Lijkt mij geen vraag voor dit topic. Iets meer inzet, wellicht?saturn21 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:49:
Zijn er tips hoe je zoveel mogelijk terug kunt krijgen voor de meegeleverde zomerbanden? Gewoon op marktplaats zetten? Of zijn er bedrijven waar je banden kunt 'inruilen'?
Heb mij altijd al afgevraagd of je bij huurkoop verplicht bent om de auto over te nemen? Of is het ook mogelijk om te kiezen het laatste termijn niet te voldoen?turkeyhakan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:41:
[...]
Maar let wel op, nogmaals, dat je bij Findio een huurkoop overeenkomst aangaat en je dus eigenaar wordt van de auto na betaling van laatste termijn.
Kan mij namelijk voorstellen dat als het zo door gaat met prijsverlagingen dat het restbedrag bijna gelijk of lager is dan de waarde van de auto..
Ik denk dat daar maar één reden voor kan zijn : geen betere besteding - nu of in de voorspelbare toekomst - voor je geld hebben.eltron schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:41:
. Zijn er nog andere voordelen om mijzelf ervan te overtuigen dat ik toch beter voor de LR kan gaan ook al is de investering wat groter (gaat om privé aanschaf).
Ik zit een beetje met hetzelfde, maar probeer mezelf te overtuigen om ondanks de grotere prijsverlaging bij de LR toch bij de RWD te blijven. Redenen voor mezelf:eltron schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:41:
Ik zit mede vanwege de prijsverlagingen met een dilemma of ik toch niet voor de LR zal gaan.
Heb mijzelf uitgelegd dat ik dat als zuinige Hollander eigenlijk niet kan maken omdat de RWD vrijwel gelijk is geconfigureerd en die 80km range nu ook geen wereld van verschil is. Financieel is het gat nog steeds groot vooral omdat het wordt versterkt door SEPP scheelt het € 10.000. Maar het kriebelt toch. En behalve range is ook dual motor en 250kW laden wel een voordeel. Zijn er nog andere voordelen om mijzelf ervan te overtuigen dat ik toch beter voor de LR kan gaan ook al is de investering wat groter (gaat om privé aanschaf).
1) die 10K is wel erg groot verschil. Uiteindelijk blijft het aantal dagen dat ik echt veel meer dan standaardbereik zal rijden toch onder de 10 dagen per jaar. Dus dat kost me op die dagen misschien een uur of anderhalf extra, maar met dit prijsverschil zijn dat dure uren.
2) RWD heeft LFP accu, met mogelijke voordelen t.a.v. levensduur. En tot 100% laden is minder problematisch, wat in dagelijks gebruik het verschil in praktische range kleiner maakt.,
3) De RWD is lichter en als er straks MRB op EVs komt en mocht die op basis van gewicht zijn, kan de RWD net in een goedkopere klasse gaan vallen.
Sorry, ik weet dat je argumenten de andere kant op zocht
30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP
Ik heb er nog een paar in het voordeel van LR , uitgaande dat ik er privé wat langer mee rijd.Brum schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:58:
[...]
Ik zit een beetje met hetzelfde, maar probeer mezelf te overtuigen om ondanks de grotere prijsverlaging bij de LR toch bij de RWD te blijven. Redenen voor mezelf:
1) die 10K is wel erg groot verschil. Uiteindelijk blijft het aantal dagen dat ik echt veel meer dan standaardbereik zal rijden toch onder de 10 dagen per jaar. Dus dat kost me op die dagen misschien een uur of anderhalf extra, maar met dit prijsverschil zijn dat dure uren.
2) RWD heeft LFP accu, met mogelijke voordelen t.a.v. levensduur. En tot 100% laden is minder problematisch, wat in dagelijks gebruik het verschil in praktische range kleiner maakt.,
3) De RWD is lichter en als er straks MRB op EVs komt en mocht die op basis van gewicht zijn, kan de RWD net in een goedkopere klasse gaan vallen.
Sorry, ik weet dat je argumenten de andere kant op zocht
- minder last van batterijdegradatie, in die zin dat er dan nog genoeg overblijft.
- wat meer marge bij het inzetten als trekauto (caravan)
- eventueel nog wat besparen door ipv winterbanden toch all season te doen aangezien AWD al meer grip geeft.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Was dat laatste ook niet debunked? Heb je daar iets van bewijs van?schumi1986 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:28:
[...]
Het grote verschil met andere merken is dat Tesla de auto ook niet elk jaar hoeft te zien voor onderhoud om de garantie te behouden.
Mijn 2e auto (Nissan Leaf) moet elk jaar naar de garage om de garantie te behouden op de accu.
Als ik op de nissan leaf website kijk lijkt er alleen een dergelijke voetnoot voor "roest van binnenuit"
https://www.nissan.nl/Ser...ring/nissan-garantie.html
Het is wat off topic, maar wel goed om te weten om TCO te kunnen vergelijking inderdaad
[ Voor 191% gewijzigd door JohanB op 17-01-2024 16:37 ]
Het verschil had helemaal groot geweest als je voor de zwarte kleur was gegaan destijdsDutchlimits schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:56:
By the way als je juist timed dan betaal je nog de oude prijs. Ik heb mijn M3 (mag ik nog highland zeggen?) besteld rond september. Ik wist dat het nieuwe model eraankwam. Hierdoor kwam ik in aanmerking voor de referral van 500 euro die nu weg is en ik heb de oude (goedkopere) prijs betaald. Scheelde mij 1500 euro in aanschaf + de subsidie. Rij de auto nu voor 39.xxx euro.
Hou het in de gaten is dus mijn tip, kans is ook groot dat de referral vervalt bij het nieuwe model.
Het is maar net wat je er voor over hebt. Toen ik mijn Y Performance had besteld kostte deze 71.005. Vlak voordat de mijne werd geleverd, werd de RWD geïntroduceerd (voor 50.995). Het prijsverschil was toen, jawel, 20.010 :-) En toch liet ik mijn YP in bestelling staan (en afleveren). Dus, het is maar net wat je er voor over hebt. Met de kennis van nu, was ik niet voor een YP gegaan. Als ik voor de RWD had gekozen, had ik altijd nog steeds die P willen hebben. Conclusie: als geld je niets uit maakt en je tegen prijsschommelingen kunt, doe waar je zin in hebt :-)eltron schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:41:Zijn er nog andere voordelen om mijzelf ervan te overtuigen dat ik toch beter voor de LR kan gaan ook al is de investering wat groter (gaat om privé aanschaf).
Verschil in range bij Gemini is 110 😊eltron schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:41:
Ik zit mede vanwege de prijsverlagingen met een dilemma of ik toch niet voor de LR zal gaan.
Heb mijzelf uitgelegd dat ik dat als zuinige Hollander eigenlijk niet kan maken omdat de RWD vrijwel gelijk is geconfigureerd en die 80km range nu ook geen wereld van verschil is. Financieel is het gat nog steeds groot vooral omdat het wordt versterkt door SEPP scheelt het € 10.000. Maar het kriebelt toch. En behalve range is ook dual motor en 250kW laden wel een voordeel. Zijn er nog andere voordelen om mijzelf ervan te overtuigen dat ik toch beter voor de LR kan gaan ook al is de investering wat groter (gaat om privé aanschaf).
250kW is amper een voordeel. De huidige LR accu's zijn niet super en de BYD accu van de RWD heeft een hogere gemiddelde snelheid over 10-80%. Zou persoonlijk de LR meer pakken voor AWD en de 0 - 100. Privé zou ik lekker een RWD pakken. Die 10k is gewoon veel geld voor weinig extra.eltron schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:41:
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Tja, als geld geen rol speelt en je na 3 jaar niets geeft om de torenhoge afschrijving die je hebt gedaan, dan zou ik ook voor de MYP gaan, als je daarentegen minder geeft om de acceleratie en een scherpe prijs voor een MY wilt betalen met een veel mindere afschrijving is de MY RWD gewoon veruit de beste keus momenteel.... Dit geldt iets minder voor de LR, maar alsnog is het verschil in prijs eigenlijk niet te rechtvaardigen en je hebt bij de LR zeker meer kans op grote prijsverlagingen in de vorm van voorraad modellen de komende tijd. Als je toch per se een LR prive wilt aanschaffen zou ik persoonlijk even afwachten.turkeyhakan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:13:
[...]
Het is maar net wat je er voor over hebt. Toen ik mijn Y Performance had besteld kostte deze 71.005. Vlak voordat de mijne werd geleverd, werd de RWD geïntroduceerd (voor 50.995). Het prijsverschil was toen, jawel, 20.010 :-) En toch liet ik mijn YP in bestelling staan (en afleveren). Dus, het is maar net wat je er voor over hebt. Met de kennis van nu, was ik niet voor een YP gegaan. Als ik voor de RWD had gekozen, had ik altijd nog steeds die P willen hebben. Conclusie: als geld je niets uit maakt en je tegen prijsschommelingen kunt, doe waar je zin in hebt :-)
Ik ben afgelopen jaar 2 keer met een Model y LR (van 31 maart) en een vouwwagen naar Zuid-Frankrijk gereden en dan is het wel prettig als je net even beetje meer bereik hebt. En hij laadt wat sneller. Heb regelmatig een laadsnelheid van 250 kW gezien. Dat schiet wel lekker op.
Voor dagelijks gebruik maakt het voor mij verder weinig uit. Laad altijd tot 75-80 %. Als ik een keer ver moet, dan tot 100%.
Voor dagelijks gebruik maakt het voor mij verder weinig uit. Laad altijd tot 75-80 %. Als ik een keer ver moet, dan tot 100%.
https://teslafi.com/firmwareRaRo74 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:59:
[...]
Ik heb 2023.44.30.8 vanaf dat ik de mYne heb opgehaald.
Is dat de laatste/kerstupdate?
Ondertussen is er versie 9...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Klopt, had ik ook liever gehad maar ik las dat het zwarte lak van Tesla behoorlijk krasgevoelig is dus ik besloot toch voor wit te gaan.EvolutionX schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:12:
[...]
Het verschil had helemaal groot geweest als je voor de zwarte kleur was gegaan destijds
Aan de twijfelaars: voor mij was de grootste plus van de long range de vierwielaandrijving gezien ik niet altijd op asfalt rij. De range vond ik minder belangrijk, die van de RWD is ook genoeg om met kinderen naar het zuiden te rijden. De RWD heeft het gehaald, prijsverschil was te groot eind 2022.
Ik lees hier wel verschillende berichten over. Tesla geeft zelf op website een bereik van 533km WLTP (bij de 19inch)
Maar zie op andere plekken ook 565km staan(?)
Is bij de 3 ook zo. WLTP is met de 20 inch gedaan bij de Y. De WLTP op 19 inch is dus een schatting.eltron schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:34:
[...]
Ik lees hier wel verschillende berichten over. Tesla geeft zelf op website een bereik van 533km WLTP (bij de 19inch)
Ik denk dat de Y RWD met BYD in gelijke omstandigheden sneller de 1000km doet dan de LR. Nadeel is verder nog eens dat de laadsnelheid van de LR nog verder weg zakt als je niet op een V3 zit. De RWD kan op Ionity net zo snel laden als V3.
Tesla heeft de Y RWD (zeker met BYD) gewoon eigenlijk te goed gemaakt. Met de SEPP erbij is het verschil naar de LR veel te groot. De LR/P zouden eigenlijk richting de 100kWh moeten.
[ Voor 35% gewijzigd door Inspired op 17-01-2024 16:43 ]
Via het 'laden' menu (laadsymbool rechterzijde scherm), niet het adres.adjego schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:33:
[...]
Had je ze geselecteerd via het "opladen" menu of gewoon genavigeerd naar de lader via het adres?
533 is met 20” (WLTP), met Gemini 565 (schatting)eltron schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:34:
[...]
Gisteren had je nog geen SEPP op de LR, vandaag heb je 4K subsidie.. Klinkt het dan beter?eltron schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:41:
Of de LR is maar 5K duurde dan de RWD van gisteren?
N=1 merk bewijst vooreerst je stelling niet. Bovendien heb je het waarschijnlijk over een oude Nisan Leaf.schumi1986 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:28:
[...]
Het grote verschil met andere merken is dat Tesla de auto ook niet elk jaar hoeft te zien voor onderhoud om de garantie te behouden.
Mijn 2e auto (Nissan Leaf) moet elk jaar naar de garage om de garantie te behouden op de accu.
Nissan stipuleert alleen dat de auto moet onderhouden worden volgens het onderhoudsschema, er staat niet dat dit onderhoud door de dealer of een garage moet gebeuren (maar aan jouw om te bewijzen dat het gebeurd is) - je kan het ook zelf doen trouwens. https://www-europe.nissan...terms-conditions-benl.pdf
Ook Tesla geeft je maar garantie als je het nodige onderhoud doet. En dus bijvoorbeeld moet je "onderhoudsnotificaties" van de auto respecteren. Als je het aanbevolen onderhoud niet opvolgt kan de garantie vervallen staat letterlijk in de garantievoorwaarden van Tesla. Eventueel aan jou om te bewijzen dat je de auto onderhouden hebt zoals nodig - als je het zelf doet, of niet door Tesla laat doen.
De meeste EVs voorzien een twee-jaarlijks inspectiebeurt en onderhoudsbeurt voor bijvoorbeeld remolie/filters enzovoort. En dat hoeft niet bij een merk-dealer te gebeuren, al zal dat meestal wel de gemakkelijkste manier zijn.
Ik zie helemaal niet wat er specifiek is aan Tesla op onderhoudsvlak (noch technisch, noch contractueel), behalve dat blijkbaar bij sommigen de valse indruk ontstaan is dat hun auto's onbeperkt kunnen rijden zonder minimaal onderhoud of inspecties - terwijl dat natuurlijk los van de formaliteiten alleen maar verstandig is.
N=2? Kia e-niro moet net als zijn zusjes elke 15K of elk jaar een beurt hebben. Interval van een ICE (en zelfs daarvoor is het al vaak/vroeg)Scientific schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:47:
[...]
N=1 merk bewijst vooreerst je stelling niet. Bovendien heb je het waarschijnlijk over een oude Nisan Leaf.
Nissan stipuleert alleen dat de auto moet onderhouden worden volgens het onderhoudsschema, er staat niet dat dit onderhoud door de dealer of een garage moet gebeuren (maar aan jouw om te bewijzen dat het gebeurd is) - je kan het ook zelf doen trouwens. https://www-europe.nissan...terms-conditions-benl.pdf
Ook Tesla geeft je maar garantie als je het nodige onderhoud doet. En dus bijvoorbeeld moet je "onderhoudsnotificaties" van de auto respecteren. Als je het aanbevolen onderhoud niet opvolgt kan de garantie vervallen staat letterlijk in de garantievoorwaarden van Tesla. Eventueel aan jou om te bewijzen dat je de auto onderhouden hebt zoals nodig - als je het zelf doet, of niet door Tesla laat doen.
De meeste EVs voorzien een twee-jaarlijks inspectiebeurt en onderhoudsbeurt voor bijvoorbeeld remolie/filters enzovoort. En dat hoeft niet bij een merk-dealer te gebeuren, al zal dat meestal wel de gemakkelijkste manier zijn.
Ik zie helemaal niet wat er specifiek is aan Tesla op onderhoudsvlak (noch technisch, noch contractueel), behalve dat blijkbaar bij sommigen de valse indruk ontstaan is dat hun auto's onbeperkt kunnen rijden zonder minimaal onderhoud of inspecties - terwijl dat natuurlijk los van de formaliteiten alleen maar verstandig is.
ja zo had ik het ook ongeveer bedachtgjcvro schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:45:
[...]
Gisteren had je nog geen SEPP op de LR, vandaag heb je 4K subsidie.. Klinkt het dan beter?
Met mijn Kona EV sta ik 2x per jaar om de 15k km mijn tijd te verdoen bij de garage. Wat een treurnis is dat
We gaan het meemaken met mYn nieuwe Tesla

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
SEPP op de LR? Volgens mij vergis je je.gjcvro schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:45:
[...]
Gisteren had je nog geen SEPP op de LR, vandaag heb je 4K subsidie.. Klinkt het dan beter?
Kun je dat nog wat verder toelichten?Inspired schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:37:
[...]
Is bij de 3 ook zo. WLTP is met de 20 inch gedaan bij de Y. De WLTP op 19 inch is dus een schatting.
Ik denk dat de Y RWD met BYD in gelijke omstandigheden sneller de 1000km doet dan de LR. Nadeel is verder nog eens dat de laadsnelheid van de LR nog verder weg zakt als je niet op een V3 zit. De RWD kan op Ionity net zo snel laden als V3.
Tesla heeft de Y RWD (zeker met BYD) gewoon eigenlijk te goed gemaakt. Met de SEPP erbij is het verschil naar de LR veel te groot. De LR/P zouden eigenlijk richting de 100kWh moeten.
Mijn begrip was juist dat LR sneller kan laden en dat dat juist tijdwinst op zou leveren.
Het is me overigens wel opgevallen met mijn M3P dat zodra je de eerste 20% geladen hebt, dat de snelheid alweer heel snel terug zakt naar 150KW o.i.d. vanaf dat moment zal er dan inderdaad weinig snelheidswinst zijn t.o.v. een RWD
Volgens mij lees jij niet wat ik bedoel te schrijven.turkeyhakan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:10:
[...]
SEPP op de LR? Volgens mij vergis je je.
N=2, bijvoorbeeld.gjcvro schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:52:
[...]
N=2? Kia e-niro moet net als zijn zusjes elke 15K of elk jaar een beurt hebben. Interval van een ICE (en zelfs daarvoor is het al vaak/vroeg)
Kia geeft dan ook veel langer algemene garantie dan Tesla, namelijk 7 jaar ipv 4 jaar...
In elk geval is er niets bijzonders aan de Tesla onderhoudsbehoeftes/intervallen noch de contractuele voorwaarden daarvoor. BMW bijvoorbeeld specificeert een inspectie om de 2 jaar (ongeacht kilometers) met eventueel vervanging van remolie en filters. Dat is vergelijkbaar met wat je voor een Tesla hoort te doen. En dus ook N=2
[ Voor 3% gewijzigd door Scientific op 17-01-2024 17:19 ]
Onlangs theoretisch getoetst door ABRP te gebruiken,SquareOne schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:13:
[...]
Kun je dat nog wat verder toelichten?
Mijn begrip was juist dat LR sneller kan laden en dat dat juist tijdwinst op zou leveren.
Het is me overigens wel opgevallen met mijn M3P dat zodra je de eerste 20% geladen hebt, dat de snelheid alweer heel snel terug zakt naar 150KW o.i.d. vanaf dat moment zal er dan inderdaad weinig snelheidswinst zijn t.o.v. een RWD
RaRo74 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Schijnbaar kan de BYD Blade LFP langer op een hoger laadvermogen blijven. Bjørn Nyland heeft daar wat filmpjes over gemaakt.
Bjorn heeft weer een (range) test van de model 3 LR
[ Voor 5% gewijzigd door spartacusNLD op 17-01-2024 17:27 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Ja dat zal we redelijk hetzelfde blijven, elke 20k de remklauwen reinigen en smeren bijv. Dat doen ze bij mij niet met de ranger iigRaRo74 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:10:
Met mijn Kona EV sta ik 2x per jaar om de 15k km mijn tijd te verdoen bij de garage. Wat een treurnis is dat![]()
https://www.tesla.com/own...49-9930-B109ED7B1D91.html
Tenzij je pech hebt ben je daar van af. Mijn lijstje in 2,5 jaar en 75k km in de M3.RaRo74 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:10:
Met mijn Kona EV sta ik 2x per jaar om de 15k km mijn tijd te verdoen bij de garage. Wat een treurnis is dat![]()
- Bandenwissels (5x)
- Onderhoud (1x na 1,5 jaar), enkel voor controle remmen/onderstel, interieurfilter en nieuwe ruitenwissers.
- Garantiedingetjes (1x gelijk met onderhoud, 1x apart) voor een krakend deurpaneel en een piepend raam, beiden keurig opgelost.
Ik ga in het najaar weer een keertje onderhoud inplannen, dan zit ik op 90-95k, maar ik verwacht eigenlijk vrij weinig. Echt top.
Dat verwacht en hoop ik niet gezien de vele uren die ik bij Hyundai heb doorgebracht. Uitstekende vriendelijke hardwerkende mensen bij de dealer maar wat gaat daar veel fout zegJohanB schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:30:
[...]
Ja dat zal we redelijk hetzelfde blijven, elke 20k de remklauwen reinigen en smeren bijv. Dat doen ze bij mij niet met de ranger iig
https://www.tesla.com/own...49-9930-B109ED7B1D91.html

Kona EV is en blijft overigens een echte topper en kan deze iedereen aanraden maar daar loopt een ander topic voor. Behalve regulier onderhoud en terugroepacties nooit wat aan gehad.
Tsja, mijn ervaring met de Kona is iets anders, maar idd loopt een ander topic voor. Wel net de afspraak voor inleveren gemaakt op 1-2-2024, einde lease is 31-1, hopelijk de Y voor die tijd voor de deur ;-) (maar nog geen VIN etc in de order)RaRo74 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:37:
[...]
Dat verwacht en hoop ik niet gezien de vele uren die ik bij Hyundai heb doorgebracht. Uitstekende vriendelijke hardwerkende mensen bij de dealer maar wat gaat daar veel fout zeg![]()
Kona EV is en blijft overigens een echte topper en kan deze iedereen aanraden maar daar loopt een ander topic voor. Behalve regulier onderhoud en terugroepacties nooit wat aan gehad.
Maar jouw theoretische toets in ABRP spreekt het statement van @Inspired tegen toch?RaRo74 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:21:
[...]
Onlangs theoretisch getoetst door ABRP te gebruiken,
RaRo74 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Schijnbaar kan de BYD Blade LFP langer op een hoger laadvermogen blijven. Bjørn Nyland heeft daar wat filmpjes over gemaakt.
Jij schrijft op 1000km is de LR sneller
Inspired schrijft op 1000km is de RWD sneller
Of lees ik verkeerd.
Zal ook de filmpjes van Björn een bekijken.
Waarom verwacht/hoop je dat niet, dat zijn de intervallen die in het instructie boekje staan. En je "moet"* dat door Tesla laten doenRaRo74 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:37:
[...]
Dat verwacht en hoop ik niet gezien de vele uren die ik bij Hyundai heb doorgebracht. Uitstekende vriendelijke hardwerkende mensen bij de dealer maar wat gaat daar veel fout zeg![]()
https://digitalassets.tes...imited-warranty-nl-nl.pdf
*"ten zeerste aanbevolen" en "verliest garantie als niet goed gedaan door niet Tesla"
De korting op voorraadmodellen is wel weg nu (muv demo auto’s). Per saldo betaal je nu voor een LR ongeveer net zoveel als een paar maanden geleden, mits je uit voorraad kocht.
Ben benieuwd wanneer ze ook weer serieuze kortingen gaan geven op voorraadmodellen.
Ben benieuwd wanneer ze ook weer serieuze kortingen gaan geven op voorraadmodellen.
Ik denk/hoop einde Q1AsBest schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:56:
De korting op voorraadmodellen is wel weg nu (muv demo auto’s). Per saldo betaal je nu voor een LR ongeveer net zoveel als een paar maanden geleden, mits je uit voorraad kocht.
Die paar minuten erbij is als het meezit c.q. niet tegenzit. Heb afgelopen kerstvakantie in Dsld meegemaakt dat de Tesla's in de rij stonden te wachten op hun beurt voor het laden, terwijl ik gelukkig bij Allego nog terecht kon (met mijn Kia e-Niro). Komt er zomaar per laadbeurt een kwartier bij...MazeWing schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:37:
[...]
En dan per laadbeurr nog enkele minuten erbij tellen voor het daadwerkelijk van de snelweg gaan, parkeren bij laadpaal, koppelen/ontkoppelen en weer terug naar de snelweg.
Niet bang worden, ik laat ranger komen voor alle maintenance dingen.RaRo74 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:37:
[...]
Ruitenwisser vervangen, interieurfilter vervangen, brake fluid check, etc etc.
Heck, zelf voor banden uitlijnen kunnen ze ranger opsturen naar je thuis (net zelf geprobeerd via de app).
Alleen voor brake cleaning/ lubicration en banden rotatie moet je echt afspraak maken.
Maar je gebruik amper je remmen dus zolang die goed doet en geen rare geluiden maakt, hoef je dat niet te doen. Spaar het gewoon totdat je een keer echt naar de dealer moeten.
De rangers zijn zo goed. Ze komen, ze bellen je dat ze er zijn, je mag naar beneden en hun begroeten maar hoeft niet. Ze willen nooit koffie/ thee. Ze gaan gelijk aan de slag, en als ze klaar zijn gaan ze weer weg.
Je hoeft geen sleutel te geven niets. Echt top.
Life is too short to drive boring cars
Binnenkort komt de 1000km test, was eergisteren livestreamed. Maar goed met dit weer verwacht geen record.spartacusNLD schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:27:
Bjorn heeft weer een (range) test van de model 3 LR
[YouTube: Tesla Model 3 LR Highland range test]
[YouTube: #88 Road trip to Morrow battery factory with Tesla Model 3 LR Highland]
Hij doet 10:25 min met de M3LR Highland. Dus 1u langer dan de oude maar goed zomer vs winter.
Life is too short to drive boring cars
ABRP gaat (volgens mij) nog van de CATL uit. Je kunt er ook geen type accu kiezen. Tov van de CATL is de BYD 7m sneller op 10-80. Bij 5 stops zit je dan op de tijd van de LR.SquareOne schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:51:
[...]
Maar jouw theoretische toets in ABRP spreekt het statement van @Inspired tegen toch?
Jij schrijft op 1000km is de LR sneller
Inspired schrijft op 1000km is de RWD sneller
Of lees ik verkeerd.
Zal ook de filmpjes van Björn een bekijken.
Oké thanks voor de toelichting.Inspired schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:34:
[...]
ABRP gaat (volgens mij) nog van de CATL uit. Je kunt er ook geen type accu kiezen. Tov van de CATL is de BYD 7m sneller op 10-80. Bij 5 stops zit je dan op de tijd van de LR.
Het 10-80 gemiddelde van de LR/P is 124kW. Van de RWD met BYD is het 140kW. Ja, die piek bij de LR/P is hoger maar daarna kakt hij veel sneller in dan de BYD.SquareOne schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:13:
[...]
Kun je dat nog wat verder toelichten?
Het pack in mijn 3 LR uit 2019 deed gemiddeld 163kW. Het is allemaal geen groot probleem maar het is jammer dat Tesla in die zin mindere packs gebruikt.
[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 17-01-2024 18:44 ]
Hoe zit het met je fiscale waarde cq. cataloguswaarde? Staat die wel op de nieuwe waarde zoals je het nu kan configureren?Dutchlimits schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:02:
[...]
Ik wist dat de productie al stilstond en het nieuwe model was niet aangekondigd. Daarnaast was de voorraad op. Ook mag je 2 keer een auto weigeren. De Tesla medewerker tipte ook dat de kans heel klein was dat ik nog een oude model kreeg omdat die niet meer werden uitgeleverd.
Interessante weetjes. Ik heb een M3P uit 2020. Wel tevreden met de laadsnelheden, maar had niet verwacht dat het minder zou worden.Inspired schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:41:
[...]
Het 10-80 gemiddelde van de LR/P is 124kW. Van de RWD met BYD is het 140kW. Ja, die piek bij de LR/P is hoger maar daarna kakt hij veel sneller in dan de BYD.
Het pack in mijn 3 LR uit 2019 deed gemiddeld 163kW. Het is allemaal geen groot probleem maar het is jammer dat Tesla in die zin mindere packs gebruikt.
Ja, hebt denk ik hetzelfde pack als ik had in de 3. Dat is prima qua snelheid.SquareOne schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:17:
[...]
Interessante weetjes. Ik heb een M3P uit 2020. Wel tevreden met de laadsnelheden, maar had niet verwacht dat het minder zou worden.
Even snel gekeken:Scientific schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:18:
[...]
N=2, bijvoorbeeld.
Kia geeft dan ook veel langer algemene garantie dan Tesla, namelijk 7 jaar ipv 4 jaar...
In elk geval is er niets bijzonders aan de Tesla onderhoudsbehoeftes/intervallen noch de contractuele voorwaarden daarvoor. BMW bijvoorbeeld specificeert een inspectie om de 2 jaar (ongeacht kilometers) met eventueel vervanging van remolie en filters. Dat is vergelijkbaar met wat je voor een Tesla hoort te doen. En dus ook N=2
VW schrijft ook periodieke bezoekjes aan de dealer voor. Die zijn dan wel gratis, maar materiaal etc niet. Desondanks moet je dus wel langs de dealer om de xx aantal kilometers. Dat geldt precies zo bij de andere VAG merken, dus dat zijn er meteen n=4.
Renault verkoopt een onderhoudscontract bij de Megane e-Tech dat het 'door de fabrikant voorgeschreven onderhoudsprogramma' dekt. n=1
Citroën heeft ook een periodiek inspectie- en onderhoudsprogramma voor de elektrische auto's, dat zal voor Peugeot en Opel dan ook wel zijn. n=3.
Hyundai vereist ook regelmatig periodieke onderhoudsbeurten. Genesis i.d. n = 2
Ook bij Volvo is de garantie afhankelijk van het volgen van het voorgeschreven service en onderhoudsprogramma. n=1
Mercedes heeft ook voor de elektrische auto's gewoon het Service programma met A en B beurten. n=1
En die BMW inspectie is dus ook bij de dealer. Dat is dus niet hetzelfde als bij Tesla zoals jij suggereert.
Oftewel n=12 vs n=0...
Feit is dat al die oude merken iets moeten om hun dealers tevreden te houden. En dus zijn er allerlei constructies om mensen toch 1-2 keer per jaar bij de dealer te hebben. Niet dat er vreselijk meer te doen is aan die EVs dan aan een Tesla, maar het wordt wel degelijk opgedrongen bij de meeste merken. Soms wordt er geschermd met (uitgebreide) garantie, soms wordt een onderhoudscontract aangeboden in de onderhandeling. Maar ze willen je graag regelmatig zien, omdat ze dan in elk geval de sproei vloeistof voor 10x de prijs bij de Action kunnen verkopen en uiteraard proberen ze nog allerlei andere zaken te verkopen.
Wettelijk gezien mag je voor je onderhoud wel terecht bij onafhankelijke onderhoudsbedrijven, maar dat gaan de meeste mensen toch echt niet doen. Een auto verkoopt lekkerder door met het vinkje "dealer onderhouden". Daarnaast zijn voor veel van die merken ook updates nog afhankelijk van de dealer.
Feit is dus dat je bij de meeste merken gewoon 1-2 keer per jaar naar de dealer rijdt voor het een of het ander.
Die beperkte inspecties die Tesla voorschrijft kun je ook elders laten doen. Of gewoon met het gemak van een mobiele service voor de deur. Vooral dat laatste maakt het een wereld van verschil.
Je doet een zeer selectieve lectuur van de onderhoudsspecificaties van de verschillende automerken. De onderhoudsspecificaties zijn niet 1-2 keer per jaar maar om de 1 of 2 jaar - dat laatste is trouwens net zoals Tesla! Alleen noemt Tesla het niet "onderhoudsprogramma"bilgy_no1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:42:
[...]
Even snel gekeken:
VW schrijft ook periodieke bezoekjes aan de dealer voor. Die zijn dan wel gratis, maar materiaal etc niet. Desondanks moet je dus wel langs de dealer om de xx aantal kilometers. Dat geldt precies zo bij de andere VAG merken, dus dat zijn er meteen n=4.
Renault verkoopt een onderhoudscontract bij de Megane e-Tech dat het 'door de fabrikant voorgeschreven onderhoudsprogramma' dekt. n=1
Citroën heeft ook een periodiek inspectie- en onderhoudsprogramma voor de elektrische auto's, dat zal voor Peugeot en Opel dan ook wel zijn. n=3.
Ook bij Volvo is de garantie afhankelijk van het volgen van het voorgeschreven service en onderhoudsprogramma. n=1
Mercedes heeft ook voor de elektrische auto's gewoon het Service programma met A en B beurten. n=1
En die BMW inspectie is dus ook bij de dealer. Dat is dus niet hetzelfde als bij Tesla zoals jij suggereert.
Oftewel n=12 vs n=0...
Feit is dat al die oude merken iets moeten om hun dealers tevreden te houden. En dus zijn er allerlei constructies om mensen toch 1-2 keer per jaar bij de dealer te hebben. Niet dat er vreselijk meer te doen is aan die EVs dan aan een Tesla, maar het wordt wel degelijk opgedrongen bij de meeste merken. Soms wordt er geschermd met (uitgebreide) garantie, soms wordt een onderhoudscontract aangeboden in de onderhandeling. Maar ze willen je graag regelmatig zien, omdat ze dan in elk geval de sproei vloeistof voor 10x de prijs bij de Action kunnen verkopen en uiteraard proberen ze nog allerlei andere zaken te verkopen.
Wettelijk gezien mag je voor je onderhoud wel terecht bij onafhankelijke onderhoudsbedrijven, maar dat gaan de meeste mensen toch echt niet doen. Een auto verkoopt lekkerder door met het vinkje "dealer onderhouden". Daarnaast zijn voor veel van die merken ook updates nog afhankelijk van de dealer.
Feit is dus dat je bij de meeste merken gewoon 1-2 keer per jaar naar de dealer rijdt voor het een of het ander.
Die beperkte inspecties die Tesla voorschrijft kun je ook elders laten doen. Of gewoon met het gemak van een mobiele service voor de deur. Vooral dat laatste maakt het een wereld van verschil.
Geen enkel merk verplicht je om dat bij de dealer te doen, je kunt ze ook elders laten doen, of zelf doen. Ze raden het wel aan om het bij een merkvertegenwoordiger te doen, en maken het gemakkelijker, net zoals Tesla aanraadt om het door Tesla te laten doen. Niets onderscheidends.
Het enige, en echt wel het enige, dat Tesla onderscheidt van de rest, qua onderhoud, is dat je bij Tesla onderhoud of kleine herstellingen "op verplaatsing" kunt laten doen. Logisch ook, anders zal je ver moeten rijden, vaak is er geen goed alternatief in de buurt.
Voor de rest is ieder merk anders, en doen alsof er qua onderhoud Tesla is, en "de rest" dat is een zeer subjectieve Tesla-centrische kijk op de zaak. Met Tesla erbij wordt jouw telling gewoon n=13...
Bovendien bieden veel merken (op basis dat het onderhoudsschema gerespecteerd werd - wat ook bij Tesla een voorwaarde is voor garantie - niets nieuws onder de zon) meerdere jaren langer garantie dan Tesla en gratis pechverhelping, soms zelfs "levenslange mobiliteitsgarantie".
Bij BMW bijvoorbeeld werkt dat laatste in mijn ervaring erg prettig. Zo werd ik eens gratis getakeld toen ik mij in een wei vastgereden had op een zondagmiddag: gewoon bellen via de app, 20 minuten later waren ze mij al aan het wegtrekken uit de wei, nog eens 5 minuten later was ik al aan het rijden. Kostte mij dus 0 Euro.
Het is maar goed ook dat we niet elk jaar met onze Tesla bij een Service center moeten komen. Als je een paar keer hebt ervaren hoe ongeïnteresseerd en onkundig het service personeel van Tesla is ben je heel snel klaar met het merk.
Ik weet niet of het tegenwoordig ook nog zo is, maar die 7 jaar 'algemene' garantie moest ik bij mijn nu 10 jaar oude Kia met een korreltje zout nemen.Scientific schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:18:
[...]
Gaat ongeveer zo denk ik:
- 2 jaar op audi/nav
- 5 jaar op lak
- 7 jaar op carrosserie
Ondanks dat de accu steenkoud was, geparkeerd bij station in Breukelen om 6:30 en om 17:30 SuC Breukelen viel het me toch best mee om van 30 - 91% te gaan (krappe 40 minuten)/f/image/nbpBWsEbVT8OsCPl8UNikTwG.png?f=fotoalbum_large)
Piek op 90 Kw. Hij had 3 dagen stil gestaan en enkel 16 KM naar het station gereden dus veel warmte heeft er niet ingezeten.
/f/image/nbpBWsEbVT8OsCPl8UNikTwG.png?f=fotoalbum_large)
Piek op 90 Kw. Hij had 3 dagen stil gestaan en enkel 16 KM naar het station gereden dus veel warmte heeft er niet ingezeten.
[ Voor 10% gewijzigd door winwiz op 17-01-2024 20:53 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Volgens de handleiding en aangeraden onderhouds intervallen voor garantie sta je er dus grofweg wel elk jaar / elke 20.000 kmschumi1986 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:21:
Het is maar goed ook dat we niet elk jaar met onze Tesla bij een Service center moeten komen. Als je een paar keer hebt ervaren hoe ongeïnteresseerd en onkundig het service personeel van Tesla is ben je heel snel klaar met het merk.
De vraag of je dat doet of zin in hebt is een hele andere (net als bij alle andere EVs)
n=13:bilgy_no1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:42:
[...]
Even snel gekeken:
Oftewel n=12 vs n=0...
"Tesla adviseert ten zeerste dat u alle onderhoud en reparaties door een Tesla Service Center of door een Tesla erkende reparateur laat uitvoeren, anders kan het recht op of de dekking on deze beperkte garantie nieuwe auto vervallen"
[ Voor 77% gewijzigd door JohanB op 17-01-2024 21:21 ]
Ja dat is puur afhankelijk van de auto zelf en niet de order.Jerry- schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:11:
[...]
Hoe zit het met je fiscale waarde cq. cataloguswaarde? Staat die wel op de nieuwe waarde zoals je het nu kan configureren?
Even een vraagje over het basic autopilot rijstrook wissel gedrag:
Rij nu een 2019 Audi A4 met adaptieve cc,traffic jam assist en lane assist. Deze werkt érg goed en meer hoef ik voorlopig niet, dus denk dat ik de MY ook wil met basic autopilot (wie weet als prijs ooit veel lager wordt, achteraf nog enhanced of full er bij kopen).
Mijn Audi blijft lane assist netje onthouden als ik baantje wissel. Dus knipperlicht aan is tijdelijk uit, geen kracht/trilling op stuur, en na wisselen knipperlicht uit en gaat automatisch weer aan.
Tesla doet dat niet begrijp ik? Moet je handmatig elke keer weer twee tikken geven tegen de stalk?... Lijkt me onhandig. Waarom pakt Tesla dit zo aan?
Was daar nou geen oplossing voor met iets aftermarket?
En volgt basic autopilot in files ook je voorganger? Wat als je even volledig tot stilstand komt en daarna de file weer langzaam gaat rollen? Gaat hij dan automatisch ook weer verder of na een 'x' aantal seconden stil staan niet meer?
Rij nu een 2019 Audi A4 met adaptieve cc,traffic jam assist en lane assist. Deze werkt érg goed en meer hoef ik voorlopig niet, dus denk dat ik de MY ook wil met basic autopilot (wie weet als prijs ooit veel lager wordt, achteraf nog enhanced of full er bij kopen).
Mijn Audi blijft lane assist netje onthouden als ik baantje wissel. Dus knipperlicht aan is tijdelijk uit, geen kracht/trilling op stuur, en na wisselen knipperlicht uit en gaat automatisch weer aan.
Tesla doet dat niet begrijp ik? Moet je handmatig elke keer weer twee tikken geven tegen de stalk?... Lijkt me onhandig. Waarom pakt Tesla dit zo aan?
Was daar nou geen oplossing voor met iets aftermarket?
En volgt basic autopilot in files ook je voorganger? Wat als je even volledig tot stilstand komt en daarna de file weer langzaam gaat rollen? Gaat hij dan automatisch ook weer verder of na een 'x' aantal seconden stil staan niet meer?
[ Voor 14% gewijzigd door Allewijn op 17-01-2024 21:11 ]
Geen idee. Denk America gedachten van keep your lane. Dus hoe vaak wissel je nou?Allewijn schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:09:
Ja. Sexy buttonsWas daar nou geen oplossing voor met iets aftermarket?
Volgens mij gaat hij gewoon verder. En niet zoals VAG na 5sec dat de traffic jam assist niet meer werkt en je zelf even op resume moet drukkenEn volgt basic autopilot in files ook je voorganger? Wat als je even volledig tot stilstand komt en daarna de file weer langzaam gaat rollen? Gaat hij dan automatisch ook weer verder of na een 'x' aantal seconden stil staan niet meer?
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Je hoeft niets te doen, blijft gewoon stug de voorganger volgen en als de file oplost gaat hij weer naar de ingestelde snelheid.DarkSide schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:14:
[...]
Volgens mij gaat hij gewoon verder. En niet zoals VAG na 5sec dat de traffic jam assist niet meer werkt en je zelf even op resume moet drukken
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Verwijderd
Vraag over de Model 3 Highland. In de Tesla shop staan all-weather matten voor de Model 3 vanaf 2023. Als ik deze link in de app open zie ik kort dat het accessoire niet compatible is met de Tesla. Maar deze melding verdwijnt daarna weer.
Is dit een bugje in de app? Zijn de all-weather matten inderdaad compatible met de Highland?
Is dit een bugje in de app? Zijn de all-weather matten inderdaad compatible met de Highland?
ik verwacht inderdaad een bugje.Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:22:
In de Tesla shop staat bij accessoires 'Model 3' voor het Highland model en 'Model 3 2019-2023' oid voor het vorige model.
I'm a bit .... confused. I find the Rails framework sexy. Is that wrong? Am I dirty?
Bij mijn privé aanschaf ben ik voor de rwd gegaan. Extra power boeide me niet. Sterker nog, m’n model y staat standaard in Chill stand. Mede passagiers vinden dit fijner. In de Chill stand ben ik nog steeds een stuk vlotter dan menig benzine auto.eltron schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:41:
Extra range is als je de LR volledig oplaadt. Standaard laadt je de lr op tot 80%.
Ikzelf rij amper lange afstanden op een dag, dus het snelle laden was voor mij ook geen noodzakelijk iets.
Situatie is voor iedereen anders, maar in mijn geval kon ik de lr niet verantwoorden.
Ook hier, rij altijd in Chill met de RWD model 3, ik vind anders het gaspedaal veel te gevoelig. In chill meer dan genoeg vermogen.
Verwijderd
Bedankt. Ik zie ze inderdaad:Stetho schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:30:
[...]
ik verwacht inderdaad een bugje.
In de Tesla shop staat bij accessoires 'Model 3' voor het Highland model en 'Model 3 2019-2023' oid voor het vorige model.
https://shop.tesla.com/nl...rbekledingen-voor-model-3
https://shop.tesla.com/nl...-model_3?sku=1974087-00-A
Ook fijn dat de nieuwe goedkoper zijn.
Verwijderd
Als je van plan bent de auto lang te houden is batterijdegradatie ook een ding. Als je met de RWD al je ritten kunt rijden maar daardoor wel vaak onder de 10% SoC uitkomt zou ik eerder voor de LR gaan.eltron schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:41:
Sinds alle kleine dealers worden opgeheven en je nu verplicht naar grote ketens moet gaan heb ik bij zowel mazda als ford als seat en kia geen kundig personeel meer kunnen vinden. En bij hyundai moest ik de verkopers de details van de kona uitleggen. Dus veel zal het niet meer schelen.schumi1986 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:21:
De meeste punten die je benoemt heb ik al in mijn bericht geadresseerd.Scientific schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:05:
[...]
Je doet een zeer selectieve lectuur van de onderhoudsspecificaties van de verschillende automerken. De onderhoudsspecificaties zijn niet 1-2 keer per jaar maar om de 1 of 2 jaar - dat laatste is trouwens net zoals Tesla! Alleen noemt Tesla het niet "onderhoudsprogramma"![]()
Geen enkel merk verplicht je om dat bij de dealer te doen, je kunt ze ook elders laten doen, of zelf doen. Ze raden het wel aan om het bij een merkvertegenwoordiger te doen, en maken het gemakkelijker, net zoals Tesla aanraadt om het door Tesla te laten doen. Niets onderscheidends.
Het enige, en echt wel het enige, dat Tesla onderscheidt van de rest, qua onderhoud, is dat je bij Tesla onderhoud of kleine herstellingen "op verplaatsing" kunt laten doen. Logisch ook, anders zal je ver moeten rijden, vaak is er geen goed alternatief in de buurt.
Voor de rest is ieder merk anders, en doen alsof er qua onderhoud Tesla is, en "de rest" dat is een zeer subjectieve Tesla-centrische kijk op de zaak. Met Tesla erbij wordt jouw telling gewoon n=13...
Bovendien bieden veel merken (op basis dat het onderhoudsschema gerespecteerd werd - wat ook bij Tesla een voorwaarde is voor garantie - niets nieuws onder de zon) meerdere jaren langer garantie dan Tesla en gratis pechverhelping, soms zelfs "levenslange mobiliteitsgarantie".
Bij BMW bijvoorbeeld werkt dat laatste in mijn ervaring erg prettig. Zo werd ik eens gratis getakeld toen ik mij in een wei vastgereden had op een zondagmiddag: gewoon bellen via de app, 20 minuten later waren ze mij al aan het wegtrekken uit de wei, nog eens 5 minuten later was ik al aan het rijden. Kostte mij dus 0 Euro.
Maar ter verduidelijking die 1-2 x per jaar. Meestal zijn die onderhoudsintervals gebaseerd op 15.000 of 30.000 km of iets er tussenin. Voor mij is dat zeker 1-2x per jaar. Misschien is dat iets meer km dan de gemiddelde auto, maar ik ben dan echt niet de enige.
En het onderscheid is dus dat je bij die merken op regelmatige basis langs moet komen om de auto te laten controleren op een aantal punten.
En dat hoeft bij Tesla dus niet. Uiteraard is er een aantal zaken dat een onderhoudsinterval heeft, maar dat zijn dus concrete zaken, zoals na 3 jaar het HEPA filter vervangen of na 4 jaar het koudemiddel van de airco. Dat vind ik wat anders dan een servicebeurt waar op xx punten kijken wat er moet gebeuren.
Ik heb er overigens niets op tegen dat andere merken dat zo doen, en misschien is het voor sommige mensen juist een pluspunt. Maar ik ben wel blij dat het bij Tesla niet hoeft.
Opnieuw: je doet alsof Tesla uniek is. Ook BMW bvb geeft geen kilometers op voor onderhoud/inspectie van een EV. Je benoemt servicepunten die maar om de 3-4 jaar zijn, maar zwijgt selectief over de punten waar Tesla spreekt over 2 jaar of 20.000 km, of over punten die op basis van diagnoseberichten gebeuren. Je doet alsof er Tesla is en de rest (die marketing heeft Tesla goed voor elkaar - de mythe dat alles anders is!), terwijl er weinig of niets is qua onderhoudsvereisten dat je niet bij meerdere andere merken zal terugvinden.bilgy_no1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:58:
[...]
De meeste punten die je benoemt heb ik al in mijn bericht geadresseerd.
Maar ter verduidelijking die 1-2 x per jaar. Meestal zijn die onderhoudsintervals gebaseerd op 15.000 of 30.000 km of iets er tussenin. Voor mij is dat zeker 1-2x per jaar. Misschien is dat iets meer km dan de gemiddelde auto, maar ik ben dan echt niet de enige.
En het onderscheid is dus dat je bij die merken op regelmatige basis langs moet komen om de auto te laten controleren op een aantal punten.
En dat hoeft bij Tesla dus niet. Uiteraard is er een aantal zaken dat een onderhoudsinterval heeft, maar dat zijn dus concrete zaken, zoals na 3 jaar het HEPA filter vervangen of na 4 jaar het koudemiddel van de airco. Dat vind ik wat anders dan een servicebeurt waar op xx punten kijken wat er moet gebeuren.
Ik heb er overigens niets op tegen dat andere merken dat zo doen, en misschien is het voor sommige mensen juist een pluspunt. Maar ik ben wel blij dat het bij Tesla niet hoeft.
Maar goed, dream on, we zijn inmiddels behoorlijk off-topic.
En @SquareOne, bekijk deze website eens: https://evkx.net/models/tesla/model_y/Inspired schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:34:
[...]
ABRP gaat (volgens mij) nog van de CATL uit. Je kunt er ook geen type accu kiezen. Tov van de CATL is de BYD 7m sneller op 10-80. Bij 5 stops zit je dan op de tijd van de LR.
Deze linkt direct naar de Model Y, maar je kunt er van heel veel EV's de laadcurves zien. Ook is het mogelijk om, zoals bij de Model Y RWD, de curves van de verschillende battery packs te zien.
Ik heb een Y LR, die 250kW piekt hij exact op de 10% even aan zoals ook in de grafieken daar te zien. Dat is zo kortstondig, dat je inderdaad beter naar een range van 10-80 kunt kijken want de snelheid neemt daarna rap af. Maar dat kan per batterij verschillen. Zo uit mijn hoofd zijn bijvoorbeeld de curves van de Ioniq 5 en de EV6 vlakker en kunnen veel langer hogere snelheden hanteren. Dat kan natuurlijk een voordeel zijn als je niet graag tot onder de 10% wilt gaan
Plaatje van de Model Y LR:
Even een andere blik op tot 100 of 80% opladen:
Een RWD moet je eens per week tot 100% laden, terwijl dat ook bij een LFP batterij voor meer degradatie zorgt dan tot zeg 80% laden. Bij een LR hoeft dat niet en kan je altijd tot 80% laden, wat beter is vanuit degradatie oogpunt.
Ik heb geen idee wat de beste keus is verder, maar we hebben hier thuis een Y RWD met LFP en een 3 SR+ NMC. En ik vind het toch prettig dat je de SR+ kan inpluggen zonder dat je hoeft na te denken wanneer je hem weer gaat gebruiken.
Een RWD moet je eens per week tot 100% laden, terwijl dat ook bij een LFP batterij voor meer degradatie zorgt dan tot zeg 80% laden. Bij een LR hoeft dat niet en kan je altijd tot 80% laden, wat beter is vanuit degradatie oogpunt.
Ik heb geen idee wat de beste keus is verder, maar we hebben hier thuis een Y RWD met LFP en een 3 SR+ NMC. En ik vind het toch prettig dat je de SR+ kan inpluggen zonder dat je hoeft na te denken wanneer je hem weer gaat gebruiken.
@Pierz Daar is al zoveel over geschreven. Uiteindelijk gaat het maar om een beperkt aantal factoren:
- degradatie(kans),
- (potentiële) levensduur,
- gebruiksgemak.
Welke prioriteit je aan welke factor geeft is een keuze, waarbij 80% laden bij LR eenvoudig is als je de range niet nodig hebt. Bij de LFP heb je het 'probleem' dat de calibratie van de batterij van slag raakt (of kan raken) als je niet regelmatig tot 100% laad. Voor beide batterijen is het niet verstandig om voor langere tijd op 100% te laten staan. Daar gewoon slim mee om gaan en er verder niet te moeilijk over doen. Degradatie is er toch wel, je hebt er maar marginaal invloed op tenzij je extremen gaat opzoeken.
Ergens ben ik van mening dat de energie die het je kost om je hier druk over te maken groter is dan hetgeen je over de jaren heen kwijt gaat raken
. Maar goed, ik hanteer bij normaal gebruik met de LR toch ook de 20-80% want ik lever met mijn gebruik niets in qua gebruiksgemak. Uitgezonderd vakantietrips zoals ik eerder hier schreef, dan mik ik op ~5% bij aankomst SuC. De reden is te zien in het plaatje hierboven.
Zou ik een LFP batterij hebben gehad, dan zou ik eens per week of twee weken naar 100% laden kort voordat ik weer een stuk zou rijden. Ik ben volledig afhankelijk van openbaar laden en zie ook daar geen problemen, maar waar ik woon zijn dan ook voldoende openbare laadpalen te vinden. De factor gebruiksgemak is voor een ieder anders. De bijbehorende overwegingen zijn dat ook.
- degradatie(kans),
- (potentiële) levensduur,
- gebruiksgemak.
Welke prioriteit je aan welke factor geeft is een keuze, waarbij 80% laden bij LR eenvoudig is als je de range niet nodig hebt. Bij de LFP heb je het 'probleem' dat de calibratie van de batterij van slag raakt (of kan raken) als je niet regelmatig tot 100% laad. Voor beide batterijen is het niet verstandig om voor langere tijd op 100% te laten staan. Daar gewoon slim mee om gaan en er verder niet te moeilijk over doen. Degradatie is er toch wel, je hebt er maar marginaal invloed op tenzij je extremen gaat opzoeken.
Ergens ben ik van mening dat de energie die het je kost om je hier druk over te maken groter is dan hetgeen je over de jaren heen kwijt gaat raken
Zou ik een LFP batterij hebben gehad, dan zou ik eens per week of twee weken naar 100% laden kort voordat ik weer een stuk zou rijden. Ik ben volledig afhankelijk van openbaar laden en zie ook daar geen problemen, maar waar ik woon zijn dan ook voldoende openbare laadpalen te vinden. De factor gebruiksgemak is voor een ieder anders. De bijbehorende overwegingen zijn dat ook.
.9 is hier binnen gekomen. Wordt het niet een keer tijd voor 2024?
Nee, hij vergelijkt opties die hij extra heeft gekocht met het standaard model van de Tesla. Wil je de echte vergelijking goed maken: neem er EAP of desnoods FSD bij. Dan zijn de issues officieel vanuit Tesla hetzelfde oftewel appels met appels vergelijken.DarkSide schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:14:
[...]
Geen idee. Denk America gedachten van keep your lane. Dus hoe vaak wissel je nou?
[...]
Ja. Sexy buttons
[...]
Volgens mij gaat hij gewoon verder. En niet zoals VAG na 5sec dat de traffic jam assist niet meer werkt en je zelf even op resume moet drukken
Het kan ook met de s3xy buttons, maar dan verander je zelf iets aan de auto.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
agree to disagree.daemonix schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 07:44:
[...]
Nee, hij vergelijkt opties die hij extra heeft gekocht met het standaard model van de Tesla. Wil je de echte vergelijking goed maken: neem er EAP of desnoods FSD bij. Dan zijn de issues officieel vanuit Tesla hetzelfde oftewel appels met appels vergelijken.
Het kan ook met de s3xy buttons, maar dan verander je zelf iets aan de auto.
Mijn golf heeft ook traffic jam assist en lanekeeping.
Een is gewoon standaard onderdeel. Andere is een optie van (meen ik) 390,-
Als ik dan ga vergelijken dan heb ik gewoon standaard TACC in de golf en lanekeeping.
(deels AP)
En blijft de lanekeeping en AP actief als ik van baan wissel dmv knipperlicht.
En kost me dat geen 3800 voor EAP.
Maar de stuurkunsten van AP zijn wel weer beter dan de lanekeeping assistent van VAG.
persoonlijk vind ik det deze functies in AP horen te zitten.
En de EAP alleen navigate on AP zou moeten bieden. Maar volgens mij zit automatisch inparkeren ook in EAP en dat kan de tesla ook niet standaard. En mijn golf zat dat wel pakket. Maar ook weer geen 3800,-
Uiteindelijk moet je gewoon kijken wat je wilt en wat het je waard is om dat te krijgen.
Tesla zit in de basis al goed in elkaar. En de golf niet. Tesla is in de basis duurder. Maar met opties zijn ze weer gelijk.
En VCDS kan je een deel in de golf activeren zonder opties te betalen wat je bv met sexy buttons ook doet.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Nee. Kennelijk wil je niet lezen of snappen wat ik schrijf. De groeten.Scientific schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:24:
[...]
Opnieuw: je doet alsof Tesla uniek is. Ook BMW bvb geeft geen kilometers op voor onderhoud/inspectie van een EV. Je benoemt servicepunten die maar om de 3-4 jaar zijn, maar zwijgt selectief over de punten waar Tesla spreekt over 2 jaar of 20.000 km, of over punten die op basis van diagnoseberichten gebeuren. Je doet alsof er Tesla is en de rest (die marketing heeft Tesla goed voor elkaar - de mythe dat alles anders is!), terwijl er weinig of niets is qua onderhoudsvereisten dat je niet bij meerdere andere merken zal terugvinden.
Maar goed, dream on, we zijn inmiddels behoorlijk off-topic.
@AllewijnDe AP werkt precies zoals je zegt en is de standaard meegeleverde voorziening.
Voor 3.8k meerprijs krijg je de enhanced AP. Die automatiseert de lane change en heeft nog wat extra voorzieningen.
Qua werking in de file is het ‘set and forget’. Hij blijft dus gewoon werken al sta je stil. Je kunt hem zelfs stilstaand inschakelen.
Enhauto.com heeft de Commander, die lane change en andere functies toegevoegd.
Voor 3.8k meerprijs krijg je de enhanced AP. Die automatiseert de lane change en heeft nog wat extra voorzieningen.
Qua werking in de file is het ‘set and forget’. Hij blijft dus gewoon werken al sta je stil. Je kunt hem zelfs stilstaand inschakelen.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Nou dan heb jij met jouw auto een totaal andere ervaring dan ik met de mijne (MY RWD, dec 2022). Ik was de afgelopen week best tevreden met de lampen na de laatste calibratie, geen seinen van tegenliggers, aardig lichtbeeld. Tot ik net vertrek en in de eerste meters zie dat het lichtbeeld zich aanpast (duidelijk iets verder naar voren schijnend dus hoger), vanzelf in de eerste meters. Vervolgens ben ik op een eerste stuk in de wijk op ca 1km 5x (!) geseind door tegenliggers. Het viel me inderdaad ook op dat ik volledig bij ze naar binnen scheen, vol in het gezicht. Dat had ik al een tijd niet gehad. Dus maar ergens geparkeerd voor een muur, gecalibreerd, en de lampen nog 2 extra tikjes lager gezet. Toen was het gesein weer over.bilgy_no1 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:28:
[...]
Ik snap het getut met die lampen niet zo goed eerlijk gezegd. Ik heb het ooit begin 2023 eens gekalibreerd via het menu en daarna nooit meer aangeraakt. Ik krijg nooit flits signalen van tegenliggers en het lichtbeeld op de weg is ook gewoon prima.
Wat me opviel bij die foto van het lichtbeeld op de muur is dat de auto wat ver van de muur af staat. Zoals ik het heb begrepen moet je er dichterbij gaan staan en ook zorgen dat de auto vlak staat.
Die blokjes die er bovenuit steken zorgen er op de weg juist voor dat de baan links iets minder hoog belicht wordt dan de eigen rijbaan (voorkomt verblinding tegenliggers) en dat aan de rechterkant juist de berm iets hoger/verder wordt belicht.
Ik heb alleen heel in het begin flits signalen gekregen, maar dat was door de Grootlicht Assistant die veel te laat uitschakelde (of te snel inschakelde). Dat is begin 2023 met een update verholpen en werkt sindsdien betrouwbaar.
Kortom, ik zou ze gewoon nog eens goed kalibreren en niet teveel zelf mee prutsen.
Mijn ervaring met een MY RWD van eind 2022. Kan zijn dat andere auto's een andere ervaring geven.
Ik vraag me oprecht af of ik nou de enige ben, kan me dat toch haast niet voorstellen. Op deze manier is het voor tegenliggers ronduit gevaarlijk, als de lampen zelf elke keer een andere instelling kiezen. Overigens kan ik weinig met een opmerking dat het getut is; datzelfde heb ik als ik 200x in dit topic lees over de sexy buttons, of de pagina’s vol welke SuC fijne voorzieningen hebben. Ik ben echt benieuwd of er mensen zijn met dezelfde ervaring dat de matrix lampen een eigen willetje hebben. En hoe daar mee om te gaan. Vraag me daarnaast af of een service verzoek inschieten zin heeft aangezien ze dus vanzelf anders lijken te gaan staan.
Krijg binnenkort een MY RWD geleverd (modeljaar 2024 uit Berlijn volgens VIN). In diezelfde VIN staat ook code voor batterijtype en die zou dan weer NMC/NCA zijn. Foutje in die decoderinfo? Zijn alle recente MY niet LFP?Pierz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:41:
Even een andere blik op tot 100 of 80% opladen:
Vraagje: stel je wilt met een Tesla (lease) laden bij een V4 supercharger, hoe doe je dat dan?
De nieuwe V4 chargers schijnen een terminal te hebben. Maar zodra je je auto koppelt, gaat deze waarschijnlijk direct laden zonder rekening te houden met de laadpas?
De nieuwe V4 chargers schijnen een terminal te hebben. Maar zodra je je auto koppelt, gaat deze waarschijnlijk direct laden zonder rekening te houden met de laadpas?
Ik heb eind december in Harderwijk aan de V4 gehangen, geen terminal gezien en gewoon met een gekoppelde laadpas geladen.turkeyhakan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:00:
Vraagje: stel je wilt met een Tesla (lease) laden bij een V4 supercharger, hoe doe je dat dan?
Edit: zie dat je de "nieuwe" V4 bedoeld, maar wanneer er een terminal aan zit zal dit waarschijnlijk alleen een toevoeging zijn voor mensen zonder creditcard, zonder laadpas of een non-tesla.
Voertuigidentificatie zal vermoedelijk gewoon leidend blijven voor een Tesla bij de SuCs?
[ Voor 22% gewijzigd door Mc_Smurf op 18-01-2024 09:06 ]
Kleine correctie: de Commander van de S3XY buttons voegt geen automatische lane change toe. Alleen dat de Autosteer na een handmatige lane change weer automatisch wordt aangezet.bert pit schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:46:
@AllewijnDe AP werkt precies zoals je zegt en is de standaard meegeleverde voorziening.
Dat is overigens een prima oplossing, zeker in combinatie met een knopje op een handige plaats aan het stuur om Autosteer Aan/Uit te zetten ipv daarvoor de stengel te moeten gebruiken.
Die in Harderwijk heeft nog geen terminal.Mc_Smurf schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:04:
[...]
Ik heb eind december in Harderwijk aan de V4 gehangen, geen terminal gezien en gewoon met een gekoppelde laadpas geladen.
https://www.teslarati.com...gdom-contactless-payment/
Ik dacht dat je bij Tesla superchargers uberhaupt niet met een laadpas kon laden? Maar dat dat allemaal via de Tesla app gaat?Mc_Smurf schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:04:
[...]
Ik heb eind december in Harderwijk aan de V4 gehangen, geen terminal gezien en gewoon met een gekoppelde laadpas geladen.
Edit: zie dat je de "nieuwe" V4 bedoeld, maar wanneer er een terminal aan zit zal dit waarschijnlijk alleen een toevoeging zijn voor mensen zonder creditcard, zonder laadpas of een non-tesla.
Voertuigidentificatie zal vermoedelijk gewoon leidend blijven voor een Tesla bij de SuCs?
Ja en sinds vorige maand kun je in de app je laadpas koppelenSimone96 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:10:
[...]
Ik dacht dat je bij Tesla superchargers uberhaupt niet met een laadpas kon laden? Maar dat dat allemaal via de Tesla app gaat?
Vandaar ook mijn edit..turkeyhakan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:07:
[...]
Die in Harderwijk heeft nog geen terminal.
https://www.teslarati.com...gdom-contactless-payment/
zie dat je de "nieuwe" V4 bedoeld, maar wanneer er een terminal aan zit zal dit waarschijnlijk alleen een toevoeging zijn voor mensen zonder creditcard, zonder laadpas of een non-tesla.
Dit! Mijn vorige auto was een Citroen C5 Aircross en die had eerst het onderhoud bij de Citroën garage in Maastricht. Deze dealergroep is overgenomen door Hekkert die van origine een Opel dealer was. Zij hebben de afgelopen jaren Fors en later alle Stellantis dealers in Limburg overgenomen. Wat een drama! Ik heb het idee dat mijn dochter van 7 nog meer verstand heeft van die Citroën dan de gemiddelde monteur daar. Om nog maar te zwijgen over de interesse en klantvriendelijkheid...gjcvro schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:14:
[...]
Sinds alle kleine dealers worden opgeheven en je nu verplicht naar grote ketens moet gaan heb ik bij zowel mazda als ford als seat en kia geen kundig personeel meer kunnen vinden. En bij hyundai moest ik de verkopers de details van de kona uitleggen. Dus veel zal het niet meer schelen.
En dit zal alleen maar erger worden. Tesla heeft aangetoond dat je geen klassieke dealer nodig hebt en voor fabrikanten is het een mooie manier om de marge te verhogen door enkel wat service centers en showrooms te hebben en verder niets. In zie dan ook gebeuren dat de huidige dealer groepen (en importeurs zoals PON) genoodzaakt worden zich te richten op de tweedehands markt.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Niet alle laadpassen.... (helaas)Mc_Smurf schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:11:
[...]
Ja en sinds vorige maand kun je in de app je laadpas koppelen
Daar kun je niks mee idd. Als je het kenteken weet kun je het checken.Nijts schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:54:
[...]
Krijg binnenkort een MY RWD geleverd (modeljaar 2024 uit Berlijn volgens VIN). In diezelfde VIN staat ook code voor batterijtype en die zou dan weer NMC/NCA zijn. Foutje in die decoderinfo? Zijn alle recente MY niet LFP?
Welke code heb je voor de batterij? Dit is als het goed is de 7de letter van je VIN. Ik krijg ook een Berlijn RWD en ik krijg een CATL batterij, geen Blade...Nijts schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:54:
[...]
Krijg binnenkort een MY RWD geleverd (modeljaar 2024 uit Berlijn volgens VIN). In diezelfde VIN staat ook code voor batterijtype en die zou dan weer NMC/NCA zijn. Foutje in die decoderinfo? Zijn alle recente MY niet LFP?
Hoe denk je dat te kunnen zien dan aan het VIN?Puntje-NL schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:26:
[...]
Welke code heb je voor de batterij? Dit is als het goed is de 7de letter van je VIN. Ik krijg ook een Berlijn RWD en ik krijg een CATL batterij, geen Blade...
Als het 7e karakter in je VIN een "E" is dan krijg je een blade.. is het een "F" dan krijg je een CATL.Inspired schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:28:
[...]
Hoe denk je dat te kunnen zien dan aan het VIN?
Ook vanuit Berlijn is er nu geen garantie op een blade accu (helaas)
[ Voor 12% gewijzigd door Mc_Smurf op 18-01-2024 09:29 ]
Ik ben waarschijnlijk de zoveelste, maar wie overweegt een andere auto door de 5-waarschuwingen update?
Voor mijn werk maak ik behoorlijk lange snelweg ritten, en autopilot maakt het rijden een enorm stuk veiliger, met name als je een beetje moe bent na een lange dag. Auto blijft netjes binnen de lijnen en maakt rijden minder vermoeiend.
Het probleem met het systeem is, dat je zelfs met je handen aan het stuur waarschuwingen kunt krijgen.. altijd weer iets het stuur naar een zijkant trekken om de waarschuwing weg te krijgen, en bij even niet opletten en te lang blauw geknipper op het scherm: AP uit. Tegenwoordig kun je niet eens meer naar je navigatie kijken, of een zakdoekje uit de middenconsole pakken, direct weer een waarschuwing. Als mijn vrouw rijdt, moet ik haar ook continue zeggen dat ze het stuur iets moet bewegen, omdat het blauwe geknipper weer in beeld staat.
Ik zie autopilot in NL niet meer dan gewoon adaptive cruise control + lane assist... het 5-waarschuwingen systeem lijkt me dan ook ontwikkeld voor de Amerikaanse markt en FSD? Terecht dat mensen met dat systeem op de weg moeten blijven letten.
Binnenkort 14 uur rijden naar Frankrijk.. ik heb nu 2/5 waarschuwingen. Als ik tijdens de lange rit op 5/5 kom en geen 'Lane Assist' meer kan gebruiken in een auto van deze prijsklasse, wtf?...
Voor mijn werk maak ik behoorlijk lange snelweg ritten, en autopilot maakt het rijden een enorm stuk veiliger, met name als je een beetje moe bent na een lange dag. Auto blijft netjes binnen de lijnen en maakt rijden minder vermoeiend.
Het probleem met het systeem is, dat je zelfs met je handen aan het stuur waarschuwingen kunt krijgen.. altijd weer iets het stuur naar een zijkant trekken om de waarschuwing weg te krijgen, en bij even niet opletten en te lang blauw geknipper op het scherm: AP uit. Tegenwoordig kun je niet eens meer naar je navigatie kijken, of een zakdoekje uit de middenconsole pakken, direct weer een waarschuwing. Als mijn vrouw rijdt, moet ik haar ook continue zeggen dat ze het stuur iets moet bewegen, omdat het blauwe geknipper weer in beeld staat.
Ik zie autopilot in NL niet meer dan gewoon adaptive cruise control + lane assist... het 5-waarschuwingen systeem lijkt me dan ook ontwikkeld voor de Amerikaanse markt en FSD? Terecht dat mensen met dat systeem op de weg moeten blijven letten.
Binnenkort 14 uur rijden naar Frankrijk.. ik heb nu 2/5 waarschuwingen. Als ik tijdens de lange rit op 5/5 kom en geen 'Lane Assist' meer kan gebruiken in een auto van deze prijsklasse, wtf?...
Waar haal je die wijsheid vandaan? Voor zover ik kan vinden is E gewoon electric en gebruikt Tesla vaak (maar niet eens consequent?) F voor LFP. Dus hoeft niet veel te zeggen. Zeker onderscheid Blade en CATL lijkt niet in VIN te zitten (beiden LFP).Mc_Smurf schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:29:
[...]
Als het 7e karakter in je VIN een "E" is dan krijg je een blade.. is het een "F" dan krijg je een CATL.
Ook vanuit Berlijn is er nu geen garantie op een blade accu (helaas)
30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP
Toen de kerstupdate uit kwam was dat hier schering en inslag, nu sinds bijna iedereen op .8 of nu .9 zit wordt er niet meer over gepost. Rij je soms nog op een oudere versie?Aeonis schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:34:
Ik ben waarschijnlijk de zoveelste, maar wie overweegt een andere auto door de 5-waarschuwingen update?
Ik heb ook het gevoel dat het een non issue is. In ieder geval, in mijn auto zit er nog steeds het stukje schilderstape op de interieurcameralens. Een dubbele non-issueThe_Woesh schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:38:
[...]
Toen de kerstupdate uit kwam was dat hier schering en inslag, nu sinds bijna iedereen op .8 of nu .9 zit wordt er niet meer over gepost. Rij je soms nog op een oudere versie?
Vreemd, dan is het er dus al een lange tijd, heb er geen last van gehad. Volgens de app heb ik 2023.44.30.8, volgens mij vorige week geüpdatet. Heb sinds deze week 2x een waarschuwing gekregen, 1x met handen aan het stuur doordat ik het blauwe licht te laat zag en te weinig druk gaf, en 1x door naar beneden te kijken bij AP in de file met langzaam rijdend verkeer.The_Woesh schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:38:
[...]
Toen de kerstupdate uit kwam was dat hier schering en inslag, nu sinds bijna iedereen op .8 of nu .9 zit wordt er niet meer over gepost. Rij je soms nog op een oudere versie?
Zal na verloop van tijd mijn teller weer naar 0 gaan, of is het nu net zo lang wachten tot 5 en ben je dan de pineut? Op deze manier van detectie gaat dat zeker weten gebeuren als ik nu al op 2 zit.
[ Voor 5% gewijzigd door Aeonis op 18-01-2024 09:47 ]
https://tesla-info.com/vin-decoder.phpInspired schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:28:
[...]
Hoe denk je dat te kunnen zien dan aan het VIN?
Die uitleg van die code is reverse engineering, en klopt niet (altijd). In dit geval klopt die uitleg niet. Ik heb ook volgens de code NMC terwijl er toch echt LFP in zit (volgens de auto zelf). De RDW heeft wel de juiste code voor het type batterij, maar dan moet je een kenteken hebben.Nijts schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:54:
[...]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Heb jij BYD dan? Dan zou het wel kloppen volgens de theorie van @Mc_Smurfdaemonix schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:47:
[...]
Die uitleg van die code is reverse engineering, en klopt niet (altijd). In dit geval klopt die uitleg niet. Ik heb ook volgens de code NMC terwijl er toch echt LFP in zit (volgens de auto zelf). De RDW heeft wel de juiste code voor het type batterij, maar dan moet je een kenteken hebben.
Heey, dat moet ik ook proberen dan!Bob schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:41:
[...]
Ik heb ook het gevoel dat het een non issue is. In ieder geval, in mijn auto zit er nog steeds het stukje schilderstape op de interieurcameralens. Een dubbele non-issueVersie .8
Daarmee kan ik geen onderscheid vinden tussen BYD en CATL.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.