DaCoTa schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:56:
Ik rij nu bijna 5 jaar Tesla en weet het volgende: de software komt met vlagen. Soms is het wat beter, soms wat slechter. Maar over deze hele periode heen is het zeker beter geworden. Er zijn vaker fouten gemaakt, waarbij mensen riepen dat ze dit nooit gingen fixen (herinnert iemand zich nog de fietspaden?), maar uitendelijk gaat het toch wel werken. Soms komen er features bij waarvan je je afvraagt waarom hebben ze daar tijd aan besteed, en soms komen er features bij waarvan je denkt: waarom zat dit er niet vanaf dag 1 op.
Maar ook een heleboel verbeteringen die het over de jaren heen een steeds iets betere auto maakt. Het ding heeft eigenaardigheden, en de keuzes zijn soms eigenwijs waardoor men soms wat meer moet wennen, en sommige mensen kunnen daar beter mee overweg dan anderen.
Maar al deze eigenaardigheden nemen voor mij niet weg dat het nog steeds een fantastisch ding is om te rijden. Ik ben nu over de 150k km, waarvan de eerste helft in een hele vroege 2019 Model 3 LR, en al weer ruim 2 jaar in een 2021 Model Y LR. Als deze ooit op gaat zijn, komt er toch weer een Tesla want ik zie mezelf niet meer teruggaan naar een ander merk, de voordeleten voor mij wegen veel zwaarder dan de nadelen.
Ik rij nog geen jaar Tesla, maar heb een gelijkaardige indruk, ten dele uit eigen ervaring, ten delen uit wat je leest.
Ik ben nog altijd zeer positief over mijn Tesla, maar perfect is die niet, maar dat zijn andere auto's ook niet.
Misschien trap ik open deuren in, maar parkeren met akoestische parkeersensoren is ook ver van perfect. Wat gras, een lage drempel, en je weet ook niet meer wat er kort bij is. Dat wordt snel vergeten. Zelfde met AP. En ik heb ook nog nooit een regensensor gehad die "perfect" deed wat ik zou doen, maar ik heb dan ook geen ruitenwisser die blijft gaan op een droge ruit.
Maar ik heb wel al stevige vooruitgang gezien na een software update.
Nu is mijn hypothese dat er vooral gewerkt wordt aan FSD voor de VS, omdat ze daar het dichtst zitten bij een toelating op de weg, en dat zou een enorm succes zijn voor het bedrijf.
De rest komt wel, maar het zal wat geduld vergen.
Dat er veel meer geklaagd wordt hier komt simpelweg door het succes van Tesla. Er zijn in B en NL 3 keer zo veel M3 en MY verkocht in 2023 ivm 2022. Dat zijn duizenden mensen die wat minder vergevingsgezind zijn.