Nee dat is het rare, want ik kon de gehele reis de AP gebruiken, pas de volgende dag na de 2e rit die dag kreeg ik deze melding, Die dag ook geen AP of iets aangezet waren gewoon dorp ritjes ( supermarkt etc ).bert pit schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:08:
[...]
Heb je daadwerkelijk 5 strikes gehad, of heeft dit verband met het afplakken van de camera?
Je kunt nog even rondkijken bij bedrijven die de tweedehandse Tesla's met een cataloguswaarde van net iets onder de 45k aanbieden. Dat zijn vaak ingevoerde Tesla's en dan krijg je gewoon de 2000 euro subsidie.snaggyheadshot schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:38:
[...]
Bedankt hiervoor. Ben duidelijk nog niet voldoende geïnformeerd. Zojuist even gekeken naar een random standard range op Marktplaats en na raadplegen kenteken staat daar ook een catalogusprijs van 50K. In dat geval lijkt het mij bijna aantrekkelijker om een nieuwe te kopen
Dan is die keuze ook weer gemaakt: (nog) geen EV
Voorbeeld https://mmxbv.nl/
Volgens mij is dat vrij gebruikelijk. Het is me bij m'n MY nog niet opgevallen, maar mijn vorige auto's deden dat ook vlak na het starten van de motor. Volgens mij is dat een soort automatische afstelling van de hoogte van de koplampen.Makkelijk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 06:53:
[...]
Laatst stapte ik in de auto en zag ik dus gewoon gebeuren dat de lampen zichzelf van positie veranderde 2 seconden nadat ze aan gingen. Alsof hij dan toch ook een calibratie doet. Het viel op omdat ik in het pikkedonker op een mooie afstand van een blinde muur stond, en daar ging de streep van de lampen zeker een halve meter omhoog
Vraagje aan de berijders die een custom lock sound gebruiken. Ik wil dit ook gaan proberen (kan pas vanavond).
Als je de auto un-locked middels de app, hoor je dan ook nog een "unlock" sound?
Als je de auto un-locked middels de app, hoor je dan ook nog een "unlock" sound?
Nope... alleen bij vergrendeling.turkeyhakan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:55:
Vraagje aan de berijders die een custom lock sound gebruiken. Ik wil dit ook gaan proberen (kan pas vanavond).
Grote dank voor deze post! Wist niet dat dit een 'feature' is.Hmtsjmftsch schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:00:
[...]
Staat het automatisch dimmen van de buitenspiegels bij jou aan? Even uitzetten. Scheelt een hoop bij het parkeren.
Kan iemand bevestigen dat je een ps5 controller kan gebruiken om te gamen in de m3?😋
https://letmegooglethat.com/?q=ps5+controller+teslaAngriebirdie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:07:
Kan iemand bevestigen dat je een ps5 controller kan gebruiken om te gamen in de m3?😋
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
3 tieners. Dus dat moet wel acceptabel zijn.Oekol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:43:
[...]
Wat moet er naast elkaar komen te zitten? 3 babies? Nee, niet met aanpassingen. 3 ouderen kinderen? Jazeker wel! 2 in Maxi Cosi en 1 in het midden, kan ook prima. (vrouw zit nu heel vaak tussen een opvolgstoel en een stoel tot 12 jaar in en dat zit heerlijk zegt ze)
Als ik de afmetingen van het binneninterieur lees (137,5 cm) is dat namelijk een stuk smaller als bijv. de Kodiaq maar ook als de Model 3! Vandaar m'n vraag.
De beste manier om het gewoon te gaan testen...
Daar is de laatste maanden/jaren geen sprake meer van.Mathij5 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:24:
Vraag over 7-zitter Model Y.
Verwachten we met de update van 2024 een 7-zits Model Y op de Nederlandse markt?
Welke kans heeft dat en per wanneer?
Ik vind de auto eigenlijk ongeschikt voor meer dan 5 personen, want waar moet je dan met baggage...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Iemand ervaring wat het verbruik is voor de Model Y Achterwielaandrijving WLTP 455 km met deze vriestemperaturen ?
Ik rij dagelijks 90 km autostrade aan 120/130 km/uur (België).
Kan ik hier 3 dagen mee naar het werkt zonder opladen ?
Vermits er een capaciteitstarief is in België wil ik zo traag mogelijk thuis laden.
Is het haalbaar om 100km te laden per nacht zo traag mogelijk (2.3) ?
Nog geen ervaring met EVrijden.
Vermits er een capaciteitstarief is in België wil ik zo traag mogelijk thuis laden.
Hangt wel wat af van gemiddelde snelheid. Bij een groot stuk 120/130 zit je met 90km zo op een ±20kWh. Dus 3 dagen is denk ik net lastig.Carman1971 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:28:
Iemand ervaring wat het verbruik is voor de Model Y Achterwielaandrijving WLTP 455 km met deze vriestemperaturen ?
Maar als de auto 10 uur op de oprit staat krijg je die 20kWh er ook wel weer in met de granny op 10A. (2kW)
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dan is die automatische afstelling wel erg beroerd, want wat wordt je toch ongelofelijk verblind door vooral MY’s op de weg. Zonder uitzondering schijnt er een lichtpunt vol in je gezicht. Als je er eentje achter je op de snelweg hebt, dim je de binnenspiegel, maar als je die voor je hebt wordt je zo verblind. Hoe kan dat nou toch een typegoedkeuring hebben gekregen.InZane schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:42:
[...]
Volgens mij is dat vrij gebruikelijk. Het is me bij m'n MY nog niet opgevallen, maar mijn vorige auto's deden dat ook vlak na het starten van de motor. Volgens mij is dat een soort automatische afstelling van de hoogte van de koplampen.
Laden met 2.3kW is te traag, dan heb je te veel ladingsverlies.Carman1971 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:28:
Als je toch 's nachts wil laden, doe dan 4kW vanaf 23h, dan is je huisverbruik sowieso laag, en die 20kWh krijg je er op een halve nacht wel bij.
Ik haal nu met de LR op autostraden aan 125km/h een dikke 320km vanaf 100%. Jij zal dat niet halen als het vriest.
Het duurt een seconde of 10-15 voordat ze helder zijn bij - 2 graden celcius.mjvdzwet schreef op zondag 7 januari 2024 @ 06:26:
[...]
Ik zal het vanavond eens bekijken nu het koud is.
Even zien of het met de Highland is verbeterd.
Is het niet slimmer om dan iedere dag te laden met 6A. Dan blijf je zo laag mogelijk in je capaciteitstarief.Carman1971 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:28:
Waarom zo traag mogelijk opladen? Dit deed ik in het begin ook, maar in de oplaad topic werd me dit afgeraden.Carman1971 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:28:
Op 2 Januari reed ik met een volle accu 150 km enkeltje (model y rwd). Parkeren met sentry mode. Toen ik naar huis reed gaf de navigatie aan dat ik met 8% thuis zou komen. Dit klom daarna vrij snel naar het dubbele. Ik heb normaal gereden. Dus voor vertrek auto opwarmen enzo.
Dus 270km verdeeld over 3 dagen zou ook moeten kunnen.
Op 2 Januari was het minstens 10-12 graden warmer dan deze week.Russel88 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:42:
[...]
Waarom zo traag mogelijk opladen? Dit deed ik in het begin ook, maar in de oplaad topic werd me dit afgeraden.
Op 2 Januari reed ik met een volle accu 150 km enkeltje (model y rwd). Parkeren met sentry mode. Toen ik naar huis reed gaf de navigatie aan dat ik met 8% thuis zou komen. Dit klom daarna vrij snel naar het dubbele. Ik heb normaal gereden. Dus voor vertrek auto opwarmen enzo.
Maar jij hebt een LR neem ik aan?Russel88 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:42:
[...]
Waarom zo traag mogelijk opladen? Dit deed ik in het begin ook, maar in de oplaad topic werd me dit afgeraden.
270KM zonder bij te laden met 120/130km/h ga je in de winter zeker NIET halen met een RWD
Zal de vraag dan omdraaienschumi1986 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:49:
[...]
Maar jij hebt een LR neem ik aan?
270KM zonder bij te laden met 120/130km/h ga je in de winter zeker NIET halen met een RWD
Kan ik 3 dagen achter elkaar naar het werk (90km /per dag) met deze temperaturen tegen een vlotte 120/130 per uur als ik s'nachts kan bijladen zonder dat ik moet bijbetalen aan hoger capaciteitstarief ?
Hoe doen jullie het ? of neem ik beter een LR model ?
Als je elke dag 8-10 uur kunt opladen is dat prima mogelijk met een RWDCarman1971 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:55:
[...]
Zal de vraag dan omdraaien
Kan ik 3 dagen achter elkaar naar het werk (90km /per dag) met deze temperaturen tegen een vlotte 120/130 per uur als ik s'nachts kan bijladen zonder dat ik moet bijbetalen aan hoger capaciteitstarief ?
Hoe vermijd jij andere maanden dat capa tarief?Carman1971 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:55:
[...]
Kan ik 3 dagen achter elkaar naar het werk (90km) met deze temperaturen tegen een vlotte 120/130 per uur als ik s'nachts kan bijladen zonder dat ik moet bijbetalen aan hoger capaciteitstarief ?
Ik laad thuis altijd aan 4kW, en verwarm nu ook met een L/L WP.
Dat betekent gewoon dat onze pieken deze maanden rond de 7-8 kW liggen, maar met een verbruik van bijna 1000kWh in December is dat niet onlogisch als je wat rijdt, graag kookt en niet wil bevriezen in je eigen huis.
Vergeet niet dat je met de digitale meter ook iets minder betaalt per kWh dan met een oude meter.
Nu kan je altijd laden aan 2kW, en na de eerste dag kom je thuis met 60%, in de nacht gaat er terug 30% bij, na dag 2 heb je 50%, en zo na dag 3 nog 40%.
Alleen daarvoor een LR kopen lijkt me dan ook onzin. Je gaat een paar duizend euro uitgeven om een paar euro per maand te sparen.

Bij laden met 4kW zie ik een laadverlies van ca 10%, bij 2kW gaat dit naar meer dan 15% omdat de electronica van de auto ook 'wakker' moet zijn.
Maak je berekening maar eens helemaal in een excelleke, en zet daar alles in.
Een van de vele voordelen van Tesla is dat je in het menu de laadsnelheid (in A) kan aanpassen en je Tesla dus langzamer kan laten laden dan standaard. Dat is handig wanneer je ergens laadt aan een stopcontact en je twijfelt over de kwaliteit van het netwerk (slaan de stoppen eruit?). Te name in het buitenland verlaag ik vaak de laadsnelheid.Carman1971 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:28:
Ik ken geen andere EV’s die de mogelijkheid tot verlagen aanbieden. Vraag er bij andere eigenaren naar, maar die hebben er geen weet van.
Bedankt voor de info.Tommie12 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:02:
[...]
Hoe vermijd jij andere maanden dat capa tarief?
Dat betekent gewoon dat onze pieken deze maanden rond de 7-8 kW liggen, maar met een verbruik van bijna 1000kWh in December is dat niet onlogisch als je wat rijdt, graag kookt en niet wil bevriezen in je eigen huis.
Vergeet niet dat je met de digitale meter ook iets minder betaalt per kWh dan met een oude meter.
Nu kan je altijd laden aan 2kW, en na de eerste dag kom je thuis met 60%, in de nacht gaat er terug 30% bij, na dag 2 heb je 50%, en zo na dag 3 nog 40%.
Alleen daarvoor een LR kopen lijkt me dan ook onzin. Je gaat een paar duizend euro uitgeven om een paar euro per maand te sparen.![]()
Bij laden met 4kW zie ik een laadverlies van ca 10%, bij 2kW gaat dit naar meer dan 15% omdat de electronica van de auto ook 'wakker' moet zijn.
Heb nu nog oude meter dag/nacht maar die kan natuurlijk ieder moment vervangen worden.
Verwarming op gas. Huidig verbruik meten is moeilijk want heb zonnepanelen dus draait hij ook nog wat terug. Intresse is er nu owv de 5000 euro premie en de RWD aan 39990 euro.
Kan natuurlijk ook nog een jaar wachten en 4000 euro premie en dan de nieuwe facelift MY nemen. Ben er nog niet uit.
Als het voor die paar dagen vorst zou zijn zou ik, als het nodig is, de snelheid verlagen naar 110-120 km/u Die 5 minuten extra rijden zal ook niet het verschil makenCarman1971 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:55:
[...]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
maakt dat dan veel uit in verbruik 110 of 125 per uur rijden ?winwiz schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:11:
[...]
Als het voor die paar dagen vorst zou zijn zou ik, als het nodig is, de snelheid verlagen naar 110-120 km/u Die 5 minuten extra rijden zal ook niet het verschil maken
Ik had voor mijn MY een Kona Electric, daar kon je het amperage instellen op de granny charger, niet via de auto (dus ook niet via een laadpaal).MooieMario schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:05:
[...]
Ik ken geen andere EV’s die de mogelijkheid tot verlagen aanbieden. Vraag er bij andere eigenaren naar, maar die hebben er geen weet van.
Ja, dat zal minstens 10-15% schelen.Carman1971 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:15:
[...]
maakt dat dan veel uit in verbruik 110 of 125 per uur rijden ?
Kan bevestigen dat onderstaande werkt in de M3 Highland. Zelfs achterin op het display! Stuk goedkoper dan een PS5 controller. Deze kun je gewoon in de auto laten liggen.Angriebirdie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:07:
uitvoering: 8Bitdo SN30 Pro Grijs
Heb er 2 gekocht.
De buitenste stoelen zijn wat minder breed waardoor de middelste wat breder is geworden t.o.v de 3. Je hebt sowieso meer hoogte dus het voelt minder als sardientjes in een blik.Mathij5 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:21:
[...]
3 tieners. Dus dat moet wel acceptabel zijn.
Als ik de afmetingen van het binneninterieur lees (137,5 cm) is dat namelijk een stuk smaller als bijv. de Kodiaq maar ook als de Model 3! Vandaar m'n vraag.
Maar uit ervaring een aantal keer in mijn eigen auto achterin gezeten en als je dan de middelste armsteun naar beneden doet zit je al god in Frankrijk. Mijn vrouw zat in het midden richting Portugal en was zeer tevreden over de plek. Dus drie tieners moet geen probleem zijn lijkt me.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik zit met hetzelfde dilemma, maar ben huiverig om nu al te bestellen gezien er nog geen definitieve beslissing is.Carman1971 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:09:
[...]
Intresse is er nu owv de 5000 euro premie en de RWD aan 39990 euro.
Kan natuurlijk ook nog een jaar wachten en 4000 euro premie en dan de nieuwe facelift MY nemen. Ben er nog niet uit.
Ik vrees dat de autodeelbedrijven (poppy, cambio, etc.) het grootste deel van de premie onmiddelijk al zullen toeeigenen.
Je kan ook via een slimme laadpaal aan loadbalancing doen of amperage beperken voor het capaciteitstarief. Je moet berekenen of de laadverliezen opwegen tegen een kwartierpiek, zeker met nog een dynamische tarieven erbij
Premie is enkel voor particulieren, dus die autodeelbedrijven krijgen dat niet.Pieterve schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:52:
[...]
Ik zit met hetzelfde dilemma, maar ben huiverig om nu al te bestellen gezien er nog geen definitieve beslissing is.
Ik vrees dat de autodeelbedrijven (poppy, cambio, etc.) het grootste deel van de premie onmiddelijk al zullen toeeigenen.
Je kan ook via een slimme laadpaal aan loadbalancing doen of amperage beperken voor het capaciteitstarief. Je moet berekenen of de laadverliezen opwegen tegen een kwartierpiek, zeker met nog een dynamische tarieven erbij
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik neig ook meer naar nieuw. Echter het ontbreken van een traditionele richting aanwijzer is een no-no voor mijn wederhelft. Balen, maar ik begrijp haar wel. Sowieso maar eens proefrijden met de 3 (en de Y). Mogelijk is een Y een goed alternatief of afwachten waar enhance mee komt. Range heb ik buiten vakantie niet echt nodig.MazeWing schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:34:
[...]
Hoe vaak heb je die langere range nodig? Als je dit wekelijks nodig hebt en echt substantieel langer onderweg bent vanwege laden tussentijds dan is dit een no-brainer lijkt me. Als dit niet het geval is en hoogstens voor die paar keer per jaar (bijvoorbeeld voor vakantie) dan zou ik vooral kijken naar de andere verschillen.
Voordeel van nieuwe (Highland) zijn:
- beter comfort (zowel qua rijden, geluid en de stoel)
- accu die 100% is en nog niets geleden heeft
- veel mooier model (uiteraard persoonlijk)
Voordelen van de oude zijn:
- snellere acceleratie. Dit is echter vooral voor jezelf (in het begin) leuk. Je bijrijders worden er kotsmisselijk van als je de hele tijd snel optrekt
- betere range
- iets beter geluid, alhoewel de audio van de SR vergelijkbaar is met premium audio uit de Kia's, Ford's en Renault's, etc...
Gezien het kleine prijsverschil zou ik zelf altijd 100% zeker voor de Highland gaan.
Uit nieuwsgierigheid: wat voor spelletjes kun je doen in de M3/MY? Is het de moeite waard of eigenlijk alleen leuk voor kinderen?Fidelity schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:25:
[...]
Kan bevestigen dat onderstaande werkt in de M3 Highland. Zelfs achterin op het display! Stuk goedkoper dan een PS5 controller. Deze kun je gewoon in de auto laten liggen.
uitvoering: 8Bitdo SN30 Pro Grijs
Heb er 2 gekocht.
Als je dezelfde vraag even googlet....basto11 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:00:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: wat voor spelletjes kun je doen in de M3/MY? Is het de moeite waard of eigenlijk alleen leuk voor kinderen?
De premie is gericht naar particulieren, vzw’s en aanbieders van deelmobiliteit.Tommie12 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:57:
[...]
Premie is enkel voor particulieren, dus die autodeelbedrijven krijgen dat niet.
https://www.vlaanderen.be...van-een-elektrische-wagen
Ik heb geen kinderen, alleen een vrouw. Dus mogelijk beantwoord dat al je vraagbasto11 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:00:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: wat voor spelletjes kun je doen in de M3/MY? Is het de moeite waard of eigenlijk alleen leuk voor kinderen?
Maar een soort Mario Kart. Erg vermakelijk!
Fallout Shelter, een spel die ik zelf vaak op de telefoon gespeeld heb. Is meer single-player though.
Cuphead, leuk spel!
Sky Force Reloaded, was lastig aan het begin. En kwam er pas later achter dat je dit ook met 2 spelers kunt spelen. Wederom erg vermakelijk. Is een nieuwere variant van de oude "Defender" op Atari.
Het zijn naar mijn mening overigens wel allemaal spellen die "even leuk zijn". Ik game thuis vaak op PC. Maar de games in de auto zijn vermakelijk totdat je laadtijd van hoogstens 10 minuten voorbij zijn ;-) Maar dat blijft mijn persoonlijke mening uiteraard.
Als ik overigens over de parkeerplaats van de Superchargers loop zie ik veelal alleen achtergelaten kinderen die massaal aan het spelen zijn terwijl "papa en mama" even koffie aan het halen zijn.
TL;DR; voor volwassenen is het leuk "voor eventjes". Voor kinderen is het geweldig.
Ik ben overigens wel jaloers op de mensen met een Model X. Daar schijn je echt (wat simpelere) Steam games op te kunnen spelen. Rocket League zou ik zeker een uur kunnen spelen
[ Voor 20% gewijzigd door Fidelity op 08-01-2024 12:13 ]
Dit heeft inderdaad geholpen. Maar het kan veel beter.Hmtsjmftsch schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:00:
[...]
Staat het automatisch dimmen van de buitenspiegels bij jou aan? Even uitzetten. Scheelt een hoop bij het parkeren.
Ik las die interieurbreedte ook ergens en het scheelde 30 cm met de interieurbreedte op de plek van de voorstoelen.... Dat kan niet kloppen lijkt me. Zeker gezien de breedte van de MY die 4 cm breder is dan de Kodiaq.Mathij5 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:21:
[...]
3 tieners. Dus dat moet wel acceptabel zijn.
Dus misschien even nameten met eigen lineaal.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Thanks! Ga het binnenkort eens uitproberen!Fidelity schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:07:
[...]
Ik heb geen kinderen, alleen een vrouw. Dus mogelijk beantwoord dat al je vraag![]()
Maar een soort Mario Kart. Erg vermakelijk!
Fallout Shelter, een spel die ik zelf vaak op de telefoon gespeeld heb. Is meer single-player though.
Cuphead, leuk spel!
Sky Force Reloaded, was lastig aan het begin. En kwam er pas later achter dat je dit ook met 2 spelers kunt spelen. Wederom erg vermakelijk. Is een nieuwere variant van de oude "Defender" op Atari.
Het zijn naar mijn mening overigens wel allemaal spellen die "even leuk zijn". Ik game thuis vaak op PC. Maar de games in de auto zijn vermakelijk totdat je laadtijd van hoogstens 10 minuten voorbij zijn ;-) Maar dat blijft mijn persoonlijke mening uiteraard.
Als ik overigens over de parkeerplaats van de Superchargers loop zie ik veelal alleen achtergelaten kinderen die massaal aan het spelen zijn terwijl "papa en mama" even koffie aan het halen zijn.
TL;DR; voor volwassenen is het leuk "voor eventjes". Voor kinderen is het geweldig.
Ik ben overigens wel jaloers op de mensen met een Model X. Daar schijn je echt (wat simpelere) Steam games op te kunnen spelen. Rocket League zou ik zeker een uur kunnen spelen
Zit nu bij service center voor hopelijk de laatste keer dat ze een en ander vervangen voor windgeruis.
Los daarvan ga ik nog wat dingen aanpassen aan mijn auto heb ik de tussentijd besloten. Mijne is verlaagd zoals sommigen hier weten, met een KW V3 schroefset en nu na een jaar ervaring wil ik nog wat meer dingen gaan doen aan onderstel. Ik vroeg me af of er hier anderen zijn met spullen van Mountain Pass Performance? En eigenlijk ook vooral ervaring met het importeren van hun hardware (invoerrechten, belasting, verzending).
Wat ik op het oog heb:

Anti roll bar voor en achter
Ik ben echt super tevreden over de schroefset, juiste combinatie van stugheid, comfort en verlaging voor een sportieve rijbeleving. Maar in de snelle bochten mag het van mij nog iets vlakker. Deze stabilisatorstangen zouden dit brengen volgens alle ervaringen die ik er over heb gelezen en video's die ik heb gezien.

Solid front control arm bearings
Voor directer stuurgevoel, na coilovers en swaybars zou dit de volgende upgrade zijn die goed merkbaar is. Overigens is de Model 3 in mijn optiek sowieso al een fijn sturende auto maar als we dan toch bezig zijn he...

Brake master cylinder brace
Voor meer lineair verloop van remgevoel, dat mag van mij wel echt wat directer ten opzichte van standaard. Deze steun van metaal is super simpel aan te brengen en zorgt er voor dat er minder flex is bij indrukken van rempedaal.
Mochten ze ooit aan de beurt zijn dan ga ik denk ik ook voor MPP adjustable front upper control arms maar die zijn wel behoorlijk prijzig. Aan de andere kant is daarmee het bekende zwakke punt ook voorgoed verholpen "Sealed spherical bearings will last the lifetime of the car". Mooie spullen
Los daarvan ga ik nog wat dingen aanpassen aan mijn auto heb ik de tussentijd besloten. Mijne is verlaagd zoals sommigen hier weten, met een KW V3 schroefset en nu na een jaar ervaring wil ik nog wat meer dingen gaan doen aan onderstel. Ik vroeg me af of er hier anderen zijn met spullen van Mountain Pass Performance? En eigenlijk ook vooral ervaring met het importeren van hun hardware (invoerrechten, belasting, verzending).
Wat ik op het oog heb:

Anti roll bar voor en achter
Ik ben echt super tevreden over de schroefset, juiste combinatie van stugheid, comfort en verlaging voor een sportieve rijbeleving. Maar in de snelle bochten mag het van mij nog iets vlakker. Deze stabilisatorstangen zouden dit brengen volgens alle ervaringen die ik er over heb gelezen en video's die ik heb gezien.

Solid front control arm bearings
Voor directer stuurgevoel, na coilovers en swaybars zou dit de volgende upgrade zijn die goed merkbaar is. Overigens is de Model 3 in mijn optiek sowieso al een fijn sturende auto maar als we dan toch bezig zijn he...

Brake master cylinder brace
Voor meer lineair verloop van remgevoel, dat mag van mij wel echt wat directer ten opzichte van standaard. Deze steun van metaal is super simpel aan te brengen en zorgt er voor dat er minder flex is bij indrukken van rempedaal.
Mochten ze ooit aan de beurt zijn dan ga ik denk ik ook voor MPP adjustable front upper control arms maar die zijn wel behoorlijk prijzig. Aan de andere kant is daarmee het bekende zwakke punt ook voorgoed verholpen "Sealed spherical bearings will last the lifetime of the car". Mooie spullen
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Nou... het zal er nog best om hangen hoor. met 100km/h ga je het wel halen, en je rijdt niet de hele tijd 130 over het algemeen. Ik kom met 100km/h nog heen en weer naar mijn moeder en dat is 340. Wel voorverwarmd op de paal, dat scheelt toch ook wel een kilometer of 10 als het vriest denk ik.schumi1986 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:49:
[...]
Maar jij hebt een LR neem ik aan?
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
De RWD is voor die prijs sowieso een super scherpe deal. Zelfs zonder eventueel de premie... Maar als je die wel krijgt is het helemaal een top aankoop.Carman1971 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:09:
[...]
Bedankt voor de info.
Heb nu nog oude meter dag/nacht maar die kan natuurlijk ieder moment vervangen worden.
Verwarming op gas. Huidig verbruik meten is moeilijk want heb zonnepanelen dus draait hij ook nog wat terug. Intresse is er nu owv de 5000 euro premie en de RWD aan 39990 euro.
Verbruik met dit soort weer is vooral aan het begin van de rit erg hoog, omdat de auto dan gaat voorverwarmen. Het scheelt nogal in je range als je dat aan de lader kunt doen.
De batterijcapaciteit van de MY RWD is ongeveer 58000 Wh. Dus als je 270 km moet rijden mag je verbruik niet hoger zijn dan 215 Wh/km. Afhankelijk van andere weersinvloeden (natte wegen, wind) is dat op of over het randje voor 120 km/h. Maar je kunt altijd je bereik verder uitrekken door wat langzamer te gaan rijden.
En als je 's nachts wat bij kunt laden haal je dat zeker.
Bijv. Als je met 2 kW laadt is dat 2 kWh erbij per uur. Als de batterij helemaal leeg is zou je dus in een kleine 30 uur weer op 100% zitten (hoewel je ook met laadverliezen te maken hebt). 10 uur laden is ongeveer 25-30% erbij.
Ik zou de RWD niet te leeg laten rijden, zeker niet met dit weer. Dat is niet zo goed voor de batterij.
Vraag is overigens wanneer die facelift hier komt. Waarschijnlijk gaat China eerst, maar de Model Y voor Europa komt uit Berlijn. Als je naar de Model 3 kijkt is eerst China gedaan en volgt rond deze tijd de fabriek in Fremont. Het zal waarschijnlijk niet zo zijn dat overal tegelijkertijd de refresh Y wordt uitgerold. Maar wel een interessant gokje...
Aan de andere kant: de Highland werd ook weer wat duurder en de huidige prijs in België is echt uitzonderlijk. Geen garantie dat die volgend jaar weer zo scherp geprijsd zal zijn.
Ben serieus benieuwd hoe jij met deze temperatuur en een verbruik van ~19kWh een bereik van 340km haalt op een bruikbare accucapaciteit van 57,5.Makkelijk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:20:
[...]
Nou... het zal er nog best om hangen hoor. met 100km/h ga je het wel halen, en je rijdt niet de hele tijd 130 over het algemeen. Ik kom met 100km/h nog heen en weer naar mijn moeder en dat is 340. Wel voorverwarmd op de paal, dat scheelt toch ook wel een kilometer of 10 als het vriest denk ik.
Ik kan in de garage stallen zal nu ongeveer een 16° zijn daar. Gaat hij dan ook voorverwarmen of is dat niet nodig ? Bedoel je dan de batterij voorverwarmen of het interieur ? Ik weet dat men gaat voorverwarmen om te laden bij een snellader maar doe je dat ook bij vertrek ?bilgy_no1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:24:
[...]
Verbruik met dit soort weer is vooral aan het begin van de rit erg hoog, omdat de auto dan gaat voorverwarmen. Het scheelt nogal in je range als je dat aan de lader kunt doen.
Just for fun: Wat betaal je nou extra als Vlaming als je in een hoger capaciteitstarief valt? Gaat dat over serieus geld?Tommie12 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:02:
[...]
Hoe vermijd jij andere maanden dat capa tarief?
Alleen daarvoor een LR kopen lijkt me dan ook onzin. Je gaat een paar duizend euro uitgeven om een paar euro per maand te sparen.![]()
Dit is dus wel in te stellen in het menu van een Kona dmv de 3 standen laag, midden en hoog.basto11 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:23:
[...]
Ik had voor mijn MY een Kona Electric, daar kon je het amperage instellen op de granny charger, niet via de auto (dus ook niet via een laadpaal).
Zo kon ik toch nog op een bepaalde camping de auto op 6A voldruppelen.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Mijn vader zou misschien een Tesla model Y kopen nu die zo goedkoop geprijsd staat in België, maar dat zijn enkel modellen zonder trekhaak. Ik dacht dat je bij de Model Y wel achteraf nog de trekhaak kunt laten installeren he?
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Klopt.Broodro0ster schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:24:
Mijn vader zou misschien een Tesla model Y kopen nu die zo goedkoop geprijsd staat in België, maar dat zijn enkel modellen zonder trekhaak. Ik dacht dat je bij de Model Y wel achteraf nog de trekhaak kunt laten installeren he?
Piek wordt per maand betaald, maar elke kW boven 2.5kW meer kost je ca. 4€ extra die maand. Er wordt een gemiddelde gemaakt, maar dit is de beste samenvatting.t14wo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:17:
[...]
Just for fun: Wat betaal je nou extra als Vlaming als je in een hoger capaciteitstarief valt? Gaat dat over serieus geld?
Dus als je door met 11kW te laden ipv 5kW piek (wat zowat een doorsnee is voor mensen zonder EV en zonder WP), een piek van 15kW veroorzaakt, dan is dat 40€. Op jaarbasis ga je dan naar 480€.
Maar... ten opzichte van de prijs die we hadden voor de invoering van het capaciteitstarief is de prijs per kWh wel wat gezakt.
Ik heb het even van internet geplukt:t14wo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:17:
[...]
Just for fun: Wat betaal je nou extra als Vlaming als je in een hoger capaciteitstarief valt? Gaat dat over serieus geld?
Hoeveel capaciteitstarief betaalt u voor een kilowatt?
Berekening van het capaciteitstarief
In 2024 betaalt u voor 1 kW op jaarbasis gemiddeld over Vlaanderen 39,93 euro (excl. btw); op maandbasis is dat 3,33 euro (excl. btw). Het bedrag verschilt van netbeheerder tot netbeheerder en hangt dus af van waar u woont.
Iedereen betaalt een minimumbijdrage voor zijn gebruik van het net. Die komt overeen met 2,5 kW. Het gaat dus jaarlijks om gemiddeld 100 euro (excl. btw).
Is uw maandpiek telkens 4 kW? Dan betaalt u op jaarbasis gemiddeld 160 euro (excl. btw) aan capaciteitstarief. Hebt u gedurende 1 van de 12 maanden uitzonderlijk een iets hogere piek van 6 kW? Dan kost u dat gemiddeld 6,65 euro (excl. btw) extra.
Ik heb sinds kort een digitale meter dus het laden van de Tesla met 11 KW zit er niet meer in nu. (Analoge meter was vast forfait)
Ik heb de auto nu ingesteld op 3,5 KW en als de zonnepanelen genoeg opwekken, kan ik dit (dynamisch) tot 5 laten gaan.
Edit: dank aan Tommie voor de nog concretere bedragen 😊
En ook al is de prijs per KW wat gezakt, op het einde van de rit betalen we sowieso meer. Het systeem saldering zoals in Nederland kennen wij niet meer (enkel nog tijdelijk, terugdraaiende analoge teller, ik denk tot 2025) en in combinatie met het capaciteitstarief, zijn zonnepanelen met weinig zelfverbruik en veel injectie nu een pak minder rendabel geworden.
Ik hoop dit in de 'zonnemaanden' goed te maken door de Tesla 'enkel zonnepaneel stroom' te laten laden. Ik heb het geluk ivm werk dat de auto overdag vaak thuis aan de lader hangt.
[ Voor 18% gewijzigd door BJF005 op 08-01-2024 14:44 ]
Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD
Zal je verbazen. Een ritje bij 2 graden buitentemp. Ik heb een punt gekozen die redelijk constant is op de A2. Snelheid 106 verbruik 18kWh SOC op dat moment 55% Range (Estimated) 196 km Helemaal onderin de buitentemperatuur: net iets boven de 2 graden. In de auto 20 gradenschumi1986 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:37:
[...]
Ben serieus benieuwd hoe jij met deze temperatuur en een verbruik van ~19kWh een bereik van 340km haalt op een bruikbare accucapaciteit van 57,5.
/f/image/9EdTYgqrZHLuu3QCy8cURwBF.png?f=fotoalbum_large)
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Vanochtend geen ruitenwisservloeistof, leek me vreemd mijn M3 Highland is van eind oktober en heb de sproeier misschien 3 keer gebruikt, ook geen melding gehad op het touchscreen. 2,5 liter erbij en hij werkt weer, er zou 3,5 liter in de tank gaan dus toch een vermoeden dat het spul bevroren was, meer Highland eigenaars met deze ervaring?
Mijn bedragen waren incl BTW, en ze verschillen licht per regio.BJF005 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:34:
[...]
Ik heb het even van internet geplukt:
Berekening van het capaciteitstarief
In 2024 betaalt u voor 1 kW op jaarbasis gemiddeld over Vlaanderen 39,93 euro (excl. btw); op maandbasis is dat 3,33 euro (excl. btw). Het bedrag verschilt van netbeheerder tot netbeheerder en hangt dus af van waar u woont.
Iedereen betaalt een minimumbijdrage voor zijn gebruik van het net. Die komt overeen met 2,5 kW. Het gaat dus jaarlijks om gemiddeld 100 euro (excl. btw).
Is uw maandpiek telkens 4 kW? Dan betaalt u op jaarbasis gemiddeld 160 euro (excl. btw) aan capaciteitstarief. Hebt u gedurende 1 van de 12 maanden uitzonderlijk een iets hogere piek van 6 kW? Dan kost u dat gemiddeld 6,65 euro (excl. btw) extra.
Ik heb sinds kort een digitale meter dus het laden van de Tesla met 11 KW zit er niet meer in nu. (Analoge meter was vast forfait)
Ik heb de auto nu ingesteld op 3,5 KW en als de zonnepanelen genoeg opwekken, kan ik dit (dynamisch) tot 5 laten gaan.
Ik doe ongeveer het zelfde, en gebruik Jedlix om de oplaadtijden wat mee te sturen. Dat is vooral laden in de nacht gedurende de winter, en tijdens de zomer zo veel mogelijk als de zon schrijnt.
Dat heb ik vanmorgen getest door bij -2 op te warmen tot 20 graden op de batterij. Kostte 11 km (MY LR). Het lijkt me dat het nauwelijks uitmaakt in verbruik of je dit vlak voor of tijdens de rit doet.bilgy_no1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:24:
[...]
Vraagje: wordt de batterij ge-bypassed als auto op wamt aan de stekker?
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ja, weet niet of het 100% is, maar de load komt uit de stekker, niet uit de batterij.bert pit schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:40:
[...]
Dat lukt met voorverwarmen net denk ik. Op het echte pure rijden scheelt het niet veel. Dus je moet met die 57.5 + zo'n 4 kWh uit de paal rekenen voor het verwarmenschumi1986 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:37:
[...]
Ben serieus benieuwd hoe jij met deze temperatuur en een verbruik van ~19kWh een bereik van 340km haalt op een bruikbare accucapaciteit van 57,5.
Voor degene die geinteresseerd zijn, ik heb ZLM gesproken. Ze bieden de polis aan sinds 1 januari en er zijn geen extra alarmeisen nodig in mijn geval (Y RWD). Mocht de cataloguswaarde hoger zijn dan 60k dan wel. Hele scherpe premie al zeg ik het zelf, enige aandachtpunt is wel is dat bij total loss nieuwwaarde geldig is voor slechts 12 maanden, vanaf maand 13 t/m 36 gaat er steeds 1% per maand van af. Na die periode wordt de dagwaarde geteld.joeyke87 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:31:
Heeft er iemand ervaring met de verzekeringsmaatschappij ZLM? N.a.v. dit artikel https://www.rtlnieuws.nl/...ische-autos-zlm-lege-accu ben ik de premie gaan berekenen. Zeer netjes, kom uit op € 71,36 (11 schadevrije jaren). Ik zit nu 2 jaar bij Univé, vorig jaar was de premie daar zo’n € 91,- p.m. Dit jaar betaal ik € 109,25 p.m.
Groot verschil met ZLM dus, ik weet alleen niet of extra alarmeisen van toepassing zijn bij ZLM.
Ik had toevallig dit weekend de auto met 100 % batterij aan de laadpaal hangen, en had de interieurverwarming aangezet. -> 16 A ging er door de stekker, niet slecht. (model met warmtepomp)Remz schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:42:
[...]
Ja, weet niet of het 100% is, maar de load komt uit de stekker, niet uit de batterij.
Het lichtbeeld van de matrix koplampen is discutabel. Waar er aan de rechterkant van het lichtbeeld normaliter een schuin oplopende 'streep' met een hoek van 15 graden in het lichtbeeld zit zie je bij de matrix koplamp een rechthoekig 'blok' met licht. Dit maakt het verblindend, ook al staan de koplampen goed afgesteld. De afstelling voor de koplampen binnen Europa is -1%. Let wel, als je de koplampen kalibreert vanuit het menu gebeurt dit met 0% instelling. Zodra je gaat rijden met de wagen stelt deze de koplampen weer in op -1%. In de service documentatie staat hier trouwens wel interessante informatie over.t14wo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:33:
[...]
Dan is die automatische afstelling wel erg beroerd, want wat wordt je toch ongelofelijk verblind door vooral MY’s op de weg. Zonder uitzondering schijnt er een lichtpunt vol in je gezicht. Als je er eentje achter je op de snelweg hebt, dim je de binnenspiegel, maar als je die voor je hebt wordt je zo verblind. Hoe kan dat nou toch een typegoedkeuring hebben gekregen.
Voorbeeld 'standaard':
:strip_exif()/f/image/Wg2NGyfJriKhM7ox6Rdva68Z.png?f=user_large)
Voorbeeld 'matrix':
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2PS7WheakC3YMlKMOxjCxjHM.jpg?f=user_large)
Ik kan op mijn laadpaal zien hoeveel Kw er wordt verbruikt. Gisteren heb ik de auto laten 'preconditionen' (dus zowel interieur als accu) vanaf 3 graden naar 19 en trok 'ie 5,7Kw uit de paal bij 100% accu.Bob schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:02:
[...]
Ik had toevallig dit weekend de auto met 100 % batterij aan de laadpaal hangen, en had de interieurverwarming aangezet. -> 16 A ging er door de stekker, niet slecht. (model met warmtepomp)
Dat zou dan net gaan op een enkele rit maar het zou gaan om een retour. Waarbij er dus ook verwarmd moet worden voor de terugreis.JohanB schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:48:
[...]
Dat lukt met voorverwarmen net denk ik. Op het echte pure rijden scheelt het niet veel. Dus je moet met die 57.5 + zo'n 4 kWh uit de paal rekenen voor het verwarmen
Het verwarmen van het interieur en de accu kost echt enorm veel stroom. Daarom ben ik ook niet heel blij met de automatische optie dat de auto de accu begint voor te verwarmen als je naar een SuC navigeert.Bart_GR schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:09:
[...]
Ik kan op mijn laadpaal zien hoeveel Kw er wordt verbruikt. Gisteren heb ik de auto laten 'preconditionen' (dus zowel interieur als accu) vanaf 3 graden naar 19 en trok 'ie 5,7Kw uit de paal bij 100% accu.
[ Voor 14% gewijzigd door turkeyhakan op 08-01-2024 15:25 ]
Standaard kun je maar een geplande vertrektijd instellen. Er is wel een workaround, maar daarvoor moet je in de auto zitten om hem aan en uit te zetten.
Nou zijn er apps welke dat wel kunnen. Welke raden jullie aan. Er zijn er een aantal namelijk.
Nou zijn er apps welke dat wel kunnen. Welke raden jullie aan. Er zijn er een aantal namelijk.
Dat kun je toch simpel verhinderen door naar een ander punt in de omgeving te navigeren. Overigens als hij niet genoeg prik heeft verwarmt hij niet voor.turkeyhakan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:24:
[...]
Het verwarmen van het interieur en de accu kost echt enorm veel stroom. Daarom ben ik ook niet heel blij met de automatische optie dat de auto de accu begint voor te verwarmen als je naar een SuC navigeert.
[ Voor 7% gewijzigd door winwiz op 08-01-2024 15:31 ]
Nou, dat valt wel mee, maar als je het echt heel vervelend vind druk je gewoon op die melding van voorverwarmen, en dan stopt hij daar mee.turkeyhakan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:24:
[...]
Het verwarmen van het interieur en de accu kost echt enorm veel stroom. Daarom ben ik ook niet heel blij met de automatische optie dat de auto de accu begint voor te verwarmen als je naar een SuC navigeert.
Mijn 3 verbruikt met dit soort weersomstandigheden zo rond de 33 kWh/100 km als ik aan het voorverwarmen ben. En die wil zo 50-75 km van te voren beginnen met voorverwarmen. Dus het kost je uitgerekend zo'n 6 kW extra op een rit in ruil voor een paar minuten.Eddos schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:33:
[...]
Nou, dat valt wel mee, maar als je het echt heel vervelend vind druk je gewoon op die melding van voorverwarmen, en dan stopt hij daar mee.
Ik wist niet dat je het voorverwarmen kon stoppen door op de melding te drukken. Dat ga ik proberen. Thanks!
[ Voor 9% gewijzigd door turkeyhakan op 08-01-2024 15:39 ]
Ik gebruik de navigatie alleen als ik niet weet waar ik moet zijn. Hier wil je echt niet mee bezig zijn tijdens je rit. Vooral niet op een rit waar nog meer SuC's zijn gepland.winwiz schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:30:
[...]
Dat kun je toch simpel verhinderen door naar een ander punt in de omgeving te navigeren. Overigens als hij niet genoeg prik heeft verwarmt hij niet voor.
[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 08-01-2024 15:40 ]
Tsja, als ik me braaf aan de 100 had gehouden dan hadden we Hamburg met 1x laden gered. 485 km, zonder voorverwarmen. Met een piek van 200 km/h en hele stukken van 150 km/h hadden we een extra korte laadactie nodig van 8 minuten. Hij begon pas 8 km voor de SuC met voorverwarmen. Grootste deel van de weg was het -1 C.JohanB schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:48:
[...]
Dat lukt met voorverwarmen net denk ik. Op het echte pure rijden scheelt het niet veel. Dus je moet met die 57.5 + zo'n 4 kWh uit de paal rekenen voor het verwarmen
[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 08-01-2024 16:16 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Is dit goed beleid?
Als gevolg van nieuw beleid in de sector moet uw voertuig worden vervoerd met een maximale lading van de batterij van 50%. Dit betekent dat de laadtoestand van de batterij van uw Model Y op de leveringsafspraak lager kan zijn dan voor Tesla gebruikelijk is.
Ter compensatie van dit ongemak geven wij u 150 km gratis Supercharging*. U kunt uw Supercharging-tegoed enkele dagen na de levering bekijken in het gedeelte 'Refereren en verdienen' in de Tesla-app.
Hoezo? Dit is het beleid van de transporteur, daar hebben wij als kopers/gebruikers niets mee te maken.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Aha, dacht even vanuit de overheid. Thuis moet gelukkig wel te doen zijn.daemonix schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:23:
[...]
Hoezo? Dit is het beleid van de transporteur, daar hebben wij als kopers/gebruikers niets mee te maken.
Als je hem ophaalt zal hij zeer waarschijnlijk op 95 - 100% staanWackmack schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:25:
[...]
Aha, dacht even vanuit de overheid. Thuis moet gelukkig wel te doen zijn.
Zelf heb ik daar helemaal geen probleem mee.
Ik ben direct na afhalen in Brugge gaan superchargen ook al was dit niet nodig om thuis te geraken.
Achteraf gezien dat ik deze laadbeurt niet heb moeten betalen en had de 150km gratis ook nog…
Bij afhalen van vorige wagens bij VW moest ik direct naar het benzinestation rijden of ik geraakte niet thuis. 🤓
Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻
En daar is mijn eerste officiële foutmelding: di_a138…
dit bericht kreeg ik ook in augustus. Toen ik 'm ophaalde stond hij net zoals alle andere Tesla's netjes aan de lader op 100%. Geniet van je gratis SC sessie
Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat Matrix gebeuren echt gaaf. Je ziet ook dat de individuele lampjes naar boven en naar beneden gaan. Maar je moet het toch met me eens zijn dat zonder uitzondering iedere Tesla Y en 3 je totaal verblinden. Die instellingen/algoritme klopt gewoon echt niet. Ik zie het ook bij sommige andere merken. BMW X5 verblindt je ook zonder uitzondering.3234dmtr schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:05:
[...]
Het lichtbeeld van de matrix koplampen is discutabel. Waar er aan de rechterkant van het lichtbeeld normaliter een schuin oplopende 'streep' met een hoek van 15 graden in het lichtbeeld zit zie je bij de matrix koplamp een rechthoekig 'blok' met licht. Dit maakt het verblindend, ook al staan de koplampen goed afgesteld. De afstelling voor de koplampen binnen Europa is -1%. Let wel, als je de koplampen kalibreert vanuit het menu gebeurt dit met 0% instelling. Zodra je gaat rijden met de wagen stelt deze de koplampen weer in op -1%. In de service documentatie staat hier trouwens wel interessante informatie over.
Voorbeeld 'standaard':
[Afbeelding]
Voorbeeld 'matrix':
[Afbeelding]
Verlichting is zo belangrijk, maar verblind worden en zeker met die extreem sterke LED verlichting is echt een gevaar. Zeker als dat bij ouderen gebeurt waarvan het zicht sowieso minder goed om kan gaan met licht en donker.
Het valt gewoon echt op dat dit bij Tesla's gebeurt en dan zou je verwachten dat dit juist bij Tesla ook in een keer kan wornde gefixt middels een softwareupdate, waar andere merken dat op de holbewonerswijze bij de beurt moet gebeuren.
Welke andere merken hebben dan niet goed zelf kalibrerende matrix lampen waarvoor ze naar de garage moeten? Ik ken ze niet namelijkt14wo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:40:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat Matrix gebeuren echt gaaf. Je ziet ook dat de individuele lampjes naar boven en naar beneden gaan. Maar je moet het toch met me eens zijn dat zonder uitzondering iedere Tesla Y en 3 je totaal verblinden. Die instellingen/algoritme klopt gewoon echt niet. Ik zie het ook bij sommige andere merken. BMW X5 verblindt je ook zonder uitzondering.
Verlichting is zo belangrijk, maar verblind worden en zeker met die extreem sterke LED verlichting is echt een gevaar. Zeker als dat bij ouderen gebeurt waarvan het zicht sowieso minder goed om kan gaan met licht en donker.
Het valt gewoon echt op dat dit bij Tesla's gebeurt en dan zou je verwachten dat dit juist bij Tesla ook in een keer kan wornde gefixt middels een softwareupdate, waar andere merken dat op de holbewonerswijze bij de beurt moet gebeuren.
Nee, hij warmt op uit de batterij. Dus als je aan de granny of een 1 fase laadpaal hangt kan het zijn dat je batterijpercentage wat zakt.bert pit schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:40:
[...]
Dat heb ik vanmorgen getest door bij -2 op te warmen tot 20 graden op de batterij. Kostte 11 km (MY LR). Het lijkt me dat het nauwelijks uitmaakt in verbruik of je dit vlak voor of tijdens de rit doet.
Audi zal vast geen ota updates hebben op hun A6. Maar wel matrix koplampen. Maargoed. Het ging me niet om de updatewijze, maar om hoe streng we in het land zijn op allerhande regels. En er ondertussen gloednieuwe auto’s de weg op komen die je echt hinderen in de vroege ochtend. De de rijders kunnen er meestal niks aan doen of weten er uberhaupt niets vanaf. Dit moet Tesla gewoon écht fixen.GeeMoney schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:51:
[...]
Welke andere merken hebben dan niet goed zelf kalibrerende matrix lampen waarvoor ze naar de garage moeten? Ik ken ze niet namelijk.
Zeker ook omdat ik in oktober een MY wil gaan rijden en met een goed geweten de auto in wil.
[ Voor 7% gewijzigd door t14wo op 08-01-2024 17:06 ]
Hier ook al een keer gehad dat ik een aantal keer moest drukken voordat er eindelijk een klein beetje uitkwam. Daarna ging het wel weer.rai_rob schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:40:
Vanochtend geen ruitenwisservloeistof, leek me vreemd mijn M3 Highland is van eind oktober en heb de sproeier misschien 3 keer gebruikt, ook geen melding gehad op het touchscreen. 2,5 liter erbij en hij werkt weer, er zou 3,5 liter in de tank gaan dus toch een vermoeden dat het spul bevroren was, meer Highland eigenaars met deze ervaring?
Bij mijn Highland aan mijn 1 fase thuis laadpaal warmt hij echt op via de paal, accu percentage blijft strak gelijk.Pierz schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:00:
[...]
Nee, hij warmt op uit de batterij. Dus als je aan de granny of een 1 fase laadpaal hangt kan het zijn dat je batterijpercentage wat zakt.
Of hij balanceert het bijladen opwarmen heel netjes, maar het bereik daalt niet.
Mijn Tesla had niet eens ruiterwisselvloeistof bij het afleveren. Heb ik er zelf in moeten gooien. Wellicht jij wel geluk maar niet helemaal gevuld? Overigens heb ik daar ook geen melding van gekregen destijds.rai_rob schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:40:
Have you tried turning it off and on again?
Ik doelde ook meer op het feit dat het gewoon moet werken inderdaadt14wo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:06:
[...]
Audi zal vast geen ota updates hebben op hun A6. Maar wel matrix koplampen. Maargoed. Het ging me niet om de updatewijze, maar om hoe streng we in het land zijn op allerhande regels. En er ondertussen gloednieuwe auto’s de weg op komen die je echt hinderen in de vroege ochtend. De de rijders kunnen er meestal niks aan doen of weten er uberhaupt niets vanaf. Dit moet Tesla gewoon écht fixen.
Zeker ook omdat ik in oktober een MY wil gaan rijden en met een goed geweten de auto in wil.
Volgens mij is het zelfs een verplichting dat de lampen zichzelf (goed) moeten kunnen kalibreren.
Het valt alleen op dat het bij zeker de 3 en de Y's niet altijd even goed lijkt te gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 08-01-2024 17:35 ]
Hey, kom er vandaag pas achter dat ik de pilaarcamera's ook kan zien in de app. Beter beeld dan ik had verwacht. Nu hopen dat ze de boel eens tot een (semi? Want je mist wel wat denk ik) 360 graden beeld kunnen omtoveren én ze toegankelijk zijn voor dahcam beelden 

:strip_exif()/f/image/m5ZFB4lyM4vlPA90t1xoI6jk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 08-01-2024 17:47 ]
Zeker geintereseerd. Ik ben daar vanaf mijn eerste auto 40 jaar geleden verzekerd geweest en het was een teleurstelling dat ze maart vorig jaar geen Tesla verzekerden.joeyke87 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:57:
[...]
Voor degene die geinteresseerd zijn, ik heb ZLM gesproken. Ze bieden de polis aan sinds 1 januari en er zijn geen extra alarmeisen nodig in mijn geval (Y RWD). Mocht de cataloguswaarde hoger zijn dan 60k dan wel. Hele scherpe premie al zeg ik het zelf, enige aandachtpunt is wel is dat bij total loss nieuwwaarde geldig is voor slechts 12 maanden, vanaf maand 13 t/m 36 gaat er steeds 1% per maand van af. Na die periode wordt de dagwaarde geteld.
@joeyke87 Goede ervaring mee, dat is een prettig bedrijf die goed is voor haar leden. Het woord call center is daar verboden, ze hebben geen klanten maar leden. Jaarlijks krijg je premie terug als er teveel inleg is geweest t.o.v. de uitkering. Is er een grote calamiteit (meestal storm) dan zit iedereen achter de telefoon (ook HR en administratie) en degene die het dossier opent blijft verantwoordelijk. Zo'n bedrijf dus.
Heb je daar iets van een plaatje van? Minder dan 118 Wh/km bij deze temperaturen zonder voorverwarmen voor vertrek zou erg erg netjes zijn met deze temperaturendaemonix schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:15:
[...]
Tsja, als ik me braaf aan de 100 had gehouden dan hadden we Hamburg met 1x laden gered. 485 km, zonder voorverwarmen. Met een piek van 200 km/h en hele stukken van 150 km/h hadden we een extra korte laadactie nodig van 8 minuten. Hij begon pas 8 km voor de SuC met voorverwarmen. Grootste deel van de weg was het -1 C.
Verkeerd begrijpen doe ik zeker niet. Het lichtbeeld wijkt af, dat geeft de verblinding, ook al staat de koplamp an sich goed afgesteld. Dit is overigens de 4e auto die ik mag berijden met een vorm van LED verlichting, al dan niet voorzien van matrix en tegenliggers seinen altijd wel een aantal malen tijdens een donkere nachtrit, ook al worden er superstak afgestelde en afgebakende projectie lenzen gebruikt.t14wo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:40:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat Matrix gebeuren echt gaaf. Je ziet ook dat de individuele lampjes naar boven en naar beneden gaan. Maar je moet het toch met me eens zijn dat zonder uitzondering iedere Tesla Y en 3 je totaal verblinden. Die instellingen/algoritme klopt gewoon echt niet. Ik zie het ook bij sommige andere merken. BMW X5 verblindt je ook zonder uitzondering.
Vraagje m.b.t. de re-gen van een m3 highland sr. Telkens als ik volle re-gen heb (pedaal helemaal los). Dan krijg ik door de 50km/h een klein schokje door de aandrijving, dit zie je ook op het groene balkje die even iets richting het midden schiet. Het is een schokje alsof hij overschakelt op een ander systeem ofzo, maar dat kan je niet selecteren in de M3 highland. Het re-gen tekentje die je hebt bij een koude accu is er ook niet, accu dus volledig warm en niet vol.
Wat mij ook opvalt is dat in het scherm de acceleratie een volledig doorgetrokken streep is (dus volledig beschikbaar), maar de re-gen zijde maar voor de helft en dan de stipjes beginnen.
Wat mij ook opvalt is dat in het scherm de acceleratie een volledig doorgetrokken streep is (dus volledig beschikbaar), maar de re-gen zijde maar voor de helft en dan de stipjes beginnen.
Dat zal dan een 3 fasen paal zijn denk ik?mjvdzwet schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:23:
[...]
Bij mijn Highland aan mijn 1 fase thuis laadpaal warmt hij echt op via de paal, accu percentage blijft strak gelijk.
Of hij balanceert het bijladen opwarmen heel netjes, maar het bereik daalt niet.
Ik heb geen schokje, maar wel de stipjes.hulskersj schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:41:
Vraagje m.b.t. de re-gen van een m3 highland sr. Telkens als ik volle re-gen heb (pedaal helemaal los). Dan krijg ik door de 50km/h een klein schokje door de aandrijving, dit zie je ook op het groene balkje die even iets richting het midden schiet. Het is een schokje alsof hij overschakelt op een ander systeem ofzo, maar dat kan je niet selecteren in de M3 highland. Het re-gen tekentje die je hebt bij een koude accu is er ook niet, accu dus volledig warm en niet vol.
Mijn interpretatie is dat de streep het regeneratie stuk is en dat bij de stipjes de fysieke remmen aangrijpen.
Is het trouwens mogelijk een een "tijdelijke" snelheidslimiet in te stellen tijdens het rijden (zonder autopilot, tacc, etc. In mij vorige auto stelde ik dit vaak een paar km boven de max snelheid in en ik moest het pedaal volledig intrappen om dit te overrulen. Dit voorkwam dat ik dus onbewust steeds harder en harder ging rijden.
Ik zie op het moment alleen een algehele limiet of de verplichting om van tacc gebruik te maken.
Ik zie op het moment alleen een algehele limiet of de verplichting om van tacc gebruik te maken.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Hij doet het terwijl hij in de normale re-gen zit. Het groene balkje komt nooit in het deel van de stipjes. Re-gen werkt gewoon prima, het is alleen dat schokje die mijn interesse wekte.mjvdzwet schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:47:
[...]
Ik heb geen schokje, maar wel de stipjes.
Mijn interpretatie is dat de streep het regeneratie stuk is en dat bij de stipjes de fysieke remmen aangrijpen.
Bij mijn Highland sr is het een vloeiende afremming tot bijna stilstand. Het definitief stil zetten voel je heel licht. Het is wel de meest soepele auto met betrekking tot het volledig tot stilstand komen.hulskersj schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:50:
[...]
Hij doet het terwijl hij in de normale re-gen zit. Het groene balkje komt nooit in het deel van de stipjes. Re-gen werkt gewoon prima, het is alleen dat schokje die mijn interesse wekte.
Oke check. Het komt zeg maar voor als je 100km/h rijd en dan pedaal helemaal los laat tot stilstand. Moet ik zeggen dat ik ook wel een beetje ocd heb en dat het voor de rest perfect werkt.mjvdzwet schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:54:
[...]
Bij mijn Highland sr is het een vloeiende afremming tot bijna stilstand. Het definitief stil zetten voel je heel licht. Het is wel de meest soepele auto met betrekking tot het volledig tot stilstand komen.
MY heeft dat ook en is normaal volgens Tesla, men zegt dat de remmen dan aangrijpen rond de 50 km/uhulskersj schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:41:
En inderdaad, je hebt nog geen volledige regeneratie ook al is het tekentje foetsie, die stipjes doen het hem. Dus volledig warm zal ie dan toch niet zijn.
Update: Vandaag gebeld met tesla en de herroeping is geweigerd omwille van twee redenen: er was op die dag een testrit gedaan (op de dag van de bestelling) en de koopovereenkomst is "daar" geplaatst. Dat laatste vind ik wel gek, omdat het bestellen van de tesla gaat toch alleen maar via hun site (bestelling was geplaatst met eigen telefoon). De reden van aankoop toch tegen het einde van vorig jaar was ook omdat er gevraagd werd of de kortingen nog beschikbaar waren na het einde van het jaar in januari. Hierop werd door een medewerker geantwoord dat de kortingen die er op dat moment waren enkel gelden tot het einde van het jaar. Ik voel me dan ook voorgelogen dat er al na één week een verdere daling is?GoldenRain schreef op zondag 7 januari 2024 @ 01:55:
Hallo allemaal, ik heb eind vorige maand een model y rwd aangekocht met leverdatum 31 dec. Ik woon in Vlaanderen en door de premie + verdere verlaging om in aanmerking te komen voor de premie is er binnen één week dus een prijsverschil van 8k euro tot stand gekomen. De vraag is dus: Kan ik hier iets tegen doen? Ik zit zelf nu te denken aan het herroepingsrecht (aangezien het nog binnen 14d na de levering is?), maar ik weet niet of het mogelijk is? Heeft iemand hier ervaring mee? De huidige kilometerstand is 399km en ik heb er al wel spatlappen opgezet. Alvast bedankt!
Wie wat waar? Welke versie zit je?turkeyhakan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:35:
En daar is mijn eerste officiële foutmelding: di_a138…
Front motor disabled lees Ik?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.