Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 222 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.667.859 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MaartenK2023 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:43:
Wat denken jullie;

Wanneer ik mijn batterij van de MYP tot 90% oplaad op kantoor (kosteloos), dan red ik het om naar huis te komen, niet op te laden en de volgende dag weer met +/- 15% op kantoor aan te komen. Kortom, iets meer opladen dan geadviseerd (20-80), maar ik rijd de auto wel direct weer flink leeg. Het scheelt dat ik dan doordeweeks thuis niet hoef op te laden (of slechts heel minimaal).

Is dit af te raden? Of valt ‘de schade’ (snellere afbreuk van de accu) reuze mee omdat ik uhm goed ‘leeg rijd’ ipv telkens kleine beetjes rijden/laden…

Ps. Dit is natuurlijk nu in de winter zo. Ik ga er vanuit dat het straks met het voorjaar wel haalbaar is om 80-20 retour te rijden (260km retour).
Kan prima. Je kunt zelfs tot 100% laden als je snel vetrekt. Even op 90/100% is echt amper een issue.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:11
aschja schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:29:
[...]

Damn, een Model Y voor 35K. _/-\o_
Er is wel maar 20 miljoen euro voorzien voor de premie. Nieuwe elektrische wagens onder de 40k krijgen 5000euro premie. Tweedehands EV 3000euro premie.

Maar dat wil wel zeggen dat na 4000 nieuwe auto’s de schatkist leeg is. Niet enkel particulieren maar ook bedrijven van deelauto’s mogen beroep doen op de premie. Volgens mij zal hij hij vrij snel op zijn en hij is maar achteraf aan te vragen. Kans zit er dus in dat rekent op 5000euro premie maar niks hebt als je te laat bent. Weer op z’n Belgisch geregeld 😅

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaartenK2023
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-04-2024
Wekko306 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:52:
[...]

Ik doe het bijna hetzelfde met mijn M3LR, 325km retour. Voor zo ver ik heb kunnen nagaan zou het niet zo'n kwaad moeten kunnen zo.
Al heb ik als het goed is vanaf komende vrijdag wel een laadpaal thuis (met automatische vergoeding werkgever) dus zal ik dan ook thuis wel gaan laden.
Gr4mpyC3t schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:05:
[...]

Ik denk dat het prima is. Meteen de capaciteit weer gebruiken is altijd beter dan ‘m laten staan boven de 80%. Als je de luxe hebt om vlak voor vertrek naar 90% te laden zie ik daar geen probleem in.
Jeroenneman schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:33:
[...]

Ach, ik "tank" mijn Model 3 al vanaf het begin gewoon tot 100%. Ik rij hem de dag erna toch vaak weer tot 50-60% leeg. Dus hij staat geen weken met een volle accu stil.

Tot nu toe in iets meer dan 3 jaar nu 476km resterend. Dus 25 km verloren. Voor mij meer dan waard, en volgens mij ook niet significant meer dan mensen die angstvallig de 80 of 90% grens aanhouden.

M'n telefoons gaan ook gewoon iedere avond aan de snellader, terwijl een deel van de Tweakers ze het liefst met 500mA opladen, in de gedachte dat de accu zo veel langer meegaat. Tot nu toe nog geen slechte accu gehad.
Thx voor de reacties 👍
Inspired schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:36:
[...]

Kan prima. Je kunt zelfs tot 100% laden als je snel vetrekt. Even op 90/100% is echt amper een issue.
Daar twijfelde ik zelf ook even aan. Voor de winterperiode is dat wel een uitkomst, naar 100%. Idd, rij uhm daarna toch ‘leeg’ tot 60%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:46
Broodro0ster schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:37:
[...]
Er is wel maar 20 miljoen euro voorzien voor de premie. Nieuwe elektrische wagens onder de 40k krijgen 5000euro premie. Tweedehands EV 3000euro premie.

Maar dat wil wel zeggen dat na 4000 nieuwe auto’s de schatkist leeg is. Niet enkel particulieren maar ook bedrijven van deelauto’s mogen beroep doen op de premie. Volgens mij zal hij hij vrij snel op zijn en hij is maar achteraf aan te vragen. Kans zit er dus in dat rekent op 5000euro premie maar niks hebt als je te laat bent. Weer op z’n Belgisch geregeld 😅
Methodiek is dus gelijk aan NL.
Maar in NL wat krenteriger; 2.950 subsidie op 45K.
Wel iets grotere pot, 58mio zodat er dus een kleine 20.000 autos subsidie kunnen krijgen. Maar dan kost je model Y dus nog steeds ruim 42K

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenK2023
Ik twijfel even of ik de winterset voor de MYP zal aanklikken.

Ik rij zo’n 55K-60K km per jaar en wel altijd met winterbanden gereden (achterwielaangedreven BMW). Nu AWD, dus misschien minder snel noodzakelijk?

De twijfel zit uhm vooral ook in of ik de set lang kan gebruiken. M.a.w.: als de nieuwe MYP ergens volgend jaar komt (performance zal pas later komen denk ik), ruil ik misschien mijn huidige MYP er wel op in. Mits ik in meerdere zaken erop vooruit ga natuurlijk (waarvan actieradius). Maar behoud de nieuwe Y zijn huidige steek? Hoe zit dat met de vorige model 3 versus de nieuwe? Kunnen de ‘oude’ eigenaren hun huidige winterset behouden?

Tot slot, volgens mij was die eerst €3.995 als ik me niet vergis? Dan zou zit nog niet eens zo’n slechte deal zijn lijkt me.

https://shop.tesla.com/nl...winterbanden-voor-model-y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-02 17:28
aschja schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Same here. Ik ga wachten, ondanks het feit dat er waarschijnlijk geen richtinghendels meer inzitten. :(
Dat begrijp ik niet. Je vindt het ontbreken van stengels zo’n issue dat je het ‘moet’ melden, maar gaat wel wachten op de facelift…….

Overigens adviseer ik je vooral een proefrit te maken met een nieuwe 3, en dan een oordeel te vormen. Ik had totaal geen problemen met het verdwijnen van de stengels: bij het wisselen van rijbaan en gewoon afslaan vond ik een knopje op het stuur eigenlijk heel logisch. Rotonde driekwart was de eerste keer even kijken en denken, maar een tweede keer was ik er al klaar voor. Kwestie van tijd en het gaat automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:40
GAIAjohan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:49:

De zuinigheid is vandaag wel ver te zoeken. Netjes aan de 100kmh gehouden.
[Afbeelding]

En ja clima op handmatig, omdat op automatisch het zijraam maar bleef beslaan
Het blijft toch bizar en interessant. Een paar posts boven je nog iemand die 138 Wh/km deed in een MY. En niet dat het hard waait oid vandaag.

Maar boven de 200 is wel hoog inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 14-01-2024 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:55
JohanB schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:12:
[...]

Het blijft toch bizar en interessant. Een paar posts boven je nog iemand die 138 Wh/km deed in een MY. En niet dat het hard waait oid vandaag.

Met 100 km/u lijkt me dit alleen maar te gebeuren als de accu wordt ge preconditioned. Benieuwd of dit echt niet het geval was.

Ik zat gisteren met net onder de 4 graden buiten en continue 140 a 150 km/u over 100km nog onder de 200Wh/km. Eerder op de dag met zo’n 110 km/u over dezelfde afstand op ongeveer 160 Wh/km. Allemaal zonder preconditioning. Totaal niet zuinig gereden en wel tevreden over het verbruik van de RWD in wat koudere omstandigheden. (Kosten maar niet naar kijken, weet eigenlijk niet of die goed staan in TeslaFi.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSwKn3YZl5x8o5GeY5VnU9Q11ws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tl88ODAueNEbO53KWQONhsjm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
J-M-T schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:25:
[...]

Met 100 km/u lijkt me dit alleen maar te gebeuren als de accu wordt ge preconditioned. Benieuwd of dit echt niet het geval was.

Ik zat gisteren met net onder de 4 graden buiten en continue 140 a 150 km/u over 100km nog onder de 200Wh/km. Eerder op de dag met zo’n 110 km/u over dezelfde afstand op ongeveer 160 Wh/km. Allemaal zonder preconditioning. Totaal niet zuinig gereden en wel tevreden over het verbruik van de RWD in wat koudere omstandigheden. (Kosten maar niet naar kijken, weet eigenlijk niet of die goed staan in TeslaFi.)

[Afbeelding]
Haha ja en jij precies in het midden. Toch vaak (onverklaarbaar) hoge verschillen en ervaringen. Lijkt toch nog wel echt ook geluk of pech te kunnen hebben met de fysieke staat van de auto.

Die 177 Wh/km van jou is wel meer wat ik zou verwachten bij de 80-85 km/h gemiddeld bij 4C die je deed idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:55
JohanB schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:35:
[...]

Haha ja en jij precies in het midden. Toch vaak (onverklaarbaar) hoge verschillen en ervaringen. Lijkt toch nog wel echt ook geluk of pech te kunnen hebben met de fysieke staat van de auto.

Die 177 Wh/km van jou is wel meer wat ik zou verwachten bij de 80-85 km/h gemiddeld bij 4C die je deed idd
Ik denk wel dat het belangrijk is om meer dan km en tijd te pakken in je berekening. Door een woonwijk rijd je 30 en op de snelweg kan het nogal een verschil zijn of je 100 of 150 rijdt en met wind mee of storm tegen. Ik kan diezelfde rit doen met 150Wh/km zonder te gaan hypermilen. (Maar waarschijnlijk niet in de winter.)

Ik de zomer red ik de verwachtte 400km op 100% lading in theorie wel. Al doe je dat nooit, je laadt toch wat eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Er staat een straf windje hoor, zuidwest kracht 3/4.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Warmtepomp, type banden, bandenspanning, windrichting etc.

Met zomerbanden en 20 graden kom ik onder de 160Wh/km met een oude m3 uit 2019. Met dit weer is het al een wonder als ik onder de 220Wh/km kom. Winterbanden, geen warmtepomp, toch lekker comfortabel met 20 graden willen zitten, doorrijden, het scheelt allemaal flink.

Maar zolang je op je eindbestemming komt: who cares.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
MaartenK2023 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:52:

Ik rij zo’n 55K-60K km per jaar en wel altijd met winterbanden gereden (achterwielaangedreven BMW). Nu AWD, dus misschien minder snel noodzakelijk?

De twijfel zit uhm vooral ook in of ik de set lang kan gebruiken. M.a.w.: als de nieuwe MYP ergens volgend jaar komt (performance zal pas later komen denk ik), ruil ik misschien mijn huidige MYP er wel op in. Mits ik in meerdere zaken erop vooruit ga natuurlijk (waarvan actieradius). Maar behoud de nieuwe Y zijn huidige steek? Hoe zit dat met de vorige model 3 versus de nieuwe? Kunnen de ‘oude’ eigenaren hun huidige winterset behouden?

Tot slot, volgens mij was die eerst €3.995 als ik me niet vergis? Dan zou zit nog niet eens zo’n slechte deal zijn lijkt me.

AWD geeft meer tractie in het optrekken. Het remmen gebeurd zowel bij AWD/RWD/FWD op de 4 wielen. Ook laterale grip heeft vooral met banden te maken en niet met aandrijving.

Wil je veilig de weg op (meer grip bij onverwachte manoeuvres en remmen), dan moet op gelijk welke auto winterbanden nemen ongeacht de aandrijving.

Maar als je ze maar een jaar gaat gebruiken, is het wel duur ja. Zolang je jouw er bewust van bent dat je minder grip hebt in de winter en niet gaat vlammen omdat je AWD hebt, komt het wel goed. Desnoods dagje thuiswerk indien er sneeuw ligt.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:32
[...]

[ Voor 17% gewijzigd door japie514 op 14-01-2024 16:41 . Reden: Foutje ]

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:32
MaartenK2023 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:52:

Kwam deze tegen op EV news:
https://insideevs.com/new...r-tire-awd-fwd-explained/
Misschien behulpzaam.

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:47

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Wie van jullie heeft deze gemaakt? :o mooi werk!

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenK2023
Broodro0ster schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:09:
[...]

AWD geeft meer tractie in het optrekken. Het remmen gebeurd zowel bij AWD/RWD/FWD op de 4 wielen. Ook laterale grip heeft vooral met banden te maken en niet met aandrijving.

Wil je veilig de weg op (meer grip bij onverwachte manoeuvres en remmen), dan moet op gelijk welke auto winterbanden nemen ongeacht de aandrijving.

Maar als je ze maar een jaar gaat gebruiken, is het wel duur ja. Zolang je jouw er bewust van bent dat je minder grip hebt in de winter en niet gaat vlammen omdat je AWD hebt, komt het wel goed. Desnoods dagje thuiswerk indien er sneeuw ligt.
Thx. En mee eens. Het liefst schaf ik ze wel aan, maar vooral wanneer de steek (naar verwachting uiteraard) tussen de huidige MYP en de nieuwe (Juniper) niet wijzigt. Tuurlijk, geen zekerheid. Maar als een Model 3 Highland rijder, die hiervoor de ‘oude’ Model 3 reed, al dan niet kan bevestigen dat de steek onveranderd is gebleven, dan zegt me dat voor nu genoeg…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:20
Niet goed voor mijn OCD :X :N :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXZuDePpAwBd4Z-5q4u7SozZFuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3atktijWeSi7l7LeyezpQfd4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:47

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
PaNeL GApS !¡! :o

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:41
Jeroenneman schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:03:
[...]

Warmtepomp, type banden, bandenspanning, windrichting etc.

Met zomerbanden en 20 graden kom ik onder de 160Wh/km met een oude m3 uit 2019. Met dit weer is het al een wonder als ik onder de 220Wh/km kom. Winterbanden, geen warmtepomp, toch lekker comfortabel met 20 graden willen zitten, doorrijden, het scheelt allemaal flink.

Maar zolang je op je eindbestemming komt: who cares.
Dit idd. Winterbanden maken echt een behoorlijk verschil, heb nog een my2019, dus geen warmtepomp.
Verder was het voorverwarmen alleen de laatste 20km, toen zat het verbruik ook meteen op 230Wh/km..

In de zomer haal ik meestal op deze zelfde rit ongeveer 155..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaartenK2023 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:09:
[...]

Thx. En mee eens. Het liefst schaf ik ze wel aan, maar vooral wanneer de steek (naar verwachting uiteraard) tussen de huidige MYP en de nieuwe (Juniper) niet wijzigt. Tuurlijk, geen zekerheid. Maar als een Model 3 Highland rijder, die hiervoor de ‘oude’ Model 3 reed, al dan niet kan bevestigen dat de steek onveranderd is gebleven, dan zegt me dat voor nu genoeg…
Je kunt ook een bandenset op de velg laten wisselen. Kost iets meer dan velgen omzetten, maar je bespaart een extra set velgen.

Vraag is ook of je naar een gebied gaat waar winterbanden verplicht zijn. In Duitsland wil ik er echt wel voor zorgen dat ik winterbanden heb als er kans is op winterse omstandigheden en als ik ergens een Alp oprijdt ook.

Alternatief is een All-Season met sneeuwvlokje symbool. Dan rijd je ongeveer 1 set per jaar op met dat kilometrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:55
Broodro0ster schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:56:
Deze ochtend gaan laden bij Fastned. Toen ik via spraak commando naar de lader navigeerde, ging hij niet voorverwarmen. Pas toen ik hem uit het lijstje van laadpunten selecteerde ging hij vootverwamen.

Na 30min voorverwarmen begonnen met 70kW laden en de top zat op een 85kW. 23min om 30.8kWh te laden. Oftewel van 22 naar 69%.
Deze zomer ging hij op 120kW laden tot 50% en pas daarna ging het berg af. Je moet dus wel wat langer laden in de winter. Geen idee of het bij een volgende stop hetzelfde zou zijn of als het dan sneller gaat.
Hoe doet een long range het met NMC batterij het in de winter? Gaat het daar ook zoveel trager?

Ik zag wel na de laadbeurt de batterij even erg snel terug zakken. Was op een kwartiertje 9% kwijt, maar maakt niet zoveel uit. Bestemming gehaald met 33% batterij over en straks nog 20km naar huis. Komt goed dus.
Afhankelijk van hoe lang je rit daarvoor was kan 30 minuten preheaten wel te weinig zijn om tot zijn volle plezier te komen. Op lange ritten met voorgeplande stops zie ik in ScanMyTesla de temperaturen van mijn accu veel hoger opbouwen dan tijdens mijn gewone woon-werkverkeer (+-80km enkele reis) en ook tijdens langere reizen met eindpunt zonder tussendoor snelladen (2x 200km enkele reis). De auto houdt er dan duidelijk een ander accutemperatuursmanagementprofiel (goed voor scrabble) op na dan op ritten met snellaadstops. Vorige week tijdens de vriestemperaturen van werk (utrecht) via eindhoven naar Apeldoorn gereden, accu begon op 20 graden, eindigde op 18 ofzo bij thuiskomst. Waar ik bij een tripje naar zuid duitsland vorig jaar feb eigenlijk de temperatuur niet onder de 30 graden heb gezien tijdens de reis, met gelijksoortige temperaturen als nu buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Mar.tin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:48:
[...]

Afhankelijk van hoe lang je rit daarvoor was kan 30 minuten preheaten wel te weinig zijn om tot zijn volle plezier te komen. Op lange ritten met voorgeplande stops zie ik in ScanMyTesla de temperaturen van mijn accu veel hoger opbouwen dan tijdens mijn gewone woon-werkverkeer (+-80km enkele reis) en ook tijdens langere reizen met eindpunt zonder tussendoor snelladen (2x 200km enkele reis). De auto houdt er dan duidelijk een ander accutemperatuursmanagementprofiel (goed voor scrabble) op na dan op ritten met snellaadstops. Vorige week tijdens de vriestemperaturen van werk (utrecht) via eindhoven naar Apeldoorn gereden, accu begon op 20 graden, eindigde op 18 ofzo bij thuiskomst. Waar ik bij een tripje naar zuid duitsland vorig jaar feb eigenlijk de temperatuur niet onder de 30 graden heb gezien tijdens de reis, met gelijksoortige temperaturen als nu buiten.
Aan het vakantiehuisje vertrokken deze ochtend met een accu van 0°C. De rit was 40min, maar doordat ik de Fastned via voice had ingegeven, nam hij hem als bestemming en niet als laadpunt... Dus heb eerst 10min zonder voorverwarmen gereden en dan me even aan de kant gezet en de lader in het lijstje gezocht omdat ik het vreemd vond dat hij niet ging opwarmen. De batterij condionering heeft dus maar 30min gewerkt denk ik.

Ik heb nog maar 2x een snellader gebruikt. 1x deze zomer in augustus en 1x vandaag. Hier zie je een mooie grafiek er van. Bovenste is van deze zomer, onderste vandaag en de middenste bolletjes zijn het gemiddelde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWrcYKEs9EqTFa2P9jpPc37X_tc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YMHWcvhUx5AmYRNmz1nvoEH4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Broodro0ster schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:58:
[...]

Aan het vakantiehuisje vertrokken deze ochtend met een accu van 0°C. De rit was 40min, maar doordat ik de Fastned via voice had ingegeven, nam hij hem als bestemming en niet als laadpunt... Dus heb eerst 10min zonder voorverwarmen gereden en dan me even aan de kant gezet en de lader in het lijstje gezocht omdat ik het vreemd vond dat hij niet ging opwarmen. De batterij condionering heeft dus maar 30min gewerkt denk ik.

Ik heb nog maar 2x een snellader gebruikt. 1x deze zomer in augustus en 1x vandaag. Hier zie je een mooie grafiek er van. Bovenste is van deze zomer, onderste vandaag en de middenste bolletjes zijn het gemiddelde.

[Afbeelding]
Kan ik me goed voorstellen dat het allemaal pas net een beetje richting de 15-20-25c begon te gaan na een half uurtje. Zie in een schermopname van oktober dat mijn Model 3 RWD uit 2022 +- 3-5 min nodig had per graad met volle bak voorverwarmen. :) Dus 30 min preheaten zou dan grofweg 10 graden extra in het pakket zijn.

Edit, dat is onder de aanname dat je een LFP pack hebt, en geen LR, de LR's hebben 2 motoren en kunnen harder stoken naar het pakket met +- 7kW en dus ook sneller hitte erin pompen :) Maar gezien de curves zal het wel LFP zijn ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 14-01-2024 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Mar.tin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:44:
[...]

Kan ik me goed voorstellen dat het allemaal pas net een beetje richting de 15-20-25c begon te gaan na een half uurtje. Zie in een schermopname van oktober dat mijn Model 3 RWD uit 2022 +- 3-5 min nodig had per graad met volle bak voorverwarmen. :) Dus 30 min preheaten zou dan grofweg 10 graden extra in het pakket zijn.
Interessant. Had beter toch een S3XY commander besteld met kerst want ben wel benieuwd naar de onderliggende cijfertjes van de wagen.
Voelde wel erg goed toen ik de afrit nam dat regeneratie erg krachtig was. De hele winter heb ik hem waarschijnlijk nog meer volledig gehad want mijn ritten zijn meestal maar 30-40min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Hoe kan je eigenlijk een lader opzoeken in de auto? Nu moest ik het charge icoontjes aanklikken en dan blijven scrollen tot ik hem vond. "Navigeer naar Fastned Zaventem" werkt bijvoorbeeld niet. Hij rijdt je dan wel naar het adres, maar hij gaat niet uit van superchargen dus gaat ook niet voorverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 16:47
Broodro0ster schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:52:
Hoe kan je eigenlijk een lader opzoeken in de auto? Nu moest ik het charge icoontjes aanklikken en dan blijven scrollen tot ik hem vond. "Navigeer naar Fastned Zaventem" werkt bijvoorbeeld niet. Hij rijdt je dan wel naar het adres, maar hij gaat niet uit van superchargen dus gaat ook niet voorverwarmen.
Als je een route heb gepland, dan is er een icoon op je kaart. Als je daarop klikt, dan zie je de Tesla snelladers en andere snelladers die vaak gebruikt wordt door Tesla.
Zo kun je een snellader toevoegen aan je route. Je accu wordt dan ook voor verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Russel88 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Als je een route heb gepland, dan is er een icoon op je kaart. Als je daarop klikt, dan zie je de Tesla snelladers en andere snelladers die vaak gebruikt wordt door Tesla.
Zo kun je een snellader toevoegen aan je route. Je accu wordt dan ook voor verwarmd.
Toont ie dan snelladers in de buurt of langs de route? Er was ook een supercharger op de weg, maar ik zou daar aankomen met 5% wat ik krap vond. Vandaar dat ik bij Fastned wou gaan die eerder op de route lag.

Vraag me dan af hoe je het dan als. je op vakantie en ABPR volgt i.p.v. alle Tesla superchargers. Heb Tesla wel als voorkeur staan in ABPR, maar soms gooit ie er een andere aanbieder tussen omdat het korter is.

[ Voor 15% gewijzigd door Broodro0ster op 14-01-2024 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Broodro0ster schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:11:
[...]

Toont ie dan snelladers in de buurt of langs de route? Er was ook een supercharger op de weg, maar ik zou daar aankomen met 5% wat ik krap vond. Vandaar dat ik bij Fastned wou gaan die eerder op de route lag.

Vraag me dan af hoe je het dan als. je op vakantie en ABPR volgt i.p.v. alle Tesla superchargers. Heb Tesla wel als voorkeur staan in ABPR, maar soms gooit ie er een andere aanbieder tussen omdat het korter is.
Ze staan als grijze pinnetjes op de kaart, moeilijker te zien dan de superchargers, hij laat zien wat er in je scherm zichtbaar is volgens mij, ik rijd eigenlijk altijd 100% op superchargers, heb niet zoveel moeite met 5% aankomstschatting :+, zal niet de eerste keer zijn dat ik met 1% aan kom kakken bij een SC :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
Broodro0ster schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:51:
[...]

Interessant. Had beter toch een S3XY commander besteld met kerst want ben wel benieuwd naar de onderliggende cijfertjes van de wagen.
Voelde wel erg goed toen ik de afrit nam dat regeneratie erg krachtig was. De hele winter heb ik hem waarschijnlijk nog meer volledig gehad want mijn ritten zijn meestal maar 30-40min.
Ik heb een commander en een MX+ dongle in de auto liggen en een dedicated Android erin liggen met ScanMyTesla erop, alle onderliggende dingen zijn superleuk om te zien, en geeft ook veel helderheid over wat de auto allemaal aan het doen is :D Ook leuk om het preheaten te volgen, en bijvoorbeeld te zien dat het accuvoltage bij LFP behoorlijk inkakt als de accu koud is, hoe snel je auto 'm op temperatuur stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Mar.tin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:27:
[...]

Ze staan als grijze pinnetjes op de kaart, moeilijker te zien dan de superchargers, hij laat zien wat er in je scherm zichtbaar is volgens mij, ik rijd eigenlijk altijd 100% op superchargers, heb niet zoveel moeite met 5% aankomstschatting :+, zal niet de eerste keer zijn dat ik met 1% aan kom kakken bij een SC :+
Zoveel vertrouwen heb ik er nog niet in. Dit is pas de 2e keer dat ik moest superchargen en heb de auto een half jaar. Altijd schrik dat de locatie niet zou werken of volzet zou zijn zodat ik nog genoeg accu over heb voor het volgende laadstation. Bij Tesla zijn er altijd wel genoeg werkende en vrije stalls volgens mij, maar in België zijn er niet zoveel superchargers. 18 over heel het land.
Bij al mijn andere ritten kan ik gewoon van thuis uit met een volle accu vertrekken en zonder problemen terug keren. Moet wel zeggen dat de inschatting van de Tesla navigatie altijd wel vrij nauwkeurig is. Toen ik vrijdag vertrok op doorreis, gaf hij aan dat we zouden aankomen met 49%. Het was koud en ik reed vlot en toen werd het 42% geloof ik toen we een kwartier aan het rijden waren. Een kwartier later doen ik constant 120kmh deed, werd het terug 44% en uiteindelijk met 48% aangekomen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-05 22:47
Ik mikte altijd op 1% met aanhanger in het buitenland waar je 130 mag rijden. Ideaal om gewoon de snelheid aan te houden waarmee je met 1% aan gaat komen bij een SuC...

Mikte... Omdat, zo bleek, het een aanslag bleek op de gemoedsrust van mijn vrouw. Gelukkig vind ze 5% wel acceptabel. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxpDcI_tYvAoqIf5VQolgeQwh4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IG9oTQJmoWKvBI4yIGQLV0ab.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder aanhanger heb ik dat probleem niet, dan is mijn blaas of de behoefte aan koffie al de reden om te stoppen.

Edit:
Maar ik heb ook nog totaal geen laadstress gehad, nog nooit hoeven wachten en meestal hoef ik niet af te koppelen omdat er zo veel stalls vrij zijn. Dan heb je ook het vertrouwen dat je toch wel kunt laden. Sta dan een bakkie koffie en een broodje weg te werken met dit als uitzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAmoATXgbd8fQ3QFP1bWhD7FH70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLY8KA7XPFh2buNgD1RNQxQO.jpg?f=fotoalbum_large

Edit2:
Okay, omdat ik toch bezig ben nog een paar plaatjes dan. Soms wel afkoppelen omdat het wat drukker is, je niemand tot last wilt zijn en de wagen uit het zicht is omdat je even een winkelcentrum in gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2l1sfCJTRPa698Yi9Fx9FJrb_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJhvBnPCOsDzB8Hx7qWjJnER.jpg?f=fotoalbum_large

En soms ben je gewoon echt de enige en dan durf ik wel even een boodschapje te doen zonder af te koppelen (tussendoor voor de zekerheid toch even gekeken via de camera of er al wat was bijgekomen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojg1MD2dTYDX6VKhSSTrhaTTnVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2W83VdbWtDYAmjkag7NPrqp3.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn ervaring is echt dat je uitstekend met je rijgedrag kunt bepalen met welk percentage je ergens aan gaat komen. Je moet uiteraard niet verkeerd rijden of een afslag missen. Maar ja, als je dan ergens onbekend bent dan kun je er ook nog voor kiezen om toch die 10% aan te houden (wat natuurlijk ook helemaal prima is).

[ Voor 62% gewijzigd door -MD- op 15-01-2024 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-05 09:17
Broodro0ster schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:43:
[...]
Moet wel zeggen dat de inschatting van de Tesla navigatie altijd wel vrij nauwkeurig is. Toen ik vrijdag vertrok op doorreis, gaf hij aan dat we zouden aankomen met 49%. Het was koud en ik reed vlot en toen werd het 42% geloof ik toen we een kwartier aan het rijden waren. Een kwartier later doen ik constant 120kmh deed, werd het terug 44% en uiteindelijk met 48% aangekomen.
Inschatting is best wel nauwkeurig maar vaak ook iets te zenuwachtig heb ik het gevoel. Als je een inhaalactie ofzo maakt waarbij je het gaspedaal goed intrapt dan gaat ie gelijk er vanuit dat je de hele rit zo gaat rijden.
Vandaag ook, bij vertek gaf ie aan dat ik met 20% bij SuC zou zijn maar na een (oke ik geef toe) agressieve manoeuvre waarbij ik de asociale BMW rijder moest laten weten dat hij tegen mijn tesla geen kans maakt gaf ie 15 % aan. Uiteindelijk aangekomen op de bestemming met 20% :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-05 00:03
Armo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 02:50:
[...]

Inschatting is best wel nauwkeurig maar vaak ook iets te zenuwachtig heb ik het gevoel. Als je een inhaalactie ofzo maakt waarbij je het gaspedaal goed intrapt dan gaat ie gelijk er vanuit dat je de hele rit zo gaat rijden.
Vandaag ook, bij vertek gaf ie aan dat ik met 20% bij SuC zou zijn maar na een (oke ik geef toe) agressieve manoeuvre waarbij ik de asociale BMW rijder moest laten weten dat hij tegen mijn tesla geen kans maakt gaf ie 15 % aan. Uiteindelijk aangekomen op de bestemming met 20% :)
Ja die BMW's van tegenwoordig kennen hun plaats niet meer in de ranglijst 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-04 15:27
Onze Y krijgt morgen winterbanden bij de kwikfit...geen idee of je een voorkeur kan opgeven...
Maar als dat wel kan...welk merk heeft dan de voorkeur....of eeeh welke juist niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-05 16:38
Afgelopen vrijdag winterbanden laten zetten op mijn nieuwe M3 Ultra Red. Ging verrassend snel bij Profile (half uurtje wachten tegenover altijd minstens 1,5 uur bij Volkswagen met m'n vorige auto). Ik heb nu Hankook banden erop en merk wel dat ze wat luidruchtiger zijn dan de Michelin zomerbanden. Weet niet of dat normaal is. In ieder geval blij dat ik nu winterbanden heb met dit weer, het was vorige week al glad genoeg op de zomerbanden.

Vanochtend op mijn rit naar werk kwam ik erachter dat ze bij Van Der Valk Heerlen nu 8 Tesla chargers hebben, kennelijk al een maand zo maar is me nog niet eerder opgevallen. Dus zeer verrast daarmee want de dichtstbijzijnde Tesla charger was eerst altijd een half uur rijden en nu nog geen 5 minuten.

[ Voor 8% gewijzigd door Simone96 op 15-01-2024 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Simone96 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:12:
Ik heb nu Hankook banden erop en merk wel dat ze wat luidruchtiger zijn dan de Michelin zomerbanden. Weet niet of dat normaal is.
Ja, zowat alle winterbanden zijn luider dan zomerbanden door het anders gevormde profiel dat erop zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wwwmarcel schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:55:
Onze Y krijgt morgen winterbanden bij de kwikfit...geen idee of je een voorkeur kan opgeven...
Maar als dat wel kan...welk merk heeft dan de voorkeur....of eeeh welke juist niet ?
Mijn voorkeur ligt bij Goodyear of Conti, maar met een goed A-merk doe je niks verkeerd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:53

hmr

Ondanks mijn privacy klepje op de camera geen last van rare onderbrekingen etc bij de autopilot tot op heden!

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 19:41
Iemand ervaring met Neerlandse autoverzekering? Zag dat deze momenteel veruit het goedkoopste is voor een Model 3 RWD. Zit nu bij Promovendum maar ben toch eens aan het kijken om mijn verzekeringen om te zetten als ik naar de tarieven kijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hHyJGESBTjev_IIv4-jzQ4gNHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LiNiZuE4hQH8J9DabG6mzWiu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door EvolutionX op 15-01-2024 09:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:57
-MD- schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:51:
Ik mikte altijd op 1% met aanhanger in het buitenland waar je 130 mag rijden. Ideaal om gewoon de snelheid aan te houden waarmee je met 1% aan gaat komen bij een SuC...

Mikte... Omdat, zo bleek, het een aanslag bleek op de gemoedsrust van mijn vrouw. Gelukkig vind ze 5% wel acceptabel. :D

[Afbeelding]

Zonder aanhanger heb ik dat probleem niet, dan is mijn blaas of de behoefte aan koffie al de reden om te stoppen.

Edit:
Maar ik heb ook nog totaal geen laadstress gehad, nog nooit hoeven wachten en meestal hoef ik niet af te koppelen omdat er zo veel stalls vrij zijn. Dan heb je ook het vertrouwen dat je toch wel kunt laden. Sta dan een bakkie koffie en een broodje weg te werken met dit als uitzicht:

[Afbeelding]

Edit2:
Okay, omdat ik toch bezig ben nog een paar plaatjes dan. Soms wel afkoppelen omdat het wat drukker is, je niemand tot last wilt zijn en de wagen uit het zicht is omdat je even een winkelcentrum in gaat:
[Afbeelding]

En soms ben je gewoon echt de enige en dan durf ik wel even een boodschapje te doen zonder af te koppelen (tussendoor voor de zekerheid toch even gekeken via de camera of er al wat was bijgekomen):
[Afbeelding]

Mijn ervaring is echt dat je uitstekend met je rijgedrag kunt bepalen met welk percentage je ergens aan gaat komen. Je moet uiteraard niet verkeerd rijden of een afslag missen. Maar ja, als je dan ergens onbekend bent dan kun je er ook nog voor kiezen om toch die 10% aan te houden (wat natuurlijk ook helemaal prima is).
Heb je toevallig verbruikscijfers met de vouwwagen erachter? En misschien ook met een vergelijk zonder aanhanger? Ik ben ik erg benieuwd naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambroz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-01 13:39
Is er al een verwachte datum voor de MY facelift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:33
ambroz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:01:
Behalve ergens mid dit jaar, misschien, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Laatst online: 04-05 22:22
Ik dacht al dat de achterruitverwarming kapot was, en met deze sneeuw is het wel duidelijk. Ik heb de auto 30 minuten laten voorverwarmen, en de voorruit was helemaal schoon, maar aan de achterruit veranderde niks. Ook na een half uur rijden met de achterruitverwarming aan, kon ik nog steeds niet door de achterruit kijken.

Andere met hetzelfde probleem?

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
Bij de M3 waren er veel gecamoufleerde testauto’s te zien en het duurde nog een tijdje voordat ze echt geleverd werden. Van de Y heb ik ook nog geen foto’s of filmpjes voorbij zien komen. Misschien zijn ze nog niet zover, of houden ze het extra geheimzinnig dit keer. :P

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:36
ElonDusk schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:13:
Ik dacht al dat de achterruitverwarming kapot was, en met deze sneeuw is het wel duidelijk. Ik heb de auto 30 minuten laten voorverwarmen, en de voorruit was helemaal schoon, maar aan de achterruit veranderde niks. Ook na een half uur rijden met de achterruitverwarming aan, kon ik nog steeds niet door de achterruit kijken.

wie gebruikt er tegenwoordig nog een achterruit om doorheen te kijken?
je hebt toch 2 spiegels als er een caravan achter hangt kan je ook niks zien.

Ik heb mijzelf eraan gewent om de achterruit te negeren (dus binnenspiegel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
SpikeHome schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:16:
[...]

Ik gebruik het ook amper, maar het viel mij wel op :P

Model 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:42
[...]

Omdat als een auto smaller is en achter je rijd je deze 100x beter ziet door je achteruitkijk spiegel dan door je buitenspiegels.
Die keren dat je een caravan trekt is het zo, maar anders is hij toch wel degelijk rete handig. (En zo word het je ook aangeleerd, nog steeds - binnenspiegel, buitenspiegel, schouder).

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 15-01-2024 10:23 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:16
[...]

Wat is dit nou voor antwoord? Ik vroeg zelf bijv. in het Samsung telefoon topic of mensen ook last hadden van die bug die ik heb in de app. Kreeg ik antwoorden als: 'koop dan ook een echte auto' en meer in die trant. 7(8)7

Dat zijn toch geen antwoorden waar je mensen mee helpt? Blijkbaar is de functie die zijn auto heeft kapot, dat zal dan gemaakt moeten worden.

Geen problemen mee, hij verwarmd zeker de achterruit dus ik gok dat je een service moet inschieten.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:22:
[...]
(En zo word het je ook aangeleerd, nog steeds - binnenspiegel, buitenspiegel, schouder).
Ik moet wel zeggen dat ik met het rijden in een Tesla dat snel afgeleerd heb. Buitenspiegel, even kijken op je scherm of er niemand in je dode hoe zit en gas erop is het tegenwoordig. Die binnenspiegel is eigenlijk nutteloos, je ziet bijna niets door dat achterraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:47
EvolutionX schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:27:
Iemand ervaring met Neerlandse autoverzekering? Zag dat deze momenteel veruit het goedkoopste is voor een Model 3 RWD. Zit nu bij Promovendum maar ben toch eens aan het kijken om mijn verzekeringen om te zetten als ik naar de tarieven kijk.

[Afbeelding]
Ik ben hier ook benieuwd naar. Ik zag in een ander forum dat dit een nieuwe verzekering is, maar ik vind het dus wel lastig om te zeggen of het een goede verzekeraar is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 16:46
Wil je er op wachten? Ga dan maar uit van ergens in 2025.
Er kan nogal doorlooptijd zitten tussen de presentatie van de eerste nieuwe MY en de feitelijke beschikbaarheid voor levering in EU\NL

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
wwwmarcel schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:55:
Privé of lease ?
Bij privé heb je uiteraard zelf wat te zeggen, bij Lease niet (of minder), maar als de boel al geregeld is, heb je morgen denk ik weinig te kiezen, dan zullen er vast al banden naar de vestiging gestuurd zijn en heb je het daarmee te doen
Simone96 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:12:
Afgelopen vrijdag winterbanden laten zetten op mijn nieuwe M3 Ultra Red. Ging verrassend snel bij Profile (half uurtje wachten tegenover altijd minstens 1,5 uur bij Volkswagen met m'n vorige auto).
Hier dezelfde ervaring, (maar kan kwik-fit), die bandenboeren doen dit echt een stuk sneller dan de dealer. Moest voorheen ook naar de dealer, daar duurde het minstens een uur, bij een bandenboer grofweg de helft.
.

[ Voor 32% gewijzigd door ZeRoC00L op 15-01-2024 10:56 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-04 18:35
-MD- schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:51:

[Afbeelding]

Edit:

[Afbeelding]

Edit2:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook mijn ervaring dat het goed nauwkeurig is dat je idd kan spelen of je eerder of later wil laden. Wel een belangrijke tip van mij: niet de boel updaten net voor je vakantie/ roadtrip.
Een keer een slechte update gedaan waardoor de geschatte % bij aankomst niet meer zo nauwkeurig is..... En dat deed ik natuurlijk 2 dagen voor zomervakantie. Dom. Maar goed, de update daarna fixed de boel weer.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miguelvandaele
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-04 21:48
Ik kom zonet van de Tesla dealer (Vlaanderen). In de toonzaal stond de nieuwe Model3 naast de huidige Model Y. De verkoper vertelde me dat de nieuwe Model 3 voorzien om bidirectioneel te laden, de huidige Model Y is er niet op voorzien. Hij zei dat de volgende Model Y er wel op voorzien zal zijn. Hij wist ook nog te vertellen dat deze nieuwe auto's bidirectioneel zullen kunnen laden via de Tesla thuisbatterij, waardoor er geen dure bidirectionele laadpaal nodig is.
Heb ik mij nu een hoop onzin laten vertellen, want voor zover ik weet, zijn de verkopers bij Tesla zelf niet op de hoogte van wat hun bedrijf binnenkort presenteert. Heb ik mij iets laten aanpraten om te verkopen, of zit er wel wat in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Onzin. De hardware van de boordlader kan nog niet bidirectioneel laden. Laat hem anders maar een officieel statement van Tesla tonen dat dat wel zo is.
De houding van Musk is ook dat het niet zo nodig is, dat het niet zo vaak gebruikt wordt en Tesla heeft hun eigen powerwall waar het mee concurreert.

Er is vorig jaar wel gezegd dat het in 2025 zou komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 15-01-2024 11:38 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:33
miguelvandaele schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:28:
Ik kom zonet van de Tesla dealer (Vlaanderen). In de toonzaal stond de nieuwe Model3 naast de huidige Model Y. De verkoper vertelde me dat de nieuwe Model 3 voorzien om bidirectioneel te laden, de huidige Model Y is er niet op voorzien. Hij zei dat de volgende Model Y er wel op voorzien zal zijn. Hij wist ook nog te vertellen dat deze nieuwe auto's bidirectioneel zullen kunnen laden via de Tesla thuisbatterij, waardoor er geen dure bidirectionele laadpaal nodig is.
Heb ik mij nu een hoop onzin laten vertellen, want voor zover ik weet, zijn de verkopers bij Tesla zelf niet op de hoogte van wat hun bedrijf binnenkort presenteert. Heb ik mij iets laten aanpraten om te verkopen, of zit er wel wat in?
Dat zou ik ze vooral zwart op wit laten zetten voordat je hem aanschaft, dan heb je over een tijdje een mooie zaak om wat geld van je aankoop terug te krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:36:
Onzin. De hardware van de boordlader kan nog niet bidirectioneel laden. Laat hem anders maar een officieel statement van Tesla tonen dat dat wel zo is.
De houding van Musk is ook dat het niet zo nodig is, dat het niet zo vaak gebruikt wordt en Tesla heeft hun eigen powerwall waar het mee concurreert.

Er is vorig jaar wel gezegd dat het in 2025 zou komen.
De Cybertruck kan het wel, dus de algemene opmerking over Musk en Tesla klopt in elk geval niet.

Vwb de Model 3 is er helemaal niets over gecommuniceerd, dus ik zou ervan uit gaan dat die het niet kan. Maar goed, de vertegenwoordiger had het over 'voorbereid', dus dat impliceert een toekomstige unlock via een update.

Het blijft wel curieus dat zo'n vertegenwoordiger zoiets zou zeggen als er geen basis voor zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:27:
[...]

Ik moet wel zeggen dat ik met het rijden in een Tesla dat snel afgeleerd heb. Buitenspiegel, even kijken op je scherm of er niemand in je dode hoe zit en gas erop is het tegenwoordig. Die binnenspiegel is eigenlijk nutteloos, je ziet bijna niets door dat achterraam.
Jij hebt een Y denk ik? In de 3 zie je net even wat meer door de achterruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broodro0ster schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:43:
[...]

Zoveel vertrouwen heb ik er nog niet in. Dit is pas de 2e keer dat ik moest superchargen en heb de auto een half jaar. Altijd schrik dat de locatie niet zou werken of volzet zou zijn zodat ik nog genoeg accu over heb voor het volgende laadstation. Bij Tesla zijn er altijd wel genoeg werkende en vrije stalls volgens mij, maar in België zijn er niet zoveel superchargers. 18 over heel het land.
Bij al mijn andere ritten kan ik gewoon van thuis uit met een volle accu vertrekken en zonder problemen terug keren. Moet wel zeggen dat de inschatting van de Tesla navigatie altijd wel vrij nauwkeurig is. Toen ik vrijdag vertrok op doorreis, gaf hij aan dat we zouden aankomen met 49%. Het was koud en ik reed vlot en toen werd het 42% geloof ik toen we een kwartier aan het rijden waren. Een kwartier later doen ik constant 120kmh deed, werd het terug 44% en uiteindelijk met 48% aangekomen.
Als je aan het rijden bent heb je nog veel mogelijkheden om het bereik te verlengen. Als het percentage bij aankomst te laag dreigt te worden krijg je een melding dat je de snelheid tot 120 of 100 km/h moet beperken. Als je dat niet doet gaat hij op een zeker moment herberekenen.

Jammer inderdaad dat er maar zo weinig Supercharger sites zijn in België. Ook niet allemaal even handig gelegen.

Ik gebruik tot nu toe wel alleen superchargers, want ik heb nog een flink tegoed. Ook zijn er veel meer palen per locatie. Vooralsnog geen andere netwerken nodig gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 05-05 11:28

Jaren geleden gehad.
In de eerste winter 2019/2020 een barst in de achterruit ivm teveel spanning wat bij temperatuurswissellingen tot uiting kwam.
De nieuwe ruit bleek 3 of 4 kapotte 'streepjes' te hebben, die is toen ook vervangen.

Sindsdien doet hij het :) .

Vanochtend de auto op standje 'oven' voorverwarmt en met 10 minuten was de achterruit op de lijnen al sneeuwvrij (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

bilgy_no1 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:47:
[...]

Als je aan het rijden bent heb je nog veel mogelijkheden om het bereik te verlengen. Als het percentage bij aankomst te laag dreigt te worden krijg je een melding dat je de snelheid tot 120 of 100 km/h moet beperken. Als je dat niet doet gaat hij op een zeker moment herberekenen.

Jammer inderdaad dat er maar zo weinig Supercharger sites zijn in België. Ook niet allemaal even handig gelegen.

Ik gebruik tot nu toe wel alleen superchargers, want ik heb nog een flink tegoed. Ook zijn er veel meer palen per locatie. Vooralsnog geen andere netwerken nodig gehad.
Enig idee hoe dat tegenwoordig in Frankrijk zit, daar lijken de palen wel toe te nemen, maar voor een vakantie moet ik nog wel goed gaan uitpluizen of er ergens bij het huisje een SC zit? Ik had nu een leuke adresje, maar daar zitten de snelladers allemaal op minimaal een uur rijden.
Of toch maar de Granny lader erbij pakken in de hoop dat het bij het huisje kan :P :X

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asbes
  • Laatst online: 05-05 21:25

Ik heb vandaag precies hetzelfde. Half uurtje op ontdooien gezet melding dat temp. 25 graden was bereikt. In de auto alle sneeuw weg behalve. Achteruit. In het scherm staat deze wel aan.

Ook hebben we blijkbaar ruitenwissers verwarming? Niet eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 19:41
Puntje-NL schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Ik ben hier ook benieuwd naar. Ik zag in een ander forum dat dit een nieuwe verzekering is, maar ik vind het dus wel lastig om te zeggen of het een goede verzekeraar is..
We gaan het zien, heb zojuist mijn verzekering overgezet. Vind het toch niet zo'n fijn idee dat het panoramadak niet verzekerd is bij Promovendum...., Bij Neerleendse kan ik zo geen uitsluiting vinden hiervan. Edit is bij Neerlandse gewoon verzekerd:" Herstel of vervanging van een ruit door breuk, scheuren of beschadiging van een ruit. Het herstel of vervanging van een ruit van het panoramadak is bij breuk of beschadiging ook verzekerd".

[ Voor 19% gewijzigd door EvolutionX op 15-01-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 19:43
ChUcKiE schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Enig idee hoe dat tegenwoordig in Frankrijk zit, daar lijken de palen wel toe te nemen,
Langs de snelwegen echt overal palen bij tankstations, Superchargers vaak wel even 3 min van de snelweg af (vaak bij grote winkelcentra).

Buiten de snelwegen om is het vaak nog wel even zoeken, zelf had ik m bij de laatste snellader volgegooid en daar kon ik de twee weken wel mee doen, de dag voor we terugreden even boodschappen gedaan 2 dorpjes verder waar een 100kw lader stond, geneog om op de terugweg een heel eind tot de snelweg te komen.

kleinere laadpalen met 11kw zijn wel in centrumpjes te vinden, maar dat zet geen zoden aan de dijk. 50kw's waren in onze omgeving vaak kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans96
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-02 21:55
EvolutionX schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:18:
[...]

We gaan het zien, heb zojuist mijn verzekering overgezet. Vind het toch niet zo'n fijn idee dat het panoramadak niet verzekerd is bij Promovendum...., Bij Neerleendse kan ik zo geen uitsluiting vinden hiervan. Edit is bij Neerlandse gewoon verzekerd:" Herstel of vervanging van een ruit door breuk, scheuren of beschadiging van een ruit. Het herstel of vervanging van een ruit van het panoramadak is bij breuk of beschadiging ook verzekerd".
Bij de All Risk verzekering van Promovendum is het panoramadak wel mee verzekerd. Echter in de polisvoorwaarden staat:
Let op: autoruitschade als gevolg van het volgende heeft wel gevolgen voor je bonus-malus en het aantal
schadevrije jaren:
• Vandalisme, aanrijding, botsing, omslaan, van de weg raken of in het water komen.
• Schade aan een panorama dak of dakraam van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:39
Bjorn is lekker aan het mopperen in zijn Highland tests...

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:44
winwiz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:50:
Waarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zag bij zijn Plaid wintercampingtest even voorbijkomen dat hij direkt meldingen kreeg over op de weg letten. Nu weet ik niet hoe hij aan het filmen is, maar hij zei dat hij op de weg aan het letten was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Pierz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:45:
[...]

Jij hebt een Y denk ik? In de 3 zie je net even wat meer door de achterruit.
Nee een 3. Ik vind die ruit al minimaal om door te kijken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:00:
[...]

Nee een 3. Ik vind die ruit al minimaal om door te kijken :o
Bij de Y is hij nog een stuk krapper ;)

(En donkerder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
EvolutionX schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:27:

[Afbeelding]
Is dit via autoverzekering.nl? Welke beveiligingsklasse heb je opgegeven?

Als ik daar mijn gegevens invoer komt Neerlandse niet eens in de resultaten (all risk).

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 15-01-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:58

MazeWing

The plot thickens...

ZeRoC00L schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Privé of lease ?
Bij privé heb je uiteraard zelf wat te zeggen, bij Lease niet (of minder), maar als de boel al geregeld is, heb je morgen denk ik weinig te kiezen, dan zullen er vast al banden naar de vestiging gestuurd zijn en heb je het daarmee te doen
Ik heb mijn Model Y via JustLease en de bandenwissel gaat via Euromaster. Heb gekozen voor All-season banden en het is een A-merk, zonder een specifieke eis dat het band X of Y moet zijn. Het is met de bandenmaat 255/45/R19 een ramp qua voorraad dus rij al weken op de zomerband. Komende donderdag komen er Vredestein Quatrac EV op. Ben benieuwd...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:13
winwiz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:50:
Ik denk dat hij doelt op dit filmpje: YouTube: Tesla Model 3 LR Highland range test

Erg vermakelijk 8)7

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04 08:49

xos

Over behoorlijk wat uiteenlopende zaken;

- bediening van de knoppen op het stuur, lijken soms niet goed te functioneren/werken
- grootlicht tijdens AP
- waarschuwing om op de weg te letten terwijl hij op de weg zegt te letten
- beslagen voorruit
- matig geluidssysteem

Blijft toch opvallend hoe uiteenlopend de reviews en ervaringen zijn over Tesla producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
bilgy_no1 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:43:
[...]

De Cybertruck kan het wel, dus de algemene opmerking over Musk en Tesla klopt in elk geval niet.

Vwb de Model 3 is er helemaal niets over gecommuniceerd, dus ik zou ervan uit gaan dat die het niet kan. Maar goed, de vertegenwoordiger had het over 'voorbereid', dus dat impliceert een toekomstige unlock via een update.

Het blijft wel curieus dat zo'n vertegenwoordiger zoiets zou zeggen als er geen basis voor zou zijn...
offtopic:
Volgens mij klopt de algemene opmerking over Musk toch wel redelijk. Elon vind het allemaal niet zo nodig:

"I don’t think very many people are going to use bidirectional charging, unless you have a Powerwall, because if you unplug your car, your house goes dark and this is extremely inconvenient"

https://cleantechnica.com...ctional-charging-by-2025/

Maar de kans dat het stiekem in de M3 is gestopt EN niemand het heeft gevoden lijkt me heel sterk @miguelvandaele. Alles voor de sales!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karsvdtuin
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-04 10:45
Asbes schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Ook hebben we blijkbaar ruitenwissers verwarming? Niet eerder gezien.
Nou daar zeg je wat.

Hebben we daadwerkelijk ruitenwisser verwarming? En als het dat niet letterlijk is wat is het dan wel?
En als het antwoord op die vraag dan weer is; het is een soort defrost functie die met warme lucht van binnenuit wordt geregeld.. wat is dan het verschil met de functie om de ruit te defoggen? Minder hard blazen en juist warmer blazen?

Kan er op google nog weinig over vinden. Iemand die dit weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:16

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

karsvdtuin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:42:
[...]

Nou daar zeg je wat.

Hebben we daadwerkelijk ruitenwisser verwarming? En als het dat niet letterlijk is wat is het dan wel?
En als het antwoord op die vraag dan weer is; het is een soort defrost functie die met warme lucht van binnenuit wordt geregeld.. wat is dan het verschil met de functie om de ruit te defoggen? Minder hard blazen en juist warmer blazen?

Kan er op google nog weinig over vinden. Iemand die dit weet?
Volgens mij zit bij mijn model 3 2022 er een draadje op de voorruit waar de ruitenwisser bovenop zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JohanB schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:23:
[...]

offtopic:
"I don’t think very many people are going to use bidirectional charging, unless you have a Powerwall, because if you unplug your car, your house goes dark and this is extremely inconvenient"
Helaas geeft dat wel aan dat hij niet begrijpt waar het voor gebruikt wordt. Hoezo zou mijn huis donker gaan als ik de auto zou unpluggen? Dat is misschien als je off-grid gaat, maar de usecase hier is juist om overdag te laden en dat te gebruiken om 's nachts precies zoveel terug te leveren dat je huis erop draait, en je dus eventuele fossiele opwek in de nacht niet meer nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-04 15:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Is dit via autoverzekering.nl? Welke beveiligingsklasse heb je opgegeven?

Als ik daar mijn gegevens invoer komt Neerlandse niet eens in de resultaten (all risk).
Die prijzen kunnen geen all risk zijn, moet WA+ zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Die prijzen kunnen geen all risk zijn, moet WA+ zijn.
Kan prima. Ik betaal 575 Allrisk per jaar voor een M3LR 2019. Eigen risico 500, 19 schadevrije jaren.

Via InsuremyTesla, zie https://www.tesla.com/nl_nl/support/insuremytesla
Wel via Victor en Marsh, ik zie nu andere namen op die site staan :?

[ Voor 20% gewijzigd door Wolly op 15-01-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:34

Mijn achterruit (MY) was wel redelijk schoon toen ik 'm vanochtend had voor laten verwarmen, dus geen problemen hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3234dmtr
  • Laatst online: 27-04 18:33
Psycho_Mantis schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Volgens mij zit bij mijn model 3 2022 er een draadje op de voorruit waar de ruitenwisser bovenop zit.
Bij koud weer/vorst wordt er aangeraden om de wissers in de servicestand te parkeren. Bij het voorverwarmen of ontdooien wordt de voorruit verwarmd en op deze manier de wissers ook. Ruitensproeier vloeistof kan schijnbaar wel worden verwarmd, heb van het weekend een symbool gespot op het scherm wat me nog niet eerder was opgevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
3234dmtr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:11:
[...]

Bij koud weer/vorst wordt er aangeraden om de wissers in de servicestand te parkeren. Bij het voorverwarmen of ontdooien wordt de voorruit verwarmd en op deze manier de wissers ook. Ruitensproeier vloeistof kan schijnbaar wel worden verwarmd, heb van het weekend een symbool gespot op het scherm wat me nog niet eerder was opgevallen.
Die service stand is bij de nieuwere versies met verwarmde wissers niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-05 15:14
MazeWing schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:05:
[...]

Ik heb mijn Model Y via JustLease en de bandenwissel gaat via Euromaster. Heb gekozen voor All-season banden en het is een A-merk, zonder een specifieke eis dat het band X of Y moet zijn. Het is met de bandenmaat 255/45/R19 een ramp qua voorraad dus rij al weken op de zomerband. Komende donderdag komen er Vredestein Quatrac EV op. Ben benieuwd...
Hier liggen de Quatrac Pro EV er net onder. Ik moet zeggen dat ze veel stiller zijn dan ik had verwacht, dus tot nu toe tevreden na een stuk getest op 130 km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3234dmtr
  • Laatst online: 27-04 18:33
Pierz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:13:
[...]

Die service stand is bij de nieuwere versies met verwarmde wissers niet meer nodig.
Ah, duidelijk. Auto is van oktober '23, ontwikkelingen gaan snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:02:
[...]

Kan prima. Ik betaal 575 Allrisk per jaar voor een M3LR 2019. Eigen risico 500, 19 schadevrije jaren.

Via InsuremyTesla, zie https://www.tesla.com/nl_nl/support/insuremytesla
Wel via Victor en Marsh, ik zie nu andere namen op die site staan :?
Snap ik niets van. Als ik mijn M3, december 2019, 20 schadevrije jaren, geen claims, geen autoverzekering opgezegd, leeftijd 51 jaar, 20.000 km, geen bestuurder < 25 jaar invul krijg ik € 90,41/maand met € 500 eigen risico. En ik woon in een dorp in Limburg, lijkt me geen echt risicogebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Snap ik niets van. Als ik mijn M3, december 2019, 20 schadevrije jaren, geen claims, geen autoverzekering opgezegd, leeftijd 51 jaar, 20.000 km, geen bestuurder < 25 jaar invul krijg ik € 90,41/maand met € 500 eigen risico. En ik woon in een dorp in Limburg, lijkt me geen echt risicogebied.
Bijzonder. Hier ook 20.000 km en bonus/malus staat nu op 65% (trede 19). Hartje Randstad ook nog eens.

Wel zakelijk verzekerd, misschien dat die BTW component die ze dan niet uitkeren het verschil maakt?

Daarnaast is 90 euro per maand wel erg hoog , lijkt mij niet dat dat een gemiddeld bedrag is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Daarnaast is 90 euro per maand wel erg hoog , lijkt mij niet dat dat een gemiddeld bedrag is :X
Nee, dat is wat ik normaal aan quotes krijg, ook bij andere maatschappijen.
Heb eens opgezocht, Friesland schijnt de goedkoopste regio te zijn, maar dan nog krijg ik € 72/maand.
In Amsterdam € 114.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterK123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-01 17:08
Ik heb nu een offerte opgevraagd (private lease) voor een Tesla M3 SR+ RWD uit bouwjaar 2020. Deze is als volgt omschreven in de offerte: 'Tesla Model 3 306pk Elektrisch 4drs (segment C)'.

Kunnen jullie hieruit opmaken dat dit model de warmtepomp heeft, elektronische trunk, matrix koplampen etc?

Ik vraag het ook even bij de lease maatschappij op maar wellicht zien jullie het gelijk al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-04 21:57
Via AON: €73 per maand, 13 schadevrije jaren (trede 20), inclusief rechtsbijstand, pechhulp Europa, inzittenden verzekering. Eigen risico is €150, max. 20.000 km/jaar. Zoetermeer, 69 jaar.

Waarschijnlijk gaan ze er van uit dat ik gezien mijn leeftijd niet sneller als 80 rijd :)

[ Voor 24% gewijzigd door Ynnoz op 15-01-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
PieterK123 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:30:
Ik heb nu een offerte opgevraagd (private lease) voor een Tesla M3 SR+ RWD uit bouwjaar 2020. Deze is als volgt omschreven in de offerte: 'Tesla Model 3 306pk Elektrisch 4drs (segment C)'.

Kunnen jullie hieruit opmaken dat dit model de warmtepomp heeft, elektronische trunk, matrix koplampen etc?

Ik vraag het ook even bij de lease maatschappij op maar wellicht zien jullie het gelijk al...
Ja, en het antwoord is nee. De facelift met warmtepomp, elektrische achterklep et cetera is van 2021. Je kan dat aan de buitenkant goed zien door de zwarte accenten (handgrepen, raamstijlen) i.p.v. chroom. Ik heb die facelift (LFP) en die is van tweede helft 2021.

Update: deze site weergeeft alle wijzigingen over de jaren en volgens mij kloppen die ook aardig: https://teslavie.eu/nl/te...changes-and-updates-list/.

[ Voor 9% gewijzigd door BigSmurf op 15-01-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterK123
BigSmurf schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:38:
[...]
Ja, en het antwoord is nee. De facelift met warmtepomp, elektrische achterklep et cetera is van 2021. Je kan dat aan de buitenkant goed zien door de zwarte accenten (handgrepen, raamstijlen) i.p.v. chroom. Ik heb die facelift (LFP) en die is van tweede helft 2021.

Update: deze site weergeeft alle wijzigingen over de jaren en volgens mij kloppen die ook aardig: https://teslavie.eu/nl/te...changes-and-updates-list/.
Ok dank. Ik lees namelijk op verschillende plekken in dit draadje dat de eind 2020-versie de warmtepomp heeft (of heb je het bij die lichting dan over bouwjaar 2021?).

Zie hieronder:
SirLct schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:22:
[...]

De facelift begin al vanaf eind 2020. Dwz: warmtepomp, matrix koplamp, elektrische trunk, zwarte raamlijsten.
De interieur is wel verschillen, de eerste facelift modellen hebben nog de oude interieur (deurpanel)
SirLct schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:43:
[...]

Ik zou wel eentje nemen met warmtepomp, elec trunk, matrix koplamp. Vanaf eind 2020 zeg maar.
Vind ik toch echt een stuk beter. En de warmtepomp is wel handig omdat de P modellen niet de zuinigste is natuurlijk.

Verder heb ik nu 80dkm en geen reparatie gehad buiten garantie dingen (gps unit ooit stuk gegaan en vervangen). Voor de rest, tjah, interieur filter, ruitenwisser, dat soort dingen. Ik heb ook nog de originele draagarmen (hoorde vaak dat dit een kwaaltje is, dat ie gaan kraken/ bijgeluiden maken?) maar bij mij geen last van. Banden is wel echt een dingetje. Het is omdat het een leaseauto is dat het voor mij niet zo heel veel uitmaken. Maar ik rij dus rond 1 seizoen mee met de zomerbanden en 1.5 seizoen met de winterbanden. Dat zijn forse bedragen als je prive rijdt (Ik rij wel 40dkm per jaar).
Als ik zelf een M3P prive zou rijden dan overweeg ik sterk om naar 19 of zelfs 18 inch te gaan.
Scheelt hele boel in bandenkosten.
Wat jullie betreft een groot gemis (i.e. geen warmtepomp)? Ik zal ook draadje hierop nalezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:37
Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Bijzonder. Hier ook 20.000 km en bonus/malus staat nu op 65% (trede 19). Hartje Randstad ook nog eens.

Wel zakelijk verzekerd, misschien dat die BTW component die ze dan niet uitkeren het verschil maakt?

Ik zit bij promovendum (eerst bij marsh/securymtesla) Daar ook in trede 19 maar 75%, randstad 20K km
€725 per jaar incl inzittenden eingerisico €0,-
Marsh voorheen was rond de €1000 per jaar (in trede18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Ik weet niet beter dan dat de eerste modeljaar 2021 M3's daadwerkelijk pas zijn uitgeleverd in 2021, maar misschien heb ik het fout en kan dat ook nog december 2020 zijn.

Warmtepomp is echt wel een groot verschil: zoek even de filmpjes op van Bjorn en er zijn zat websites die de praktijk actieradius van de verschillende typen weergeven. Kwaliteit van de gehele auto is ook wel daadwerkelijk hoger, denk aan panel gaps, piepjes en kraakjes in het interieur. Elektrische achterklep is handig, maar geen must natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterK123
BigSmurf schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:48:
Ik weet niet beter dan dat de eerste modeljaar 2021 M3's daadwerkelijk pas zijn uitgeleverd in 2021, maar misschien heb ik het fout en kan dat ook nog december 2020 zijn.

Warmtepomp is echt wel een groot verschil: zoek even de filmpjes op van Bjorn en er zijn zat websites die de praktijk actieradius van de verschillende typen weergeven. Kwaliteit van de gehele auto is ook wel daadwerkelijk hoger, denk aan panel gaps, piepjes en kraakjes in het interieur. Elektrische achterklep is handig, maar geen must natuurlijk.
Top - dank! Ik ga de videos bekijken.

Vrees alleen dat we nog wel even moeten wachten voordat de 2021 versie uit de lease loopt en occasions kunnen worden geleased. Denk dat ik toch gewoon voor de 2020 versie ga - lijkt me al heel gaaf om überhaupt een Tesla te gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:44
BigSmurf schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:38:
[...]
Ik heb november 2020 (geen idee wanneer die dan geproduceerd is) en daar zit warmtepomp, elektrische klep en zware raamlijsten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
3234dmtr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:18:
[...]

Ah, duidelijk. Auto is van oktober '23, ontwikkelingen gaan snel!
Onze Y van december 2022 heeft het ook al, maar misschien dat het bij de 3 anders is.
this schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:57:
[...]

Ik heb november 2020 (geen idee wanneer die dan geproduceerd is) en daar zit warmtepomp, elektrische klep en zware raamlijsten op.
Onze 3 van eind sept 2020 heeft nog geen warmtepomp, dus dan is er nog maar een klein onzekerheids window ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Pierz op 15-01-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldfje
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
jheerink14 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:48:
[...]

Ik zit bij promovendum (eerst bij marsh/securymtesla) Daar ook in trede 19 maar 75%, randstad 20K km
€725 per jaar incl inzittenden eingerisico €0,-
Marsh voorheen was rond de €1000 per jaar (in trede18)
Dat is wel heel goedkoop, maar 0,- eigen risico is toch alleen bij "samenwerkende herstelbedrijven"? Anders is dat 500,-
( Of ze moeten samenwerken met Tesla ).
Pagina: 1 ... 222 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: