Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 224 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.709.101 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 21:43
Ja ik weet het, maar ik reageer op iemand die het 4WD noemt. Voor de discussie 2WD, 4WD of AWD maakt het niet uit. Een 2WD op winterbanden kan zijn vermogen nog altijd beter kwijt dan een 4WD of AWD op zomerbanden. In je gelinkte filmpje op 05:41 zie je dat ook in de cijfers terug. 0-60 MPH op AWD met zomerbanden doet er 19,4 seconden over. Op winterbanden een FWD 15,0 en een RWD 15,8 seconden. Dat is mijn punt. Je hebt helemaal niks aan extra aandrijving als je dat vermogen totaal niet kwijt kunt.

Dit is overigens mijn laatste reactie hierop hoor, het is hier erg offtopic :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:24
metabletica schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:40:
Tesla heeft een aantal (winter)banden gehomologeerd/ goedgekeurd wat wordt aangegeven met een T0, T1, T2 kenmerk. Is er een consequentie indien voor een andere band worden gekozen zonder dit Tesla kenmerk maar verder met dezelfde specificaties? Bijv. keuze voor de Pirelli https://www.grip500.nl/ba...nter-sottozero-3-gp961086 i.p.v. https://www.grip500.nl/ba...ter-sottozero-3-gp1471951 ?
Sowieso meer afrolgeluid in je interieur doordat er geen foam in de band zit. Daarnaast zijn er tientallen (kleine) zaken die anders kunnen zijn door tweaks van Tesla aan het origineel. Denk aan verbruik, slijtage, grip en remweg. Wat de exacte verschillen zijn weten waarschijnlijk alleen Tesla en Pirelli. Het is de vraag hoeveel je er van merkt. Dit speelt bij alle merken autofabrikanten die een OEM codering hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:15
GekkeRipper schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:08:
Banden en/of velgen kosten een hoop geld en vergeet de wisseling 2x per jaar niet.
Ja, ik heb het gewoon opgelost met een goedkoop setje wintervelgen van marktplaats, paar 100 euro.
BandenVelgenwissel is 2x per jaar 45 minuten werk.
De banden zelf kosten amper iets extra, als je op winterbanden rijdt slijten je zomerbanden immers niet.
Winterbanden gaan wel iets minder lang mee, praat je misschien over een paar tientjes per jaar.

Vorig jaar niet gewisseld, daardoor 1 dag echt thuis moeten blijven. Maar ook een paar keer een iets spannende rit, die stress heb ik dit jaar niet ivm winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-10 12:26
Hier de MY LR op Pirelli Sottozero 3 en had vandaag in de sneeuw geen centje pijn. Auto reageerde vrij voorspeelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:44
Vandaag gereden met mijn MYLR op Vredestein Quatrac Pro EV all seasons. Nog nooit zo comfortabel in deze omstandigheden gereden. Echt een compleet plaatje qua electrisch ontdooien, stoel plus stuur verwarming, rust met rijden, super responsief en stabiel wegrijden, sturen en remmen (in chill, geen sport, is ook beter voor de warmtepomp). Echt een genot, zelfs in vergelijking met een ‘18 Subaru Outback 3.6R op CrossClimates.

O+ MYLR

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-08 19:24

Nosch

MYLR Blue

Waarom is het voor de warmtepomp relevant of de auto in chill of sport staat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MD-
@Nosch dat kun je hier lezen onder het kopje koud weer:
https://www.tesla.com/nl_NL/support/range

TLDR: in chill modus kan er meer warmte van de motor/batterijpakket gebruikt worden om het interieur te verwarmen ipv het batterijpakket omdat deze minder hoeft te presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Laatst online: 06:24
mitsumark schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:21:
[...]

Ja, ik heb het gewoon opgelost met een goedkoop setje wintervelgen van marktplaats, paar 100 euro.
BandenVelgenwissel is 2x per jaar 45 minuten werk.
De banden zelf kosten amper iets extra, als je op winterbanden rijdt slijten je zomerbanden immers niet.
Winterbanden gaan wel iets minder lang mee, praat je misschien over een paar tientjes per jaar.

Vorig jaar niet gewisseld, daardoor 1 dag echt thuis moeten blijven. Maar ook een paar keer een iets spannende rit, die stress heb ik dit jaar niet ivm winterbanden.
Had al op marktplaats gekeken maar een fatsoenlijke set Tesla velgen met banden kost toch nog de helft van nieuw. Nog steeds veel geld. Je hebt wel gelijk betreft het niet slijten van de zomerbanden als je op winterbanden rijdt en andersom. Dat had ik vergeten mee te nemen in de kostenoverweging. Echter rijd ik zo weinig km dat ik ze niet verslijt. Bij verkoop ga je er natuurlijk weinig voor terugkrijgen. Ook ga ik niet met goedkope aftermarket velgen rijden. Tevens heb ik geen ruimte voor opslag van wielen. Voor het wisselen ga ik zelf niet lopen kloten. Kans op schade en ik moet dan ook nog een goede krik en momentsleutel aanschaffen. Ieder z'n meug. Fijn dat je zelf ook een keer de keuze hebt gemaakt niet te wisselen terwijl je ze al had liggen. Dan snap je mijn punt des te beter :) Wellicht koop ik volgend jaar toch een setje. Autorijden kost nu eenmaal geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-10 20:54
MaartenK2023 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:06:
[...]

Heb mijn MYP nu 3 wkn en vandaag even een klein stukje de weg op geweest (N-B). Tractie is prima (AWD), maar ik schrok me ff dood toen ik met 60 km/h het gaspedaal ineens losliet. Door het vol regenereren begon de auto licht te schuiven. Dat bewust nog even in de straat getest (met lichte sneeuw) en toen wederom. Dus geen moment meer getwijfeld, direct de set aangeklikt https://shop.tesla.com/nl...winterbanden-voor-model-y

Dit gaat me niet meer overkomen.
Let wel op dat winterbanden geen wondermiddel zijn, ik rij rond op winterbanden en de ABS moet nog steeds zijn werk doen. Of de tractiecontrole als ik optrek (doet de Tesla trouwens ongelofelijk goed).

Net doordat veel mensen denken dat ze met winterbanden onfeilbaar zijn, gebeuren er meer ongevallen met winterbanden dan zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:07
japie514 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Is er geen 'REG ABS' ? Dat lijkt me toch wel tricky vooral als je een RWD hebt.
Ging net eens uitproberen op een parkeerterrein en als je vanuit stilstand vol plankt houdt die in. Het was -4 en bochtjes en dergelijke lukte vooral als je al wat snelheid had. Maar de auto grijpt in niet door te remmen maar vooral door je niet teveel gas te laten geven. Achterkantje gaat dan beperkt onder je kont vandaan. Viel wel mee allemaal

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-10 20:54
Oekol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:06:
[...]

Ging net eens uitproberen op een parkeerterrein en als je vanuit stilstand vol plankt houdt die in. Het was -4 en bochtjes en dergelijke lukte vooral als je al wat snelheid had. Maar de auto grijpt in niet door te remmen maar vooral door je niet teveel gas te laten geven. Achterkantje gaat dan beperkt onder je kont vandaan. Viel wel mee allemaal
Bij gas geven gebruik je de tractiecontrole, geen ABS. ABS is gecontroleerd remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chonn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-10 10:51
MaartenK2023 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:06:
[...]

Heb mijn MYP nu 3 wkn en vandaag even een klein stukje de weg op geweest (N-B). Tractie is prima (AWD), maar ik schrok me ff dood toen ik met 60 km/h het gaspedaal ineens losliet. Door het vol regenereren begon de auto licht te schuiven. Dat bewust nog even in de straat getest (met lichte sneeuw) en toen wederom. Dus geen moment meer getwijfeld, direct de set aangeklikt https://shop.tesla.com/nl...winterbanden-voor-model-y

Dit gaat me niet meer overkomen.

Nb. Ja ik kan het afstellen naar creep of roll, maar dat gaat niet er straks ook vanaf begrijp ik. Dan geven de zomerbanden in dit soort omstandigheden met toch geen fijn gevoel.
Of de S3XY buttons aanschaffen en de regen aanpassen (ik heb nu standaard 1 button op 25% regen staan, ofwel zeer milde regen) voor dit soort gladde omstandigheden ;-)

MY LR QuickSilver 2023 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Chonn schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:39:
[...]

Of de S3XY buttons aanschaffen en de regen aanpassen (ik heb nu standaard 1 button op 25% regen staan, ofwel zeer milde regen) voor dit soort gladde omstandigheden ;-)
Of aestetisch toch wat leuker, de S3XY Knob. Dan heb je ook meteen 15 knoppen in "een".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:49
Oekol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:06:
[...]

Dat matcht aardig met bevindingen van Tyre Reviews: YouTube: Audi RS4 Quattro VS Tesla Model 3 Performance AWD - What's BEST on s...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10 12:39
Ben benieuwd wat gebeurd zou zijn als ze slip start hadden ingeschakeld in de Tesla

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:36:
[...]

Lekker dramatisch.
Winterbanden in NL zijn echt overkill. Voor die paar keer per jaar dat er sneeuw ligt. Slecht weer, pas je rijstijl aan. Ik rij al jaren 40k per jaar zonder winterbanden, nul probleem. Een Tesla weegt 2 ton en is 4 wiel aangedreven, moet heel wat gebeuren wil dat gaan glijden. Rij je in een Toyota Aygo ga ervoor. Mensen met debiele rijstijl gaan er alleen maar overmoediger van rijden, daar werkt het averechts.
Een nuance hierbij is dat je niet alleen bent in het verkeer. Als je zelf je rijstijl aanpast en meer afstand houdt, is er een dikke kans dat er iemand in dat gat duikt. Als dat net gebeurt als ze daarvoor beginnen te remmen, dan heb je alsnog minder remweg beschikbaar. En als al ze voor je wel op winterbanden remmen dan raak je nog een paar meter kwijt.

Ik heb wel eens door de sneeuw op zomerbanden naar Italië gereden. Verkeer ging niet harder dan stapvoets inDuitsland, maar dat was al glibberig genoeg. Sindsdien besloten om toch met winterbanden te gaan rijden, want achteraf gezien vond ik het bloedlink. En het is niet zo dat ik daardoor als een idioot ga rijden.

In Nederland komt het tegenwoordig amper meer voor dat de omstandigheden winters genoeg zijn voor pure winterbanden. Vaak genoeg is het in december nog +10°C en begint de temperatuur in februari ook alweer hard op te lopen. Met misschien een paar korte koudere periodes er tussendoor. Dus als je alleen hier rijdt en je kunt die paar dagen per jaar vermijden dat je met de auto de weg op moet, dan zijn winterbanden bijna niet te verantwoorden. Dat ben ik wel met je eens.

Maar er zijn ook landen waar het net wat winterser kan zijn en/of waar winterbanden onder omstandigheden verplicht zijn. Als je daar toch wel komt in de winterperiode, kun je net zo goed toch die dingen monteren. Of anders All-seasons met een sneeuwvlokje ipv een winterband.

Overigens, als de sneeuw of ijzel echt een laagje vormt waar het wegdek niet doorheen prikt, en je bent op snelheid, dan is de grotere massa van het voertuig juist een nadeel.

Hier overigens een redelijk gebalanceerd artikel: https://www.anwb.nl/auto/...anden/waarom-winterbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-10 18:46
ziet er in het echt minder mooi uit. Is gewoon een strip geplakt op je kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNight
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-10 11:30
Sinds (recente?) updates wordt bij het handmatig selecteren van laadpunten via de navigatie de batterij niet voorverwarmd bij snelladers anders dan SC's.

Hebben meer mensen hier last van?

Resultaat is dat met rijden onder deze omstandigheden over lange afstanden niet bepaald prettig is, zeker niet met een wintersport in het verschiet. De maximale laadsnelheid wordt daarbij vervolgens gecapt op 75kWh (MY RWD).

Met veel laadstops naar Oostenrijk niet fantastisch, en overweeg dan zelfs een Tiguan van een collega te lenen voor de vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:28

Damian

Insane Obtrusion

FNight schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:43:
Sinds (recente?) updates wordt bij het handmatig selecteren van laadpunten via de navigatie de batterij niet voorverwarmd bij snelladers anders dan SC's..

Resultaat is dat met rijden onder deze omstandigheden over lange afstanden niet bepaald prettig is, zeker niet met een wintersport in het verschiet. De maximale laadsnelheid wordt daarbij vervolgens gecapt op 75kWh (MY RWD).

Met veel laadstops naar Oostenrijk niet fantastisch, en overweeg dan zelfs een Tiguan van een collega te lenen voor de vakantie.
S3XY buttons aanschaffen, dan kan je handmatig voorverwarmen inschakelen ;)

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sinds (recente?) updates wordt bij het handmatig selecteren van laadpunten via de navigatie de batterij niet voorverwarmd bij snelladers anders dan SC's.

En waarom zou je de Tesla SuC niet gebruiken?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Tommie12 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:47:
[...]

En waarom zou je de Tesla SuC niet gebruiken?
Nou die begrijp ik wel. Die SuC's zitten altijd verstopt op een donker industrieterrein met 9 van de 10 keer geen goede/leuke faciliteiten, en dan vooral als je met kinderen op reis bent.

Ik heb ze ook volledig geskipt tijden de winterstop trip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNight
Damian schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:50:
[...]

Nou die begrijp ik wel. Die SuC's zitten altijd verstopt op een donker industrieterrein met 9 van de 10 keer geen goede/leuke faciliteiten, en dan vooral als je met kinderen op reis bent.

Amen, (en inderdaad reizend met een kind). In de zomer stonden we ook ergens naast een rangeerterrein in Duitsland

Bovendien moet ik SuC los declareren maar kan ik internationaal laden met de druppel vanuit de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNight
Damian schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:45:
[...]

S3XY buttons aanschaffen, dan kan je handmatig voorverwarmen inschakelen ;)
Ik vind €300 investeren in een auto die niet van mij is niet helemaal ideaal moet ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:40
Geen last van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-10 14:21

MrScratch

I am rubber, you are glue

[...]

In Duitsland? Echt? Ik ben al zo'n 6 keer op en neer geweest (zomer en winter) met kinderen en ik heb die ervaring niet. Vaak zijn de superchargers bij restaurants en tankstations met prima faciliteiten. Ik neem altijd de superchargers naar de wintersport.

Maar de SC worden bij mij automatisch naar de leasemaatschappij doorgeboekt, dus voor mij is er geen reden om naar andere opties te kijken.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 09:10
Tesla Model 3 Highland RWD (LFP accu) eigenaar hier. Zijn er meer eigenaren die merken dat hun auto sinds eind december (zo'n beetje) ineens MEER range heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gwZYgMUvKYY3xDMt6ON5gfrpd8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GXuvYkfseEoEC3iFgNuOCEaE.png?f=fotoalbum_large

Zie bovenstaande screenshot van Teslamate die ik lokaal draai.

Eerder heb ik geen temperaturen (in begin december) gehad onder vriespunt. Dus ik had eerder verwacht dat de range iets af zou nemen. Maar het lijkt alleen maar toe te nemen.

Wellicht "inrijden"? Of heeft het met een update te maken?

Voor het gemak even uitgeschreven:
- 423km projected range toen ik de auto opgehaald heb
- 4 dec: 422km, dus 1km eraf, mogelijk door kou?
- 22 dec: 429km
- 24 dec: 438km, dat is gewoon 15km meer ondanks de kou
- 16 jan: 437km, maar dat komt omdat ik de auto nu aan het voorverwarmen ben. Zodra ik instap heb ik weer 438km. Zowel zichtbaar in de auto, app als Teslamate

[ Voor 18% gewijzigd door Fidelity op 16-01-2024 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-10 20:03

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Fidelity schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:03:
Tesla Model 3 Highland RWD (LFP accu) eigenaar hier. Zijn er meer eigenaren die merken dat hun auto sinds eind december (zo'n beetje) ineens MEER range heeft?

[Afbeelding]

Eerder heb ik geen temperaturen (in begin december) gehad onder vriespunt. Dus ik had eerder verwacht dat de range iets af zou nemen. Maar het lijkt alleen maar toe te nemen.

Ik denk dat het te maken kan hebben met de buffer grote van de accu. Die buffer wordt dan kleiner na calibratie van de BMS waardoor je iets meer capaciteit kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrameWork.
  • Laatst online: 08:51

[Afbeelding]

- 16 jan: 437km, maar dat komt omdat ik de auto nu aan het voorverwarmen ben. Zodra ik instap heb ik weer 438km. Zowel zichtbaar in de auto, app als Teslamate
Ongeveer zelfde hier. Begonnen met 418km begin november en inmiddels 438 km projected range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrScratch schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:02:
[...]

In Duitsland? Echt? Ik ben al zo'n 6 keer op en neer geweest (zomer en winter) met kinderen en ik heb die ervaring niet. Vaak zijn de superchargers bij restaurants en tankstations met prima faciliteiten. Ik neem altijd de superchargers naar de wintersport.

Maar de SC worden bij mij automatisch naar de leasemaatschappij doorgeboekt, dus voor mij is er geen reden om naar andere opties te kijken.
Ik gebruik niet vaak SuC, maar waar ik ze gebruikt heb was er een prima faciliteit naast met toiletten en iets om te eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Tommie12 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:10:
[...]

Ik gebruik niet vaak SuC, maar waar ik ze gebruikt heb was er een prima faciliteit naast met toiletten en iets om te eten.
Dan heb ik denk ik elke keer de verkeerde te pakken... Altijd verstopt op een industrieterrein, of bij een shady hotel. Daar ga ik echt niet stoppen met 2 kids, die willen een sleeptuintje en een WC. Dat is bij de meeste stops langs de snelweg in Duitsland prima te doen, waar dan ook Ionity of EnbW palen staan die net zo snel laden als een SuC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-10 22:16
FrameWork. schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:09:
[...]

Ongeveer zelfde hier. Begonnen met 418km begin november en inmiddels 438 km projected range.
Exact hetzelfde bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 28-10 19:05
Slonzo schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:22:
Is de Mobile Connector die bij de MY geleverd wordt eigenlijk 'waterproof'?
Lees: kan hij buiten in de regen liggen/hangen?

Ik lees erg gemengde ervaringen als ik het internet een beetje afzoek, iemand hier met persoonlijke ervaring?
Als je buiten staat, leg hem op je achterwiel. Ik zou hem niet in de regen op de grond laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

Blijkbaar even tijd nodig voordat het BMS accuraat is. De EPA range is 438km dus klopt mooi nu. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004

Had je ze geselecteerd via het "opladen" menu of gewoon genavigeerd naar de lader via het adres?

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Nee joh, in Duitsland op weg naar Oostenrijk zitten heel veel prima Superchargers. Er zijn er een paar die wat minder zijn qua faciliteiten, maar dat valt mee. En de meeste zitten echt niet op een donker industrieterrein hoor.

Bovendien, je kunt het van tevoren even checken en eventueel je route wat aanpassen.

Maar goed, Duitsland heeft inmiddels best veel laders dus keuze zat. Ik heb nog niet met de Tesla hoeven laden bij andere aanbieders en weet ook niet hoe dat nou precies zit met het voorverwarmen daar. Ik zou dus liever iets omrijden naar een Supercharger dan met een te koude batterij aankomen bij EnBW oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
TCMR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:17:
[...]
Verder geen problemen met AP, dat reed vanmiddag best oké. Behalve op de A1 op de rechterbaan ter hoogte van Bussum heb je een paar keer dat de 'spitsstrook' een diagonale ononderbroken streep heeft, en daar gebeuren dan levensgevaarlijke dingen (auto gaat slingeren en op de rem). Die situaties heb je ook op de A9, bijv. bij Uitgeest, maar daar nooit (meer) problemen. Dit was echt niet gezellig.
[...]
Ik ken die strook, daar wil je niet rijden. Ook in de middenbaan is het raar, door de vaste streep aan de rechterkant wil hij geen auto's rechts van je inhalen. Dus of alles uit, of op de middenbaan en af en toe gas geven om de lock op te heffen, of vMax+10 op de linkerbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

N=1, maar mijn N=1 in de zomer naar Portugal is heel anders.

Wij hebben SuC gehad bij winkelcentrum met speel gelegenheden voor kinderen. Wij konden lekker bakkie doen met wat lekkers er bij. Daarna meerdere plekken gehad in de natuur waar je prima een balletje kon trappen. Naar toilet kon bij het (sterren) restaurant of hotel. Ja we hebben ook zeker 1 x een zoals je schets afgelegen gehad bij een grote mega supermarkt die dicht was op zondag. Voor de rest prima locaties. In Spanje nog 1 bij chauffeurcafe gehad, heerlijk eten! Letterlijk 1 gehad op iets van 7 laadstops die is wat je zegt.

Het enige is dat ze allemaal van de snelweg af zijn, vind dat geen mega groot probleem.

Had allemaal foto's gemaakt van elke stop, moet ze nog een keer tot bericht verwerken voor de lange reis met elektrische auto topic op tweakers.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:05
Oekol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Wij hebben SuC gehad bij winkelcentrum met speel gelegenheden voor kinderen. Wij konden lekker bakkie doen met wat lekkers er bij. Daarna meerdere plekken gehad in de natuur waar je prima een balletje kon trappen. Naar toilet kon bij het (sterren) restaurant of hotel. Ja we hebben ook zeker 1 x een zoals je schets afgelegen gehad bij een grote mega supermarkt die dicht was op zondag. Voor de rest prima locaties. In Spanje nog 1 bij chauffeurcafe gehad, heerlijk eten! Letterlijk 1 gehad op iets van 7 laadstops die is wat je zegt.

Het enige is dat ze allemaal van de snelweg af zijn, vind dat geen mega groot probleem.

Had allemaal foto's gemaakt van elke stop, moet ze nog een keer tot bericht verwerken voor de lange reis met elektrische auto topic op tweakers.
Een Suc waar je naar het toilet kan gaan in een “sterrenrestaurant”, dat wil ik nog wel eens zien.
Maar wellicht hebben we in België een ander idee dan in Nederland van wat een sterrenrestaurant is 😊.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Scientific schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:15:
[...]

Een Suc waar je naar het toilet kan gaan in een “sterrenrestaurant”, dat wil ik nog wel eens zien.
Maar wellicht hebben we in België een ander idee dan in Nederland van wat een sterrenrestaurant is 😊.
Zal 'm voor je opzoeken. Het had een Michelinster een aanbeveling vanuit de michelin gids dus echt geen Mac Donald's ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Oekol op 16-01-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-10 08:19
Oekol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Ja hier dezelfde ervaring afgelopen zomer naar Zuid Spanje.
In Frankrijk en Spanje overal prima hotels/restaurants waar je even naar het toilet kan gaan en wat kan drinken en eten.
Misschien dat het richting de wintersport landen anders is, maar het is mij meer dan prima bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

[Afbeelding]

Ik sluit me aan bij @Psycho_Mantis, geleidelijk vrijgeven van buffer door gebruik, geniet er maar van :) éérste +- 1,5-2 jaar gaat er weer 5% vanaf :9. Ik zit nu met mijn maart-2022 RWD op 417km bij 100% na 66.666km. Ik kocht 'm met 11.000 km op de klok begin 2023, toen had ik 424km beschikbaar bij 100%

Toen was er dus al 3,2% weg.
Nu 55.000km verder is er dus "maar" 1,6% verdwenen. Het gaat duidelijk het éérste jaar het hardst :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 16-01-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:48

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Mar.tin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Ik sluit me aan bij @Psycho_Mantis, geleidelijk vrijgeven van buffer door gebruik, geniet er maar van :) éérste +- 1,5-2 jaar gaat er weer 5% vanaf :9. Ik zit nu met mijn maart-2022 RWD op 417km bij 100% na 66.666km. Ik kocht 'm met 11.000 km op de klok begin 2023, toen had ik 424km beschikbaar bij 100%

Nu 55.000km verder is er dus "maar" 1,6% verdwenen. Het gaat duidelijk het éérste jaar het hardst :)
Ik dacht eerder hier, en op x, gelezen te hebben dat in een van de patches (voorafgaan aan de kerst update) de verbruikscijfers in de software zijn geupdated waardoor de projected range ineens toe nam. Want het was ineens bij iedereen hoger geworden. Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat de BMS bij iedere M3 refresh eigenaar tegelijkertijd die zogenaamde buffer zou vrijgeven.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Scientific schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:15:
[...]

Was even zoeken maar gevonden. Het was bij "Le Relais Du Bois Saint-Georges".
Mijn frans is niet zo goed (of geheugen), het blijkt een michelin aanbeveling te zijn en geen ster :+

Ze staan wel in de michelin gids en op de fork staat dat de aanbeveling terecht is.

Hier rij je zo het mooie pad op tussen de bomen in bloei in de zomer ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ro9nH6M.jpg

En uiteindelijk sta je er zo te laden tussen de bomen, bossen en groen. We hebben er gepicknickt en beetje met de bal gespeeld. 1 poepluier gedoneerd bij het restaurant want geen prullenbakken aanwezig, dat was prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:15
Scientific schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:15:Een Suc waar je naar het toilet kan gaan in een “sterrenrestaurant”, dat wil ik nog wel eens zien.
:)B >:) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-10 17:30
bilgy_no1 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Nee joh, in Duitsland op weg naar Oostenrijk zitten heel veel prima Superchargers. Er zijn er een paar die wat minder zijn qua faciliteiten, maar dat valt mee. En de meeste zitten echt niet op een donker industrieterrein hoor.

Bovendien, je kunt het van tevoren even checken en eventueel je route wat aanpassen.
Dat, maar het is wel handig om even te kijken, want er zitten ook genoeg wel op een industrieterrein. Als ik naar Oostenrijk rijd met mijn gezin pak ik ook andere laders, en is een V2 ook prima bijv. Als er een speeltuin bij zit zijn we toch langer uit de auto dan hij nodig heeft om te laden.

Laatst naar Polen met een collega kies ik gewoon voor de V3-laders, dan is de reis wat functioneler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
spartacusNLD schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:46:
[...]

Ik dacht eerder hier, en op x, gelezen te hebben dat in een van de patches (voorafgaan aan de kerst update) de verbruikscijfers in de software zijn geupdated waardoor de projected range ineens toe nam. Want het was ineens bij iedereen hoger geworden. Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat de BMS bij iedere M3 refresh eigenaar tegelijkertijd die zogenaamde buffer zou vrijgeven.
Bijzonder, want 438km is 272 miles, en dat is toevallig precies de EPA range van de Highland zoals in de VS vermeld. De "oude" modellen hadden voorzover ik weet 270mi range (434km).

Maargoed, ik heb nog nooit een nieuwe-nieuwe Model 3 gehad en weet het niet helemaal zeker, en het aantal mensen dat vanaf nieuw ScanMyTesla draait, en daar dan gegevens over post is ook niet-bestaand de laatste keer dat ik er naar zocht :> Want uit puur de range-uitlezing kun je niet zoveel over buffers te weten komen, die kun je wél uitlezen via de CAN.

[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 16-01-2024 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooieMario
  • Laatst online: 08-09 11:22
Oekol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Was even zoeken maar gevonden. Het was bij "Le Relais Du Bois Saint-Georges".
Mijn frans is niet zo goed (of geheugen), het blijkt een michelin aanbeveling te zijn en geen ster :+

Ze staan wel in de michelin gids en op de fork staat dat de aanbeveling terecht is.

Hier rij je zo het mooie pad op tussen de bomen in bloei in de zomer ;)

[Afbeelding]

En uiteindelijk sta je er zo te laden tussen de bomen, bossen en groen. We hebben er gepicknickt en beetje met de bal gespeeld. 1 poepluier gedoneerd bij het restaurant want geen prullenbakken aanwezig, dat was prima.
Goeie koffie en heerlijke lunch. Ik heb er al vaker gestaan. En een tip: niet de A10 pakken naar Bordeaux, maar de N10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:58

Geen last van hier, maar je moet via het laadmenu van de auto gaat. Op de kaart tikken en dan rechtsboven het oplaad icoontje aantikken en daar de lader kiezen.

Als je via adres zoekt naar het laadpunt, gaat hij je er naar toe brengen maar niet voorverwarmen. Dat gebeurd enkel als via het laadmenu werkt. Dit weekend had ik het ook pas door toen ik al onderweg was naar de snellader waardoor ik niet lang genoeg kon voorverwarmen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Ik begon met de Q3 2021 LFP op 424km en zit nu op 402km na 75k km, dus net iets meer dan 5%. Is vrij geleidelijk gegaan. Grafiekje had leuk geweest, maar goed, het maakt me vrij weinig uit, ik rij altijd op percentage en durf hem toch wel tot 1% leeg te rijden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oekol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:16:
[...]

Zal 'm voor je opzoeken. Het had een Michelinster een aanbeveling vanuit de michelin gids dus echt geen Mac Donald's ;)
Dat is allesbehalve een sterrenrestaurant.
In elk geval, als je niet aan een tafel zit zal je in een sterrenrestaurant niet naar het toilet gaan.

Een 'sterrenhotel' kan wel, elk Hotel heeft wel een paar sterren.
Er zijn nogal wat Van Der Valk Hotels met snelladers. Daar kan je dus in een 'sterrenhotel' naar toilet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:01

Bob

Hier een supercharger met een zwembad, beat that! Er hangt een papiertje op waar expliciet op staat dat Tesla gebruikers er mogen zwemmen.

https://www.google.com/ma...Fg%2F11b5wp4sql?entry=ttu

Toen wij er waren was het net iets te fris :)

[ Voor 10% gewijzigd door Bob op 16-01-2024 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jenshaak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 16:37
Bob schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:31:
Hier een supercharger met een zwembad, beat that! Er hangt een papiertje op waar expliciet op staat dat Tesla gebruikers er mogen zwemmen.

https://www.google.com/ma...Fg%2F11b5wp4sql?entry=ttu

Toen wij er waren was het net iets te fris :)
Hier nog een met een zwembad https://maps.app.goo.gl/WkaiNz7orxBX9rV76

In de app en in de auto kan je ook direct zien welke faciliteiten er bij de supercharger zitten. Ik denk alleen niet dat een speeltuin (of zwembad) daar aangegeven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
[...]

Dit herken ik totaal niet. Meestal is het bij een hotel, soms bij een groot winkelcentrum of peage. Heb tot nu toe 1x in Italie bij een hotel gestaan dat (vanwege corona) volledig dicht was, en er daadwerkelijk niks binnen 10 minuten lopen was. Sterker nog, mijn ervaring is dat de faciliteiten vaak rustiger en netter zijn bij Superchargers dan bij een gemiddeld tankstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

DaCoTa schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:47:
[...]

Dit herken ik totaal niet. Meestal is het bij een hotel, soms bij een groot winkelcentrum of peage. Heb tot nu toe 1x in Italie bij een hotel gestaan dat (vanwege corona) volledig dicht was, en er daadwerkelijk niks binnen 10 minuten lopen was. Sterker nog, mijn ervaring is dat de faciliteiten vaak rustiger en netter zijn bij Superchargers dan bij een gemiddeld tankstation.
Ik heb het dan vooral over Duitse snelwegen...

Zoals ik zei, ik zal dan wel net de verkeerde gehad hebben elke keer. Maargoed, ik zie een hotel niet als een fijne stop met kids van 5 en 1,5 op de achterbank. Ook een supermarkt of truckersstop niet. Op de route naar Oostenrijk zijn de Duitse Raststatte's daarentegen altijd prima. Serways voor een schone wc, kinder-wc en gratis ruimte om de kleine te verschonen. Speeltuintje, meestal wel een Mac of een BK en een tankstation voor de overige zaken. En voorverwarmen is niet nodig, dus dat voordeel van de SuC's zie ik ook niet zo. Tevens kan je tegenwoordig prima een laadpunt kiezen in de Nav, en dan warmt ie ook net zo goed voor. En anders heb ik altijd S3XY buttons nog om handmatig voor te verwarmen.

Onderweg naar Spanje zelfde ervaring gehad, en ook richting Kroatie zelfde ervaring. Ik mijd ze gewoon liever als het niet 100% noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Hier ook wat fluctuatie met de gedradatie. Te zien is dat in het begin de max range wat omlaag ging, toen weer omhoog en nu weer wat lager. Overal gegradatie op 1% na 15k km

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_8sJb5Bz22yOJalS53JgLdbYxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCM2GZ2qCV4kGL1cVE2vwl5f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
Damian schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:54:
[...]

Maargoed, ik zie een hotel niet als een fijne stop met kids van 5 en 1,5 op de achterbank. Ook een supermarkt of truckersstop niet.
Volgens mij is het dan eerder een jouw eigen voorkeur en dat kan natuurlijk.

Wij hebben met twee kinderen bij de supercharger bij Benavente (de truckersstop) gekeken naar vrachtwagens die gewassen werden. Kinderen keken hun ogen uit, 3 en 1 jaar. Binnen schone toilet bij de Texas Grill restaurant waar je ook nog eens heerlijk kan tafelen. Ik weet het wel, dit is de eerste die we komend jaar weer gaan invullen om te stoppen.

Zou ook niet weten wat er niet relaxt zou zijn aan een stop bij een hotel, daar kan je prima naar toilet en eten drinken nuttigen. Heel vaak zelfs on the go voor de laad enclave.

Hierdoor borrelt er wel een topic op bij me om tesla laadstations te 'raten' inclusief foto's en begeleidende tekst waarom het wel of niet fijn zou zijn. Al zal dit vast op een tesla forum allang gedaan zijn. Dat de SuC veel van elkaar kunnen verschillen is 1 ding wat zeker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-10 20:11
jenshaak schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:46:
[...]

Hier nog een met een zwembad https://maps.app.goo.gl/WkaiNz7orxBX9rV76

In de app en in de auto kan je ook direct zien welke faciliteiten er bij de supercharger zitten. Ik denk alleen niet dat een speeltuin (of zwembad) daar aangegeven staat.
Nog eentje dan: https://maps.app.goo.gl/o1cVhJs6t2wX76LA7

Gewoon lekker in het meer zwemmen met prachtig uitzicht en prima lunch tent aan het water

Dat gezegd hebbende, krijg je ook vaak treurige plekken, vooral als ik de standaard berekende route naar Oostenrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Zoals ik zei, ik zal dan wel net de verkeerde gehad hebben elke keer. Maargoed, ik zie een hotel niet als een fijne stop met kids van 5 en 1,5 op de achterbank. Ook een supermarkt of truckersstop niet. Op de route naar Oostenrijk zijn de Duitse Raststatte's daarentegen altijd prima. Serways voor een schone wc, kinder-wc en gratis ruimte om de kleine te verschonen. Speeltuintje, meestal wel een Mac of een BK en een tankstation voor de overige zaken. En voorverwarmen is niet nodig, dus dat voordeel van de SuC's zie ik ook niet zo. Tevens kan je tegenwoordig prima een laadpunt kiezen in de Nav, en dan warmt ie ook net zo goed voor. En anders heb ik altijd S3XY buttons nog om handmatig voor te verwarmen.

Onderweg naar Spanje zelfde ervaring gehad, en ook richting Kroatie zelfde ervaring. Ik mijd ze gewoon liever als het niet 100% noodzakelijk is.
Ik ken ondertussen 3 Fastneds waar er geen toilet staat, en ééntje waar er een lekker volle Dixie staat.
Aan onze lokale Carrefour staan er nu ook 4 laders van 300kW. Na 21h sta je daar ook tegen een lantaarnpaal te plassen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:57

MazeWing

The plot thickens...

[...]

Ik zie een gat de in markt: "kleine" monkey towns / ballorig's met een zeer lage entree zodat de kinderen ven 30-45 minuten kunnen uitrazen....

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-10 16:57
adwin84 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:56:
Een probleem waar misschien iemand anders ook tegenaan loopt.
Mijn vrouw heeft een Google Pixel 7a. Als zij via de tesla carkit belt met de normale telefoonverbinding(standaard dailer), dan stopt willekeurig de verbinding tijdens het bellen. Belt ze opdezelfde manier maar dan via Whatsapp, is er niks aan de hand en wordt de verbinding niet verbroken.
Kent iemand anders dit probleem?
Heb jij dit nog opgelost? Zo ja hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MazeWing schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:36:
[...]

Ik zie een gat de in markt: "kleine" monkey towns / ballorig's met een zeer lage entree zodat de kinderen ven 30-45 minuten kunnen uitrazen....
Je bedoelt de speelruimte in McD???

Ik kwam vorig jaar een Supercharger tegen ergens in Duitsland waar een soort wachtcabine is met een PlayStation erin en een racespel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
adwin84 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:56:
Een probleem waar misschien iemand anders ook tegenaan loopt.
Mijn vrouw heeft een Google Pixel 7a. Als zij via de tesla carkit belt met de normale telefoonverbinding(standaard dailer), dan stopt willekeurig de verbinding tijdens het bellen. Belt ze opdezelfde manier maar dan via Whatsapp, is er niks aan de hand en wordt de verbinding niet verbroken.
Kent iemand anders dit probleem?
Pixel 7 Pro hier, maar dit nog nooit meegemaakt.

Misschien iets in de instellingen in de telefoon? Bij Settings naar Bluetooth Settings gaan. Daar op het tandwiel klikken dat achter de auto staat in het lijstje 'saved devices' en dan bij de 'Device Details' kijken of Phone Calls wel aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adwin84
  • Laatst online: 27-10 14:18
ajaxalex schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:58:
[...]

Heb jij dit nog opgelost? Zo ja hoe?
Nee dit is nog steeds niet verholpen. Dus we bellen nog altijd via whatsapp. Als mijn vrouw mij wil bellen in de auto moet ze dus altijd haar telefoon gebruiken om het gesprek in WA te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adwin84
  • Laatst online: 27-10 14:18
bilgy_no1 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Pixel 7 Pro hier, maar dit nog nooit meegemaakt.

Misschien iets in de instellingen in de telefoon? Bij Settings naar Bluetooth Settings gaan. Daar op het tandwiel klikken dat achter de auto staat in het lijstje 'saved devices' en dan bij de 'Device Details' kijken of Phone Calls wel aan staat.
Dit staat allemaal goed. Ze kan gewoon een gesprek starten via de normale weg, of gebeld worden, maar na random X tijd wordt het gesprek beëindigd. De Bluetooth verbinding blijft wel in stand, dus lijkt een bug in de Google Telefoon App?
In de vorige auto heeft ze dit probleem nooit gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door adwin84 op 16-01-2024 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Laatst online: 08:48

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Stoelen van de M3 performance:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-hfMWAFAGPDvyUzgx4e8tFRPIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYnIQPcFGt2t17pjzXgMR76j.jpg?f=fotoalbum_large

Eerder al zijn er andere fotos op X verspreid:
https://twitter.com/Tesla.../1718868434425897322?s=19

[ Voor 12% gewijzigd door spartacusNLD op 16-01-2024 20:00 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 26-10 10:27
[...]

Herken het deels. Ook een keer ergens in Frankrijk met helemaal niks te doen. Sta je daar 45min dus dit jaar iets beter doen.

Ga volgende week met de Model Y + dakkoffer naar Val Thorens. Zag dat ik 4 stops nodig heb dus van de voren even kijken waar we gaan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-10 20:12
4x met dakkoffer?
Verbruikt dat niet veel meer?

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:37
-MD- schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 01:19:
@Nosch dat kun je hier lezen onder het kopje koud weer:
https://www.tesla.com/nl_NL/support/range

TLDR: in chill modus kan er meer warmte van de motor/batterijpakket gebruikt worden om het interieur te verwarmen ipv het batterijpakket omdat deze minder hoeft te presteren.
Je kunt ook gewoon de chiill-stand in je rechtervoet gebruiken en bij kou niet het maximale van de auto vragen.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-10 20:12
Na een week dagelijks in mYn Tesla gereden te hebben valt me veel mee.

Maanden heb ik meegelezen en de horrorverhalen alhier meegekregen dus had ik eigenlijk al wel wat ergernis verwacht.
Uiteindelijk toch voor Tesla gekozen en niet een ander merk.

- Geen ruitenwissers die voortdurend aanblijven. Auto stand doet het prima bij regen en sneeuw.
- TACC voldoet eigenlijk al prima maar AP is nog mooier.
- Geen waarschuwingen gezien of gehad bij gebruik van AP maar toch regelmatig instellingen op het scherm aangepast.
- Minimale volgstand 2 past zichzelf goed aan op de snelheid en wie deze afstand te groot vind en bang is dat iemand er tussenschiet bij een afslag moet anderen maar eens vragen of ze zich niet schuldig maken aan bumperkleven ;-)
- Geen irritante piepjes, geluiden of waarschuwingen. Wel op aanraden van jullie vanaf het begin de hulp van Joe ingeroepen maar volgens mij dempt dat alleen maar de geluiden wat.
- Achterraam een brievenbus en onbruikbaar? Geen last van en voldoende zicht. Misschien omdat ik vrij lang ben waardoor de zichtlijn nagenoeg horizontaal is.
- Fysieke knoppen mis ik geen moment en daar was ik op voorhand al op ingesteld. De vorige EV moest ook al veel via het scherm.
- iPhone blijkt prima draadloos op te laden en een laadkabel is niet nodig. De telefoon ligt op een prima plek om FM meldingen te kunnen zien.
- (nog)Geen fantoomremmerij gehad.

Mis ik nog een ergernis?

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans96
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-06 20:20
schumi1986 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:36:
Mensen rijden tegenwoordig als idioten en gunnen alleen zichzelf het beste met dat gedrag heb je winterbanden zeker nodig.

Voor die 2-3x per jaar dat het een beetje sneeuwt lukt het ook wel op zomerbanden hoor maarja dan moeten al die mensen die denken dat hun gas/rem pedaal als aan/uit schakelaar werkt wel hun rijgedrag aanpassen.
En voor die een of twee keer dat je een stopcontact in huis gaat vervangen hoeft de stroom er zeker ook niet vanaf, toch? 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
RaRo74 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:01:

Maanden heb ik meegelezen en de horrorverhalen alhier meegekregen dus had ik eigenlijk al wel wat ergernis verwacht.

- Geen ruitenwissers die voortdurend aanblijven. Auto stand doet het prima bij regen en sneeuw.
- Geen waarschuwingen gezien of gehad bij gebruik van AP maar toch regelmatig instellingen op het scherm aangepast.
- Minimale volgstand 2 past zichzelf goed aan op de snelheid en wie deze afstand te groot vind en bang is dat iemand er tussenschiet bij een afslag moet anderen maar eens vragen of ze zich niet schuldig maken aan bumperkleven ;-)
- Geen irritante piepjes, geluiden of waarschuwingen. Wel op aanraden van jullie vanaf het begin de hulp van Joe ingeroepen maar volgens mij dempt dat alleen maar de geluiden wat.
- Achterraam een brievenbus en onbruikbaar? Geen last van en voldoende zicht. Misschien omdat ik vrij lang ben waardoor de zichtlijn nagenoeg horizontaal is.
- Fysieke knoppen mis ik geen moment en daar was ik op voorhand al op ingesteld. De vorige EV moest ook al veel via het scherm.
- iPhone blijkt prima draadloos op te laden en een laadkabel is niet nodig. De telefoon ligt op een prima plek om FM meldingen te kunnen zien.

Mis ik nog een ergernis?
Fijn om te horen dat je je niet hebt laten afschrikken, veel plezier ermee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
hans96 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:23:
[...]

En voor die een of twee keer dat je een stopcontact in huis gaat vervangen hoeft de stroom er zeker ook niet vanaf, toch? 8)7
Ik rij op zomerbanden en haal de stroom er niet af als ik een stopcontact vervang 8)7

Maar ik doe wel voorzichtig en werk met handschoenen... kan het veiliger... zeker... is het totaal onverantwoord... Ik denk het niet.

Zeker dat in mijn begin jaren in de auto winterbanden nog uitgevonden moesten worden.

Gewoon je verstand gebruiken en extra voorzichtig doen.

Ja winterbanden zijn veiliger en als je veel KMs maakt zeker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RaRo74 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:01:

Mis ik nog een ergernis?
Net dezelfde ervaring hier. Ik zou jouw reveiw gewoon ook zo geschreven hebben.
Ik heb de Y sinds April 23.
Met de AP had ik een probleem in de file. Mijn auto remde veel te dikwijls als een auto in het vak rechts van mij al binnen de 20-30 cm van de stippelijn kwam.
Dat is sinds de Kerstmisupdate gewoon opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Vanochtend mY via app op ontdooien gezet.
Kom ik aan na 25min.
Voorruit vrij, zijruiten vrij maar achteruit nog allemaal sneeuw.

Dus ik denk “hé lijkt me kapot”.

Maar druk ik in de auto op achteruit verwarming wordt ie wel warm en verdwijnt de sneeuw..

Lijkt net of de ontdooi stand niet helemaal doet wat ie moet doen…

Meer mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henvar schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:34:
Kom ik aan na 25min.

Maar druk ik in de auto op achteruit verwarming wordt ie wel warm en verdwijnt de sneeuw..

Meer mensen?
Ten dele, niet zeker of de sneeuw gedeeltelijk weg was door het interieur, of van de draadjes.
Doordat het raam zo plat ligt schuift de sneeuw ook wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:21
Kom ik aan na 25min.

Meer mensen?
Ja precies hetzelfde dacht ik vanochtend ook. Dacht zelfs dat het strandje 'nucleair' minder heet werd (gelijktijdig stond regulier voorverwarmen al aan). Morgenochtend even extra opletten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

RF1000 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:12:
[...]

Ja precies hetzelfde dacht ik vanochtend ook. Dacht zelfs dat het strandje 'nucleair' minder heet werd (gelijktijdig stond regulier voorverwarmen al aan). Morgenochtend even extra opletten
Hier vanmorgen ook, achterruit was slechts half sneeuwvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:15
Ik heb m 3 kwartier tevoren aangezet en dat was voldoende om de ramen sneeuwvrij te hebben. 25 minuten was dat zeker niet met het laagje dat erop lag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:01

Bob

Net even getest, regeneratief remmen heeft ook ABS. Het reageert waarschijnlijk iets trager dan het echte ABS systeem van de schijfremmen, maar het werkt alleszins erg goed op een ijzige weg. Je ziet de regen balk heen en weer schieten. Ik heb zomerbanden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -MD-
WhoDoYaThinkIAm schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:00:
[...]
Je kunt ook gewoon de chiill-stand in je rechtervoet gebruiken en bij kou niet het maximale van de auto vragen.
Nee, zo werkt dat niet. Als de batterij onder een bepaalde temperatuur is kan deze niet de benodigde energie leveren om maximaal te kunnen accelereren (of maximaal energie op te kunnen nemen door regeneratie). De wagen weet niet of jij voornemens bent om die maximale acceleratie te gaan gebruiken, dus zal deze ten alle tijden er voor willen zorgen dat de batterij op temperatuur komt om te kunnen voldoen aan die eventuele maximale acceleratievraag. De warmte die (o.a.) de warmtepomp kan genereren zal dan verdeeld worden tussen het opwarmen van de batterij en de cabine.

Wanneer jij dus de chill modus aanzet, zeg jij expliciet tegen de wagen dat je niet voornemens bent om maximaal te willen accelereren. Dus de wagen kan dan prioriteit geven aan het verwarmen van de cabine, en de batterij minimaal verwarmen tot het voldoende energie kan leveren om de maximale 'chill-acceleratie' te kunnen behalen en niet meer dan dat.

Rustiger rijden helpt niet in dit geval. Sterker nog, door rustiger te rijden duurt het opwarmen alleen maar langer en zal in de niet chill-modus het zelfs langer duren voordat de cabine meer prioriteit krijgt (er wordt namelijk ook gebruik gemaakt van de warmte van de motoren). Dus wat je zegt heeft precies het tegenovergestelde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:32

Fjeze

AllesPerfect!

Vraagje:

Hoe lang duurt het bij jullie zo’n beetje voor dat de app verbinding heeft met de auto om bijvoorbeeld via de app het voorverwarmen aan te zetten?

Ik heb het idee dat het bij mij toch redelijk lang duurt.

Fly or Die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Fjeze schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:05:
Vraagje:

Hoe lang duurt het bij jullie zo’n beetje voor dat de app verbinding heeft met de auto om bijvoorbeeld via de app het voorverwarmen aan te zetten?

Ik heb het idee dat het bij mij toch redelijk lang duurt.
Als de auto in deep sleep is een seconde of 10-15 bij mijn M3 Highland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-10 18:39
Pas op met de ontdooistand.
Zo is vorig jaar bij sneeuw / vorst m’n voorruit gesneuveld. Omdat ik vanuit m’n bed de auto ging ontdooien. Wat ik echter niet door had, was dat door wisselende omstandigheden de sneeuw op m’n raam gesmolten was, naar beneden gezakt, en toen weer aanvroor. Resultaat; een dik pak ijs aan de onderkant van de voorruit. Ontdooistand begint te blazen van onderaf en pats, een scheur.

Ga voor veilig en laat de auto gewoon wat langer voorverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-10 17:48
EvolutionX schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:27:
Iemand ervaring met Neerlandse autoverzekering? Zag dat deze momenteel veruit het goedkoopste is voor een Model 3 RWD. Zit nu bij Promovendum maar ben toch eens aan het kijken om mijn verzekeringen om te zetten als ik naar de tarieven kijk.

[Afbeelding]
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik kreeg laatst een mail van inshared dat m'n premie van 82 euro naar 112(!) euro ging 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aanhetwerk
  • Laatst online: 05:10
De Model y is weer wat goedkoper geworden. Zie configurator/website tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanhetwerk
  • Laatst online: 05:10
Volgens mij zijn de lakkleuren ook iets goedkoper geworden (quick silver en rood)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harro1985
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:45
Model Y RWD in het wit nu voor € 43.993 (€2000 korting tov vorige prijs). Zwart is niet meer standaard (+ €1300). Blauw ook + €1300. Midnight Cherry Red en Quicksilver beiden + €2600.

Voor de rest volgens mij geen wijzigingen in de optieprijzen.

Vandaag maar eens bellen om het verschil terug te krijgen (afgelopen vrijdag opgehaald, particulier).

[ Voor 12% gewijzigd door Harro1985 op 17-01-2024 05:10 ]

4760 Wp (14×340) Z 39º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:28
Dan is de Y nu net zo duur als de 3, longrange zelfs goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:49
mjvdzwet schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:28:
[...]

Ik rij op zomerbanden en haal de stroom er niet af als ik een stopcontact vervang 8)7

Maar ik doe wel voorzichtig en werk met handschoenen... kan het veiliger... zeker... is het totaal onverantwoord... Ik denk het niet.

Zeker dat in mijn begin jaren in de auto winterbanden nog uitgevonden moesten worden.

Gewoon je verstand gebruiken en extra voorzichtig doen.

Ja winterbanden zijn veiliger en als je veel KMs maakt zeker doen.
Probleem is toch vooral dat mensen denken dat eens ze winterbanden hebben, er geen limieten meer zijn.

Voor veel mensen geven winterbanden een vals gevoel van zekerheid .

Gisteren was de straat hier thuis gewoon een ijspiste. Het maakt op ijs niet veel uit welk soort banden je hebt , glijden zal je als je niet voorzichtig bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspercornege
  • Laatst online: 17-08 19:40
Wij mogen morgen onze MY rwd ophalen en nu zie ik die prijsverlaging. Scheelt toch weer flink geld! Wat zijn jullie ervaringen met eerdere prijsverlagingen? Kunnen wij dit verschil nog terug verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-10 07:15
caspercornege schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 06:12:
Wij mogen morgen onze MY rwd ophalen en nu zie ik die prijsverlaging. Scheelt toch weer flink geld! Wat zijn jullie ervaringen met eerdere prijsverlagingen? Kunnen wij dit verschil nog terug verwachten?
Zeker aankaarten voordat je de wagen gaat halen, ze zullen het prijsverschil compenseren. Of je krijgt het VIN nummer van de Tesla met korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspercornege
  • Laatst online: 17-08 19:40
PSP123 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 06:45:
[...]

Zeker aankaarten voordat je de wagen gaat halen, ze zullen het prijsverschil compenseren. Of je krijgt het VIN nummer van de Tesla met korting.
Wat bedoel je met het VIN nummer met korting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:40
[...]
Of je krijgt het VIN nummer van de Tesla met korting.
:?

Dan weet je nog niet hoe het werkt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:10
hans96 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:23:
[...]

En bij zon smeer jij je ook altijd in? Of je nu 5 minuten buiten bent of een dag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
[...]

En dan krassen ze het VIN op je auto door of zo? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marnixvdl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-10 21:49
Nieuwe prijsverlaging voor Model Y gezien.

Volgens mij de LR nu 4000 eraf en de kleuren zijn ook goedkoper geworden.

Ik rij nu een maand in een Y LR maar dat had mooi 50 euro bijtelling gescheeld.. ach dat gebeurt. Hier een blije rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Ah jammer. Volgens mij zit een RWD Y Quiclsilver en Cherry red nog steeds boven de 45K. Nog een paar maandjes wachten dan. :)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01
Kom ik aan na 25min.

Meer mensen?
Ik heb net de Model 3 voorverwarmd door gewoon climate aan te zetten (ik houd van de sauna, maar liever niet in de auto). Hier is de achterruit ontdooid.

Misschien een bug in de ontdooi stand?

[ Voor 3% gewijzigd door Pierz op 17-01-2024 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pierz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:16:
[...]

Ik heb net de Model 3 voorverwarmd door gewoon climate aan te zetten (ik houd van de sauna, maar liever niet in de auto). Hier is de achterruit ontdooid.

Misschien een bug in de ontdooi stand?
Sneeuw heeft wel wat meer tijd nodig. In de app zie je wel dat de achterruitverwarming aan gaat?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Harro1985 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 05:08:
Model Y RWD in het wit nu voor € 43.993 (€2000 korting tov vorige prijs). Zwart is niet meer standaard (+ €1300). Blauw ook + €1300. Midnight Cherry Red en Quicksilver beiden + €2600.

Voor de rest volgens mij geen wijzigingen in de optieprijzen.

Vandaag maar eens bellen om het verschil terug te krijgen (afgelopen vrijdag opgehaald, particulier).
Dus we zijn van 49990 naar 44990 en dan nu 43990. Maar hoe zat dat eerder? Zat de bestemming en docu kosten er niet bij in toch? Dus dan moet je het eigenlijk vergelijken met de 42990? Echt bizar. Op dit tempo is hij 37,5k over anderhalf jaar.

Subtotaal voertuig
€ 42.990
Bestemmings- en documentatiekosten
€ 980
Recyclingsbijdrage
€ 22,50
Aanschafprijs
€ 43.993
Inclusief btw van ca. € 7.635

Pagina: 1 ... 224 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: