Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 216 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.532 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomason
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:33
Klopt maar we noemen de M3 LR ook de long range, terwijl we die dan eigenlijk M3 Dual Motor All-Wheel Drive moeten noemen haha. Qua model naam heb je de Model 3 en de Model 3 Long Range en qua vorm van aandrijving de Achterwielaandrijving en Dual Motor All-Wheel drive. Valt me nu trouwens ook pas op dat de ene in het Nederlands is en de andere Engels, zal wel mooier klinken.

Gaat nergens over eigenlijk :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soNP-4bFg7fZf73lgDMh6tcaRJ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uhdTV4ynKYzWUZkTUbcCtfHI.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-09 19:32
MazeWing schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Kun je eens een foto van de zijkant sturen. Ik zie namelijk met enige regelmaat wieldoppen op fora voorbij komen die behoorlijk ver uitsteken van de velg zelf. Dit ziet er dan best wel lelijk uit.
Deze velgdoppen zitten wel echt super strak tegen de velg aan. De reden dat je nu zo van de zijkant af de velg zelf kunt zien is omdat deze winterbanden wat 'ronder' om de velg zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29eZ-hot3WHSgcovpyaTOz6SHiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UoRL7UWYu6XQXO0zAI4S2q3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MM6TDe-8Ir9eopoAsvEHv2NASTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZVNX6S3cG7lcuogJlUrkDhk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 14:21
daemonix schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Athlon deed het toevoegen hier binnen 24 uur. Jij hebt toch zeggenschap over de auto en niet de leasemaatschappij? Bij een ICE krijg je toch ook 2 sleutels?

Gebruik als argument dat je 2 profielen voor Spotify wilt.
Dat is geen argument. De Spotify logins zijn gekoppeld aan het userprofile in de auto en daarvan kan je er gewoon eentje maken in de auto zelf.

Wat is eigenlijk het voordeel van een apart Tesla account in de mobiele app?

PSN: Sluuz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09 23:11
Thomason schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Klopt maar we noemen de M3 LR ook de long range, terwijl we die dan eigenlijk M3 Dual Motor All-Wheel Drive moeten noemen haha. Qua model naam heb je de Model 3 en de Model 3 Long Range en qua vorm van aandrijving de Achterwielaandrijving en Dual Motor All-Wheel drive. Valt me nu trouwens ook pas op dat de ene in het Nederlands is en de andere Engels, zal wel mooier klinken.

[Afbeelding]
Wat voor auto heb jij?

"Oh ik rij in de Tesla Model 3 Dubbele Motor Alle Wielen Aangedreven"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:05
Thomason schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:28:
[...]

[Afbeelding]
Het was niet als lolletje bedoeld, het was een oprechte constatering dat tot een maand of 2 geleden op dit forum standaard werd geschreven over M3RWD, M3LR en M3P (of het Y equivalent). Als het ging over de SR was het pre facelift omdat daar ook een "+" van was. Boven mijn post schreef iemand een SR te gaan krijgen en dan vraag ik mij dus af waar het nou over gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:45
Tommie12 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:23:
[...]

Dat is dit toch niet de eerste keer dat je met vastgevroren deuren staat.

"Vroegah" gebruikte ik talk of vaseline op de deurrubbers elk jaar in Oktober om net dit vastvriezen te voorkomen. Als je dit ook bij je Tesla doet heb je alvast 80% minder problemen, zeker als je gaat voorverwarmen.
Ik zeg toch niet dat de deuren vastgevroren zitten? Maar de hendels?
En nee dat heb ik nog nooit gehad in al die jaren

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:00
cacofant schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:50:
Ik vind het gewoon raar dat dit niet werkt, staat alleen een beetje koude wind, auto is niet in contact geweest met water. En toch zit het vast.

Kwaliteit dus..

Bestuurdersportier is dan te openen vanuit de app, maar de andere deuren dan? Die heb ik ook wel eens nodig..
Alleen vastgevroren deurhendels valt nog mee :+.
Ik had hem zondagavond aan de laadpaal gezet.
Bij ophalen 4u later zaten:
1. De deurhendels
2. Alle ramen
3. De spiegels vastgevroren

Opvallend voor later in het verhaal: de kofferbak ging nog gewoon open, dus laad kabel erin gegooid. Maar wellicht kwam dat omdat ik de auto had voorverwarmd naar 20 graden.

En nee, het had niet geregend, en volgens de auto zelf was het 0 graden..

De deurhendels losbeuken ken ik inmiddels wel. Raam dat niet omlaag gaat is best een probleem met de strip, maar het paste nét. Maar toen de spiegels niet open gingen heb ik maar de auto laten ontdooien. En toen de ramen na een minuut of 20 eindelijk omlaag gingen kon ik de auto ook helpen met de spiegels direct nadat ik op het openklap knopje drukte.

Ah we kunnen rijden..

200 meter later ben ik thuis :+

En…. De kofferklep is vastgevroren.

En dan kun je zeggen: vroeger deden we A of B, maar ik heb werkelijk nog nooit een auto gehad die zulke problemen heeft met vorst.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
cacofant schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:06:
[...]

Ik zeg toch niet dat de deuren vastgevroren zitten? Maar de hendels?
En nee dat heb ik nog nooit gehad in al die jaren
Ik wel, maar het grootste probleem vond ik toch de rubbers die vastvroren, dus daarom gebruikte ik elk jaar wat vaseline.

Situatie van vorige week was speciaal omdat we uit een heel natte periode kwamen en direct overgingen naar stevige vorst. Als het interieur vochtig is, en de auto koelt af, dan krijg je condensatie en ijs op diverse plaatsen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GAIAjohan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:39:
[...]
En dan kun je zeggen: vroeger deden we A of B, maar ik heb werkelijk nog nooit een auto gehad die zulke problemen heeft met vorst.
Knip

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 09-01-2024 13:48 . Reden: Stemmingmakerij gaan we hier niet aan doen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:50
New911 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Het is ook een kwestie van niet willen. Ik heb het opgespeeld tot de commercieel directeur. En ze blijven zeggen dat ze het wel kunnen, maar niet willen. Helaas was de keuze voor de maatschappij al gemaakt (niet door mij) en zit ik er dus aan vast.
Ze willen me ook geen reden geven waarom dit is, behalve dan policy. J&T lease by the way. Doe er je voordeel mee. >:)
Bizar dat ze dat gewoon toegeven. Ik heb voor de gein hun site eens bekeken. Veel mooie woorden :')
Persoonlijke benadering, een sterk adviserend karakter en service in de meest letterlijke betekenis van het woord, dragen binnen J&T Autolease bij aan een unieke klantbelevenis.
maar invulling er aan geven blijkt toch lastig ;w

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Knip

[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 09-01-2024 13:49 . Reden: Niet happen, maak een TR aan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Ik wel, maar het grootste probleem vond ik toch de rubbers die vastvroren, dus daarom gebruikte ik elk jaar wat vaseline.

Situatie van vorige week was speciaal omdat we uit een heel natte periode kwamen en direct overgingen naar stevige vorst. Als het interieur vochtig is, en de auto koelt af, dan krijg je condensatie en ijs op diverse plaatsen.
Na regen zie je ook gewoon condens bij de rubbers zitten, dus die vriezen nogal vast.
Bij mij gisteren ook, deurhendels en ramen vastgevroren. En kon in de app zo snel niet vinden hoe je de deuren open kon doen, dus ook een beetje op de deuren zitten beuken.
Gisteravond met WD40 ingespoten en de hendels waren vanmorgen niet bevroren, de ramen weer wel.

En wat ik volgens mij nu voor het eerst heb (3e winter) is 0 regeneration. Pas na een km of 10 begon dat.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:54

bert pit

asdasd

cacofant schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:25:
Vandaag het probleem dat de Model 3 deurhendels gewoon vast zitten (het heeft niet geregend), ik heb ze ingespoten met WD40. Hard drukken gaan ze wel open, maar vervolgens gaan ze heel langzaam of niet terug in de beginstand.

Is dit normaal bij koud weer? Anders binnenkort maar weer een serviceafspraak plannen, samen met de krakende rem- en gaspedaal bij koud weer, vocht in de achterlichten, fluitende elektromotor tussen de 45 en 58 km/u...

Herkend iemand deze zaken ook?

Model 3 RWD - 2023 (geen highland)
Het wordt veroorzaakt door vocht wat in de auto zit als deze 20 graden binnentemperatuur heeft. Op het moment van -5 graden kan er ongeveer 4 keer zo weinig vocht in de lucht en dit condenseert op de koudste delen en daarna bevriest het.
Tesla zeer bijzondere handvatten (ik vind het nog steeds een zwak punt) helpen ook niet. Volgens de handleiding moet je op het uiterste lange deel drukken in geval van bevriezing, daarna normaal openen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomason
XelaRetak schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Wat voor auto heb jij?

"Oh ik rij in de Tesla Model 3 Dubbele Motor Alle Wielen Aangedreven"
Ik moest even hardop lachen, begrijp nu wel waarom ze het Engels hebben gelaten haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomason
Maurice- schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Het was niet als lolletje bedoeld, het was een oprechte constatering dat tot een maand of 2 geleden op dit forum standaard werd geschreven over M3RWD, M3LR en M3P (of het Y equivalent). Als het ging over de SR was het pre facelift omdat daar ook een "+" van was. Boven mijn post schreef iemand een SR te gaan krijgen en dan vraag ik mij dus af waar het nou over gaat.
Zeker waar, begrijpelijk waar je constatering vandaan komt! Vakjargon maar dan voor Tesla's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomason
Maasluip schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:49:
[...]

Na regen zie je ook gewoon condens bij de rubbers zitten, dus die vriezen nogal vast.
Bij mij gisteren ook, deurhendels en ramen vastgevroren. En kon in de app zo snel niet vinden hoe je de deuren open kon doen, dus ook een beetje op de deuren zitten beuken.
Gisteravond met WD40 ingespoten en de hendels waren vanmorgen niet bevroren, de ramen weer wel.

En wat ik volgens mij nu voor het eerst heb (3e winter) is 0 regeneration. Pas na een km of 10 begon dat.
Ik had vanochtend inderdaad ook echt 0 regeneration (geen groen streepje bij gas los, alleen maar puntjes). Was wel al weg voordat ik al en wel aan het rijden was. Is altijd even wennen als je auto op het begin niet afremt.

M3 highland met LFP pack, wel voorverwarmd maar niet aan de stekker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06
Zo die 0 regen is wel eng. Ik dacht eerst ff dat die auto bij accelereerde vanmiddag. Tot ik er vrij snel achter kwam dat die niet aan regen deed. Lol :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Vanmorgen de Tesla model Y opgehaald. Ging allemaal heel snel en makkelijk. Na 15min was ik alweer buiten.

Heerlijke terug gehad in een warme auto met zelfs stuurverwarming. Echt een groot verschil tov de Model 3 uit 2019.

De eerste update is al bijna binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqIkFU-VI1AlZ1eDjAQIxFsIstQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WdSGgkrBOjL54k6Ag7KOYvI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHyRpiJRwtR4B2trZv1QqArzMx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PajhLFyUW2LE8xM5QsrFRlwH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDXgyN415qQjf4AkbszrSn-kRjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBg0zfeBahShNq8e0hdIzmGP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gcqg736yxC6rq3n83lPj7MPW9hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oq1HaJ9I8N1ICJ7kXF8FEKoi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomason
Wackmack schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:37:
Vanmorgen de Tesla model Y opgehaald. Ging allemaal heel snel en makkelijk. Na 15min was ik alweer buiten.

Heerlijke terug gehad in een warme auto met zelfs stuurverwarming. Echt een groot verschil tov de Model 3 uit 2019.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blauw exterieur met wit interieur blijft een enorm mooie combo, zeker zo met die zwarte velgen eronder. Gefeliciteerd!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:47

ScreamGT

joejoe

Wackmack schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Mooie kleur. Wees zuinig op je velgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:53
GAIAjohan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:39:
Alleen vastgevroren deurhendels valt nog mee :+.
Ik had hem zondagavond aan de laadpaal gezet.
Bij ophalen 4u later zaten:
1. De deurhendels
2. Alle ramen
3. De spiegels vastgevroren
op bijgaande link van Tesla staat allemaal beschreven wat je kunt ervaren bij koude met een Tesla en er staat ook nog bij wat je eraan kunt doen. https://www.tesla.com/own...95-A0CF-94E0D03BEBEF.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Megat schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:45:
[...]
op bijgaande link van Tesla staat allemaal beschreven wat je kunt ervaren bij koude met een Tesla en er staat ook nog bij wat je eraan kunt doen. https://www.tesla.com/own...95-A0CF-94E0D03BEBEF.html
Ja klopt, maar als de Tesla zegt in de app dat het buiten 0 graden is (het was zondagavond, nog niet gisteren of vanochtend) ga ik er niet vanuit dat ik het ding moet ontdooien? Zeker niet als ik 4u daarvoor nog gewoon heb kunnen rijden ermee.
Bovendien had ik hem voorverwarmd naar 20 graden voordat ik hem ophaalde.

Voor mij is 0 regen ook heel vreemd. Heb dat vorig jaar nooit meegemaakt. Hij regenereerde altijd wel iets..
Nu is het echt vrijloop.

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 09-01-2024 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:25
GAIAjohan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:50:
[...]
Voor mij is 0 regen ook heel vreemd. Heb dat vorig jaar nooit meegemaakt. Hij regenereerde altijd wel iets..
Nu is het echt vrijloop.
0 regen met een volle accu is niet vreemd, maar normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
turkeyhakan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:58:
[...]

0 regen met een volle accu is niet vreemd, maar normaal.
Koud weer, de accu was nl helemaal niet vol vanochtend, maar nog iets van 35%.
Echt 0,0 regen heb ik vorig jaar nooit gehad.

Ook niet met volle accu overigens, de hoeveelheid regen is voor mijn gevoel nog nooit zo laag geweest als vanochtend. Er was altijd iets, maar inderdaad wel veel minder dan zodra hij goed warm was.

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 09-01-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Had ook nog niet eerder 0 regen gehad, daarbij gingen mijn ruitenwissers ook nog op volle snelheid in auto mode. Denk dat er wat ijs voor de camera zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Malt007 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:02:
Had ook nog niet eerder 0 regen gehad, daarbij gingen mijn ruitenwissers ook nog op volle snelheid in auto mode. Denk dat er wat ijs voor de camera zat.
Even kort voorverwarmen dat de temp van de cabine op 19 of zo is verhelpt dat. Dan verwarmd hij het stukje van de camera's ook voor.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 11:26

Bob

GAIAjohan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:02:
[...]

Ook niet met volle accu overigens, de hoeveelheid regen is voor mijn gevoel nog nooit zo laag geweest als vanochtend.
Dat is iets dat misschien dit jaar met een firmware update is aangepast omdat ze de batterij willen sparen als het zo koud is. Stel dat de batterij zo koud is dat Tesla vindt dat er max 10 kW (ik zeg maar wat) aan regen in mag, kan dat wel aanvoelen als 0 regen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-08 23:37
bve1 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:33:
[...]

Hier hetzelfde, auto 22 december opgehaald. Ik heb ook een service verzoek gedaan, met als antwoord dat ze geen software push kunnen forceren voor een individuele auto.
Misschien zijn ze vergeten onze auto's in het systeem te zetten :|
Vandaag stond 2023.44.30.8 klaar om te installeren. Auto heeft niet aan WiFi gehangen en er was ook geen eerdere SW notificatie in het scherm. Blijkbaar is de SW gepusht via mobiel en ik kreeg ook antwoord vanuit Duiven op een nieuw service verzoek dat er nieuwe SW klaar stond. Hoop dat de verdere updates weer "normaal" gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Oekol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:03:
[...]

Even kort voorverwarmen dat de temp van de cabine op 19 of zo is verhelpt dat. Dan verwarmd hij het stukje van de camera's ook voor.
Hij was zeker 10min aan het voorverwarmen, geloof me, er is geen dag dat ik het niet gebruik in de winter :)

Overigens moest ik even langs de supercharger dus ivm voorverwarmen daar naar toe genavigeerd. Zo'n 10km in een kleine 15min verderop, maar de snelheid bleef beperkt tot 33kW gedurende een kwartiertje opladen. Dus met een goede 40km extra range maar naar kantoor gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 23:13
Voor diegene met een nieuwe Tesla. Die van mij heeft net de eerste nieuwe software update gehad -> 25 dagen na het ophalen van de auto.

p.s. nog een vraag: in de "defrost car" stand zouden dan alle deur handvaten moeten ontdooien of zoals bij mij alleen die van de bestuurder?

[ Voor 34% gewijzigd door @baddon op 09-01-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
GAIAjohan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:02:
[...]

Ook niet met volle accu overigens, de hoeveelheid regen is voor mijn gevoel nog nooit zo laag geweest als vanochtend. Er was altijd iets, maar inderdaad wel veel minder dan zodra hij goed warm was.
Ik las dat je hem aan de laadpaal had hangen. Er van uitgaande dat je een RWD hebt, heb je in 4 uur x 11 kW = 44 kW bijgeladen. Hoe kan je dan nog 35% over hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
@baddon schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:13:
Voor diegene met een nieuwe Tesla. Die van mij heeft net de eerste nieuwe software update gehad -> 25 dagen na het ophalen van de auto.
Hier kun je de uitrol van updates volgen: https://www.teslafi.com/firmware.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 23:13
Ik heb begrepen dat een nieuwe Tesla een tijdje op dezelfde software blijft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
@baddon schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:25:
[...]

Ik heb begrepen dat een nieuwe Tesla een tijdje op dezelfde software blijft staan.
Dat hoeft niet. Tijdens het ophalen kan er ook een update voor je klaar staan.

Wackmack in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

[ Voor 12% gewijzigd door turkeyhakan op 09-01-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:25

Fjeze

AllesPerfect!

bve1 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:04:
[...]

Vandaag stond 2023.44.30.8 klaar om te installeren. Auto heeft niet aan WiFi gehangen en er was ook geen eerdere SW notificatie in het scherm. Blijkbaar is de SW gepusht via mobiel en ik kreeg ook antwoord vanuit Duiven op een nieuw service verzoek dat er nieuwe SW klaar stond. Hoop dat de verdere updates weer "normaal" gaan.
Ik heb ook zojuist 2023.44.30.8 binnen gehaald.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:03
Malt007 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:02:
Had precies hetzelfde. Was even schrikken omdat je verwend bent. Na een km of 8 was de boel weer voldoende opgewarmd en werkte de regeneratie weer. Ruitenwissers heb ik op uit gezet, je hoorde ook nog over ijs schrapen. Dit was na een minuut of 10 ook weg. (steeds even proberen)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:52
turkeyhakan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:26:
[...]

Dat hoeft niet. Tijdens het ophalen kan er ook een update voor je klaar staan.

Wackmack in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Vanmorgen mijn nieuwe Y opgehaald en de laatste update staat ook al klaar voor installatie.
Zie onderaan de foto,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AzJvqX3S8P7-4iCegpwDoTNyCI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bhEqxtrCN26xaq3aUTmJOAV7.jpg?f=user_large

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
turkeyhakan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:14:
[...]

Ik las dat je hem aan de laadpaal had hangen. Er van uitgaande dat je een RWD hebt, heb je in 4 uur x 11 kW = 44 kW bijgeladen. Hoe kan je dan nog 35% over hebben :D
Ik zou eerst even goed lezen..
Als ik hem op zondagavond aan de laadpaal heb hangen en losgekoppeld, heeft dat _niks_ te maken met wat er op dinsdagochtend aan de hand is.
;)

Gisteren heb ik in totaal ruim 400km gereden, en ook op locatie en terugweg onderweg nog even geladen. Dan kan er nog prima 35% in zitten op dinsdagochtend (en 43% toen ik gisteravond thuis kwam. ;) )

Bovendien heb ik gisterochtend, juist door dat vastvries akkefietje zondagavond een half uur ontdooid. Toen ben ik vertrokken met ik meen 83%, had geladen tot 90%, maar dat akkefietje van zondagavond heeft wat gekost, plus voorverwarmen gisterochtend natuurlijk. Toen werkte regen ook gewoon.

Vanochtend wilde ik alleen even naar de super, met 35% over kan dat prima, maar de regen was werkelijk 0,0. Zo weinig heb ik het nog nooit gevoeld.
Had hem vanochtend niet voorverwarmd. Hoopte gewoon dat ik spontaan kon instappen, en anders ging ik iets later.

[ Voor 47% gewijzigd door GAIAjohan op 09-01-2024 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:13

MazeWing

The plot thickens...

Ook ik heb vandaag eindelijk de software update gekregen. Mijne is 20 december opgehaald. Het lijkt erop dat vandaag alle "nieuwe" VIN's van de afgelopen weken de push naar nieuwe software hebben gehad.

Heb het laten installeren toen ik uitstapte bij mijn werk dus straks eens zien hoe het nieuwe parkeren eruit ziet.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
ScreamGT schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:44:
[...]

Gefeliciteerd! Mooie kleur. Wees zuinig op je velgen :+
Je zou het niet geloven maar zie nu al een klein krasje van 1cm, hoe dan! Gelukkig heel klein. Verder echt droomauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 16:35
Bob schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:04:
[...]

Dat is iets dat misschien dit jaar met een firmware update is aangepast omdat ze de batterij willen sparen als het zo koud is. Stel dat de batterij zo koud is dat Tesla vindt dat er max 10 kW (ik zeg maar wat) aan regen in mag, kan dat wel aanvoelen als 0 regen.
Ik had vanmorgen ook ongeveer 50% maar ook niet langer dan een minuut of 5 de auto voorverwarmd. Bij -4 graden totaal geen regen vanochtend, geen enkele kW (er was geen groen balkje aanwezig linksboven bij de powermeter, alleen maar grijze stipjes). Ook in SMT was er 0 kW aan regen beschikbaar. :(

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@baddon schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:13:

p.s. nog een vraag: in de "defrost car" stand zouden dan alle deur handvaten moeten ontdooien of zoals bij mij alleen die van de bestuurder?
Defrost betekent simpelweg dat de cabine in zijn geheel op vol vermogen verwarmd wordt.
En ja, soms is dat genoeg om de sloten te ontdooien, soms niet, maar er is niet iets specifieks in 1 deur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pahlawan
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-09 19:59
Wackmack schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:54:
Ga eind van de maand op wintersport met de Model Y. Qua laden zullen de SuC waarschijnlijk voldoende zijn. Verder nog een pasje van Shell Recharge.

Vinden jullie dit voldoende of zouden jullie meer pasjes mee nemen? Met de model 3, twee jaar geleden wat pech gehad. Kon ineens niet meer laden bij de SuC, heel vaag. Gelukkig de eindbestemming gehaald en daarna was alles ineens goed.
Ben nu in de Franse Alpen en heb alleen een Travelcard mee. Werkt tot nu toe bij alle 22KW palen en verder inderdaad met de SuC. De eerste SuC over de grens deed het bij mij ook niet, dus toen probeerde ik de paal ernaast en die werkte wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kevinjkok schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:15:
[...]

Ik had vanmorgen ook ongeveer 50% maar ook niet langer dan een minuut of 5 de auto voorverwarmd. Bij -4 graden totaal geen regen vanochtend, geen enkele kW (er was geen groen balkje aanwezig linksboven bij de powermeter, alleen maar grijze stipjes). Ook in SMT was er 0 kW aan regen beschikbaar. :(
Zou het kunnen dat een LFP batterij nog wat kritischer is bij lage temperaturen?
Ik denk dat Bjorn dat ook ooit heeft vastgesteld bij één van zijn "Geilo" tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:05
kevinjkok schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:15:
[...]

Hier vanochtend ook de eerste 23 kilometer geen regen met LFP. Prima als hiermee het pack extra wordt beschermd. Die paar verloren wattjes neem ik dan graag voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 16:35
Tommie12 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:31:
[...]

Zou het kunnen dat een LFP batterij nog wat kritischer is bij lage temperaturen?
Ik denk dat Bjorn dat ook ooit heeft vastgesteld bij één van zijn "Geilo" tests.
Ik heb helaas geen LFP, heb een 2019 SR+. Ik denk dat de softwareupdates de regen verder beperkt hebben om de batterij te sparen.

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 22:53
Net klein stukje gereden en viel me op dat het regeneratief rijden voor geen meter werkt met deze temperatuur. Viel me daardoor voor t eerst op dat je de rempedalen hard moet intrappen voordat de auto een beetje afremt. Snel maar weer wat warmer weer want dat regeneratief remmen vind ik ideaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
Heb zelf even de s3xy app er naast gehouden waarmee je o.a. de accu temperatuur kunt inzien. Als de accu kouder is dan 0 graden heb je totaal geen regen. vanaf 0,5 graden krijg je heel iets regen en dat bouwt zich dan op. Dacht dat je volledige regen hebt wanneer de accu warmer is dan 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Zojuist mijn auto even afgespoeld in zo’n wasbox met een hogedruk spuit.
Je merkt wel meteen dat daarna idd wat dingen bevriezen. Voor morgenvroeg maar even een gepland vertrek aanzetten, of is gewoon handmatig voorverwarmen beter?

Daarna hoorde ik net bij het parkeren van de auto na het uitstappen een fijn tikkend geluid uit de voorkant komen, nog nooit gehoord.

Zou het kunnen dat het door de hogedruk spuit komt? Of ergens iets wat ronddraait en wat bevroren op zit?

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Megat schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:45:
[...]
Wat bedoelen ze hier precies mee?
Opmerking
Sluit de auto altijd aan op een externe laagspanning voedingsbron voordat u een portier opent wanneer de auto geen voeding heeft, om te voorkomen dat een ruit moet worden ingeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Wolly schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:34:
[...]

Wat bedoelen ze hier precies mee?

[...]
Zonder batterij gaat het raam niet naar beneden en gaat de deur dus niet open. Denk dat ze dat bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:47

ScreamGT

joejoe

sweebee schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:00:
Heb zelf even de s3xy app er naast gehouden waarmee je o.a. de accu temperatuur kunt inzien. Als de accu kouder is dan 0 graden heb je totaal geen regen. vanaf 0,5 graden krijg je heel iets regen en dat bouwt zich dan op. Dacht dat je volledige regen hebt wanneer de accu warmer is dan 10 graden.
Hier kwam ik vanochtend dus voor het eerst achter :+ Ik rij voor het eerste met kou als vandaag de straat uit, en moest echt even schakelen toen re-gen haar werk niet deed. Ouderwets het rempedaal moeten gebruiken voor enkele minuten. Na een kwartiertje werkte het weer volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:05
Ik ben aan het kijken voor een andere wagen, ik overweeg eventueel ook een Tesla Y(1 of 2 jaar oud)maar twijfel of als je geen eigen laadpaal hebt en deze ook niet kan laten plaatsen (ivm appartement) . In mijn omgeving zijn 3 laadpalen binnen zo,n 200m, wel redelijk vaak bezet. Ik woon in Rotterdam en de prijzen liggen nu zo rond de 32c per kWh. Ik rij 2x per week 50Km, 4x per week 10Km naar mn werk en de rest voornamelijk stad en in het weekend weg binnen NL (+/- 15.000Km per jaar) Omdat ik geen eigen laadpaal heb lijkt me een longrange wel prettig om zo min mogelijk bij een laadpaal te moeten staan.

Loont het dan nog wel zonder eigen laadpaal om een model Y(ivm dat wat hogere instap) aan te schaffen, zeker gezien de eventuele nieuwe plannen met de wegenbelasting. Of is het gewoon verstandiger om een benzine wagen te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Fjeze schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:20:
Zojuist mijn auto even afgespoeld in zo’n wasbox met een hogedruk spuit.
Je merkt wel meteen dat daarna idd wat dingen bevriezen. Voor morgenvroeg maar even een gepland vertrek aanzetten, of is gewoon handmatig voorverwarmen beter?

Daarna hoorde ik net bij het parkeren van de auto na het uitstappen een fijn tikkend geluid uit de voorkant komen, nog nooit gehoord.

Zou het kunnen dat het door de hogedruk spuit komt? Of ergens iets wat ronddraait en wat bevroren op zit?
Zoek je de problemen niet op door bij vriesweer je auto onder hoge druk te gaan af spuiten?
Tikkend geluid heb ik wel al gehoord, en dat leek me toen een of andere ventilator.
Maar als daar waterdruppels aan hangen die bevroren zijn, dan kan dat wel een oorzaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
ramrodwillem schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:09:
Ik ben aan het kijken voor een andere wagen, ik overweeg eventueel ook een Tesla Y(1 of 2 jaar oud)maar twijfel of als je geen eigen laadpaal hebt en deze ook niet kan laten plaatsen (ivm appartement) . In mijn omgeving zijn 3 laadpalen binnen zo,n 200m, wel redelijk vaak bezet. Ik woon in Rotterdam en de prijzen liggen nu zo rond de 32c per kWh. Ik rij 2x per week 50Km, 4x per week 10Km naar mn werk en de rest voornamelijk stad en in het weekend weg binnen NL (+/- 15.000Km per jaar) Omdat ik geen eigen laadpaal heb lijkt me een longrange wel prettig om zo min mogelijk bij een laadpaal te moeten staan.

Loont het dan nog wel zonder eigen laadpaal om een model Y(ivm dat wat hogere instap) aan te schaffen, zeker gezien de eventuele nieuwe plannen met de wegenbelasting. Of is het gewoon verstandiger om een benzine wagen te kopen?
Ik neem aan dat er een Supercharger in de buurt is. De prijzen zijn zelfs soms goedkoper dan bij een openbare langzame laadpaal en je bent zo weer weg. Dus voor de range zou ik het niet doen. Wat betreft de wegenbelasting:
Ik verwacht dat de tarieven uiteindelijk vergelijkbaar of zelfs gunstiger zullen zijn dan die voor een brandstofauto. Anders bestaat het risico dat veel mensen overstappen naar andere opties, en dat is waarschijnlijk niet wat de overheid wil bereiken.

Bovendien gaat de nieuwe wegenbelastingregeling pas in vanaf 2026. In 2025 krijg je nog een korting van 75% op de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
ramrodwillem schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:09:
Ik rij 2x per week 50Km, 4x per week 10Km naar mn werk en de rest voornamelijk stad en in het weekend weg binnen NL (+/- 15.000Km per jaar)
Je rijdt super weinig kilometers. Wat maakt je dan denken dat je een long range moet?

Met die kilometers laad je 1a2x in de twee weken hooguit. Met een RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Laatst online: 20-09 12:44
@ramrodwillem en aanvullend op de SuC, je gaat 4x per week naar je werk. Kan je tijdens werk niet laden? Meeste locaties hebben aardig wat laadpalen.
Wegenbelasting zou ik geen zorgen om maken, ja er zal meer betaald moeten worden dan anders worden inkomsten steeds minder. Maar met brandstof zal je nog steeds duurder uit zijn.

Edit: verkeerde tweaker getagged

[ Voor 11% gewijzigd door The_Woesh op 09-01-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 11:22
@ramrodwillem , laden voor de deur maakt electrisch rijden zeker makkelijker, maar wat niet is kan nog komen (techniek is ontwikkeling, palen worden geplaatst, en alles gaat in een behoorlijk tempo). Daarnaast kan je je EV laden wanneer hij niet gebruikt wordt. En dat is bij de meeste mensen heel vaak. Op je werk, etc, kan je vaak ook laden en met redelijk volle batterij weer naar huis. Een uurtje aan de paal is 11kW erbij (50-60km). Daarnaast rijdt een EV ook zoveel fijner. Ik wil niet meer terug naar een ICE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
The_Woesh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:18:
@Tommie12 en aanvullend op de SuC, je gaat 4x per week naar je werk. Kan je tijdens werk niet laden? Meeste locaties hebben aardig wat laadpalen.
Wegenbelasting zou ik geen zorgen om maken, ja er zal meer betaald moeten worden dan anders worden inkomsten steeds minder. Maar met brandstof zal je nog steeds duurder uit zijn.
Vorig jaar zomer zijn er een aantal kamervragen beantwoord, uit de beantwoording bleek dat in alle gevraagde gevallen een EV duurder is dan een ICE.

Zie Wolly in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Wolly schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:51:
[...]

Vorig jaar zomer zijn er een aantal kamervragen beantwoord, uit de beantwoording bleek dat in alle gevraagde gevallen een EV duurder is dan een ICE.

Zie Wolly in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Dat verschil is pas in 2026. Je kan vanaf nu dus al veel besparen op een EV ten opzichte van benzine. Wat de toekomst gaat brengen weet niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Tommie12 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:53:
[...]

Zoek je de problemen niet op door bij vriesweer je auto onder hoge druk te gaan af spuiten?
Tikkend geluid heb ik wel al gehoord, en dat leek me toen een of andere ventilator.
Maar als daar waterdruppels aan hangen die bevroren zijn, dan kan dat wel een oorzaak zijn.
Ja achteraf wellicht wel, niet zo bij nagedacht. Ik heb mijn andere auto’s ook regelmatig met zulk weer in een wasbox gewassen met een hoge druk reiniger (zo’n standaard ding wat daar hangt).

Maar daarvan werd de motor natuurlijk vrij snel weer warm met terug rijden en dat is met een EV natuurlijk niet zo… niet aan gedacht maar zal hier wel rekening mee gaan houden.

Hopelijk is het niks ernstigs nu…

Fly or Die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hunkaroglu schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:55:
[...]

Dat verschil is pas in 2026. Je kan vanaf nu dus al veel besparen op een EV ten opzichte van benzine. Wat de toekomst gaat brengen weet niemand.
Ik kan mij nog niet voorstellen dat ze echt de 100% wegenbelasting voor het gewicht gaan vragen voor EV’s.
Zou erg onlogisch zijn.
Dan wordt de volgende auto gewoon weer benzine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StePri
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 12:48
Maurice- schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Ik rij zelf in een Model 3 Long Range achterwielaandrijving (die tijdelijk werd verkocht in 2023), dus eigenlijk heb je
- M3 SR (+)
- M3 RWD
- M3 LR RWD
- M3 LR AWD
- M3 P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35

RvV

Voorlopig hier nog niet?

Interestingly, this update is specific to North America's Model Y RWD versions. The European Model Y RWD, manufactured at Giga Shanghai or Giga Berlin, retains the Premium Audio sound system.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Wil ik net mijn nieuwe Y voor de eerste keer thuis opladen vergrendelt de laadstekker met geen mogelijkheid |:(
De bij de auto horende laadkabel vergrendelt direct dus zit het probleem bij de stekker van mijn eigen laadpunt.

Herkent iemand dit?

Schijnbaar zitten er kleine verschillen in de Type 2 stekker 8)7
Na wat vergeleken en gemeten tussen wat stekkers heb ik maar een klein randje van de stekker afgehaald met een vijl en nu vergrendelt de stekker wel 8)

Morgen nog maar eens met daglicht goed kijken en vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Vraag, ik heb vandaag de .8 update gekregen, maar de navigatie versie blijft op de 2023 versie staan.

Ik had begrepen dat de 1e 2024 kaart update er ook al is. Echter kan je, net als de gewone update, die niet forceren, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
RaRo74 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:03:
Wil ik net mijn nieuwe Y voor de eerste keer thuis opladen vergrendelt de laadstekker met geen mogelijkheid |:(
De bij de auto horende laadkabel vergrendelt direct dus zit het probleem bij de stekker van mijn eigen laadpunt.

Herkent iemand dit?

Na wat vergeleken en gemeten tussen wat stekkers heb ik maar een klein randje van de stekker afgehaald met een vijl en nu vergrendelt de stekker wel 8)

Soms moet je hem gewoon in de laadpaal raggen. Op kantoor zijn een tiental nieuwe Alfen laadpalen geplaatst. De oude (zelfde type) werken probleemloos. De nieuwe moet ik de stekker met lightspeed in jakkeren en hopen dat dat ver genoeg is.. verder lijken de nieuwe qua rubberen afdichting rondom de stekker veel strakker te zijn..

Ik heb zelf een originele laadkabel van ook het merk Mennekes.

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 09-01-2024 22:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:23:
[...]

Ik kan mij nog niet voorstellen dat ze echt de 100% wegenbelasting voor het gewicht gaan vragen voor EV’s.
Zou erg onlogisch zijn.
Dan wordt de volgende auto gewoon weer benzine.
Ik weet niet hoor. Heb je de uitslag van de verkiezingen niet meegekregen? Mogelijk een klimaatontkenner als premier. Hoezo denk je dat logica nog een rol speelt?

Ik zie ze ervoor aan om nog meer extra belasting op EVs te gaan heffen... Al is het maar om linkse hobbyisten met een EV te pesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mjvdzwet schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:09:
Vraag, ik heb vandaag de .8 update gekregen, maar de navigatie versie blijft op de 2023 versie staan.

Ik had begrepen dat de 1e 2024 kaart update er ook al is. Echter kan je, net als de gewone update, die niet forceren, toch?
Klopt. Hij komt vanzelf wanneer Tesla hem klaar zet voor je VIN. Zelf kun je dit niet bespoedigen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
GAIAjohan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:24:
[...]

Soms moet je hem gewoon in de laadpaal raggen. Op kantoor zijn een tiental nieuwe Alfen laadpalen geplaatst. De oude (zelfde type) werken probleemloos. De nieuwe moet ik de stekker met lightspeed in jakkeren en hopen dat dat ver genoeg is.. verder lijken de nieuwe qua rubberen afdichting rondom de stekker veel strakker te zijn..

Ik heb zelf een originele laadkabel van ook het merk Mennekes.
:) Dat zal ik maar niet doen want mijn laadpunt heeft een vaste kabel.
De stekker en kabel heb ik in 2019 vernieuwd omdat ik een langere vaste kabel wilde hebben.
Al die jaren ben ik erg zuinig op deze kabel en stekker geweest dus niet over de grond slepen.
Zowel kabel en stekker zijn nog in goede staat echter was deze een fractie dikker waardoor de Y het niet leuk vond.

Ik zal morgen nog eens wat stekkers nameten ook die van de andere EV en losse granny chargers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34

Herkent iemand dit?

Balen! Maar verrassend dat het nog zo lang duurde voor er meer ervaringen opduiken. Twee van mijn collega’s hebben recent hun MY opgehaald, beiden konden niet laden met hun meegeleverde blauwe Mennekes kabel: er werd inderdaad niet vergrendeld aan de auto kant. En ook niet met type 2 kabels van andere collega’s.

Vervolgens kon de ene ook niet laden met een thuislaadpaal met vaste kabel die voorheen op zijn M3 wel werkte. De andere liet recent zijn laadpaal met vaste aansluiting installeren, die moet hij er ook hard in rammen. Superchargers werken wel. Eentje is bij een SeC geweest, die hebben een stukje van zijn nieuwe laadkabel afgeslepen, maar toen de andere collega dus ook dit probleem kreeg, is het vermoeden ontstaan dat de laadpoorten in deze batch auto’s wat anders zitten. Alsof het een soort productie fout is. Want op dit moment passen kabels alleen als ze worden afgeslepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Goeie tip en dan zal ik morgen eerst eens de nieuw bijgeleverde laadkabel nog eens uitproberen.
Ook de bijgeleverde granny even passen.

Mogelijk melden zich nu meerdere slachtoffers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Maar goed, het afslijpen is geen oplossing voor alle publieke palen met een vaste kabel,
In Nederland vooral de snelladers maar in het buitenland zie je maar al te vaak AC laders met vaste kabels.

Volgens mij moeten ze dan de laadpoort van de auto vervangen........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34
RaRo74 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:57:
Goeie tip en dan zal ik morgen eerst eens de nieuw bijgeleverde laadkabel nog eens uitproberen.
Ook de bijgeleverde granny even passen.

Mogelijk melden zich nu meerdere slachtoffers.
De Granny en SuC passen bij beiden wel, het ging bij hen dus in eerste instantie om de meegeleverde blauwe mennekes kabel (waardoor SeC bij collega 1 zei dat het aan die kabel lag). Tot bleek dat collega 2 ook problemen had met het (al oudere) thuis laadpunt en collega 1 dus met een recent geïnstalleerd thuis laadpunt.

Beiden hebben hun MY medio december opgehaald.

[ Voor 6% gewijzigd door frankj030 op 09-01-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
RvV schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Voorlopig hier nog niet?

Interestingly, this update is specific to North America's Model Y RWD versions. The European Model Y RWD, manufactured at Giga Shanghai or Giga Berlin, retains the Premium Audio sound system.
Dat is nog het goede nieuws. Dat zal ook veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asbes
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-09 21:37
Ik kom sinds 23.00 niet meer in de app en/of connectie met wagen. Iemand last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakefoodjah
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:46
Asbes schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 00:43:
Ik kom sinds 23.00 niet meer in de app en/of connectie met wagen. Iemand last van?
Werkt hier gewoon hoor.

Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrv88
  • Laatst online: 13-09 08:07

Herkent iemand dit?

Ik heb een recente model y RWD van December 2023 en ook problemen met het locken bij publieke laadpalen. Bij de blauwe mennekes lockt de kabel wel in het gedeelte van de publieke laadpaal maar niet in het tesla gedeelte. Opladen werkt overigens wel gewoon goed op 16v/77km pu.

Heeft het zin om hiervoor een service aanvraag aan te maken?

[ Voor 9% gewijzigd door jrv88 op 10-01-2024 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Eigenlijk was de verwachting in Q3/Q4 2022 dat de RWD ook een gedeeltelijk premium interieur zou krijgen en dus ook minder speakers. Dat was tot verbazing van velen toch niet het geval. Voor de kopers/leasers goed nieuws uiteraard, maar niet in lijn met bijv. de Model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Vanmorgen geprobeerd om de deur te openen met de app. Hij gaat wel open maar niet ver genoeg. blijft als het ware nog vergrendeld waardoor ik nog de hendel in moet drukken. Kun je dat ergens afstellen? Of moet een servicecenter dat doen?

Zo heb ik er nog niks aan :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
cacofant schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:17:
Vanmorgen geprobeerd om de deur te openen met de app. Hij gaat wel open maar niet ver genoeg. blijft als het ware nog vergrendeld waardoor ik nog de hendel in moet drukken. Kun je dat ergens afstellen? Of moet een servicecenter dat doen?

Heb je wel voorverwarmt ? Anders kan het zo maar zijn dat je ramen blijven plakken aan de rubbers.

[ Voor 8% gewijzigd door turkeyhakan op 10-01-2024 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ja wel voorverwarmd, hij blijft echt vergrendeld, want ik kan met de hand niet de deur openen. Een tikje aan de hendel en hij gaat wel open.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
turkeyhakan schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:04:
[...]

Eigenlijk was de verwachting in Q3/Q4 2022 dat de RWD ook een gedeeltelijk premium interieur zou krijgen en dus ook minder speakers. Dat was tot verbazing van velen toch niet het geval. Voor de kopers/leasers goed nieuws uiteraard, maar niet in lijn met bijv. de Model 3.
Ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt dat het nog niet zover was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
cacofant schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:21:
Ja wel voorverwarmd, hij blijft echt vergrendeld, want ik kan met de hand niet de deur openen. Een tikje aan de hendel en hij gaat wel open.
Ja kunnen ze stellen. De achterdeur gaan bij ons verder open als je die hendel indrukt dan voor. Super handig met kinderen in je handen. Vroeg of ze dit ook kunnen doen voor, ja maar dan lopen de panels niet meer zo mooi (bij mij) dus toen niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demichiel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-08 15:22
jrv88 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 06:35:
[...]

Ik heb een recente model y RWD van December 2023 en ook problemen met het locken bij publieke laadpalen. Bij de blauwe mennekes lockt de kabel wel in het gedeelte van de publieke laadpaal maar niet in het tesla gedeelte. Opladen werkt overigens wel gewoon goed op 16v/77km pu.

Heeft het zin om hiervoor een service aanvraag aan te maken?
Hier hetzelfde probleem, ik wou gisteren voor de eerste keer laden met de meegeleverde mennekes kabel (hiervoor steeds granny charger en SuC). Ik dacht dat het aan de temperatuur zou liggen, maar ga toch een service request maken als ik de ervaringen hier hoor.

Edit: MYLR 22 december opgehaald trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door demichiel op 10-01-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakefoodjah
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:46
cacofant schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:17:

Vandaag eens geprobeerd en net hetzelfde als bij jou.
De deur springt wel beetje open maar zonder aan de hendel te trekken kan ik ze echt niet open krijgen 😕

Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Snakefoodjah schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:43:
[...]

De deur springt wel beetje open maar zonder aan de hendel te trekken kan ik ze echt niet open krijgen 😕
Had ik gisteren ook, maar de deur gaat een cm open, en als je hem dan meteen vastpakt en verder opent gaat het wel.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Snakefoodjah schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:43:
[...]

Probeer eens als je hem op de app opent nog een keer te openen terwijl je trekt. Dan gaat die sluiting er ff tijdelijk seconde af en dan lukt het je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Laatst online: 20:13

MazeWing

The plot thickens...

demichiel schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Hier hetzelfde probleem, ik wou gisteren voor de eerste keer laden met de meegeleverde mennekes kabel (hiervoor steeds granny charger en SuC). Ik dacht dat het aan de temperatuur zou liggen, maar ga toch een service request maken als ik de ervaringen hier hoor.

Edit: MYLR 22 december opgehaald trouwens.
Hmmm dit geeft weinig hoop voor de mijne die ik 2 dagen daarvoor heb opgehaald...

De Tesla wall charger, super charger en 220 volt lader doen het allemaal wel maar ik heb nog geen "non-tesla" lader gebruikt. Kun je op een openbare paal al "locken" zonder een laadsessie te starten? Dan test ik het straks eens uit op een laadpaal in het dorp (met eigen kabel). Zou wel zuur zijn als er probleem is met de laadpoort van een bepaalde batch en ze dadelijk allemaal vervangen moeten worden.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:56
Vanochtend was het koud. Dus via de app liet ik m’n auto automatisch ontdooien.
Toen ik in de auto stapte was de auto lekker warm.
Tijdens het rijden bedacht ik me opeens, kan de ruit niet barsten vanwege de grote temperatuur verschil? Ik neem aan van niet. Maar ik vraag het toch maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Russel88 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:27:
Tijdens het rijden bedacht ik me opeens, kan de ruit niet barsten vanwege de grote temperatuur verschil? Ik neem aan van niet. Maar ik vraag het toch maar even.
Dat kan zeker wel. Google maar eens..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 23:54

bert pit

asdasd

Alles kan maar het is hoogst onwaarschijnlijk. Vroeger hing een voorruit in een rubber, als de ruit door temperatuurverschil plotseling uitzette kon hij tegen de carosserie aankomen en barsten door puntbelasting. Die tijd is voorbij.
Tegenwoordig zijn voorruiten geplakt en kunnen ze daardoor de carrosserie niet meer raken. Bovendien is het gelaagd glas.

Ik heb mijn vorige auto's altijd ontdooid met lauw water. Sommigen verklaarden me voor gek, maar ik heb nooit een scheur in mijn ruit gehad. Vergelijk het met de waatwasser waarin dun glaswerk zit. Die gaat ook ineens warm water produceren.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 15:33
turkeyhakan schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:04:
[...]

Zal vooral een prijs-ding zijn hé. Veel landen geven toch premies of subsidies op EV's of op EV's onder een bepaalde grens kwa prijs. Bijv zoals bij ons in België nu (onder de 40000 is 5000 euro subsidie)

Dus gok dat heel wat leveranciers zich nu gaan aanpassen om toch maar auto's te kunnen leveren die voldoen aan de eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Dit kans is zeer maar dan ook zeer klein omdat het om geleidelijke opwarming gaat.
Niet te vergelijken dus met het gooien van kokend water over je ruiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:39
RaRo74 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Dit kans is zeer maar dan ook zeer klein omdat het om geleidelijke opwarming gaat.
Het is weleens voorgekomen dat een voorruit scheurt met steenslag door de snelle temperatuurverandering, dus kan wel gebeuren helaas als je steenslag op je voorruit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ja, daar zijn ook filmpjes van bij de model3.

Het temperatuur verschil kan funest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RaRo74 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Ik ken iemand waarbij de ruit scheurde op het moment dat hij het portier opende. De koude lucht die ineens de auto introk tegen de hete voorruit was de oorzaak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
Wolly schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:03:
[...]

Ik ken iemand waarbij de ruit scheurde op het moment dat hij het portier opende. De koude lucht die ineens de auto introk tegen de hete voorruit was de oorzaak. Hij vermoedt dat de koude lucht die ineens de auto in trok de oorzaak was.
FTFY

Mijn vader heeft jarenlang een gietertje warm water over zijn ruiten gegooid 's morgen, en ik ook bij diverse auto's.
Nooit een scheur gehad...
Ik acht de kans klein, tenzij er schade vooraf is door een klein sterretje of zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:11:
[...]

FTFY

Mijn vader heeft jarenlang een gietertje warm water over zijn ruiten gegooid 's morgen, en ik ook bij diverse auto's.
Nooit een scheur gehad...
Ik acht de kans klein, tenzij er schade vooraf is door een klein sterretje of zo.
Werd gewoon bevestigd door de professionals van Carglass of hoe dat bedrijf ook heet. Fijn dat jouw ervaring anders is bij een andere situatie. Warm water over de buitenkant is immers heel wat anders dan een stroom hete lucht over een langere periode aan de binnenkant.
Pagina: 1 ... 216 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: