Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 237 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.679.924 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07
WeeMau89 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:14:
[...]
Ik houd helaas wel van nieuwe spulletjes.
Als je een jaar verlengt zit je een jaar langer met oude spulletjes.
En dan, 3-4 jaar, later zit je weer een jaar langer met je Juniper terwijl er alweer een nieuwe upgrade is

Als je van nieuw houdt zou ik nooit wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:23

RvV

Klopt het trouwens dat er op die standaard 19" gemini set met Hankook banden maar iets van 6mm profiel zit? Ik dacht dat je altijd iets van 8mm op een nieuwe band hebt zitten. Nieuw zijn ze wel, DOT wk 49 van 2023. Of mijn meet apparaatje is stuk.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-06 22:57
The_Woesh schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:58:
[...]

Als je een jaar verlengd zit je een jaar langer met oude spulletjes.
En dan 3-4 jaar later zit je weer een jaar langer met je Juniper terwijl er alweer een nieuwe upgrade is

Als je van nieuw houd zou ik nooit wachten.
Knip

[ Voor 29% gewijzigd door Notna op 28-01-2024 23:19 . Reden: Ik snap het, maar er zijn andere manieren (DM bijv.) om dat te doen. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-06 23:30
RvV schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:06:
Klopt het trouwens dat er op die standaard 19" gemini set met Hankook banden maar iets van 6mm profiel zit? Ik dacht dat je altijd iets van 8mm op een nieuwe band hebt zitten. Nieuw zijn ze wel, DOT wk 49 van 2023. Of mijn meet apparaatje is stuk.
Klopt, ergens een dikke 6mm.
Michelin (en Conti) doet dat ook. Samenstelling van het rubber is anders dan vroeger en ze gaan best lang(er) mee. Aquaplanning zou een issue kunnen zijn maar niet volgens de reviews.

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07
Knip

[ Voor 110% gewijzigd door Notna op 28-01-2024 23:22 . Reden: Offtopic inderdaad (maar: https://youtu.be/px4XffMyWyo ) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
WeeMau89 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:14:
[...]

Prijs zal denk ik behoorlijk gelijk blijven. Bij M3 ook niet hoger geworden?

[...]
Geen idee of de 3 ook was gedaald in prijs, maar de Y is natuurlijk al behoorlijk gezakt waardoor de facelift mogelijk teruggaat naar "normaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-06 23:15
RvV schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:38:
[...]

Dat was het verschil tussen de oude 2019 model 3 en de Highland. Ik heb met Highland gereden en de huidige model Y en vond dat verschil niet echt merkbaar. Misschien als je er een Db meter naast zet om te meten. Zelfde verhaal met die nieuwe schokdempers. De Y ging nog soepeler over de dikke blokmarkering dan Highland.
Is dit een realistische beleving qua onderstel? Ik vond de vorige m3 bijna barbaars voor een luxe sportsedan. Huidige is gewoon goed! In mijn beleving is de my niet veel anders dan de vorige m3. Voor mij dé reden om te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik vind dit design veel beter passen bij de Y. Wordt die wat gestroomlijnder van. Mooi hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:23

RvV

synx6 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:12:
[...]

Is dit een realistische beleving qua onderstel? Ik vond de vorige m3 bijna barbaars voor een luxe sportsedan. Huidige is gewoon goed! In mijn beleving is de my niet veel anders dan de vorige m3. Voor mij dé reden om te wachten.
Ik heb bewust tijdens de proefritten precies dezelfde route genomen en wat putdeksels en andere slechte delen van het wegdek meegepakt. Ik weet niet of je een oude MY hebt gereden of een recente? Er is namelijk wel een keer een upgrade geweest met een "comfort-suspension". Daarnaast kan de bandenkeuze ook nog een rol spelen. Met een oude MY heb ik zelf nog nooit gereden.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:35:
[...]

Buiten alle zichtbare upgrades hoor je ook terug dat de cabine een stuk stiller is geworden. Minder windgeruis en zo. Lijkt me wel erg prettig en welkom :)
Windgeruis in mn mY is echt iets wat me tegenvalt. Op de snelweg constant.
Rubber laten vervangen maar hielp niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:32
Henvar schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:48:
[...]

Ja de meningen daarover lopen in dit topic altijd uiteen. De tijd staat niet stil en Tesla zal voor de Juniper ook vast weer een slag maken op dit gebied.

Dus persoonlijk, als de mogelijkheid er is, zal ik altijd wachten op de vernieuwde versie.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:42
Gr4mpyC3t schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:58:
[...]

Ja de meningen daarover lopen in dit topic altijd uiteen. De tijd staat niet stil en Tesla zal voor de Juniper ook vast weer een slag maken op dit gebied.

Dus persoonlijk, als de mogelijkheid er is, zal ik altijd wachten op de vernieuwde versie.
Die ik dan liefst eerst nog een maand of 6 laat rijpen voor de eerste kinderziektes en probleempjes weg zijn…..

Ach…. Eeuwige discussie. Mijn Tesla is een bedrijfsauto, dus ik was al behoorlijk tevreden dat ik die besteld kreeg met een redelijke leveringstermijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:32
Tommie12 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:01:
[...]

Die ik dan liefst eerst nog een maand of 6 laat rijpen voor de eerste kinderziektes en probleempjes weg zijn…..

Ach…. Eeuwige discussie. Mijn Tesla is een bedrijfsauto, dus ik was al behoorlijk tevreden dat ik die besteld kreeg met een redelijke leveringstermijn.
Helemaal eens, daarom in mijn reactie ook de nadruk op de persoonlijke afweging.

Ik heb ook een ‘oude’ Model 3. Ik wist dat Highland er aan kwam, maar geniet ontzettend van dit model.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:15

bert pit

asdasd

synx6 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:12:
[...]

Ik kan alleen maar vergelijken tussen mijn MY LR (Maart 2023) het het vernieuwde onderstel en een M3 LR uit 2019. Maar daar is toch een aanzienlijk verschil in comfort en door de dubbele voorramen is de MY ook veel stiller.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Bij mij sluit het raam van de bestuurdersstoel soms niet goed. Daar zou ik even naar kijken. Als het niet helemaal goed sluit dan hoor je geruis, anders niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:25
[...]

Lastige dat je met dit soort zaken altijd een stukje n=1 hebt gecombineerd met de soms diverse manieren van afleveren van Tesla :+

Onze Y (my23 rwd China) is dan weer enorm stil in mijn ervaring afgezet tegen eerdere auto’s.

Ik zou in ieder geval niet wachten (privé koper);
- ontbreken van stalks
- nieuwe looks spreken me niet aan (Octavia achterkant met generieke China voorkant)

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Scientific schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:01:
[...]

Het heet dan ook “bèta”. Het ontgaat mij compleet waarom mensen vele duizenden euro willen betalen voor bèta functionaliteit. Tesla is prijs-kwaliteit uitstekend, maar eens je FSD aanschaft is de prijs-kwaliteit verhouding niet meer goed en kan je beter naar een andere auto uitkijken. Tenzij je echt fan bent natuurlijk.
Tja, ik herhaal mijzelf maar in 2019 waren er al merken verder dan Tesla. En nu al helemaal.
Dus ja, in die tijd had je echt wel de verwachting mogen hebben dat een tech bedrijf als Tesla dit wel eventjes voor elkaar zou krijgen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
  • Laatst online: 20-02 17:28
Wachten of niet wachten blijft altijd een lastige keus. Ik heb per eind maart de wissel van oude leasewagen naar nieuwe. Nieuwe M3 RWD stond bovenaan de lijst, en na proefrit werd alleen maar bevestigd dat het een flinke verbetering was ten opzichte van onze M3 LR 2019, en een hele fijne volwassen auto. Verder vond ik hem veel fijner rijden dan de MY LR, waarmee ik aansluitend ben gaan rijden. Interieur is ook weer een forse stap vooruit. Maar het bleek achteraf niet voldoende: MY LR besteld. MY is al een stap vooruit ten opzichte van huidige auto en die ruimte (op vakantie stappen ook 2 kinderen in en gaan standaard een SUP en fiets mee).
Wacht je niet, dan heb je snel al een hele goede wagen. Wacht je wel, dan mag je langer rijden ‘ in het verleden’ voor een stap(je) vooruit……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
Gr4mpyC3t schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:58:
[...]

Noem me naïef , maar dat windgeruis ga je bij een forse SUV toch altijd hebben zeker op de autosnelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostdz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-02 20:05
beyazz06 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:12:
[...]

Geen idee of de 3 ook was gedaald in prijs, maar de Y is natuurlijk al behoorlijk gezakt waardoor de facelift mogelijk teruggaat naar "normaal".
Ik ben ook erg benieuwd naar de prijsstelling.. gevoelsmatig zou de nieuwe Y weer wat meer afstand moeten nemen van de 3.. dat ze nu gelijk geprijsd zijn lijkt me een tijdelijke situatie..
Aan de andere kant.. kan Tesla het risico nemen dat de Y weer buiten SEPP valt en daarmee wellicht een flinke potentiële kopersgroep laten schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
zwasie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:52:
[...]

Noem me naïef , maar dat windgeruis ga je bij een forse SUV toch altijd hebben zeker op de autosnelweg.
Dat heeft niks met een forse SUV te maken. Klassieke SUV is heel slecht op aerodynamisch gebied door al die naden, maar niet bij een Tesla die vrij glad is.

En zeker met de dubbele beglazing heb je met een goed afgewerkte Y amper last van direct windgeruis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 12:38
Tommie12 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:59:
[...]

Dat heeft niks met een forse SUV te maken. Klassieke SUV is heel slecht op aerodynamisch gebied door al die naden, maar niet bij een Tesla die vrij glad is.

En zeker met de dubbele beglazing heb je met een goed afgewerkte Y amper last van direct windgeruis.
Het is vooral het ontbreken van isolatie en dubbel glas hoor. Ook ouderwetse SUV’s kunnen extreem stil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-06 16:21
hantheman schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:42:
[...]

De vering is voor mij het grootste verschil, dat zoeft echt lekker in de M3 HL.
Verder inderdaad: Geventileerde stoelen, kleinere bezel rond het scherm, dubbel glas rondom dus stillere cabine, ledstrip, scherm voor de achterpassagiers, nieuwe voor en achterkant, ander stuur.

Dus nog een aardig lijstje en of je alles een verbetering wilt noemen is een 2de natuurlijk ;)
Is dat vergeleken met een 2023 M3 of met een 2019 M3?
Want de 2019 versie is echt wel nog een geval apart tov degene die er na kwamen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 09:33
carpebios schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:03:
[...]

Ze hebben het dus goedgekeurd, althans het begin is er.
Interessante video, worden zeker een aantal punten aangehaald die anders zijn dan in de U.S.

* Manouvres moeten bevestigd worden door de bestuurder, of minimaal 3 seconde voorafgaand zichtbaar zijn
* Geen autopilot boven de max snelheid van het land waar de auto zich bevind
* Acoustisch of haptisch signaal bij verandering van max snelheid
* Cabin camera verplicht voor oog detectie, moet hands-on en eyes-on
* Handdetectie beep tijden worden korter
* In file moet ruimte tussen linker baan en de andere banen aangehouden worden (rettungsgasse)
* Wellicht in een later stadium alleen eyes-on, dus geen hands-on nags
* Als alles goedgekeurd wordt (de regels en daarna Tesla FSD zelf), dan is het op zijn vroegst Jan 2025.

Ook interessante opmerking aan het einde, FSD is de U.S. wordt langzaam verder dichtgetimmerd. Daar is het: first do, then ask permission, en die permissions worden nu teruggedraaid. In de EU is het andersom, daar moet je eerst permission vragen en dan doen, en daar begint het super strict. Resultaat hiervan is dat het eindresultaat van dit alles de U.S. en de EU versies langzaam naar elkaar toe kruipen wat betreft vrijheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-06 11:37
Eigenlijk heb ik zo rond 1 juni een nieuwe (grotere) auto nodig. Het wordt sowieso een model Y. Zal wel lastig worden om dan al een Juniper te kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-06 22:46
Vraagje over mijn Model Y - RWD van 2 weken oud.
Over het algemeen vind ik de geluidsisolatie dik in orde. Maar als ik flink aan het sjeezen ben met tegenwind op de snelweg (+- 130-140 km/h) dan hoor ik soms een fluittoon. Het is heel lastig te localizeren waar het vandaan komt. Beetje geluid alsof je over een bierflesje blaast. Is dit misschien dat probleem met die kofferklep ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-06 22:20
Terranca schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:28:
Dit jaar voor het eerst met de Tesla naar wintersport, op zich al spannend met een SR+ met winterse temperaturen, maar nu schijnt het ook op sommige stukken verplicht te zijn sneeuwkettingen om te leggen of iig bij je te hebben. Heb de door Tesla aangeschreven Konig CG-9 103's op Amazon gekocht en kan ze altijd weer retour sturen mocht ik ze niet nodig hebben, maar wilde even jullie ervaring vragen.

Ik heb namelijk het idee dat als ik hier 10 meter mee ga rijden, ik m'n velgen wel meteen weer kan laten herspuiten want ik neem aan dat het op z'n minst een beetje roteert en daarmee de velgen helemaal kapot schuurt. Zou op het zicht eigenlijk zeggen dat een maatje kleiner beter had gepast... ik ga iig m'n best doen om het laatste stukje de berg op met iemand mee te rijden met een 4x4 (sowieso een goed idee) of een ski-bus te pakken, maar goed, mocht de nood toeslaan... benieuwd of iemand ervaring heeft.

[Afbeelding]

PS: Er zitten ook nog plastic dopjes bij om iig op de scharnierpunten nog een stukje plastic tussen de velg en de ketting te leggen, maar maak me eerder zorgen over de deling ketting die over de velg heen liggen.
Ben je inmiddels al op wintersport geweest? ben benieuwd naar jouw ervaringen als je ze nodig hebt gehad.
N.a.v. de foto en de reacties lijkt mij dat de aanbeveling van Tesla van de König kettingen nogal riskant is voor de velgen. Of maken die plastic dopjes toch het verschil? Op de fotos van Teslashop lijkt het wel wat te helpen. https://shop.tesla.com/nl_be/product/sneeuwkettingen-19_20_-model-y

Ik zit nu te kijken naar de loopvlak versie, maar die wordt weer niet aanbevolen door Tesla. 8)7 https://www.sneeuwkettingenwinkel.nl/product/konig-k-summit-xl-k55-loopvlak-sneeuwkettingen/ Ze zijn wel wat duurder maar lijken ook makkelijker in gebruik.
Iemand daar ervaring mee?

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 29-01-2024 11:03 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 12:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DaCoTa schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:39:
[...]

Dus alle Tesla's zonder interieurcamera krijgen nooit FSD. Dat is ook een mooie. "HW2.5 is voldoende" "HW3 is voldoende". Nee, nu ook interieurcamera.
Vanaf wanneer kregen ze interieurcamera's?

Sowieso,
vind ik niet stroken met FULL self driving. Dat moet hands-off kunnen en zonder oplettendheid van de bestuurder.

[ Voor 23% gewijzigd door Maasluip op 29-01-2024 10:56 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
Maasluip schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Dus alle Tesla's zonder interieurcamera krijgen nooit FSD. Dat is ook een mooie. "HW2.5 is voldoende" "HW3 is voldoende". Nee, nu ook interieurcamera.
Volgens mij altijd al. Mijn 2019 Model 3 had al een cabin camera (dacht ik, weet niet 100% zeker meer).

Toevoeging: https://electrek.co/2017/...-autopilot-tesla-network/

[ Voor 11% gewijzigd door DaCoTa op 29-01-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Lollercopter schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:46:
Vraagje over mijn Model Y - RWD van 2 weken oud.
Over het algemeen vind ik de geluidsisolatie dik in orde. Maar als ik flink aan het sjeezen ben met tegenwind op de snelweg (+- 130-140 km/h) dan hoor ik soms een fluittoon. Het is heel lastig te localizeren waar het vandaan komt. Beetje geluid alsof je over een bierflesje blaast. Is dit misschien dat probleem met die kofferklep ?
Servicerequest in schieten. Mijn auto fluit niet, ook niet bij hogere snelheden in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sunri5e schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:40:
Eigenlijk heb ik zo rond 1 juni een nieuwe (grotere) auto nodig. Het wordt sowieso een model Y. Zal wel lastig worden om dan al een Juniper te kunnen bestellen.
Dit is een simpele:

Ofwel wacht je tot Mei, en als de nieuwe er niet is, dan zijn er zeker voorraadmodellen met korting...
Of ... de nieuwe wordt aangekondigd, en dan kan je direct de koopknop induwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
[...]

Daar kan Tesla natuurlijk niks aan doen dat de EU dat nu als verplichting stelt. Technisch is het mogelijk, maar het mag dus niet.
Sowieso,
vind ik niet stroken met FULL self driving. Dat moet hands-off kunnen en zonder oplettendheid van de bestuurder.
In de video legt hij ook uit dat in de EU de naam zal moeten gewijzigd worden omdat het een level 2 driver assistance systeem is en dus niet volledig autonoom MAG zijn.

Hij geeft als grap dat Tesla het gewoon NFSD (not FSD) zou kunnen noemen in de EU om zo aan de regelgeving te voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eltron schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Ben je inmiddels al op wintersport geweest? ben benieuwd naar jouw ervaringen als je ze nodig hebt gehad.
N.a.v. de foto en de reacties lijkt mij dat de aanbeveling van Tesla van de König kettingen nogal riskant is voor de velgen. Of maken die plastic dopjes toch het verschil? Op de fotos van Teslashop lijkt het wel wat te helpen. https://shop.tesla.com/nl_be/product/sneeuwkettingen-19_20_-model-y

Ik zit nu te kijken naar de loopvlak versie, maar die wordt weer niet aanbevolen door Tesla. 8)7 https://www.sneeuwkettingenwinkel.nl/product/konig-k-summit-xl-k55-loopvlak-sneeuwkettingen/ Ze zijn wel wat duurder maar lijken ook makkelijker in gebruik.
Die loopvlak dingen verkoopt Tesla toch ook zelf? Tenminste, wel voor mijn 21 inch velgen. Ook 20 inch (voor de 3) dacht ik.

Dus dingen zijn prima, alleen wel kostbaar. Maar goed, als je elk jaar gaat is het wel een goede investering denk ik. Ook zijn die dingen wel makkelijk weer te verkopen.

(https://shop.tesla.com/nl...eeuwkettingen-21_-model-y en https://shop.tesla.com/nl...model-3---20_-performance)

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 29-01-2024 11:19 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 09:32
[...]

Sowieso,
Mijn HW2.5 auto heeft ook al een interieur camera. Lijkt overigens niets te doen (ook niet sinds de recente wijzigingen rondom AP strikes, dat is gewoon niet van toepassing bij HW2.5 auto's :+ ).
Kan bij live camera ook niet de interieurcamera aan klikken

[ Voor 3% gewijzigd door Smobbo op 29-01-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Mijn 3 heeft ook last van windgeruis. Deze is afkomstig uit het panoramadak waar beide dakdelen samen komen. Herkennen jullie dit en hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 21:33
this schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:24:
[...]

Is dat vergeleken met een 2023 M3 of met een 2019 M3?
Want de 2019 versie is echt wel nog een geval apart tov degene die er na kwamen.
Vergeleken met een 2023 demo Y die ik heb gereden na in de M3HL een proefrit gedaan te hebben.
De wegmarkeringen kwamen harder door in de Y en dit heb ik elders in dit topic ook gelezen. Is natuurlijk mijn subjectieve ervaring dus ga het vooral zelf proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Laatst online: 15-06 12:24
eltron schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Ik heb in 15 jaar wintersport nooit sneeuwkettingen nodig gehad. Wel (verplicht bij me), maar met goede winterbanden kom je een heel eind. Ik heb nu overigens de Konigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-06 21:00
Ik wil graag mijn recente ervaring delen en mijn verbazing uiten over de verkoopwaarde van mijn zakelijk aangeschafte Tesla Model 3 Long Range uit juni 2019. Destijds heb ik €60.367,50 betaald, inclusief specifieke opties zoals Pearl White lak, een wit interieur en standaard velgen. Mijn Tesla is ook uitgerust met de "Acceleration Boost" optie en heeft momenteel 144.000 kilometer op de teller.

De bijtelling van 4% loopt in juni af, en daarom was ik al aan het kijken naar een volgende Tesla. Ik dacht dat het handig zou zijn om mijn huidige auto te verkopen en een prijsopgave bij de ANWB te doen voor meer als indicatie.

Vandaag ontving ik echter een prijsopgave van €16.462,- inclusief BTW van de ANWB verkoopsite. Dit heeft mij behoorlijk verrast, want ik had gehoopt dat de waarde op zijn minst boven de €20.000 zou liggen. Ik besef echter dat de markt voor elektrische auto's momenteel wordt beïnvloed door onduidelijke wetgeving over wegenbelasting en een verwachte toename van beschikbare Tesla's dit jaar.

Deze ervaring heeft me doen nadenken over mijn toekomstige autokeuzes. Ik overweeg nu om mijn huidige Tesla gewoon uit te rijden en in de toekomst wellicht voor lease te kiezen, gezien de onzekerheden en prijsschommelingen in de markt.

Ik begrijp dat de ANWB wellicht niet de hoogste prijs biedt, maar ik ben nu benieuwd naar de ervaringen van andere Tesla-eigenaren en hoe zij omgaan met de waardebepaling van hun Tesla of andere elektrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-05 08:45
Hunkaroglu schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:28:
Ik wil graag mijn recente ervaring delen en mijn verbazing uiten over de verkoopwaarde van mijn zakelijk aangeschafte Tesla Model 3 Long Range uit juni 2019. Destijds heb ik €60.367,50 betaald, inclusief specifieke opties zoals Pearl White lak, een wit interieur en standaard velgen. Mijn Tesla is ook uitgerust met de "Acceleration Boost" optie en heeft momenteel 144.000 kilometer op de teller.

De bijtelling van 4% loopt in juni af, en daarom was ik al aan het kijken naar een volgende Tesla. Ik dacht dat het handig zou zijn om mijn huidige auto te verkopen en een prijsopgave bij de ANWB te doen voor meer als indicatie.

Vandaag ontving ik echter een prijsopgave van €16.462,- inclusief BTW van de ANWB verkoopsite. Dit heeft mij behoorlijk verrast, want ik had gehoopt dat de waarde op zijn minst boven de €20.000 zou liggen. Ik besef echter dat de markt voor elektrische auto's momenteel wordt beïnvloed door onduidelijke wetgeving over wegenbelasting en een verwachte toename van beschikbare Tesla's dit jaar.

Deze ervaring heeft me doen nadenken over mijn toekomstige autokeuzes. Ik overweeg nu om mijn huidige Tesla gewoon uit te rijden en in de toekomst wellicht voor lease te kiezen, gezien de onzekerheden en prijsschommelingen in de markt.

Ik begrijp dat de ANWB wellicht niet de hoogste prijs biedt, maar ik ben nu benieuwd naar de ervaringen van andere Tesla-eigenaren en hoe zij omgaan met de waardebepaling van hun Tesla of andere elektrische auto's.
Ik denk dat je vooral moet beseffen dat tesla's niet in splendid isolation hun waarde zullen verliezen. Als Tesla's in prijs zakken nemen ze de rest van de markt mee en het zal ook weeslag hebben op de benzinewagens.

Overigens kom ik jouw auto op internet als occasion niet tegen voor minder dan € 26.000 euro... Mijn eigen model 3 (115.000k, LR en geen andere opties) zou me ook zo'n € 26.000 kosten als ik em overneem van de lease maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Dat lijkt me een erg lage prijs. Toen ik drie jaar geleden mijn eerste EV wilde kopen vond ik de inruil van mijn Kia Niro ook te laag. Dat was circa 14.500 en heb ik het laten gaan. Twee jaar later kreeg ik er 18.500 voor! Dit zonder nieuwe aankoop, want dat werd een MY.

Ik wil maar zeggen het is een markt in beweging. En ik weet zeker dat je er een hogere prijs voor kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeMau89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-05 19:38
MooieMario schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:31:
Wachten of niet wachten blijft altijd een lastige keus. Ik heb per eind maart de wissel van oude leasewagen naar nieuwe. Nieuwe M3 RWD stond bovenaan de lijst, en na proefrit werd alleen maar bevestigd dat het een flinke verbetering was ten opzichte van onze M3 LR 2019, en een hele fijne volwassen auto. Verder vond ik hem veel fijner rijden dan de MY LR, waarmee ik aansluitend ben gaan rijden. Interieur is ook weer een forse stap vooruit. Maar het bleek achteraf niet voldoende: MY LR besteld. MY is al een stap vooruit ten opzichte van huidige auto en die ruimte (op vakantie stappen ook 2 kinderen in en gaan standaard een SUP en fiets mee).
Wacht je niet, dan heb je snel al een hele goede wagen. Wacht je wel, dan mag je langer rijden ‘ in het verleden’ voor een stap(je) vooruit……
Ene moment denk ik dat ik me niet moet aanstellen en gewoon huidige Y moet bestellen, andere kant bent ik toch benieuwd naar nieuwe model Y. We rijden nu een 2020 Toyota Corolla Premium, wat echt een prima auto is, en absoluut geen straf om nog even door te rijden. :-)
Maar ik hoop eigelijk dat gewoon dit kwartaal aankondiging doen van Juniper, en dan in Q3 leveringen starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Aurelium schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Ik denk dat je vooral moet beseffen dat tesla's niet in splendid isolation hun waarde zullen verliezen. Als Tesla's in prijs zakken nemen ze de rest van de markt mee en het zal ook weeslag hebben op de benzinewagens.

Overigens kom ik jouw auto op internet als occasion niet tegen voor minder dan € 26.000 euro... Mijn eigen model 3 (115.000k, LR en geen andere opties) zou me ook zo'n € 26.000 kosten als ik em overneem van de lease maatschappij.
bert pit schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:55:
[...]

Dat lijkt me een erg lage prijs. Toen ik drie jaar geleden mijn eerste EV wilde kopen vond ik de inruil van mijn Kia Niro ook te laag. Dat was circa 14.500 en heb ik het laten gaan. Twee jaar later kreeg ik er 18.500 voor! Dit zonder nieuwe aankoop, want dat werd een MY.

Ik wil maar zeggen het is een markt in beweging. En ik weet zeker dat je er een hogere prijs voor kunt krijgen.
Dat denk ik ook. Ik wacht het wel af. Ben benieuwd wat de prijs komende maanden gaat doen, vooral omdat er naar verwachting meerdere Tesla Model 3's als occasions zullen worden aangeboden. Het verschil tussen de bijtellingstarieven van 22% en 4% is aanzienlijk, dus dat kan zeker van invloed zijn op de waarde van elektrische auto's op de tweedehandsmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 09:27

killercow

eth0

Hunkaroglu schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:16:
[...]

[...]

Dat denk ik ook. Ik wacht het wel af. Ben benieuwd wat de prijs komende maanden gaat doen, vooral omdat er naar verwachting meerdere Tesla Model 3's als occasions zullen worden aangeboden. Het verschil tussen de bijtellingstarieven van 22% en 4% is aanzienlijk, dus dat kan zeker van invloed zijn op de waarde van elektrische auto's op de tweedehandsmarkt.
Ik wacht juist tot de eind-jaar hetze losbarst. Op dat moment zijn er zo veel model 3's die uit de lease moeten ivm de bijtelling dat je voor een prikkie er een kunt aanschaffen, of je eigen naar prive kunt overdoen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:46

Vind dit best wel een normale prijs eigenlijk die ANWB biedt. Het blijven handelsprijzen maar het is in lijn met wat men voor soortgelijke 3-series of C-klasses zou krijgen met dezelfde initiële waarde, bouwjaar en km-stand. Tijdens de afgelopen jaren zijn de tweedehandsprijzen belachelijk hoog geweest, nu is dat weer een beetje aan het normaliseren (pre-covid). Een nieuwe auto bij de eerste eigenaar schrijft gewoon enorm hard af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:17:
[...]

Die loopvlak dingen verkoopt Tesla toch ook zelf? Tenminste, wel voor mijn 21 inch velgen. Ook 20 inch (voor de 3) dacht ik.

Dus dingen zijn prima, alleen wel kostbaar. Maar goed, als je elk jaar gaat is het wel een goede investering denk ik. Ook zijn die dingen wel makkelijk weer te verkopen.

(https://shop.tesla.com/nl...eeuwkettingen-21_-model-y en https://shop.tesla.com/nl...model-3---20_-performance)
Volgens de handleiding is deze inderdaad voor de 21inch wielen, maar ik heb de MY LR met 19inch besteld (ivm meer comfort en range). Dan beveelt de handleiding de König XG-12 PRO SIZE 252 aan.
Maar gezien krasrisico lijken mij de loopvlakkettingen dan beter en gezien die ook voor de 21inch worden aanbevolen zal dat ook voor 19inch wel prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
killercow schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:24:
[...]

Ik wacht juist tot de eind-jaar hetze losbarst. Op dat moment zijn er zo veel model 3's die uit de lease moeten ivm de bijtelling dat je voor een prikkie er een kunt aanschaffen, of je eigen naar prive kunt overdoen.
Kan je eens een advertentie delen van zo'n prikkie? Ik zie ze namelijk niet en vind het 2e hands aanbod juist aan de erg hoge kant.

-edit- je had het over einde jaar, niet goed gelezen, excuus.

[ Voor 12% gewijzigd door Aurelium op 29-01-2024 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
[...]

Dan ga je er vanuit dat ze in Nederland blijven. Dat is (ook met verschillende subsidies in de EU) natuurlijk niet vanzelfsprekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eltron schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Volgens de handleiding is deze inderdaad voor de 21inch wielen, maar ik heb de MY LR met 19inch besteld (ivm meer comfort en range). Dan beveelt de handleiding de König XG-12 PRO SIZE 252 aan.
Maar gezien krasrisico lijken mij de loopvlakkettingen dan beter en gezien die ook voor de 21inch worden aanbevolen zal dat ook voor 19inch wel prima zijn.
Ja, het is niet zozeer dat ze die loopvlak dingen afraden. Het is meer dat die andere de standaard is, en ook het model dat ze zelf verkopen. In Duitsland zijn ze ook wel wat voordeliger te krijgen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
[...]

We zijn de 2019 leasing toch al gepasseerd? De meeste leasings (in Belgie toch) zijn op 4j, dus de 2019 leasings zouden nu al op de markt moeten gekomen zijn.
Hebben we daar enige impact van gemerkt? Nee toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

this schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:25:
[...]

We zijn de 2019 leasing toch al gepasseerd? De meeste leasings (in Belgie toch) zijn op 4j, dus de 2019 leasings zouden nu al op de markt moeten gekomen zijn.
Allemaal verlengd. Ik mag nog tot begin 2025.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
Jeroenneman schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Bij mij ook verlengd, maar dat is volgens mij een kostenbesparingsmaatregel vanuit het bedrijf geweest. Waarom zeg je dat ze allemaal verlengd zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 09:32
[...]

Bijtelling staat voor 5 jaar vast. Dus de meerderheid zal wel verlengd hebben (ik ook :+ ). Dus de komende tijd gaan ze op de markt komen. Eind Q1 2019 kwamen de eerste LR's en in Q2 de eerste SR+, toen in Q4 natuurlijk de gekte met de direct vanaf de boot komende berg ;) .
Dat komt dus allemaal begin volgend jaar op de markt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooieMario
  • Laatst online: 20-02 17:28
[...]

In NL is in veel gevallen de leasetermijn al verschoven naar 5 jaar, en waar niet hebben de berijders zelf om verlenging gevraagd: de volle 5 jaar profiteren van maar 4% bijtelling. Al die voertuigen gaan vanaf nu weer op de markt komen met een gigantische piek in december (in 2019 zijn er in Nederland 30.000 M3’s op kenteken gezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-06 10:29
[...]

Hier ook verlengd, je mag max 5 jaar op deze 4% regeling. Dus de M3P kost iets 25-100 euro pm. daarom zullen veel mensen hun max tijd lijn gebruiken. Onze standaard lease tijd is 3 jaar, die je tot max 5 mag verlengen.

Denk dat vanwege de kosten zoveel mogelijk mensen hun 2019 auto zullen verlengen

EDIT: spuit 11 na Mario hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Aurelium schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Bij mij ook verlengd, maar dat is volgens mij een kostenbesparingsmaatregel vanuit het bedrijf geweest. Waarom zeg je dat ze allemaal verlengd zijn?
Financieel zeer gunstig voor de berijder en voor het bedrijf. ALD boodt het zelf aan, omdat ze zoveel klanten hadden die hetzelfde vroegen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Met zo'n bod op papier kun je hem ook heel goedkoop overhevelen naar prive. Dan kun je daarna alle zakelijke kilometers voor EUR 0,23 per km belastingvrij declareren en heb je helemaal geen bijtelling meer. Als de auto nog prima is, gewoon lekker door rijden op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
[...]

Het overnemen naar prive vanuit een eenmanszaak is ook niet zomaar dat je kan doen. Maar dat is een andere kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 09:27

killercow

eth0

[...]

De bijtelling geldt voor 5 jaar, en de zakelijke afschrijving is dat vaak ook, kortom, bij de mega-leveringen van nov/dec 2019 kun je verwachten dat de 2de hands prijzen in nov/dec 2024 hard zakken.

Dit zelfde zag je bij de Plugin volvo v60s, die rond die tijd een paar duizend minder "waard" waren dan enkele maanden ervoor en erna. zo'n 20k in augustus, zo'n 15k in december, en weer 19k in mei het jaar erop.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:26

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
FSD prijsverhoging incoming?

De documentatie waaruit dit blijkt: https://unece.org/sites/d...2024-01/GRVA-18-07r2e.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door spartacusNLD op 29-01-2024 15:14 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:12
GeeMoney schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:22:
[...]
Het is vooral het ontbreken van isolatie en dubbel glas hoor. Ook ouderwetse SUV’s kunnen extreem stil zijn.
Ach, kom. Met dank aan hun doorgedreven aerodynamica, veronderstel ik dan ? Soms denk ik dat de automerken al hun aerodynamici zelfs hebben uitgemoord. De auto's/SUV's dezer dagen met een begin van stroomlijn zijn (héél) zeldzaam geworden. Onder het motto "laat ons ze maar lekker blokvormig maken, wie maalt er nu nog om stroomlijn". Welnu, geen stroomlijn = extra turbulentie = extra lawaai. Noem mij één "ouderwetse" SUV met een gladde onderkant, om maar alvast dáármee te beginnen.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-06 15:20
[...]

Hier met 6 maanden verlengd (eind juni), met optie voor nog eens 6 maanden. Zit dan op 5 jaar max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
flupp schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:17:
[...]

Ach, kom. Met dank aan hun doorgedreven aerodynamica, veronderstel ik dan ? Soms denk ik dat de automerken al hun aerodynamici zelfs hebben uitgemoord. De auto's/SUV's dezer dagen met een begin van stroomlijn zijn (héél) zeldzaam geworden. Onder het motto "laat ons ze maar lekker blokvormig maken, wie maalt er nu nog om stroomlijn". Welnu, geen stroomlijn = extra turbulentie = extra lawaai. Noem mij één "ouderwetse" SUV met een gladde onderkant, om maar alvast dáármee te beginnen.
Ik denk dat je zijn bericht verkeerd gelezen hebt. Er staat namelijk in dat ondanks dat de aerodynamica van die oudere SUV's allemaal veel slechter zijn dan die van de MY, de oudere SUV's wel een pak stiller kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Bericht van algemeen nut:
Het is intussen duidelijk dat de leasings van de 2019 M3 in de meeste gevallen naar 5j verlengd zijn.
Je hoeft het niet keer op keer te herhalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Aurelium schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Kan je eens een advertentie delen van zo'n prikkie? Ik zie ze namelijk niet en vind het 2e hands aanbod juist aan de erg hoge kant.

-edit- je had het over einde jaar, niet goed gelezen, excuus.
Ik vermoed dat een heel groot deel vanuit de leasemarkt komt. Die hebben een afschrijvingsmodel en een risicofactor. Maar die afschrijving komt natuurlijk in geen velden of wegen overeen met de begrootte afschrijving. Dit, omdat de prijzen van de M3 sinds 2019 in plaats van circa 3% omhoog, circa 3 % omlaag zijn gegaan. Per jaar wel te verstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
MooieMario schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:31:
[...]
In NL is in veel gevallen de leasetermijn al verschoven naar 5 jaar, en waar niet hebben de berijders zelf om verlenging gevraagd: de volle 5 jaar profiteren van maar 4% bijtelling. Al die voertuigen gaan vanaf nu weer op de markt komen met een gigantische piek in december (in 2019 zijn er in Nederland 30.000 M3’s op kenteken gezet).
Behalve die 30.000 Tesla's zijn er ook ca. 30.000 andere EV in 2019 in NL geleverd. Daarvoor geldt hetzelfde, dat daar ook in 2024 de lage bijtelling van verloopt.
En daar komt dan nog bij dat als de nieuwprijs lager is dan 45K je nu nog subsidie op de occasion kunt krijgen.
Die zullen dus nog wat aantrekkelijker in de markt liggen. Wordt een complexe en lastig te voorspellen situatie wat het gecombineerde effect van al die overheidsmaatregelen op de 2e handsmarkt gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
eltron schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:05:
[...]

Behalve die 30.000 Tesla's zijn er ook ca. 30.000 andere EV in 2019 in NL geleverd. Daarvoor geldt hetzelfde, dat daar ook in 2024 de lage bijtelling van verloopt.
En daar komt dan nog bij dat als de nieuwprijs lager is dan 45K je nu nog subsidie op de occasion kunt krijgen.
Die zullen dus nog wat aantrekkelijker in de markt liggen. Wordt een complexe en lastig te voorspellen situatie wat het gecombineerde effect van al die overheidsmaatregelen op de 2e handsmarkt gaat zijn.
En als de prijzen in NL al te laag zakken, dan zullen er wel bedrijven op springen om deze te gaan exporteren (maar die willen ook iets verdienen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:57

MrScratch

I am rubber, you are glue

January 2025! Hoera! Ik heb sinds September 2019 FSD gehad en heb mijn huidige auto tot September 2024. Net paar maandjes te kort. Hoe ironisch.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 18:52
MrScratch schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:11:
[...]

January 2025! Hoera! Ik heb sinds September 2019 FSD gehad en heb mijn huidige auto tot September 2024. Net paar maandjes te kort. Hoe ironisch.
Same :+, maar hier is het gedeelde smart omdat ik de auto heb overgenomen van een collega :P

@Hunkaroglu en @Aurelium
Dat is wel een enorm verschil zeg. Mijn model 3 heeft nagenoeg de kilometerstand en specs (qua cataloguswaarde) van die van @Hunkaroglu. Ik zit ook heel hard te twijfelen wat ik moet gaan doen bij aflopen van dit contract, maar als ik hem voor 16.500 zou kunnen overnemen dan doe ik dat meteen denk ik. Boven de 20.000 euro wordt het me te duur.

[ Voor 34% gewijzigd door Korvaag op 29-01-2024 16:23 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Jeroenneman schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Alsof dat bij "alle" leasemaatschappijen mogelijk is (naast een vaststaande km-restrictie en ex-Tesla rijders die zijn afgeknapt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Onze Ioniq mocht zelfs naar 7 jaar worden verlengd. Doen we niet. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Maurice- schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:26:
[...]

Alsof dat bij "alle" leasemaatschappijen mogelijk is (naast een vaststaande km-restrictie en ex-Tesla rijders die zijn afgeknapt).
Bij de meeste wel volgens mij. Ken in ieder geval wel meer vrienden die voordelig nog hun 2019 model blijven rijden (Kona/Niro).

Iedereen roept altijd dat er zoveel mensen zouden zijn afgeknapt op Tesla, maar dit is de realiteit:
https://www.businesswire....ot-Pursuit-ACSI-Data-Show

Toyota op 84/100 punten, Tesla gelijk met Lexus op 83/100.

Zou je niet zeggen met de hoeveelheid azijn die hier af en toe wordt ingenomen, maar eigenlijk zijn veruit de meeste eigenaren erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:23
Jeroenneman schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:41:
Zou je niet zeggen met de hoeveelheid azijn die hier af en toe wordt ingenomen, maar eigenlijk zijn veruit de meeste eigenaren erg tevreden.
Tsja, men komt hier niet elke dag om te zeggen dat men in zo'n geweldige auto rijdt, het is veel gebruikelijker om te klagen dat je hok het weer eens niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Hoe zit het eigenlijk voor een model 3 uit maart 2019? Ga ik nu per maart 24 een hogere bijtelling betalen? Of gaat dat pas vanaf 1 januari 25 in werking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Aurelium schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:19:
Hoe zit het eigenlijk voor een model 3 uit maart 2019? Ga ik nu per maart 24 een hogere bijtelling betalen? Of gaat dat pas vanaf 1 januari 25 in werking?
Meer iets voor Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 maar per 1 april ga je 22% betalen over de cataloguswaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zag al even de Tesla sneeuwkettingen langskomen maar zijn er nog voordelige alternatieven in de markt voor de MYP?

500 euro voor kettingen die ik nooit ga gebruiken vind ik beetje gortig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Aurelium schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:19:
Per april gaat dat in. En dus is nu moment om nieuwe te bestellen want die zijn inmiddels een stuk goedkoper. Scheelt in de lease en in de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Zitten er in de huidige model Y nu gekleurde led strip/strips op het dashboard?
Dus ik bedoel niet de aankomende Juniper.
Ik las er iets over (een kleine update) inclusief het verwijderen van de houtlook strips... Maar zag het vorige week in de showroom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:29
Sethro schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:24:
Ik zag al even de Tesla sneeuwkettingen langskomen maar zijn er nog voordelige alternatieven in de markt voor de MYP?

Inmiddels verzamel ik sneeuwkettingen aangezien ik bij iedere nieuwe auto nieuwe kettingen heb genomen. Heeft iets maken met velgen die telkens groter worden.
Meeste exemplaren zijn nieuw en ongebruikt aangezien ik ze ook al heel lang niet meer nodig heb gehad.

Zou dit wat zijn?
Daar heb ik van het weekend nog in de winkel bij staan kijken en ze zijn iets van 60 euro.
Online zie ik ze voor 80.

https://autosock.nl/products/autosock-high-performance-697

EDIT: Hier zelfs 50 euro.
https://www.dodehoekstick...fDPw0yPG33ohoCiVwQAvD_BwE

YouTube: Best Snow Chains For Your TESLA (Does the AUTOSOCK Work?)

YouTube: Rear Wheel Installation and Driving of AutoSock, the Original Snow Sock

[ Voor 27% gewijzigd door RaRo74 op 29-01-2024 17:43 ]

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11:38
Allewijn schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:34:
Ik las er iets over (een kleine update) inclusief het verwijderen van de houtlook strips... Maar zag het vorige week in de showroom niet.
Volgens mij niet.

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Er is een mini facelift van de Model Y in China. Dat is alleen wat kleine interieur dingen en niet Juniper. Ik denk niet dat die naar de EU komt. De reden van deze wijzigingen is me ook niet duidelijk, wellicht spreekt dit meer aan voor de Chinese markt?

https://twitter.com/xiaoteshushu/status/1708276147346452952

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
DaCoTa schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:45:
[...]

Er is een mini facelift van de Model Y in China. Dat is alleen wat kleine interieur dingen en niet Juniper. Ik denk niet dat die naar de EU komt. De reden van deze wijzigingen is me ook niet duidelijk, wellicht spreekt dit meer aan voor de Chinese markt?

https://twitter.com/xiaoteshushu/status/1708276147346452952
Aha alleen China...
Ik had het ook wel leuk gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Neen, geen led strips.
Bij zwarte zetels krijg je houtimitatie en bij witte zetels horen witte strips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-06 19:23
We willen deze zomer richting Schotland gaan met onze 3 (met matrix koplampen). Ik zag dit staan in de handleiding:

Opmerking
De koplampen hoeven niet te worden afgesteld wanneer u tijdelijk rijdt in een regio met tegengestelde rijrichting (bijvoorbeeld wanneer u rijdt in een regio met rechts verkeer en vervolgens in een regio met links verkeer).

Klopt dit, dat deze zich aanpast naar links rijden op basis van locatie? Iemand dit al ervaren?

En ja, ik heb al even gezocht hier, maar met termen zoals links rijden gaat 300 pagina’s opleveren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

RaRo74 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:36:
Zou dit wat zijn?
Daar heb ik van het weekend nog in de winkel bij staan kijken en ze zijn iets van 60 euro.
Die Autosock werkt goed, online heb ik al een hoop positieve reviews gezien, en 1 van mijn buren heeft ze ook. Unaniem positief ontvangen :) Je mag er wel enkel op sneeuw mee rijden; als je stukken asfalt meeneemt dan scheuren ze snel. Ik ga ze waarschijnlijk ook aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Thx!

Eigenlijk zou je zeggen dat een goede winterband net zo goed of zelfs beter werkt.
Maar iemand zal er wel over nagedacht hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bakkerty
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-06 16:15
*Let op! In Oostenrijk mag AutoSock wel gebruikt worden, maar niet als alternatief wanneer er sprake is van een kettingplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-06 13:07

Impry

Rallymedia.nl

Tommie12 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:48:
[...]

Neen, geen led strips.
Bij zwarte zetels krijg je houtimitatie en bij witte zetels horen witte strips.
Het is geen imitatiehout. Het is houtfineer.
Een dun gesneden laagje hout, verlijmd op een ander stevig materiaal. Zie je ook vaak bij meubels. Vaak juist een heel mooi stuk hout qua print/weinig noesten.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Sethro schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:24:

Valt mee hoor, als je even zoekt vind je ze voor ca 350 (Duitsland) en als je de restwaarde na 4 of 5 jaar (niet) gebruik, er af trekt, ben je voor bescheiden bedrag per jaar klaar.
Wintersport zie ik dan toch als hobby die wel wat mag kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-03 17:27
Allewijn schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:45:
[...]

Aha alleen China...
Ik had het ook wel leuk gevonden!
Ja, kleine update daar. Naast de interieurwijziging krijg je daar ook standaard zwarte wieldoppen op de Y en is vreemd genoeg de 0-100 snelheid wat verbeterd. Zo ontstaan er wel steeds meer verschillen tussen dezelfde modellen in verschillende werelddelen (dit op Chinese model, HW4 op Amerikaans model, Blade accu's uit Berlijn).

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:37
Romius schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:51:
We willen deze zomer richting Schotland gaan met onze 3 (met matrix koplampen). Ik zag dit staan in de handleiding:

Opmerking
De koplampen hoeven niet te worden afgesteld wanneer u tijdelijk rijdt in een regio met tegengestelde rijrichting (bijvoorbeeld wanneer u rijdt in een regio met rechts verkeer en vervolgens in een regio met links verkeer).
Dat komt omdat de koplampen van Tesla's al zodanig vaak uitermate verblindend zijn dat die ene extra toch niet opvalt. ;(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
RaRo74 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:36:
[...]

Inmiddels verzamel ik sneeuwkettingen aangezien ik bij iedere nieuwe auto nieuwe kettingen heb genomen. Heeft iets maken met velgen die telkens groter worden.
Meeste exemplaren zijn nieuw en ongebruikt aangezien ik ze ook al heel lang niet meer nodig heb gehad.

Zou dit wat zijn?

https://autosock.nl/products/autosock-high-performance-697

EDIT: Hier zelfs 50 euro.
https://www.dodehoekstick...fDPw0yPG33ohoCiVwQAvD_BwE

YouTube: Best Snow Chains For Your TESLA (Does the AUTOSOCK Work?)

YouTube: Rear Wheel Installation and Driving of AutoSock, the Original Snow Sock
Ik vraag me echt af hoeveel dit toevoegt tov winterbanden met goed profiel op 4x4 auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Sethro schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:37:
[...]
Ik vraag me echt af hoeveel dit toevoegt tov winterbanden met goed profiel op 4x4 auto.
dat is vrij simpel, dan mag je onder winterse omstandigheden bepaalde wegen en passen niet op of af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
eltron schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:38:
[...]

Valt mee hoor, als je even zoekt vind je ze voor ca 350 (Duitsland) en als je de restwaarde na 4 of 5 jaar (niet) gebruik, er af trekt, ben je voor bescheiden bedrag per jaar klaar.
Wintersport zie ik dan toch als hobby die wel wat mag kosten.
Ja zo kun je het ook zien en wil ik het ook vaak zien. Alleen in dit geval voelt het toch als verkwisting. Dit jaar heb ik ze sowieso niet echt nodig want blijven vrij laag. Maar toch ook wel lekker om op alles voorbereid te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
eltron schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:39:
[...]

dat is vrij simpel, dan mag je onder winterse omstandigheden bepaalde wegen en passen niet op of af.
Dat verbod is ook eigenlijk de enige reden. Heb naar Les Menuires al paar keer gereden dat de verplichting er was om ze bij je te hebben maar heb ze daar nooit nodig gehad. Ook niet als 99% van de andere luitjes ze wel om hadden vanwege dik pak verse sneeuw.

Die combinatie van zware auto, goede banden en 4x4 brengt je echt een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Sethro schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:43:
[...]

Dat verbod is ook eigenlijk de enige reden. Heb naar Les Menuires al paar keer gereden dat de verplichting er was om ze bij je te hebben maar heb ze daar nooit nodig gehad. Ook niet als 99% van de andere luitjes ze wel om hadden vanwege dik pak verse sneeuw.

Die combinatie van zware auto, goede banden en 4x4 brengt je echt een heel eind.
en je hebt AWD wat nog beter is dan 4x4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Brum schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:36:
[...]

Ja, kleine update daar. Naast de interieurwijziging krijg je daar ook standaard zwarte wieldoppen op de Y en is vreemd genoeg de 0-100 snelheid wat verbeterd. Zo ontstaan er wel steeds meer verschillen tussen dezelfde modellen in verschillende werelddelen (dit op Chinese model, HW4 op Amerikaans model, Blade accu's uit Berlijn).
Als ik nu een Y rwd als Nederlander bestel, dan komt hij uit Berlijn begrijp ik?
En dat zijn dan Blade ipv BYD accus?
Wat zijn de voor/nadelen van nu een nieuwe bestellen tov eerdere?....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Klopt helemaal.
Blade=BYD.
Weinig nadelen volgens mij en verwaarloosbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door RaRo74 op 29-01-2024 21:25 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• metabletica
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-04 22:29
Ingmar7 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Volgens mij is het algemeen bekend dat alleen trekhaken door Tesla geïnstalleerd de tow/trailer mode kan activeren. Ik wil ook een trekhaak op nieuwe M3, maar wacht op beschikbaarheid door Tesla om deze reden.
Het is inmiddels duidelijk geworden dat de montagemonteur van mijn trekhaak per abuis een software setting van de wagen niet heeft aangepast. Voor het ‘oude’ model 3 was dit niet nodig omdat er geen aanhanger getrokken mag worden met een achteraf geplaatste trekhaak en de aanhanger mode zodoende niet actief hoeft te zijn. Bij het nieuwe model is het wel nodig dit aan te passen vanwege het geoorloofde trekgewicht. Met een zgn Tesla Toolbox is de software ingesteld en daarna was de aanhanger mode zowel automatisch als handmatig te selecteren. Vlgs het bedrijf kunnen deze software instellingen door een ieder met deze toolbox worden ingesteld en is dus niet exclusief behouden aan Tesla zoals eerder, ook in dit forum, werd gesuggereerd. Bijgevoegd een paar foto’s van de montage met originele door Tesla geleverde onderdelen incl. bekabeling en ECU module.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpzdqIJZqNSf1z-LkuVUhYZSgy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuP7d9dGDxfchENIUGerUGrr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfGUNZmxlkHBPseeX2IEf8RpuF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbg8lIk516JUNP7sfycLKIQz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zV1U-BUyu3IIezBhFEV-wnE_Tbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZ1Iw8JOHqKijxm0tm1JQZOQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaRo74
Vandaag een mooie flinke rit gemaakt en door de zon kon alle verwarming en ventilatie uit. Dat terwijl het buiten nog maar 13 graden was.

Dat gaat veelbelovend worden als de buitentemperaturen gaan stijgen :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwJWqTO80gJX3lLSBx11jyU8TVA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wc43onnxy7QQ4gydpZ9FnFWP.jpg?f=user_large

Pagina: 1 ... 237 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: