Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 197 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.668.920 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hulskersj
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-05 07:52
spartacusNLD schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:09:
Er beginnen nu langzaam wat andere wieldop designs te komen op aliexpress voor de 18 inch highland velgen: https://nl.aliexpress.com/item/1005006354414900.html

[Afbeelding]

wat denken jullie?
Ik denk dat die beste persoon eerst even zijn band schoon had mogen maken, vervolgens adverteren met deze wieldop ;)

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:00
robbievb schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:01:
Nu het einde van het jaar nadert.
Hoe zijn de verwachtingen voor korting op de model Y voorraad modellen? Wanneer komen die normaal? ☺️
Zonder de pretentie te hebben om er ook maar iets van af te weten, vraag ik mij af of er voor de model Y nog eenzelfde acties zullen volgen als eerdere jaren met Teslas. Ik heb deze gedachte, omdat de Model Y nu voor verreweg het grootste deel uit Duitsland lijkt te komen en daarmee misschien de levering meer gedoseerd naar behoefte is in te plannen - vanwege aanvoer met een vrachtauto - dan met een schip waar er duizenden op staan. Het is zomaar een gedachtengang, verder niets

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:24
Megat schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:14:
[...]
Zonder de pretentie te hebben om er ook maar iets van af te weten, vraag ik mij af of er voor de model Y nog eenzelfde acties zullen volgen als eerdere jaren met Teslas. Ik heb deze gedachte, omdat de Model Y nu voor verreweg het grootste deel uit Duitsland lijkt te komen en daarmee misschien de levering meer gedoseerd naar behoefte is in te plannen - vanwege aanvoer met een vrachtauto - dan met een schip waar er duizenden op staan. Het is zomaar een gedachtengang, verder niets
Wanneer de update eraan komt misschien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:42:
[...]

Welke cijfers baseer je je op dan? Die van Tesla zelf, of die niet van Tesla?

[...]

Ms zijn de cijfers in NL anders, maar toch, dit is wel interessant vanuit de verzekeraar bekeken.

Kijk, ik rijd ook Tesla en we hebben er als gezin een hoop lol van gehad, alleen ik vind de totale ontkenning van structurele problemen echt heel pijnlijk. Vooral omdat dit betekent dat het zo blijft.
Kijk die bron die je citeert is Business Insider. Die heb ik al zoveel rechtstreekse leugens over Tesla zien verspreiden dat ik over alles wat daar geplaatst wordt zeer skeptisch ben. Precies wat ik in een vorige post al zei: lie to me once, shame on you. Lie to me twice, shame on me. Zo hoef ik ook geen artikelen van de AD door te lezen als ze weer eens onzin publiceren over EVs. Te vaak gezien dat het pertinent onjuist is, ondanks dat ze eerder gecorrigeerd zijn door mensen met echte feiten. Dan vertrouw ik zo'n bron gewoon niet meer.

En ik heb geen idee waar die cijfers vandaan komen, hoe valide die zijn etc. In elk geval wordt als potentiele verklaring genoemd dat het merk mogelijk riskantere bestuurders aantrekt. Dan wijst dat niet op fouten van de auto of technologie, maar op die van de bestuurder. Ook staat er niets in over wel/niet gebruik van Autopilot.

Tesla publiceert cijfers in hun jaarverslag over de incidentie van ongelukken bij wel/geen gebruik van Autopilot. Dat is bij een beursgenoteerd bedrijf een publicatie die door auditors wordt beoordeeld. Dat sluit fraude niet 100% uit (zoals bij andere bedrijven in het verleden is gebleken), maar legt de bewijslast wel bij degenen die het tegenovergestelde beweren.

Tesla publiceert deze getallen en voor zover ik weet is er geen enkel ander merk dat zo transparant doet.

En nee, ik ben geen blinde Tesla fan, maar dat betekent niet dat ik me niet ook kan irriteren aan de enorme hoeveelheid FUD over Tesla.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 22:54
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:02:
[...]

Nee, wat Tesla beweert is dat Autopilot en zelfs ook FSD "Advanced Driver Assistance Systems" zijn die nog altijd de aandacht van bestuurders vereisen en dat de bestuurder op ieder moment moet kunnen ingrijpen. Om de Autopilot feautres te kunnen gebruiken moet je ook aanvinken dat je dit begrijpt.

Dat sommige bestuurders hier lak aan hebben is een fout van de bestuurders, niet van de tehcnologie.
Ik neem je graag even 5 jaar terug in de tijd:
“The basic news is that all Tesla vehicles exiting the factory have the hardware necessary for Level 5 autonomy,” Musk said. “Every car we make, on the order of 2,000 cars a week, are shipping now with Level 5, meaning hardware capable of full self-driving, or driverless, capability.”

It was a bold claim, but Musk wasn’t done. He ratcheted up the hype by announcing that Tesla’s goal was to demonstrate a cross-country autonomous drive, Los Angeles to Times Square in New York, “without the need for a single touch, including the charger,” by the end of 2017.
Het is nu 2023 en je bent mij er van aan het overtuigen dat de auto helemaal niet zelf kan rijden en elke mishap de oorzaak van de bestuurder is die de auto kocht op basis van bovenstaande en de bestuurder het gevoel geeft wel degelijk 'self drive' capable te zijn. In 2018.

Dat is - nogmaals en voor het laatst - exact het probleem: je kunt van de bestuurder verwachten zelf na te denken, maar in de praktijk moet je mensen beschermen tegen zichzelf. Want ze denken niet na.
Zie hierboven: iedereen die in een Tesla rijdt met AP/EAP/FSD tekent ervoor (dmv het vinkje) dat ze weten dat het systeem beperkingen heeft. Mercedes beweert 'Level 3 autonomie' te bieden, maar die werkt alleen op heel beperkte stukjes snelweg onder de 60 km/h (oftewel alleen in files). En dan nog moet je als bestuurder direct ingrijpen als het systeem uitschakelt. Dat kun je ook volksverlakkerij noemen en het is wachten op het eerste ongeluk waar een bestuurder lekker zijn krantje aan het lezen was, systeem schakelt uit en bestuurder is te laat met ingrijpen...

Ga je daarover ook je beklag doen in het Mercedes EQS forum?
Das echt een zwaktebod eersteklas. Ik rijd niet zo'n auto.

Zoals ik zei: ik ben in de verkeerde kerk beland. Dit heeft niets meer met argumenten te maken.
Tja en een hoop van die heisa wordt bewust opgetrommeld door bepaalde mediabronnen die graag clicks willen. Ik heb teveel van dat soort hijgerige artikelen gezien die helemaal nergens over gaan. Dat ik dan skeptisch wordt bij de volgende hijgerige titel mag je die media kwalijk nemen. Niet mij.

Ik vind het nogal een claim die je maakt: dat de fabrikant van de auto's met de hoogste NCAP scores en duidelijke cijfers over significant minder ongelukken bij gebruik van Autopilot een "dubieus merk is als het gaat om veiligheid"...
Ik haal een aantal specifieke zaken aan en breng nuance aan in mijn mening. Dat jij de aangehaalde bronnen en lopende onderzoeken niet wilt accepteren en het niet met mij eens bent, is prima. Whataboutisme red je hier niet uit, bij mij.
En denk je dat Toyota dit direct uit eigen wil doet? Ik vind de baas van Toyota overigens minstens net zo gestoord als Musk. Toyota lobbyt bijvoorbeeld tegen strengere uitstootregels, verspreidt misinformatie en liegt over hun technologie (alsof je gratis energie in je hybride krijgt die niet afkomstig is van de verbrandingsmotor).

Voor het bespreken van Musk moet misschien een ander topic komen...
Ik zou de Ford-benzine-tank-gate er nog even bijhalen trouwens. O-)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Hoe zijn de verwachtingen voor korting op de model Y voorraad modellen? Wanneer komen die normaal?

En is er nog een handige manier om het in de gaten te houden anders dan de pagina af en toe checken?
Bedankt alvast ☺️
Als er kortingen komen zijn ze nu te zien op de website bij het aanbod. En nee, er is geen handige manier om het te volgen. Vaak genoeg refreshen en klaar zitten met je creditcard en je account om toe te slaan als je iets ziet wat aan je wens voldoet. Zorg ook dat je het geld klaar hebt staan, want voor zover ik begrijp is er vaak de voorwaarde dat je de aflevering ook binnen het kwartaal moet laten plaatsvinden.

Een vriend van me heeft vorige week een Model Y Performance op de kop getikt met ongeveer 10% korting. Heb je een beetje referentiekader...
NiGeLaToR schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:21:
[...]

Ik neem je graag even 5 jaar terug in de tijd:

[...]

Het is nu 2023 en je bent mij er van aan het overtuigen dat de auto helemaal niet zelf kan rijden en elke mishap de oorzaak van de bestuurder is die de auto kocht op basis van bovenstaande en de bestuurder het gevoel geeft wel degelijk 'self drive' capable te zijn. In 2018.

Dat is - nogmaals en voor het laatst - exact het probleem: je kunt van de bestuurder verwachten zelf na te denken, maar in de praktijk moet je mensen beschermen tegen zichzelf. Want ze denken niet na.

[...]

Das echt een zwaktebod eersteklas. Ik rijd niet zo'n auto.

Zoals ik zei: ik ben in de verkeerde kerk beland. Dit heeft niets meer met argumenten te maken.

[...]

Ik haal een aantal specifieke zaken aan en breng nuance aan in mijn mening. Dat jij de aangehaalde bronnen en lopende onderzoeken niet wilt accepteren en het niet met mij eens bent, is prima. Whataboutisme red je hier niet uit, bij mij.

[...]

Ik zou de Ford-benzine-tank-gate er nog even bijhalen trouwens. O-)
Dat Musk uitlatingen heeft gedaan over wanneer FSD Level 5 klaar zou moeten zijn en dat de hardware daarvoor geschikt zou zijn is iets van een heel andere orde. In mijn optiek heb je als Tesla koper die voor FSD heeft betaald mogelijk best een goede zaak om je geld terug te krijgen, hoewel er ongetwijfeld kleine lettertjes zijn over wat je wel kreeg op dat moment en wat je in de toekomst zou mogen verwachten. Dit is een kwestie van consumentenrecht.

Maar we hadden het hier over veiligheid bij het gebruik van de hulpsystemen. En daarvan heeft Tesla overduidelijk gemaakt voor iedere bestuurder dat deze functies nog altijd toezicht vereisen van een alerte bestuurder: het staat op de website voor je koopt en je moet de voorwaarden accepteren voordat je de functies kunt activeren. Dat mensen zich daar niet aan houden kun je in mijn optiek niet wijten aan te optimistische uitlatingen van Musk uit 2016.

Blind vertrouwen van bronnen is nooit goed; zeker niet als die bronnen een aantoonbaar track record hebben van al dan niet bewuste misinformatie. Ook binnen de wetenschap is niet iedere bron/publicatie van gelijke waarde. Die worden gerangschikt aan de hand van een impact-factor. Voor Business Insider en het AD is die voor mij 0,0 als het om EVs en/of Tesla's gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wowoowow, wacht even! Objectieve data van een testinstituut blieven we hier niet, wel graag meer N=1 of N=20 artikelen uit Amerika.

*Frappant dat ook de Mercedes en Lucid gewoon door de voetganger heen walsen. Had ik meer van verwacht.

Dus conclusie: als voetganger zijn de Kia/Hyundai of Tesla by far de veiligste auto's.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
Jeroenneman schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:37:
[...]

Wowoowow, wacht even! Objectieve data van een testinstituut blieven we hier niet, wel graag meer N=1 of N=20 artikelen uit Amerika.

*Frappant dat ook de Mercedes en Lucid gewoon door de voetganger heen walsen. Had ik meer van verwacht.

Dus conclusie: als voetganger zijn de Kia/Hyundai of Tesla by far de veiligste auto's.
In het filmpje is redelijk selectief gedaan qua beeldmateriaal, het is geen filmpje gemonteerd door ncap. Ik heb een aantal tests bekeken en het valt wel mee. Desalniettemin doet tesla het opvallend goed in vergelijking met de rest.

Net heen en weer geweest naar oostenrijk met Mijn Tesla en ABRP. Ging best prima maar helaas wel wat dingen weer gehad.

1x helemaal gecrashde software, bij over grens rijden duitsland ruim 20 minuten geen internet (en wel prima op telefoons), 1x alle vorm van geluid volledig uitgevallen dus moest ook resetten en 1x navigatie volledig vastgelopen.

[ Voor 20% gewijzigd door Makkelijk op 21-12-2023 11:47 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-05 12:39
Hoe zijn de verwachtingen voor korting op de model Y voorraad modellen? Wanneer komen die normaal?

En is er nog een handige manier om het in de gaten te houden anders dan de pagina af en toe checken?
Bedankt alvast ☺️
Er staan al weken voorraad modellen te koop met rond de 10% korting (tot €7000 op een nieuwe Y LR)
en meer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hx96vaXtPwyQlBAUAXHdva5_aQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oSqjcmZv9RZt7LuQptiwhFzM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door jheerink14 op 21-12-2023 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
Tommie12 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:03:
[...]

Tja, radar ziet geen voetgangers, en doordat Tesla op vision focust herkennen ze meer...

Als ze op basis hiervan al die auto's gaan verbieden zoals hierboven geopperd, dan wordt het stadsbeeld idd heel saai. Dan zien we enkel nog Tesla's.
Radar gecombineerd met vision is de best practice. Vision alleen zal nooit in alle omstandigheden goed kunnen werken en onvermijdelijk zowel false positives als false negatives opleveren.

Doen alsof Tesla de betere techniek heeft is absurd. Zonder radar blijf je afhankelijk van de beperkingen van camera vision (geen mogelijkheid om afstand te meten, problemen bij hinderlijke lichtinval, gebrek aan licht, gebrek aan perspectief...) Er komt een dag dat ook Tesla dat zal moeten beseffen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:52
Myaimistrue schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:54:
[...]

Radar gecombineerd met vision is de best practice. Vision alleen zal nooit in alle omstandigheden goed kunnen werken en onvermijdelijk zowel false positives als false negatives opleveren.

Doen alsof Tesla de betere techniek heeft is absurd. Zonder radar blijf je afhankelijk van de beperkingen van camera vision (geen mogelijkheid om afstand te meten, problemen bij hinderlijke lichtinval, gebrek aan licht, gebrek aan perspectief...) Er komt een dag dat ook Tesla dat zal moeten beseffen.
Tja, dat is jouw mening. Ik durf het niet te ontkennen of bevestigen.

De tests in USA met FSD geven toch aan dat Tesla het niet slecht doet.
Diepte kunnen ze wel zien door stereozicht, daar is een radar niet altijd voor nodig.
Radar presteert zeer slecht voor personen, en voor voorwerpen die niet bewegen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09
Tommie12 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:59:
[...]

Diepte kunnen ze wel zien door stereozicht, daar is een radar niet altijd voor nodig.
YouTube: First FSD Beta Drive Post NHTSA Recall - 11.4.9 toch erg goed rond 8:10 zie je dat het een robot is hij wil links van de pionnen

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Myaimistrue
Tommie12 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:59:
[...]

FSD werkt nog altijd niet zoals Tesla al vele jaren lang beloofd heeft. En het gaat ook nooit betrouwbaar werken zolang Tesla op alleen maar visuele input rekent.

En inderdaad, het is nog beter om radar met vision te combineren - wat vaak ook gebeurt - want dan kan je twee inputbronnen combineren en de nadelen van één ervan compenseren met de kwaliteiten van de andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 15:22
Myaimistrue schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:04:
[...]

FSD werkt nog altijd niet zoals Tesla al vele jaren lang beloofd heeft. En het gaat ook nooit betrouwbaar werken zolang Tesla op alleen maar visuele input rekent.

En inderdaad, het is nog beter om radar met vision te combineren - wat vaak ook gebeurt - want dan kan je twee inputbronnen combineren en de nadelen van één ervan compenseren met de kwaliteiten van de andere.
Bijzonder dat je dit zo stellig durft te beweren. Check dit youtube kanaal eens:

https://www.youtube.com/@AIDRIVR/videos

FSD laat inderdaad lang op zich wachten, maar op dit moment is het echt wel indrukwekkend wat het met vision kan. Het is naar mijn idee vooral de data verwerking die verbeterd moet worden, niet de sensor input.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
[...]

De eerdere generaties Tesla hadden dit natuurlijk wel. Dus dan zou je zeggen dat Tesla er voldoende ervaring mee heeft.

• Smobbo
  • Laatst online: 10-05 10:57
Nu gaan we weer dezelfde discussie voeren, maar het voorbeeld wat je laat zien is waarschijnlijk geen phantom brake, maar eerder een issue met de FSD beta of gewoon driver error.
Je ziet namelijk dat de Tesla van baan wisselt en tijdens dit wisselen al aan het afremmen is. Op dat moment kan je dus nooit AP aan hebben, maar wel TACC of FSD.
Het lijkt ook geen abrupte remactie, maar wel een totaal idiote afremmende auto. De 2e auto lijkt ook totaal niet op te letten en remt pas op het laatste moment (op zich logisch dat je niet verwacht dat iemand in een tunnel stil gaat staan...).
Die bestuurder van de Tesla is overigens wel een totale idioot die blijkbaar aan het slapen was, want hij komt gewoon echt totaal tot stilstand :o

[ Voor 8% gewijzigd door Smobbo op 21-12-2023 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:10
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:36:
[...]

Maar we hadden het hier over veiligheid bij het gebruik van de hulpsystemen. En daarvan heeft Tesla overduidelijk gemaakt voor iedere bestuurder dat deze functies nog altijd toezicht vereisen van een alerte bestuurder: het staat op de website voor je koopt en je moet de voorwaarden accepteren voordat je de functies kunt activeren. Dat mensen zich daar niet aan houden kun je in mijn optiek niet wijten aan te optimistische uitlatingen van Musk uit 2016.
Welke website heb je het over? Bij mij staat er heel groot een optie "FULL SELF DRIVE" op de configurator op tesla.com kost 7.5K. Daar staat niks overduidelijk iets over dat dat toezicht vereist

Ja, er staan vast ook ergens kleine lettertjes om dat allemaal te ontkrachten. En ja, dat zou je als verantwoordelijkheid van de koper kunnen zien. Ik denk persoonlijk dat daar OOK een verantwoordelijkheid voor de fabrikant ligt

[ Voor 28% gewijzigd door JohanB op 21-12-2023 12:28 ]

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-05 18:03
Sinds gisteren (een nacht na de holiday update) weigeren mijn buitencamera's (links en rechts) dienst. Daardoor meteen ook geen AP, CC etc meer. Een reset mocht niet baten en heb daarom vanochtend een service request ingeschoten.

Zijn er meer met dit probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door emil_406 op 21-12-2023 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Smobbo schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:18:
[...]

Nu gaan we weer dezelfde discussie voeren, maar het voorbeeld wat je laat zien is waarschijnlijk geen phantom brake, maar eerder een issue met de FSD beta of gewoon driver error.
Je ziet namelijk dat de Tesla van baan wisselt en tijdens dit wisselen al aan het afremmen is. Op dat moment kan je dus nooit AP aan hebben, maar wel TACC of FSD.
Het lijkt ook geen abrupte remactie, maar wel een totaal idiote afremmende auto. De 2e auto lijkt ook totaal niet op te letten en remt pas op het laatste moment (op zich logisch dat je niet verwacht dat iemand in een tunnel stil gaat staan...).
Die bestuurder van de Tesla is overigens wel een totale idioot die blijkbaar aan het slapen was, want hij komt gewoon echt totaal tot stilstand :o
Wat vind je in vredesnaam WEL een phantombrake? Deze auto remt toch zonder reden "alsof er een fantoom op de weg was" ? hence: phantom brake

Maar ik zie graag een andere definitie komen, dan komen we hier misschien een keertje uit. Vind je die in dat Reddit filmpje een phantom brake? of dat is "ja die remt gewoon een beetje"

[ Voor 28% gewijzigd door JohanB op 21-12-2023 12:22 ]

JohanB schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:19:
[...]

Welke website heb je het over? Bij mij staat er heel groot een optie "FULL SELF DRIVE" op de configurator op tesla.com kost 7.5K. Daar staat niks overduidelijk iets over dat dat toezicht vereist

Ja, er staan vast ook ergens kleine lettertjes om dat allemaal te ontkrachten. En ja, dat zou je als verantwoordelijkheid van de koper kunnen zien. Ik denk persoonlijk dat daar OOK een verantwoordelijkheid voor de fabrikant ligt
Gewoon onder de knop waar je de functie selecteert...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RddEf15_y6J9ZrbOQk69IVljklA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QwoG5QB2KIOKpfHb0kQ3rCFr.png?f=fotoalbum_large

• JohanB
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:24:
[...]

Gewoon onder de knop waar je de functie selecteert...
[Afbeelding]
Ja, er staan vast ook ergens kleine lettertjes om dat allemaal te ontkrachten
Maar het punt wat je dus probeert te maken is dat de functie "full self drive" als kanttekning in kleine letter heeft "is eigenlijk NIET full self drive". Heel normaal is. Got ya

Wel geestif trouwens, die zelfde kleine lettertjes zeggen: "Uw auto wordt voortdurend verbeterd en vernieuwd door middel van draadloze software-updates". Dus dat lijkt me sowieso kul, de functionaliteit is vooral achteruit gegaan met updates sinds 2020. Of zoals jij het heel arbitrait noemt "die bronnen vertrouw ik niet meer"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 10-05 10:57
JohanB schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:21:
[...]

Wat vind je in vredesnaam WEL een phantombrake? Deze auto remt toch zonder reden "alsof er een fantoom op de weg was" ? hence: phantom brake

Maar ik zie graag een andere definitie komen, dan komen we hier misschien een keertje uit. Vind je die in dat Reddit filmpje een phantom brake? of dat is "ja die remt gewoon een beetje"
Haha, het is inderdaad een spook rem actie. Ik bedoelde te zeggen dat het mij onwaarschijnlijk lijkt dat in dit geval er sprake is van een phantom brake, aangezien er dus net van rijbaan gewisseld wordt en vervolgens afgeremd wordt. Dat lijkt me een fout in FSD of de bestuurder die zit te slapen.

Het is inderdaad een onverwachte en onnodige remactie, dus een phantom brake.
De discussie die hier alweer een pagina of 3-5 de Model 3/Y thread vervuilt gaat volgens mij vooral over het op AP rijden en dan een phantom brake meemaken, dat was waar ik op aanhaakte.

Maar conclusie: auto's zijn eng, automatische auto's nog enger, lekker allemaal gaan fietsen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JohanB schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:28:
[...]

[...]

Maar het punt wat je dus probeert te maken is dat de functie "full self drive" als kanttekning in kleine letter heeft "is eigenlijk NIET full self drive". Heel normaal is. Got ya

Wel geestif trouwens, die zelfde kleine lettertjes zeggen: "Uw auto wordt voortdurend verbeterd en vernieuwd door middel van draadloze software-updates". Dus dat lijkt me sowieso kul, de functionaliteit is vooral achteruit gegaan met updates sinds 2020. Of zoals jij het heel arbitrait noemt "die bronnen vertrouw ik niet meer"
En nu probeer je dingen te verdraaien. Je weet wel welk punt ik heb gemaakt.

En we hebben zojuist een update in de uitrol die de Vision Parkeerhulp flink heeft verbeterd, ondanks dat allerlei mensen hier een jaar lang hebben beweerd dat het onmogelijk was en/of nooit zou komen.

De ruitenwissers lijkt ook aan gewerkt te zijn (nog te bevestigen of dit het voor veel mensen oplost), maar sowieso zijn ze nu uit te zetten tijdens AP/TACC.
Smobbo schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:30:
[...]

Haha, het is inderdaad een spook rem actie. Ik bedoelde te zeggen dat het mij onwaarschijnlijk lijkt dat in dit geval er sprake is van een phantom brake, aangezien er dus net van rijbaan gewisseld wordt en vervolgens afgeremd wordt. Dat lijkt me een fout in FSD of de bestuurder die zit te slapen.

Het is inderdaad een onverwachte en onnodige remactie, dus een phantom brake.
De discussie die hier alweer een pagina of 3-5 de Model 3/Y thread vervuilt gaat volgens mij vooral over het op AP rijden en dan een phantom brake meemaken, dat was waar ik op aanhaakte.

Maar conclusie: auto's zijn eng, automatische auto's nog enger, lekker allemaal gaan fietsen :+
Ironisch: als al die achterliggers ook Autopilot aan hadden gehad waren ze zeer waarschijnlijk wel op tijd gestopt... Het is maar hoe je het bekijkt...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Megat
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:50:
[...]

En nu probeer je dingen te verdraaien. Je weet wel welk punt ik heb gemaakt.

En we hebben zojuist een update in de uitrol die de Vision Parkeerhulp flink heeft verbeterd, ondanks dat allerlei mensen hier een jaar lang hebben beweerd dat het onmogelijk was en/of nooit zou komen.

De ruitenwissers lijkt ook aan gewerkt te zijn (nog te bevestigen of dit het voor veel mensen oplost), maar sowieso zijn ze nu uit te zetten tijdens AP/TACC.
Stop de discussie maar jongens en meisjes. Jullie worden het nooit eens, is mijn verwachting

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:35
Autopilot wordt pas echt een ding wanneer alle auto’s met elkaar kunnen communiceren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:19:
[...]

Ik heb geen idee onder welke steen je gezeten hebt, maar het is overduidelijk dat FSD in Europa echt nog beta is en dit nog niet belooft.
Of je daar 7500€ voor wil betalen is iets anders, ik niet in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:12

Fjeze

AllesPerfect!

Myaimistrue schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:43:
[...]

Ongelooflijk, dit soort goedpraten van een veelvuldig gerapporteerd probleem van phantom breaks (ook zo goed als dagelijks op dit forum) die levensgevaarlijke situaties kunnen opleveren.

Wat mij betreft hoort de wetgever hier in te grijpen en het automatisch remmen op basis van camera-beelden gewoonweg te verbieden. Het is inmiddels al jaren duidelijk dat dit onvoldoende betrouwbaar is en blijft, en tot gevaarlijke situaties en (soms dodelijke) ongevallen leidt.

Ik vermijd in elk geval om lang achter een Tesla te blijven rijden (ook al heeft mijn auto radar-gebaseerde emergency breaking : ook dan riskeer je in een ongeval betrokken te raken bij plots hevig afremmen).
Ik heb het bij radar gestuurde auto's ook gehad hoor dat hij plots ging remmen...

Fly or Die

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-05 16:59
[...]

Véél moeilijker dan je denkt dat het is. Wat doe je als de 2 inputbronnen elkaar tegenspreken.
Ik snap Tesla’s keuze wel om vol voor 1 universele waarheid te gaan ipv met meerdere bronnen te werken.

• Myaimistrue
this schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:00:
[...]

Véél moeilijker dan je denkt dat het is. Wat doe je als de 2 inputbronnen elkaar tegenspreken.
Ik snap Tesla’s keuze wel om vol voor 1 universele waarheid te gaan ipv met meerdere bronnen te werken.
Meer dan “elkaar tegenspreken of bevestigen “ gaat het vaak om verdere detaillering en dus precisie. Een radar meet vrij precies afstanden en dus snelheden. Met vision kan je het object beter bepalen: is het een auto, een fietser, iets anders… En als de inputs niet overeenkomen zijn er volgens de situatie regels te bedenken welke input het geloofwaardigst is. In elk geval zal dat, goed geïmplementeerd altijd beter werken dan een systeem met éénzijdige input.

En laten we het niet ontkennen: Tesla’s keuze voor camera’s voor alles wat ze konden bedenken is ingegeven door besparingsdrang en koppigheid en de holle marketing rond “een systeem dat weliswaar nog niet perfect is maar steeds beter zal worden”.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Om even wat olie op het vuur te gooien met betrekking tot FSD en AP: https://www.motortrend.co...estigation-shutoff-crash/

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:18

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Myaimistrue schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:22:
[...]

Meer dan “elkaar tegenspreken of bevestigen “ gaat het vaak om verdere detaillering en dus precisie. Een radar meet vrij precies afstanden en dus snelheden. Met vision kan je het object beter bepalen: is het een auto, een fietser, iets anders… En als de inputs niet overeenkomen zijn er volgens de situatie regels te bedenken welke input het geloofwaardigst is. In elk geval zal dat, goed geïmplementeerd altijd beter werken dan een systeem met éénzijdige input.

En laten we het niet ontkennen: Tesla’s keuze voor camera’s voor alles wat ze konden bedenken is ingegeven door besparingsdrang en koppigheid en de holle marketing rond “een systeem dat weliswaar nog niet perfect is maar steeds beter zal worden”.
Je brengt je laatste zin zeer stellig en als feit. Ik zie het als jouw mening en ontken dat dus wel. Het zou je sieren iets gematigder te zijn, dat houdt de discussie langer open en vriendelijk :) De toon maakt de muziek *;

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 14:57
Battle of eigenwijsheid... Waarbij de discussie totaal geen uitgangspunt zal krijgen. Wel of geen gelijk, alsof Tesla meeleest. Als het niet een product naar je keuze is dan schaf je het gewoon niet aan, zo simpel kan het ook zijn.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:34

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

En nu zijn we wel weer even klaar met het over en weer moddergooien én discussies betreffende FSD, AP, phantombreaks etc. :>

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 21-12-2023 14:26 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:39
Dj-sannieboy schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:24:
[...]

De optie “Actuele verkeersinformatie” staat aan.
Ik zie het ook niet op de kaart…🤔

Lockchime van KITT is wel goud! Dank voor de eerder gedeelde link, ergens tussen dat AP-nag-genag

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-05 10:17
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 21-12-2023 14:25 . Reden: Zie modbreak boven je ]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:42
According to a new document, it appears that Tesla is finally preparing to introduce support for adaptive headlights. However, it looks like support may be limited to the upgraded Model 3, at least initially.
Dat zou een mooie update zijn voor de highland. Welke dan ook vast z'n weg vind naar de rest van de auto's die compatible zijn. Bron

Afbeeldingslocatie: https://www.notateslaapp.com/img/containers/article_images/matrix.jpg/c8f3f52a7b495b79c70c318458d058f8.jpg

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilis76
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-04 17:21
[quote]boefje79 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:06:
[...]

Je ziet het ook alleen als je een navigatie route hebt ingevoerd en dus ook alleen op deze route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:37

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Oekol schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:13:
[...]

Dat zou een mooie update zijn voor de highland. Welke dan ook vast z'n weg vind naar de rest van de auto's die compatible zijn. Bron

[Afbeelding]
Had dit gisteren al geplaatst:
Ben benieuwd :)

had trouwens een mooi overzicht gevonden van alles wat er in de kerst update zit:

En nog een mooie review van de zwarte highland. Voor de mensen die deze kleur overwegen erg handig:

[ Voor 13% gewijzigd door spartacusNLD op 21-12-2023 14:27 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 15:55
Ik had recentelijk een update klaar staan in mijn auto. Versie 2023.44.1. Deze gedownload, maar toen ik hem
s 'avonds wilde installeren was hij er niet meer.
Nu blijft echter in mijn app draaien op: software wordt gedownload met een in progress cirkel. Niet een gigantisch probleem, maar wel irritant. Weet iemand hoe dat weg te krijgen uit de app?

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
MADG0BLIN schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:28:
Ik had recentelijk een update klaar staan in mijn auto. Versie 2023.44.1. Deze gedownload, maar toen ik hem
Nu blijft echter in mijn app draaien op: software wordt gedownload met een in progress cirkel. Niet een gigantisch probleem, maar wel irritant. Weet iemand hoe dat weg te krijgen uit de app?
Wat staat er in de auto zelf? Welke versie is geïnstalleerd? Staat er een update klaar?

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-05 07:53

hmr

Na twee jaar in de Model Y te rijden bekruipt mij toch af en toe het gevoel van 'luxe' in de auto. Qua rijervaring etc nog niets te klagen, behalve de belachelijke slechte inparkeerfunctie en de ruitenwissers. Ben ik de enige die daar 'last' van heeft?

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
hmr schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:32:
Na twee jaar in de Model Y te rijden bekruipt mij toch af en toe het gevoel van 'luxe' in de auto. Qua rijervaring etc nog niets te klagen, behalve de belachelijke slechte inparkeerfunctie en de ruitenwissers. Ben ik de enige die daar 'last' van heeft?
Het ontbreken van parkeersensoren en ruitenwissers is zo'n beetje het enige wat steeds blijft terugkomen. Dus nee, je bent niet de enige.

De nieuwe park assist uit de kerst update al geprobeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hmr

hmr

spartacusNLD schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:33:
[...]

Het ontbreken van parkeersensoren en ruitenwissers is zo'n beetje het enige wat steeds blijft terugkomen. Dus nee, je bent niet de enige.

De nieuwe park assist uit de kerst update al geprobeerd?
Heb de update inmiddels wel gedraaid, eens kijken of hij hem straks bij thuiskomst kan parkeren in de straat! :)

Ik ben benieuwd. Mijn oude BMW deed dat probleemloos namelijk.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• Tommie12
hmr schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:36:
[...]

Heb de update inmiddels wel gedraaid, eens kijken of hij hem straks bij thuiskomst kan parkeren in de straat! :)

Ik ben benieuwd. Mijn oude BMW deed dat probleemloos namelijk.
Zelf parkeren doet hij niet hoor, maar je ziet wel echt een pak beter wat er rond je auto staat en beweegt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• this
[...]

Amai wie had gedacht dat het zo simpel kon zijn. Zou je niet beter bij hen solliciteren? Je kan het beter dan hun team met toptalenten.
Vraag gerust een miljoen per jaar, ze zullen het je direct geven als je hun probleem daarmee kan oplossen.

• MADG0BLIN
spartacusNLD schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:31:
[...]

Wat staat er in de auto zelf? Welke versie is geïnstalleerd? Staat er een update klaar?
Zie in de auto niets, update is nooit geinstalleerd. Was ineens verdwenen.

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
MADG0BLIN schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:07:
[...]

Zie in de auto niets, update is nooit geinstalleerd. Was ineens verdwenen.
Ah, kan zijn omdat het de x.1 versie was. Ik denk dat je nu dient te wachten op of de x.2 of x.4 versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 09:57
MADG0BLIN schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:28:
Dit gebeurt wel eens, vzviw / lees hebben ze 44.30.1 teruggehaald, en rollen ze nu 44.30.4 uit wegens bugfixes.

App even force-closen helpt niet? :).

In any case zou ik verwachten dat je binnen een paar dagen wel 44.30.4 aangeboden krijgt, rollout lijkt stevig door te lopen https://www.notateslaapp.com/software-updates/

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05 12:20
Not relevant in the Netherlands

The cabin camera above your rearview mirror can now determine driver inattentiveness and provide you with audible alerts, to remind you to keep your eyes on the road when Autopilot is engaged. Camera images do not leave the vehicle itself, which means the system cannot save or transmit information unless you enable data sharing. To change your data settings, tap Controls > Software > Data Sharing on your car's touchscreen.

== En toch had ik er vanmorgen last van?!

Tesla Model 3 RWD (2023)

Tommie12 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:44:
[...]

Zelf parkeren doet hij niet hoor, maar je ziet wel echt een pak beter wat er rond je auto staat en beweegt.
Wellicht dat die functie nu weer terug kan komen bij Enhanced Autopilot. Maar in deze update zit dat in elk geval nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cacofant schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:15:
Not relevant in the Netherlands

The cabin camera above your rearview mirror can now determine driver inattentiveness and provide you with audible alerts, to remind you to keep your eyes on the road when Autopilot is engaged. Camera images do not leave the vehicle itself, which means the system cannot save or transmit information unless you enable data sharing. To change your data settings, tap Controls > Software > Data Sharing on your car's touchscreen.

== En toch had ik er vanmorgen last van?!
Dat deed die camera toch al? Wellicht dat het daarom niet relevant is in NL... (aangezien het al bestond).

Waar ik zelf nog wel moeite mee heb is de formulering:
- Camera images do not leave the vehicle itself
- blablabla... unless you enable data sharing

Ik heb dus data sharing allemaal uitgezet, behalve de ene categorie die nodig is om de laadstatistieken terug te kunnen zien. Desondanks zit er nog iets voor de camera, wat verder nog nooit een piepje heeft opgeleverd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cyntax
  • Laatst online: 00:32
[...]

Ik vind je stelling wel interessant en het onderwerp ook. Onderzoeken in het verleden hebben namelijk juist het tegenovergestelde geconcludeerd van wat jij beweert. 1 sensor is op dit moment beter dan multi-sensor. Dit komt allemaal omdat er nog geen goede multi-sensor algoritme is (sensor fusion). Nu beweren dat sensor fusion beter is dan single sensor is hetzelfde als zeggen dat nucleaire fusie beter is dan nucleaire splijting voor energieopwekking. Het 1 bestaat nog niet in een betere vorm dan het alternatief en is nog niet bewezen, het andere wel. Mocht je bewijs hebben van het tegenovergestelde dan verneem ik dat wel graag!

Daarnaast sla ik aan op je verwijzing naar 'regels' en 'geloofwaardig' dat werkt namelijk het beste met 1 sensor waar er geen mogelijkheid is tot tegenspraak. Hoe bepaalt een computer welke sensor 'geloofwaardigst' is volgens jou?

Nog een interessante video over het onderwerp:
YouTube: Sensor Fusion for Autonomous Vehicles: Strategies, Methods, and Trad...

[ Voor 7% gewijzigd door cyntax op 21-12-2023 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05 12:20
Ik heb voor deze update nog nooit een melding gehad dat ik de ogen op de weg moet houden, dus vraag mij af of in eerdere versies de camera wel gebruikt werd..

Tesla Model 3 RWD (2023)

• hmr

hmr

Tommie12 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:44:
[...]

Dat zat anders wel bij mijn Enhanced Auto Pilot, hebben ze dat verwijderd? Zou mij niet verbazen, want het werkte voor geen moer.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• Tommie12
hmr schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:45:
[...]

Dat zat anders wel bij mijn Enhanced Auto Pilot, hebben ze dat verwijderd? Zou mij niet verbazen, want het werkte voor geen moer.
Ik heb ook enhanced autopilot (auto geleverd in April 2023), maar nooit een zelf parkerende functie gehad.

• Myaimistrue
cyntax schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:21:
[...]

Ik vind je stelling wel interessant en het onderwerp ook. Onderzoeken in het verleden hebben namelijk juist het tegenovergestelde geconcludeerd van wat jij beweert. 1 sensor is op dit moment beter dan multi-sensor. Dit komt allemaal omdat er nog geen goede multi-sensor algoritme is (sensor fusion). Nu beweren dat sensor fusion beter is dan single sensor is hetzelfde als zeggen dat nucleaire fusie beter is dan nucleaire splijting voor energieopwekking. Het 1 bestaat nog niet in een betere vorm dan het alternatief en is nog niet bewezen, het andere wel. Mocht je bewijs hebben van het tegenovergestelde dan verneem ik dat wel graag!

Daarnaast sla ik aan op je verwijzing naar 'regels' en 'geloofwaardig' dat werkt namelijk het beste met 1 sensor waar er geen mogelijkheid is tot tegenspraak. Hoe bepaalt een computer welke sensor 'geloofwaardigst' is volgens jou?

Nog een interessante video over het onderwerp:
YouTube: Sensor Fusion for Autonomous Vehicles: Strategies, Methods, and Trad...
Het hangt allemaal af van implementatie. In elk geval kunnen twee sensoren meer dan één, en je kunt het ingewikkeld maken (“sensor fusion”) of simpel (bvb de sensor die in een bepaalde situatie geweten niet betrouwbaar is, niet meenemen).

In elk geval heeft alleen maar een “visuele sensor” nogal wat beperkingen en dat blijkt dan maar ook…

https://www.linkedin.com/...radar-aeb-koustubh-tilak/

Maar goed, ik hou het hier maar bij, want ik vloek in de Tesla-kerk.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:00
Ik heb sinds maandag 2023.44.30.1 draaien. Vorige week zat ik de hele te vloeken op de ruitenwissers die maar niet wouden werken bij lichte regen en spray.
Deze week ongeveer dezelfde omstandigheden en ze werken vrij goed nu. Initieel gaan ze soms wat laat aan, maar eens ze aan zijn gaat het allemaal prima. In de release notes staat niks over ruitenwissers, maar ik heb het gevoel dat ze beter werken? Nog iemand met deze ervaring?

Ik had trouwens ook het gevoel dat met de vorige het slechter was dan vroeger, dus misschien hebben ze gewoon iets terug gedraaid?

[ Voor 13% gewijzigd door Broodro0ster op 21-12-2023 15:53 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

• MADG0BLIN
Mar.tin schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:10:
[...]

Dit gebeurt wel eens, vzviw / lees hebben ze 44.30.1 teruggehaald, en rollen ze nu 44.30.4 uit wegens bugfixes.

App even force-closen helpt niet? :).

In any case zou ik verwachten dat je binnen een paar dagen wel 44.30.4 aangeboden krijgt, rollout lijkt stevig door te lopen https://www.notateslaapp.com/software-updates/
Dat heb ik al een paar keer geprobeerd, maar dan wacht ik wel even af. Kijken wat de volgende versie doet.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
MADG0BLIN schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:56:
[...]

Dat heb ik al een paar keer geprobeerd, maar dan wacht ik wel even af. Kijken wat de volgende versie doet.
Denk ook eerder dat je de auto moet herstarten, bijvoorkeur als ie wifi bereik heeft.
Dan heb je nog wel eens kans dat ie opnieuw gaat kijken naar een update. Je telefoon app staat er redelijk los van.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• cyntax
  • Laatst online: 00:32
Myaimistrue schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:48:
[...]

Het hangt allemaal af van implementatie. In elk geval kunnen twee sensoren meer dan één, en je kunt het ingewikkeld maken (“sensor fusion”) of simpel (bvb de sensor die in een bepaalde situatie geweten niet betrouwbaar is, niet meenemen).

In elk geval heeft alleen maar een “visuele sensor” nogal wat beperkingen en dat blijkt dan maar ook…

Dude, het artikel waar naar je refereert concludeert letterlijk dat fusion de oplossing moet worden... Daarnaast beweerd de schrijver dat een radar altijd werkt in alle weersomstandigheden, dat is ook niet waar want bij hevige regen en sneeuw is het over met de pret. Ik ben het met je eens dat deze discussie hier niet verder gevoerd hoeft te worden aangezien het aardig off-topic gaat. Ik adviseer je een nieuwe topic aan te maken om dit te bediscussiëren want je bent er net als ik ook geïnteresseerd in sensor technologie denk ik :). Lees je daarnaast in over hoe AI werkt en hoe een computer tot bepaalde besluiten komt, dan zie je dat het niet zo 'simpel' geïmplementeerd kan worden. Hoe andere automerken het nu doen is een stricte scheiding maken van verantwoordelijkheden van radar vs camera input, er wordt dus helemaal geen berekening gedaan welke sensor betrouw is of niet. FYI ik rij op dit moment geen Tesla.

[ Voor 12% gewijzigd door cyntax op 21-12-2023 16:10 ]

• nickven
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-05 15:36
Tommie12 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:46:
[...]

Ik heb ook enhanced autopilot (auto geleverd in April 2023), maar nooit een zelf parkerende functie gehad.
Dit vanwege het ontbreken van de USS op deze modellen en dus alleen Tesla Vision hebben. Functies komen in de toekomst weer beschikbaar maar duurt mij wel te lang..

• 038Robijno
  • Laatst online: 31-03 19:19
Welke versie is nu de nieuwste, en welke heet dan de ‘kerst update’?

Kreeg gisteren pas de melding 44.30.2?
MYP 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
[...]
[...]
Weten wanneer een sensor betrouwbaar is, is precies het probleem wat het zo ingewikkeld maakt. Als je tegenstrijdige informatie krijgt (radar zegt geen object, video zegt wel object), wat moet je dan kiezen? Dat weet je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 10-05 09:57
038Robijno schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:22:
Welke versie is nu de nieuwste, en welke heet dan de ‘kerst update’?

Kreeg gisteren pas de melding 44.30.2?
MYP 2023
44.30.x is de kerstupdate

• soppie11
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-02 19:02
Zijn er hier mensen die rubberen floormats besteld hebben via AliExpress/Temu of misschien van 2befair?

Ik vraag mij af of de rubberen mat aan de bestuurderskant genoeg antislip heeft zodat je rechtervoet/soms hak niet gaat glijden over de mat als je gas wil geven?

heeft iemand hier ervaring mee? Of zorgen deze matter er juist voor dat je nog meer grip hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 17:46
Myaimistrue schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:23:
[...]

Het lijkt me nogal evident dat het levensgevaarlijke situaties kan opleveren en dat daar op een bepaald moment doden moeten bij vallen.

Maar goed: https://www.hm-attorneys....s-in-st-louis-and-beyond/
Amerikaanse letselschade advocatuur, dat is een betrouwbare informatiebron. :?
Ik heb op fora van andere merken ook veel gelezen over phantombrakes bij die merken. Het is een probleem van het systeem met camera's.
Maar goed als iedereen nu hetzelfde doet als jij, Tesla's vermijden, dan wordt het voor ons Teslarijders lekker rustig op de weg.
Houd die goede ideeën vast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Je linkt naar een man die werkt voor een vrij onbekend bedrijf en die ocharme 18 artikels op LinkedIn op zijn actief heeft, en verder blijkbaar niet buiten India is geraakt. Als ik denk aan expertise voor autonoom rijden, dan denk ik vooral aan bedrijven als Tesla, Waymo en andere uit Silicon Valley, want daar is het aan het gebeuren.
Met willekeurige artikels van bedenkelijke kwaliteit kan je alles aantonen...

• Myaimistrue
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 21-12-2023 21:20 . Reden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/77569544#77569544 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 13:45
soppie11 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:32:
Zijn er hier mensen die rubberen floormats besteld hebben via AliExpress/Temu of misschien van 2befair?

Ik vraag mij af of de rubberen mat aan de bestuurderskant genoeg antislip heeft zodat je rechtervoet/soms hak niet gaat glijden over de mat als je gas wil geven?

heeft iemand hier ervaring mee? Of zorgen deze matter er juist voor dat je nog meer grip hebt?
Iets anders: Ik ben erg te spreken over de vloermatten van Taptes na het verhaal van Bjorn Nijland (YouTube: Tesla Model 3 floor mats from Taptes review).

Heb ze besteld voor de nieuwe Highland via Amazon. Liggen "vast" en zijn makkelijk schoon te houden.

• Megat
soppie11 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:32:Zijn er hier mensen die rubberen floormats besteld hebben via AliExpress/Temu of misschien van 2befair?
Wij hebben 2befair exemplaren. Ze zijn gladder dan matten van stof, dat valt op als je er voor het eerst instapt. Heb je er ook last van? Wij in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Laten we het er vooral bij houden dat niemand in deze thread de kennis heeft om camera’s perfect te laten samenwerken met radars. Ook jij niet.

[ Voor 48% gewijzigd door Notna op 21-12-2023 21:21 . Reden: Quote weg ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
Nee. Camera's hebben sterke en zwakke punten, maar radar heeft dat ook. Er is er niet één die betrouwbaarder is. Radar heeft last van disproportioneel grote reflecties van metalen objecten. Ligt er een metalen deksel in de berm dan schrikft de radar zich rot. Daarnaast is het met radar veel lastiger te zien wat voor soort object het is, en daarmee is voorspellen wat een object gaat doen veel moeilijker, als je niet weet of iets een fiets of een lantarenpaal is, heb je er weinig aan. De camera is ook niet perfect, maar geeft in ieder geval een completer beeld.

Maargoed, ik ben hier niet om je te overtuigen.

[ Voor 25% gewijzigd door Notna op 21-12-2023 21:21 . Reden: Quote weg ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:59
De nieuwe functie van de S3XY buttons, Continuous Autopilot, werkt echt super. Je kunt ook zelf instellen hoeveel seconden na de rijstrookwissel AP weer automatisch wordt hervat. Nu houdt toch niets je meer tegen die dingen te kopen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Maurice- schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:09:
De nieuwe functie van de S3XY buttons, Continuous Autopilot, werkt echt super. Je kunt ook zelf instellen hoeveel seconden na de rijstrookwissel AP weer automatisch wordt hervat. Nu houdt toch niets je meer tegen die dingen te kopen 😅
Mijn bestelling is vandaag eindelijk verzonden, heeft maar 2 weken geduurd :+ Ik ben erg benieuwd :>

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hoe werken die dingen eigenlijk (er was nog geen eigen topic voor toch?) Via de OBD poort denk ik?
Hoe kan het zijn dat zulke geavanceerde functies daarmee mogelijk zijn? Laat Tesla bewust eea open staan op de CANbus voor derden om zaken te customizen? En hoe zeker is het dat dit ook blijft werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:16:
[...]

Hoe werken die dingen eigenlijk (er was nog geen eigen topic voor toch?) Via de OBD poort denk ik?
Hoe kan het zijn dat zulke geavanceerde functies daarmee mogelijk zijn? Laat Tesla bewust eea open staan op de CANbus voor derden om zaken te customizen? En hoe zeker is het dat dit ook blijft werken?
Ja. Via de ODB poort sluit je de zogenaamde ''commander'' aan: https://enhauto.com/commander

Functies hiervan kan je op die pagina vinden. Toevoeging hierop zijn of de buttons of de knob. Als Tesla dit wilde blokkeren hadden ze dat toch al enige tijd geleden gedaan? Dat enhauto zich nu op glad ijs bevindt door ''EAP achtige'' functionaliteit te introduceren hebben andere tweakers ook al genoemd hier.

Tesla geeft nooit garantie dat iets wat werkt ook blijft werken :+

[ Voor 4% gewijzigd door spartacusNLD op 21-12-2023 17:19 ]

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:18

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

soppie11 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:32:

Ik heb altijd rubber matten gehad en ook bij deze daar geen problemen mee. (Kan ook aan wijze van watt/gas geven en hoe je je voet positioneert liggen. Ik rij praktisch vanuit mn grote teen)

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• metabletica
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-04 22:29
Broodro0ster schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:53:
Ik heb sinds maandag 2023.44.30.1 draaien. Vorige week zat ik de hele te vloeken op de ruitenwissers die maar niet wouden werken bij lichte regen en spray.
Deze week ongeveer dezelfde omstandigheden en ze werken vrij goed nu. Initieel gaan ze soms wat laat aan, maar eens ze aan zijn gaat het allemaal prima. In de release notes staat niks over ruitenwissers, maar ik heb het gevoel dat ze beter werken? Nog iemand met deze ervaring?

Ik had trouwens ook het gevoel dat met de vorige het slechter was dan vroeger, dus misschien hebben ze gewoon iets terug gedraaid?
Inderdaad hier ook het idee dat ze na update beter werken met spray/ lichte regen (M3 highland 2023.44.30.4)

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:02
30.2 iig nog niet veel beter in een hoosbui, of je moet het een verbertering vinden dat ze zacht aangingen ipv helemaal uit bleven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:16:
[...]

De nieuwe commander zit rechtstreeks aan 2 Can bussen van de auto.

Het is niet de OBD, deze heeft Tesla niet. Ook zit er tussen de OBD een "firewall".

Je hangt dus echt aan de voertuigbussen en kan dus vrijelijk praten op de bus.

Via reverse engineering kan je commando's achterhalen en deze zelf sturen en meeluisteren op de CAN bus.

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-05 13:49
Lochnes schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:50:
30.2 iig nog niet veel beter in een hoosbui, of je moet het een verbertering vinden dat ze zacht aangingen ipv helemaal uit bleven
Bij mij is 30.2 wel een verbetering. Ik was gewend dat ze bij droog weer regelmatig als een idioot tekeer gingen. En nu denk ik zelfs, ze wachten wel wat lang. Maar ik vind het een verademing. :)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb zelf ook liever dat de ruitenwissers niet aangaan dan wel. Zelf aanzetten is namelijk altijd mogelijk, uitzetten niet als ap aanstaat

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• LucLey
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-04 21:49
Enig idee hoe dit dan samenwerkt met EAP? Ik gebruik immers EAP vrij veel voor de baanwissels waardoor AP niet stopt. Soms trek ik er hem wel eens uit als de afstand te klein is en ik er toch nog tussen wil gaan. Gaat dan de S3XY deze ook automatisch heractiveren? Nu doe ik het met de S3XY op mijn stuur

• hans96
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-02 21:55
boefje79 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:06:
[...]

Lockchime van KITT is wel goud! Dank voor de eerder gedeelde link, ergens tussen dat AP-nag-genag
In eerste instantie geen flitsers op de kaart en geen waarschuwingssignaal. In het menu de betreffende optie uitgeschakeld en weer ingeschakeld. Nu worden flitsers wel weergegeven, maar nog steeds geen waarschuwingssignaal.

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-05 11:17
spartacusNLD schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:16:
[...]

Mijn bestelling is vandaag eindelijk verzonden, heeft maar 2 weken geduurd :+ Ik ben erg benieuwd :>
Eindelijk zegt ie...Heb 4 weken geleden besteld, nog niets verzonden en ze reageren niet eens op email :-(

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Armo schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:06:
[...]

Eindelijk zegt ie...Heb 4 weken geleden besteld, nog niets verzonden en ze reageren niet eens op email :-(
Wat heb je besteld? Op discord reageren ze snel en mijn mail was binnen een dag beantwoord.. dus gaat wat mis bij jou denk ik?

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:21
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 21-12-2023 21:22 . Reden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/77569544#77569544 ]

• soppie11
Kan ik ergens informatie hierover vinden? :)

• Dutchlimits
Werken die s3xy buttons wel op de highland trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
soppie11 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:16:
[...]

Kan ik ergens informatie hierover vinden? :)
De link is een paar posts terug nog gedeeld en andere via de zoekfunctie... Zelfredzaamheid, of in elk geval eerst even zelf zoeken, is een groot goed bij Tweakers...
Dutchlimits schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:31:
I.d.

[ Voor 20% gewijzigd door bilgy_no1 op 21-12-2023 20:32 ]

• Myaimistrue
Knio

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 21-12-2023 21:23 . Reden: Je bent wel bijzonder hardleers. https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/77569544#77569544 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zullen we er hier verder over ophouden? Het is een discussie die compleet off-topic is om hier uit te vechten. Je hebt je mening meer dan duidelijk gemaakt. Nu graag weer even terug naar het topic. Zie ook de topic waarschuwing. De moderators hebben ook al die oproep gedaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Notna op 21-12-2023 21:23 . Reden: Quote weg ]

• Dutchlimits
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:32:
[...]

De link is een paar posts terug nog gedeeld en andere via de zoekfunctie... Zelfredzaamheid, of in elk geval eerst even zelf zoeken, is een groot goed bij Tweakers...
[...]

I.d.
Wat bedoel je met i.d.? (of ben ik nu zo dom)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dutchlimits schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:35:
[...]

Wat bedoel je met i.d.? (of ben ik nu zo dom)
Idem dito...

De informatie over Highland en de S3XY buttons is hier al besproken (zie zoekfunctie) en ook op de website van www.enhauto.com terug te vinden.

Sorry als ik wat nukkig overkwam...

• Dutchlimits
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:45:
[...]

Idem dito...

De informatie over Highland en de S3XY buttons is hier al besproken (zie zoekfunctie) en ook op de website van www.enhauto.com terug te vinden.

Sorry als ik wat nukkig overkwam...
Geen probleem bedankt voor de info. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Dutchlimits schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:31:
Ze werken ook prima in mijn Highland.
Let wel op dat je de juiste kabel besteld. Deze moet rechtsvoor in het dashboard worden geïnstalleerd.

Is een beetje priegelen, kan er wat rottig bij.

• Dutchlimits
mjvdzwet schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:47:
[...]

Ze werken ook prima in mijn Highland.
Let wel op dat je de juiste kabel besteld. Deze moet rechtsvoor in het dashboard worden geïnstalleerd.

Is een beetje priegelen, kan er wat rottig bij.
Via het klepje tussen de deur of vanonder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soppie11
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:32:
[...]

[...]

I.d.
Behulpzaamheid is ook een groot goed bij Tweakers. Zoeken op Continuous Autopilot in dit forum geeft nul informatie, geen link, geen uitleg, geen niets. Dan is het niet zo gek dat ik vraag om meer informatie?
In de tijd dat jij de moraalridder uithing had je ook kunnen refereren aan de juiste informatie.
Pagina: 1 ... 197 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: