Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 223 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.666.953 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hoe zien jullie dit?
(Ik ga aankomende zaterdag een proefrit maken in een nieuwe MY):

Particulieren staan helemaal niet te trappelen om een elektrische auto te kopen. Omdat de vrijstelling van wegenbelasting voor die loodzware auto's per 1-1-2026 vervalt, staan geïnteresseerden op de rem, zo concludeerde ING al. Een aantal rekenvoorbeelden op een rij.

https://www.telegraaf.nl/...trische-auto-uit-de-markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Bijzonder. Hier ook 20.000 km en bonus/malus staat nu op 65% (trede 19). Hartje Randstad ook nog eens.

Wel zakelijk verzekerd, misschien dat die BTW component die ze dan niet uitkeren het verschil maakt?

Daarnaast is 90 euro per maand wel erg hoog , lijkt mij niet dat dat een gemiddeld bedrag is :X
Ik betaal voor mijn M3 Highland in de randstad ook €94. Dit is all risk met 3 jaar nieuwwaarde, inzittenden verzekering, juridische hulp, pechhulp buitenland (€6 per jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PieterK123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-01 17:08
this schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:57:
[...]

Ik heb november 2020 (geen idee wanneer die dan geproduceerd is) en daar zit warmtepomp, elektrische klep en zware raamlijsten op.
Thanks voor je reactie - en dat is de standard range plus M3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterK123
  • Laatst online: 23-01 17:08
Pierz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:57:
[...]

Onze Y van december 2022 heeft het ook al, maar misschien dat het bij de 3 anders is.

[...]

Onze 3 van eind sept 2020 heeft nog geen warmtepomp, dus dan is er nog maar een klein onzekerheids window ;)
Check - goed dat ik het dan controleer bij de leasemaatschappij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-05 15:59
Allewijn schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:59:
Hoe zien jullie dit?

Particulieren staan helemaal niet te trappelen om een elektrische auto te kopen. Omdat de vrijstelling van wegenbelasting voor die loodzware auto's per 1-1-2026 vervalt, staan geïnteresseerden op de rem, zo concludeerde ING al. Een aantal rekenvoorbeelden op een rij.

Er is toch een verschil tussen benzine en diesels in de wegenbelasting? Wat is de kans dat die er niet komt voor EV's? Quasi nul toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
PieterK123 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:00:
[...]

Thanks voor je reactie - en dat is de standard range plus M3?
Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hoe zien jullie dit?

Uit dat artikel: Een Golf kost €668 per jaar en een ID.3 €1192

Ja dat is meer geld, maar je bespaart weer op onderhoud en (als je de mogelijkheid hebt om het thuis in te richten) op laadkosten t.o.v. een benzineauto. Het privé rijden van een EV is niet voor iedereen betaalbaar, maar hoeveel particulieren kopen überhaupt een nieuwe auto?

Desondanks hoop ik uiteraard op een compensatie (MRB korting voor EV's) maar het is nog angstvallig stil in Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:37
Hoe zien jullie dit?

Ik wacht inderdaad nog even tot er duidelijkheid komt.
Zeker sommige (2e hands) concurrenten van de Y wegen nogal wat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-04 14:10

DeFeCt

je wéét toch

Denbach schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:56:
Wat is jullie advies ? Model 3, MY of wachten op facelift MY?
De M3 was mijn eerste sedan, maar waarschijnlijk ook mijn laatste, na 4,5 jaar ben ik van mening dat het een ontzettend onpraktisch model is. Als je een keer iets groters wil vervoeren in je auto dan is zo'n kofferbak gewoon enorm onhandig. Een klein koelkastje kon ik prima vervoeren in de Fiat Panda van mijn vrouw, in mijn Tesla paste het ding met geen mogelijkheid. Nu zijn dat geen wekelijks voorkpmende zaken (tenminste niet bij mij) maar dan nog... alleen voor het gemak zou ik al eem MY willen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:59
ronaldfje schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:58:
[...]

Dat is wel heel goedkoop, maar 0,- eigen risico is toch alleen bij "samenwerkende herstelbedrijven"? Anders is dat 500,-
( Of ze moeten samenwerken met Tesla ).
ja klopt €0,- bij een door hen aangewezen herstel bedrijf ander €500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mjvdzwet schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:00:
[...]

Ik betaal voor mijn M3 Highland in de randstad ook €94. Dit is all risk met 3 jaar nieuwwaarde, inzittenden verzekering, juridische hulp, pechhulp buitenland (€6 per jaar).
Dat is ook met allerlei bijkomende verzekeringen, ik had het alleen over allrisk dekking.

@Maasluip Nog maar eens gekeken omdat iedereen hoger zit. Die 575 op mijn polis is excl. assurantiebelasting, uiteindelijk kost de polis 696 euro per jaar.

58 euro per maand dus, dan lijkt de 48 euro bij Neerlandse mij alleszins mogelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Wolly op 15-01-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
DeFeCt schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:06:
[...]

De M3 was mijn eerste sedan, maar waarschijnlijk ook mijn laatste, na 4,5 jaar ben ik van mening dat het een ontzettend onpraktisch model is. Als je een keer iets groters wil vervoeren in je auto dan is zo'n kofferbak gewoon enorm onhandig. Een klein koelkastje kon ik prima vervoeren in de Fiat Panda van mijn vrouw, in mijn Tesla paste het ding met geen mogelijkheid. Nu zijn dat geen wekelijks voorkpmende zaken (tenminste niet bij mij) maar dan nog... alleen voor het gemak zou ik al eem MY willen.
Maar dat weet je toch op voorhand? Geen enkele sedan gaat het praktische kunnen evenaren van een hatchback/station/SUV.

De grote koffer van de M3 doet wel heel veel. Ik had verwacht dat ik vaker tegen de nadelen van de sedan ging aanlopen, maar dat valt me goed mee.

[ Voor 9% gewijzigd door this op 15-01-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
this schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:57:
[...]

Ik heb november 2020 (geen idee wanneer die dan geproduceerd is) en daar zit warmtepomp, elektrische klep en zware raamlijsten op.
Dan zit ik ernaast en moet hij specifiek navragen welke bouwmaand de auto van is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 13:20
this schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:18:
[...]

Maar dat weet je toch op voorhand? Geen enkele sedan gaat het praktische kunnen evenaren van een hatchback/station/SUV.

De grote koffer van de M3 doet wel heel veel. Ik had verwacht dat ik vaker tegen de nadelen van de sedan ging aanlopen, maar dat valt me goed mee.
Alles voor de 4%...
Ik ben zelf meerdere malen met vrouw, en 2 honden op de achterbank, 3 weken op vakantie geweest. Met een 25L compressor vriezer achterin, visspullen, en alle andere bagage. Ok het is wat proppen en soms moet het in kleine verpakkingen. En het kan er maar op 1 manier in. Maar als het er allemaal in zit besef je pas hoeveel ruimte er in de Tesla M3 zit. De bak onder de vloer, het linkervak, voor de achterbank (handig voor hengelkokers), de frunk (ideaal voor wandelspullen). Even snel een hike zonder je hele kofferbak te verbouwen.

Recent met en Model Y een proefrit gemaakt. Dat is helemaal watertanden. Naast gigantische kofferbak, alle verborgen ruimtes 2x zo diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

this schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:18:
[...]

Ik had verwacht minder vaak tegen de nadelen van de sedan aan te lopen, maar dat valt me dus tegen.

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Daar ben ik dan ook nog steeds heel blij mee ;), ik zeg ook niet dat ik de ruimte te klein vind, achteraf is het voor mij gewoon te onpraktisch gebleken, dat wilde ik alleen meegeven als advies aan @Denbach

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 20:28
Hoe zien jullie dit?

Nou ja ik sta al een tijdje te trappelen, wil graag van mijn handbak af en ik vind het gewoon relaxed rijden. Zou graag particulier een 3 bestellen alleen die onzekerheid houdt me tegen. Aan de andere kant kan ik me slecht voorstellen dat ze direct volle bak gaan incasseren omdat ze dan zeker weten de klimaatdoelen niet gaan halen. Er staan inmiddels ook weer aardig wat voorraadmodellen bij Tesla, misschien wacht ik maar even op een mooie 'aanbieding'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@T-Blizzard ik hoop ook dat de mrb mee gaat vallen.... Eerst zaterdag naar eens proefrijden.

Over die voorraadmodellen? Waar kan je vinden waar die staan en wat zou het voordeel voor mij kunnen zijn? Zaterdag ga ik naar Tesla Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 20:28
Allewijn schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:47:
@T-Blizzard ik hoop ook dat de mrb mee gaat vallen.... Eerst zaterdag naar eens proefrijden.

Over die voorraadmodellen? Waar kan je vinden waar die staan en wat zou het voordeel voor mij kunnen zijn? Zaterdag ga ik naar Tesla Rotterdam.
https://www.tesla.com/nl_.../my?arrangeby=plh&range=0 ze hebben vorig jaar (net voor de Highland) behoorlijk scherp prijzen gehad. Misschien doen ze dat straks ook weer voor de facelift van de Y. Dan kan het behoorlijk schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asbes
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-04 20:59
karsvdtuin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:42:
[...]

Nou daar zeg je wat.

Hebben we daadwerkelijk ruitenwisser verwarming? En als het dat niet letterlijk is wat is het dan wel?
En als het antwoord op die vraag dan weer is; het is een soort defrost functie die met warme lucht van binnenuit wordt geregeld.. wat is dan het verschil met de functie om de ruit te defoggen? Minder hard blazen en juist warmer blazen?

Kan er op google nog weinig over vinden. Iemand die dit weet?
Als u na parkeren ijsvorming verwacht, tik dan op Bediening > Service > Ruitenwissers servicestand. Hierdoor worden de ruitenwissers opgetild tegen de voorruit, zodat ze tegelijkertijd met de voorruit kunnen ontdooien (zie Ruitenwissers en -sproeiers). U kunt ook de ruitenwisserontdooiers inschakelen (indien aanwezig). Zie Climate control bedienen.

Knip
De ruitenwissers ontdooien gedurende 30 minuten en worden vervolgens automatisch uitgeschakeld.

https://www.tesla.com/own...49-B4A0-5261F957C096.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-02 17:28
ChUcKiE schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Enig idee hoe dat tegenwoordig in Frankrijk zit, daar lijken de palen wel toe te nemen, maar voor een vakantie moet ik nog wel goed gaan uitpluizen of er ergens bij het huisje een SC zit? Ik had nu een leuke adresje, maar daar zitten de snelladers allemaal op minimaal een uur rijden.
Of toch maar de Granny lader erbij pakken in de hoop dat het bij het huisje kan :P :X
Zo doe ik het al jaren en zijn we redelijk de ‘EV uithoeken’ van Europa ingedoken. Ik regel via Airbnb de huisjes en vraag aan eigenaren of ik mag laden als er geen mogelijkheid is binnen een paar km. Tot op heden zijn eigenaren vooral geïnteresseerd wat nodig is en mag het. Ik hoef ook nooit te betalen, ondanks dat wel aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hoe zien jullie dit?

Leuk verhaal, goede bangmakerij maar er is gewoon nog niets besloten (hoewel het de vraag is wat er gebeurt met het nieuwe, ev hatende kabinet).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:57
Hoe zien jullie dit?

Nederland is het enige land van heel Europa wat de hoogte van de MRB baseert op het gewicht van de auto. En terecht, want het is een achterlijke graadmeter.. Als gewicht een probleem was, dan moeten we eerst eens gaan oplossen dat een vrachtwagen minder MRB betaalt dan een particulier in een VW Golf :)

Dat er MRB betaald moet gaan worden, lijkt me echter wel overduidelijk en zeer logisch, zeker ook gezien de momenteel formerende partijen. Sowieso: gratis is onhoudbaar. Dat de MRB van een Tesla Model S hoger moet komen te liggen dan die op een Toyota Aygo is niet meer dan logisch gezien de provincies ook ergens van moeten leven.

Maar zelfs de grootste klimaathater zal geen realistisch onderbouwd argument kunnen bedenken waarom een Hyundai Kona Electric (aanzienlijk) meer MRB zal moeten betalen dan eenzelfde Hyundai Kona op benzine. Ik zou het dan ook zeer onwaarschijnlijk achten dat het zover zal komen. Sowieso is De Telegraaf uit op dit soort koppen natuurlijk.

Het blijft onwaarschijnlijk omdat er klimaatdoelen gehaald moeten worden. Er is in Nederland geen meerderheid om de EU te verlaten, dat issue zal ook deels bij het wegverkeer vandaan moeten komen. Er zijn eigenlijk geen belangenpartijen die voorstander zijn van de voorgestelde belastingtoename.

Verder is een politieke bezetting met in ieder geval 50% van de partijen uit https://www.bnr.nl/nieuws...scorrectie-wegenbelasting toch wel zéér waarschijnlijk te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Er staat een MYP Midnight Cherry te koop (demo met 28 km) voor € 53.533!! Wat een prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
T-Blizzard schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:49:
[...]

https://www.tesla.com/nl_.../my?arrangeby=plh&range=0 ze hebben vorig jaar (net voor de Highland) behoorlijk scherp prijzen gehad. Misschien doen ze dat straks ook weer voor de facelift van de Y. Dan kan het behoorlijk schelen.
Wanneer komt de facelift MY?
Beter NU dus eigenlijk géén pre-facelift MY particulier kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
MooieMario schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:56:
[...]

Zo doe ik het al jaren en zijn we redelijk de ‘EV uithoeken’ van Europa ingedoken. Ik regel via Airbnb de huisjes en vraag aan eigenaren of ik mag laden als er geen mogelijkheid is binnen een paar km. Tot op heden zijn eigenaren vooral geïnteresseerd wat nodig is en mag het. Ik hoef ook nooit te betalen, ondanks dat wel aan te geven.
Same here. Ligt een beetje aan de prijzen op dat moment. Meestal houd ik bij hoeveel er geladen is, en dan zegt de eigenaar laat maar zitten. Conclusie je rijdt gratis in de rondte. :)

Soms zijn ze wat terughoudend omdat het een oud huisje betreft met hele lichte groepen. Ik leg ze dan kort uit dat ik het amperage terug kan schroeven tot stofzuigerniveau. Willen ze het dan nog steeds niet dan ga ik er geen ellenlange discussie van maken en laad ik gewoon ergens anders. Kijk altijd even in de meterkast dat het automaten betreft die je gewoon terug kunt schakelen mocht de wasmachine op dezelfde groep zitten.

Dit was tot nu toe de mooiste. In Zwitserland bergdorpje superkrap insteken en parkeren; via het raam op de 1ste verdieping opladen. Met alle tripjes heeft het 5 dagen geduurd voor ie vol zat. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHz4Jy9R5OuOwkDBJ8EmdjNWk7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZszPd9Jfk0Qfw782nfzs42L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 15-01-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Richh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:00:
[...]

Nederland is het enige land van heel Europa wat de hoogte van de MRB baseert op het gewicht van de auto.
Geen idee wat MRB precies is, maar Frankrijk heeft ook een belasting op gewicht van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
this schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Geen idee wat MRB precies is, maar Frankrijk heeft ook een belasting op gewicht van de auto.
MRB = MotorRijtuigenBelasting.

Voor zover ik weet heeft Frankrijk accijns en tolwegen, maar geen maandelijkse standaardbedrag wat afhankelijk is van het gewicht van het voertuig, zoals in Nederland het geval is. Dat staat oa hier.

[ Voor 17% gewijzigd door Richh op 15-01-2024 16:12 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdKD9nU3Mg00ybKuuCGUmMaNuAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DF6umpGMmWhbT0UFvBzfoqxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Voelt hoogwaardig aan, knop is van aluminium. Ga het zo inbouwen. Nog voor de uitlegvideo die ze om 17:00 live zetten heb ik het er wel in zitten haha

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:34
Hoe zien jullie dit?

Het is logisch dat het een keer genormaliseerd wordt als de EV meer mainstream wordt.
En weinig zinnig om te vergelijken met benzineauto's die straks toch niet meer verkocht mogen worden (2030?).
En een zwaardere auto belast de wegen meer en dus niet zo gek dat wegenbelasting dan hoger is.
Lijkt mij een kwestie van opnieuw rondrekenen wat voor ongeveer gelijke opbrengst het bedrag per kg gewicht zou moeten zijn. Dat komt dan voor EV lager uit dan in huidige tabellen en hoger dan benzine-auto maar die gaat er op termijn toch uit.

Ben benieuwd of de invoering van de KM heffing nog iets gaat doen.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 15-01-2024 16:27 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Hoe zien jullie dit?

Overheid kennende: eerst afwachten tot het volk begint te morren, dan pas ingrijpen.
Kilometerheffing invoeren om het 'eerlijker' te maken, ondertussen gebruiken om benzine en diesel nog duurder te maken. Puntje bij paaltje al uw geld is van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-04 15:05
turkeyhakan schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:02:
Er staat een MYP Midnight Cherry te koop (demo met 28 km) voor € 53.533!! Wat een prijs.
Die kleur ziet er op de website heel gaaf uit, maar in het echt vind ik het tegenvallen. Nog steeds fraai, maar minder spectaculair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Richh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:12:
[...]

Voor zover ik weet heeft Frankrijk accijns en tolwegen, maar geen maandelijkse standaardbedrag wat afhankelijk is van het gewicht van het voertuig, zoals in Nederland het geval is. Dat staat oa hier.
Bij Frankrijk is het een aankoopbelasting die gebaseerd is op gewicht.
https://www.automotive-on...eft-vooral-duitse-merken/
Nederland is dus zeker niet de enige die kijkt naar het gewicht. Of dat nu eenmalig is of maandelijks doet er niet toe (ik denk dat NL wel uniek is in het maandelijkse gebeuren, in de meeste landen is dit jaarlijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
kwaazaar schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Die kleur ziet er op de website heel gaaf uit, maar in het echt vind ik het tegenvallen. Nog steeds fraai, maar minder spectaculair.
Als ik een MY met de kleur midnight cherry red zie rijden moet ik altijd gelijk aan een aubergine denken :+

De rodere tint op de website en het promo materiaal vindt ik stukken mooier dan de meer paarse tint die de auto in het echt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:03:
[...]

Same here. Ligt een beetje aan de prijzen op dat moment. Meestal houd ik bij hoeveel er geladen is, en dan zegt de eigenaar laat maar zitten. Conclusie je rijdt gratis in de rondte. :)

Soms zijn ze wat terughoudend omdat het een oud huisje betreft met hele lichte groepen. Ik leg ze dan kort uit dat ik het amperage terug kan schroeven tot stofzuigerniveau. Willen ze het dan nog steeds niet dan ga ik er geen ellenlange discussie van maken en laad ik gewoon ergens anders. Kijk altijd even in de meterkast dat het automaten betreft die je gewoon terug kunt schakelen mocht de wasmachine op dezelfde groep zitten.

Dit was tot nu toe de mooiste. In Zwitserland bergdorpje superkrap insteken en parkeren; via het raam op de 1ste verdieping opladen. Met alle tripjes heeft het 5 dagen geduurd voor ie vol zat. :P
Heel herkenbaar: ik check altijd of het huisje een magnetron heeft (bijna altijd). Als die er niet uitklapt dan redt de Tesla het ook wel op 6A.
Mijn leukste plekje: in een ieniemienie dorpje in de Picos de Europa: koffers en gezinsleden eruit anders was de hellingshoek te steil en 10x steken om hem voor de deur te krijgen. Locals reden daarom alleen met Panda’s 4x4….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
Hoe zien jullie dit?

Tja, de partijen, die bezig zijn met het formeren, komen vooral op voor de ‘hardwerkende gewone’ Nederlander. En ze hebben al bedacht dat de EV rijder en zeker de Tesla rijder daar niet bij hoort 😅. Nu wil ik ook niet bij deze partijen horen, maar ik voel mij best gewoon en werk zo nu en dan ook wel hard….

Oftewel wegenbelasting voor de EV gaat er komen en we hoeven niet te verwachten gematst te gaan worden. Aan de andere kant weet je nooit hoe lang een regering blijft zitten (ik zeg niks), en uiteindelijk zal meer en meer de rekening neergelegd gaan worden bij de vervuiler. Benzine of diesel rijden zou dus nog duurder kunnen gaan worden.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• bokkow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8mkWGlxcmKL0rudcz0B4m2Y0vM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rezDBps4y3QX77RNkKGt8Rol.jpg?f=fotoalbum_large

Tof! Mooi OLED schermpje en de symbolen veranderen ook als je de knoppen gebruikt (stoelverwarming stand zichtbaar bijvoorbeeld)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ld4cq9sOyG1UQB2IkjKjSVize14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUNB1Ti4RaqoPcjWmtSxTrZl.jpg?f=fotoalbum_large

Directe knop om “McDrive warm houd” functie te activeren, ideaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbdOruYGrEiHEsrc_Uz9Pv8-hBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUrMu47Kc9Edff2fIDvMlZNz.jpg?f=fotoalbum_large

LEDje onder de knop reageert ook mee

Het is nog niet helemaal af; kan ambient light nog niet aanpassen vanuit de App (grijs) en temperatuur is nog een beetje raar, houdt niet vast en niet zichtbaar op main display. Misschien dalijk eens een reboot van de Tesla doen. Ik heb er vertrouwen in dat ze dit bij Enhauto goed gaan krijgen en zover ben ik al blij met de mooie nieuwe gadget 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asbes
  • Laatst online: 28-04 20:59
bokkow schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:52:
[Afbeelding]

Tof! Mooi OLED schermpje en de symbolen veranderen ook als je de knoppen gebruikt (stoelverwarming stand zichtbaar bijvoorbeeld)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is nog niet helemaal af; kan ambient light nog niet aanpassen vanuit de App (grijs) en temperatuur is nog een beetje raar, houdt niet vast en niet zichtbaar op main display. Misschien dalijk eens een reboot van de Tesla doen. Ik heb er vertrouwen in dat ze dit bij Enhauto goed gaan krijgen en zover ben ik al blij met de mooie nieuwe gadget 😁
toon volledige bericht
Gaaf!
Heb je wel de commander moeten aansluiten en de buttons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
MooieMario schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:56:
[...]

En ik neem altijd een goede lange (30mtr) verlengkabel mee. Wel één met dikke (4mm2) aders. Daar kan prima 13A/16A doorheen gedurende langere tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BlB4g7JaG2o57xjPTRbec-yjf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpKp3tFYjDBFByq1wZL2IUp7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:41
bokkow schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Panel gaps!!!iI!!ii

Haha geintje, ziet er inderdaad heel slick uit! Ben benieuwd hoe snel je aan zo'n knob gewend raakt en je op gegeven moment gewoon blind settings kan aanpassen :*)

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:06
InZane schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:09:
[...]

Mijn achterruit (MY) was wel redelijk schoon toen ik 'm vanochtend had voor laten verwarmen, dus geen problemen hier :)
Hier ook door voorverwarmen de achterruit sneeuwvrij. Precies het zichtveld van de achterruit was sneeuwvrij.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
kwaazaar schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Eens, maar afhankelijk van de lichtinval is het wel echt een mooie kleur! Een complexe kleur wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
MazeWing schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:05:
[...]

Ik heb mijn Model Y via JustLease en de bandenwissel gaat via Euromaster. Heb gekozen voor All-season banden en het is een A-merk, zonder een specifieke eis dat het band X of Y moet zijn. Het is met de bandenmaat 255/45/R19 een ramp qua voorraad dus rij al weken op de zomerband. Komende donderdag komen er Vredestein Quatrac EV op. Ben benieuwd...
Hier ook Vredestein in die maat. Woensdag aan Profile doorgegeven en afgelopen donderdag zaten ze er op.
Zeer snelle montage.

Vandaag op de sneeuw goed kunnen testen en niets op aan te merken. Qua geluid hetzelfde als de standaard Hankook en hoor niet echt verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:43
Is het bij iedereen eigenlijk dat de achteruit camera zo donker is vergeleken bij de zijcamera's?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2Y5cWKztjBGeKedw0pOPqGjokU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNGKeDOAlHwhogMtNvmiMA0z.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspercornege
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:35
Wij krijgen binnenkort de MY rwd en hebben geen winterbanden ervoor besteld. We rijden hoofdzakelijk in Nederland en zeker in de winter komen we niet echt verder. Zijn er mensen hier die met de rwd rijden en hun ervaringen kunnen delen? We gaan hem particulier rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Laatst online: 13:31

Releases

Ja maar!

Oekol schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:14:
Is het bij iedereen eigenlijk dat de achteruit camera zo donker is vergeleken bij de zijcamera's?

[Afbeelding]
Zeker, vooral 's avonds als het donker is zie ik praktisch niks in de achter camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
jheerink14 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:56:
[...]

En ik neem altijd een goede lange (30mtr) verlengkabel mee. Wel één met dikke (4mm2) aders. Daar kan prima 13A/16A doorheen gedurende langere tijd.
[Afbeelding]
Zo’n verlengkabel met verdikte aders heb ik ook. Is overigens ook noodzakelijk omdat je in veel gevallen niet dicht genoeg bij huisje en stopcontact kan parkeren. Ik maak mij dan ook niet druk om de verlengsnoer, maar eerder de stoppenkast van die charmante Spaanse, Italiaanse en Franse huisjes. 🤪 Vandaar die 6A-7A. De auto staat toch veel stil, dus laadsnelheid is nooit een issue op lokatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Verlengsnoeren altijd uitrollen! Zeker als er hoge belasting op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:03

bert pit

asdasd

Hoe zien jullie dit?

Het hangt sterk af van je doel.

Al jouw doel is om zo goedkoop mogelijk te rijden, zou een oude diesel misschien de beste keus zijn.

Ik wilde een duurzame auto met veel innovatie, rijplezier, comfort en ruimte en kwam uit bij MY.

De wegenbelasting zal in combinatie met hoge aanschaf en stroomkosten voor velen Eén showstopper zijn.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
caspercornege schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:17:
Wij krijgen binnenkort de MY rwd en hebben geen winterbanden ervoor besteld. We rijden hoofdzakelijk in Nederland en zeker in de winter komen we niet echt verder. Zijn er mensen hier die met de rwd rijden en hun ervaringen kunnen delen? We gaan hem particulier rijden.
Ik sta op punt om hem te bestellen en twijfel nog over winterbanden of all seasons.
Hele jaar op zomerbanden rijden lijkt me niets. je hebt dan onder de 7 graden een paar harde glijders onder de auto met weinig grip, ook als er geen sneeuw ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
[...]

[Afbeelding]
4mm2 :? Dat lijkt me een beetje overkill.
Bedoel je niet 2.5mm2? Dat volstaat namelijk (uit eigen ervaring)prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Die highbeam rond 6 minuten is niet best hoor. Ik heb automatisch weer uitzetten bij AP redelijk in systeem inmiddels, meesten van ons denk ik. Nouja, nu heb ik geen autopilot meer :X

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

caspercornege schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:17:
Ja geen probleem, zeker als je nog goed profiel hebt. Na 3 jaar heb ik er wel winterbandjes op laten zetten. Ik merkte dat ik met wat minder profiel op zomerbanden en veel gas de auto kon laten uitbreken aan de achterkant. Dat is heel leuk, waardoor ik continu overal driftend door de bocht moest en aan nieuwe banden toe was.

Als er echt een sneeuwlaag vormt op de weg zou ik zeker ff niet gaan rijden.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Releases schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:18:
[...]

Zeker, vooral 's avonds als het donker is zie ik praktisch niks in de achter camera.
Helaas had eigenlijk gehoopt dat het bij de rest wel licht uit zag. Echt jammer.
Nu doe ik vaak remmen, zodat er wat licht bij komt en dan zie je het iets beter.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-05 02:55
Luuk84 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:33:
[...]
Heb je toevallig verbruikscijfers met de vouwwagen erachter? En misschien ook met een vergelijk zonder aanhanger? Ik ben ik erg benieuwd naar :)
Korte antwoord: nee.

Lang antwoord: voor de eerste rit zitten zitten rekenen. ABRP erbij, wel geen SuC's. Variabelen aanpassen (snelheid, verbruik). Ik kwam tot de conclusie dat er teveel factoren zijn die invloed hebben op het verbruik, waarbij mijn rechtervoet en de windrichting toch wel de belangrijkste factoren zijn. Het eindresultaat was dat ik gewoon ben gaan rijden. Ik had van tevoren diverse laadlocaties in het achterhoofd en twee algemeen geaccepteerde laadpassen (Freshmile en Shell). Uiteindelijk zijn we van SuC naar SuC gegaan, soms eentje overgeslagen, soms niet omdat we wel weer toe waren aan even de benen strekken. Een keertje bij Ionity geladen omdat het toevallig zo uitkwam dat we wilden stoppen en meteen even laden geprobeerd. Laadsnelheid was slecht en de locatie was maar smerig dus dat was meteen geen goed uitstapje. Een keer Freshmile gebruikt omdat dat de kaart was die geaccepteerd werd bij de laadpaal op de camping en we daardoor de volgende dag redelijk vol konden vertrekken (helaas een tijdstarief dus 's avond voor de nacht afgebroken op 70% ofzo).

Dus de conclusie is wat ik in mijn vorige bericht schreef. Na de eerste rit keek ik totaal niet meer naar het verbruik, maar uitsluitend naar het aankomstpercentage daar naar waar ik heen wil. Is dat dik in de plus, lekker doorkarren. Wil ik toch net even wat verder rijden, dan desnoods maar even de snelheid een beetje aanpassen zodat het aankomstpercentage ~5% is. Wil ik eerder al even stoppen, meteen weer even aan de lader en genieten van de reis/omgeving/whatever.

Ik had exact dezelfde vraag toen ik twijfelde om elektrisch te gaan rijden en kon er nooit een goed antwoord op vinden, vanwege die vele variabelen. Mijn ervaring nu (en ja dat is echt persoonlijk) is dat het verbruik niet meer iets is waar ik mij druk om maak.

Overigens heb ik wel een Model Y LR. Staat wel tegenover dat ik nog nooit (!) tot 100% heb geladen. Meestal vertrokken we weer met 80-90%. Een enkele keer 95% omdat ik in de app de laadlimiet even omhoog had gegooid omdat ik na de koffie nog een boodschap had af te leveren en ik geen zin had in een idle fee. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Richh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:12:
[...]

In NL is het niet uitsluitend gebaseerd op gewicht maar ook op CO2 uitstoot.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Asbes schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:54:
[...]

Gaaf!
Heb je wel de commander moeten aansluiten en de buttons?
Ik heb de gen1 Commander losgehaald, de Knob aangesloten, firmware geupdate, gen 2 Commander aangesloten, firmware geupdate, de twee SEXY buttons die ik heb, heb ik vervolgens verbonden met de nieuwe Commander 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Jochemp schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:57:
[...]

Panel gaps!!!iI!!ii

Haha geintje, ziet er inderdaad heel slick uit! Ben benieuwd hoe snel je aan zo'n knob gewend raakt en je op gegeven moment gewoon blind settings kan aanpassen :*)
Haha ja er zit een naadje aan beide zijdes, ik denk by design, vind het niet zo hinderlijk.

Ik ben ook benieuwd, zal het na de eerste twee weken laten weten. Stoelverwarming is alvast makkelijk en climate control achterin, want dat is altijd net teveel stappen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ChUcKiE schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Enig idee hoe dat tegenwoordig in Frankrijk zit, daar lijken de palen wel toe te nemen, maar voor een vakantie moet ik nog wel goed gaan uitpluizen of er ergens bij het huisje een SC zit? Ik had nu een leuke adresje, maar daar zitten de snelladers allemaal op minimaal een uur rijden.
Of toch maar de Granny lader erbij pakken in de hoop dat het bij het huisje kan :P :X
Er komen in Frankrijk nu best snel gewone laadpalen bij. Nog niet in iedere uithoek, maar veel dorpjes zijn inmiddels wel voorzien. Gewoon even kijken op de chargemaps van deze wereld.

Alternatief is inderdaad zoeken op accomodatie met laadpalen, of van tevoren contact opnemen met vraag of je op laag vermogen kunt laden.

Ik zou ter plekke niet per se afhankelijk willen zijn van Superchargers, tenzij die toevallig heel dichtbij is.

Het is wel aan te raden om verschillende laadpassen te hebben. Ze werken niet allemaal even goed. Van de zomer in Zuid-West Frankrijk waren er diverse laders op het parkeerterrein van de camping van twee aanbieders. Die waren er het jaar daarvoor nog niet, dus ik rekende me al gelukkig. Helaas werden mijn twee passen allebei niet geaccepteerd. Gelukkig waren er in het dorp diverse 11 kW laders en ook een 100 kW lader die allemaal met een QR code waren te activeren. Die laders wist ik al van het jaar daarvoor, dus ik heb me geen moment zorgen gemaakt.

Sowieso heb ik altijd ook de granny charger mee als noodoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
daemonix schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:06:
[...]

In NL is het niet uitsluitend gebaseerd op gewicht maar ook op CO2 uitstoot.
Alle Kamervragen mbt toekomstige ev belasting kijken niet naar CO2.
Er is idd wel een differentiatie tussen diesel en benzine.
this schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Bij Frankrijk is het een aankoopbelasting die gebaseerd is op gewicht.
https://www.automotive-on...eft-vooral-duitse-merken/
Nederland is dus zeker niet de enige die kijkt naar het gewicht. Of dat nu eenmalig is of maandelijks doet er niet toe (ik denk dat NL wel uniek is in het maandelijkse gebeuren, in de meeste landen is dit jaarlijks).
Toegegeven, dat wist ik niet. Echter moet wel worden gezegd dat het hier dus eenmalig om een paar honderd euro gaat.
Als het benzine tarief voor EV's gaat gelden, betekent dit een vergelijkbaar bedrag. Maar dan op jaarbasis ipv eenmalig...

[ Voor 53% gewijzigd door Richh op 15-01-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:05
@bokkow gaaf hoor die knop.
Heb zelf al diverse malen naar gekeken of de buttons of de knop.
Het inbouwen houd mij tegen, ben nogal leo (lomp en onbenullig:)) .
Dus ook al gekeken of er bedrijven zijn die het doen voor je in de buurt dan wel (Nijmegen), helaas nog niks gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
@SpikeHome och joh! Stelt niks voor, ik wil dat best voor je doen, 5 minuten werk, hoef ik niets voor. Zou wel mooi zijn als je dan een keer in de buurt van Den Bosch bent 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:58
[...]

[Afbeelding]
4mm2 is goed, maar je haspel moet je verder open leggen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaartenK2023
  • Laatst online: 21-04-2024
eltron schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Ik sta op punt om hem te bestellen en twijfel nog over winterbanden of all seasons.
Hele jaar op zomerbanden rijden lijkt me niets. je hebt dan onder de 7 graden een paar harde glijders onder de auto met weinig grip, ook als er geen sneeuw ligt.
Heb mijn MYP nu 3 wkn en vandaag even een klein stukje de weg op geweest (N-B). Tractie is prima (AWD), maar ik schrok me ff dood toen ik met 60 km/h het gaspedaal ineens losliet. Door het vol regenereren begon de auto licht te schuiven. Dat bewust nog even in de straat getest (met lichte sneeuw) en toen wederom. Dus geen moment meer getwijfeld, direct de set aangeklikt https://shop.tesla.com/nl...winterbanden-voor-model-y

Dit gaat me niet meer overkomen.

Nb. Ja ik kan het afstellen naar creep of roll, maar dat gaat niet er straks ook vanaf begrijp ik. Dan geven de zomerbanden in dit soort omstandigheden met toch geen fijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Tommie12 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:57:
[...]

4mm2 is goed, maar je haspel moet je verder open leggen.
Waar kun je een haspel van 4mm2/30 meter vinden en wat kost dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:05
RaRo74 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:07:
[...]

Ik zou gewoon gaan voor de 2,5mm en dan bij zo een lange kabel de ampere op 10 of 13 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
SpikeHome schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:09:
[...]

Ik zou gewoon gaan voor de 2,5mm en dan bij zo een lange kabel de ampere op 10 of 13 zetten.
;)

RaRo74 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RaRo74 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:07:
[...]

Dat moet je aan @jheerink14 vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:58
MaartenK2023 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:06:
[...]

Heb mijn MYP nu 3 wkn en vandaag even een klein stukje de weg op geweest (N-B). Tractie is prima (AWD), maar ik schrok me ff dood toen ik met 60 km/h het gaspedaal ineens losliet. Door het vol regenereren begon de auto licht te schuiven. Dat bewust nog even in de straat getest (met lichte sneeuw) en toen wederom. Dus geen moment meer getwijfeld, direct de set aangeklikt https://shop.tesla.com/nl...winterbanden-voor-model-y

Nb. Ja ik kan het afstellen naar creep of roll, maar dat gaat niet er straks ook vanaf begrijp ik. Dan geven de zomerbanden in dit soort omstandigheden met toch geen fijn gevoel.
Na een tijdje leer je dat je het gaspedaal nooit in 1 keer moet loslaten.
Het is minder gas geven. Je wordt er vanzelf handiger hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27
Russel88 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:18:
[...]

En als het gladdig is Chill mode aanzetten.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Laatst online: 12:07
[...]

Of one pedaal driving uitzetten en dus veel minder regenereren…

Dat doen sommige EVs dan weer beter (met mogelijkheid tot blended breaking waarbij remmen regeneratief gebeurt zolang het .kan en de fysieke rem bijschakelt zodra nodig).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
winwiz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:27:
[...]

En als het gladdig is Chill mode aanzetten.
Die kan je natuurlijk ook in je voet zelf aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:02
Oekol schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:28:
[...]

Die kan je natuurlijk ook in je voet zelf aanzetten.
Is er geen 'REG ABS' ? Dat lijkt me toch wel tricky vooral als je een RWD hebt.

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
japie514 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Is er geen 'REG ABS' ? Dat lijkt me toch wel tricky vooral als je een RWD hebt.
of niet. Als je het stroompedaal loslaat doen de voorwielen niets qua remmen, die blijven rollen dus je kunt blijven sturen. Bij een gewone auto zonder ABS heb je grote kans dat ze blokkeren en valt er niets te sturen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenK2023
  • Laatst online: 21-04-2024
[...]
Mee eens en dat gaat prima al vanaf het begin, maar was vooral even een test op de weg. En toen merkte je al meteen schuiven. Dat wil ik niet meemaken als iedereen voor je ineens flink remt en je dus geen remweg hebt om gedoseerd je pedaal los te laten. Dan is een winterset toch echt een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:02
Bericht Verwijderd

[ Voor 91% gewijzigd door Megat op 15-01-2024 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
MaartenK2023 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:49:
[...]

Mee eens en dat gaat prima al vanaf het begin, maar was vooral even een test op de weg. En toen merkte je al meteen schuiven. Dat wil ik niet meemaken als iedereen voor je ineens flink remt en je dus geen remweg hebt om gedoseerd je pedaal los te laten. Dan is een winterset toch echt een must.
Daartegen helpt alleen afstand houden, met of zonder winterbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
winwiz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:36:
[...]

of niet. Als je het stroompedaal loslaat doen de voorwielen niets qua remmen, die blijven rollen dus je kunt blijven sturen. Bij een gewone auto zonder ABS heb je grote kans dat ze blokkeren en valt er niets te sturen.
@MaartenK2023 heeft het over een AWD, de voorwielen remmen dus net zo lekker mee door te regeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:05:
[...]

@MaartenK2023 heeft het over een AWD, de voorwielen remmen dus net zo lekker mee door te regeneren.
Hoezo? Ik reageer toch op dit? Is er geen 'REG ABS' ? Dat lijkt me toch wel tricky vooral als je een RWD hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jheerink14
RaRo74 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:34:
[...]

4mm2 :? Dat lijkt me een beetje overkill.
Bedoel je niet 2.5mm2? Dat volstaat namelijk (uit eigen ervaring)prima.
Ja je hebt gelijk Hij is 2,5mm2 en dat voldoet (is ook maar 25mtr lang zie ik net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jheerink14
eltron schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Ik heb mijn standaard setje op gereden en toen allseasons erop. Die doen het volgens alle testen vaak heel goed in het weer wat je hier veel hebt (nat 2-10 graden). Wel een goed merk en sneewvlok zodat er ook in o.a. Duitsland mee gereden kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

MaartenK2023 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:06:
[...]

Ik moest vandaag al lachen zodra ik de deur uitging. Hellinkje van niks voor de deur, en maar auto's met slippende banden bij het stoplicht.

Prima als mensen op zomerbanden willen blijven rijden, maar met dit weer kun je dan beter even bellen dat je later bent, of dat je thuiswerkt. Misschien allemaal overmoedig?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jheerink14
Ja het was dus 2,5mm2

1 K120300046 Verlengsnoer - Brennenstuhl - 25 meter (IP44, 3 x 2.5 mm², Buitengebruik) € 58,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
MaartenK2023 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:49:
[...]

Wat je zegt staat volledig los van een EV en afremmen door regenereren. Dat heeft puur te maken met afremmen door welke reden dan ook en te weinig remweg/afstand hebben. Winterbanden zijn sowieso verstandig natuurlijk, ongeacht het type auto.

Overigens houd je in je voorbeeld gewoon te weinig afstand voor de situatie als je niet op tijd stil kan staan. Want als regenereren niet voldoende snel afremt dan moet je ook abrupt van het gaspedaal en het rempedaal gebruiken. Dan rem je sneller af, maar als je banden en/of de ondergrond onvoldoende grip bieden ben je het haasje want dan kun je simpelweg niet sneller afremmen dan volledige regen al deed. Realiseer je dat de remweg in de sneeuw met een zomerband zomaar 2x of meer langer kan zijn dan met een winterband.

Overigens probeer ik het een winter op zomerbanden :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:02
winwiz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:36:
[...]

Lijkt me (als wannabe Tesla M3 eigenaar) dat het toch wel eens tot vervelende verrassingen kan leiden bijv als je in een bocht zit en je plotseling ziet/merkt dat het glad is zou mijn eerste reactie zijn gas loslaten, wat dan best een avontuur word.
Las in de Tesla Y manual:
Warning
In snowy or icy conditions, Model Y may experience loss of traction during regenerative braking, particularly when in the Standard setting and/or not using winter tires. Tesla recommends using the Low setting in snowy or icy conditions to help maintain vehicle stability.

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metabletica
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-04 22:29
Tesla heeft een aantal (winter)banden gehomologeerd/ goedgekeurd wat wordt aangegeven met een T0, T1, T2 kenmerk. Is er een consequentie indien voor een andere band worden gekozen zonder dit Tesla kenmerk maar verder met dezelfde specificaties? Bijv. keuze voor de Pirelli https://www.grip500.nl/ba...nter-sottozero-3-gp961086 i.p.v. https://www.grip500.nl/ba...ter-sottozero-3-gp1471951 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
metabletica schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:40:
Tesla heeft een aantal (winter)banden gehomologeerd/ goedgekeurd wat wordt aangegeven met een T0, T1, T2 kenmerk. Is er een consequentie indien voor een andere band worden gekozen zonder dit Tesla kenmerk maar verder met dezelfde specificaties? Bijv. keuze voor de Pirelli https://www.grip500.nl/ba...nter-sottozero-3-gp961086 i.p.v. https://www.grip500.nl/ba...ter-sottozero-3-gp1471951 ?
Was het verschil niet een extra schuimlaag in de band tegen geluid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
GekkeRipper schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:19:
Overigens probeer ik het een winter op zomerbanden :+
Succes deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

ja en winterbanden in de winter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Lekker dramatisch.
Winterbanden in NL zijn echt overkill. Voor die paar keer per jaar dat er sneeuw ligt. Slecht weer, pas je rijstijl aan. Ik rij al jaren 40k per jaar zonder winterbanden, nul probleem. Een Tesla weegt 2 ton en is 4 wiel aangedreven, moet heel wat gebeuren wil dat gaan glijden. Rij je in een Toyota Aygo ga ervoor. Mensen met debiele rijstijl gaan er alleen maar overmoediger van rijden, daar werkt het averechts.

[ Voor 16% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 15-01-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:37
Mensen rijden tegenwoordig als idioten en gunnen alleen zichzelf het beste met dat gedrag heb je winterbanden zeker nodig.

Voor die 2-3x per jaar dat het een beetje sneeuwt lukt het ook wel op zomerbanden hoor maarja dan moeten al die mensen die denken dat hun gas/rem pedaal als aan/uit schakelaar werkt wel hun rijgedrag aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-04 15:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmT5t3J08GX-GkN3j9O_C38FORQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d0lM3avGZkJOdd2D9gbklQyG.png?f=user_large

Mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-05 15:37
-MD- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:00:
[...]

Korte antwoord: nee.

Lang antwoord: voor de eerste rit zitten zitten rekenen. ABRP erbij, wel geen SuC's. Variabelen aanpassen (snelheid, verbruik). Ik kwam tot de conclusie dat er teveel factoren zijn die invloed hebben op het verbruik, waarbij mijn rechtervoet en de windrichting toch wel de belangrijkste factoren zijn. Het eindresultaat was dat ik gewoon ben gaan rijden. Ik had van tevoren diverse laadlocaties in het achterhoofd en twee algemeen geaccepteerde laadpassen (Freshmile en Shell). Uiteindelijk zijn we van SuC naar SuC gegaan, soms eentje overgeslagen, soms niet omdat we wel weer toe waren aan even de benen strekken. Een keertje bij Ionity geladen omdat het toevallig zo uitkwam dat we wilden stoppen en meteen even laden geprobeerd. Laadsnelheid was slecht en de locatie was maar smerig dus dat was meteen geen goed uitstapje. Een keer Freshmile gebruikt omdat dat de kaart was die geaccepteerd werd bij de laadpaal op de camping en we daardoor de volgende dag redelijk vol konden vertrekken (helaas een tijdstarief dus 's avond voor de nacht afgebroken op 70% ofzo).

Dus de conclusie is wat ik in mijn vorige bericht schreef. Na de eerste rit keek ik totaal niet meer naar het verbruik, maar uitsluitend naar het aankomstpercentage daar naar waar ik heen wil. Is dat dik in de plus, lekker doorkarren. Wil ik toch net even wat verder rijden, dan desnoods maar even de snelheid een beetje aanpassen zodat het aankomstpercentage ~5% is. Wil ik eerder al even stoppen, meteen weer even aan de lader en genieten van de reis/omgeving/whatever.

Ik had exact dezelfde vraag toen ik twijfelde om elektrisch te gaan rijden en kon er nooit een goed antwoord op vinden, vanwege die vele variabelen. Mijn ervaring nu (en ja dat is echt persoonlijk) is dat het verbruik niet meer iets is waar ik mij druk om maak.

Overigens heb ik wel een Model Y LR. Staat wel tegenover dat ik nog nooit (!) tot 100% heb geladen. Meestal vertrokken we weer met 80-90%. Een enkele keer 95% omdat ik in de app de laadlimiet even omhoog had gegooid omdat ik na de koffie nog een boodschap had af te leveren en ik geen zin had in een idle fee. :D
toon volledige bericht
Geen cijfers, maar toch bedankt voor je uitgebreide antwoord ;)
Ik denk dat ik begrijp wat je probeert te zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-05 02:55
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:36:
[...]
Een Tesla weegt 2 ton en is 4 wiel aangedreven, moet heel wat gebeuren wil dat gaan glijden.
Een vier of twee wiel aangedreven Tesla maakt echt niets uit. Interessant filmpje, vier wiel aangedreven op zomerbanden vs twee wiel aangedreven op winterbanden op sneeuw:
YouTube: 4WD VS Winter Tyres - Do you need winter tyres if you have 4WD?

Ik ben het met je eens dat winterbanden in Nederland echt niet nodig zijn, goede vierseizoensbanden zijn over de gehele winterperiode beter. Maar beweren dat 4 vs 2 wiel aangedreven helpt tegen het glijden is echt niet waar.

Extra filmpje: YouTube: 2WD Winter tyres vs AWD Summer tyres: SNOW DRAG RACE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

-MD- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Een vier of twee wiel aangedreven Tesla maakt echt niets uit. Interessant filmpje, vier wiel aangedreven op zomerbanden vs twee wiel aangedreven op winterbanden op sneeuw:
YouTube: 4WD VS Winter Tyres - Do you need winter tyres if you have 4WD?

Ik ben het met je eens dat winterbanden in Nederland echt niet nodig zijn, goede vierseizoensbanden zijn over de gehele winterperiode beter. Maar beweren dat 4 vs 2 wiel aangedreven helpt tegen het glijden is echt niet waar.

Extra filmpje: YouTube: 2WD Winter tyres vs AWD Summer tyres: SNOW DRAG RACE
Tesla's hebben alleen All Wheel Drive, niet 4WD. En ja, daar zit een verschil in:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
The Basics: AWD or 4WD? | Pros, Cons & What You Really Need

En relevant aan dit onderwerp:

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Do You Really Need AWD? Settling The Winter Tire Debate

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:36:
[...]

Lekker dramatisch.
Winterbanden in NL zijn echt overkill. Voor die paar keer per jaar dat er sneeuw ligt. Slecht weer, pas je rijstijl aan. Ik rij al jaren 40k per jaar zonder winterbanden, nul probleem. Een Tesla weegt 2 ton en is 4 wiel aangedreven, moet heel wat gebeuren wil dat gaan glijden. Rij je in een Toyota Aygo ga ervoor. Mensen met debiele rijstijl gaan er alleen maar overmoediger van rijden, daar werkt het averechts.
Hoe zwaarder de auto, hoe groter de massatraagheid, hoe kleiner kans dat ie mee beweegt als je stuurt of remt als je de rem intrapt.
Dat extra gewicht helpt wellicht met grip, maar niet als je er ook veel bredere banden op zet, daarnaast heeft het ook veel impact op hetgeen je raakt.

Sommige mensen zijn sowieso een gevaar op de weg, voor alle anderen geldt dat winterbanden het risico fors verlaagt bij sneeuw.

Nu gaat het niet zoveel sneeuwen en de strooiwagens rijden rond, dus op de snelwegen zal het wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19:15
Mensen die deze mod al geïnstalleerd hebben? Ziet er echt gaaf uit.
Afbeeldingslocatie: https://www.greendrive-accessories.com/6603-medium_default/replacement-tail-lights-with-led-bar-for-tesla-model-3-and-model-y.jpg

Bekijk op YouTube
Hansshow Full-Width Strip Rear Tail Lights [Installation & Review]

[ Voor 23% gewijzigd door DeJurist op 15-01-2024 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Luuk84 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:33:
[...]

Heb je toevallig verbruikscijfers met de vouwwagen erachter? En misschien ook met een vergelijk zonder aanhanger? Ik ben ik erg benieuwd naar :)
Ik weet niet of anderen ondertussen al geantwoord hebben maar bij deze mijn ervaring op 2500km met Model Y RWD met vouwwagen (Cocoon XL met 2 fietsen erop) afgelopen zomer. We haalden tussen de 220 en 250 Wh/km op de heen en terug rit waarbij ik eigenlijk continu tussen 100 en 110 op de autopilot reed. Richting een laad stop vaak wat harder laatste 30km oid omdat de laadpaal+auto een stuk sneller is dan een gezin met drie kinderen 😂.

Combinatie van Fastned en Tesla SUC geladen, waarbij Fastned echt ideaal was omdat je daar (net als bij tanken) zonder trucs of enigszins aso/creatief parkeren kon staan zonder afkoppelen.

Overigens onderschrijf ik wat anderen zeggen rondom laad mogelijkheden en “stress”. Die was 0 bij ons en uiteindelijk keken ,we net als met de benzine auto hiervoor , vaak toch even wat er op bepaalde Aires of bij superchargers zag aan faciliteiten zodat we gelijk wisten of we daar wat langer wilden pauzeren voor lunch of de kids ff uitlaten oid

[ Voor 16% gewijzigd door Sander op 15-01-2024 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Dankjewel! ;) Ik heb deze winter tot nu toe slechts 3 dagen gehad waarop winterbanden echt een verschil konden maken op de gladde plekken. Echter op de meeste plekken is goed gestrooid en het was niet zo koud dat het daar dan glad was. Vanavond is het weer glad, maar ik hoef nergens heen. Morgenochtend misschien, maar ik hoef nog geen 5km. Woensdag wordt er ook nog sneeuw voorspeld. Idem betreft te rijden afstand.

Heb jarenlang het hele land door moeten reizen voor werk. Heb ook momenten gehad dat ik met zomerbanden thuis had moeten blijven. 100 km+ door code rood vanwege sneeuw bijvoorbeeld. Dus ik ken goed het verschil. En als ik nog steeds die kilometers moest maken kwamen er zeker winterbanden. Ik heb nu ook de luxe dat ik thuis kan blijven of het maar een kort stukje "verplicht" in de auto is. Daarom kijk ik het nu eens aan. Banden en/of velgen kosten een hoop geld en vergeet de wisseling 2x per jaar niet.
Pagina: 1 ... 223 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: