Replace fear of the unknown with curiosity | Tesla Model Y LR | 6340 Wp zonnepanelen | Zappi V2 laadpaal | Dynamische energietarieven
Wat mij eigenlijk direct opviel was dat ik geen parkeer sensoren heb, en las dat dit via de camera's gedaan gaat worden d.m.v. een update.
Iemand een idee hoe ik parkeer ''piepjes'' kan aanzetten of iets dergelijks voor het inparkeren? (voornamelijk aan de voorkant zou ik het fijn vinden aangezien de rest op de camera's te zien is.)
even verder lezen ;-) iig een minimale software versie nodig en de camera's moeten gekalibreerd zijnValentia schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:09:
Gister heb ik mijn Tesla Model Y RWD opgehaald in Tilburg.
Wat mij eigenlijk direct opviel was dat ik geen parkeer sensoren heb, en las dat dit via de camera's gedaan gaat worden d.m.v. een update.
Iemand een idee hoe ik parkeer ''piepjes'' kan aanzetten of iets dergelijks voor het inparkeren? (voornamelijk aan de voorkant zou ik het fijn vinden aangezien de rest op de camera's te zien is.)
Fabrieksreset wil wel eens helpen, wachten ook en tesla bellen met de vraag ook.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Thanks, inderdaad eroverheen gelezen bedankt!_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:12:
[...]
even verder lezen ;-) iig een minimale software versie nodig en de camera's moeten gekalibreerd zijn
Anderzijds hoor ik dat een BMW iX 40 en een Q8 etron zowat in dezelfde categorie zou vallen als een Y LR.
Dan kunnen we eigenlijk alleen maar concluderen dat BMW en Audi enorm met kortingen aan het gooien is om hun verkoop op te krikken, anders is dit gewoon onmogelijk.
En dan blijven die duitse merken beweren dat ze geen winst maken op EV's...
Bizarre evoluties.
Als een paar grote leasemaatschappijen die politiek gaan doorzetten, dan zullen we wel wat reacties zien op de markt.
Net op dit moment moeten zowat alle nieuwe bestellingen voor bedrijfswagens naar EV onwille van de aftrekbaarheid. En dus gebeuren er hele rare dingen.
Raar verhaal. Volgens mij bieden alle LMs gewoon Tesla's aan. Kan best zijn dat de tarieven van Tesla's omhoog gaan. Maar dat LMs gaan stoppen met Tesla lijkt mij niet aan de orde.Tommie12 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:18:
Ik hoor net van onze personeelsafdeling dat ze Tesla's uit de car policy halen... reden is een shady verklaring dat de leasemaatschappijen de restwaarde niet meer kunnen bepalen omdat de prijzen te snel bewegen...
Anderzijds hoor ik dat een BMW iX 40 en een Q8 etron zowat in dezelfde categorie zou vallen als een Y LR.
Dan kunnen we eigenlijk alleen maar concluderen dat BMW en Audi enorm met kortingen aan het gooien is om hun verkoop op te krikken, anders is dit gewoon onmogelijk.
Bizarre evoluties.
Als een paar grote leasemaatschappijen die politiek gaan doorzetten, dan zullen we wel wat reacties zien op de markt.
Net op dit moment moeten zowat alle nieuwe bestellingen voor bedrijfswagens naar EV onwille van de aftrekbaarheid. En dus gebeuren er hele rare dingen.
Zal wel een combinatie zijn van diverse factoren.Inspired schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:20:
[...]
Raar verhaal. Volgens mij bieden alle LMs gewoon Tesla's aan. Kan best zijn dat de tarieven van Tesla's omhoog gaan. Maar dat LMs gaan stoppen met Tesla lijkt mij niet aan de orde.
Ik merk wel heel duidelijk aan mijn LM dat de Tesla die ik nu heb echt met tegenzin geleased werd. En de ondersteuning is slecht (geen superchargers in contract, moet apart afgerekende worden, premium connectivity kan niet in je leasecontract, ...)
Dat was bij mij ook al zo met mijn 2019 Tesla met Athlon.Tommie12 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:28:
[...]En de ondersteuning is slecht (geen superchargers in contract, moet apart afgerekende worden, premium connectivity kan niet in je leasecontract, ...)
Goed punt, had niet bedacht dat het glas van het panoramadak een speciaal iets is waar je op moet letten... ik ging er een beetje vanuit dat dit hetzelfde behandeld zou worden als je voorruit. Maar daar komt nog wel wat bij kijken lees ik nu inderdaad.deryck schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:11:
[...]
Als je het panoramadak wilt laten verzekeren gebruik even de zoekfunctie, is hier veel over verteld.
Bij mij is inshared veruit het goedkoopste, panoramadak dak niet inbegrepen maar dat is een keuze.
kan denk ik geen kwaad om de link van de Consumentenbond nog een keer voorbij te laten komen, dus bij deze uit een oudere post in het Deel 1 topic: https://www.consumentenbo...ij-schade-aan-panoramadak
Nouja dit dus... dat is juist waar ik tegenaanloop.. Online berekening waaronder bij Interpolis komen uit op prijzen zoals €100-115 p/mndbokkow schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:35:
[...]
Ik ben voor Interpolis gegaan, veruit de goedkoopste bij ons en bij auto's tot 50K (nieuw of occasion) zit je voor 3 jaar goed:
[...]
Met alle opties aangevinkt (pechhulp binnen en buitenland, inzittenden, no-claim garantie, etc) en 10 schade vrije jaren kwamen wij uit op 111,- per maand. Alle verzekeringen overgeheveld naar Interpolis zorgde voor 12% totaalkorting en nu heb ik ze deze week 4 keer aan de lijn gehad om te bevestigen dat zij niet iets fout doen door maar 67,- per maand te rekenen. Ze beweren bij hoog en bij laag dat het klopt en ik heb dat ook zwart op wit.
Oh en voor wat betreft Tesla; ze promoten zelfs Tesla's bij hun te verzekeren. Geen rare vragen, geen issues over alarmsystemen.
Anyway; ik zou Interpolis wel overwegen! Ze doen doorgaans ook niet te moeilijk als je ze dan een keer nodig hebt begreep ik van een vriend die bij hen heeft gewerkt.
bij ING kom ik uit op ~€65 p/mnd en kan ik met eigen risico verhoging zelfs flink terugbrengen.. zelf acht ik €300 eigen risico acceptabel, dan kom je uit op ~€56 p/mnd. (2j nieuwwaarde, standaard no-claim behoud, als goed is met panoramadak dekking, excl. los toe te voegen onderdelen zoals inzittende/rechtsbijstand)
Maar jij beweert nu dat het bij Interpolis dus blijkbaar ook richting dat tarief zou gaan, dan is dit toch niet te vergelijken

Maargoed.. bedankt voor de antwoorden, is mij duidelijk waar ik op moet letten en denk dat ik er gewoon even 2 of 3 moet bellen voor een correcte prijsopgave.
Dat verhaal over Panaromadak ga ik eerst nog verder uitpluizen want dat is in de polisvoorwaarden uiteraard niet duidelijk beschreven.
Is het niet eerder zo dat de Y LR in dezelfde categorie valt als de iX en Q8? Dus een paar klasses omhoog ipv dat de iX en Q8 omlaag gegaan zijn.Tommie12 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:18:
Ik hoor net van onze personeelsafdeling dat ze Tesla's uit de car policy halen... reden is een shady verklaring dat de leasemaatschappijen de restwaarde niet meer kunnen bepalen omdat de prijzen te snel bewegen...
Jouw bedrijf/leasemaatschappij staat hier trouwens niet alleen in. In België is er ook een bedrijf met een fleet in de top 5 van BE waar Tesla énorm duur is tegenover de klassieke merken.
Die continue prijsdalingen doen Tesla ook wel geen goed op de leasemarkt, want de restwaarde is zowat de grootste factor in het bepalen van een leaseprijs.
Probleem is vooral dat die leasemaatschappijen gewoon veel te traag mee evolueren met de huidige markt en opkomst van nieuwe merken.this schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:46:
[...]
Is het niet eerder zo dat de Y LR in dezelfde categorie valt als de iX en Q8? Dus een paar klasses omhoog ipv dat de iX en Q8 omlaag gegaan zijn.
Jouw bedrijf/leasemaatschappij staat hier trouwens niet alleen in. In België is er ook een bedrijf met een fleet in de top 5 van BE waar Tesla énorm duur is tegenover de klassieke merken.
Die continue prijsdalingen doen Tesla ook wel geen goed op de leasemarkt, want de restwaarde is zowat de grootste factor in het bepalen van een leaseprijs.
En dan steken ze het inderdaad op Tesla of andere merken die niet mee willen in van die shady-constructies die bepaalde lease-maatschappijen hebben met enkele merken.
Je hebt het dan over een kale IX40 en Q8 die ze vergelijken met een goed uitgeruste model Y . En maar goed dat die IX40 en Q8 kaal zijn, want Audi kan momenteel bijna geen auto's uitleveren met warmtepomp.Tommie12 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:18:
Bizarre evoluties.
Dus ze zien graag die bestellingen voor basic versies komen, want ze willen die auto graag veel in het straatbeeld zien
Shady constructies? Ik denk dat je niet goed mee bent hoe leasemaatschappijen werken. Dat is hun verdienmodel. En als de fabrikant opeens zonder boe of ba prijsverlagingen uitvoert, is de leasemaatschappij potentieel de dupe hiervan.zwasie schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:53:
[...]
Probleem is vooral dat die leasemaatschappijen gewoon veel te traag mee evolueren met de huidige markt en opkomst van nieuwe merken.
En dan steken ze het inderdaad op Tesla of andere merken die niet mee willen in van die shady-constructies die bepaalde lease-maatschappijen hebben met enkele merken.
Tesla is een merk die vooral goed is voor de particulierenmarkt, hun prijzen komen stilletjesaan in de buurt van betaalbare prijzen (in BE althans, geen idee hoe dat zit in NL met die gigantische BPM

En particulieren rijden gemiddeld gezien langer dan 4/5 jaar met dezelfde auto, dus die restwaarde die opeens instuikt voelen ze minder.
Trouwens je werkgever is ook vrij om een andere leasemaatschappij te kiezen, mijn werkgever kijkt elk jaar opnieuw welke leasemaatschappij de beste deals geeft. Er zijn nog steeds leasemaatschappijen die meer vertrouwen hebben in Tesla.
Het probleem is dat de afschrijving/restwaarde van een Tesla niet (nauwkeurig) te bepalen is, Tesla is hierin onbetrouwbaar, dat zie ik niet perse als de fout van de LM. Van een BMW/Audi is de restwaarde veel beter te bepalen.zwasie schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:53:
Probleem is vooral dat die leasemaatschappijen gewoon veel te traag mee evolueren met de huidige markt en opkomst van nieuwe merken.
Al vind ik nu vooral de BMW's nog erg duur, dus daar komt wellicht nog een correctie.
Even wat fictieve getallen erin gegooid:
https://iserv.nl/files/pi...wbpi=150&aspi=20&ohpi=400
Van de TCO van 50k, is 40k afschrijving.
Als daar opeens 10k bij komt ivm prijsverlagingen, gaat de TCO zomaar 20% omhoog, en het leasemaandbedrag 150-200...
Met die onzekerheid ingebouwd kun je misschien een BMW/Audi leasen voor hetzelfde maandbedrag.
[Voor 30% gewijzigd door mitsumark op 24-05-2023 14:12]
Om maar even aan te haken op de 'range' discussie. Ik heb inmiddels bijna 70.000km met de M3 gereden en het was mijn eerste elektrische auto.bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:30:
[...]
De oorspronkelijke vraag van @roundlet ging over 280 km weekend trip naar familie, zonder specifieke eis om dat met 120 km/h te doen. Dat zou ook in de winter prima haalbaar moeten zijn, desnoods met een deel van de reis niet voluit op 120/130.
Omdat hier volgens mij ook redelijk wat wanabe kopers rondlopen toch maar even een korte toelichting.
De vraag naar range is er eentje die door alle potentiele kopers en vrijwel iedereen die je over je auto spreekt gesteld wordt. Ik heb die vraag mezelf nog nooit gesteld. Letterlijk nog nooit heb ik mezelf afgevraagd hoeveel km ik op een volle accu kan doen. Mensen met een diesel zeggen: je staat altijd te stekkeren. Ik zeg: ik hoef nooit meer te tanken.
In de praktijk: Het is gewoon iets meer vooruit denken. Ik weet dat ik voor woonwerk ongeveer 25/30 procent per dag kwijt ben. Vaak kan ik ook op m'n werk laden en anders moet ik in de wijk een paal gebruiken voor de nacht. Langere routes zeker in Nederland komen ALTIJD langs een supercharger en mocht je echt in een uithoek zitten staan op steeds meer punten Fastned stations of tegenwoordig bij iedere McDonald. Let op: Dit zijn 'onderweg' punten. Je stopt hier dus niet om vol te tanken, maar om voldoende te hebben om wel thuis te komen. In mijn voorbeeld had ik een weekendje Antwerpen, vanuit Nieuwegein, vertrokken met een volle accu en ik had zelfs thuis kunnen komen. Maar onderweg kom je langs Meerkerk, Oosterhout, Breda. Voor ik m'n hamburger in oosterhout op de terugweg besteld had, zat er alweer genoeg in de accu om thuis te komen en toen ik 'm op had was de accu nagenoeg vol.
[Voor 16% gewijzigd door geraroz op 24-05-2023 14:08]
Het grote verschil is dat een BMW of Auto van 85k zowat dezelfde leaseprijs krijgt als een Tesla van 60-65k.mitsumark schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:00:
[...]
Het probleem is dat de afschrijving/restwaarde van een Tesla niet (nauwkeurig) te bepalen is, Tesla is hierin onbetrouwbaar, dat zie ik niet perse als de fout van de LM. Van een BMW/Audi is de restwaarde veel beter te bepalen.
Al vind ik nu vooral de BMW's nog erg duur, dus daar komt wellicht nog een correctie.
De LM betaalt voor die BMW slechts 65-70k omdat ze kortingen krijgen van 25%, ook op een EV.
En dan na 4-5 jaar is de restwaarde zogezegd 50% van die 85k...
De grote vraag is : wie wil een BMW van 4-5 jaar oud kopen voor net iets minder dan een nieuwe Y.
Ik denk dat de restwaarde van Tesla nu wat onderschat is (omdat ze geen korting geven), en de restwaarde van die andere merken overschat is, gewoon omdat de markt de prijzen gaat omlaag drukken.
De restwaarde van een BMW oid is net zo goed lastig te bepalen. Want hun ex-lease auto's komen straks ook op een tweedehands markt terecht waar ze worden vergeleken met gebruikte Model Y's en met nieuwe EVs die goedkoper zijn geworden door dalende kosten van batterijen, meer range, sneller laden, meer functies zoals V2G en over het algemeen betere software.mitsumark schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:00:
[...]
Het probleem is dat de afschrijving/restwaarde van een Tesla niet (nauwkeurig) te bepalen is, Tesla is hierin onbetrouwbaar, dat zie ik niet perse als de fout van de LM. Van een BMW/Audi is de restwaarde veel beter te bepalen.
Maar erg klantvriendelijk is het ook niet van die leasemaatschappij van @Tommie12. Collega van me was onlangs aan het orienteren en heeft uiteindelijk een auto besteld met tot 2 jaar wachttijd... Ik weet niet hoe het nu zit bij de gevestigde merken, maar ~12 maanden was zo'n beetje de richttijd en dat is toch amper te verkopen als ze geen optie bieden voor een Tesla die je binnen een paar maanden kunt rijden.
Waar haal je die 25% korting vandaan?Tommie12 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:14:
[...]
Het grote verschil is dat een BMW of Auto van 85k zowat dezelfde leaseprijs krijgt als een Tesla van 60-65k.
De LM betaalt voor die BMW slechts 65-70k omdat ze kortingen krijgen van 25%, ook op een EV.
En dan na 4-5 jaar is de restwaarde zogezegd 50% van die 85k...
De grote vraag is : wie wil een BMW van 4-5 jaar oud kopen voor net iets minder dan een nieuwe Y.
Ik denk dat de restwaarde van Tesla nu wat onderschat is (omdat ze geen korting geven), en de restwaarde van die andere merken overschat is, gewoon omdat de markt de prijzen gaat omlaag drukken.
Ik denk dat ik zo iemand ben die liever een 4 jaar oude iX3 koopt voor 40k (realistischer), dan een nieuwe Y voor 60k.
Bron? Dit is wel een héél sterke uitspraak.Tommie12 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:14:
[...]De LM betaalt voor die BMW slechts 65-70k omdat ze kortingen krijgen van 25%, ook op een EV.
De markt beweegt neem ik aan ook mee met de prijzen die Tesla neerzet.mitsumark schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:00:
[...]
Even wat fictieve getallen erin gegooid:
https://iserv.nl/files/pi...wbpi=150&aspi=20&ohpi=400
Van de TCO van 50k, is 40k afschrijving.
Als daar opeens 10k bij komt ivm prijsverlagingen, gaat de TCO zomaar 20% omhoog, en het leasemaandbedrag 150-200...
Met die onzekerheid ingebouwd kun je misschien een BMW/Audi leasen voor hetzelfde maandbedrag.
Je hebt er gekke bij, maar vrijwel niemand zal meer betalen voor een i4 of welke duitser dan ook als de concurrent 10-15k goedkoper is bijvoorbeeld.
Die beperking aangaande de beveiligingsklasse kwam ik ook tegen. Bij doorvragen bleek het niet specifiek voor Tesla’s te gelden maar in het algemeen voor alle auto’s boven een bepaalde cataloguswaarde (bij ANWB zo’€75K). Een M3 RWD valt daar ruim onder en de eis voor de beveiligingsklasse is daarom niet van toepassing.Radiodurans schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:33:
Daarnaast accepteren veel verzekeraars (waaronder ING) niet dat Tesla's niet de 'juiste' beveiligingsklasse hebben. Uiteindelijk vond ik het het makkelijkst om te verzekeren bij InsureMyTesla.
ANWB kwam bij mij als goedkoopste uit de bus en het panoramadak is verzekerd.

En de prijzen van een andere wagens blijft hetzelfde denk je ? De 2de hands markt is momenteel enorm duur. Maw : de restwaarde van al die lease-wagens ligt veel hoger dan gedacht bij het afsluiten van het contract. Maar korting op uw huidige lease krijg je nietthis schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:59:
[...]
Shady constructies? Ik denk dat je niet goed mee bent hoe leasemaatschappijen werken. Dat is hun verdienmodel. En als de fabrikant opeens zonder boe of ba prijsverlagingen uitvoert, is de leasemaatschappij potentieel de dupe hiervan.
Tesla is een merk die vooral goed is voor de particulierenmarkt, hun prijzen komen stilletjesaan in de buurt van betaalbare prijzen (in BE althans, geen idee hoe dat zit in NL met die gigantische BPM).
En particulieren rijden gemiddeld gezien langer dan 4/5 jaar met dezelfde auto, dus die restwaarde die opeens instuikt voelen ze minder.
Trouwens je werkgever is ook vrij om een andere leasemaatschappij te kiezen, mijn werkgever kijkt elk jaar opnieuw welke leasemaatschappij de beste deals geeft. Er zijn nog steeds leasemaatschappijen die meer vertrouwen hebben in Tesla.

Ik ben het wel eens dat het voor lease-maatschappijen moeilijk in te schatten is wat de restwaarde van een EV zal zijn binnen 4/5 jaar, maar ik gok dat ze marges genoeg tellen.
Maar dat ze bij veel maatschappijen u liever een Duitse (binnen 2 jaar leverbare) EV zien bestellen dan een snel leverbare Tesla is natuurlijk alleen maar uit eigen belang.
[Voor 7% gewijzigd door zwasie op 24-05-2023 14:55]
Onze Model Y RWD rood (privé aanschaf) gaat gewoon door de wasstraat, maar niet door "zo maar een". Ik ga langs Loman in Heteren. Daar word _altijd_ voor gewassen en de borstels worden regelmatig vervangen. Veel van de Porsche's die langs Porsche Centrum Gelderland gaan gebruiken deze wasstraat ook.
Is het even goed als handwassen? Vast niet. Maar goed genoeg voor een auto

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP
Tja, 4 jaar geleden heb ik het zelf gezien op de offerte voor mijn Volvo V90 die catalagusprijs 75k was, en collega's hadden een A6 TDI van 80k of een BMW 530e van 80k in hetzelfde budget...mitsumark schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:19:
[...]
Waar haal je die 25% korting vandaan?
Ik denk dat ik zo iemand ben die liever een 4 jaar oude iX3 koopt voor 40k (realistischer), dan een nieuwe Y voor 60k.
Zo sterk kan die restwaarde nu ook niet verschillen.
Tegenover die iX3 mag je de Y zetten voor 55k, en dan zal ik altijd iets nieuw kiezen, zeker als die Y efficienter, groter, en veel betere software heeft...
Ik ga nog even proberen 1x mijn perspectief uit te leggen. Gezien het uitblijven van een klein rekenvoorbeeld of je aannames. Dat je zelf een laadpaal lijkt te hebben, helpt vaak niet in het besef van het belang van range.Sander schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 06:17:
[...]
Yep dat was ook de kern van mijn antwoord (ik gaf de 280 aan als makkelijk haalbaar). Helaas doet @Jovanbff dan hetzelfde als iedere keer in dit topic, de negatieve insteek nemen van die ene dag dat het -10 is en je na 19:00 met 120 per uur constant over 280 km naar huis gaat rijden...
Je quote was specifiek op 120 km/h en in de winter en "echt makkelijk", niet een "lukt meestal wel" oid:
Als we dan naar de "feiten" kijken: Bjorn rijdt bij (slechts) 5C, 120 km/h en voorverwarmd, 215 Wh/km, wat ~270 km is op een volledige batterij. Dit is redelijk in lijn met andere bronnen, ev-database is zelfs nog een stukje negatiever.Sander schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:46:
[...]
280 zonder iets erachter red je met de Y RWD echt makkelijk ook in de winter en ook als je 120 rijdt.
Dan neem je NIET mee:
1. Niet (kunnen) voorverwarmen (ongeveer 10Wh/km op 1 batterij (3kWh op 300 km))
2. Degradatie (zeg eens 3% na 1 jaar)
3. Praktische batterij beschikbaarheid (zeg eens 90%) van 95% naar 5% of 100% naar 10%)
4. Kouder weer: want 5C is het gemiddelde van NL is 5C in de winter (neem ik even niet mee)
(57500 / 225) * 0.97 * 0.9 = 220 km om "makkelijk" te halen als je ergens heen rijdt (Dan rij je 10 km/u zachter dan de vMax in Nederland en moet het lekker 5C zijn en redelijk windstil / mee)
Dat zit gewoon zo ontzettend ver (27%) van "makkelijk 280 km halen" vandaan dat ik geeneens begrijp hoe je er op komt. En het help ook zeker niet in het juist verwachtingen scheppen voor zo'n situatie. Voor zo'n situatie is de LR gewoon veel meer gemak
Met welke getallen reken je, zodat ik beter je argumentatie kan begrijpen en we een inhoudelijk discussie kunnen hebben ipv moddergooien als "hij is negatief"
[Voor 5% gewijzigd door Jovanbff op 24-05-2023 16:22]
940 Wp | gasloos | Tesla M3P
Je baseert je op 1 voorbeeld van 4j geleden om nu te gaan beweren dat BMW zelfs voor EV's tot 25% korting geeft?Tommie12 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:45:
[...]
Tja, 4 jaar geleden heb ik het zelf gezien op de offerte voor mijn Volvo V90 die catalagusprijs 75k was, en collega's hadden een A6 TDI van 80k of een BMW 530e van 80k in hetzelfde budget...
Tegenover die iX3 mag je de Y zetten voor 55k, en dan zal ik altijd iets nieuw kiezen, zeker als die Y efficienter, groter, en veel betere software heeft...
Nee, dat is wat ik hier nog regelmatig zie als collega's nieuwe auto's krijgen.this schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:06:
[...]
Je baseert je op 1 voorbeeld van 4j geleden om nu te gaan beweren dat BMW zelfs voor EV's tot 25% korting geeft?
Momenteel passen ineens verdacht veel BMW's in een redelijk budget, dat betekent dat ze gewoon dikke kortingen geven, anders kan dat niet.
In je eerste stukje zeg je dat je het ziet en in het tweede stukje geef je aan dat je denkt dat het zo is?Tommie12 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:20:
[...]
Nee, dat is wat ik hier nog regelmatig zie als collega's nieuwe auto's krijgen.
Momenteel passen ineens verdacht veel BMW's in een redelijk budget, dat betekent dat ze gewoon dikke kortingen geven, anders kan dat niet.
Volgens mij ben je gewoon met de natte vinger bezig om een lukraak getal van 25% korting te zeggen en je doet dit af als de waarheid.
Ik weet namelijk eerstehand (vriend van mij heeft een dealership van BMW en een goeie kennis van mij koopt met zijn bedrijf om de zoveel tijd +100 BMW's aan in 1x) dat je absoluut geen grote korting moet verwachten op EV's. En 25% korting is gigantisch, 4j geleden kon je die nog krijgen op ICE als je grote volumes aankocht maar dat is een totaal andere tijdsgeest.
Een iX3 gaat in aanschafwaarde op dit moment absoluut niet onder een Tesla Model Y geraken of zelfs maar in de buurt er van.
Maar vergis je niet in de effecten van Tesla's prijsverlagingen. Toen die net waren doorgevoerd stonden er opeens 400+ Enyaqs op voorraad, terwijl dat voorheen en van de meest populaire wagens was met een lange levertijd. Enige verklaringen die ik zie zijn:this schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:30:
[...]
In je eerste stukje zeg je dat je het ziet en in het tweede stukje geef je aan dat je denkt dat het zo is?
Volgens mij ben je gewoon met de natte vinger bezig om een lukraak getal van 25% korting te zeggen en je doet dit af als de waarheid.
Ik weet namelijk eerstehand (vriend van mij heeft een dealership van BMW en een goeie kennis van mij koopt met zijn bedrijf om de zoveel tijd +100 BMW's aan in 1x) dat je absoluut geen grote korting moet verwachten op EV's. En 25% korting is gigantisch, 4j geleden kon je die nog krijgen op ICE als je grote volumes aankocht maar dat is een totaal andere tijdsgeest.
Een iX3 gaat in aanschafwaarde op dit moment absoluut niet onder een Tesla Model Y geraken of zelfs maar in de buurt er van.
- dat mensen een order voor een €65k+ Enyaq cancelden en overstapten naar MY LR voor grofweg €10k minder.
- dat VAG aan het eind van 2022 de dealerships vol had geduwd met auto's om maar de quota te halen en boetes te voorkomen, maar dat die vervolgens lastig te verkopen waren doordat Tesla zijn prijzen had verlaagd.
Enige optie is die modellen met korting te verkopen en dat gaat dan wel beter via een leasemaatschappij dan grote kortingen aan prive kopers weg te geven. De leasemaatschappij duwt ze vervolgens wel door naar hun klanten.
Of dat 25% is weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het flink is.
Maar ik denk dat veel LM ook gewoon verkeerd bezig zijn. Ze zetten Tesla leaseprijzen hoger omdat in hun algorithme zoiets staan van "volatiel marktprijzen = zet 20% hoger leaseprijs". M.a.w. laten we de volgende klant bestraffen omdat Tesla hun prijs zo veel hebben verlaagd waardoor onze fleet straks gaan dalen qua waarde.
Wat ze denk ik niet beseffen is dat die andere auto's ook zo hard (of niet harder) gaan afschrijven.
Theoretisch:
- Koop je nu M3 RWD = 39k na subsidie
- Koop je nu i4 e35 met wat opties = 62k (is nog steeds karig maar vooruit)
Als je 4 jaar gewoon grof 10% afschrijving per jaar doe, kom je op de Model 3 op 28k en de i4 op 45k.
Ik weet niet hoor maar je weet wel welke ik zou kiezen................
Als je de wet supply/demand moet geloven, dan is het niet anders dat de i4 harder gaan afschrijven en wellicht onder de 40k verkocht moet worden wat betekent 15% afschrijving per jaar = 5% extra. Of niet meer!
Dus.. Ik snap de strategie van sommige LM niet. Of moeten ze idd super goeie prijzen hebben gekregen door kortingen of wat hierboven staat: dealers die van hun voorraadmodellen af moeten.
Directlease is nog wel logisch. Obv 48m 35dkm/jaar kom je met M3 RWD is bij hun op 1010 eur/maand, en de i4 e35 met weinig optie op 1202 eur/maand.
https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N
https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N
[Voor 4% gewijzigd door SirLct op 24-05-2023 17:16]
Life is too short to drive boring cars
* Notna kijkt naar de titel van dit topic....
Nee, ik zit echt niet in het lease(constructie)topic...?
Oh wacht, dat is hier

Keuze leaseauto - Deel 6
Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

Klopt. In nl maakt het op zo'n afstand weinig uit of je 100 of 130 rijdt qua tijd.bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:30:
[...]
Dat was niet mijn claim, en ik denk dat het (constant) op die snelheid kantjeboord is en afhangt van bijv wind mee of tegen. De auto zal echter zeer waarschijnlijk een supercharger stop plannen met een redelijke marge.
In de praktijk zal de gemiddelde snelheid echter lager zijn ivm stukken snelweg waar je maar 100 km/h mag (zelfs in de avond), en lagere snelheid naar/van de snelweg. Ik heb in de winter regelmatig een reeel bereik tussen 300 en 360 km met veel snelweg kilometers.
De oorspronkelijke vraag van @roundlet ging over 280 km weekend trip naar familie, zonder specifieke eis om dat met 120 km/h te doen. Dat zou ook in de winter prima haalbaar moeten zijn, desnoods met een deel van de reis niet voluit op 120/130.
Bedankt voor je toevoeging
Snelheid was zalig, zo fijn om even snel ergens langs te schieten, in te voegen etc en hij reed lekker, a'la een Focus of beter vond ik.
Geluid binnen was enige, bij 100+ hoor je de banden behoorlijk, geen verbetering maar ook geen verslechtering tov mijn Focus (die ook grote banden heeft en dus ditto geluid).
Nu maar eens kijken half juni of er mooie aanbiedingen zijn.
[Voor 3% gewijzigd door datadevil op 24-05-2023 20:05]
Voordat ik de Y bestelde kort gekeken bij een Merc EQB. Die was in private lease net zo duur als een instap Enyaq op dat moment (einde zomer vorig jaar). Bij vragen om uitleg van stern waarom kwam simpel antwoord: veel auto’s op de weg krijgen en zo occasionmarkt aanslingeren voor dat model. Kan dus ook duidelijk marketing strategie zijn van importeur/fabrikantTommie12 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:45:
[...]
Tja, 4 jaar geleden heb ik het zelf gezien op de offerte voor mijn Volvo V90 die catalagusprijs 75k was, en collega's hadden een A6 TDI van 80k of een BMW 530e van 80k in hetzelfde budget...
Ik heb de afgelopen 8000km in NL (dus niet heuvelachtig Noorwegen) nog geen enkele rit (zonder aanhanger) boven de auto 190 Wh per KM gezeten en dat is gewoon vMax+10 bij alles t/m 100p/u en in avonden etc gewoon 120 waar het mag en over algemeen dan ook bij de 100 gebieden. Daarmee haal je dan gemiddeld in een praktische rit waar ook stukken N weg en lokale wegen in zitten dit bereik.Jovanbff schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:53:
[...]
Met welke getallen reken je, zodat ik beter je argumentatie kan begrijpen en we een inhoudelijk discussie kunnen hebben ipv moddergooien als "hij is negatief"
Dus mijn data is m’n eigen ervaring. Overigens is in diezelfde data voor afgelopen winter amper momenten te vinden waar de temperatuur onder de 5 graden komt. Dit is ook logisch want het gemiddelde van 5 waarmee je schermt is een etmaal gemiddelde waarin dus ook de koude nachten worden meegenomen.
Zo’n inklapbaar(?) ding waar je ook mee kan uitstappen of jezelf vasthouden (of even de arm laten hangen).
Model Y -P, Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
In de stijl zal lastig zijn denk ik. Zoiets wellicht? https://www.amazon.com/dp/B08R1Q3ZRTStef87 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:53:
Heeft iemand ooit een handgreep in de stijl gemaakt bij de bijrijder? (Vriendin wilt dit graag hebben)
Zo’n inklapbaar(?) ding waar je ook mee kan uitstappen of jezelf vasthouden (of even de arm laten hangen).
Al zit hij dan wellicht wat te hoog? (Op het dakraam dan dus.

[Voor 3% gewijzigd door Inspired op 24-05-2023 21:40]
[Voor 87% gewijzigd door Taro op 24-05-2023 22:26]
Als het kan in/over de stijl idd. Had niets gevonden. (Wel zoiets als in je link, maar… oefff dat is lelijk 😅)Inspired schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:39:
[...]
In de stijl zal lastig zijn denk ik. Zoiets wellicht? https://www.amazon.com/dp/B08R1Q3ZRT
Al zit hij dan wellicht wat te hoog? (Op het dakraam dan dus.)
Momenteel wat moeilijker in/uitstappen dus wie weet toch (tijdelijk) zo’n lelijk ding..
Ik meen dat ik ooit al op de stijl zoiets had gezien, maar vind het niet terug.
Model Y -P, Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
In de stijl kan niet, daar zitten airbags. Of bedoel je in de b-pillar?Stef87 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:53:
Heeft iemand ooit een handgreep in de stijl gemaakt bij de bijrijder? (Vriendin wilt dit graag hebben)
Dus N=1?Sander schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:32:
[...]
Ik heb de afgelopen 8000km in NL (dus niet heuvelachtig Noorwegen) nog geen enkele rit (zonder aanhanger) boven de auto 190 Wh per KM gezeten en dat is gewoon vMax+10 bij alles t/m 100p/u en in avonden etc gewoon 120 waar het mag en over algemeen dan ook bij de 100 gebieden. Daarmee haal je dan gemiddeld in een praktische rit waar ook stukken N weg en lokale wegen in zitten dit bereik.
Dus mijn data is m’n eigen ervaring. Overigens is in diezelfde data voor afgelopen winter amper momenten te vinden waar de temperatuur onder de 5 graden komt. Dit is ook logisch want het gemiddelde van 5 waarmee je schermt is een etmaal gemiddelde waarin dus ook de koude nachten worden meegenomen.
Zelfs met een LR was een koude winterdag geen pretje. Laat staan met sneeuw of regen en tegenwind. Een SR gaat dan echt niet makkelijk 280km halen. No way gewoon.
Niet dat dat per se erg is. Want je koopt geen auto voor die ene echte winterdag in Nederland per jaar. Maar wil je zeker weten dat je het altijd redt, dan moet je meer buffer inhouwen, en dus voor de LR gaan.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Waar de gordijnairbags exact zitten weet ik niet. (normaal maar op een “klein stukje” en na de plof vouwen die heel breed uit). Zeker iets om rekening mee te houden.DaCoTa schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:23:
[...]
In de stijl kan niet, daar zitten airbags. Of bedoel je in de b-pillar?
Ergens tussen a en b pillar in. (Of zoals gezegd, glazen dak)
In dit geval in het gehele stuk van dashboard tot aan de pilaar in de rand van het dak. Zie ook YouTube: Tesla Model 3: Replacing our Side Curtain Airbags on our Wrecked Tes... vanaf 24 minuten in... en de handleiding https://www.tesla.com/own...0E-8998-62ACB9BD4D12.htmlStef87 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 00:42:
[...]
Waar de gordijnairbags exact zitten weet ik niet. (normaal maar op een “klein stukje” en na de plof vouwen die heel breed uit). Zeker iets om rekening mee te houden.
Ergens tussen a en b pillar in. (Of zoals gezegd, glazen dak)
En dan uiteraard bij de passagiers ook weer.
[Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 25-05-2023 03:43]
Oudere Model 3? Kabelboom al vervangen van de recall?DannyDj schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 05:30:
Plots schijnen m'n achterlichten maar deels. Ook de kentekenverlichting werkt niet meer. Ik vermoed dat een zekering defect is. Waar bevindt deze zich of wat kan de oorzaak zijn?
[Afbeelding]
Als je in de app of in de auto kijkt op de voorgestelde SuC of welke je zelf aan klikt kun je precies zien welke faciliteiten er zijn. Laatst is er een update geweest dat je zelfs foto's ziet. In Nederland zit er overigens vaak een hotel bij.datadevil schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:14:
Een praktische vraag; als je in Nederland of in het buitenland een supercharger plaats gebruik, zijn daar ook voorzieningen zoals een toilet of horeca in de buurt doorgaans zoals bij klassiek tanken?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Over het algemeen zijn de voorzieningen veel beter dan bij een tankstation vooral als het bij een hotel of een McDonald's oid is. Maar er zijn er ook een paar waar helemaal niets is. Als ik met de Kids reis check ik altijd van tevoren of er genoeg voorzieningen zijn via de Supercharged app. Vooral 's nachts moet je ook even opletten of het hotel/restaurant wel open is, anders zijn er dus een toiletten...datadevil schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:14:
Een praktische vraag; als je in Nederland of in het buitenland een supercharger plaats gebruik, zijn daar ook voorzieningen zoals een toilet of horeca in de buurt doorgaans zoals bij klassiek tanken?
Bedankt. Ik ben nog niet in het bezit van een tesla maar je bracht me op het idee om al wel de app te downloaden en daar zie ik het inderdaadOekol schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:19:
[...]
Als je in de app of in de auto kijkt op de voorgestelde SuC of welke je zelf aan klikt kun je precies zien welke faciliteiten er zijn. Laatst is er een update geweest dat je zelfs foto's ziet. In Nederland zit er overigens vaak een hotel bij.
9/10 keer wel zoals hierboven ook al aangegeven. Vervelende is dat soms de voorzieningen alleen open zijn gedurende winkeltijden. Op langere strips kan dit wat onhandig zijn. Tegenwoordig zijn er zoveel opties dat je dan vaak wel een andere stop kunt plannen.datadevil schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:14:
Net zoals Björn ook N=1 is maar eigenlijk dan nog erger want hij doet de test eenmalig niet een winter langJeroenneman schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:30:
[...]
Dus N=1?
Zelfs met een LR was een koude winterdag geen pretje. Laat staan met sneeuw of regen en tegenwind. Een SR gaat dan echt niet makkelijk 280km halen. No way gewoon.
Niet dat dat per se erg is. Want je koopt geen auto voor die ene echte winterdag in Nederland per jaar. Maar wil je zeker weten dat je het altijd redt, dan moet je meer buffer inhouwen, en dus voor de LR gaan.
Kanttekening moet ik er wel bij maken dat ik (met name in het buitenland) zie dat het wel steeds slechter wordt. Vaker SuC's op grote parkeerplekken bij winkelcentra en dan mag je zelf uitzoeken waar je een toilet kan vinden. En ook vaak genoeg gezien dat Tesla "klanten" niet welkom zijn in de toiletten of er voor mogen betalen.KrullenO schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:39:
[...]
Over het algemeen zijn de voorzieningen veel beter dan bij een tankstation vooral als het bij een hotel of een McDonald's oid is. Maar er zijn er ook een paar waar helemaal niets is. Als ik met de Kids reis check ik altijd van tevoren of er genoeg voorzieningen zijn via de Supercharged app. Vooral 's nachts moet je ook even opletten of het hotel/restaurant wel open is, anders zijn er dus een toiletten...
Op lange ritten naar Zuid Frankrijk pak ik tegenwoordig "gewoon" ionity op een parkeerplek van de snelweg, dat is een stuk makkelijker en prettiger vind ik. (Die doe ik wel alleen buiten het hoogseizoen, dus ik sta er altijd als enige)
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Op de terugweg een vrij lange file gehad tussen Oosterhout en de afslag A59 waardoor de gemiddelde snelheid vrij rap omlaag ging.
Eindscore na 304 km: 145 Wh/km bij een temperatuur tussen de 15 en 19 graden bij een matige noordenwind en nog 22% over in de accu. Best netjes

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
De keuze tussen een M3 Standard Range en een M3 Long Range. De verschillen (of het gebrek aan) zijn me duidelijk: de range en premium audio.
Nu heb ik twee offertes ontvangen voor beide modellen. Een leaseauto overigens. De SR binnen het budget, de LR er net boven.
De vraag/afweging vind ik erg lastig. Ik heb waarschijnlijk ‘kilometervrees’. Meer range is beter, toch? En ondanks dat ik geen audio fanaat ben, vind ik een lekkere bass in de auto wel mooi. Ik twijfel dus enorm. Is een hogere bijtelling en max. 100 euro bruto extra te verantwoorden voor de Long Range?
Als ik dit zo lees ga ik straks met mn Y RWD net zover komen als mn M3 LR RWD 2019. Daarmee kan ik tweemaal een retourtje kantoor doen a 160km per keer en dan is ie echt wel bijna leeg.pretpik schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:10:
Gisteren eens echt goed de range kunnen testen van de Model Y RWD. Retourtje IJsselstein - Vilvoorde (om een document te halen. Vertrokken om 09.15 met een volle voorverwarmde accu, onderweg in Nederland 110 km/h proberen te rijden waar mogelijk en in België 120 km/h met uitzondering de ring Antwerpen. Dat land is volgens mij één grote trajectcontrole geworden, echt doorrijden zit er niet meer bij.
Op de terugweg een vrij lange file gehad tussen Oosterhout en de afslag A59 waardoor de gemiddelde snelheid vrij rap omlaag ging.
Eindscore na 304 km: 145 Wh/km bij een temperatuur tussen de 15 en 19 graden bij een matige noordenwind en nog 22% over in de accu. Best netjes

Even gezocht maar kun je nu wel of niet die APK bij Tesla doen?
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen of je achteraf geen spijt krijgt van je keuze. Wat scheelt het per maand en heb je dat er voor over. Als je bass wilt dan is de premium audio een no-brainer. En wat rijd je per dag qua kilometers, is dat meerwaarde voor jou om te gaan voor een LR?Gr4mpyC3t schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:15:
Deze vraag is ongetwijfeld al een keer langsgekomen en heb stukjes discussie op het forum hier teruggevonden. Toch wil ik ‘m nog een keer in de mix gooien:
De keuze tussen een M3 Standard Range en een M3 Long Range. De verschillen (of het gebrek aan) zijn me duidelijk: de range en premium audio.
Nu heb ik twee offertes ontvangen voor beide modellen. Een leaseauto overigens. De SR binnen het budget, de LR er net boven.
De vraag/afweging vind ik erg lastig. Ik heb waarschijnlijk ‘kilometervrees’. Meer range is beter, toch? En ondanks dat ik geen audio fanaat ben, vind ik een lekkere bass in de auto wel mooi. Ik twijfel dus enorm. Is een hogere bijtelling en max. 100 euro bruto extra te verantwoorden voor de Long Range?
Precies. Beide zijn te betalen en sowieso goedkoper onder aan de streep dan wat ik nu als leaseauto heb.pretpik schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:19:
[...]
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen of je achteraf geen spijt krijgt van je keuze. Wat scheelt het per maand en heb je dat er voor over. Als je bass wilt dan is de premium audio een no-brainer. En wat rijd je per dag qua kilometers, is dat meerwaarde voor jou om te gaan voor een LR?
Op dit moment ben ik niet veel op de weg, maar dat kan in de 48 maanden dat je hem hebt zeker veranderen. Even switchen naar de LR is er dan niet bij. Het kost me +- 100 euro netto meer per maand voor de LR.
In België zit je al snel tegen de 50% belastingdruk aan, dus 50 euro netto is dat dan?Gr4mpyC3t schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:15:
Is een hogere bijtelling en max. 100 euro bruto extra te verantwoorden voor de Long Range?
Daarvoor zou ik niet meteen een LR laten staan. Tenzij je met de RWD al ruim genoeg toekomt, dan is het wel wat verloren geld. Want op een vollede leasetermijn gaat dit toch wel over meer dan 2000 euro netto.
Ik stond voor een soortgelijk dilemma en ben voor de Y RWD gegaan. Wel de premium audio, en niet de extra range want die heb ik niet nodig. Als bonus extra ruimte binnenin en een accu die je volgens Tesla altijd tot 100% mag laden. Deze zat toen qua prijs voor mij tussen de M3 SR en de M3 LR in.Gr4mpyC3t schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:30:
[...]
Precies. Beide zijn te betalen en sowieso goedkoper onder aan de streep dan wat ik nu als leaseauto heb.
Op dit moment ben ik niet veel op de weg, maar dat kan in de 48 maanden dat je hem hebt zeker veranderen. Even switchen naar de LR is er dan niet bij. Het kost me +- 100 euro netto meer per maand voor de LR.
[Voor 9% gewijzigd door pretpik op 25-05-2023 08:38]
Don't count on it. Als je met je LR RWD slechts 320 km haalt, dan rij je niet zoals degene boven je beschrijft. Met een LR AWD rij ik ook stevig door, en dan haal ik al meer dan 350.r0bb schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:17:
[...]
Als ik dit zo lees ga ik straks met mn Y RWD net zover komen als mn M3 LR RWD 2019. Daarmee kan ik tweemaal een retourtje kantoor doen a 160km per keer en dan is ie echt wel bijna leeg.
Tel mee dat de Y nog een stukje groter is, en dus meer luchtweerstand, en de kans dat je met dezelfde rijstijl dezelfde range haalt uit een SR als een LR RWD wordt erg klein.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Wat grappig hoe snel je aan Chill mode went en hoe lekker de normale acceleratie dan weer voelt

https://www.vlaanderen.be...n/verkeer/trajectcontrolepretpik schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:10: Dat land is volgens mij één grote trajectcontrole geworden, echt doorrijden zit er niet meer bij.
Het worden er nog veel meer

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ik neem aan dat de kenteken verlichting ook niet werkt? Bij mij is hiervoor de kabelboom vervangen waarin enkele aders door waren.DannyDj schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 05:30:
Plots schijnen m'n achterlichten maar deels. Ook de kentekenverlichting werkt niet meer. Ik vermoed dat een zekering defect is. Waar bevindt deze zich of wat kan de oorzaak zijn?
[Afbeelding]
proefrit ook in chill gedaan. Was in de spits dus leek me handig om niet gelijk tegen de eerste de beste aan te vliegen. Ook dan inderdaad meer dan genoeg acceleratie om als een aso tussen autos door te zigzaggenPdeBie schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:45:
Gisteren met mijn m3 LR AWD een poosje in chill mode gereden om te proberen (rij al jaren in standaard mode). Vol gas een inhaal actie doen gaat prima en is voor Nederlandse snelwegen meer dan voldoende. Later weer terug in standaard mode gezet en ook een inhaalactie gedaan. De duw die je dan krijgt…wauw.
Wat grappig hoe snel je aan Chill mode went en hoe lekker de normale acceleratie dan weer voelt
Is het een LR AWD of een LR RWD? Ik zou namelijk voor de LR RWD gaan!Gr4mpyC3t schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:15:
Deze vraag is ongetwijfeld al een keer langsgekomen en heb stukjes discussie op het forum hier teruggevonden. Toch wil ik ‘m nog een keer in de mix gooien:
Deze is alleen zakelijk te leasen. Daarmee heb je best of both worlds qua range + premium. Je mist ten opzichte van de LR AWD alleen de 4-wiel aandrijving en wat snelheid.
Hij is qua prijs ook zeer interessant

Dit is dan de LR AWD of RWD? Persoonlijk zou ik de meerprijs pakken en dan sowieso voor de LR RWD gaan. Wel premium en toch een stuk meer range. Sneller SuCen en ook net iets sneller naar de 100. Beide auto's zijn eigenlijk gewoon top maar de LR zou mij de extra bijtelling wel waard zijn. Ook een beetje afhankelijk van hoeveel je rijdt, en of je thuis kunt laden wellicht.Gr4mpyC3t schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:15:
ook te koop via voorraadSmobbo schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:38:
[...]
Is het een LR AWD of een LR RWD? Ik zou namelijk voor de LR RWD gaan!
Deze is alleen zakelijk te leasen. Daarmee heb je best of both worlds qua range + premium. Je mist ten opzichte van de LR AWD alleen de 4-wiel aandrijving en wat snelheid.
Op de Tesla site staat bij elke LR RWD die snel beschikbaar is een gedeeltelijk premium interrieur.Inspired schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:39:
[...]
Dit is dan de LR AWD of RWD? Persoonlijk zou ik de meerprijs pakken en dan sowieso voor de LR RWD gaan. Wel premium en toch een stuk meer range. Sneller SuCen en ook net iets sneller naar de 100. Beide auto's zijn eigenlijk gewoon top maar de LR zou mij de extra bijtelling wel waard zijn. Ook een beetje afhankelijk van hoeveel je rijdt, en of je thuis kunt laden wellicht.
https://www.tesla.com/nl_...geby=plh&zip=9641&range=0
Ik twijfel nu ook om mijn lease aan te passen naar de LR RWD. krijg waarschijnlijk mijn M3 SR RWD (zwart/zwart) toch pas in de tweede helft van juni en denk dat deze auto's op dezelfde boot staan dan waarschijnlijk.
mmm vraag me af of dat klopt. In het verleden was het premium. Zie ook mistlampen op de renders.Myrdhin schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:44:
[...]
Op de Tesla site staat bij elke LR RWD die snel beschikbaar is een gedeeltelijk premium interrieur.
Let op hiermee trouwens, want er staat een aantal M3 RWD LR op snel beschikbaar, en die hebben volgens de Tesla site niet het volledige premium interieur. Dus ook geen mistlampen, en misschien nog wel wat andere zaken.Smobbo schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:38:
[...]
Voorbeeld:
https://www.tesla.com/nl_...=new&redirect=no#overview
Domoticz | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 SR+
De mistlampen staan ook in de render van een RDW niet-LR.Inspired schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:48:
[...]
mmm vraag me af of dat klopt. In het verleden was het premium. Zie ook mistlampen op de renders.
Edit: Ah ja, net een ander plaatje ter hoogte van de mistlampen.
[Voor 10% gewijzigd door adjego op 25-05-2023 09:56]
ik koop particulier en dan zonder de subsidie is het prijsverschil ineens wel weer groot..hsb85 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:45:
[...]
https://www.tesla.com/nl_...geby=plh&zip=9641&range=0
Ik twijfel nu ook om mijn lease aan te passen naar de LR RWD. krijg waarschijnlijk mijn M3 SR RWD (zwart/zwart) toch pas in de tweede helft van juni en denk dat deze auto's op dezelfde boot staan dan waarschijnlijk.
Ja klopt zeker! Dan is het verschil erg groot. Daarnaast als je dat verschil dan ook neemt, en verrekend dat tegen de huidige supercharger prijzen, dan kun je voor dat bedrag wat je bespaart aardig wat kWh laden bij de superchargers. Het enige waar je tegen moet kunnen is dat je iets vaker moet laden onderweg bij langere ritten.datadevil schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:58:
[...]
ik koop particulier en dan zonder de subsidie is het prijsverschil ineens wel weer groot..
Dat was ook de reden dat ik voor de standaard m3 gegaan ben, elke "upgrade" is ineens plus 3000 euro duurder.datadevil schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:58:
[...]
ik koop particulier en dan zonder de subsidie is het prijsverschil ineens wel weer groot..
Iemand hier ervaring met deze oplossing voor Android in een Tesla? https://www.tesland.com/nl/carplay-for-tesla/
[Voor 3% gewijzigd door sanger1981 op 25-05-2023 10:01]
Inmiddels kun je nog wel wat upgrades kiezen. Hij is nog "maar" 42k.Fly-guy schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:00:
[...]
Dat was ook de reden dat ik voor de standaard m3 gegaan ben, elke "upgrade" is ineens plus 3000 euro duurder.
Geen ervaring, hoop dat Ryzen dan alleen flink sneller is. Een simpele webpagina is bij mij op HW3 zonder Ryzen mega traag.sanger1981 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:01:
Dagen aan het aftellen.... Maar volgende week moet de MY RWD voor de deur staan.
Iemand hier ervaring met deze oplossing voor Android in een Tesla? https://www.tesland.com/nl/carplay-for-tesla/
Ik dacht ook Carplay te missen maar geheel niet. Ik zou zeggen; probeer het systeem eerst zondersanger1981 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:01:
Dagen aan het aftellen.... Maar volgende week moet de MY RWD voor de deur staan.

Mooi man! Veel plezier volgende week!
Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320WP Oost West - SAP Dynamisch
Daar ben ik dus juist benieuwd naar. Mijn vrouw heeft afgelopen week haar nieuwe EV gehad met Android Auto en dat werkt toch wel heel prettigbokkow schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:06:
[...]
Ik dacht ook Carplay te missen maar geheel niet. Ik zou zeggen; probeer het systeem eerst zonderen ook zo’n oplossing gaat nooit helemaal lekker werken zoals Android Auto of Carplay bedoeld is.
Mooi man! Veel plezier volgende week!

Bedoeld met upgrade meer het type auto (LR/perf/y)Inspired schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:02:
[...]
Inmiddels kun je nog wel wat upgrades kiezen. Hij is nog "maar" 42k.
Zelf een kleurtje en trekhaak gekozen om nog net binnen de 45k te blijven.
Ik heb lang (5jaar?) Android Auto gebruikt (308 en Cupra). Ook met AAWireless kastje in de 308. Ik mis het niet. Enige wat ik jammer vind is het ontbreken van flitsers in de Tesla nav. Hiervoor gebruik ik op vakantie ritten nog wel eens https://teslawaze.azurewebsites.net/ of heb Waze toch open op mijn mobiel (welke toch op de draadloze lader ligt).sanger1981 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:01:
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Met die oplossing heb ik geen ervaring, maar ik gebruik wel Android Auto in mijn MY via de app TeslAA. Geen kabels, alles draadloos. De bediening is soms wat traag, dat is het nadeel.sanger1981 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:01:
Stuk goedkoper in ieder geval, dus zeker het proberen waard. ThanksRaka schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:41:
[...]
Met die oplossing heb ik geen ervaring, maar ik gebruik wel Android Auto in mijn MY via de app TeslAA. Geen kabels, alles draadloos. De bediening is soms wat traag, dat is het nadeel.

Die van Tesland valt ook best mee als je hem gewoon lekker zelf via Ali besteld.sanger1981 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:42:
[...]
Stuk goedkoper in ieder geval, dus zeker het proberen waard. Thanks

https://nl.aliexpress.com/item/1005005415594271.html
Al zou ik het eerst zonder proberen. Als het dan puur om flitsers gaat is een FM One/Two nog handiger wellicht.
Probleem met die dingen lijkt mij dat je iedere keer je hotspot moet aanzetten, of er een simkaart in moet steken?Inspired schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:10:
[...]
Die van Tesland valt ook best mee als je hem gewoon lekker zelf via Ali besteld.![]()
https://nl.aliexpress.com/item/1005005415594271.html
Al zou ik het eerst zonder proberen. Als het dan puur om flitsers gaat is een FM One/Two nog handiger wellicht.
11400 - RX 6800 | S22 Ultra
Tesla Eindhoven (SeC) verwees me door naar de Bosch Car Service die daar om de hoek zit, die hadden genoeg ervaring met Tesla's.Katseviool schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:18:
Gewoon oproep gekregen voor de eerste APK check. Gaat toch best snel - nog 11x Findio afschrijving (Financial lease) en dan is hij helemaal afbetaald
Even gezocht maar kun je nu wel of niet die APK bij Tesla doen?

Gaan ze niet doen. Tesla zet in op de Powerwall. Als ze het zouden doen, had het er allang ingezeten. Helaas is dat een beetje de Apple gedachte: een fijne software ervaring, maar wel helemaal dichtgetimmerd.royaljoop schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:08:
Zou Tesla plannen hebben om hun M3 & Y deels als thuis accu te kunnen inzetten. Een aantal andere merken met EV hebben soms hun nieuwste model al uitgerust. Het zou toch handig zijn als je zeg maar 5 of 10 kW zou kunnen inzetten als thuis accu. Niet alleen bij stroom storingen maar ook om de nacht (zonder PV opbrengst) op eigen kracht door te komen.
Wellicht worden ze wel gedwongen door de concurrentie. Omdat een thuisaccu van 5 a 10kw al snel 8k€ kost en die kun je besparen bij een ander merk EV. Die powerwall is best wel mooi en slim in elkaar geknutseld maar die zou je wat mij betreft alleen nodig hebben als je EV niet thuis is.Jeroenneman schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:14:
[...]
Gaan ze niet doen. Tesla zet in op de Powerwall. Als ze het zouden doen, had het er allang ingezeten. Helaas is dat een beetje de Apple gedachte: een fijne software ervaring, maar wel helemaal dichtgetimmerd.
Maar we gaan het zien. Ik hoopte op een rumor:-)
Niet om een hele discussie te voeren, ik weet er verder ook niets van, maar het is toch veel praktischer om een vaste accu te hebben. Referentie is even mijzelf en wat ik om mij heen zie.royaljoop schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:19:
[...]
Wellicht worden ze wel gedwongen door de concurrentie. Omdat een thuisaccu van 5 a 10kw al snel 8k€ kost en die kun je besparen bij een ander merk EV. Die powerwall is best wel mooi en slim in elkaar geknutseld maar die zou je wat mij betreft alleen nodig hebben als je EV niet thuis is.
Maar we gaan het zien. Ik hoopte op een rumor:-)
Zou wel lekker zijn, op kosten van de baas laden en thuis gebruiken

Ja, heel vervelend.Fly-guy schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:00:
[...]
Dat was ook de reden dat ik voor de standaard m3 gegaan ben, elke "upgrade" is ineens plus 3000 euro duurder.
Velgen en eventueel enhanced autopilot kunnen achteraf.
Trekhaak en kleur niet, maar samen kom je boven de 45k.

Dus wordt het een witte met trekhaak, of een rode zonder trekhaak?

Ja, dat is wat jammer bij de 3. Snap ook niet dat dit issue er nog steeds is. Blauw met trekhaak zou wel kunnen. Moet je alleen blauw wel mooi vinden.mitsumark schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:47:
[...]
Ja, heel vervelend.
Velgen en eventueel enhanced autopilot kunnen achteraf.
Trekhaak en kleur niet, maar samen kom je boven de 45k.![]()
Dus wordt het een witte met trekhaak, of een rode zonder trekhaak?

[Voor 4% gewijzigd door Inspired op 25-05-2023 13:55]
Ik ben er niet helemaal in thuis, maar dat systeem schijnt voorlopig nog vooral gebakken lucht te zijn. Want je meterkast moet ook aangepast zijn aan het feit dat de auto zou kunnen terugleveren. En dat zou nog een kostelijk grapje zijn.royaljoop schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:08:
Zou Tesla plannen hebben om hun M3 & Y deels als thuis accu te kunnen inzetten. Een aantal andere merken met EV hebben soms hun nieuwste model al uitgerust. Het zou toch handig zijn als je zeg maar 5 of 10 kW zou kunnen inzetten als thuis accu. Niet alleen bij stroom storingen maar ook om de nacht (zonder PV opbrengst) op eigen kracht door te komen.
Dus ook al heb je een auto die het kan, dan moet je nog redelijk wat kosten maken om het effectief mogelijk te maken.
Je meterkast hoeft helemaal niet aangepast te worden. Wat er wel voor nodig is, is een (bidirectionele) omvormer die van de +/- 400V weer 1 fase 230V of liever 3 fase 230V maakt. En die zit nu niet in je Teslathis schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:05:
[...]
Ik ben er niet helemaal in thuis, maar dat systeem schijnt voorlopig nog vooral gebakken lucht te zijn. Want je meterkast moet ook aangepast zijn aan het feit dat de auto zou kunnen terugleveren. En dat zou nog een kostelijk grapje zijn.
Dus ook al heb je een auto die het kan, dan moet je nog redelijk wat kosten maken om het effectief mogelijk te maken.
Het 'voeden' van je verbruikers gebeurt op dezelfde manier als zonnepanelen, daar is in de meterkast dus niets voor nodig
Ik snap denk ik niet helemaal wat je bedoelt met belastingdruk? Kun je dat nog toelichten?this schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:34:
[...]
In België zit je al snel tegen de 50% belastingdruk aan, dus 50 euro netto is dat dan?
Daarvoor zou ik niet meteen een LR laten staan. Tenzij je met de RWD al ruim genoeg toekomt, dan is het wel wat verloren geld. Want op een vollede leasetermijn gaat dit toch wel over meer dan 2000 euro netto.
Hmm. Ik had eigenlijk verwacht dat een Model Y helemaal geen optie zou zijn, maar als ik jou zo hoor zitten daar nog mogelijkheden. Bedankt voor de tip!pretpik schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:37:
[...]
Ik stond voor een soortgelijk dilemma en ben voor de Y RWD gegaan. Wel de premium audio, en niet de extra range want die heb ik niet nodig. Als bonus extra ruimte binnenin en een accu die je volgens Tesla altijd tot 100% mag laden. Deze zat toen qua prijs voor mij tussen de M3 SR en de M3 LR in.

Oef, dat zou ik niet weten. Ik zal even navragen of dit model ook te leasen is bij mijn maatschappij. Ik heb nu de SR RWD en de LR AWD in de mail zitten. Hoe kan het dan dat deze alleen zakelijk te leasen is?Smobbo schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:38:
[...]
In ieder geval super bedankt voor de reacties! Ik denk er toch aan om de LR te kiezen. Het kan, dus waarom niet.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt, check ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.