Als je op het Auto-icoon klikt en daarna op 'Spiegels', dan staat er een lijstje met dingetjes die je aan en uit kunt vinken m.b.t. de spiegels. Het zit een beetje verstoptSnelletomaat schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:25:
[...]
Waar kun je dit uitzetten? Ik kan het in de menu's niet vinden.
Heb een MY, misschien dat het menu daar niet bestaat (?)
Have you tried turning it off and on again?
Je mag hem wel een week hier voor de deur neer zetten. Breng ik hem weer terug als AP het weer doet ;-)sanderdi schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:34:
[Afbeelding]
Wtf ? Net terug uit de Alpen. Het was al drama met al die piepjes ( had gewoon mijn handen op het stuur) camera onderweg afgeplakt want kon niet meer opzij kijken of hij begon al te piepen dat ik op de weg moest letten. Nu een week geen autopilot.
Ben er even klaar mee.
Wat afhankelijk van gebruik ook. Ik zet het maar heel af en toe aan. Gebruik in de Y gewoon nog de meegeleverde USB stick. Had in de 3 een SSD. Die ligt nog in de kast nu.Wackmack schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:29:
[...]
Denkt iedereen hier nog steeds zo over? SSD is voor de Sentry modus dus beetje overbodig.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Bijzonder dat zo'n release wordt uitgebracht he. Te weinig getest? Verkeerde test? Bang voor strenge wetgeving?sanderdi schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:34:
[Afbeelding]
Wtf ? Net terug uit de Alpen. Het was al drama met al die piepjes ( had gewoon mijn handen op het stuur) camera onderweg afgeplakt want kon niet meer opzij kijken of hij begon al te piepen dat ik op de weg moest letten. Nu een week geen autopilot.
Ben er even klaar mee.
Moet zeggen dat ik nooit in de Model 3 met AP rijd. Vindt het altijd te langzaam gaan.
Zat wat druk op door de NHTSA. Dus waarschijnlijk gewoon te snel de deur uit gedaan.Wackmack schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:26:
[...]
Bijzonder dat zo'n release wordt uitgebracht he. Te weinig getest? Verkeerde test? Bang voor strenge wetgeving?
Moet zeggen dat ik nooit in de Model 3 met AP rijd. Vindt het altijd te langzaam gaan.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Werkt perfect!
https://tinkla.us/t/model3y
https://www.comma.ai/
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Hoeveel kilometer heb je het al in gebruik? Ging het altijd goed icm updates?Pieterve schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:28:
Tijd om Openpilot verder te ontwikkelen voor Tesla model Y/3
Werkt perfect!
https://tinkla.us/t/model3y
https://www.comma.ai/
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Toevallig heb ik hetzelfde! Gisteren aangekomen in de Alpen en tijdens parkeren bij de laatste supercharger kreeg ik dezelfde melding. Heb de camera ook afgeplakt omdat hij anders bizar veel piept en doet. Snapte er niks van in al die uren rijden heb ik niet eens een overtreding gemaakt.sanderdi schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:34:
[Afbeelding]
Ben er even klaar mee.
Al 2 jaar, +/- 30k km. Heb de vorige versie (mr.one 2), deze krijgt geen updates meer.DaMightyWackO schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:35:
[...]
Hoeveel kilometer heb je het al in gebruik? Ging het altijd goed icm updates?
Werkt perfect, ook auto lane change is zeer goed. (In vgl met Tesla gaat Openpilot versnellen bij het rijvak wisselen)
Ook geeft het netjes een alarm wanneer hij een bepaalde bocht niet aankan.
Je hoort inderdaad veel klachten over de nieuwe "nag" als het druk is. Blijkbaar is er niet genoeg getest, want je leest deze berichten veel meer. Mensen zijn nu meer bezig met hun auto-pilot, dan ze vroeger bezig waren met rijden.sanderdi schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:34:
[Afbeelding]
Wtf ? Net terug uit de Alpen. Het was al drama met al die piepjes ( had gewoon mijn handen op het stuur) camera onderweg afgeplakt want kon niet meer opzij kijken of hij begon al te piepen dat ik op de weg moest letten. Nu een week geen autopilot. Ben er even klaar mee.
Ik vind er sowieso al wat van dat een camera constrant in mijn auto kijkt. Tesla belooft dat de beelden de auto niet verlaten, tenzij Tesla dat nodig vind (zie privacybeleid). In het verleden heeft bij Tesla de eiser al meerdere keren om de oren geslagen met telemetrie uit zijn eigen auto. Zo heel kieskeurig zijn ze daar dus niet in. Dat is al één reden waarom je zou kunnen overwegen om de camera af te plakken.ZeRoC00L schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:31:
Terecht een strike als je de camera afplakt.
Maar er is ook nog een veel praktischere... En dat is dat het huidige systeeem gewoon niet goed werkt. Maar Tesla heeft die update er onder druk uitgegooid, omdat ze onder het vergrootglas lagen in de VS dat er niet strak genoeg gecontroleerd werd of de bestuurder wel oplet. En Tesla kennende worden dat soort updates gewoon getest in het veld. Daarom installeer ik nooit updates voordat ik op vakantie ga (of al op vakantie ben).
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
In het verleden was een SSD vooral nodig, omdat een USB stick gewoon niet betrouwbaar werkte. Maar tegenwoordig levert Tesla zelf een USB stick bij en ik hoor daar weinig problemen over. Opslagcapaciteit zou ik me niet al te druk over maken. Als je schade hebt, dan weet je dat normaal binnen een dag en die ruimte heb je wel.Wackmack schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:29:
Denkt iedereen hier nog steeds zo over? SSD is voor de Sentry modus dus beetje overbodig.
Ik had een 500GB SSD in mijn Model S en heb nooit de behoefte gehad om verder dan een dag terug te kijken. Daar werkten USB sticks (zelfs snelle USB-3 USB sticks) niet lekker, terwijl een 500GB Samsung SSD het probleemloos jaren heeft gedaan.
Ik zou lekker kijken wat de bijgeleverde USB stick doet. Denk dat het helemaal prima gaat tegenwoordig.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Zit er al in. Overigens is het enkel de voorbereiding. Ik vind het overigens debiel dat auto's hier standaard voor uitgerust moeten worden. Geen idee wat het kost, maar door dit soort regelgeving worden auto's alsmaar duurder. Voor iets als ABS, ESP, e-call kan ik me daar nog wat bij voorstellen. Maar auto's duurder maken om alcoholmisbruikers te faciliteren gaat mij eigenlijk te ver. Don't drink & drive en als je het wel doet, gewoon heel flink op de blaren zitten.Maurice- schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:44:
In 2024 komt er een verplicht(-e voorbereiding) alcoholslot bij.
PS: Ik denk overigens dat het niet zoveel hoeft te kosten. Denk dat het meer een gestandaardiseerde aansluiting is om de startonderbreker uit te breiden. Maar het gaat me een beetje om het principe.
Koop nooit iets op de verwachting dat er een update volgt waar het uitgezet kan worden. Softwarematige trucs (buiten Tesla om) zijn er vrijwel niet. Zover ik weet kan je deze ook niet snel met een Tesla S3XY button uitzetten.rogiermac schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:22:
Dank voor de snelle reacties. In de ID3 en EX30 die we ook overwegen kan de waarschuwing ook/wel permanent uitgezet worden, wat wel zo fijn is. Kan me ook voorstellen dat dit bij een volgende update volgt, maar volgens BigSmurf kan het nu dus al.
Dan maar zonder autopilot als dit gebeurt, zeker zolang Tesla niet bepaald een goed privacyimago heeft. Camera is hier al afgeplakt vanaf de eerste rit, je kijkt maar lekker bij anderen in de auto mee.ZeRoC00L schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:31:
Misschien het overwegen waard om de andere camera's ook maar af te plakken? Elon zou zo maar kunnen zien wie er in de auto stapt.BigSmurf schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:40:
[...]
Dan maar zonder autopilot als dit gebeurt, zeker zolang Tesla niet bepaald een goed privacyimago heeft. Camera is hier al afgeplakt vanaf de eerste rit, je kijkt maar lekker bij anderen in de auto mee.
Verder heb ik dus de Goodyear winterbanden ultragrip performance+ (m+s) tevreden over en stiller (tenminste even stil) dan de Hankook die er af fabriek uit China onder lagen.
:strip_exif()/f/image/drVHpVXUGVoH5MOkwfmS2qBR.jpg?f=fotoalbum_large)
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Je snapt niet dat het afplakken van de camera icm autopilot gebruiken als oneigenlijk gebruik wordt gezien?Pahlawan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:38:
[...]
Toevallig heb ik hetzelfde! Gisteren aangekomen in de Alpen en tijdens parkeren bij de laatste supercharger kreeg ik dezelfde melding. Heb de camera ook afgeplakt omdat hij anders bizar veel piept en doet. Snapte er niks van in al die uren rijden heb ik niet eens een overtreding gemaakt.
Ik heb nog een keer met een envelop de rubbers op de juiste afstand geplaatst en daarna op de rubbers met een stuk keukenrol wat WD40 gesmeerd en vervolgens de klep dichtgedaan om te kijken of de rubbers goed en volledig contact maken (te zien aan een cirkel van WD40 aan de andere kant van de rubbers) en na nog een paar kleine aanpassingen is het nu stukken beter.
Ik heb nog niet heel lang wat harder dan 110 gereden maar het geluid is nu al een stuk beter dan het ooit was!
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Als je nog radar hebt, dan heb je de nieuwe park nog niet.cgok schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:23:
[...]
Ik zit nu op de allerlaatse versie (2023.44.30.7) maar nog steeds de oude parkeerhulp.
Het idee van WLTP/EPA is dat je kan vergelijken tussen verschillende modellen en merken. Het is een standaard test met een mix van gebruik. Het verbruik van de auto is van heel veel afhankelijk (temperatuur buiten, temperatuur batterij, wegdek, soort banden, slijtage banden, windsnelheid en -richting, evt. regen, etc.), en is moeilijk te standaardiseren. Gevolg is wel dat de standaard getallen die er wel zijn, niet echt bruikbaar zijn in het echt.jrv88 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:22:
[...]
Toch wat vreemd dat er geadverteerd wordt met WLTP en dan EPA in de daadwerkelijke auto wordt gebruikt.
Misschien is het afplakken van de camera de overtreding? Er zit nogal verschil in de gevoeligheid, ik rij nu een tijdje met .7 maar merk weinig tot geen verschil met de oude nag, behalve dat de letters iets groter zijn.Pahlawan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:38:
[...]
Toevallig heb ik hetzelfde! Gisteren aangekomen in de Alpen en tijdens parkeren bij de laatste supercharger kreeg ik dezelfde melding. Heb de camera ook afgeplakt omdat hij anders bizar veel piept en doet. Snapte er niks van in al die uren rijden heb ik niet eens een overtreding gemaakt.
Helemaal niet terecht. De AP werkte zonder die camera bij aanschaf van de auto. Dan hoort die voor de rest van de levensduur van de auto ook gewoon te werken.ZeRoC00L schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:31:
Tesla heeft niets te zoeken in het interieur van mijn auto.
Iets subtieler volgens mij, het gebruik van autopilot gaat gepaard met accepteren van gebruikersvoorwaarden. Hoe de details van verandering van functionaliteit daar precies in past weet ik niet, maar het is niet zo zwart wit. Ben overigens ook niet gecharmeerd van de cabin camera.this schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:27:
[...]
Helemaal niet terecht. De AP werkte zonder die camera bij aanschaf van de auto. Dan hoort die voor de rest van de levensduur van de auto ook gewoon te werken.
Op de m3 zit geen referall korting of punten helaas. Link heb je pas na levering.Angriebirdie schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:48:
Ik heb deze week een m3 besteld. Een vriend wil hem van de week ook bestellen. Op de m3 zit geen 250 euro referral korting, maar krijg je wel punten bij een referral voor een m3? En waar/wanneer kan ik mijn referral link vinden? Of is dat pas na levering zichtbaar?
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
https://nl.aliexpress.com...6evb&gatewayAdapt=glo2nldFjeze schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:24:
[...]
Welke wieldoppen zijn dit? Toevallig ook een foto waarop de wieldop beter te zien is?
Deze. ik had ze eigenlijk mat willen hebben, maar per ongeluk in hoogglans besteld.
Het laatste deel gaat ook mooi in op Tesla's auto-pilot en de snapshots die ze versturen. Ik was prettig verrast dat de cabin-camera beelden blijkbaar niet standaard in de snapshot zitten. Afplakken snap ik, maar het lijkt er op dat je dit niet hoeft te doen voor je privacy...
Grappig he, als de update positief uitvalt dan is het allemaal prachtig. Als het dan de andere kant opvalt dan is de wereld te klein en hoort het te zijn zoals de auto uit de fabriek kwam.this schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:27:
[...]
Helemaal niet terecht. De AP werkte zonder die camera bij aanschaf van de auto. Dan hoort die voor de rest van de levensduur van de auto ook gewoon te werken.
Het is niet de camera die moet worden afgeplakt maar de update knop.
In een volgende update zal je waarschijnlijk ook belerend worden toegesproken en moet je voor straf in de hoek staan. Dat iedereen het maar weet.
Ik ben nog te lui geweest om af te plakken (en vind het een beetje lelijk, maar ik ga ook geen geld investeren in zoiets doms in de vorm van een camera afdek ding), maar moet nu wel want de volgende keer wordt autopilot voor een onduidelijke periode uitgezet?
Ik had van de week ook voor het eerst in lange tijd een echte ghostbrake op de snelweg. Autopilot stond op 120, ook tijdens de remactie. Ging terug naar 50 ofzo uit het niets. Niks voor of achter me gelukkig.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Als de auto van 120 naar 50 heeft kunnen remmen betekent dit dat je als bestuurder veel te laat hebt ingegrepen. Ik heb altijd mijn voet bij het gaspedaal in de buurt om direct in te kunnen grijpen wanneer de auto toch besluit te remmen om wat voor reden dan ook.Makkelijk schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:23:
Ik had van de week ook voor het eerst in lange tijd een echte ghostbrake op de snelweg. Autopilot stond op 120, ook tijdens de remactie. Ging terug naar 50 ofzo uit het niets. Niks voor of achter me gelukkig.
Van mij mag die auto gerust naar factory settings gebracht worden. Al die updates hoeven voor mij niet per se.Dino111 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:16:
[...]
Grappig he, als de update positief uitvalt dan is het allemaal prachtig. Als het dan de andere kant opvalt dan is de wereld te klein en hoort het te zijn zoals de auto uit de fabriek kwam.
In een volgende update zal je waarschijnlijk ook belerend worden toegesproken en moet je voor straf in de hoek staan. Dat iedereen het maar weet.
Dus ja ik ben dan niet blij als ik merk dat een update het rijplezier negatief beïnvloedt.
Koop dan toch gewoon een Toyota of een Mercedes.this schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:38:
[...]
Van mij mag die auto gerust naar factory settings gebracht worden. Al die updates hoeven voor mij niet per se.
Dus ja ik ben dan niet blij als ik merk dat een update het rijplezier negatief beïnvloedt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat lijkt een gaaf statement. Maar heb je een argumentatie, want nu is het een beetje leeg?ZeRoC00L schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:31:
Veel mensen geven aan dat de huidige update niet afdoende werkt in het herkennen van oplettendheid en daardoor veel afleiding veroorzaakt met piepjes en correcties. Als door het afplakken van de camera de bestuurder meer focus op het verkeer kan hebben, lijkt me dat iets heel goeds
Als het systeem had gewerkt kan ik je volgen denk ik, op privacy redenen na.
[ Voor 9% gewijzigd door JohanB op 07-01-2024 18:49 ]
Waarom?Tommie12 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:48:
[...]
Koop dan toch gewoon een Toyota of een Mercedes.
Je kan blijkbaar niet overweg met snelle veranderingen en merken die de dingen anders aanpakken, of eens verrassend uit de hoek komen.
Mercedes en Toyota zullen je niet snel verrassen.
Krijgen ook updates en je weet maar nooit. Een analoge auto, Kever uit 1970 ofzo je weet dan wat je hebt en zal niet veranderen. Hooguit dat hij op een gegeven moment uit elkaar valt.Tommie12 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:48:
[...]
Koop dan toch gewoon een Toyota of een Mercedes.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ik heb wat moeite met veranderingen die niet goed doorgetest zijn. Maar dat is nu nog net geen reden voor mij om geen tesla te kopen. Ondanks al die fratsen blijft tesla een van de betere EV’s op dit moment.Tommie12 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:51:
[...]
Je kan blijkbaar niet overweg met snelle veranderingen en merken die de dingen anders aanpakken, of eens verrassend uit de hoek komen.
Mercedes en Toyota zullen je niet snel verrassen.
[ Voor 85% gewijzigd door Taro op 07-01-2024 20:25 ]
Tesla heeft daar vaker een handje van. Ik had om die reden op een gegeven moment ook de "snelle" updates uitgezet. Krijg je er minder, maar (hopelijk) wel beter getest. Deze is er ook vrij snel uitgegaan onder druk van de NHTSA. Hopelijk wordt het beter...this schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:58:
Ik heb wat moeite met veranderingen die niet goed doorgetest zijn. Maar dat is nu nog net geen reden voor mij om geen tesla te kopen. Ondanks al die fratsen blijft tesla een van de betere EV’s op dit moment.
Heb je daadwerkelijk 5 strikes gehad, of heeft dit verband met het afplakken van de camera?sanderdi schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:34:
[Afbeelding]
Ben er even klaar mee.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Je zit te trollen toch? Bij mijn vorige auto’s heb ik dit afgeleerd want die hadden werkende tacc.turkeyhakan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:28:
[...]
Als de auto van 120 naar 50 heeft kunnen remmen betekent dit dat je als bestuurder veel te laat hebt ingegrepen. Ik heb altijd mijn voet bij het gaspedaal in de buurt om direct in te kunnen grijpen wanneer de auto toch besluit te remmen om wat voor reden dan ook.
Ik was het gezeik op de vorige pagina’s een beetje zat maar na de afgelopen 2 ritten ben ik helemaal omgeslagen. Mijn MY gaat zo snel ik me financieel een andere auto kan veroorloven op marktplaats.
Wat een klote actie. Ik snap dat Tesla de veiligheid wilt verhogen, maar wijzigingen door pushen die niet goed getest zijn is echt wel een grote min punt.sanderdi schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:34:
[Afbeelding]
Ben er even klaar mee.
Nee hoor. Gelukkig dat er maar niemand achter je reed, want dat had voor een enorme ravage gezorgd. Jij als bestuurder bent altijd verantwoordelijk.Makkelijk schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:20:
[...]
Je zit te trollen toch? Bij mijn vorige auto’s heb ik dit afgeleerd want die hadden werkende tacc.
Ik was het gezeik op de vorige pagina’s een beetje zat maar na de afgelopen 2 ritten ben ik helemaal omgeslagen. Mijn MY gaat zo snel ik me financieel een andere auto kan veroorloven op marktplaats.
Succes met het verkopen van je Y. Begrijpelijk. Een Tesla is niet voor één ieder weggelegd.
Verwijderd
Nee de basis autopilot functie die erop zit is anders. Ik had deze zelfde fout tijdens mijn proefrit ook haha. Als je twee keer op cruise control klikt krijg je autopilot. Afhankelijk van je instellingen kan het ook een keer klikken zijn.kv83 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:46:
Met AutoPilot bedoelen jullie gewoon de lanekeep en adaptive cruisecontrol toch? Heb de update klaar staan, maar als ik het zo hoor ga ik die maar niet installeren voor nu. Even wachten tot de kinks eruit zijn.
Kv83 heeft gelijk. Basis Auto Pilot is idd adaptive cruise control en lane keep.Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:32:
[...]
Nee de basis autopilot functie die erop zit is anders. Ik had deze zelfde fout tijdens mijn proefrit ook haha. Als je twee keer op cruise control klikt krijg je autopilot. Afhankelijk van je instellingen kan het ook een keer klikken zijn.
Auto remt af, geeft gas en zorgt ervoor dat je op je eigen rijbaan blijft.
Is er een nieuwe bron? Ik had hier ook over gepost verleden week of zo, maar toen was nog niet duidelijk wanneer ze juist gingen stoppen/starten.Sunri5e schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:37:
Productie van de MY in Shanghai is gestopt volgens Bloomberg. Ze gaan de lijn klaarmaken voor de Juniper die vanaf half 2024 geleverd gaat worden.
Zeker gelukkig dat er niemand achter hem reed. Maar ik denk ook dat je onderschat wat er kan gebeuren.turkeyhakan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:29:
[...]
Nee hoor. Gelukkig dat er maar niemand achter je reed, want dat had voor een enorme ravage gezorgd. Jij als bestuurder bent altijd verantwoordelijk.
Succes met het verkopen van je Y. Begrijpelijk. Een Tesla is niet voor één ieder weggelegd.
We hebben een ADAS in de eerste plek om ons te behoeden voor zaken die we misschien gemist hebben. Daardoor is de reactietijd op iets onverwachts langer. Je zal namelijk binnen die tijd de normale zaken moeten afwegen én of jij of de auto fout zit. Maar laten we dat allemaal eens niet meenemen.
Dan zegt Min IenW: “ Een fitte bestuurder heeft bij normale weersomstandigheden minstens 1 seconde nodig voordat hij het rempedaal indrukt. Die reactieseconde is doorslaggevend”
Again, ik ga hier van het laagst uit. Dus 1 seconde voordat iemand het gaspedaal weer kon indrukken. Een Model 3/Y vertraagd 100km/u in 2,4 sec. Dus in die ene seconde grofweg 40 km/u vertraagd. Niet heel ver van de 70 km/u waar het over ging
Om deze reden is onnodig en hard remmen op een snelweg dan ook verboden. Het is levensgevaarlijk. Als je bij een MY/M3 de rem intrapt bij 100 km/u, sta je 35 (!!) meter later volledig stil.
[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 07-01-2024 20:03 ]
Ja is het enige wat ik heb gedaan, heb geen signaal gemist al die uren rijden naar de Alpen.DaCoTa schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:25:
[...]
Misschien is het afplakken van de camera de overtreding? Er zit nogal verschil in de gevoeligheid, ik rij nu een tijdje met .7 maar merk weinig tot geen verschil met de oude nag, behalve dat de letters iets groter zijn.
Ik zit nog op versie 2023.44.30.5.1, wellicht heeft de .7 update die bizarre nag gefixt. Ik ga ook maar updaten en dan de camera cover openschuiven. Benieuwd of tijdens de terugreis de nag dan weer is zoals de oude zoals jij zegt. Die oude was prima, maar op versie 5.1 kijk ik 2 tellen naar de route en het is gelijk LET OP DE WEG.
[ Voor 99% gewijzigd door JohanB op 07-01-2024 19:55 ]
Hoe snel is het SEPP potje doorgaans leeg?
[ Voor 3% gewijzigd door Tijs_a op 07-01-2024 20:02 ]
Vorig jaar is het potje niet leeg gegaan.Tijs_a schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:57:
Ik ben voornemens om privé een tesla model 3 te kopen. Ik kijk nu naar een model 3 LR uit 2021 voor 40000 euro. Ik twijfel echter of dit verstandig is aangezien je een nieuwe m3 highland rwd in een kleur kunt kopen voor rond de 42000 met SEPP subsidie. Ten opzichte van een 2021LR is een highland nieuwer en heeft meer rijcomfort. Ik lever echter in op range, EAP, AWD, acceleratie en audio die op een 2021LR zitten. Daarnaast is het ontbreken van richtingaanwijzer ook niet een pre. Wat zouden jullie doen?
Maar kan dit jaar zomaar anders zijn natuurlijk
Ik zit/zat ook met deze overweging en ga voor de 2021 LR. Uiteindelijk vind ik range het allerbelangrijkste (ook met degradation in de toekomst) en met de winters in NL die toch flinke impact hebben op de afstand vind ik een SR+ niet genoeg.Tijs_a schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:57:
Ik ben voornemens om privé een tesla model 3 te kopen. Ik kijk nu naar een tweedehands model 3 LR uit 2021 voor 40000 euro (55000 km) via tesla. Ik twijfel echter of dit verstandig is aangezien je een nieuwe m3 highland rwd in een kleur kunt kopen voor rond de 42000 met SEPP subsidie. Ten opzichte van een 2021LR is een highland nieuwer en heeft meer rijcomfort. Ik lever echter in op range, EAP, AWD, acceleratie en audio die op een 2021LR zitten. Daarnaast is het ontbreken van richtingaanwijzer ook niet een pre. Wat zouden jullie doen?
Daarnaast is het premium audio/interieur en aanwezigheid van richtingaanwijzers voor mij ook erg belangrijk. Het is niet alsof de 21LR slecht is he, de 23 is gewoon net weer wat beter qua comfort (maar weegt dus niet op tegen het inleveren van range en de overige punten in mijn mening).
Hoe belangrijk is range voor je? Vaak rij je toch ergens naartoe en daarna rij je weer naar huis. Tenzij je voor je werk meerdere adressen moet bezoeken.Tijs_a schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:57:
Ik ben voornemens om privé een tesla model 3 te kopen. Ik kijk nu naar een model 3 LR uit 2021 voor 40000 euro. Ik twijfel echter of dit verstandig is aangezien je een nieuwe m3 highland rwd in een kleur kunt kopen voor rond de 42000 met SEPP subsidie. Ten opzichte van een 2021LR is een highland nieuwer en heeft meer rijcomfort. Ik lever echter in op range, EAP, AWD, acceleratie en audio die op een 2021LR zitten. Daarnaast is het ontbreken van richtingaanwijzer ook niet een pre. Wat zouden jullie doen?
Voor een auto vakantie is range handig, maar rij comfort en bouw kwaliteit vind ik belangrijker.
Eap heb ik nooit eerder gehad. Kan ik niet over oordelen.
Een 2 jaar oude auto of een nieuwe. Ik zou het wel weten.
Ik zou lekker nieuw gaan rijden.Tijs_a schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:57:
Ik ben voornemens om privé een tesla model 3 te kopen. Ik kijk nu naar een tweedehands model 3 LR uit 2021 voor 40000 euro (55000 km) via tesla. Ik twijfel echter of dit verstandig is aangezien je een nieuwe m3 highland rwd in een kleur kunt kopen voor rond de 42000 met SEPP subsidie. Ten opzichte van een 2021LR is een highland nieuwer en heeft meer rijcomfort. Ik lever echter in op range, EAP, AWD, acceleratie en audio die op een 2021LR zitten. Daarnaast is het ontbreken van (traditionele) richtingaanwijzer ook niet een pre. Wat zouden jullie doen?
Huidige accu is ook op 100% te brengen voor de ritten dat je het nodig hebt, als je geen kleur neemt kan je eventueel EAP nemen al zou ik je dat afraden en dan maar de sexy buttons te nemen. Lever je alleen in op audio en acceleratie. Audio is eventueel ook nog iets op te krikken. (Voor een paar honderd euro)
Maar iets nieuws rijden met zijn nieuwe materialen, isolatie, scherm achterin en gewoon fris van jezelf. Lekker nieuw.
Zonder EAP, gewoon wit en sexy buttons ben je zelfs goedkoper uit met subsidie voor die nieuwe dan die tweedehandse.
[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 07-01-2024 20:06 ]
Momenteel namelijk opzoek naar een nieuwe tweedehands wagen, en wil niet al te veel geld hoeven bijleggen. Mijn huidige wagen begint behoorlijk af te schrijven en gaat langzaamaan richting de 180K op de teller dit jaar. Hij hoeft niet weg (vind het een fantastische wagen, maar lijkt mij financieel verstandiger alvorens de 200K wordt aangetikt).
Een auto schrijft altijd af, nogal wiedes. Maar bij mijn nieuwe auto wil ik minder kosten maken. (Lees: onderhoud, brandstof en belasting). Hierdoor kwam dus de model 3 in mijn hoofd voorbij. Je krijgt immers 2K subsidie, MRB is (vooralsnog) gratis, onderhoud is goedkoper want elektrisch en prijs van opladen heb je zelf deels in hand.
Enfin: hetgeen waar ik een beetje over twijfel is de aanschafprijs. Een Tesla Model 3 is in mijn optiek de enige elektrische fatsoenlijke auto binnen mijn budget. Ze zijn (mijn inziens) echter wel vrij duur tegenover de nieuwprijs die natuurlijk de afgelopen jaren flink is gekelderd. Hoe denken jullie hierover in zoverre je hier überhaupt iets nuttigs over kan zeggen?
Kun je eens een foto van de zijkant sturen. Ik zie namelijk met enige regelmaat wieldoppen op fora voorbij komen die behoorlijk ver uitsteken van de velg zelf. Dit ziet er dan best wel lelijk uit.Burnd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:37:
[...]
https://nl.aliexpress.com...6evb&gatewayAdapt=glo2nld
Deze. ik had ze eigenlijk mat willen hebben, maar per ongeluk in hoogglans besteld.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Binnenkort een extra speciaal parkeervak bij de Superchargers met de tekst: "I was naughty" waar mensen 15 minuten in moeten staan om hun strikes kwijtgescholden te krijgen en autopilot weer beschikbaar te makenDino111 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:16:
[...]
Grappig he, als de update positief uitvalt dan is het allemaal prachtig. Als het dan de andere kant opvalt dan is de wereld te klein en hoort het te zijn zoals de auto uit de fabriek kwam.
Op een gebruikte M3 LR krijg je geen subsidie.snaggyheadshot schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:11:
Je krijgt immers 2K subsidie,
https://www.rvo.nl/subsid...p-gebruikte#welke-auto%3FDe oorspronkelijke nieuwprijs (catalogusprijs) van de elektrische personenauto was op de datum van 1e toelating minimaal € 12.000 en maximaal € 45.000.
Hoe vaak heb je die langere range nodig? Als je dit wekelijks nodig hebt en echt substantieel langer onderweg bent vanwege laden tussentijds dan is dit een no-brainer lijkt me. Als dit niet het geval is en hoogstens voor die paar keer per jaar (bijvoorbeeld voor vakantie) dan zou ik vooral kijken naar de andere verschillen.Tijs_a schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:57:
Ik ben voornemens om privé een tesla model 3 te kopen. Ik kijk nu naar een tweedehands model 3 LR uit 2021 voor 40000 euro (55000 km) via tesla. Ik twijfel echter of dit verstandig is aangezien je een nieuwe m3 highland rwd in een kleur kunt kopen voor rond de 42000 met SEPP subsidie. Ten opzichte van een 2021LR is een highland nieuwer en heeft meer rijcomfort. Ik lever echter in op range, EAP, AWD, acceleratie en audio die op een 2021LR zitten. Daarnaast is het ontbreken van (traditionele) richtingaanwijzer ook niet een pre. Wat zouden jullie doen?
Voordeel van nieuwe (Highland) zijn:
- beter comfort (zowel qua rijden, geluid en de stoel)
- accu die 100% is en nog niets geleden heeft
- veel mooier model (uiteraard persoonlijk)
Voordelen van de oude zijn:
- snellere acceleratie. Dit is echter vooral voor jezelf (in het begin) leuk. Je bijrijders worden er kotsmisselijk van als je de hele tijd snel optrekt
- betere range
- iets beter geluid, alhoewel de audio van de SR vergelijkbaar is met premium audio uit de Kia's, Ford's en Renault's, etc...
Gezien het kleine prijsverschil zou ik zelf altijd 100% zeker voor de Highland gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door MazeWing op 07-01-2024 20:34 ]
Bedankt hiervoor. Ben duidelijk nog niet voldoende geïnformeerd. Zojuist even gekeken naar een random standard range op Marktplaats en na raadplegen kenteken staat daar ook een catalogusprijs van 50K. In dat geval lijkt het mij bijna aantrekkelijker om een nieuwe te kopenAd van der Meer schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:29:
[...]
Op een gebruikte M3 LR krijg je geen subsidie.
[...]
https://www.rvo.nl/subsid...p-gebruikte#welke-auto%3F
Dan is die keuze ook weer gemaakt: (nog) geen EV
[ Voor 4% gewijzigd door snaggyheadshot op 07-01-2024 20:42 ]
Het wordt verkopers van een Tesla niet echt makkelijk gemaakt door zowel Tesla als de overheid...snaggyheadshot schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:38:
[...]
Bedankt hiervoor. Ben duidelijk nog niet voldoende geïnformeerd. Zojuist even gekeken naar een random standard range op Marktplaats en na raadplegen kenteken staat daar ook een catalogusprijs van 50K. In dat geval lijkt het mij bijna aantrekkelijker om een nieuwe te kopen
Nouja, heb het even snel opgezocht maar de enige in aanmerking komende auto's zijn of zeer klein of veel te jong (en daardoorvoor het gros van de burgers onbetaalbaar). Vreemde regeling op deze manier

Bij onze zuiderburen heb je zelfs al een Model Y incl. subsidie voor minder dan 35K. Op die manier geredeneerd is de EV occasion markt vrij kapot op het moment als je het mij vraagt.
[ Voor 24% gewijzigd door snaggyheadshot op 07-01-2024 20:49 ]
Hoezo? Je krijgt toch gewoon €2950 subsidie op een nieuwe auto en €2000 subsidie op een tweedehands mits ze een maximale nieuwprijs hebben van €45.000snaggyheadshot schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:45:
[...]
Nouja, heb het even snel opgezocht maar de enige in aanmerking komende auto's zijn of zeer klein of veel te jong (en daardoorvoor het gros van de burgers onbetaalbaar). Vreemde regeling op deze manier
Bij onze zuiderburen heb je zelfs al een Model Y incl. subsidie voor minder dan 35K. Op die manier geredeneerd is de EV occasion markt vrij kapot op het moment als je het mij vraagt.
Bij Tesla is pas sinds begin 2023 dat de amodel 3 SR hiervoor in aanmerking komt en bij de Model Y pas zelfs sinds begin november 2023. Daarvoor waren ze altijd boven de €45.000
Dat betekend dus ook dat praktisch alle tweedehands Tesla's buiten de boot vallen omdat,.ondanks hun vraagprijs, een nieuwwaarde hadden van boven de €45.000
Dit betekend dus dat een verkoper dit eigenlijk moet verrekenen in de vraagprijs wil je nog enigszins concurreren met Tesla zelf. Maar dit gebeurt nog te weinig. Het is in bepaalde gevallen gewoon goedkoper om een nieuwe model 3 of Y te kopen en te profiteren van de subsidie, dan voor tweedehands te gaan. Idioot maar waar....
Alhoewel de tweedehands markt ook ongezond is geworden sinds corona. Wat dat betreft is een soort "reset" van deze markt echt niet verkeerd!
Dat is toch bij uitstek een regeling die nergens op slaat? In mijn geval: ik ben bereid een tweedehands EV te nemen en nu blijkt dat ik er geen gebruik van te kan maken: tenzij ik een heel kleine auto neem, of een zeer verouderde met een bereik van niks. Wat is überhaupt het doel van die bovengrens. Op gebied van duurzaamheid en EV-adoptie is het toch juíst wenselijk dat de vroegere 'early-adopter' models nu worden doorgestoten naar de occasion rijder?MazeWing schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:55:
[...]
Hoezo? Je krijgt toch gewoon €2950 subsidie op een nieuwe auto en €2000 subsidie op een tweedehands mits ze een maximale nieuwprijs hebben van €45.000
Maar goed, nu zijn we de subsidieregeling aan het bespreken en dat is denk ik weer niet de bedoeling van dit topic
Niet leuk. Welke software versie?Makkelijk schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:23:
Vandaag 3 strikes op 2 ritten weten te krijgen. Meesten door kijken / bedienen scherm van de auto. Eén waarschuwing was toen ik keek naar de richtingaanwijzer en één waarschuwing was toen ik gewoon vooruit keek naar de weg.
Ik ben nog te lui geweest om af te plakken (en vind het een beetje lelijk, maar ik ga ook geen geld investeren in zoiets doms in de vorm van een camera afdek ding), maar moet nu wel want de volgende keer wordt autopilot voor een onduidelijke periode uitgezet?
Ik reed vandaag ca 300km met sw .8 en had alleen een paar keer vertragen doordat de auto de verkeerde snelheid voor had. Maar dat was vertragen en niet ‘voluit in de remmen’.
Het zou inderdaad eerlijker zijn als er voor een tweedehands auto inderdaad een hogere bovengrens zijn zijn, eventueel naar rato met de aangeboden verkoopprijs. Zeker gezien het feit dat EV's een paar jaar geleden stukken duurder was en zeker Tesla's zorgen ervoor dat veel fatsoenlijke auto's met een goede range buiten de boot vallen.snaggyheadshot schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:11:
[...]
Dat is toch bij uitstek een regeling die nergens op slaat? In mijn geval: ik ben bereid een tweedehands EV te nemen en nu blijkt dat ik er geen gebruik van te kan maken: tenzij ik een heel kleine auto neem, of een zeer verouderde met een bereik van niks. Wat is überhaupt het doel van die bovengrens. Op gebied van duurzaamheid en EV-adoptie is het toch juíst wenselijk dat de vroegere 'early-adopter' models nu worden doorgestoten naar de occasion rijder?
Maar goed, nu zijn we de subsidieregeling aan het bespreken en dat is denk ik weer niet de bedoeling van dit topic
Ben ook benieuwd welke model en SW versie je hebt?Makkelijk schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:23:
Vandaag 3 strikes op 2 ritten weten te krijgen. Meesten door kijken / bedienen scherm van de auto. Eén waarschuwing was toen ik keek naar de richtingaanwijzer en één waarschuwing was toen ik gewoon vooruit keek naar de weg.
Hier met 2023.44.30.7 icm MY LR totaal geen problemen met de AP zoals ik in mijn vorige post al aangaf.
Niet dat ik wel hetzelfde problemen wil hebben maar ik blijf het wel opvallend vinden dat sommige er totaal geen problemen met de AP hebben terwijl andere al een strike krijgen bij spiegelen.
Ik vraag me wel af hoe je het voor elkaar krijgt om de auto van 120 tot 50 te laten remmen met phantom breaking? Je had toch veel eerder in kunnen grijpen? Laatste keer dat ik phantom breaking had reed ik op een 100 weg met AP op 105 en aan rechter kant (tankstation) stond een auto die kruipend naar voren reed en de tesla vond dat ik in de ankers moest en dus phantom breaking maar ik heb bij 80-85km/p/u al in kunnen grijpen door gas te geven.
BTW, camera afplakken gaat niet (meer) werken. Er zijn al berichten dat je met een afgeplakte camera de AP niet eens geactiveerd krijgt vanaf de nieuwste versie.
[ Voor 5% gewijzigd door Armo op 07-01-2024 21:52 ]
Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel tijd tussen zit, dan ligt de boel een half jaar stil?Sunri5e schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:37:
Productie van de MY in Shanghai is gestopt volgens Bloomberg. Ze gaan de lijn klaarmaken voor de Juniper die vanaf half 2024 geleverd gaat worden.
Met de M3 highland ging het om enkele weken.
Is het verschil van range nog steeds zo als je er vanuit gaat dat de SR tegenwoordig standaard naar 100% geladen kan/mag worden en de long range geadviseerd word tot 80%Basekid schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:04:
[...]
Ik zit/zat ook met deze overweging en ga voor de 2021 LR. Uiteindelijk vind ik range het allerbelangrijkste (ook met degradation in de toekomst) en met de winters in NL die toch flinke impact hebben op de afstand vind ik een SR+ niet genoeg.
Daarnaast is het premium audio/interieur en aanwezigheid van richtingaanwijzers voor mij ook erg belangrijk. Het is niet alsof de 21LR slecht is he, de 23 is gewoon net weer wat beter qua comfort (maar weegt dus niet op tegen het inleveren van range en de overige punten in mijn mening).
Tja, als je de range nodig hebt kun je de LR gewoon zonder nadeel laden dat 'ie voor vertrek op 100% staat. Een SR kun je niet naar 125% laden.ybos schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:55:
[...]
Is het verschil van range nog steeds zo als je er vanuit gaat dat de SR tegenwoordig standaard naar 100% geladen kan/mag worden en de long range geadviseerd word tot 80%

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Het is niet verboden naar 100% te laden heybos schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:55:
[...]
Is het verschil van range nog steeds zo als je er vanuit gaat dat de SR tegenwoordig standaard naar 100% geladen kan/mag worden en de long range geadviseerd word tot 80%
Mbt dat laatste: dat zou in versie .8 van de Christmas update zitten, maar die is al bij 1 gebruiker hier geïnstalleerd en het werkte volgens hem ook met een plakkertje erover.Armo schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:47:
[...]
Ben ook benieuwd welke model en SW versie je hebt?
Hier met 2023.44.30.7 icm MY LR totaal geen problemen met de AP zoals ik in mijn vorige post al aangaf.
Niet dat ik wel hetzelfde problemen wil hebben maar ik blijf het wel opvallend vinden dat sommige er totaal geen problemen met de AP hebben terwijl andere al een strike krijgen bij spiegelen.
Ik vraag me wel af hoe je het voor elkaar krijgt om de auto van 120 tot 50 te laten remmen met phantom breaking? Je had toch veel eerder in kunnen grijpen? Laatste keer dat ik phantom breaking had reed ik op een 100 weg met AP op 105 en aan rechter kant (tankstation) stond een auto die kruipend naar voren reed en de tesla vond dat ik in de ankers moest en dus phantom breaking maar ik heb bij 80-85km/p/u al in kunnen grijpen door gas te geven.
BTW, camera afplakken gaat niet (meer) werken. Er zijn al berichten dat je met een afgeplakte camera de AP niet eens geactiveerd krijgt vanaf de nieuwste versie.
Hier vandaag .7 geïnstalleerd en alles werkt nog als voorheen. Ik merkte wel in een bocht op een klaverblad dat er opeens een geëscaleerde waarschuwing was terwijl ik gewoon het stuur normaal vast had. Misschien had het ook niets met de update te maken en vond de auto die bocht gewoon net wat te eng en dat ie daarom stopte met sturen. Het was ook geen 'gele kaart', want AP bleef beschikbaar gedurende de rit.
Bloomberg is niet altijd de meest betrouwbare bron voor dit soort nieuws. De Tesla community leden weten het vaak eerder.maharens schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:49:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel tijd tussen zit, dan ligt de boel een half jaar stil?
Inderdaad is die periode veel te lang: nu de fabriek dichtgooien die ongeveer de helft van de totale output van afgelopen jaar heeft gemaakt en pas over een half jaar weer volledig operationeel? Lijkt me niet...
Wel is het zo dat deze tijd van het jaar (nieuwjaar t/m Chinees nieuwjaar) vaker wordt gebruikt voor gepland onderhoud aan de productielijn, aangezien veel medewerkers rond Chinees nieuwjaar vrij nemen.
Dat, of de aanpassingen vinden nu plaats en de Juniper komt al in februari uit de fabriek in Shanghai rollen... Die hebben immers ook al wat andere Highland aanpassingen doorgevoerd op de Model Y.
I know, I know, maar het lijkt er weleens op dat iedereen zich blindstaart op de dagelijkse range, en juist die is bij de SR+ en de LR nagenoeg hetzelfde als je je aan de adviezen van Tesla houdt.Basekid schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:05:
[...]
Het is niet verboden naar 100% te laden heDe keren dat je de range echt nodig hebt kun je gewoon naar 100% laden met de LR2021. Je moet het alleen niet elke week doen.
Tuurlijk, op vakantieritten kom je met de LR verder, maar dat moet eenieder voor zich uitmaken of een paar uurtjes meer of minder (mogelijk verdeeld over meerdere jaren) duizenden euro's waard zijn.
Hoe is voor jou met .7 de nag? Heb zojuist ook .7 geïnstalleerd, benieuwd of na de ban het beter is dan op .5.1 die ik had geïnstalleerd.bilgy_no1 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:09:
[...]
Mbt dat laatste: dat zou in versie .8 van de Christmas update zitten, maar die is al bij 1 gebruiker hier geïnstalleerd en het werkte volgens hem ook met een plakkertje erover.
Hier vandaag .7 geïnstalleerd en alles werkt nog als voorheen. Ik merkte wel in een bocht op een klaverblad dat er opeens een geëscaleerde waarschuwing was terwijl ik gewoon het stuur normaal vast had. Misschien had het ook niets met de update te maken en vond de auto die bocht gewoon net wat te eng en dat ie daarom stopte met sturen. Het was ook geen 'gele kaart', want AP bleef beschikbaar gedurende de rit.
Wat mij vandaag opgevallen is, dat als ik in Duitsland Autopilot aan heb staan op 140 kmh, en ik geef gas bij, dat ik geen strike krijg van de Autopilot, maar dat die alleen uitschakelt. Bij eerdere versies ( nu op .7) was Autopilot weg tot de volgende rit.Armo schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:47:
[...]
Ben ook benieuwd welke model en SW versie je hebt?
Ik zit op .7 en mijn camera is al 10 maanden afgeplakt. Zolang ik mijn handen aan het stuur hou geen problemen en AP werkt goed.Pahlawan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:17:
[...]
Hoe is voor jou met .7 de nag? Heb zojuist ook .7 geïnstalleerd, benieuwd of na de ban het beter is dan op .5.1 die ik had geïnstalleerd.
Interessant.ybos schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:16:
[...]
Tuurlijk, op vakantieritten kom je met de LR verder, maar dat moet eenieder voor zich uitmaken of een paar uurtjes meer of minder (mogelijk verdeeld over meerdere jaren) duizenden euro's waard zijn.
ABRP gebruik ik al jaren en ik heb net even in ABRP een route van ongeveer 1000 km gezet.
Een Y LR doet daar dan ruim een half uur sneller over bij een snelheid van 130 km/h in vergelijk met een SR.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
In Duitsland heb ik nog geen phantom breaking meegemaakt dus ik weet niet hoe AP dan precies reageert.edelf schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:22:
[...]
Wat mij vandaag opgevallen is, dat als ik in Duitsland Autopilot aan heb staan op 140 kmh, en ik geef gas bij, dat ik geen strike krijg van de Autopilot, maar dat die alleen uitschakelt. Bij eerdere versies ( nu op .7) was Autopilot weg tot de volgende rit.
Ik moet wel zeggen dat ik vaak niet alleen gas geef maar ook AP uitzet bij enkele phantom breakings (2 of 3x) die ik tot nu toe mee heb gemaakt in half jaar tijd. Je bent immers zelf de bestuurder en je kan ten alle tijd zelf (veel beter) beoordelen hoe de situatie is dus als je het niet vertrouwd zet je de AP het beste gewoon uit.
AP is en blijft immers een luxe hulpmiddel vind ik. Veel mensen beseffen dit helaas niet en denken dat je AP aan kan zetten en gezellig een praatje kan maken met je passagiers zonder op de weg te letten.
Ik heb trouwens S3XY buttons in gebruik en heb een knop achterop de stuur geplakt die op AP (aan/uit) ingesteld staat dus AP aan/uit is heel snel gedaan bij mij.
Ze hebben begin vorig jaar hetzelde gedaan voor de Highland, dus het zou wel eens kunnen kloppen.bilgy_no1 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:15:
[...]
Bloomberg is niet altijd de meest betrouwbare bron voor dit soort nieuws. De Tesla community leden weten het vaak eerder.
Inderdaad is die periode veel te lang: nu de fabriek dichtgooien die ongeveer de helft van de totale output van afgelopen jaar heeft gemaakt en pas over een half jaar weer volledig operationeel? Lijkt me niet...
Wel is het zo dat deze tijd van het jaar (nieuwjaar t/m Chinees nieuwjaar) vaker wordt gebruikt voor gepland onderhoud aan de productielijn, aangezien veel medewerkers rond Chinees nieuwjaar vrij nemen.
Dat, of de aanpassingen vinden nu plaats en de Juniper komt al in februari uit de fabriek in Shanghai rollen... Die hebben immers ook al wat andere Highland aanpassingen doorgevoerd op de Model Y.
https://www.bloomberg.com...des-to-make-a-new-model-3
Op 1000km valt me dat reuze mee. Als je dan meeneemt dat (zeker met kinderen) je vaak langer stopt dan nodig kan het verschil weleens nihil zijnRaRo74 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:37:
[...]
Interessant.
ABRP gebruik ik al jaren en ik heb net even in ABRP een route van ongeveer 1000 km gezet.
Een Y LR doet daar dan ruim een half uur sneller over bij een snelheid van 130 km/h in vergelijk met een SR.
Dat komt grosso modo overeen met de testen van Bjorn Nyland.RaRo74 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:37:
[...]
Interessant.
Hmmm, zal kijken of met .7 het is verbeterd, anders schuif ik de cover weer naar links en is hij weer dicht.LucLey schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:29:
[...]
Ik zit op .7 en mijn camera is al 10 maanden afgeplakt. Zolang ik mijn handen aan het stuur hou geen problemen en AP werkt goed.
Je hebt ook nog geen strikes gehad, 0?
Het nadeel is dat dan ook gelijk je cruise control uit is.Armo schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:37:
[...]
In Duitsland heb ik nog geen phantom breaking meegemaakt dus ik weet niet hoe AP dan precies reageert.
Ik moet wel zeggen dat ik vaak niet alleen gas geef maar ook AP uitzet bij enkele phantom breakings (2 of 3x) die ik tot nu toe mee heb gemaakt in half jaar tijd. Je bent immers zelf de bestuurder en je kan ten alle tijd zelf (veel beter) beoordelen hoe de situatie is dus als je het niet vertrouwd zet je de AP het beste gewoon uit.
AP is en blijft immers een luxe hulpmiddel vind ik. Veel mensen beseffen dit helaas niet en denken dat je AP aan kan zetten en gezellig een praatje kan maken met je passagiers zonder op de weg te letten.
Cruise control vind ik inmiddels geen luxe middel meer, dat zat zelfs op m'n auto uit 1998, en zelfs adaptief incl remmen moet er gewoon op zitten en werken imo, net als bij m'n auto uit 2012 en meer dan de helft van de auto's anno 2024.
Bij de LR worden dat 4 laadstops van 15, 26, 18 en 16 minuten.ybos schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:39:
[...]
Op 1000km valt me dat reuze mee. Als je dan meeneemt dat (zeker met kinderen) je vaak langer stopt dan nodig kan het verschil weleens nihil zijn
Bij de SR worden dat 5 laadstops van 17, 20, 20, 24, en 20 minuten.
In beide gevallen ben je eigenlijk maar kort aan het laden en moet je nog opschieten om koffie te halen, toilet e.d.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Klopt maar dat vind ik zelf geen nadeel. In dat soort situaties vind ik persoonlijk fijner als ik zelf alles bedien en onder controle heb.mitsumark schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:50:
[...]
Het nadeel is dat dan ook gelijk je cruise control uit is.
Cruise control vind ik inmiddels geen luxe middel meer, dat zat zelfs op m'n auto uit 1998, en zelfs adaptief incl remmen moet er gewoon op zitten en werken imo, net als bij m'n auto uit 2012 en meer dan de helft van de auto's anno 2024.
Mijn Golf IV van '99 (mijn eerste auto btw) had ook cruise control maar ik vind CC nog steeds een hulpmiddel.
Ik geef toe, wellicht ben ik een beetje ouderwets...om een voorbeeld te nomen; ik gebruik in de spits nooit CC of AP, ik ben van mening dat je beter kan anticiperen ipv vertrouwen op allerlei hulpmiddelen
Als het rustig is op de weg dan is het heerlijk rijden met AP/TACC.
Heb ik andersom, mijn adaptief cc staat eigenlijk altijd aan vanaf 60kmpu.Armo schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:05:
[...]
Klopt maar dat vind ik zelf geen nadeel. In dat soort situaties vind ik persoonlijk fijner als ik zelf alles bedien en onder controle heb.
Mijn Golf IV van '99 (mijn eerste auto btw) had ook cruise control maar ik vind CC nog steeds een hulpmiddel.
Ik geef toe, wellicht ben ik een beetje ouderwets...om een voorbeeld te nomen; ik gebruik in de spits nooit AC of AP, ik ben van mening dat je beter kan anticiperen ipv vertrouwen op allerlei hulpmiddelen
Als het rustig is op de weg dan is het heerlijk rijden met AP/TACC.
Bij drukke situaties heb ik daardoor m'n voet op het rempedaal ipv gaspedaal, dus m'n reactietijd is veel korter.
Maar uiteindelijk werd die retooling voor Highland pas in juli/augustus gedaan en kwam het nieuwe model vanaf eind augustus uit de fabriek rollen. Tot die tijd werd nog gewoon het oude model gebouwd. In die zin was dat artikel van vorig jaar dus niet correct.Fire69 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:38:
[...]
Ze hebben begin vorig jaar hetzelde gedaan voor de Highland, dus het zou wel eens kunnen kloppen.
https://www.bloomberg.com...des-to-make-a-new-model-3
Afgaande op Highland: of deze shutdown is om Juniper op te starten en dan komt die al in februari, of dit is gewoon gepland onderhoud en staat er verder los van.
Maar ik geloof niet dat ze nu deze retooling beginnen en dat er pas in H2 weer Model Y's geproduceerd worden, zoals @Sunri5e het Bloomberg nieuws rapporteerde.
Vorig Chinees Nieuwjaar is de lijn ook aangepast voor de Highland maar de productie ervan startte enkele maanden later, de productie van de pre-facelift ging 2 weken erna gewoon weer verder.maharens schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:49:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel tijd tussen zit, dan ligt de boel een half jaar stil?
Anders dan wat ik schreef over die bocht (mogelijk dus ongerelateerd aan De Nag) geen problemen met nags. Ook niet met x.2 of x.5.1, hoewel ik daarmee niet veel kilometers heb gereden.Pahlawan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:17:
[...]
Hoe is voor jou met .7 de nag? Heb zojuist ook .7 geïnstalleerd, benieuwd of na de ban het beter is dan op .5.1 die ik had geïnstalleerd.
Dan kan en mag uiteraard maar mij niet gezien dus. Ik gebruik CC en AP nooit in de bebouwde kom of in de stad. Alleen op de snelweg of lange 80 en 100 wegen.mitsumark schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:15:
[...]
Heb ik andersom, mijn adaptief cc staat eigenlijk altijd aan vanaf 60kmpu.
Bij drukke situaties heb ik daardoor m'n voet op het rempedaal ipv gaspedaal, dus m'n reactietijd is veel korter.
En als tesla rijder heb ik geleerd (en terecht ervaren) om mijn rechter voet op gaspedaal te houden ipv rempedaal

Meen je niet?! Hier kreeg ik vrijwel al m'n "strikes" door. Dat zou echt perfect zijn. Ik wil alleen niet zelf uittestenedelf schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:22:
[...]
Wat mij vandaag opgevallen is, dat als ik in Duitsland Autopilot aan heb staan op 140 kmh, en ik geef gas bij, dat ik geen strike krijg van de Autopilot, maar dat die alleen uitschakelt. Bij eerdere versies ( nu op .7) was Autopilot weg tot de volgende rit.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
En dan per laadbeurr nog enkele minuten erbij tellen voor het daadwerkelijk van de snelweg gaan, parkeren bij laadpaal, koppelen/ontkoppelen en weer terug naar de snelweg.RaRo74 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:52:
[...]
Bij de LR worden dat 4 laadstops van 15, 26, 18 en 16 minuten.
Bij de SR worden dat 5 laadstops van 17, 20, 20, 24, en 20 minuten.
In beide gevallen ben je eigenlijk maar kort aan het laden en moet je nog opschieten om koffie te halen, toilet e.d.
Maar tel.je alles.bij elkaar op dan is het inderdaad nog geen uur. En ik ben best bereid die paar keer (in mijn geval de heen- en terugreis naar Zuid-Frankrijk in de zomervakantie) een uurtje langer de tijd te nemen hiervoor. Zeker omdat ik in mijn dagelijkse rijgedrag nooit hoef te laden tijdens een rit. Ik denk dat dit voor een heleboel mensen geldt trouwens, waardoor de "must" voor een LR aanzienlijk kleiner is dan je misschien (op voorhand) zou denken.
Behalve dat een LR ook tot 100% kan laden (incidenteel) is er nog een ander belangrijk voordeel. Onderweg laad je meestal tot 60-70% en dat is bij een LR altijd meer dan bij een SR. Ook is de laadsnelheid hoger. Op een wintersportreis scheel het circa 30-40 minuten laadtijd volgens ABRP. Als je regelmatig lange trips maakt dan is een LR de fijnere wagen. Maar een LR heeft ook betere Audi (maar SR is ook Almere dan prima) en toch een klap sneller. Degradatie vind ik geen punt van belang. Een LFP degradeert juist minder, dus dat is weer een voordeel van de SR. De vraag is of je 8.000 euro over hebt voor wat meer range, sneller laden en vlottere acceleratie.ybos schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:16:
I know, I know, maar het lijkt er weleens op dat iedereen zich blindstaart op de dagelijkse range, en juist die is bij de SR+ en de LR nagenoeg hetzelfde als je je aan de adviezen van Tesla houdt.
.7, @turkeyhakan ik had hem waarschijnlijk nooit zijn gang laten gaan als er iemand om me heen zat, ik was wel nieuwsgierig wat hij ging doen. Het was niet dat hij piepte of op scherm iets zei maar leek alsof AP dacht dat de auto die pak m beet 8sec voor me zat stilsstond.Tommie12 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:21:
[...]
Niet leuk. Welke software versie?
Ik reed vandaag ca 300km met sw .8 en had alleen een paar keer vertragen doordat de auto de verkeerde snelheid voor had. Maar dat was vertragen en niet ‘voluit in de remmen’.
Ach het is na 35k km niet het ergste, maar ik ben wel echt klaar met AP. Het hele idee dat een stukje software voor mij gaat bepalen dat een feature uit wordt gezet omwille van de manier waarop ik mijn stuur vast hou is mij iets teveel black mirror / China. Het voelt als een behoorlijke dikke middelvinger van een bedrijf waar je een jaar geleden voor 55000 een auto hebt gekocht. De enige reden dat ze dit kunnen maken is omdat het allemaal een beta is. En dat is natuurlijk prima, dat zeggen ze zelf ook, dat het een beta is. Maar ik wil dat een auto in 2023 wel zelf tussen de lijntjes mag rijden, zonder dat dat een beta is. Kortom, ik mis de lane-assist van mijn vorige auto teveel om dit nog lang vol te houden.
Voor nu zet ik AP denk ik weer even helemaal uit, kijken of ik kan wennen aan altijd zelf sturen en de auto dan weer meer ga waarderen.
Ik trok laatst met AP door naar ~145 om een beetje vlot in te halen, toen ging hij uit maar ik kon hem gewoon weer aanzetten. Dat was ook nieuw voor me, volgens mij was er voorheen niet een optie dat hij zichzelf uitzette bij deze situatie maar wel gewoon weer aan kon.Oekol schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:28:
[...]
Meen je niet?! Hier kreeg ik vrijwel al m'n "strikes" door. Dat zou echt perfect zijn. Ik wil alleen niet zelf uittesten
[ Voor 86% gewijzigd door Makkelijk op 08-01-2024 06:49 ]
Dit was wel een nuttige video! Alles wat ik tot nu toe had gezien was voor modellen zonder matrix koplampen maar hoe je de matrix van Y afstelt wordt daar niet echt duidelijk van. Ik heb op basis van dit filmpje nog een keer afgesteld en ik denk dat het daarna goed was. Ik weet alleen niet of dat zo blijft. Laatst stapte ik in de auto en zag ik dus gewoon gebeuren dat de lampen zichzelf van positie veranderde 2 seconden nadat ze aan gingen. Alsof hij dan toch ook een calibratie doet. Het viel op omdat ik in het pikkedonker op een mooie afstand van een blinde muur stond, en daar ging de streep van de lampen zeker een halve meter omhoogfRiEtJeSaTe schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:58:
[...]
Interessante video over de koplampen.
YouTube: Why are Tesla headlights often blinding? Here’s how to check and adj...

Het lastigste met de matrix vind ik niet het instellen op de verticale as, maar juist horizontaal. Maar dat heb ik nu denk ik met trial and error redelijk goed.
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.