Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 228 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.682.496 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertreyez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-06 23:09
hantheman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:14:
[...]

Volgens mij moet je inderdaad snel beslissen, dit is ook alleen van toepassing op de Y deze financieringsoptie zit niet op de 3 en daarmee is de Y eigenlijk goedkoper geworden dan de 3HL wanneer je profiteert van deze aanbieding. (FOMO nog verder aangewakkerd? ;))
Haha ja ben er ook bang voor, en heb uiterlijk eind februari een nieuwe auto nodig. M'n huidige M3 moet ik half februari inleveren.

Weet iemand hoe het zit met die €500 reserveringskosten? Staat nu zo'n mooie speciale zilvergrijze kleur met 8k kilometers op de teller op de tesla site die direct op te halen is, komt op 44k uit (ongeveer zelfde als zwarte nieuwe met 0km op de teller, maar die grijze kleur is wel erg mooi...)

En qua die SEPP vergoeding, wordt de verkoopprijs aangehouden die tesla rekent bij die grijze 'occasion'? Of zal hij qua kenteken op een hogere waarde uitkomen? Want nieuwwaarde is natuurlijk wel boven de 45k.
Joostdz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:21:
[...]

Dit hebben ze vorig jaar ook al een paar keer gedaan (tijdelijk lagere rente).. zou me niks verbazen als ze dit doortrekken tot einde Q1. Ook gezien de toevoeging van levering voor 31/3/2024 ;)
Zou ook nog kunnen... maar misschien ook niet :9

[ Voor 15% gewijzigd door Robertreyez op 18-01-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:01
Tommie12 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:31:
Vandaag een zeldzame sessie aan de Suc.
Circa een uur vooraf naar de SuC genavigeerd, en ook het symbook 'batterijvoorverwarmen' gezien.

Bij aankomst had ik 17%, het was -2°C buiten, en ik had dus circa 100km autostrade achter de rug.

Bij aankoppelen slechts 80kW, en dat is rustig gestegen naar 105kW. Na 10min had ik 27% en ben ik door gereden naar huis.

Ik had een 250kW laadpaal, maar op hetzelfde laadplein waren er 15 palen waarvan een deel 150kW palen.
Toen ik aan het laden was waren er maar 5 palen meer vrij.
Heb ik nu pech gehad door de drukte, of zou mijn auto toch onvoldoende warm geweest zijn? (2023 MY LR MIC)
Had 't zelfde. Vanaf huis al voorverwarmd naar een SuC die op uur afstand zat (had geen zin om 'm aan de oplader te hangen gisteren). Snelheid kwam niet boven de 90 a 95 kW. Hij gaf aan in 't scherm dat het accupakket niet warm genoeg was voor de hogere snelheden. Dat was dus de tip dat je die dan langer moet voorverwarmen, tja langer kon niet.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:49
Oekol schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:35:
[...]

Had 't zelfde. Vanaf huis al voorverwarmd naar een SuC die op uur afstand zat (had geen zin om 'm aan de oplader te hangen gisteren). Snelheid kwam niet boven de 90 a 95 kW. Hij gaf aan in 't scherm dat het accupakket niet warm genoeg was voor de hogere snelheden. Dat was dus de tip dat je die dan langer moet voorverwarmen, tja langer kon niet.
Ik denk toch dat het aan de lader lag. Waarom haalt Bjorn met een LR in de winter wel makkelijk 250kW?
Of zou het liggen aan de start bij 17%?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
DavyRiemaeker schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:15:
Verkeersinfo staat aan maar ik zie geen snelheidscamera’s. Update is wel uitgevoerd (2023.44.30.8) en verkeersinfo is zichtbaar. Heb de wagen wel pas sinds deze week. Zou er nog een update moeten gebeuren van de kaarten of heeft dit er niets mee te maken? Zijn er restricties in België?
Alleen zichtbaar bij navigatie op je route.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trein2680
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-07-2024
Knip

[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 18-01-2024 22:39 . Reden: 0.0 te doen in dit topic en hoog alu hoedje gehalte ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
mjvdzwet schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:37:
[...]

Ik heb een M3 Highland en krijg ook de melding regelmatig. Zit op 2023.44.30.8.

De ruitenwissers is iets wat je gewoon moet vergeten... misschien dat AI het ooit gaat fixen.
Vandaag had ik ook last van de ruitenwissers.
Nu waren de omstandigheden nogal speciaal. Er was alleen opspattend water met zout.
En blijkbaar raken die spetters de bovenste kant van de ruit niet, en dat is waar de camera zit.
En als je dan wat hebt zitten vegen krijg je die zoutfilm, en die verdwijnt niet zonder een straal water.
Ik weet niet of een regensensor beter was geweest. Die sproeit ook niet automatisch, maar zou soms wel eerder wissen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oekol
Knip

[ Voor 127% gewijzigd door Notna op 18-01-2024 22:41 . Reden: Quote weg + niet reageren, gewoon een TR inschieten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:23

MazeWing

The plot thickens...

Over die "journalist" is al zoveel geschreven en aangetoond dat veel van zijn beweringen simpelweg niet kloppen dat je het met een enorme brok zout moet nemen.

[ Voor 34% gewijzigd door Notna op 18-01-2024 22:39 . Reden: Quote weg ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 15:38
GeeMoney schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:55:
[...]

Er zijn andere topics voor maar wellicht is privé overnemen van je huidige model 3 (als hij zo goed bevalt) en dan een mobiliteitsvergoeding nemen een financieel verstandigere keuze?
Of dus geen bijtelling, mobiliteitsbudget uit laten keren en private/financial lease nemen ?
Of zoals ik altijd deed; yolo en gewoon leasen wat je echt wilt hebben en gewoon betalen :+ .
Overnemen heb ik ook aan gedacht, maar nu we een vouwwagen hebben (en geen trekhaak op de model 3…) is het sowieso geen optie meer.

@Inspired, 80€ is net een bedrag wat ‘niet niks’ is, maar tegelijkertijd merk je het ook niet echt elke maand. Allemaal first world problems, maarja. Ik had nog niet aan de laadsnelheid gedacht. Dat scheelt natuurlijk ook. Ik ga eens wat ABRP ritjes vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Tommie12 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:40:
[...]

Ik denk toch dat het aan de lader lag. Waarom haalt Bjorn met een LR in de winter wel makkelijk 250kW?
Of zou het liggen aan de start bij 17%?
Zou kunnen hoor. Ik stond bij een SuC met 8 stalls en allemaal bezet. Wellicht kon 't stroomnet 't niet aan of zo.

Ik had deze vandaag:
Charging
8 Superchargers, available 24/7, up to 250kW
CCS Compatibility

[ Voor 13% gewijzigd door Oekol op 18-01-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-02 17:28
Knip

[ Voor 118% gewijzigd door Notna op 18-01-2024 22:40 . Reden: Maak dan eenTR aan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oekol schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:48:
[...]

Zou kunnen hoor. Ik stond bij een SuC met 8 stalls en allemaal bezet. Wellicht kon 't stroomnet 't niet aan of zo.

Ik had deze vandaag:

[...]
Bij 8 stalls is er “maar” 700kW beschikbaar. Met 8 auto’s zul je daar snel aan zitten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Inspired schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:14:
[...]

Bij 8 stalls is er “maar” 700kW beschikbaar. Met 8 auto’s zul je daar snel aan zitten.
Waar vind je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Metrik schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:20:
Na een weekje met mijn Model Y RWD te hebben rondgereden nog altijd zeer positief!
Ondanks een leuke wittebroodsweek zijn er me toch ook al dingen bijgebleven die wat minder positief aanvoelden:
  • Het gedrag voelt af en toe een beetje "onvoorspelbaar", ik heb nog niet het gevoel dat ik altijd begrijp wat het ding wil. Nu heb ik de auto pas een week en heb ik regelmatig met de settings lopen klooien, maar soms lijkt het alsof de auto de ene keer anders is dan de andere. De range-voorspelling was tot nu toe altijd redelijk accuraat, maar vandaag liep ie ineens terug van 160km naar 90km over een ritje van 40 kilometer. Nu snap ik dat het met het koude weer niet altijd even representatief is, maar ik vond het wel opvallend. Bij mijn e-Niro was het verval nooit zo groot. Hebben meer mensen daar last van?
  • Afijn, door die afgenomen radius durfde ik het niet aan om de terugrit zonder laden te maken, dus onderweg even gestopt bij de Supercharger in Meerkerk (had toch nog wat gratis kilometers. Ik had netjes in de navigatie de ladfer aangevinkt en kreeg netjes de melding "voorverwarmen accu begonnen." Het ritje duurde ongeveer een kwartier, dus ik ging er vanuit dat dat wel genoeg zou zijn. Blijkbaar niet, de supercharger laadde niet sneller dan 35kW (het was bij de Supercharger in Meerkerk). Hij gaf wel aan dat de accu niet op temperatuur was, maar hoe lang moet je dan wel niet rijden om dat voor elkaar te krijgen? Gelukkig hoefde ik maar even te laden om thuis te komen, maar van 12% naar 100% zou anderhalf uur duren en op weg richting vakantie zou ik me daar gruwelijk aan irriteren.
  • Gisteren reed ik in het donker ergens naar toe (lampen op auto) en merkte ik dat hij de hele tijd automatische schakelde naar groot licht. Vond ik persoonlijk vrij irritant, dus bij aankomst meteen die functie uitgezet. Op de terugweg werd ik vervolgens continu geseind door andere automobilisten, bleek dat ik rondreed met dimlicht i.p.v. normaal licht, maar ik had die functie helemaal niet aangepast (stond nog op auto). Huh?!
  • Vanochtend waren er een paar sensors geblokkeerd door ijs, dat is behoorlijk irritant...
Afijn, het zijn wat kleine smetjes en afgelopen week was misschien wel de minst representatieve week die je qua weer kan hebben voor een nieuwe elektrische auto, dus ik kijk het nog even aan. Voor de rest nog steeds een topauto, de rij-ervaring blijft een feestje :)
1. De voorspelling van het bereik: tik 1x op die kilometers bovenin het hoofdscherm, zodat er een percentage komt te staan. Gebruik de navigatie om te zien met welk percentage je waarschijnlijk bij je bestemming aankomt. Of gebruik de Energie App in het Infotainment om een betere voorspelling te zien van hoeveel bereik je nog hebt.

De kilometers in het hoofdscherm worden niet aangepast aan de hand van het actuele verbruik, dus zullen bij koud weer, of hard rijden opeens heel hard dalen.

2. Voorverwarmen heeft inderdaad flink wat tijd nodig. 15 minuten is zeker niet genoeg, hij begint soms al een uur van tevoren. Door het langer te laten duren kan de auto meer restwarmte gebruiken en hoeft de warmtepomp minder hard te werken.

Op een lange vakantie rit zal de batterij dus zeer waarschijnlijk warm genoeg zijn wanneer je na 2-3 uur aankomt bij de eerste stop, mits je naar een Supercharger of snellader navigeert.

Punten mbt het licht herken ik niet. Hopelijk eenmalig iets.

Anyway, veel plezier met de auto verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-06 15:37
hans96 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:10:
[...]

Trekhaak is zeker fijn. Die is echter naderhand ook nog te monteren. Kleur en bekleding achteraf wijzigen is een stuk lastiger. Met de huidige prijs was ik nu misschien toch eerst voor een andere kleur gegaan.
Ja, maar kleur interesseert me echt helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ati_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-06 10:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Per 4 v3 stalls staat er 1 cabinet van 350kW. Met name bij kleine sites kan dat wel eens wat issues geven.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

tspawn schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:24:
[...]

Ja, maar kleur interesseert me echt helemaal niks.
Dan is de keuze erg makkelijk lijkt me! :D

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er staat "currently", oftewel "momenteel". Wie weet komt het ook naar andere modellen. We zullen het wel zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Joostdz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:21:
[...]

Dit hebben ze vorig jaar ook al een paar keer gedaan (tijdelijk lagere rente).. zou me niks verbazen als ze dit doortrekken tot einde Q1. Ook gezien de toevoeging van levering voor 31/3/2024 ;)
Heb de 'actie' net te laat gezien.. Was nog wel voor 00:00, maar om in een kwartier een besluit te nemen voor 40k vond ik nou weer net niet kunnen :P

Hopelijk heb je gelijk en trekken ze het door, zodat ik rustig alles op een rijtje kan zetten om een weloverwogen besluit te nemen :)
Robertreyez schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:32:
[...]

En qua die SEPP vergoeding, wordt de verkoopprijs aangehouden die tesla rekent bij die grijze 'occasion'? Of zal hij qua kenteken op een hogere waarde uitkomen? Want nieuwwaarde is natuurlijk wel boven de 45k.

[...]
Gaat op basis van de catalogusprijs zoals geregistreerd op kenteken.. Dus de 'occasion' zal >45k zijn en niet binnen de SEPP vergoeding vallen.

[ Voor 28% gewijzigd door beyazz06 op 19-01-2024 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:18
Letterlijk een paar post boven die van jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:14
turkeyhakan schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 05:30:
[...]

Letterlijk een paar post boven die van jou?
Ik ben vooral benieuwd of dit überhaupt gaat lukken. Aangezien er precisie voor nodig is en ik betwijfel of die geleverd kan worden met de huidige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:41
nav het nieuws dat er een auto te water was in Delft maar eens de vraag of een keramische hamer als in dit artikel werkt op alle ramen in de model 3 van 2023 (dus net geen highland). Die ramen zijn extra dik geloof ik en dus vroeg ik me af of dat artikel daar rekening mee houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:36

Stephane

Behhhhh

Zojuist een montage afspraak gemaakt voor het monteren van een trekhaak op mijn Model Y. Hoe lang duurt dat en/of krijg je dan een leenauto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Ik lees wel eens dat daar 2 uur voor staat dus kan er op gewacht worden.

Die van mij moet er ook nog onder maar wacht nog totdat deze beschikbaar komt in de app.

Wanneer heb jij je trekhaak besteld?

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-04 20:21

Nosch

MYLR Blue

Stephane schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:38:
Zojuist een montage afspraak gemaakt voor het monteren van een trekhaak op mijn Model Y. Hoe lang duurt dat en/of krijg je dan een leenauto?
In april 2023 duurde dat bij mij 2uur. Gewoon thuis op de oprit. Ik heb destijds wel wat foto's gedeeld op dit forum, deel 1 geloof ik. Mocht je interesse hebben in die foto's laat maar weten, dan deel ik ze nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

frankj030 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:53:
[...]

Nou dan heb jij met jouw auto een totaal andere ervaring dan ik met de mijne (MY RWD, dec 2022). Ik was de afgelopen week best tevreden met de lampen na de laatste calibratie, geen seinen van tegenliggers, aardig lichtbeeld. Tot ik net vertrek en in de eerste meters zie dat het lichtbeeld zich aanpast (duidelijk iets verder naar voren schijnend dus hoger), vanzelf in de eerste meters. Vervolgens ben ik op een eerste stuk in de wijk op ca 1km 5x (!) geseind door tegenliggers. Het viel me inderdaad ook op dat ik volledig bij ze naar binnen scheen, vol in het gezicht. Dat had ik al een tijd niet gehad. Dus maar ergens geparkeerd voor een muur, gecalibreerd, en de lampen nog 2 extra tikjes lager gezet. Toen was het gesein weer over.

Ik vraag me oprecht af of ik nou de enige ben, kan me dat toch haast niet voorstellen. Op deze manier is het voor tegenliggers ronduit gevaarlijk, als de lampen zelf elke keer een andere instelling kiezen. Overigens kan ik weinig met een opmerking dat het getut is; datzelfde heb ik als ik 200x in dit topic lees over de sexy buttons, of de pagina’s vol welke SuC fijne voorzieningen hebben. Ik ben echt benieuwd of er mensen zijn met dezelfde ervaring dat de matrix lampen een eigen willetje hebben. En hoe daar mee om te gaan. Vraag me daarnaast af of een service verzoek inschieten zin heeft aangezien ze dus vanzelf anders lijken te gaan staan.
Ik heb er ook geen last van. De eerste week gecalibreerd en ik denk dat die instellingen nog steeds hetzelfde zijn.

Ik krijg nooit seinen van tegenliggers. MY LR 2023

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-06 17:17
Waarom gaat het groot licht nu weer aan op een verlichte snelweg als je autopilot aanzet? Ik wordt zo moe van alle "slimme" functies van Tesla. Ook de ruitenwisser bij -32 celcius. Want ja, natuurlijk regent/sneeuwt het bij die temperaturen... Enorme herrie ook, want het rubber van de wissers is natuurlijk keihard.

Dan nog iets: ondanks dat mijn autopilot op "current speed" staat ingesteld (en niet speed limit), wordt de huidige snelheid soms OMHOOG bijgesteld. Dit vind ik levensgevaarlijk. Ik reed op een 80 km weg met 80, via een bocht naar een weg waar je 110 mag. Vervolgens begint de auto in de bocht ineens te accelereren naar 110 omdat de cruise control ineens naar 110 sprong. Omdat de Google Maps data niet helemaal klopt. Ik heb ook het tegenovergestelde gehad, maar ik neem aan dat iedereen hier daar mee bekend is: ineens 50 op de snelweg enzo. :(

[ Voor 11% gewijzigd door Menesis op 19-01-2024 08:55 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter_1975
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-06 00:09
Ik heb highland. Zat half uur in het donker te rijden. De koplampen waren bedekt met ijslaagje. Ijskrabben is toch nodig. 😟 Tesla had deze lampen moeten verbeteren: voorverwarm functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

spartacusNLD schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:30:
[...]

Dus gewoon constant (of veel langer) met groot licht kunnen rijden zonder dat je mensen hiermee verblind? :D
Dat gaat vast geen succes worden. Ik heb wel vaker dat een tegenligger fijn met groot licht blijft rijden en als je dan eens lang seint dan gaat het langzaam naar beneden. Is het weer een duits topmerk met adaptieve verlichting waarvan de bestuurder ook denkt "lekker altijd met groot licht rijden, fuck de rest".

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgFUeX5xRwh8Lqhz5l99zbuEVoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhbYtyo7O9OdVhExepQzQCqa.jpg?f=fotoalbum_large

Wederom een uur lang voorgeloeid en toch de melding dat je moet navigeren naar laadpunten. Euh gedaan dus? Sta hier vandaag in m'n eentje en toch gaat hij niet boven de 97 kW. Toch gek hoor en ja er zat nog 27% in, maar omdat hij aangeeft dat batterij warmer moet zijn verwacht je dat hij iets sneller kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-06 18:15

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Maasluip schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:12:
[...]

Dat gaat vast geen succes worden. Ik heb wel vaker dat een tegenligger fijn met groot licht blijft rijden en als je dan eens lang seint dan gaat het langzaam naar beneden. Is het weer een duits topmerk met adaptieve verlichting waarvan de bestuurder ook denkt "lekker altijd met groot licht rijden, fuck de rest".
Oke, we gaan kijken hoe dit in de praktijk gaat werken. Hoe is dit op de model S? Volgens mij werkt dit al wel op dat model.

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:20
Peter_1975 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:11:
Ik heb highland. Zat half uur in het donker te rijden. De koplampen waren bedekt met ijslaagje. Ijskrabben is toch nodig. 😟 Tesla had deze lampen moeten verbeteren: voorverwarm functie.
8)7
Een half uur, hoe dan? Als ik instap en zie dat er ijs/sneeuw op de koplampen zit stap ik uit en veeg de sneeuw weg. Letterlijk max. 2 minuten werk. Je kunt ook overal een probleem van maken..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:49
hoe slimmer de auto, de dommer de bestuurders tegenwoordig.
Het zijn led lampen, die worden niet super warm!
Gewoon ijsvrij maken, want ook een beetje ijs zorgt ervoor dat de lichtstralen (hinderlijk) verbogen kunnen worden.

Zelfde met automatisch verlichting, met mist of slecht zicht is het voor sommige niet mogelijk dat ze zelf de verlichting inschakelen, zodat de achterlichten aan gaan.....

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:13
Oekol schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:14:
[Afbeelding]

Wederom een uur lang voorgeloeid en toch de melding dat je moet navigeren naar laadpunten. Euh gedaan dus? Sta hier vandaag in m'n eentje en toch gaat hij niet boven de 97 kW. Toch gek hoor en ja er zat nog 27% in, maar omdat hij aangeeft dat batterij warmer moet zijn verwacht je dat hij iets sneller kan.
RWD of LR/P uitvoering?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Ja, het zijn LED lampen. Daar komt geen restwarmte vanaf, want warmte is energieverlies. En dat wil je nou juist net niet in een Tesla :)

vanmorgen ook voor het eerst een dikke sneeuwlaag op de auto, ik reed de straat uit met het idee ''waarom zie ik zo weinig''.. de auto toch maar even stil gezet en pak sneeuw met wat handschoenen aan de kan geschoven die op de koplampen zat.. is wel zo handig :+ En wat is die voorverwarm functie toch verdomd fijn. Heel pak sneeuw was binnen 15 min weg van de ramen _/-\o_ Vervolgens wel 2 uur gedaan over een stuk wat normaal 50 min kost.. waarom blijven die andere mensen niet gewoon thuiswerken jo O-)

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

MazeWing schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:08:
[...]

Als je de ruimte niet nodig hebt (en/of hoge zit) en je verder prima tevreden bent over alle mogelijkheden van de model 3 zou ik niet weten waarom je niet gewoon voor een nieuwe model 3 zou gaan.

Even wat anderrs: Ik was vandaag eens goed aan het kijken naar de vulopening voor de ruitenvloeistof en zie dat deze toch behoorlijk scheef zit. Ik krijg met wat pielen het klepje er wel af maar echt makkelijk gaat dit niet.
Nu dacht ik: ik laat gewoon een Ranger komen maar kennelijk zijn die niet beschikbaar in Zuid-Limburg. Ik zou daarvoor dus naar Roermond moeten...

[Afbeelding]

De kap zelf zit verder recht en stevig vast dus het lijkt echt de vulopening zelf te zijn die niet mooi in het midden zit...
Iemand? Of in ieder geval iemand die kan vertellen dat het normaal is dat er geen mobile service (rangers) in Zuid-Limburg zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Als men zelfs te lui is om even wat sneeuw van de lampen af te vegen dan zie ik het somber in....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ifreerider
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-06 09:21
Naafkap schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:36:
Ik blijf het fascinerend vinden dat mensen het wel prima vinden om gestraft te worden door de systemen van hun auto. Heel bijzonder. Het is toch te gek voor woorden dat je 5 waarschuwingen krijgt en het dan over en uit is voor wie weet hoe lang.

Bizar.
De functionaliteit is toch gewoon nog in Beta. Ik had het ook liever uit Beta, maar volgens mij betekent dit dat het systeem nog niet feilloos en volledig te vertrouwen is.

Als tegenmaatregel wordt je min of meer gedwongen altijd alert te zijn.

In mijn ervaring, zeker sinds de .8 en .9 release is het systeem helemaal niet zo streng. Je moet de meldingen toch wel even negeren voordat je 1 strike hebt, en dat dan 5 keer binnen een week.

Ik heb in het begin, met de .1 release als ik me niet vergis, een keer een strike te pakken gehad. Ik was toen idd niet helemaal verantwoordelijk iets te lang met mijn telefoon aan het klooien en ik gaf geen druk aan het stuur.

Deze ene strike is inmiddels verdwenen (eerder kon ik zien dat ik 1 van de 5 strikes had).

Ik vind het daarom echt wel acceptabel. En ook al zijn jij en ik fantastische chauffeurs die alsnog heen snel reageren, dan is het bedoeld voor anderen die dat niet zijn.

Ik rij al heel lang, ook zonder afgeplakte camera, en op mijn M3 Highland werkt het prima. Soms zit ie wel een beetje snel te zeuren, maar niet erg genoeg dat ik een strike krijg. Mogelijk dat het systeem minder goed werkt op andere modellen.

Tja, misschien is het allemaal ook wat persoonlijk, ik heb er geen problemen mee, ondanks dat ik flink heb betaald voor de auto (en zelfs FSD heb aangeschaft).

Ik kijk wel uit naar de verbeteringen. Hopelijk komt v12 hier snel en gaat het systeem een keer uit beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Route-de-Soleil
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-03 07:12
Ifreerider schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:44:
[...]

De functionaliteit is toch gewoon nog in Beta. Ik had het ook liever uit Beta, maar volgens mij betekent dit dat het systeem nog niet feilloos en volledig te vertrouwen is.

Als tegenmaatregel wordt je min of meer gedwongen altijd alert te zijn.

In mijn ervaring, zeker sinds de .8 en .9 release is het systeem helemaal niet zo streng. Je moet de meldingen toch wel even negeren voordat je 1 strike hebt, en dat dan 5 keer binnen een week.

Ik heb in het begin, met de .1 release als ik me niet vergis, een keer een strike te pakken gehad. Ik was toen idd niet helemaal verantwoordelijk iets te lang met mijn telefoon aan het klooien en ik gaf geen druk aan het stuur.

Deze ene strike is inmiddels verdwenen (eerder kon ik zien dat ik 1 van de 5 strikes had).

Ik vind het daarom echt wel acceptabel. En ook al zijn jij en ik fantastische chauffeurs die alsnog heen snel reageren, dan is het bedoeld voor anderen die dat niet zijn.

Ik rij al heel lang, ook zonder afgeplakte camera, en op mijn M3 Highland werkt het prima. Soms zit ie wel een beetje snel te zeuren, maar niet erg genoeg dat ik een strike krijg. Mogelijk dat het systeem minder goed werkt op andere modellen.

Tja, misschien is het allemaal ook wat persoonlijk, ik heb er geen problemen mee, ondanks dat ik flink heb betaald voor de auto (en zelfs FSD heb aangeschaft).

Ik kijk wel uit naar de verbeteringen. Hopelijk komt v12 hier snel en gaat het systeem een keer uit beta.
Iemand die mij kan vertellen waar je die strikes kan terugvinden? ik kreeg gisteren na afloop van mijn rit een waarschuwing dat ik ook een strike kreeg....Uit onze telemetrische gegeven blijkt......zucht. Kan het niet vinden waar deze gegevens worden bijgehouden, is dat in de app of op het scherm zelf van mijn Model Y RWD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ifreerider
Carman1971 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Enig idee hoeveel het meerverbruik is zonder de plastic wieldeksels?
Hij is toch wel een stuk mooier met deze velgen.
Ik heb vandaag toch weer de wieldeksels er op geplaatst. Op mijn laatste rit waarbij ik het grootste deel 130 reed had ik het gevoel dat het verbruik toch wel flink was. Ok, het was rond het vriespunt, en mogelijk ook wat tegenwind, maar niet eens zo extreem. Ik zat op 253 Wh/km (rit van 184km)
Ik heb exact dezelfde rit rond de 9 graden gedaan, met meer wind met de wieldeksels op 194 Wh/km

Ik weet dat het lastig vergelijken is omdat er veel factoren zijn, maar toch. Mijn theorie is dat bij hogere snelheid het een aardig verschil maakt. Tot de 100km/u zal het misschien meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MazeWing schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Als men zelfs te lui is om even wat sneeuw van de lampen af te vegen dan zie ik het somber in....
Het is niet even vegen. Het zit behoorlijk vast. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ifreerider
Route-de-Soleil schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:52:
[...]

Iemand die mij kan vertellen waar je die strikes kan terugvinden? ik kreeg gisteren na afloop van mijn rit een waarschuwing dat ik ook een strike kreeg....Uit onze telemetrische gegeven blijkt......zucht. Kan het niet vinden waar deze gegevens worden bijgehouden, is dat in de app of op het scherm zelf van mijn Model Y RWD.
Helaas heb Ik er geen screenshot van gemaakt, maar volgens mij was het bij de Autopilot instellingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:44
daemonix schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:55:
[...]

Het is niet even vegen. Het zit behoorlijk vast. ;)
Dan pak je een ijskrabber. Voor de ruiten niet meer nodig, maar voor de lampen dus ineens wel. Je gaat toch niet 'een half uur in het donker rijden'?

Veilig rijden is nog steeds je eigen verantwoordelijkheid en niet die van Tesla. Dat gebrek aan zelfredzaamheid zie ik vooral bij millennials en Gen Z. Je verwacht het niet bij iemand met 1975 in zijn username...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
dreamscape schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:01:
[...]

Dan pak je een ijskrabber. Voor de ruiten niet meer nodig, maar voor de lampen dus ineens wel. Je gaat toch niet 'een half uur in het donker rijden'?

Veilig rijden is nog steeds je eigen verantwoordelijkheid en niet die van Tesla. Dat gebrek aan zelfredzaamheid zie ik vooral bij millennials en GenX. Je verwacht het niet bij iemand met 1975 in zijn username...
Waar zeg ik dat ik het niet schoon maak? En nee, ik ben millenial noch GenX. Ik kan alleen maar constateren dat het meer is dan even afvegen, en de vorm helpt dan niet echt mee voor een krabber. Had je daar wel eens aan gedacht?

Tesla had een kleine verwarmingsunit moeten inbouwen in de lampen. Je hebt ze zelfs waar als bijproduct licht uit komt, een soort warmtebol, met hoog rendement. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephane

Stephane

Behhhhh

RaRo74 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:45:
Wanneer heb jij je trekhaak besteld?
Vanmorgen. Wel blij mee, want was ineens €1.350 ipv €1.500

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 17:12
[...]

Veilig rijden is nog steeds je eigen verantwoordelijkheid en niet die van Tesla. Dat gebrek aan zelfredzaamheid zie ik vooral bij millennials en GenX. Je verwacht het niet bij iemand met 1975 in zijn username...
Als je krassen op je lampen wilt zou ik ze met een ijs krabber doen ja :+ .
Ik heb voor dat soort gevallen zo’n spuitbus. Gebruik ik niet voor de ramen maar voor de lampen ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane

Stephane

Behhhhh

Nosch schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:47:
[...]
In april 2023 duurde dat bij mij 2uur. Gewoon thuis op de oprit. Ik heb destijds wel wat foto's gedeeld op dit forum, deel 1 geloof ik. Mocht je interesse hebben in die foto's laat maar weten, dan deel ik ze nog een keer.
Ja wel interessant! Ik moest een afspraak op locatie maken en mag me 2 uren in het winkelcentrum of zo vermaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakefoodjah
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:39
1 keertje voorgehad.

Nu gewoon beetje de-icer erop en het is direct in orde….

Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Oekol schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:14:
[Afbeelding]

Dit heb ik ook. Mijn m3 laadt niet echt snel vind ik. Ik haal weleens 130kWu maar dat stort meestal erg rap in.
Die melding heb ik ook altijd. Geen idee hoe lang hij echt nodig zou hebben voor volledig verwarming maar ik heb een keer 50 kilometer vooral de verwarming gestart in de zomer en dan is het nog niet genoeg.

RWD standard R+, zo'n accu die je altijd op 100% mag laden.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
daemonix schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:05:
[...]

Waar zeg ik dat ik het niet schoon maak? En nee, ik ben millenial noch GenX. Ik kan alleen maar constateren dat het meer is dan even afvegen, en de vorm helpt dan niet echt mee voor een krabber. Had je daar wel eens aan gedacht?
Ik had het ook niet over jou persoonlijk. Iemand anders klaagde over ijs op de lampen. Of nee, erger nog, hij klaagde over het feit dat hij in het donker moest rijden. En dat is wat mij betreft een duidelijk brevet van onvermogen. Een gebrek aan verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid. Gewoon in het donker gaan rijden omdat het ijs niet vanzelf van je lampen verdwijnt. :X

Op mijn EV is de vorm inderdaad ook niet briljant, maar het lukt me redelijk goed om met een kunststof ijskrabber voorzichtig het ijs eraf te krijgen. Niet al te lomp doen, want dan krijg je inderdaad krassen. Hoewel... dat kunststof wordt regelmatig gezandstraald door zand, stof en andere zooi die van de weg af komt. En dat gaat dan met 100 km/u. Een paar dagen per jaar voorzichtig het ijs eraf krabben, dat kan dan vast geen kwaad.

En anders werkt het inderdaad ook met zo'n spray. Als je (in het algemeen, niet 'jij' persoonlijk) het maar oplost en zorgt voor zicht en zichtbaarheid voordat je gaat rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appletreelane
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-06 20:18
Snakefoodjah schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:15:
[...]

1 keertje voorgehad.

Nu gewoon beetje de-icer erop en het is direct in orde….
Gewoon wat koud water doet ook wonderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Tesla had een kleine verwarmingsunit moeten inbouwen in de lampen. Je hebt ze zelfs waar als bijproduct licht uit komt, een soort warmtebol, met hoog rendement. :P
Gewoon zo'n ruit ondooispray gebruiken, heb je daar wel eens aan gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-06 15:41
[...]

First World problems.
Geen verwarmde koplampen ;)

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Valandil schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:38:
[...]

First World problems.
Geen verwarmde koplampen ;)
Tja, ten tijde van Xenon waren sproeiers standaard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:40
Tommie12 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:49:
[...]

Tja, ten tijde van Xenon waren sproeiers standaard...
Omdat dat wettelijk verplicht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
Hoe vaak sneeuwt het in Nederland? 🤔🙈😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MooieMario schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:55:
Idd, in Brussel hadden ze dinsdag het meeste sneeuw sinds 2013.
Dus het gebeurt echt niet vaak (meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjonnie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 16:04
mjvdzwet schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:01:
[...]

De banden zijn er gisteren onder gegegaan en ik heb een kort stukje (illegaal) 150km/u gereden.
Het voelde zeer soepel en trillingsvrij, in die zin dat er wel onregelmatige trillingen waren. Ik neem aan dat dit gewoon uit het wegdek kwam.

Het stuur was gewoon trillingsvrij, eerst was het het duidelijk waarneembaar en bij 130km/u was ik bang dat er dingen stuk zouden gaan.

Maar het voelt voor mij wel als opgelost. Voor het mooi zou ik nog even de autobahn op moeten, maar dat is 2.5 uur rijden hiervandaan.
Goed om te horen! Bij mij is het inderdaad ook echt een stuk beter, maar dus bij hoge snelheid op glad asfalt nog wel aanwezig. Ik hoop dat het nog net ff de balans is die beter moet oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joostdz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-02 20:05
beyazz06 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 00:11:
[...]

Heb de 'actie' net te laat gezien.. Was nog wel voor 00:00, maar om in een kwartier een besluit te nemen voor 40k vond ik nou weer net niet kunnen :P

Hopelijk heb je gelijk en trekken ze het door, zodat ik rustig alles op een rijtje kan zetten om een weloverwogen besluit te nemen :)

[...]
Staat vandaag nog steeds op 2,99%, dus je kunt er nog de hele dag over nadenken ;)

Ik ga zelf wachten tot eind maart.. hopelijk nog wat voorraadkorting tegen die tijd.
Overweeg ook om te financieren (12mnd) en dan de slotbetaling via Raisin in een 1-jaars deposito te zetten met 4,2% >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick93192
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:36
Ik vroeg me af hoe het voorverwarmen van de accu voor een niet-tesla lader nu werkt. Moet je de lader perse selecteren uit het menu in de auto? Of kun je ook simpelweg navigeren naar 'Fastned X', zonder het handmatig te selecteren in het 'snel laad menu'? Want in dat snel laad menu zie ik alleen de laders binnen 20km, wat nogal onhandig is als je bijvoorbeeld voor je eerste stop richting vakantie wilt snelladen bij niet-tesla.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edelf
  • Laatst online: 17:16
Salvatore.NL schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:34:
[...]

Zelfde met automatisch verlichting, met mist of slecht zicht is het voor sommige niet mogelijk dat ze zelf de verlichting inschakelen, zodat de achterlichten aan gaan.....
SEXY buttons, altijd achterlichten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
nick93192 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:16:
Ik vroeg me af hoe het voorverwarmen van de accu voor een niet-tesla lader nu werkt. Moet je de lader perse selecteren uit het menu in de auto? Of kun je ook simpelweg navigeren naar 'Fastned X', zonder het handmatig te selecteren in het 'snel laad menu'? Want in dat snel laad menu zie ik alleen de laders binnen 20km, wat nogal onhandig is als je bijvoorbeeld voor je eerste stop richting vakantie wilt snelladen bij niet-tesla.
Je kan in de Tesla app nu ritten met meerdere tussenstops inplannen. Bijvoorbeeld van snellader naar snellader en deze vervolgens naar je Tesla verzenden. Is dat een oplossing? Dit kan sinds kort pas.

Of het voorverwarmen dan werkt weet ik niet. Enkel bij Tesla laders is dit gegarandeerd. Ook hier moet ik weer verwijzen naar de S3XY buttons (sorry..) je kan dan je tesla met een knop handmatig de batterij laten voorverwarmen als je binnen 30 min van een snellader komt. Handig voor als je Tesla dit niet automatisch doet.

[ Voor 17% gewijzigd door spartacusNLD op 19-01-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
edelf schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:24:
[...]
SEXY buttons, altijd achterlichten aan.
Let wel, dit is een beta feature en kan zorgen voor knipperende achterlichten oid (staat bij de functie aangegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-06 21:42
kwaazaar schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Die kleur ziet er op de website heel gaaf uit, maar in het echt vind ik het tegenvallen. Nog steeds fraai, maar minder spectaculair.
Doe mij maar Ultra Red dan inderdaad! Die is in de US wel te krijge op de Model Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 28-06 22:36
Metrik schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:20:
[...]
Afijn, door die afgenomen radius durfde ik het niet aan om de terugrit zonder laden te maken, dus onderweg even gestopt bij de Supercharger in Meerkerk (had toch nog wat gratis kilometers. Ik had netjes in de navigatie de ladfer aangevinkt en kreeg netjes de melding "voorverwarmen accu begonnen." Het ritje duurde ongeveer een kwartier, dus ik ging er vanuit dat dat wel genoeg zou zijn. Blijkbaar niet, de supercharger laadde niet sneller dan 35kW (het was bij de Supercharger in Meerkerk). Hij gaf wel aan dat de accu niet op temperatuur was, maar hoe lang moet je dan wel niet rijden om dat voor elkaar te krijgen? Gelukkig hoefde ik maar even te laden om thuis te komen, maar van 12% naar 100% zou anderhalf uur duren en op weg richting vakantie zou ik me daar gruwelijk aan irriteren.
[...]
Preconditioning kan zomaar 45 minuten duren, zelfs tijdens normale temperaturen. En met een vakantierit laad je nooit tot 100% op, tenzij je slaapt en je de volgende dag doorgaat, dus dat dat anderhalf uur duurt zegt niks. Sowieso ga je bij een supercharger niet tot 100%, daar zijn ze niet voor gemaakt. De gemiddelde laadsessie tijdens een lange rit zal ergens rond de 20 minuten zijn, soms iets korter, soms langer, tot iets van 45 minuten, afhankelijk van hoe ver de volgende laadstop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Laatst online: 27-06 11:24
Joostdz schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Staat vandaag nog steeds op 2,99%, dus je kunt er nog de hele dag over nadenken ;)

Ik ga zelf wachten tot eind maart.. hopelijk nog wat voorraadkorting tegen die tijd.
Overweeg ook om te financieren (12mnd) en dan de slotbetaling via Raisin in een 1-jaars deposito te zetten met 4,2% >:)
Ja beetje gek dat je, als je het geld hebt, goedkoper uit bent met financieren dan gewoon contant afrekenen.

Normaal gesproken kan dit niet omdat de geldverstrekker zelf ook die hogere rente kan krijgen en dus niet voor minder geld uitleend.

Dus Tesla legt er geld bij of er is een ander verdien model. (bijvooorbeeld inkomten uit adminstratie/incasso fee bij slechte betalers)

Het is een beetje offtopic, maar toch relevant omdat er altijd beweerd wordt dat Tesla geen 'verborgen' kortingen geeft, maar dit lijkt mij toch een vorm van korting.

[ Voor 17% gewijzigd door The_Woesh op 19-01-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Joostdz schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Klopt, maar in de tekst staat tot 19-1.. Feitelijk zouden ze het dus kunnen weigeren oid? I dont know xD Vraag mij af of er nog 'meer' korting gaat komen.. De Y is de afgelopen halfjaar? behoorlijk gezakt en nu icm de subsidie wel heel erg aantrekkelijk geworden..

Vind het overigens wel jammer dat wanneer je Enhanced Autopilot aanvinkt je net buiten het bootje valt tbv SEPP subsidie.. Dat is wel iets wat ik graag zou willen hebben : -)

[ Voor 11% gewijzigd door beyazz06 op 19-01-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:07
Ik had eigenlijk een vraagje voor de winterrijders hier. Wat is op dit moment jullie range met het winterweer? Is de range gehalveerd in de winter en wat zijn jullie ervaringen tot nu toe?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Luqq schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:26:
[...]

Doe mij maar Ultra Red dan inderdaad! Die is in de US wel te krijge op de Model Y
Die is inderdaad sinds kort.ij de US op de Model Y. Laatst een keer een nieuwe model 3 in Ultra Red gezien en dat zag er echt super mooi uit.

MCR blijft een rare kleur. Soms ziet ie er waanzinnig mooi uit (in zonlicht en in de showroom in Roermond) en op andere momenten (als ie vies is en het is bewolkt) lijkt het net zo'n bordeaux rood uit de jaren 80/90. Maar in geen enkel geval lijkt het op de kleur van de website, zelfs niet bij zonlicht. Hij is echt veel paarser/aubergine-kleurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Monkeydancer schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:36:
Ik had eigenlijk een vraagje voor de winterrijders hier. Wat is op dit moment jullie range met het winterweer? Is de range gehalveerd in de winter en wat zijn jullie ervaringen tot nu toe?
200-250 KM afhankelijk van hoe ik rijd op de snelweg. 250 is gecombineerd met veel 110/80. Betreft een Model Y RWD met BYD batterij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:50
beyazz06 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:34:

Vind het overigens wel jammer dat wanneer je Enhanced Autopilot aanvinkt je net buiten het bootje valt tbv SEPP subsidie.. Dat is wel iets wat ik graag zou willen hebben : -)
EAP kan achteraf, is gewoon software, gaat via de app zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
nick93192 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:16:
Ik heb geen idee. Maar weet wel zeker dat de auto een melding van voorverwarmen laat zien in het scherm als je de route start. Als je die melding niet ziet, dan zal ie dus niet voorverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-06 21:42
MazeWing schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Die is inderdaad sinds kort.ij de US op de Model Y. Laatst een keer een nieuwe model 3 in Ultra Red gezien en dat zag er echt super mooi uit.

MCR blijft een rare kleur. Soms ziet ie er waanzinnig mooi uit (in zonlicht en in de showroom in Roermond) en op andere momenten (als ie vies is en het is bewolkt) lijkt het net zo'n bordeaux rood uit de jaren 80/90. Maar in geen enkel geval lijkt het op de kleur van de website, zelfs niet bij zonlicht. Hij is echt veel paarser/aubergine-kleurig.
Mijn ouders hadden vroeger een Passat in bordeauxrood en dat is inderdaad precies de associatie die ik heb met MCR. Mijn vrouw niet en die vindt de kleur prachtig :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooieMario
Luqq schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Mijn ouders hadden vroeger een Passat in bordeauxrood en dat is inderdaad precies de associatie die ik heb met MCR. Mijn vrouw niet en die vindt de kleur prachtig :P
Je vrouw vindt die kleur prachtig? Dan hang je 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaCoTa schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Preconditioning kan zomaar 45 minuten duren, zelfs tijdens normale temperaturen. En met een vakantierit laad je nooit tot 100% op, tenzij je slaapt en je de volgende dag doorgaat, dus dat dat anderhalf uur duurt zegt niks. Sowieso ga je bij een supercharger niet tot 100%, daar zijn ze niet voor gemaakt. De gemiddelde laadsessie tijdens een lange rit zal ergens rond de 20 minuten zijn, soms iets korter, soms langer, tot iets van 45 minuten, afhankelijk van hoe ver de volgende laadstop is.
Met 45 minuten zit je al tegen de 100% aan; althans dat is mijn ervaring met lange ritten in de Model Y RWD met de 'langzame' CATL batterij. Enige is dat de auto bij 99% gaat kalibreren en dat duurt zomaar 10-15 minuten extra.

Vanaf ongeveer 10-80% is inderdaad 20-25 minuten, maar vaak hoef je helemaal niet zo ver op te laden.

In de praktijk van onderweg kost een rustpauze na 2-3 uur rijden gewoon 20-30 minuten en is het laden dus helemaal niet de bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
SiErRa schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:46:
[...]

EAP kan achteraf, is gewoon software, gaat via de app zelfs.
Goed om te weten dat je enkel om een stukje software 3.800€ aftikt :D Ik ging er namelijk van uit dat je ook sensoren oid zou missen, maar die zitten er dus standaard al op =]

Even een vraagje aan de particulieren eigenaren, wat betaal je nu aan autoverzekering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-06 15:30
beyazz06 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:07:
[...]
Even een vraagje aan de particulieren eigenaren, wat betaal je nu aan autoverzekering?
Zoek even in dit topic op (auto)verzekering, dan zal je pagina's aan (recente) informatie tegenkomen hierover ;)

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:46
DaCoTa schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Ligt er ook aan wat je rijdt. Een RWD heeft maar ongeveer de helft van het vermogen ten opzichte van een AWD, dus duurt het voorverwarmen ook langer.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 12:16
[...]

LDat gebrek aan zelfredzaamheid zie ik vooral bij millennials en GenX. Je verwacht het niet bij iemand met 1975 in zijn username...
Bij iedereen tussen pak m beet 25 en 60 jaar verwacht jij een gebrek aan zelfredzaamheid ja?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-06 11:26
beyazz06 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Goed om te weten dat je enkel om een stukje software 3.800€ aftikt :D Ik ging er namelijk van uit dat je ook sensoren oid zou missen, maar die zitten er dus standaard al op =]

Ik heb nu een hele scherpe premie bij ZLM, maar dan moet je wel in Zeeland of Noord-Brabant wonen wil je daar een verzekering kunnen afnemen. Ik betaal incl pakketkorting nu per maand 62 euro voor mijn Model 3 SR+ uit 2019.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Laatst online: 27-06 11:24
MazeWing schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Ik heb hem zelf en ik moet zeggen prachtige kleur als hij schoon is. Ik heb nog nooit zo vaak mijn auto gewassen.

Hij doet ook z'n naam eer aan, als ik in de nacht erlangs loopt, met een beetje licht van de straatverlichting vind ik hem vaak op z'n mooist. :)

Ook onder een mooie hollandse hemel vind ik hem een plaatje. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eso6C7xiK-b3udzBJeeI3neMfb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMzt3BX65SvzXdEn3UN8gDSO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trein2680
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-07-2024
Knip

[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 19-01-2024 18:03 . Reden: Nee, nog steeds niet gewenst ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Makkelijk schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Bij iedereen tussen pak m beet 25 en 60 jaar verwacht jij een gebrek aan zelfredzaamheid ja?
Gen Z. Goed punt. Gen X weet nog af en toe zelf een probleem op te lossen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
MooieMario schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:55:
NIet zo vaak als dat het vriest. Ook vorst maakt de lampen ondoorzichtig,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddharchris
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-01 20:22
Zouden jullie Model 3 SR Highland aanraden?

Hallo allemaal, ik denk er momenteel over om een Model 3 SR Highland te kopen als particuliere koper. Ik heb een paar vragen en ik vond het beter om jullie mening te vragen.

Mijn woon-werkverkeer is 175 km enkele reis. De werkgever in Brussel is nog niet zo happig op EV-plekken. Ik zal alleen opladen in openbare stations in de buurt van mijn huis (ongeveer 4 met 200m) omdat ik geen oprit heb. Ik neem aan dat dit een grote beperkende factor zal zijn in winters zoals nu. Hoe goed denk je dat pre-conditioning helpt met de actieradius? En hoe lang moet de voorbereiding duren?

Ik lees hier dat LFP-batterijen tot 100% kunnen worden opgeladen en veel minder schade kunnen oplopen tijdens SuC, hoe waar is dit in de praktijk?

Ik rij momenteel in een Prius en kijk naar de Highland M3 voor rijplezier en emissievrij (gezien het aantal KM dat ik rij) enige suggesties voor mij om verder te gaan (met tips) of bij een andere Hybride te blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Jochemp schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:13:
[...]

Zoek even in dit topic op (auto)verzekering, dan zal je pagina's aan (recente) informatie tegenkomen hierover ;)
Terechte opmerking, was aan mijn kant beetje kort door de bocht :-)

Wel zat ik nog met de vraag wat betreft MRB, en ja de zoekfunctie heb ik dit keer al gebruikt :p... Zover ik heb kunnen vinden krijgen EV bezitters in 2025 nog 75% korting op de MRB, maar er staat nergens waar dit op gebaseerd is..? Benzine, Diesel, LPG of komt er een nieuwe 'schijf'? Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
siddharchris schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:37:
Zouden jullie Model 3 SR Highland aanraden?

Hallo allemaal, ik denk er momenteel over om een Model 3 SR Highland te kopen als particuliere koper. Ik heb een paar vragen en ik vond het beter om jullie mening te vragen.

Mijn woon-werkverkeer is 175 km enkele reis. De werkgever in Brussel is nog niet zo happig op EV-plekken. Ik zal alleen opladen in openbare stations in de buurt van mijn huis (ongeveer 4 met 200m) omdat ik geen oprit heb. Ik neem aan dat dit een grote beperkende factor zal zijn in winters zoals nu. Hoe goed denk je dat pre-conditioning helpt met de actieradius? En hoe lang moet de voorbereiding duren?

Ik lees hier dat LFP-batterijen tot 100% kunnen worden opgeladen en veel minder schade kunnen oplopen tijdens SuC, hoe waar is dit in de praktijk?

Ik rij momenteel in een Prius en kijk naar de Highland M3 voor rijplezier en emissievrij (gezien het aantal KM dat ik rij) enige suggesties voor mij om verder te gaan (met tips) of bij een andere Hybride te blijven?
Niet kunnen laden is wel een uitdaging. Het zal krap zijn of je het op en neer gaat redden.
Persoonlijk vond ik het vreselijk om afhankelijk te moeten zijn van publieke laadpalen in de buurt als ik laat thuis kwam en wist dat ik de volgende ochtend weer vroeg weg moest.

Hoe vaak moet je op en neer, en hoe vaak is dat twee of meer opvolgende dagen achter elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Laatst online: 25-06 08:55
metabletica schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:40:
[...]

Origineel Tesla lijkt verticaal afneembaar (beschrijving in manual), die van Tesland is horizontaal. Zal ook optisch anders zijn.....?
op de site van Tesland staat het niet heel duidelijk.
in de tekst staat dat ie verticaal afneembaar is, op het plaatje toch duidelijk horizontaal ??
Afbeeldingslocatie: https://www.tesland.com/media/catalog/product/cache/5fc45810542d8f4ffd7c7083f8c488a2/s/c/scherm_afbeelding_2024-01-11_om_08.26.42.png

mag je daarmee nou een aanhanger trekken of niet, ook dat staat er niet duidelijk bij

van de tesland site
"Tesla Model 3 trekhaak gewicht

je mag alleen een aanhanger trekken indien er een trekgewicht op uw kentekenplaat. Staat er trekgewicht 0kg, dan mag u geen aanhanger trekken. Ook in dat geval kan een trekhaak op de Tesla Model 3 nog steeds nuttig zijn, want de auto mag wel dragen. Verticale belasting is gewoon geoorloofd. Onze Tesla Model 3 trekhaak is verticaal afneembaar en kan gebruikt worden om een fietsendrager of cargobox mee te nemen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
ronjon schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:43:
[...]
op de site van Tesland staat het niet heel duidelijk.
in de tekst staat dat ie verticaal afneembaar is, op het plaatje toch duidelijk horizontaal ??
[Afbeelding]

mag je daarmee nou een aanhanger trekken of niet, ook dat staat er niet duidelijk bij

van de tesland site
"Tesla Model 3 trekhaak gewicht

je mag alleen een aanhanger trekken indien er een trekgewicht op uw kentekenplaat. Staat er trekgewicht 0kg, dan mag u geen aanhanger trekken. Ook in dat geval kan een trekhaak op de Tesla Model 3 nog steeds nuttig zijn, want de auto mag wel dragen. Verticale belasting is gewoon geoorloofd. Onze Tesla Model 3 trekhaak is verticaal afneembaar en kan gebruikt worden om een fietsendrager of cargobox mee te nemen."
Die afbeelding is van een Model Y en niet van een Model 3. ;)
Origineel Tesla is bij MY horizontaal afneembaar, bij een M3 verticaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddharchris
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-01 20:22
SquareOne schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Niet kunnen laden is wel een uitdaging. Het zal krap zijn of je het op en neer gaat redden.
Persoonlijk vond ik het vreselijk om afhankelijk te moeten zijn van publieke laadpalen in de buurt als ik laat thuis kwam en wist dat ik de volgende ochtend weer vroeg weg moest.

Hoe vaak moet je op en neer, en hoe vaak is dat twee of meer opvolgende dagen achter elkaar?
Meestal twee keer per week - minstens een dag ertussen. In zeldzame gevallen drie dagen achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-11-2024
Kan iemand bevestigen of deze winterbanden geschikt zijn voor M3 Highland? Voor zover ik begreep noemen ze Highland 2024

https://shop.tesla.com/nl...winterbanden-voor-model-3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 11:22
Jackberry schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:50:
Kan iemand bevestigen of deze winterbanden geschikt zijn voor M3 Highland? Voor zover ik begreep noemen ze Highland 2024

https://shop.tesla.com/nl...winterbanden-voor-model-3
Er staat:
Opmerking: Geschikt voor Model 3 geproduceerd in de periode 2021-2023.
Highland is een term die tesla zelf helemaal niet gebruikt, die noemen het inderaad 2024 ,dus waarschijnlijk niet, maar dat kunnen ze je bij tesla vast beter vertellen dan hier op het forum. De beller is sneller

[ Voor 7% gewijzigd door LigeTRy op 19-01-2024 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:13
Ik vrees dat de batterij maar heel traag op temperatuur komt. Ik was vorige gaan laden bij 0°C met mijn Model 3 RWD met LFP accu. 30min voorverwarmen en met 22% aangekomen bij de lader. Ik begon aan 120kW, maar bij 28% was het maar 73KW meer. Daarna ging het terug wat omhoog tot 85kW tot ongeveer 50%. 95kW bij 34% lijkt dan prima. Iets meer als wat ik haalde.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!
siddharchris schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:48:
[...]

Meestal twee keer per week - minstens een dag ertussen. In zeldzame gevallen drie dagen achter elkaar.
Het hangt er ook een beetje vanaf hoe je rijdt, maar 350 km op een dag zonder laden tussendoor is wel een beetje beperkend. Met goed weer zal 350 km wel te doen zijn, maar als je 's avonds 120 (B) en daarna 130+ (NL) rijdt wordt dat ook wel krap.

Is er echt geen enkele laadpaal in de buurt van je werkplek? Ik zie ze namelijk steeds meer verschijnen in Belgie. Anders is het een kwestie van op de terugweg 5-10 minuten aan een supercharger en dan red je het ook met slechter weer.

Hoe vaak de laders bij jou in de straat bezet zijn weet je zelf het best. Meestal is er bij een bepaalde bezettingsgraad de mogelijkheid om een extra paal te laten plaatsen.

En het verschilt erg per gemeente, maar in mijn gemeente wordt laden met een kabel over de stoep wel gedoogd (mits er een mat of kabelbrug overheen ligt).

Maar in jouw geval kun je ook de Long Range versie overwegen. Dan red je het denk ik bijna altijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Stephane schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:05:
[...]

Vanmorgen. Wel blij mee, want was ineens €1.350 ipv €1.500
Vreemd :?
Want bij mij staat deze nog steeds als "Niet op voorraad in de app" :(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_H4q4GR2y0REbaEJyws_7naX9c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GgvaYwjcv1dFYhvIt21vv9nL.jpg?f=user_large

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:40

Fjeze

AllesPerfect!

The_Woesh schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:55:
[...]

Ik heb hem zelf en ik moet zeggen prachtige kleur als hij schoon is. Ik heb nog nooit zo vaak mijn auto gewassen.

Hij doet ook z'n naam eer aan, als ik in de nacht erlangs loopt, met een beetje licht van de straatverlichting vind ik hem vaak op z'n mooist. :)

Ook onder een mooie hollandse hemel vind ik hem een plaatje. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

[Afbeelding]
Ik heb ook de MCR, wilde eerst voor QS gaan maar uitendelijk toch voor MCR gekozen. Vind het ook echt een prachtige kleur! Ook zonder volle zon, maar inderdaad hij moet wel schoon zijn, en deze kleur zie je vuil heel snel op!

Ik hem wel "gewoon" een RWD ipv een P helaas ;)

Fly or Die

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:52

RvV

Nou, de knoop is doorgehakt.
Al sinds december zo'n beetje zit ik te twijfelen of ik mijn huidige BMW 335D station '07 met 450dkm zal vervangen door een Model 3 of een Model Y. De kinderen, van nu 6 en 8 jaar worden groter en in die BMW zitten ze echt opgevouwen omdat ik zelf behoorlijk lang ben en de stoel helemaal naar achteren staat. Zo nu en dan vervoer ik ook wat dingetjes en de hond in de station. De model 3 is gewoon niet praktisch op dat vlak.
Het is dus een Y geworden. Een RWD omdat die genoeg range heeft voor ons dagelijks gebruik. Wat betreft de kleur kwam ik er niet echt uit. De zwarte was ik niet echt fan van, en in het wit zie er een miljoen rijden. Vandaag zijn we nog even bij een blauwe gaan kijken en dat is hem geworden. Die valt nu namelijk ook binnen de subsidie grens. Wel een voorraadmodel, want alle auto's met de "onderweg" status hebben vermoedelijk de CATL accu (op basis van de E en F in het VIN).

Had ik niet beter kunnen wachten op de Juniper release? Misschien wel, misschien niet. Wie weet wat je dan weer krijgt of juist niet. Ik ben blij dat ik nu nog stalks ga hebben en wie weet of de RWD straks nog wel premium audio heeft. Met de blauwe ben ik nu blij. Dus ja, soms moet je het gewoon doen. En als het echt de moeite waard is om te upgraden naar een Juniper model, dan neem ik dat verlies dan wel weer in de komende jaren of ik rijd hem in 10+ jaar helemaal op.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@RvV Let op met voorraad auto's, het kan zijn dat die formeel nog op de oude catalogus prijs zitten en dus niet in aanmerking komen voor SEPP.
CATL of BYD weet je niet, op basis van VIN is hoogst onzeker. Het is hoogst onzeker wanneer de Juniper release komt, vermoedelijk op zijn vroegst H2 2024 en misschien nog wel later.

[ Voor 23% gewijzigd door daemonix op 19-01-2024 14:47 ]

Pagina: 1 ... 228 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: