Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 225 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.127 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Oekol schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:43:
[...]

Dus we zijn van 49990 naar 44990 en dan nu 43990. Maar hoe zat dat eerder? Zat de bestemming en docu kosten er niet bij in toch? Dus dan moet je het eigenlijk vergelijken met de 42990? Echt bizar. Op dit tempo is hij 37,5k over anderhalf jaar.

Subtotaal voertuig
€ 42.990
Bestemmings- en documentatiekosten
€ 980
Recyclingsbijdrage
€ 22,50
Aanschafprijs
€ 43.993
Inclusief btw van ca. € 7.635
ik heb de configurator doorgelopen tot betaling. Daar komen de bestemmings- en docu kosten niet bij en ook recycling niet. Dus zit kennelijk in de 42.990. Nog 2950 subsidie er af en hij gaat mij 40K kosten als ik toch niet voor blauw kies. O ja en dan nog 250 er af vanwege referralcode van collega.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 17-01-2024 08:47 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
Ja gaat echt rap naar beneden,

Mijn MYP MCR is nu zo beetje 4,5K goedkoper dan in augustus toen ik hem kocht. Lekker voor de restwaarde.

Maargoed, het blijft een fijne auto. En met de kennis van nu klagen heeft niet veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:58
eltron schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:46:
[...]

ik heb de configurator doorgelopen tot betaling. Daar komen de bestemmings- en docu kosten niet bij en ook recycling niet. Dus zit kennelijk in de 42.990. Nog 2950 subsidie er af en hij gaat mij 40K kosten als ik toch niet voor blauw kies. O ja en dan nog 250 er af vanwege referralcode van collega.
Wat ik kopieer zijn letterlijk de kosten uit de configurator. Dus die komen er zeker bij alleen wordt nu van te voren 43993 aangegeven, verderop 42990 met die kosten apart. Als ik het me goed herinner had tesla dat niet en heeft er iemand geklaagd over de prijsstelling.

Dit hieronder is letterlijk een copy paste

Subtotaal voertuig
€ 42.990
€ 980
Recyclingsbijdrage
€ 22,50
Aanschafprijs
€ 43.993

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 06:38
The_Woesh schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:49:

Mijn MYP MCR is nu zo beetje 4,5K goedkoper dan in augustus toen ik hem kocht. Lekker voor de restwaarde.

Maargoed, het blijft een fijne auto. En met de kennis van nu klagen heeft niet veel zin.
4,5k maar? Ik had de mijne voor € 71.005 gekocht in september 2022. Die is nu 14k goedkoper... en in de aanbieding kun je een MYP zelfs voor € 53.500 kopen (mogelijk nu nog wat goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:58
Was het met de prijsdaling van de M3 van laatst niet zo dat Tesla het verschil teruggaf voor toekomstige eigenaren en nieuwe eigenaren?

EDIT: net gebeld met Tesla, ze geven aan dat het verrekend wordt. Hij zou nog even een bevestiging sturen na navraag dus ben benieuwd.

[ Voor 33% gewijzigd door Puntje-NL op 17-01-2024 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 11:22
Poeh, dat lijkt the build up richting de vernieuwde Y. Sales op niveau houden tot het laatste moment.

Ik heb gisteren de knoop doorgehakt. Aangezien nog steeds niet duidelijk is of mijn vrouw vanaf eind maart lease auto heeft (ze kan ook bedrag als salaris pakken) en welke (beleid is eerst auto uit pool oprijden), wordt de kans dat mijn lease auto ook privé gereden gaat worden, een heel stuk groter. De balans slaat om naar de Y, ondanks mijn voorkeur voor de 3 (mooier, beter, meer range).
Dat kan ik straks in een oude auto ga rijden, neem ik voor lief (extreem goed, wordt beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:19:
Pas op met de ontdooistand.
Zo is vorig jaar bij sneeuw / vorst m’n voorruit gesneuveld. Omdat ik vanuit m’n bed de auto ging ontdooien. Wat ik echter niet door had, was dat door wisselende omstandigheden de sneeuw op m’n raam gesmolten was, naar beneden gezakt, en toen weer aanvroor. Resultaat; een dik pak ijs aan de onderkant van de voorruit. Ontdooistand begint te blazen van onderaf en pats, een scheur.

Ga voor veilig en laat de auto gewoon wat langer voorverwarmen.
Tja, ik denk dan toch dat je al een klein putje/barstje in je ruit gehad moet hebben.
Ik gebruik elke winter de ontdooi stand zodra het kan (geweldig systeem) en 'so far, so good' in de afgelopen 5 winters (inclusief deze).

Lijkt me eigenlijk ook raar als je een normale functie van de auto niet kan gebruiken in de situatie waar hij juist voor is gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Smobbo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:10:
[...]

Tja, ik denk dan toch dat je al een klein putje/barstje in je ruit gehad moet hebben.
Ik gebruik elke winter de ontdooi stand zodra het kan (geweldig systeem) en 'so far, so good' in de afgelopen 5 winters (inclusief deze).

Lijkt me eigenlijk ook raar als je een normale functie van de auto niet kan gebruiken in de situatie waar hij juist voor is gemaakt...
Google maar eens even zou ik zeggen. Tesla raad de ontdooifunctie zelf ook aan, maar ik ontwijk deze stand ook liever.

Het enige wat Tesla zou moeten toevoegen aan de normale climate modus is het verwarmen van bijvoorbeeld de laadpoort. Deze is alleen actief in de ontdooistand (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
[...]

Wat ik zeg, uitzonderlijke omstandigheden. Er lag een dik pak ijs op de onderkant van het raam. Bovenkant was volledig vrij. Ga je dat heel hard verwarmen op 1 plek dan barst iedere ruit.

Maar goed al heb je een putje / barstje ergens zelfde resultaat.

[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 17-01-2024 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
adwin84 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:49:
[...]

Dit staat allemaal goed. Ze kan gewoon een gesprek starten via de normale weg, of gebeld worden, maar na random X tijd wordt het gesprek beëindigd. De Bluetooth verbinding blijft wel in stand, dus lijkt een bug in de Google Telefoon App?
In de vorige auto heeft ze dit probleem nooit gehad.
Hmm enige wat ik dan nog kan bedenken is nog eens de koppeling verwijderen en opnieuw maken. Dat wil met Bluetooth devices nog wel eens helpen.

Misschien zijn er in het Pixel 7a forum issues bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
Oekol schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:43:
[...]

Dus we zijn van 49990 naar 44990 en dan nu 43990. Maar hoe zat dat eerder? Zat de bestemming en docu kosten er niet bij in toch? Dus dan moet je het eigenlijk vergelijken met de 42990? Echt bizar. Op dit tempo is hij 37,5k over anderhalf jaar.

Subtotaal voertuig
€ 42.990
€ 980
Recyclingsbijdrage
€ 22,50
Aanschafprijs
€ 43.993
En in België zijn enkel de RWD wit en zwart nog beschikbaar met korting onder de 40k.
Bij alle andere stockmodellen zijn de kortingen weg. Wellicht werken ze aan de prijsupdates.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
turkeyhakan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:54:
[...]

4,5k maar? Ik had de mijne voor € 71.005 gekocht in september 2022. Die is nu 14k goedkoper... en in de aanbieding kun je een MYP zelfs voor € 53.500 kopen (mogelijk nu nog wat goedkoper).
Even opgezocht mijn configuratie kost nu € 68.443, Ik heb 73,292 betaald = 4,849 goedkoper.

Vooraad modelen zijn goedkoper te krijgen, maar dat is obv beschikbaarheid en ik weet niet wat er toen beschikbaar was.
Configuratie op de tesla site:
Model Y Performance Dual Motor All-Wheel Drive
Lakkleur Midnight Cherry Red
Performance upgrade
21" Überturbine-velgen
Performance remmen
Carbon Fiber spoiler
Performance-pedalen
Volledig zwart premium interieur
5-zits configuratie
Autopilot
Full Self-Driving Capability
Trekhaak

Subtotaal voertuig
€ 67.440
€ 980
Recyclingsbijdrage
€ 22,50
Aanschafprijs
€ 68.443
Inclusief btw van ca. € 11.878

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 16:38
Het viel me vanmorgen op dat de solid black kleur niet meer gratis is voor een nieuwe Y

Keep it cool

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Beste is toch om losse sneeuw gewoon van de ruiten af te vegen met een zachte borstel of iets dergelijks. Dat kost geen energie en werkt ook beter en sneller dan laten ontdooien.

Dat doe ik ook als ik niet meteen hoef te rijden. Zo voorkom je dat de sneeuw daarna door smelt/vries cycli gaat en een dikke plak ijs wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
  • Laatst online: 30-04 16:38
turkeyhakan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:14:
[...]

Google maar eens even zou ik zeggen. Tesla raad de ontdooifunctie zelf ook aan, maar ik ontwijk deze stand ook liever.

Het enige wat Tesla zou moeten toevoegen aan de normale climate modus is het verwarmen van bijvoorbeeld de laadpoort. Deze is alleen actief in de ontdooistand (helaas).
Kan je me meer vertellen over de verschillende ontdooifuncties? ik gebruik nu vaak dog mode om voor te verwarmen, omdat hij dan alleen de lucht doet in de auto. leek me vriendelijker voor mijn voorruit

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Woesh schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:49:

Ach ja, restwaarde... Het wordt nu alleen maar goedkoper om de auto tzt uit de BV naar privé over te zetten...

Ik zag trouwens gisteren een bericht over de enorme hoeveelheid autotransport schepen die de Chinese fabrikanten in bestelling hebben. Alleen BYD heeft er al 8 of zoiets die elk 7000 auto's per keer kunnen vervoeren. Die kunnen 6 x per jaar een trip maken naar Europa en terug. Dan heb je het dus over 350.000 auto's per jaar, alleen al van BYD bovenop wat ze nu al exporteren.

In totaal gaat het om 60 van die schepen die in aanbouw zijn, oftewel de ambitie vanuit China is om grofweg 2,5 miljoen auto's extra per jaar te gaan exporteren in de komende paar jaar. Misschien niet allemaal EVs en ook niet allemaal naar Europa, maar het begint toch wel zorgwekkend te worden voor de gevestigde fabrikanten.

Ik denk dat Tesla ook in dat licht hard wil blijven opschalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barpij
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-09 17:21
Puntje-NL schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:04:
Was het met de prijsdaling van de M3 van laatst niet zo dat Tesla het verschil teruggaf voor toekomstige eigenaren en nieuwe eigenaren?

EDIT: net gebeld met Tesla, ze geven aan dat het verrekend wordt. Hij zou nog even een bevestiging sturen na navraag dus ben benieuwd.
Welk nummer heb je gebeld/keuze gemaakt in keuzemenu? Ik ga mijn Model Y vanmiddag ophalen, kreeg net iemand aan de lijn van de webshop en die kon niks voor me betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Valentijn schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:41:
[...]

Kan je me meer vertellen over de verschillende ontdooifuncties? ik gebruik nu vaak dog mode om voor te verwarmen, omdat hij dan alleen de lucht doet in de auto. leek me vriendelijker voor mijn voorruit
Als de voorruit bevroren is zet ik zelf altijd de interieurverwarming aan op 15,5 graad. Hoef je iig niet te krabben. Sneeuw veeg ik met een handveger van de auto af.
En even met wat water over de koplampen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Laatst online: 08:58
Barpij schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Welk nummer heb je gebeld/keuze gemaakt in keuzemenu? Ik ga mijn Model Y vanmiddag ophalen, kreeg net iemand aan de lijn van de webshop en die kon niks voor me betekenen.
Ik heb Delivery gebeld, je kunt gewoon je locale Tesla store bellen en dan kiezen voor aflevering nieuwe auto's (keuze 2). Dan kom je bij de juiste personen terecht :)

Veel plezier alvast met je nieuwe wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Niet direct Tesla gerelateerd, maar omdat het om een Model 3 gaat toch maar hier de vraag:

Waarom is het verzekeren van een Model 3 SR uit 2019 zomaar 60 euro per maand goedkoper dan een Model 3 LR uit 2019? Qua aanschaf zitten ze beide rond de 30K, dus de dagwaarde zou ook gelijk moeten zijn. Waarom is de premie bij de een hoger dan bij de ander? Of kijkt de verzekeraar ook naar vermogen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:32
Jeroenneman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:56:
Niet direct Tesla gerelateerd, maar omdat het om een Model 3 gaat toch maar hier de vraag:

Waarom is het verzekeren van een Model 3 SR uit 2019 zomaar 60 euro per maand goedkoper dan een Model 3 LR uit 2019? Qua aanschaf zitten ze beide rond de 30K, dus de dagwaarde zou ook gelijk moeten zijn. Waarom is de premie bij de een hoger dan bij de ander? Of kijkt de verzekeraar ook naar vermogen?
Vermogen! (En nieuwwaarde)

Daarover gesproken. Reed laatst een leen M3P en mag hopen dat tegen de tijd zo'n auto tweedehands 8-10k kost dat er wel een eis minimumleeftijd/jaren rijbewijs voor vermogen komt. Als ik deze op m'n 19e had gekocht, had ik m'n 20ste niet gehaald denk ik :X

[ Voor 20% gewijzigd door Maurice- op 17-01-2024 10:03 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MooieMario
Ik zie regelmatig reacties op verschillende sites op de prijsverlagingen van Tesla en hoe slecht dat is voor de restwaarde van Tesla’s en hun bezitters. Hun conclusie: kansloos beleid en koop nooit een Tesla.
Maar willen we uiteindelijk allemaal niet lagere prijzen? En heeft Tesla dat nu niet voor elkaar gekregen in de markt? Ik zie bij alle merken forse dalingen. Een goede EV wordt voor meer en meer mensen bereikbaar.
En ja de restwaarde van je oude Tesla is lager, maar de aanschaf van een nieuwe ook.
Verder lijkt het mij ook meer te raken dan alleen de markt van gebruikte Tesla’s. Als je een 5 jaar oude M3 voor een lage prijs kan krijgen, dan gaan de prijzen voor gebruikte Polestars, ID3-en etc toch net zo hard naar beneden. Die zijn anders niet te slijten. Ook hier profiteert de consument weer van.
Hoe zien jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Als je niet in de auto zit (ik zit 't nu wel) kun je op aan drukken en temperatuur instellen. Als het gevroren geeft heeft die tussen de 5 en 15 min nodig om op temp te komen. Soms vergeet ik het aan te zetten of heeft hij meer power nodig dan druk ik op auto ontdooi functie. Dan gaat alles op HI in de auto. Grote slagen snel thuis zeg maar.

Die laatste gebruik ik af en toe. Laatst met die grote pak sneeuw wel gedaan (keek ff via de camera's en zag nog sneeuw liggen dus ff extra power). Het eerste altijd standaard.

Dog mode is meer voor als je je hond (of kind :X ) achter laat in de auto. Ja dat laatste heb ik 1x gedaan met m'n dochter omdat ik 1 ding moest kopen bij jumbo en ze sliep. In m'n telefoon de interieurcamera aan dus heb constant in de gaten gehouden. Verder als mensen iemand in de auto zien staat er dus het bericht op welke temp het is in de auto etc.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Marnixvdl schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:03:
Nieuwe prijsverlaging voor Model Y gezien.

Volgens mij de LR nu 4000 eraf en de kleuren zijn ook goedkoper geworden.

Ik rij nu een maand in een Y LR maar dat had mooi 50 euro bijtelling gescheeld.. ach dat gebeurt. Hier een blije rijder.
Blijf je houden.

Over een half jaartje is de Juniper upgrade er. Dan voelt iedereen zich weer genaaid.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
MooieMario schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:59:
Ik zie regelmatig reacties op verschillende sites op de prijsverlagingen van Tesla en hoe slecht dat is voor de restwaarde van Tesla’s en hun bezitters. Hun conclusie: kansloos beleid en koop nooit een Tesla.
Maar willen we uiteindelijk allemaal niet lagere prijzen? En heeft Tesla dat nu niet voor elkaar gekregen in de markt? Ik zie bij alle merken forse dalingen. Een goede EV wordt voor meer en meer mensen bereikbaar.
En ja de restwaarde van je oude Tesla is lager, maar de aanschaf van een nieuwe ook.
Verder lijkt het mij ook meer te raken dan alleen de markt van gebruikte Tesla’s. Als je een 5 jaar oude M3 voor een lage prijs kan krijgen, dan gaan de prijzen voor gebruikte Polestars, ID3-en etc toch net zo hard naar beneden. Die zijn anders niet te slijten. Ook hier profiteert de consument weer van.
Hoe zien jullie dit?
Net hetzelfde.
Alleen de leasemaatschappijen hebben dat nog niet begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:07
RaRo74 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:01:
Na een week dagelijks in mYn Tesla gereden te hebben valt me veel mee.

Maanden heb ik meegelezen en de horrorverhalen alhier meegekregen dus had ik eigenlijk al wel wat ergernis verwacht.
Uiteindelijk toch voor Tesla gekozen en niet een ander merk.

- Geen ruitenwissers die voortdurend aanblijven. Auto stand doet het prima bij regen en sneeuw.
- TACC voldoet eigenlijk al prima maar AP is nog mooier.
- Geen waarschuwingen gezien of gehad bij gebruik van AP maar toch regelmatig instellingen op het scherm aangepast.
- Minimale volgstand 2 past zichzelf goed aan op de snelheid en wie deze afstand te groot vind en bang is dat iemand er tussenschiet bij een afslag moet anderen maar eens vragen of ze zich niet schuldig maken aan bumperkleven ;-)
- Geen irritante piepjes, geluiden of waarschuwingen. Wel op aanraden van jullie vanaf het begin de hulp van Joe ingeroepen maar volgens mij dempt dat alleen maar de geluiden wat.
- Achterraam een brievenbus en onbruikbaar? Geen last van en voldoende zicht. Misschien omdat ik vrij lang ben waardoor de zichtlijn nagenoeg horizontaal is.
- Fysieke knoppen mis ik geen moment en daar was ik op voorhand al op ingesteld. De vorige EV moest ook al veel via het scherm.
- iPhone blijkt prima draadloos op te laden en een laadkabel is niet nodig. De telefoon ligt op een prima plek om FM meldingen te kunnen zien.
- (nog)Geen fantoomremmerij gehad.

Mis ik nog een ergernis?
Ik ben blij voor je dat je er blij mee bent, iedereen heeft een andere ervaring en misschien zitten er ook verschillen tussen auto's (mijn iPhone opladen is echt nog bijna nooit gelukt :P) Ik vraag me wel af of je de kerstupdate überhaupt al hebt die de camera-checks bij gebruik AP doet. Nieuwe auto's krijgen vaak pas na een tijdje updates.

Het zijn natuurlijk altijd de klagers die het luidst zijn. En tja, ik ben na een tijd gelukkig zijn met de auto toch ook een klager geworden. Ik heb een aantal proefritten gepland staan en ga wellicht mijn verlies nemen ergens de komende maanden. Heb ik die tip toch ter harte genomen, ook al betekent het al snel 10K doorspoelen ;w

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barpij
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-09 17:21
Puntje-NL schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Ik heb Delivery gebeld, je kunt gewoon je locale Tesla store bellen en dan kiezen voor aflevering nieuwe auto's (keuze 2). Dan kom je bij de juiste personen terecht :)

Veel plezier alvast met je nieuwe wagen!
Thx, lijkt op deze manier gelukt te zijn idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
[...]

https://www.tesla.com/own...49-B4A0-5261F957C096.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Jeroenneman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Blijf je houden.

Over een half jaartje is de Juniper upgrade er. Dan voelt iedereen zich weer genaaid.
Ook dat is maar weer hoe je het bekijkt.
Ik wil de Juniper upgrade graag voor zijn. Zit niet te wachten op nieuwe versie en nieuwe kinderziektes en mogelijk mindere configuratie voor basisversie etc.
Er zitten hier wat mensen die toch maar besloten hebben om te wachten op Juniper en tegen die tijd zijn er wel weer andere dingen om op te wachten. (Tot de kinderziekten zijn opgelost bijvoorbeeld).

Je moet het nu doen met de informatie van vandaag en ja, morgen zal het vast weer anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:24
-MD- schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:49:
[...]

Nee, zo werkt dat niet. Als de batterij onder een bepaalde temperatuur is kan deze niet de benodigde energie leveren om maximaal te kunnen accelereren (of maximaal energie op te kunnen nemen door regeneratie). De wagen weet niet of jij voornemens bent om die maximale acceleratie te gaan gebruiken, dus zal deze ten alle tijden er voor willen zorgen dat de batterij op temperatuur komt om te kunnen voldoen aan die eventuele maximale acceleratievraag. De warmte die (o.a.) de warmtepomp kan genereren zal dan verdeeld worden tussen het opwarmen van de batterij en de cabine.

Wanneer jij dus de chill modus aanzet, zeg jij expliciet tegen de wagen dat je niet voornemens bent om maximaal te willen accelereren. Dus de wagen kan dan prioriteit geven aan het verwarmen van de cabine, en de batterij minimaal verwarmen tot het voldoende energie kan leveren om de maximale 'chill-acceleratie' te kunnen behalen en niet meer dan dat.

Rustiger rijden helpt niet in dit geval. Sterker nog, door rustiger te rijden duurt het opwarmen alleen maar langer en zal in de niet chill-modus het zelfs langer duren voordat de cabine meer prioriteit krijgt (er wordt namelijk ook gebruik gemaakt van de warmte van de motoren). Dus wat je zegt heeft precies het tegenovergestelde effect.
Mooie uitleg, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Maurice- schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Daarover gesproken. Reed laatst een leen M3P en mag hopen dat tegen de tijd zo'n auto tweedehands 8-10k kost dat er wel een eis minimumleeftijd/jaren rijbewijs voor vermogen komt. Als ik deze op m'n 19e had gekocht, had ik m'n 20ste niet gehaald denk ik :X
Ja, vermogen dacht ik al. Maar wat heeft de nieuwwaarde voor nut? Een verzekeraar keert toch dagwaarde uit, niet nieuwwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 21:45
Hoe zien jullie dit?
ik vind het ook niet echt een probleem. Mijn 2019M3LR is nu zo in prijs gezakt dat verkoop extern niet handig is. Ik houd hem aan en verkoop mijn andere auto nu en neem een 2e Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterK123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-01 17:08
Kan iemand ervaringen delen hoe goed de M3 SR+ uit 2020, dus zonder warmtepomp, bevroren ruiten defrost? Zal wsl iets minder hard gaan dan de nieuwere modellen maar ik lees op internet dat de 2019/2020 modellen dit nog steeds aardig goed doen (kans op sneeuw en ijs is in NL overigens nog relatief beperkt/te overzien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wat 'grappig' dat er ineens nu weer een prijswijziging is voor de MY.
Aankomende zaterdag ga ik er voor kijken. Vrouw mocht kiezen tussen zwart of wit want dat waren de basiskleuren, en nu ineens is zwart weer bijbetalen geworden haha (en basisprijs omlaag)...
Nou, het houdt het wel spannend...

Ook moet ik, als we tot koop over gaan, nog een thuislader hebben.
Heb nu nog een oude Audi E-Tron 1 fase lader hangen in mijn garage (wel mooi weggewerkt, alleen de kabel komt via een heel klein gaatje in de bakstenen naar buiten toe en stekker hangt opgerold met een houder aan die muur. Alle elektronica dus mooi binnen).

Is de 535 euro er bij kostende Tesla Wall Connector wijs?
Kan iig sneller opladen/kan ik 3 fase aan gaan sluiten als ik nog even juiste kabel naar mijn garage trek.
Maar kan ik er toekomstig ook iets 'slims' van maken qua laden (ik heb overschot zonnepanelen, ooit valt saldering weg etc). Of in deze prijscategorie een wijzere lader te kiezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8WBVYXyTtgoTXRc5n7yCJWfqZc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/26pLdxnbqVkj4rwwtqxn0kXd.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Allewijn schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:45:
Heb nu nog een oude Audi E-Tron 1 fase lader hangen in mijn garage (wel mooi weggewerkt, alleen de kabel komt via een heel klein gaatje in de bakstenen naar buiten toe en stekker hangt opgerold met een houder aan die muur. Alle elektronica dus mooi binnen).

Kan iig sneller opladen/kan ik 3 fase aan gaan sluiten als ik nog even juiste kabel naar mijn garage trek.
Maar kan ik er toekomstig ook iets 'slims' van maken qua laden (ik heb overschot zonnepanelen, ooit valt saldering weg etc). Of in deze prijscategorie een wijzere lader te kiezen?

[Afbeelding]
535 is niet zoveel, daar komen denk ik nog wel installatiekosten bij. Heeft je huis wel 3F?

Overigens denk ik dat je nog prima vooruit kunt met je 1F lader en dat het ook icm overschot zonnepanelen niet erg is om iets langzamer te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 20:45
Aankomende zaterdag ga ik er voor kijken. Vrouw mocht kiezen tussen zwart of wit want dat waren de basiskleuren, en nu ineens is zwart weer bijbetalen geworden haha (en basisprijs omlaag)...

[Afbeelding]
Beetje offtopic misschien maar de lidl heeft een 22kW lader in de aanbieding voor 299! Ff zoeken in de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Valentijn schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:34:
Het viel me vanmorgen op dat de solid black kleur niet meer gratis is voor een nieuwe Y
Lol
Dat is al maanden / jaren zo hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooieMario
eltron schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:50:
[...]

535 is niet zoveel, daar komen denk ik nog wel installatiekosten bij. Heeft je huis wel 3F?

Overigens denk ik dat je nog prima vooruit kunt met je 1F lader en dat het ook icm overschot zonnepanelen niet erg is om iets langzamer te laden.
Maar om langzamer te laden (zonne energie) kan je ook de laadsnelheid in de tesla verlagen. Ik weet niet of een etron dat ook kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:34
ybos schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:51:
[...]

Beetje offtopic misschien maar de lidl heeft een 22kW lader in de aanbieding voor 299! Ff zoeken in de webshop.
Is idd een scherpe deal. Hij is wel lelijk :P de Tesla lader is een stuk 'fancy-er' haha. En heeft zo'n aardlekschakelaar ingebouwd, ik weet niet of de Lidl variant dat ook heeft. Dat maakt het aansluiten aanzienlijk eenvoudiger.

Dynamisch laden vanuit de lader kan met beide niet. Maar met een Tesla kan je vanuit de auto het opgenomen vermogen knijpen.

[ Voor 12% gewijzigd door Richh op 17-01-2024 10:57 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik laad zelf op 1 fase met maximaal 32A, ik heb wel een "slimme" laadpaal. Dus 1 die de waarden van de hoofd aansluiting meet en dan zorgt dat de auto minder snel gaat laden als er andere verbruikers actief zijn.

Maar de 1e vraag is of je überhaupt een 3 fasen huisaansluiting hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
eltron schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:50:
[...]

Is idd ex installatie. Maar dat kan ik zelf/handig genoeg op dat vlak.
Mijn huis heeft 3 fasen en een 3 fase kabel leggen van meterkast naar garage, waar ik dan bijv de 1 fase Audi lader vervang voor een Tesla Wall Connector, is zo gepiept.

Goed punt over dat ik misschien nog wel vooruit kan met de 1 fase lader...
Die is maar 10Ah, dus ff berekenen of dat interessant genoeg is als ik hem elke dag na mijn werk daar rustig aan hang...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onobiz
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-09 15:49
Henvar schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Lol
Tot gisteren waren zowel de Solid Black als de Pearl White zonder bijbetaling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
De meeste mensen die dat reageren, hadden die mening al voor de prijsverlaging.

Gek genoeg zie je dat soort reacties niet onder bijvoorbeeld:

ICE: https://www.autoweek.nl/a...zen-hogere-inruilwaardes/
ICE: https://www.autoweek.nl/a...-maakt-corolla-goedkoper/
EV: https://www.autoweek.nl/a...us-ux300e-fors-goedkoper/
Hoe zien jullie dit?
Ik ben dit volledig met je eens. Blijkt wel dat ik mijn eigen Hyundai Ioniq niet op een ongunstiger moment kon kopen :P maar ach, ik geniet iedere dag van elektrisch rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:18
Allewijn schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Mijn huis heeft 3 fasen en een 3 fase kabel leggen van meterkast naar garage, waar ik dan bijv de 1 fase Audi lader vervang voor een Tesla Wall Connector, is zo gepiept.

Die is maar 10Ah, dus ff berekenen of dat interessant genoeg is als ik hem elke dag na mijn werk daar rustig aan hang...
Als je met de e-tron met deze lader uitkwam, en je rijgedrag is niet drastisch verandert, zou je nu toch ook uit moeten kunnen (verbruik tesla is ook nog eens fors lager)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
gjcvro schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:02:
[...]

Als je met de e-tron met deze lader uitkwam, en je rijgedrag is niet drastisch verandert, zou je nu toch ook uit moeten kunnen (verbruik tesla is ook nog eens fors lager)
Ik moet eerlijk zeggen dat die lader van een A3 E-Tron is. Dus van een PHEV die ik had. Niet van een EV (dé E-Tron)...
Dus was alleen maar om 7kWh PHEV bij te laden elke dag.
Ondertussen die auto vervangen voor een benzine Audi A4, die we dus overwegen in te ruilen op een nieuwe MY volgende week...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:48
...

Als je een 5 jaar oude M3 voor een lage prijs kan krijgen, dan gaan de prijzen voor gebruikte Polestars, ID3-en etc toch net zo hard naar beneden. Die zijn anders niet te slijten. Ook hier profiteert de consument weer van.
Hoe zien jullie dit?
Eens, maar dit principe werkt alleen bij gebalanceerd aanbod (beperkt schaarste of overschot) van gebruikte Tesla's tov de rest van de markt. En aangezien dat aanbod over 5 jaar wordt gereguleerd door nieuwprijzen nu, zit daar een dempend effect in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
[...]

Zelf installeren is niet heel lastig, heb ik ook gedaan. "Kleur bij kleur, en je bent elektromonteur" :D

Zonder geinen: je moet natuurlijk wel weten wat je doet. Er gaat een aanzienlijke stroom door die bedrading heen. Houd rekening met aderdiktes om deze reden, en draai connectors zeer goed aan. Een foutje kan grote gevolgen hebben natuurlijk.

Als je <150km per dag rijdt en dus ook minder dan dat hoeft bij te laden, kan je prima uit met een 1-fase lader. We moeten sowieso af van het idee dat die accu altijd maar zo snel mogelijk vol moet, juist moeten we naar een systeem waar we het netwerk niet te zwaar belasten.

Desalniettemin zijn de laadverliezen hoger bij een lagere laadsnelheid. Ook is de 'stopcontact lader' niet per sé gebouwd om "24/7" in gebruik te zijn, evenals mogelijk je stopcontact zelf. Ik zou dus wel een 'echte' lader installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 05:28
Puntje-NL schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:04:

Ik heb mijn witte Model Y RWD do 11 januari afgeleverd gekregen. Sneu voor de restwaarde. Denk je dat ik een kans maak op de 2000 euro verschil uit coulance, of kan ik herroepen binnen 14 dagen na aflevering? Wat te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Onobiz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:58:
[...]

Tot gisteren waren zowel de Solid Black als de Pearl White zonder bijbetaling.
O wow da’s bijzonder. Tesla wilt echt de voorraad mY snel eruit hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Richh dankjewel voor je antwoord. Het aansluiten zal voor mij geen issue zijn. Ik ben (elektro)technisch vaardig genoeg.
Ik zal inderdaad <150km per dag rijden. Mijn huidige ingebouwde 'granny charger' is zoals jij zegt mogelijk niet echt bedoeld om 24/7 te laden. Dus zal ik hem vervangen voor een 'echte lader'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:53
Maurice- schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Als ik deze op m'n 19e had gekocht, had ik m'n 20ste niet gehaald denk ik :X
Ik dacht exact hetzelfde toen ik een proefrit met de P deed 🤣
Uiteindelijk heb ik de LR gekocht maar stiekem heb ik toch soms spijt dat ik de P niet genomen heb 😁

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 17-09 22:32
laat maar, lezen is ook een vak ... :+

[ Voor 94% gewijzigd door Smobbo op 17-01-2024 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:13
[...]

Lol
Nope, ik heb de configurator de laatste maanden in de gaten gehouden, en de zwarte lak was al de tijd inclusief. Nu is die ineens €1300,-

EDIT: Maakt het op zich ook wel interessanter om voor Quicksilver te gaan voor een (kleine) meerprijs.

[ Voor 14% gewijzigd door Jochemp op 17-01-2024 12:49 ]

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Allewijn schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat die lader van een A3 E-Tron is. Dus van een PHEV die ik had. Niet van een EV (dé E-Tron)...
Ik had al zo'n vermoeden toen ik het berichtje bijna helemaal getikt had... maar toch gewoon op send geklikt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Jochemp schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:46:
[...]

Nope, ik heb de configurator de laatste maanden in de gaten gehouden, en de zwarte lak was al de tijd inclusief. Nu is die ineens €1300,-
Toch is die nog steeds goedkoper dan dat hij was, toch? Dacht dat er 2000 af is? Scheelt toch nog 700 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:13
gjcvro schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:51:
[...]

Toch is die nog steeds goedkoper dan dat hij was, toch? Dacht dat er 2000 af is? Scheelt toch nog 700 euro.
Klopt helemaal! Altijd leuk als het wat scheelt. Nu de LM nog op de hoogte brengen hiervan, zodat het wel gaat kloppen met de bestelling straks :*)

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:24

[Afbeelding]
Als je zonnepanelen hebt dan zou ik toch kijken naar iets anders. Denk bijv aan een Zappi. Wel iets duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
[...]
Tesla Wall Connector, is zo gepiept.
Tesla had twee types, eentje met Wifi, en eentje zonder.
De zonder was 299,echt flink goedkoper. Ik snapte niet wat het verschil was.
De gene met wifi heeft de mogelijkheid om de VIN van de auto te registeren, en daarmee het laadstation vrij te geven.
De gene zonder wifi is een 'open laadpaal', geen autorisatie dus. Ik zou daar even rekening mee houden.

Mijn non wifi versie heb ik aangepast met een schakelaartje (die is verstopt); en daarmee voorkom ik dat het laden van vreemde auto's start.
Achteraf had ik beter de duurdere wall connector kunnen kopen.

Een wall connector met vaste kabel is ideaal, en het handig dat (bij welke box je ook koopt) hij het RF signaaltje uit stuurt waarmee je laadklepje open gaat, en de laadsessie wordt afgesloten. Dit scheelt een handeling.

Een normale laadpaal met je eigen kabel doet dit niet. Ik zou hier even naar kijken; ultra gemak willen we allemaal.

Ik heb in de meterkast een losse 3 fase teller om bij te houden hoeveel kwh er naar de auto gegaan zijn. Dit zou ev. een slimme meter kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:18
Weer 2000 euro van de basisversie af. Extra mooi is dat de trekhaak dan binnen de SEPP valt, scheelt toch nog eens 150 euro in vergelijking met montage achteraf.

Nadeel is dat het de onzekerheid mbt een flinke refresh verder aanwakkert. Zeker bij prive-aanschaf wil ik echt wel voor een heel aantal jaar klaar zijn en dan zijn de upgrades die er mogelijk aankomen toch zeer welkom. Maar zo kun je bezig blijven.

Natuurlijk is wachten ook een risico. Ik zag dat de Amerikaanse Model Y RWD nu nog maar de helft van de speakers krijgt en het zonder subwoofer moet doen. Die zitten er vanuit Berlin nog wel in toch?

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Allewijn schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:45:
@Richh dankjewel voor je antwoord. Het aansluiten zal voor mij geen issue zijn. Ik ben (elektro)technisch vaardig genoeg.
Ik zal inderdaad <150km per dag rijden. Mijn huidige ingebouwde 'granny charger' is zoals jij zegt mogelijk niet echt bedoeld om 24/7 te laden. Dus zal ik hem vervangen voor een 'echte lader'.
Als je in de toekomst de auto slim wilt laden met je overschot van zonnepanelen, of eventueel met dynamische tarieven, dan kun je het beste even gaan buurten in het 'Slimme laden van je EV topic'. Zie de link in de topic waarschuwing.

Je hebt een oplossing voor nu, dus verdiep je even rustig in de beste opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:41
Jochemp schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:46:
[...]

EDIT: Maakt het op zich ook wel interessanter om voor Quicksilver te gaan voor een (kleine) meerprijs.
1300(verschil) + 2950(sepp) is in het geval van RWD toch een flinke meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:53
Richh schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:15:
Ook is de 'stopcontact lader' niet per sé gebouwd om "24/7" in gebruik te zijn, evenals mogelijk je stopcontact zelf. Ik zou dus wel een 'echte' lader installeren.
Is dit zo? Voor wat de stopcontacten betreft, kan ik wel met je gedachtengang meegaan, onder andere omdat een contactdoos slijt, in casu de klemming rond de pootjes van de stekker wordt door de tijd minder en/ of er kan vervuiling ontstaan aan de contacten.
De ‘granny lader’ an sich is volgens mij prima geschikt om de auto veelvuldig en langdurig mee te laden.
Van wat ik lees, zijn er serieus veel mensen die dit jarenlang doen. Ik denk dat de fabrikanten het zich ook niet kunnen veroorloven om een lader te leveren die maar zeer beperkt bruikbaar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

[...]

Lol
Nee, sinds de prijsverlaging begin november 2023 waren zowel wit als zwart "gratis". Althans in Nederland. Ik weet niet hoe het in bijvoorbeeld België was.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:18
mitsumark schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:15:
[...]

1300(verschil) + 2950(sepp) is in het geval van RWD toch een flinke meerprijs.
De prijs is gedaald, dus ook met 1300 meerprijs blijft RWD binnen SEPP grens.

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Hoe zien jullie dit?
Wat dat betreft is de strategie van Tesla iets dat we niet gewend zijn (waren) in de autowereld. Dit gaat ook nog eens hand in hand met nieuwe techniek, waarbij de techniek van nu over enkele jaren weer verouderd is. Tel daarbij op dat Tesla inmiddels aardig wat winst maakt per verkochte auto en ze behoorlijk kunnen snijden in de marges en dus een nieuwe auto, met verbeterde techniek (dan x-jaar geleden) voor een goedkopere prijs kunnen aanbieden en dit gedurende de levensfase van een model dit ook nog eens beetje bij beetje verlagen.

Dit zien we al decennia lang bij TV's, computers, etc. en is daar gewoon geaccepteerd. En Tesla heeft dit dus in de autowereld geintroduceerd tot waarschijnlijk zeer grote ergernis van een Volkswagen, BMW, etc.

Ik neem aan dat er vanmorgen op mening hoofdkantoor van andere merken weer aardig gevloekt is dat Tesla "alweer" de prijzen heeft verlaagd. En dan sta je daar met je adviesprijs (en belachelijk lage winstmarge) van een Volkswagen ID3.... (om maar iets te noemen)

En het is goed dat de tweedehands markt een soort van "reset" krijgt want die is aardig ontspoord tijdens Corona waarbij zeker voor auto's jonger dan een jaar misbruik gemaakt werd van het feit dat veel nieuwe auto's een absurd lange levertijd hadden en ook de afschrijving op auto's ongekend laag was waardoor auto's van 4-5 jaar oud eigenlijk veel te hoog waren.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Ze willen er in elk geval erg graag vanaf. Word net over de prijsverlaging gebeld door Tesla omdat ik een tijd geleden een proefrit in een Y RWD heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:41
Brum schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:20:
[...]

Juist daarom, met 2600 meerprijs voor silver niet meer, dus kost die kleur je 4250 extra t.o.v. zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Brum schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:20:
[...]

Dat klopt bij zwart en blauw, maar als je midnight cherry red of quicksilver pakt is de meerprijs €2600 waardoor je dus boven de €45.000 komt en dus SEPP-subsidie (=€2950) misloopt.

Je betaald dus €5550 meer wanneer je de basis model Y wil in midnight cherry red of quicksilver (t.o.v. wit) en €4250 t.o.v. zwart of blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
Vermoedelijk moet de huidige voorraad plaats maken voor het aankomende model. Bij het nieuwe model zal de prijs wel weer rond de 45 k zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Megat schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:17:
[...]

Is dit zo? Voor wat de stopcontacten betreft, kan ik wel met je gedachtengang meegaan, onder andere omdat een contactdoos slijt, in casu de klemming rond de pootjes van de stekker wordt door de tijd minder en/ of er kan vervuiling ontstaan aan de contacten.
De ‘granny lader’ an sich is volgens mij prima geschikt om de auto veelvuldig en langdurig mee te laden.
Van wat ik lees, zijn er serieus veel mensen die dit jarenlang doen. Ik denk dat de fabrikanten het zich ook niet kunnen veroorloven om een lader te leveren die maar zeer beperkt bruikbaar zou zijn.
Vaak zit de schuko stekker vast aan de granny charger :) het is meer vandaar dat ik het zeg. Ook zijn er dus bij de lagere laadsnelheden van een granny, hogere laadverliezen. Al is dit natuurlijk niet gigantisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Hoe zien jullie dit?
Ik vraag me wel eens af: zijn die types die nu roepen dat je geen Tesla moet kopen ivm de gedaalde prijzen en restwaarde niet ook dezelfde die jarenlang hebben geroepen dat EVs nooit wat worden omdat ze veel te duur zijn???

En sterker nog: dit drukt niet alleen de tweedehands prijzen van andere EVs, maar ook de waarde van fossiele tweedehands auto's zal hierdoor worden geraakt. Ik denk dat die adoptie een hoop 'experts' in de autowereld gaat verrassen.

Dit is uiteindelijk alleen maar goed. En het zal nog wel even doorgaan ook. Met zonnepanelen konden de experts er ook niet bij hoe hard de prijzen daalden en de verkopen stegen.

Een basis uitvoering Tiguan begint nu bij €47.000... een Model Y RWD koop je nu dus vanaf €41.000 (incl subsidie) en is meteen heel compleet uitgerust. Bij aanschaf ben je dus al duizenden euro's voordeliger uit. En dan heb je nog de veel lagere gebruiks- en onderhoudskosten. Je moet wel een dief van je eigen portemonnee zijn om nog fossiel te willen blijven rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@bilgy_no1 over die onderhoudskosten die je in je laatste zin aanhaalt:
Wat worden mijn 'onderhoudskosten' aankomende jaren voor een nieuwe MY? Waar kan ik zoiets vinden? En onderhoud VERPLICHT bij Tesla zelf ivm behoud garantie neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:40
Allewijn schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:49:
Wat worden mijn 'onderhoudskosten' aankomende jaren voor een nieuwe MY? Waar kan ik zoiets vinden? En onderhoud VERPLICHT bij Tesla zelf ivm behoud garantie neem ik aan?
Geen onderhoudskosten, er is geen periodiek onderhoud. Ik rij al 5 jaar in mijn model 3 (130k kilometers) enkel paar filtertjes vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
bilgy_no1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:47:
[...]

Ik vraag me wel eens af: zijn die types die nu roepen dat je geen Tesla moet kopen ivm de gedaalde prijzen en restwaarde niet ook dezelfde die jarenlang hebben geroepen dat EVs nooit wat worden omdat ze veel te duur zijn???

En sterker nog: dit drukt niet alleen de tweedehands prijzen van andere EVs, maar ook de waarde van fossiele tweedehands auto's zal hierdoor worden geraakt. Ik denk dat die adoptie een hoop 'experts' in de autowereld gaat verrassen.

Dit is uiteindelijk alleen maar goed. En het zal nog wel even doorgaan ook. Met zonnepanelen konden de experts er ook niet bij hoe hard de prijzen daalden en de verkopen stegen.

Een basis uitvoering Tiguan begint nu bij €47.000... een Model Y RWD koop je nu dus vanaf €41.000 (incl subsidie) en is meteen heel compleet uitgerust. Bij aanschaf ben je dus al duizenden euro's voordeliger uit. En dan heb je nog de veel lagere gebruiks- en onderhoudskosten. Je moet wel een dief van je eigen portemonnee zijn om nog fossiel te willen blijven rijden...
Ook bij fossiele auto's doen ze promo's net voor er een nieuw model komt. Logisch dat je die wat minder betaalt. De ene wil rijden met 'het nieuwste model', de ander zal het aan zijn reet roesten als het goedkoper is.

De rest van je vergelijking klopt. Nu heb je voor ca 45k een prima EV met goede uitrusting, en veel ICE's die je daartegenover kan zetten zijn duurder. Blijft natuurlijk dat voor heel veel mensen 40k nog altijd meer is dan wat ze op de rekening hebben.

Wat nog ontbreekt (ik trap een open deur in) zijn echt goede EV's rond de 25k. Daar zal nog wel een stevig robbertje gevochten worden voor die markt.

Maar je hebt natuurlijk ook mensen die mentaal nog niet klaar zijn voor een stekker. En dan verzinnen ze gekke dingen om toch maar redenen te vinden om niet aan de stekker te gaan.
(ik wil een bereik van 1000km en vol laden mag ten hoogste 5min duren...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
By the way als je juist timed dan betaal je nog de oude prijs. Ik heb mijn M3 (mag ik nog highland zeggen?) besteld rond september. Ik wist dat het nieuwe model eraankwam. Hierdoor kwam ik in aanmerking voor de referral van 500 euro die nu weg is en ik heb de oude (goedkopere) prijs betaald. Scheelde mij 1500 euro in aanschaf + de subsidie. Rij de auto nu voor 39.xxx euro.

Hou het in de gaten is dus mijn tip, kans is ook groot dat de referral vervalt bij het nieuwe model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Makkelijk schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Ik ben blij voor je dat je er blij mee bent, iedereen heeft een andere ervaring en misschien zitten er ook verschillen tussen auto's (mijn iPhone opladen is echt nog bijna nooit gelukt :P) Ik vraag me wel af of je de kerstupdate überhaupt al hebt die de camera-checks bij gebruik AP doet. Nieuwe auto's krijgen vaak pas na een tijdje updates.

Het zijn natuurlijk altijd de klagers die het luidst zijn. En tja, ik ben na een tijd gelukkig zijn met de auto toch ook een klager geworden. Ik heb een aantal proefritten gepland staan en ga wellicht mijn verlies nemen ergens de komende maanden. Heb ik die tip toch ter harte genomen, ook al betekent het al snel 10K doorspoelen ;w
Ik heb 2023.44.30.8 vanaf dat ik de mYne heb opgehaald.
Is dat de laatste/kerstupdate?

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:09
Dutchlimits schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:56:
By the way als je juist timed dan betaal je nog de oude prijs. Ik heb mijn M3 (mag ik nog highland zeggen?) besteld rond september. Ik wist dat het nieuwe model eraankwam. Hierdoor kwam ik in aanmerking voor de referral van 500 euro die nu weg is en ik heb de oude (goedkopere) prijs betaald. Scheelde mij 1500 euro in aanschaf + de subsidie. Rij de auto nu voor 39.xxx euro.

Hou het in de gaten is dus mijn tip, kans is ook groot dat de referral vervalt bij het nieuwe model.
Maar als je verkeerd had getimed was de bestelde auto 1 week voor het nieuwe model geleverd o.i.d?

Of heb je besteld op het moment dat de M3 al niet meer leverbaar was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchlimits
SquareOne schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Maar als je verkeerd had getimed was de bestelde auto 1 week voor het nieuwe model geleverd o.i.d?

Of heb je besteld op het moment dat de M3 al niet meer leverbaar was?
Ik wist dat de productie al stilstond en het nieuwe model was niet aangekondigd. Daarnaast was de voorraad op. Ook mag je 2 keer een auto weigeren. De Tesla medewerker tipte ook dat de kans heel klein was dat ik nog een oude model kreeg omdat die niet meer werden uitgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Allewijn schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:49:
Er zijn geen verplichte periodieke kleine en grote beurten voor Tesla. Wel een beperkt aantal zaken dat je met enige regelmaat zou moeten doen:

https://www.tesla.com/own...49-9930-B109ED7B1D91.html

Heel beperkt dus. Dat HEPA filter is bijvoorbeeld goed zelf te doen. Ze geven ook een DIY onderhoudsinstructie uit. Die andere zaken kunnen volgens mij via Tesla. Komt er iemand voor je deur rijden om het te fixen ipv dat je naar een suffe dealer moet om daar te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
[b]Allewijn schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:45:[/b

Ik heb mijn 1F/32A lader behouden en ik kan de mYne prima dagelijks bijladen.
De 4 publieke laadpunten bij mij in de straat doen vanaf het begin nog steeds maar 3F/12A. Niet al teveel dus en zal met de beschikbare netwerkcapaciteit te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
[...]

Lol
Neen. Bij de mYne zat zwart als standaard kleur net als wit bij de basisprijs inbegrepen. Nu pas inderdaad weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:53:
[...]

Ook bij fossiele auto's doen ze promo's net voor er een nieuw model komt. Logisch dat je die wat minder betaalt. De ene wil rijden met 'het nieuwste model', de ander zal het aan zijn reet roesten als het goedkoper is.

De rest van je vergelijking klopt. Nu heb je voor ca 45k een prima EV met goede uitrusting, en veel ICE's die je daartegenover kan zetten zijn duurder. Blijft natuurlijk dat voor heel veel mensen 40k nog altijd meer is dan wat ze op de rekening hebben.

Wat nog ontbreekt (ik trap een open deur in) zijn echt goede EV's rond de 25k. Daar zal nog wel een stevig robbertje gevochten worden voor die markt.

Maar je hebt natuurlijk ook mensen die mentaal nog niet klaar zijn voor een stekker. En dan verzinnen ze gekke dingen om toch maar redenen te vinden om niet aan de stekker te gaan.
(ik wil een bereik van 1000km en vol laden mag ten hoogste 5min duren...)
Ja, die lagere segmenten gaan ook wel bediend worden. Citroën heeft nu de ë-C3 vanaf €21k (incl subsidie), wat al aardig in de buurt komt van de fossiele C3 die vanaf €19.5k begint. Oftewel, nog maar €1500 verschil in aanschaf. Die ë-C3 heeft een WLTP van maar 320 km, maar wel met 100 kW laden, dus weer naar 80% kost maar 25 minuten of zo. Dus voor lange reizen is die niet het meest ideaal, maar wel te doen.

Kortom, ook in dat prijssegment begint het te komen. Er komen heel veel Chinese auto's deze kant op en in de niet al te verre toekomst begint Tesla met een lager geprijsd model. Geef het nog 2-3 jaar en het fossiele tijdperk zal in al die segmenten wel klaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-09 16:48
Als je als land ambitie heb te gaan elektrificeren en met subsidies strooit maak je je concurrent wel erg moeilijk.
Een model Y niet de knapste maar wel value for money (op dit moment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:05

Bob

Megat schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:17:
[...]

De Tesla granny lader icm Schuko laadt slechts aan 13 A, een correct geinstalleerd stopcontact kan dit zonder problemen aan. Een al wat realistischere probleemsituatie zie je wel eens op vakantie: lokaal stopcontact + adapter + granny charger. Slechte kwaliteit adapters kunnen hier wel eens van beginnen zweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
twi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:28:
Ze willen er in elk geval erg graag vanaf. Word net over de prijsverlaging gebeld door Tesla omdat ik een tijd geleden een proefrit in een Y RWD heb gemaakt.
Tja je kan nooit op je lauweren blijven rusten he. Stilstaan is achteruitgaan. Wel goed dat ze dit doen als je 't mij vraagt. Joh hey heb je 't gezien nee? Nou bij deze. Geen interesse? Helemaal goed tot ziens bij tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:40
Model Y prijs gezakt in België met 4000 €

Stevig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
bilgy_no1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:02:
[...]

Er zijn geen verplichte periodieke kleine en grote beurten voor Tesla. Wel een beperkt aantal zaken dat je met enige regelmaat zou moeten doen:

https://www.tesla.com/own...49-9930-B109ED7B1D91.html

Heel beperkt dus. Dat HEPA filter is bijvoorbeeld goed zelf te doen. Ze geven ook een DIY onderhoudsinstructie uit. Die andere zaken kunnen volgens mij via Tesla. Komt er iemand voor je deur rijden om het te fixen ipv dat je naar een suffe dealer moet om daar te wachten.
Uit je link onderstaand quote gehaald.
Dagelijkse controles
  • Controleer het laadniveau van de batterij, aangegeven op het touchscreen of de mobiele app.
  • Controleer de staat van de banden en de bandenspanning van elke band (zie Onderhoud banden).
  • Controleer de werking van de verlichting, claxon, richtingaanwijzers, ruitenwissers en ruitensproeiers.
  • Controleer op onverwachte controlelampjes of waarschuwingen op het touchscreen.
  • Controleer de werking van de remmen en parkeerrem.
Oké: wie van jullie is schuldig dat die de dagelijkse controle niet goed uit voert?! Meld je!

Toeteren zal je. _O-

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:15
Financiering via Findio voor de model Y ook (tijdelijk) gezakt van 6,49% naar 2,99%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
twi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:28:
Welke fabrikant van welk product dan ook wil dat niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
RaRo74 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Dit is de kerstupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Hoe zien jullie dit?
Je hebt helemaal gelijk ik klaag ook niet, althans een beetje. Maar Ik ben nog steeds blij. een ander merk kopen was imho een slechtere keus.

Daar worden de kortingen trouwens verborgen door ze alleen aan leasemaatschapijen te geven. Die komen uiteindelijk ook op de 2de hands markt.
En restwaarde, tja, dankzij de OTA updates voelt een oude Tesla toch als nieuw, dat zal weer een positief effect hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
Brainstorm86 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:52:
Geen onderhoudskosten, er is geen periodiek onderhoud. Ik rij al 5 jaar in mijn model 3 (130k kilometers) enkel paar filtertjes vervangen.
Volgens mij adviseert Tesla wel om elke 2 jaren de remmen schoon en gangbaar te laten maken, alsook om de -ik meen- 4 jaren de remvloeistof te controleren cq vervangen.
Ook dan nog lijkt een Tesla vooralsnog spectaculair voordelig te zijn qua onderhoud.
( bij reparaties buiten de garantie schijnt het wat anders te liggen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh

[Afbeelding]
De Tesla lader heb ik ook, is een prima lader, je kan hem ook aflezen via Home automation, maar verder is het een domme lader. Slimme automations doe je via de auto. en dat kan met een Tesla prima, of het ook met een E-tron gaat zou ik niet weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific
  • Laatst online: 10:24
Megat schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:12:
[...]
Volgens mij adviseert Tesla wel om elke 2 jaren de remmen schoon en gangbaar te laten maken, alsook om de -ik meen- 4 jaren de remvloeistof te controleren cq vervangen.
Ook dan nog lijkt een Tesla vooralsnog spectaculair voordelig te zijn qua onderhoud.
( bij reparaties buiten de garantie schijnt het wat anders te liggen)
Nauwelijks onderhoud is niet specifiek Tesla, maar een karakteristiek voor een EV. Niettemin lijkt een periodieke inspectie (tweejaarlijks of jaarlijks als je echt heel veel kilometers rijdt) van slijtage-onderdelen mij aangewezen, ook voor een Tesla. In het andere geval rijd je zolang tot je een defect hebt of een panne…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
Scientific schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:20:
[...]

Nauwelijks onderhoud is niet specifiek Tesla, maar een karakteristiek voor een EV. Niettemin lijkt een periodieke inspectie (tweejaarlijks of jaarlijks als je echt heel veel kilometers rijdt) van slijtage-onderdelen mij aangewezen, ook voor een Tesla. In het andere geval rijd je zolang tot je een defect hebt of een panne…
Het grote verschil met andere merken is dat Tesla de auto ook niet elk jaar hoeft te zien voor onderhoud om de garantie te behouden.

Mijn 2e auto (Nissan Leaf) moet elk jaar naar de garage om de garantie te behouden op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ifreerider
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-09 16:34
RaRo74 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Er is 1 nieuwere versie. Kreeg ik eergisteren aangeboden:

https://www.teslafi.com/firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32
Hoe zien jullie dit?
Ik heb mijn tesla model y lr in augustus gekocht voorraad model met trekhaak en maar 4km erop ofzo.
Destijds twijfelde ik om toch voor een enyaq coupe RS te gaan die vond (en nog) veel mooier.
Toch vanwege software tesla Supercharger nerwertk efficiëntie voor de tesla gegaan de Skoda was ook 20k duurder trouwens .
Nu komt er een verbeterde versie van maar je krijgt op de oude niet de nieuwere software meer.
Nou bij de tesla krijg je altijd de updates.
De enyaq is nu ook op de 2e hands markt behoorlijk gedaald.

Toch wel blij met mijn tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ik zit mede vanwege de prijsverlagingen met een dilemma of ik toch niet voor de LR zal gaan.
Heb mijzelf uitgelegd dat ik dat als zuinige Hollander eigenlijk niet kan maken omdat de RWD vrijwel gelijk is geconfigureerd en die 80km range nu ook geen wereld van verschil is. Financieel is het gat nog steeds groot vooral omdat het wordt versterkt door SEPP scheelt het € 10.000. Maar het kriebelt toch. En behalve range is ook dual motor en 250kW laden wel een voordeel. Zijn er nog andere voordelen om mijzelf ervan te overtuigen dat ik toch beter voor de LR kan gaan ook al is de investering wat groter (gaat om privé aanschaf).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
cyntax schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:41:
Financiering via Findio voor de model Y ook (tijdelijk) gezakt van 6,49% naar 2,99%
Maar let wel op, nogmaals, dat je bij Findio een huurkoop overeenkomst aangaat en je dus eigenaar wordt van de auto na betaling van laatste termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:24
Ik wil een Model Y kopen maar graag meteen met all-season banden rijden. Ik begrijp dat Tesla deze niet levert, dus ik zal ze achteraf moeten wisselen. Zijn er tips hoe je zoveel mogelijk terug kunt krijgen voor de meegeleverde zomerbanden? Gewoon op marktplaats zetten? Of zijn er bedrijven waar je banden kunt 'inruilen'?
Pagina: 1 ... 225 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: