Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
ik heb dit ook sinds afhaal nov-23, echter kost uitlijnen 300 euro. (krijg ik bij een service verzoek)bjonnie schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:42:
[...]
Balans was inderdaad ook mijn eerste inschatting. Echter is het balanceren/uitlijnen bij 1500km gebeurd, en sindsdien dus nog steeds aanwezig. Verder ook geen stoepranden geraakt oid.
na 160 eerste km's dan.
Hoe heb jij dit geregeld? Heb dit bij afhalen al aangegeven (moest terug ivm achterlicht)
In het daglicht ga ik het niet testen op een drukke snelweg maar dat hoeft ook niet want alles wat ik voor de update kon doen met het scherm tijdens het rijden kan ik nu nog steeds doen zonder dat ik ook maar een melding krijg.Oekol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:48:
[...]
In het donker heeft hij er inderdaad geen problemen mee. Probeer 't nu nog 'ns bij daglicht.
Met dakkoffer? De enige keer dat ik een (vierkante halfords) dakkoffer heb gebruikt ging verbruim van honda hybride van 1:15 naar 1:6. Echt bizar.Damian schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:55:
[...]
Ik zou niet teveel ingewikkeld doen over laden en range met aan bak op je dak. Ja het gaat wat harder. Ik ben van Oostenrijk (Zillertal Arena) naar NL gereden met 3 keer laden op de terugweg. Toch netjes over 890 kilometer met een MY RWD.
Model Y rwd van zillertal naar huis vorige week heb ik 6x geladen. Maar ik heb doorgereden en voornamelijk korte laadstops van 0 naar 60% gedaan. Verbruik bij 180 viel me nog enorm mee ook. Bizar dat ik dan nog steeds zuiniger ben dan een etron die 100 gaat….
[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 04-01-2024 10:56 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Dan doe je appels met peren vergelijken. Want inderdaad in de avond komen de meldingen niet of veel minder. Omdat die het ws gewoon niet zien kan.schumi1986 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:52:
[...]
In het daglicht ga ik het niet testen op een drukke snelweg maar dat hoeft ook niet want alles wat ik voor de update kon doen met het scherm tijdens het rijden kan ik nu nog steeds doen zonder dat ik ook maar een melding krijg.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Probeer het eens op een rustige snelweg. Het voordeel van AP is in principe dat het systeem anticipeert op het verkeer door zelf in te grijpen en/of door toeters en bellen. Zeker op rechte stukken met weinig verkeer kon je zonder problemen op zoek gaan naar dat ene nummer op Spotify of een appje lezen. Nee, het is niet goed, en het klopt dat AP geen vervanger is voor je eigen oplettendheid, maar tegelijkertijd is het systeem zo goed dat het je makkelijk tussen de lijntjes houdt.schumi1986 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:52:
[...]
In het daglicht ga ik het niet testen op een drukke snelweg maar dat hoeft ook niet want alles wat ik voor de update kon doen met het scherm tijdens het rijden kan ik nu nog steeds doen zonder dat ik ook maar een melding krijg.
Op dit moment is het echter zo dat als je bijvoorbeeld even uitzoomt op je navigatie of bijvoorbeeld door de zijruit kijkt omdat er iets langs de weg te zien is, en dus slechts 1-2 seconden je ogen/hoofd draait, je direct een melding aan je broek hebt. Dat schiet wmb dus volledig naar de andere kant door.
Maar hoezo appels en peren vergelijken?Oekol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:56:
[...]
Dan doe je appels met peren vergelijken. Want inderdaad in de avond komen de meldingen niet of veel minder. Omdat die het ws gewoon niet zien kan.
Omdat iedereen hier zo klaagt en ik die melding sinds die update niet heb gekregen heb ik als test zo lang modelijk naar het scherm gekeken op een lege snelweg.
Overdag kan ik ook gewoon tijdens het rijden spotify bedienen, navigeren, door mijn contactenlijst bladeren zonder een melding te krijgen.. dan werkt het voor mij toch?
Of moet ik net zo lang naar het scherm kijken overdag (wat ronduit gevaarlijk is) tot ik de melding krijg en dan hier komen zeuren?
Edit: mij is het ondertussen wel duidelijk dat niet elke tesla het zelfde op nieuwe software reageert. Mensen die hier nooit last van de ruitenwissers hadden en andere die er helemaal gek van werden.. zo is het waarschijnlijk nu ook met de autopilot meldingen. Iemand proberen te overtuigen om er ook last van te hebben omdat iedereen er last van moet hebben gaat bij Tesla niet op.
[ Voor 19% gewijzigd door schumi1986 op 04-01-2024 11:11 ]
AB Testen op productie is heel normaalspartacusNLD schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:24:
[...]
Zou me verbazen.. iets op productie AB testen.. maar het blijft Tesla natuurlijk
Daar heb je in de software development toch meestal een test en acceptatie omgeving voor? maar goed.. geen idee of dat ook voor auto software geld.
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
AB testen doe je vooral op gebruikers om bijvoorbeeld te zien wat tot de beste conversie leidt.spartacusNLD schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:11:
[...]
Daar heb je in de software development toch meestal een test en acceptatie omgeving voor? maar goed.. geen idee of dat ook voor auto software geld.
Enkele keren. Ik zou het nu eens opnieuw moeten testen, het zou kunnen dat het telkens kort na het inschakelen van AP was. Ik had het gevoel dat ik niet eens naar de navigatie kon kijken.Tommie12 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:16:
[...]
Hoe dikwijls heeft de software je al op de vingers getikt?
Ik denk dat je gelijk hebt. Natuurlijk heeft iedereen een eigen tolerantie qua irritatie van wissers of bladeren door Spotify / kijken naar scherm.schumi1986 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:08:
[...]
Edit: mij is het ondertussen wel duidelijk dat niet elke tesla het zelfde op nieuwe software reageert. Mensen die hier nooit last van de ruitenwissers hadden en andere die er helemaal gek van werden.. zo is het waarschijnlijk nu ook met de autopilot meldingen.
Oh en voor mij ook als ik naar m'n gemiddelde snelheid met trajectcontrole kijk als de telefoon op de oplaadpad ligt met flitsmeister aan. Dan wordt die ook wild.
Met windkracht 10 tegen? Mijn ervaring met een Passat GTE was ~20% extra verbruik met een forse ouderwetse dakkoffer erop. Maar met 140 op de teller met windkracht 5-6 pal tegen ging het wel richting de 1:10 in tegenstelling tot 1:16 - 1:17.Makkelijk schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:54:
[...]
Met dakkoffer? De enige keer dat ik een (vierkante halfords) dakkoffer heb gebruikt ging verbruim van honda hybride van 1:15 naar 1:6. Echt bizar.
Als je niet al te hard rijdt valt het allemaal wel mee.
Maar dat klopt dus niet, aangezien de camera wel gebruikt wordt nu bij AP ?
[ Voor 5% gewijzigd door cacofant op 04-01-2024 11:39 ]
Tesla Model 3 RWD (2023)
Die auto ging nog maar 140 met de dakkoffer.Kevinns schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:34:
[...]
Met windkracht 10 tegen? Mijn ervaring met een Passat GTE was ~20% extra verbruik met een forse ouderwetse dakkoffer erop. Maar met 140 op de teller met windkracht 5-6 pal tegen ging het wel richting de 1:10 in tegenstelling tot 1:16 - 1:17.
Als je niet al te hard rijdt valt het allemaal wel mee.
Geen idee waarom jij andere ervaringen hebt, het was een honda civid hybrid en we moesten iets van 5x tanken om Zell am See te halen en het verbruik was daadwerkelijk meer dan verdubbeld, maar offtopic.
In de discussie over hoe iedereen alles anders ervaart.. er zijn toch ook veel verschillende versies van de software in omloop nu heb ik het gevoel? Ik heb mensen gehoord over .1, .2, .3 maar ik heb alleen de .1 gekregen, en nu heb ik de .6 klaarstaan. Misschien zitten hier variaties in qua interieurcamera gebruik e.d.?
[ Voor 19% gewijzigd door Makkelijk op 04-01-2024 11:42 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Je bedoelt misschien 'canary testing'?
Mogelijk dat je in zo'n test groep gestopt wordt als je bij de software updates aangeeft dat je zo snel mogelijk updates wilt ontvangen (weet niet meer hoe die optie heet bij de software updates).
Ik heb dat uitstaan (ben liever geen testvarken) en heb dan ook geen last van het snel uitschakelen en/of waarschuwen bij de autopilot gehad (op 1 keer na).
Dat is ook mijn ervaring, de eerste paar seconden van AP is hij strenger, daarna valt het reuze mee.Psycho_Mantis schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:29:
[...]
Ik heb ook totaal geen last van autopilot die zeurt.
Mijn vermoeden is dat hij enkel de eerste paar seconden de interieur camera gebruikt.
Alleen als ik hem net heb ingeschakeld en je kijkt direct naar het scherm dan zie ik wel een melding met kijk naar de weg. Maar als je na enkele seconden kan ik echt alles doen zolang ik het stuur vast heb.
Maar wellicht als je geen EAP hebt, dan zal je wellicht vaker de autopilot aan en uit zetten. En als hij in de eerste paar seconden veel strenger is, dan heb je daar natuurlijk nu last van.
Als het je erg stoort is een oplossing om een zonnebril op te doen, of misschien bestaat er ook een spiegelbril die gewoon licht doorlaat in het geval van donker weer/nacht.
Goed dat je me daar aan herinnert, ik had dat ooit aangezet en verder niet meer bij stilgestaan. Dat gaat deze avond uitNuEffeNiet schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:42:
[...]
Mogelijk dat je in zo'n test groep gestopt wordt als je bij de software updates aangeeft dat je zo snel mogelijk updates wilt ontvangen (weet niet meer hoe die optie heet bij de software updates).
Ik heb dat uitstaan (ben liever geen testvarken) en heb dan ook geen last van het snel uitschakelen en/of waarschuwen bij de autopilot gehad (op 1 keer na).
Nee ik bedoel AB testen.NuEffeNiet schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:42:
[...]
Advanced?NuEffeNiet schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:42:
[...]
@bve1 @MaartenK2023 @FjezeJulianGAD schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:38:
[...]
Die van mij is van begin November dus ook vrij recent. Ik laat het hier wel weten als ik meer weet!
Zojuist reactie van Tesla:
Firmware zit vast en heeft 4 keer gefaald wegens een verstoring in het WiFi signaal. De server zal de update op een willekeurig later moment weer aanbieden. Vanuit het serviceteam kunnen ze het niet versnellen of forceren. Optioneel kan je langs rijden op het terrein van een service center om de update eerder binnen te halen.
Iemand een idee waarom het op het terrein bij Tesla wel lukt? Anders probeer ik dat, ben toch in de buurt.
Wellicht hebben ze wat in de software zitten zodat de auto op een Tesla SSID de update forceert oid. Als je in de buurt bent zou ik het ff proberen. En even de naam van de SSID noteren. Misschien krijg je updates thuis ook wel sneller als je een SSID maakt met dezelfde naam.JulianGAD schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:16:
[...]
@bve1 @MaartenK2023 @Fjeze
Firmware zit vast en heeft 4 keer gefaald wegens een verstoring in het WiFi signaal. De server zal de update op een willekeurig later moment weer aanbieden. Vanuit het serviceteam kunnen ze het niet versnellen of forceren. Optioneel kan je langs rijden op het terrein van een service center om de update eerder binnen te halen.
Iemand een idee waarom het op het terrein bij Tesla wel lukt? Anders probeer ik dat, ben toch in de buurt.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Volgens mij (en vele anderen) doet die toggle niks. Ook wel logisch want Tesla zet gewoon updates klaar voor VINs op de achtergrond. Een toggle in de auto gaat dat niet veranderen. Met mijn 3 (op advanced) zat ik altijd achteraan in de rollout. Nu met de Y wat eerder.NuEffeNiet schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:42:
[...]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik had al verwacht dat ze dit zouden introduceren binnenkort. Ik ben benieuwd of de AP dan wordt uitgeschakeld als je eerst de interieur camera niet blokkeert, de AP inschakelt en vervolgens de camera weer blokkeert.turkeyhakan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:34:
2023.44.30.8 is ook al weer gespot zo te zien. Zo'n software release heb ik in 1,5 jaar tijd nog nooit meegemaakt.
En voor diegene die denken de camera aan de binnenkant af te plakken zodat je minder waarschuwingen krijgt:
[Afbeelding]
Klopt denk ik wel, plaatje is van een niet NL wagen.....cacofant schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:38:
Bij de release notes zie je staan bij de Cabin Camera "not relevant in the Netherlands" op notateslaapp.com.
Maar dat klopt dus niet, aangezien de camera wel gebruikt wordt nu bij AP ?
Wat is momenteel de stilste en zuinigste 19" winterband voor de Y?
Hankook Winter i*cept?
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Ik heb er zelf GOODYEAR ULTRAGRIP PERFORMANCE + FP XL 104V onder zitten (19'').RaRo74 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:02:
Volgende week na een lange levertijd van een kleine 2 weken mijn nieuwe Y ophalen nu alvast maar even uitkijken naar winterbanden.
Wat is momenteel de stilste en zuinigste 19" winterband voor de Y?
Hankook Winter i*cept?
Moet zeggen dat dit mij enorm meevalt wat betreft het geluid!
Lage snelheid (30km/u) noodrem voor me.
AEB van de Model Y gelijk piepen, maar ik stond ruim op tijd stil.
In mijn achteruitkijk spiegel zie ik dat de auto achter me minder hard remt / oplet.
Dus ik geef half gas. Er gebeurd bijna niks.
Dus ik geef vol gas, de auto trekt echt op alsof je met je kleine teen het gas aanraakt. Voelde zeeeeer vervelend.
Ik vermoed dat dit de (uitschakelbare) Obstakelbewuste acceleratie assistent was.
Ik dacht dat die bedoeld was voor muren en dergelijke, maar deze schakelt blijkbaar ook in in bovenstaande situatie?
Ik weet niet nog hoe ik me hier over voel. Ik snap dat als een onoplettend persoon volgas geeft achter een auto dat dit systeem ingrijpt. Maar in dit geval wist ik heel goed wat ik aan het doen was (namelijk aansluiten).
Het kan zijn dat de Tesla de afstand tussen de stilstaande auto voor mij, en de naderende auto achter mij optimaliseerde, maar hoe kan ik daar op vertrouwen??
Er staat geen melding van obstacle aware acceleration in de log??
:strip_exif()/f/image/l7lTftap9t4Aub0odxif2tBX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door _eLMo_ op 04-01-2024 13:29 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Mijn ervaringen met Goodyear zijn in zijn algemeen ook goed te noemen.
Ik zal eens kijken wat Nokian beschikbaar heeft en daar heb ik een tijd mee in Finland op sneeuw gereden wat erg goed beviel.
Een AP bril:Bob schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:15:
[...]
Ik ga een foto van mezelf voor die camera hangen. Nee serieus, op lange ritten met amper verkeer is dit een gigantische downgrade. Ik was van plan deze wagen 'op' te gebruiken, maar als ik hier geen fix voor vind wordt de fix een andere wagen.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jSRrv522TPMidlZYAiZITd6r.webp?f=user_large)
Ja dat lijkt me niet super. Forward collision warming is juist daarvoor (minder voor muren enzo), zie ook het linkje in je linkje_eLMo_ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:19:
Vandaag een semi-vervelende ervaring in de Model Y.
In mijn achteruitkijk spiegel zie ik dat de auto achter me minder hard remt / oplet.
Dus ik geef vol gas, de auto trekt echt op alsof je met je kleine teen het gas aanraakt. Voelde zeeeeer vervelend.
Ik vermoed dat dit de (uitschakelbare) Obstakelbewuste acceleratie assistent was.
Ik dacht dat die bedoeld was voor muren en dergelijke, maar deze schakelt blijkbaar ook in in bovenstaande situatie?
Ik weet niet nog hoe ik me hier over voel. Ik snap dat als een onoplettend persoon volgas geeft achter een auto dat dit systeem ingrijpt. Maar in dit geval wist ik heel goed wat ik aan het doen was (namelijk aansluiten).
Het kan zijn dat de Tesla de afstand tussen de stilstaande auto voor mij, en de naderende auto achter mij optimaliseerde, maar hoe kan ik daar op vertrouwen??
[Afbeelding]
Ik denk / hoop dat hij de afweging heeft gemaakt tussen voor je en achter je. Maar we zullen het niet weten. Nu komt Tesla voor dit soort zaken wel erg goed uit NCAP natuurlijk, maar je zal er op moeten vertrouwen (ook omdat het deels regelgeving is). En het is goed gegaan en daar gaat het om
Het lastige is iets als deze disclaimer natuurlijk:
want het lijkt erop dat juist door een verkeerde inschatting van het systeem jij het voertuig niet kom controleren. Dus dat is een redelijke catch 22Attentie
Er zijn diverse factoren die de werking van Obstacle-Aware Acceleration kunnen beïnvloeden, mogelijk met onjuiste of niet tijdige verlaging van het motorkoppel tot gevolg. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder om veilig te rijden en de Model Y te allen tijde onder controle te houden.
Dit soort acties staan nooit in de log toch?
[ Voor 14% gewijzigd door JohanB op 04-01-2024 13:43 ]
Tevens ben ik van plan om er een satin dark grey wrap op te laten zetten en de rails mee te wrappen in het zwart. Op de achterkant wil ik het logo verwijderen en vervolgens de letters TESLA erop zetten.
Kijk er al naar uit
[ Voor 4% gewijzigd door DeJurist op 04-01-2024 13:38 ]
Klinkt inderdaad als dat de obstakel acceleratie assistent ingreep._eLMo_ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:19:
Er staat geen melding van in de log:
[Afbeelding]
Bij AEB tracht deze primair op tijd stil te staan, en bij een eventuele aanrijding van achter de kans te verkleinen dat je doorschiet en je voorganger aan tikt. De Acceleratie assistent doet het omgekeerde, zorgen dat je niet volle mep in je voorganger drukt als je bijvoorbeeld per ongeluk je gas en je rem vergist. Indien je zelf de indruk hebt dat dit nadelig werkt, uitzetten. Maar met veel van deze functies is het ontworpen op 't gros van de rijders en hun kwaliteiten
3960wp SE | Model Y RWD
Klopt. Dan kun je het pedaal intrappen tot je een ons weegt. Gebeurt dan vrijwel niets._eLMo_ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:19:
[Afbeelding]
Vraag; is Model Y goed te doen met 3 kinderen op de achterbank? Ik rij nu Skoda Kodiaq, wil een evt. overstap naar Model Y goed afwegen.KrullenO schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:22:
[...]
Ik heb dezelfde situatie. Maar in ons geval met 3 Kids op de achterbank is de 3 wel echt te klein geworden. Het verschil in bijtelling gaat even slikken zijn, maar ach het is nog steeds een heel goeie deal vergeleken met al het andere wat er te krijgen is.
De vraag is dus: hoe zeer heb je de ruimte nodig? Als we 2 kinderen zouden hebben zou ik zeker de 3 houden.
Wat werkt dit geweldig zeg. Over het algemeen reed ik zo'n 2-3 uren tussen de laadsessies, en de laadsessies varieerden van 15-40 minuten. Waar het kon reed ik 130 a 135, verder overal aan de snelheid gehouden. Wel 1 keertje 203 aangetikt :-)
We hebben 9 uren en 45 minuten over de reis gedaan, inclusief alle stops.
In Praag heb ik de auto een paar dagen niet gebruikt (zonder lader, met 45% lading). De terugweg was vergelijkbaar, maar iets langer door files.
Het reizen was zeer comfortabel, navigatie werkte perfect, en de rust pauzes zijn prima om lekker relaxed zo'n reis te maken.
Het gemakt van laden: eigenlijk alleen maar knop indrukken, inpluggen, laden, knop indrukken uit pluggen; kan niet beter.
Ik heb 2023.44.30.7, die kwam net binnen voor vertrek. Ik heb vooral Navigate on Autopilot gebruikt, de instelling op 1x drukken voor TACC/ 2x voor Autopilot, alle beta pilot features aan, en navigate on autopilot als default voor alle trips.
Ik heb wel wat hickups ervaren (<10 over heen en terugreis) die hier regelmatig worden besproken (plotseling inhouden, onzeker bij wisselen baan), maar niks wat echt onacceptabel was. Zou mooi zijn als dat beter wordt, maar het kwam zo weinig voor dat ik de hele ervaring super positief vond.
Ook heb ik me weinig gestoord aan het 'naggen'. Als het al gebeurde was het terecht, of kon ik het snel corrigeren door meer druk op het stuur uit te oefenen om duidelijk even naar de weg te kijken. Ook dit aantal was minder dan 10 keer over de hele trip.
De automatische wissers deden het ook prima. Wel eens dat ik wilde dat ze eerder gingen, dan druk ik op het knopje, en wel eens dat ze erg hard gaan, maar vrij acceptabel over het algemeen. En dat in alle mogelijke vormen van regen.
Een ander bekend lastige punt is het automatische grootlicht. Deze schakelt wel eens te vaak aan. 1 druk op het licht knopje is voldoende om dat te corrigeren. Daardoor is het ok voor mij.
Ik weet niet of het met de recente firmware of de highland te maken heeft, maar mijn conclusie is dat het allemaal behoorlijk goed werkt. Er is zeker ruimte voor verbetering, en ik hoop dat er hard aan wordt gewerkt, maar wat een feest om met een Tesla op pad te zijn !! Ik geloof niet dat ik snel iets anders meer ga rijden.
Op mijn werk kan ik gratis laden wat erg prettig is :-)
Is het met een LR (LG accu cellen) aan te raden om gewoon tot 80% te laden, of iets meer zodat dat de auto ongeveer 80% over heeft als ik hem thuis parkeer?
Als je daarna direct weg rijdt zie ik geen probleem.Ifreerider schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:54:
Ik heb nog een vraag, weet niet zeker of het al ergens terug te vinden is:
Op mijn werk kan ik gratis laden wat erg prettig is :-)
Is het met een LR (LG accu cellen) aan te raden om gewoon tot 80% te laden, of iets meer zodat dat de auto ongeveer 80% over heeft als ik hem thuis parkeer?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Zie ik nou goed dat je ein-de-lijk het formaat van het AP scherm aan kan passen?turkeyhakan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:34:
2023.44.30.8 is ook al weer gespot zo te zien. Zo'n software release heb ik in 1,5 jaar tijd nog nooit meegemaakt.
En voor diegene die denken de camera aan de binnenkant af te plakken zodat je minder waarschuwingen krijgt:
[Afbeelding]
In de EU niet (en deze foto is daar ook niet gemaaktPierz schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:14:
[...]
Zie ik nou goed dat je ein-de-lijk het formaat van het AP scherm aan kan passen?
[ Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 04-01-2024 15:28 ]
Verwijderd
Het blijft bijzonder want bij mij hebben ze het sinds de laatste update nog nooit zo goed gedaan als voorheenBever! schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:31:
Jongens wat zijn de ruitenwissers slecht met de laatste versie software zeg.... Mijn vrouw begon er zelfs over te klagen, dat zegt wat..
Ik zou zeggen, maak een proefrit en zet de kinderen op de achterbank (-: . Je zou dan meteen een Tesla eigenaar blij kunnen maken door de proefrit via zijn referral link te boeken.Mathij5 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:49:
[...]
Vraag; is Model Y goed te doen met 3 kinderen op de achterbank? Ik rij nu Skoda Kodiaq, wil een evt. overstap naar Model Y goed afwegen.
Hier kwamen ze vandaag tot dezelfde conclusie - "hoogteslag" noemden ze het. Gelukkig hadden ze de juiste banden nog liggen, dus die zijn direct alle vier vervangen. Lijkt verholpen nu!mjvdzwet schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:58:
[...]
Ik heb dit ook, echter alleen vanaf 105km/u en hoger.
Bij mij zijn ook de wielen opnieuw gebalanceerd. Heeft niet geholpen.
Conclusie van de monteur dat er 4 nieuwe banden onder moeten omdat er vlakke kanten (van het staan) aan zitten.
Ik heb nu over 2 weken een afspraak staan om alle 4 de banden te vervangen.
Ook wordt de stuurinrichting gecontroleerd.
Ik hoop dat het daarna is opgelost.
Bij het aanvragen van service kreeg ik eigenlijk direct een offerte van €0,-. Stonden wel wat werkzaamheden op maar bij betaling stond 'rectification' of 'vehicle warranty'. Zelf verder niet om gevraagd.Asbes schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:51:
[...]
ik heb dit ook sinds afhaal nov-23, echter kost uitlijnen 300 euro. (krijg ik bij een service verzoek)
na 160 eerste km's dan.![]()
Hoe heb jij dit geregeld? Heb dit bij afhalen al aangegeven (moest terug ivm achterlicht)
Volgens mij is de performance van de wipers echt volkomen random dan, heb zelf een 2019 model 3 met hw 2.5 en sinds de Xmas update is voor 't eerst in ruim 'n jaar tijd de auto stand voor de wipers weer normaal bruikbaar.Bever! schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:31:
Jongens wat zijn de ruitenwissers slecht met de laatste versie software zeg.... Mijn vrouw begon er zelfs over te klagen, dat zegt wat..
Het hele jaar hier lees ik ervaringen van mensen waar 't of heel slecht werkt of juist wel functioneert, tot deze update was het bij mijn auto waardeloos
Goed om te horen, ik ga met een goed gevoel naar mijn geplande service afspraak.bjonnie schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:46:
[...]
Bij het aanvragen van service kreeg ik eigenlijk direct een offerte van €0,-. Stonden wel wat werkzaamheden op maar bij betaling stond 'rectification' of 'vehicle warranty'. Zelf verder niet om gevraagd.
Ik doe helemaal niets, ik geef akkoord voor de update via de app. Als ik daarna mijn auto instap werkt alles gewoon meteen weer.Oekol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:50:
Met een update doen jullie dan voor zekerheid alles kabels en usb uit dashboard uit de connector? Merk dat wanneer ik dat vergeet de dashcam een kruis heeft en ik de auto moet resetten (met de usb er uit). Daarna doet de dashcam het weer.
Hmm oké. Het is een beetje een hit en miss bij mij. Vaak staat er een kruis door de camera (heb 'm als icoontje in die rij staan dus valt op) en gaat die niet weg alvorens ik een reset gedaan heb met de USB er uit.mjvdzwet schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:54:
[...]
Ik doe helemaal niets, ik geef akkoord voor de update via de app. Als ik daarna mijn auto instap werkt alles gewoon meteen weer.
Uh nee, ik zet de update aan en ga weer verder met waar ik mee bezig was. Tesla app geeft vanzelf een seintje als ie klaar is.Oekol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:50:
Met een update doen jullie dan voor zekerheid alles kabels en usb uit dashboard uit de connector? Merk dat wanneer ik dat vergeet de dashcam een kruis heeft en ik de auto moet resetten (met de usb er uit). Daarna doet de dashcam het weer.
Ik vraag mij af hoe de auto zou kunnen weten of u inderdaad capabel was om de regie te hebben en niet per ongeluk op de accelerator trapte. Ik denk dat hij een gevaar zag op een mogelijke botsing met de voorligger en daar adequaat op reageerde. Dit neemt niet weg dat ik uw frustratie in dit geval wel denk te begrijpen._eLMo_ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:19:
Ik vermoed dat dit de Obstakelbewuste acceleratie assistent was
. Ik snap dat als een onoplettend persoon volgas geeft achter een auto dat dit systeem ingrijpt. Maar in dit geval wist ik heel goed wat ik aan het doen was (namelijk aansluiten).
Misschien moeten we allemaal nog wat wennen aan A(dvanced D(riving) A(ssist S(ystems)
Bij mij is het ook niet best. Ze gaan pas aan als je echt niets meer ziet. Dit is voor mij voor het eerst, tot nu toe werkte het prima.Bever! schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:31:
Achja, er is hoop in elk geval.turkeyhakan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:28:
[...]
In de EU niet (en deze foto is daar ook niet gemaakt). Het zou wat zijn met 72 graden in de auto..
[ Voor 25% gewijzigd door Pierz op 04-01-2024 16:07 ]
Dat kan toch sowieso met FSD of ben ik mis?Pierz schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:14:
[...]
Zie ik nou goed dat je ein-de-lijk het formaat van het AP scherm aan kan passen?
Dat idee had ik namelijk altijd. Dit is inderdaad een foto uit Amerika, ging even googlen op camera blinded blabla autopilot en zag foto's als deze zelfs van jaren geleden langskomen op X. Dus weet niet of we echt te maken gaan krijgen met deze ongein.
Geen idee, maar het is eeuwig zonde dat bij V11 het AP scherm ineens een derde van het scherm in nam. In de vorige versie had je een grotere kaart waardoor je een beter overzicht had.Oekol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:26:
[...]
Dat kan toch sowieso met FSD of ben ik mis?
Dat idee had ik namelijk altijd. Dit is inderdaad een foto uit Amerika, ging even googlen op camera blinded blabla autopilot en zag foto's als deze zelfs van jaren geleden langskomen op X. Dus weet niet of we echt te maken gaan krijgen met deze ongein.
Was ff wachten maar toen er een auto met man en vrouw die tegelijk uitstapte. Dus ik weer die scheet doen en je zag ze naar elkaar kijken: 'was jij dat?'.
God wat was dat leuk haha, daarna nog even nog een keer en gingen ze helemaal bij de auto kijken en wachten tot het weer gebeurde. Wat een lol, de oudste dochter op de bank achter 't gordijn verstopt. Soort van belletjelellen anno nu
:strip_exif()/f/image/GrzgCpgnSzMM00e9eSbatocI.jpg?f=fotoalbum_large)
Boys will be boysOekol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:08:
We hebben ook een nut gevonden voor de functie 'scheten laten'. We zijn op vakantie in een huisje met uitzicht op parkeerplaatsen ne ik zag ineens kinderen met een vlieger tussen de auto's rennen dus zei tegen m'n vrouw lijkt me niet heel verstandig of zo. Maargoed vrij onschuldig ook, maar wel dicht bij de auto en ook ff tussen onze en andere in. Dus m'n vrouw zei anders doe je ff die scheten. Vinden ze vast leuk. Dus inderdaad die kinderen kijken, toen bedachten we: de eerste auto die naast ons gaat parkeren is de sjaak.
Was ff wachten maar toen er een auto met man en vrouw die tegelijk uitstapte. Dus ik weer die scheet doen en je zag ze naar elkaar kijken: 'was jij dat?'.
God wat was dat leuk haha, daarna nog even nog een keer en gingen ze helemaal bij de auto kijken en wachten tot het weer gebeurde. Wat een lol, de oudste dochter op de bank achter 't gordijn verstopt. Soort van belletjelellen anno nu
[Afbeelding]
De goat als de auto dicht gaat heeft hier ook al schatters opgeleverd, en ergernis van Mrs. Maximus
Blijvertje, die goat.
PhD i.o.
Heel fijn, had ik ook gevonden hoor. Maar ik krijg nergens dat icoontje te zien. Dat is ook de oude versie van de handleiding. In de nieuwe versie wordt er niet gesproken over de verkeersmeldingen.
[ Voor 11% gewijzigd door Oblivion11 op 04-01-2024 18:35 ]
Resetten met de scrollwieltjes helpt niet. Nog iemand dit probleem na de update?
EDIT: opgelost. De reset met scroll wieltjes leek niks te doen, maar nadat de auto even geslapen heeft, is het terug normaal.
[ Voor 18% gewijzigd door Broodro0ster op 04-01-2024 20:01 ]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Benieuwd of dat het wel lukt op het terrein van een service center.JulianGAD schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:16:
[...]
@bve1 @MaartenK2023 @Fjeze
Ik had via de app een bericht gestuurd (staat al een service request voor een trekhaak open) en toen hebben ze gezegd we sturen een nieuwe update (en binnen 5 min kreeg ik daadwerkelijk een melding in de Tesla app over een update), echter was dat nog steeds gewoon 2023.38.200.1.
Toen ik dat aangaf zeiden ze, dat is de laatste versie die voor jou auto nu klaar staat.
Dus waarschijnlijk gewoon nog even wachten…
Zal het morgen even aan die gast vragen die de trekhaak komt monteren.
Fly or Die
Ook niet hier?Oblivion11 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:33:
[...]
Heel fijn, had ik ook gevonden hoor. Maar ik krijg nergens dat icoontje te zien. Dat is ook de oude versie van de handleiding. In de nieuwe versie wordt er niet gesproken over de verkeersmeldingen.
:strip_exif()/f/image/FFwY6nKgINJ4ISo6CCJHWIU0.webp?f=fotoalbum_large)
Nee.Mathij5 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:49:
[...]
Vraag; is Model Y goed te doen met 3 kinderen op de achterbank? Ik rij nu Skoda Kodiaq, wil een evt. overstap naar Model Y goed afwegen.
Althans, niet als er 2 of 3 nog in een stoel/zitverhoger moeten/willen.
Wellicht dat 1 in een stoeltje en 2 los op de bank wel zou gaan.
Het was voor ons in elk geval een belangrijke reden om voor de Ev9 te gaan.
Mijn vorige Ford Focus met AEB stond ook geen gas toe tijdens en zeer kort na de AEB actie. Misschien een voorschrift?_eLMo_ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:19:
[Afbeelding]
Wat moet er naast elkaar komen te zitten? 3 babies? Nee, niet met aanpassingen. 3 ouderen kinderen? Jazeker wel! 2 in Maxi Cosi en 1 in het midden, kan ook prima. (vrouw zit nu heel vaak tussen een opvolgstoel en een stoel tot 12 jaar in en dat zit heerlijk zegt ze)Mathij5 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:49:
[...]
Ah, maar voor de duidelijkheid dan: ik reed hiervoor een Audi A3, daarvoor een BMW 1-serie en daarvoor een Seat Leon. De 156 is al een hele tijd geleden, ik vergelijk mijn M3 daar dus zeker niet mee; was alleen om aan te geven dat ik een auto met "trekjes" ergens ook wel kan waarderen. Wat dat betreft waren de Duitse auto's degelijk(er), maar ook wel echt enorm saai. Maar goed, dat is allemaal smaak en daarmee persoonlijk.Dutchlimits schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:46:
[...]
Mijn probleem is ook dat ik van vrij degelijke en dure Duitsers ben overgestapt naar de Tesla dus dan is de vergelijking die ik heb anders dan een Alfa bijvoorbeeld. Gelukkig ben ik niet de enige met de problemen tenminste. Ik heb afgelopen dagen enkel gebruik gemaakt van de normale cruise, dit geeft mij minder problemen. Voelt een beetje old-school maar goed dan is het maar zo voor nu.
Ze willen inderdaad wel wat te snel met sommige zaken wat mogelijk tot gevaarlijke situaties kan leiden. Dat is dan wat mij betreft niet ok.
Heb voor mezelf voorgenomen om tenminste 3 jaar in deze auto te sturen, geen idee of hierna weer een Tesla komt. Zien we dan wel weer. (rij nu de 2024 M3 Highland)
[ Voor 0% gewijzigd door jsiegmund op 04-01-2024 19:45 . Reden: Verkeerde Seat :) ]
Klik de gordel er eens in en uit.Broodro0ster schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:49:
Gisteren geupdate naar 44.30.7. Vandaag merk ik op dat de zetel verwarming van de bijrijder aanblijft in de auto stand en dat de temperatuur rechts ook wordt weergegeven. Alsof hij een passagier detecteert.
Resetten met de scrollwieltjes helpt niet. Nog iemand dit probleem na de update?
Ja, maar het is afhankelijk van de leeftijd van je kinderen. Ik heb er 3 van resp.14/12/10 jaar oud en dat is uitermate goed vertoefen voor ze, ook met lange ritten (vooral door het gebrek aan middentunnel; allemaal lekker beenruimte)Mathij5 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:49:
[...]
Het is al krapper (lees; riemen vastklikken is niet echt makkelijk) als er 1 op een zitverhoger zit; ik vermoed hetzelfde met 1 of meer autostoeltjes (ISOfix of niet)
Jonger heb ik ze niet in de Y gehad (had hiervoor een C4 Grand Picasso; daar past alles in
Ik zit alleen met 1 ding (en met mij extreem veel mensen) dat zijn die stokken voor je richting aanwijzer. Voor mij gewoon echt een dealbreker. Vind het gewoon ronduit onveilig. Alle andere zaken mbt de model 3 4.5 jaar terug kon ik super snel aan wennen. Maar dit gaat echt een paar stappen te ver.
Ik lees al wel her en der wat over aftermarket opties. Iemand hier al meer info over? ik vind er nog niet super veel over. Ik hoop dat dat wat duidelijker word, want zonder bestel ik wat anders. En dan moet dat binnen 4 maanden anders haal ik die leverdatum niet meer.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Gewoon een highland toch?gebruikershaes schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:49:
Net een mailtje van tesla ontvangen. Is dit een model Y?
[Afbeelding]
Lijkt hoger? Of komt het door het perspectief van de foto?
Dat is never nooit een Y. Sowieso de Highland dus.gebruikershaes schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:19:
[...]
Lijkt hoger? Of komt het door het perspectief van de foto?
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
- Y5CD: 75 kWh NCM batterij van LG (wordt nu geleverd in de MIC Model Y LR);
- Y5LD: 82 kWh NCMA batterij van LG (MIC Model Y Performance en waarschijnlijk later ook LR);
- Y6LR: 60 kWh LFP batterij van CATL (MIC Model Y SR+).
Bron: https://teslamotorsclub.c...-y-draad-je.88194/page-40
Zie veel discussies omtrent deze batterij. Waarom maakt dit zo erg uit?
Via de RDW kunnen zien dat ik blijkbaar de 82kWh batterij heb, en nu. De LPF is beter, omdat?
[ Voor 7% gewijzigd door Wackmack op 04-01-2024 20:35 ]
Ben je al gaan proefrijden met de nieuwe highland?anti elppa schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:46:
Ik zit alleen met 1 ding (en met mij extreem veel mensen) dat zijn die stokken voor je richting aanwijzer. Voor mij gewoon echt een dealbreker. Vind het gewoon ronduit onveilig. Alle andere zaken mbt de model 3 4.5 jaar terug kon ik super snel aan wennen. Maar dit gaat echt een paar stappen te ver.
Ik lees al wel her en der wat over aftermarket opties. Iemand hier al meer info over? ik vind er nog niet super veel over. Ik hoop dat dat wat duidelijker word, want zonder bestel ik wat anders. En dan moet dat binnen 4 maanden anders haal ik die leverdatum niet meer.
Ik heb gisteren een proefrit gemaakt met zowel een M3 RWD als een MY LR ALs vervanging van een M3 LR (2019) en een Kia eNiro (2019). Ik had ook zo mijn bedenkingen over het ontbreken van de stengels, maar ik heb mij er totaal niet aan gestoord. Voor het wisselen van baan en afslaan vond ik zelfs ‘logischer’ werken. De rotonde 3 kwart was wel wennen, maar niet onoverkomelijk. En dat na 45min. Verder was ik juist erg onder de indruk van de highland. En met dat gevoel ben ik uit de auto gestapt na de testrit.
Ik twijfel zelfs of er een MY op de oprit komt. Ondanks de ruimte (handig), meer vermogen (LR) en stengels, vond ik de MY tegenvallen na een ritje in M3 RWD.
Overigens heb ik getest of mijn fiets met wielset in een fietstas zou passen op bagage in de MY: dat past. Dat dan weer wel… Voor die test is de MY geslaagd.
Hier zitten ze met 3 vanachter: 1.5 jaar, 4 jaar en 5 jaar. Elk in een stoeltje, geen enkele vastgeklikt in de isofix.KrullenO schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:20:
[...]
Nee.
Althans, niet als er 2 of 3 nog in een stoel/zitverhoger moeten/willen.
Wellicht dat 1 in een stoeltje en 2 los op de bank wel zou gaan.
Het was voor ons in elk geval een belangrijke reden om voor de Ev9 te gaan.
RaRo74 in "Het grote Tesla Levering topic #2"Wackmack schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:33:
Via de RDW kan je het type batterij overigens wel aflezen. Zie daarvoor de code onder "variant".
- Y5CD: 75 kWh NCM batterij van LG (wordt nu geleverd in de MIC Model Y LR);
- Y5LD: 82 kWh NCMA batterij van LG (MIC Model Y Performance en waarschijnlijk later ook LR);
- Y6LR: 60 kWh LFP batterij van CATL (MIC Model Y SR+).
Bron: https://teslamotorsclub.c...-y-draad-je.88194/page-40
Zie veel discussies omtrent deze batterij. Waarom maakt dit zo erg uit?
Via de RDW kunnen zien dat ik blijkbaar de 82kWh batterij heb, en nu. De LPF is beter, omdat?
En vergeet niet de D.2 Variant Y7CR die voor de Blade/LFP van de RWD staat.
Heb nu ook een LR 2019 met acc boost. Super fijne auto en erg veel plezier aan.MooieMario schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:35:
[...]
Ben je al gaan proefrijden met de nieuwe highland?
Ik heb gisteren een proefrit gemaakt met zowel een M3 RWD als een MY LR ALs vervanging van een M3 LR (2019) en een Kia eNiro (2019). Ik had ook zo mijn bedenkingen over het ontbreken van de stengels, maar ik heb mij er totaal niet aan gestoord. Voor het wisselen van baan en afslaan vond ik zelfs ‘logischer’ werken. De rotonde 3 kwart was wel wennen, maar niet onoverkomelijk. En dat na 45min. Verder was ik juist erg onder de indruk van de highland. En met dat gevoel ben ik uit de auto gestapt na de testrit.
Ik twijfel zelfs of er een MY op de oprit komt. Ondanks de ruimte (handig), meer vermogen (LR) en stengels, vond ik de MY tegenvallen na een ritje in M3 RWD.
Overigens heb ik getest of mijn fiets met wielset in een fietstas zou passen op bagage in de MY: dat past. Dat dan weer wel… Voor die test is de MY geslaagd.
Heb kort gereden met een highland van een collega en ik vind het gruwelijk kut. Wat erg jammer is, want alles verder aan de highland is beter geworden tov mijn m3 die ik nu heb. Vind hem ook stuk mooier.
Dit is puur erop geknald ivm kosten besparing en het feit dat er in de usa 0 rotondes zijn en je toch alleen maar rechtdoor rijdt. Dan werkt het grandioos (net motor rijden). In europa is het gewoon bagger, niet handig en gewoon onveilig.
Dus ik meen ook echt dat het voor mij no go is als er niet een goede aftermarket oplossing is.
Zag laatst deze voorbij komen op Discordanti elppa schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:46:
[...]
Dus ik meen ook echt dat het voor mij no go is als er niet een goede aftermarket oplossing is.
:strip_exif()/f/image/LvTGJ802YjuhTXJjq2COBpsU.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gXk5tNnhch00yKhn1E8PjB35.jpg?f=user_large)
Als ik morgen tijd heb zal ik een Github pagina optuigen met de gebruikte onderdelen en de 3D print files.Armo schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:15:
[...]
Zag laatst deze voorbij komen op Discord![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nou, ben het toch even gaan proberen. Omdat ik in de buurt woon én omdat ik binnenkort op vakantie ga met de auto, toch wel fijn als de ruitenwissers ook echt uit kunnen bij AP!Fjeze schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:54:
[...]
Benieuwd of dat het wel lukt op het terrein van een service center.
Ik had via de app een bericht gestuurd (staat al een service request voor een trekhaak open) en toen hebben ze gezegd we sturen een nieuwe update (en binnen 5 min kreeg ik daadwerkelijk een melding in de Tesla app over een update), echter was dat nog steeds gewoon 2023.38.200.1.
Toen ik dat aangaf zeiden ze, dat is de laatste versie die voor jou auto nu klaar staat.
Dus waarschijnlijk gewoon nog even wachten…
Werkt super simpel. Je parkeert 'm daar voor de deur, je Tesla verbind automatisch met 'tesla-vehicle' netwerk en controleer handmatig op updates (tabje software'). Hierdoor kan je dus blijkbaar je update alsnog binnen halen als het niet gelukt is en via deze verbinding komen updates eerder naar de auto dan via de normale volgorde op wifi (volgens Tesla).
Let er dus wel op als je dit probeert dat je minimaal 24 uur niet geprobeerd hebt om handmatig updates te checken. Anders werkt dus dit niet!
Misschien kunnen die geprogrammeerd worden alszijnde richtingaanwijzers op middenconsole ofzo
Technisch kan dat, maar da’s natuurlijk het verplaatsen van @anti elppa s probleem. Niks zo intuïtief als die hendel mee op- of neer slaan.Ferry34 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:36:
Ik heb wel s van die aftermarket SEXY buttons gezien...losse knoppen die je kon programmeren om een functie te doen.
Misschien kunnen die geprogrammeerd worden alszijnde richtingaanwijzers op middenconsole ofzo
Persoonlijk vind ik het overkomelijk, maar het is niet optimaal.
Maktub
Deze week naar Berlijn met 3 tieners op de achterbank en dat is prima te doen. Wel een ding wat mij stoort qua veiligheid en dat is dat de middelste stoel van de achterbank geen hoofdsteun heeft. Dat vind ik toch wel een gemis.Notna schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:45:
[...]
Ja, maar het is afhankelijk van de leeftijd van je kinderen. Ik heb er 3 van resp.14/12/10 jaar oud en dat is uitermate goed vertoefen voor ze, ook met lange ritten (vooral door het gebrek aan middentunnel; allemaal lekker beenruimte)
Het is al krapper (lees; riemen vastklikken is niet echt makkelijk) als er 1 op een zitverhoger zit; ik vermoed hetzelfde met 1 of meer autostoeltjes (ISOfix of niet)
Jonger heb ik ze niet in de Y gehad (had hiervoor een C4 Grand Picasso; daar past alles in)
To Cow or not to Cow, that is the Chicken
Ja ik lees nu dus dat het bedrijf die die buttons maakt ook die stokken gaat leveren. Gaat ook via obd. Vraag is alleen wanneer en of et in nl ingebouwd kan woorden.Ferry34 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:36:
Ik heb wel s van die aftermarket SEXY buttons gezien...losse knoppen die je kon programmeren om een functie te doen.
Maar die sexy buttons ergens plakken is geen optie uiteraard.
Ik heb die functie idd via S3XY buttons en heb ze op de armsteun staan. Gebruik dit bij lange ritten waar ik mijn linkerhand op het stuur het liggen en de rechterarm op de armsteun. Dan kan ik met één vinger van de rechter hand pinken zonder telkens de stengel te moeten bedienen. Werkt zeer relaxed en stuurt dan ook de EAP aan om van baanvak te wisselen.Ferry34 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:36:
Huh? De Model Y heeft dat wel degelijk.The Druid schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:51:
[...]
Deze week naar Berlijn met 3 tieners op de achterbank en dat is prima te doen. Wel een ding wat mij stoort qua veiligheid en dat is dat de middelste stoel van de achterbank geen hoofdsteun heeft. Dat vind ik toch wel een gemis.
De hendels moeten maart/april op de markt komen.anti elppa schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:51:
[...]
Ja ik lees nu dus dat het bedrijf die die buttons maakt ook die stokken gaat leveren. Gaat ook via obd. Vraag is alleen wanneer en of et in nl ingebouwd kan woorden.
Ik gebruik in mijn 3D geprinte versie 2 S3XY buttons gekoppeld aan de commander.
Notna schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:56:
[...]
Huh? De Model Y heeft dat wel degelijk.
[YouTube: How to pull out the rear middle headrest of Tesla Model Y]
To Cow or not to Cow, that is the Chicken
Alle drie verschillende stoelen? Heb je van die bulky dingen of bijv titan pro i-size sxhrige stoel? Die heeft onze oudste en die is niet zo super breed. Zal morgen eens kijken of er daar drie van naast elkaar kunnen in de riem eventueel.Bob schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:38:
[...]
Hier zitten ze met 3 vanachter: 1.5 jaar, 4 jaar en 5 jaar. Elk in een stoeltje, geen enkele vastgeklikt in de isofix.
Toen je daar stond kreeg je dus wel de nieuwste update?JulianGAD schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:30:
[...]
Nou, ben het toch even gaan proberen. Omdat ik in de buurt woon én omdat ik binnenkort op vakantie ga met de auto, toch wel fijn als de ruitenwissers ook echt uit kunnen bij AP!
Werkt super simpel. Je parkeert 'm daar voor de deur, je Tesla verbind automatisch met 'tesla-vehicle' netwerk en controleer handmatig op updates (tabje software'). Hierdoor kan je dus blijkbaar je update alsnog binnen halen als het niet gelukt is en via deze verbinding komen updates eerder naar de auto dan via de normale volgorde op wifi (volgens Tesla).
Let er dus wel op als je dit probeert dat je minimaal 24 uur niet geprobeerd hebt om handmatig updates te checken. Anders werkt dus dit niet!
Eens kijken of ik snel in de buurt van Eindhoven kom…
Fly or Die
YouTube: S|3|X|Y Knob - The Smartest Rotary Controller For Your Teslaanti elppa schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:51:
[...]
Ja ik lees nu dus dat het bedrijf die die buttons maakt ook die stokken gaat leveren. Gaat ook via obd. Vraag is alleen wanneer en of et in nl ingebouwd kan woorden.
Fraai!
Jup, werd direct gevonden. Zit nu op 2023.44.30.7Fjeze schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:21:
[...]
Toen je daar stond kreeg je dus wel de nieuwste update?
…
Hoop wel dat de volgende update normaal binnen komt en niet weer voor hoef langs te rijden
Ter info. Hier deze opstelling. Gaat uitstekend.Oekol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:51:
[...]
Alle drie verschillende stoelen? Heb je van die bulky dingen of bijv titan pro i-size sxhrige stoel? Die heeft onze oudste en die is niet zo super breed. Zal morgen eens kijken of er daar drie van naast elkaar kunnen in de riem eventueel.
Alleen de gordel vastmaken voor de middelste is echt lastig. Moet ik altijd bij helpen.
Nog eens een geschikte verlenger vinden.
:strip_exif()/f/image/Wx5UeT7l8oSSTQWTEe7eR2dp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NllqmHVisiPsSsTO92KR8M2h.jpg?f=fotoalbum_large)
‘Andere merken hebben een véél betere AP’ is nu wel debunked hoop ik.
Tommie12 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:10:
Twiek-San in "Het grote Mercedes EQ-topic"
‘Andere merken hebben een véél betere AP’ is nu wel debunked hoop ik.
En bovendien, een persoon die een mindere ervaring heeft met Mercedes, maakt niet alle andere systemen van andere merken slechter dan de Tesla toch?De auto had geen rijasssistentiepakket.
Een heeft totaal niets met het ander te maken.
Dus nee, helaas. Dit bericht ‘debunked’ helemaal niets.
De auto had wel een spoorassistent.Naafkap schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:19:
[...]
[...]
En bovendien, een persoon die een mindere ervaring heeft met Mercedes, maakt niet alle andere systemen van andere merken slechter dan de Tesla toch?
Een heeft totaal niets met het ander te maken.
Dus nee, helaas. Dit bericht ‘debunked’ helemaal niets.
Daarenboven, het is gewoon een schande dat een premium merk in 2023 auto’s verkoopt zonder volwaardig pakket.
Is het beter om de wissers ook in situaties met temperaturen onder 0, maar zonder sneeuw in servicestand te zetten zodat de wissers mee ontdooien of ontdooien de wissers ook mee in de normale wisser stand?
vorige auto had warmtedraden onder de wissers, heeft de model 3 die ook?
bij voorbaat dank,
Wat ik meestal doe is de preconditioning aanzetten een kwartiertje voor ik vertrek. Dan is het interieur al verwarmd als je instapt en zijn de ruiten tot nu toe ook altijd al ontdooit. Dus geen ijs krabben of vastzittende ruitenwissers.Germanicus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:35:
vraagje als nieuwe tesla rijder: komende week wordt het weer kouder en gaat het 's nachts vriezen. Op een filmpje zag ik dat je het beste met sneeuw de wissers in servicemode kan zetten zodat de wissers ook mee ontdooien met de ruit, maar hij zei niets over situaties zonder sneeuw.
Is het beter om de wissers ook in situaties met temperaturen onder 0, maar zonder sneeuw in servicestand te zetten zodat de wissers mee ontdooien of ontdooien de wissers ook mee in de normale wisser stand?
vorige auto had warmtedraden onder de wissers, heeft de model 3 die ook?
bij voorbaat dank,
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.