of deze:
https://www.marktplaats.n...a-bmw-vag-tesla-en-andere
(Schijnt speciaal op een Tesla te passen. Ik heb wel vraagtekens bij de degelijkheid van dit stukje plaatstaal waar een oogje aan geklust is).
Deze lijkt veel degelijker, maar geen idee waar te koop:
https://www.mercedesforum...d1ae2d10fd26d6ddc#p884303
Zelf even verder zoeken dus.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Maar eigenlijk gaat het daar niet over. Het instellen van de beide telefoons en sleutelcards ging prima. Ik zie ook mijn naam in het account. Dus dat klopt wel. Alleen ik kan niet bellen. De telefoon doet het niet. Niet verbonden zegt het scherm. Onder Bluetooth zie ik de auto wel staan in mijn telefoon. Maar kan dus niet bellen en verbinden lukt ook niet. Iemand een idee?
[ Voor 87% gewijzigd door Taro op 04-02-2024 17:58 ]
- Taro
- Niet online
Al een keer geprobeerd de auto te resetten door beide knoppen op het stuur even ingedrukt te houden? Ook evt. even je telefoon opnieuw opstarten of opnieuw verbinden?Geertims schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:51:
Hallo, ik heb iets raars. Afgelopen donderdag mijn nieuwe Tesla M3 afgehaald in Tilburg. Op zich een heel vreemd gebeuren aangezien mijn auto er niet stond. Na een half uur bleek dat mijn auto door iemand anders was meegenomen. Hoe dat kan snap ik nog steeds niet. Maar goed een aantal uren later werd mijn auto alsnog thuis afgeleverd. Als je er over nadenkt een bizar verhaal.
Maar eigenlijk gaat het daar niet over. Het instellen van de beide telefoons en sleutelcards ging prima. Ik zie ook mijn naam in het account. Dus dat klopt wel. Alleen ik kan niet bellen. De telefoon doet het niet. Niet verbonden zegt het scherm. Onder Bluetooth zie ik de auto wel staan in mijn telefoon. Maar kan dus niet bellen en verbinden lukt ook niet. Iemand een idee?
even opnieuw pairen?Geertims schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:51:
Hallo, ik heb iets raars. Afgelopen donderdag mijn nieuwe Tesla M3 afgehaald in Tilburg. Op zich een heel vreemd gebeuren aangezien mijn auto er niet stond. Na een half uur bleek dat mijn auto door iemand anders was meegenomen. Hoe dat kan snap ik nog steeds niet. Maar goed een aantal uren later werd mijn auto alsnog thuis afgeleverd. Als je er over nadenkt een bizar verhaal.
dus in de tesla telefoon vergeten etc. en dan opnieuw pairen.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
- Taro
- Niet online
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 04-02-2024 18:08 ]
Bij bluetooth zie je alle gekoppelde telefoons.Geertims schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:09:
En hoe doe ik dat? Telefoon vergeten
Daar op verwijderen klikken (en mogelijk voor de zekerheid ook op je telefoon)
Dan opnieuw zoeken.
De pairing code controleren. En dan (hopelijk) gaan met die banaan.
Mistlampen en garantietermijnen zijn anders tussen Model Y RWD vs LR.pauldaytona schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:33:
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Je moet even op het scherm van de auto, onder het bluetooth menu je telefoon koppelenGeertims schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:51:
https://www.tesla.com/own...979EF299F3A.html#D1E12436
Als het net zo'n Oris is als deze, kan ik je aanraden om het deel waar de kogels zitten goed extra in te vetten/ te oliën.chielmi schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:42:
Vandaag de trekhaak geplaatst bij mijn vrijdag afgehaalde M3. Was nog best een gepruts, ik had niet door dat je die draaiknop ook een stuk naar je toe moet draaien. Achteraf staat het wel in de handleiding maar de instructie had wel wat duidelijker gekund...
IK heb er ook zo één en erg veel gedoe iedere keer om hem te monteren/verwijderen, tot het invetten.
https://www.marktplaats.n...a-bmw-vag-tesla-en-andere
Ik betaal zelf, en heb al jaren het principe dat een auto 2000 euro aan afschrijving per jaar mag doen. En dat kan ook. Ik rij ongeveer 10k per jaar en vroeg me nu af, zou een model Y die ik nu nieuw koop, 20 jaar zonder te grote problemen meegaan?
Dat het saai is om nooit een andere te hebben snap ik. Maar houdt de MY het vol?
Rijd je vaak lange afstanden? Want dan gaat accudegradatie op een gegeven moment wel een rol spelen.pauldaytona schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:38:
Misschien een vreemde vraag voor velen hier die iedere paar jaar een nieuwe auto kopen/krijgen van de lease.
Ik betaal zelf, en heb al jaren het principe dat een auto 2000 euro aan afschrijving per jaar mag doen. En dat kan ook. Ik rij ongeveer 10k per jaar en vroeg me nu af, zou een model Y die ik nu nieuw koop, 20 jaar zonder te grote problemen meegaan?
Dat het saai is om nooit een andere te hebben snap ik. Maar houdt de MY het vol?
Op zich snap ik dat maar het werkt niet. Ik krijg de volgende melding:Mar.tin schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:19:
[...]
Je moet even op het scherm van de auto, onder het bluetooth menu je telefoon koppelen. Dit is een andere koppeling dan die van je sleutels, en kan je dus ook niet via de Tesla-App doen
.
https://www.tesla.com/own...979EF299F3A.html#D1E12436
:strip_exif()/f/image/bpv8HpEQlKlhRNijecNXxCQY.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan gebeurt er verder niks
Je bent de enige niet, zoiets is ook onze planning. Eerst nog een jaar of 4 door in de huidige auto (nu 12.5 jaar oud) en dan een EV.pauldaytona schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:38:
Misschien een vreemde vraag voor velen hier die iedere paar jaar een nieuwe auto kopen/krijgen van de lease.
Helaas weet momenteel niemand hoe lang een MY meegaat. Voor zo'n lange termijn is vooral de roestgevoeligheid een erg belangrijk thema. Daar kun je zelf wat aan doen:
- Gevoelige delen (onderstel, wielkasten) direct na aankoop behandelen.
- Binnen, in een liefst verwarmde, maar vooral goed geventileerde, garage stallen.
- Wielkasten beter afschermen. De spullen die deze kerel verkoop lijken wel wat: YouTube: Solution against rust Tesla Model Y!.
- Ondersteldelen direct na aankoop van een extra dikke laklaag voorzien.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
- Taro
- Niet online
/f/image/8xqlQU0Z8Kl8lkQkFJ2lUvLs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5aIKaQmTbfc4wSjTJKeQc8Xe.png?f=fotoalbum_large)
Volgens het eerste overzicht 6-10 km range kwijt, volgens het 2e overzicht 8,8 km. Ik vind het helemaal prima
Toch niets mis mee.Geertims schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:44:
[...]
Op zich snap ik dat maar het werkt niet. Ik krijg de volgende melding:
[Afbeelding]
Onderaan staat beginnen met zoeken. Daar op drukken. En zorgen dat de telefoon ontvankelijk is voor ontvangen. (zit in BT menu van je telefoon)
Dan zit hij vanzelf de naam van je telefoon. en dan de instructies volgen.
Heb je je telefoon ook in het bluetooth menu in de instellingen staan? Dan kun je in je auto kiezen voor "begin met zoeken" en dan zou hij je telefoon moeten vinden en/of in het bluetooth menu zou je dan je auto moeten zien.Geertims schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:44:
[...]
Op zich snap ik dat maar het werkt niet. Ik krijg de volgende melding:
[Afbeelding]
Klopt. Op zich niks mis mee ware het niet dat de knop nu zoeken niks doet. En er wordt dus niks gevonden. Ik kijk k morgen nog wel ff rustig.DarkSide schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:09:
[...]
Toch niets mis mee.
Onderaan staat beginnen met zoeken. Daar op drukken. En zorgen dat de telefoon ontvankelijk is voor ontvangen. (zit in BT menu van je telefoon)
Uiteindelijk is het gelukt door de telefoon bij Bluetooth open te laten staan. Toen werd de toon gevonden. Heel erg bedankt voor jullie inputDarkSide schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:09:
[...]
Toch niets mis mee.
Dat betekent dat je na 10 jaar (120 maanden) ca 100 km aan range kwijt bent. (Geen idee eigenlijk of je zo mag extrapoleren).Taro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:59:
Update ivm degradatie 2023 MY LR na 20.000 km en 10,5 maanden:
Volgens het eerste overzicht 6-10 km range kwijt, volgens het 2e overzicht 8,8 km. Ik vind het helemaal prima
En als je dan weet dat de gemiddelde leeftijd van personenauto's in NL nog hoger is (namelijk 11.4 jaar, cijfer van januari 2023), dan is dat best significant.
En dan ben jij er nog serieus mee bezig. Als je veel snellaadt, en ook nog vaak naar 100%, dan zal het nog een stuk sneller gaan.
- Taro
- Niet online
Nee, zo werkt dat niet, het vlakt na enkele jaren af. Met mijn vorige auto (M3P) had ik volgens mij na 3,5 jaar 8% degradatie (en daarmee reed ik sportief, dagelijks meerdere malen maximaal optrekken, etc.). Vermoedelijk is het na 10 jaar zo'n 12-15%.Andrehj schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:40:
[...]
Dat betekent dat je na 10 jaar (120 maanden) ca 100 km aan range kwijt bent. (Geen idee eigenlijk of je zo mag extrapoleren).
En als je dan weet dat de gemiddelde leeftijd van personenauto's in NL nog hoger is (namelijk 11.4 jaar, cijfer van januari 2023), dan is dat best significant.
En dan ben jij er nog serieus mee bezig. Als je veel snellaadt, en ook nog vaak naar 100%, dan zal het nog een stuk sneller gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 04-02-2024 19:46 ]
Snelladen naar 100%. Succes met vinden van gebruikers die dat vaak doen…. Ik heb het in 5 jaar nooit gedaan.Andrehj schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:40:
[...]
Dat betekent dat je na 10 jaar (120 maanden) ca 100 km aan range kwijt bent. (Geen idee eigenlijk of je zo mag extrapoleren).
Degradatie is nooit positief, maar een Tesla van 10 jaar oud zal vooral lokaal worden ingezet, woon-werk van max 50km en incidenteel voor een vakantie. Dat soort gebruik. Dan kan allemaal nog makkelijk ondanks de degradatie.
Waarom zou een auto van 10 jaar oud alleen nog maar lokaal worden ingezet? Niet iedereen kan of wil een nieuwe auto betalen. En die mensen willen ook een keer op vakantie.MooieMario schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:06:
Degradatie is nooit positief, maar een Tesla van 10 jaar oud zal vooral lokaal worden ingezet, woon-werk van max 50km en incidenteel voor een vakantie. Dat soort gebruik. Dan kan allemaal nog makkelijk ondanks de degradatie.
Hier gaat de caravan de komende zomer gewoon weer achter de dan 13 jaar oude benzine-auto en dan 1000 km naar het zuiden. Zou niet weten waarom dat niet kan.
Je vergelijkt een EV met een ICE? Volgens mij zit je op het verkeerde forumAndrehj schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:09:
[...]
Hier gaat de caravan de komende zomer gewoon weer achter de dan 13 jaar oude benzine-auto en dan 1000 km naar het zuiden. Zou niet weten waarom dat niet kan.
It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black
Kun je op 1 of andere manier achterhalen of een voorraad model y de byd blade batterij of de catl batterij heeft? Kan de verkoopmedewerker dat achterhalen? Zo nee ga ik maar gewoon bestellen en hopen op de byd
Nee, het gaat erom dat ik niet begrijp waarom een 10 jaar oude auto alleen nog maar voor lokale ritten gebruikt zou worden. Of dat een ICE of EV is maakt niet uit, behalve dan dat er nog erg weinig 10 jaar oude EV's zijn. Daarom dus het vergelijk met een (meer dan 10 jaar) oude ICE.Jochemp schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:18:
Je vergelijkt een EV met een ICE? Volgens mij zit je op het verkeerde forum
Dat zou kunnen op basis van het VIN nummer, maar het lijkt me sterk dat een medewerker die vrijgeeft of aan 'cherry picking' doet. Maar vragen kan je natuurlijk altijd!Dabba681 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:21:
Kun je op 1 of andere manier achterhalen of een voorraad model y de byd blade batterij of de catl batterij heeft? Kan de verkoopmedewerker dat achterhalen? Zo nee ga ik maar gewoon bestellen en hopen op de byd
It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black
- Taro
- Niet online
Degradatie is alleen relevant als je regelmatig de volledige maximale range nodig hebt voor een enkele rit.
Het is natuurlijk nog een beetje afwachten wat de nieuwere accu cellen doen. De eerste generatie EV’s is nu wel 10 jaar oud, maar die hadden de temperatuur management niet zo goed in orde.Taro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:43:
[...]
Nee, zo werkt dat niet, het vlakt na enkele jaren af. Met mijn vorige auto (M3P) had ik volgens mij na 3,5 jaar 8% degradatie (en daarmee reed ik sportief, dagelijks meerdere malen maximaal optrekken, etc.). Vermoedelijk is het na 10 jaar zo'n 12-15%.
Ik denk dat je wel goed zit met je schatting.
/f/image/2PVLCkzhoKsMTKM3dGlGxa81.png?f=fotoalbum_small)
Dit is een 2019 LR model 3. Dit valt me echt niets tegen. Let op: percentage an sich klopt niet omdat ik de auto pas kreeg na zo'n 2 jaar en ik dus de eerste 2 jaar niet in Teslamate heb (dus de usable (new) klopt niet en dus de procentuele degradatie ook niet). Totale degradatie als je uitgaat van 75kWh usable (new) is 8,6%.
Edit: en zie nu net bovenin de mogelijkheid om zelf 75 kWh op te geven. Naja
[ Voor 14% gewijzigd door Korvaag op 04-02-2024 21:06 ]
UNOX: The worst operating system
Lees maar eens wat meer studies, en kijk wat grafiekjes.Andrehj schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:40:
[...]
Snelladen lijkt heel weinig invloed te hebben.
Groot voordeel van Tesla is dat de degradatiedatie heel makkelijk te vinden is. Dat is bij de meeste merken anders, en dat heeft er ook mee te maken dat er gewoon minder auto’s rond rijden met hoge km standen.
Die doppen die ze in China hebben geleverd en hier niet? Volgens mij heeft het er juist mee te maken dat jij ze, los van een fake icoontje in je auto, ook mogelijk in het echt kunt krijgen. Met de beste intenties heb ik meegedacht..Oekol schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:14:
[...]
Heb je het bericht van mij wel gelezen? Heeft hier namelijk niets mee te maken.
Ik zou in jouw geval toch een diesel overwegen. Zeker zo’n goede ouwe zonder turbo, die halen allemaal 1mio km en zijn onverwoestbaar zo lang je zorgt dat er olie en water in zit.Andrehj schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:09:
[...]
Waarom zou een auto van 10 jaar oud alleen nog maar lokaal worden ingezet? Niet iedereen kan of wil een nieuwe auto betalen. En die mensen willen ook een keer op vakantie.
De argumenten en discussies die je hier naar voor brengt doen me denken aan de cafépraat die we hoorden toen we rond 1990 de turbo’s kregen.
‘Een 2.0 diesel met 90pk, dat kan toch nooit lang mee gaan. Die dingen zijn allemaal kapot bij 120.000km’
Zelfde zever met de downsizing. 200pk uit een 4 cilinder. ‘2 keer naar Frankrijk en de kleppen staan krom en cilinders zijn doorgebrand’
Je spreekt over gemiddeldes. Ja, de gemiddelde auto is ca 10 jaar oud, maar doet minder dan 15k per jaar. Daaruit leid ik af dat auto’s zowat afgedankt worden na 20 jaar en met 300k op de teller.
Veel EV’s van 20jaar zal je niet vinden, maar er zijn er wel met 300k op de teller die best bruikbaar zijn, en die nog een rondje mee kunnen.
Hier is er alvast eentje. YouTube: 302.000 Kilometer im Tesla Model 3. Kosten, Zustand, Akkucheck!
En hier nog eentje.
YouTube: 200k Tesla - Would You Buy One?
Voor wie zich afvraagt wanneer die tsunami aan M3's precies aan komt rijden, Autoblog geeft een indicatie:marvel27 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:15:
Anwb en Mistergreen verwachten dat er in 2024 zoveel M3's uit de zakelijke lease komen dat het de prijs van EV occasions enorm gaat drukken. Mistergreen voorspelt occasion M3's voor 300-350€ per maand bij 10k kms in private lease. Hoe realistisch is dit volgens jullie?
De eerste knotsgekke registratiemaand was in maart 2019. Er werden toen 2.187 Model 3’s op kenteken gezet. Een record, toen al. Een nieuwe piek werd bereikt in juni 2019 met 2.484 registraties. De volgende in september 2019 (5.786 registraties), november (3.980 registraties) en uiteindelijk december 2019 met maar liefst 11.563 registraties. Dat blijkt uit gegevens van de RDW, gevisualiseerd door Kentekenradar.
@Oekol schreef een tijdje geleden dit:Dabba681 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:21:
Misschien dat dit al eerder ergens in het topic staat, maar kan het zo snel met zoektermen niet vinden:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77864244
Wat bedoel je met een voorraadmodel? Ga je een nieuwe Y aanschaffen?
Ikzelf ga deze maand ook een nieuwe Y rwd bestellen en wil absoluut een Blade battery...
Ja, de mijne komt ook vrij komende september na 5 jaar. Dat was echt zo bizar veel dat ik niet eens uitleg kreeg over de auto: hier is je app, daar is een parkeerplaats, zoek de juiste maar. 100en m3’s. Paar keer tuuteren was wel voldoende om hem te vinden maar mijn god wat een rare tijd. De fiscale regels waren zó gunstig dat ik toen, en vooral nu, nog geen Seat Ibiza kon leasen voor minder. Daar heeft tesla in de laatste maanden van 2019 giga van geprofiteerd.marvel27 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:29:
[...]
Voor wie zich afvraagt wanneer die tsunami aan M3's precies aan komt rijden, Autoblog geeft een indicatie:
[...]
Nu krijg ik een soortgelijk dilemma: om de pijn enigszins te beperken móet ik voor een Model Y kiezen nu hij ‘maar’ 50k is. Tenminste, voor de opties en orde van grootte die ik wens (elektrisch, groter, automatische stoelen etc). Hoop dat het een beetje betere kwaliteit gaat zijn dan de m3 2019 want man man man… heb er goeie hoop op met de Juniper upgrade though.
Als je over de 10 jaar heen gaat, gaan hele andere dingen spelen. De batterij en aandrijflijn geloof ik wel, zeker met maar 10k km per jaar. Maar puur op leeftijd, als je over de 10 jaar gaat of zelfs richting 20, dan kunnen rubbers en plastics het gaan begeven. Tenminste, dat is mijn ervaring met een 15 jaar oude Volvo, de motor liep perfect maar om de 2 jaar rare defecten en dure reparaties. Slangetje van stuurbekrachtigingsoliereservoir stuk, dashboard dat uitviel, verwarming aan de passagierskant hield er mee op. Allemaal grote problemen veroorzaakt door lullige plastic of rubber onderdeeltjes die na zoveel jaar gewoon moe waren en het opgaven. Geen idee hoe dit bij Tesla gaat zijn, zoveel 10+ jaar oude modellen rijden er nog niet rond en is erg afhankelijk van type plastics en hoe deze belast worden.pauldaytona schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:38:
Veel vragen, bedankt voor het antwoord.
Peter
Ik zou in jouw geval zijn bericht en het bericht waar hij op reageerde nog eens lezen..Tommie12 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:28:
[...]
Ik zou in jouw geval toch een diesel overwegen. Zeker zo’n goede ouwe zonder turbo, die halen allemaal 1mio km en zijn onverwoestbaar zo lang je zorgt dat er olie en water in zit.
De argumenten en discussies die je hier naar voor brengt doen me denken aan de cafépraat die we hoorden toen we rond 1990 de turbo’s kregen.
‘Een 2.0 diesel met 90pk, dat kan toch nooit lang mee gaan. Die dingen zijn allemaal kapot bij 120.000km’
Zelfde zever met de downsizing. 200pk uit een 4 cilinder. ‘2 keer naar Frankrijk en de kleppen staan krom en cilinders zijn doorgebrand’
Je spreekt over gemiddeldes. Ja, de gemiddelde auto is ca 10 jaar oud, maar doet minder dan 15k per jaar. Daaruit leid ik af dat auto’s zowat afgedankt worden na 20 jaar en met 300k op de teller.
Veel EV’s van 20jaar zal je niet vinden, maar er zijn er wel met 300k op de teller die best bruikbaar zijn, en die nog een rondje mee kunnen.
Hier is er alvast eentje. YouTube: 302.000 Kilometer im Tesla Model 3. Kosten, Zustand, Akkucheck!
En hier nog eentje.
YouTube: 200k Tesla - Would You Buy One?
Zo'v70 d5 had ik ook, de dashboards van de rond 2002 gebouwde exemplaren gingen allemaal kapot door een slechte smd soldering, een man in oosterhout had daar een leuke bijverdienste aan. Maar behalve dat had ie geen dure reparaties met uiteindelijk 400K km.DaCoTa schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:52:
[...]
Als je over de 10 jaar heen gaat, gaan hele andere dingen spelen. De batterij en aandrijflijn geloof ik wel, zeker met maar 10k km per jaar. Maar puur op leeftijd, als je over de 10 jaar gaat of zelfs richting 20, dan kunnen rubbers en plastics het gaan begeven. Tenminste, dat is mijn ervaring met een 15 jaar oude Volvo, de motor liep perfect maar om de 2 jaar rare defecten en dure reparaties. Slangetje van stuurbekrachtigingsoliereservoir stuk, dashboard dat uitviel, verwarming aan de passagierskant hield er mee op. Allemaal grote problemen veroorzaakt door lullige plastic of rubber onderdeeltjes die na zoveel jaar gewoon moe waren en het opgaven. Geen idee hoe dit bij Tesla gaat zijn, zoveel 10+ jaar oude modellen rijden er nog niet rond en is erg afhankelijk van type plastics en hoe deze belast worden.
En o zo makkelijk te vinden bij Tesla zelf: https://www.tesla.com/nl_nl/support/connectivitypeerke 1960 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:00:
Wat is de waarde van het Premium Connectivity abonnement? Ofwel, hoe kan ik muziek luisteren met het standaard abonnement? Ik denk aan Spotify. Is fileinformatie alleen beschikbaar middels het Premium Abonnement?
Peter
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
https://www.tesla.com/nl_be/support/connectivitypeerke 1960 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:00:
Wat is de waarde van het Premium Connectivity abonnement? Ofwel, hoe kan ik muziek luisteren met het standaard abonnement? Ik denk aan Spotify. Is fileinformatie alleen beschikbaar middels het Premium Abonnement?
Peter
Dit al gelezen?
Navigatie houdt altijd rekening met files, maar de files (rode lijntjes) zijn niet zichtbaar op de kaarten op het scherm.
Spotify kan als je met je mobiel een hotspot op zet.
Maar zoals we allemaal weten is het geen lineaire extrapolatie.Andrehj schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:40:
[...]
Ik laad altijd naar 100%, snellaad gemiddeld een keertje per maand, en ik zit nu na 89.000km op 476 km bereik (van 499 nieuw, 2019 model).
Wat betekent dat?Opmerking: de upgrade van het trekhaakpakket voor Model Y ondersteunt geen extra uitgang voor een aanhangwagen.
Ongelukkige vertaling?, waarschijnlijk een vaste 12 volt voor een caravan?Slonzo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:36:
Op de Tesla shop krijg ik bij het MY trekhaakpakket te lezen:
[...]
Wat betekent dat?
Oké dat is top. Maar ik had er geen vraag over toch? Had het alleen over de visuele oplossing in de app en auto dat dat nu kan. Vrijwel iedereen heeft al andere doppen er onder en zo ook ik. In de app was 't alleen nog zilver.turkeyhakan schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:24:
[...]
Die doppen die ze in China hebben geleverd en hier niet? Volgens mij heeft het er juist mee te maken dat jij ze, los van een fake icoontje in je auto, ook mogelijk in het echt kunt krijgen. Met de beste intenties heb ik meegedacht..
Hmmm als ik even op de UK site kijk:pauldaytona schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:42:
Ongelukkige vertaling?, waarschijnlijk een vaste 12 volt voor een caravan?
Dat helpt mij niet echt verder, ik ben trekhaaknoobNote: Model Y Tow Package upgrade does not support trailer auxiliary output.
Kenteken bij de RDW inkloppen.Dabba681 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:21:
Misschien dat dit al eerder ergens in het topic staat, maar kan het zo snel met zoektermen niet vinden:
(drive electric for tesla)
[ Voor 7% gewijzigd door Dutchlimits op 04-02-2024 23:06 ]
Je kan precies niet zien wat jij doet en wat het doet. De tweede keer opent t de laadpoort maar de 1e keer?Dutchlimits schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:06:
Handige smartwatch app. Helaas wel een betaalde app. Maar voor als je snel je auto wilt bedienen zeker een optie.
(drive electric for tesla)
[YouTube: 4 februari 2024]
Bestaat zoiets ook voor Android?
[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 04-02-2024 23:11 ]
1e x commando (knopje laadpoort) 2e x bevestiging (kan aan of uit maar heb ik aan)Oekol schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:11:
[...]
Je kan precies niet zien wat jij doet en wat het doet. De tweede keer opent t de laadpoort maar de 1e keer?
dit is een android (samsung)
[ Voor 4% gewijzigd door Dutchlimits op 04-02-2024 23:12 ]
Ik heb even in de handleiding van de 3 en y gekeken, Tesla ondersteunt contacten 9-13 van een 13 polige connector niet. Waarschijnlijk omdat in de USA ze een 8 polige connector hebben, En daar de extra contacten niet hebben. Op 9-13 zit in Europa een 12 volt aansluiting voor het contactslot en een 12 volt aansluiting die alleen spanning heeft als contact aanstaat. Ook is er nog een contact waarmee de auto makkelijk weet of er een aanhnager angesloten is. In europa wordt er met caravans rondgereden, waar bv een koelkast inzit die mensen graag koud hebben als ze aankomen met fris bier en kaas. Dat kan dus met de aansluitingen 9-13, die tesla niet heeft.Slonzo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:01:
[...]
Hmmm als ik even op de UK site kijk:
[...]
Dat helpt mij niet echt verder, ik ben trekhaaknoob
Maar ik zag ook in een manual dat auto's met een loodaccu als laagspanningsaccu wel een vaste 12 volt hebben. Maar auto's met een lithium laagspanningsaccu niet. Die nieuwere dus. Of misschien fabrieksafhankelijk. Via Controls > Software > Additional Vehicle Information kan je zien wat voor laagspanningaccu erin zit.
kortom hang je er geen caravan aan, maakt het allemaal niks uit.
Dit topic is gesloten.
![]()
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.